Author Topic: Virkamiesmoraali  (Read 208828 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Toope

  • Aktiivi vaikuttaja
  • ****
  • Posts: 467
    • View Profile
Vs: Virkamiesmoraali
« Reply #1000 on: 23. 01. 2011 15:03 »
Vaasan kaupungin palveluksessa on 2-4 pomoa suorittavaa työtä tekevää kohden.  Kuntatalouden kannalta Vaasan olisi tehtävä "wärtsilät" eli tarjottava suorittavaa työtä pienemmällä palkalla ja muutama jämä alemmalla työnimikkeellä.

Tai kenkää.  Näin saataisiin tarpeellisia vanhusgten kävelyttäjiä jne.

Offline Vanha Myyrä

  • Kansalaisaktiivi
  • ***
  • Posts: 148
    • View Profile
Vs: Virkamiesmoraali
« Reply #1001 on: 23. 01. 2011 15:03 »
takaisin-vaasaan,
lue "virallinen" seltys sanaparille omertan laki.

http://www.vastaustenmaailma.net/yleistieto/myytit-ja-legendat/

Offline Tapio Osala

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 3634
    • View Profile
    • http://TapioOsala.com
Vs: Virkamiesmoraali
« Reply #1002 on: 24. 01. 2011 14:02 »
Lasketaanko kansanedustajat ja ministerit viranhaltijoihin? No, oli kuinka oli, niin ne jotka pääsevät käyttämään julkista rahaa, ja erehtyvät sitä käyttämään omiin tarkoituksiin, taitavat olla rikonse polulla.

Maakunnan mies Vihriälä on mm. käyttänyt julkisia varoja omiin tarkoituksiin. Kai nyt on lähdettävä siitä, että vaalimainokset on itse maksettava. Sitten on olemassa sääntöjä, joilla yksityiset firmat voivat maksella sopivien ehdokkaiden vaalikuluja.

Mutta jos itse istuu, jossain julkisin varoin rahoitettavassa säätiössä ja panee sieltä rahaa omaan taskuun niin paha rötöshän se on. Kakkua ja kenkää luulisi tulevan. Ei kai se mikään lieventävä asianhaara voi olla, jos on nuo laittomat rahat käyttänyt vaalimainontaan?

----
Missä sitten menee raja?

Mitä jos käy vähän viihteellä ja vinguttaa työnantajan Eurocardia ( sekä omiin että satunnaisten seuralaisten tarjoiluun) eikä löydy uskottavaa selitystä, että olisi kyse työasiasta?

Mitä sanoo tilintarkastajat?

belurisk

  • Guest
Vs: Virkamiesmoraali
« Reply #1003 on: 24. 01. 2011 15:03 »
Olen Osalan kanssa samoilla linjoilla.
Kansaedustajat ja ministerit eivät näkemykseni mukaan ole viranhaltijoita eivätkä virkamiehiä.  Heidät valitaan tehtäviinsä vaaleihin ja puolueiden välisiin sopimuksiin perustuen.  Molemmissa tapauksissa vannottaneen jonkinlainen vala.  Valassa muistaakseni velvoitetaan toimimaan lakeja ja säädöksiä noudattaen.  Oliko siinä jotain moraalista, ainakin perusvaatimuksena nuhteettomuus jne.
Moraalia käytännössä kansalaiset voivat ainoastaa peräänkuuluttaa moraalia ja rehellisyyttä sekä toimimista "pyyteettömästi" demokratian ja yhteiskunnan hyväksi.
Poliitikot ja puoluetoimijat ovat kyllä sitten kehittäneet muusta poikkeavan oman moraalinsa ja koodistonsa.
Äänestäjien ja valitsijoiden passivisuus ja asioihin puuttumattomuus tietysti vain ruokkii ja ylläpitää moraalittomuutta, korruptiota sekä erilaisia väärinkäytöksiä - kuitenkaan se oikeuta laittomuuksiin.

rasvattu ajatus

  • Guest
Vs: Virkamiesmoraali
« Reply #1004 on: 24. 01. 2011 18:06 »
Miks noi kaikki roistot on kepuja?Pitääks keput kansaa noin tyhmänä, et koittavat puolustaa itseensä vaik miten törkeesti?Täähän on ihan vitsi.

Offline Tapio Osala

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 3634
    • View Profile
    • http://TapioOsala.com
Vs: Virkamiesmoraali
« Reply #1005 on: 25. 01. 2011 21:09 »
Taidan olla vähän nostalgian vallassa kun muistelen yli kymmenen vuoden takaista virkamiesmoraalia.

edelliset kaupunginjohtajat (Turunen, Sanaksenaho) ajelivat omilla autoilla ja asustelivat omissa asunnoissaan. Turunen (kok.) jopa kerran, kaupungin talouden ollessa tiukilla, uhrasi omat lomarahansa esimerkkinä muille. Moni muu myös vaihtoi lomarahansa vapaaseen.

Tiedän monta johtavaa virkamistä jotka eivät koskaan laskuttaneet/laskuta TARPEELLISILTA työmatkoiltaan päivärahoja/km-korvauksia.

Niitä on vielä varmaan jokunen jäljelllä mutta toiset ajat ovat kyllä koittaneet. Siltä on vahvoja viitteitä.

Minusta vastuullisten johtajien tulee näyttää esimerkkiä. Kyllä johtajien kujeet ovat aina lähempien alaisten tiedossa. Johtajia pitää koskea kaikki säännöt erittäin tiukasti juuri esimerkin vuoksi.

Jos johtajat alkavat suhtautua leväperäisesti omaan julkisten varojen käyttöönsä, jos oman ja yhteisen rajaviiva hämärtyy, on seurauksena varmuudella, että tuo mentaliteetti leviää myös alaisten keskuuteen.

Jos joku alainen tietää varmuudella pomonsa jostain "yksityiskäytöstä" ja pomo tietää alaisensa tätä tietoa pitävän hallussaan niin... Jospa alainen käyttää tätä hyväkseen jollain tavoin? Hivuttaa palkkaansa, virka-asemaansa, lähtee ei-niin-tarpelliseen "semiaariin" tms.  kun arvaa että pomo ei "uskalla" kieltää salaisen tiedon haltijalta helposti mitään.

Tällaisen ketjun päässä odottaa hallintomoraalin rappio. Taloudellisten väärinkäytösten riski kasvaa, jos tuntee olevansa "suojassa".

Kaupungin hallinnon tilassa on havaittavissa huolestuttavia piirteitä. Johto- ja toimintasäännöt eivät ole synkroonissa. Johtajan virkoja putkahtelee ilman asianmukaisia viran perustamisia ja auki julistamisia tilapäisine täyttöineen kivoilla tyypeillä (myöhemmin sitten tuo tilapäinen vähin äänin nimitetään virkaan kun on sitä jo hoitanutkin).

Edes asiakirjoihin ei ole enää luottaminen. Ei tarvitse kuin katsoa vuoden ensimmäisen kaupunginhallituksen esitylistan paperiversiota, netttiversiota ja pöytäkirjaa niin huomaa erään pahan mokan taitavasti piilotetun. Historiaa voidaan kirjoittaa nopeastikin uudestaan...

Kaupnginhallintoon on pesiytynyt tapa, että kiusallisia asioita ei jaetakaan esitylistan mukana (jolloin siis on mahdollisuus perehtyä asiaan) vaan tuodaan kokoukseen "ylimääräisenä" asiana ja tarpeen vaatiessa runtataan ne enemmistöllä läpi. Aikaisemmin oli itsetäänselvyys, että ylimääräiset asiat tulivat käsiteltäväksi vain yksimielisellä päätöksellä. Ei enää.



Offline Kari Lajunen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 7817
  • Gender: Male
  • Kerro tästä foorumista mahdollisimman monelle.
    • View Profile
    • Oivakaihdin Oy
    • Email
Vs: Virkamiesmoraali
« Reply #1006 on: 26. 01. 2011 05:05 »

Edes asiakirjoihin ei ole enää luottaminen. Ei tarvitse kuin katsoa vuoden ensimmäisen kaupunginhallituksen esitylistan paperiversiota, netttiversiota ja pöytäkirjaa niin huomaa erään pahan mokan taitavasti piilotetun. Historiaa voidaan kirjoittaa nopeastikin uudestaan...

Kaupnginhallintoon on pesiytynyt tapa, että kiusallisia asioita ei jaetakaan esitylistan mukana (jolloin siis on mahdollisuus perehtyä asiaan) vaan tuodaan kokoukseen "ylimääräisenä" asiana ja tarpeen vaatiessa runtataan ne enemmistöllä läpi. Aikaisemmin oli itsetäänselvyys, että ylimääräiset asiat tulivat käsiteltäväksi vain yksimielisellä päätöksellä. Ei enää.

Jos en olisi seurannut näitä asioita pidempään niin en uskoisi sillä luulisi, että tuollaista tapahtuu vain Venäjällä tai muualla mutta ei meillä täällä Vaasassa.  Mutta juuri täällähän sitä sattuu ja tapahtuu.
Lähetä tieto tästä ketjusta henkilölle jota arvelet sisällön kiinnostavan ja kavereillesi alareunan "Lähetä Aihe" nappulasta.  Tämä on ainoa keino kertoa tästä foorumista.

