http://lkarppi.puheenvuoro.uusisuomi.fi/144311-euroopan-rasismin-ja-suvaitsemattomuudenvastaisen-komission-ecri-raporttiEilen julkistettiin Euroopan rasismin- ja suvaitsemattomuudenvastaisen komission (ECRI)
raportti koskien Suomea.
Sitä selattuani on ilmiselvää että kyseessä on tietyn tiedostavan piirin tarkoitus ajaa sisäpoliittista agendaansa ja luoda lisää suojatyöpaikkoja itselleen. Raporttiin on ilman lähdekritiikkiä kerätty aivan poskettomia väitteitä, kuten nyt vaikkapa että Suomessa tehdään useita rasistisia murhia. (katso alempaa kohta 88.) Sen jälkeen raportti julkaistaan EUn viraston arvovallalla ja nyt sitten voidaan alkaa osoittelemaan siihen kuin suurempaankin totuuteen.
Muutamia otsikkoja aiheesta:
http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/2013/07/1778666/suomea-kehotetaan-kitkemaan-rasismia-ja-syrjintaaSuomea kehotetaan kitkemään rasismia ja syrjintää
http://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/507733/Suomea+neuvotaan+lisaamaan+vahemmistovaltuutetun+valtaaSuomea neuvotaan lisäämään vähemmistövaltuutetun valtaa
http://www.kansanuutiset.fi/uutiset/kotimaa/3021642/raportti-maahanmuuttokriittinen-keskustelu-lisannyt-arkipaivan-rasismiaRaportti: Maahanmuuttokriittinen keskustelu lisännyt arkipäivän rasismia
http://www.aamulehti.fi/Kotimaa/1194825052531/artikkeli/euroopan+neuvosto+epailee+suomea+poliisi+harrastaa+etnista+syrjintaa+.htmlEuroopan neuvosto epäilee Suomea: Poliisi harrastaa etnistä syrjintää?
http://www.aamulehti.fi/Kotimaa/1194825259333/artikkeli/puheenaihe+rasismi+kukoistaa+suomessa.htmlPuheenaihe: Rasismi kukoistaa Suomessa
http://www.hs.fi/paivanlehti/10072013/kaupunki/Euroopan+neuvosto+Moskeija+Helsinkiin/a1373339157704Euroopan neuvosto: Moskeija Helsinkiin
Tässä on nähtävissä kehäpäätelmä -tyyppinen farssi. Tai ainakin nauran etten itkisi. Kehä pyörii näin:
Tiedostavat tahot, olettaisin että etunenässä vähemmistövaltuutettu ja hänen miljoonan euron ja kymmenen ihmisen toimistonsa, on tehnyt ensin raportin. Kun rasismia oikein etsitään ja halutaan löytää, niin sitähän löytyy, kuten nyt juuri nuo rasistiset murhat joista ei kukaan muu ole Suomessa kuullut kuin muslimiyhteisön edustaja. Sen jälkeen raportti julkaistaan Euroopan neuvoston nimellä (ECRI), jotta saadaan sille tiettyä arvovaltaa ja näkyvyyttä. Nyt edelleen samat tiedostavat tahot voivat sitten viitata kyseiseen raporttiin, että kyllähän muuten rasismia on kun tuollakin sanottiin. Ja tarvittaisiin muuten lisää
fyrkkaa että voidaan torjua sitä rasismia enemmän. On siis keksitty ikiliikkuja. Faktat ovat vain tiellä tässä fantastisesssa järjestelmässä. Karuselliajelun maksajaa ei kyllä välttämättä naurata.
Raportissa myös erikseen tietenkin parjataan perussuomalaisia. (katso alempaa kohta 92.) KUNTAvaalien heikompi tulos EDUSKUNTAvaaleihin nähden luetaan johtuvan perussuomalaisten rasismista. Vaikka poliisin raportin mukaan rasismirikollisuus on vähentynyt (ks. 88), niin silti heitetään ihan hihasta että persujen takia rasismi on lisääntynyt (92.). Tämän pitäisi avata jo silmät raportin motiiveille. Ei siis ole kyse minkäänlaatuisesta tutkimuksesta tai faktasta, vaan pienen piirin ihan omista mielipiteistä, toiveista ja fantasioista.
