Author Topic: Katujen talvikunnostus  (Read 61048 times)

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Heikki Lamminmäki

  • Guest
Vs: Katujen talvikunnostus
« Reply #240 on: 09. 11. 2011 15:03 »
Kun tässä on varsin pitkään elänyt, on tullut nähtyä yhtä sun toista, varsinkin kaupungin katujen talvikunnossa pidossa.  Vanhoina hyvinä aikoina auraukset tehtiin kaupungin omana työnä ja silloin ei ollut moitteen sijaa.  Kadut olivat aurattuna ennen aamu seitsemää, eikä tarvinnut äitien lapsiaan päiväkotiin viedessään rämpiä polviaan myöden lumessa.

Kaikki muuttui kun kilpailulainsäädäntö puuttui peliin, jolla määrättiin kaupungin itse suorittamat tehtävät kilpailun perusteella jaettaviksi.  Ongelmaksi muodostui osaamattomuut, niin kilpailuttamisessa, kuin suorittamisessakin. Suurimmaksi pulmaksi on muodostunut kilpailun voittaneen urakoitsijan antamien kalustotietojen paikkansa pitämättömyys.  Oman kaluston puute korvataan kolmannella osapuolella, jollloin kaluston sopivuus, kuin myös ammattitaito ei  riitä sille tasolle jolla laadukas ja oikea-aikainen kunnostustyö pitää tehdä.

Offline herkkoo

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 7206
  • Gender: Male
    • View Profile
    • Email
Vs: Katujen talvikunnostus
« Reply #241 on: 09. 11. 2011 15:03 »

.

Eikö se ollut ennen niin että asiasta vastaavalla mestarilla oli kunnia-asia että paikat oli kunnolla auratut

Nyt on vain tämä yleinen laaduttomuus ja rahat pois -meininki

.

Offline Jorma Kivimäki

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 2826
    • View Profile
    • Email
Vs: Katujen talvikunnostus
« Reply #242 on: 09. 11. 2011 15:03 »
Tämä on hyvin merkillistä, että täällä on poliittisesti aktiivia henkilöitä, jotka valittavat joka vuosi teiden aurauksesta jne. Kuitenkin Kivimäki väittää, että kaikki puolueet ovat hyväksyneet yksimielisesti Katutoimen määrärahat. Viime talvena vain kokoomuksen Rapon nähty kiitelleen aurauksen erinomaisuutta . Esimerkiksi Pro Vaasan Lamminmäellä on suorastaan traditio haukkua aurauksen laatu kelvottomaksi.

Minulla on tässä Vaasan kaupungin talousarvio 2010, Siiltä voi lukea, että Katutoimen toimintakate on luokkaa 5-6 milj. eur. Eli nyt puhutaan summasta, joka on lähimain vajaa KAKSI PROSENTTIA koko kaupungin toimitakatteesta (eli menot jotka rahoitetaan veroilla)

Lanamäen, Kivimäen, Lamminmäen ja muiden ensimmäisen luokan kansalaisten Kaupunginteatteri johtokuntineen ja orkestereinene RASITTAA veronmaksajien kukkaroa suuremmalla summalla!!!

Mutta kun matka kuljetaan ilmastoa surutta pilaavalla ökymaasturilla, niin riittää, että kotipiha on aurattu ja seuraavaksi teatterin piha, etteivät ensimmäisen luokan rouvien juhlakengät tahraannu lumessa ja sohjossa. Teatteriesityksen ohella lisänautintoa saa siitä, kun katsoo ökymaasturin ikkunasta, miten toisen luokan kansa rämpii teiden reunuksilla paksussa sohjossa.



Aika omituisesti kulkee nimirekin ”toisen luokan kansalainen” ajatus. Tlk meinaa, että ellei ole ollut vaatimassa lisää kunnossapitomäärärahaa, ei pitäisi kirjoittaa koko asiasta. Ei se nyt taida ihan noin mennä, koska määrärahan sisälläkin on vaikka kuinka paljon mahdollisuuksia joita virkamiehet lopulta toteuttavat.

Heikki Lamminmäki tuossa toteaa sen oleellisimman, eli kilpailuttamisen. Saman totesi aikaisemmin myös Lanamäki. Lanamäki lisäksi päätti kirjoituksensa aiheelliseen toteamukseen ”vähälläkin rahalla voi pärjätä kun tietää mitä tekee tai miten pitäisi tehdä.” 

Tekemisen tarkoituksenmukaisuuteen täällä käyty kritiikki on pääosin kohdistunut. Toki osittain myös siihen, että auraus tapahtuu entistä myöhemmin, samalla kalustolla kun pyritään tekemään mahdollisimman laaja alue. Tämä onkin sitten jo kustannuskysymys. Aina voi toivoa tietysti parempaa ja samalla kalliimpaa talvikunnostusta, mutta jostain sekin lisäraha on lopulta pois. Kuten aikaisemmin kerroin, on yhä kasvavat sosiaali- ja terveyspuolen menot vaatineet lähes kaiken huomion.

Tlk: lta ihan aito populistinen maasturisatu vielä kaiken päälle. Ainakin omalta osaltani voin todeta, että asun sivukadulla, johon aurauskalusto tulee lähes viimeisenä. Kyllä täällä on ihan pikkuautolla vielä tähän saakka pärjännyt, en siis omista maasturia. En valitettavasti ole edes teatteri-ihmisiä, vaikka se varmaan olisi ihan hyvää ja ravitsevaa hengenruokaa.

Offline Matseman

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 2050
    • View Profile
Vs: Katujen talvikunnostus
« Reply #243 on: 09. 11. 2011 16:04 »
Sitä tietysti saa mitä tilaa.

Kilpailuttamisen ideahan on siinä, että tilaaja/asiakas saa palvelun halvemmalla.

Silloin kun on kysymys kaupungin, tai valtion henkilökunnasta, ilman kilpailua, puhutaan usein resursseista, jotka voivat odottaa kahvihuoneessa lumen tuloa.

Kilpailuttamisen tulos on sitten taas se, että parhaimman tarjouksen antanut hankkii työvoiman vasta sitten kun sitä tarvitaan. Valitettavasti usein liian myöhään. Pääväylät puhdistetaan nopeasti, mutta kaikki sivukadut saavat odottaa ja pahimmillaan joitakin pätkiä ei aurata ollenkaan, jos Erkki sattuu olemaan juuri silloin lomalla Kanarian saarilla.

