Minä sanoisin että suurin syy tähän häslinkiin on järjetön aikataulu, ja maanrakennusurakoitsija on tod näk työmaanvalvojan kanssa todennut että vellin lapioiminen on HYVINKIN HIDASTA!
yrittäkää ite kaivaa pitkäpuomilla vesivelliä, kauhaan mahtuu just se 600 litraa tavaraa... ja sen lisäksi maanläpi tihkuaa vettä saman verran kun sitä kaivaa pois.
siinä tilassa voisi hyvin monellekkin ammattilaiselle tulla ideaksi pudotta 600mm louhetta suoraan veteen, kaiken järjen mukaan se uppoisi kunnes tulee kovaa vastaan. mut nyt ei niin käynyt...
en lähtisi syyttämään ketään, hosumalla syntyy kusipäisiä kakaroita
Niin syyttäminenhän varmaankin kuuluu yleiselle syyttäjälle jos tässä asiassa tullaan sellaista tarvitsemaan. Jos syyllinen olisi järjetön aikataulu pitäisikö syytteeseen laittaa AJASTO joka on yksi suurimpia kalenterien valmistajia, kun ei ole laittanut tarpeeksi päiviä aloitusajankohdan ja valmistumisajankohdan välille vai Tapio Osala joka yksin vastusti asuntomessuja valtuustossa ja varmaankin viivästytti töiden aloitusta. En tosin tiedä vaikuttiko Osalan suorittama vastustus aloitusajankohtaan mitenkään.

Mutta asiaan... vastuunkantaja ja laskun maksaja kuitenkin täytyy löytyä. Jos urakoitsija ja työmaanvalvoja on tällaisen päätöksen tehneet on valvoja varmasti tiennyt myös kantavansa vastuun tällaisesta päätöksestä ja pystyy sen myös kertomaan. Ja hänellä saattaa olla, tai ainakin pitäisi olla vakuutus tällaisen vastuun varalle. Mikäli tällaista vakuutusta ei ole tai se ei tällaista vahinkoa korvaa niin hän on itse korvausvelvollinen. Tämä tietysti vain siinä tapauksessa, että on tällaisen päätöksen tehnyt. Kaupunki ei kuitenkaan käsittääkseni ole vastuussa tällaisessa tapauksessa korvauksista.
Kireän tai järjettömän aikataulun perusteellakaan ei voida oikoa mistä sattuu, vaan pitää toimia sen mukaan, että saadaan aikataulu kiinni, tai muuttaa aikataulua. Ei lentokapteenikaan, joka on vastuussa matkustajista ja koneesta lähde matkaan jos ei ole tiedä lennon olevan turvallinen. Konetta sitten korjataan vaikka ylitöinä jos aikataulu niin vaatii, tai sitten peruutetaan lentovuorot tarpeen mukaan, kuten Finnair Oyj:n kapteenit ovat tällaisessa tapauksissa toimineet.
En ole vielä nähnyt esitettävän asiasta sellaisia dokumentteja, joista ilmenisi Vaasan Kaupungin olevan korvausvelvollinen tässä tapauksessa. Toki muitakin dokumentteja on näkemättä.
Alueella oli kuitenkin kaupungin toimesta tehty maaperätutkimus jonka mukaan noin 8 metriä pitää vaihtaa. Tätä massanvaihtoa ei ole kuitenkaan vaatimusten mukaan tehty. Tällöin on tehty päätös, josta päätöksen tekijä joutuu kantamaan vastuun. (perustuu oletukseen, ettei kaivinkoneen kuljettaja ole yksin päättänyt koneessa peittää jälkensä turhan nopeasti. Tällöin vastuussa olisi maanrakennusyhtiö.)