Author Topic: C Express  (Read 107076 times)

0 Members and 7 Guests are viewing this topic.

eklu

  • Guest
Re: C Express
« Reply #40 on: 07. 11. 2008 16:04 »
Herää, etkö olekkin ostanut halpoja nauloja tai ruuveja. Luuletko että ne on pudonnut taivaasta, mailma menee näin ja Vaasan on turha jarrutella tai pitää äkkiä tehdä lisää laituria johon saa kurvata laivalla jossa katsastusleima rupiaa oleen liki. Tottahan muut EU maat äkkiä hokaa mihinkä vanhat laivat voi jättää, luuletko että päivän vanhaa firmaa jää kirvelemään maksamatta jääneet satamamaksut kun ei ollut edes unissa tarkoitus niitä maksaa.

Reaali mailmassa pitää elää reaali säännöillä, Vaasa ja sen päättäjät eivät kykene siivoamaan mansikkasaarta joka pienellä maan kuorimisella on pikkujuttu tuon romun purkamiseen. Puhutaan maanvaihdoista ja ketä muistaa raastuvankadun alussa olleen romukaupan jossa oli iso kasa akkuja, akut kaadettiin maahan ja padassa lyijy sulatettiin. Siis ihan kaupungissa, onko sinne vaihdettu maata ja kuinka paljon, voin tulla näyttämään kohdat josta voi ottaa näytteitä. Takaan et lyijypitoisuus ylittää kaikki normit, purataanko talot vaihdetaanko massat, no ei varmasti.

Tämä on siis ihan pelkkää sievistelyä, ikää on senverran että pystyn näyttämään monta paikkaa josta saadaan näytteet jotka ylittävät moninkertaisesti sallitut arvot. Nyt on kyse laivan köysien irrottamisesta ja pienestä vilkutuksesta perään, no tietenkin niitä halpoja nauloja sit vaik starkista hakien.

Offline herkkoo

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 7433
  • Gender: Male
    • View Profile
    • Email
Re: C Express
« Reply #41 on: 07. 11. 2008 17:05 »

No kun tuolla paatilla ei ole nykyisellään mitään hyötykäyttöä niin sinnehän voi majoittaa niitä vehkiksen spontaani pakolaisia

fableable

  • Guest
Re: C Express
« Reply #42 on: 07. 11. 2008 18:06 »
Herää, etkö olekkin ostanut halpoja nauloja tai ruuveja. Luuletko että ne on pudonnut taivaasta, mailma menee näin ja Vaasan on turha jarrutella tai pitää äkkiä tehdä lisää laituria johon saa kurvata laivalla jossa katsastusleima rupiaa oleen liki. Tottahan muut EU maat äkkiä hokaa mihinkä vanhat laivat voi jättää, luuletko että päivän vanhaa firmaa jää kirvelemään maksamatta jääneet satamamaksut kun ei ollut edes unissa tarkoitus niitä maksaa.

Reaali mailmassa pitää elää reaali säännöillä, Vaasa ja sen päättäjät eivät kykene siivoamaan mansikkasaarta joka pienellä maan kuorimisella on pikkujuttu tuon romun purkamiseen. Puhutaan maanvaihdoista ja ketä muistaa raastuvankadun alussa olleen romukaupan jossa oli iso kasa akkuja, akut kaadettiin maahan ja padassa lyijy sulatettiin. Siis ihan kaupungissa, onko sinne vaihdettu maata ja kuinka paljon, voin tulla näyttämään kohdat josta voi ottaa näytteitä. Takaan et lyijypitoisuus ylittää kaikki normit, purataanko talot vaihdetaanko massat, no ei varmasti.

Tämä on siis ihan pelkkää sievistelyä, ikää on senverran että pystyn näyttämään monta paikkaa josta saadaan näytteet jotka ylittävät moninkertaisesti sallitut arvot. Nyt on kyse laivan köysien irrottamisesta ja pienestä vilkutuksesta perään, no tietenkin niitä halpoja nauloja sit vaik starkista hakien.

Heräämään mihin? Luovuttamiseen, välinpitämättömyyteen? 
 

Offline Kari Lajunen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 7818
  • Gender: Male
  • Kerro tästä foorumista mahdollisimman monelle.
    • View Profile
    • Oivakaihdin Oy
    • Email
Re: C Express
« Reply #43 on: 08. 11. 2008 10:10 »
No kun tuolla paatilla ei ole nykyisellään mitään hyötykäyttöä niin sinnehän voi majoittaa niitä vehkiksen spontaani pakolaisia

Tuo on hyvä idea ja tokikin pakolaisia voisi heti työllistää laivan kunnostuksessa.
He voivat sutia pensselillä uutta maalia.  Asbestipurkuun nyt ei tietenkään
mutta kyllä he mielellään tekevät tuollaista maalausta ja ohjattua. 
Voivat vaikka ikäänkuin omalla
työllä kunnostaa majapaikkansa.  Näin he ovat sen kotimaassaankin
joutuneet tekemään mutta luotisateen uhkaamana.  Nyt ei olisi tätä
uhkaa.  Näin kunnostuksessa vaadittava työvoimakustannus vähenisi oleellisesti.
Mielestäni tuo ei olisi halpatyövoiman hyväksikäyttöä.  Meillä ei ole majoitusta
mutta kun he itse sen kunnostavat niin silloin on.  Ei pakolaista voi verrata
halpapyövoimaan.  Kyse on heidän hengen pelastamisesta niine resursseine
mitä on.  Meillä ei ole varaa ottaa yhtään enempää tai edes tätä määrää mutta
tällalailla voisi olla. 

alusta korjatessa he saattavat oppia hyödyllisen ammatin.  Maalarin, puusepän,
ikkunanpesijän, kielenkääntäjän,..ym.  Kyllä mahdollisuuksia löytyy ja pikkurahalla.
« Last Edit: 08. 11. 2008 13:01 by Kari Lajunen »
Lähetä tieto tästä ketjusta henkilölle jota arvelet sisällön kiinnostavan ja kavereillesi alareunan "Lähetä Aihe" nappulasta.  Tämä on ainoa keino kertoa tästä foorumista.