Offline Vanha Myyrä

  • Kansalaisaktiivi
  • ***
  • Posts: 148
    • View Profile
Vs: Virkamiesmoraali
« Reply #1007 on: 26. 01. 2011 06:06 »
Tapio Osala kirjoittaa:

"Jos joku alainen tietää varmuudella pomonsa jostain "yksityiskäytöstä" ja pomo tietää alaisensa tätä tietoa pitävän hallussaan niin... Jospa alainen käyttää tätä hyväkseen jollain tavoin? Hivuttaa palkkaansa, virka-asemaansa, lähtee ei-niin-tarpelliseen "semiaariin" tms.  kun arvaa että pomo ei "uskalla" kieltää salaisen tiedon haltijalta helposti mitään."

Näinhän tämä on aina mennyt.  Legenda Vaasan Hallintotalon käytävillä kertoo, että hallinnossa on tälläkin hetkellä ainakin yksi posti, jonka haltija ei tee muuta kuin pohtii asioita päivät pitkät.

Häntä ei uskalleta irtisanoa, koska hänen mukanaan lähtisi moni muukin.  Legendaa  vai totta?

Offline Tapio Osala

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 3634
    • View Profile
    • http://TapioOsala.com
Vs: Virkamiesmoraali
« Reply #1008 on: 26. 01. 2011 08:08 »
Meillä ollut lähihistoriassa hyvin tiukasti työnantajan eduista ulkopuolisiin tahoihin kiinni pitäviä johtavia viranhaltijoita.

Tässä muutama esimerkki:
- kaupungingeodeetti Einar "Larska" Larsson
- tekn. apul. kaup. joht./kaup joht. Seppo Sanaksenaho
- kaup.joht. Juhani Turunen
- apul. kaup.joht. Bengt Strandin
- yleiskaava-arkkitehti Hannu Vuolteenaho


Erityisen tarkka laillisuusmies oli kaupinginlakimies Olof Andersson. Sääntöjä oli noudatettava ja jos säännöt oli huonot niin, niitä oli mutettava ensiksi. Hänen jätettyään pestinsä alkoi tuon tehtävän hoitaja olla pääasiassa kaupuginhallituksen ja kaupunginjohtajan asianajaja.

Muita korkean hallintomoraalin omaavia johtavia viranhaltijoita oli ainakin keskushallinnossa Tor Wik ja Pirkka Kärki.

Muistan hyvin kaupunginhallituksessa istuessani kun silloinen kehitysjohtaja ex-kansanedustaja Heikki Koskinen (kok.) piti tiukasti myös laillisuudesta kiinni. Kun kerran taas jossain gyrnderiasiassa meinattiin vähän tehdä oikopolkuja, sanoi hän painokkaasti: Päätetään mitä päätetään, mutta päätös tehdään oikeassa järjestyksessä!

Olen sitä mieltä, että demareiden, RKP:n ja kokoomuksen yhteenliittymällä on niin suuri enemmistö kaikissa elimissämme, että kyllä lopputulos varmaan tyydyttäisi puuhapetejä vaikka kaikki päätökset tehtäsiin avoimesti, rehellisesti ja oikeassa järjestyksessä.

Offline Tapio Parkkari

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 875
    • View Profile
Vs: Virkamiesmoraali
« Reply #1009 on: 26. 01. 2011 08:08 »
Tapio Osala kirjoitti:
"Kaupungin hallinnon tilassa on havaittavissa huolestuttavia piirteitä. Johto- ja toimintasäännöt eivät ole synkroonissa. Johtajan virkoja putkahtelee ilman asianmukaisia viran perustamisia ja auki julistamisia tilapäisine täyttöineen kivoilla tyypeillä (myöhemmin sitten tuo tilapäinen vähin äänin nimitetään virkaan kun on sitä jo hoitanutkin)."

Onko siis Markku Lumio luomassa ympärille hovia?  Kaikki merkit viittaava tähän suuntaan.  Hovimiehethän ovat aina olleet herransa nöyriä nuoleskelijoita ja hovin naiset - no lue mitä historia tietää vaikka Lundvik XIV hovisita.
Auta foorumin tunnetuksi tekemisessä.  Lähetä tästä ketjusta tieto kavereillesi "Lähetä Aihe" nappulasta.  Nappula on heti pohjaviivan alapuolella.

Offline herkkoo

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 7364
  • Gender: Male
    • View Profile
    • Email
Vs: Virkamiesmoraali
« Reply #1010 on: 31. 01. 2011 19:07 »

Muistan hyvin kaupunginhallituksessa istuessani kun silloinen kehitysjohtaja ex-kansanedustaja Heikki Koskinen (kok.) piti tiukasti myös laillisuudesta kiinni. Kun kerran taas jossain gyrnderiasiassa meinattiin vähän tehdä oikopolkuja, sanoi hän painokkaasti: Päätetään mitä päätetään, mutta päätös tehdään oikeassa järjestyksessä!


Suomessa kunnilla on suuri itsehallinto mutta ei tarvita paljoa lipsumisia laillisuudesta kun valtiopäättäjät voi puuttua kuntien itsehallintoon (kun varoittavia esimerkkejä on kertynyt tarpeeksi)

.

Offline Vanha Myyrä

  • Kansalaisaktiivi
  • ***
  • Posts: 148
    • View Profile
Vs: Virkamiesmoraali
« Reply #1011 on: 01. 02. 2011 14:02 »
Eiköhän nämä Lumion frakki ja leninkijutut ole vain ”lautakasoja”  Vanhasen malliin, joilla peitellään todella suuria asioita. 

Näitä suuria asioita ovat ison rahan oasuus Vaasan hallinnossa, erityisesti kaavoituksessa.  Siellä pitäisi saada aikaan seuraava puhdistus.  JO PITKÄÄN ON OLLUT TIEDOSSA KUKA VETÄÄ VÄLISTÄ.  Myös talotoimi kaipaa pudistusta.  Kuka on se rohkea, joka vuotaa seuraavaksi.

Vanha vaasalainen legenda kertoo, että Lasse Hartman matkasi veneellä Vaasan saaristossa ja esitteli vieraalleen että ”tuo huvila on oikeastaan minun ja tuokin on minun ja tuo..”  Kun vieras sitten kyseli ihmeissään että miten niin, niin Lasse sanoi että huvilat ovat hänen työntekijöidensä ja värkit on varastettu.

Tarina voitaisiin hyvin siirtää Gerbyseen tai Teeriniaemelle.

Nimimerkki S-syväkurkkua mukaillen
konsulentit valvokaa, vai miten se oli?

Offline Original Wiik,

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 2699
  • Gender: Male
    • View Profile
Vs: Virkamiesmoraali
« Reply #1012 on: 01. 02. 2011 19:07 »
nm. Vanha Myyrä on varsin oikeassa. Mutta veronmaksaja on tähän asti ollut myötämielinen. Se on nyt päättynyt. Joku hullu poliittinen puolue tosin vielä eilen, esitti että yli kolmetuhatta euroa kovasta työstä ansaitsevan,  kuuluu maksaa rutosti rangaistus veroa,  tehottoman julkishallinnon pyörittämiseksi. Tuollaisella puolueella tosin äänimäärät ovat jo pitkään olleet laskussa.

Kokoomuksessa on muutamia jotka ovat ymmärtäneet mistä on kysymys,  mutta se ei vielä riitä. Merkittävien muiden isojen puolueiden täytyy antaa tilaa sisällään kehittyville uusille päättäjille,  jotka ovat jo nähneet ettei vanhat lääkkeet ole auttaneet.  Paluuta konsensukseen ja yhteiskunta sopimukseen ei ole,  se tie on jo kuljettu tuloksetta aikaisemmin. Veronmaksajat ja yrittäjät sen kyllä tietävät.

Offline Näin On

  • Aktiivi vaikuttaja
  • ****
  • Posts: 451
    • View Profile
Vs: Virkamiesmoraali
« Reply #1013 on: 05. 02. 2011 08:08 »
Vaasassa on aivan pakko panna pystyyn kevätsiivous ja sen päälle perusteellinen tuuletus.  Jorma Kivimäki kirjoittaa Kaupunginjohtajakysymys ketjusssa:

"Päivän Vasabladet kertoo, että Lumio on palkinnut ja myös nostanut alaistensa palkkoja, joitakin jopa eroilmoituksensa jälkeen.

Hänellä on siihen oikeus, mutta päätökset tulee saattaa tiedoksi kaupunginhallitukselle. Näin ei ole kuitenkaan tapahtunut. Paperiversiossa ovat korotukset ja palkkiot nimineen ja summineen."

Onko siis niin että Vaasan kaupungissa on annettu luottokortteja luottoihmisille ja palkakorotuksia niin ikään Lumion luotto-ihmisille.  Jos näin on, niin kysymys täytyy olla siitä että on ostettu vaikenemista tai sitten palkitttu muista teoissta, jotka eivät kestä päivänvaloa.

On siis tutkittava luottokorttien myönatämisperusteet, käyttö ja ylimääräiset palkanlisät perusteljineen.
Muutoin vaasalaisten luottamus  virkamiehiin todella horjuu.

Vasabladet
http://www.vasabladet.fi/Story/?linkID=142708
Ilman muuta Ravirata ihmisasunnoiksi

Henry E klund

  • Guest
Vs: Virkamiesmoraali
« Reply #1014 on: 05. 02. 2011 12:12 »
Kaikki tietää mitä mieltä olen propellipäistä (vihreistä) nyt on pakko sanoa T.Osalan ryhdikkäästä toiminnasta tässä pyykissä. Tapio jatka alkamaasi tuotä vaikka näyttää että ison kasan läpi sun pitää mennä. vaikkei takana näy montaa on sinulla siellä tukijoukkoja ja tulemme esiin jos meinaat hävitä, et voi hävitä noin hyvillä asioilla ja niiden tietämisellä. Ideologiani takia en voi äänestää vihreitä mutta oikeuden mukaisen takana voin olla jaolen.

