Author Topic: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri  (Read 514288 times)

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

Offline Viipula Vaapula

  • Kokelas
  • *
  • Posts: 1
    • View Profile
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2320 on: 25. 03. 2008 17:05 »
mitenkäs tämä kotipizza-kauppa on edennyt, tietääkö kukaan?

paljonko toimiva johto sai loppujen lopuksi pulittaa?

vai ovatko he vain bulvaaneja? jos ovat, niin miksi RG ei voinut myydä osakkeet suoraan?


 

Offline Johansson

  • Aktiivi vaikuttaja
  • ****
  • Posts: 391
    • View Profile
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2321 on: 27. 03. 2008 05:05 »
Ns. " hyvin asioista perillä oleva taho" on antanut ymmärtää että Kotipizzan toimivan johdon kotipizzaomistus olisi vain sovittu välivaihe. Todellisuudessa on kysymys siitä että S-ketju on kiinnostunut ostamaan koko Kotipizzan.

Tästä lienee täällä kirjoitettu jo  aikaisemmin? 

Mutta nyt ovat neuvottelut edenneet askeleen pidemmälle.  S-ketju tarvitsee huoltoasemilleen ja tuleviin hypermarketteihin brändin, joka tunnetaan laajalti ja Kotipizza olisi tähän tarkoitukseen sopivin markkinoilla olevista brandeista.
« Last Edit: 27. 03. 2008 05:05 by Johansson »

Offline vaasalainen

  • Tästä foorumista
  • Administrator
  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 5079
  • Gender: Male
  • Muista käydä Chatissa
    • View Profile
    • Email
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2322 on: 27. 03. 2008 16:04 »

Palaute: Terveisiä Kurkun toiselta puolelta

Onko siellä kvarkenin toisella puolen tiedossa asia, että RG Linen alus nro 1(seilaava) ei läpäissyt katsastusta, 20 pikkuvikaa. Laiva sai 3 kuukautta aikaa korjata viat, tai käyttökieltoon. Uutisoitiin täällä Uumajan puolella 11. maaliskuuta 2008 VK-lehdessä.

terveisin

Artur Moberg
Umeå
Tämä sivusto täytti 9 vuotta helmikuun 2 päivänä 2014.  Ylläpidän tätä vapaasta tahdostani.  Tämä on minun tapani osoittaa rakkauteni tätä hienoa kaupunkia kohtaan.

Offline herkkoo

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 7433
  • Gender: Male
    • View Profile
    • Email
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2323 on: 28. 03. 2008 05:05 »

Palaute: Terveisiä Kurkun toiselta puolelta

Onko siellä kvarkenin toisella puolen tiedossa asia, että RG Linen alus nro 1(seilaava) ei läpäissyt katsastusta, 20 pikkuvikaa. Laiva sai 3 kuukautta aikaa korjata viat, tai käyttökieltoon. Uutisoitiin täällä Uumajan puolella 11. maaliskuuta 2008 VK-lehdessä.

terveisin

Artur Moberg
Umeå


Se oli varmaan tämä uutinen:

RG Lines färja klarade inte besiktning

Färjan RG 1 som trafikerar Umeå-Vasa klarade inte besiktningen.

20 mindre fel gjorde att det finländska sjöfartsverket vägrade förnya det ettåriga certifikatet.

"RG 1 fick endast ett tillfälligt certifikat på tre månader.
- Det var de ovanligt många felen som fick oss att reagera så här den här gången. Vid besiktningen av fartyget i våras hittade vi tjugo mindre fel, så vi valde att varna rederiet genom ett tre månaders certifikat, säger Rainer Dahlblom, byråchef vid Bottniska vikens inspektionsenhet till österbottniska Radio Vega.

