Author Topic: Tasavertainen moderointi  (Read 42345 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Matseman

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 2050
    • View Profile
Vs: Tasavertainen moderointi
« Reply #80 on: 21. 11. 2010 15:03 »

En käynyt syvemmällä kaivelemassa. Lienee tosin selvää, että kyseessä on aina asialinjalla oleva kirjoittaja.


Olet taitava erottamaan lauseet asiayhteydestään,  jolloin saat näyttämään ne täysin erilaiselta,  kun mikä niiden alkuperäinen sanoma on.  Jos olisit asettanut oman tekstisi esille,  johon olen vastannut, niin jokainen voisi itse todeta että olen ollut jopa hyväntahtoinen vastauksessani.

Eipä silti en lähde kilpailemaan asiayteyksistä erottamisella, vaikka siihen pystyisinkin helposti. Mieluimmin näkisin sinun lisäävän kunnioitustasi,  muita kirjoittajia kohtaan.

Halusin vain virkistää muistiasi, en palata aiheisiin. Joudut kuitenkin hyväksymään yllä olevan faktan, nuo eivät ole mitään loistavaa PR:ää kirjoittajalle, joka kehuu pyrkivänsä kirjoittaa asiasta.

Huomaa myös, kun aloit kirjoittamaan minulle tuohon tyyliin, niin en ollut sitä ennen sanonut sinulle koskaan pahaa sanaa. En ole aivan varma, mutta olinko yleensä tuota ennen koskaan edes kommentoinut jotain, jota sinä olet kirjoittanut?

Yllä oleva on malli siitä, millä "asialinjalla" tulit keskustelemaan minulle.
Puunsärkijä ja Paskakasa. Tyypillinen kaksikielisen perheen tytär. Katkeroitunut "lund",  suomalaisen naisen kanssa sängyssä epäonnistunut hyväksyjä ja kaiken pahan pienentäjä. Katkera  , koneella päivät istuva pahansuopainen nilviäinen. Kukkulan kuningas

Juuseppi

  • Guest
Vs: Tasavertainen moderointi
« Reply #81 on: 21. 11. 2010 16:04 »
poistettu

Asiantuntija

  • Guest
Vs: Tasavertainen moderointi
« Reply #82 on: 21. 11. 2010 17:05 »
Junamies nyyhkyttää kun häneltä vietiin tikkari. Ei saanut haukkua Penaa ketjussa, joka oli laitettu pystyy oikein sitä varten, että nyt kootaan yhteen kaikki pahimmat oksennukset.

Sossu-Kivimäki ja tuo kaikkien alatyylisten viestien äiti ja asiantuntija komppaavat.

Mutta ei vaan tule vastauksia niihin pariin kysymykseen, jotka olen esittänyt. Nyt niistä kyseleminen on leimattu valehteluksi ja kohta varmaan kunnianloukkaukseksi. Teidän onnettomien rääpäleitten ei kannata uhkailla ja esittää valheellisia väitteitä, ellette pysty vastaamaan huutoihinne.



Mitenkään kommentoimatta tuohon vääristelyyn jota, erityisesti harrastat ja tässäkin tuot kovin esiin.

Voin kertoa sinulle, että pystyn aina vastaamaan omiin huutoihini. Ainoa ongelma on silloin kun kaltaisesi alkavat tahallaan tai hölmöyttään väärinymmärtämään sanomisiani omien tarkoitusperiensa tueksi.

Täällä on tilanteita, jossa joku autuas puupää väittää esim. minun tai jonkun muun sanoneen jotakin sellaista, mitä minä tai se joku muu ei ole koskaan sanonut. En oikein ymmärrä miksi minun pitäisi selventää sellaista asiaa, jonka joku puupää on keksinyt väittää minun sanomaksi. Ymmärrätkö sinä sitä? Minä ja joku muukin on yrittänyt kysyä, että missä ollaan väitetty noin. Tähän halutaan puupään toimesta kuitenkin vain vastaus, siihen keksittyyn juttuun, joka ei siis ole edes esim. minun kirjoittama. Koita tässä sitten keskustella asiallisesti.

Mä muuten lueskelin joitakin mun vanhoja viestejä (profiilin viestien pari viimeistä sivua). Tulin aivan kateelliseksi itseni alku-aikojen viesteille. Silloin Asiantuntijan viesteissä oli jotakin sanomaa, mutta nykyään ei ole mitään sanottavaa, kunhan vaan vittuilen, kun ei ole sellaista aihetta mikä minua oikeasti kiinnostaa. Tulee nykyään vaan puututtua epä-asialliseen keskuteluun ja Asiantuntijakin vaikuttaa vaan rakkikoiralta, jolle mikään ei ole hyvä. Tämä saattaa osittain johtua juuri tuosta vääristelystä tai siitä, ettei täällä mistään minua kiinnostavasta asiasta edes keskustella. En siis jaksa alkaa puupäiden kanssa sen kummemmin vääntämään, vaan tyhjään jasson sitten heti kerralla. Tästä olen jopa hiukan pahoillani. En siksi, että olette saanut sitä mitä olette tarvinnutkin, vaan siitä, että minä olen alentunut moisiin rimanalituksiin.

Ainoa asia, mikä mua täällä esim. mamu keskustelussa kiehtoo on juuri tuo puupäiden tekemä faktojen väärä tulkinta ja puupäiden tekemä asioiden vääristely, eli pystyn keskustelemaan ainoastaan niistä. Joten ole tullut siihen tulokseen, ettei minulla ole tälle palstalle mitää lisäarvoa, koska ylläpito selvästi haluaa tämän palstan olevan epämääräisten heittojen paikka. Nyt vetäydyn varmaankin hiukan sivummalle ja annan teidän vääristellä asioita niin paljon, kun haluatte.


Offline vaasalainen

  • Tästä foorumista
  • Administrator
  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 5079
  • Gender: Male
  • Muista käydä Chatissa
    • View Profile
    • Email
Vs: Tasavertainen moderointi
« Reply #83 on: 22. 11. 2010 06:06 »
Vaikka perustuslain mukaan Suomessa on sananvapaus, niin se ei koske yksityisiä www.sivustoja:
Perustuslaki 2 luku 12§:
"...Sananvapauteen sisältyy oikeus ilmaista, julkistaa ja vastaanottaa tietoja, mielipiteitä ja muita viestejä kenenkään ennakolta estämättä..."

