Author Topic: Tasavertainen moderointi  (Read 42320 times)

0 Members and 4 Guests are viewing this topic.

Offline Niiskutti

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 1632
    • View Profile
Tasavertainen moderointi
« on: 22. 11. 2009 09:09 »
Mielestäni nimimerkki Matsemanin saama huomautus moderaattoreilta "floodaamisesta" eli peräkkäisten viestien kirjoittamisesta on ristiriitainen siihen nähden, että http://www.vaasalaisia.info/keskustelu/index.php?topic=2550.msg60533#msg60533  tuosta alkaa jopa yhdeksän viestin mittainen monologi, joka ei edes vastaa mihinkään aiempaan viestiin.

Käyttäjien on mahdotonta noudattaa sääntöjä, joista he eivät ole tietoisia.

Tää oli vaan tällänen huomautus tähän väliin.

http://www.aqua-web.fi/forum/viewtopic.php?f=42&t=8894 Tuossa on mallia selkeästi esitetyistä säännöistä...

Offline Matseman

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 2050
    • View Profile
Re: Tasavertainen moderointi
« Reply #1 on: 22. 11. 2009 11:11 »
Laskin täällä 11 perättäistä postausta, heti sivulla 1:
http://www.vaasalaisia.info/keskustelu/index.php?topic=2919.0

Täällä oli ok kirjoittaa 15 viestiä samalle sivulle, joista yhdessä kohtaa 5 perättäistä:
http://www.vaasalaisia.info/keskustelu/index.php?topic=2714.390

Olen minäkin surffaillut aika monella sivulla, mutta en ole koskaan saanut huomautusta aktiivisuudesta.

Mutta jos pysytään kyseessä olevassa keskustelussa, niin lienee ok, jos sama kirjoittaja postittaa viestejä 4 peräkkäin ja 13 samalla sivulla? Missä se raja kulkee, jos omassa tapauksessani 7 oli liikaa?
http://www.vaasalaisia.info/keskustelu/index.php?topic=2783.1020

Onko myös yllä mainitsemiani kirjoittajia huomautettu?

Vai olisiko tässä tärkeintä se, mitä mieltä asioista on? Sillä tiedän kyllä, että olisi hyvä jos olisi joistakin asioista aina samaa mieltä, kuin muutkin.
Puunsärkijä ja Paskakasa. Tyypillinen kaksikielisen perheen tytär. Katkeroitunut "lund",  suomalaisen naisen kanssa sängyssä epäonnistunut hyväksyjä ja kaiken pahan pienentäjä. Katkera  , koneella päivät istuva pahansuopainen nilviäinen. Kukkulan kuningas

Offline Pentti Suksi

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 2215
    • View Profile
    • Email
Re: Tasavertainen moderointi
« Reply #2 on: 22. 11. 2009 12:12 »
En kirjoittanut suinkaan mitään keskustelua, vaan historiaa. En välittänyt keskustella. Ja aika paljon on ollut lukukertoja. Ja kukaan ei lue minun kirjoituksia!!!!
Niitä ern ollenkaan keskusteltavaks kirjoittanut, vain niiden kanssa keskustelen joilla on historiaan asiantuntemusta, mutta ne harvat kirjoitukset olivat täysin asiattomia möläyksiä.
Ja kirjoitin  ne omalla nimellä pastalle, koska en  sietänyt  väliin mölöttäjiä n imim erkkien  takaa ampujia.. Olen niistä saanut niin paljon tarpeekseni. Kun  yritän asiasta puhua tai kirjoittaa niin nämä megafonit nimittelee ja kirjoittaa alapään juttujaan. Minä olen  sanani asiastani sanonut, perustellut sanomani, ilman  ettei ole häirikköjä matkassa.

Offline Pentti Suksi

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 2215
    • View Profile
    • Email
Re: Tasavertainen moderointi
« Reply #3 on: 22. 11. 2009 12:12 »
Nimimerkki Mantseman. Minä ajattelen  itse, eikä muut ajattele minun  kauttani. Tämä on  perustotuus
joka ei mminusta koskaan lähde. Mitä keskustelua se on, että pitää aina olla samaa mieltä muut.
Sitä Neuvostoliitossa kokeiltiin, vaan häjysti kävi.

Offline Niiskutti

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 1632
    • View Profile
Re: Tasavertainen moderointi
« Reply #4 on: 22. 11. 2009 12:12 »
No sellainen sääntö foorumeilla yleensä on, että kahta peräkkäistä viestiä ei _saisi_ kirjoittaa, koska voi yhdessäkin viestissä sanoa koko asiansa, ja jos tulee jotain lisättävää niin sen voi sinne muokata.

Asia erikseen varmaan sellainen jos haluaa nostaa jonkun ketjun jälleen "esille" jos tulee jotain uutta mieleen, vaikka olisi itse sinne viimeksi kirjoittanut.

Huomautushan on vain huomautus ja kertoo siitä, että moderaattorit ovat tiukentaneet linjaansa. En vain aiemmin ole huomannut tuohon puututtavan, ja pisti silmään moinen.

Koska asiaan ei aiemmin ole puututtu, olen ajatellut ettei tuota "sääntöä" niin pilkuntarkasti täällä tarvitse noudattaa, ja kun ei sitä missään kielletä/mainita ja on iät ja ajat voinut kirjoittaa uuden viestin vanhan perään.
En nyt tarkoita sitä että kaikki on sallittua mitä ei erikseen kielletä, mutta jokaisessa foorumissa on omat systeeminsä ja pelisääntönsä, toisissa tiukemmat ja toisissa sitten "höllemmät".

Quote
Vai olisiko tässä tärkeintä se, mitä mieltä asioista on? Sillä tiedän kyllä, että olisi hyvä jos olisi joistakin asioista aina samaa mieltä, kuin muutkin.

Enpä usko tuosta olevan kyse.

Onko se sitten tästä päivästä eteenpäin niin, että kaksi viestiä perätysten on liikaa?


Offline Pentti Suksi

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 2215
    • View Profile
    • Email
Re: Tasavertainen moderointi
« Reply #5 on: 22. 11. 2009 12:12 »
Kirjoitin kirjoitin ja pilkkuakaan en siitä siirrä. Nyt olen asiani sanonut perustellusti vasemmiston hisoriasta.
Se riittää. Lukijoita oli moikein kiitettävästi ja siitä kaupungilla paljon keskusteltiin ja se oli hyvä. En siihen  vitjaan todellakaan kaivannut  diletanttien mielipiteitä. Otti se kommunistien ja demareitten sieluun n iin paljon että tuli hinkuyskää. Itsehän kaivoivat minun verta nenästä, varoitin moneen keretaan. Vaan ei uskottu. Luultiin, että minua räkiä päin naamaa mennen  tullen. Ei se niin ole.
« Last Edit: 22. 11. 2009 19:07 by Pentti Suksi »

Offline Jorma Kivimäki

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 2826
    • View Profile
    • Email
Re: Tasavertainen moderointi
« Reply #6 on: 22. 11. 2009 12:12 »
En kirjoittanut suinkaan mitään keskustelua, vaan historiaa. En välittänyt keskustella. Ja aika paljon on ollut lukukertoja. Ja kukaan ei lue minun kirjoituksia!!!!
Niitä ern ollenkaan keskusteltavaks kirjoittanut, vain niiden kanssa keskustelen joilla on historiaan asiantuntemusta, mutta ne harvat kirjoitukset olivat täysin asiattomia möläyksiä.
Onko keskustelupalsta oikea paikka yksipuolisen historian luentoon. Varsinkin jos tavoitteena alunperinkin oli vain yksipuolinen julistus. Keskusteluun kun sai osallistua vain asiantuntijat. Niitähän tunnetusti täällä on vain yksi henkilö.