EX-Vaasalainen

  • Guest
Re: C Express
« Reply #44 on: 10. 11. 2008 08:08 »



Eiköhän laiteta kaikki Vaasan työttömätkin samaan sakkiin ....Saadaan täystyöllisyys!!!

Offline Kari Lajunen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 7818
  • Gender: Male
  • Kerro tästä foorumista mahdollisimman monelle.
    • View Profile
    • Oivakaihdin Oy
    • Email
Re: C Express
« Reply #45 on: 10. 11. 2008 08:08 »
Eiköhän laiteta kaikki Vaasan työttömätkin samaan sakkiin ....Saadaan täystyöllisyys!!!

pari ammattitaitoista omaa työtöntä voisi olla työhönohjaajana mutta muuten
kyse ei olisi työllistämisestä vaan pakolaisavusta.
Lähetä tieto tästä ketjusta henkilölle jota arvelet sisällön kiinnostavan ja kavereillesi alareunan "Lähetä Aihe" nappulasta.  Tämä on ainoa keino kertoa tästä foorumista.

Offline JSL

  • Vakituinen
  • **
  • Posts: 82
    • View Profile
Re: C Express
« Reply #46 on: 10. 11. 2008 09:09 »
Tässä asiassa on taas tullut esille niitä ehdotuksia, joita Vaasa harrastaa aika paljon. Eli sitä kun ei itse osata tai ei ole mahdollisuutta hoitaa jotain asiaa, niin se vastuu laitetaan muille tai sitten siihen yritetään keksiä jotain päätöntä ratkaisua.

Onhan siellä ihan hyviäkin ehdotuksia ollut, ja tietysti pitänee muistaa että tämä on vain foorumi jolla saa ilmaista oman mielipiteensä.

Offline Tapio Parkkari

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 875
    • View Profile
Re: C Express
« Reply #47 on: 11. 01. 2009 11:11 »
Nyt Vasabladetkin tietää sen, mistä täällä on puhuttu jo pitkään.  Saas nähdä tietääkö Pohjalainen?

http://www.vasabladet.fi/story.aspx?storyID=34153
Auta foorumin tunnetuksi tekemisessä.  Lähetä tästä ketjusta tieto kavereillesi "Lähetä Aihe" nappulasta.  Nappula on heti pohjaviivan alapuolella.

Offline Toope

  • Aktiivi vaikuttaja
  • ****
  • Posts: 467
    • View Profile
Re: C Express
« Reply #48 on: 12. 01. 2009 11:11 »
Syötä seuraavat sanat googlen kuvahakuun, niin ymmärrät miksi C Express seisoo Vaskiluodon satamassa ja jää sinne. Kustannukset vaasalaisille 4-5 milj. euroa:

Alang ship breaking yard

Slideshow aiheesta:
http://www.jirirezac.com/stories/shipbreakers/

Täältä saat lisää tietoa englanniksi:  Tutki jutun alaosan linkit
http://en.wikipedia.org/wiki/Ship_breaking

Asbesti ja kustannukset Bangladeshissa
http://worldasbestosreport.org/gac2004/pl_2_03_e.pdf

Kokeile tätä hakua:
ship breaking cost asbestos
« Last Edit: 12. 01. 2009 11:11 by Toope »

Jarno Hautala

  • Guest
Re: C Express
« Reply #49 on: 12. 01. 2009 18:06 »
Onkohan romuraudan hinta pudonnut jo niin alas, että jos tuo laiva tuosta yritetään ilmaiseksi antaa jollekkin asialliselle purkajalle, niin siitä joutuu silti maksamaan, että joku asiallinen purkaja sen huolii? Onkohan jo se tilanne?

Laivahan saattaa olla ulosmitattavissa maksamattomien satamamaksujen vuoksi jossain vaiheessa. Ja silloin laiva siirtyy kaupungin omistukseen ja on näin ollen "myytävissä" pois.

Laivasta on kuitenkin maksettu jotain, eli sillä on ainakin ollut huomattava romuarvo, mutta onko tuo romuarvo ollut tuloa ainoastaan silloin, kun se puretaan asiattomilla tavoilla ja asiattomissa olosuhteissa. Onkohan tuo romuarvo edes sulanut vielä kokonaan pois. Vai voikohan sen purkaa asiallisesti ja kannattavasti, jos saa palkaksi siitä tulevan romun, eikä joudu maksamaan laivasta mitään.

Mitä tulee laivan uusiin täällä ehdotettuihin käyttötarkoituksiin niin, asbetihan ei käsittääkseni estä laivan käyttöä mitenkään. Ainoastaan purkaminen on ongelmallista, koska silloin tulee asbestipölyä. Laivaa vaan on pidetty ja muokattu niin, ettei sitä voi paljon mihinkään käyttöön käyttää tai ainakin muutoksia pitää tehdä ja silloinkin joudutaan ehkä purkamaan asbestia. Voin olla toki väärässäkin.