Yksityisellä www.sivulla ei ole tasapuolista moderointia perustuslain hengessä,  vaan sivun omistaja päättää moderoinnista.  Näitä päätöksiä vastaan on turha pullikoida.  Tässä mielessä koko ketjun otsikko on hieman harhaanjohtava.

Asiaa voidaan selventää käsitteellä kotirauha.  Sivun omistaja päättää ketkä vieraista ovat tervetulleita, ketkä heitetään ulos.

Perustuslaki toteutuu siinä, että kenellä tahansa on oikeus perustaa oma www-sivusto tai käyttää lukuisia muita keinoja, mm. avointa Google Doc-palvelua, Evernotea, iPaper-palvelua jne. sanomansa levittämiseen.

Jokaiselle, joka kokee että hän ei saa sanottavaansa esille, löytyy tänään ilmainen ja moderoimaton vaihtoehto. Yhden oikeus ilmaista mielipiteitä ei voi merkitä toisen velvollisuutta julkaista niitä.

Tässä asia noin briketiksi puristettuna.  Aivan oma aiheensa on siten se, että tulisiko kaikilla foorumeilla olla ennakkomoderointi ja kuinka höllä- tai tiukkakätisesti kirjoituksia tulee kohdella.  Tämä on minulle jokapäiväinen ongelma, johon auttaa vain toimiva moderointitiimi.

Viikonlopun kokemusten perusteella näyttää siltä, että käytössä olevat moderaattorit joutuvat nyt pohtimaan asemaansa ja tehtäviään kuin ylläpitokin.  Luontevalta ratkaisulta vaikuttaisi sellainen että moderaattori ei itse kirjoita foorumiin, vaan tarkkailee sitä ulkopuolelta.

Luontevalta tuntuisi myös jakaa banneja aina kun aisan yli potkitaan ja poistaa tietokannsasta kirjoittaja joka ei suostu noudattamaan nettikettiä.

Tässä on ylläpidon osalta paljon korjaamisen varaa. Asia on kuitenkin äärimmäisen vaikea, sillä ylläpito on kasvanut uskossa että aikuinen ihminen ymmärtää kun hänelle asiasta huomautta kerran, kaksi, kolme....

« Last Edit: 22. 11. 2010 07:07 by vaasalainen »
Tämä sivusto täytti 9 vuotta helmikuun 2 päivänä 2014.  Ylläpidän tätä vapaasta tahdostani.  Tämä on minun tapani osoittaa rakkauteni tätä hienoa kaupunkia kohtaan.

Offline Klaus Berg

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 1527
  • Gender: Male
  • Elämä on juoksukilpailu ajan kanssa
    • View Profile
    • Blogi
    • Email
Vs: Tasavertainen moderointi
« Reply #84 on: 22. 11. 2010 08:08 »
Joskus mietin mikä pistää meidät miehet kirjoittamaan toisistamme mahdollisimman halventavasti tänne nettipalstalle ?  Itsekin siihen syyllistynenä en voi kuin hävetä tänään.

"Niinkuin te tuomitsette, tullaan teidätkin tuomitsemaan viimeisenä päivänä."

Make love not war.

Offline Matseman

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 2050
    • View Profile
Vs: Tasavertainen moderointi
« Reply #85 on: 22. 11. 2010 09:09 »
Joskus mietin mikä pistää meidät miehet kirjoittamaan toisistamme mahdollisimman halventavasti tänne nettipalstalle ?  Itsekin siihen syyllistynenä en voi kuin hävetä tänään.

"Niinkuin te tuomitsette, tullaan teidätkin tuomitsemaan viimeisenä päivänä."

Make love not war.


Käytin tätä yhdessä vaiheessa allekirjoituksena, eräällä toisella sivulla:

Minä teen virheitä, joskus en ole asiasta perillä ja joskus minun kanssani on mahdotonta tulla toimeen.
Mutta ellet pysty hyväksymään minua kun olen pahimmillani, et myöskään ansaitse minua kun olen parhaimmillani.
Jos pystyit lukemaan tämän, ehkä ymmärrät, ettet sinäkään ole aina täydellinen…

Puunsärkijä ja Paskakasa. Tyypillinen kaksikielisen perheen tytär. Katkeroitunut "lund",  suomalaisen naisen kanssa sängyssä epäonnistunut hyväksyjä ja kaiken pahan pienentäjä. Katkera  , koneella päivät istuva pahansuopainen nilviäinen. Kukkulan kuningas

Offline Tapio Parkkari

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 875
    • View Profile
Vs: Tasavertainen moderointi
« Reply #86 on: 22. 11. 2010 10:10 »
Pliis, Lue Tämä ja kommentoi

Toivon että jokainen tähän ketjuun kirjoittanut lukee tarkkaan doredo.net blogin ylläpitäjän kirjoituksen.  Se selventää blogin ylläpitäjän ja sivustolla kommentoivien asemaa ja velvollisuuksia.  Lue myös, mitä ylempänä kirjoitin ja kommentoi lukemaasi.

Doredo. Net
Laki sananvapauden käyttämisestä joukkoviestinnässä 13.6.2003/460 määrittelee tarkoittavansa verkkojulkaisulla julkaisijan tuottamasta tai käsittelemästä aineistosta aikakautisen julkaisun tapaan yhtenäiseksi laadittua verkkoviestien kokonaisuutta, jota on tarkoitus julkaista säännöllisesti.

Verkkkojulkaisulla on oltava vastaava toimittaja. Julkaisija ja vastaava toimittaja voivat joutua rangaistusvastuuseen julkaisemastaan tekstistä, kuvasta tai muusta sisällöstä. Heidät voidaan tuomita vahingonkorvaukseen. Lisäksi laki tuntee päätoimittajarikkomuksen, josta rangaistaan erikseen.

Tämä blogi on verkkojulkaisu ja olen oikeudellisessa vastuussa myös kommenteista. Siksi on mielestäni aivan selvää, että moderoin ne.

Doredo.Net
Auta foorumin tunnetuksi tekemisessä.  Lähetä tästä ketjusta tieto kavereillesi "Lähetä Aihe" nappulasta.  Nappula on heti pohjaviivan alapuolella.