Offline Tapio Osala

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 3634
    • View Profile
    • http://TapioOsala.com
Re: Tasavertainen moderointi
« Reply #7 on: 22. 11. 2009 13:01 »

Mutta jos pysytään kyseessä olevassa keskustelussa, niin lienee ok, jos sama kirjoittaja postittaa viestejä 4 peräkkäin ja 13 samalla sivulla? Missä se raja kulkee, jos omassa tapauksessani 7 oli liikaa?
http://www.vaasalaisia.info/keskustelu/index.php?topic=2783.1020

Onko myös yllä mainitsemiani kirjoittajia huomautettu?

Vai olisiko tässä tärkeintä se, mitä mieltä asioista on? Sillä tiedän kyllä, että olisi hyvä jos olisi joistakin asioista aina samaa mieltä, kuin muutkin.

Vähän haiskahtaa siltä että moderaattori symppaa Risto Helininä mutta ei Mantsemania.

Offline Niiskutti

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 1632
    • View Profile
Re: Tasavertainen moderointi
« Reply #8 on: 22. 11. 2009 13:01 »
Quote
Vähän haiskahtaa siltä että moderaattori symppaa Risto Helininä mutta ei Mantsemania.

Nojaa ei tää nyt siltä haiskahda, voihan olla, että Moderaattorille ilmoitettiin asiasta ja tällä kertaa tää meni näin. Aiemmin ei ole kukaan asiaan kiinnittänyt huomiota.

Siksi otin tästä nyt ihan keskustelun, että tiedetään kaikki miten tällä hiekkalootalla leikitään jatkossa. :)

En kritisoi Moderaattorin päätöstä millään tavalla, eikä sitä tarvitse selittää eikä perustella, hoidetaan vaan sävelet selväksi kaikille tasapuolisesti.


Offline Matseman

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 2050
    • View Profile
Re: Tasavertainen moderointi
« Reply #9 on: 22. 11. 2009 13:01 »

Vähän haiskahtaa siltä että moderaattori symppaa Risto Helininä mutta ei Mantsemania.


Ehdottomasti. Tulkitsen tämän perusteella moderoinnin oman linjan. Miten muuten joku voisi vetää kuukausitolkulla copy/paiste kampanjaa keskustelussa, ilman että moderointi puuttuu siihen, kun taas jollakin toisella menee raja 7 viestissä?
Minä sentään kommentoin toisten viestejä, mutta en näe kuitenkaan järkevänä tukkia kaikkea yhteen ja samaan viestiin. Tämä vain selvyyden vuoksi.

Pentti Sukselle sen verran, että en tietenkään moiti sinua, eikä minulla ole mitään sitä vastaan, jos kirjoitat paljon viestejä ja luen kyllä viestejäsi mielelläni, vaikka niitä olisi kuinka monta peräjälkeen. Tuntuu vain vähän ihmeelliseltä, että sinä voit kirjoittaa vapaasti 11 viestiä peräjälkeen, kun taas minä sain huomautuksen jo 7:stä viestistä.

Tasavertaista moderointia? Päättäköön kukin itse.

Ja kyllä, minulla on myös se käsitys, että linjaa on hieman tiukennettu. Mutta yleensä sellaisesta tiedoitetaan. Jo sillä, että se kuuluu hyviin tapoihin.
En ole tosin koskaan kuullut, että jossain yhteydessä olisi puhuttu maksimissaan kahdesta viestistä peräkanaa. En missään foorumilla.
Muistan erään foorumin, jossa oli yksi todella valovoimainen kirjoittaja. Riitti kun hän kirjoitti yhden viestin ja parissa tunnissa saattoi tulla 10 kommenttia. Häntä vähän moitittiin välillä viestien määrästä, mutta hän kysyi vastauksena miten hän voisi vastata muuten, koska hän pyrki vastaamaan kaikille? Ja jos hän ei vastannut, häntä syytettiin väistelystä.
Puunsärkijä ja Paskakasa. Tyypillinen kaksikielisen perheen tytär. Katkeroitunut "lund",  suomalaisen naisen kanssa sängyssä epäonnistunut hyväksyjä ja kaiken pahan pienentäjä. Katkera  , koneella päivät istuva pahansuopainen nilviäinen. Kukkulan kuningas

Offline Jorma Kivimäki

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 2826
    • View Profile
    • Email
Re: Tasavertainen moderointi
« Reply #10 on: 22. 11. 2009 14:02 »

En kritisoi Moderaattorin päätöstä millään tavalla, eikä sitä tarvitse selittää eikä perustella, hoidetaan vaan sävelet selväksi kaikille tasapuolisesti.

Minusta täällä on suhtauduttu pääosin ankarasti vain nimimerkkikirjoittajan identiteetin arvuutteluun. Tavallisesti se onkin oikein. Mutta kun täällä sallitaan saman kirjoittajan kirjoittelu oman nimen lisäksi useammalla nimimerkillä. Silloin pitäisi muilla olla oikeus jo moiseen myös puuttua. Ehkä moderointi on kiristymässä ?

Niiskutin avausviestissä esittämä esimerkki säännöistä vaikutti asialliselta.

Offline Klaus Berg

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 1527
  • Gender: Male
  • Elämä on juoksukilpailu ajan kanssa
    • View Profile
    • Blogi
    • Email
Re: Tasavertainen moderointi
« Reply #11 on: 22. 11. 2009 14:02 »
Mode toimi ihan oikein minusta.

Mantseman innostui painelemaan "vastaa" nappulaa minuutin sisällä edellisen lähetyksestä. Voihan se mennä tyhmyyden piikkiin, mutta en taas usko sitä hänestä.

Jos täällä verrataan muiden floodaamiseen niin niissä on yleensä Pentinkin viesteissä päivä tai kaksi välissä. Siinä on eroa. Mutta tästä saadaan taas iso soppa, kun kaikki hyökätään moden kimppuun ja kysellään kenen kaa olisit mieluummin ja kuka suosii ja ketä ?

Isot miehet ja ollaan kuin kakarat.

Offline Niiskutti

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 1632
    • View Profile
Re: Tasavertainen moderointi
« Reply #12 on: 22. 11. 2009 14:02 »
Quote
Mutta tästä saadaan taas iso soppa, kun kaikki hyökätään moden kimppuun ja kysellään kenen kaa olisit mieluummin ja kuka suosii ja ketä ?

Ei tässä mihinkään hyökätä. Päätös on ihan ok, mutta onko sitten raja tuo, että pitää olla esim. vuorokausi välissä? Ja miksi niin? Voihan yli 24h vanhaa viestiään muokata, jos tulee uutta sanottavaa.

Eikä tässä nyt väännetä siitä oliko se ratkaisu oikein vai väärin (Moderaattori on aina oikeassa), se nyt vaan oli ristiriidassa aiemmin toimitun tavan kanssa, ja koska foorumin säännöissäkään siitä ei mitään mainita, niin mistä Matseman (tai kuka hyvänsä uusi kirjoittaja) olisi voinut tietää, että hänen tapansa vastata viesteihin eri viesteillä on väärä?

Joten, toimitaanko jatkossa niin että yhdessä vastauksessa lainataan kaikki viestit mihin vastataan? Ja koska voi kirjoittaa oman viestinsä jälkeen seuraavan, jollei siihen ole kukaan välissä vastannut, ja koska muokataan viestiä?

Offline vaasalainen

  • Tästä foorumista
  • Administrator
  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 5079
  • Gender: Male
  • Muista käydä Chatissa
    • View Profile
    • Email
Re: Tasavertainen moderointi
« Reply #13 on: 22. 11. 2009 14:02 »
Tällä foorumilla on 3 moderaattoria ja yksi ylläpitäjä.  Modet toimivat pääsääntöisesti oman harkintansa mukaan.  Ainoastaa suurista päälinjoista on sovittu.  Näistä tärkeimmän voi sanoa vaikka näin:  Noudata nettikettiä.