Edit: meni väärään ketjuun ja piti laittaa myös tänne C-EXPRESS ketjuun, eli kopioin tänne
« Last Edit: 12. 01. 2009 21:09 by Jarno Hautala »

belurisk

  • Guest
Re: C Express
« Reply #50 on: 12. 01. 2009 19:07 »
Vaasan kaupunki ja satamalaitos ovat toistaiseksi paineissa.  Jatkossa ehkä vielä enemmän niinsanotusti "lirissä".
RG Line ja Attar (eivätkä muutkaan) eivät kommentoi eivätkä tule esiin.  Pesevät kätensä - öljyllä ja asbestilla.
Kuka tai mikä taho viime kädessä kantaa vastuun ja kustannukset - ilmoittautujia ei löydy.
Taitamattomuutta ja piittamattomuutta on ollut liikkeellä.
Kaupunki on itse myötävaikuttanut olosuhteisiin ja nykyisen tilanteen kehittymiseen.
Oikeuskäsittelyyn saatetaan hyvinkin mennä ja ketkä maksavat sen kustannukset?
Tähänkään mennessä vastuunkantajia ei todellakaan löydy - ei niitä toisaalta kukaan ole enää oikeasti odottanutkaan.  Kustannukset tulevat kaatumaan jonnekin, vaikeaa ei ole arvuutella minnekkä.
Kun RG-Linen toiminta on ollut ja on julkisin varoin tuettua, niin jotain rääpyä avoimelta tiedottamiselta voisi edellyttää.  Vai mitenkä?

AD

  • Guest
Re: C Express
« Reply #51 on: 12. 01. 2009 19:07 »
Vaasan kaupunki ja satamalaitos ovat toistaiseksi paineissa.  Jatkossa ehkä vielä enemmän niinsanotusti "lirissä".
RG Line ja Attar (eivätkä muutkaan) eivät kommentoi eivätkä tule esiin.  Pesevät kätensä - öljyllä ja asbestilla.
Kuka tai mikä taho viime kädessä kantaa vastuun ja kustannukset - ilmoittautujia ei löydy.
Taitamattomuutta ja piittamattomuutta on ollut liikkeellä.
Kaupunki on itse myötävaikuttanut olosuhteisiin ja nykyisen tilanteen kehittymiseen.
Oikeuskäsittelyyn saatetaan hyvinkin mennä ja ketkä maksavat sen kustannukset?
Tähänkään mennessä vastuunkantajia ei todellakaan löydy - ei niitä toisaalta kukaan ole enää oikeasti odottanutkaan.  Kustannukset tulevat kaatumaan jonnekin, vaikeaa ei ole arvuutella minnekkä.
Kun RG-Linen toiminta on ollut ja on julkisin varoin tuettua, niin jotain rääpyä avoimelta tiedottamiselta voisi edellyttää.  Vai mitenkä?
Ei kai oikeustoimiin voida mennä, Kouhihan juuri marmatti Suvilahden osalta että ei voida kuin maksaa
http://www.vasabladet.fi/story.aspx?storyID=34268
että Vaasan kaupungin ei tarvitse lähteä käymään asiasta oikeutta.
Olisi kirjoituksen mukaan tyyristä sekä hidasta.
No nyt tulee tosi kalliiksi.


Offline Roikale

  • Kansalaisaktiivi
  • ***
  • Posts: 191
  • Gender: Male
    • View Profile
Re: C Express
« Reply #52 on: 12. 01. 2009 20:08 »
Oikein ihmettelen itseäni, mutta mielestäni Syke teki aivan oikean päätöksen kieltäessään laivan siirron. Ei länsimaissa voida noin vain dumpata hankalia myrkkylaivoja kehitysmaalaisten purettavaksi, ihan kuin ei muka tiedettäisi siitä aiheutuvan ympäristö- ja terveysriskejä. Tekniikka ja rahat asbestin turvalliseen purkamiseen ovat täällä, ei Intian rannikolla.

Vastuu laivasta on täysin Attarilla, harmi vaan että painostuskeinot taitavat olla vähissä. Hienointa olisi, jos paattia ei purettaisi vaan sille keksittäisiin uutta käyttöä.

Offline massi

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 501
  • Gender: Male
  • ja eikun lapioimaan...
    • View Profile
Re: C Express
« Reply #53 on: 12. 01. 2009 21:09 »
Taitaa upota ennenkun muuta tapahtuu jos ei Attar saa siirtolupaa juonittua.

Suomessa purku tulisi niin kalliiksi ettei sitä täällä pureta
Muutos on tahtotila

take58

  • Guest
Re: C Express
« Reply #54 on: 12. 01. 2009 22:10 »
Vastuuhenkilöt ovat he jotka kielsivät ettei alusta voi romuttaa EU:n ulkopuolella ja he pitää saada vastuuseen älyttömistä päätöksistään ja tuomiolle. Intiassa ja muissa maissa, missä laivoja romutetaan, on vielä kaupallisesti toimivia Asbestitehtaita, jotka tuottavat Asbestia enemmän kuin joku julkku voi edes pikku aivoillaan ymmärtää.

Tämä maailma ei ole ihan niin musta-valkoinen kuin se jonkun Poliitikon tai Virkamiehen silmin näyttää. Herätkää päättäjät ja ottakaa itseänne niskasta kiinni ja päättäkää jotain asian suhteen. En ymmärrä jos tässä kaupungissa voi toisen takapihalle jättää ongelmajätettä? Onhan Vaasan kaupungilla laki kuinka ongelmajätteet pitää hävittää ja laittaa vastuuseen ne henkilöt jota estivät sen ”luonnollisen romutuksen”

Ja mitä tulee satamamaksuihin, jos niitä on kertynyt tarpeeksi, niin omistussuhde tavaraan saadaan varmaan lakiteitse muuttumaan ja laiva romuttamolle. Onko joku valtuutettu tehnyt asian eteen jotain?...tuskin ja tuskin tulee tekemäänkään ennen kuin joku potkii persuksiin näitä undulaatteja.