Enligt Dahlbom är sådana sanktioner ovanliga även om det är vanligt att äldre fartyg har en lång rad fel när de besiktas. Den korta certifikatstiden ska nu tvinga rederiet RG Line att snabbt åtgärda bristerna.
RG Lines vd Börje Lassfolk tycker att sjöfartsverkets reaktion är löjlig.
- Det här är ju rent av skrattretande eftersom sådant förekommer hela tiden. Gamla båtar är aldrig felfria. Vi kontrolleras varje år, och det är som att besiktiga en bil. Hittar man fel så åtgärdas de, säger Lassfolk till Radio Vega.

RG Line kommer att fortsätta trafikera Umeå-Vasa precis som planerat. Enligt Börje Lassfolk är alla fel utom ett redan åtgärdat."

ANDERS BRODIN

2008-03-10

http://www.vk.se/Article.jsp?article=173537


EX-Vaasalainen

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2324 on: 28. 03. 2008 08:08 »




Rabbe myynyt kotipizzeerian osake enemistön omistaa enää alle 50% juttu Pohjalaisessa tänään.

Analyyssi

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2325 on: 28. 03. 2008 09:09 »
Justiinsa joo.

No nyt se on sitten nähdäkseni varmaa, että Rabbe vetäytyy kokonaan kyseisestä yrityksestä ja ehkä pikkuhiljaa koko konsernista, vapaaherraksi. Sen hän on todellakin ansainnut, komea yrittäjä-ura takana.

Mitä tämä sitten merkitsee RG-Linelle... Katsastus ongelmia päällänsä juuri nyt ja laivalinjaan ei vain näy lisäpanostuksia. Tällä hetkellä kaikki näyttää valitettavasti siltä, miltä se faktana näyttää. Laiva seilaa noin 10 milj. velat niskassaan ja Kotipizzapantit kaupunki antoi vapaaehtoisesti pois. Gggrrrrr!!

Vaikka alueen kiinnostus ja matkailu mm. (mahdollisen) Ikean toimesta vielä entisestään nousee, niin laiva se vaan seilaa kovaan vastatuuleen. Mistähän on kysymys? (Rohkenen myös kysyä, kuka RG-Linen tällä hetkellä omistaa?) Laivaan ei panosteta, yhtään positiivista uutista emme ole panttien poistamisen jälkeen saaneet lukea. Rabbe on ilmeisesti jäämässä eläkkeelle. Onko konsernissa todellakin joku, joka on laivalinjasta kiinnostunut...

Miksi en sitten tätä ilmiselvää totuutta saisi kertoa? Tai miksi yhtiö itse ei laivalinjaan panosta tai pyri edes julkisuuskuvaansa muuttamaan? Mikäli siis panostukset alkavat, minäkin muutan välittömästi katsantakantaani. Muutoin pidän näitä väittämiäni todellisina. Elämä on... joskus jopa aivan mustavalkoista.
« Last Edit: 28. 03. 2008 09:09 by Analyyssi »

fableable

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2326 on: 28. 03. 2008 11:11 »
Justiinsa joo.

No nyt se on sitten nähdäkseni varmaa, että Rabbe vetäytyy kokonaan kyseisestä yrityksestä ja ehkä pikkuhiljaa koko konsernista, vapaaherraksi. Sen hän on todellakin ansainnut, komea yrittäjä-ura takana.

Mitä tämä sitten merkitsee RG-Linelle... Katsastus ongelmia päällänsä juuri nyt ja laivalinjaan ei vain näy lisäpanostuksia. Tällä hetkellä kaikki näyttää valitettavasti siltä, miltä se faktana näyttää. Laiva seilaa noin 10 milj. velat niskassaan ja Kotipizzapantit kaupunki antoi vapaaehtoisesti pois. Gggrrrrr!!



Mitä minä näen Rabben toimia, niin ei hän toki eläkkeelle ole siirtymässä.  Bisneksen painopiste on muuttunut eri suuntaan ja Rabbe varmasti löysäilee, kun hyviä työntekijöitä on ympärillä.

Mitä tulee RG 1 katsastukseen, kysehän oli ihan mitättömistä asioista. mm.  paperisodasta, joka on  vain EU;n  alati vaihtuvien  direktiivien aiheuttamaa. Mitään todellisia katsastusongelmia RG 1  laivassa ei ole.
 Eikö sekään ole positiivinen uutinen, että satamamaksut hoidetaan ajallaan, ja lyhennyksiäkin on tehty?
 Mitä ihmettä RG 1- laivaan nyt pitäisi tehdä?

