Author Topic: Valokuvaus harrastuksena?  (Read 75328 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Matseman

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 2050
    • View Profile
Vs: Valokuvaus harrastuksena?
« Reply #120 on: 19. 11. 2010 11:11 »
Mitä sinä tiedät siitä, mitä minä teen, olen tehnyt, tai tulen tekemään?
Puunsärkijä ja Paskakasa. Tyypillinen kaksikielisen perheen tytär. Katkeroitunut "lund",  suomalaisen naisen kanssa sängyssä epäonnistunut hyväksyjä ja kaiken pahan pienentäjä. Katkera  , koneella päivät istuva pahansuopainen nilviäinen. Kukkulan kuningas

Offline Pentti Suksi

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 2215
    • View Profile
    • Email
Vs: Valokuvaus harrastuksena?
« Reply #121 on: 19. 11. 2010 11:11 »
Tiedän

Offline Matseman

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 2050
    • View Profile
Vs: Valokuvaus harrastuksena?
« Reply #122 on: 19. 11. 2010 12:12 »
Kyllä minä olen pannut merkille, mitä sinä tiedät. Ja hyvä niin jos tiedät. Mutta kyllä minä olen myös pannut merkille mitä sinä ET tiedä. Siksi on parempi, että pidät suusi kiinni, vanha höperö.
Puunsärkijä ja Paskakasa. Tyypillinen kaksikielisen perheen tytär. Katkeroitunut "lund",  suomalaisen naisen kanssa sängyssä epäonnistunut hyväksyjä ja kaiken pahan pienentäjä. Katkera  , koneella päivät istuva pahansuopainen nilviäinen. Kukkulan kuningas

Offline vaasalainen

  • Tästä foorumista
  • Administrator
  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 5079
  • Gender: Male
  • Muista käydä Chatissa
    • View Profile
    • Email
Vs: Valokuvaus harrastuksena?
« Reply #123 on: 19. 11. 2010 12:12 »
Tämä ketjumenee viikoksi huilimaan.
Tämä sivusto täytti 9 vuotta helmikuun 2 päivänä 2014.  Ylläpidän tätä vapaasta tahdostani.  Tämä on minun tapani osoittaa rakkauteni tätä hienoa kaupunkia kohtaan.

Offline vaasalainen

  • Tästä foorumista
  • Administrator
  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 5079
  • Gender: Male
  • Muista käydä Chatissa
    • View Profile
    • Email
Vs: Valokuvaus harrastuksena?
« Reply #124 on: 27. 11. 2010 08:08 »
Asiallinaen kaeskustelu ketjusa voi jatkua.
Tämä sivusto täytti 9 vuotta helmikuun 2 päivänä 2014.  Ylläpidän tätä vapaasta tahdostani.  Tämä on minun tapani osoittaa rakkauteni tätä hienoa kaupunkia kohtaan.

Offline Henry Eklund

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 1871
  • Gender: Male
    • View Profile
    • Email
Vs: Valokuvaus harrastuksena?
« Reply #125 on: 22. 04. 2011 15:03 »
Tekee mieli koittaa vanhaa kameraa mustavalko kuvineen, otan värkin kauppaan mukaa että saan oikesn filmin ja ehkä ne voisi kameran puhdistaa samalla reissulla, ehdotuksia liikkeestä jossa tämä onnistuisi. Tiedän ettei ole ilmaista mutta saahan se kumminki olla edullista, ainakin takakansi vuotaa hieman ja varmaan likainen läpeensä. Histoarillistä arvoa kumminkin niin paljon että saa kyllä maksaakki yhen halvan digipokkarin verran.
Kipu kasvattaa muttei opeta elämään kunnolla.

Offline NikoNisti

  • Kokelas
  • *
  • Posts: 1
    • View Profile
Vs: Valokuvaus harrastuksena?
« Reply #126 on: 22. 04. 2011 16:04 »
Fotocenter tai Zoom, tuskin itse tekevät mutta osaavat ainakin lähettää oikeaan huoltoon.

Offline vaasalainen

  • Tästä foorumista
  • Administrator
  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 5079
  • Gender: Male
  • Muista käydä Chatissa
    • View Profile
    • Email
Vs: Valokuvaus harrastuksena?
« Reply #127 on: 22. 04. 2011 17:05 »
Olen tässä hankkimassa itselleni superpokkaria, vaan en vielä tiedä minkä merkkistä ja millaista.  Onko kokemuksia.  Kamerassa pitäisi olla superzoomi ja hd-tason video.
Tämä sivusto täytti 9 vuotta helmikuun 2 päivänä 2014.  Ylläpidän tätä vapaasta tahdostani.  Tämä on minun tapani osoittaa rakkauteni tätä hienoa kaupunkia kohtaan.

Offline Niiskutti

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 1632
    • View Profile
Vs: Valokuvaus harrastuksena?
« Reply #128 on: 22. 04. 2011 19:07 »
Kuulostaa erittäin hyvältä.... ei tosin oo vinkkejä... oon ite funtsannu että ostaisin videokameran. En hoodeetä, koska se vie kiintolevytilaa ja huonompikin juutuubiin käy. joku 200e näyttää maksavan. Luulen että Canon....

Offline Roy Rabb

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 1289
    • View Profile
    • Music Mega
Vs: Valokuvaus harrastuksena?
« Reply #129 on: 22. 04. 2011 20:08 »
Ostin hiljattain hd-tasoisen Canon Legrian, laajakuva, noin 1150 euroa. On ehkä turhankin hyvä, ja niinkuin Niiskutti sanoo, hd on raskasta, varsinkin laajakuvana. Mutta kuvaikkunaa voidaan hyvinkin rajata, jolloin nettipaketti pienenee.