Asiaa ei ole mahdollista saada täydellisesti hallintaan kuin kahdella tavalla:

1. Lumeton talvi.
2. Kilpailuttaminen lopetetaan ja palataan vakituiseen työvoimaan, joka on käytettävissä koko vuoden ja maksetaan siitä sitten mukisematta ja lopetetaan kaikki höpinä kilpailuttamisesta (joka käynnistyy yleensä silloin kun aletaan äimistelemään lumitöiden kustannuksia...).
Puunsärkijä ja Paskakasa. Tyypillinen kaksikielisen perheen tytär. Katkeroitunut "lund",  suomalaisen naisen kanssa sängyssä epäonnistunut hyväksyjä ja kaiken pahan pienentäjä. Katkera  , koneella päivät istuva pahansuopainen nilviäinen. Kukkulan kuningas

Offline Matseman

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 2050
    • View Profile
Vs: Katujen talvikunnostus
« Reply #244 on: 09. 11. 2011 16:04 »


Mutta kun matka kuljetaan ilmastoa surutta pilaavalla ökymaasturilla,



Modernit "ökymaasturit" saastuttavat ilmastoa paljon vähemmän, kuin muutaman vuoden vanhat köyhänmiehen autot.

Jos minä saisin päättää, niin kaikki alle 70 000€ autot pitäisi kieltää. Kapunkiin ajo pitäisi maksaa siltojen sisäpuolella 150 euroa kerta ja pysäköiminen 10 euroa tunti.

Jo alkais olemaan tilaa ja autoilusta koituvat saasteet hallussa. Samalla päästäisiin eroon kaikista toisenluokan kansalaisista, jotka kuvittelevat että heillä on varaa ajaa ja pitää autoa.
Puunsärkijä ja Paskakasa. Tyypillinen kaksikielisen perheen tytär. Katkeroitunut "lund",  suomalaisen naisen kanssa sängyssä epäonnistunut hyväksyjä ja kaiken pahan pienentäjä. Katkera  , koneella päivät istuva pahansuopainen nilviäinen. Kukkulan kuningas

AD

  • Guest
Vs: Katujen talvikunnostus
« Reply #245 on: 09. 11. 2011 17:05 »


Mutta kun matka kuljetaan ilmastoa surutta pilaavalla ökymaasturilla,



Modernit "ökymaasturit" saastuttavat ilmastoa paljon vähemmän, kuin muutaman vuoden vanhat köyhänmiehen autot.

Jos minä saisin päättää, niin kaikki alle 70 000€ autot pitäisi kieltää. Kapunkiin ajo pitäisi maksaa siltojen sisäpuolella 150 euroa kerta ja pysäköiminen 10 euroa tunti.

Jo alkais olemaan tilaa ja autoilusta koituvat saasteet hallussa. Samalla päästäisiin eroon kaikista toisenluokan kansalaisista, jotka kuvittelevat että heillä on varaa ajaa ja pitää autoa.
Koetas olla kirjoittamatta asioista joista et tunnu tietäväsi.
jos minä saisin päättää katkottaisiin vähintään kädet joiltakin yksilöiltä,,
Jos autoilu jatkuu, ja sen haluttaisiin pohjautuvan ekologisesti tulevaisuuden parhaaksi nykyinen autosuunnittelu pitäisi lopettaa täysin ja aloittaa sellaisten autojen valmistus jotka toimisivat niiden periaatteiden mukaan.
Nykyisellään jokin Dacia tai Tata on edes hiukkasen oikeantyyppinen.



toisen luokan kansalainen

  • Guest
Vs: Katujen talvikunnostus
« Reply #246 on: 09. 11. 2011 18:06 »
Aika omituisesti kulkee nimirekin ”toisen luokan kansalainen” ajatus. Tlk meinaa, että ellei ole ollut vaatimassa lisää kunnossapitomäärärahaa, ei pitäisi kirjoittaa koko asiasta. Ei se nyt taida ihan noin mennä, koska määrärahan sisälläkin on vaikka kuinka paljon mahdollisuuksia joita virkamiehet lopulta toteuttavat.

Voisiko nimimerkki Kivimäki kertoa, missä välissä ehdin kieltää oikeuden kirjoittaa asiasta? Olen kummastellut ristiriitaa poliitikkojen puheissa. Toisaalla kritisoidaan, että auraus on hoidettu huonosti, mutta ei kuitenkaan nähdä yhteyttä määrärahojen ja laadun välillä.

Kuten siinä paljon haukutussa ensimmäisessä viestissäni taisin kirjoittaa, niin ottakaa esille viimeisen 20 vuoden määrärahat ja henkilöstömäärät. Oma muistikuvani on, että laatu romahti 1990 luvulla. Ehkä 1995 jälkeen.

Offline Jorma Kivimäki

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 2826
    • View Profile
    • Email
Vs: Katujen talvikunnostus
« Reply #247 on: 09. 11. 2011 20:08 »
Saanen ensiksi huomauttaa, etten minäkään ole nimimerkki, vaan kirjoitan ihan omalla nimelläni.

En minä ole väittänytkään, että olet kieltämässä kirjoittamista koska eihän sinulla siihen ole täällä edes valtaa - toivottavasti ei ole. Olet kuitenkin tehnyt selväksi, ettei joidenkin poliitikkojen olisi sopivaa kirjoittaa tästä aiheesta, kun ovat olleet päättämässä määrärahoista.

Heti avausviestissäsi jaoit kansalaiset kahteen kastiin ja annoit ymmärtää ettei ole sopivaa kritisoida jos kuuluu tuohon nimeämääsi 1.luokkaan. Muutenkin heti kaksi ensimmäistä viestiäsi oli puhdasta naljailua täällä kirjoittaneille. Siispä harvinaisen ala-arvoinen sisääntulo forumille, eikä jälki ole juuri jatkossakaan kohentunut.

