Author Topic: Valokuvaus harrastuksena?  (Read 75520 times)

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

Offline Kari Lajunen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 7818
  • Gender: Male
  • Kerro tästä foorumista mahdollisimman monelle.
    • View Profile
    • Oivakaihdin Oy
    • Email
Vs: Valokuvaus harrastuksena?
« Reply #200 on: 10. 10. 2011 16:04 »

Näin digiaikana päiväys näkyy jo esikatselussa kun vie hiiren kuvafailin päälle ja teettäessäsi valitsemastasi kuvasta paperikopion tai suurennoksen, kuvan taakse päiväyksen ja pienen kuvauksen kirjoittamiseen ei montaa sekuntia mene.

Tämä lienee sellainen tottumuksen saavutusasia.

Parhaiten sen ymmärtää jos tarjoaa vahukselle margariinia leivän päälle ja hän sanoo.  "En minä laita margariin ia kun kerran voitakin on saatavilla"

Eli olen elänt aikaa jolloin voi vain un eksia päiväyksestä kuvassa.  Toisinaan mustavalkokuvia tehdessäni tein niinin digitaalisen päiväyksen kirjoittamalla sen tussilla läpinäkyvälle kalvolle ja vasta sitten valotin kuvan.  Sitten kun viimein sain kameran jossa päiväys vihdoin ja viimein oli olemassa niin tottakai olen siihen tyytyväinen ja totean, että "miksi sitä kuvaa jättää ilman päiväystä kun sen kerran siihen nyt saa."
Lähetä tieto tästä ketjusta henkilölle jota arvelet sisällön kiinnostavan ja kavereillesi alareunan "Lähetä Aihe" nappulasta.  Tämä on ainoa keino kertoa tästä foorumista.

jekku

  • Guest
Vs: Valokuvaus harrastuksena?
« Reply #201 on: 10. 10. 2011 17:05 »

Näin digiaikana päiväys näkyy jo esikatselussa kun vie hiiren kuvafailin päälle ja teettäessäsi valitsemastasi kuvasta paperikopion tai suurennoksen, kuvan taakse päiväyksen ja pienen kuvauksen kirjoittamiseen ei montaa sekuntia mene.

Tämä lienee sellainen tottumuksen saavutusasia.

Parhaiten sen ymmärtää jos tarjoaa vahukselle margariinia leivän päälle ja hän sanoo.  "En minä laita margariin ia kun kerran voitakin on saatavilla"

Eli olen elänt aikaa jolloin voi vain un eksia päiväyksestä kuvassa.  Toisinaan mustavalkokuvia tehdessäni tein niinin digitaalisen päiväyksen kirjoittamalla sen tussilla läpinäkyvälle kalvolle ja vasta sitten valotin kuvan.  Sitten kun viimein sain kameran jossa päiväys vihdoin ja viimein oli olemassa niin tottakai olen siihen tyytyväinen ja totean, että "miksi sitä kuvaa jättää ilman päiväystä kun sen kerran siihen nyt saa."

Saman ajan olen minäkin elänyt mutta ei päiväyksien kanssa ole mitään ongelmia tullut koskaan.
Mustavalkonegaluiskat menivät kansioon päiväyksineen heti kehityksen jälkeen ja värikuvat niissä pusseissaan laatikkoon talteen, päivämäärä tuli yleensä kehittävän liikkeen puolesta mukaan.
Albumeihin menneet kuvat päivättiin siinä liimaillessa  ja jo 70-luvulla alkoivat kehittämöt printata päiväyksiä kuvan takapuolelle.
Diakehyksiin mahtui hyvin päivämäärä ja kuvauspaikka.
 
Itse kuvaan en muista koskaan laittaneeni minkäänlaisia merkintöjä lukuunottamatta niitä joita olen suurentanut tai suurennuttanut ja sen jälkeen signeerannut, eikä niitäkään montaa ole.

Lapsuusajan "cocacola" kameran jälkeen olen käytännössä digiaikaan asti kuvannut aina järjestelmäkameralla ja nykyään kyllä omistan järkkärin lisäksi pienen taskussa kulkevan pokkarinkin.
Mutta koskaan en ole siltikään päivämäärää kuviini laittanut vaikka se olisi ollut mahdollista.

Puhdas kuva on aina puhdas kuva, päivämäärän siihen saa halutessaan mutta pois sitä ei saa kuvaa tai negaa pilaamatta.
Tänä digiaikanakin päiväyksen poisto on aina työläs tehtävä ja siksi suosinkin niihin säilytettäviin ruutuihin kirjoitettua tietoa.

Tämä vänkääminen on oikeastaan turhaa, koska jokainen toki tekee niin kuin parhaaksi näkee ja siksi suon sinullekin vapauden laittaa kuviisi mitä haluat mutta muista myös että elämäsi komeimpaan kuvaan saattaa tulla kriittiseen paikkaan keltainen päivämäärä jonka poistaminen voi tehdä sille ikävällä tavalla hallaa.

