Author Topic: Vs: Maahanmuuttopolitiikkamme  (Read 113132 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Obscurantti

  • Vakituinen
  • **
  • Posts: 55
    • View Profile
Vs: Maahanmuuttopolitiikkamme
« Reply #720 on: 31. 05. 2013 10:10 »
Olisihan näitä videoita täälläkin jos videon tekijää ei olisi karkoitettu asiattomalla käytöksellä.

Offline Risto Helin

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 2167
    • View Profile
    • Olen Suomalainen
    • Email
Vs: Maahanmuuttopolitiikkamme
« Reply #721 on: 31. 05. 2013 10:10 »
Minun mielestä täällä ei olla käyttäydytty asiattomasti , vaan päinvastoin on annettu asiallista palautetta ja jos ei aina ole kehuttu niin kyllä varmaan kehutaankin jos on aihetta. Kulttuurilliset erot voivat olla se suurin tekijä kun ovat poistuneet , pientä kritiikkiä pitää kestää ja kääntää se voimavaraksi.
veritas odium parit.

Offline Timo Rintamäki

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 1386
    • View Profile
Vs: Maahanmuuttopolitiikkamme
« Reply #722 on: 31. 05. 2013 13:01 »
Neekerin nähdessään on kaikkien juostava kirkuen karkuun.

Offline make

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 1882
  • “Intolerance is a species of violence" M Gandhi
    • View Profile
Vs: Maahanmuuttopolitiikkamme
« Reply #723 on: 31. 05. 2013 15:03 »
Risto,

Osa antaa asiallista palautetta, osa ei.
Jos maahanmuuttaja tai eri värinen tai jopa kielinen tuntee joitakin sanoja loukkaavina, niin kyllä kynnys on aika iso tulla tänne kirjoittamaan. Jos oikeastaan nämä halutaan, että myös heitä tänne tulee kirjoittelemaan, niin kyllä kirjoittajien sanavalintojen on muututtava.

Itse olen sitä mieltä, että heidän ei kannata tulla tänne kirjoittamaan. Miksi heidän kannattaisi pilata omaa päiväänsä saadakseen täällä lokaa niskaansa. Ja miksi minä olen täällä kirjoittamassa? Pyrin omalta osaltani vaikuttamaan, että tästä palstasta ei muodostu paikallinen hommafoorumi, jossa samanmieleset haukkuvat vähemmistöjä, levittävät valheita ja kehuvat toisiaan kilpaa.

Jotta näin ei pääsisi käymään, niin olisi toivottavaa, että asiakirjoittajia tulisi palstalle lisää.
“People who prefer to believe the worst of others will breed war and religious persecutions while the world lasts.”
― Dorothy L. Sayers, The Letters of Dorothy L. Sayers: 1899-1936: The Making of a Detective Novelist

Offline Henry Eklund

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 1871
  • Gender: Male
    • View Profile
    • Email
Vs: Maahanmuuttopolitiikkamme
« Reply #724 on: 31. 05. 2013 16:04 »
Kaikki kirjoittaa omalla nimellä, voisi vaikuttaa aika tervehdyttävästi.
Kipu kasvattaa muttei opeta elämään kunnolla.

Offline make

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 1882
  • “Intolerance is a species of violence" M Gandhi
    • View Profile
Vs: Maahanmuuttopolitiikkamme
« Reply #725 on: 31. 05. 2013 16:04 »
Periaatteessa voisin kirjoittaa omalla nimellä. Mutta en halua vihapostia ja vielä vähemmän tappouhkauksia.
“People who prefer to believe the worst of others will breed war and religious persecutions while the world lasts.”
― Dorothy L. Sayers, The Letters of Dorothy L. Sayers: 1899-1936: The Making of a Detective Novelist

Offline Henry Eklund

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 1871
  • Gender: Male
    • View Profile
    • Email
Vs: Maahanmuuttopolitiikkamme
« Reply #726 on: 31. 05. 2013 17:05 »
Joo minä sain ihan hiljan mutta nauran niille raukoille uhkaajille, pannaan luu kurkkuun jos kova paikka tulee. Pitääki mennä hakkaamaan nyrkkeilysäkkiä ku siinä ei voima auta vaan nopeus, on kipeälle hemmetin hyvää treeniä. Silti oma nimi kun puhutaan pakolaisista ja heitä pyydetään osallistumaan keskusteluun voisi auttaa asiaa, aatteleppa sitä.
Kipu kasvattaa muttei opeta elämään kunnolla.

Offline Kari Lajunen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 7818
  • Gender: Male
  • Kerro tästä foorumista mahdollisimman monelle.
    • View Profile
    • Oivakaihdin Oy
    • Email
Vs: Maahanmuuttopolitiikkamme
« Reply #727 on: 31. 05. 2013 17:05 »
Periaatteessa voisin kirjoittaa omalla nimellä. Mutta en halua vihapostia ja vielä vähemmän tappouhkauksia.

Se on niin, että omalla nimellä tulee ajateltua mitä sanoo.   Muutoin tahtoo käydä niin että tulee sanottua mitä ajattelee.
Lähetä tieto tästä ketjusta henkilölle jota arvelet sisällön kiinnostavan ja kavereillesi alareunan "Lähetä Aihe" nappulasta.  Tämä on ainoa keino kertoa tästä foorumista.

Offline make

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 1882
  • “Intolerance is a species of violence" M Gandhi
    • View Profile
Vs: Maahanmuuttopolitiikkamme
« Reply #728 on: 31. 05. 2013 17:05 »
Varmaan voisi auttaa, en yhtään epäile.

Mutta itse olen miettinyt, miksi maahanmuuttaja kirjoittaja kuten seso, on palstalta häipynyt. Joku voisi kysyä häneltä. En yhtään ihmettelisi, että hänkin olisi saanut vihapostia.
Tämän päivän Pohjalaista lukiessa tuli mieleen kuinka paljon älyllisesti vajaavaista sakkia täällä Suomessa on. Luultavasti siinä porukassa on Breivikin kaltaisia empatiakyvyttömiä jakojäännöksiä, jotka kohdistavat katkeruutensa ja vihansa milloin mihinkäkin, oli syy mikä tahansa.
Tästä syystä en tule kirjoittamaan omalla nimelläni, vaikka niin haluaisinkin. Mutta se vain ei ole sen arvoista.

Periaatteessa Kari olet oikeassa tuossa lausahduksessasi, mutta eniten vihapostia ja tappouhkauksia saa vähemmistöjen, joko värillisten ja kielellisten, puolustajat, pelkästään siitä syystä, että lausuu muutaman sanan heidän puolustuksekseen. Ruotsista on muuten esimerkkejä siitä kuinka poliitikot ovat saaneet kokea tämän pahimman mahdollisen kautta. Ja aina surullisen kohtalon on saanut kokea kulttuurien yhteiselämää ja solidaarisuutta kannattavat ihmiset.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Anna_Lindh_-s%C3%A4%C3%A4ti%C3%B6
http://www.palmecenter.se/en/About-us/About-Olof-Palme/
“People who prefer to believe the worst of others will breed war and religious persecutions while the world lasts.”
― Dorothy L. Sayers, The Letters of Dorothy L. Sayers: 1899-1936: The Making of a Detective Novelist

Offline Kari Lajunen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 7818
  • Gender: Male
  • Kerro tästä foorumista mahdollisimman monelle.
    • View Profile
    • Oivakaihdin Oy
    • Email
Vs: Maahanmuuttopolitiikkamme
« Reply #729 on: 31. 05. 2013 18:06 »
Olet varmasti oikeassa jälkimmäisessä mutta nimimerkki Seso ei koskaan ole ollut vakiokirjoittaja.  Emme voi sanoa
hänen häipyneen kun ei kän koskaan tullutkaan sillälailla kuin se vakiokirjoittajana ymmärretään.
Lähetä tieto tästä ketjusta henkilölle jota arvelet sisällön kiinnostavan ja kavereillesi alareunan "Lähetä Aihe" nappulasta.  Tämä on ainoa keino kertoa tästä foorumista.

