Author Topic: Virkamiesmoraali  (Read 236072 times)

0 Members and 8 Guests are viewing this topic.

Offline Tapio Osala

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 3634
    • View Profile
    • http://TapioOsala.com
Re: Virkamiesmoraali
« Reply #840 on: 11. 08. 2009 22:10 »
Paljonko tämä Lumion hallinnoima PYH tilittää voitoista Vaasan kaupungille 20% omistusosuudella?


Pikipruukin pesutupamaksun osalta vielä sen verran palautetta Osalalle, että mitä olen itse asunut kahdessa as.oy-talossa, niin molemmissa on peritty kiinteä 4-6 eur/kk pesutupamaksu riippumatta siitä, paljonko pesutupaa käyttää.


Samoin nettiliittymän suhteen voi sanoa, että sekin on monelle yli 60-vuotiaalle kustannuserä, josta he maksavat vuokran yhteydessä turhaan.


Ei ole tilittänyt koskaan euroakan, eikä tilitä (sillä sama laki kieltää sen kuin Pikipruukillakin). Päin vastoin piti lähettää lisää rahaa heille muutama vuosi sitten....

Yhtiön hyöty Seinäjoelle on ennen kaikkea työpaikat.


Miksi puhut jonkun muun yhtiön pesutupamaksuista?
Vaasan Asumisoikeus Oy on ihan oma yhtiönsä ja perii omia maksujaan.

Ymmärtääkseni Pikipruukin asunnnoissa kukin tekee omat ratkaisunsa nettiyhteyksistään. Se ei kuulu siin pakollisena, eikä sisälly vuokraan. PikiNetikka on vain valmiiksi neuvoteltu, asiakkaan puolesta, mutta asiakas itse sen tilaa jos haluaa. Tai tilaa jonkun muun, jos haluaa.

VIC20

  • Guest
Re: Virkamiesmoraali
« Reply #841 on: 12. 08. 2009 11:11 »
Paljonko tämä Lumion hallinnoima PYH tilittää voitoista Vaasan kaupungille 20% omistusosuudella?
Ei ole tilittänyt koskaan euroakan, eikä tilitä.... Yhtiön hyöty Seinäjoelle on ennen kaikkea työpaikat.

Elikkä turha valitella (kuten joku tässä ketjussa) että voitot valuvat Seinäjoelle. Ja työpaikkojen suhteen on kai luonnollista, että työllistämisvaikutus näkyy siellä, missä on toimintaa. Asiasta sen tarkemmin tietämättä, kun oletan, että PYH käyttää vaasalaisia rakennuttajia tai remonttifirmoja, kun on kyse täällä sijaitsevista kohteista. Mikä rakennusfirma esim. mahtoi urakoida Impivaarassa sijaitsevan kohteen? Oliko vaasalainen Tom Knip vai muistanko ihan pieleen? Entä Mäkikaivontiellä?

olen itse asunut kahdessa as.oy-talossa
Miksi puhut jonkun muun yhtiön pesutupamaksuista?
Vaasan Asumisoikeus Oy on ihan oma yhtiönsä ja perii omia maksujaan.

Mistä päättelit että tarkoitin Vaasan Asumisoikeuden taloja? As.oy on muuten ihan virallinen lyhenne asunto-osakeyhtiölle.

Mutta kun mainitsit Vaasan Asumisoikeuden, niin sen talouden läpinäkyvyys, asumisen kustannukset ihmetyttävät minua vielä enemmän kuin Pikipruukilla. Valitettavasti tämä Pro Vaasassa lymyävä ikidemari ei uskaltaudu avoimeen keskusteluun kuten Sinä. Sen puolesta ansaitset kyllä hatun noston.


Offline Näin On

  • Aktiivi vaikuttaja
  • ****
  • Posts: 451
    • View Profile
Re: Virkamiesmoraali
« Reply #842 on: 12. 08. 2009 13:01 »
Vaasan kaupunginjohtaja Markku Lumion nimi on noussut esille spekulaatioissa Kuntaliiton uudesta toimitusjohtajasta. Lumio kertoo harkitsevansa paikan hakemista.

Yle

Hohhoijaa.  Jos näin käy niin kansalaisten tehtäväksi jää varmistaa että uusi kaupunginjohtaja ei ole ryvettynyt, ei ainakaan ennen valintaansa. 

Tosiasia tietysti on se että uusikin kaupunginjohtaja oppii nopeasti talon tavat, joten tämän ketjun lukijoilla riittää hupia myös jatkossa.
Ilman muuta Ravirata ihmisasunnoiksi

Offline Tapio Osala

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 3634
    • View Profile
    • http://TapioOsala.com
Re: Virkamiesmoraali
« Reply #843 on: 12. 08. 2009 14:02 »
Paljonko tämä Lumion hallinnoima PYH tilittää voitoista Vaasan kaupungille 20% omistusosuudella?
Ei ole tilittänyt koskaan euroakan, eikä tilitä.... Yhtiön hyöty Seinäjoelle on ennen kaikkea työpaikat.

Elikkä turha valitella (kuten joku tässä ketjussa) että voitot valuvat Seinäjoelle. Ja työpaikkojen suhteen on kai luonnollista, että työllistämisvaikutus näkyy siellä, missä on toimintaa.



Työllistämisvaikutus on siellä missä pääpaikka on. Rakennusliikkeet otetaan tarjousten perustella ja sen työllistämisvaikutus on tilapäinen ja satunnainen. Sjoella on toistakymmentä työpaikkaa PYH:lla. Ne rahat imetään pääasiassa Vaasasta.

Luulin erehdyksessä sinun tarkoittaneen, että sotkit Pikipruukin ja Aso-yhtiön. Pikipruukki ei siis peri erillisiä vesi-/sauna-/pesutupamaksuja vaan ne sisältyvät aina vuokraan ja näin laskevat vertailtavaa neliövuokraa.

Nettiyhteys ei Pikipruukilla sisääly vuokraan juuri siitä syystä, etteivät kaikki sitä tarvitse ja näin joudu siitä tarpeettomasti maksamaan. Saattaa kyllä olla että jatkossa uusissa kohteissa täähän mennään.


Vierailija

  • Guest
Re: Virkamiesmoraali
« Reply #844 on: 12. 08. 2009 16:04 »
Vic, kun omavaraisuusaste nousee, se tietää tuloja joskus tulevaisuudessa jollekin. Omistusosuuden mukaan. Riippuen edellä mainituista yhtiöistä, 20% tai 100%. Nämä realisoituisivat ehkä vasta joskus kymmenien vuosien päästä, omaisuutta ne kuitenkin ovat! Ihme, jos et tätä ymmärrä.

Tarkennus: Ei Seinäjoelle, vaan siis 80% muihin kuntiin.

Offline massi

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 501
  • Gender: Male
  • ja eikun lapioimaan...
    • View Profile
Re: Virkamiesmoraali
« Reply #845 on: 12. 08. 2009 17:05 »
Parasta tietenkin  olisi se, ettei kunnat omistaisi juuri mitään kiinteistöjä.

Kunnat eivät keskimäärin osaa pitää kiinteistöjään kunnossa ja olla samaan aikaan kustannustehokkaita.

Kunnan omistamia kiinteistöjä rahastetaan ihan niinkuin vakuutusyhtiöitä.

( kaikkihan varmaan tietävät autonkorjausten hinnat vakuutusten piikkiin ja silloin kun itse maksaa korjauksen eli vakuutusyhtiö maksaa selkeästi enemmän ja siksi vakuutukset ovat kalliita)

Lisäksi hallinnon kustannukset ovat usein todella suuria verrattuna yksityisten yritysten kustannuksiin
Muutos on tahtotila

Offline Tapio Osala

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 3634
    • View Profile
    • http://TapioOsala.com
Re: Virkamiesmoraali
« Reply #846 on: 12. 08. 2009 20:08 »
Parasta tietenkin  olisi se, ettei kunnat omistaisi juuri mitään kiinteistöjä.

Just joo. Vuokrataan yksityisiltä vai?

-----
Kaupungihallituksessa oli mielenkiintoinen kiinteistönosto. Matkahuollon vuokrasopimus raukeaa 5 vuoden kuluttua ja heidän on puretttava rakennus omalla kustannuksellaan sen jälkeen. Näin tontti tulee takaisin kaupungin käyttöön maksutta.

Mutta, mutta... kehtiysoptimisti JJ Pitkämäki uumoilee paikalla KAKSI KERTAA REWELL CENTERIÄ SUURENPAA OSTISKESKUSTA ja nyt on kiire OSTAA VEROVAROILLA TUO MATKAHUOLTo ja purkaa se kiireesti verovaroin.

Hinnasta on Lonka joskus sopinut mutta kukaan ei muista hintaa.... No, kysyttiin myyjältä josko tämä muistaisi Longan lupaaman hinnan... Myyjä kertoi muistavansa sen olevan 450 000€.

No, tähän tietoon perustuen kaupunginhallituksen enemmistö, säästötalkoita johtavan Raija Kujanpään johdolla äänesti 9-2 että ostetaan vaan! Ei olla köyhiä eikä kipeitä. Kehitys kehttyy. Säästetään sitten lapsilta ja vaivaisilta!

Wägar ja Moisio vastustivat.

Asia tulee valtuustoon ja lähtökohtaisesti odottaisin rauhassa 5 vuotta ja säästäisin rahaa.

RehuMyllyn tontin liiketilat on vielä rautakauppa lukuunottamatta myymättä...

En oikein jaksa uskoa tuohon hillittömään Spndan ostoskeskuskeen linja-autoasemalle. Jopa 5n vuoden päästä asia tuntuu optimistiselta.

Virkamiesmoraaliin tämä liittyy sillä tavoin, että  liian kallis optimismikin alkaa olla virkavastuuasia.
« Last Edit: 12. 08. 2009 20:08 by Tapio Osala »

Offline massi

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 501
  • Gender: Male
  • ja eikun lapioimaan...
    • View Profile
Re: Virkamiesmoraali
« Reply #847 on: 12. 08. 2009 20:08 »
Kaupungin omistuksen ymmärtää mutta kaupungin kiinteistöjen kunto on mitä sattuu.

Homekouluja, julkisivurappeutuneita jne.

Miksi haalia massaa kun edellisistäkään ei pystytä pitämään huolta kunnolla ?!?

Ja minua kiinnostaisi tietää mistä johtuu että maahanmuuttajat saavat uusimmat ja keskustan tuntumassa olevat asunnot lähes järjestäen?

Johtuuko tämä siitä että saadaan kovimmat vuokrat valtion piikkiin?
Muutos on tahtotila

Offline Tapio Osala

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 3634
    • View Profile
    • http://TapioOsala.com
Re: Virkamiesmoraali
« Reply #848 on: 12. 08. 2009 21:09 »
TeLan kokouksessa oli kuulemma ihmetelty esiintuloani tässä Lumion kahden herran palvelemisesta silleen, että onhan siellä muitakin kaupunginjohtajia ja ainahan ne siellä on Pohjanmaan YH-Rakennuttaha Oy:ssä olleet.