Kokeilin myös hiljattain hieman vanhemman (ehkä pari vuotta vanha) jonkun MK-nimisen Canon-camcorderin, ja olin erittäin tyytyväinen siihen. Se on sekä hd ja sillä voi tehdä myös vanhaa kunnon 3/4-kuvaa. Siitä pidän, koska 9/16-kuva leikkaa korkeussuunnassa. Tietenkin hd-taso sallii sen, että kuvaa voi zoomata tarpeen mukaan.

Offline Kari Lajunen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 7818
  • Gender: Male
  • Kerro tästä foorumista mahdollisimman monelle.
    • View Profile
    • Oivakaihdin Oy
    • Email
Vs: Valokuvaus harrastuksena?
« Reply #130 on: 23. 04. 2011 09:09 »
Tietänet varmaan mutta kerron silti.  Jos aiot hankkia kameran joka on aina mukana niin ainut vaihtoehto on taskukamera eli "pokkari."

Kaikki muut kameratyypit kuvaavat ehkä paremmin mutta siitä ei ole iloa jos sitä parempaa kameraa ei ole mukana. 

90% kuvaamistani videoista on ns, extemporevideoita, eli täysin suunnittelemattomia koska tilanne on tullut täysin yllättäen.  Sillä niin vain on, että parhaat valokuvat ja videot tulevat yllättävistä tilanteista.

Teen reilusti eniten videoita kuin kukaan muu vaasalaisia.infolle ja se on siitä syystä, että minulla on pokkari.

Tuo vaasalaista pikaruokaavideo oli suunniteltu etukäteen joten siellä oli videokamera ja irtomikrofoni ja kuulokkeet.  Kuulokkeet ovat ehdoton edellytys irtomikrofonin kanssa koska siitä kuulee haitalliset sivuäänet ja niitä voi heti välttää.

Jos sinulla on jo pokkari niin sitten jätä neuvoni huomiotta.  Videokameratekniikka on kehittynyt niin nopeasti etten ole siinä mukana.  Ainut minkä olen painanut merkille on se, että videokameraa mikrofoniliitännällä on vaikea löytää.  Minun nauhakamerasta sellainen löytyy.

Tuo vaasalainen pikaruokavideo tehtiin vanhalla 2005 tai 2006-mallisella Samsung nauhavideokameralla.

Tästä tuli mieleen, että nauhavideokameran nauhalla ei voi säilyttää mitään.  Nauha korruptoituu puolessa vuodessa ja kuvaan ilmestyy haitallisia neliöitä sinne tänne.  Kuva pitää siis heti siirtää tietokoneelle.
Lähetä tieto tästä ketjusta henkilölle jota arvelet sisällön kiinnostavan ja kavereillesi alareunan "Lähetä Aihe" nappulasta.  Tämä on ainoa keino kertoa tästä foorumista.

Offline vaasalainen

  • Tästä foorumista
  • Administrator
  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 5079
  • Gender: Male
  • Muista käydä Chatissa
    • View Profile
    • Email
Vs: Valokuvaus harrastuksena?
« Reply #131 on: 23. 04. 2011 12:12 »
Pokkarit ovat todella kehirttyneet viime  vuosina niin nopeasti että järkkärit ovat jäämässä jalkoihin.  Arvelen että seuraava kamerani on Nikonin Coolpix P500.  Se täydennettynä PhotoShop Elements kuvakäsittelyohjelmalla riittää loppuiäkseni.
Tämä sivusto täytti 9 vuotta helmikuun 2 päivänä 2014.  Ylläpidän tätä vapaasta tahdostani.  Tämä on minun tapani osoittaa rakkauteni tätä hienoa kaupunkia kohtaan.

Offline Niiskutti

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 1632
    • View Profile
Vs: Valokuvaus harrastuksena?
« Reply #132 on: 23. 04. 2011 18:06 »
http://www.youtube.com/create

Pärähti tällänen mainos juutuubissa...  ainakin tuo stupeflix video maker näytti kivalta ohjelmalta:

http://www.youtube.com/watch?v=Q1e7P-zxb24

EDIT:
Laitoin muuten tilaukseen http://www.canon.fi/For_Home/Product_Finder/Camcorders/High_Definition_HD/LEGRIA_HF_R16/  tuollasen...

Quote
videokameraa mikrofoniliitännällä on vaikea löytää

Niin oli, ei ole tuossakaan sellasta...kaipa valmistajat ajattelevat että sitä ei tarvita koska mikrofonit ovat kehittyneet.

Offline Kari Lajunen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 7818
  • Gender: Male
  • Kerro tästä foorumista mahdollisimman monelle.
    • View Profile
    • Oivakaihdin Oy
    • Email
Vs: Valokuvaus harrastuksena?
« Reply #133 on: 24. 04. 2011 08:08 »
Siinä on kaikki nykyajan hienoudet muttei sitä mikrofoniliitintä.

Tulethan näyttämään sitä sitten ja voisi kokeilla ulkona miten se ottaa äänen taustamelussa ja pienessä tuulessa sillä juuri ne ovat kaikkein kiusallisimmat.
Lähetä tieto tästä ketjusta henkilölle jota arvelet sisällön kiinnostavan ja kavereillesi alareunan "Lähetä Aihe" nappulasta.  Tämä on ainoa keino kertoa tästä foorumista.

Offline vaasalainen

  • Tästä foorumista
  • Administrator
  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 5079
  • Gender: Male
  • Muista käydä Chatissa
    • View Profile
    • Email
Vs: Valokuvaus harrastuksena?
« Reply #134 on: 24. 04. 2011 08:08 »
Anttilassa oli  myynnissä Canon-videokamera, jossa on ulkoinen mikrofoniliitäntä.  En tiedä onko enää?