Eikka

  • Guest
Vs: Maahanmuuttopolitiikkamme
« Reply #730 on: 31. 05. 2013 18:06 »
Olet varmasti oikeassa jälkimmäisessä mutta nimimerkki Seso ei koskaan ole ollut vakiokirjoittaja.  Emme voi sanoa
hänen häipyneen kun ei kän koskaan tullutkaan sillälailla kuin se vakiokirjoittajana ymmärretään.

Tämä on totta. Nimimerkki " seso" ei käsittääkseni ole varsinaisesti häipynyt, vaan kyseinen nimimerkki on edelleen forumin "listoilla".

Nimimerkki "sesohan" voisi tulla ja esim. hieman selittää erästä palstalle jättämäänsä kommenttia ja sen syvempää tarkoitusta.

Kyseinen kommentti mietityttää monia. Mutta mikäli nimimerkki "seso" katsoo ettei tämä palstan taso ole hänen arvolleen tarpeeksi korkea, voimme vain vetää omat johtopäätöksemme hänen ajatusmaailmastaan...

Offline Tapio Parkkari

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 875
    • View Profile
Vs: Maahanmuuttopolitiikkamme
« Reply #731 on: 31. 05. 2013 19:07 »
Kysyin asiasta Sesolta.  Toivottavasti en  tee väärin häntä kohtaan kun liitän tähän hänen kohteliaan yksityisviestissä antaman vastauksen:

"Koin ja koen, että vaasalaisia.info ei ole minun kanavapaikkani vaikuttaa, käydä keskustelua ja levittää kantojani. Siksi olen ollut aika poissa sieltä. Oli kuitenkin mukavaa saada olla mukan, eihän sitä tulevaisuudesta tiedä."

Sanotaan nyt sekin, että olen kovin pettynyt.  Seso olisi tuonut keskusteluun juuri sitä maahanmuuytajanäkökulmaa, joka täältä puuttuu varsinkin loistavasti alkanessa videosarjassa. "Mutta eihän sitä koskaan tiedä"

Toivottavasti jostain löytyy uusi maahanmuuttaja josta olisi videotekijänä Sesolle jatkaja.
Auta foorumin tunnetuksi tekemisessä.  Lähetä tästä ketjusta tieto kavereillesi "Lähetä Aihe" nappulasta.  Nappula on heti pohjaviivan alapuolella.

Offline make

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 1882
  • “Intolerance is a species of violence" M Gandhi
    • View Profile
Vs: Maahanmuuttopolitiikkamme
« Reply #732 on: 31. 05. 2013 19:07 »
Seso on osuu naulan kantaan. Tämän palstan suurin riski on kääntyä paikalliseksi hommafoorumiksi, jossa valheet ja huuto ovat tärkeämpiä kuin asiallinen keskustelu. Liitteenä nimimerkki sivupersoonan aikaisempi viesti, joka kiteyttää ongelmaa.
Ja kun keskustelijoiden määrä ei seuraa jotakuinkin paikallista poliittista jakoa, oli syyt mitkä tahansa, niin jäljelle jäävät kirjoittajat ja palstaa seurailevat jakavat vain yhden maailmankatsomuksen. Samaan tapaan kuin hommafoorumissa. Mikä olisi tietysti erittäin harmillista.

" Ulkomaalaistaustainen ystäväni ihmettelee jatkuvasti suomalaista foorumikeskustelua, joka aina keskittyy ihmiseen oli sitten nimimerkki tai kirjoittaa omalla nimellään.  Hänen mukaansa sivistyneeseen anglosaksiseen keskusteluun kuuluu, että hyvin argumentoitu mielipide on keskustelussa tärkeämpi kuin kuka sen esittää.

Tätä ei täällä osata. Nimimerkit kaivetaan vaikka kiven alta ja sen jälkee he saavat ympäri korvia.  Sitä lujempaa mitä älykkäämmin kirjoittavat.

Tässäkin ketjussa on kysymys ihmisyyden perusasioista.  Ei siis mistään pikkujutusta. "
“People who prefer to believe the worst of others will breed war and religious persecutions while the world lasts.”
― Dorothy L. Sayers, The Letters of Dorothy L. Sayers: 1899-1936: The Making of a Detective Novelist

Offline Henry Eklund

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 1871
  • Gender: Male
    • View Profile
    • Email
Vs: Maahanmuuttopolitiikkamme
« Reply #733 on: 31. 05. 2013 20:08 »
Make on asian ytimessä mutta miksei yksikään kiinalainen ole kääntynyt minua vastaan, kun annoin tälle maisterille mukin josta hän tykkäsi ei käynyt kun vaimoni koitti antaa sama tulos. Mentiin yhdessä vaimon kanssa ja kumarrettiin jonka jälkeen ojennettii muki, hän itki ja kysyi miten saa sen ehjänä kotimaahansa. Neuvottiin pakkaamaan vaatteisiin, hän sanoi että se on hänen suurin aarre Suomesta. Ei ollut mikään muumimuki vaan taiteilijan tekemä joita meillä on paljon mutta tätä hän pyysi saako katsoa kädestä. Hieno maku ku oli sininen ja mun lemppariväri. Koitan pysyä täysin sukupuoli neutraalina mutta sain halin, jäi parin päivän voimakkaammat lääkkeet ottamatta. Jos me annetaan niin kyllä me saadaanki, olen niin onnellinen Karille että hän on antanut mahdollisuuden tutustua yhteen kulttuuriin/kansaan. Niin hevosten syötössä kävi niin että kaksi löysi toisensa sielä meidän auton takapenkillä, voi nuorten rakkautta ja kummatkin taitaa jäädä Vaasaan.
Kipu kasvattaa muttei opeta elämään kunnolla.

Offline Tapio Parkkari

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 875
    • View Profile
Vs: Maahanmuuttopolitiikkamme
« Reply #734 on: 01. 06. 2013 06:06 »
Seson karkoittaminen foorumista  liian kiivaalla tavalla oli suuri tappio foorumille. Erityisesti näistä syistä: 

-Sesolla on facebooksivullaan 481 kaveria, joista iso osa on maahanmuuttajia.  On selvää että jos Seso olisi jatkanut kirjoitteluaan, ainakin osa hänen ulkomaalaistaustaisista kavereistaan olisi tutustunut myös hänen kirjoituksiinsa vaaasalaisia.info foorumissa.

-Seso olisi tuonut mukanaan myös  runsaasti maahanmuuttajataustaisia kirjoittajia.  Jo lyhyen vierailun aikana niitä tuli yksi, mutta hänkin lopetti kun huomasi millaisen vastaanoton Seso sai.

-Toinen erittäin merkittävä tappio foorumille syntyi kun Seson myötä loppuivat ainakin tällä erää maahanmuuttajavideot. Paitsi että ne olisivat tuoneet meidän joka päivä kohtaamamme maahanmuuttajan tutuksi, ne olisivat You Tubessa olleet pysyvä merkki vaasalaisia.info foorumin halusta olla kaikkien vaasalaisten yhteinen keskustelualusta.

Kun viimein sain Seson kirjoittajaksi uskoin, että hänen mukanaan tulevat kirjoittajat pystyvät avaamaan jotain sellaista, mikä on jäänyt kantaväestöltä huomaamatta. 

Näin ei nyt käynyt.  Yritän tietysti paikata vahingon, mutta en ole varma onnistuuko se.

Ihmettelen kovasti että aikamiehet raatelevat maahanmuuttajataustaisen nuoren ja kovaan kyytiin tottumattoman kirjoittajan pystymättä tarkkailemaan ja huomioimaan, mitä hänellä on todella sanottavanaan.

Ylläpidon on vaikea puuttua jokaiseen yksittäiseen kirjoitukseen, koska vastuuta pitää olla myös kirjoittajilla.  Foorumi on yksipuolistunut, koska iso osa kirjoittajista edustaa tällä hetkellä vain yhtä näkemystä maahanmuutosta ja yhteiskunnasta.

Koska kysymys on vapaasta kansalaisfoorumista on myös eri mieltä olevilla minusta moraalinen vastuu ottaa kantaa kiistanalaisiksi kokemiinsa kirjoituksiin.  ”Foorumi on juuri sellainen kuin kirjoittajansa”, on todettu täällä monta kertaa.

vaasalaisia.info foorumi voi kehittyä vain jos käyttäjäkunnan kokoonpanoa saadaan muutetuksi vastaamaan paremmin koko väestön mielipiteitä.