Kiistanalaisissa tapauksissa modejen on otettava yhteyttä ylläpitoon. 

Mitä tulee Risto Heliniin, niin hänen copypastauksiaan olisi tietysti voinut suitsia.  Mutta koska en nähnyt niissä vaikkapa nyt suoraa kiihoitusta kansanaryhmää kohtaan, niin en halunnut puutua niihin.  Helinin lainaukset olivat peräisin lähinnä suomalaisista ja skandinaavisista iltapäivälaehdistä.

Nyt kun Helinin lainaukset on siirretty Mamu-uutisiin, Helin on ilmeisesti päättänyt bannata itse itsensä.

Jos joku jää kaipaamaan, niin, kertokoon siitä.  Ehkä Risto vielä muuttaa mielensä.

Vielä:  ylläpito ei suinkaan jaa mielipiteitä kaikkien kirjoittajien kanssa.  Ne, jotka ylläpidon tuntevat, tietävät varmasti mitä mieltä T.P on henkilökohtaisesti vaikkapa rasismista.  Kansalaisivuston ylläpitäminen edellyttää jatkuvaa varpaillaan oloa harriniskasten ja ristohelinien välissä.
« Last Edit: 22. 11. 2009 15:03 by vaasalainen »
Tämä sivusto täytti 9 vuotta helmikuun 2 päivänä 2014.  Ylläpidän tätä vapaasta tahdostani.  Tämä on minun tapani osoittaa rakkauteni tätä hienoa kaupunkia kohtaan.

Offline Matseman

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 2050
    • View Profile
Re: Tasavertainen moderointi
« Reply #14 on: 22. 11. 2009 19:07 »
Et siis lähde selvittämään yhtään linjaa, joka on juuri nyt vähän epäselvä.

Uskooko joku, että vanhan viestin muokkaus käytäntönä on toimiva asia? Jos se esimerkiksi jää edelliselle sivulle, niin kuinka moni käy siellä katsomassa, onko joku muokkaillut viestiään? Näin jonkun pitkän muokkauksen kirjoittaminen saattaa olla ihan turhaa.

Miten se nyt sitten on?
- Kuinka usein täällä saa kirjoittaa samaan keskusteluun?
- Voiko sen tehdä oman viestinsä perään, vain pitääkö aina muokata sitä edellistä?
- Kuinka monta viestiä saa kirjoittaa peräkkäin?
- Keitä kaikkia se koskee? Koskeeko se esim. Matsemania ja Pentti Suksea samalla tavalla?

Nettietiketistä sen verran, että missä kohdassa minä olen rikkonut sitä?
Miten nettietikettiä sovelletaan heihin, jotka kirjoittavat minusta alentavasti Maahanmuuttajakeskustelussa?

Sait monta kysymystä. En tosin odota, että sinussa on miestä vastata näihin.

Moderaattoritkin ovat ihmisiä, totta kai. Mutta tässä tapauksessa näkyy kannanotto selvästi.
Olen itsekin Moderaattori. Minun sivullani Helin ei olisi postaillut kauaa, joten en ole yhtään sen parempi, mutta minusta löytyy kuitenkin mies tunnustamaan se.

Klaus Berg: Mikä viestissä on tärkeintä, sen sisältö, vai kellonaika kun se lähetetty?
Puunsärkijä ja Paskakasa. Tyypillinen kaksikielisen perheen tytär. Katkeroitunut "lund",  suomalaisen naisen kanssa sängyssä epäonnistunut hyväksyjä ja kaiken pahan pienentäjä. Katkera  , koneella päivät istuva pahansuopainen nilviäinen. Kukkulan kuningas

Offline Pentti Suksi

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 2215
    • View Profile
    • Email
Re: Tasavertainen moderointi
« Reply #15 on: 22. 11. 2009 19:07 »
Se on hieman kummallista, ei ole olemassa mitään sääntöjä, sitten yhtäkkiä onkin sääntö jälkikäteen.
Ei se niin käy.
Jos jokin asia ei ole kielletty, niin se on sallittu. Jokaisella on oikeus mielipiteeseen ja vakaumukseen
ja minä puolustan kiivaasti sananvapautta, oikeutta mielipiteeseen tai ei sitten sano mitään.
 
Risto Helin on kirjoittanut omasta vakaumuksestaan mkunnioitan sitä, kaikista kohdista en ole aivan samaa mieltä, mutta ei hän joka asiassa toistele minun mielipiteitäni. On hyvin  perustavaa se, että ajattelenko minä itse, vai ajatteleeko joku minun kauttani. Olenko itsenäisesti ajatteleva ihminen? Ajattelen, olen olemassa, sanoi aikoinaan filosofi Decarte. On sitä matkan varrella minulle esitelty sellaisia ajatuksia joita en ole hyväksynyt, mutta se vaan ihmiselämässä niin, että täyttä yksimielisyyttä ei saavuteta. Ja jos saavutetaan, niin silloin pitää kysyä kuka alistettu ja kuka on alistaja?

Minä kirjoitin kirjoitussarjan vasemmiston historiasta, olen hämmästynyt  miten paljon lukijoita oli. Lukijat kannustivat minua kirjoittamaan ja tiedän , että siitä myös keskusteltiin. En ole odottanut siihen kommentteja, koska siinä ei ollut mitään kommentoivaa, koska kirjoitin  historian korkeitten asiantuntijoiden kynällä sekä oman kokemukseni pohjalta. Olen valmis asiasta keskustelmaan professori Kimmo Rentolan ja valtiotieteen tohtori Jukka Seppisen kanssa. Kunnioitan heidän erinomaista työtään
yliopistollisen tutkimuksen alalta.Koska kirjoitin niin paljon aroista asioista, minun piti koko ajan tarkastella lähdeaineistoni luotettavuutta. Akateemisessa tutkimuksessa ei riitä että kertoo jotain, se aina oltava tarkistettavissa ja asioihin suhtauduttava vielä lähdekriittisesti.

Minulla muhii työpöydällä oikeiston historia. Huomasin että sitä ei hallita kuten eri hallittu vasemmistonkaan historiaa.  Siityä aikanaan.

Offline Niiskutti

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 1632
    • View Profile
Re: Tasavertainen moderointi
« Reply #16 on: 22. 11. 2009 20:08 »
Quote
Jos se esimerkiksi jää edelliselle sivulle, niin kuinka moni käy siellä katsomassa, onko joku muokkaillut viestiään? Näin jonkun pitkän muokkauksen kirjoittaminen saattaa olla ihan turhaa.

Niin se taitaa mennä muualla (mitä minä foorumeita seuraan) että jos oma viesti on viimeisenä, niin siihen sitten muokataan jos tulee jotain uutta sanottavaa, ellei ole tarvetta nostaa ketjua "framille". Jossain on käytössä myös sääntö siihen miten usein saa nostaa ketjujaan. Esim. että kerran viikossa tms. (Lähinnä kyllä myyntipalstoilla.)

Jos joku muu on vastannut oman viestin perään niin ihan normisti voi kirjoittaa siihen uuden oman viestin.

Vaikeaa kyllä määrittää sitten että montako viestiä saa olla peräjälkeen. Sekin varmaan ihan tapauskohtaista, riippuen ajasta ja viestien sisällöstä. Yhteen aiheeseen kun voi mahtua monenlaista eri asiaa, kuten esim. Feedistä napsittua, niin olisi kumma jos varotuksia ropisee siitä, että on muutamaa uutista kommentoinut. Toisaalta nekin voi tietysti hoitaa siinä yhdessä viestissä, ellei kukaan muu ole välissä kirjoittanut mitään.