Offline Matseman

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 2050
    • View Profile
Vs: Tasavertainen moderointi
« Reply #87 on: 22. 11. 2010 10:10 »
Vaasalaisia.infon ollessa kyseessä, en olisi yhtään huolissani. Ei täällä ole mitään, josta päätoimittaja voi joutua vastuuseen. Moni kirjoittaja ehkä yliarvioi oman statuksensa ja/tai koskemattomuutensa, mutta nettifoorumeista tuttu nälviminen ei johda käytännössä tutkimuspyyntöä pidemmälle, vaikka sekin on kyllä kiusallinen. Se vie aikaa, siitä ei saa korvausta ja vituttaa vietävästi.

Ainoa josta täällä kannattaa olla huolissaan on tekijänoikeudet ja rasismi. Sivuston ylläpito on minun mielestäni hyvin perillä tuosta ensimmäisestä kohdasta. Tuohon toiseen tarvittiin yhdessä vaiheessa vähän jäsenten apua ja nythän homma näyttää olevan järjestyksessä... ;-)
Puunsärkijä ja Paskakasa. Tyypillinen kaksikielisen perheen tytär. Katkeroitunut "lund",  suomalaisen naisen kanssa sängyssä epäonnistunut hyväksyjä ja kaiken pahan pienentäjä. Katkera  , koneella päivät istuva pahansuopainen nilviäinen. Kukkulan kuningas

Offline Roy Rabb

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 1289
    • View Profile
    • Music Mega
Vs: Tasavertainen moderointi
« Reply #88 on: 22. 11. 2010 11:11 »
Allekirjoitan täysin Parkkarin näkemyksiä. Samalla toistan toiveeni, että äsken suljettun ketjun otsikko poistetaan foorumista näkyvistä.

Offline Matseman

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 2050
    • View Profile
Vs: Tasavertainen moderointi
« Reply #89 on: 22. 11. 2010 11:11 »
Allekirjoitan täysin Parkkarin näkemyksiä. Samalla toistan toiveeni, että äsken suljettun ketjun otsikko poistetaan foorumista näkyvistä.

Voimmeko siis vetää sen johtopäätöksen, että tällaisessa aiheessa - Roy on sitä meltä että - vedetään sanavapauden raja näin?

Ja jatkokysymys sitten, onko henkilön arvostelu sallittua sitten siinä tapauksessa, jos otsikossa lukee esim. Mummon parhaimmat pullareseptit?
Puunsärkijä ja Paskakasa. Tyypillinen kaksikielisen perheen tytär. Katkeroitunut "lund",  suomalaisen naisen kanssa sängyssä epäonnistunut hyväksyjä ja kaiken pahan pienentäjä. Katkera  , koneella päivät istuva pahansuopainen nilviäinen. Kukkulan kuningas

Offline kamaroudari1

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 977
  • Gender: Male
    • View Profile
    • Email
Vs: Tasavertainen moderointi
« Reply #90 on: 22. 11. 2010 12:12 »
Voi te autuaat puupäät! Langetkaa polvillenne, kun MINÄ itse, Jumalasta seuraava (tai edellinen) teille tyhmille totuutta, ja ainoata viisautta toitotan!

Offline Matseman

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 2050
    • View Profile
Vs: Tasavertainen moderointi
« Reply #91 on: 22. 11. 2010 13:01 »
Teretulemast sen ensimmäisen totuuven kanssa!
Puunsärkijä ja Paskakasa. Tyypillinen kaksikielisen perheen tytär. Katkeroitunut "lund",  suomalaisen naisen kanssa sängyssä epäonnistunut hyväksyjä ja kaiken pahan pienentäjä. Katkera  , koneella päivät istuva pahansuopainen nilviäinen. Kukkulan kuningas

Harri Niskanen

  • Guest
Vs: Tasavertainen moderointi
« Reply #92 on: 08. 07. 2011 19:07 »
Allekirjoitan täysin Parkkarin näkemyksiä. Samalla toistan toiveeni, että äsken suljettun ketjun otsikko poistetaan foorumista näkyvistä.

Voimmeko siis vetää sen johtopäätöksen, että tällaisessa aiheessa - Roy on sitä meltä että - vedetään sanavapauden raja näin?

Ja jatkokysymys sitten, onko henkilön arvostelu sallittua sitten siinä tapauksessa, jos otsikossa lukee esim. Mummon parhaimmat pullareseptit?
Pullaresepteistä aletaan väitellä kiivaasti kun "huru-ukkojen keittiökerho" alkaa kaivaa esiin vanhoja reseptejä ajalta ennen Vaasan paloa. Meille kerrotaan vääriä vuosilukuja, väärien kirjojen vääriä nimiä, vääriä sivunumeroita ja saamme tapella oikeinkirjoitusvirheitten kanssa. Pahimmassa tapauksessa "huru-ukkojen keittiökerho" joutuu edesvastuuseen ja käräjille aiheuttamastaan ruokamyrkytyksestä isolle joukolle "rakkaita lukijoita".

Harri Niskanen

  • Guest
Vs: Tasavertainen moderointi
« Reply #93 on: 08. 07. 2011 19:07 »
Allekirjoitan täysin Parkkarin näkemyksiä. Samalla toistan toiveeni, että äsken suljettun ketjun otsikko poistetaan foorumista näkyvistä.

Voimmeko siis vetää sen johtopäätöksen, että tällaisessa aiheessa - Roy on sitä meltä että - vedetään sanavapauden raja näin?

Ja jatkokysymys sitten, onko henkilön arvostelu sallittua sitten siinä tapauksessa, jos otsikossa lukee esim. Mummon parhaimmat pullareseptit?

Pullaresepteistä aletaan väitellä kiivaasti kun "huru-ukkojen keittiökerho" alkaa kaivaa esiin vanhoja reseptejä ajalta ennen Vaasan paloa. Keittiötyöryhmän raportin valmistuttua meille kerrotaan keskustelupalstoilla vääriä vuosilukuja, väärien kirjojen vääriä nimiä, vääriä sivunumeroita ja saamme tapella oikeinkirjoitusvirheitten kanssa. Pahimmassa tapauksessa "huru-ukkojen keittiökerho" joutuu edesvastuuseen ja käräjille aiheuttamastaan ruokamyrkytyksestä isolle joukolle "rakkaita lukijoita".


