niin fakta on, että ne 750 kiintiöpakolaista valitaan viranomaisten toimesta,
No okei. Sanotaanko sitten näin, että viranomaiset valitsevat tietoisesti mukaan myös rikollisia?
Valintoja tehdään monella eri tavalla ja eri tuloksin. Faktaa on kuitenkin myös se, ettei tämä valitseminen onnistu, vaan maahan saapuu rikollista ainesta kaikesta huolimatta. Siis rikollisia ei voida valita pois, vaan he me saamme kaupanpäälle ja pyytämättä.
Mitä tulee sitten siihen ilmeiseen näkemykseesi, että nimenomaan heidän joukossaan olisi jotenkin mainittavan paljon ongelmatapauksia, niin onko sinulla jotain lähteitä tällaiselle näkemykselle?
Määristä minulla taas ei ole mitään käsitystä. Selvää on kuitenkin, että pakolaisten joukossa on myös rikollisia.
Kiintiöpakolaiset nimittäin mennään aika tarkalla seulalla, jopa Supolla on valintaan sanottavaa, joten miksi ihmeessä luulet, että vaivaiset 750 kiintiöpakolaistamme olisivat jokin erityinen ongelma?
Tämä ei ole tietenkään mikään erityinen ongelma, enkä ole missään myöskään näin väittänyt. Yritin nyt vaan pysyä nimenomaan kiintiöpakolaisissa. Mutta ongelma on ihan sama, oli sitten kysymyksessä kiintiöpakolaiset, tai muut maahanmuuttajat. Tietenkin.
Kyllä he esittävätkin vaikka minkälaisia tarinoita, se tiedetään. Kysymys on kuitenkin siitä, että käsistä lipsahtaneeseen tilanteeseen vakavasti suhtautumalla turvapaikkahakemusten käsittelyajat voitaisiin lyhentää monin verroin nykysestä; nythän meillä on täysin ruuhkautunut tilanne, ja mm. juuri tästä paljon puhuttiin tuossa eduskunnan täysistunnossa, josta tänne linkin laitoin. Esim. tällä hetkellä on n. 4000 turvapaikanhakijaa vielä kokonaan haastattelematta (ks. Rajamäen puheenvuorot). Siis heidän asiansa käsittely ei ole vielä edes alkanut. Ja lisää tulee koko ajan. Käsittelyajat ovat venähtäneet n. 3 kuukaudesta yli vuoteen. Voinet kuvitella, mihin tilanne kehittyy, jos väkeä lappaa lisää samaan tahtiin, kun turvapaikkasysteemimme on jumissa jo nyt.
Tämä on aika luonnollinen juttu. Jokaisellahan on oikeus saada oma asia käsiteltyä. Joissakin asioissa riittää haastattelu, kun joitakin asioita pitää tutkia syvemmin ja se saattaa sitten kestää.
Mutta tässä on tietenkin tärkeää, että koko toiminta sovitetaan oikealle tasolle. Siitä sitten voidaan aina keskustella, mikä on se oikea aika. Ruotsissa 2-3 vuotta ei ole mitenkään harvinaista ja taitaa löytyä tapauksia, joissa päätös on tullut vasta 5 vuoden kuluttua.
Henkilökohtainen mielipiteeni on kuitenkin se, että vuosi pitäisi riittää.
Niin, ja kyllähän me pystyttäisiin varmasti kuukauteenkin halutessamme, mutta emme voi vaatia turvapaikan entisen kotimaan viranomaisia toimimaan meidän mielemme mukaan. Enkä usko, että he edes priorisoivat näitä juttuja - missään maassa.
Selvää on tietenkin, että mitä enemmän tapauksia, sitä helpommin koko homma ruuhkaantuu. Tämähän on ihan normaalia byrokratiaa. Muistan kun vesioikeudessa kesti jutun käsittely 8 vuotta, eikä kukaan nostanut edes kulmakarvoja.
Varsinaisissa turvapaikkahaastatteluissa viranomaisilla on kyllä keinonsa selvittää aika useinkin, mistä hakijat ovat tulossa, ja varsinkin, mistä ainakaan eivät ole tulossa. Keinojen käyttö sitten luonnollisesti riippuu resursseista ja ennen muuta poliittisesta tahdosta.