Analyyssi

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2327 on: 08. 04. 2008 23:11 »
Parahin Fable,

RG-Linellä on enemmän velkaa kuin sillä on liikevaihtoa. Eli yli 50 milj. mummon markan velat ovat valtava painolasti. Tällä nykyisellä toiminnalla sen on vaikea selvitä. Jotain todella radigaalia tulisi tapahtua. Vaikka liikevaihdon tuplaus.

Se että satamamaksut on nyt hoidettu ja lyhennyksiäkin on tehty, on tietenkin positiivinen merkki!! Mikäli lyhennyksiä todellakin olisi nyt maksettu... jota en usko. En siis näe mitään syytä maksaa tälläisessä tilanteessa lyhennyksiä. Tuskin sinäkään sitä tarkoitat, korkojen maksut kylläkin on pakko hoitaa.

Kerro Fable yhtiön tervehdyttämisohjelmasta joitain avaintietoja. Kerro myös kuka yhtiön tällä hetkellä omistaa? Kysyn tätä siksi, kun yhtiöstä ei näytä kukaan olevan kiinnostunut. Kerro ystävällisesti myös, miksi yhtiö ei tule julkisuuteen positiivisten uutisten kanssa. Kai siellä nyt lehdistötiedotteita osataan tehdä. Voisivat vaikka kertoa, positiivisesta tuloksesta...

fableable

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2328 on: 09. 04. 2008 13:01 »
Parahin Fable,

Jotain todella radigaalia tulisi tapahtua. Vaikka liikevaihdon tuplaus.

Kerro Fable yhtiön tervehdyttämisohjelmasta joitain avaintietoja. Kerro myös kuka yhtiön tällä hetkellä omistaa? Kysyn tätä siksi, kun yhtiöstä ei näytä kukaan olevan kiinnostunut. Kerro ystävällisesti myös, miksi yhtiö ei tule julkisuuteen positiivisten uutisten kanssa. Kai siellä nyt lehdistötiedotteita osataan tehdä. Voisivat vaikka kertoa, positiivisesta tuloksesta...

Merenkulku on aina riskibisnestä. Aivan yhtälailla jos ei enemmänkin kun entisaikoina.
 Tästä näemme hyvän tuoreen esimerkin Viking- Isabellan vaikeuksista. Viking  isona yhtiönä on tietenkin paremmassa asemassa, mutta black out  tai tulipalo on yhtä vaarallinen  jokaisen varustamon kohdalla. http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=1517017
 RG-linen kohdalla  olemme saaneet kokea paljon vastoinkäymisiä, mutta kiitos  paikallisen yrittäjän,  hyvän kaupunginjohtajan, päättäväisen  KH;n  viisaan  valtuuston  merenkurkussa on edelleen  lauttaliikennettä. Tilanne on se, että mitään radikaalia  liikevaihdon tuplausta ei noin vain tehdä. Tässä on vain odotettava ja toivottava parasta. Rahdin näkymäthän ovat hyvät. RG-linen velka on tietty pienelle  laivayhtiölle paljon. Näissä varustamo kuvioissa kuitenkin aika vähän. Onneksi kaupungin  takausriskit ovat pienet.
 RG-linen omistavat juuri ne henkilöt jotka osakkeet ostivat + Rabbe. Kyllähän firmaan ja sen tekemiseen löytyy kiinnostusta, koska homma pyörii edelleen. Miksi omistajien pitäisi tulla julkisuuteen jatkuvasti tiedottamaan jotain sellaista, mitä ei ole tapahtunut. Valitettavasti merenkurkun liikenne ei kiinnosta muita laivayhtiöitä. Ei edes niitä, jolla olisi ollut heittää tonnistoa  peliin. Siksi meittin on vain kiitollisin mielin jatkettava  Rabbe  &  His Cometsin kanssa.  Ainakaan  Pro Vaasan Heikki Lamminmäen synkät profetiat eivät  näytä toteutuvan. Ota sinäkin parahin Analyyssi  hieman aurinkoisempi  ote asiaan. 