Offline Matseman

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 2050
    • View Profile
Vs: Tasavertainen moderointi
« Reply #94 on: 08. 07. 2011 20:08 »
Viesti poistettu.


                       Vahtimestari
« Last Edit: 08. 07. 2011 20:08 by Vahtimestari »
Puunsärkijä ja Paskakasa. Tyypillinen kaksikielisen perheen tytär. Katkeroitunut "lund",  suomalaisen naisen kanssa sängyssä epäonnistunut hyväksyjä ja kaiken pahan pienentäjä. Katkera  , koneella päivät istuva pahansuopainen nilviäinen. Kukkulan kuningas

Offline Jorma Kivimäki

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 2826
    • View Profile
    • Email
Vs: Tasavertainen moderointi
« Reply #95 on: 08. 07. 2011 21:09 »
Viesti poistettu

        Vahtimestari
« Last Edit: 08. 07. 2011 22:10 by Vahtimestari »

Offline Tapio Osala

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 3634
    • View Profile
    • http://TapioOsala.com
Vs: Tasavertainen moderointi
« Reply #96 on: 08. 07. 2011 23:11 »
Ihan sivusta seuranneena täytyy hieman ihmetellä tätä touhua. Jotakin (ehkäpä vahvasti itseaiheutettua) henkilöarvostelua ei sallita muuta toista kylläkin (Rabb>Niskanen, Suksi>Kolppanen, Suksi>Kivimäki ym,).

belurisk

  • Guest
Vs: Tasavertainen moderointi
« Reply #97 on: 09. 07. 2011 00:12 »
Ihan sivusta seuranneena täytyy hieman ihmetellä tätä touhua. Jotakin (ehkäpä vahvasti itseaiheutettua) henkilöarvostelua ei sallita muuta toista kylläkin (Rabb>Niskanen, Suksi>Kolppanen, Suksi>Kivimäki ym,).
Niinpä!
Joillekkin, jotka debatissa eivät pärjää, sallitaan alatyylinen muiden kirjoittajien nimittely.
Minusta varsinkin ja erityisesti moderaattoreiden tulisi toimia omalla nimellään ja esittää myös selkeät perustelut päätöksilleen/ratkaisuilleen. Ei jäisi mielivaltaista vaikutelmaa.

Harri Niskanen

  • Guest
Vs: Tasavertainen moderointi
« Reply #98 on: 09. 07. 2011 03:03 »
Viesti poistettu.

                      Vahtimestari

Viesti poistettu

        Vahtimestari
Älkää ihmeessä poistako, se on tosi hyvää mainosta minulle! Mitä enempi puhutaan sitä parempi minulle.

Nyt on ehkä niin, että jos nimeltä mainitsematonta arvostelee, niin viesti poistetaan.
Vahtimestari on ilmeisesti nimeltä mainitsemattoman perheystävä.

Offline Matseman

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 2050
    • View Profile
Vs: Tasavertainen moderointi
« Reply #99 on: 09. 07. 2011 07:07 »
Vapaa sana ja oma mielipide ei ole tasavertaisuuden näkökulmasta katsoen tällä mikään itsestäänselvyys.
Viestien poistelu on haku-ammuntaa, samoin ketjujen lukitseminen ja näistä toimenpiteistä loistaa enemmänkin puolueellisuus, kuin tasaveroinen moderointi.
Puunsärkijä ja Paskakasa. Tyypillinen kaksikielisen perheen tytär. Katkeroitunut "lund",  suomalaisen naisen kanssa sängyssä epäonnistunut hyväksyjä ja kaiken pahan pienentäjä. Katkera  , koneella päivät istuva pahansuopainen nilviäinen. Kukkulan kuningas

Offline Jorma Kivimäki

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 2826
    • View Profile
    • Email
Vs: Tasavertainen moderointi
« Reply #100 on: 09. 07. 2011 07:07 »
Vapaa sana ja oma mielipide ei ole tasavertaisuuden näkökulmasta katsoen tällä mikään itsestäänselvyys.
Viestien poistelu on haku-ammuntaa, samoin ketjujen lukitseminen ja näistä toimenpiteistä loistaa enemmänkin puolueellisuus, kuin tasaveroinen moderointi.

Juuri näin. Itse asiassa tässä ollaan aika kaukana tasavertaisesta moderoinnista.

Minusta varsinkin ja erityisesti moderaattoreiden tulisi toimia omalla nimellään ja esittää myös selkeät perustelut päätöksilleen/ratkaisuilleen. Ei jäisi mielivaltaista vaikutelmaa.

Oman nimen puuttumiseen taitaa löytyä selitys. Perusteluja moderoinnille ei esitetä, koska perusteet ovat mitä ovat.

Offline Matseman

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 2050
    • View Profile
Vs: Tasavertainen moderointi
« Reply #101 on: 09. 07. 2011 08:08 »
Moderontia on myös kahdenlaista, sellaista, joka toimii tasaveroisuudessa me-linjalla ja sellaista, joka lähtee moderoimaan minä-ja te lähtökohdista. Tämän jälkimmäisen linjan kanssa ei pysty koskaan keskustelemaan.
Puunsärkijä ja Paskakasa. Tyypillinen kaksikielisen perheen tytär. Katkeroitunut "lund",  suomalaisen naisen kanssa sängyssä epäonnistunut hyväksyjä ja kaiken pahan pienentäjä. Katkera  , koneella päivät istuva pahansuopainen nilviäinen. Kukkulan kuningas

Offline Kari Lajunen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 7818
  • Gender: Male
  • Kerro tästä foorumista mahdollisimman monelle.
    • View Profile
    • Oivakaihdin Oy
    • Email
Vs: Tasavertainen moderointi
« Reply #102 on: 09. 07. 2011 08:08 »
Ihan sivusta seuranneena täytyy hieman ihmetellä tätä touhua. Jotakin (ehkäpä vahvasti itseaiheutettua) henkilöarvostelua ei sallita muuta toista kylläkin (Rabb>Niskanen, Suksi>Kolppanen, Suksi>Kivimäki ym,).
Niinpä!
Joillekkin, jotka debatissa eivät pärjää, sallitaan alatyylinen muiden kirjoittajien nimittely.
Minusta varsinkin ja erityisesti moderaattoreiden tulisi toimia omalla nimellään ja esittää myös selkeät perustelut päätöksilleen/ratkaisuilleen. Ei jäisi mielivaltaista vaikutelmaa.