Olet siis tervetullut, vaikka jäljet saattavat pelottaa.  Tässä vaaditaan malttia ja harkintakykyä nykyisiltä kiirjoittajilta.

Ja on vielä ainakin yksi asia:  en ole varma miten pitkään jaksan nykyistä menoa.

Tapio Parkkari
ylläpito

Auta foorumin tunnetuksi tekemisessä.  Lähetä tästä ketjusta tieto kavereillesi "Lähetä Aihe" nappulasta.  Nappula on heti pohjaviivan alapuolella.

Offline vito

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 930
    • View Profile
    • Näytä email osoite
Vs: Maahanmuuttopolitiikkamme
« Reply #735 on: 01. 06. 2013 07:07 »
Monesti mietin että miksi suomalaisuus ja suomalainen kulttuuri ei kelpaa eikä riitä?  mitkä on ne syyt että halutaan suomesta monikulttuurinen? monikulttuuriutta toitotetaan joka paikassa mutta mitä se on ja miksi.

miksi kaikista maista ja kulttuureista halutaan samanlaisia kansalaisuuksien ja kulttuurien "sekoituksia"?  pian kaikki paikat on yhtä levottomia.
on vähän kuin sama että laittaisi tarhaketut ja kanalan kanat samaan häkkiin ...että tulee monikulttuurisuutta sinnekkin. kaikki ei vaan tule toimeen.
"Joko sinä olet väärässä, tai meillä on näkemysero!".

Offline Roy Rabb

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 1289
    • View Profile
    • Music Mega
Vs: Maahanmuuttopolitiikkamme
« Reply #736 on: 01. 06. 2013 07:07 »
En ole huomannut että joku olisi karkoitettu tästä foorumista. Kirjoittelun loppumisen syitä voi olla monenlaisia. Jos foorumista lähden, niin omasta tahdosta, vaikkapa kyllästymisestä, tai ajan puutteesta. Ikävämpää on se, että "karkoittamisella" vihjataan, että Perussuomalaiset ja muu "ala-arvoinen aines" karkoittavat kunnon ihmiset.
      Katson tämän foorumin tarpeelliseksi, jotta myös kansan syvien rivien ajatukset pääsevät päivän valoon. Kukkahattutätien ja -setien mielipiteet kun jylläävät valtoimenaan kaikissa medioissa, niinkuin vaikkapa A-studiossa aivan viime päivinä. Ja tuo vallanpitäjien levittämä propaganda tulee todella syvältä, kuten ruotsalainen "tutkimus" että suuri maahanmuutto vähentää ristiriitoja (kts. 21solmua #457), tai että vaikkapa lehdet kirjoittavat rasistisesti (kts. mm. Kari Lajunen #485). Siis, demokratiassa on kuultava myös kansan mielipidettä.

Eikka

  • Guest
Vs: Maahanmuuttopolitiikkamme
« Reply #737 on: 01. 06. 2013 08:08 »
Vaasalaisia.info foorumi voi kehittyä vain jos käyttäjäkunnan kokoonpanoa saadaan muutetuksi vastaamaan paremmin koko väestön mielipiteitä.


Olen jo ajat sitten kehottanut ylläpitoa levittämään toimintaa Facebookiin. Vastaukseksi olen saanut jotain epämääräistä. Jos some on ylläpitäjälle vieras toimintaympäristö voisiko joku aktiiveista ottaa työnalle facen? Ei se nyt niin ihmeellistä ole. Avaa nyt ensin vaasalaisia -profiilin ja kutsu kaikille vaasalaisille ensialkuun. Facen seinä pitäisi liittää tähän palstan sivuun niin että kaikki näkevät kommentit samoin kuin joissain nettikaupoissa on. Ja tietty facessa pitäisi aika ajoin pistää näkyviin mitä milloinkin kirjoitellaan. Takaan että forumin viestittely räjähtää moninkertaiseksi. Ehkäpä jokunen mamukin alentuu keskusteluun kanssamme.

Offline herkkoo

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 7433
  • Gender: Male
    • View Profile
    • Email
Vs: Maahanmuuttopolitiikkamme
« Reply #738 on: 01. 06. 2013 08:08 »

.

En ole ehtinyt seuraamaan kaikkia keskusteluja täällä ja nyt ensimmäistä kertaa luen että joku olisi "karkoitettu" eiköhän se ole voimakkaasti liioiteltu ilmaus? Sitä paitsi Sesolla oli kyllä hyviä pointteja ja tunnusti tietyt maahanmuuttoon liittyvät ongelmat toisin kuin nämä "koordinaattorit" jotka kieltää kaikkien ongelmien olemassaolonkin

Herkkoon tyyliin ei ole koskaan kuulunut mikään henkilöön käyminen sen voi kyllä tarkistaa näistä keskusteluista

    Vaasalaisia.info - Foorumi »
    seso:n profiili »
    Näytä kirjoitukset »
    Viestit

"Hyväksynkö Bakurin kurdien toiminnan Helsingissä?: En missään nimessä hyväksy heidän tapaansa marssia! Ja puhutte siihen tyylin, ikäänkuin minä olisin tukenut heidän toimintaansa.

Koinko, että Suomessa voi noin tehdä?: En todellakaan koe, että Suomessa voidaan pysäytellä autoja ja yrittää rikkoa niitä!

Kun minä mainostan rauhallista muistomarssia ja tiedotan siitä, sitten tulee susilauma, Tapioo lainaten kertomaan mitä viime vuonna n.50 kurdia teki Helsingissä."

http://www.vaasalaisia.info/keskustelu/index.php?topic=3821.msg120296#msg120296

.

Offline Tapio Parkkari

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 875
    • View Profile
Vs: Maahanmuuttopolitiikkamme
« Reply #739 on: 01. 06. 2013 09:09 »
Eikka kirjoittaa:

Quote
Olen jo ajat sitten kehottanut ylläpitoa levittämään toimintaa Facebookiin. Vastaukseksi olen saanut jotain epämääräistä. Jos some on ylläpitäjälle vieras toimintaympäristö voisiko joku aktiiveista ottaa työnalle facen? Ei se nyt niin ihmeellistä ole.

Olen somen hevijuusereita.  Minulla on Facebookissa 440 kaveria ja Twitterissa tänään 678 seuraajaa.  Myös muissa some-palveluissa minulla on seuraajia, kavereita ja chattipyyntöjä pilvin pimein.  Näitä on niin paljon, että minun on rankasti rajoitettava somen käyttöäni.

Vaasalaisia.infolla on myös oma ryhmä facebookissa, jota juuri kukaan muu minua lukuunottamatta ei ole pävittänyt.  En koe että se on yksin minun tehtäväni. 

Olen keskustellut tänään Jussi Mäntylän kanssa ja Jussi lupasi, että facebook-ikoni ilmestyy foorumiin ensi viikolla jahka hän palaa lomaltaan itä-suomesta.

Nyt vain kaivataan mielipiteitä siitä tulisiko ikoni johtaa vähänkäytettyyn vaasalaisia.info facebook-ryhmään vai minun facebook-sivulleni.

Vaasalaisia.info facobook ryhmä
https://www.facebook.com/groups/118500411511298/?fref=ts

Tapio Parkkari Facebook
https://www.facebook.com/tapio.parkkari

Twittertunnus
@TapioHeikki

Netlog
http://fi.netlog.com/parkkaritapio

Lisäksi olen mukana Google +
Linkedissa,
Baboossa
Pinterestissä
ja eräissä muissa some-palveluissa, jotka olen kuitenkin jättäny ajan puutteen vuoksi ja harkitsen jäsenyyden lopeattamista.

Odotan Eikalta mielipiteitä vaasalaisia.info kansalaissivustosta ja facebookista.
« Last Edit: 01. 06. 2013 10:10 by Tapio Parkkari »
Auta foorumin tunnetuksi tekemisessä.  Lähetä tästä ketjusta tieto kavereillesi "Lähetä Aihe" nappulasta.  Nappula on heti pohjaviivan alapuolella.

Eikka

  • Guest
Vs: Maahanmuuttopolitiikkamme
« Reply #740 on: 01. 06. 2013 09:09 »
Kylla vaasalaisia on mielestäni parempi pitää erossa henkilökohtaisesta profiilistasi. En tiennyt että profiili on jo valmiina. Mutta miksi vain 5 jäsentä? Onko sinne koskaan kutsuttu ketään?