Aiheeseen liittyviä keskusteluja:
Keskustelu

Haulla canon videokameran ulkoinen mikrofoni  löysin muutamia

Tässä voisi olla vastaus rukouksiin:
Lue tämä

Tässä neuvoja:
http://www.searchgrid.org/index.php?lang=fi&cat=4c5&month=2010-03&id=23427

Luettelo Canonin videokameroista:
http://www.canon.fi/For_Home/Product_Finder/Camcorders/High_Definition_HD/index.aspx



« Last Edit: 24. 04. 2011 09:09 by vaasalainen »
Tämä sivusto täytti 9 vuotta helmikuun 2 päivänä 2014.  Ylläpidän tätä vapaasta tahdostani.  Tämä on minun tapani osoittaa rakkauteni tätä hienoa kaupunkia kohtaan.

Offline Kari Lajunen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 7818
  • Gender: Male
  • Kerro tästä foorumista mahdollisimman monelle.
    • View Profile
    • Oivakaihdin Oy
    • Email
Vs: Valokuvaus harrastuksena?
« Reply #135 on: 29. 04. 2011 14:02 »
Anttilassa oli  myynnissä Canon-videokamera, jossa on ulkoinen mikrofoniliitäntä.  En tiedä onko enää?
 

Ei ollut enää mutta asiasta toiseen.  Veteraaniautot starttaavat vappuna klo. 12:00 Prisman pihalta.  Teen videon ja matkustan yhden veteraanikuorma-auton kyydissä.  Toivoisin, että mahdollisimman moni kuvaisi tämän paraatin ja lähettäisi videopätkän tai kuvat suoraan minulle jolloin voisin ne liittää yhdeksi videokokonaisuudeksi. 

Muistan kun kyselin samaa uuden-vuoden aikoihin niin sain patkän toisaalta ja se teki videosta ihan mielenkiintoisen.   

Lähetä videoklippi tai kuvat minulle osoitteeseen klajunen83@gmail.com niin yritän koota ne yhdeksi videoksi.  Jos haluat nimesi mainittavan kuvaajien joukossa niin mainitse siitä erikseen sillä muutoin sitä ei erikseen mainita koska kysseessä on yleensä nimimerkkikirjoittaja joka haluaa pysyä nimimerkin takana.
Lähetä tieto tästä ketjusta henkilölle jota arvelet sisällön kiinnostavan ja kavereillesi alareunan "Lähetä Aihe" nappulasta.  Tämä on ainoa keino kertoa tästä foorumista.

Offline Kari Lajunen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 7818
  • Gender: Male
  • Kerro tästä foorumista mahdollisimman monelle.
    • View Profile
    • Oivakaihdin Oy
    • Email
Vs: Valokuvaus harrastuksena?
« Reply #136 on: 05. 05. 2011 12:12 »
Noista vappuvideoista haluaisin sanoa muille harrastelijakuvaajille seuraavaa.

En leikellyt kuin pari videota.  Kolme videota yhdistin suoraan sellaisenaan kamaran mukana tulevalla Zoom Browser ohjelmalla joka liittää koko materiaalin yhdeksi tiedostoksi.  

Eli jos haluaa päästä helpolla niin kuvaa siten, ettei sitä tarvitse leikata.  Eli kuvaa siten, että kuvittelee olevansa kuvaushetkellä leikkauspöydällä.  Sitten se ajetaan Zoom Browserilla joka tekee siitä yhden tiedoston, riippumatta siitä onko välissä stillkuvia tai ei.  Se pitää myös järjestyksen oikeana joka on kuvausaikajärjestys.

Sen jälkeen tämä yksi tiedosto siirretään moviemakeriin ja siihen ainoastaan lisätään alku ja lopputunnus.  Jos näitä tunnuksia ei lisätä niin se pitää silti ajaa Moviemakerin läpi jotta sen formaatti muuttuisi.  Ilman tätä toimenpidettä videosta tulee kymmenen  kertaa suurempi kuin sen tarvitsee olla.  Kymmenen kertaa suurempi video vaatii kymmenen kertaa enemmän aikaa palvelinsiirtoon mutta jos sen kärsii niin ei siinä sitten tarvita edes sitä.  Moviemakerin sijasta voi käyttää mitä tahansa pakkausohjelmaa mutta Moviemaker löytyy automaattisesti kaikista tietokoneista ja se on jotakuinkin helppokäyttöinen. 

Kokeile jo tänään tehdä oma video.
Lähetä tieto tästä ketjusta henkilölle jota arvelet sisällön kiinnostavan ja kavereillesi alareunan "Lähetä Aihe" nappulasta.  Tämä on ainoa keino kertoa tästä foorumista.

Offline vaasalainen

  • Tästä foorumista
  • Administrator
  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 5079
  • Gender: Male
  • Muista käydä Chatissa
    • View Profile
    • Email
Vs: Valokuvaus harrastuksena?
« Reply #137 on: 05. 05. 2011 13:01 »
Duoda, duoda. Kyllä video valmistuu videoeditorissa, missä on mahdollisuus lisätä stillkuvia, tekstitauluja, efekteja, kuvatekstejä, musiikkia ja vaikkapa selostus.  

Otosten liittäminen yhteen vaatii aina suunnittelua ja tilannetajua ja varsin usein lyhetämistä.  Vain harva pystyy leikkaamaan kamerassa.

Suosittelen että tutustut suojaviivan periaatteisiin, 45 asteen periaatteeseen ja kuvakokojen vaihteluun.

Peruskuvakoot ovat. Suuri kokokuva SKK, kokokuva KK, puolilähikuva PLK, lähikuva LK ja erikoislähikuva ELK.

Myös otosten pituutta kannataa miettiä. Yleistä ohjetta ei ole mutta useimmat kuvaajat ovat sitä mieltä, että pitkät otokset ovat tylsiä ellei sitten ole kysymys pitkästä ja tasaisessta kamera-ajosta.

Jokainen videokuvaaja joutuu tietysti myös miettimään, tekeekö videon itselle vai mös muille.  Jos valitset jälkimmäisen, niin mieti kuinka paljon voit "varastaa" sinulle tuntemattoman ihmisen aikaa.
Tämä sivusto täytti 9 vuotta helmikuun 2 päivänä 2014.  Ylläpidän tätä vapaasta tahdostani.  Tämä on minun tapani osoittaa rakkauteni tätä hienoa kaupunkia kohtaan.