En oikein usko sillä olin ennen moderaattori ja toimin silloin omalla nimellä.  Siitä syntyi oikeastaan kamala soppa ja sen seurauksena minut heitettiin ulos.  On ehdottomasti parempi, että nykyiset moderaattorit toimivat anonyyminä.  Minulla oli silloin tarkat ohjeet ja uskon, että ne ovat samat.  Ohjeena oli mm. että foorumilla pitää olla Suksen, Matsemanin, Kivimäen, Sardinaksen, Professionalin tapaisia värikkäitä persoonia mutta heidän ei saa antaa riistäytyä.  Oli toki paljon muita ohjeita mutta tämä ohje tekee sen vaikutuksen, että moderointi ei ole tasapuolista.  

Ohjeena oli myös, että viesti joka vähänkin arvostelee ylläpitoa tai moderaattoria lähtee pois ja jos se jatkuu niin välitön banni ilman mitään perusteluja.  Myös viestin poistamista ei perustella vaan se jätetään kirjoittajan oman päättelykyvyn varaan.

Ohjeet ovat voineet muuttua mutta uskon etteivät ole.
« Last Edit: 09. 07. 2011 08:08 by Kari Lajunen »
Lähetä tieto tästä ketjusta henkilölle jota arvelet sisällön kiinnostavan ja kavereillesi alareunan "Lähetä Aihe" nappulasta.  Tämä on ainoa keino kertoa tästä foorumista.

Offline Matseman

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 2050
    • View Profile
Vs: Tasavertainen moderointi
« Reply #103 on: 09. 07. 2011 08:08 »
Käsiteltiinkö moderoinnin riistäytymistä, tai sen näkymättömyyttä koskaan? Minusta se on yhä aivan samanlaista. Se joko puuttuu, tai esiintyy enemmänkin keskustelua tyrehdyttävin toimempitein, tuolta ylempää esim. Poistettiin rehellisiä mielipiteitä. Se on minusta neuvostoliittolaista toimintaa ja kannustaa passiiviseen osallistumiseen.
Puunsärkijä ja Paskakasa. Tyypillinen kaksikielisen perheen tytär. Katkeroitunut "lund",  suomalaisen naisen kanssa sängyssä epäonnistunut hyväksyjä ja kaiken pahan pienentäjä. Katkera  , koneella päivät istuva pahansuopainen nilviäinen. Kukkulan kuningas

Offline Jorma Kivimäki

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 2826
    • View Profile
    • Email
Vs: Tasavertainen moderointi
« Reply #104 on: 09. 07. 2011 08:08 »
Ohjeena oli myös, että viesti joka vähänkin arvostelee ylläpitoa tai moderaattoria lähtee pois ja jos se jatkuu niin välitön banni ilman mitään perusteluja.  Myös viestin poistamista ei perustella vaan se jätetään kirjoittajan oman älyn päättelyn varaan.

Johan oli ohje. Ihme ettei tätä koko ketjua ole poistettu, se kun jo lähtökohdiltaan on ellei nyt suorastaan arvosteleva, niin ainakin moderoinnin tasapuolisuutta kyseenalaistava.
Ehkä myös muut kuin kohde haluaisivat tietää moderoinnin perusteet .

Offline Kari Lajunen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 7818
  • Gender: Male
  • Kerro tästä foorumista mahdollisimman monelle.
    • View Profile
    • Oivakaihdin Oy
    • Email
Vs: Tasavertainen moderointi
« Reply #105 on: 09. 07. 2011 08:08 »
Käsiteltiinkö moderoinnin riistäytymistä, tai sen näkymättömyyttä koskaan? Minusta se on yhä aivan samanlaista. Se joko puuttuu, tai esiintyy enemmänkin keskustelua tyrehdyttävin toimempitein, tuolta ylempää esim. Poistettiin rehellisiä mielipiteitä. Se on minusta neuvostoliittolaista toimintaa ja kannustaa passiiviseen osallistumiseen.

Tottakai ja ohjeena oli myös tallentaa viesti jotta ylläpitäjä voi palauttaa sen jos katsoo tarpeelliseksi.  Muistan ainakin yhden poistamani Matsemanviestin palautetun vaikka mielestäni se tuli silloin poistaa.

Yksi kieltokin oli ja se oli se, että moderaattori ei pidä  "kysy-vastaa" palstaa vaan joko poistaa viestin tai ei poista muttei selitä mitään.   Nyt kun en ole moderaattori voin pitää "kysy-vastaa" palstaa mutta en voi asioille enää mitään.
Lähetä tieto tästä ketjusta henkilölle jota arvelet sisällön kiinnostavan ja kavereillesi alareunan "Lähetä Aihe" nappulasta.  Tämä on ainoa keino kertoa tästä foorumista.

Offline Matseman

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 2050
    • View Profile
Vs: Tasavertainen moderointi
« Reply #106 on: 09. 07. 2011 08:08 »
Minä olen toiminut paljon moderaattorina, mutta joutunut poistamaan viestejä äärimmäisen harvoin. Mutta silloin kun se on tapahtunut, niin katson sen fiksuksi kun se lähtee asiallisen perustelun kera. Syy pitää olla hyvä ja perustelu vedenpitävä. Ellei ole, kerää vain kaunaa moderointa vastaan.

Täällä puhutaan tasavertaisesta moderoinnista. Aivan niinkuin Kivimäki jo totesi, Karin esittämän mukaan koko tämä keskustelu tulisi tyrehdyttää sivuston moderointilinjaa myötäillen, sen sijaan että se pilkotaan käsittämättömällä tavalla irtoviesteiksi, jotka eivät mahdollista yhtenäistä keskustelua.
Puunsärkijä ja Paskakasa. Tyypillinen kaksikielisen perheen tytär. Katkeroitunut "lund",  suomalaisen naisen kanssa sängyssä epäonnistunut hyväksyjä ja kaiken pahan pienentäjä. Katkera  , koneella päivät istuva pahansuopainen nilviäinen. Kukkulan kuningas

Offline Matseman

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 2050
    • View Profile
Vs: Tasavertainen moderointi
« Reply #107 on: 09. 07. 2011 09:09 »
Tasavertainen moderointi kohtaa paljon kuoppia ja ansoja. Miten esimerkiksi käsitellä kahta samanlaista tapausta, joista toinen on tavallinen rivikirjoittaja ja toinen moderaattorikollega?