CopyPaste

  • Guest
Vs: Virkamiesmoraali
« Reply #1015 on: 05. 02. 2011 12:12 »
Korruptio syntyy siitä, että se on ylipäätään mahdollista. Jos valtion ja kuntien päättäjillä tai virkamiehillä on mahdollisuus auttaa sukulaisia, ystäviä, puoluetovereita tai vaalirahoittajia, niin on sanomattakin selvää, että sitä tulee tapahtumaan. Loppujen lopuksi hekin ovat vain ihmisiä.

Korruption voi välttää vain ja ainoastaan kahdella eri keinolla. Ensimmäinen on se, että luottamustehtäviin ja virkoihin valitaan vain henkilöitä, jotka eivät mahdollisuuksistaan huolimatta tule käyttämään asemaansa väärin eli eivät ole henkilökohtaisesti alttiita korruptiolle. Toinen on se, että tavalla tai toisella poistetaan päättäjiltä mahdollisuus korruptoituneisiin toimenpiteisiin.

Korruption maa

Offline Original Wiik,

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 2699
  • Gender: Male
    • View Profile
Vs: Virkamiesmoraali
« Reply #1016 on: 05. 02. 2011 14:02 »
Olen Henryn kanssa samaa mieltä että puoluekannasta riippumatta rehelliset ihmiset,  vaikkapa vihreistäkin ansaitsevat kunnioituksemme, kun ovat veronmaksajan asialla. Vaikka monet meistä ovat luulleet että Kokoomus ja osin Keskustakin olisi enimmäkseen veronmaksajan asialla.

Kiitos !  kaikille jotka ponnistelevat Vaasan kaupungin puhdistamiseksi epärehellisestä, itsekkäästä roskasakista.

21solmua

  • Guest
Vs: Virkamiesmoraali
« Reply #1017 on: 05. 02. 2011 19:07 »
Palkkoja on voinut korottaa, muutta olisi pitänyt olla lausunto henkilöstö-osastolta-

MUTTA. Tällaista palkitsemijärjestelmää ei ole mahdollista käyttää, sellaista mahdollisuutta yksinkertaisesti ei ole! Siihen ei ole budjetoitu rahaa, eikä kaupunginjohtaja voi tätä päättää.

Lumio vain sutkautteli palkkiot eri tileiltä. Tuilospalkkiojärjestelmä on eri asia, mutta tämä on ihan made in Lumio järjestelmä!?!!

Offline Klaus Berg

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 1527
  • Gender: Male
  • Elämä on juoksukilpailu ajan kanssa
    • View Profile
    • Blogi
    • Email
Vs: Virkamiesmoraali
« Reply #1018 on: 08. 02. 2011 18:06 »
Aika innovatiivinen tapa kuitenkin täytyy myöntää.
Ja varmasti saajat mielissään pikku bonuksistaan.

En pidä tätä yhtään pahana, toivottavasti tätä voi seuraava johtaja jatkaa.

Offline herkkoo

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 7364
  • Gender: Male
    • View Profile
    • Email
Vs: Virkamiesmoraali
« Reply #1019 on: 08. 02. 2011 18:06 »
Palkkoja on voinut korottaa, muutta olisi pitänyt olla lausunto henkilöstö-osastolta-

MUTTA. Tällaista palkitsemijärjestelmää ei ole mahdollista käyttää, sellaista mahdollisuutta yksinkertaisesti ei ole! Siihen ei ole budjetoitu rahaa, eikä kaupunginjohtaja voi tätä päättää.


Mutta eihän budjetit voi pitää kutiansa jos joku vain luikauttelee rahaa kivoille kavereille mutta mistään ei tule rahaa tilalle?

Vai odotettiinko jotakin ihmettä tapahtuvaksi



.

Offline Jorma Kivimäki

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 2826
    • View Profile
    • Email
Vs: Virkamiesmoraali
« Reply #1020 on: 08. 02. 2011 20:08 »
Palkkoja on voinut korottaa, muutta olisi pitänyt olla lausunto henkilöstö-osastolta-

MUTTA. Tällaista palkitsemijärjestelmää ei ole mahdollista käyttää, sellaista mahdollisuutta yksinkertaisesti ei ole! Siihen ei ole budjetoitu rahaa, eikä kaupunginjohtaja voi tätä päättää.

Lumio vain sutkautteli palkkiot eri tileiltä.
Tuilospalkkiojärjestelmä on eri asia, mutta tämä on ihan made in Lumio järjestelmä!?!!

Tuohon tummennettun lauseeseen sen verran, että Lumio toteaa päivän lehdessä: ”Tietysti minulla on täydet valtuudet palkita ja antaa palkankorotus. Minun asiani ei ole sanoa, miltä tililtä rahat otetaan.”


Offline Tapio Osala

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 3634
    • View Profile
    • http://TapioOsala.com
Vs: Virkamiesmoraali
« Reply #1021 on: 08. 02. 2011 21:09 »
Palkkoja on voinut korottaa, muutta olisi pitänyt olla lausunto henkilöstö-osastolta-

MUTTA. Tällaista palkitsemijärjestelmää ei ole mahdollista käyttää, sellaista mahdollisuutta yksinkertaisesti ei ole! Siihen ei ole budjetoitu rahaa, eikä kaupunginjohtaja voi tätä päättää.

Lumio vain sutkautteli palkkiot eri tileiltä.
Tuilospalkkiojärjestelmä on eri asia, mutta tämä on ihan made in Lumio järjestelmä!?!!

Tuohon tummennettun lauseeseen sen verran, että Lumio toteaa päivän lehdessä: ”Tietysti minulla on täydet valtuudet palkita ja antaa palkankorotus. Minun asiani ei ole sanoa, miltä tililtä rahat otetaan.”



Pisti silmään sama toteamus henkilöltä joka ensi sijassa vastaa kaupungin taloudesta ja talouskurista, kulubudjetin pitävyydestä. On hämmästyttävää, että hän väittää että hänellä on ollut tuollaiset lähinää diktaattorille kuuluvat valtuudet.  Lumio ei ole perillä hallintojäjestelmästä, johtosäännöistä eikä talousjärjestelmästä kunnassa. Tuo asenne ja tietämättömyys kyllä vähän tuo selitystä myös sille, että hän on käyttänyt yhteisiä rahoja myös yksityisiin menoihin.

Kuten on todettu, eri hallintokuntien johtajille on annettu tulospallkiohin PIENET määrärahat, joita he perustellusti voivat jakaa OMILLE ALAISILLEEN. Kukaan ei tietystkiään voi jaella niitä toisten alaisille, kuten Lumio teki. Kiusallista on se, ettei Lumiolla ollut oikeutta jakaa niitä edes omille alaisilleen.

Pitääköhän nuo rahat periä Lumiolta (mutta ei saajilta) takaisin?

Offline Tapio Parkkari

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 875
    • View Profile
Vs: Virkamiesmoraali
« Reply #1022 on: 09. 02. 2011 06:06 »
Hallintojohtaja Veli-Matti Laitinen on loukkaantunut omasta ja Vaasan hallintotalon sihteereiden puolesta.  Laitinen on loukkaantunut julkisuudessa esitetyistä väitteista, että halintotalolla pimitettäisiin asioita, vedettäisiin pois esityslistoilta tai meneteltäisiin tahallisesti ohjeiden vastaisesti, kirjoittaa Pohjalainen tänään.

Kun Vaasan kaupungin tämänvuoden historiasta joskus kirjoitetaan, niin tämän foorumin keskustelut tulevat olemaan keskeisessä osassa.  Sitä ennen foorumin kirjoituksia saattaa putkahdella ilmi myös akateemisina tutkimuksina tai opinnäytteinä, onhan Vaasan yliopisto kiinnostunut hyvästä hallinnosta.

Laitisen huoleen sanon, että ellei Vasabladet ja vaasalaisia.info foorumi olisi tehnyt ”paljastuksia” tai referoinut ”vuotoja”, ne eivät olisi koskaan tulleet esille, sen  verran tsaristinen ja pneumaattinen Vaasan hallinto on.

Toisaalta ymmärrän hallintojohtaja Veli-Matti Laitisen huolen Vaasan maineesta.  Imagoon satsatut rahat tuntuvat nyt valuvan hukkaan.  Tämä prosessi on kuitenkin käytävä lävitse ”maksoi mitä maksoi”, varsinkin kun näyttää siltä että uusia seikkoja on tulossa esille.

Oma arvioni on että keskustelu foorumissa jatkuu vilkkaana ainakin vielä puolitoista kuukautta ja senkin jälkeen ryöpsäyksittäin. Osa laineista laskisi jos hallinto avoimeasti tulisi ulos hallintotalon seinien sisältä ja auttaisi sotkujen selvittelemisessä.  Tämä on tietysti hurskas toive, sillä juuri nyt näyttää siltä että hallinto vain lukkiintuu entistä ennemmän.

Inhimillinen kokemus sanoo kuitenkin että ”Parempi kertarutina kuin jatkuva kitinä”,



Auta foorumin tunnetuksi tekemisessä.  Lähetä tästä ketjusta tieto kavereillesi "Lähetä Aihe" nappulasta.  Nappula on heti pohjaviivan alapuolella.

