Author Topic: Pikipruukin hallituksessa  (Read 23858 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Juha Tuomikoski

  • Omalla nimellä
  • Kokelas
  • *
  • Posts: 37
    • View Profile
    • Email
Pikipruukin hallituksessa
« on: 22. 10. 2011 23:11 »
Olen ollut Pikipruukin hallituksessa asukasedustajana kaksi vuotta 2010-2011. Nyt olen ehdolla uudelleen kaudelle 2012-13. Tämä kirjoitus on toisaalta tilitys kuluneelta kaksivuotiskaudelta, toisaalta vaalimainos.
 
Olen asunut viisihenkisen perheeni kanssa Pikipruukilla viisi vuotta. Pikipruukki oli helppo valinta : kerroimme millaisen asunnon ja missä haluamme, ja kahden viikon kuluttua saimme valita kahdesta vaihtoehdosta Piirikatu 5-11:ssä Melaniemellä. En edelleenkään kadu silloista valintaamme.
 
Vuonna 2007 minulle nakitettiin Piirikatu 5-11:n asukaskokouksessa asukastoimikunnan puheenjohtajan homma. Vuonna 2009 asetuin ehdolle yhtiön hallitukseen. Yllättäen tulin valituksi toiseksi suurimmalla äänimäärällä. Valintani salaisuus oli vaalimainos, jossa lupasin ponnistella vuokrankorotuksia vastaan kahdella tavalla : yrittämällä saada tyhjien asuntojen osuutta vähenemään ja siirtää yhtiötä kalliista energiasta halvempaan.
 
Pikipruukin hallituksen kokouksissa on paikalla toimitusjohtaja Birgit Mäkinen sekä seitsemän hallituksen jäsentä - heistä viisi on poliittisten puolueiden asettamia, kaksi asukkaiden valitsemia. Minulla on yksi seitsemäsosa äänistä, kun päätetään esim. vuokrankorotuksista.

Pikipruukki on parinkymmenen miljoonan euron liikevaihdon firma. Se omistaa 2800 asuntoa, joissa asuu vajaa 10% vaasalaisista.
 
Osakeyhtiön hallituksen jäsentä sitoo vaitiolovelvollisuus. En voi esimerkiksi kertoa, paljonko Pikipruukin hallituksen jäsenille maksetaan kokouspalkkioita. Henkilökohtaisesti päädyin siihen ratkaisuun, että otan kokouspalkkioista kolmasosan omaan käyttööni. Toinen kolmasosa on mennyt verottajalle ja kolmas lahjoituksiin (eri vihreät yhdistykset, UNICEF, Amnesty jne.).
 
Pikipruukin jäsenille tarjotaan myös koulutustilaisuuksia koti- ja ulkomailla. En ole osallistunut niihin.Esteinäni ovat olleet perhe, työ ja muu yhdistystoiminta. Tietojani olen kasvattanut niin, että olen häirinnyt kokousten kulkua ns. tyhmillä kysymyksillä. Siltikin lain ja talouden tietämyksessäni on pahoja aukkoja.
 
Hallitustyö on vienyt paljon aikaa ja energiaa. Tästä syystä epäröin, ennen kuin päätin asettua ehdolle uudelleen. Motiivini oli lähinnä se, että uudella asukasedustajalla menee käytännössä ensimmäinen vuosi pelkästään asioihin perehtymiseen - ensimmäisen vuoden aikana en pystynyt vaikuttamaan käytännössä ainoaankaan päätökseen. Ajattelin, että nyt kun olen vähän perehtynyt hommiin, minun on oltava käytettävissä ainakin toinen kaksivuotiskausi.
 
Vuosina 2010-11, kun olen ollut hallituksessa, vuokrat ovat pysyneet käytännössä ennallaan. Vuokrat ovat nousseet siellä, missä asunnot ovat täynnä, ja pysyneet ennallaan tai laskeneet siellä, missä niitä on paljon tyhjillään. Vuokratasoon on vaikuttanut eniten se, että asuntoja jäi paljon tyhjilleen juuri näinä vuosina.

Tässä tilanteessa Pikipruukin hallitus on noudattanut yksimielisesti pienten tai olemattomien korotusten linjaa. Laskettiin, että parempi täydet asunnot maltillisella vuokralla kuin tyhjät kovalla vuokralla, jota kukaan ei maksa. Linjanveto toimi : vuoden 2011 aikana Pikipruukille alkoi virrata vuokralaisia. Käyttöaste on nyt parempi kuin vuosiin - itse asiassa meitä uhkaa tilanne, että Pikipruukilta loppuvat pian vapaat asunnot.
 
Nyt kun Vaasassa ollaan lähellä vuokra-asuntopulaa, Pikipruukilla on periaatteessa mahdollisuus korottaa vuokria. Yhtiöllä ei sinänsä ole välitöntä rahantarvetta - nykyvuokrilla pystytään kattamaan juoksevat menot ensi vuonnakin, vaikka energian hinnat nousevatkin. Yhtiöllä on myös rahaa jemmassa, nimellä asuintalovaraus. Vuoden 2010 toimintakertomuksen mukaan asuintalovarausta kertyi yhteensä 4,9 miljoonaa euroa vuosina 2009-10. Sen verran siis jäi kahden vuoden vuokrarahoista yli, kun menot oli vähennetty. Summa voi kuulostaa suurelta, mutta isossa firmassa on kyllä isot menotkin.
 
Asuintalovaraus pitää käyttää lain mukaan asuntojen korjauksiin. Peruskorjausten suma on Pikipruukissa luvassa joskus vuoden 2020 tienoilla - paljon vanhoja asuntoja tulee peruskorjausikään. Asuintalovarauksen kasvattaminen on sikäli aiheellista tulevaisuuteen varautumista. Kysymys kuuluu kuitenkin : kuinka suurella summalla meidän varautua tulevaan - eli kuinka paljon asukkaiden pitää sietää ylimääräistä vuokrissaan? Olen vaatinut hallituksessa arviota tulevaisuuden remonttitarpeista vähintään vuoteen 2020 saakka. Tarvitsemme tällaista laskelmaa, ettei vuokria vain korotettaisi summamutikassa. Tavoitteeni on, että voisimme jatkaa maltillisten korotusten linjalla. Nollakorotukset eivät ole pitkällä aikavälillä realistisia, kun esim. energianhinnat nousevat joka vuosi.
 
Pikipruukki on sitoutunut alentamaan sähkön ja lämmön kulutustaan 7% vuosina 2009-16. Tavoite on mielestäni melko vaatimaton, eikä senkään saavuttaminen ole täysin varmaa.

Energiantuhlaus johtuu osittain vanhoista taloista ja huonoista teknisistä tai rakenneratkaisuista. Osittain se johtuu siitä, että asukkaat suhtautuvat leväperäisesti energiansäästöön. Pikipruukin asukkaat maksavat lämmityksensä kiinteänä maksuna, osana vuokraa. Energiaa tuhlaavat ja säästävät perheet maksavat saman summan, eli käytännössä energiansäästäjät rahoittavat tuhlarien tuhlausta. Olen esittänyt pari kertaa, että taloihin laitettaisiin asuntokohtaiset veden- ja lämmönkulutusmittarit - silloin jokainen maksaisi vain siitä minkä kuluttaa. Tämä järjestelmä johtaisi erittäin todennäköisesti siihen, että kaikkien energiakulut laskisivat, kun ihmiset alkaisivat tarkkailla turhaa kulutustaan. Ehdotukseni on toistaiseksi tyrmätty sillä perusteella, että vuokralaiset ovat tottuneet maksamaan kaikki asumiskulut yhtenä summana.
 
Olen myös puhunut maalämmön puolesta. Yhtiössä pidettiin maalämpöä aluksi kalliina, mutta sain hallituksen vakuuttumaan, että se on kallista vain lyhyellä aikavälillä - vajaassa vuosikymmenessä maalämpöinvestoinnit maksavat itsensä takaisin ja tuottavat sen jälkeen erittäin halpaa energiaa. Pikipruukki tulee lähivuosina satsaamaan runsaasti maalämpöön.
 