Niinpä.

Mutta tuolloin ei PYH ollut kiinteistöyhtiö eikä siis kilpaillut kaupunkien omien yhtiöiden kanssa. Kaikki on tapahtunut vaivihkaa, yhtön toimialaa vaihtaen, kaupungeille kertomatta.(Intressinä on ollut omien, omaisten työpaikkojen/hallituspaikkojen säilyttäminen.)

JOS nyt yritettäsiin kaupunkien riskirahalla perusteaa KIINTEISTÖYHTIÖ, jonka tarkoitus olisi omistaa vuokra-taloja kyseisissä kaupungeissa niin ei varmasti onnistuisi! Eihän siinä mitään mieltä olisi!

Otin yhteyden erään toisen kaupungin sellaiseen henkilöön, jonka todella olisi pitänyt tämä tietää. Oli aivan ällikällä löyty. Perästä kuuluu. Hän syttyi todella!

SIIS: Kaikkia mukana olevia kaupunkeja on tässä sumutettu ja varsinaisia "vahingon" kärsijiä ovat ne kaupungit joissa PYHillä on asuntoja.

Mitä nyt pitäisi tehdä?

Minusta PYHin talot tulee luovuttaa hankintahintaan kyseisten kaupunkien haltuuan. Sen jälkeen voidaan lakkautta koko PYH, sillä sitä ei kukaan tarvitse. Aran lainoja saa kaikki riittävästi nykyään ja rakennuttajia voi vapaasti kilpailuttaa, sikäli kuin rannuttajafirmaa ylipäätään tarvitaankaan.

Tässä näemme kuinka vaarallista onkaan perustaa ylikunnallisia toimintoja, jotka alkavat elää omaa elämäänsä kaikien demokraattisen kontrollin ulkopuolella.

----
Voi hyvät hyssykät kun olisi mukavaa kun voisi luottaa, että kaikki johtavat viranhaltijat toimisivat vain työntantajansa parasta ajatellen.

-----
Lumio ihmettelee mitenkä minä voin "heittää epäilyjäni" tässä asiassa häntä kohtaan.

En mitä mitään epäile, Asiahan on pläkkiselvä. Olisi kauhean kiva kuulla yksikin kiva seikka mitä tästä osallistumisesta PYH:n johtoon voi Vaasan kaupungille seurata.

Nyt on olemassa konkreettinen tapaus, missä Pikpruukki on vastoin sosiaalitoimen, päävuokralaisen, kantaa, sivuutettu lumion johtaman yhtiön toimesta. Mäkihovi-kiinteistö piti tulla Pikipruukin/Vaasan omistukseen. Vaan Seinäjoelle lipsahti. Selitystä ei ole annettu.
« Last Edit: 12. 08. 2009 22:10 by Tapio Osala »

Offline Tapio Osala

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 3634
    • View Profile
    • http://TapioOsala.com
Re: Virkamiesmoraali
« Reply #849 on: 12. 08. 2009 23:11 »
Lumio vastaa pohjalaisessa:
Quote
Osala näkee turhia mörköjä Torstai 13.08.2009
Kaupunginvaltuutettu Tapio Osalalle (vihr.) on jäänyt "levy päälle" Pohjanmaan YH-Rakennuttaja -konsernin asioissa. Vuodesta toiseen hän on kimpussani sen johdosta, että edustan Vaasan kaupunkia kahden yhtiön hallituksessa.

Vaasan kaupunki omistaa n. 17 % Pohjanmaan YH-Rakennuttaja Oy:sta, joka puolestaan omistaa Pohjanmaan YH-Asunnot Oy:n. Yhtiöiden hallituksissa istuu kuusi kaupunginjohtajaa. Missään muussa kaupungissa tällaista keskustelua ei käydä - ei niissäkään, joissa kaupunginjohtaja esittelee kaikki asiat kaupunginhallituksessa. Yhtiökokous valitsee hallituksen jäsenet kahdeksi vuodeksi ja yhtiökokousedustajalle antaa ohjeet kaupunginhallitus.

Ristiriitoja tontti- tai muissa asioissa ei ole ollut. Vuokra-asuntojen käyttöasteissa sen sijaan on oleellinen ero; Pikipruukilla se on n. 93 % ja Pohjanmaan YH-Asunnoilla n. 98 %.

Mitään henkilökohtaista intressiä minulla ei yhtiöihin ole. Pohjalaisen tekstiviestipalstalla väitettiin, että yhtiö maksaa "todella suuria" palkkioita hallituksen jäsenille. Kokouspalkkiot ovat samaa tasoa kuin Vaasan kaupunginvaltuuston palkkiot ja puheenjohtajan vuosipalkkio on 1 000 ?. En tiedä, mitä nimetön tekstaaja kuvittelee.

Osalan kanssa olen samaa mieltä siitä, ettei kuntien omistuksen PYH:n kaltaisessa yhtiössä tarvitse olla ikuista. Tilannetta voidaan tarkastella, mutta silloin kuntien on syytä toimia yhdessä.

Markku Lumio kaupunginjohtaja Vaasa

Katsotaan jos viitsin vastata samalla foorumilla.

Pari kommenttia. Muissa kaupungeissa ei ole käyty (mutta ehkä pian käydään) keskustelua, koska asiaa ei ole tiedostettu. (Seinäjoellahan ongelmaa ei juuri ole sillä siellähän ne työpaikatkin ovat.) Missäan kaivamissani asiakirjoissa kaupunginarkistossa ei käy ilmi Pohjanmaan YH-Rakentaja Oy:n toimialamuutos. Se  on salattu. Sen on yhtiökokous hyväksynyt muutama vuosi sitten (yhtiökokousedustajina juuro ko kaupunginjohtajat). Kun sain tämän tietooni niin olen asian ottanut puheeksi Lumion kanssa ja hän ymmärsi ristiriidan luvaten erota tehtävästä. (En usko hänen rehtinä miehenä tätä kiistävän, muitakin kuulijoita oli.)

Mitä käyttöasteisiin tulee niin Pikipruukkia on siunattu aivan muiden tahojen rakentamilla 70-luvun liian tilavilla kolmioilla. PYH:lla on pääosin uutta rakennuskantaa ja ovat saaneet mukavia tontteja.

Pikipruukki yrittää parantaa käyttöastettaan juuri myymällä epäkuranttia asuntokantaansa ja rakentamalla uutta ja kysyttyä. Mutta siihen tarvitaan tontteja.

Ristiriita on ollut ja paha. Pikipruukin yhdessä sosiaalitoimen kanssa suunnittelema Mäkihovi meni oudosti juuri ennen sopimuksen allekrjoittamista Pohjanmaan YH:n omistukseen. Sinnä meni samalla pieniä asuntoja sivu suun (jonossa 300 taloutta).

Nyt rakennuslaman aikana voi aivan hyvin tulla seuraava tilanne. Kaupungin hallussa on tontti, jolle kukaan muu ei rakentaisi kuin esim. Pikipruukki tai Pohjanmaan YH. Tällöin on tontin hinta lukkoon lyöty sillä Ara-rahoitteisilla tonteilla on aina kiinteä maksimihinta. Hinnalla ei siis voi kilpailla.
Nyt sitten pitää kaupungin ratkaista kumpi yhtiö sen tontin saa. (Pikipruukki todella etsii tontteja joille rakentaa pieniä asuntoja, varsinkin Keskusta-Palosaari-Vöyrinkaupunki-Hietalahti alueelta. Niistä on huutava pula. Moni uusi vaasalainen muuttaisi lähikunnista heti tänne.).

Kuka asian päättää? Osakeyhtiön hallituksen jäsenen on ihan lainkin mukaan tehtävä kaikkensa yhtiön hyväksi. Me Pikipruukin hallituksen jäsenet voimme hyvin heikosti vaikuttaa päätökseen kun sitä vastoin kaupunginjohtajalla on todelliset vaikutusmahdollisuudet. Tällaista kiusallista tilannetta ei ole pakko tulla.

No,asiat riitelee, ei miehet. Lopussa Lumio antaa ymmärtää, että asiaa (=kuntien omistusta ko kiinteistöyhtiössä) voidaan ehkä avoimesti tarkastella.  Minusta ne kaikki pitäisi siirtää sijaintikuntiensa suoraan omistukseen ja Pohjanmaan YH -Rakennuttaja Oy:n olisi palattava entiselle toimialalleen.

Mielenkiintoinen uutinen Ylellä:
"
Quote
Tampereen yliopiston politiikan laitoksen professorin Heikki Paloheimon mukaan Suomen poliittinen kulttuuri ei ole kaikkein avoimimpia. Professorin mielestä suomalainen konsensuspolitiikka tukee ei-julkista poliittista valmistelua. Tämä saattaa tuoda mukanaan politiikkaan myös korruptiivisia piirteitä.

Onko esim. Pohjanmaan YH:n touhut vähän tuohon suuntaan? Poliittisesti valitut kaupunginjohtajat hoitelevat kuntien kiinteistöpoliittisia asioita melkoisessa  "ei-julkisuudessa".

---
EDIT: Olen aloittanut vastineen laatimisen Pohjalaiseen. Huomiseen lehteen tuskin ehtii. Kaikista hienonintahan olisi jos kaupunginjohtaja suostuisi tällä foorumilla keskustelemaan.

Mutta sellainen ei Suomessa yleensäkään ole mahdollista vaan kaikista suurimmat päätökset tehdään piilossa....
« Last Edit: 13. 08. 2009 10:10 by Tapio Osala »

Vierailija

  • Guest
Re: Virkamiesmoraali
« Reply #850 on: 13. 08. 2009 08:08 »

Lumio:
Mitään henkilökohtaista intressiä minulla ei yhtiöihin ole. Kokouspalkkiot ovat samaa tasoa kuin Vaasan kaupunginvaltuuston palkkiot ja puheenjohtajan vuosipalkkio on 1.000,- ?


Lumioko muka tekisi tuota vaativaa hallituksen puheenjohtajan hommaa tuossa PYH:ssä
hintaan 83,-/kk?? (Vaikka saakin siihen päälle kokouspalkkion.) Tuskin!! Se voisi häntä
kiinnostaa, mikäli kokoukset ovat aina Nizzassa tai Pariisissa, ehkä Lappikin käy.
Mutta kahdeksallakympillä kuukaudessa Lumio ei muuten pierasekaan.
Onhan se sellaanen ”källi” äijä.

- Masa

Vierailija

  • Guest
Re: Virkamiesmoraali
« Reply #851 on: 13. 08. 2009 08:08 »
Vaasan kaupunginjohtaja Markku Lumio kirjoittaa tänään Pohjalaisen yleisönosastossa YH-Rakennuttaja konserni-keskustelusta:

”Missään muussa kaupungissa tällaista keskustelua ei käydä – ei niissäkään, joissa kaupunginjohtaja esittelee kaikki asiat kaupunginhallituksessa.”