Ja koska tämä nyt on koskenut jo yhtä käyttäjää niin sen tulee tästälähin koskea kaikkia käyttäjiä. Paha noihin menneisiin viesteihin nyt puuttua pitkien aikojen jälkeen.

Eihän tässä nyt mitään katastrofaalista vääryyttä ketään kohtaan ole tapahtunut... Matsemankin on hyvä ja jatkaa siitä mihin mamupolitiikassa jäätiin, eikös? :)

Joskus aina tarvitaan joku ennakkotapaus, että tiedetään miten ens kerralla tehdään asioita.

Offline Matseman

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 2050
    • View Profile
Re: Tasavertainen moderointi
« Reply #17 on: 22. 11. 2009 23:11 »
Viestit voivat olla niin erilaisia. Minä esimerkiksi katsoin parhaimmaksi kommentoida yhden käyttäjän viestiä kerrallaan ja näin vain selvyyden vuoksi.
Joskus sitten saattaa tulla mieleen, mitä unohtui sanoa edellisessä ja kirjoittaa sen heti, ilman että edes katsoo onko ketjuun kirjoittanut joku muu, vai ei.
Aika hullua alkaa nyt yhtäkkiä kyttäämään tuollaisia, ennenkuin kirjoittaa.

Mitä vitun väliä sillä onko asia yhdessä, vai seitsemässä viestissä? Kyllä kai palstan palvelimelta nyt sen verran rautaa löytyy, että asioiden väliin voi jättää joskus vähän ilmaakin.

Tsori nyt vaan poijjaat, mutta en todellakaan ymmärrä, mikä tässä on niin hankalaa yhtäkkiä.
Puunsärkijä ja Paskakasa. Tyypillinen kaksikielisen perheen tytär. Katkeroitunut "lund",  suomalaisen naisen kanssa sängyssä epäonnistunut hyväksyjä ja kaiken pahan pienentäjä. Katkera  , koneella päivät istuva pahansuopainen nilviäinen. Kukkulan kuningas

AD

  • Guest
Re: Tasavertainen moderointi
« Reply #18 on: 22. 11. 2009 23:11 »
Olen tästä jossain sivustossa kirjoittanut, on hullua/lapsellista että jotkut kirjoittelevat pelkkää basaa viestiensä perään.
Näen sen pelkästään jonkinlaiseksi viestien määrän kasvattamiseksi, toisille se tuntuu olevan foorumeilla itsetarkoitus.

Offline Niiskutti

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 1632
    • View Profile
Re: Tasavertainen moderointi
« Reply #19 on: 23. 11. 2009 06:06 »
No, ehkä on nyt jatkossa kuitenkin parempi, että kirjoittaa kaiken yhteen viestiin, ja jos joku merkkimäärä tulee vastaan niin jatkaa sitten seuraavaan viestiin.



Offline vaasalainen

  • Tästä foorumista
  • Administrator
  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 5079
  • Gender: Male
  • Muista käydä Chatissa
    • View Profile
    • Email
Re: Tasavertainen moderointi
« Reply #20 on: 23. 11. 2009 06:06 »
<Nettietiketistä sen verran, että missä kohdassa minä olen rikkonut sitä?
Miten nettietikettiä sovelletaan heihin, jotka kirjoittavat minusta alentavasti Maahanmuuttajakeskustelussa?

Sait monta kysymystä. En tosin odota, että sinussa on miestä vastata näihin. <

Ylläpitäjänä tulin tähän keskusteluun  vasta eilen.  En millään pysty valvomaan jokaista ketjua, joka tänne syntyy.  Minun on pakko uskoa itsevalvontaan ja moderaattoreiden harkintaan.

Kun kirjoitin nettiketistä, niin en tarkoittanut Sinua, vaan vastasin kysymykseen millaisia sääntöjä piutää noudattaa.  

Ylläpitäjänä vastaan tietysti kaikkiin kysymyksiin, syytöksiin, kiitoksiin jne heti kun ne huomaan mutta en ryhdy väittelemään.

Tämä keskustelu katkeaa minun osaltani tänään puoleltapäivin vakavan tietoturvaongelman vuoksi, jonka hoitamiseen saattaa huollon resurssipulan vuoksi mennä viikko.  Tämä koskee siis vain minun koneitani.

Ylläpidon nautintaoikeuksiin kuuluu yritys tulla toimeen kaikkien rekisteröityneiden ja vierailijoiden kanssa.

Tämä sivusto täytti 9 vuotta helmikuun 2 päivänä 2014.  Ylläpidän tätä vapaasta tahdostani.  Tämä on minun tapani osoittaa rakkauteni tätä hienoa kaupunkia kohtaan.

Offline Matseman

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 2050
    • View Profile
Re: Tasavertainen moderointi
« Reply #21 on: 23. 11. 2009 06:06 »
Jotenkin arvasin jo etukäteen, että joko olet hiljaa, tai sitten et anna mitään tyydyttävää vastausta.
Mutta tehdään molemmat niin, että hoitele sinä se tietoturvajuttu ja minä lopetan myös tämän jankutuksen ja poistun omiin omiin askareihini. Jospa sitten evribadi häpi.
Puunsärkijä ja Paskakasa. Tyypillinen kaksikielisen perheen tytär. Katkeroitunut "lund",  suomalaisen naisen kanssa sängyssä epäonnistunut hyväksyjä ja kaiken pahan pienentäjä. Katkera  , koneella päivät istuva pahansuopainen nilviäinen. Kukkulan kuningas

Offline vaasalainen

  • Tästä foorumista
  • Administrator
  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 5079
  • Gender: Male
  • Muista käydä Chatissa
    • View Profile
    • Email
Re: Tasavertainen moderointi
« Reply #22 on: 23. 11. 2009 08:08 »
Minuun saa kyllä muutenkin yhteyden kuin haastamalla riitaa kanssani.  Minun energiani ei riitä julkiseen kahdenkeskiseen keskusteluun. Minä en ollut etukäteen tietoinen, millaisia pääatöksiä yksi moderaattoreista tekee.

Toistain edelleenkin että minulla ei ole mitään muuta mahdollisuutta kuin luottaa moderaattoreiden omaan harkintakykyyn.  

Minun päätehtäväni on blogin täyttäminen ja tiedon lisääminen sivustosta.  Seon  lähes mahdotonta tilanteessa, missä tieto leviää lähinnä puskalennättimen avulla ja tilanteessa missä tietosuojavaltuutettu asettaa jyrkät rajat sähköpostien lähettämiselle.

Lisäksi näihin ylläpidon nautintaoikeuksiin kuuluvat yölliset puhelinsoitot, häirikkä sähköpostit ja huolestuneiden kirjoittajien tyynnyttely.



Tämä sivusto täytti 9 vuotta helmikuun 2 päivänä 2014.  Ylläpidän tätä vapaasta tahdostani.  Tämä on minun tapani osoittaa rakkauteni tätä hienoa kaupunkia kohtaan.

Offline Matseman

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 2050
    • View Profile
Re: Tasavertainen moderointi
« Reply #23 on: 23. 11. 2009 08:08 »
Myös minä olen usein online ja helposti tavoitettavissa.
Minulla ei ole tosin tästä enää mitään epäselvää. Asia on kohdaltani loppuunkäsitelty.
Puunsärkijä ja Paskakasa. Tyypillinen kaksikielisen perheen tytär. Katkeroitunut "lund",  suomalaisen naisen kanssa sängyssä epäonnistunut hyväksyjä ja kaiken pahan pienentäjä. Katkera  , koneella päivät istuva pahansuopainen nilviäinen. Kukkulan kuningas

Moderaattori

  • Guest
Re: Tasavertainen moderointi
« Reply #24 on: 23. 11. 2009 10:10 »
Myös minä olen usein online ja helposti tavoitettavissa.
Minulla ei ole tosin tästä enää mitään epäselvää. Asia on kohdaltani loppuunkäsitelty.