Offline Tapio Parkkari

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 875
    • View Profile
Vs: Maahanmuuttopolitiikkamme
« Reply #741 on: 01. 06. 2013 10:10 »
Keskustelu vaasalaisia.info foorumista ja facebookista ja foorumin kehittämisestä siirtyy Vaasalaisia keskustelufoorumi ketjuun, minne se kuuluu. 

Toivon että Roy Rabb ja Eikkä siirtävät/copypastaavat  aihetta koskevat viestinsä sinne. Aihetta koskevat viestit Maahanmuuttopolitiikkamme ketjussa tullaan tämän jälkeen poistamaan.

Sen verran kuitenkin vielä Eikalle, että kyllä vaasalaisia.info facebook-ryhmästä on kerrottu.  Eikka voisi näyttää nyt hyvää esimerkkiä ja rekisteröityä vaasalaisia.info ryhmään.
Auta foorumin tunnetuksi tekemisessä.  Lähetä tästä ketjusta tieto kavereillesi "Lähetä Aihe" nappulasta.  Nappula on heti pohjaviivan alapuolella.

Offline Roy Rabb

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 1289
    • View Profile
    • Music Mega
Vs: Maahanmuuttopolitiikkamme
« Reply #742 on: 01. 06. 2013 10:10 »
Roy, et ilmeisesti lukenut mitä yllä oli.  Kaikki vaasalaisia.info-foorumia koskevat ja kehityskeskustelut on siirretty Vaasalaisia kaupunkiafoorumi ketjuun.
« Last Edit: 01. 06. 2013 10:10 by vaasalainen »

Offline vaasalainen

  • Tästä foorumista
  • Administrator
  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 5079
  • Gender: Male
  • Muista käydä Chatissa
    • View Profile
    • Email
Vs: Maahanmuuttopolitiikkamme
« Reply #743 on: 26. 06. 2013 05:05 »
Virallista tietoa:  Yhtä useampi turvaapaikanhakija käännytetään

http://bit.ly/122raop
Tämä sivusto täytti 9 vuotta helmikuun 2 päivänä 2014.  Ylläpidän tätä vapaasta tahdostani.  Tämä on minun tapani osoittaa rakkauteni tätä hienoa kaupunkia kohtaan.

Offline vaasalainen

  • Tästä foorumista
  • Administrator
  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 5079
  • Gender: Male
  • Muista käydä Chatissa
    • View Profile
    • Email
Vs: Maahanmuuttopolitiikkamme
« Reply #744 on: 26. 06. 2013 05:05 »
Sisäministeriön asettama Maahanmuuton tulevaisuus 2020 -työryhmä on laatinut ehdotuksen Suomen maahanmuuttostrategiaksi. Paperi huokuu myönteistä ja kannustavaa asennetta, ja siinä korostetaan siirtolaisten yhteiskuntaan synnyttämää moniarvoisuutta ja lisäarvoa.

Lisäarvon katsotaan vahvistavan kilpailukykyä ja työllisyyttä sekä tarjoavan vastauksia huoltosuhdeongelmaan. Siksi Suomen pitää ehdotuksen mukaan suorastaan kilpailla hyvistä työntekijöistä ja viestiä täkäläisistä vetovoimatekijöistä, kuten puhtaasta ympäristöstä, turvallisuudesta, yhdenvertaisesta työelämästä ja laadukkaasta koulutusjärjestelmästä.

http://www.kepa.fi/uutiset/10012
Tämä sivusto täytti 9 vuotta helmikuun 2 päivänä 2014.  Ylläpidän tätä vapaasta tahdostani.  Tämä on minun tapani osoittaa rakkauteni tätä hienoa kaupunkia kohtaan.

Offline köyhä jarrumies

  • Aktiivi vaikuttaja
  • ****
  • Posts: 457
    • View Profile
Vs: Maahanmuuttopolitiikkamme
« Reply #745 on: 30. 06. 2013 13:01 »
Iso-Britannian pääministeri Cameron tyrmää vihreiden vaatimuksen laillistaa laiton maahanmuutto. Cameronin mielestä sellainen päätös lähettäisi hirvittävän signaalin ulkomaille. Cameron on ehdottomasti oikeassa. Briteillä on vihdoin hyvä pääministeri, mutta ei hänkään voi mitään maassa aiemmin tehdyille virheille. Vaasassa ja Suomessa niistä voitaisiin ottaa opiksi.

http://www.express.co.uk/news/uk/411155/David-Cameron-slaps-down-MP-Nadhim-Zahawi-who-wants-amnesty-for-illegal-immigrants

Offline make

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 1882
  • “Intolerance is a species of violence" M Gandhi
    • View Profile
Vs: Maahanmuuttopolitiikkamme
« Reply #746 on: 30. 06. 2013 14:02 »
Yhdysvalloissa ollaan menty toiseen suuntaan.

" Yhdysvaltain senaatti on hyväksynyt kattavan lakiesityksen, joka parantaisi maassa asuvien laittomien siirtolaisten asemaa.
Uusi laki antaisi viranomaisille mahdollisuuden myöntää maan kansallisuuden 11 miljoonalle Yhdysvalloissa laittomasti oleskelevalle ulkomaalaiselle. "


http://www.hs.fi/ulkomaat/Yhdysvaltain+senaatti+hyv%C3%A4ksyi+historiallisen+lakiesityksen+maahanmuutosta/a1372303087493?ref=hs-art-new-1

Lisäys:

Mikä on aivan oikein. Suurin osa tekee kunnollisia töitä ja eivätkä saisi joutua eriarvoiseen asemaan maan kansalaisuuden saaneisiin verrattuna. Useat ovat voineet elää kymmeniä vuosia Yhdysvalloissa, ja heillä on perhettä ja nyt heitä kohdellaan kuin rikollisia. Onneksi uusi laki antaa oikeaa inhimillistä suuntaa.
“People who prefer to believe the worst of others will breed war and religious persecutions while the world lasts.”
― Dorothy L. Sayers, The Letters of Dorothy L. Sayers: 1899-1936: The Making of a Detective Novelist

Offline köyhä jarrumies

  • Aktiivi vaikuttaja
  • ****
  • Posts: 457
    • View Profile
Vs: Maahanmuuttopolitiikkamme
« Reply #747 on: 30. 06. 2013 14:02 »
Inhimillisesti ottaen USA:ssa tehty alustava päätös (ei lopullisesti hyväksytty) on varmasti hyvä sellaisen kohdalla, joka on  tehnyt työtä vuosikymmeniä ilman sosiaaliturvaa ja orjapalkalla. Inhimilliset syyt ovat painaneet vaa'assa enemmän. Sen puolesta todistaa myös valtavat 46 miljardin panostukset rajavalvontaa ym, joilla tällaiset epäinhimilliset tragediat on pyrkimys estää tulevaisuudessa. Ainakin vähentää niitä. Laitoin maahanmuutto on tosiaan paha vitsaus.


Offline köyhä jarrumies

  • Aktiivi vaikuttaja
  • ****
  • Posts: 457
    • View Profile
Vs: Maahanmuuttopolitiikkamme
« Reply #748 on: 07. 07. 2013 12:12 »
Tunnettu ruotsalainen taloustieteen dosentti Jan Tullberg ottaa kantaa OECD:n raporttiin, jossa oli laskettu maahanmuuton taloudellisia vaikutuksia. Muistelen että myös täällä Vaasalaisia.infossa joillakin nimimerkeillä raportista uutisointi meni täydestä karvoineen ja päivineen.

Jan Tullberg ihmettelee ruotsalaismedian uutisointia. Esim. Dagens Nyheter kertoi aiheesta, että "Maahanmuuttajat antavat yhteiskunnalle enemmän  kuin he saavat takaisin" ja Svenska Dagbladet uutisoi otsikolla "Maahanmuutosta taloudellista voittoa"

OECD-raportti osoittaa Ruotsille lukua +0,2%, kun kustannuksissa ei huomioida useita sosiaalisia menoeriä. Mutta kun nämä otetaan huomioon, maahanmuutto kääntyy tappiolliseksi 0,57 % BKT:sta. Kun mukaan lasketaan puolustusmenot, niin tulos on 0,8 % miinuksella.