Offline lanamäki

  • Vakituinen
  • **
  • Posts: 62
    • View Profile
Vs: Katujen talvikunnostus
« Reply #248 on: 09. 11. 2011 21:09 »
Jo nimimerkin valinta kertoo asennevammasta. Miten ihmeessä kapiaisesta saadaan ylemmän luokan kansalainen verraten itseänsä nimimerkin suojissa toisen luokan kansalaiseksi sanovaan? Tunnemmeko ehkä toisemme? Mitä tiedät ikäisteni upseerien taloudellisesta asemasta - vai onko luokittelusi peruste ehkä henkisempi? Kapteeniin asti on palkkaus sellainen, että perheessä on syytä olla hyvin ansaitseva vaimo.
Jos kuitenkin jätettäisiin luulotellut luokkaerot ja mentäisiin auraukseen. Kuljetusalasta ehkä jotakin tietävänä suren sen kaltaista kilpailutusta ja aliurakointia kuin nyt näyttää esiintyvän. Jos kaupunki aikoo pysyvästi luopua omana työnä tehtävästä talvikunnossapidosta, on tarjouspyyntöjen tekijän eriteltävä millintarkasti auraustarpeen laukaisevat tekijät, milloin viimeistään minkäkin luokan väylät on saatava kuntoon ja vanhoilla alueilla etenkin, mihin lumivallit on lupa kerätä. Kuten aikaisemmin sanoin, on ainoan tarjouksen tehnyt destia edelleen kilpailuttanut urakat oman kaluston puutteessa. Halpa tarjous syntyy silloin, kun tarjoajan kone neljän läpiajon sijasta pystyy suuruutensa avulla tekemään työn kahdella ajolla. Suurempaa kipua tai syyllisyyttä tuntematta mammutti auraa ensin kevytväylän (vast) kadulle päin ja palatessaan auraa kadun vastakkaiseen suuntaan. Kun kone on liian iso, lumi työntyy takaisin kevytväylälle. Nyt on tehty kylläkin kaksi suoritusta, mutta tulos on ½ odotetusta. Toinen esimerkki on seuraava: Ensin kone auraa kadun kohti ainutta jalkakäytävää - siis ojasta poispäin. Seuraavaksi lisää samaan suuntaan siten, että jalkakäytävän reuna katoaa ja lumi pusketaan pensasaitoihin ja tonteille. Näiden toteamieni metodien järjettömyys perustuu joko 1) Ikävään luonteeseen, 2) Ymmärtämättömyyteen tai välinpitämättömyyteen tai 3) sopimattomaan kalustoon 4) Kunnon ohjeiden / sääntöjen puutteeseen.
Osaamatta arvioida määrärahasta päättävien taitoja keskittyisin tarjouskilpailun tarkkoihin sääntöihin sekä valvontaan että säännöt ja vaatimukset ovat menneet viimeisenkin traktorin hyttiin perille.
Toivottavasti tämän jälkeen ei tarvitse lukea saako hra NN ajaa Maybachilla, tai meneekö 3.luokan väellä loska Neuvostoliitossa tehtyihin kumisaappaisiin. Jotta ei tarvitse kadehtia, ajan syvässäkin lumessa m -71 Tipparellulla jalassa varmuuden vuoksi intistä lunastamani 25 vuoden ikäiset Kontiot. Varalla tyttären hylkäämä 17 vuotta vanha Pökötti, jonka 5 cm maavarasta huolimatta en kertaakaan ole jumiutunut Vaasan kaduille. On se vaan niin herraskaista....

toisen luokan kansalainen

  • Guest
Vs: Katujen talvikunnostus
« Reply #249 on: 09. 11. 2011 23:11 »
suren sen kaltaista kilpailutusta ja aliurakointia kuin nyt näyttää esiintyvän.

Lanamäki kertoo surevansa nykyisen kaltaista kilpailuttamista. Noh, sitähän minäkin olen kritisoinut. Itse asiassa monin paikoin en ymmärrä koko kilpailuttamisen ideaa. Pähkähullua hommaa, kun ei ole markkinoita eikä todellista kilpailuasetelmaa synny. Näin Vaasassakin aurauksen kohdalla. Miksi tätä ei tunnusteta ja palata takaisin vanhaan systeemiin?

kilpailuttamisessa yksi räikeä esimerkki on TV:ssä nähty tapaus: pienessä kunnassa on toiminut yhdistyksen tai yksityisen yrittäjän ylläpitämä vanhusten hoitokoti. Kunta kilpailuttaa palvelun ja voittaja on iso maanlaajuisesti toimiva yritys, joka rakennuttaa hoitokodin.  Samalla tapetaan pieni paikallinen toimija, jonka tilat täytyy myydä, jos pienellä paikkakunnalla ostaja yleensä löytyy .

Seuraavina vuosina kilpailuttamisen voittanut iso firma voi sanella hinnan, koska muita tarjouksia ei tule. Tällä tavalla muutama iso firma jakaa reviirit ja lopulta liiketoiminta  myydään kansainväliselle jättiyritykselle, kuten tapahtui autokatsastuksen kohdalla.

Kun jokunen vuosi sitten tarkistin tilanteen, Suomessa katsastusmaksu oli jopa kolminkertainen Ruotsiin verrattuna. Suomessa katsastuksen hinta on noussut 300-400% runsaassa 10 vuodessa. Tällä tavalla yksitystämisen ja kilpailuttamisen seurauksena Suomesta virtaa ulkomaille satojen miljoonien voitot. Tämä diili oli Lipposen hallituksen aikaansannos. Kivimäen tovereita.

Sama kuvio toteutuu myös vanhustenhoidossa, ellei kokoomuksen ja demarien yksitystämisvimmalle laiteta stoppi!

Offline Jorma Kivimäki

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 2826
    • View Profile
    • Email
Vs: Katujen talvikunnostus
« Reply #250 on: 10. 11. 2011 09:09 »

ämä diili oli Lipposen hallituksen aikaansannos. Kivimäen tovereita.

Sama kuvio toteutuu myös vanhustenhoidossa, ellei kokoomuksen ja demarien yksitystämisvimmalle laiteta stoppi!


Tämä nyt on taas niitä tyypillisiä höpöhöpöväitteitä vailla todellisuuspohjaa. Demareita on yleensä syytetty enemmänkin valtionjohtoisuuden ja kunnallisen byrokratian suosimisesta. Taitaapa muuten keskeinen kuntatyöntekijäin edunvalvontakin (esim. JHL) olla aika pitkälle demarivetoista.

Ehkä tässäkin taas aitoon persuhenkeen viitata liittymiseen Euroopan Unioniin. Sieltähän on kieltämättä tullut lainsäädäntöä, joka on pakottanut kilpailuttamaan. Heikki Lamminmäki tuolla aikaisemmin totesikin ” Kaikki muuttui kun kilpailulainsäädäntö puuttui peliin, jolla määrättiin kaupungin itse suorittamat tehtävät kilpailun perusteella jaettaviksi.”