Totta kai. Ja usein se turvapaikanhakija kertoo itsekin totuuden, joka pitää kuitenkin myös tarkistaa. Mutta lienemme kuitenkin samaa mieltä siitä, että usein viranomaiset ovat avuttomia ja voimattomia ja heidän tulee lähteä siitä, mitä se turvapaikanhakija itse runoilee.
Tuntuivat kyllä tuossa linkittämässäni eduskunnan täysistunnossa olevan aika yksimielisiä siitä, että asiat voidaan kyllä hoitaa nykylainsäädännön puitteissa, mutta se vaatii ongelmiin tarttumista ja resurssien lisäämistä, ja jopa siitä, että asia tulisikin kiireesti hoitaa. Käsien pystyyn nostaminen ei ole mikään oikea vaihtoehto; tulijat eivät maailmalta lopu.
Tuskin tässä onkaan kysymys antautumisesta, mutta johonkin se raja on vedettävä. Lainsääntö on yksi työkalu, mutta aika tehoton silloin, kun järjestelmää käytetään hyväksi. Väärinkäyttäjät löytävät aina porsaanreikiä ja myös uusia löytyy aina sitämukaa, kun vanhat tukitaan.
Ja kuten mm. tästä pääkirjoituksesta ilmenee, tänä vuonna odotetaan ainakin 6000 turvapaikanhakijaa.
Tarkoitin lähinnä niitä turvapaikanhakijoita, jotka ovat sen turvapaikkansa saaneet. Kuinka moni heistä sai oikean päätöksen? Entäs kuinka monta todellista turvapaikan tarvitsijaa käännytettiin pois? Näitä lukemia meille ei yleensä tarjota.
Niin, kumpia luulisit olevan enemmän, väärin perustein turvapaikkaa hakevia paperittomia vai jostain muusta syystä paperinsa hukanneita lentomatkustajia.
Vaikea sanoa. Riippuu tietenkin myös siitä, miten se kohdemaa ottaa vastaan paperittomat. Jos se kannattaa, niin silloin heitä saapuu enemmän. Ellei se kannata, niin paperittomalla on joko oikeat, tai väärät paperit.
Hmm, taas minusta tuntuu kuin et ymmärtäisi kiintiöpakolaisen ja turvapaikanhakijan eroa. Kummistakohan sinä täällä oikein muuten kirjoittelet?
Molemmista.
Kiintiöpakolaisissa nimitäin ei ole paljon keskustelemista, heitä otetaan vuosittain sen verran mitä sovittu on, kuten jo monesti todettu.
Aivan. Olen itsekin painottanut tätä sopimusta. Mutta sama juttu, heitä(kään) ei voida valita meidän omien kriteeriemme mukaan.
ei mitään päänsilityksiä vaan lain määräämät rangaistukset ja rankemmista rikoksista saa minun puolestani karkottaa sinne mistä on tullutkin.
Minulla on aina ollut se käsitys, että heitä koskevat samat lait kuin meitäkin.
Karkoitus taas voi olla ongelma, sillä jonkunhan pitää ottaa heidät vastaan. Ei heitä voi aina noin vain lähettää. Lisäksi, heidän joukostaan löytyy myös sellaisia, joilla ei ole mitään kansalaisuutta. Minne heidät voi karkoittaa?
Mekään emme voi marssia passitarkastuksen läpi ihan noin vaan, kotiin saapuessamme EU:n ulkopuolelta, vaikka maassamme on laki ja järjestys. Miten ulkomaalaiset omaan maahanssa, jossa vallitsee täysi kaaos?
Helpointa olisi tietenkin päästää heidät ulos linja-autosta lähellä Ruotsin rajaa ja ajaa kepin kanssa yli, mutta sellaiseen me tuskin ryhdymme.
Uskoisin enemmistön suomalaisista ajattelevan asioista suunnilleen samaan tapaan.
Jos siltä äänekkäältä enemmistöltä kysellään, niin ensimmäiset ovat taluttamassa saunan taakse jo pikkujutuista ja uskon, että suuri enemmistö kannattaa karkoitusta suuressa mitassa. Mutta vain se pieni vähemmistö pystyy kertomaan, miten saada laki samaksi kaikille. Sillä eihän se voi olla oikein, että joku voidaan kuskata takaisin entiseen kotimaahansa, mutta toista taas ei, vaikka olisi tehnyt vakavamman rikoksen.
Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että meidän rangaistusjärjestelmämme tulee olla sama kaikille.