Johtuisiko se Markku siitä että missään muussa Suomen kaupungissa ei ole tällaista asioita kaivelevaa foorumia kuin meillä täällä Vaasassa?

Suorastaan hupaisaa on että Markku Lumio puhuu keskustelusta mutta ei kerro missä tätä keskustelua käydään. 

Olisikin mielenkiintoista tietää että onko vaasalaisia.info foorumi häivytetty
yleisönosastosta Lumion vai Pohjalaisen toimituksen toimesta?

Tarkkailija

Vierailija

  • Guest
Re: Virkamiesmoraali
« Reply #852 on: 13. 08. 2009 10:10 »
Markku Lumiolle tiedoksi: On totta, että Pikipruukin vuokrausaste on poskettoman alhainen ja että se myös näkyy  asukkaiden vuokrissa (noin +5% turha lisä). Mutta ei kannata nuolaista ennen kuin tipahtaa. Nimittäin sitä vauhtia on myös PYH:n asuntoihin (esim. Ristinummella) ruvettu hankkimaan Afrikan pakolaisia. Kyllä tämä tulee ajan myötä näkymään myös teidän vuokrausasteessa, kun suomalaiset kaikkoavat naapurikuntiin niin kuin ovat jo Pikipruukin asunnoista lähteneet. Paitsi tietysti alkoholistit , vanhukset, huonokuntoiset jne, jotka eivät sieltä pääse evakkoon.

Offline Professional

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 4930
  • Yhtä köyttä Yhdistykset Siperiaan.
    • View Profile
Re: Virkamiesmoraali
« Reply #853 on: 14. 08. 2009 05:05 »
.....

Nimittäin sitä vauhtia on myös PYH:n asuntoihin (esim. Ristinummella) ruvettu hankkimaan Afrikan pakolaisia. Kyllä tämä tulee ajan myötä näkymään myös teidän vuokrausasteessa, kun suomalaiset kaikkoavat naapurikuntiin niin kuin ovat jo Pikipruukin asunnoista lähteneet. Paitsi tietysti alkoholistit , vanhukset, huonokuntoiset jne, jotka eivät sieltä pääse evakkoon.

      Ten Points Realismista.

      Tässä myös yksi perheellinen perävalonsa pruukille näyttänyt
     
       eli "maahanmuuttajille" asuntonsa luovuttanut.

Ps. Pruukin, kuin Pyhhinkin intressi kyseisiin "maahanmuuttajiin" on pelkästään
Valtiomme sataprosenttinen maksuvalmius.

Kun tämä valmius alenee eli "maahanmuuttajat" karkailee, entä sitten.?

Tehdäänkö asunnoista jälkipolvillemme monumentteja.?

                Niistähän voi löytyä tuolloin jopa graffiteja.

                Esim:     Ahmed Ahmedinpoika kävi täällä..

Offline koirasmartta

  • Kansalaisaktiivi
  • ***
  • Posts: 103
    • View Profile
Re: Virkamiesmoraali
« Reply #854 on: 14. 08. 2009 07:07 »
Eikö virkamiesmoraaliin kuulu että vaasalaiset saavat tietää mikä on Pikipruukkin asuntojen vuokra-aste, miten paljon Piripruukkilla on valtion tukemaa asumista, miten paljon on karkailijoita, miten paljon maahanmuuttajat tulevat meille vaasalaisille veronmaksajille maksamaa jne?

Lisäksi virkamiesten tulisi kertoa, mikä on syntyperäisten vaasalaisten aiheuttaminen tuhojen osuus Pikipruukkin vuokriin jne.

Ei tehdä tästä uutta Pikipruukkikeskustelua, vaan pysytään aiheessa, mitä virkamiesten tulisi kansalaisille kertoa.

Offline Tapio Osala

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 3634
    • View Profile
    • http://TapioOsala.com
Re: Virkamiesmoraali
« Reply #855 on: 14. 08. 2009 07:07 »
Virkamiehet eivät noihin kysymyksiin (jotka viittaavat ihan muuhun aihepiiriin) osaa eikä voi vastata kun Vaasa on päättänyt hoitaa asuntoasiansa osakeyhtiön kautta (lakkauttamalla asuntotoimen).

Kaupunginjohtaja on tosin ollut hyvin aktiivinen Pikipruukin myymishankkeessa Kunta-Asunnoille.

Tähän kysymykseen voisivat johtavat viranhaltijat kyllä vastata:

Mihinkä kuntalaisten tarpeeseen vastataan satsaamalla aikaa ja rahaa (pääoman korotus muuta vuosi sitten) riskaabeliin yritykseen, jota tehtävää varten kaupunki on perustanut jo oman yhtiön?

Nyt juuri on perustettu toimikuntia etsimään säästöjä ja rönsyjä kaupungin toiminnoista.

VIC20

  • Guest
Re: Virkamiesmoraali
« Reply #856 on: 14. 08. 2009 14:02 »
Eikö virkamiesmoraaliin kuulu että vaasalaiset saavat tietää mikä on Pikipruukkin asuntojen vuokra-aste, miten paljon Piripruukkilla on valtion tukemaa asumista, miten paljon on karkailijoita, miten paljon maahanmuuttajat tulevat meille vaasalaisille veronmaksajille maksamaa jne?

Ulkomuistista heittäisin, että Pikipruukin vuokrausaste oli joskus 7-8 vuotta sitten peräti 97-98% (eli sama kuin PYH:llä), mutta sen jälkeen vuokrausaste on tippunut 91-92% paikkeille.

Viime vuonna Pikipruukki myi salaiseksi julkistetulla hinnalla ison nipun asuntoja etelä-suomalaiselle yhtiölle. Näitten asuntojen suhteen Osala ei ei näe aihetta valitella työllistymisvaikutuksen menetyksiä.

Asuntojen myynnin seurauksena vuokrausaste on epäilemättä noussut. Vaasan kaupungin Pikipruukille asettama vaatimus/tavoite on yli 95% vuokrausaste. Tätä siis Osala ja kumppanit eivät ole kyenneet täyttämään. Jossain oikeassa firmassa (jollaisena Osala Pikipruukkia pitää), osakkeenomistajat olisivat vaihtaneet yhtiön johdon hallitusta myöden, kun tavoitteista jäädään vuodesta toiseen.

Sivusta katsoen näyttää siltä, että Pikipruukilla on yksi taktiikka, jolla se on yrittänyt täyttää kaupungin asettama tavoite. Taktiikka on kasvava pakolaisten virta kaupunkiin. Pikipruukin kannalta surkuhupaisaa  on se -- minkä voi nähdä vuokrausasteen kehityksessä -- että toisessa päässä porukkaa muuttaa ulos enemmän kuin mitä pakolaisten onnistuu täyttää asuntoja.

Kun vuoden 2007 lopulla Osala ilmoitti Pohjalaisen sivuilla, että Pikipruukki myy "parhaalla mahdollisella hinnalla" Sala-ampujankadulla useamman kerrostalon vapailla markkinoilla ja asunto kerralla, niin kävin tutustumassa taloihin ja alueeseen. Asuntojen myynti piti aloittaa 2008 keväällä.

Taloissa ei ollut pintapuolisesti katsoen mitään vikaa. Normaaleja elementtitaloja, joita Vaasassa on paljon. Taloihin oli rakennut hissit jälkikäteen. Rappukäytävät olivat siistissä kunnossa. Siitä huolimatta (ikkunoista päätellen) huomattavan suuri osa asunnoista oli tyhjillään.

Melko tarkkaan tien toisella puolella oli PYH:n omistama kolmen tai neljän talon kokonaisuus, joka lienee rakennettu myös 1970-luvulla. Näissä taloissa ei näkynyt yhtäkään tyhjää asuntoa. Varsin outoa, kun Osala selittää, että myydyt talot ovat väärällä paikalla. Ehkä ne pitäisi siirtää Hovioikeudenpuistikolle ja torin laidalle, että Pikipruukki saisi ne vuokrattua? Tai olisi saanut. Eiväthän ne enää rasita pikipruukkilaisten päätä.








Offline Professional

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 4930
  • Yhtä köyttä Yhdistykset Siperiaan.
    • View Profile
Re: Virkamiesmoraali
« Reply #857 on: 14. 08. 2009 19:07 »

Vaasan kaupungin Pikipruukille asettama vaatimus/tavoite on yli 95% vuokrausaste. Tätä siis Osala ja kumppanit eivät ole kyenneet täyttämään. Jossain oikeassa firmassa (jollaisena Osala Pikipruukkia pitää), osakkeenomistajat olisivat vaihtaneet yhtiön johdon hallitusta myöden, kun tavoitteista jäädään vuodesta toiseen.


Jees, eli jälleen Ten Points realismista joka nousee aina puurossa pintaan
kun nähdään asioissa muutakin, kuin vain se, mitä halutaan nähdä.

Voiko siis emoyhtiöllä eli kaupungilla olla tällaiseen konserniin intressejä.?


Sivusta katsoen näyttää siltä, että Pikipruukilla on yksi taktiikka, jolla se on yrittänyt täyttää kaupungin asettama tavoite. Taktiikka on kasvava pakolaisten virta kaupunkiin. Pikipruukin kannalta surkuhupaisaa  on se -- minkä voi nähdä vuokrausasteen kehityksessä -- että toisessa päässä porukkaa muuttaa ulos enemmän kuin mitä pakolaisten onnistuu täyttää asuntoja.


Totta. Tosin aivan samalta se näyttää myös sisältäpäin katsoen, eli pruukin hyyryläisenä vaeltaen.

Jossain vaiheessa kyseiset "maahanmuuttajat" kuitenkin kotoutuessaan tulevat vaatimaan
näiltä "hevonpersealueilta", eli laitakaupungeilta keskustan suuntaan ja silloin tulevat
asunnot todellakin kaikumaan tyhjyyttään.

Tamilla, tai ilman..

Offline Tapio Osala

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 3634
    • View Profile
    • http://TapioOsala.com
Re: Virkamiesmoraali
« Reply #858 on: 14. 08. 2009 20:08 »
Omistajan, eli meidän kaikkien VAASAlaisten, ilmaisema tavoite on pitää huoli siitä, että riittävästi on asuntoja tarjolla Vaasaan muutaville ja samalla, ettei veronmaksajien kukkarolla käydä. Useat suuret työntajat vuokraavat suoraan Pikipruukilta merkittävästi asuntoja työtekijöilleen.