Kohta 94 on jo kultaa ihan sinällään. Ei tällaista voi edes keksiä: Viranomaisten pitäisi huolehtia siitä, että poliitikot puhuvat oikealla tavalla. Eli ei demokratiaa enää tarvita, viranomaiset voivat päättää mitä julkista keskustelua saa käydä

Mutta suosittelen tutustumaan lähemmin tuohon raporttiin, olethan sen jo maksanutkin, niin kyllä sen huumoriarvosta kannattaa nauttia.
Seuraa poimintoja:
Esipuhe. Komission jäsenet ovat riippumattomia ja puolueettomia henkilöitä, jotka on nimitetty tehtävään moraalisen vaikutusvaltansa perusteella. He ovat tunnustettuja rasismi-, muukalaisvastaisuus-, antisemitismi- ja suvaitsemattomuuskysymysten asiantuntijoita.
8. ECRI suosittaa, että Suomen viranomaiset seuraavat tarkasti uuden kansalaisuuslain soveltamista sen arvioimiseksi, missä määrin ao. laissa olevat kielitaitovaatimukset ovat esteenä Suomen kansalaisuuden saamiselle. Mikäli nämä vaatimukset osoittautuvat liian vaikeasti täytettäviksi, ECRI suosittaa, että Suomen viranomaiset muuttavat lakia niiden lieventämiseksi.
11. Vastaavat viranomaisten ECRI:lle antamat tiedot työsyrjintätapauksista ovat seuraavat: 109 tuomioistuimeen vietyä tapausta, joista 52:ssa on annettu langettava tuomio. ECRI toteaa kuitenkin, että rasismi- ja/tai rotusyrjintäsyytteistä annettujen langettavien tuomioiden määrä on yhä pieni, koska tapauksia viedään oikeuteen harvoin, vaikka ilmiö on olemassa Suomessa.
28. Vähemmistövaltuutetun käytössä olevia henkilöresursseja on hiukan lisätty, joten henkilöstön lukumäärää pystytään nyt nostamaan yhdeksästä yhteentoista tiedottajan ja hallintohenkilön palkkaamisen myötä. Vähemmistövaltuutettu kuitenkin kertoi ECRI:lle, että kun ennen vuoden 2011 vaaleja hallitus ehdotti hänelle toimialan laajentamista siten, että vähemmistövaltuutetun nykyisen toimivallan eli etniseen alkuperään perustuvien syrjintävalitusten lisäksi toimisto ryhtyisi käsittelemään myös muihin syihin perustuvaa syrjintää (sukupuoleen perustuva syrjintä pois lukien), hän kieltäytyi tästä, koska ehdotus ei sisältänyt sen edellyttämää resurssien lisäystä. Vähemmistövaltuutettu kertoi ECRI:lle, että hänellä ei ole valtuuksia viedä asioita tuomioistuinkäsittelyyn. Hänellä on toimivalta käsitellä pelkästään etniseen alkuperään tai kansallisuuteen perustuvasta syrjinnästä johtuvia mutta ei ihonväriin, kieleen, uskontoon tai rotuun liittyviä valituksia.
29. Vähemmistövaltuutettu kertoi ECRI:lle, että vuosittain häneen on yhteydessä 800–900 henkilöä. Puolet yhteydenotoista koskee ulkomaalaislakiin liittyviä asioita ja toinen puoli syrjintäongelmia. Näiden joko puhelimitse tai kirjallisena tulleiden yhteydenottojen perusteella vähemmistövaltuutetun toimisto pystyy antamaan neuvoja ja tietoja niistä viranomaisista, joiden puoleen valittaja voi kääntyä. Tämän jälkeen vähemmistövaltuutettu ottaa itse yhteyttä asianomaisiin viranomaisiin keskustelun aloittamiseksi ja ongelman ratkaisemiseksi. Hän totesi myös olevansa yhteydessä syrjintälautakuntaan, mutta pahoitteli sitä, ettei sillä ole valtuuksia määrätä korvauksia.