Parin hallituksessaolovuoteni aikana Pikipruukki on ostanut useita kokonaisia kerrostaloja tai taloyhtiöitä. Tätä kautta Vaasaan ollaan tuomassa lisää vuokra-asuntoja - muuttamalla muita asumismuotoja vuokra-asunnoiksi, muuttamalla toimistotiloja asuintiloiksi ja rakentamalla uutta. Investoinnit maksetaan velkarahalla, ja pääsääntönä on että jokainen kiinteistö vastaa itse omista kuluistaan. Pikipruukin vanhat asukkaat eivät siis joudu uusien hankkeiden maksumiehiksi.

Olen kannattanut näitä hankkeita, koska pelkään, että Vaasa on ajautumassa kohti vuokra-asuntopulaa. Yksiöistä ja kaksioista on pulaa jo nyt. En pidä vuokra-asuntopulasta, koska se johtaa raakaan köyhien kyykyttämiseen - mistä minulla on erittäin paljon omakohtaisia kokemuksia nuoruudestani. Siksi kannatan ripeää asuntokannan kasvatusohjelmaa, ja nimenomaan yksiöissä ja kaksioissa. Tosin Pikipruukki ei voi yksin ratkaista Vaasan asuntotilannetta, vaikka iso firma onkin.
 
Olen myös ollut mukana päättämässä pysäköinninvalvonnan käyttöönotosta Pikipruukilla. Kannatan sitä, koska haluan pitää autot ja lapset erillään toisistaan.

Olen puoluekannaltani ja jäsenkirjaltani vihreä, Vaasanseudun vihreät ry:n puheenjohtaja. Olen ollut vihreiden ehdokkaana parissa vaaleissa, ja harkitsen ehdolle asettumista myös vuoden 2012 kuntavaaleissa. Pikipruukin hallitukseen pyrin kuitenkin asukkaiden, en vihreiden edustajaksi.



Offline Original Wiik,

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 2699
  • Gender: Male
    • View Profile
Vs: Pikipruukin hallituksessa
« Reply #1 on: 23. 10. 2011 05:05 »

 
Pikipruukin jäsenille tarjotaan myös koulutustilaisuuksia koti- ja ulkomailla. En ole osallistunut niihin.Esteinäni ovat olleet perhe, työ ja muu yhdistystoiminta. Tietojani olen kasvattanut niin, että olen häirinnyt kokousten kulkua ns. tyhmillä kysymyksillä. Siltikin lain ja talouden tietämyksessäni on pahoja aukkoja.



Ei sitten tullut mieleen että osaamattomuutesi voisi johtuakin siitä,  ettet ole halunnut osallistua koulutukseen.

Offline Niilo Aro

  • Omalla nimellä
  • Aktiivi vaikuttaja
  • *
  • Posts: 270
    • View Profile
    • Email
Vs: Pikipruukin hallituksessa
« Reply #2 on: 23. 10. 2011 05:05 »
Kiitokset Juha Tuomikoskelle.  Harvinaisen suoraa ja rehellistä puhetta poliitikolta.  Juhan mielipide avasi mös yhden "uuden" kanavan.  Toivottavasti meillä on nyt mahdollisuus kysyä ja saada vastaus suoraan Sinulta moniin mieltä askarruttaviin kysymyksiin.  Asun itsekin Pikiruukin asunnossa.

Vaitiolovelvollisuus tietysti rajoittaa mielipiteen vapautta.  Marginaalissa on kuitenkin paljon asioita, joista kansalaisten on  pakko saada tietää.  

Yksi on tietysti palkintomatkat ja ns. koulutusmatkat.  Toinen on vaikkapa Pikiruukin käyttämät aliihankkijat.  Kilpailutetaanko niitä koskaan vai perustuvatko ne tuttavuus, ystävyy ja sukulaisuussuhteisin tai erilaisiin hyötysuhteisiin  jne.  Mm. näihin moni haluaa oikeata tietoa.


AD

  • Guest
Vs: Pikipruukin hallituksessa
« Reply #3 on: 23. 10. 2011 06:06 »
Kun täällä nyt Juha Tuomikoski kirjoitti olleensa yhtenä jäsenenä päättämässä pysäköinninvalvonnan järjestämiseksi
osoitteeseen Piirikatu 5-11 en malta ottaa mielestäni alueen pahinta pysäköintiongelmaa.
Vieraspysäköintiä, sehän on kyseisessä talossa täysin jostain minne ei aurinko paista, jos ei ole vieraspaikkoja  on mielestäni täysin turha aloittaa ongiemien ratkonta valvonnalla.
Jos Piirikadun pysäköintiongelmia halutaan halvalla sekä tehokkaasti ratkoa tulisi kadunvarteen järjestää vuoro-
pysäköinti.
Sillä saataisiin pihasta ylimääräiset autot pois.
Itse pihapiiri tulisi rauhoittaa autoilta sallien ainoastaan huoltoajo, ja jos tilanne ei järkiydy niin mieluiten viranomaiset käymään paikalla muistuttamassa luku/näköhäiriöisiä.

21solmua

  • Guest
Vs: Pikipruukin hallituksessa
« Reply #4 on: 23. 10. 2011 10:10 »
Tämä parkkeerausongelma ei ole yksin Pikipruukilaisten ongelma. Esimerkiksi asuntomme lähellä Palosaarella sijaitsee paljon opiskelupaikkoja ja pientenkin taloyhtiöiden piha-alueet alkaa olla täynnä ulkopuolisten autoja. Jotenka kyllä tätä valvontaa tarvitaan. Ihmiste ovat kuitenkin niin härskiä, että opiskelijat saattavat täyttää autokatoksiakin polkupyörillä, kysymättä lupaa siihen!
Mutta ainahan ne paikat ja reitit löytyy. Vörkkärillä on opiskelija-asuntoja ja kun autolla pitäisi päästä ihan oven kohdalle, niin ei merkitse liikennemerkit mitään. Kaadetaan tai käännetään esim. ajaoneuvolla ajo kieletty merkit. Pysähtymiskieltoalueelle parkkeerataan miten vain Ahvenanamaalainen opiskelija ilmeisesti ei ymmärrä kansainvälisä liikenne merkkejä, mutta kun rekkari on ÅL, niin ei kait sillä väliä.
Muutoinkin saisi Poliisikin skarppailla. Samaisessa Vörkkärissä Puolalaiset siirtotyöläiset pysäköivät autonsa aivan päinvastoin kuin muut. Ehkä olemme kansainvälistymässä tätä myöden!

Offline Kari Lajunen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 7818
  • Gender: Male
  • Kerro tästä foorumista mahdollisimman monelle.
    • View Profile
    • Oivakaihdin Oy
    • Email
Vs: Pikipruukin hallituksessa
« Reply #5 on: 23. 10. 2011 10:10 »
Onko totta, että edes Pikipruukin asukkaalle ei ole maksutonta paikkaa?

Onko totta, että jos maksulliset paikat on varattu niin Pikipruukin pihassa ei ole minkäänlaista parkkipaikkaa?

Tuli puheeksi, että kymmenen auton sijaan siellä ajaa nyt vain yksi auto joten se on turvallisempaa.

Tuliko kukaan ajatelleeksi, että tämä yksi auto ajaa ajaakseen kymmenen auton edestä koska ne muut autot ajoivat pysähtyäkseen ja saattoivat lojua.  Lojuva auto ei aiheuta vaaraa ellei liiku.
Lähetä tieto tästä ketjusta henkilölle jota arvelet sisällön kiinnostavan ja kavereillesi alareunan "Lähetä Aihe" nappulasta.  Tämä on ainoa keino kertoa tästä foorumista.

21solmua

  • Guest
Vs: Pikipruukin hallituksessa
« Reply #6 on: 23. 10. 2011 19:07 »
Missä talohytiössä olisi maksuton paikka. Ainakin kiinteistöyhtiössä missä olen asunut on pitänyt maksaa ns. kylmästä paikasta myös maksua, samoin lämpöpaikasta tietenkin, puhumatta autokatoksesta. Muutoin on pitänyt hakea paikka lähikadulta.
Useimpien asuntoyhtiöiden lähikaduilla on paikkoja, joihinka voi pysäköidä maksutta yön yli. Vörkkärillä ainakin useimmat vapaat paikat ovat Wärtsilän miehittämiä päiväs aikaan, koskien Wärtsilän lähellä olevia katuja.