Nämä perustavoitteet on hoidettu hyvin. (Itse asiassa PYH on käynyt muutama vuosi sitten Vaasan kukkarolla kun osakepääomaa piti lisätä, Pikipruukki on tullut omillaan toimeen, eli vuokratuloilla)

Vaasassa lienee tälläkin hetkellä noin 500 tyhjää vuokra-asuntoa (vaikka opiskelijat sitä kovasti koko ajan pienentävät) ja saman verran taitaa olla myynnissä.

Koska asuntotilanne on nykyään Vaasassa hyvä vuokralaisen kannalta niin 2000 luvulla alkanut ylitarjonta aiheuttu myös kesän aikaisen tyhjäkäytön lisäyksen muillakin kuin opikelijasuntoihin keskittyneillä. Opiskelijat sanovat usein (kimppa-)asunnon irti keväällä kun tietävät varmuudella saavansa syksyllä sopivan asunnon.

Käyttöasteen alhaisuus ei välttämättä aiheuta vanhemmissa taloissa suuria ongelmia. Kun talo on velaton niin alhainenkin käyttöaste tuottaa ylijäämää (jolla siis peitetään uudempien, velkaisten talojen pääomakustannuksia).

Uusi rakennus on = velkainen rakennus ja vaatii korkean käyttöasteen. Uudemmat ovatkin aina kysytympiä.

Pikipruukin vanha asuntokanta ei ole Pikipruukin itsensä rakentamaa eikä edes alunpein kaupungin omaisuutta vaan josain kumman syystä parin eläkesäätiön suuret kohteet hankittiin Vaasalle ennen Pikipruukkiin fuusioimista.

Niiden kanssa on elettävä ja tarvittaessa hankkiuduttava eroon. Tyhjiä asuntoja saattaa vielä tämän vuoden aikana tulla taas myyntiin.

Jos olisi halutuilla paikoilla tontteja saatavilla niin niiden käyttöasteet heti nostaisivat koko puulaakin käyttöastetta. Onko vihjeitä tonteista?
« Last Edit: 14. 08. 2009 21:09 by Tapio Osala »

Offline Tapio Osala

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 3634
    • View Profile
    • http://TapioOsala.com
Re: Virkamiesmoraali
« Reply #859 on: 15. 08. 2009 07:07 »
Pikippruukin edellinen puheenjohtaja avautuu Pohjalaisessa tänään:
Quote
Pikipruukilla samat ongelmat Lauantai 15.08.2009
Pohjalaisessa 8.8. oli mielenkiintoinen juttu Pikipruukin ja YH-Rakennuttajien kilpailutilanteesta. Olin Pikipruukin hallituksen puheenjohtaja seitsemän vuotta ennen Osalaa ja voin vain todeta, että samat ongelmat ovat edelleen olemassa kuin silloinkin. Tarkoitan kaupunginjohtajan toimintaa Pikipruukkia koskevissa asioissa.

Vaasan kaupunki omistaa 100 % Pikipruukista. On kummallista, etteivät eräät Vaasan kaupungin organisaatiossa vieläkään ymmärrä, että kaupunginjohtaja ei voi asemansa vuoksi olla Pikipruukin kilpailijan, PohjanmaanYH-Rakennuttaja Oy:n omistaman seinäjokelaisen yhtiön hallituksessa ja vielä sen puheenjohtaja.

Ollessani puheenjohtajana Pikipruukissa, kaupunginjohtaja Lumio ja kokoomukselainen kaupunginhallituksen puheenjohtaja Kouhi sotkeutuivat jatkuvasti operatiivisella tasolla Pikipruukin asioihin. He painostivat ja uhkailivat, vaikka osakeyhtiölain mukaan heillä ei ollut siihen valtuuksia. Toiminnasta on todisteita siihen aikaan ilmestyneissä lehdissä. Jos hallitus olisi toiminut heidän määräystensä mukaan, olisivat hallituksen jäsenet kuitenkin saaneet henkilökohtaisesti vastata seurauksista. Minä koin heidän touhunsa tarkoitukseksi hankaloittaa Pikipruukin kehittämistä aivan ilmeisesti Pohjanmaan YH-Rakennuttaja Oy:n eduksi!

Aloittaessani Pikipruukin hallituksessa ällistyin, kun ainakin kokoomuksessa oltiin sitä mieltä, ettei Pikipruukkia saa päästää rakentamaan kaupungin keskustaan sen asukaspohjan takia. Olisiko tämä ajattelutapa vieläkin vallalla, kun ei Osalan mukaan edes kysytä Pikipruukilta onko kiinnostusta rakentaa kerrostaloja (Teirinkatu). Seinäjokelainen Pohjanmaan YH-Rakennuttajat sai kolme tonttia!

Seuraavassa on hiukan yhteenvetoa Pohjanmaan YH-Rakennuttaja Oy:n organisaatiosta kaupparekisteristä tässä kuussa saatujen tietojen perusteella. Tiedot voivat olla joltain osin vanhentuneita, koska tilinpäätöstietoja ei ole toimitettu kaupparekisteriin vuoden 2006 jälkeen!

Pohjanmaan YH-Asunnot Oy, omistaja Pohjanmaan YH-Rakennuttaja Oy (100%). Hallituksen puheenjohtaja Markku Lumio, toimitusjohtaja Keijo Ullakko. Toimiala: "asuntotuotantolainsäädännössä tarkoitetulla tavalla omistaa, hankkii ja rakennuttaa vuokra-, osaomistus- ja omistusasuntoja sekä vuokrata niitä sosiaalisin perustein" (eli sama toimiala kuin Pikipruukilla!). Omistaa Vaasassa kaksi kerrostaloa.

YH-Kiinteistökehitys Oy, omistaja Pohjanmaan YH-Asunnot oy (100 %). Hallituksen puheenjohtaja Keijo Ullakko, toimitusjohtaja Keijo Ullakko. Toimiala: sama kuin Pohjanmaan YH-Asunnot Oy:llä. Omistaa Vaasassa neljä kerrostaloa, liikevaihto 1,4 milj. euroa (v. 2006).

Tilanne on todella kummallinen niissä kaupungeissa, joissa on omaa valtionrahoitteista tuotantoa, joka on poliittisen päätöksenteon ohjauksessa ja sitten on Pohjanmaan YH-Rakentaja Oy, jota johtavat vain virkamiehet eli kaupunkien ja kuntien johtajat.

Myös Lumion ja Kouhin pyrkimykset myydä Koy Pikipruukki naurettavalla summalla Kunta-Asunnot Oy:lle asettuu nyt uuteen valoon. Tällöinhän kiusallisesta jääviysongelmasta päästäisiin.

Seinäjoen apulaiskaupunginjohtaja Kari Maunula kehui järjestelyä ansiokkaasti. Hänen sanansa saivat hieman toisen merkityksen kun kaupparekisteristä selvisi, että hänen vaimonsa on hyvin keskeisessä asemassa em. organisaatioissa.

Kaarlo Nelimarkka Vaasa


Tulihan sitä toisenlaistakin palautetta. (Anomyymi "tekstaten)
Quote
PIKIPRUUKKI olisi nyt syytä myydä, mutta ensin hallitus vastuuseen tekemisistään. Lumio homma hoitamaan, Osala erotettava välittömästi.

Et silleen...

Pikipruukin myynnillähän jääviysongelma todella ratkeaisi. Kaupungin tase kyllä tulisi velkaisemmaksi (omaisuutta Pikipruukilla on taseessa enemmän kuin velkaa, käypä arvo on huikeasti velkaa suurempi). Vastuuseen voi hallitusta vaatia, mutta mistä? Yhtiön talous on hyvässä kunnossa ja se täyttää sille asetetut tehtävät mainiosti. Varallisuus karttuu pikku hiljaa...

Hallitus vaihtuu ensi vuonna joka tapauksessa. Silloin joku toinen heiluttaa puheenjohtajan nuijaa. Onhan se toki mahdollista että Lumio valitaan hallitukseen ja jopa puheenjohtajaksi. Silloin vasta mielenkiintoinen tilanne olisi!

Ehkä ei ole aivan tavanomaista, että toimin osakeyhtiölain edellyttämällä tavalla, eli yritän ajaa Koy Pikipruukin = sen vuokralaisten asiaa. Se saattaa joitakin ärsyttää. Aika harvoin kaupunginjohtajan sidonnaisuuksia julkisuudessa kyseenalaistetaan.

Oli siellä Pohjalaisen "tekstaten"palstalla tämäkin:
Quote
LUMIO, etkö tiedä, että vastahyökkäys antaa aiheen epäilyille. Ovatko sittenkään puhtaat jauhot pussissa, sinulla.
« Last Edit: 15. 08. 2009 09:09 by Tapio Osala »

Vierailija

  • Guest
Re: Virkamiesmoraali
« Reply #860 on: 15. 08. 2009 12:12 »
Vaasan kaupunginjohtaja Markku Lumio on seinäjokelaisen kiinteistöyhtiön Pohjanmaan YH-Asunnot Oy:n hallituksen puheenjohtaja.   Nyt Vaasan kaupunginjohtaja Markku Lumion nimi on noussut esille spekulaatioissa Kuntaliiton uudesta toimitusjohtajasta.

Jos Lumio valitaan Kuntaliiton toimitusjohtajaksi niin suhde valtakunnan tasolla tulee lämpenemään entisestään ja samalla siirtymään demokrattisen kontrollin ulottumattomiin.

Jos näin käy niin konsuleiden on oltava erittäin tarkkana.  Destian jäljet pelottavat.

Visitor

  • Guest
Re: Virkamiesmoraali
« Reply #861 on: 15. 08. 2009 12:12 »
?
« Last Edit: 15. 08. 2009 13:01 by Visitor »

Visitor

  • Guest
Re: Virkamiesmoraali
« Reply #862 on: 15. 08. 2009 13:01 »
Lumio on Kuntaliiton toimitusjohtajaksi hän kovin nimi. Häntä edelle voi nousta Turun kaupunginjohtaja, jota en usko. Tällöin Lumio hakee Turun kaupunginjohtajan paikkaa. Hän on siis lähdössä. Voi harmi.


PS. Miksi Vierailija nimimerkillä luettaessa, eivät kirjoittajien omakuvat näy, mutta Visitor-nimimerkillä näkyy.

Offline T.Tyly

  • Aktiivi vaikuttaja
  • ****
  • Posts: 488
    • View Profile
Re: Virkamiesmoraali
« Reply #863 on: 15. 08. 2009 13:01 »
Kuntapäättäjän on syytä olla tarkkana saamansa vaalituen kanssa. Luottamushenkilöä voidaan epäillä selvästä lahjusrikkomuksesta, jos hän on saanut vaalitukea yritykseltä, jonka hankkeen toteutumiseen hän on voinut osaltaan vaikuttaa kunnassa.
 