Offline Kari Lajunen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 7818
  • Gender: Male
  • Kerro tästä foorumista mahdollisimman monelle.
    • View Profile
    • Oivakaihdin Oy
    • Email
Vs: Valokuvaus harrastuksena?
« Reply #138 on: 05. 05. 2011 13:01 »


Suosittelen että tutustut suojaviivan periaatteisiin, 45 asteen periaatteeseen ja kuvakokojen vaihteluun.

Kerrotko vähän tarkemmin tuosta "suojaviivan periaatteesta sekä 45 asteen periaatteesta." 

Varoitus!  Älä vaan tee sitä perusvirhettä, että laitat linkin.  Linkin lähettäminen on yksinkertaista ja helppoa ja siirtää vastuun toisaalle mutta samalla se antaa kysyjälle sellaisen kuvan, ettei asia olekaan sen esittäjälle tärkeä tai pahassa tapauksessa sellaisen kuvan, ettei asian esittäjä itsekään tiedä mistä puhuu.

Omaa vastausta voi toki sitten pönkittää linkillä mutta vastaus ei saa olla linkki.

Tuo suojaviiva on siitä mielenkiintoinen, että nyt kun kamerat ovat hyvin liikkuvia niin se rikkoutuu helpostikin mutta onko niin että sitä ei saa rikkoa katkaisemalla sillä mielestäni sen saa rikkoa katkeamatonta videota kuvatessa.  Teen sen itse usein ja tahalla rikon rajoja kun siihen on liikkuva mahdollisuus.  Lekatessa videon kahdesta palasta, en tietenkään riko suojaviivaa.
Lähetä tieto tästä ketjusta henkilölle jota arvelet sisällön kiinnostavan ja kavereillesi alareunan "Lähetä Aihe" nappulasta.  Tämä on ainoa keino kertoa tästä foorumista.

Offline vaasalainen

  • Tästä foorumista
  • Administrator
  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 5079
  • Gender: Male
  • Muista käydä Chatissa
    • View Profile
    • Email
Vs: Valokuvaus harrastuksena?
« Reply #139 on: 05. 05. 2011 16:04 »
Suojaviivan käsitettä tavataan esitellä jääkiekko-ottelun kuvaamisella. Lätämatsissa kaikki kamerat ovat kaukalon samalla puolella ja kuvakulmasta toiseen siirryttäessä pelaajien kulkusuunta säilyy koko ajan samana,

Jos kuva vaihdettaisiin kaukalon toiselta puolelta otettuun kuvaan, näyttäisi siltä kuin pelaajan kulkusuunta vaihtuisi äkiä 180 astetta. Suojaviivalla tarkoitetaan siis  linjaa, jota ei saa ylittää kuvattaessa esim. kahden henkilön keskustelua.

Kameran täytyy olla samalla puolella henkilöitä. Suojaviivan voi ylittää tekemällä kamera-ajon puolelta toiselle tai leikkaamalla välikuvaksi jokin staattinen kuva kohteesta eli ns. välikuva.

Muistisääntöjä:
katseen suunta muodostaa suojaviivan.
liike muodostaa suojaviivan itsensä suuntaisesti.
valon tulosuunta muodostaa suojaviivan.
Katso täältä:´hieman alempaa:
http://koti.mbnet.fi/pranta/vidper3.htm

Tässä vielä tarkemmin: 45 sääntö
http://www.mediametka.fi/direct.aspx?area=page&prm1=137


Muita ohjeita
Toisiaan seuraavien kuvien tulee olla riittävän selvästi eri kokoisia. -älä leikkaa puolilähikuvasta suoraan lähikuvaan. Älä myöskään liiottele; erikoislähikuvasta ei siirrytä sujuvasti yleiskuvaan samassa kohtauksessa.

Pyri aina leikkaamaan liikkuvaan kohteeseen.  Näin vältetään häiritsevä töksähtely kuvien vaihtuessa.

Huomioi liikkeen jatkuvuus. -jos henkilö poistuu kuvasta oikealle, tulee hänen ilmestyä seuraavaan kuvaan vasemmalta.

Jos henkilö poistuu ovesta (selkä) , hänen vastaanotetaan seuraav assa kuvassa edestä jne-

Ennakoi mihin katsojan huomio kiinnittyy.  Katsojan silmät vaeltavat ruudulla ns. huomiopisteissä. Henkilöitä kuvattaessa katsotaan usein henkilötä silmiin. Kuvasta toiseen siirryttäessä tulisi katsojan huomion kiinnittyä samaan pisteeseen mihin edellinen kuva sen jätti.

Niin vaikeata kuin se onkin, niin linkkien kautta löytää hienoja neuvoja.  Googleta sanalla  videokuvaus.


Tämä sivusto täytti 9 vuotta helmikuun 2 päivänä 2014.  Ylläpidän tätä vapaasta tahdostani.  Tämä on minun tapani osoittaa rakkauteni tätä hienoa kaupunkia kohtaan.

Offline Niiskutti

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 1632
    • View Profile
Vs: Valokuvaus harrastuksena?
« Reply #140 on: 06. 05. 2011 14:02 »
Joo, Mikrobitissä alkoi huhtikuun numerossa joku videokuvauskoulu - juttusarja. Mikä pisti silmääni toukokuun numeron artikkelissa, on se, että kehuivat että http://www.magix.com/fi/movie-edit-pro/ tuossa ohjelmassa olisi DeNoiser toiminto, jolla voi taustalla kuuluvaa kohinaa/melua/tms häivyttää ihan erikseen. Kyseinen ohjelma valittiin parhaaksi 1/2011 videoeditointiohjelmien vertailussa.