Miten kohdella tasavertoisesti kahta kirjoittajaa, joilla on sukset ristissä, silloin kun tiedät, tai oletat tietäväsi toisen olevan oikeassa? Näihin on helppo vastata ilman esimerkkejä, mutta tehtävä ei ole yhtä yksinkertainen silloin, kun sormi on poista nappulallalla. Silloin voi käydä helposti niin, että omaan asiaansa uskovaa tulee kohdeltua kaltoin.

Jos puhutaan rehellisesti, tällaisilla keskustelupalstoilla esiintyy myös usein kirjoittajia, joilla ei ole kaikki inkkarit kanootissa. Klassinen juttu on heidän väheksyminen ja/tai vastaavasti nopea lahtaus.

Muistan myös erään tapauksen, jossa erittäin aktiivinen kirjoittaja sai massiivista kritiikkiä mielipiteidensä johdosta. Hänen viestejään kommentointiin tahtiin viesti ja 5 vastausta. Mode hikeentyi lopulta ja varoitti kirjoittajaa, koska hän ei vastannut hänelle esitettyihin kysymyksiin. Sattui olemaan niin, että olin itsekin moderaattori ja tiesin, että varoituksen antanut moderaattori osallistui itsekin keskusteluun. Kirjoittaja ei ennättänyt vastaamaan moden kysymyksiin ja tämä otti nokkiinsa, kirjautui uudelleen sisään moderaattorin tunnuksin ja ojensi kirjoittajaa. Tämä tapahtui monta kertaa ja lopulta sivuston ehkä värikkäin ja paras kirjoittaja poistui paikalta. Moderaattori takoi omaa rintaansa - oppivat saatana - mutta palstaa tämä tapaus ei palvellut yhtään.

Tänne ja tasavertaiseen moderointiin palatakseni, tulee mieleen myös eräs kirjoittaja, joka käy täällä joskus vain ikäänkuin paiskaamassa vähän paskaa jonkun toisen, tai joidenkin toisten niskaan. Hän tekee sen harvoin, joten ei tietenkään aihetta toimenpiteisiin... Tällaiset "heitä kivi ja poistu nopeasti paikalta" nauttivat myös epätasaisesta moderoinnista.

Tuli vähän pitkä vuodatus. Rehellisyyden nimissä tunnustan, etten viitsi kirjoittaa tänne enää mitään pidempää, on niin ikävää tuhlata aikaansa viesteihin, jotka vain lähtevät bittiavaruuteen.
Puunsärkijä ja Paskakasa. Tyypillinen kaksikielisen perheen tytär. Katkeroitunut "lund",  suomalaisen naisen kanssa sängyssä epäonnistunut hyväksyjä ja kaiken pahan pienentäjä. Katkera  , koneella päivät istuva pahansuopainen nilviäinen. Kukkulan kuningas

Offline Tapio Parkkari

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 875
    • View Profile
Vs: Tasavertainen moderointi
« Reply #108 on: 09. 07. 2011 09:09 »
Yleinen ohje kaikilla foorumeilla on, että ylläpidon tai moderattoreiden päätöksiin ei voi ulkopuolelta vaikuttaa.  Uusille moderaattoreille on annettu tarkat puitteet,  joidenm mukaan  toimia. Heillä on suuri itsenäinen päätäntävalta, johon ylläpito voi halutessaan puuttua.

Moderoinnin tarkoituksena on paitsi pitää yllä nettikettiä, myös vapauttaa ylläpidon  resursseja. Tällä hetkellä modet toimivat anonyymisti.  
Auta foorumin tunnetuksi tekemisessä.  Lähetä tästä ketjusta tieto kavereillesi "Lähetä Aihe" nappulasta.  Nappula on heti pohjaviivan alapuolella.

Offline Matseman

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 2050
    • View Profile
Vs: Tasavertainen moderointi
« Reply #109 on: 09. 07. 2011 09:09 »

Yleinen ohje kaikilla foorumeilla on, että ylläpidon tai moderattoreiden päätöksiin ei voi ulkopuolelta vaikuttaa.


Kysymys ei ole mistään yleisestä ohjeesta, vaan ohjeesta, jonka mukaan Sinä olet lähtenyt kehittämään palstan moderointia.

Moni foorumi toimii tosiaankin sillä periaatteella, että moderointi toimii taustalla, eikä tehtyjä toimenpiteitä korjata, eikä pyydellä anteeksi.
Kivikovaa meininkiä periaatteessa ja ehkä joskus tarpeenkin vilkkaalla palstalla. Mutta esim. täällä suositus on kyllä näiden ohjeiden tarkistus, sen verran alkaa homma pyöriä parin kolmen henkilön plus moderoinnin ympärillä.
Puunsärkijä ja Paskakasa. Tyypillinen kaksikielisen perheen tytär. Katkeroitunut "lund",  suomalaisen naisen kanssa sängyssä epäonnistunut hyväksyjä ja kaiken pahan pienentäjä. Katkera  , koneella päivät istuva pahansuopainen nilviäinen. Kukkulan kuningas

Offline Jorma Kivimäki

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 2826
    • View Profile
    • Email
Vs: Tasavertainen moderointi
« Reply #110 on: 09. 07. 2011 09:09 »
Mitä mahtaa olla ulkopuolelta vaikuttaminen ?

Suksi kirjoitti ” Ehdotan Vahtimestarille että tämä keskustelu pannaan jäähylle että päät kerkiäisi välillä jäähtymään.” Saman tien moderaattorina toimiva Vahtimestari sulki ketjun.

Jos olisi haluttu antaa kuva, että moderointiin ei ulkopuolelta vaikuteta, olisi kyllä toimittu toisella tavalla.