Tätä mieltä on rikos- ja prosessioikeuden professori Matti Tolvanen Joensuun yliopistosta. Hänen mukaansa ääritilanteessa voi joutua syytteeseen, vaikka äänestäisi vastaankin.
HeSa

Miten tätä voidaan soveltaa esimerkiksi Raimo Rauhalaan.  Keitä muita?
« Last Edit: 15. 08. 2009 14:02 by T.Tyly »
Minäkin olen sitä mieltä, että ravirata on kaavoitettava asunnoille!

Vierailija

  • Guest
Re: Virkamiesmoraali
« Reply #864 on: 15. 08. 2009 15:03 »
Pohjanmaan YH:n kaltaisten, täysin vailla demokraattista kontrollia olevien, mutta silti yhteiskunnan varoin toimivien yhteisöjen olisi aika helppoa jaella vaalitukea. Myös kaikki mahdolliset muut kivat henkilökohtaiset edut ovat hyvin, hyvin kaukana ulkopuolisten silmistä. Niitähän ei konrolloi kukaan ulkopuolinen, varsinkaan demokrattisesti vaaleilla valittu.... Siksi niistä paikoista on niin vaikea luopua....

Offline Niilo Aro

  • Omalla nimellä
  • Aktiivi vaikuttaja
  • *
  • Posts: 270
    • View Profile
    • Email
Re: Virkamiesmoraali
« Reply #865 on: 15. 08. 2009 16:04 »
Vain harva vaalikarjasta tajuaa, miten korruptoinunut suomalainen virkakunta ja vaaleilla valitut päättäjät ovat.  Aina he eivät tajua sitä itsekkään niin kuin Hesarin ylläolevasta uutisesta voi lukea.

Suomalainen korruptio pysyy piilossa, koska meillä ei ole tapana pröystäillä ja koska keskinäinen rikostovertuus sulkee suut.

Vaalirahoitusskandaali on jo aiheuttanut sen että tavallisen kansalaisen luottamus päättäjiä kohtaan on alemmalla tasolla kuin koskaan aikaisemmin. 

Mutta vieläkään ei Vaasassa puhuta taulukaupoista, kerjäyskampanjoista, ammattiyhdisliiikeen nuorisotileistä, joilla on  vain yksi käyttäjä ja niin edelleen.

Vaasan kunnalliselämässä sekä pekkarisia että topisukareita pilvin pimein.

Vierailija

  • Guest
Re: Virkamiesmoraali
« Reply #866 on: 15. 08. 2009 17:05 »
Kuntapäättäjän on syytä olla tarkkana saamansa vaalituen kanssa. Luottamushenkilöä voidaan epäillä selvästä lahjusrikkomuksesta, jos hän on saanut vaalitukea yritykseltä, jonka hankkeen toteutumiseen hän on voinut osaltaan vaikuttaa kunnassa.
 
Tätä mieltä on rikos- ja prosessioikeuden professori Matti Tolvanen Joensuun yliopistosta. Hänen mukaansa ääritilanteessa voi joutua syytteeseen, vaikka äänestäisi vastaankin.
HeSa

Miten tätä voidaan soveltaa esimerkiksi Raimo Rauhalaan.  Keitä muita?


Jos istuu kaavoituselimessä niin kaikki tuki rakennusliikkeiltä olisi tuon mukaan kielletty.
Mistä esim. Rauhalan iso vaalikassa tulee?

Offline Tapio Osala

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 3634
    • View Profile
    • http://TapioOsala.com
Re: Virkamiesmoraali
« Reply #867 on: 18. 08. 2009 09:09 »
Tiistai 18.08.2009 (Pohjalainen)

Quote
Pohjanmaan YH vai Pikipruukki?


Kaupunginjohtaja Markku Lumio myöntää (Pohjalainen 13.8.), ettei kuntien omistuksen Pohjanmaan YH-Rakennuttaja Oy:n kaltaisessa yhtiössä tarvitse olla ikuista. Hyvä niin. Pohjanmaan YH-Rakennuttaja Oy (PYH) voisi siis siirtää vuokra-asunnot omistajakaupunkiensa suoraan omistukseen niissä kaupungeissa, joissa kyseistä tehtävää varten on olemassa oma yhtiönsä.

Kaupunginjohtajan sidokset eri yhteisöihin täytyy kyetä perustelemaan ja niiden on oltava julkisia. Ne eivät saa vaarantaa kaupungin etua. Niistä on voitava käydä avointa keskustelua, josta tässä on kysymys.

Lumio kielsi Koy Pikipruukin ja PYH:n välillä olleen ristiriitoja. Olen eri mieltä. Esimerkiksi otan Mäkikaivon alueen Koy Vaasan Mäkihovin, jonka Pikipruukki suunnitteli yhdessä sosiaalitoimen kanssa. Ilman selityksiä kohde päätyi viime hetkellä seinäjokelaisyhtiö PYH:n omistukseen, mikä oli paha kolaus Pikipruukille.

PYH:n alkuperäinen tarkoitus oli toimia rakennuttajana, ei omistajana. Rakennuttaminen ei jääviyksiä aiheutakaan.

Pohjanmaan YH-Rakennuttaja Oy:n toimialan muutos 25.9.2000 ei ole ollut yleisessä tiedossa omistajakunnissa. Muutosta ei perusteltu edes yhtiökokouskutsussa. Siitä ei ole käyty julkista keskustelua silloin eikä myöhemmin. Vaasan silloinen kaupunginjohtaja ja PYH:n hallituksen jäsen Seppo Sanaksenaho muistelee, että tarkoitus oli omistaa asuntoja sellaisilla paikkakunnilla, missä omia kiinteistöyhtiöitä ei ollut.

Asia on noussut ajankohtaiseksi vasta viime vuosina, kun kyseisen yhtiön levittäytyminen Vaasaan on aikaansaanut ilmeisen intressiristiriidan.

Rakennuskannan ikä ja sijainti vaikuttavat paljon käyttöasteeseen. Sen parantamiseksi Pikipruukin olisi saatava parhaat mahdolliset aravalainoitettavat tontit. Edellä mainittu Koy Mäkihovikin olisi siinä auttanut.

Korkea käyttöaste laskee vuokria. Sen parantaminen on haastava tehtävä, jossa Pikipruukki tarvitsee myös kaupunginjohtajan tuen.

Kaupunginjohtajan työ on vaativa ja kunnan tehtävät moninaiset. Säästöjä etsitään rönsyjä kitkemällä. Mihin kuntalaisten tarpeeseen vastaa ajan ja rahan uhraaminen yritykseen jota tehtävää varten kunnalla on jo oma yhtiö?

Tapio Osala kaupunginvaltuutettu Koy Pikipruukin hall. pj. Vaasa

Offline Tapio Osala

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 3634
    • View Profile
    • http://TapioOsala.com
Re: Virkamiesmoraali
« Reply #868 on: 19. 08. 2009 16:04 »
Tuosta YH-jupakasta sen verran, että Kokkolassa ovat panneet PYH:n lainatakausanomuksen pöydälle yhtiön tilinpäätösten saamiseksi viime vuosilta (niitä ei ollut anomuksen liitteenä. niitä ei ollut toimitettu Kaupparekisteriin vuosilta 2007 ja 2008 ainakaan vielä pari viikkoa sitten - Vuoden 2007 tilinpäätöksen osalta määräaika meni umpeen jo 30.6.2007....).

Vierailija

  • Guest
Re: Virkamiesmoraali
« Reply #869 on: 20. 08. 2009 10:10 »
Kuka onkaan tuo hallituksen puh joht PYHin?
Joku liero ?

Offline Timo Rintamäki

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 1386
    • View Profile
Re: Virkamiesmoraali
« Reply #870 on: 24. 08. 2009 18:06 »
Jos istuu kaavoituselimessä niin kaikki tuki rakennusliikkeiltä olisi tuon mukaan kielletty. Mistä esim. Rauhalan iso vaalikassa tulee?

Raimo Rauhalan CV löytyy linkistä.

http://www.raimorauhala.net/sivu5.html

Tekninen lautakunta on lähinnä se, jonka luottamusmíehet vastaavat kaupungin kaavoitusasioista.

Tekninen lautakunta

Varsinaiset jäsenet     
     
Rapo Seppo, pj. - ordf. KOK
 
Teppo Erkki, pj. - v.ordf. SDP
 
Möuts Jan-Erik SFP

Smeds Kaj SFP
 
Ekholm Helen SFP

Wägar Tuula KOK

Miettinen Arja SDP

Laaksoharju Kalervo KD
 
Grönfors Marjo KESK
 
Lehto Anneli VAS
 
Mäkynen Jukka Pro-Vaasa

http://www.vaasa.fi/ Suomeksi / Julkiset palvelut / Kaupungin organisaatio / Luottamushenkilot / Lautakunnat / Tekninen lautakunta

Teknisen lautakunnan johtosääntö

Tekninen lautakunta huolehtii, mikäli ei toisin ole säädetty tai määrätty, kaupungin

1. yhdyskuntarakentamisen edellytyksistä, kuten maa- ja vesialueiden hallinnasta, hankinnasta ja luovutuksesta, paikkatieto- ja kiinteistöinsinöörin palveluista sekä asuntoasioista,

2. yleisten alueiden, liikenteen, maa- ja vesirakenteiden sekä niihin liittyvien laitteiden suunnittelusta, rakentamisesta ja ylläpidosta,

3. viheralueiden suunnittelusta, rakentamisesta ja ylläpidosta sekä

4. jätehuollon, vesihuollon ja joukkoliikenteen viranomaistehtävistä.

5. keskitetyistä ruokapalveluista sekä

6. keskitetyistä siivouspalveluista

Lisäksi tekninen lautakunta toimii tielautakuntana.

Yleiset tehtävät

Lautakunta valmistelee kaupunginvaltuuston ja kaupunginhallituksen käsiteltäväksi tulevat asiat ja huolehtii päätösten täytäntöönpanosta.

Lautakunnan tehtävänä on toimialaansa kuuluvina sen lisäksi, mitä muutoin on säädetty tai määrätty:

1. myydä ja vuokrata rakennustontteja asuntotarkoituksiin kaupunginvaltuuston vahvistamien yleisten luovutusehtojen mukaisesti,

2.a. ostaa, myydä, vaihtaa ja korvata asemakaavan tai tonttijaon toteuttamista varten tarvittavia alueita kaupunginvaltuuston vahvistamien yleisten luovutusehtojen mukaisesti sekä rakennuksia ja laitteita,

2. b. päättää muiden alueiden ostamisesta, mikäli kaupan arvo ei ylitä kaupunginvaltuuston vahvistamaa enimmäismäärää 200.000 euroa

2.c päättää kaupunginhallituksen tai kaupunginvaltuuston määräämään kiinteistön osto- tai myyntiajan pidentämisestä enintään kuudella (6) kuukaudella,

3. luovuttaa vuokralle tai muutoin käytettäväksi kaupungin maa- ja vesialueita toistaiseksi ja määräaikaisin sopimuksin enintään kymmeneksi vuodeksi sekä pitemmäksikin ajaksi, jos valtuusto on vahvistanut luovuttamisen yleiset perusteet,

14. tehdä esityksiä asuntotuotantoa varten tarvittavien tonttien varaamisesta kaavoihin sekä asuntomäärärahojen ottamisesta talousarvioon rahoituksen ja lainoituksen järjestämiseksi,

16. päättää varausperusteet ja valita varauksensaajat rakentamistarkoituksiin luovutetuille oma-kotitonteille,

http://www.vaasa.fi / WebRoot / 380444 / Vaasa 2009 SubpageWithBanner.aspx?id = 385014

Tarkistin Teknisen lautakunnan siitä syystä, että vaasalaisia luottamusmiehiä istuu hallituksissa, kuten Osuuskunta Tradekan Vaasan piiri.

http://www.tradeka-yhtyma.fi/frames/etusivu.html

Linkistä pääsee Tradekan etusivulle, josta löytää alasvetovalikosta Omistajahallinto ja sieltä Edustajisto.