30. Vuoden 2008 alusta vähemmistövaltuutetun toimistosta tuli itsenäinen sisäministeriön yhteydessä toimiva virasto. Vähemmistövaltuutetun mukaan hänellä ei sinänsä ole itsenäisyyttä koskevia ongelmia, mutta on kuitenkin tärkeää, että hän voi saada käyttöönsä luottamuksellisia asiakirjoja, etenkin poliisiasiakirjoja. Vähemmistövaltuutettu totesi niin ikään, että riippumattomuutensa vahvistamiseksi hän on ehdottanut valtionhallinnolle, että yllä mainittua yhdenvertaisuuslakia hyväksyttäessä hänen toimistonsa tulisi siirtää eduskunnan tai eduskunnan oikeusasiamiehen toimiston yhteyteen.
44. ETNO:n mukaan se saa rahoituksensa sisäministeriöltä, joka on osoittanut sille 30.000 euroa vuonna 2009, 60.000 vuonna 2011 ja 95.000 vuonna 2012.Vaikka ETNO onkin saanut kolmen viime vuoden ajan säännöllisesti kasvavaa rahoitusta, se totesi, etteivät resurssit kuitenkaan riitä sen itselleen tuleviksi neljäksi vuodeksi asettaman kunnianhimoisen ohjelman toteuttamiseen.
56. Viranomaisten mukaan toimiin on ryhdytty, jotta maahanmuuttajataustaisille lapsille voidaan opettaa heidän äidinkieltään. Tämä opetus ei ole perusopetuslain mukaista äidinkielen ja kirjallisuuden opetusta, vaan sitä pidetään valtionapuun oikeuttavana lisäopetuksena.
57. Opetushallitus on myöntänyt erillistukea romanikielen elvyttämiseen maanlaajuisesti. Sen nojalla eri-ikäisille ja eri puolella Suomea asuville romaneille tarjotaan mahdollisuus puhua kieltään säännöllisesti. Tukea myönnetään kunnille ja järjestöille. Vuonna 2011 tämäntyyppistä toimintaa oli 14 paikkakunnalla. Kansalaisyhteiskunnan taholta on kuitenkin todettu, että vaikka keskushallinto tarjoaa huomattavaa rahoitusta romanien opetukseen, kunnilla on parantamisen varaa tämän opetuksen järjestämisessä.
88. ECRI toteaa, että poliisin tilastojen mukaan rasistiset rikokset ovat vähentyneet. ... Vaikka Suomen viranomaiset eivät kertomansa mukaan ole tietoisia yhdestäkään rasistisista syistä tehdystä murhasta, muslimiyhteisön edustajat kertoivat ECRI:lle, että rasistisia murhia on tapahtunut pääosin nettisivuillaan vihaviestejä julkaisevien rasististen ryhmien tekeminä.