Offline kamaroudari1

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 977
  • Gender: Male
    • View Profile
    • Email
Vs: Valokuvaus harrastuksena?
« Reply #202 on: 10. 10. 2011 19:07 »
Olipa Henryltä kerrassaan suurenmoinen tarjous. Noteeraa Kari!

Offline Kari Lajunen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 7818
  • Gender: Male
  • Kerro tästä foorumista mahdollisimman monelle.
    • View Profile
    • Oivakaihdin Oy
    • Email
Vs: Valokuvaus harrastuksena?
« Reply #203 on: 10. 10. 2011 20:08 »
Olipa Henryltä kerrassaan suurenmoinen tarjous. Noteeraa Kari!

Ilman muuta.  Kiitos vaan Henry.  Tämä tarjous otetaan vastaan.
Lähetä tieto tästä ketjusta henkilölle jota arvelet sisällön kiinnostavan ja kavereillesi alareunan "Lähetä Aihe" nappulasta.  Tämä on ainoa keino kertoa tästä foorumista.

Offline Kari Lajunen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 7818
  • Gender: Male
  • Kerro tästä foorumista mahdollisimman monelle.
    • View Profile
    • Oivakaihdin Oy
    • Email
Vs: Valokuvaus harrastuksena?
« Reply #204 on: 11. 10. 2011 12:12 »
Vastaan Parkkarin ohjeistukseen.  Parkkari piti vähän pahana sitä, etten ottanut selvää hevospuomin iästä vaan erehdyin sadalla vuodella.

On tietysti hyvä, että asioista otetaan selvää etukäteen mutta se hevospuomi ei ollut ainoa asia mikä vastaan tuli.  Jos olisin alkanut penkoa kaikki mahdolliset asiat mitkä vastaan tulivat, niin emmehän olisi edes kerenneet paikalle.  En muistanut koko hevospuomin olemassaoloa.  Vasta kun se sattui kohdalle niin tietysti kerroin mikä se on.

Kuva:  Kari Lajunen
Kuva suurena http://www.vaasalaisia.info/galleria/albums/userpics/IMG_4307.JPG

Kun mennään ottamaan valokuvia, suunnitellaan asia siten, että valokuvista tulee mahdollisimman hyviä.  En pyri täydellisyyteen sillä silloin siinä alkaa olla sellaista ammattimaisuuden makua ja menee kiinnostus.  Teen asiat siten kuin ne pystyn ja siten kuin se on mielekästä.  Valokuvaus on harrastus johon kuuluu kaikki mitä kameralla voi tehdä.  Videoiden teko tulee siksi koska se on helppoa samalla pokkarilla kuin kuvatkin.

Toki pyrin aina tekemään niin hyvin kuin osaan.  Paremmin en osaa mutta harva osaa edes näin.  Osaamiseen liittyy myös se, että uskaltaa julkaista ja panna itsensä peliin.  Ei siis riitä, että osaa tehdä laadukasta jälkeä mutta kukaan ei siitä tiedä.  Käytännössä silloin ei osaa yhtä tärkeätä osa-aluetta eli julkaisua.

Antaisin ohjeena täysin vastakkaisia ohjeita mitä täällä on annettu.  Eli ottakaa kuvia ja tehkää videoita ja pidetään yksi osio vaikka videokoulua.  Kun yksi video on tehty niin sitä voi analysoida ja sitten sitä voi parantaa.  Kaikki pitää joskus aloittaa jostain.  Sen tekee jokainen.  Älkää pelätkö arvostelua sillä juuri se on kaiken avain joka löytää puutteet.  Minun viedeoita arvostellaan koko ajan mutta otan niistä opiksi sen minkä voin.

Tänä aikana minkä olen vaasalaisia.infolle tehnyt videoita, olen kehittynyt huimasti tavallisesta pokkarinheiluttajasta harrastelevaksi videotoimittajaksi ja harrastus on muodostunut miellyttäväksi.  Se siksi, että nielen nöyränä kaiken arvostelun mutta sylkäisen turhat ohjeet samantien ojanpenkkaan ja pureskelen vain kelvollisen.

Moni osaa arvostella mutta harva osaa tehdä arvostelunsa mukaan.

Pidän myös Risto Jalosen ja Roy Rabbin yhteistuotantoa todella rikastuttavana ilmiönä ja otan paljon mallia heidän tuotannostaan.
Lähetä tieto tästä ketjusta henkilölle jota arvelet sisällön kiinnostavan ja kavereillesi alareunan "Lähetä Aihe" nappulasta.  Tämä on ainoa keino kertoa tästä foorumista.