Lipposen hallituksen (1995 - 2003) aikana Suomen lainsäädäntöä tietysti sopeutettiin EU lainsäädäntöön. Muistuttaisin kuitenkin, että EU: hun liityttiin syksyllä 1994 toteutetun kansanäänestyksen tuloksena, jolloin liittymisen kannalla oli selkeä enemmistö suomalaisia, eli 56,9 prosenttia.

Mitä tulee vanhustenhuoltoon, pistän tästä kaksi ensimmäistä lausetta SDP: n vanhuuspoliittisesta ohjelmasta:
”Yhteisesti rahoitetut vanhuspalvelut eivät saa olla voitontavoittelun kohde. Jotta tämä
toteutuisi, on julkisen palvelutuotannon oltava vanhustenpalveluiden perustana”

Offline Matseman

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 2050
    • View Profile
Vs: Katujen talvikunnostus
« Reply #251 on: 10. 11. 2011 09:09 »


Mutta kun matka kuljetaan ilmastoa surutta pilaavalla ökymaasturilla,



Modernit "ökymaasturit" saastuttavat ilmastoa paljon vähemmän, kuin muutaman vuoden vanhat köyhänmiehen autot.

Jos minä saisin päättää, niin kaikki alle 70 000€ autot pitäisi kieltää. Kapunkiin ajo pitäisi maksaa siltojen sisäpuolella 150 euroa kerta ja pysäköiminen 10 euroa tunti.

Jo alkais olemaan tilaa ja autoilusta koituvat saasteet hallussa. Samalla päästäisiin eroon kaikista toisenluokan kansalaisista, jotka kuvittelevat että heillä on varaa ajaa ja pitää autoa.
Koetas olla kirjoittamatta asioista joista et tunnu tietäväsi.
jos minä saisin päättää katkottaisiin vähintään kädet joiltakin yksilöiltä,,
Jos autoilu jatkuu, ja sen haluttaisiin pohjautuvan ekologisesti tulevaisuuden parhaaksi nykyinen autosuunnittelu pitäisi lopettaa täysin ja aloittaa sellaisten autojen valmistus jotka toimisivat niiden periaatteiden mukaan.
Nykyisellään jokin Dacia tai Tata on edes hiukkasen oikeantyyppinen.




Autonvalmistus tekniikan näkökulmasta katsoen perustuu poliittisiin päätöksiin ja lainsäädäntöön.

Kaikkein suurimmatkin katumaasturit täyttävät tänä päivänä viranomaisten vaatimukset ja niistä löytyy ympäristöystävällisempiä vaihtoehtoja joka lähtöön.
Puunsärkijä ja Paskakasa. Tyypillinen kaksikielisen perheen tytär. Katkeroitunut "lund",  suomalaisen naisen kanssa sängyssä epäonnistunut hyväksyjä ja kaiken pahan pienentäjä. Katkera  , koneella päivät istuva pahansuopainen nilviäinen. Kukkulan kuningas

toisen luokan kansalainen

  • Guest
Vs: Katujen talvikunnostus
« Reply #252 on: 10. 11. 2011 12:12 »
Lipposen hallituksen (1995 - 2003) aikana Suomen lainsäädäntöä tietysti sopeutettiin EU lainsäädäntöön. Muistuttaisin kuitenkin, että EU: hun liityttiin syksyllä 1994 toteutetun kansanäänestyksen tuloksena, jolloin liittymisen kannalla oli selkeä enemmistö suomalaisia, eli 56,9 prosenttia.

Ruotsissa autokatsastuksessa markkinat avattiin kilpailulle viime vuonna. Siis todella monta vuotta Lipposen valtakauden jälkeen. Ruotsalaaiset taisivat katsoa tässäkin asiassa, kun Lipposen johdolla Suomessa tehtiin kaikki mahdolliset virheet. Kova hinku oli päästä EU:n ja euron ytimeen. Siinäkin ruotsalaiset jäivät katsomaan sivussa, kun Lipponen laittoi haisemaan. Jutta ja Jykä nyt samalla linjalla. 14 miljardia + korot on viimeisin tieto ja luvut kasvamaan päin.

Vanhan sanonnan mukaan fiksut ottavat oppivat toisten virheistä, heitä tyhmemmät saattavat oppia omista virheistä ja kaikkien tyhmimmät eivät edes omista virheistään. Tuossa  jaottelussa Lipposen järjettömyyksiä puolustava Kivimäki on helppo asettaa oikeaan ryhmään.

Offline Jorma Kivimäki

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 2826
    • View Profile
    • Email
Vs: Katujen talvikunnostus
« Reply #253 on: 10. 11. 2011 12:12 »
Kun nyt erityisesti katsastuksen otit esiin, joka sekin vanhustenhuollon ohella menee kylläkin taas metsään aiheesta, kommentoin sitä.

Katsastus on yksi sellaisista varmaan harvoista asioista, joissa voin henkilökohtaisesti todeta kilpailuttamisen vieneen hommaa parempaan suuntaan. Muistan vielä varsin hyvin sen tylyn kohtelun, mikä monopolilla oli ennen kilpailun vapautumista. Ainakin omalla kohdallani katsastus tuli myös kalliiksi, kun katsastusmies pisti lähes veemäisyyttään ruksin kohtaan hylätty, jopa valojen suuntauksen takia. Ei hylätä sen takia enää. Enpä muista aikaisemminkaan katsastuksen ihan halpaa olleen.

Mihin perustuu väittämä 300-400 prosentin nousu katsastushinnoissa, luultavasti perstuntumaan ?  Katsastukseen on muuten tullut kokonaan uusia elementtejä, kuten kahdet eri päästömittaukset, jotka olisivat joka tapauksessa tulleet meidän maksettavaksemme, vaikka monopoli olisikin säilynyt.

Muuten – nykyään on ihan kiva käydä katsastamassa autoa, kaffeetkin tarjotaan odotellessa. Katsastus maksoi viimeksi 70 euroa sisältäen molemmat päästömittauket. Tosin alennusta tuli varaamalla ajan netistä ja ottamalla ns. hiljaisen ajan, joka oli klo 10,15.

---  ---  ---

Tulihan se sieltä vanha persukin esiin, joka aina itse kuvittelee kuuluvansa fiksujen ryhmään ja on varaa luetella minut tyhmiin.