91. Kolmannessa raportissaan ECRI kehotti Suomen viranomaisia harkitsemaan poliittisten puolueiden edustajien rasistiseen ja muukalaisvihamieliseen kielenkäyttöön puuttuvien säännösten sisällyttämistä lakiin. Tältä osin ECRI kiinnitti Suomen viranomaisten huomiota sen yleistä politiikkaa koskevaan suositukseen n:o 7 sisältyviin tätä asiaa käsitteleviin kohtiin
92. Vuoden 2011 eduskuntavaaleissa Perussuomalaiset, jolla on muukalaisvihamielisiä taipumuksia, kasvatti tukeaan ja nousi neljän suurimman puolueen joukkoon. Sen eduskuntaryhmä hyväksyi lausuman, jossa se vaati kaikkien vähemmistöryhmiin kohdistuvien erityistoimien poistamista tasa-arvon nimissä. Tämä lausuma sai osakseen hyvin vähän tukea muilta poliittisilta toimijoilta eikä se näytä vaikuttaneen hallituksen politiikkaan. ECRI:n huomion kohteena olevien ryhmien edustajat ovat kuitenkin kertoneet ECRI:lle, että vuoden 2011 vaalien jälkeen arkipäivän rasismi on lisääntynyt mm. kaduilla ja kaupoissa, mikä osoittaa, että tällaisella kielenkäytöllä on suora vaikutus asianomaisten ryhmien elämään. Useita Perussuomalaisten poliitikkoja –kansanedustajia ja kunnanvaltuutettuja – on tuomittu rasistisista tai muukalaisvihamielisistä lausumista. Kesäkuussa 2012 korkein oikeus antoi eräälle puolueen johtavalle kansanedustajalle sakkotuomion uskonrauhan rikkomisesta ja muukalaisvihamielisestä kiihottamisesta. Asianomainen poliitikko luonnehti tuomiota vain muutaman yksilön mielipiteeksi. Muut puolueet katsoivat, että tämä oli asiatonta oikeuslaitoksen arvostelua lainsäädäntövallan edustajalta ja vaativat asianomaista luopumaan eduskunnan hallintovaliokunnan puheenjohtajuudesta. Yllä mainittujen poliitikkojen holtittomat lausumat sekä niistä seuranneet rangaistukset näyttävät olleen syynä puolueen kannatuksen laskuun vuonna 2012. ECRI toteaa kansalaisyhteiskunnan piiristä saatujen tietojen viittaavan siihen, että alkuvuonna 2012 käytyjen presidentinvaalien jälkeen poliittinen kielenkäyttö on palannut maltillisempaan suuntaan. Samat lähteet kuitenkin totesivat odottavansa lokakuun 2012 kuntavaaleja nähdäkseen, onko tämä suunta todella vahvistunut, sillä kyseinen puolue kerää suurimman osan kannatuksestaan maakunnista. ECRI haluaa siksi kehottaa varuillaanoloon ja muistuttaa poliittisia johtajia siitä, että heidän tulee välttää käyttämästä rasistista ja/tai muukalaisvihamielistä kieltä vaalitarkoituksissa. Euroopan poliittisten puolueiden rasisminvastainen peruskirja ja ECRI:n rasistisen, juutalaisvastaisen ja muukalaisvihamielisen poliittisen kielen käyttöä koskeva julkilausuma sisältävät hyödyllisiä ohjeita ECRI:n huolen kohteena olevia ryhmiä
koskevan poliittisen kielen parantamisesta.
94. ECRI suosittaa Suomen viranomaisille, että ne ryhtyvät toimenpiteisiin varmistuakseen siitä, että poliitikot toimivat vastuullisesti käsitellessään ECRI:n huolen kohteena olevia ryhmiä koskevia asioita. ECRI suosittaa myös, että viranomaiset saattavat Euroopan poliittisten puolueiden rasisminvastaisenperuskirjan ja ECRI:n rasistisen, juutalaisvastaisen ja muukalaisvihamielisen poliittisen kielen käyttöä koskevan julkilausuman poliitikkojen tietoon.
96. Lisäksi on todettu, että Bulgariasta ja Romaniasta peräisin olevien romanikerjäläisten näkyminen Helsingin kaduilla on herättänyt ilkeämielistä keskustelua kolmen viime vuoden aikana, ja osa tiedotusvälineissä julkaistuista näkemyksistä ja artikkeleista on ollut luonteeltaan rasistisia.
109. Tämän lisäksi määritetään rahoitus, joka kullakin hallintoalalla on käytettävissä vastuullaan olevien kansallisen romanipoliittisen ohjelman mukaisten toimenpiteiden toteuttamiseen.
111. Romaniyhteisön edustajat kertoivat, että heidän näkemyksiään on kuultu yhteisöä koskevien toimenpiteiden suunnittelussa, mutta heitä ei oteta mukaan sitä seuraavaan päätöksentekoprosessiin. He kertoivat myös kansallisen romanipoliittisen ohjelman täytäntöönpanon ja valvonnan edellyttämästärahoitustarpeesta ja vielä riittämättömästä budjettiallokoinnista tähän tarpeeseen.