Nyt käsität väärin. 

Blogin moderointi on delegoitu siten, etteivät kaikki asiat kasaudu yhdelle ja yksi tärkeä toiminne on "Ilmoita valvojalle" nappula.  Sen ilmoitukset tulevat yhdelle moderaattorille joka on keskittynyt niiden käsittelyyn ja hänellä on valtuudet päättää mitä tehdä.  Tämä yksi moderaattori sai ilmoituksen valvojalle jossa kerrottiin seitsemästä perättäisestä viestistä jossa hän perusteli sen yleisesti olevan "floodausta" joka ei yleisesti ole sallittua.  Moderaattori päätti kuitenkin sallia ja lähetti seuraavan ystävällisen viestin Matsemanille.

"7 peräkkäistä kommenttia on ehkä vähän liikaa.  Siitä on tullut ilmoitus valvojalle.  Voisit ehkä ennemmin lisätä edelliseen kun viestien määrä ylittää kaksi peräkkäin."


Moderaattori ei edes kieltänyt jatkamasta vaan "kieli" tästä ilmoituksesta Matsemanille jotta hän voisi käyttää sitä hyväksi ja neuvoi miten välttyä ilmoituksilta.  Matseman siis reagoi Moderaattorin ystävälliseen neuvoon väärin ja ymmärsi sen täysin päinvastaisesti kuin oli tarkoitus. 

Mitä tulee siihen ettei Ylläpito vastaa niin ylläpito ei edes tiennyt koko tämän ketjun olemassaolosta koska moderaattori ei siitä edes kertonut.  Ylläpidollakin on oikeus pitää 24 tuntia vapaata ja tapahtumat sattuivat 24 tunnin aikana.

Olemme pitäneet melko suvaitsevaista linjaa ja se saa olla niin kauan kun siitä ei ole haittaa mutta jos siitä alkaa olla haittaa niin ainoa keino on ryhtyä moderoimaan siten kuin blogeilla yleensä moderoidaan, eli ajattelematta mitään ja poistamalla kaikki vähänkin kantaa ottava ja bannaamalla vähänkin kantaa ottava ym.  Se ei kuitenkaan ole vapaan kansalaisblogin tarkoitus vaan se on jopa päinvastainen, eli auttaa kansalaista saada äänensä kuuluviin.

Käyttäkää siis tätä mahdollisuutta.

Älkää väärinkäyttäkö tätä mahdollisuutta sillä silloin se menetetään.

Mielestäni on kohtuullista kirjoittaa kaksi peräkkäin mutta jos on kolmannen vuoro ja oma kirjoitus on viimeisenä, niin kannattaa lisätä omaan kirjoitukseensa se uusi asia sillä se on silti se viimeinen kirjoitus.



Moderaattori 3.
 

Offline Matseman

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 2050
    • View Profile
Re: Tasavertainen moderointi
« Reply #25 on: 23. 11. 2009 11:11 »
No minä jo kyllä ilmoitin, että asia on kohdaltani loppuunkäsitelty, mutta kommentoin nyt kuitenkin vielä vähän tuota paloselitystä, joka ei mene kyllä läpi.


Nyt käsität väärin.

En oikein ymmärrä, missä kohtaa käsitän väärin. Ensinnäkin, minullahan ei ole mitään mahdollisuutta tietää, kuka Moderaattori ottaa asiansa käsittelyyn, tekeekö hän sen oma-aloitteisesti, vai kaverinsa kanssa neuvotellen. Ja niin kauan kun en voi tietää tätä, minulla on täällä vain yksi Moderaattori, yksi Moderointi ja yksi Moderointilinja, josta sivun ylläpitäjä, Tapio Parkkari vastaa.  

Quote
Tämä yksi moderaattori sai ilmoituksen valvojalle jossa kerrottiin seitsemästä perättäisestä viestistä jossa hän perusteli sen yleisesti olevan "floodausta" joka ei yleisesti ole sallittua.  Moderaattori päätti kuitenkin sallia ja lähetti seuraavan ystävällisen viestin Matsemanille.

"7 peräkkäistä kommenttia on ehkä vähän liikaa.  Siitä on tullut ilmoitus valvojalle.  Voisit ehkä ennemmin lisätä edelliseen kun viestien määrä ylittää kaksi peräkkäin."

Mitä on "floodaus" ja miten Moderaattori saa minun lähettämistäni viesteistä "floodausta"?

Moderaattori ei ole mikään välittäjä, vaan ryhtyy toimenpiteisiin, ilmoituksen saatuaan, jos hän katsoo että siihen on aihetta. Tässä tapauksessa viestin sisältö painottui sanaan EHKÄ. Minulle tällainen palaute on kummallista. Siis ehkä... Moderaattori ei siis tiedä itsekään, onko se 7 viestiä liikaa vai ei, mutta sallii kuitenkin samalla toisten jäsenten postitella yhdeksää (9), jopa yhtätoista (11) viestiä peräjälkeen.

Jos tämä on selitys linjaan, niin voinko minä alkaa valittamaan jos joku kirjoittaja "floodaa" 14:sta viestin voimin per sivu ja odottaa sitten, että Moderaattori lähettää hänelle viestin, jonka mukaan se on EHKÄ liikaa?

Jos nyt rohkenen vielä vähän arvostella Moderaattorin toimintaa, niin se oikea tapa olisi ollut vastata valittajalle:

"Emme ole missään vaiheessa kieltäneet perättäisten viestien lähettämistä ja kuten varmasti olet pannut merkille, sitä tapahtuu paljon tässä foorumissa. Mutta jos toivot, että kyseinen kirjoittaja kiinnittää enemmän huomiota tähän, käytä sivun mahdollisuutta yksityisviestiin.
Tulemme tosin ottamaan asian käsittelyyn palstan ylläpidon kanssa ja jos katsomme, että meidän pitää tarkistaa sääntöjämme tämän kohdalle, tulemme ilmoittamaan siitä myöhemmin.

Moderaattorin "ystävällinen" neuvo oli siis minulle täysin arvoton ja käsittämätön ja osoittaa vain, ettei Moderaattori ole oikein tehtävänsä tasolla. 

Quote
Mitä tulee siihen ettei Ylläpito vastaa niin ylläpito ei edes tiennyt koko tämän ketjun olemassaolosta koska moderaattori ei siitä edes kertonut.  Ylläpidollakin on oikeus pitää 24 tuntia vapaata ja tapahtumat sattuivat 24 tunnin aikana.

Kukaan ei ole vaatinut, että kysymyksiin pitää vastata heti. Mutta niin Ylläpito, kuin Moderaattorikin on käynyt jo monta kertaa tässä keskustelussa, mutta ei ole kyennyt antamaan asiasta tyydyttäviä vastauksia.

Peräänkuulutan siis vähän tarkempia sääntöjä, jos kerran peräkkäisten viestien postitukseen halutaan kerran tarttua, tai lähettää "ystävällisiä" huomautuksia.

Quote
Olemme pitäneet melko suvaitsevaista linjaa ja se saa olla niin kauan kun siitä ei ole haittaa mutta jos siitä alkaa olla haittaa niin ainoa keino on ryhtyä moderoimaan siten kuin blogeilla yleensä moderoidaan, eli ajattelematta mitään ja poistamalla kaikki vähänkin kantaa ottava ja bannaamalla vähänkin kantaa ottava ym.  Se ei kuitenkaan ole vapaan kansalaisblogin tarkoitus vaan se on jopa päinvastainen, eli auttaa kansalaista saada äänensä kuuluviin.