Offline Reino Kolmonen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 1396
  • Gender: Male
  • Kansalle voimaa työväenliikkeestä
    • View Profile
    • reino kolmonen
    • Email
Re: C Express
« Reply #55 on: 13. 01. 2009 19:07 »
Vastuuhenkilöt ovat he jotka kielsivät ettei alusta voi romuttaa EU:n ulkopuolella ja he pitää saada vastuuseen älyttömistä päätöksistään ja tuomiolle. Intiassa ja muissa maissa, missä laivoja romutetaan, on vielä kaupallisesti toimivia Asbestitehtaita, jotka tuottavat Asbestia enemmän kuin joku julkku voi edes pikku aivoillaan ymmärtää.

Tämä maailma ei ole ihan niin musta-valkoinen kuin se jonkun Poliitikon tai Virkamiehen silmin näyttää. Herätkää päättäjät ja ottakaa itseänne niskasta kiinni ja päättäkää jotain asian suhteen. En ymmärrä jos tässä kaupungissa voi toisen takapihalle jättää ongelmajätettä? Onhan Vaasan kaupungilla laki kuinka ongelmajätteet pitää hävittää ja laittaa vastuuseen ne henkilöt jota estivät sen ”luonnollisen romutuksen”

Ja mitä tulee satamamaksuihin, jos niitä on kertynyt tarpeeksi, niin omistussuhde tavaraan saadaan varmaan lakiteitse muuttumaan ja laiva romuttamolle. Onko joku valtuutettu tehnyt asian eteen jotain?...tuskin ja tuskin tulee tekemäänkään ennen kuin joku potkii persuksiin näitä undulaatteja.


Mutta kuka se olikaan, joka myrkkylaivan omisti aikoinaan ja taitavana liikemiehenä sitten luopui laivan omistuksesta myymällä sen ulkomaiselle yhtiölle?

Hänet pitää tässä asiassa laittaa vastuulle, hän teki bisnestä ja kasvatti pääomaansa myrkkylaivalla.

AD

  • Guest
Re: C Express
« Reply #56 on: 13. 01. 2009 20:08 »
Vastuuhenkilöt ovat he jotka kielsivät ettei alusta voi romuttaa EU:n ulkopuolella ja he pitää saada vastuuseen älyttömistä päätöksistään ja tuomiolle. Intiassa ja muissa maissa, missä laivoja romutetaan, on vielä kaupallisesti toimivia Asbestitehtaita, jotka tuottavat Asbestia enemmän kuin joku julkku voi edes pikku aivoillaan ymmärtää.

Tämä maailma ei ole ihan niin musta-valkoinen kuin se jonkun Poliitikon tai Virkamiehen silmin näyttää. Herätkää päättäjät ja ottakaa itseänne niskasta kiinni ja päättäkää jotain asian suhteen. En ymmärrä jos tässä kaupungissa voi toisen takapihalle jättää ongelmajätettä? Onhan Vaasan kaupungilla laki kuinka ongelmajätteet pitää hävittää ja laittaa vastuuseen ne henkilöt jota estivät sen ”luonnollisen romutuksen”

Ja mitä tulee satamamaksuihin, jos niitä on kertynyt tarpeeksi, niin omistussuhde tavaraan saadaan varmaan lakiteitse muuttumaan ja laiva romuttamolle. Onko joku valtuutettu tehnyt asian eteen jotain?...tuskin ja tuskin tulee tekemäänkään ennen kuin joku potkii persuksiin näitä undulaatteja.


Mutta kuka se olikaan, joka myrkkylaivan omisti aikoinaan ja taitavana liikemiehenä sitten luopui laivan omistuksesta myymällä sen ulkomaiselle yhtiölle?

Hänet pitää tässä asiassa laittaa vastuulle, hän teki bisnestä ja kasvatti pääomaansa myrkkylaivalla.
Täällä arvuutellaan tästäkin asiasta ympäripyöreitä, onki vaikeaa mennä ja kysyä Rabelta kuinka asia on ihan oikeasti, ja jos asia pitää selvittää eikä muita löydy hommaan niin kyllä minä voin käydä kysäisemässä kun löytyy edes lista kysyttävistä asioista.

Offline Kari Lajunen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 7818
  • Gender: Male
  • Kerro tästä foorumista mahdollisimman monelle.
    • View Profile
    • Oivakaihdin Oy
    • Email
Re: C Express
« Reply #57 on: 23. 01. 2009 08:08 »
Asbesti tappaa ja tämä on kuitenkin se todellinen syy miksi laiva
siellä seisoo.  Moni järkevältäkin tuntuva kirjoittaja on valmis syyllistämään
ympäristöviranomaisen mielivaltaisuuden mutta kyse on todellakin
tästä.  Asbestipurkutyön voi tehdä vain asiantuntija.  Muuten tulee
tuskallinen kuolema.  Meillä on tietoa asbestipurkutyön vaarallisuudesta
jo monelta vuosikymmeneltä.  Meillä on vieläkin siitä kärsiviä.  Meillä
on mahdollisuus välttää toisia joutumasta samaan kärsimykseen.
Laiva oli epäillysti menossa purkuun sellaiseen paikkaan jossa ei
suojavarusteista tai ammattitaidosta ole mitään tietoa.  Paikkaan missä
henki on halpaa.   Onneksi ympäristöviranomaisilla on vastuuntuntoa.