Offline Juha Tuomikoski

  • Omalla nimellä
  • Kokelas
  • *
  • Posts: 37
    • View Profile
    • Email
Vs: Pikipruukin hallituksessa
« Reply #7 on: 23. 10. 2011 21:09 »




Ei sitten tullut mieleen että osaamattomuutesi voisi johtuakin siitä,  ettet ole halunnut osallistua koulutukseen.

[/quote]

Osaamattomuuteni johtuu siitä, että en EHDI osallistumaan koulutuksiin. Syynä perhe ja työ.
Jos vaatisimme, että kaikissa luottamustehtävissä olisi vain asiantuntijoita, niin eduskuntaan voisivat mennä vain juristit ja taloyhtiön hallituksiin vain ekonomit ja isännöintitutkinnon suorittaneet. Pienten lasten vanhemmat eivät voisi mennä minnekään, paitsi jos sitoutuisivat laiminlyömään perhettään.

Ihanteenani on laaja osallistuminen. Demokratia eli kansanvalta tarkoittaa, että myös amatööreille annetaan vaikutusmahdollisuuksia.
« Last Edit: 23. 10. 2011 21:09 by Juha Tuomikoski »

Offline Juha Tuomikoski

  • Omalla nimellä
  • Kokelas
  • *
  • Posts: 37
    • View Profile
    • Email
Vs: Pikipruukin hallituksessa
« Reply #8 on: 23. 10. 2011 22:10 »

 
Marginaalissa on kuitenkin paljon asioita, joista kansalaisten on  pakko saada tietää. 

Yksi on tietysti palkintomatkat ja ns. koulutusmatkat.  Toinen on vaikkapa Pikiruukin käyttämät aliihankkijat.  Kilpailutetaanko niitä koskaan vai perustuvatko ne tuttavuus, ystävyy ja sukulaisuussuhteisin tai erilaisiin hyötysuhteisiin  jne.  Mm. näihin moni haluaa oikeata tietoa.



Pikipruukki kilpailuttaa esim. kaikki kiinteistönhuoltoyhtiönsä. Kiinteistönhuoltosopimuksia tehdään normaalilla tarjousmenettelyllä, eli niiden firmojen kanssa, jotka tarjoavat pyydettyä palvelua Pikipruukin kannalta järkevään hintaan.
Kiinteistönhuollon laatu on vaihdellut voimakkaasti, ja ne ovat yleinen valitusten aihe. Pikipruukissa selvitetään, mitä voidaan tehdä alihankkijoiden laadun parantamiseksi.

Offline Juha Tuomikoski

  • Omalla nimellä
  • Kokelas
  • *
  • Posts: 37
    • View Profile
    • Email
Vs: Pikipruukin hallituksessa
« Reply #9 on: 23. 10. 2011 22:10 »
jos ei ole vieraspaikkoja  on mielestäni täysin turha aloittaa ongiemien ratkonta valvonnalla.
Jos Piirikadun pysäköintiongelmia halutaan halvalla sekä tehokkaasti ratkoa tulisi kadunvarteen järjestää vuoro-
pysäköinti.
Sillä saataisiin pihasta ylimääräiset autot pois.
Itse pihapiiri tulisi rauhoittaa autoilta sallien ainoastaan huoltoajo, ja jos tilanne ei järkiydy niin mieluiten viranomaiset käymään paikalla muistuttamassa luku/näköhäiriöisiä.


Pysäköintipaikkojen niukkuus on ongelma Piirikadulla ja varmaan monessa muussakin kiinteistöissä. Pysäköintipaikat on merkitty asemakaavaan joskus kauan sitten, kun perheessä oli yleensä vain yksi auto ja sekin mahtui yhteen parkkiruutuun. Nykyisin autot ovat isoja ja niitä on paljon. Esim. Piirikatu 5-11:ssä on 13 kaavoitettua vieraspaikkaa 61 asunnolle. Nämä vieraspaikat menevät suurelta osin kakkos- tai kolmosautojen ja leveiden autojen käyttöön, vieraille niitä ei jää montakaan. Tämä on yksi esimerkki voimakkaan autoistumisen tuottamista ongelmista kaupunkiympäristössä. Välittömin ratkaisu ongelmaan on vieraspaikkojen määrän lisääminen. Autoilla pitää olla tarvitsemansa tila, kunhan se rajataan ja merkitään selkeästi, niin että autot ja lapset eivät pyöri sekaisin samassa tilassa.

Kadunvartta en pidä hyvänä ratkaisuna parkkiongelmalle.

Offline Juha Tuomikoski

  • Omalla nimellä
  • Kokelas
  • *
  • Posts: 37
    • View Profile
    • Email
Vs: Pikipruukin hallituksessa
« Reply #10 on: 23. 10. 2011 22:10 »
Onko totta, että edes Pikipruukin asukkaalle ei ole maksutonta paikkaa?

Onko totta, että jos maksulliset paikat on varattu niin Pikipruukin pihassa ei ole minkäänlaista parkkipaikkaa?

Tuli puheeksi, että kymmenen auton sijaan siellä ajaa nyt vain yksi auto joten se on turvallisempaa.

Tuliko kukaan ajatelleeksi, että tämä yksi auto ajaa ajaakseen kymmenen auton edestä koska ne muut autot ajoivat pysähtyäkseen ja saattoivat lojua.  Lojuva auto ei aiheuta vaaraa ellei liiku.

Kaikkiin Pikipruukin pysäköintipaikkoihin saa pysäköidä maksutta, JOS ne eivät ole toisen asukkaan varaamia (eli maksamia). Maksaminen on siis vapaaehtoista, mutta maksajilla on etuoikeus paikkoihin. Kun pysäköintipaikoista on niukkuutta, tilanne johtaa siihen, että käytännössä kaikki autokatospaikat ovat varattuja. Esimerkiksi Piirikatu 5-11:ssä on 61 autokatospaikkaa, lähes kaikki varattuja, sekä 13 vieraspaikkaa, joita ei voi varata.

On totta, että paikallaan oleva auto ei aiheuta vaaraa (ainoastaan häiriötä). Mutta päästäkseen lojumaan keskelle pihaa sen täytyy ensin ajaa sinne. Kiinteistömme ongelmana on ollut nimenomaan tämä alinomainen trafiikki pihojen perälle ja sieltä pois. Pysäköinninvalvonnan myötä tämä trafiikki on vähentynyt voimakkaasti. Pihoillamme on nykyisin rauhallisempaa, viihtyisämpää ja turvallisempaa. Asun itse kahden vilkkaimman ajoreitin risteyksessä, joten huomaan muutoksen erityisen selvästi.

Offline Kari Lajunen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 7818
  • Gender: Male
  • Kerro tästä foorumista mahdollisimman monelle.
    • View Profile
    • Oivakaihdin Oy
    • Email
Vs: Pikipruukin hallituksessa
« Reply #11 on: 24. 10. 2011 07:07 »
Viimeinkin Pikipruukin hallitukseen on saatu henkilö joka ei "sylkäise naamalle" vaan välittää myös Pikipruukin imagosta. 

Toivotavasti Juha ei ole tullut liian myöhään.
Lähetä tieto tästä ketjusta henkilölle jota arvelet sisällön kiinnostavan ja kavereillesi alareunan "Lähetä Aihe" nappulasta.  Tämä on ainoa keino kertoa tästä foorumista.

21solmua

  • Guest
Vs: Pikipruukin hallituksessa
« Reply #12 on: 24. 10. 2011 08:08 »
Täällä voitaisiin olla yhtä "äksyjä" muillekin kaupunkikonsernin yhtiöille kuin Pikipruukille, joka toimii osakeyhtiölainalaisena yhtiönä. Meillähän on Vaasan Sähkö Oy. Harvemmin on noustu barrikaadeille sähkön hinnannousun tai kaukolämmön hinnan takia. Kaupunki saa pienin väliajoin Vaasan Sähköltä osinkoja kaupungin kassaan ja niistä puhuttaessa ne ovat useita miljoonia euroja. Lisäksi meillä on PYK, Palosaaren yrityskeskus Oy ym, ym ja kohta satama on myös Oy. Mielenkiintoista on nähdä, että voiko satama antaa subventiota esim. RG.linelle samalla tavalla kuin kaupungin liikelaitoksena on antanut?