Offline vaasalainen

  • Tästä foorumista
  • Administrator
  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 5079
  • Gender: Male
  • Muista käydä Chatissa
    • View Profile
    • Email
Vs: Valokuvaus harrastuksena?
« Reply #205 on: 11. 10. 2011 14:02 »
Yksi ainoa googletus:  vanhan-vaasan asema, olisi kertonut milloin asema on rakennettu.  Kannattaa todella pureskella tarkkaan ettei ojanpenkalle mene myös kelvollista.
Tämä sivusto täytti 9 vuotta helmikuun 2 päivänä 2014.  Ylläpidän tätä vapaasta tahdostani.  Tämä on minun tapani osoittaa rakkauteni tätä hienoa kaupunkia kohtaan.

Offline Niiskutti

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 1632
    • View Profile
Vs: Valokuvaus harrastuksena?
« Reply #206 on: 02. 11. 2011 08:08 »
Joulu tulla jolkottaa ja isännälle pitäisi uusia leluja hankkia. Digijärkkärin voisi vaihtaa hieman nykyaikaisempaan. Harmi vaan kun en tajua niistä kuin hinnan ja sen, että pitäisi Nikon ostaa, koska siihen olisi valmiiksi pari putkea olemassa vanhastaan.

Olen päätynyt siihen, että nämä kaksi vaihtoehtoa saattaisivat parhaiten vastata tarpeisiin:

Nikon D3100 tai Nikon D5100

Olen hieman enemmän kallellani tuohon D5100:een... vaikka se sitten maksaakin, mutta ilmeisesti on sitten koko rahalle kaikkia ominaisuuksiakin. Osaisiko joku hieman avittaa päätöksen tekoa?

Sen jälkeen jos kuvatut otokset eivät miellytä, ei varmaan vika ole ainakaan kamerassa.

Offline vaasalainen

  • Tästä foorumista
  • Administrator
  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 5079
  • Gender: Male
  • Muista käydä Chatissa
    • View Profile
    • Email
Vs: Valokuvaus harrastuksena?
« Reply #207 on: 02. 11. 2011 08:08 »
Valintasi on varmasti oikea. Tarkista vielä opiskojen sopivuus uuteen runkoon.
Tämä sivusto täytti 9 vuotta helmikuun 2 päivänä 2014.  Ylläpidän tätä vapaasta tahdostani.  Tämä on minun tapani osoittaa rakkauteni tätä hienoa kaupunkia kohtaan.

Offline Pentti Suksi

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 2215
    • View Profile
    • Email
Vs: Valokuvaus harrastuksena?
« Reply #208 on: 02. 11. 2011 09:09 »
Pohjamaan museo
Österbottens museum



Pentti Suksi
65100 Vaasa
                                                                               Vaasa  12.10 2011


Asia: Lahjoituksenne museon arkistoon syyskuussa 2011


Suuri kiitos valokuvalahjoituksestanne ( Vasa Tidningiä varten otetut kuvat vuosilta 1986-1991). Aineisto on hieno täydennys arkistoomme, jossa 1980-luku ei ole niin hyvin edustettuna. Kuvat kertovat sekä arjesta että juhlasta sekä välittävat tietoa kulttuurielämän muutoksesta Vaasassa. Aineisto on jo nyt arvokas lähihistorian tietopankki, mutta ajan myötä sen historiallinen arvo tietenkin vain nousee.

Oikein hyvää syksyn jatkoa, palaillaan asiaan.

Pohjanmaan museon arkiston puolesta

Heidi Hummemelstedt
Vt. amanuenssi


Offline vaasalainen

  • Tästä foorumista
  • Administrator
  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 5079
  • Gender: Male
  • Muista käydä Chatissa
    • View Profile
    • Email
Vs: Valokuvaus harrastuksena?
« Reply #209 on: 02. 11. 2011 09:09 »
Aivan erinomainen asia, että Vaasa Tidningin arkisto on nyt tallessa.  Siellä taitaa olla muutama minunkin ottama kuva.
Tämä sivusto täytti 9 vuotta helmikuun 2 päivänä 2014.  Ylläpidän tätä vapaasta tahdostani.  Tämä on minun tapani osoittaa rakkauteni tätä hienoa kaupunkia kohtaan.

Offline Pentti Suksi

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 2215
    • View Profile
    • Email
Vs: Valokuvaus harrastuksena?
« Reply #210 on: 02. 11. 2011 09:09 »
Kaikki kuvat ovat minun ottamiani.

Offline vaasalainen

  • Tästä foorumista
  • Administrator
  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 5079
  • Gender: Male
  • Muista käydä Chatissa
    • View Profile
    • Email
Vs: Valokuvaus harrastuksena?
« Reply #211 on: 02. 11. 2011 09:09 »
Pentti Suksi kirjoitti
Quote
Kaikki kuvat ovat minun ottamiani.

Hyvä tietää.  Tuotin aikoinani melkoisen määrän juttuja tähän "Kinnusen plariin".  Harmi kun materiaali on kadonnut.