Hyvässä keskustelussa on katto korkealla ja turha neppailu ei herätä muuta kuin ärtymystä. Itseäni ainakin vituttaa tollanen niuhottaminen. Kirjoitin asiallisesti, muiden viestejä kommentoiden.

Quote
Mielestäni on kohtuullista kirjoittaa kaksi peräkkäin mutta jos on kolmannen vuoro ja oma kirjoitus on viimeisenä, niin kannattaa lisätä omaan kirjoitukseensa se uusi asia sillä se on silti se viimeinen kirjoitus.

Ymmärtääkö joku muu tästä jotain? Moderaattori 3 on sitä MIELTÄ, että on kohtuullista kirjoittaa kaksi viestiä peräkkäin. Mitä mieltä Moderaattori 2 on? Entäs Moderaattori 1? Ylläpitokaan ei ole kertonut minkä rajojen sisäpuolella pitäisi pysyä.

Minä ainakin olen ymmälläni. Onko siis Moderaattori tätä mieltä, vai itse henkilö Moderaattori-tittelin takana? Pitäisikö nyt sitten tietää, mitä MIELTÄ Moderaattori on, vai minkä linjan mukaan Moderaattori toimii?

Mutta kuten jo ylempänä annoin ymmärtää, olen valmis jättämään asian. Näin jo koska haluan olla vähän kiltti, sillä tämä juttu on aivan selvästi Moderaattori 3:n käsittelykyvyn ulkopuolella.



Puunsärkijä ja Paskakasa. Tyypillinen kaksikielisen perheen tytär. Katkeroitunut "lund",  suomalaisen naisen kanssa sängyssä epäonnistunut hyväksyjä ja kaiken pahan pienentäjä. Katkera  , koneella päivät istuva pahansuopainen nilviäinen. Kukkulan kuningas

Moderaattori

  • Guest
Re: Tasavertainen moderointi
« Reply #26 on: 25. 11. 2009 07:07 »
Hyväksyn peräkkäisiä viestejä JOS ne on kirjoitettu asiasarjaan, ei niissä on joku pitempi teema. (Esimerkiksi P.Suksen historia sarjassa oli hyvä teema sarjassa.)

Jos taas tämä ko. "Mantsemanin tapaus" nostetaan esille vielä, niin siinä oli erehdys ja vahinko, kun niitä tuli 7 peräkkäin ja samaa vastausta edellisiin viesteihin ne oli.

Ylireagointia voisi koettaa välttää. Moderaattorin ystävällinen viesti koetaan liian herkästi loukkaavaksi, kun nimenomaan oli lähestytty isällisessä sävyssä.

Mutta hei ! Ei tehdä tästä ongelmaa tämän suurempaa. Vahinkoja sattuu.
Jatketaan elämää ja kirjoitellaan edelleen vaasalaisia koskevia asioita isolla sydämellä.


MODE II

VIC20

  • Guest
Re: Tasavertainen moderointi
« Reply #27 on: 25. 11. 2009 09:09 »
Hämmästelen suuresti  tätä urputtamista siitä, että Matsemanille on hieman vihjaistu josatain asiasta, eikä oikein edes tiedetä, onko vihjaistu hyvällä vai pahalla. Minulta on sensuroitu iso läjä täysin asiallisia viestejä. Esim. viesti, jossa laitoin linkin samaan Iltalehden uutiseen, jonka sitten joku toinen laittoi samalla tavalla ilman että hänen viestinsä sensuroitiin. Tässä voi todella miettiä ylläpidon tasapuolista moderointia.

Matsemainin suhteen ainakin minulle on täysin yhdentekevää mitä hän hän kirjoittaa, koska en lue hänen viestejään. Fyysisesti tietenkin hieman rasittavampaa jos viestejä joutuu skippaamaan kymmenittäin. Oma aloituslinkkini näille sivuilla on tässä alapuolella. Tuon sivun alalaidasta näen , ketkä ovat kirjoittaneet tuoreimmat viestit. Jos listalla näkyy Matsemanin tai esim. Eric Sardinasin viestejä, niin tiedän heti, ettei viesteissä ole kuin hyödytöntä lässyn-lässyn jaarittelua.

http://www.vaasalaisia.info/keskustelu/

Offline Matseman

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 2050
    • View Profile
Re: Tasavertainen moderointi
« Reply #28 on: 25. 11. 2009 12:12 »

Hyväksyn peräkkäisiä viestejä JOS ne on kirjoitettu asiasarjaan, ei niissä on joku pitempi teema. (Esimerkiksi P.Suksen historia sarjassa oli hyvä teema sarjassa.)


Minun teemani käsitteli taas Maahanmuuttopolitiikkaa. Ja pituutta on.
Voisinko minä kirjoittaa siis 11 viestiä siihen ketjuun, vetoamalla teemaan, siis kirjoittamalla vaikka bloggaillen?

Quote
Jos taas tämä ko. "Mantsemanin tapaus" nostetaan esille vielä, niin siinä oli erehdys ja vahinko, kun niitä tuli 7 peräkkäin ja samaa vastausta edellisiin viesteihin ne oli.

Kenen erehdys ja vahinko??? Kirjoitin tarkoituksella, eri viestejä kommentoiden uusien viestien kera. Kirjoitan usein näin, koska näen sen selvempänä tapana. Sitäpaitsi se eliminoi usein väärikäsityksiä, sillä silloin kun eri kirjoittajia siteeraa yhdessä viestissä, tulee usein näitä kuka sanoi ja mitä sanoi selkkauksia.

Voisiko joku ystävällisesti kertoa, mitä haitallista siinä on, jos pätkii sanoman eri viesteiksi, sen sijaan että punoo ne yhdeksi, pitkäksi viestiksi?

Quote
Ylireagointia voisi koettaa välttää. Moderaattorin ystävällinen viesti koetaan liian herkästi loukkaavaksi, kun nimenomaan oli lähestytty isällisessä sävyssä.

Tässä tapauksessa se on Moderaattori, joka ylireagoi ja niuhottaa.

Quote
MODE II

Ja näin siis tykkää MODE II. Nyt siis tiedämme, mitä Mieltä MODE 3 on ja mitä MODE II tykkää. Mitähän mieltä MODE I on? Jos saamme hänen kannanottonsa, niin luonnollisesti samaa mieltä kuin kaveritkin.
Puunsärkijä ja Paskakasa. Tyypillinen kaksikielisen perheen tytär. Katkeroitunut "lund",  suomalaisen naisen kanssa sängyssä epäonnistunut hyväksyjä ja kaiken pahan pienentäjä. Katkera  , koneella päivät istuva pahansuopainen nilviäinen. Kukkulan kuningas

Moderaattori

  • Guest
Re: Tasavertainen moderointi
« Reply #29 on: 25. 11. 2009 14:02 »
Ylläpidon kone on edelleen epäkunnossa joten ylläpidon kanssa keskustelun tuloksena ilmoitamme seuraavaa.

Ei siitä haittaa ole vaikka lähettäisi useimpia toisiinsa liittyviä viestejä, jos siitä ei ole erikseen mainittu.  Nyt kun asia on tullut esille niin modejen ja ylläpidon toivomus on että korkeintaan 2 viestiä peräkkäin.
 
Se hyöty Matsemanin huomioista on että ylläpito ja modet ovat päättäneet tavata ensimmäisen kerran fyysisesti.  Kaikki eivät nimittäin tunne muuta kuin  virtuaalihahmon.  Kiitos siitä.

Moderaattori 3

Moderaattori 1
« Last Edit: 25. 11. 2009 19:07 by Moderaattori »

Offline korkokengät

  • Vakituinen
  • **
  • Posts: 65
    • View Profile
Re: Tasavertainen moderointi
« Reply #30 on: 10. 01. 2010 10:10 »
Ei ole tullut täällä pitkään aikaan vierailtua. Olen hämmästynyt "maahanmuuttokriittisen" (=piilotettu rasismi) kirjoittelun suuresta osuudesta täällä.