Offline Tapio Parkkari

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 875
    • View Profile
Vs: Pikipruukin hallituksessa
« Reply #13 on: 24. 10. 2011 09:09 »
Samaa mieltä mutta muut mainitsemasi yrityksen ovat sellaisia, joihin on vaikeampi päästä käsiksi.  Tuskin kukaan em. yritysten luottamusmiesjäsenustä on valmis kertomaan yrityksistä mitään negatiivista.
Auta foorumin tunnetuksi tekemisessä.  Lähetä tästä ketjusta tieto kavereillesi "Lähetä Aihe" nappulasta.  Nappula on heti pohjaviivan alapuolella.

AD

  • Guest
Vs: Pikipruukin hallituksessa
« Reply #14 on: 24. 10. 2011 11:11 »
jos ei ole vieraspaikkoja  on mielestäni täysin turha aloittaa ongiemien ratkonta valvonnalla.
Jos Piirikadun pysäköintiongelmia halutaan halvalla sekä tehokkaasti ratkoa tulisi kadunvarteen järjestää vuoro-
pysäköinti.
Sillä saataisiin pihasta ylimääräiset autot pois.
Itse pihapiiri tulisi rauhoittaa autoilta sallien ainoastaan huoltoajo, ja jos tilanne ei järkiydy niin mieluiten viranomaiset käymään paikalla muistuttamassa luku/näköhäiriöisiä.


Pysäköintipaikkojen niukkuus on ongelma Piirikadulla ja varmaan monessa muussakin kiinteistöissä. Pysäköintipaikat on merkitty asemakaavaan joskus kauan sitten, kun perheessä oli yleensä vain yksi auto ja sekin mahtui yhteen parkkiruutuun. Nykyisin autot ovat isoja ja niitä on paljon. Esim. Piirikatu 5-11:ssä on 13 kaavoitettua vieraspaikkaa 61 asunnolle. Nämä vieraspaikat menevät suurelta osin kakkos- tai kolmosautojen ja leveiden autojen käyttöön, vieraille niitä ei jää montakaan. Tämä on yksi esimerkki voimakkaan autoistumisen tuottamista ongelmista kaupunkiympäristössä. Välittömin ratkaisu ongelmaan on vieraspaikkojen määrän lisääminen. Autoilla pitää olla tarvitsemansa tila, kunhan se rajataan ja merkitään selkeästi, niin että autot ja lapset eivät pyöri sekaisin samassa tilassa.

Kadunvartta en pidä hyvänä ratkaisuna parkkiongelmalle.
No kuinkahan ratkaisisit asian kun et pidä yksinkertaista vaihtoehtoani vuoropysäköinnistä hyvänä ratkaisuna?
Katu ei olennaisesti kapenisi, ihmisille jäisi enemmän tilaa piha-alueille.
Vastaus autojen poistoon sekä joukkoliiikenteen/ruumisvoiman käyttöön ei ole mielestäni edes kirjoittamisen arvoinen vastaus.

Offline Matseman

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 2050
    • View Profile
Vs: Pikipruukin hallituksessa
« Reply #15 on: 24. 10. 2011 15:03 »
Kysymys on erittäin vaikeasta asiasta ja voisin kirjoittaa tästä vaikka 24 tuntia taukoamatta...
Sen verran kuitenkin, että AINOA todellinen mahdollisuus järjestää asia on raivata jonnekin lisää tilaa ja tehdä uusia pysäköintipaikkoja ja peräti parkkitalo.
Se toinen vaihtoehto on veivata edestakaisin eri mahdollisuuksin, jotka eivät ole kuitenkaan ok kaikille. Aina on joku, jolle homma ei käy ja kaiken säätely kestää vuosia.

Siis heti ja kerralla täydellinen, tai sitten valtavasti jahkaamista puoleen ja toiseen, vuodesta toiseen...
Puunsärkijä ja Paskakasa. Tyypillinen kaksikielisen perheen tytär. Katkeroitunut "lund",  suomalaisen naisen kanssa sängyssä epäonnistunut hyväksyjä ja kaiken pahan pienentäjä. Katkera  , koneella päivät istuva pahansuopainen nilviäinen. Kukkulan kuningas

Offline Juha Tuomikoski

  • Omalla nimellä
  • Kokelas
  • *
  • Posts: 37
    • View Profile
    • Email
Vs: Pikipruukin hallituksessa
« Reply #16 on: 24. 10. 2011 21:09 »
AD kysyi (en saa näitä violetteja sitaattilaatikoita toimimaan) :
"No kuinkahan ratkaisisit asian kun et pidä yksinkertaista vaihtoehtoani vuoropysäköinnistä hyvänä ratkaisuna?
Katu ei olennaisesti kapenisi, ihmisille jäisi enemmän tilaa piha-alueille.
Vastaus autojen poistoon sekä joukkoliiikenteen/ruumisvoiman käyttöön ei ole mielestäni edes kirjoittamisen arvoinen vastaus."

Vastasin tosiaankin aikaisemmin AD:lle, että en pidä kadunvartta hyvänä ratkaisuna parkkiongelmalle. Vastaukseni jäi vähän epätäsmälliseksi : tarkoitus oli sanoa, että se ei ole hyvä ratkaisu Piirikadulla, ei ainakaan sen yläpäässä. Se aiheuttaisi minun arvioni mukaan pahoja vaaratilanteita. Jossain muualla se saattaa olla ihan toimiva ratkaisu.


Piirikatu 5-11:ssä oikea ratkaisu on mielestäni saada lisää vieraspaikkoja kiinteistön alueelta, JOS nykyiset osoittautuvat riittämättömiksi (toistaiseksi on ollut tyhjiä vieraspaikkoja joka ilta).

Kannatan todellakin joukkoliikenteen voimakasta kehittämistä Vaasassa. Se on mielestäni hyvinkin kirjoittamisen arvoinen asia, ja olen kirjoittanutkin siitä moneen paikkaan, mm. Pohjalaiseen. Vaasan julkinen liikenne ei toimi, koska vuoroja on niin vähän, että ihmiset eivät voi luottaa busseihin, vaan heidän on pakko hankkia perheeseen 1-3 autoa ja käyttää iltansa teinien roudaamiseen sellaisiin harrastuksiin, joihin nämä voisivat aivan hyvin mennä bussillakin, jos busseja vain kulkisi.

Offline Juha Tuomikoski

  • Omalla nimellä
  • Kokelas
  • *
  • Posts: 37
    • View Profile
    • Email
Vs: Pikipruukin hallituksessa
« Reply #17 on: 24. 10. 2011 21:09 »
Viimeinkin Pikipruukin hallitukseen on saatu henkilö joka ei "sylkäise naamalle" vaan välittää myös Pikipruukin imagosta. 

Toivotavasti Juha ei ole tullut liian myöhään.

Kiitos Kari. Olen tietoinen Pikipruukin monista puutteista ja mielelläni kuulen niistä lisää. Mutta perimmäinen tunteeni on, että arvostan tätä firmaa, uskon sen mahdollisuuksiin ja haluan olla kehittämässä sitä.

Offline syntyperainen

  • Kokelas
  • *
  • Posts: 34
    • View Profile
Vs: Pikipruukin hallituksessa
« Reply #18 on: 25. 10. 2011 06:06 »
Tässä se tuli mitä olen kysellyt:

"Pikipruukin jäsenille tarjotaan myös koulutustilaisuuksia koti- ja ulkomailla. En ole osallistunut niihin.Esteinäni ovat olleet perhe, työ ja muu yhdistystoiminta. Tietojani olen kasvattanut niin, että olen häirinnyt kokousten kulkua ns. tyhmillä kysymyksillä. Siltikin lain ja talouden tietämyksessäni on pahoja aukkoja."

Voisko Tuomikoski avautua näistä ulkomaan koulutustilaisuuksista.

Koska?
Missä?

Offline Juha Tuomikoski

  • Omalla nimellä
  • Kokelas
  • *
  • Posts: 37
    • View Profile
    • Email
Vs: Pikipruukin hallituksessa
« Reply #19 on: 26. 10. 2011 19:07 »
Tässä se tuli mitä olen kysellyt:


Voisko Tuomikoski avautua näistä ulkomaan koulutustilaisuuksista.

Koska?
Missä?


Pahoittelen ja jätän avautumatta.