Offline Tapio Osala

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 3634
    • View Profile
    • http://TapioOsala.com
Vs: Virkamiesmoraali
« Reply #1023 on: 09. 02. 2011 08:08 »
Samassa kh:n kokouksessa 31.1. kun oli näitä "sihteerin hukkaamia" palkka-asioita kaupunginjohtajan B-listalla (päätökset jotka ohimennen tuodaan tiedoksi mutta de facto saavat lainvoiman ellie kh niihin puutu) oli myös tällainen vähäpätöinen Satamalautakunnan palkka-asia:

Quote
Päätöstä tehtäessä ei ole noudatettu kaupunginhallituksen yleisjaoston ja henkilöstöpalvelukeskuksen
antamia ohjeita palkantarkistusten menettelytavoista. Asiasta ei ole
pyydetty henkilöstöpalvelukeskuksen lausuntoa. Päätös aiheuttaa huomattavaa haittaa
työn vaativuuden arviointijärjestelmälle.

Siinä oli kaupunginhallitus käyttänyt ottooikeutta siitä syystä, ettei oltu kysytty HePaKeen kantaa.

Tuossa oli kyse toimistosihteerin palkankorotuksesta, joka ei ollut suuri...
Quote
Quote
Vaasan Satama-liikelaitoksen johtosäännön 4 § 3 kohdan
mukaan satamajohtaja päättää liikelaitoksen henkilöstön palkka- ja palvelussuhteen
ehdoista sekä muista henkilöstöhallintoon kuuluvista asioista.

Ja tässä tapauksessa oli enemmän kuin kyseenalaista olisko tuota lausuntoa ylipäätään pitänyt pyytää koska kyse on liikelaitoksesta.

Samassa kokouksessa siis oltiin päättämässä  mm. Laitisen palkan nostamisesta 6540 €:oon.  Tänään on palkkannostosotkuta Vbl:ssa juttu. Sinä myös Lumio vetoaa "inhimilliseen erehdykseen" kun nuo (sinänsä laittomat) lisäpalkkiot olivat jääneet pois kh:n listalta. Toimittaja Stagnäs toteaa, että Lumion tekemät saman päivän muut päätökset olivat kyllä löytäneet tiensä listalle....

Kuka vastaa, että listalla on kaikki sille kuuluvat asiat? Sihteerit? Vai päätöksen tekijät? Vai hallintojohtaja?

Offline rokkifaari

  • Kokelas
  • *
  • Posts: 38
    • View Profile
    • Email
Vs: Virkamiesmoraali
« Reply #1024 on: 09. 02. 2011 09:09 »
Ymmärrän Veli-Matti Laitisen purkauksen jonkinlaisena työyhteisön lepyttämisenä.  Tunnen Laitisen ureheilu- ja eräistä muista yhteyksistä.  Laitinen on sosiaalinen henkilö ja ainakin tavallisessa keskustelussa kovin kiinnostunut tutuista ihmisistä ja hän myös tietää heistä paljon.

Tältä pohjalta väitän että Laitinen tietää Vaasan kaupungissa eniten esim. juuri Lumion ja Sandin asioista, myös työyhteisöä laajemmin. Väittäisin jopa, että Laitinen on ”avaintodistaja” jos sellaisen roolin haluaisi ottaa.  Tuskin haluaa.

Hiukan tuli Laitisen purkautumisesta mieleen että vanhalla vaihteella mennäkörötellään eteenpäin.
Ainakaan Laitisesta ei ole kevätsiivouksen aloittajaksi.

Offline vaasalainen

  • Tästä foorumista
  • Administrator
  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 5079
  • Gender: Male
  • Muista käydä Chatissa
    • View Profile
    • Email
Vs: Virkamiesmoraali
« Reply #1025 on: 11. 02. 2011 07:07 »
Viestissä 996  (Kaupunginjohtajakysymys)    « Vastaus #996 : 09. 02. 2011 14:02 » kirjoittaja sanoo kuulleensa ”muulista” joka tuo rahaa Vaasan hallintoon. Nyt saapuneen viestin mukaan muuleja olisikin kaksi. En julkaise tällaisia viestejä jos minulla ei ole tiedossa lähettäjän oikea henkilöllisyys.

”Kuulin tänään (eilen) eräältä entiseltä kiinteistöhuoltoyhtiön vastuuhenkilöltä, kuinka siellä kävi jatkuvasti kaksi ns. muulia eli Pekka ja Pätkä kertomassa että tonnilla saa tuon homman ja kolmella tonnilla tuon homman eli todennnäköisesti Vaasan kaupungin töitä ja kai pikipruukin duuneja alalta.

Tällaisia juttuja on tietenkin mahdoton todistaa jälkikäteen mutta varmistaa aikaisemmin mainitun muuliteorian.”

Stilisoidusta viestistä selviää että ”Pekka ja Pätkä” ovat kaupungin virkamies ja luottamusmies.  Molemmat ovat samasta puolueesta, joka viittaa mahdollisesti vaalirahan keräämiseen, jos  ”entinen kiinteistöhuoltoyhtiön” vastuuhenkilön sanominen pitää paikkansa.

Aikaisemmasta vaalirahakohusta oppineena nyt tarvittaisiin kuitteja, joista selviää, minne mahdollinen raha on ohjattu.

« Last Edit: 11. 02. 2011 10:10 by vaasalainen »
Tämä sivusto täytti 9 vuotta helmikuun 2 päivänä 2014.  Ylläpidän tätä vapaasta tahdostani.  Tämä on minun tapani osoittaa rakkauteni tätä hienoa kaupunkia kohtaan.

Offline T.Tyly

  • Aktiivi vaikuttaja
  • ****
  • Posts: 488
    • View Profile
Vs: Virkamiesmoraali
« Reply #1026 on: 11. 02. 2011 11:11 »
Aidosta Pekasta ja Pätkästä saattaisi löytyä hyvät nimet myös Vaasanpekan ja vaasanpätkän puoluetovereille?

- Manta-täti
- Römppäskä
- Pomppalinnan paroni
- Mattilan isäntä
- Mattilan emäntä
- Neiti Sievänen
- Nieminen
- Niemiskä
« Last Edit: 11. 02. 2011 12:12 by T.Tyly »
Minäkin olen sitä mieltä, että ravirata on kaavoitettava asunnoille!

Offline S-syväkurkku

  • Aktiivi vaikuttaja
  • ****
  • Posts: 260
    • View Profile
Vs: Virkamiesmoraali
« Reply #1027 on: 11. 02. 2011 13:01 »
Ainakin edellisten vaalien alla Pekka ja Pätkä harjoittivat kuvantunlaista vaalirahoituksen hankintaa, joten todellista pohjaa on löydettävissä myös aikasemmalta ajalta.  Silloin kaksikko kalasteli myös rakennus. ja teollisuusaloilla.  Nyttemmin ei kaksikkoa ole ainakaan yhdessä näkynyt ovientakana.  Kaiketi ikä on tehnyt tehtävänsä.

Kaikesta tästä olisi hyvä kyllä suorittaa jälkimarkkina tutkimus, sillä on turha luulla etteikö myös tänä päivänä jotkut Härskihartikaiset hanki etuisuuksia itselleen, vaikkakin tavat taitavat on huomattavasti hienostuneimpia.

Konsultit toimikaa!

Offline Oksanen

  • Kansalaisaktiivi
  • ***
  • Posts: 226
  • "Lisää painetta", sanoi putkimies.
    • View Profile
    • Email
Vs: Virkamiesmoraali
« Reply #1028 on: 11. 02. 2011 16:04 »
Aikaisempien vaalien alla "Pätkä" luukutti useita vaasalaisia firmoja ja kauppasi Takalan orginaaleista tehtyjä paperikopioita. Maksu suoritettiin "nuorisotilille". 

Taitaa olla into hiipunut kun asiasta ei ole mitään kuulunut näiden vaalien alla tai sitten menetelmät ovat hioutuneet.

"Pekasta" en osaa sanoa juuri nyt mitään.  Se toki tiedetään että Pekka on saanut tantieemia Lumiolta mutta ylimääräisen perusta on jäänyt hämäräksi.


Offline vaasalainen

  • Tästä foorumista
  • Administrator
  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 5079
  • Gender: Male
  • Muista käydä Chatissa
    • View Profile
    • Email
Vs: Virkamiesmoraali
« Reply #1029 on: 13. 02. 2011 05:05 »
Lainaan tähän Heikki Lamminmäen viestin  Kaupunginjohtajakysymys ketjusta « Vastaus #1029 : eilen kello 18:06:56 », koska se kuuluu aihepiiriltään tähön ketjuun:

”Kaikki tämä hyvien hallintotapojen noudattaminen on viimeisen 10 vuoden aikana rapautunut Vaasan hallinnossa.  Tämä kaikki koskee, niin osaa virkamiehistöä, kuin luottamushenkilöitä.  Ojaharjua siteeraten:-
Hyvät hallintotavat ovat Vaasassa jääneet unholan ulapoille.

Suurin syy on meissä vaaleilla valituissa luottamushenkilöissä.  Emme ole valvoneet edes luottamushenkilöiden koulutusta ja opastusta Kuntalakiin, eikä Hyviinhallintotapoihin.  Tosin meidän kaupungimme viranhaltiat ovat edesauttaneet tätä unholaan jääntiä, kun ovat katsoneet ettei luottamushenkilöt tätä koulutusta tarvitse.  Niin usein on rannalle jääneet ne jotka olisivat olleet kiinnotenuita.  Syyksi on ilmoitettu:- ei ole varattu budjettiin määrärahaa.