Nyt luettuani vertailun olen aivan myyty, ja tulen siirtymään todennäköisesti tuon ohjelman käyttäjäksi.
Testi myös kehaisi nykyisen ohjelman jota käytän olevan raskas, mitä se kyllä onkin. Lisäksi se häikkää jos käyttää tekstiraitaa puheen päällä. Ei pahasti mutta häikkää kuitenkin.
Oletuksena ohjelma antaa käyttöön 99 eri raitaa, joista jokaisella voi olla mitä tahansa materiaalia (tekstiä/kuvia/videota/musiikkia/puhetta)
Lisäksi bonuksena aika mielenkiintoinen erikoisominaisuus eli monikameraleikkaus on mainittu. Ohjelma osaa synkronoida kuvat kahdesta eri lähteestä audioraidan perusteella. Kalliimmassa versiossa jopa 3D-tuki.
No, nuo 3D:t ovat tulevaisuuden hommia, mutta jo tuo monikamerasysteemi kuulostaa mielenkiintoiselta.

Lisäksi tässä toukokuun numerossa oli keskitytty muihinkin editointivinkkeihin (leikkaaminen, perussäädöt ja edellä mainitut yleisimmät säännöt suojaviivoista ymsyms.)

Offline Kari Lajunen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 7818
  • Gender: Male
  • Kerro tästä foorumista mahdollisimman monelle.
    • View Profile
    • Oivakaihdin Oy
    • Email
Vs: Valokuvaus harrastuksena?
« Reply #141 on: 06. 05. 2011 15:03 »
  Ohjelma osaa synkronoida kuvat kahdesta eri lähteestä audioraidan perusteella.

Oho.  Tuo on ominaisuus jota arvostan.  Juuri kahden kameran kuvien synkronointi äänen kanssa on työlästä.
Lähetä tieto tästä ketjusta henkilölle jota arvelet sisällön kiinnostavan ja kavereillesi alareunan "Lähetä Aihe" nappulasta.  Tämä on ainoa keino kertoa tästä foorumista.

Offline Kari Lajunen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 7818
  • Gender: Male
  • Kerro tästä foorumista mahdollisimman monelle.
    • View Profile
    • Oivakaihdin Oy
    • Email
Vs: Valokuvaus harrastuksena?
« Reply #142 on: 08. 05. 2011 09:09 »
Peräänkuuluttaisin vielä noita vappuvideoita. 

Jos otit videota tai kuvaa ja haluaist niistä kuvavideon niin ottaisin mielelläni vastaan kansalaisten ottamia kuvia ja videoita ja koostaisin niistä yhden kokonaisuuden.    Koska kysymykssessä on nimimerkkien kuvat niin nimimerkit jätetään mainitsematta mutta laitetaan halutessa.

Eli lähettäisit vappukuvia tai videoita klajunen83@gmail.com

Teen niistä kuvavideon.  Minulla itsellä jäi vielä osa käyttämättä jonka ajattelin liittää tähän koosteeseen.
Lähetä tieto tästä ketjusta henkilölle jota arvelet sisällön kiinnostavan ja kavereillesi alareunan "Lähetä Aihe" nappulasta.  Tämä on ainoa keino kertoa tästä foorumista.

Offline Henry Eklund

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 1871
  • Gender: Male
    • View Profile
    • Email
Vs: Valokuvaus harrastuksena?
« Reply #143 on: 09. 05. 2011 12:12 »
Eiko kukaan korjaa ja puhdista enään vanhaa mustafilmi kameraa täälläpäin, retro kuvat nykymailmasta voisi olla mukavia muistoja. Niinkuin sanoi että saa maksaa yhden halvan digipokkarin verran mutta ei sentään omaisuutta.
Kipu kasvattaa muttei opeta elämään kunnolla.

Offline Niiskutti

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 1632
    • View Profile
Vs: Valokuvaus harrastuksena?
« Reply #144 on: 16. 05. 2011 12:12 »
Kesä on kyllä ihan parasta kuvailuaikaa...
Viime kesänä kuvaamani minigolfvideo on upotettu Vaasan mailan nettisivulle vähän niinkuin rataesittelyksi. Taitanee olla ihan ensimmäisiä videoita joita Youtubeen uppailin ja opettelin editointiohjelmaa käyttämään.

http://www.vaasanmaila.fi/kioski-ja-minigolf/

Kiva kun kelpasi.

Olen myös tutustunut suomalaisiin vloggaajiin heidän foorumissa ja irc:ssä sekä heidän videoittensa kautta. Se muiden vahtaaminen ehkä oli tollanen viimenen niitti hurahtaa touhuun. Helmikuussa 2010 olin sitä mieltä että pokkarin videokuva riittää. No ei riittäny kauaa. :D Nälkä kasvaa syödessä.

Kaikki oman kanavani videot eivät ihan suoraan Vaasaa käsittele ja ne videot sitten jotka ovat hieman enemmän vaasalaisia niin "uppaillaan" kyllä infon tunnuksin myös sinne vaasalaisia-kanavalle.

Esimerkkinä just toi sähköautovideo on ihan paikallaan molemmilla kanavilla. Tapsavideo oli niin älyttömän dorka idea, että se piti kuvata ja kas kummaa, kun kohdeyleisönä ovat omat tilaajani, niin vitsi upposi kuin sulaan voihin vaan täällä esitettynä sama video aiheutti närästystä jollekkin katsojalle.

Vloggauksessa on kuitenkin tarkoitus kuvailla ihan jotain päivittäisiä hommia ja siksi se sopiikin itselleni paremmin kuin videot, joihin pitää tarkemmin harkita että mitä kuvaa ja mistä kuvakulmasta, millainen kuvanlaatu on, kuinka tuuli kohisee jnejne..