Offline syntyperainen

  • Kokelas
  • *
  • Posts: 34
    • View Profile
Vs: Pikipruukin hallituksessa
« Reply #20 on: 27. 10. 2011 05:05 »


"Pahoittelen ja jätän avautumatta"

Tuomikosken suoraselkäisyys loppui näköjään tähän kohtaan!

Offline Kari Lajunen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 7818
  • Gender: Male
  • Kerro tästä foorumista mahdollisimman monelle.
    • View Profile
    • Oivakaihdin Oy
    • Email
Vs: Pikipruukin hallituksessa
« Reply #21 on: 27. 10. 2011 07:07 »


"Pahoittelen ja jätän avautumatta"

Tuomikosken suoraselkäisyys loppui näköjään tähän kohtaan!

Juhalla on täysi oikeus olla avautumatta tuohon.  Varsinkin kun hän juuri kerkesi kertomaan syyn. Se lukee siellä aiemmin.  Minusta erittäin suoraselkäisesdti sanottu.

Tavallisilla asunnon vuokraajilla on nyt ensimmäisen kerran mahdollisuus kokonaisvaltaiseen vaikuttamiseen koska Juha ei sylje naamalle.  Turha siis sylkeä Juhan naamalle.

Edellinen ei nähnyt "metsää puilta."  Mitään ei otettu "kuuleviin korviin."

Tämä on tilaisuus jota ei saa jättää käyttämättä.

Pikipruukille on saatettu tehdä peruuttamatonta vahinkoa sisältä käsin.  Lukijat ovat tuoneet joitain julkisuuteen mutta tähän asti sen vaikutus on ollut, "sylkäisy naamalle" ja tilanne on saanut jatkua.  Näin on syntynyt peruuttamatonta vahinkoa ja vääjäämättömästi vuokrankorotuksia ja vajaakäyttöä. 

Mutta nyt on alkanut uusi aika ja vähingonteko sisältäpäin saattaa loppua.  Ainakin siihen on hyvät mahdololisuudet.  Tämän myötä sellaiset jotka eivät uskalla asettua asiakkaaksi, saattavat jälleen uskaltaa.

Viedään Pikipruukkia eteenpäin. 
« Last Edit: 27. 10. 2011 07:07 by Kari Lajunen »
Lähetä tieto tästä ketjusta henkilölle jota arvelet sisällön kiinnostavan ja kavereillesi alareunan "Lähetä Aihe" nappulasta.  Tämä on ainoa keino kertoa tästä foorumista.

Asiantuntija

  • Guest
Vs: Pikipruukin hallituksessa
« Reply #22 on: 27. 10. 2011 07:07 »


"Pahoittelen ja jätän avautumatta"

Tuomikosken suoraselkäisyys loppui näköjään tähän kohtaan!

Miksi Tuomikosken pitäisi kertoa täällä tuonkaltaisista asioista? Täällä kun saadaan kaikki väännettyä päälaelleen. Mielestäni tilannetta pitäisi kysyä pikipruukin toimivalta johdolta. Ja ennen kaikkea; mihin tuota tietoa tarvitaan täällä? Siihenkö, että mitään asioista ymmärtävät saavat päivitellä, kun johonkin on mennyt vähän rahaa. Tuotoistahan ei silloin välitetä. Pääasia, että saadaan kateellisena nurista.

Offline S-syväkurkku

  • Aktiivi vaikuttaja
  • ****
  • Posts: 260
    • View Profile
Vs: Pikipruukin hallituksessa
« Reply #23 on: 27. 10. 2011 08:08 »
Jokaisella hyvin toimivalla yhtiöllä on vuosikertomus.  Jokainen yhtiön asioista kiinostunut voi mennä sen konttoriaikaan noutamaan sen yhtiön toimistosta. 

Offline syntyperainen

  • Kokelas
  • *
  • Posts: 34
    • View Profile
Vs: Pikipruukin hallituksessa
« Reply #24 on: 27. 10. 2011 09:09 »
Lajunen sanoo: "Juhalla on täysi oikeus olla avautumatta tuohon"

Aika mielenkiintoistaa, ennen täällä "huudettiin" kurkku suorana, että kaikki asiat pitää tuoda esiin, nyt yllättäen halutaan asiat pitää salassa.

Voin vain kuvitella mitä Pikipruukin vuokranmaksajat ovat mieltä johtokunnan ulkomaanmatkoista ja sen vaikutuksesta vuokriin. 

Aika vaikea kuvitella, mitä oppia saatiin Kroatiasta tai missä nyt johtokunta ikinä kävikään opintomatkalla.

Offline Matseman

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 2050
    • View Profile
Vs: Pikipruukin hallituksessa
« Reply #25 on: 27. 10. 2011 10:10 »
Koulutus ja ulkomaanmatkat eivät vaikuta vuokriin.
Yhtiön tulokseen ne voivat tosin vaikuttaa lyhyellä tähtäimellä, mutta myös positiivisella tavalla. Hyvin koulutettu henkilökunta, jolla on ideoita ja virikkeitä säästää helposti paljon rahaa.
Puunsärkijä ja Paskakasa. Tyypillinen kaksikielisen perheen tytär. Katkeroitunut "lund",  suomalaisen naisen kanssa sängyssä epäonnistunut hyväksyjä ja kaiken pahan pienentäjä. Katkera  , koneella päivät istuva pahansuopainen nilviäinen. Kukkulan kuningas

Offline Kari Lajunen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 7818
  • Gender: Male
  • Kerro tästä foorumista mahdollisimman monelle.
    • View Profile
    • Oivakaihdin Oy
    • Email
Vs: Pikipruukin hallituksessa
« Reply #26 on: 27. 10. 2011 10:10 »
Lajunen sanoo: "Juhalla on täysi oikeus olla avautumatta tuohon"

Voisin muuten olla eri mieltä mutta aiemmin on tullut seuraava jo esille
Quote
Osakeyhtiön hallituksen jäsentä sitoo vaitiolovelvollisuus.

Ei voi vaatia rikkomaan jo luvattua.   Se on silloin potkut hallituksesta.   Sääntöjen sisällä pitää pysyä
kaikessa.


Nyt kun kerrankin siellä on joku joka näkee metsän puilta niin ei nyt heti työnnetä häntä sieltä pois.

Quote
Koulutus ja ulkomaanmatkat eivät vaikuta vuokriin.
Yhtiön tulokseen ne voivat tosin vaikuttaa lyhyellä tähtäimellä, mutta myös positiivisella tavalla. Hyvin koulutettu henkilökunta, jolla on ideoita ja virikkeitä säästää helposti paljon rahaa.

Jestas.  Nyt kun puhutaan muusta kuin mamujutuista niin olen Matsen kanssa täysin samaa mieltä.
« Last Edit: 27. 10. 2011 10:10 by Kari Lajunen »
Lähetä tieto tästä ketjusta henkilölle jota arvelet sisällön kiinnostavan ja kavereillesi alareunan "Lähetä Aihe" nappulasta.  Tämä on ainoa keino kertoa tästä foorumista.

Asiantuntija

  • Guest
Vs: Pikipruukin hallituksessa
« Reply #27 on: 27. 10. 2011 15:03 »
Koulutus ja ulkomaanmatkat eivät vaikuta vuokriin.
Yhtiön tulokseen ne voivat tosin vaikuttaa lyhyellä tähtäimellä, mutta myös positiivisella tavalla. Hyvin koulutettu henkilökunta, jolla on ideoita ja virikkeitä säästää helposti paljon rahaa.

Tuossa kyllä Matseman on niin asian ytimessä kuin vaan voi olla.

Jos tuollaise reissut maksavat asuntoa kohti muutaman euron vuodessa ja kuitenkin niissä opitaan ja sitä kautta saadaan kuitenkin säästöjä moninkertainen määrä asuntoa kohti vuodessa. Mikäli tuo tieto tänne tuotaisiin Tuomikosken toimesta niin tällä palstalla alettaisiisn vain jeesustelemaan muutaman euron kustannuksia / asunto. Mielestäni Tuomikoski toimii siis erittäin esimerkillisesti, kun ei lähde tuomaan tänne sellaista tietoa, jota hänen ei kuulu tänne edes tuoda. Mikäli noita tietoja joku tarvitsee, niin hän käy ne noutamassa Pikipruukin toimistolta. Pikipruukkia on johdettu hyvin, enkä usko että tässä on mitään salattavaa. Kuitenkin joku salaliittoteorioihin perehtynyt saattaa tästäkin sellaisen löytää jos oikein haluaa ja uskoo. Ainahan sitä yhden salaliittoteorian saa keksittyä.