Vielä hämmästyttävämpää on, että yksi moderaattoreista on aktiivinen tällä saralla.

Tämä kansalaisfoorumi alkaa kilpailla suomi24-palstan kanssa kyseenalaisella tavalla.

Eikä palstanpitäjä pelkää, että rasismileiman saanti karkoittaa kirjoittajia, jotka eivät halua leimautua? Onko sitä jo tapahtunut?

Offline Kari Lajunen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 7818
  • Gender: Male
  • Kerro tästä foorumista mahdollisimman monelle.
    • View Profile
    • Oivakaihdin Oy
    • Email
Re: Tasavertainen moderointi
« Reply #31 on: 10. 01. 2010 11:11 »
Ei ole tullut täällä pitkään aikaan vierailtua. Olen hämmästynyt "maahanmuuttokriittisen" (=piilotettu rasismi) kirjoittelun suuresta osuudesta täällä.

Vielä hämmästyttävämpää on, että yksi moderaattoreista on aktiivinen tällä saralla.

Olen ainoa julkkismoderaattori.  Olen myös yksi harvoja jotka uskaltavat reilusti sanoa olevansa pakolaisten puolella.  Tosin olen rajusti maahanmuuttopolitiikkaamme vastaan joka ei näytä antavan pakolaiselle mahdollisuutta sopeutua kulttuuriimme.  Se, että on maahanmuuttopolitiikkaa vastaan ei tarkoita että on aktiivinen rasismin saralla.  Häpeäisit jos minua tarkoitit.  Sillä muut moderaattorit eivät ole kirjoittajien tiedossa.
Lähetä tieto tästä ketjusta henkilölle jota arvelet sisällön kiinnostavan ja kavereillesi alareunan "Lähetä Aihe" nappulasta.  Tämä on ainoa keino kertoa tästä foorumista.

Offline Roy Rabb

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 1289
    • View Profile
    • Music Mega
Re: Tasavertainen moderointi
« Reply #32 on: 10. 01. 2010 12:12 »
Korkokengät-nimimerkin pitäisi todella hävetä. Suomen ja monen muun EU-maan maahanmuuttopolitiikka on todella järjetöntä, naivia ja epäinhimillistä.

Yhdyn kernaasti päivän Kansanradiossa esiintyneen naisen ihmettelyyn, että selviä rikollisia ei voida karkoittaa, mutta kyllä rauhallisia perheitä jossa on jopa sairaita aikuisia ja lapsia. Vallanpitäjien politiikka on todella käsittämättömän epäloogista ja sadistista, vailla tunnetta, omaatuntoa ja käsitystä siitä mikä on oikeus ja kohtuus. Eli suomeksi; Maahanmuuttopolitiikkakin on psykopaattien käsissä.

Offline Kari Lajunen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 7818
  • Gender: Male
  • Kerro tästä foorumista mahdollisimman monelle.
    • View Profile
    • Oivakaihdin Oy
    • Email
Re: Tasavertainen moderointi
« Reply #33 on: 10. 01. 2010 14:02 »

Eikä palstanpitäjä pelkää, että rasismileiman saanti karkoittaa kirjoittajia, jotka eivät halua leimautua? Onko sitä jo tapahtunut?

Tuollainen "rasismikortin" esilletuonti mitään ajattelematta, saattaa edesauttaa "inflaatiota" todellisen rasismin ilmiössä.  Kohta kaikki on rasismia tai ei mikään ja varsinainen asia jää alle.

Juuri rasististen kirjoittelujen seuranta on lähes suurennuslasin alla ja juuri siihen nimimerkki "korkokengät" puuttuu.  Häpeäisit sitäkin.  Meillä on vielä tuoreessa muistissa kuningasajatuksen saaneen Harri Niskasen idea tehdä "rikosilmoitus" toisen kanssakirjoittajan kirjoittelusta.  Emme anna Harrille tai kellekään enää uusintamahdollisuutta.
Lähetä tieto tästä ketjusta henkilölle jota arvelet sisällön kiinnostavan ja kavereillesi alareunan "Lähetä Aihe" nappulasta.  Tämä on ainoa keino kertoa tästä foorumista.

Offline vaasalainen

  • Tästä foorumista
  • Administrator
  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 5079
  • Gender: Male
  • Muista käydä Chatissa
    • View Profile
    • Email
Vs: Tasavertainen moderointi
« Reply #34 on: 26. 08. 2010 12:12 »
Tämäkin saattaa kiinnostaa vielä josku.  Auittakaa muutkin ketjun elinkaarta.  Ketju poistuu lopullisesti jos siihen ei olekirjoitettu 300 vrk.
Tämä sivusto täytti 9 vuotta helmikuun 2 päivänä 2014.  Ylläpidän tätä vapaasta tahdostani.  Tämä on minun tapani osoittaa rakkauteni tätä hienoa kaupunkia kohtaan.

Offline herkkoo

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 7432
  • Gender: Male
    • View Profile
    • Email
Vs: Re: Tasavertainen moderointi
« Reply #35 on: 26. 08. 2010 16:04 »

Eikä palstanpitäjä pelkää, että rasismileiman saanti karkoittaa kirjoittajia, jotka eivät halua leimautua? Onko sitä jo tapahtunut?

Tuollainen "rasismikortin" esilletuonti mitään ajattelematta, saattaa edesauttaa "inflaatiota" todellisen rasismin ilmiössä.  Kohta kaikki on rasismia tai ei mikään ja varsinainen asia jää alle.

Juuri rasististen kirjoittelujen seuranta on lähes suurennuslasin alla ja juuri siihen nimimerkki "korkokengät" puuttuu.  Häpeäisit sitäkin.  Meillä on vielä tuoreessa muistissa kuningasajatuksen saaneen Harri Niskasen idea tehdä "rikosilmoitus" toisen kanssakirjoittajan kirjoittelusta.  Emme anna Harrille tai kellekään enää uusintamahdollisuutta.

70-luvun lapsilla on muistissa vielä se termi "Neuvostovastaisuus" jolla kontrollifriikit uusstalinistit pyrkivät tyrehdyttämään kaiken keskustelun joka ei sopinut viralliseen YYA- ja Luottamus-liturgiaan

Harmi että tuo CCCP-vaihde on jäänyt joillekin edelleen päälle vaikka nuo ajat on jääneet jo historiaan

.

Offline Niiskutti

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 1632
    • View Profile
Vs: Tasavertainen moderointi
« Reply #36 on: 19. 11. 2010 15:03 »
Ihan pakko kritisoida vaikka ylläpidon tekemistä päätöksistä ei saisi mutta:

Jos kaksi käyttäjää alkaa nokittelemaan toisilleen jossain ketjussa, on mielestäni kohtuutonta sulkea ketju viikoksi kaikilta muiltakin. Kun siis yksi tai kaksi törppäilee niin kaikkia rangaistaan? Eipä ole kovin tasavertaista.

Se vaan, että nyt voivat vaihtaa ketjua ja jatkaa takkuamista, mutta valokuvaamisesta täällä ei saa muutkaan keskustella.

Molemmat ovat ihan asiallisia kirjoittajia suurimmaksi osaksi, mutta samaan ketjuun eivät sovi sovussa millään. Ei tartte tästä vetää mitään herneitä nenään kummankaan henkilökohtaisesti, mutta pistää kyllä ihmettelemään, kun puheenaiheena ketjussa on kuvaamisen hyvät tavat ja muiden teosten kunnioittaminen yms. ja sitten vedetään keskustelun taso todella alas kun ruvetaan siinä riitelemään. Olisitte voineet jompi kumpi jatkaa yksityisviestein asioidenne selvittelyä.