Laivan entinen omistaja ei epäillysti ole tehnyt mitään asian eteen vaan
jättänyt laivan kaupungin, eli sen joka sitä tuki, huoleksi.  Se on väärin.

Tällainenko on kiitos siitä selvästä rahallisesta tuesta?

Muistutan edelleen, ettei ole mitään näyttöä, etteivät laivan kilpailevat
ostajat
olleet tosissaan tarjotessaan ostamaan laivaa ylihintaan siihen
nähden millä se myytiin, tai ettei heidän sanoillaan olisi ollut katetta.  Jos
heidän tarjous olisi hyväksytty, koko tätä keskustelua ei käytäisi eikä laiva
olisi satamassamme vaan luultavasti ihan laillisessa käytössä.

Lainaus blogin etusivulta aiemmin.
"Tarjous johti neuvotteluihin joita käytiin useaan otteeseen. Kaikki keskustelut olivat hyvähenkisiä ja tarjoukseen suhtauduttiin mielenkiinnolla, koska kerroimme avoimesti liikeideamme.

Tuloksena oli että RG Linen johto jäi harkitsemaan tarjoustamme.

Koska asiasta ei mitään kuulunut, niin Pekka Koskimäki soitti toimitusjohtaja Lassfolkille tiedustellen tarjouksen kohtaloa. Lassfolkin vastaus oli: Emme voi tehdä kauppaa, koska hinta on liian alhainen. Viikko tämän jälkeen saimme tiedon että alus on myyty ulkomaalaiselle yhtiölle 1,4 milj euron hintaan."


Allaoleva artikkeli:  Pohjalainen online.

« Last Edit: 23. 01. 2009 09:09 by Kari Lajunen »
Lähetä tieto tästä ketjusta henkilölle jota arvelet sisällön kiinnostavan ja kavereillesi alareunan "Lähetä Aihe" nappulasta.  Tämä on ainoa keino kertoa tästä foorumista.

take58

  • Guest
Re: C Express
« Reply #58 on: 23. 01. 2009 10:10 »
Kaikki tuonaikaiset laivat vuorattiin Asbestilla koska se oli siihen aikaan ainut ja oikea eriste mitä oli saatavilla. Ei nämä mitään myrkkyaluksia ole ja Asbesti oikein käsiteltynä ei aiheuta mitään ympäristömyrkkyjä niin kuin muut toksiinit tai kasvihuonekaasut. Laivojen purkupaikat ovat verrattavissa autoromuttamoihin joissa otetaan talteen käyttötavarat ja kierrätetään ne edelleen eli oikein ”Vihreätä” toimintaa jos oikein aletaan suurennuslasilla sitä tarkastella. Kaikki mitä laivassa tai autossa on käyttökelpoista, niin ne myydään romuttajan puolesta edelleen ja ostajia, niitä riittää.

On tietenkin ongelmia myös kuinka siellä käsitellään näitä ongelmajätteitä sekä tapa tehdä työtä. Täytyy muistaa myös että nämä laivapurkamot ovat myös valtavia työllistäjiä alueella, ja näin ollen, moni perhe joka muuten kuolisi nälkään, saa elinkeinon tästä likaisesta mutta välttämättömästä työstä.

Asioita pitää tarkastella hyvin monelta suunnalta, että päästäisiin oikeaan tarkasteluasemaan, ja ei tyrmättäisi luonnollisia asioita, pelkällä musta tuntuu ajatuksella.

Jarno Hautala

  • Guest
Re: C Express
« Reply #59 on: 23. 01. 2009 21:09 »

...kilpailevat ostajat...


En ollut tuota juttua aikaisemmin lukenut, eli kiitos tuosta linkistä Lajunen. Tuo valotti kivasti ja auttoi ymmärtämään paremmin voimakasta suhtautumisesi aluksen myyntiin. Herättäähän tuollainen juttu epäilyksiä väkisinkin.

Joku paranormaali ilmiö tuossa on sattunut, mutta kumman osapuolen puolelta myyjän vai ostajan. Jokainenhan kertoo asian kuitenkin omasta näkökulmastaan. Jotenkin ajattelisi, että nykyinenkin omistaja olisi ainakin ollut valmis jo kauan aikaa sitten myymään sen tuolla hinnalla, jonka nämä ostajat olisivat olleet valmiita tuosta maksamaan tai vaikka vähän halvemmallakin.
Eli liekö rahaa koskaan ollutkaan, ainakaan tuollaista määrää.

take58

  • Guest
Re: C Express
« Reply #60 on: 24. 01. 2009 22:10 »
Kyllä me Suomalaiset olemme Naiveja. Luuletteko että Kreikkalaiset tai Italialaiset ei romuta laivojaan kehitysmaissa, sallitteko minun nauraa ääneen.

belurisk

  • Guest
Re: C Express
« Reply #61 on: 25. 01. 2009 06:06 »
Kukahan maksaa Casino Expressin "parkkimaksut" ja onko niitä maksettu?
Pitkäaikaisparkkiin jätetyt romuautot ja veneet käsitellään ja hoidetaan kaupungin toimesta ja lasku menee omistajalle.  Siis mikäli saadaan tietoon, sitten eri asia on, että tulevatko ne koskaan maksetuksi.

Totta lienee, että C Express-aiheeseen liittyy naiviuttakin ja "hurskastelua".
Jossainhan nämä laivavanhukset täytyy voida käsitellä.
Romuttaminen ja jätteen erottelu sekä kierrätys on kannattavaa toimintaa meillä Suomessakin, esim. autot ja kodinkoneet, elektroniikka jne.
Autoissa varsinkin esiintyy asbestiperäistä jätettä ja myös muissa laitteissa.  Lisäksi löytyy runsaasti muitakin terveys- ja ympäristöongelmallisia aineita.