Analyyssi

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2329 on: 09. 04. 2008 13:01 »
Quote from: fableable

RG-linen omistavat juuri ne henkilöt jotka osakkeet ostivat + Rabbe.

Ainakaan Pro Vaasan Heikki Lamminmäen synkät profetiat eivät  näytä toteutuvan. Ota sinäkin parahin Analyyssi hieman aurinkoisempi ote asiaan.


Tämä oli iso yllätys minulle. Mitä ihmettä he RG-Linellä tekevät? Toimivan johdon uutisoitiin vain ostaneen Koti-Pizzan. Rabbe sai osakkeensa ja nyt hän näyttää päässeen myös RG-Linestä eroon. Aivan kuten arvelinkin. (Olen myös arvellut, että RG ajetaan pikkuhiljaa alas. Olen kyllä mielelläni väärässä.)

Selvyyden vuoksi on myös kerrottava, että olet siinä oikeassa, kyllä nuo velat on mahdollista hoitaa. Helppoa se ei ole. Normaalisti sellaiseen tarvitaan myös paljon lisäpanostusta, kehittämissuunnitelma ja muutama milijoona euroa uuttakin velkaa. Mutta toivotaan.

Olen realisti, toki hymyilen joskus sateellakin. Siihen vain pitää olla jokin syy. Nyt ei aurinko paista. Mutta odotellaan, odotellaan sitä auringonpaistetta. Toivottavasti kesä tulee RG-Linellekin.

Edelleen odotan positiivisia uutisia yhtiöltä itseltään. Lehdistötiedotetta, jossa ensiksi näytetään se toteen, että yhtiöstä on joku oikeasti kiinnostunut. Ja toiseksi esitellään kunnollinen tervehdyttämissuunnitelma, eli miten aurinko saadaan paistamaan jatkossa. Tämä ei ole sananhelinää, väitän tietäväni mistä puhun. Yhtiön olisi aika laittaa positiivinen lumipalloefekti liikkeelle.

fableable

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2330 on: 09. 04. 2008 14:02 »
Quote from: fableable

RG-linen omistavat juuri ne henkilöt jotka osakkeet ostivat + Rabbe.

Ainakaan Pro Vaasan Heikki Lamminmäen synkät profetiat eivät  näytä toteutuvan. Ota sinäkin parahin Analyyssi hieman aurinkoisempi ote asiaan.


Tämä oli iso yllätys minulle. Mitä ihmettä he RG-Linellä tekevät? Toimivan johdon uutisoitiin vain ostaneen Koti-Pizzan. Rabbe sai osakkeensa ja nyt hän näyttää päässeen myös RG-Linestä eroon. Aivan kuten arvelinkin. (Olen myös arvellut, että RG ajetaan pikkuhiljaa alas. Olen kyllä mielelläni väärässä.)
 

 En tarkoita yksin Kotipizza osaikkeita.  Kyse on siis konsernista kokonaisuudessaan, johon RG-Line kuuluu.  "Hevosmisten tietotoimisto" vie osaa omistuksesta Venäläisiin sijoittajiin. Tiedä häntä.

Tässä muuten pohjalaisesta  yksi positiivinen singnaali juuri yhteen kovasti kritisoituun  RG-Linen osaan;

" Lähdimme perheen kanssa ensimmäistä kertaa Uumajaan RG-Linen laivalla. Olen kuullut ja lukenut lehdistä yhtä jos toista sillä matkustamisesta. Enimmäkseen negatiivista juttua. Mielestäni matkustaminen oli sujuvaa kaikin tavoin.