Asia vaan on niin, ettei sen paremmin fiksuus kuin tyhmyyskään toteudu sitä hokemalla tai siihen itse uskomalla. Itse asiassa mikään ei ole kamalampi yhdistelmä kuin tyhmyys ja siihen yhdistyvä rajaton itseluottamus.

edit. kirjoitusvirheitä.
« Last Edit: 10. 11. 2011 13:01 by Jorma Kivimäki »

Offline Matseman

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 2050
    • View Profile
Vs: Katujen talvikunnostus
« Reply #254 on: 10. 11. 2011 12:12 »

Katsastukseen on muuten tullut kokonaan uusia elementtejä, kuten kahdet eri päästömittaukset, jotka olisivat joka tapauksessa tulleet meidän maksettavaksemme, vaikka monopoli olisikin säilynyt.


Aivan. Kysymys on lainsäädännöstä, ei jostain, joka on vain keksitty katsastusaseman kahvihuoneessa.
Puunsärkijä ja Paskakasa. Tyypillinen kaksikielisen perheen tytär. Katkeroitunut "lund",  suomalaisen naisen kanssa sängyssä epäonnistunut hyväksyjä ja kaiken pahan pienentäjä. Katkera  , koneella päivät istuva pahansuopainen nilviäinen. Kukkulan kuningas

Offline herkkoo

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 7206
  • Gender: Male
    • View Profile
    • Email
Vs: Katujen talvikunnostus
« Reply #255 on: 10. 11. 2011 13:01 »

Katsastukseen on muuten tullut kokonaan uusia elementtejä, kuten kahdet eri päästömittaukset, jotka olisivat joka tapauksessa tulleet meidän maksettavaksemme, vaikka monopoli olisikin säilynyt.


Aivan. Kysymys on lainsäädännöstä, ei jostain, joka on vain keksitty katsastusaseman kahvihuoneessa.

Haluan käydä ehdottomasti huomauttamassa että toverit ovat Wahvasti Off-topicissa

.

Offline Matseman

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 2050
    • View Profile
Vs: Katujen talvikunnostus
« Reply #256 on: 10. 11. 2011 15:03 »

Katsastukseen on muuten tullut kokonaan uusia elementtejä, kuten kahdet eri päästömittaukset, jotka olisivat joka tapauksessa tulleet meidän maksettavaksemme, vaikka monopoli olisikin säilynyt.


Aivan. Kysymys on lainsäädännöstä, ei jostain, joka on vain keksitty katsastusaseman kahvihuoneessa.

Haluan käydä ehdottomasti huomauttamassa että toverit ovat Wahvasti Off-topicissa

.


Kiitos äiti. Äkkäsitkö ihan itse?
Puunsärkijä ja Paskakasa. Tyypillinen kaksikielisen perheen tytär. Katkeroitunut "lund",  suomalaisen naisen kanssa sängyssä epäonnistunut hyväksyjä ja kaiken pahan pienentäjä. Katkera  , koneella päivät istuva pahansuopainen nilviäinen. Kukkulan kuningas

Offline Jorma Kivimäki

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 2826
    • View Profile
    • Email
Vs: Katujen talvikunnostus
« Reply #257 on: 10. 11. 2011 15:03 »

Haluan käydä ehdottomasti huomauttamassa että toverit ovat Wahvasti Off-topicissa

.


Minkäs sille voi, että persut aina harhautuvat ohi otsikosta ?  Itsekin jo edellisen viestini aloitin samalla huomautuksella - halusin kuitenkin vastata.

Offline lanamäki

  • Vakituinen
  • **
  • Posts: 62
    • View Profile
Vs: Katujen talvikunnostus
« Reply #258 on: 11. 11. 2011 02:02 »
Tiedoksi kiinnostuneille, että eilen pääsin puhumaan liikennesuunnittelupäällikkö Klaus Koivulan kanssa. Hän kertoi palautettani käsitellyn, ja että "se Laihialta tuleva Jartamo kyllä on jotakin keksinyt jotta aurauksen taso paranee". Odottelen mielenkiinnolla, sillä omalla alueellamme kaikista virheistä huolimatta asiat olivat hienosti verrattuna eräisiin sivukatuihin (esinm Ilveksentie), joita ei aurattu viikkoon myräkän jälkeen. Jartamoa ja Koivulaa kannattaa lähestyä ihmismäisesti sillä niin metsä vastaa....

Heikki Lamminmäki

  • Guest
Vs: Katujen talvikunnostus
« Reply #259 on: 11. 11. 2011 08:08 »
Lanamäen Kalle osuu naulankantaan vanhalla kansanviisaudella, sillä vanha totuus on myös, että omia virheitä on vaikea myöntää, vaikka ne jatkuvat vuodesta toiseen. 

Kilpailuttamisen laji on vielä varsin nuorta kunnallisella sektorilla, ei osata ottaa huomioon kaikkia asiaan vaikuttavia tekijöitä.  Esimerkiksi katujen aurauksen aloittamisen ajankohtaa, jolla on suuri merkitys kokonaiskustannuksiin.  Lumisateen päätyyttyä on aurauskalusto saatava nopeasti liikkeelle, muutoin lumi tiivistyy kadunpintaa normaalin liikenteen vaikutuksesta.  Tästä on seurauksena, että tiivistynyttä lunta ei voida poistaa kadunpinnasta kuin tiekarhulla.  Tämän laskun maksaa Tekninentoimiala. ei urakoitsia, joka on myöhässä velvoitteessaan.

Yhteenvetona, sanktioiden puuttuminen urakkasopimuksista on tähän syypää.


toisen luokan kansalainen

  • Guest
Vs: Katujen talvikunnostus
« Reply #260 on: 11. 11. 2011 10:10 »
Jartamoa ja Koivulaa kannattaa lähestyä ihmismäisesti sillä niin metsä vastaa....

Kun viime talven pahin lumisadekausi oli päällä, TV:n alueuutisissa haastateltiin tiemestaria. Henkilön nimeä en muista. Mutta sen muistan, kun haastateltavan puhelin pirisi taukoamatta ja hän sanoi, että valituksia tulee joka puolelta kaupunkia, mutta joka paikkaan ei ehdi. Hyvä että ehtivät sinne teidän ensimmäisen luokan kansalaisten kadulle. Tänne meidän kadulle eivät ehtineet. En tosin vaivautunut soittamaan, koska edellistalvilta muistan, ettei minun sukunimellä kannata yrittää.

Offline Risto Helin

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 2167
    • View Profile
    • Olen Suomalainen
    • Email
Vs: Katujen talvikunnostus
« Reply #261 on: 11. 11. 2011 11:11 »
Olisi ihan kiva "doggarin" aihe vaikkapa Lajusen tehdä ensitalvena kierros  johtavien valtuutettujen kotikaduilla ja näyttää kahlaavatko hangessa, minä veikkaan etteivät kahlaa.
veritas odium parit.