Kuinkahan monta alusta/laivaa poistuu käytöstä EU:n alueella vuositasolla ja missä niiden romuttaminen hoidetaan?
Kuka määrää ensi tai viime kädessä toteutuksesta ja tekniikasta menettelyssä.  Kuka vastaa ja kuka tai ketkä maksavat - ja keiden kuuluisi maksaa.  Kaiketi ymmärtääkseni niiden, jotka ovat kyseisellä vehkeellä tuloja hankkineet ja tiliä tehneet?
Mikä täällä Vaasassa tökkii?  Kaupunki ei ole pystynyt huolehtimaan esim. Mansikkasaaressa toimineiden yirtysten velvoitteiden valvomisesta alueen siivoamisessa toiminnan päättymisen jälkeen.  Saman kysymyksen voisi esittää Kronvikin alueen suhteen.
« Last Edit: 25. 01. 2009 06:06 by belurisk »

Offline vaasalainen

  • Tästä foorumista
  • Administrator
  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 5079
  • Gender: Male
  • Muista käydä Chatissa
    • View Profile
    • Email
Re: C Express
« Reply #62 on: 25. 01. 2009 07:07 »
Hakusanoilla shipbreaking ec ja NGO Platform on Shipbreaking  löytyy vaikka mitä.

Ala vaikka tästä:
http://www.eara.nl/eara-position%20on%20shipbreaking.htm

Shipbreaking Site England
http://www.greenpeaceweb.org/shipbreak/news96.asp

”At Alang, in India, on a six-mile stretch of oily, smoky beach, 40,000 men tear apart half of the world's discarded ships, each one a sump of toxic waste. Environmentalists in the West are outraged. The shipbreakers, of course, want to be left alone -- and maybe they should be.

http://www.wesjones.com/shipbreakers.htm#Author

Aiheesta enemmän: You Tube
http://www.youtube.com/watch?v=plSyUm1KvjQ

Kuvaessee
http://www.foreignpolicy.com/issue_janfeb_2006/endoftheline1.html
Tämä sivusto täytti 9 vuotta helmikuun 2 päivänä 2014.  Ylläpidän tätä vapaasta tahdostani.  Tämä on minun tapani osoittaa rakkauteni tätä hienoa kaupunkia kohtaan.

Offline Kari Lajunen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 7818
  • Gender: Male
  • Kerro tästä foorumista mahdollisimman monelle.
    • View Profile
    • Oivakaihdin Oy
    • Email
Re: C Express
« Reply #63 on: 30. 01. 2009 07:07 »
 

Laiva lojuu satamassa epäillysti valtuuston harkitsemattoman tukipäätöksen takia.
Valtuuston tukipäätöksessä (joka siis äänestettiin kahteen kertaan) annettiin
lainan vakuudet pois.  Vakuuksien poisantaminen mahdollisti epäillysti
mahdollisti tämän.  Vakuudet olivat tae siitä, että laiva kelluu.  Epäilin
jo tuolloin, että laiva uppoaa vakuuksien poisannin myötä mutta tämähän
oli viisaampi teko.  Vastuu ikäänkuin sysättiin kaupungille.  On enää ihme
jos kaupunki vielä myöntää tukipakettia.

Mitä kaikkea saammekaan taakaksemme tästä päätöksestä?
Lähetä tieto tästä ketjusta henkilölle jota arvelet sisällön kiinnostavan ja kavereillesi alareunan "Lähetä Aihe" nappulasta.  Tämä on ainoa keino kertoa tästä foorumista.

Besse R. Wisser

  • Guest
Re: C Express
« Reply #64 on: 30. 01. 2009 08:08 »
Kari Lajunen kirjoittaa:
On enää ihme jos kaupunki vielä myöntää tukipakettia."

Höpsis!
Ei se mikään ihme olisi, ei varsinkaan nyt kun kokoomus on syleillyt demarit henkihieveriin.  Uskotko todella että uusi valtuusto poikkeaa jotenkin aikaisemmista?  Mloisio, tai joku muu, kiarjoitti että kaksi kuukautta riittää talon tapojen oppimiseen.

Offline Kari Lajunen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 7818
  • Gender: Male
  • Kerro tästä foorumista mahdollisimman monelle.
    • View Profile
    • Oivakaihdin Oy
    • Email
Re: C Express
« Reply #65 on: 30. 01. 2009 08:08 »

Höpsis!
Ei se mikään ihme olisi, ei varsinkaan nyt kun kokoomus on syleillyt demarit henkihieveriin.  Uskotko todella että uusi valtuusto poikkeaa jotenkin aikaisemmista?  Mloisio, tai joku muu, kiarjoitti että kaksi kuukautta riittää talon tapojen oppimiseen.

Öhön.  Tuota noin.  Sinä kyllä romahdutit juuri vakaan uskoni.
Lähetä tieto tästä ketjusta henkilölle jota arvelet sisällön kiinnostavan ja kavereillesi alareunan "Lähetä Aihe" nappulasta.  Tämä on ainoa keino kertoa tästä foorumista.

Offline T.Tyly

  • Aktiivi vaikuttaja
  • ****
  • Posts: 488
    • View Profile
Re: C Express
« Reply #66 on: 09. 03. 2009 05:05 »
Kaikki tietävät että intialaiset työmiehet kuolevat laivojen purkutyömailla asbestin aiheuttamiin ongelmiin. Onko siis vaasalaisten maksettava miljoonia että humaanit periaatteet toteutuisivat? 