Kun tunnen ympäri Suomea viranhaltioita ja luottamushenkilöitä, niin olen heiltä saanut tietoja näiden kuntien suhtautumisesta luottamushenkilökoulutukseen, joka on koulutukseen kannustavaa, sekä siihen panostavaa.  Näin toimien ainakin luottamushenkilökoulutukseen panostaminen on tuonut tunnetta yhteisessä veneessä olemisesta. 

Kuntalaisten etujen ja verorahoihin vastiketta saamiseen kannattaa panostaa.”
 
Tämä sivusto täytti 9 vuotta helmikuun 2 päivänä 2014.  Ylläpidän tätä vapaasta tahdostani.  Tämä on minun tapani osoittaa rakkauteni tätä hienoa kaupunkia kohtaan.

Offline Tapio Osala

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 3634
    • View Profile
    • http://TapioOsala.com
Vs: Virkamiesmoraali
« Reply #1030 on: 14. 02. 2011 20:08 »
Panenpa tähän ajatuksiani vuodelta 2001

---
TAPION  TEESIT KUNNALLISHALLINNOSSA

Keskimäärin parempia päätöksiä saatettaisiin  saada jos yhteinen etu pidettäisiin mielessä…


KUNTA ? Kunta on kaikki kunnan asukkaat yhdessä!  Kunta-apparaatti suorittaa lähtökohtaisesti tehtäviä joita kuntalaiset itse eivät ehdi hoitaa. Lisääntynyt varallisuus  on tuonut mukanaan sen että kuntalaiset osallistuvat yhteisten palvelusten järjestämiseen lähinnä veroja ja maksuja makselemalla sekä valitsemalla päättäjät päättämään yksityiskohtien hoidosta vaaleilla. Juridisilla henkilöillä eli yhdistyksillä ja yrityksillä ei ole päätösvaltaa kunnan asioissa – ainakaan lain perusteella. 

Joskus tuntuu siltä että kunta on itsetarkoitus ja kuntalaiset ikään kuin anoisivat palveluita ja suosiota ”kunnalta” ja kunnan palkkaamilta työntekijöiltä kun hierarkisesti asian pitäisi  olla päinvastoin.  On väitetty, että joku viranhaltija on joskus unohtanut keitä varten hän itse asiassa työtään tekee. Suhtautuminen toimeksiantajiin eli  KAIKKIIN kuntalaisiin ei muka aina ole ollut sen mukaista kuin toimeksiantosuhde edellyttäisi…. Sosiaalitoimiston jokainen asiakas voi siis odottaa kunnioittavaa ja asiallista palvelua.



I     KUNNAN  ETU

1) Viranhaltijat

Lähtökohtaisesti  on oletettava että valtaosa kunnan työntekijöistä ja viranhaltijoista vilpittömästi pyrkii kunnan etuun joka siis on kaikkien kuntalaisten yleinen ja yhteinen etu. 

Jonkun yrityksen etu ei ole siis kunnan etu koska yritysten tarkoitus on tuottaa taloudellista voittoa omistajilleen. Yritysten hyvinvointi kunnan alueella on toki suotavaa mutta maankäytön osalta on kunnalla paljon sanottavaa.

Yritysten ja yksittäisen kuntalaisen suoranainen etu voi siis olla hyvinkin ristiriidassa yleisen edus kanssa.

Jos esimerkiksi katsotaan että puisto- tai uimaranta-alueita tarvitaan kuntalaisten yhteiseksi hyväksi niin silloin ei voitane suhtautua myönteisesti jonkun yrityksen tai yksittäisen kuntalaisen toiveille saada haltuunsa ja rakentaa kyseisille alueille.

Kunnan viranhaltijat eivät siis lähtökohtaisesti esitä sellaisia ratkaisuja,  jotka ovat ristiriidassa kunnan tahdon kanssa, joksi on kai katsottava  vaaleilla valitun ylimmän päättävän elimen eli valtuuston tahdonilmaukset.

Viranhaltijat pyrkivät siis säästäväisyyteen ja toisaalta  pitävät yrittävät saada kunnalle säädetyt tulot ohjattua oikeaan osoitteeseen.

Yritykset voivat täysin laillisesti yrittää vaikuttaa viranhaltijoiden päätöksiin  ”lobbaamalla” ja näin yleisesti tehdäänkin. Vasta jos viranhaltija ottaa vastaan jotain taloudellista etua jonkun yksittäisen asian edistämiseksi ollaan laittomalla polulla.


2) Luottamushenkilöt

Vaaleilla valitaan ainoastaan valtuuston jäsenet yleensä puolueiden asettamista ehdokkaista.

Puolueet eivät yleisesti edes pyrikään edustamaan kaikkia kuntalaisia tasapuolisesti vaan ovat erilaisten eturyhmien tai väestöryhmien suppeampien etujen ajajia.  On työväenpuoluetta, kielipuoluetta, porvarispuoluetta, agraaripuoluetta yms. Pyrkimyksenä on siis avoimesti saada tietylle osalle kuntalaisia erityisiä etuja toisten kustannuksella.

Kunnallisvaaleihin osallistuu myös puolueita joilla ei tällaisia viiteryhmiä taustalla ole, merkittävin nykysään näistä on vihreät. Myös ”vapaita listoja” eli valitsijamiesyhdistyksiä esiintyy yleisesti ja nämä ovat yleensä jonkun tunnetun henkilön ympärille syntyneitä ryhmittymiä.

Suurin osa luottamushenkilöistä nimetään puolueiden toimesta. Vaikka muodollisesti valtuusto nimeää esim kunnallishallituksen ja lautakunnat, tosiasiallisesti puolueet päättävät näistä henkilöistä.

Jotkut luottamushenkilöt elimissä, joihin puolueet ovat heidät valinneet saattavat melko avoimesti ajaa jonkun yksittäisen yrityksen etua toisten yritysten ja joskus kunnan edun  kustannuksella.

Koska vaaleilla ei tärkeimpiin esim maankäytöstä päättäviin elimiin valita henkilöitä voi tämmöinen asiantila jatkua mikäli ko puolue ei pane asiaa pahakseen.

Yrityksen omistajia, yrittäjien perheenjäseniä, maanomistajia, tontinomistajia ja näiden sukulaisia istuu niissä päättävissä elimissä, joiden ratkaisut saattavat suuresti vaikuttaa näiden tahojen talouteen ja etuihin.  Lainsäädäntöä on tiukennettu jonkin verran mutta esteellisyys useimmiten koskee vain yksittäisiä asioita.

Luottamushenkilöt eivät siis suinkaan ole lähtökohtaisesti ajamassa kunnan yleistä etua.  Yritykset voivat täysin laillisesti tukea taloudellisesti yksittäisiä päättäjiä ja näin yleisesti tehdäänkin. Vasta jos luottamushenkilö ottaa vastaan jotain taloudellista etua jonkun yksittäisen asian edistämiseksi ollaan laittomalla polulla


II OIKEA JÄRJESTYS

Lainsäädäntö ja kunnan omat säännöt tähtäävät siihen että asiat ratkaistaan tietyssä järjestyksessä.  Laki ja säännöt tähtäävät arvatenkin siihen että saataisiin kunnan kannalta mahdollisimman hyviä päätöksiä.

Oikea järjestys takaa myös sen että kaikki, joille asia lakien ja sääntöjen mukaan kuluu, saavat asiasta lausua asianmukaisesti. Kunnallishallinnossa on asioilla omat valmistelijat, on tahot joilta pyydetään lausunnot ja mekanismi jonka mukaan päätöksenteossa edetään.

Esimerkiksi valtuustot yleensä hyväksyvät yleiskaavat ja osa-yleiskaavat joidenka pitäisi ohjata valmistelussa  ja päätöksenteossa viranhaltijoita ja hierarkisesti alempia toimielimiä. Kaupunginhallituksen myöntäessä poikkeusluvan  tai viranhaltijan esitellessä ja valmistellessa jonkun asian valtuuston hyväksymän linjan-  esim. osa-yleiskaavan - vastaisesti voitaisiin kuvitella oltavan väärällä polulla.

Jos valtuusto on nimenomaisesti ottanut johonkin yksittäiseen asiaan kantaa – esimerkiksi myöntämällä ravintotukea keliakiapotilaille – ei viranhaltijan eikä alemman elimen tule ilman valtuuston tietoa tätä tukea poistaa. Viranhaltijaa eikä valtuustoa alempia elimiä ei ole  valittu kuntalaisten toimesta.

Päätöksenteko oikeassa järjestyksessä kestää oman aikansa ja kiireellisiä tapauksia varten on olemassa poikkeussääntöjä.

Esimerkiksi kunnan maankäytön suunnittelussa pitäisi perusperiaatteena olla  kaavoittaminen. Vuonna 2000 voimaan astunut Maankäyttö- ja Rakennuslaki säätää varsin tarkasti kuinka kaavoittaminen ja rakentaminen lain mukaan tapahtuu.

Tässäkin laissa on annettu poikkeustapauksia ja kiireellisiä tapauksia varten mahdollisuus edetä nopeammin kuin varsinainen prosessi edellyttää.