Mitäs videoideoita sitä olisi kesäksi?
Itselleni tulee mieleen tuo Saaristoristeily m/s Tiiralla Kuusisaareen Jannen Saluunalle ja takaisin. Saattaa olla että Faroksella täytyy käydä myös. Ehkä täytyy myös onkia ahvenia ja sensemmoista. Markkinatkin olisi 21.-22.5. Saapa nähdä sitten tuleeko mentyä.

Offline vaasalainen

  • Tästä foorumista
  • Administrator
  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 5079
  • Gender: Male
  • Muista käydä Chatissa
    • View Profile
    • Email
Vs: Valokuvaus harrastuksena?
« Reply #145 on: 16. 05. 2011 13:01 »
Taidan olla kovasti  "setämäinen" kun tulee mieleen esimerkiksi Vaasan patsaat tai erilaiset kyltit.  Tiesitkö muuten missä sijaitsee Brasilian kunniakonsuli Vaasassa, Odd Fellow-kerhohuoneusto tai Kung Fu temppeli?

Sitten tuli mieleen täysin kreisi idea.  Kuvaaja ottaa mukaansa tyhjän taulun kehyksen ja pyytää jotain laittamaan päänsä se keskelle ja esittämään vaikka Mona  Lisaa tai mitä muuta tahansa.  Tai pitämään puheen jostakin aiheesta.

Noista kalajutuista. Esim. Vaasan Pilk Kingsin  sivuilta saa tietoja.
Tämä sivusto täytti 9 vuotta helmikuun 2 päivänä 2014.  Ylläpidän tätä vapaasta tahdostani.  Tämä on minun tapani osoittaa rakkauteni tätä hienoa kaupunkia kohtaan.

Offline Niiskutti

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 1632
    • View Profile
Vs: Valokuvaus harrastuksena?
« Reply #146 on: 16. 05. 2011 13:01 »
Taidan olla kovasti  "setämäinen" kun tulee mieleen esimerkiksi Vaasan patsaat tai erilaiset kyltit.  Tiesitkö muuten missä sijaitsee Brasilian kunniakonsuli Vaasassa, Odd Fellow-kerhohuoneusto tai Kung Fu temppeli?

Sitten tuli mieleen täysin kreisi idea.  Kuvaaja ottaa mukaansa tyhjän taulun kehyksen ja pyytää jotain laittamaan päänsä se keskelle ja esittämään vaikka Mona  Lisaa tai mitä muuta tahansa.  Tai pitämään puheen jostakin aiheesta.

Noista kalajutuista. Esim. Vaasan Pilk Kingsin  sivuilta saa tietoja.

Mun pitis tietää aika paljon enemmän historiasta, jotta jostain patsasvideosta tulisi mielenkiintoinen. Noh, tietystihän niitä voi kulkiessaan kuvailla kun kohdalle osuu, ja sitten katsoa jos täältä foorumista löytyy joku joka spiikkaisi puheen siihen päälle, ettei olisi ihan pelkkää vaasapediasta luettua tekstiä.

Noista mainitsemistasi paikoista en tiedä yhtään ainutta... pitää katsoa googlella.

Kreisin idean ensimmäinen ajatus on että ihmisiä on hieman huono saada spontaanisti esiintymään videolla... varsinkin, jos video tulee johonkin yleiseen levitykseen. Se saattaa hieman hankaloittaa toteutusta.

Offline Niiskutti

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 1632
    • View Profile
Vs: Valokuvaus harrastuksena?
« Reply #147 on: 20. 05. 2011 11:11 »
Täällä oli joskus ketju kansalaisvideot, mutta en löytänyt haulla sitä enää ollenkaan, joten laitetaan tänne.

Löysin Youtubesta aika mielenkiintoisen kanavan, http://www.youtube.com/user/MEdiaaKAikilleTV, jossa on paljon mielestäni hyvin tehtyjä videoita.

Ilmeisesti on ammattilaiset (ainakin taustalla) ohjaamassa ja muuta, mutta hieno nähdä mitä yhteistyöllä on saatu aikaan. Katselin lukiolaisten kansalaisjournalismikurssilla tekemiä videoita ja muutamia muitakin. Olisi kiva nähdä blogissa myös Vaasalaisten esim. media-assistenttiopiskelijoiden tekemiä videoita ja kuvaesityksiä.

Linkki vielä: http://meka.tv/

Offline Kari Lajunen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 7818
  • Gender: Male
  • Kerro tästä foorumista mahdollisimman monelle.
    • View Profile
    • Oivakaihdin Oy
    • Email
Vs: Valokuvaus harrastuksena?
« Reply #148 on: 20. 05. 2011 11:11 »
Täällä oli joskus ketju kansalaisvideot, mutta en löytänyt haulla sitä enää ollenkaan, joten laitetaan tänne.


Joo osio "Videoita ja kuvaa Vaasasta" näyttää vuorottelevan otsikolla "Kansalaisvideot" ja on palautunut takaisin alkuperäiseen otsikkoonsa.  Siksi sitä ei löydy.

Hyvä videolinkki.  Pari asiaa pisti heti sil...tai korvaan.  Ääni on hyvä.  Kaikesta näkee, että videota on "viilattu" ja sen jälkeen  "hiottu" moneen kertaan.  Silloin jälki on hyvä.  Tavallisen videontekijän ei pidä kuitenkaan lannistua sillä harvoin yksityisellä on aikaa "viilata" mutta tämän on hyvä esimerkki tiimityöskentelystä. 
« Last Edit: 20. 05. 2011 12:12 by Kari Lajunen »
Lähetä tieto tästä ketjusta henkilölle jota arvelet sisällön kiinnostavan ja kavereillesi alareunan "Lähetä Aihe" nappulasta.  Tämä on ainoa keino kertoa tästä foorumista.

Offline vaasalainen

  • Tästä foorumista
  • Administrator
  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 5079
  • Gender: Male
  • Muista käydä Chatissa
    • View Profile
    • Email
Vs: Valokuvaus harrastuksena?
« Reply #149 on: 20. 05. 2011 12:12 »
Erilaisia vippaskonsteja parantaa oman videon ääntä on tietysti ulkopuolisesta mikrofonista "kotistudioääneen".