Kova paikka ympäristökeskukselle, varsinkin kun maailmanperinnealuetta uhkaa öljykatastrofi ja vaasalaisia talouskatastrofi.
Minäkin olen sitä mieltä, että ravirata on kaavoitettava asunnoille!

Offline Tapio Osala

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 3634
    • View Profile
    • http://TapioOsala.com
Re: C Express
« Reply #67 on: 09. 03. 2009 09:09 »
Kaikki tietävät että intialaiset työmiehet kuolevat laivojen purkutyömailla asbestin aiheuttamiin ongelmiin. Onko siis vaasalaisten maksettava miljoonia että humaanit periaatteet toteutuisivat? 

Kova paikka ympäristökeskukselle, varsinkin kun maailmanperinnealuetta uhkaa öljykatastrofi ja vaasalaisia talouskatastrofi.

No, ei nyt sentään liioitella. Öljyä ei tuosta purkista kyllä helposti Maailmanperintöalueelle asti öljyä riitä niin kauan kuin laiva on satamassamme.

Laivan asbestisaneerauksen jälkeen romuraudasta saatava hinta ei kuitenkaan peitä kustannuksia. Mutta ei tuo erotus Vaasan taloutta varmaan katsastrofiin saattaisi. Olihan meillä varaa Asuntomessuihinkin...

Tavattomasti tällainen touhu kyllä harmittaa. Ei pitäsi kunnan laajentaa toimialaansa merkenkulkuun....

Olisi se ollut siistiä kun "liikemiesryhmä" olisi laivan saanut ostaa ja vienyt laivan Tallinnaan "palvelulaivaksi"....merenkulkuun laivasta ei varmaan enää ole mutta kyllähän se hyvällä huollolla pinnalla pysyy vaikka sata vuotta.

Nyt vaaditaan Sataman johtokunnalta järkviä päätöksiä. Jos ei valtio lähde apuun niin pitää varmaan harkita laivan takavarikoimista ja siirtää tappiot veronmaksajille? RG-line sotkuista päättäneitä vastuunkantajia lienee turha haikailla enää apuun?

Jarno Hautala

  • Guest
Re: C Express
« Reply #68 on: 13. 03. 2009 19:07 »
C Express voidaan kadottaa helposti.


Se täytyy ensin vaan hankkia kaupungin omistukseen. Se voidaan varmasti haltuunottaa tai ulosmitata ainakin, jos alkaa maksuja jäämään rästiin. Jotakin kuitenkin pitää tehdä. Tuohon se ei saa upota.

Laitetaan laiva ajokuntoon ja siistiksi, sekä  lisätään valaistusta paljon, niin että se on todella näyttävän näköinen ulkoapäin tarkasteltuna. Tämän jälkeen suoritetaan tehokasta markkinointia Somaliassa, jossa kerrotaan C Expressillä Somalian ohi kulkevasta luxus risteilyistä joiden hinta on ihan todella kova, luokkaa 10-100K€. Ja kerrotaan, että arvokkuutta ja varallisuutta pitää todella olla, jos meinaa risteilylle päästä. Mitään uusrikkaita näille reissuille ei huolita, vaan pitää olla myös arvokkaasta suvusta.

Samaan aikaan koulutetaan näistä meidän rikollisista ja karkoitettavista Somaleista merimiehiä, jotka lähtevät tietysti laivalle töihin ja ajavat tuon laivan somalian edustalle "risteilylle". Jos markkinointi on hoidettu hyvin, niin Somalialaiset merirosvot tietysti ryöstävät laivan ja yrittävät sitten vaatia lunnaita "arvovaltaisista" risteilyvieraista.  Lopuksi heille paljastuu, että kyseessä on täysin heidän kaltaisiaan roistoja eikä yhtäkään arvovaltaista ihmistä olisi kyydissä.

Olisi siinä Somalipoika ihmeissään, kun käteen jäisi asbestilaiva, josta ei edes pääse eroon mitenkään. Sitten vielä Somalian ympäristöviranomaiset vaatisivat heitä purkamaan laivan asiallisissa oloissa ja sehän tulisi niille todella kalliiksi. Kyllä siinä Somalipoika seuraavan kerran kahdesti miettisi, että kannattaako merirosvuos vai ei.

Tälle hankkeelle voisi hakea EU tukea laivan kunnostamiseen ja merimiesten kouluttamiseen, koska kyseessä olis merkittävä toimi merirosvoutta vastaan. Saattaisi tähän projektiin osallistua koko muu maailma. Ja vaikka tulea ei saisikaan, niin olisi tuo huomattavasti halvempi vaitoehto, kuin mikään muu tähän saakka tunnettavista keinoista.

Heh heh... Somalipoikaa hymyilyttää niin, että naamahan sattuu, kun me on tämä sille tehty.

Hyödyt ja säästöt ja haitat:
                                     +Ei tarvi ostaa lentolippuja karkoitettaville
                                     +Pääsevät kotiin ne, jotka sinne kuuluvat
                                     +Päästään eroon asbestilaivasta
                                     +Merirosvous ainakin vähenee, ehkä loppuu kokonaan                     
                                     +Purkukustannukset siirtyy kokonaisuudessaan merirosvoille
                                     -Niin. Onko niitä haittoja?