Jokin kunta voi tehdä tästä poikkeuskäytännöstä toki säännönkin:
”Kun nyt olemme tehneet tästä poikkeamisesta säännönmukaista niin emmehän yhtäkkiä voi poiketa tästä poikkeamisestamme tasapuolisuuden nimissä” todettiin eräässä länsirannikon kaupungin maankäyttöasioista päättävässä elimessä vuonna 2000.

Asioita voidaan viedä - ja viedäänkin -  eteenpäin myös väärässä järjestyksessä.  Ellei mikään taho valita asiasta niin väärästä päätöksentekojärjestyksestä tulee valitusajan umpeuduttua täysin laillinen päätös.

VALMISTELIJAN  ”OHJAUS”

Suuria taloudellisia arvoja yksittäisille yrityksille tuovista maankäyttöratkaisuista saavat valmistelijat ja esittelijät joskus ”ohjausta”.
Heidän esimiehillään on oikeuskin  ohjatakin heitä. Asiantuntijoina ja kunnan yleisen edun ajajana saattaa esimiehenkin ”ohjaus” joskus olla ristiriidassa viranhaltijan näkemyksen kanssa.

Myös luottamushenkilöt saattavat yrittää ohjata viranhaltijaa. Yritykset ja kuntalaiset ottavat toisinaan yhteyttä luottamushenkilöihin ja pyytävät heitä ajamaan asiaansa. Kyse saattaa olla vuokratontin, vuokra-asunnon, huvilan rakennusluvan, bensa-aseman, kirpputorin, jäätelökioskin tai jopa kerrostalon tai hypermarketin edistämisestä yhteydenottajan toivomalla tavalla.

Niin kauan kun luottamushenkilöä ei saa asian ajamisesta mitään taloudellista tai muuta etua  on kaikki selvää. Jos apu sitä vastoin sidotaan vaalitukeen, lomamatkaan, käypää hintaa halvempaan autoon tms ollaan laittomalla polulla.

SULLE  - MULLE 

Luottamushenkilöt saattavat  joskus löytää yhteisiä intressejä siten että muodostamalla enemmistön jossain elimessä jonkin asian ratkaisussa pääsee kaikki enemmistön osapuolet hyötymään ratkaisusta.

Tällainen kuvitteellinen kuvio  saattaa syntyä parin esimerkin valossa näin.

1) Arvokasta tonttimaata tulee yllättäen tarjolle vaikka jonkun merenrantakaupungin taajaman  tuntumassa olevalle ”Vadelmasaarelle”.
Salmen toisella puolella on eräällä  poliitikkosuvulla merkittäviä maanalueita.
On rakennusliike joka on lähellä erästä poliittista ryhmittymää
On rakennusliikkeen johtaja joka edustaa kolmatta poliittista puoluetta
Jos nämä kolme poliittista puoluetta pääsevät muodostamaan enemmistön kaikissa päättävissä elimissä niin niiden edustajat  voivat sopia Vadelmasaaren ja sen vastarannan kaavoituksesta mahdollisimman tehokkaasti. Rakennusoikeus on arvokasta halutuilla paikoilla ja miljoonia tienataan.   

Mutta… tuleeko tässä kuntalaisten yleinen etu huomioonotetuksi?  Kaavoituspäätös tehdään nyt mitä ilmeisemmin väärässä järjestyksessä. Jos joku poliittisista tahoista saa taloudellista etua – esim rahallista vaalitukea - voidaan olla myös rikoksen poluilla.


2) Haluttu ranta-alue esim ”Tykkiniemi” päätetään kaavoittaa omakotialueeksi.
Koska kyse on erittäin harvinaisesta merenranta-alueesta niin usean puoleen päättäjien  piirissä on kovasti halukkaita rakentajia.

Päätetään siis jakaa tontit tasapuolisesti puolueiden kesken kovin edulliseen hintaan. Vapailla markkinoilla olisi tonteista saanut moninkertaisen hinnan ja koska oli kyse kunnan maasta olisi kunnan kassan kilahtanut näin  mojova summa.

Päätöksenteko saattoi muodollisesti tapahtua oikeassa järjestyksessä sillä pienimmillekin puolueille riitti tontteja…

Offline Tapio Osala

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 3634
    • View Profile
    • http://TapioOsala.com
Vs: Virkamiesmoraali
« Reply #1031 on: 15. 02. 2011 21:09 »
Asiakirjahallinto ja pöytäkirjat  - Lumio-hallinnon puutteet  - OSA 1


VALMISTELUTEKSTI
Päätettäviksi tulevissa asioissa on valmistelija jonka nimi mainitaan tekstin yllä.

Tätä virkavastuulla tehtyä ja esityslistalla ollutta valmistelutekstiä ei saa kokouksessa muuttaa. Valmistelija on joskus paikalla ja virheen havaittuaan voi toki jotain muuttaa poikkeustapauksessa mutta tällöinkin on alkuperäinen tejsti jötettävä näkvyiin ja koko muutettu teksti sitten sen perään.

Tässä on lipsuttu ja onpa esim. esittelijä mennyt muuttamaan valmistelijan tekstiä siten, että teksti on edelleen ollut vain valmistelijan nimissä (esim. Lumio asetti itsensä vuodenvaihteessa kulttuuritoimea koordinoivaan toimikuntaan jöseneksi vastoin johtosääntöä ja valmistelijan tekstiä). Se on sama kuin kirjoittaisi kirjeen toisen nimissä.

ESITTELIJÄ
Viime aikoina on yleistynyt hyvin poikkeuksellinen tapa, jolloin syytä ilmoittamatta on viranhaltijan esittelystä luovuttu ja asia on käsitelty "puheenjohtajan selostuksen pohjalta". Tätä on syytä ilmoittamatta tapahtunut Tikanojan johtokunnassa ja kaupunginhallituksessa.

Jos varsinainen esittelijä jäävätään on syy aina kerrottava ja mainittava pöytäkirjassa. Syytä ei ole viime aikoina kerrottu.

PÄÄTÖSTEN JULKISUUS - MUUTOKSENAHKUOJEET
Kun päätös on tehty, on se sitten monijäsenisen elimen tai viranhaltijan tekemä, on se asianmukaisesti saatettava julkisesti ja siihen on tarkasti ja lainmukaisesti liitettävä muutoksenhakuohjeet. Olisi tärketä myös kertoa kuka ohjeet on laatinut.

Näissä on lipsuttu pahasti, ainakin viime aikoina. Päätöksiä (esim. ylimääräiset rahapalkkiot, palkankororukset) on panty täytäntöön ilman että niitä on päätösluetteloissa tuotu julkisiksi ja B-listalla hyväksytty. (B-listalla hyväksyminen tarkoittaa, että ko. elimellä on tuolloin oikeus ottaa asia käsittelyynsä ja muuttaa sitä. Ellei se sitä tee, viranhaltijapäätös jää voimaan.)

Eräästä palkankorotuspäätöksestä (Lumion 1000€N palkankorotus) oli jopa annettu sellainen väärä muutoksenhakuohje, ettei siihen saisi hakea muutosta. Muutoksenhakuohje on sittemmin korjattu mutta esim. netissä on edelleen virhellinen muutosenhakuohje eikä sieltä selviä koska määräaika muutoksehaulle päättyy.

PÖYDÄLLEPANO YLIMÄÄRÄISET ASIAT

Joskus poikkeustapauksissa voi tulla "harmittomia" asioita viime tingassa, esim. yhtiökokouskutsuja, jotka on mielekästä käsitellä (esim. yhtiökokousedustajan nimeäminen) vaikka asia ei ole ollut esityslistalla.

MUTTA varsinkin kaupnginhallitukseen on pesiytynyt tapa, että joka kokoukseen tuodaan esitylistan ulkopuolisia ylimääräisiä asioita. Tuo on erittäin kiusallinen ja epäoikeudenmukainen tapa jäsenille, jotka haluavat kunnolla perehtyä asioihin. Lisäksi on inhottava epäilys, että nimenomaan kiusallisia asioita usein tuodaan tuolla tavalla päätettäväksi. Asia voidaan niukalla enemmistöllä ottaa väkisin käsiteltäväksi ja yhtä niukalla enemmistöllä päättääkin.

Ennen vanhaan sentään oli vallalla sääntö, että pöydälle sai yksikin jösen minkä tahansa asian sen ollessa ensi kertaa esillä, asiaan lähemmin tutustumista varten. Nämä uudet menetelytavt ovat ollet voimassa tämän vaalikauden ja ne vaarantavat demokraattisen päätöksenteon. Minusta olisi syytä palata entiseen käytäntöön.

ALOITTEIDEN KÄSITTELY

Valtuustoaloitteet tuodaan aina seuraavaan kapunginhallitukseen, jossa kerrotaan kuinka aloite aiotaan käsitellä. Kaupunginhallitus voi halutessaan vaikuttaa siihen keneltä pyydetään lausuntoa ja kuka aloitteen valmsitelee.
Tässä on lipsuttu viime syksynä ainakin kahdesti ja sattumalta molemmat aloitteet olivat kaupunginjohtajalle/keskushallinnolle hieman kiusallisia. Aloitteita ei lole vieläkään näkynyt kh:n B-listalla.

----
Tässä yhdeltä istumalta mieleen tulleita puutteita Lumio-hallintokultuurista.