Laivassa oli siistiä, nojatuolit mukavat ja palvelu pelasi. Laivan ruokalistalla oli kokolihpihvejä, pizzaa ym. Salaattipöydän tarjottavat olivat samoja kuin missä tahansa ruokapaikassa. Juomana oli viiniä, kaljaa tai mitä kukin halusi juoda ruoan keralla. Kahvia ja tuoretta pullaakin oli tarjolla.

Henkilökunta oli ystävällistä ja palveli molemmilla kielillä. Makeisia oli ostettavana aivan tarpeeksi, jos niitä halusi. Matkanteko oli rauhallista. Ei ollut turhaa hälinää ja tungosta. Laivan kulku oli tasaista ja perille pääsimme aikataulun mukaisesti.

Tätä laivankulkua Merenkurkun yli pitäisi enemmän kannattaa, huolehtia sen jatkuvuudesta tulevaisuudessakin. Voin suositella matkustamista kyseisellä linjalla."



Offline Synteessi

  • Kansalaisaktiivi
  • ***
  • Posts: 131
    • View Profile
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2331 on: 09. 04. 2008 17:05 »
Tässä muuten pohjalaisesta  yksi positiivinen singnaali juuri yhteen kovasti kritisoituun  RG-Linen osaan;

" Lähdimme perheen kanssa ensimmäistä kertaa Uumajaan RG-Linen laivalla..."

Positiivinen juttuhan tuo on, mutta loppujen lopuksi se kertoo eniten siitä, että Pohjalainen muistuttaa enemmän ja enemmän Keskis-konsernin Ykköset -julkaisua...

Paras mainos on se jota lukija ei ymmärrä maksetuksi. Olisivat ostaneet tuon jutun johonkin muuhun lehteen.


Offline Synteessi

  • Kansalaisaktiivi
  • ***
  • Posts: 131
    • View Profile
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2332 on: 09. 04. 2008 17:05 »
Olen realisti, toki hymyilen joskus sateellakin. Siihen vain pitää olla jokin syy. Nyt ei aurinko paista. Mutta odotellaan, odotellaan sitä auringonpaistetta. Toivottavasti kesä tulee RG-Linellekin.

"Aurinko paistaa pilvien yläpuolella", sanoi Kyllösen Matti kun vettä satoi.

Analyyssi

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2333 on: 09. 04. 2008 17:05 »
:):) Sinähän sen sanoit!! Paistaahan se. Nyt hymyilyttää, ihan aidosti. :):)

EX-Vaasalainen

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2334 on: 09. 04. 2008 18:06 »
Lainaus fableable

Quote
"Hevosmisten tietotoimisto" vie osaa omistuksesta Venäläisiin sijoittajiin. Tiedä häntä.




No se tästä nyt vielä puuttuukin.....

fableable

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2335 on: 09. 04. 2008 19:07 »
Lainaus fableable

Quote
"Hevosmisten tietotoimisto" vie osaa omistuksesta Venäläisiin sijoittajiin. Tiedä häntä.

 No se tästä nyt vielä puuttuukin.....

Raha on rahaa ja "lantaa"  sano vanha hevosmies. Sillä sitä yrityksiä lannoitetaan. Monet sijoituskohteet, jotka olivat  vuosi sitten out, ovat nyt in.
« Last Edit: 09. 04. 2008 23:11 by fableable »

Offline Kari Lajunen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 7818
  • Gender: Male
  • Kerro tästä foorumista mahdollisimman monelle.
    • View Profile
    • Oivakaihdin Oy
    • Email
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2336 on: 09. 04. 2008 19:07 »
Hyvä Fable.  Ihan hyvä tuoda positiivisiakin asioita esille RG-linen toiminnasta.
Minua on pitkään kiinnostanut lähteä perheen kanssa tekemään normaali
Uumajanmatka mutta aikataulut ja muut esille tulleet seikat ovat estäneet.

Miten muuten on.  Laivalinja avattiin vaasalaisena ja sitä tuettiin vaasalaisena.
Voidaanko enää puhua vaasalaisesta laivalinjasta?