Ihan sivusta seuranneena täytyy hieman ihmetellä tätä touhua. Jotakin (ehkäpä vahvasti itseaiheutettua) henkilöarvostelua ei sallita muuta toista kylläkin (Rabb>Niskanen, Suksi>Kolppanen, Suksi>Kivimäki ym,).

Tässä on konkretisoituna se, miksi täällä jotkut kokevat ettei moderointi ole tasapuolista. Niin kauan kun tämä ketju on olemassa, katson että täällä voi moderointia arvostella, vaikka se ei johtaisikaan mihinkään.

Offline Roy Rabb

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 1289
    • View Profile
    • Music Mega
Vs: Tasavertainen moderointi
« Reply #111 on: 09. 07. 2011 10:10 »

Ei tämän foorumin tarkoitus ole moderoinnin arvostelu. Ohjhenuoraksi osallistujille nostaisin mielellä Original Wiikin nöyrä suhtautuminen. Jonkun juonitteluun erikoistuneen kummisedän kujaparlamentti ei voi päättää moderoinnista.

Offline Tapio Parkkari

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 875
    • View Profile
Vs: Tasavertainen moderointi
« Reply #112 on: 09. 07. 2011 14:02 »
Lisää moderoinnin periaatteita.  Jos joku uhkaa ylläpitoa tutkimuspyynnöllä tai rikosilmoituksella, foorumissa otetaan käyttöön ns. "take down" periaate.  Tämä tarkoittaa sitä että viittaava viesti tai koko ketju poistetaan.  Ei voi olla niin  että yksityinen ylläpitäjä vaarantaa perheensä talouden hänelle tuntemattoman ihmisen kirjoituksen vuoksi.

Toinen tärkeä periaate on sellainen että sekä ylläpito että modet suojelevat omalla nimellään kirjoittavaa ellei hän itse ymmärrä omaa etuaan.

J.K  Kaikiss foorumeissa, joissa olen nettihistoriani aikana käynyt, on  kirjoittajia, jotka osaavat kaiken paremmin ja ymmärtävät kaiken paremmin kuin modet ja ylläpito.

Tätä sivustoa ylläpidetään rakkaudesta tätä kaupunkia ja sen asukkaita kohtaan, että päätöksenteko ja asioiden käsittely olisi joskus mahdollisimman avoinata ja läpinäkyvää.

Sinäkin voit auttaa.
Auta foorumin tunnetuksi tekemisessä.  Lähetä tästä ketjusta tieto kavereillesi "Lähetä Aihe" nappulasta.  Nappula on heti pohjaviivan alapuolella.

Offline Matseman

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 2050
    • View Profile
Vs: Tasavertainen moderointi
« Reply #113 on: 09. 07. 2011 18:06 »
Sama täällä. Vaikka yrittää olla fooruminsa toteutuksessa kuinka fiksu, niin aina törmää kuitenkin ihmisiin, jotka ovat ihan oikeasti päteviä joka paikassa. Mutta pääasiahan on silloin se, ettei anna sen häiritä. Sillä olen ollut panevinani merkille, että suurimmat älykkyydet ärsyyntyvät ja tuntevat itsensä turhautuneiksi ja voimattomiksi silloin, kun vastassa on puusilmäinen moderointi ja/tai ylläpito. Ja ihan tosi, ei foorumin, tai blogin kasaaminen todista vielä sitä, että olisi käyttäjäkunnan yläpuolella kokonaisuudessa.
Puunsärkijä ja Paskakasa. Tyypillinen kaksikielisen perheen tytär. Katkeroitunut "lund",  suomalaisen naisen kanssa sängyssä epäonnistunut hyväksyjä ja kaiken pahan pienentäjä. Katkera  , koneella päivät istuva pahansuopainen nilviäinen. Kukkulan kuningas

Offline Tapio Parkkari

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 875
    • View Profile
Vs: Tasavertainen moderointi
« Reply #114 on: 09. 07. 2011 18:06 »
Kiinnostaisiko Sinua ottaa blogi ja foorumi vastuullesi.  Olen jo pitkään harkinnut luopumista?
Auta foorumin tunnetuksi tekemisessä.  Lähetä tästä ketjusta tieto kavereillesi "Lähetä Aihe" nappulasta.  Nappula on heti pohjaviivan alapuolella.

Offline Matseman

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 2050
    • View Profile
Vs: Tasavertainen moderointi
« Reply #115 on: 09. 07. 2011 19:07 »
Minulla oli yhdessä vaiheessa jakso, jolloin tyhjäsin pöytää tavoitteenani keksiä jotain uutta. Muistatko, tarjosin silloin sinulle apua, kun panin merkille miten painit turhauttavien juttujen parissa.
Näissä foorumeissa tarina tahtoo vain olla se, että kun trendi on menossa alaspäin, sitä on erittäin vaikea kääntää nousuun ja taisin silloin myös mainita, ettei tarjousta taida tulla toista kertaa.
Toiseksi, tämä foorumi on muokkautunut näiden vuosien aikana Tapio Parkkarin näköiseksi ja olisi mahdoton tehtävä kääntää se tässä vaiheessa Matsemanin näköiseksi. Joten ei liene sinulle mikään yllätys jos sanon ei kiitos. Mutta kiitän kuitenkin tarjouksesta, vaikkei se tainnut ihan tosissaan tullakaan...

Otsikossa pysyäkseni vielä sen verran, olet saanut paljon ehdotuksia näiden vuosien varrella. Miten paljon olet kuunnellut? Oletko valinnut oikeat ystävät?
Puunsärkijä ja Paskakasa. Tyypillinen kaksikielisen perheen tytär. Katkeroitunut "lund",  suomalaisen naisen kanssa sängyssä epäonnistunut hyväksyjä ja kaiken pahan pienentäjä. Katkera  , koneella päivät istuva pahansuopainen nilviäinen. Kukkulan kuningas

Offline Matseman

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 2050
    • View Profile
Vs: Tasavertainen moderointi
« Reply #116 on: 10. 07. 2011 08:08 »
Jäi käsittelemättä eilen sivuston tekninen puoli, profiili ja painojakautuma.
Tekninen toteutus on minusta erittäin hyvä, ellei peräti loistava. Oikeastaan kaipaan vain paria pientä toimintoa foorumissa.
Profiilihan on suuntautunut parhaimmillaan taiteeseen ja musiikkiin, mutta keskustelupalsta on myös ollut paljolti työkalu maahanmuuttajavihamielisessä kampanjoinnissa ja yleisen tyytymättömyyden viljelyssa.
Jos siis haudot ajatuksia luopua sivustosta siten, että se elää myös tulevaisuudessa, jossain muodossa, niin sinun tulisi minusta neuvotella asiasta esimerkiksi Risto Helinin, tai Roy Rabbin kanssa. Uskon, että he pystyisivät jatkamaan sivustoa samalla linjalla. Roylta ainakin löytyisi tähän tekniset valmiudet. Myös Kari Lajunen voisi varmasti viedä sivun ideaa eteenpäin filmeineen, eikä Risto Jalonenkaan olisi varmasti mikään hullumpi vaihtoehto vetäjänä.