Tässä yhteydessä on syytä kertoa, että kun Pohjalainen teki suurem rempan joskus 70-luvulla niin samalla katosi valtava määrä lasi- ja nitraattifilmejä kaatopaikalle.
Tämä sivusto täytti 9 vuotta helmikuun 2 päivänä 2014.  Ylläpidän tätä vapaasta tahdostani.  Tämä on minun tapani osoittaa rakkauteni tätä hienoa kaupunkia kohtaan.

Offline Kari Lajunen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 7818
  • Gender: Male
  • Kerro tästä foorumista mahdollisimman monelle.
    • View Profile
    • Oivakaihdin Oy
    • Email
Vs: Valokuvaus harrastuksena?
« Reply #212 on: 02. 11. 2011 10:10 »
Joulu tulla jolkottaa ja isännälle pitäisi uusia leluja hankkia. Digijärkkärin voisi vaihtaa hieman nykyaikaisempaan. Harmi vaan kun en tajua niistä kuin hinnan ja sen, että pitäisi Nikon ostaa, koska siihen olisi valmiiksi pari putkea olemassa vanhastaan.

Jos oikein muistelen niin edellisestä digijärkkäristäsi on vasta nyt takuu menossa umpeeen.  Voisin olla kiinnostunut edellisestäsi jos sopuhinnalla haluat siitä luopua eikä sitä ole pudotettu?
Lähetä tieto tästä ketjusta henkilölle jota arvelet sisällön kiinnostavan ja kavereillesi alareunan "Lähetä Aihe" nappulasta.  Tämä on ainoa keino kertoa tästä foorumista.

Offline Niiskutti

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 1632
    • View Profile
Vs: Valokuvaus harrastuksena?
« Reply #213 on: 02. 11. 2011 14:02 »
Joulu tulla jolkottaa ja isännälle pitäisi uusia leluja hankkia. Digijärkkärin voisi vaihtaa hieman nykyaikaisempaan. Harmi vaan kun en tajua niistä kuin hinnan ja sen, että pitäisi Nikon ostaa, koska siihen olisi valmiiksi pari putkea olemassa vanhastaan.

Jos oikein muistelen niin edellisestä digijärkkäristäsi on vasta nyt takuu menossa umpeeen.  Voisin olla kiinnostunut edellisestäsi jos sopuhinnalla haluat siitä luopua eikä sitä ole pudotettu?

Edellinen digijärkkäri on kyllä vanhempi kuin vuoden. Kesäkuussa 2008 ostettu Nikon D40, ihan toimiva kyllä, mutta videokuva olis kiva bonus ja vähän enemmän pixeleitä.

Offline vaasalainen

  • Tästä foorumista
  • Administrator
  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 5079
  • Gender: Male
  • Muista käydä Chatissa
    • View Profile
    • Email
Vs: Valokuvaus harrastuksena?
« Reply #214 on: 02. 11. 2011 14:02 »
Nikon D40 on Nikonin valmistama digitaalinen järjestelmäkamera. Nikon D40 julkistettiin loppuvuodesta 2006. Kameran kenno tuottaa 6,1 megapikselin kuvan

Sen sisäisiin muokkausominaisuuksiin kuuluu muun muassa rajaus, värin vaihtaminen ja punasilmäisyyden korjaus. Kamera tukee SD- sekä SDHC-muistikortteja.

Kamerasta on julkaistu uudempi malli, Nikon D40x, jossa on kymmenen megapikselin CCD-kenno.

Nkyään peruskenno on jo vähintään 14,xxx pixeliä
Tämä sivusto täytti 9 vuotta helmikuun 2 päivänä 2014.  Ylläpidän tätä vapaasta tahdostani.  Tämä on minun tapani osoittaa rakkauteni tätä hienoa kaupunkia kohtaan.

Offline kamaroudari1

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 977
  • Gender: Male
    • View Profile
    • Email
Vs: Valokuvaus harrastuksena?
« Reply #215 on: 02. 11. 2011 16:04 »
Yhtälailla valokuvahistorian aarreaitta meni putulaatikkoon, kun ylätorin vanha rakennuskanta revittiin.
Muuttokiireessä Felix Westerin lasinegatiivit, ja paljon muutakin hävisi.

Offline Kari Lajunen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 7818
  • Gender: Male
  • Kerro tästä foorumista mahdollisimman monelle.
    • View Profile
    • Oivakaihdin Oy
    • Email
Vs: Valokuvaus harrastuksena?
« Reply #216 on: 26. 11. 2011 08:08 »
Videotiimimme ottaa toisinaan mukaan viikonlopunviettoon tavallisen reilun ja
oikeudenmukaiseksi katsomansa kirjoittajan näyttääkseen, ettei tiimi ole pelkkä
kirjoitus netissä vaan aito kaksikansallinen ryhmä.

Harrastukseni on valokuvaus niin  tokihan kamera oli mukana.