Heikki Lamminmäki

  • Guest
Vs: Katujen talvikunnostus
« Reply #262 on: 11. 11. 2011 13:01 »
Väärä veikkaus Ristoseni!  Viimetalvena Honkakadulla välillä Nummikatu/Hiiripolku lumiaura ajoi läpi 3 kertaa, joten tiekarhu pääsi paikkaamaan 2 kertaa. 

Ei kunnossapidon katuluokitus katso millä kadulla valtuuston jäsenet asuvat.  Kaikki riippuu aurausurakan Destialta saaneesta yrittäjästä.  Onko ammttitaitoa ja ammattiylpeyttä, vaiko laskunkirjoitustaitoa.

Offline herkkoo

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 7206
  • Gender: Male
    • View Profile
    • Email
Vs: Katujen talvikunnostus
« Reply #263 on: 11. 11. 2011 20:08 »
Olisi ihan kiva "doggarin" aihe vaikkapa Lajusen tehdä ensitalvena kierros  johtavien valtuutettujen kotikaduilla ja näyttää kahlaavatko hangessa, minä veikkaan etteivät kahlaa.

Luotamme "kotkankatse" Karin tulevaan dokumentaatioon tässä kyseisessä asiassa

.

Offline Kari Lajunen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 7817
  • Gender: Male
  • Kerro tästä foorumista mahdollisimman monelle.
    • View Profile
    • Oivakaihdin Oy
    • Email
Vs: Katujen talvikunnostus
« Reply #264 on: 11. 11. 2011 22:10 »

Luotamme "kotkankatse" Karin tulevaan dokumentaatioon tässä kyseisessä asiassa

.


Kiitän luottamuksesta.  Luottamukseni toisaalla  kärsi kuitenkin kolahduksen

http://www.youtube.com/watch?v=SjoyUDsyR7w
Lähetä tieto tästä ketjusta henkilölle jota arvelet sisällön kiinnostavan ja kavereillesi alareunan "Lähetä Aihe" nappulasta.  Tämä on ainoa keino kertoa tästä foorumista.

Offline Matseman

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 2050
    • View Profile
Vs: Katujen talvikunnostus
« Reply #265 on: 12. 11. 2011 08:08 »

Luotamme "kotkankatse" Karin tulevaan dokumentaatioon tässä kyseisessä asiassa

.


Kiitän luottamuksesta.  Luottamukseni toisaalla  kärsi kuitenkin kolahduksen

http://www.youtube.com/watch?v=SjoyUDsyR7w

Nyt on aika katsoa peiliin Kari. Nuo sinun videosi ovat mitäänsanomatonta paskaa. Alussa katsoin niitä, sitten meni joka toisen katsomiseksi ja nyt napsautan linkkejä vain satunnaisesti, kun mitään katsojalle suunnattua kehitystä ei ole näkyvissä. 

Pieni kysymys; mikä tuossa on nyt niin hauskaa, että sitä pitää täällä viljellä? Ymmärrän, että itselläsi on hauskaa, mutta panna jakoon tuollaista soopaa?

Kari, fiksut harrastelijat kokoavat tällaisia juttuja OMILLE sivuilleen, eivätkä vaivaa kanssaihmisiä tämänkaltaisilla sivuilla.

Voit nyt tietenkin esittää jonkun puolustuksen, tyyliin tee itse parempaa. Vastaan etukäteen, että julkaisisin täällä mielelläni parempia videoita, mutta kun minulla ei ole. Siksi en viitsi tehdä itsestäni naurunalaista viljelemällä täällä amatöörimäistä soopaa. 

Siis peilin eteen ja pientä itsekritiikkiä mukaan.
Puunsärkijä ja Paskakasa. Tyypillinen kaksikielisen perheen tytär. Katkeroitunut "lund",  suomalaisen naisen kanssa sängyssä epäonnistunut hyväksyjä ja kaiken pahan pienentäjä. Katkera  , koneella päivät istuva pahansuopainen nilviäinen. Kukkulan kuningas

Offline herkkoo

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 7206
  • Gender: Male
    • View Profile
    • Email
Vs: Katujen talvikunnostus
« Reply #266 on: 12. 11. 2011 09:09 »

Luotamme "kotkankatse" Karin tulevaan dokumentaatioon tässä kyseisessä asiassa

.


Kiitän luottamuksesta.  Luottamukseni toisaalla  kärsi kuitenkin kolahduksen

http://www.youtube.com/watch?v=SjoyUDsyR7w

Kari, fiksut harrastelijat kokoavat tällaisia juttuja OMILLE sivuilleen, eivätkä vaivaa kanssaihmisiä tämänkaltaisilla sivuilla.


Eihän niitä ole kukaan pakottanut katsomaan

Ainut pakko tässä maassa on pakkoruotsi ja kuolema

.

Offline Matseman

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 2050
    • View Profile
Vs: Katujen talvikunnostus
« Reply #267 on: 12. 11. 2011 09:09 »

Luotamme "kotkankatse" Karin tulevaan dokumentaatioon tässä kyseisessä asiassa

.


Kiitän luottamuksesta.  Luottamukseni toisaalla  kärsi kuitenkin kolahduksen

http://www.youtube.com/watch?v=SjoyUDsyR7w

Kari, fiksut harrastelijat kokoavat tällaisia juttuja OMILLE sivuilleen, eivätkä vaivaa kanssaihmisiä tämänkaltaisilla sivuilla.


Eihän niitä ole kukaan pakottanut katsomaan

Ainut pakko tässä maassa on pakkoruotsi ja kuolema

.


Ei ole. Ei ole pakkoruotsikaan. Minäkin nukuin ne tunnit koulussa.
Kuolemakin on vapaaehtoista.
Puunsärkijä ja Paskakasa. Tyypillinen kaksikielisen perheen tytär. Katkeroitunut "lund",  suomalaisen naisen kanssa sängyssä epäonnistunut hyväksyjä ja kaiken pahan pienentäjä. Katkera  , koneella päivät istuva pahansuopainen nilviäinen. Kukkulan kuningas

Offline herkkoo

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 7206
  • Gender: Male
    • View Profile
    • Email
Vs: Katujen talvikunnostus
« Reply #268 on: 12. 11. 2011 15:03 »

.

Aurauksen puutteellisuudesta muuten juontaa sekin että ihmiset joutuvat itse kompensoimaan asiaa isoilla nelivetomaastureilla jotka ei käänny mihinkään eikä ihmiset osaa hallita niitä kuten parkkipaikoilta olemme kaikki huomanneetkin

.