Offline Kari Lajunen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 7817
  • Gender: Male
  • Kerro tästä foorumista mahdollisimman monelle.
    • View Profile
    • Oivakaihdin Oy
    • Email
Vs: Virkamiesmoraali
« Reply #1032 on: 16. 02. 2011 06:06 »
Tavallisella kansalaisella ei yleensä ole mahdollisuutta nähdä tällaisia asioita näin kokonaisvaltaisesti.  Haluan julkituoda kiitokseni Osalalle joka ensin suomentaa ja sitten julkituo asiat siinä muodossa, että tavallinen
kuntalainen pystyy ne pureksimaan. 

Nyt kansalainen, jota asia ei sen kypsymättömyyden vuoksi anna mahdollisuutta alkaa sitä pureksimaan, tuo Osala meille tämän mahdollisuuden.

Tällainen kuntalaispalvelu ei ole itsestäänselvyys.

Kiitos Tapio Osala, että tuot nämä asiat pureskeltavaksemme.
Lähetä tieto tästä ketjusta henkilölle jota arvelet sisällön kiinnostavan ja kavereillesi alareunan "Lähetä Aihe" nappulasta.  Tämä on ainoa keino kertoa tästä foorumista.

Offline Tapio Parkkari

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 875
    • View Profile
Vs: Virkamiesmoraali
« Reply #1033 on: 17. 02. 2011 14:02 »
Tiedän sohaisevani muurahaispesään, mutta..  lue ensin tämä:

http://www.vaasalaisia.info/keskustelu/index.php?topic=2726.msg88626#msg88626

Oleellinen kappalae kuuluu näin:

”Eräät tällä hetkellä Vaasan kaupungin paikoilleen jähmettyneet kaavoitushankkeet tukevat Pohjalaisen kirjoituksen sisältöä. KPO vaikuttaa taustalla turvatakseen omat intressinsä ja jalamnsijansa Vaasan keskustassa. ”

Varmasti KPO haluaaa turvata hankkeensa ja vaikuttaa taustalla, mutta taustalla saattaa olla muutakin.

Ylläpito on saanut viestin, jonka sisältönä on epäily, että monet vaasalaiset hankkeet ovat jäätyneet paikoiaeen, koska hankkeen ehdoista ei ole päästy sopimukseen.

Viestin välittäjä viittaa voitelurahaan.  Asia on niin vakava että sen julkaiseminen mietityttää.  Tänään esille tulleiden asioiden perusteella epäilyn on pakko julkaista.

On siis tutkittava kaavoiatuksessa keskeisten virkamiesten toimet useamman vuoden ajalta ja pyydettävä tarkka selvitys, miksi hankkeet ovat viivästyneet tai jääneet toteutumatta.

Tämä vain luottamuksen palauttamiseksi Vaasan hallinatoon.

Jähmettyneet hankkeet
http://www.vaasalaisia.info/keskustelu/index.php?topic=3394.msg96119#msg96119



Auta foorumin tunnetuksi tekemisessä.  Lähetä tästä ketjusta tieto kavereillesi "Lähetä Aihe" nappulasta.  Nappula on heti pohjaviivan alapuolella.

Offline Tapio Osala

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 3634
    • View Profile
    • http://TapioOsala.com
Vs: Virkamiesmoraali
« Reply #1034 on: 20. 02. 2011 09:09 »
Kapunginhallituksen yleisjaostossa on käsitelty keskushallinnon sisäistä valvontaa.

Täällä raportti:
http://www1.vaasa.fi/ktwebbin/ktproxy2.dll?doctype=0&docid=343531393a31&dalid=16.2.2011%2016:14:41&extension=doc

Tästä ei mielestäni käy ilmi se sääntöjenvastaisuus, että esim. kansliapäällikkö Iitola on hyväksynyt Lumion ostoja viiem vuosina yli 50 000 €:lla.

Jos oikein ymmärsin Hokkasen kirjoituksesta niin Lumion kuitteja ei ole edes viety/skannattu kirjapitojärjestelmään (Rondo). Kenekä vastuulla se olisi ollut?



Tällainen vastaus pisti silmään:
Quote
Laskujen hyväksyntä perustuu tehtyihin hankinta ja muihin päätöksiin ja taloustoimen antamia ohjeita noudatetaan. Ennen laskun asiatarkastusta ja hyväksyntää varmistetaan niiden sopimustenmukaisuus. Tulojen laskuttaminen, tarkastaminen ja täsmäyttäminen tapahtuu kuukausittain taloustoimen antamien ohjeiden mukaisesti.

Haluamme samalla korostaa, että kaikki toimintaa liittyvät laskujen tositteet ja kuitit on säilytettynä taloustoimen ohjeiden mukaisesti joko Rondossa (atk-järjestelmä) tai kaupunginkansliassa.

Noita pitää lukea kuin piru raamattua. Ymmäränkähän oikein kun tulkitsen, että juuri tuo Lumion kuittien säilyttäminen jossain kenkälaatikossa kaupunginkansliassa on ollut taloustoimen ohjeiden vastaista. Ne olisi pitänyt skannata "rondoon". Tietysti siitä olisi koitunut se joillekin ikävä asia, että kuitit olisivat tulleet laajemman piirin näkösälle, esim. tilintarkastajien.

En jaksa uskoa, että Lumion kuittien osalta olisi erityismäärys ja niitä ei tarvitsisi käsitellä kuten kaikkia muita kuitteja. Kuka siis on tämä erityismenettelyn takana?

--
Näin todetaan raportissa:
Quote
Päätösten ohjeiden ja lainsäädännön mukaisuuden sekä päätöksentekoon liittyvän sisäisen valvonnan toimivuuden toteaminen on olennainen osa toimintakertomuksen selontekoa. Päätöksentekojärjestelmä tulee perustua julkisuusperiaatteeseen ja avoimuuteen ja toimivallan määrittely on perustuttava dokumentoituun oikeutukseen. Hyvään hallintotapaan kuuluu myös olennaisesti, että päätöksenteko perustuu esittelyyn ja asian riittävään selostukseen.
Tuli vaan mieleen, että jos joku aikoo närkästyä kun näistä haluan julkisesti puhua. Yhteisten verovarojen käyttö on myös julkisen valvonnan silmien alla.
« Last Edit: 20. 02. 2011 10:10 by Tapio Osala »

belurisk

  • Guest
Vs: Virkamiesmoraali
« Reply #1035 on: 20. 02. 2011 09:09 »
Olipa melkoista tekstiä.  Kuka nuo vastaukset on antanut, jotka on kirjattu?
Teksti on tyypillistä hallinto-/virkamieskieltä.  Sanojen pyörittelyllä yritetään tehdä vaikutus ja vaikutelma tietämyksestä ja osaamisesta.  Teksti on lisäksi täynnänsä kirjoitusvirheitä ja heikkoa suomen kieltä.
Myös jälleeen uusi idioottinen "innovoitu" termi eli "vastuuttaa".  Kyllä näillä raporteilla hallinto kohenee ja yltää nousuun - ties kuinka taivaisiin pääseekään.
Hah ja huh!!

Offline Tapio Osala

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 3634
    • View Profile
    • http://TapioOsala.com
Vs: Virkamiesmoraali
« Reply #1036 on: 24. 02. 2011 09:09 »
Olipa melkoista tekstiä.  Kuka nuo vastaukset on antanut, jotka on kirjattu?
Kyllä ne täytyy olla hallintojohtaja Veli-Matti Laitisen tekstiä.
---
Ihan edelliseen liittymättä minua askarruttaa tämä:

Koska viranhaltija unohtaa kenen palveluksessa hän on ja kenen etua hänen pitää ihan virkavastuulainkin mukaan ajaa?

Missä vaiheessa napsahtaa ajatus, että yhteisen verovarat eivät ole kenenkään rahoja ja niitä saa käyttää huolettomasti. (Rikollinen oma käyttö on toinen asia.)

Sama asia huolettaa luottamushenkilöissäkin. Veronmaksajien varojen hulvatonta tuhlausta on harrastettu miehekkäästi myös niissä ryhmissä, jotka yleensä ovat pikkumenoissa tarkan markan linjalla.

Pari asiaa esimerkiksi: arvokkaiden konserniyhtiöiden slumppaminen (esim. yli 200M€:n arvoisen kiinteistöyhtiön vaihtaminen arvottomiin tuottamattomiin osakkeisiin, Kouhin ja Lumion johdolla), metsämaan myynti alle puun arvon (Vaasan Golf Oy:n lisämaat), järjetön asuntomessut Kouhin, Lumion johdolla).

Onko niin että miljoonia tai satoja miljoonia  ei lasketa mutta vaikkapa 60 000€n päihdekuntoutusrahat lasketaan?


Offline Tapio Osala

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 3634
    • View Profile
    • http://TapioOsala.com
Vs: Virkamiesmoraali
« Reply #1037 on: 28. 02. 2011 08:08 »
Uusi Vaasan tiedotuslehti:

Veli-Matti Laitinen
Quote
Vaasan viestintäyksikön organisaatiota on uudistettu vuoden 2011 alusta. Viestintäyksikkö kuuluu keskushallinnon Hallintopalveluihin ja yksikköä johtaa viestintäjohtaja oman toimensa ohella. Viestintäjohtajan vastuulla on viestintäyksikön johtaminen ja kaupungin viestinnän kehittäminen.

----
Nyt on aika vastuun siirtämiselle muille ja tulen keskittymään enemmän koko Hallinto- palveluiden tulosalueen johtamiseen ja palveluidemme kehittämiseen.