Kuvassa tiimimme lisäksi foorumikirjoittaja Henry Eklund

Pelin jälkeenn vierailimme Henry Eklundin luona.  Jo tuulikaapissa vastaa tuli
iso koira.  Minulla oli kaksi sekunia aikaa arvioida sen paino jonka laskin
olevan 45 kiloa joten kun se otti minut halaukseen niin tiesin millä voimalla
tukea etten kaatuisi.  Arvioni heitti vain kolme kiloa, sillä myöhempi tarkastus
osoitti koiran oleen 47 kiloa.

Sen niskanahka oli kuin kissalla eli numeroa isompi joten sitä sai hyvän otteen
ja antoi koiralle tunteen, että halauksen saajalla oli kokemuksia.  Se tykkäsi
kun rutistelin sen niskanahkaa.  Moni koira tykkää siitä ja samalla se rentouttaa
koiran niskalihaksia.
Lähetä tieto tästä ketjusta henkilölle jota arvelet sisällön kiinnostavan ja kavereillesi alareunan "Lähetä Aihe" nappulasta.  Tämä on ainoa keino kertoa tästä foorumista.

Offline Henry Eklund

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 1871
  • Gender: Male
    • View Profile
    • Email
Vs: Valokuvaus harrastuksena?
« Reply #217 on: 28. 11. 2011 17:05 »
Oli todella mukava ilta ja kiinalaiset tytöt ovat uskomatttoman ystävällisiä vaikka pientä kielivaikkeutta oli. Ilta ei jäänyt viimeiseksi mutta keksimme muuta esim. ampumarata käynti. Itse olin huoltojoukkueessa ja varmaan jatkossakin, no radalla on yleensä hyvin tilaa niin vanhin voi nöyttää malliksi että kymppi on siinä keskellä ;-)

Kari tekee arvokasta työtä kun näyttää meidän kulttuuria ja eri tapoja ulkomaisille ja nyt oli mukavaa kun pääsi itse mukaan, kunto nousee kohisten joten jaksamistakin tulee toivottavasti lisää. Kiitos kaikille osallistujille.
Kipu kasvattaa muttei opeta elämään kunnolla.

Offline Kari Lajunen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 7818
  • Gender: Male
  • Kerro tästä foorumista mahdollisimman monelle.
    • View Profile
    • Oivakaihdin Oy
    • Email
Vs: Valokuvaus harrastuksena?
« Reply #218 on: 29. 11. 2011 12:12 »
On hienoa kun foorumikirjoittelu ei jää pelkäksi kirjoitteluksi vaan johtaa jopa illanviettoon.

Tässä kuvassa neuvottelen Henryn koiran kanssa paikasta sohvalla.  Pääsimme sopimukseen
jossa minä sain kolmasosan ja se kaksi kolmasosaa sohvasta.  


Kuva suurena tässä http://www.vaasalaisia.info/galleria/albums/userpics/IMG_4521~0.JPG

Mielestäni hyvä sopimus.  Muut olivat jakkaroilla.
Lähetä tieto tästä ketjusta henkilölle jota arvelet sisällön kiinnostavan ja kavereillesi alareunan "Lähetä Aihe" nappulasta.  Tämä on ainoa keino kertoa tästä foorumista.

Offline Kari Lajunen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 7818
  • Gender: Male
  • Kerro tästä foorumista mahdollisimman monelle.
    • View Profile
    • Oivakaihdin Oy
    • Email
Vs: Valokuvaus harrastuksena?
« Reply #219 on: 10. 12. 2011 07:07 »
 

Kuvaaja tuntematon.
Lähetä tieto tästä ketjusta henkilölle jota arvelet sisällön kiinnostavan ja kavereillesi alareunan "Lähetä Aihe" nappulasta.  Tämä on ainoa keino kertoa tästä foorumista.

Offline Henry Eklund

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 1871
  • Gender: Male
    • View Profile
    • Email
Vs: Valokuvaus harrastuksena?
« Reply #220 on: 10. 12. 2011 16:04 »
Alustavasti sovittu Karin kanssa ilma aseradalla käynti ja jotain harvinaista otetaan mukaan kuten http://www.pyramydair.com/blog/2006/05/walther-lp53-james-bond-airgun.html ja jokunen muukin mikä ei ole normaalinyynnissä. Ei edes netistä löydy kuvaa.

30 kymmentä luvun stasin harjoituskivääreitä myös löytyy jossa normi kiväärin llatauskampi ja lipas kun nuorioa harjoitrttiin sotaan. Isokaliiberisia olis paljon mutta maalitaulut ei kestä että mennää pienoiskivääri päivänä sitten niillä, tai ulkoradalle haulikkoa testaamaan jos tytöt tykkää.
« Last Edit: 10. 12. 2011 17:05 by Henry Eklund »
Kipu kasvattaa muttei opeta elämään kunnolla.