Harvoin noille koulutusmatkoille niinpaljon tunkua on, eli tuskin kukaan on niihin lähdössa sen matkan takia. Velvollisuusreissuja, joihin lähdetään hakemaan tietoa ja oppia.

Asiantuntija

  • Guest
Vs: Pikipruukin hallituksessa
« Reply #28 on: 27. 10. 2011 16:04 »
Harvoin noille koulutusmatkoille niinpaljon tunkua on, eli tuskin kukaan on niihin lähdössa sen matkan takia. Velvollisuusreissuja, joihin lähdetään hakemaan tietoa ja oppia.

muahhahhaa... jortsu on huumori miehiä.

Jännää miten palaset loksahtelee kohdilleen. Mutta silti ihmettelen, että miten rasvis saa jatkaa arvuuttelua, mutta Kivimäki ei. Miksi rasviksen toimintaan ei puututa. Ylläpidon multipersoona?

Edit: olisipa muuten kiva, että sinäkin ammentaisit juttujasi ennemminkin huumoristasi kuin idioottimaisuudestasi.

Juu sano, ei voi kauhalla....
« Last Edit: 27. 10. 2011 16:04 by Asiantuntija »

Offline Juha Tuomikoski

  • Omalla nimellä
  • Kokelas
  • *
  • Posts: 37
    • View Profile
    • Email
Vs: Pikipruukin hallituksessa
« Reply #29 on: 30. 10. 2011 18:06 »
Kyse ei tosiaankaan ole siitä, onko minulla oikeus jättää kertomatta hallituksen kokouspalkkioita. Kyse on siitä, että minulla ei ole oikeutta kertoa niitä.

Hallituksen kokouspalkkiot eivät ole NIIN valtavia, että niitä kannattaisi hirveästi kadehtia, tai että niiden takia oltaisiin kovasti pyrkimässä hallitukseen. Esim. marraskuun asukasvaaleissa vain 4 Pikipruukin asukasta asettui ehdolle hallitukseen (minun lisäkseni Erika Airaksinen, Ritva-Hillevi Halme ja  Esa Valtonen).

Itse olen pettynyt ehdokkaiden vähäiseen määrään. Mieluummin häviäisin kunnon skaboissa kuin voittaisin vaisuissa.

AD

  • Guest
Vs: Pikipruukin hallituksessa
« Reply #30 on: 30. 10. 2011 19:07 »
Omasta mielestäni tässä on pari juttua jotka sotivat toisiaan ja ovat mielestäni eriskummallisia.
Yllättäen tulin valituksi toiseksi suurimmalla äänimäärällä. Valintani salaisuus oli vaalimainos, jossa lupasin ponnistella vuokrankorotuksia vastaan kahdella tavalla : yrittämällä saada tyhjien asuntojen osuutta vähenemään
Vuosina 2010-11, kun olen ollut hallituksessa, vuokrat ovat pysyneet käytännössä ennallaan. Vuokrat ovat nousseet siellä, missä asunnot ovat täynnä, ja pysyneet ennallaan tai laskeneet siellä, missä niitä on paljon tyhjillään

Itse haluaisin vähintäänkin jo olemassaolevien asukkaiden viihtyvän, viihtyvyyteen vaikuttaa mirelestäni mm. vuokrataso, ja jos halutaan rosvota jo asuvia niin ollaan mielestäni ihan vikatiellä.
Luulisi että optimi on saada talot täyteen ja mahdollisimman alhainen toimiva vuokrataso kaikille asukkaille.
OT koskien Piirikadun taloja, viihtyvyyttä ei myöskään lisää helvetillinen älämölö naapurissa 29.10.2011 jonka vuoksi pitää soitellä iltamyöhäisellä virkavaltaa rauhoittamaan yörauha pikkulapsille, ehken myös vanhemmille.

Offline kaupunginasukas

  • Kokelas
  • *
  • Posts: 1
    • View Profile
    • Email
Vs: Pikipruukin hallituksessa
« Reply #31 on: 31. 10. 2011 19:07 »
Luinpa tämän keskustelun ja se pakotti "tarttumaan kynään."

Olen Esa Valtonen Suvilahden Patteriniemestä ja myös ehdolla Pikpruukin hallitukseen mies jäsenenä. Olen ollut 4 vuotta hallituksen varajäsenenä ja nykyisellä kaudella Juha Tuomikosken varajäsenenä. Asukasvaltuustosssa ja yhteistyöelimessä vuodesta 2004.

Juha valitteli aivan avoimesti ajanpuutettaan ja kiireitään. Tämä on tyypillistä jokaiselle poliitikolle, luottamus ja muita tehtäviä haalitaan enemmän mitä kunnialla ehditään hoitaa. Vaaliesitteessään Juha hakee jatkokautta vuosille 2012-2013 näinkö hyvin hän on perehtynyt Pikpruukissa tehtyihin päätöksiin?Kausi on päätetty muuttaa 4 vuotiseksi.

Lisäksi Juha myöntää avoimesti tietämättömyytensä talous asioissa. Olen ollut 5:ssä kokouksessa yhtäaikaa Juhan kanssa,jokaisessa hän on kertaa kysynyt mikä on tertiäärilaina. Jokaisella on toki oikeus kysellä mikäli ei tiedä.Kokoukseen tullessa pitää olla "läksyt tehtynä" jotta ymmärtää mistä keskustellaan ja osaa tehdä päätöksiä. Pikipruukki tarjoaa mahdollisuuden osallistua koulutuksiin hallituksen jäsenille- myös seminaareihin. Nämä ovat kokopäiväisiä tietoisku päiviä joihin itselkkin olen muutamiin osallistunut. Näin saadaan arvokasta tietoa ja taitoa päätöksenteon pohjaksi.Hallitus päättää suvereenisti paikan.
Mielestäni hallitustyöskentelyyn on osallistuttava 100% ei voi ajatella että " tonne menen ja tonne en".Nyt motiivikseen ehdokkaaksi asettumiselle Juha on kertonut että uudella jäsenellä menisi ensimmäinen vuosi asioiden opetteluun.Ei mene mikäli ehdokkaalla on koulutusta tietoa ja taitoa.

Pikipruukin suuri menestystarina on ollut se että esim vesi, sauna, pesutupa kuuluvat vuokraan, näin pitää mielestäni olla jatkossakin.Asukas maksaa vain yhden laskun eikä muita tule.Sähkö tietenkin lisäksi.
Mitä tulee uusien kohteiden rakentamiseen se on hyväksi, kysyntään pitää vastata. Uudet kohteet ovat velkaisia ja vuokra jakautuu kahteen osaan. Käyttövuokraan ( vesi, lämmitys, huolto,korjaukset) nämä jokainen yksiikkö maksaa itse.Toinen osa on pääomavuokra (lainan lyhennykset+korot) nämä tasataan kaikkien kesken.Tämä tarkoittaa että vanhat asukkaat ja kohteet joutuvat (varsinkin velattomat tai vähävelkaiset) AINA maksamaan uusien velkaisten kohteiden pääomavuokria.Mikäli velkainen yksikkö joutuisi maksamaan kaiken itse vuokra nousisi niin korkeaksi ettei kukaan niihin muuttaisi. Jokaisen kohteen vuokrat Pikipruukki esittelee vuosittain kohteessa asukkaille- myös Juhalle.

Lämmitys kuluille ( kaukolämpö), sähkön hinnalle tai  kiinteistöverolle  ei ole paljon tehtävissä, nämä kulut joudutaan maksamaan. Maalampö voi olla vaihtoehto uusissa rakennuksissa, mikä tilanne on vanhoissa on sitten eri asia.