Offline Jorma Kivimäki

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 2826
    • View Profile
    • Email
Vs: Katujen talvikunnostus
« Reply #269 on: 12. 11. 2011 15:03 »

.

Aurauksen puutteellisuudesta muuten juontaa sekin että ihmiset joutuvat itse kompensoimaan asiaa isoilla nelivetomaastureilla jotka ei käänny mihinkään eikä ihmiset osaa hallita niitä kuten parkkipaikoilta olemme kaikki huomanneetkin

.


Tuos saattaa pitää teillä Laihialla paikkansa, mutta täällä Vaasassa en kyllä usko kenenkään hankkivan maasturia täkäläisen katujen talvikunnostuksen perusteella.

Offline herkkoo

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 7206
  • Gender: Male
    • View Profile
    • Email
Vs: Katujen talvikunnostus
« Reply #270 on: 12. 11. 2011 15:03 »

.

Aurauksen puutteellisuudesta muuten juontaa sekin että ihmiset joutuvat itse kompensoimaan asiaa isoilla nelivetomaastureilla jotka ei käänny mihinkään eikä ihmiset osaa hallita niitä kuten parkkipaikoilta olemme kaikki huomanneetkin

.


Tuos saattaa pitää teillä Laihialla paikkansa, mutta täällä Vaasassa en kyllä usko kenenkään hankkivan maasturia täkäläisen katujen talvikunnostuksen perusteella.


Kyllä mä yritin viime vuonna käydä Lidlissä myräköiden aikaan ja ainakin silloin olisi todella tarvittu korkeaa maavaraa ja nelivetoa, vauhdilla vaan yli lumivallin sinne lidlin parkkipaikalle

.

Offline Jorma Kivimäki

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 2826
    • View Profile
    • Email
Vs: Katujen talvikunnostus
« Reply #271 on: 12. 11. 2011 15:03 »
Taisit mennä sinne Lidliin laihialaisena hakemaan jotain tarjousta heti aamutuimaan. :-)

Oli toki viime talvena joku yksittäinen päivä, kun liikkuminen saattoi olla jossain kohtaa hieman hankalaa. Mutta ei kai kukaan maasturia osta, ellei kysymys ole vähän isommasta ongelmasta. Parina päivänä kannattaa vaikka ottaa taksi, ennekuin sen takia autoa vaihtaa. Itse ainakin pärjäsin pikkuautolla ihan hyvin koko talven. Fillarilla olisi ollut jo vaikeampaa.

toisen luokan kansalainen

  • Guest
Vs: Katujen talvikunnostus
« Reply #272 on: 15. 11. 2011 10:10 »
Haluan käydä ehdottomasti huomauttamassa että toverit ovat Wahvasti Off-topicissa

Nimimerkki herkkoolle tiedoksi, että kyllä niin vanhusten hoivapalvelut kuin autokatsastus liittvät aiheeseen. Molemmissa kallis hinta tai huono laatu ( tai jopa molemmat) johtuvat EU:n määräämästä kilpailuttamisesta.

Nythän Ruotsissa on noussut kova häly vanhusten hoivapalveluista. Myös Suomessa tuomivat Attendo ja Carema ovat nousseet otsikoihin. Vanhusten hoito on ala-arvoista, mutta muhkeista voistoista johtajille maksetaan jättibonukset ja verotus on siirretty veroparatiiseihin EU:n ulkopuolelle.

Niin että ei muuta kun joka asiassa mahdollisiman syvälle EU:n ytimeen , ja kansa saa kärsiä, niin kuin Lipponen meille lupasi.

Offline Henry Eklund

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 1871
  • Gender: Male
    • View Profile
    • Email
Vs: Katujen talvikunnostus
« Reply #273 on: 16. 11. 2011 12:12 »
Mä muistan ajan ku autoissa oli puskurit ja nyt muovirpakkeet tikkuaskin korkeusella tiestä ja ne ei kestä lumivallin ylitystä vaan korjaamosta tulee mallista riippuen 3 000€-6 000€ lasku kun ne pitää maalata ja usein rikkovat lamput. Vallit jatkaa kasvuaan ja meidän perheeseen tuli yksi auto lisää kun en halunnut olla Gerbyn vanki. Egologista viiden kilometrin takia ja ostaisin kyllä kuukausikortin mutta mitä sillä tekee.
Kipu kasvattaa muttei opeta elämään kunnolla.

Heikki Lamminmäki

  • Guest
Vs: Katujen talvikunnostus
« Reply #274 on: 03. 01. 2012 06:06 »
Onkos jossain päin Vaasan asuinalueella tänään 3.1.2012  klo 8:15 mennessä nähty lumiaura.  Vaasan kaupunki jakoi aikoinaan liukuesteitä vanhuksille, nyt olisi syytä jakaa asuinalueiden asukkaille Lumikenkiä.  Täytyy todeta, että on autot huonontuneet 60 luvusta, kun ei pääse auraajat töihin.

No ilmeisesti odotetaan lumen sulamista.  Tietoa tulee talvikunnostuksesta vastaavalle netistä ja vartiointiliikkeiltä.

Hyvää alkanutta vuotta 2012 kaikille omakotialueitten asukkaille.

Offline Kari Lajunen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 7817
  • Gender: Male
  • Kerro tästä foorumista mahdollisimman monelle.
    • View Profile
    • Oivakaihdin Oy
    • Email
Vs: Katujen talvikunnostus
« Reply #275 on: 03. 01. 2012 07:07 »
Onkos jossain pä  in Vaasan asuinalueella tänään 3.1.2012  klo 8:15 mennessä nähty lumiaura.  Vaasan kaupunki jakoi aikoinaan liukuesteitä vanhuksille, nyt olisi syytä jakaa asuinalueiden asukkaille Lumikenkiä.  Täytyy todeta, että on autot huonontuneet 60 luvusta, kun ei pääse auraajat töihin.

No ilmeisesti odotetaan lumen sulamista.  Tietoa tulee talvikunnostuksesta vastaavalle netistä ja vartiointiliikkeiltä.

Hyvää alkanutta vuotta 2012 kaikille omakotialueitten asukkaille.

On.  Västervikissä  6:30 mennessä täällä oli jo aurattu upeat vallit.  Ny on selkä kipeänä kun joutui tekemään tunnin lumitöitä.  Oli raskasta lunta.  6:35 tuli jokin vekotin jo auratulle osuudelle
ja tukki  puolittain lumivallilla Rajarinteen ja Rajametsäntien risteyksen pyörätien.  Samassa risteyksessä
on valli myös autotiellä vaikka se muuten on aurattu.