Julkiset kustannukset eivät ole yhtä suuret eri ryhmillä. Maahanmuuttajaryhmien kohdalla työmarkkinapolitiikan ja oikeusjärjestelmän kustannukset  ovat huomattavasti korkeammat, Kun nämä erot huomioidaan, niin maahanmuuton taloudellinen vaikutus on vielä enemmän miinuksella. Jan Tullberg viittaa Ekonomisk Debatt -lehdessä vuonna 2011 julkaistuun analyysiin, jossa hän on päätynyt tulokseen, jonka mukaan maahanmuuton negatiivinen vaikutus on lähes 3% BKT:sta

Tullebergin mukaan nämä laskelmat koskevat yhden tietyn vuoden kustannuksia. Niissä ei huomioida pitkän aikavälin kustannusvaikutuksia. Ruotsiin tuleva maahanmuuttaja on keskimäärin selvästi nuorempi kuin kantaväestöön kuuluva. Tämä luo mahdollisuuden, että maahanmuuttajan panos työelämässä on korkea. Mutta jos hän voi hädin tuskin elättää itsensä keski-ikäisenä, niin eläkeiässä tilanne on vielä pahempi. Henkilö, joka ei pysty itse  maksamaan omaa eläkettään, elää vanhana muiden maksamilla eläkevaroilla.

Norjan tilastokeskus julkaisi huhtikuussa mielenkiintoisen tutkimuksen, jota tuskin mainittiin Ruotsin medioissa. Tutkimuksen johtopäätös oli, että Euroopan ulkopuolelta tuleva maksaa yhteiskunnalle keskimäärin  koko elämänsä aikana huikeat 4,1 miljoonaa Norjan kruunua enemmän kuin tuottaa tuloja yhteiskunnalle.

Tullbergin mielestä toinen huomiota ansaitseva tutkimus on Ruotsin SAK:n julkaisema raportti työperäisestä maahanmuutosta. Tullbergin mielestä raportin mielenkiintoisinta osiota on tuskin nostettu esille. Siinä puhutaan vaikutuksista, kun työnantaja rekrytoi työntekijän ulkomailta eikä sen sijaan palkkaa Ruotsissa työttömänä olevaa ruotsalaista tai maahanmuuttajaa. Ulkomailta rekrytoidut päätyvät lähes aina työtehtäviin, jotka vaativat vähäisen koulutuksen.

Tullbergin mielestä Ruotsilla ei ole saatavan taloudellisia hyötyjä maahanmuutosta. Poliitikot ja muut vallanpitäjät haluavat esittäytyä humaaneina ja kansalaisten edun mukaan toimivina. Siksi on olemassa voimakas tarve ja toive, että mahanmuutto esitetään tuottavana hankkeena, mikä vaikeuttaa aiheesta käytävää avointa keskustela. OECD:n raportti on kuitenkin tässä suhteessa edistysaskel. Se ottaa aiheen  esille ja valaisee sitä sen sijaan että jatkettaisiin välttelevällä ja vähättelevällä linjalla.

Jos OECD-raportista haluaa nostaa yhden luvun , jossa Ruotsi poikkeaa selvästi muista OECD-maista, niin Tullbergin mielestä  tämä luku on maahanmuuttajille jaettu sosiaaliturva. Luku osoittaa, että maahanmuuttajalle jaetaan keskimäärin 10,2 kertaa enemmän sosiaaliturvaa kuin syntyperäiselle ruotsalaiselle. Tullbergin mielestä maahanmuuton kustannukset ovat suuri yhteiskunnallinen ongelma, jota ei pidä lakaista maton alle.

Offline make

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 1882
  • “Intolerance is a species of violence" M Gandhi
    • View Profile
Vs: Maahanmuuttopolitiikkamme
« Reply #749 on: 07. 07. 2013 12:12 »
Tulkitaan tätä OECD:n raporttia sitten millä tavalla tahansa, niin tärkein tehtävä on saada työllisyys nousuun. Ja se tapahtuu kielen oppimisen ja kunnon koulutuksen kautta.

Lisäys:

Koulutus olisi suunnattava oikein. Nopeampi reagoitavuus mitä töitä on tarjolla ja siihen oikeita henkilöitä. Nyt koulutetaan liikaa, eikä pystytä alan vaihtoon. Vikaa on sekä työttömissä että työnantajissa.

" Tuoreimpien tilastojen mukaan huhtikuussa jäi täyttämättä 40 400 työpaikkaa, joista 15 638 oli avoinna yli kuukauden."

http://www.iltalehti.fi/tyoelama/2013070617234278_tb.shtml
« Last Edit: 07. 07. 2013 12:12 by make »
“People who prefer to believe the worst of others will breed war and religious persecutions while the world lasts.”
― Dorothy L. Sayers, The Letters of Dorothy L. Sayers: 1899-1936: The Making of a Detective Novelist

Offline Lauri Karppi

  • Aktiivi vaikuttaja
  • ****
  • Posts: 448
    • View Profile
Vs: Maahanmuuttopolitiikkamme
« Reply #750 on: 10. 07. 2013 10:10 »
http://lkarppi.puheenvuoro.uusisuomi.fi/144311-euroopan-rasismin-ja-suvaitsemattomuudenvastaisen-komission-ecri-raportti

Eilen julkistettiin Euroopan rasismin- ja suvaitsemattomuudenvastaisen komission (ECRI) raportti koskien Suomea.

Sitä selattuani on ilmiselvää että kyseessä on tietyn tiedostavan piirin tarkoitus ajaa sisäpoliittista agendaansa ja luoda lisää suojatyöpaikkoja itselleen. Raporttiin on ilman lähdekritiikkiä kerätty aivan poskettomia väitteitä, kuten nyt vaikkapa että Suomessa tehdään useita rasistisia murhia. (katso alempaa kohta 88.) Sen jälkeen raportti julkaistaan EUn viraston arvovallalla ja nyt sitten voidaan alkaa osoittelemaan siihen kuin suurempaankin totuuteen.

Muutamia otsikkoja aiheesta:


http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/2013/07/1778666/suomea-kehotetaan-kitkemaan-rasismia-ja-syrjintaa
Suomea kehotetaan kitkemään rasismia ja syrjintää

http://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/507733/Suomea+neuvotaan+lisaamaan+vahemmistovaltuutetun+valtaa
Suomea neuvotaan lisäämään vähemmistövaltuutetun valtaa

http://www.kansanuutiset.fi/uutiset/kotimaa/3021642/raportti-maahanmuuttokriittinen-keskustelu-lisannyt-arkipaivan-rasismia
Raportti: Maahanmuuttokriittinen keskustelu lisännyt arkipäivän rasismia

http://www.aamulehti.fi/Kotimaa/1194825052531/artikkeli/euroopan+neuvosto+epailee+suomea+poliisi+harrastaa+etnista+syrjintaa+.html
Euroopan neuvosto epäilee Suomea: Poliisi harrastaa etnistä syrjintää?

http://www.aamulehti.fi/Kotimaa/1194825259333/artikkeli/puheenaihe+rasismi+kukoistaa+suomessa.html
Puheenaihe: Rasismi kukoistaa Suomessa

http://www.hs.fi/paivanlehti/10072013/kaupunki/Euroopan+neuvosto+Moskeija+Helsinkiin/a1373339157704
Euroopan neuvosto: Moskeija Helsinkiin

Tässä on nähtävissä kehäpäätelmä -tyyppinen farssi. Tai ainakin nauran etten itkisi. Kehä pyörii näin:

Tiedostavat tahot, olettaisin että etunenässä vähemmistövaltuutettu ja hänen miljoonan euron ja kymmenen ihmisen toimistonsa, on tehnyt ensin raportin. Kun rasismia oikein etsitään ja halutaan löytää, niin sitähän löytyy, kuten nyt juuri nuo rasistiset murhat joista ei kukaan muu ole Suomessa kuullut kuin muslimiyhteisön edustaja. Sen jälkeen raportti julkaistaan Euroopan neuvoston nimellä (ECRI), jotta saadaan sille tiettyä arvovaltaa ja näkyvyyttä. Nyt edelleen samat tiedostavat tahot voivat sitten viitata kyseiseen raporttiin, että kyllähän muuten rasismia on kun tuollakin sanottiin. Ja tarvittaisiin muuten lisää
fyrkkaa että voidaan torjua sitä rasismia enemmän. On siis keksitty ikiliikkuja. Faktat ovat vain tiellä tässä fantastisesssa järjestelmässä. Karuselliajelun maksajaa ei kyllä välttämättä naurata.