Vaasan piiri:

Eila Huhta, Lapua
Riitta Lehtola, Seinäjoki
Raimo Rauhala, Kokkola
Taina Tulima, Pietarsaari
Marjatta Vehkaoja, Vaasa
Jarmo Wahlström, Vaasa

Osuuskunta Tradekan Liiketoiminnot

Restel Oy

Restel Oy on Suomen johtava hotelli- ja ravintola-alan yritys. Osuuskunta Tradeka-yhtymä omistaa kokonaisuudessaan Restel Oy:n.

Hotellit: Cumulus, Rantasipi, Holiday Inn, Ramada, Crowne Plaza, Seurahuone Helsinki ja Ikaalisten Kylpylä.

Ravintolaketjut: Martina, HuviRetki, Rax, NightLife, Hemingway's, Wanha Mestari, Parnell's, Grand Star Café ja HelmiSimpukka

Tapahtumaravintolat: Hartwall Areena, Finnair Stadium, Länsiauto Areena, Energia Areena, Helsingin Jäähalli, Turun Messu- ja kongressikeskus, Mestaritalli ja Linnanmäen ravintolat.

Restel Oy:n toimii yli 300 toimipaikassa eri puolilla Suomea, operoiden yli 40 hotellia ja lähes 300 ravintolaa. Henkilöstöä yhtiöllä on yli 4500.

www.restel.fi

YkkösBonus

Osuuskunta Tradeka-yhtymä on ollut alusta alkaen mukana luomassa Suomen johtavaa kanta-asiakasjärjestelmää YkkösBonusta ja osallistuu edelleen sen kehittämiseen. Nykyäänkin Osuuskunta tarjoaa jäsenilleen erityisiä YkkösBonus-etuja, joista vain Osuuskunnan jäsenet pääsevät nauttimaan.

www.ykkosbonus.com
 
Suomen Lähikauppa Oy

Suomen Lähikauppa Oy on Suomen johtava lähikauppayhtiö, jonka toiminta perustuu kolmeen valtakunnalliseen myymäläbrändiin: Siwa, Valintatalo ja Euromarket. Osuuskunta Tradeka-yhtymä omistaa noin 16 % Suomen Lähikauppa Oy:stä.

www.lahikauppa.fi
 
Sijoitustoiminta

Osuuskunta Tradeka-yhtymällä on myös merkittävä, yhteensä noin 200 miljoonan euron sijoitusvarallisuus. Osuuskunta Tradeka-yhtymän sijoitustoimintaa hoidetaan hallintoneuvoston vahvistaminen sijoitustoiminnan pääperiaatteiden mukaisesti. Osuuskunnan sijoitusomaisuus on sijoitettu sen pääoma-arvon turvaavasti ja pitkällä aikavälillä tuloa tuottavasti.
« Last Edit: 24. 08. 2009 18:06 by Timo Rintamäki »

Offline Tapio Osala

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 3634
    • View Profile
    • http://TapioOsala.com
Re: Virkamiesmoraali
« Reply #871 on: 24. 08. 2009 20:08 »
Jos istuu kaavoituselimessä niin kaikki tuki rakennusliikkeiltä olisi tuon mukaan kielletty. Mistä esim. Rauhalan iso vaalikassa tulee?


Tekninen lautakunta on lähinnä se, jonka luottamusmíehet vastaavat kaupungin kaavoitusasioista.


Kaavoituksesta vastaa Vaasassa kaupunginhallituksen suunnittelujaosto, jonka puheenjohtajana on Raimo Rauhala.

Offline Timo Rintamäki

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 1386
    • View Profile
Re: Virkamiesmoraali
« Reply #872 on: 24. 08. 2009 21:09 »
Kaupunginhallituksen suunnittelujaosto 2009-2010 

Varsinaiset jäsenet - Varajäsenet - Ersättare
   
Rauhala Raimo, pj.    Teppo Erkki SDP
 
Nygård-Fagerudd Wivan, vpj.    SFP Skåtar Kaj SFP
 
Wägar Lars-Erik SFP    Frantz Hans SFP
 
Ahlnäs Anna-Lena SFP    Kloo Barbro SFP
 
Rundgren Salla KOK    Kujanpää Raija KOK
 
Mäkynen Ari KOK    Miettinen Arja SDP
 
Moisio Harri VAS    Mäenpää Pekka VAS
 
Pastuhov Kari KESK    Axell May-Gret KD
 
Swanljung Anna VIHR    Siltanen Aino Pro-Vaasa
 
Vehkaoja Marjatta SDP    Airaksinen-Rajala Oili SDP
       
Häkkinen Juha KOK    Heinonen Marko KOK

http://www.vaasa.fi / Suomeksi / Julkiset palvelut / Kaupungin organisaatio / Luottamushenkilot / Kaupunginhallitus / Kaupunginhallituksen jaostot

Suunnittelujaoston tehtävänä on ohjata ja valvoa

1) kaavoitusta

2) elinkeinotointa ja matkailutoimintaa

3) tietotuotantoa ja tutkimustoimintaa

4) tila- ja investointihankkeiden suunnittelua

Suunnittelujaoston tehtävänä on lisäksi, ellei asiaa ole johtosäännöllä annettu muun toimielimen tehtäväksi

5) valmistella ehdotukset yleis- ja asemakaavoiksi sekä ohjata ja valvoa niiden kehittämistä ja muuttamista

6) hyväksyä muut kuin vaikutuksiltaan merkittävät asemakaavat valtuuston vahvistamissa rajoissa

7) päättää yleis- ja asemakaavojen ajanmukaisuudesta ja uusien kaavojen laatimisesta

8) huolehtia kaavoituskatsauksen laatimisesta ja siitä tiedottamisesta

9) päättää maankäyttö- ja rakennuslain 53 §:n mukaisista rakennuskielloista ja niiden pidentämisestä ja 130 §:ssä tarkoitetuista maisematyöluvista

10) kaupungin lausuntojen antaminen kaavoitus-, suojelu-, lohkomis- ja rakennuslupa-asioissa

11) myöntää maa-aineslain 7 §:n mukaiset luvat sekä päättää maa-ainesasetuksen 4 §:ssä tarkoitetun kunnan lausunnon antamisesta toista kuntaa koskevasta lupapäätöksestä

12) hyväksyä tarvittaessa rakennustapaohjeet ja lähiympäristön suunnitteluohjeet

13) päättää maankäyttö- ja rakennuslain 137 §:n mukaisista rakennusluvan edellytyksistä suunnittelutarvealueella sekä 171 §:n nojalla annettavista poikkeamista asemakaavasta, rakennuskiellosta, tonttijaosta ja tontin rekisteröinnistä

14) päättää tien- ja paikannimistä haja-asutusalueella

http://www.vaasa.fi / WebRoot / 380444 / Vaasa2009SubpageWithBanner.aspx?id = 384981

Voisiko harkita teknisen lautakunnan lakkauttamista ja sen tehtävien siirtämistä suunnittelujaostolle. Kyseessä näyttävät olevan ilmeisen saman päätöksentekoalan luottamusmieselimet.

Yrityksissä ja osuuskunnissa olevat hallitus- ja edustajapaikat ja yksityinen vaalirahoitus poliitikoille pitäisi kieltää koska se vain on kyseenalaista, että jopa samassa luottamusmieselimessä päättäjänä on useampikin yhden ja saman taloudellista etua saavan yrityksen tai osuuskunnan leiriin kuuluva poliitikko.

Eduskunta edustaa kansalaisia. Kansalaisilla pitäisi nykyisen perustuslain mukaan olla enemmistöllä oikeus komentaa eduskuntaa yhdellä tarkkaan mietityllä käskyllä säätää uusi perustuslaki, joka siirtää eduskunnan äänestykset kansalaisille.

"Kansanvaltaisuus ja oikeusvaltioperiaate

Valtiovalta Suomessa kuuluu kansalle, jota edustaa valtiopäiville kokoontunut eduskunta.

Kansanvaltaan sisältyy yksilön oikeus osallistua ja vaikuttaa yhteiskunnan ja elinympäristönsä kehittämiseen.

Julkisen vallan käytön tulee perustua lakiin. Kaikessa julkisessa toiminnassa on noudatettava tarkoin lakia."

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1999/19990731
« Last Edit: 24. 08. 2009 21:09 by Timo Rintamäki »

Offline Tapio Osala

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 3634
    • View Profile
    • http://TapioOsala.com
Re: Virkamiesmoraali
« Reply #873 on: 25. 08. 2009 06:06 »

Voisiko harkita teknisen lautakunnan lakkauttamista ja sen tehtävien siirtämistä suunnittelujaostolle. Kyseessä näyttävät olevan ilmeisen saman päätöksentekoalan luottamusmieselimet.


Kyllä sitä on harkittu ja yritettykin, onneksi ei onnistunut sillä se sehän toisi suunnittelun ja toteutuksen samaan organisaatioon. Lisäksi se keskittäisi valtaa entisestään ja vähentäisi demokratiaa.

--

Lasse Gärstgivars sanoi eilen radiohaastattelussa (Lumio, LG ja minä "Slaget efter tolv") hyvän totuuden (ei nyt tähän ylläolevaan liity):

Vaasassa on virkamiesvalta ja naapurikunnissa on luottamusmiesvalta ja se aiheuttaa ongelmia kuntienvälisissä neuvotteluissa, esim. kuntaliitosasioissa.

Offline Timo Rintamäki

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 1386
    • View Profile
Re: Virkamiesmoraali
« Reply #874 on: 27. 08. 2009 23:11 »
Voisiko harkita teknisen lautakunnan lakkauttamista ja sen tehtävien siirtämistä suunnittelujaostolle. Kyseessä näyttävät olevan ilmeisen saman päätöksentekoalan luottamusmieselimet.

Kyllä sitä on harkittu ja yritettykin, onneksi ei onnistunut sillä se sehän toisi suunnittelun ja toteutuksen samaan organisaatioon. Lisäksi se keskittäisi valtaa entisestään ja vähentäisi demokratiaa.