Offline Niiskutti

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 1632
    • View Profile
Vs: Valokuvaus harrastuksena?
« Reply #221 on: 20. 01. 2012 04:04 »
Tästä asiasta on joskus aiemmin keskusteltu täällä, joten ajattelin linkittää löytämäni uutisen:

"Lain mukaan yleisölle avoimissa julkisissa tiloissa saa kuvata, mutta silti monet kaupat yrittävät suitsia kuvien ottamista kieltokyltien.
-Tarroilla muistutetaan, että meillä on tällainen sääntö tai lähinnä toive, ettei liiketiloissamme kuvata. Ei siitä poliiseja paikalle kutsuta, Kortelainen toteaa.

- Jos joku tulee tänne kameran kanssa ja kertoo, mitä ja mihin kuvaa, en näe siinä ongelmaa. "

Yle: Kuvaamiskieltokyltit kaupan oma keksintö

Periaatteessa eihän edes tarvitse tuollaista kuvaamisen käyttötarkoitusta kertoa. Saahan sitä toki kysyä, jos on utelias.

Offline Roy Rabb

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 1289
    • View Profile
    • Music Mega
Vs: Valokuvaus harrastuksena?
« Reply #222 on: 02. 02. 2012 10:10 »
Eläimet ovat viisaampia kuin ikänä luulemmekaan. Näkikö kukaan eilen tämän mieleosoittajan Vaasan ylätorilla?
                                         

Offline Roy Rabb

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 1289
    • View Profile
    • Music Mega
Vs: Valokuvaus harrastuksena?
« Reply #223 on: 06. 02. 2012 21:09 »
Presidentti halusi kiinnittää huomiota lisääntyvään köyhyyteen. Ihmiset tuskin kuuntelivat, mutta tämä mielenosoittaja kyllä. Uskalsi talvipakkasella parin muun ohella ulos Vaasan kauppatorille.
                       

Offline herkkoo

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 7440
  • Gender: Male
    • View Profile
    • Email
Vs: Valokuvaus harrastuksena?
« Reply #224 on: 07. 02. 2012 05:05 »
Presidentti halusi kiinnittää huomiota lisääntyvään köyhyyteen. Ihmiset tuskin kuuntelivat, mutta tämä mielenosoittaja kyllä. Uskalsi talvipakkasella parin muun ohella ulos Vaasan kauppatorille.
                       

Mutta onko tämä nyt sopivaa muistuttaa että kunnat ovatkin ihmisiä varten eikä sitä varten että voitais tehdä pakkoliitoksilla vielä enemmän businesta?

.

Offline Roy Rabb

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 1289
    • View Profile
    • Music Mega
Vs: Valokuvaus harrastuksena?
« Reply #225 on: 07. 02. 2012 09:09 »
Hallinto on tietysti ihmistä varten eikä EU:ta varten.
                       

Offline Kari Lajunen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 7818
  • Gender: Male
  • Kerro tästä foorumista mahdollisimman monelle.
    • View Profile
    • Oivakaihdin Oy
    • Email
Vs: Valokuvaus harrastuksena?
« Reply #226 on: 07. 02. 2012 19:07 »
Tämän valokuvan otin ihan Henry Eklundin kiusaksi kun ei tänään tullut ampumapaikalle.
Minulla oli näin mukava ryhmä.  Toivottavasti potuttaa. ;)

Pikkusen tuli viivettä kun ratavalvoja ei ollut paikalla ja hänet piti soittaa paikalle.  Kuvan asetta
pitelevä neitokainen oli toissapäivänä vielä Kiinassa noin 7000Km:n päässä.
Lähetä tieto tästä ketjusta henkilölle jota arvelet sisällön kiinnostavan ja kavereillesi alareunan "Lähetä Aihe" nappulasta.  Tämä on ainoa keino kertoa tästä foorumista.

Offline Henry Eklund

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 1871
  • Gender: Male
    • View Profile
    • Email
Vs: Valokuvaus harrastuksena?
« Reply #227 on: 07. 02. 2012 19:07 »
No enköhän mä vielä kerkeä mukaan. Joku muu saattaa kyllä kadehtia.
Kipu kasvattaa muttei opeta elämään kunnolla.

Offline Kari Lajunen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 7818
  • Gender: Male
  • Kerro tästä foorumista mahdollisimman monelle.
    • View Profile
    • Oivakaihdin Oy
    • Email
Vs: Valokuvaus harrastuksena?
« Reply #228 on: 08. 02. 2012 09:09 »
No enköhän mä vielä kerkeä mukaan. Joku muu saattaa kyllä kadehtia.

Joo tuo ajankohta on hyvä tai aihe mielenkiintoinen sillä saan näköjään helposti ryhmän
kasaan. 

http://v.youku.com/v_show/id_XMzUwMTEzNjUy.html
« Last Edit: 08. 02. 2012 09:09 by Kari Lajunen »
Lähetä tieto tästä ketjusta henkilölle jota arvelet sisällön kiinnostavan ja kavereillesi alareunan "Lähetä Aihe" nappulasta.  Tämä on ainoa keino kertoa tästä foorumista.