Raportissa myös erikseen tietenkin parjataan perussuomalaisia. (katso alempaa kohta 92.) KUNTAvaalien heikompi tulos EDUSKUNTAvaaleihin nähden luetaan johtuvan perussuomalaisten rasismista. Vaikka poliisin raportin mukaan rasismirikollisuus on vähentynyt (ks. 88), niin silti heitetään ihan hihasta että persujen takia rasismi on lisääntynyt (92.). Tämän pitäisi avata jo silmät raportin motiiveille. Ei siis ole kyse minkäänlaatuisesta tutkimuksesta tai faktasta, vaan pienen piirin ihan omista mielipiteistä, toiveista ja fantasioista.

Kohta 94 on jo kultaa ihan sinällään. Ei tällaista voi edes keksiä: Viranomaisten pitäisi huolehtia siitä, että poliitikot puhuvat oikealla tavalla. Eli ei demokratiaa enää tarvita, viranomaiset voivat päättää mitä julkista keskustelua saa käydä :D
Mutta suosittelen tutustumaan lähemmin tuohon raporttiin, olethan sen jo maksanutkin, niin kyllä sen huumoriarvosta kannattaa nauttia.

Seuraa poimintoja:

Esipuhe. Komission jäsenet ovat riippumattomia ja puolueettomia henkilöitä, jotka on  nimitetty tehtävään moraalisen vaikutusvaltansa perusteella. He ovat tunnustettuja rasismi-, muukalaisvastaisuus-, antisemitismi- ja suvaitsemattomuuskysymysten asiantuntijoita.


8. ECRI suosittaa, että Suomen viranomaiset seuraavat tarkasti uuden kansalaisuuslain soveltamista sen arvioimiseksi, missä määrin ao. laissa olevat kielitaitovaatimukset ovat esteenä Suomen kansalaisuuden saamiselle. Mikäli nämä vaatimukset osoittautuvat liian vaikeasti täytettäviksi, ECRI suosittaa, että Suomen viranomaiset muuttavat lakia niiden lieventämiseksi.

11. Vastaavat viranomaisten ECRI:lle antamat tiedot työsyrjintätapauksista ovat seuraavat: 109 tuomioistuimeen vietyä tapausta, joista 52:ssa on annettu langettava tuomio. ECRI toteaa kuitenkin, että rasismi- ja/tai rotusyrjintäsyytteistä annettujen langettavien tuomioiden määrä on yhä pieni, koska tapauksia viedään oikeuteen harvoin, vaikka ilmiö on olemassa Suomessa.

28. Vähemmistövaltuutetun käytössä olevia henkilöresursseja on hiukan lisätty, joten henkilöstön lukumäärää pystytään nyt nostamaan yhdeksästä yhteentoista tiedottajan ja hallintohenkilön palkkaamisen myötä. Vähemmistövaltuutettu kuitenkin kertoi ECRI:lle, että kun ennen vuoden 2011 vaaleja hallitus ehdotti hänelle toimialan laajentamista siten, että vähemmistövaltuutetun nykyisen toimivallan eli etniseen alkuperään perustuvien syrjintävalitusten lisäksi toimisto ryhtyisi käsittelemään myös muihin syihin perustuvaa syrjintää (sukupuoleen perustuva syrjintä pois lukien), hän kieltäytyi tästä, koska ehdotus ei sisältänyt sen edellyttämää resurssien lisäystä. Vähemmistövaltuutettu kertoi ECRI:lle, että hänellä ei ole valtuuksia viedä asioita tuomioistuinkäsittelyyn. Hänellä on toimivalta käsitellä pelkästään etniseen alkuperään tai kansallisuuteen perustuvasta syrjinnästä johtuvia mutta ei ihonväriin, kieleen, uskontoon tai rotuun liittyviä valituksia.

29. Vähemmistövaltuutettu kertoi ECRI:lle, että vuosittain häneen on yhteydessä 800–900 henkilöä. Puolet yhteydenotoista koskee ulkomaalaislakiin liittyviä asioita ja toinen puoli syrjintäongelmia. Näiden joko puhelimitse tai kirjallisena tulleiden yhteydenottojen perusteella vähemmistövaltuutetun toimisto pystyy antamaan neuvoja ja tietoja niistä viranomaisista, joiden puoleen valittaja voi kääntyä. Tämän jälkeen vähemmistövaltuutettu ottaa itse yhteyttä asianomaisiin viranomaisiin keskustelun aloittamiseksi ja ongelman ratkaisemiseksi. Hän totesi myös olevansa yhteydessä syrjintälautakuntaan, mutta pahoitteli sitä, ettei sillä ole valtuuksia määrätä korvauksia.

30. Vuoden 2008 alusta vähemmistövaltuutetun toimistosta tuli itsenäinen sisäministeriön yhteydessä toimiva virasto. Vähemmistövaltuutetun mukaan hänellä ei sinänsä ole itsenäisyyttä koskevia ongelmia, mutta on kuitenkin tärkeää, että hän voi saada käyttöönsä luottamuksellisia asiakirjoja, etenkin poliisiasiakirjoja. Vähemmistövaltuutettu totesi niin ikään, että riippumattomuutensa vahvistamiseksi hän on ehdottanut valtionhallinnolle, että yllä mainittua yhdenvertaisuuslakia hyväksyttäessä hänen toimistonsa tulisi siirtää eduskunnan tai eduskunnan oikeusasiamiehen toimiston yhteyteen.

44. ETNO:n mukaan se saa rahoituksensa sisäministeriöltä, joka on osoittanut sille 30.000 euroa vuonna 2009, 60.000 vuonna 2011 ja 95.000 vuonna 2012.Vaikka ETNO onkin saanut kolmen viime vuoden ajan säännöllisesti kasvavaa rahoitusta, se totesi, etteivät resurssit kuitenkaan riitä sen itselleen tuleviksi neljäksi vuodeksi asettaman kunnianhimoisen ohjelman toteuttamiseen.

56. Viranomaisten mukaan toimiin on ryhdytty, jotta maahanmuuttajataustaisille lapsille voidaan opettaa heidän äidinkieltään. Tämä opetus ei ole perusopetuslain mukaista äidinkielen ja kirjallisuuden opetusta, vaan sitä pidetään valtionapuun oikeuttavana lisäopetuksena.

57. Opetushallitus on myöntänyt erillistukea romanikielen elvyttämiseen maanlaajuisesti. Sen nojalla eri-ikäisille ja eri puolella Suomea asuville romaneille tarjotaan mahdollisuus puhua kieltään säännöllisesti. Tukea myönnetään kunnille ja järjestöille. Vuonna 2011 tämäntyyppistä toimintaa oli 14 paikkakunnalla. Kansalaisyhteiskunnan taholta on kuitenkin todettu, että vaikka keskushallinto tarjoaa huomattavaa rahoitusta romanien opetukseen, kunnilla on parantamisen varaa tämän opetuksen järjestämisessä.

88. ECRI toteaa, että poliisin tilastojen mukaan rasistiset rikokset ovat vähentyneet. ... Vaikka Suomen viranomaiset eivät kertomansa mukaan ole tietoisia yhdestäkään rasistisista syistä tehdystä murhasta, muslimiyhteisön edustajat kertoivat ECRI:lle, että rasistisia murhia on tapahtunut pääosin nettisivuillaan vihaviestejä julkaisevien rasististen ryhmien tekeminä.