Itse korostan asukastoimikuntien ja asukkaiden aktiivisuutta.Asukkaiden tulee myös huomata että heidän kokoksistaan on ollut hyötyä ja asiat joita he haluavat parantaa myös toteutuvat, ainakin kohtuullisesti.Kaikkea ei aina voi saada mitä haluaa, asukkaat kuitenkin maksavat kaikki vuokrissaan.
Tiukka taloudenpito, kilpailutus, asuntojen korkea vuoraus aste ja kustannuksia säästävät ratkaisut ovat AINOAT keinot pitää vuokrankorotukset kohtuullisina.

Mikään organisaatio ei ole valmis, aina on kehittämisen varaa.Mikäli ongelmia ilmenee niiden käsittelypaikka on neuvotteluhuone- ei turuilla tai toreilla.

Muutamanvuoden takainen tyhjien asuntojen määrä johtui edullisista asuntolainoista ja niiden saatavuudesta.Silloin mielummin ostettiin  asunto, nyt tilanne on muuttunut ja se lisää vuokra-asuntojen kysyntää.Tämä näkyy heti Pikipruukissa.

Pikipruukin asukkailla on nyt mahdollisuus valita hallitukseen edustaja joka työskentelee 100% asukkaiden eteen.Mies jolla on osaamista, mahdollisuuksia ja halua viedä asioita eteenpäin.

Esa Valtonen

Offline Original Wiik,

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 2699
  • Gender: Male
    • View Profile
Vs: Pikipruukin hallituksessa
« Reply #32 on: 01. 11. 2011 03:03 »
Oli mielekästä lukea,  ettei kaikki julkisiin yhtiöihin pyrkivät ole täysiä tonttuja.

Poliittisten puolueiden olisi jo ymmärrettävä,  ettei yhteiskunnan omistamia yhtiöitäkään saa johtaa tonttuhallituksen  avulla.

Toisaalta kun tämä julkistalouden velkaongelma  tuo eteen yksityistämisen pakon,  on se ilmanmuuta sijoittajille hyvä asia että yhtiöitä saadaan ostettua pilkkahinnoilla.  Syystä kun sen paremmin omistaja,  kun hallituskaan ei tiedä mistään mitään.

Veronmaksaja on se säälittävä olio,  jota kustaan,  ei vain silmään, vaan suoraan suuhun.  Kun ne tollot ovat siihen aina valmiina. Eräällä tavalla uskon voimaa sekin, uskon joka nojaa mahdolliseen pelastukseen, jos paha päivä sattuu kohdalle.

Totuus on kuitenkin toista, pelastusta ei ole,  eikä tule,  jos ei itse sitä hanki.

Heikki Lamminmäki

  • Guest
Vs: Pikipruukin hallituksessa
« Reply #33 on: 01. 11. 2011 06:06 »
Tuntematta Esa Valtosta, mutta luettuani hänen näkemyksensä asuntoyhtiön hallituksen jäsenen velvollisuuksita ja sitoutumisesta yhtiön toiminnan kehittämiseen, niin yhdyn ajatuksiin.

Kuitenkin herättisin keskusteluun yhden vuokranmaksun järkevyydestä, johon kuuluvat kaikki asumisen kustanukset, silloin kun pyritään asumiskustannusten alentamiseen.  Asuntokohtaisen maksujärjestelmän luominen edesauttaa kulutussäästöihin. Silloin pitää pystyä erittelemään, sähkö, vesi, sauna, pesutupa ja autopaikka maksut.  Ymmärrettävää on, että nykysysteemin muutos kohtaa vastarintaa, koska se koetaan saavutettunaetuna.

Ehkä muutama esimerkki kokemusteni kirjosta valaisee näkemystäni.  Aikoinaan Vaasan kaupungin vuokrataloissa edellämainitut maksut kuuluivat asunnon vuokraan.  Noina aikoina energiansäästö nosti päätään. Termostaattiset patteriventtiilit olivat ensiaskel.  Asensimme yhteen vuokrataloon ko venttiilit, seuraamuksena huoneistoja alettiin lämmittämään sähköpattereilla.  Jopa sähköhelloilla. pitäen hellanluukua auki.

Sähkö oli myös käytössä turhaan valaistuksessa. Esimerkkinä kun poistuin edräästä huoneistosta sammuttaen eteisen valot. Isäntä kutsui takaisin, sanoen, kun tulin tähän huoneistoon vuokralle, niin laitoin tuon eteisen valon päälle ja siitä asti seon palanut. Laita valo päälle.




Offline pappa

  • Kansalaisaktiivi
  • ***
  • Posts: 105
    • View Profile
Vs: Pikipruukin hallituksessa
« Reply #34 on: 01. 11. 2011 06:06 »
Juha Tuomikoskella riittää taistelukentää, jos vain halua riittää.  Viittaan tänään Pohjalaisessa olevaan juttuun Perttulan perheen saamasta kohtelusta Pikiruukin taholta homeongelman kanssa.  Puuttumatta perheen asiaan, kerron oman pienen kokemukseni.  Perttuloiden kohtelusta voit lukea päivän lehdestä.

Muutimme viisi vuotta sitten nykyiseen asuntoomme. Kun asuntoa esiteltiin oli, mukana toinenkin perhe.  Perheen isä koputteli kylppärin ja saunan seiniä ja sanoi että niistä kuluu ontto ääni joka saataa olla yhteydessä homeeseen, en tosin tiedä mikä yhteys on.  Perhe ei ottanut asuntoa vaikka oli ensisijainen hakija.

Me otimme mutta vaadimme ennen allekirjoitusta että Pikiruukin on tutkittava mahdollinean homehaitta.  Meille sanottiin että se voidaan tutkia mutta mitään paperia tutkimustuloksista ei anneta, ei myöskään siitä että olemme tällaista tutkimusta halunneet, ainoastaan suullinen raportti.

Home tutkittiin Pikiruukin ilmoituksen mukaan ja mitään ei löytynyt, joten allekirjoitimme vuokrasopimuksen vuokrasopimuksen.  Pikiruukista jäi mielikuva moraalittomia tapoja ylläpitävänä yrityksenä.

Myöhemmin on ilmennyt jatkuvia ongelmia pienten koraustöiden ja parannusten osalta, jotka kaikki on aina torpannut henkilö nimeltä Kimmo Haapasalo. NYkyään emme enää ota yhteyttä Hra. Haapasaloon, joka on toimessaan ivallinen, asukkaita halveksiva,vaan hoidamme asiamme asiallisempinen työntekijöiden kanssa.

Offline jali

  • Aktiivi vaikuttaja
  • ****
  • Posts: 424
    • View Profile
Vs: Pikipruukin hallituksessa
« Reply #35 on: 01. 11. 2011 07:07 »
Jos Pikipruukki ottaisi käyttöön huoneistokohtaiset kulutusmittaukset vedenkin osalta tulisi huikea vähenemä veden kulutukseen.
Siitä olisi taas seurauksena veden hintaan korotuspaineita jos ei samalla laskettaisi vaasan veden tuottotavoitteita.

Offline Kari Lajunen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 7818
  • Gender: Male
  • Kerro tästä foorumista mahdollisimman monelle.
    • View Profile
    • Oivakaihdin Oy
    • Email
Vs: Pikipruukin hallituksessa
« Reply #36 on: 01. 11. 2011 07:07 »
Luinpa tämän keskustelun ja se pakotti "tarttumaan kynään."

Olen Esa Valtonen Suvilahden Patteriniemestä ja myös ehdolla Pikpruukin hallitukseen mies jäsenenä.
Juha valitteli aivan avoimesti ajanpuutettaan ja kiireitään. Tämä on tyypillistä jokaiselle poliitikolle, luottamus ja muita tehtäviä haalitaan enemmän mitä kunnialla ehditään hoitaa. Vaaliesitteessään Juha hakee jatkokautta vuosille 2012-2013 näinkö hyvin hän on perehtynyt Pikpruukissa tehtyihin päätöksiin?Kausi on päätetty muuttaa 4 vuotiseksi.

Hyvillä miehillä on aina kysyntää ja sen seuraus on ajanpuute.  

Quote
Lisäksi Juha myöntää avoimesti tietämättömyytensä talous asioissa.

Todella suoraselkäistä.  Harvassa on miestä kertomaan tuon vaikka kukaan ei tiedä kaikkea. 

Quote
Juha on kertonut että uudella jäsenellä menisi ensimmäinen vuosi asioiden opetteluun.Ei mene mikäli ehdokkaalla on koulutusta tietoa ja taitoa.