Jos pelkkä selostusteksti riittää niin hanki audacity ilmaisaeditori ja /tai freerecordxer http://www.freeaudiorecorder.net/.  

Esim freerecorderilla voi äänittää suoraan headsetistä.  Aivan erinomainen on Microsoftin ilmainen PhotoStory editori, jolla teet diashowta ja äänität selostuksen suoraan diashowhun.  Ohjelmassa on jopa mahdollisuus kirjoittaa selostusteksti, joka seuraa kuvia ja jonka voi lukea omasta ikkunasta.

Äänittäminen onnistuu headsetillä.  Halvimmat ulkopuoliset kondensaattorimikit saa Elektronikkakakeskuksesta Kivihaasta hintaan 42 €.
Tämä sivusto täytti 9 vuotta helmikuun 2 päivänä 2014.  Ylläpidän tätä vapaasta tahdostani.  Tämä on minun tapani osoittaa rakkauteni tätä hienoa kaupunkia kohtaan.

Offline vaasalainen

  • Tästä foorumista
  • Administrator
  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 5079
  • Gender: Male
  • Muista käydä Chatissa
    • View Profile
    • Email
Vs: Valokuvaus harrastuksena?
« Reply #150 on: 20. 05. 2011 12:12 »
Tässä minusta hyvä esimerkki vaasalaisesta  kotivideosta, missä kuvauksen yhteydessäytalletettu ääni ja miksattu ääni tomivat hyvin yhdessä:

http://www.youtube.com/watch?v=_tXawty5F_M
Tämä sivusto täytti 9 vuotta helmikuun 2 päivänä 2014.  Ylläpidän tätä vapaasta tahdostani.  Tämä on minun tapani osoittaa rakkauteni tätä hienoa kaupunkia kohtaan.

Offline Niiskutti

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 1632
    • View Profile
Vs: Valokuvaus harrastuksena?
« Reply #151 on: 20. 05. 2011 13:01 »
Paikka oli hyvin oivallettu! Kuva hyvä mutta olisin hieman eri musan itse valinnut... makuasioita tosin nämä... kiva video...

Offline Kari Lajunen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 7818
  • Gender: Male
  • Kerro tästä foorumista mahdollisimman monelle.
    • View Profile
    • Oivakaihdin Oy
    • Email
Vs: Valokuvaus harrastuksena?
« Reply #152 on: 20. 05. 2011 13:01 »
Aivan mahtava video mutta käsitykseni äänen käytöstä eroaa jyrkästi Vaasalaisen kanssa.  

Taustamusiikki ei sovi ilutulitukseen mutta mikä minä olen moittimaan tai arvioimaan kun en itse saa parempaa aikaiseksi. 
Lähetä tieto tästä ketjusta henkilölle jota arvelet sisällön kiinnostavan ja kavereillesi alareunan "Lähetä Aihe" nappulasta.  Tämä on ainoa keino kertoa tästä foorumista.

Offline vaasalainen

  • Tästä foorumista
  • Administrator
  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 5079
  • Gender: Male
  • Muista käydä Chatissa
    • View Profile
    • Email
Vs: Valokuvaus harrastuksena?
« Reply #153 on: 20. 05. 2011 13:01 »
Mitä sanotte tuosta oman videon selostusäänestä?  Teillä on kummallakin headset.  Selostusääni voi olla mukava lisjuke.  Selostuksen voi aina miksata kameran tallentamaan ääneen.  Lisäksi netissä on tuhansia ilmaisia ääniklippejä lähes kaikiinn tilanteisiin.

Edit:
Katsoitko edellisen sivun viimeisimmän kirjoituksen?
Tämä sivusto täytti 9 vuotta helmikuun 2 päivänä 2014.  Ylläpidän tätä vapaasta tahdostani.  Tämä on minun tapani osoittaa rakkauteni tätä hienoa kaupunkia kohtaan.

Offline Niiskutti

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 1632
    • View Profile
Vs: Valokuvaus harrastuksena?
« Reply #154 on: 20. 05. 2011 14:02 »
Kissahoitolan videoon alkuspiikki hoidettiin ihan headsetillä ja windowssin ääninauhurilla. En muista olenko aiemmin käyttänyt sitä missään.

Johonkin se sopii, johonkin ei... tai nii...

Aivan mahtava video mutta käsitykseni äänen käytöstä eroaa jyrkästi Vaasalaisen kanssa.   

Taustamusiikki ei sovi ilutulitukseen mutta mikä minä olen moittimaan tai arvioimaan kun en itse saa parempaa aikaiseksi. 

Kyllä se voi sopia, jos se kulkee käsikädessä ilotulituksen kohokohtien kanssa...

Offline vaasalainen

  • Tästä foorumista
  • Administrator
  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 5079
  • Gender: Male
  • Muista käydä Chatissa
    • View Profile
    • Email
Vs: Valokuvaus harrastuksena?
« Reply #155 on: 20. 05. 2011 15:03 »
Kuinkahan moni täällä on huomannut, että omaan kotivideoon saa upeita lisiä esim. ilmaisen LibreOffisen Impressilla (sama kuin PowerPoint, mutta ilmainen).  Slideshown voi nauhoittaa edelleen ilmaisella Freez Video Capturella suoraan AVIksi.

Edelleen PhotoScapessa on hieno GifAnimaattori, jonka animaation voi nauhoittaa tuolla Freezellä.  

Jos tarvitsee esitysgrafiikkaa (piirakoiata, taulukoita, diagrammeja, mindmappaeja) niin hyviä symboleja löytyy esim. LibreOfficen piirrosohjelmasta tai lataamalla ilmainen  Edraw Mind Map tai Serifin DrawPlus 4X.
Tämä sivusto täytti 9 vuotta helmikuun 2 päivänä 2014.  Ylläpidän tätä vapaasta tahdostani.  Tämä on minun tapani osoittaa rakkauteni tätä hienoa kaupunkia kohtaan.