91. Kolmannessa raportissaan ECRI kehotti Suomen viranomaisia harkitsemaan poliittisten puolueiden edustajien rasistiseen ja muukalaisvihamieliseen kielenkäyttöön puuttuvien säännösten sisällyttämistä lakiin. Tältä osin ECRI kiinnitti Suomen viranomaisten huomiota sen yleistä politiikkaa koskevaan suositukseen n:o 7 sisältyviin tätä asiaa käsitteleviin kohtiin

92. Vuoden 2011 eduskuntavaaleissa Perussuomalaiset, jolla on muukalaisvihamielisiä taipumuksia, kasvatti tukeaan ja nousi neljän suurimman puolueen joukkoon. Sen eduskuntaryhmä hyväksyi lausuman, jossa se vaati kaikkien vähemmistöryhmiin kohdistuvien erityistoimien poistamista tasa-arvon nimissä. Tämä lausuma sai osakseen hyvin vähän tukea muilta poliittisilta toimijoilta eikä se näytä vaikuttaneen hallituksen politiikkaan. ECRI:n huomion kohteena olevien ryhmien edustajat ovat kuitenkin kertoneet ECRI:lle, että vuoden 2011 vaalien jälkeen arkipäivän rasismi on lisääntynyt mm. kaduilla ja kaupoissa, mikä osoittaa, että tällaisella kielenkäytöllä on suora vaikutus asianomaisten ryhmien elämään. Useita Perussuomalaisten poliitikkoja –kansanedustajia ja kunnanvaltuutettuja – on tuomittu rasistisista tai muukalaisvihamielisistä lausumista. Kesäkuussa 2012 korkein oikeus antoi eräälle puolueen johtavalle kansanedustajalle sakkotuomion uskonrauhan rikkomisesta ja muukalaisvihamielisestä kiihottamisesta. Asianomainen poliitikko luonnehti tuomiota vain muutaman yksilön mielipiteeksi. Muut puolueet katsoivat, että tämä oli asiatonta oikeuslaitoksen arvostelua lainsäädäntövallan edustajalta ja vaativat asianomaista luopumaan eduskunnan hallintovaliokunnan puheenjohtajuudesta. Yllä mainittujen poliitikkojen holtittomat lausumat sekä niistä seuranneet rangaistukset näyttävät olleen syynä puolueen kannatuksen laskuun vuonna 2012. ECRI toteaa kansalaisyhteiskunnan piiristä saatujen tietojen viittaavan siihen, että alkuvuonna 2012 käytyjen presidentinvaalien jälkeen poliittinen kielenkäyttö on palannut maltillisempaan suuntaan. Samat lähteet kuitenkin totesivat odottavansa lokakuun 2012 kuntavaaleja nähdäkseen, onko tämä suunta todella vahvistunut, sillä kyseinen puolue kerää suurimman osan kannatuksestaan maakunnista. ECRI haluaa siksi kehottaa varuillaanoloon ja muistuttaa poliittisia johtajia siitä, että heidän tulee välttää käyttämästä rasistista ja/tai muukalaisvihamielistä kieltä vaalitarkoituksissa. Euroopan poliittisten puolueiden rasisminvastainen peruskirja ja ECRI:n rasistisen, juutalaisvastaisen ja muukalaisvihamielisen poliittisen kielen käyttöä koskeva julkilausuma sisältävät hyödyllisiä ohjeita ECRI:n huolen kohteena olevia ryhmiä
koskevan poliittisen kielen parantamisesta.

94. ECRI suosittaa Suomen viranomaisille, että ne ryhtyvät toimenpiteisiin varmistuakseen siitä, että poliitikot toimivat vastuullisesti käsitellessään ECRI:n huolen kohteena olevia ryhmiä koskevia asioita. ECRI suosittaa myös, että viranomaiset saattavat Euroopan poliittisten puolueiden rasisminvastaisenperuskirjan ja ECRI:n rasistisen, juutalaisvastaisen ja muukalaisvihamielisen poliittisen kielen käyttöä koskevan julkilausuman poliitikkojen tietoon.

96. Lisäksi on todettu, että Bulgariasta ja Romaniasta peräisin olevien romanikerjäläisten näkyminen Helsingin kaduilla on herättänyt ilkeämielistä keskustelua kolmen viime vuoden aikana, ja osa tiedotusvälineissä julkaistuista näkemyksistä ja artikkeleista on ollut luonteeltaan rasistisia.

109. Tämän lisäksi määritetään rahoitus, joka kullakin hallintoalalla on käytettävissä vastuullaan olevien kansallisen romanipoliittisen ohjelman mukaisten toimenpiteiden toteuttamiseen.

111. Romaniyhteisön edustajat kertoivat, että heidän näkemyksiään on kuultu yhteisöä koskevien toimenpiteiden suunnittelussa, mutta heitä ei oteta mukaan sitä seuraavaan päätöksentekoprosessiin. He kertoivat myös kansallisen romanipoliittisen ohjelman täytäntöönpanon ja valvonnan edellyttämästärahoitustarpeesta ja vielä riittämättömästä budjettiallokoinnista tähän tarpeeseen.

117. Somaliyhteisön edustajat kertoivat ECRI:lle, että Suomessa asuu noin 14.000 somalia, joista lähes 4.500:lla on Suomen kansalaisuus ja noin 450 ovat turvapaikanhakijoita. Suurin osa yhteisöön kuuluvista on alle 35-vuotiaita. Somaliyhteisön edustajat kertoivat, että somaleihin kohdistuu rasismia, joka liittyy heidän ihonväriinsä, uskontoonsa (koska he ovat muslimeja) sekä maahanmuuttajataustaansa. He valittivat myös sitä, että vaikka somaleita on asunut Suomessa noin 20 vuoden ajan, he ovat silti maan huonoiten integroitunut ryhmä. Yllä mainittujen koulutukseen, työllistymiseen ja asuntoasioihin liittyvien syrjintäongelmien sekä heitä koskevan negatiivisen julkisen keskustelun32 lisäksi somaleilla on vaikeuksia myös perheenyhdistämisessä. Yhteisön edustajat kertoivat, että noin 6.000 somalia odottaa perheenyhdistämistarkoituksessa haettua oleskelulupaa, ja että näiden lupien saaminen on entistä vaikeampaa ja monet hakemuksista hylätään. Kansalaisjärjestöjen edustajat vahvistivat tämän ja totesivat, että 70 % somalien jättämistä perheenyhdistämishakemuksista hylätään. ECRI on huolissaan somalien perheenyhdistämishakemusten suuresta hylkäysmäärästä ja toivoo, ettei tähän syynä ole syrjintä päätöksenteossa.

125. Yhteisön edustajat kertoivat myös, että vaikka onkin hyvin vaikea löytää tontteja muslimien hautausmaita varten, nykyhallituksella on avoin asenne tässä asiassa ja opetus- ja kulttuuriministeriö on jo myöntänyt 30.000 euroa tarkoitukseen.

142. Suomen viranomaiset kertoivat, että keväällä 2011 sisäministeriö perusti hankkeen selvittämään kansainvälistä suojelua hakeville henkilöille tarjottavaa juridista apua ja kartoittamaan alustavasti mahdollinen tarve muuttaa tämän avun myöntämis-, maksu- ja rahoitusperusteita. 

182. Viranomaiset kertoivat ECRI:lle, että koulussa annetaan mm. demokratiaa ja suvaitsevaisuutta koskevaa opetusta muiden aineiden joukossa. He totesivat myös, että ihmisoikeuksia ei opeteta erillisenä oppiaineena, vaan läpäisyperiaatteella. He totesivat, että nykyisessä hallitusohjelmassa on suunnitelmia tuoda perusopetukseen monikulttuurisuuskursseja. Rahoitusta annetaan myös opetussuunnitelman ulkopuolisen toiminnan järjestämiseen kaikissa kunnissa suvaitsevaisuuskasvatuksen edistämiseksi.



Lähde, raportin suomennos.


Täytyy muuten vielä huomauttaa, että ECRI tulee tässä sanoista The European Commission against Racism and Intolerance Eikä tässä tapauksessa tarkoita European Credit Research Institute, vaikka molemmilla on sama lyhenne.

Aiheen ketju hommassa.



Loppuun vielä ote erään komission suomalaisen jäsenen riippumattomasta ja puolueettomasta lehtikirjoituksesta:

En tiedä Suomessa yhtään vähemmistöryhmää, jonka jäsenet tekisivät erityisen paljon rikoksia. Valtaosa kaikkiin ryhmiin kuuluvista on tavallisia lainkuuliaisia ihmisiä, jotka haluavat oman kodin, työpaikan ja toimeentulon sekä turvallisuutta. Huono-osaisuus ei kuitenkaan jakaudu tasaisesti.