Korjaisin tässä, että siirtäisinkin asiat suunnittelujaostolta ja tekniseltä lautakunnalta kuntalaisten kansanäänestykselle.

Suunnittelu ja toteutus voi olla samassa organisaatiossa, mutta hyväksyntä ei. Hyväksynnän pitää olla joko kuntalaisten edustajikseen valitsemilla henkilöillä tai kuntalaisilla itsellään kansanäänestyksellä.

Olettaisin, että suunnittelujaostossa ja teknisessä lautakunnassa ei sentään suunnitella ja tai toteuteta vaan he ovat hyväksyjiä. Suunnittelu ja toteutus on käsittääkseni insinööreillä.

Suunnittelujaoston jäsenet valitsee kuntalaisten valitseman kaupunginvaltuuston valitsema kaupunginhallitus puoluejäsenistä. Teknisen lautakunnan jäsenet valitsee valtuusto puoluejäsenistä. Suunnittelujaostoon ja tekniseen lautakuntaan valittavilla henkilöillä ei ole perehtyneisyysehtoja. Suunnittelujaoston ja teknisen lautakunnan jäsenet on valittu kunnallispolitiikasta kiinnostuneiden ja ehdokkaaksi asettuneiden puoluejäsenien keskuudesta edustamaan puoluetta.

Kuntalaiset varmaankin haluaisivat tietää mitä kunnan kaupunkisuunnittelussa ja teknisessä toimessa on meneillään.

Jo päätetyt asiat ovat esillä Vaasan kaupungin Esityslistat ja pöytäkirjat sivuilla. Sitten on kaupunkisuunnittelun kuulutukset eli nähtävilläoloaika.

Voitaisiinko velvoittaa Kaupunginjohtaja lähettämään kaikista suunnittelujaostolle esiteltävistä asioista kopiot kuntalaisten sähköposteihin.

Voitaisiinko velvoittaa Teknisen toimen apulaiskaupunginjohtaja lähettämään kaikista tekniselle lautakunnalle esiteltävistä asioista kopiot kuntalaisten sähköposteihin.

"Kuntalaki

29 §
 
Tiedottaminen

Kunnan on tiedotettava asukkailleen kunnassa vireillä olevista asioista, niitä koskevista suunnitelmista, asioiden käsittelystä, tehdyistä ratkaisuista ja niiden vaikutuksista. Kunnan on laadittava tarvittaessa katsauksia kunnan palveluja, taloutta, ympäristönsuojelua ja maankäyttöä koskevista asioista. Asukkaille on myös tiedotettava, millä tavoin asioista voi esittää kysymyksiä ja mielipiteitä valmistelijoille ja päättäjille."

Voitaisiinko kuvitella, että kuntalaiset äänestäisivät kerran kuukaudessa joka kuukausi kaupunginjohtajan alaisuudessa olevan kaupunkisuunnittelun ja teknisen toimen apulaiskaupunginjohtajan alaisuudessa olevan teknisen toimen eli suunnittelujaoston ja teknisen lautakunnan asiat. Joka kuukausi siitä syystä, että lupahakemuksen käsittelyä odottavien asioiden päätöksenteossa ei tarvitsisi odotella kohtuuttomasti.

"30 §
 
Kunnallinen kansanäänestys

Valtuusto voi päättää, että kunnalle kuuluvasta asiasta toimitetaan kansanäänestys."

Valtuuston taas valitsevat kuntalaiset.

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1995/19950365

Julkinen salaisuus on, että Suomen epävirallinen ylin laki on viraston sisäinen käytäntö, josta ei ole mitään mustaa valkoisella missään, mutta joka määrittää asiat ja niiden etenemisen siten, että virkamiesten sanelu toteutuu virkamiesten tarpeiden mukaisesti.
« Last Edit: 28. 08. 2009 13:01 by Timo Rintamäki »

Offline Tapio Osala

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 3634
    • View Profile
    • http://TapioOsala.com
Re: Virkamiesmoraali
« Reply #875 on: 28. 08. 2009 13:01 »

Suunnittelu ja toteutus voi olla samassa organisaatiossa, mutta hyväksyntä ei. Hyväksynnän pitää olla joko kuntalaisten edustajikseen valitsemilla henkilöillä tai kuntalaisilla itsellään kansanäänestyksellä.

Olettaisin, että suunnittelujaostossa ja teknisessä lautakunnassa ei sentään suunnitella ja tai toteuteta vaan he ovat hyväksyjiä. Suunnittelu ja toteutus on käsittääkseni insinööreillä.

Suunnittelujaoston jäsenet valitsee kuntalaisten valitseman kaupunginvaltuuston valitsema kaupunginhallitus puoluejäsenistä. Teknisen lautakunnan jäsenet valitsee valtuusto puoluejäsenistä. Suunnittelujaostoon ja tekniseen lautakuntaan valittavilla henkilöillä ei ole perehtyneisyysehtoja. Suunnittelujaoston ja teknisen lautakunnan jäsenet on valittu kunnallispolitiikasta kiinnostuneiden ja ehdokkaaksi asettuneiden puoluejäsenien keskuudesta edustamaan puoluetta.


----
Kuntalaiset varmaankin haluaisivat tietää mitä kunnan kaupunkisuunnittelussa ja teknisessä toimessa on meneillään.

Jo päätetyt asiat ovat esillä Vaasan kaupungin Esityslistat ja pöytäkirjat sivuilla. Sitten on kaupunkisuunnittelun kuulutukset eli nähtävilläoloaika.


Kyllä tekninen lautakunta on "toteuttajan " roolissa. Se hyväksyy katupiirustukset, rakennuspiirustukset,  yms. Viranhaltija sitten panee ne täytäntöön (ja tietysti ensiksi esittelee).

Kyllä kaikissa organisaatioissa, vaikka teollisuudessa, on suunnittelu ja toteutus yleensä erillään.

Kuntalain idea lähtee siitä, että luottamushenkilöt ovat nimenomaan maallikkoja ja edustavat käyttäjä/maksaja-näkökulmaa. Viranhaltijat ovat asiantuntijoita, jotka toimivat virkavastuulla. Nyt meillä on satoja "kuntalaisia" päätävissä elimissä, olkoonkin että valintaprosessi tapahtuu pääasiassa puolueiden kautta.

Esityslistat ovat jlkisia ja web-sivuilla. En usko, että olisi kovin vaikeata jo nyt RSS-feedillä saada niitä itselleen vaikka kännykkään... Moniko niitä oikeasti haluaisi Rintamäen lisäksi?

Offline Timo Rintamäki

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 1386
    • View Profile
Re: Virkamiesmoraali
« Reply #876 on: 30. 08. 2009 22:10 »
"Kuntalaki 17.3.1995/365

Eduskunnan päätöksen mukaisesti säädetään:"

Eduskunta siis päättää kuntalain.

Jos haluaa muuttaa kunnan tapaa toimia ja kuntalaki ei tunne sellaista niin asia pitää tuoda kansalaisten enemmistölle julki. Kun näin on saavutettu enemmistön huomio niin eduskunta ja virkamiehet reagoivat sanomalla, että kerätköön adressejaan ja melskatkoot palstoilla. Melskaajien kantaa ei huomioida valmistelussa koska melskaajat toimivat väärin käyttäessään julkisuutta ohi virkamiesten ja poliitikkojen. Keskeneräisistä asioista ei keskustella. Asiasta saa keskustella vasta sitten, kun se on hyväksytty eduskunnassa.

Kuntalain ensimmäinen pykälä

"1 luku
 
Yleiset säännökset

Kuntien itsehallinto

Suomi jakautuu kuntiin, joiden asukkaiden itsehallinto on turvattu perustuslaissa.

Kunnan päätösvaltaa käyttää asukkaiden valitsema valtuusto. Valtuustosta samoin kuin kansanäänestyksestä ja asukkaiden oikeudesta muuten osallistua ja vaikuttaa kunnan hallintoon säädetään jäljempänä.

Kunta pyrkii edistämään asukkaidensa hyvinvointia ja kestävää kehitystä alueellaan."

Kuntalaissa on kansanäänestyksistä pykälät, mutta niitä ei sovelleta vaikka kuntalaiset mellakoisi kaduilla vaatien kansanäänestystä. Kansanäänestystä ei vain tule koska se on puolueiden politiikan sotkemista jo sovituissa asioissa.

"31 §
 
Kansanäänestysaloite

Kansanäänestysaloitteen voi tehdä vähintään viisi prosenttia äänioikeutetuista kunnan asukkaista. Valtuuston on viipymättä päätettävä, toimitetaanko aloitteessa tarkoitettu kansanäänestys."

Kuntalaiset voivat tehdä aloitteen kansanäänestyksestä. Minulle ei riittäisi yksi kansanäänestys yhdestä asiasta vaan kansanäänestyksestä pitää tehdä käytäntö. Pitäisi vain päättää mitkä asiat on tuotava kansanäänestykseen. Yksi sellainen olisi kunnallisveroprosentti, josta valtuusto päättää marraskuun alussa.

Kunnallisveroprosenttikansanäänestyksestä saattaisi seurata myös suuri kunnan menojen arvotuskeskustelu vaasalaisia.infossa.

Jostain syystä verotukseen liittyen toimivaltainen toimielin ei ole kuntalaisten kansanäänestys. Neuvoa-antava kansanäänestys ei sisällä minkäänlaista hallinnollista pakkoa toteuttaa yhtään mitään kuntalaisista lähtevää asiaa. Hallinto yksinkertaisesti on pienen sisäpiirin sanelua kuntalaisille ja piste. Kunta ei tule tuomaan yhtään mitään kansanäänestykseen vaan asiat viedään puoluejäsenille äänestettäväksi sovitusti siten, että edut säilyvät.

Kuntalain mukaan siis säädetään asukkaiden oikeudesta osallistua ja vaikuttaa, joka toteutuu parhaiten kansanäänestyksellä. Käytännössä ei järjestetä kansanäänestyksiä, eikä kuntalaisen vaikuttamismahdollisuuksiakaan siten oikeasti ole. Kansanäänestyksellä voitaisiin päättää esimerkiksi rahoitus niihin kunnan menoihin, jotka eivät ole lakisääteisiä, jotka karsittaisiin ja niillä alennettaisiin kunnallisveroa.

Kunnan avainkysymys on rahoitus. Rahoitus on se jolla tehdään kaikki.

Oletaan, että valtaan nousee uusi pormestari, joka haluaa muuttaa kaiken. Ensimmäinen asia on katsoa rahoitus. Rahoituksella maksetaan kunnan työntekijöiden palkat ja tuensaajien tuet. Kunnan rahoitus koskee lakisääteisiä menoja, sitten on muut menot.