Offline Niiskutti

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 1632
    • View Profile
Vs: Valokuvaus harrastuksena?
« Reply #156 on: 06. 06. 2011 03:03 »
Youtubestakin löytyy ilmeisesti aika hyvä, selaimessa toimiva videoeditori... Tuo tulee tarpeeseen kesän reissuilla, kun ei miniläppäriin voi tukkia raskaita videoeditoreja...ja koska seiskan moviemaker/windows live elokuvatyökalu ei tajua videoformaattejani, niin tuo varmaankin tajuaa, kun ne luultavasti käyvät Youtubelle ihan suoraankin. Vaatii tietysti sitten sen internetyhteyden, mutta sehän nyt ei ole ongelma, jos kerran muutenkin on tarkoitus nettiin videota laittaa.

http://youtu.be/hbXN2Udgsss

Linkin videolla näytetään miten heiluvasta kuvasta on saatu katsojaystävällisempi.

Kahden ruudun videotila jossa voi verrata vanhaa ja uutta videota on osoitteessa: http://youtubedoubler.com/

Offline vaasalainen

  • Tästä foorumista
  • Administrator
  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 5079
  • Gender: Male
  • Muista käydä Chatissa
    • View Profile
    • Email
Vs: Valokuvaus harrastuksena?
« Reply #157 on: 06. 06. 2011 05:05 »
Loistavaa.  En aivan heti löytänyt tuota editoria.  Tänne kannattaa kerätä tämäntyyppiset linkit, esim. online kuvankäsittelijät.

Löytyi!  Todella mainio palvelu.  Tosin hyvää editoria voi kantaa mukanaan myös tikulla.

Yksi asia jäi epäselväksi.  Pystyykö You Tubessa leikatun tai tärinäkorjatun pätkän siirtämään omalle koneelle?
« Last Edit: 06. 06. 2011 05:05 by vaasalainen »
Tämä sivusto täytti 9 vuotta helmikuun 2 päivänä 2014.  Ylläpidän tätä vapaasta tahdostani.  Tämä on minun tapani osoittaa rakkauteni tätä hienoa kaupunkia kohtaan.

Offline Kari Lajunen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 7818
  • Gender: Male
  • Kerro tästä foorumista mahdollisimman monelle.
    • View Profile
    • Oivakaihdin Oy
    • Email
Vs: Valokuvaus harrastuksena?
« Reply #158 on: 05. 08. 2011 09:09 »
Liitän tänne  muutaman mielenkiintoisen kuvan


Tämä ihan vain arkistoon myöhempää mahdollista käyttöä varten.  Tällä ei ole nyt mitään käyttöä mutta on ollut puhetta, että jossain saatetaan laskuttaa kahteen kertaan palapeilit.  Perusteena, että niitä ei ollut merkitty lomakkeeseen ja, että niiden poistamisesta ja jälkien paikkaamisesta otetaan takuumaksusta rahastus.  Tässä on juuri muutettu asuntoon jossa oli palapeilit ja jonka edelliselta asukkaalta pitäisi olla siis rahastettu niiden poistaminen ja jälkien paikkaus.  Poistaminen ja jälkien paikkaus ainakin vielä odottaa tekijäänsä.  En usko, että mikään firma voisi olla niin röyhkeä että rahastaisi kahteen kertaan työstä mitä se ei edes suorita.  Kysehän olisi varmasti lain rikkomuksesta.  Peilien olemassaoloa asukkaat eivät huomanneet lisätä lomakkeeseen mutta onneksi asunto on kuvattu vuokranantajan toimesta ja lähdön hetkellähän se sitten huomataan.  Vai huomataanko?

Oli puhetta, että joku oli joutunut maksamaan varastokomerostan siivoamisesta tietämättä sellaisen olemassaolosta.  Tässä tapauksessa sellaisen olemassaolosta ei tiedetä eikä silloin voi sotkea.


Tässä hieno mopo.  Tälläaisella voi olla monta tarinaa.  Yki on vain nurmikon pehmeneminen sateessa ja mopon kaatuminen ja mopo voi olla tuotu siihen viisi minuuttia sitten.
« Last Edit: 05. 08. 2011 09:09 by Kari Lajunen »
Lähetä tieto tästä ketjusta henkilölle jota arvelet sisällön kiinnostavan ja kavereillesi alareunan "Lähetä Aihe" nappulasta.  Tämä on ainoa keino kertoa tästä foorumista.

Offline liideri

  • Kokelas
  • *
  • Posts: 27
    • View Profile
Vs: Valokuvaus harrastuksena?
« Reply #159 on: 10. 08. 2011 19:07 »
Heips


Äänen tallentamisesta josta tuossa ylempänä vähän juttua. Kyllähän noita taustakohinan poistoon tarkoitettuja ohjelmia on kaikennäköisiä mutta lähtökohtahan on se että ääni tallennetaan puhtaana ilman taustaääniä. Muistui mieleen yksi lyhyt video jossa "puomimies" on mikrofonin kanssa mahdollisimman
lähellä puhujaa. Kuvassa tuo ei tietenkään näy vaan kuvaaja tai ohjaaja "ohjaa" äänimiesti viittä vaille lähelle eli juuri siihen rajalle jossa mikrofoni ei näy.

Itse mainosvideo (tehtiin johonkin Flora mainoskilpailuun)

http://www.youtube.com/watch?v=kEvPHce8P44

Ja pieni making of jossa mikrofonikin sitten näkyy ja melkein tippuukkin. Ihan kototekoisella puomilla ja
ja vaimentimilla.

http://www.youtube.com/watch?v=mQ3YqCzM9wU
« Last Edit: 10. 08. 2011 19:07 by liideri »