117. Somaliyhteisön edustajat kertoivat ECRI:lle, että Suomessa asuu noin 14.000 somalia, joista lähes 4.500:lla on Suomen kansalaisuus ja noin 450 ovat turvapaikanhakijoita. Suurin osa yhteisöön kuuluvista on alle 35-vuotiaita. Somaliyhteisön edustajat kertoivat, että somaleihin kohdistuu rasismia, joka liittyy heidän ihonväriinsä, uskontoonsa (koska he ovat muslimeja) sekä maahanmuuttajataustaansa. He valittivat myös sitä, että vaikka somaleita on asunut Suomessa noin 20 vuoden ajan, he ovat silti maan huonoiten integroitunut ryhmä. Yllä mainittujen koulutukseen, työllistymiseen ja asuntoasioihin liittyvien syrjintäongelmien sekä heitä koskevan negatiivisen julkisen keskustelun32 lisäksi somaleilla on vaikeuksia myös perheenyhdistämisessä. Yhteisön edustajat kertoivat, että noin 6.000 somalia odottaa perheenyhdistämistarkoituksessa haettua oleskelulupaa, ja että näiden lupien saaminen on entistä vaikeampaa ja monet hakemuksista hylätään. Kansalaisjärjestöjen edustajat vahvistivat tämän ja totesivat, että 70 % somalien jättämistä perheenyhdistämishakemuksista hylätään. ECRI on huolissaan somalien perheenyhdistämishakemusten suuresta hylkäysmäärästä ja toivoo, ettei tähän syynä ole syrjintä päätöksenteossa.
125. Yhteisön edustajat kertoivat myös, että vaikka onkin hyvin vaikea löytää tontteja muslimien hautausmaita varten, nykyhallituksella on avoin asenne tässä asiassa ja opetus- ja kulttuuriministeriö on jo myöntänyt 30.000 euroa tarkoitukseen.
142. Suomen viranomaiset kertoivat, että keväällä 2011 sisäministeriö perusti hankkeen selvittämään kansainvälistä suojelua hakeville henkilöille tarjottavaa juridista apua ja kartoittamaan alustavasti mahdollinen tarve muuttaa tämän avun myöntämis-, maksu- ja rahoitusperusteita.
182. Viranomaiset kertoivat ECRI:lle, että koulussa annetaan mm. demokratiaa ja suvaitsevaisuutta koskevaa opetusta muiden aineiden joukossa. He totesivat myös, että ihmisoikeuksia ei opeteta erillisenä oppiaineena, vaan läpäisyperiaatteella. He totesivat, että nykyisessä hallitusohjelmassa on suunnitelmia tuoda perusopetukseen monikulttuurisuuskursseja. Rahoitusta annetaan myös opetussuunnitelman ulkopuolisen toiminnan järjestämiseen kaikissa kunnissa suvaitsevaisuuskasvatuksen edistämiseksi.Lähde, raportin
suomennos.
Täytyy muuten vielä huomauttaa, että ECRI tulee tässä sanoista
The European Commission against Racism and Intolerance Eikä tässä tapauksessa tarkoita
European Credit Research Institute, vaikka molemmilla on sama lyhenne.
Aiheen ketju
hommassa.
Loppuun vielä ote erään komission suomalaisen jäsenen
riippumattomasta ja puolueettomasta lehtikirjoituksesta:
En tiedä Suomessa yhtään vähemmistöryhmää, jonka jäsenet tekisivät erityisen paljon rikoksia. Valtaosa kaikkiin ryhmiin kuuluvista on tavallisia lainkuuliaisia ihmisiä, jotka haluavat oman kodin, työpaikan ja toimeentulon sekä turvallisuutta. Huono-osaisuus ei kuitenkaan jakaudu tasaisesti.