Offline Kari Lajunen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 7818
  • Gender: Male
  • Kerro tästä foorumista mahdollisimman monelle.
    • View Profile
    • Oivakaihdin Oy
    • Email
Vs: Valokuvaus harrastuksena?
« Reply #229 on: 21. 02. 2012 19:07 »

Tämän kuvan otin tänään pari tuntia sitten Minimanin ja Olympiakorttelin välissä olevalla
jäällä.

Nyt sain kuusihenkisen porukan koska minulla on tyttöjen luistimia ja yhdet pienet pojille sopivat
luistimet.   Kahdella kinuskilla on omat luistimet.



Lähetä tieto tästä ketjusta henkilölle jota arvelet sisällön kiinnostavan ja kavereillesi alareunan "Lähetä Aihe" nappulasta.  Tämä on ainoa keino kertoa tästä foorumista.

Offline Kari Lajunen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 7818
  • Gender: Male
  • Kerro tästä foorumista mahdollisimman monelle.
    • View Profile
    • Oivakaihdin Oy
    • Email
Vs: Valokuvaus harrastuksena?
« Reply #230 on: 25. 02. 2012 06:06 »
Tällaisen kuvan otin.

Vaasalaisia.infon lukijoiden hyväntahtoisuus on todellista.



Olen saanut niin paljon luistimia lahjoituksena, että pystyn kokoamaan jäälle jo tällaisen ryhmän.
Olen kohta opettanut 10 henkilöä luistelemaan.

Video http://v.youku.com/v_show/id_XMzU2NDkzODQ0.html
« Last Edit: 25. 02. 2012 06:06 by Kari Lajunen »
Lähetä tieto tästä ketjusta henkilölle jota arvelet sisällön kiinnostavan ja kavereillesi alareunan "Lähetä Aihe" nappulasta.  Tämä on ainoa keino kertoa tästä foorumista.

Offline Kari Lajunen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 7818
  • Gender: Male
  • Kerro tästä foorumista mahdollisimman monelle.
    • View Profile
    • Oivakaihdin Oy
    • Email
Vs: Valokuvaus harrastuksena?
« Reply #231 on: 26. 02. 2012 16:04 »

Hietasaaressa rakennettiin aito iglu ja otin kuvia sen tekovaiheista 15 min ajan.
Klikkaa kuvaa nähdäksesi lisää kuvia.  Vain yksi klilkkaus riittää.
Lähetä tieto tästä ketjusta henkilölle jota arvelet sisällön kiinnostavan ja kavereillesi alareunan "Lähetä Aihe" nappulasta.  Tämä on ainoa keino kertoa tästä foorumista.

Offline Kari Lajunen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 7818
  • Gender: Male
  • Kerro tästä foorumista mahdollisimman monelle.
    • View Profile
    • Oivakaihdin Oy
    • Email
Vs: Valokuvaus harrastuksena?
« Reply #232 on: 27. 02. 2012 09:09 »
Jestas.  Klikkaa kuvaa suuremmaksi.

Kuva:  Wang Liang
Kännykällä saa näköjään uskomattoman hyviä kuvia.  Jouduin pienentämään tämän kuvan
40 %:iin jotta vaasalaisia.infon palvelin hyväksyi sen.

Kun kamerani hajoaa ostan kännykän.
Lähetä tieto tästä ketjusta henkilölle jota arvelet sisällön kiinnostavan ja kavereillesi alareunan "Lähetä Aihe" nappulasta.  Tämä on ainoa keino kertoa tästä foorumista.

Offline Henry Eklund

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 1871
  • Gender: Male
    • View Profile
    • Email
Vs: Valokuvaus harrastuksena?
« Reply #233 on: 27. 02. 2012 13:01 »
Nokia julkisti juuri 20 miljoonam megapikselin kameran eli isoin muistikortti mitä mailmalta löytyy nii tulleesiistiä kuvaa/videota.
Kipu kasvattaa muttei opeta elämään kunnolla.

Offline Niiskutti

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 1632
    • View Profile
Vs: Valokuvaus harrastuksena?
« Reply #234 on: 27. 02. 2012 16:04 »
Rupeehan noilla kännyköillä saamaan ihan hyviä kuvia joo.

Itseänikin kiinnostaa tämä Nokian uutuus, jahka uuden puhelimen hankinta jossain kohtaa tulee ajankohtaiseksi.

"Nokia 808 PureView yhdistää korkearesoluutioisen 41 megapikselin sensorin, Carl Zeiss -optiikan ja Nokian oman pikselin ylinäytteistysteknologian."
http://www.iltalehti.fi/digi/2012022715258190_du.shtml

Offline Henry Eklund

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 1871
  • Gender: Male
    • View Profile
    • Email
Vs: Valokuvaus harrastuksena?
« Reply #235 on: 27. 02. 2012 16:04 »
Taitaa oikea kamera jäädä turhakkeeksi tuon jälkeen, pieni investointi isoon muistikoerttiin niin kaikki on mukana. Huhut kertoon että kierrät kohdetta ja kuvaat niin kolmiulotteisuus on totta, mun näytön ohjaimessä sen saisi kytkettyä päälle mutta kaksi eiri sudeemin laseja pitäisi olla. Povaan menestystä kun puhelin vanhenee ja kamera hyytyy.
Kipu kasvattaa muttei opeta elämään kunnolla.