"Kun tulet kuvauspaikalle, ole kohtelias sovi aina kuvauksista. Yleisökuvaa otettaessa ota se mahdollisimman huomaamattomasti, sinä et ole juhlan pääesiintyjä. Kunnioita annettuja ohjeita. Jos näitä ohjeita noudatat, niin huomaat  että saat jopa erityislupia valokuvata."

Pentti Suksen valokuvausketjuun kirjoittamaa viestiä vapaasti mukaillen:

Kun tulet foorumiin, ole kohtelias ja käyttäydy niinkuin ihmiset oikeassakin elämässä. Osallistuessasi keskusteluun, pyri välittämään tekstistä oikeanlainen viesti muille keskustelijoille. Et suinkaan keskustele yksin. Kunnioita annettuja ohjeita foorumiin kirjoittaessasi. Jos näitä ohjeita noudatat, niin huomaat, että voit nähdä omatkin mielipiteesi aivan uudessa valossa.

Lisäksi voisin sanoa, että muiden kanssa ei tarvitse olla samaa mieltä, mutta ei suinkaan pidä alkaa vähättelemään muiden sanomisia ja yrittää omaa keskustelijanegoa nostaa muita ylemmäksi. Kokemukset on jokaisella ihan omia, ja jokainen on vapaa esittämään omat mielipiteensä.

Täällä on muutamilla käyttäjillä jotain ihmeellisiä ristiriitoja jo ties mistä muinaisajoista alkaen. Vaikkei aina olisikaan samaa mieltä, niin pakkoko joka helvetin asiasta pitää sitten alkaa vääntämään. Kun sitten yleensä se itse asia siinä jo jää aivan sivuosaan, ja jatketaan henkilökohtaisella linjalla.

Hyvää viikonloppua!

Offline Tapio Parkkari

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 875
    • View Profile
Vs: Tasavertainen moderointi
« Reply #37 on: 19. 11. 2010 16:04 »
Hyvää viikonloppua myös Sinulle Niiskutti. Päädyin ratkaisuus tietysti nokittelijoiden typerän käyttäytymisen perusteella mutta halusin myös antaa signaalin muutamalle muulle potentiaaliselle nokittelijalle.
Auta foorumin tunnetuksi tekemisessä.  Lähetä tästä ketjusta tieto kavereillesi "Lähetä Aihe" nappulasta.  Nappula on heti pohjaviivan alapuolella.

Asiantuntija

  • Guest
Vs: Tasavertainen moderointi
« Reply #38 on: 19. 11. 2010 16:04 »
Ihan pakko kritisoida vaikka ylläpidon tekemistä päätöksistä ei saisi mutta:

Jos kaksi käyttäjää alkaa nokittelemaan toisilleen jossain ketjussa, on mielestäni kohtuutonta sulkea ketju viikoksi kaikilta muiltakin. Kun siis yksi tai kaksi törppäilee niin kaikkia rangaistaan? Eipä ole kovin tasavertaista.



Tuossahan kohdellaan kaikkia juuri tasavertaisesti. Tästä syystä en pidä tasavertaisesta kohtelusta, koska se on oikeasti ihan perseestä. Ei kaikkia ihmisi kuulu mielestäni kohdella tasavertaisesti, vaan oikeudenmukaisesti.

Tässä tapauksessa oikeuden mukainen kohtelu olisi ollut, että vain tekijöitä olisi rangaistu tai huomautettu. Nyt tasavertaisuuden nimissä kaikile tuli samma kohtelu.

Offline Pentti Suksi

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 2215
    • View Profile
    • Email
Vs: Tasavertainen moderointi
« Reply #39 on: 19. 11. 2010 16:04 »
Hyvä Niiskutti!

Annoin tuleville kuvaajille, niin Sinulle kuin muille, ohjeita valokuvaamista varten. Olen valokuvannut lehdille jo vuodesta 1960 ja olen saanut vanhemmilta ammattikjuvaajilta kullanarvoisia ohjeita. Ei valokuvaaminen ole suinkaan niin vaikeata kuin sitä äkkiseltään luulisi. Ei siinä tarvitse olla lakikirja kädessä olla kun valokuvataan, ammattikuvaajilta loppuisi työ, jos tarkkoja ollaan. Näihin kielteisiin puoliin en ole törmännyt kuin yhden kerran. Otin Alkon johtajasta valokuvan ja takana riveittäin erimerkkisiä viinoja. Tuotevalvontakeskuksesta jokin älypää alkoi väittää, että se on alkolimainos. Todettiin oikein virallisesti, että se ei ole mainos vaan uutiskuva. Siinä kuvassa olisi pitänyt olla ostokehoitus. Ja koska sitä ei ollut eikä tekstikään ollut, niin minä voitin kisan.

Halusin nyt antaa kokemusperäistä tietoa uutiskuvauksesta. Sillä olenhan ollut lehdistön palveluksessa, niin free lanserina kuin palkkaa saavana. Konsertoiva muusikko, se on käytännön syy, älä mene valokuvaamaan kun hän tekee työtä. Se on häiritsemistä.  Yritin perustella sen, olen monasti muusikkoja ja taiteilijoita valokuvannut ja pääosa kuvista on  ennen konserttia lavastettuja kuvia.

En ole ainoa joka on tiettyihin nimimerkkeihin täysin kyllästynyt. Ne ovat vuosia  minua vainonneet ja törkeästi solvanneet. Jos milläkin tavalla. Huomasin, että tämä häirikkö ei ole koskaan alan töitä tehnyt. Kunhan on nyt mukamas tehnyt kaikki asiat maanpäällä. " Suksi ei tiedä mitään - Suksi hullu"- tätä mantraa kun hoetaan, niin alkaa sitä jossakin kohtaa korventamaan. Olen tehnyt monenlaista työtä - nälkä on pannut opettelemaan. Mutta se siitä.

Olen ollut kuvaajana, että kuvattavana. Tulee tässä mieleeni syksyinen tapahtuma. Minulla ja vaimollani oli vieraana Suomen diplomaattikunnan vanhin, Intian suurlähettiläs Om Prakash ja hänen vaimonsa Vanita.
Olimme tutustumassa Pohjanmaan museolla Terranova näyttelyyn. Jossain kohtaa tuli Vaasalaisia.infosta
Kari Lajunen  ja kuiskasi ,että voiko hän ottaa kuvaa herra suurlähettiläästä. Sanoin ystävällisesti, että ole hyvä. Kari kuvasi meitä, mutta missään kohtaa hän ei pyörinyt ns. jaloissa. Hyvin fiksusti esiintyi ja oli, kuten myös assistenttinsa fiksusti pukeutuneita. Heille varasin mahdollisuuden kysellä suurlähettiläältä.
Samoin Kari Lajunen oli iltatilaisuudessa, ei mitään hämminkiä. Kari Lajunen selviytyi tulikasteestaan
arvosanalla kiitettävä 10. Viikkoa aikaisemmin minulla oli vieraana toisenvaltion suurlähettiläs Koreasta, niin kuvaajia oikein tungeksi vähän liikaakin ympärillä.  Kuvasimme usein yhdessä Raimo Heinosen kanssa, nyt jo edesmennyt oli ammattikuvaaja.

Minä yritin antaa entisenä kuvaajana ohjeita, sitten ns. "ammattimies" häiriköimään joka ei sitä päivääkään ole tehnyt ammatikseen, mitä nyt jollakin pokkarilla kuvaillut. Tietysti on kuvaamisen teoria hallittava ja hallittava tilanteet kun kuvaa. Kuvaa, älä häiritse- on ohje.

Pahoittelen, mutta ei ollut tarkoitukseni. Siitä mielellään puhuu mistä on leipänsä tienannut.

Pentti Suksi
« Last Edit: 19. 11. 2010 17:05 by Pentti Suksi »