Offline vito

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 930
    • View Profile
    • Näytä email osoite
Vs: Maahanmuuttopolitiikkamme
« Reply #751 on: 10. 07. 2013 10:10 »
Tässä on nähtävissä kehäpäätelmä -tyyppinen farssi. Tai ainakin nauran etten itkisi. Kehä pyörii näin:

niin samanlainen "kehä" on masinoitu ilmastonlämpenemisistä /muutoksista ja hiilijalanjäljistä. eli suunnitelmallisesti viedään asiaa eteenpäin oikeita reittejä niin ihmiset alkavat niihin uskoa.  tässä siis uskotellaan että ilmasto muuttuu siksi että ihmisillä on hiilipäästöjä. todellisuudessa maapallon läpötila seuraa lineaarisesti auringon aktiivisuutta ja hiilihömpötykset on lähinnä poliittinen työkalu.  saastuttaminen muista syistä on tietty pahasta mutta ei sillä maapallon lämpöihin ole merkitystä.
IPCC joka edustaa hiilidioksidi on vain yksi taho eikä ilmastotutkijoiden kesken ole siitä konsensusta

vähä meni juttu ohi aiheen mutta viittaan tällä siis tuohon laurin "kehä" -kusetukseen
"Joko sinä olet väärässä, tai meillä on näkemysero!".

Offline make

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 1882
  • “Intolerance is a species of violence" M Gandhi
    • View Profile
Vs: Maahanmuuttopolitiikkamme
« Reply #752 on: 10. 07. 2013 12:12 »
Tässä on nähtävissä kehäpäätelmä -tyyppinen farssi. Tai ainakin nauran etten itkisi. Kehä pyörii näin:
suunnitelmallisesti viedään asiaa eteenpäin oikeita reittejä niin ihmiset alkavat niihin uskoa.

Muistuttaa hyvin samalla tavalla hommafoorumin liturgiaa, vain että kysymyksessä on saman asian toinen laita. Ovat näyttäneen ottaneen samat keinot käyttöön, kun todelliset vasta-argumentit ovat loppuneet. Pata kattilaa soimaa.
“People who prefer to believe the worst of others will breed war and religious persecutions while the world lasts.”
― Dorothy L. Sayers, The Letters of Dorothy L. Sayers: 1899-1936: The Making of a Detective Novelist

Offline Lauri Karppi

  • Aktiivi vaikuttaja
  • ****
  • Posts: 448
    • View Profile
Vs: Maahanmuuttopolitiikkamme
« Reply #753 on: 10. 07. 2013 12:12 »
Muistuttaa hyvin samalla tavalla hommafoorumin liturgiaa, vain että kysymyksessä on saman asian toinen laita. Ovat näyttäneen ottaneen samat keinot käyttöön, kun todelliset vasta-argumentit ovat loppuneet. Pata kattilaa soimaa.

Johtuen terävästä päättelystä ja vastaanpanemattomasta argumentoinnista, jouduin nyt muuttamaan mielipidettäni täydet 360 astetta. Näen ECRIn raportin ja sen tekijöiden motiivit nyt aivan uudessa valossa. Kiitos.

Offline make

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 1882
  • “Intolerance is a species of violence" M Gandhi
    • View Profile
Vs: Maahanmuuttopolitiikkamme
« Reply #754 on: 10. 07. 2013 13:01 »
Muistuttaa hyvin samalla tavalla hommafoorumin liturgiaa, vain että kysymyksessä on saman asian toinen laita. Ovat näyttäneen ottaneen samat keinot käyttöön, kun todelliset vasta-argumentit ovat loppuneet. Pata kattilaa soimaa.

Johtuen terävästä päättelystä ja vastaanpanemattomasta argumentoinnista, jouduin nyt muuttamaan mielipidettäni täydet 360 astetta. Näen ECRIn raportin ja sen tekijöiden motiivit nyt aivan uudessa valossa. Kiitos.

En tutustunut tarkemmin raporttiin, mutta kohta 88 näyttää selvästi virheelliseltä. Muuten osa kyllä näyttää ihan totuudenmukaisilta väitteiltä kuten kohta 96. Sitten on eri asia, mitä Lauri haluaa väitöksellään osoittaa. Eikö olisi kaikkien kannalta parempi, että Perussuomalaisetkin sitten selvästi tuomitsisvat kaiken rasismipuheen, niin ei tarvitsisi ECRI:n näitä raportteja Suomelle väsäillä. Mutta sellaisella rasististen puheiden tuomitsemisella ei taida saada lisää ääniä.
“People who prefer to believe the worst of others will breed war and religious persecutions while the world lasts.”
― Dorothy L. Sayers, The Letters of Dorothy L. Sayers: 1899-1936: The Making of a Detective Novelist

Offline Lauri Karppi

  • Aktiivi vaikuttaja
  • ****
  • Posts: 448
    • View Profile
Vs: Maahanmuuttopolitiikkamme
« Reply #755 on: 10. 07. 2013 14:02 »
Tehty jo 25.5.2011.

Offline make

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 1882
  • “Intolerance is a species of violence" M Gandhi
    • View Profile
Vs: Maahanmuuttopolitiikkamme
« Reply #756 on: 10. 07. 2013 15:03 »
Ryhmä tuomitsee, mutta tästä huolimatta se antaa ja ehkä jopaa toivookin joidenkin jäsentensä käyttävän kyseistä kieltä ilman pelkoa minkäänlaisesta torumisesta saatikaan sanktioista.
Otetaan vaikkapa puoluetoverisi käyttämä käsite "karvakäsien" pizzeriat. Pitääkö Lauri kyseistä kielellistä määrittelyä ei-rasistisena?

" Tuomitsemme mihin tahansa etniseen, uskonnolliseen, kulttuuriseen, aatteelliseen, kielelliseen tai poliittiseen ryhmään kohdistuvan yleistävän tai valheellisen mustamaalauksen ja demonisoinnin riippumatta siitä, edustaako ryhmä enemmistöä vai vähemmistöä. "
“People who prefer to believe the worst of others will breed war and religious persecutions while the world lasts.”
― Dorothy L. Sayers, The Letters of Dorothy L. Sayers: 1899-1936: The Making of a Detective Novelist

Offline köyhä jarrumies

  • Aktiivi vaikuttaja
  • ****
  • Posts: 457
    • View Profile
Vs: Maahanmuuttopolitiikkamme
« Reply #757 on: 10. 07. 2013 15:03 »
Otetaan vaikkapa puoluetoverisi käyttämä käsite "karvakäsien" pizzeriat. Pitääkö Lauri kyseistä kielellistä määrittelyä ei-rasistisena?

Onko nimimerkki make elänyt sellaisen harhaluulon kanssa, että suomalaisella miehellä ei voi olla karvaiset kädet, ja sen takia pitää karvaisiin käsiin viittaamista rasistisena ilmaisuna?


Offline Lauri Karppi

  • Aktiivi vaikuttaja
  • ****
  • Posts: 448
    • View Profile
Vs: Maahanmuuttopolitiikkamme
« Reply #758 on: 10. 07. 2013 15:03 »
Maken harhautusyrityksistä huolimatta soisin, että keskustalua käytäisiin myös ECRIn raportista.

Offline make

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 1882
  • “Intolerance is a species of violence" M Gandhi
    • View Profile
Vs: Maahanmuuttopolitiikkamme
« Reply #759 on: 10. 07. 2013 15:03 »
No, eihän raportin ehdotuksia tarvitsisi viedä yhtään eteenpäin, jos maahanmuuttokriittinen puolue ottaisi yhdeksi tehtäväkseen rasismin kitkemisen. Tällöin ensimmäisenä pitäisi tarkastella aina omaa pesää.

Lisäys:
Tarkastelen lisäksi Jussi Niinistön puhetta muunkin Perussuomalaisen puheen mukaan. Eli paljon puhetta, mutta vähän konkretiaa. Eli yhtä tyhjän kanssa.
“People who prefer to believe the worst of others will breed war and religious persecutions while the world lasts.”
― Dorothy L. Sayers, The Letters of Dorothy L. Sayers: 1899-1936: The Making of a Detective Novelist