       Nyt koulutetaan merimiehiä. 
« Last Edit: 13. 03. 2009 19:07 by Jarno Hautala »

Offline Risto Helin

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 2167
    • View Profile
    • Olen Suomalainen
    • Email
Re: C Express
« Reply #69 on: 13. 03. 2009 19:07 »
No nyt tuli paras ehdotus pitkään aikaan hienoa Jarno ,mutta mutta jos siellä noinkin arvokas lasti näitä meidän kultamunia merimiehinä niin silloin kyllä Suomen valtio on valmis maksamaan kuinka suuret lunnaat tahansa.
veritas odium parit.

Jarno Hautala

  • Guest
Re: C Express
« Reply #70 on: 13. 03. 2009 19:07 »
No nyt tuli paras ehdotus pitkään aikaan hienoa Jarno ,mutta mutta jos siellä noinkin arvokas lasti näitä meidän kultamunia merimiehinä niin silloin kyllä Suomen valtio on valmis maksamaan kuinka suuret lunnaat tahansa.

Voi saakeli.

Tuo on kyllä täysin totta. Kiville meni tämäkin ajatus. Kannattaakohan kuitenkin yrittää. Toivottavasti tuo on ainoa aisia, jota en huomannut ottaa huomioon. Miten ihmeessä en tuota huomannut, täysin selvää asiaa.

Offline Yhydes

  • Vakituinen
  • **
  • Posts: 54
    • View Profile
Re: C Express
« Reply #71 on: 13. 03. 2009 20:08 »

             ......eiköpä toi ois hyvä jos mulahtas.....lamasa olles sais halpoi räpyläsafarei järjestyy....

            .....vois tutkii oljy vaikutuksii  ruosteissiin munamankkeleihi... tai miksei saraheinikoihiki......


Offline herkkoo

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 7433
  • Gender: Male
    • View Profile
    • Email
Re: C Express
« Reply #72 on: 13. 03. 2009 20:08 »

Totanoinni eikös Seinäjojella tarvita mitään jokilaivaa, kyl ne varmaan ottaa sen kun käyttää samoja menetelmiä kuin aikoinaan mossen myymisessä : Muutama huntti hanskalokerossa


kylanpaa

  • Guest
Re: C Express
« Reply #73 on: 28. 03. 2009 23:11 »
Heräämään mihin? Luovuttamiseen, välinpitämättömyyteen? 

Yritti hän viestittää, että herää arkirealismiin....

Offline Marko Heinonen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 755
  • Gender: Male
  • Marko Heinonen
    • View Profile
    • Email
Re: C Express
« Reply #74 on: 21. 07. 2009 11:11 »
Pohjalainen verkossa tänään 21.7.:
 
C Express saa lähteä Vaasasta

Suomen ympäristökeskus (SYKE) ei estä C Express -aluksen lähtöä Vaasan satamasta. Alus on ollut siirtokiellossa kesästä 2007 saakka. SYKE on purkanut kiellon saatuaan C Expressin omistajalta riittävän selvityksen aluksen jatkokäytöstä.


Nyt vaan koneet käyntiin ja hyvää matkaa!!!


MARKO HEINONEN
kaupunginvaltuutettu (kok)
-Vaasa-
"kova kokoomuslainen, jonka sisällä asuu pieni vihreä perussuomalainen demari"

Veli-Jussi Pirinen

  • Guest
Re: C Express
« Reply #75 on: 21. 07. 2009 19:07 »
Montakohan viikkoa laiva on vuokralla ennen romutusta? No ainakin näin saadaan laiva pois Vaasan satamasta ja omistajien pääoma taas vapaaksi.

eklu

  • Guest
Re: C Express
« Reply #76 on: 21. 07. 2009 19:07 »
Kestäis ny edes senaikaa et saadaan ajettua kuiville romuttamolle. En pidä sitäkään yhtään varmana, joku turbaanipää ajaa vanhoilla vihollisen harhautuskartalla jo ennen kynsivilkkua sen meille ikuiseksi muistomerkiksi.

Offline vaasalainen

  • Tästä foorumista
  • Administrator
  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 5079
  • Gender: Male
  • Muista käydä Chatissa
    • View Profile
    • Email
Re: C Express
« Reply #77 on: 21. 07. 2009 19:07 »
Suomen ympäristökeskus (SYKE) on purkanut CExpressin siiretokiellon sen jälkeen kun aluksen omistaja ilmoitti että CExpress siirretään rahtialukseksi Intian valtamerelle. Aluksen siirtokuntoon saattaminen kestää noin kuukauaden. Alus on ollut siirtokiellossa kesästä 2007 saakka.
Tämä sivusto täytti 9 vuotta helmikuun 2 päivänä 2014.  Ylläpidän tätä vapaasta tahdostani.  Tämä on minun tapani osoittaa rakkauteni tätä hienoa kaupunkia kohtaan.

eklu

  • Guest
Re: C Express
« Reply #78 on: 21. 07. 2009 19:07 »
Se romuläjä ei kestänyt ajaa edes Vaasa Umaja väliä ja nyt muka ihan isoille merille, jos joku moisen uskoo niin ei tule enään joulupukkia ensi jouluaikoihin koska kuuleman mukaan juuri hän ajaa tonttujen kanssa tuon romun merille.

Offline suoraan asiaan

  • Aktiivi vaikuttaja
  • ****
  • Posts: 252
    • View Profile
    • Email
Re: C Express
« Reply #79 on: 21. 07. 2009 19:07 »
Shhhh.  Nyt on paras olla vain hiljaa.  Tämähän on ympäristökeskukselle kunniallinen tapa päästä pälkäästä ja auttaa samalla Vaasa pois mahdollisesta isosta taloudellisesta katastrofista.

Tämä on todellista isänmaallista laman torjuntaa.