Pikipruukin hallituksessa olemiseen ei ole saatavilla erityistä koulutusta.  Perusasiat lähtevät  kuuntelemalla.  Kyky kuunnella on yksi tärkeimpiä ominaisuuksia.  Jos ei kuule, ei myöskään näe.  Jos ei kuule, ei myöskään tiedä.  Jos ei ymmärrä, että ensimmäinen vuosi menee asioiden opetteluun, ei ehkä ymmärrä kuunnella.  Kyky kuunnella on taitolaji ja sen osaa vain harva.  Jokainen osaa sylkäistä.

 
 
« Last Edit: 01. 11. 2011 07:07 by Kari Lajunen »
Lähetä tieto tästä ketjusta henkilölle jota arvelet sisällön kiinnostavan ja kavereillesi alareunan "Lähetä Aihe" nappulasta.  Tämä on ainoa keino kertoa tästä foorumista.

Heikki Lamminmäki

  • Guest
Vs: Pikipruukin hallituksessa
« Reply #37 on: 01. 11. 2011 09:09 »
Nimimerkki Jalille voinen kertoa, että veden keskikulutus Vaasassa on apaut 150 lit/henkilö vuorokaudessa.  Tietojeni mukaan Koy Pikipruukilla on vedenkulutukseen tehty mittava ja onnistunut vedenkulutuksen säästötoimet, joten noin keskimäärin sieltä ei suuria säästöjä ole otettavissa.  Esimerkeilläni koitin esittää meissä ihimisissä piilevän muutosvastarinnan perimän vaikutukset.

Ympäristöministeriö on jo asettanut rakennusmääräyksiin kohdan jolla vaaditaan huoneistokohtainen vedenmittaus kerrostaloissa.

Offline Matseman

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 2050
    • View Profile
Vs: Pikipruukin hallituksessa
« Reply #38 on: 01. 11. 2011 09:09 »
Lamminmäen viestistä sen verran, että kaikki mikä maksetaan yhdessä, jakaen on yleensä paha. Paha Paha Paha! Silloin ei ole niin väliä miten kuluttaa ja käyttää.
Meillä esim. on autotallit letkassa ja niistä koituvat kustannukset jaetaan kristillisesti kaikkien asukkaiden kesken. Toimii aika hyvin, mutta... Varsinkin vähän vanhemmat eivät sytytä edes valoja kun käyttävät autolliaan. Sitten on nuorukaisia, joilla on hitsauskoneita ja julumettuja lämmittimiä talven remontteja varten. Akkuja lataillaan ja naapuri vieressä puhaltaa lämpöä sumeilematta autoonsa, sisältä ja päältä silloinkin, kun sähkö on kalleimmillaan ja talvi kylmimmillään.

Minusta tällainen yhteishyvä on syvältä. Ja niin väärin sellaisia kohtaan, jotka eivät käytä koskaan sähköä, mutta joutuvat kuitenkin maksamaan osansa tästä. Ehdotukseni onkin, että jokaiseen talliin asennetaan mittari ja jokainen maksaa siitä mitä käyttää. Ehdotus on saanut paljon kannatusta ja oli helppo nähdä mistä se tuli - heiltä jotka eivät halua olla jakamassa toisten kulutusta.

Sama pitäisi olla minusta saunojen yms. sellaisten kanssa. He jotka käyttävät, maksavat sähköstä, siivouksesta, korjauksista jne. Vuokraan kuuluvat jutut pitäisi rajoittua vain päivänselviin juttuihin, kuten esim. nurmikoiden hoito, lumityöt yms. niin pitkälle kuin se on mahdollista.

Vuokra-asunnoissa on ero verrattuna sellaisiin asuntoihin, joissa on kiinni oma panos. Jälkimmäiset ovat lähes poikkeuksetta paremmin hoidettuja ja niistä pidetään parempaa huolta myös asukkaiden taholta. Siksi vuokra-asuntoja säädellessä pitäisi olla enemmän uudelleen ajattelua. Kustannukset pitäisi jakaa selkeällä tavalla ja siten, että paikat kunnossa pitämällä voisi vaikuttaa omiin kustannuksiinsa.

Meillä on vuotuinen maksu, johon kuuluu lumitöiden lisäksi myös kaikkien yhteisten tilojen ja pihojen kunnossapito. Siivouspäivät ja joidenkin tehtävien jako asukkaiden kesken laskee tuntuvasti tätä maksua ja asukkaat ovat kiinnostuneita kustannusten kurissa pitämisestä. Mutta sähkölasku on eri asia, koska se ei näy samalla tavalla. Se saa olla ihan miten korkea vain, jostain kumman syystä tämä hyväksytään. Itse olen julistanut sodan tätä hulluutta vastaan ja kieltäytynyt maksamasta enää yhtään maksua, ellei asiaa tutkita perusteellisesti. Nyt näyttääkin siltä, että me saamme pian mittarit jokaiseen talliin ja veikkaan, että sähkönkulutus romahtaa.
Puunsärkijä ja Paskakasa. Tyypillinen kaksikielisen perheen tytär. Katkeroitunut "lund",  suomalaisen naisen kanssa sängyssä epäonnistunut hyväksyjä ja kaiken pahan pienentäjä. Katkera  , koneella päivät istuva pahansuopainen nilviäinen. Kukkulan kuningas

Offline Kari Lajunen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 7818
  • Gender: Male
  • Kerro tästä foorumista mahdollisimman monelle.
    • View Profile
    • Oivakaihdin Oy
    • Email
Vs: Pikipruukin hallituksessa
« Reply #39 on: 01. 11. 2011 09:09 »
Tässä hyvä esimerkki mitä tapahtuu kun ei ole kykyä kuunnella.  Eli osaamattomuutta.

Useat turhat aikaa ja rahaa ja imagoa syövät oikeuskäsittelyt voitaisiin välttää pelkästään kuuntelemalla.  Kun mennään oikeuteen, on se merkki, että neuvottelutie on käyty loppuun.  Siihen riittää se, ettei toinen osapuoli osaa kuunnella.  Laki ja sen viranomaisen toimeenpano, on liian usein tavallisen kansalaisen viimeinen turva.

Kun jokin asia tuotiin esille, niin edellinen puheenjohtaja vaati dokumenttia kuuntelemisen sijaan.  Se on aivan väärä tie.  Sillä jos dokumentti esitetään esim. kaksoislaskutuksesta, saattaisi se olla pitkän riesan tie.  On järkevämpää kuunnella ja korjata asia kaikessa hiljaisuudessa.  Jonain päivänä joku esittää dokumentin ja silloin ollaan pitkän riesan tiellä.

http://www.pohjalainen.fi/uutiset/maakunta/vaasalaisperhe-taistelee-oikeuksistaan-1.1090297
Quote
Vaasalaisperhe taistelee oikeuksistaan
31.10.2011 21:37 (Päivitetty: 31.10.2011 22:48) Kommentit0
Quote
Quote
Perttulan perhe asuu nyt evakossa ja haluaa kunnolliset tutkimukset Pikipruukin asuntoonsa. Kuva: Minna Hirvelä

Varsinaisesti en ota tämän jutun sisältöön kantaa sillä se saattaa sisältää asia tai nimikevirheen.  Ilmastointilaite on kylmälaite.  Sitä tarvitaan Suomen oloissa yhtäjaksoisesti kaksi tai kolme viikkoa.  Vaikea ottaa kantaa kun en ole edes kuullut Pikipruukin asunnoissa olevan ilmastointilaitteita mutta en tietystikään väitä ettei niitä olisi.  Toimittaja tai asianosainen saattaa tarkoittaa eri laitetta.  Ongelma on kuitenkin todellinen ja se on kyvyssä kuunnella.  Neuvottelutie on ilmiselvästi käyty loppuun.

Toisaalta asiaa puoltaa se, että asia tulee viiveellä.  Home on salakavala ja sitä on vaikea huomata ajoissa.  Homeongelmat tulevat aina viiveellä.
« Last Edit: 01. 11. 2011 09:09 by Kari Lajunen »
Lähetä tieto tästä ketjusta henkilölle jota arvelet sisällön kiinnostavan ja kavereillesi alareunan "Lähetä Aihe" nappulasta.  Tämä on ainoa keino kertoa tästä foorumista.