Ihailtavan ripeää toimintaa vaikka tuo valli oman portin edessä harmittaakin.  Tuo vekotin joka
tukki puolittain pyörätien lienee sama mikä vallin teki.  Siinä on ainakin aurassa kääntyvä
sivu jolla voi kerätä liittymät mutta tästä keräämisestä ei kaupunki varmaan ole maksanut
joten ymmärrettävää on, ettei sitä käytetä juuri minun portinpielessä.
« Last Edit: 03. 01. 2012 07:07 by Kari Lajunen »
Lähetä tieto tästä ketjusta henkilölle jota arvelet sisällön kiinnostavan ja kavereillesi alareunan "Lähetä Aihe" nappulasta.  Tämä on ainoa keino kertoa tästä foorumista.

Offline Kari Lajunen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 7817
  • Gender: Male
  • Kerro tästä foorumista mahdollisimman monelle.
    • View Profile
    • Oivakaihdin Oy
    • Email
Vs: Katujen talvikunnostus
« Reply #276 on: 03. 01. 2012 08:08 »

Tässä tämä muuten hyvin suoritetun työn ihmeellinen viimeistely.  Pyörätie oli jo tältä
osin aurattu niin vastakkaiselta suunnalta tuli aura klo. 6:32 ja työnsi lumet osittain auratulle
osuudelle.  Seisoin tosin juuri kuvanottopaikalla mutta ei se ole ennenkään haitannut. 
Yleensä joudun hyppäämään lähimpään lumihankeen jotten jää alle.   Olisiko tässä kilpailevien
urakoitsijoiden raja vai vain huolimattomuus vai keskeneräisen työn arvostelu?

Hämärässä tuota on vaikea havaita ja polkupyöräilijän kolari lumikinoksen kanssa on mahdollista.

Asia on hyvin pieni ja osoittaa, että tässä kohdassa lumityöt on tehty tätä lukuunotamatta
mallikelpoisesti.  Kuvan ottohetki näkyy eikä sitä siihen mennessä oltu siirretty mutta
ehkä tärkeämpiäkin kohteita oli odottamassa ettei asukkaille tarvitse hankkia lumikenkiä.
« Last Edit: 03. 01. 2012 09:09 by Kari Lajunen »
Lähetä tieto tästä ketjusta henkilölle jota arvelet sisällön kiinnostavan ja kavereillesi alareunan "Lähetä Aihe" nappulasta.  Tämä on ainoa keino kertoa tästä foorumista.

Offline Klaus Berg

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 1527
  • Gender: Male
  • Elämä on juoksukilpailu ajan kanssa
    • View Profile
    • Blogi
    • Email
Vs: Katujen talvikunnostus
« Reply #277 on: 03. 01. 2012 10:10 »
Olisiko tässä kilpailevien urakoitsijoiden raja vai vain huolimattomuus vai keskeneräisen työn arvostelu?
Siinä kulkee raja kahden eri urakoitsijan välisellä vastuualueella. Voi tietysti olla samakin urakoitsija, kun kuulemma kaikki lumityöt ostettiin samalta. Mutta kaksi eri kuskia ja eri tieluokitukset. Toinen ajaa päätietä isolla auralla ja toinen ajaa pienemmällä traktorilla näitä pikkuteitä.

Mutta ajoi kuka ajoi niin eihän tuo ole muutakuin löysää rannetta jos ei viitsi sen vertaa aina tehdä kunnon jälkeä että lopputulos käyttäjille olisi hyvää. Vika on siinä että kaasujalkaa vaan tyyliin ajellaan. Työstään pitäisi olla aina ylpeä ja tehdä se kunnolla.

Koskahan tarjouskilpailuttaminen muuttuisi siihen suuntaan että myös laatu kilpailutetaan ?

Offline Roy Rabb

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 1289
    • View Profile
    • Music Mega
Vs: Katujen talvikunnostus
« Reply #278 on: 03. 01. 2012 13:01 »
Aivan. Milloin laatuakin aletaan kilpailuttaa? Itse asia koko kilpailuttamistouhu on humpuukia. Kaupungin pitäisi itse hoitaa. Mutta niin kauan kuin takana määräävät EU:n markkinauskovaiset pellet meidän täytyy tietysti kärsiä, aina merikurkun laivaliikenteen hävittämisestä asti, ja sopeutua aina vaan huononeviin aikoihin. Reunavaltiona Suomikin lienee lähivuosina uusi Kreikka, sen verran kasvavaa velkaa maalla jo on.

Kilpailuttamistempulla virka- ja luottamusmiehet vapautuvat vastuusta. Aina voi syyttää urakoitsijoita tai kansalaisia, jotka eivät itse kilpailuta tarpeeksi vaikkapa sähköä. Eli pitäisi istua kaiket päivät kilpailuttamassa. Kuka sitten tekee työt?

Kyllä Purolassakin pihatiet aurataan surutta umpeen. Yksi naapuri otti siitä valokuvankin. Ei siitä varmaankaan mitään hyötyä ole. Ainoa parannuskeino lienee se, että niin valtiollisissa kuin kunnallisvaaleissakin ihmiset äänestäisivät muutoksen puolesta.

Offline Marko Heinonen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 755
  • Gender: Male
  • Marko Heinonen
    • View Profile
    • Email
Vs: Katujen talvikunnostus
« Reply #279 on: 03. 01. 2012 14:02 »
Aivan. Milloin laatuakin aletaan kilpailuttaa? Itse asia koko kilpailuttamistouhu on humpuukia. Kaupungin pitäisi itse hoitaa.

Kyllä kilpailuttaminen, ja töiden ostaminen ulkopuolisilta on paikoin ihan ok.
Ostajan, eli kilpailuttajan täytyy kyllä huolehtia siitä, että työ tulee myös laadukkaasti tehtyä.
Tämä valvonta tuntuu monella sektorilla välillä unohtuneen.
Lisäksi voisi hieman säädellä, kuinka pitkälle voitettuja urakoita voidaan ketjuttaa, ettei loppupäässä ole naapuri "lumikolan kanssa" teitä auraamassa.
MARKO HEINONEN
kaupunginvaltuutettu (kok)
-Vaasa-
"kova kokoomuslainen, jonka sisällä asuu pieni vihreä perussuomalainen demari"