Offline Kari Lajunen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 7818
  • Gender: Male
  • Kerro tästä foorumista mahdollisimman monelle.
    • View Profile
    • Oivakaihdin Oy
    • Email
Vs: Valokuvaus harrastuksena?
« Reply #236 on: 29. 02. 2012 23:11 »
Tällaisen kuvan otin "tyttäristäni" Sunnuntaina.
Kuva on Url-koodattu joten se suurenee klikkaamalla sitä.

Kuva:  Kari Lajunen jollakin kännykällä.
Tämä kuva on jollakin kännykällä.  En uskoisi mutta kun sen itse otin.  Minulle lykättiin
kännykkä kouraan ja sanottiin että ota kuva.

Vasta myöhemmin nähtyäni kuvat tajusin miten hyviä ne ovat.  Pitää vielä tutustua mitä
tällainen maksaa ja miten sen digitaalinen zoomi toimii.  Pienensin kuvan 45%:iin jotta
vaasalaisia.infon palvelin hyväksyy sen.  Se ei hyväksy 50% pienennystä koska se olisi
liian iso.

Kuva on niin pikkutarkka, että suurennetusta kuvasta näkee miten yhden silmälasit
ovat niin märät ettei niiden läpi voi nähdä selvästi.
Lähetä tieto tästä ketjusta henkilölle jota arvelet sisällön kiinnostavan ja kavereillesi alareunan "Lähetä Aihe" nappulasta.  Tämä on ainoa keino kertoa tästä foorumista.

Offline kamaroudari1

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 977
  • Gender: Male
    • View Profile
    • Email
Vs: Valokuvaus harrastuksena?
« Reply #237 on: 01. 03. 2012 07:07 »
Sirkeitä tyttöjähän tuolta kuvaajan varjon takaa paljastuu

Offline Kari Lajunen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 7818
  • Gender: Male
  • Kerro tästä foorumista mahdollisimman monelle.
    • View Profile
    • Oivakaihdin Oy
    • Email
Vs: Valokuvaus harrastuksena?
« Reply #238 on: 01. 03. 2012 07:07 »
Kännykkä on aina mukana.  Kamera vasta lähes aina joten siinä on eroa.

Vähän Kiinaoppia.

Kiinalainen voi esitellä toisen henkilön sisarenaan.  Me ymmärrämme, että kyseessä on sisar
mutta Kiinassa se ei voi olla oikea sisar heidän yhden lapsen politiikasta johtuen joten he
käyttävät sanaa jossain toisessa merkityksessä eikä se aiheuta sekaannusta.  Se millainen
suhde sisarella ja sisarella on, on minulle vielä epäselvä.
Lähetä tieto tästä ketjusta henkilölle jota arvelet sisällön kiinnostavan ja kavereillesi alareunan "Lähetä Aihe" nappulasta.  Tämä on ainoa keino kertoa tästä foorumista.

Offline Kari Lajunen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 7818
  • Gender: Male
  • Kerro tästä foorumista mahdollisimman monelle.
    • View Profile
    • Oivakaihdin Oy
    • Email
Vs: Valokuvaus harrastuksena?
« Reply #239 on: 01. 03. 2012 09:09 »
Sirkeitä tyttöjähän tuolta kuvaajan varjon takaa paljastuu

Joo on mutta se on sivuseikka sillä siinä voisi olla vaikka risuja.  Minua hämmästyttäänä tuo kuvan
laatu tavallisen näköisellä kännykällä.  Tai siis oli kai se joku älypuhelin.  Siis sellainen joka
jokaisella kinuskilla on.  Se oli sentin paksu ja melkeen noin 6 cm leveä ja 9 cm pitkä.

Kameran laukaisu tapahtui näytössä ollutta laukaisusymbolia hipaisten.

Tosin jos ollaan tarkkoja niin kirkas auringonpaiste antaa anteeksi monet optiikkavaatimukset.
Kiinnostaisi tietää miten hämärämmässä kuvaaminen onnistuu.  Mutta olen varma, että
kännykästä löytyy sitten salama kun sitä tarvitaan.  Varmaan yökuvaustoiminnekin.
« Last Edit: 01. 03. 2012 09:09 by Kari Lajunen »
Lähetä tieto tästä ketjusta henkilölle jota arvelet sisällön kiinnostavan ja kavereillesi alareunan "Lähetä Aihe" nappulasta.  Tämä on ainoa keino kertoa tästä foorumista.