Olen muuten edelleen sitä mieltä, että laiva uppoaa kolmen vuoden
sisällä koska panttina olleet kotipizzaosakkeet annettiin pois.  Eli linja
tekee konkurssin kun siihen kaupunginvaltuuston päätöksellä annettiin
mahdollisuus.  voin toki olla väärässä mutta siihen annettiin mahdollisuus.
Jos mitään mullistavaa ei tapahdu niin näin käy.  Toivottavasti jotain
mullistavaa tapahtuu ja laivalinja jatkaa samalla omistajalla joka siis nyt
taitaa jo olla toisella. 
Lähetä tieto tästä ketjusta henkilölle jota arvelet sisällön kiinnostavan ja kavereillesi alareunan "Lähetä Aihe" nappulasta.  Tämä on ainoa keino kertoa tästä foorumista.

VSAHKI

  • Guest
Finnjet Merenkurkun liikenteeseen?
« Reply #2337 on: 06. 05. 2008 23:11 »
Nyt olisi Merenkurkkuun saatavilla oikea laiva. Kauppahintakin lienee alhaisempi kuin nykyisen RGI:n arvo. "Aluksen kauppahinta on noin 9,85 miljoonaa dollaria eli 6,5 miljoonaa euroa."

http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Finnjet+matkalla+kohti+romuttamoa/1135236130216

Nyt Vaasassa voitaisiin tehdä oikea kulttuuriteko ja pelastaa osa suomalaista merenkulun historiaa.

EX-Vaasalainen

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2338 on: 07. 05. 2008 12:12 »

Olishan se mahtavaa jos tällainen paatti seilaisi tässä mutta mahataiskos väyläsyvyys riittää ja entä rampit satamissa?


Heikki Lamminmäki

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2340 on: 24. 05. 2008 14:02 »
Synkätpilvet ovat kerääntymässä Vakiluodon satamassa lojuvan m/s Casino Expressin ylle.  Tiedon mukaan, alusta ei voida siirtää omin voimin pois satamasta. Aluksen koneiden kerrotaan vaurioituneen säilytyksen aikana toiminta kevottomiksi. Lisäksi on ilmennyt, että aluksessa on arvioitua enemmän aspestia.

Nyt pitääkin kysyä, jos näin on!

Mikä mahtaa olla tämän hetken omistussuhde ja onko kauppakirjat lainvoimaisia?

Mikä on Vaasan kaupungin vastuu, jos epäselvyydet johtavat muutoksiin jossa palataan lähtöruutuun?

Offline Johansson

  • Aktiivi vaikuttaja
  • ****
  • Posts: 391
    • View Profile
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2341 on: 24. 05. 2008 14:02 »
Heikki Lamminmäki kiinnittää huomiota aivan oikeaan asiaan.  Jos Casino Expresin lasku koituu kaupungin maksettavaksi niin puhutaan summista, joissa on kuusi nollaa.   Mitään aspestilaivaa ei voidaa Vaasan satamaan jättää ja sellaista ei voi antaa myöskään Intiaan vietäväksi.  Tästä saattaa tulla vielä isokin haloo.

C Express - Wikipedia
http://fi.wikipedia.org/wiki/M/S_C_Express
« Last Edit: 24. 05. 2008 14:02 by Johansson »

EX-Vaasalainen

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2342 on: 24. 05. 2008 18:06 »
Lainaus Heikki Lamminmäki

Quote
Aluksen koneiden kerrotaan vaurioituneen säilytyksen aikana toiminta kevottomiksi


Hetkinen tätä ei nyt ihan heti nielaise?Missä insnjööri joka sanoo että kone hajoo odottaessaan käynnistystä :(??????
Joko sille koneelle on tehty sabotaasia tai muuta,eihän se nyt itsekseen hajoa, olihan ne koneet vielä käynnissä kun sitä muutamia kuukausia sitten yritettiin lähettää muualle.