Matseman ihmisenä olisi aika huono ratkaisu ylläpidossa. Hän karkoittaisi sivulta varmaan aika nopeasti monta jäsentä, joilla on pitkä kirjoitushistoria ja mitä tänne sitten jäisi jäljelle?

Olisiko asiaa uusi keskustelu otsikolla "Jos minä olisin puikoissa niin..."?
Puunsärkijä ja Paskakasa. Tyypillinen kaksikielisen perheen tytär. Katkeroitunut "lund",  suomalaisen naisen kanssa sängyssä epäonnistunut hyväksyjä ja kaiken pahan pienentäjä. Katkera  , koneella päivät istuva pahansuopainen nilviäinen. Kukkulan kuningas

Offline vaasalainen

  • Tästä foorumista
  • Administrator
  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 5079
  • Gender: Male
  • Muista käydä Chatissa
    • View Profile
    • Email
Vs: Tasavertainen moderointi
« Reply #117 on: 10. 07. 2011 09:09 »
Keskustelua otsikon alla "Jos minä olisin puikoissa, niin" voidaan aivan hyvin jatkaa tämän otsikon alla.  Olen viime aikoina kovasti miettinyt kategorioiden vähentämistä ja uusien laittamista tilalle tai sitten ei.

Mukana on tällä hetkellä useita kategorioita, jotka perustuvat toiveelle, että niille löytyisi käyttöä.

Mitään yleistä pulinafoorumia en halua.  Painotan asioita - siis - vaasalaista elämänmenoa, vaasalaista poliittista kulttuuria ja Vaasaa markinointimielessä.

Luultavasti on niin, että joku perustaa Vaasaan toisen foorumin joka toivottavasti onnistuu tavoittamaan ne, joita vaasalaisia.info ei tavoita.  Suhtatdun uuteen mahdolliseen tulokkaaseen myönteraisesti ja kannustavasti.
Tämä sivusto täytti 9 vuotta helmikuun 2 päivänä 2014.  Ylläpidän tätä vapaasta tahdostani.  Tämä on minun tapani osoittaa rakkauteni tätä hienoa kaupunkia kohtaan.

Offline Matseman

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 2050
    • View Profile
Vs: Tasavertainen moderointi
« Reply #118 on: 10. 07. 2011 13:01 »
Tuotakin sinulle ehdotettiin jo sivuston alkuvaiheessa. Osastoja on aivan liikaa. Ja silloin kun niitä on liikaa, ne kaikuvat tyhjyyttään. Minusta on aina parempi aloittaa parin osaston kera ja lähteä kasvattamaan siitä tarpeen ja toiveiden mukaan.

En tiedä, mutta minulla on sellainen kuva, ettei tällaisilla foorumeilla ole tulevaisuutta missään suuremmassa mitassa. Tämän päivän sosiaalinen media keskittyy tsättäilyn kaltaisiin miniviesteihin, esim. älypuhelimilla ei viitsi kovin montaa lausetta edes kirjoittaa. Uusi, päätään nostava sukupolvi osaa hädin tuskin edes kirjoittaa... ja vanhemmalla sukupolvella on yhä vaikeuksia uuden tekniikan kanssa. Täälläkin on monta, jotka eivät hallitse edes tekstin lainauksen perusteita.
Puunsärkijä ja Paskakasa. Tyypillinen kaksikielisen perheen tytär. Katkeroitunut "lund",  suomalaisen naisen kanssa sängyssä epäonnistunut hyväksyjä ja kaiken pahan pienentäjä. Katkera  , koneella päivät istuva pahansuopainen nilviäinen. Kukkulan kuningas

Offline vaasalainen

  • Tästä foorumista
  • Administrator
  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 5079
  • Gender: Male
  • Muista käydä Chatissa
    • View Profile
    • Email
Vs: Tasavertainen moderointi
« Reply #119 on: 10. 07. 2011 13:01 »
Matseman kirjoitti:
Quote
En tiedä, mutta minulla on sellainen kuva, ettei tällaisilla foorumeilla ole tulevaisuutta missään suuremmassa mitassa.

Saatat olla oikeassa tai sitten ei.  Esim. facebookin käyttö on laskenut katastrofaalisesti Jenkeissä. Facebook pysyy pystyssä lähinnä käyttäjioen egon turvin.  Jotenkin uskon vuorovaikutteiseen (interaktiiviseen) sosiaaliseen mediaanb kuten perinteinen foorumi tai johonkin sen kehittyneempään muotoon.

Ajattelen että alustalla ei ole niinkään merkitystä vaan sillä että suuri joukko ihmisiä pystyy nopeasti ottamaan kantaa ja vaihtamaan ajatuksia vaikkapa muuttuneessa poliittisessa tilanteessa. Facebook rajaa käyttäjät kaveripiiriin.

En minäkään suuremmin arvosta älypuhelimia kommunikaatiovälineinä, jos ymmärsin oikein.

Mitkä kategoriat riittäisivät?

vaasalaisia.infon suurin ongelma on edleleen huono tunnettuus, joka taas johtuu tunnetuista seikoista.
« Last Edit: 10. 07. 2011 13:01 by vaasalainen »
Tämä sivusto täytti 9 vuotta helmikuun 2 päivänä 2014.  Ylläpidän tätä vapaasta tahdostani.  Tämä on minun tapani osoittaa rakkauteni tätä hienoa kaupunkia kohtaan.