Minusta nuo ovat "Lumion hallinnon"  perustelemattomia "uudistuksia", jotka menivät kaupunginhallituksessa joulukuussa huomaamatta läpi. Olen tehnyt tuosta viestintäjohtajan hiljaisuudessa tapahtuneesta virantäytöstä oikaisuvaatimuksen, joten päätös ei mielestäni voi olla lainvoimainen.

"Hallinnonuudistusta" eli yhden kaupuginjohtajan mallia kovasti perusteltiin johtajien määrän vähentämisellä.

Tässähän niitä lisätään roppakaupalla (ja vielä on yksi täyttämätönkin johtajan virka mainittu: "tietoliikennejohtaja" tms.)

On myös epäselvää onko kyseinen johtajan virka "virka" vai "toimi". Koska siinä toimitaan myös esimiehneä ja käytetään budjettivaltaa, olisi tehtävän tietysti oltava "virka".

Vaasan Yliopistossa koulutetaan viestinnän ammattilaisia. Olisi paikallaan julistaa (myös) viestinnän (määrä-aikaisetkin) virat avoimesti haettaviksi.

Toisaalta näitä viimeisiä paria johtajan virkaa ei ole edes laillisesti perustettu. Outoa, että niitä jo täytellään kulisseissa.


Offline vaasalainen

  • Tästä foorumista
  • Administrator
  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 5079
  • Gender: Male
  • Muista käydä Chatissa
    • View Profile
    • Email
Vs: Virkamiesmoraali
« Reply #1038 on: 28. 02. 2011 08:08 »
Olisiko syytä mainita myös nimet.  Se sattaa auttaa arviointia.
Tämä sivusto täytti 9 vuotta helmikuun 2 päivänä 2014.  Ylläpidän tätä vapaasta tahdostani.  Tämä on minun tapani osoittaa rakkauteni tätä hienoa kaupunkia kohtaan.

Offline Tapio Osala

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 3634
    • View Profile
    • http://TapioOsala.com
Vs: Virkamiesmoraali
« Reply #1039 on: 09. 03. 2011 10:10 »
Kyllä, herra ministeri....ohjelma tulee mieleen tästä pikku jupkasta, jossa kh:ta vietiin kuin litran mittaa.
Quote
OIKAISUVAATIMUS
 
 
Vaasan kaupunginhallitukselle
 
 Hallintojohtaja Laitisen päätös 8/2011/ 19.1.2011 (Dno 50/2011)  ”Viestintäjohtajan toimen hoitaminen oman toimen ohella”
  
Vaatimus:
 
Vaadin, että hallintojohtaja Laitisen päätös kumotaan ja että asia palautetaan uutta valmistelua ja päätöksentekoa varten. Laitinen on kyseisellä päätöksellään nimennyt ”viestintäjohtajan määräaikaiseen toimeen” 31.12.2011 saakka oman toimen ohella kokous- ja kongressipäällikkö Maria Backmanin.
 
Perustelut:
 
Kaupunginhallitus hyväksyi 20.12.2010 §529 keskushallinnon toimintasäännön, jossa se määräsi keskushallinnon organisaatiosta.  Keskushallinto on  jaettu viiteen tulosalueeseen, jotka edelleen on jaettu tulosyksiköihin. Molempien tasojen johtamisesta on määräykset toimintasäännössä. Sekä tulosalueiden että tulosyksiköiden johtajat käyttävät julkista valtaa, joten kyseisten tehtävien hoitajien tulisi lain mukaan olla virkasuhteessa.
 
Toimintasääntöön on hallintopalveluiden tulosalueelle uutena tulosyksikkönä lisätty ”viestintäyksikkö”  ja todettu, että tätä yksikköä johtaa ”viestintäjohtaja”. Viestintäjohtajan alaisuuteen on säännöllä määrätty muun muassa tiedotuspäällikkö, markkinointipäällikkö, matkailupäällikkö ja kongressipäällikkö. Kh:n valmistelutekstissä muutos on kuitattu pelkästään mainitsemalla yhtenä merkittävimmistä muutoksista sen, että matkailu- ja kongressiasiat siirtyvät hallintopalveluihin. Uutta viestintäjohtajaa ei ole perusteltu lainkaan, eikä  edes kerrottu, että sellainen sisältyy liitteenä olevaan sääntöehdotukseen. Asian on kaupunginhallitukselle valmistellut hallintojohtaja Laitinen.
 
Mitään muuta päätöstä ”viestintäjohtajan” olemassaolosta ei ole. Sellaista virkaa ei ole asianmukaisesti perustettu, vaikka tehtävä siis vaatisi virkasuhteen. Toimintasäännön mainintaa ei voi pitää viran perustamispäätöksenä, vaan siitä pitäisi päättää lain ja kaupungin omien säännösten mukaisesti ja myös lain mukaisesti ryhtyä toimenpiteisiin viran täyttämiseksi.
 
Hallintojohtaja Laitinen on kuitenkin päättänyt ”viestintäjohtajan toimen” hoitamisesta oman toimen ohella nimeämällä siihen määräaikaisesti yhden tulosyksikköön kuuluvista päälliköistä. Kyseinen päällikkö ei ole varsinaisessa tehtävässäänkään virkasuhteessa kaupunkiin, joten virkasuhteisuuden vaatimus ei  myöskään sitä kautta toteudu.
 
Edellä mainittujen virheiden lisäksi  voidaan  koko ”viestintäjohtaja” –operaatiota perustellusti epäillä päätöksentekijöiden tietoiseksi harhaanjohtamiseksi ja päätöksentekojärjestelmän väärinkäytöksi. Tarkoituksena lienee ollut saada aikaan viestintäjohtajan virka. Sitä ei  kuitenkaan viety asianmukaiseen perustamiskäsittelyyn, koska johtajien määrän lisäämisen tiedetään juuri nyt olevan päättäjille erittäin arkaluonteista.
 
Ilmeisesti virka olisi tullut myöhemmin perustettavaksi ja täytettäväksi  ikään kuin vallitsevan tilanteen laillistamisena. Vallitseva tilanne on luotu täyttämällä toimi tai tehtävä ensin oman toimen ohella ja luomalla vakanssi lainvastaisin keinoin luottaen siihen, että luottamushenkilöt eivät pysy perässä päätösmuodollisuuksissa ja että kukaan ”keplottelun” havaitseva ei puutu asiaan.
 
Oikaisuvaatimukseni kohteena oleva päätös on tullut muutenkin outoon valoon, sillä tehtävä on ollut haettavana, ja sitä  on päätöspöytäkirjan mukaan hakenut neljä henkilöä. Kuitenkin valituksi tullut on tiettävästi jo ennen valintaprosessia kertonut, että virka on luvattu hänelle.

Jos kaupunki todella tarvitsee viestintäjohtajan, niin on väärin, että virkaa ei asiinmukaisesti perusteta ja panna julkiseen hakuun. Se on väärin mm. yliopistostamme valmistuvia viestinnän ammattilaisia kohtaan.

Tapio Osala
Vaasa
 
 

Väitteeni: Kun tuosta toimintasääntömuutosta 20.12 2010 ei kh tajunnut mitä siinä samalla päätettiin. Muutos oli tarkoitus olla tilapäinen mutta siinä olleita ihmeellisyyksiä kiirehdittiin toteuttamaan mm. Viestintäjohtajan osalta.  Hallintojohtaja Laitinen oli tuon nimisessä VIRASSA vielä hetki sitten.  Itse toimintasäännöstä ei ilmene, että kyseessä onkin vähäpätöinen oto-homma.

Ennen 20.12.2010 aikaa kaupunginhallitus nimesi/valitsi keskushallinnon johtajat. 20.12.2010 tapahtui vaivihkaa delegointi kh:lta hallintojohtajalle nimityksessä. Väitän ettei kukaan tuota huomannut.

Hyvään hallintoon olisi tietysti kuulunut, että uusia johtajannimikkeiden tarvetta perustellaan ja olisi myös kerrottu/perusteltu miksi delegointi tapahtuu.

Meillä on tietääkseni voimassa virantäyttöjen osalta määräys, että kh:n yleisjaostolta pitää aina pyytää lupa viran/toimen täyttöön.

Olen sitä mieltä, että uudet johtajan virat on tarkoin perusteltava, niiden kustannusvaikutukset tuotava rehellisesti esiin, ne on avoimesti täytettävä.

On myös outoa, että toimintasäännöstä oli häivytetty elinkeinojohtaja (=Kehitysjohtaja) taivaan tuuliin mutta virka on edelleen olemassa.

Eivät virat voi hillua avaruudessa (kuten nyt kehitysjohtajan virka). Ne pitää joko lakkauttaa tai täyttää. Ja uudet virat/toimet tulee virallisesti perustaa kh:n Yleisjaoston kautta.

Kh:n toimintasääntö on päätetty käydä nyt uudelleen läpi. Ehkä silloin nuo ylimääräiset johtajan virat otetaan uudelleen tarkasteluun ja vaaditaan ainakin niille kunnon perustelut.

(On jotenkin kuvaavaa, että valtuuston päättämät ja rahoittamat sosiaalitoimen kymmenet virat jätti edellinen kh toissa vuonna kokonaan täyttämättä ja nyt sitten se sama viimeisessä kokouksessaan hyväksyi säännön jolla vaivihkaa keskushallintoon ujutellaan uusia johtajia.)

Pitäisi varmaan perustaa puoluerajat ylittävä HYVÄN HALLINNON -TOIMIKUNTA.