Valtio ja kunta määrittävät yhdessä peruspalveluohjelman, jossa määritetään kunnan tuottamat lakisääteiset palvelut ja niiden rahoitus kunnan ja valtion kesken jakaen. Kuntien julkisten palveluiden, kuten sosiaali- ja terveystoimen ja opetustoimen rahoitukseen valtio osallistuu valtionosuuksilla.

"8 § (21.12.2007/1375)
 
Valtion ja kunnan suhde

Valtiovarainministeriö seuraa yleisesti kuntien toimintaa ja taloutta sekä huolehtii, että kuntien itsehallinto otetaan huomioon kuntia koskevan lainsäädännön valmistelussa."

 "8 a § (21.12.2007/1375)
 
Peruspalveluohjelmamenettely

Peruspalveluohjelmamenettelyllä tarkoitetaan peruspalveluohjelmaa sekä peruspalvelubudjettia. Peruspalveluohjelmamenettely on osa valtion ja kuntien neuvottelumenettelyä ja valtion talousarvion valmistelua.

Lisäksi peruspalveluohjelmassa arvioidaan kuntien lakisääteisten tehtävien rahoitustarvetta, kehittämistä ja tuottavuuden lisäämistä.

Peruspalvelubudjetissa arvioidaan kuntatalouden kehitys sekä valtion talousarvioesityksen vaikutukset kuntatalouteen. Peruspalvelubudjetti laaditaan valtion talousarvioesityksen yhteydessä.

Peruspalveluohjelman ja -budjetin laatii valtiovarainministeriö yhdessä sosiaali- ja terveysministeriön, opetusministeriön ja tarvittaessa muiden ministeriöiden kanssa. Suomen Kuntaliitto osallistuu pysyvänä asiantuntijana peruspalveluohjelmamenettelyyn."

Lakisääteisten tehtävien rahoitustarve on kunnan budjetin ja tulevan verotustarpeen arvioimisen keskeinen osa.

"8 a § (21.12.2007/1375)
 
Peruspalveluohjelmamenettely

Peruspalveluohjelmamenettelyllä tarkoitetaan peruspalveluohjelmaa sekä peruspalvelubudjettia. Peruspalveluohjelmamenettely on osa valtion ja kuntien neuvottelumenettelyä ja valtion talousarvion valmistelua.

Peruspalveluohjelmassa arvioidaan kuntien toimintaympäristön ja palvelujen kysynnän muutokset, kuntatalouden kehitys ja kuntien tehtävien muutokset sekä tehdään ohjelma tulojen ja menojen tasapainottamisen edellyttämistä toimenpiteistä.

Kuntataloutta arvioidaan kokonaisuutena, osana julkista taloutta ja kuntaryhmittäin. Lisäksi peruspalveluohjelmassa arvioidaan kuntien lakisääteisten tehtävien rahoitustarvetta, kehittämistä ja tuottavuuden lisäämistä.

Peruspalvelubudjetissa arvioidaan kuntatalouden kehitys sekä valtion talousarvioesityksen vaikutukset kuntatalouteen. Peruspalvelubudjetti laaditaan valtion talousarvioesityksen yhteydessä.

Peruspalveluohjelman ja -budjetin laatii valtiovarainministeriö yhdessä sosiaali- ja terveysministeriön, opetusministeriön ja tarvittaessa muiden ministeriöiden kanssa. Suomen Kuntaliitto osallistuu pysyvänä asiantuntijana peruspalveluohjelmamenettelyyn."

"Kunnan muu hallinto

16 §

Hallinnon järjestäminen ja johtosäännöt

Kunta päättää hallintonsa järjestämisestä tässä laissa säädetyllä tavalla. Hallinnon järjestämiseksi valtuusto hyväksyy tarpeelliset johtosäännöt, joissa määrätään kunnan eri viranomaisista sekä niiden toiminnasta, toimivallan jaosta ja tehtävistä."

Voiko kunta järjestää itse hallintonsa laissa säädetyllä tavalla.

"24 § (29.6.2006/578)
 
Kunnanjohtaja ja pormestari

Kunnan hallintoa, taloudenhoitoa sekä muuta toimintaa johtaa kunnanhallituksen alaisena kunnanjohtaja tai pormestari. Kunnanjohtajan tai pormestarin valitsee valtuusto. Kunnanjohtaja on virkasuhteessa kuntaan ja pormestari on kunnan luottamushenkilö. Pormestari toimii kunnanhallituksen puheenjohtajana."

Kuntalaki tuntee pormestarin.

"25 §
 
Kunnanjohtajan irtisanominen tai siirtäminen muihin tehtäviin
Valtuusto voi irtisanoa kunnanjohtajan tai siirtää hänet muihin tehtäviin, jos hän on menettänyt valtuuston luottamuksen.

Asia tulee vireille kunnanhallituksen esityksestä tai jos vähintään neljäsosa valtuutetuista on tehnyt sitä koskevan aloitteen. Asiaa valmisteltaessa kunnanjohtajalle on ilmoitettava, mihin luottamuksen menetys perustuu, ja varattava hänelle tilaisuus tulla kuulluksi.

Edellä 1 momentissa tarkoitetun päätöksen tekemiseen vaaditaan, että sitä kannattaa kaksi kolmasosaa kaikista valtuutetuista. Päätös voidaan panna heti täytäntöön. Samalla kunnanjohtaja voidaan vapauttaa tehtäviensä hoidosta."

Vaasan valtuusto voi erottaa kaupunginjohtajan.

Asioiden valmisteluun aloitteen tekee yleensä virkamieskunta. Virkamieskunnan ulkopuolelta tulevat aloitteet eivät luonnollisesti etene koska ne nakertavat virkamieskunnan aloitteisiin käytettävissä olevaa rahoitusta. Virkamieskunnan ulkopuolelta tulevien aloitteista näkee, että prioriteeteissa on vain oman pienen puuhapiirin harrastusten edistäminen kunnan rahoilla. Syynä erilaisiin prioriteetteihin on tietenkin aivan erilainen maailma verrattuna kuntaa tai valtiota pyörittäviin virkamiehiin.
« Last Edit: 02. 09. 2009 14:02 by Timo Rintamäki »

Offline vaasalainen

  • Tästä foorumista
  • Administrator
  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 5079
  • Gender: Male
  • Muista käydä Chatissa
    • View Profile
    • Email
Re: Virkamiesmoraali
« Reply #877 on: 01. 09. 2009 12:12 »
Ari Salminen, hallintotieteiden tohtori, professori Vaasan yliopistosta on julkaissut HeSarissa mielenkiintoisen kirjoituksen otsikolla ”Kansalaiset paljastamaan korruptiota”. Salminen kirjoittaa mm., että

”Korruption torjunta on osa suoraa demokratiaa. Aktiivisina osallisina kansalaiset vaikuttavat julkiseen päätöksentekoon ja julkisten asioiden hoitoon. Eettisessä mielessä tärkein periaate on tällöin avoimuus. Tätä nykyä kansalaiset eivät luota siihen, että avoimuus lisääntyisi yhteiskunnassamme. ”

ja

”Nimettömät internetpohjaiset hot line -kanavat ovat turvallinen keino ennaltaehkäisyyn. Jos kanavat palvelevat kunnolla eri kansalaisryhmien
tarpeita, niiden kautta saadaan tietoa julkisten byrokratioiden toiminnasta.
Suuria organisaatioita on aiheellista tarkkailla, koska niiden sisällä syntyy helposti epäeettisiä menettelytapoja, joista tulee arkipäivää.”

Juuri tämä Ari Salmisen korostama avoimmuuden lisääminen oli vankin peruste vaasalaisia.info blogin ja foorumin perustamiselle.

Olen tänään lähettänyt Ari Salmiselle linkin vaasalaisia.infon Virkamiesmoraali-ketjuun. Ketjussa on 877 kirjoitusta virkamiesmoraalista (02.09.09 klo. 14.17) ja ne on luettu 31474 kertaa.

Ari Salminen johtaa Suomen Akatemian rahoittamaa tutkimushanketta Kansalaiset ensin - eettinen hallinto kansalaisten arvioimana.

Akatemian tutkimushankkeessa mukana olevien tulisi tutustua perinpohjin vaasalaisia.info foorumin keskusteluketjuihin.  Tiedä vaikka saisivat uusia ideoita.

HeSari
« Last Edit: 01. 09. 2009 12:12 by vaasalainen »
Tämä sivusto täytti 9 vuotta helmikuun 2 päivänä 2014.  Ylläpidän tätä vapaasta tahdostani.  Tämä on minun tapani osoittaa rakkauteni tätä hienoa kaupunkia kohtaan.

CopyPaste

  • Guest
Re: Virkamiesmoraali
« Reply #878 on: 07. 09. 2009 16:04 »
”Tuoreen selvityksen mukaan "hyvä veli" -verkostot koetaan korruption vaikuttavimmaksi muodoksi Suomessa. Verkostot eivät kuitenkaan näy poliisin tietojärjestelmistä saatavissa tiedoissa, tutkintapyynnöissä tai kanteluissa. Itseilmoittamistutkimuksilla voidaan saada arvokasta tietoa korruptiivisista tai epäeettisistä käytännöistä. Vallan väärinkäytön riski liittyy läheisesti kaksoisrooleihin ja päätöksenteon intressikonflikteihin.

Vaalirahoituksen epäselvyydet pudottivat Suomen Transparency Internationalin
havaintoindeksilistalla (Corruption Perceptions Index) viidenneksi. Indeksillä mitataan
poliitikkojen ja viranomaisten lahjonta-alttiutta maakohtaise”

Korruptiotilannekuva

Offline Tapio Parkkari

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 875
    • View Profile
Re: Virkamiesmoraali
« Reply #879 on: 09. 09. 2009 05:05 »
Tämä teksti on julkaistu myös "Huutoniemen terveysaseman puolesta"
ketjussa:

Sain maanantaina tietooni että tämä foorumi on otettu osaksi Suomen Akatemian Kansalaiset ensin - eettinen hallinto kansalaisten arvioimana tutkimushanketta.  Hanke päättyy vuonna 2010.

Eli täällä käytävä keskustelu hallinnosta, virkamiesmoraalista, kansalaisvaikuttamisesta yms. noteerataan nyt arvovaltaisimmalla mahdollisella tasolla.

Joka tapauksessa on selvää että kun hankkeen loppuraportti julkistetaan on siinä mukana myös tämä foorumi.

Kuitataanko foorumi vain muutamalla rivillä, vai saako täällä käynissä oleva kansalaiskeskustelu laajemmankin huomion , jää nähtäväksi.

Tietysti on myös niin että kun aikaa on vielä lähes vuosi, voi jokainen petrata omalta kohdaltaan.
Auta foorumin tunnetuksi tekemisessä.  Lähetä tästä ketjusta tieto kavereillesi "Lähetä Aihe" nappulasta.  Nappula on heti pohjaviivan alapuolella.