Offline Kari Lajunen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 7818
  • Gender: Male
  • Kerro tästä foorumista mahdollisimman monelle.
    • View Profile
    • Oivakaihdin Oy
    • Email
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2343 on: 25. 05. 2008 07:07 »
Noin 10 v sitten näin teeveestä ohjelman.  Se taisi olla "Karpolla on asiaa." 
Siinä vakuutusyhtiö syystä tai toisesta oli pakko-ottanut veneen.  Kun virhe tai
pakko-ottoaika oli päättynyt ja veneen laillinen omistaja sai sen takaisin
oli se vaurioitunut virheellisen säilytyksen takia.  Se oli vaurioitunut pakkasessa.


Tässä noin 25 vuotta sitten appeni ottamassa kuvassa katselemme pohjanlahdella
Vaasan läheisyydessä erästä talvisäilytystapaa.

Eli jos on näin, että laivakin vaurioituu pakkasessa niin joku kyllä tiesi tai jonkun
olisi pitänyt tietää.  Ja se tai joku joka tiesi tai jonka olisi pitänyt tietää on siitä
ensikädessä vastuussa.

Tilannehan saattaa olla sellainen, että omistajan on käsketty jättää laiva paikalleen
eikä omistaja ole kertonut kertonuy, että sinne pitäisi jättää huoltohenkilö koska
laivaa ei voi jättää oman onnensa nojaan.  Siinä on käytetty hyväksi kieltotoimen-
piteen antajan tietämättömyyttä ja ajateltu, että kyllä kaupunki sen sitten
maksaa kun eihän se voi laivaa ikuisesti makuuttaa satamassa.  Tämä on
siis yksi vaihtoehto.  Tämä tulee siis kaupungille mahdollisesti kalliiksi. 

Toinen vaihtoehto on, että viranomainen joka siirtokiellon antoi, ei tiennyt
että jonkun olisi laivasta pidettävä huolta.  Jos joku antaa siirtokiellon laivalle
niin meidän oloissa sellaisen pitää tietää mitä tapahtuu sen jälkeen.  Jos ei
tiedä, on asiaa tuntematon ja väärä elin antamaan minkäänlaisia siirtokieltoja.
Laivan omistaja on ajanut henkilökunnan ulos ehkä aivan siirtokieltomääräysten
mukaan ja sen laitteisto on sitten jäätynyt talvella ja vaurioitunut.

Tässä on siis tilanne, että aivan varmasti joku tiesi tai jonkun olisi pitänyt tietää,
että näin käy jos siis kävi.  Liikennöitsijällähän oli suunnitelma viedä laiva omalla
kustannuksellaan pois kaupungin satamasta joten hän ei ainakaan sen suhteen
laiminlyönyt mitään koska sillä oli siirtokielto mikä oli kyllä ihan oikein ettei
laiva menyt purettavaksi paikkaan minkä seurauksena joku olisi sairastunut
tai jopa kuollut.

Nyt tullaankin mielenkiintoiseen asiaan.  Palaan taas pantteihin mitkä olivat
kaupungin kassakaapissa ja mitkä piti väkisin saada sieltä pois vaikka ne je kerran
kaupunginvaltuustossä äänestettiin sinne jäämään.    Jos nämä pantit olisivat
kassakaapissa voisi kaupunki vaatia liikennöitsijää viemään laivan pois.  Jos se
ei tottelisi niin kaupunki voisi antaa uhkasakkoja.  Kassakaapissa olevat pantit
turvaisivat uhkasakkojen tehokkuuden.  Mutta entäs nyt.  Jos sellaisella
uhataan niin liikennöitsijä heittää hanskat tiskiin ja tekee konkurssin.  Nyt se
on helppoa kun ei menetä vakuuksia. 

Kun tilannetta katsotaan jälkikäteen ja jos näin käy niin syyllinen on nyt
epäillysti valtuuston ryhmä joka väkisin heitti pantit kassakaapista.  Näillä
panttien luovuttamisilla voi olla hyvinkin kauaskantoiset seuraukset ja
päätöshän jo silloin kyseenalasitettiin jopa laittomana.  Ainakin se on hyvien
tapojen vastainen kun sama asia äänestettiin uudelleen.  Uudelleenäänestyshä
naamioitiin uusien asioiden esilletulona mutta ne olivat vain kosmeettisia joilla
onnistuttiin saamaan takinkääntäjiä.  Osa ryhmästä oli kuitenkin kaukoviisas
ja jätti eriävän mielipiteen.  Luulen, että tuota eriävän mielipiteen suomaa
vastuunsiirtoa saattavat he vielä tarvita.  Jos päätös todetaan lainvastaiseksi
he eivät ole siitä vastuussa vaikka olivatkin sitä päättämässä.

Yhteenvetona sanoisin, että jos laiva on vaurioitunut seisoessaan tyhjän
panttina niin joku tiesi siitä tai jonkun olisi pitänyt tietää.   

Tästä on mahdollista saada vielä hyvä soppa aikaan.

Onneksi hinaajat on keksitty.

Lisään tähän vielä erään viisaan kirjoittajan ajatuksen viime vuodelta.

Rabbe toimii täysin kuin minäkin toimisin, hyväntahtoisia hölmöjä höynäyttäen "kotiseuturakkaudella", Vaasanlaiva ja Silja-romantiikalla. Rahti hoidetaan, siihen on jo varmasti varauduttu että vuoden-parin päästä Rabbe joutuu lopettamaan laivaliikenteensä.
Toisen kuolema, toisen leipä. Niinhän se on.
« Last Edit: 26. 05. 2008 10:10 by Kari Lajunen »
Lähetä tieto tästä ketjusta henkilölle jota arvelet sisällön kiinnostavan ja kavereillesi alareunan "Lähetä Aihe" nappulasta.  Tämä on ainoa keino kertoa tästä foorumista.

fableable

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2344 on: 26. 05. 2008 19:07 »

 

Lisään tähän vielä erään viisaan kirjoittajan ajatuksen viime vuodelta.

Rabbe toimii täysin kuin minäkin toimisin, hyväntahtoisia hölmöjä höynäyttäen "kotiseuturakkaudella", Vaasanlaiva ja Silja-romantiikalla. Rahti hoidetaan, siihen on jo varmasti varauduttu että vuoden-parin päästä Rabbe joutuu lopettamaan laivaliikenteensä.
Toisen kuolema, toisen leipä. Niinhän se on.



Lajuselta  huono ele vetää Pro Vaasan pj  Pentti Suksen  vanha kommentti tähän, kun se on  niin alta ”kölin” kun olla voi.
 Ei Rabbe ole vaasalaisia höynäyttänyt millään muotoa. Kerrassaan mautonta populismia, niin kuin Pro Vaasan Lämminmäen aikoinaan mustalla maalilla maalaamat ennusteet RG- Linen muutosta muualle ennen kevätjäiden lähtöä.  Nehän eivät sitten pitäneet lainkaan paikkaansa.
Nyt Lämminmäki tuo RG-Line keskusteluun C-Express huolet, jotka eivät  koske Rabbea muutoin kuin ”mustamaalausmielessä”. Saipa Lajunenkin ympättyä  kuin varkain C-express diisseli huoliin kaupungin kassasta vapautetut Kotipizza osakkeetkin. eeehh... vaikka niitä tietääkseni ei myyty Attar Construktionille tai Triton Shippingille.

 Muistakaahan vaasalaiset vaaliuurnilla, ettei tällaisella ”rakkikoirapuolueen” toiminnalla tehdä mitkään muuta kuin hankaloiteta Vaasan kehitystä.  Aino saisi lähteä koko jengistä. Kyllä muutkin puolueet osaavat sosiaalipuolta arvostaa.

Rabbea  ja hänen kotiseuturakkauttaan on edelleen kiitäminen siitä että merenkurkussa on ollut EU-aikana matkustajalautta-liikennettä ja ON EDELLEEN!

Onhan selvää, että jos käyttämättömiä diesel-koneita ei huolleta talviseisokkina, ne vaurioituvat.
 Asialla ei kuitenkaan ole mitään tekemistä Pizzalaivuri Rabbe Grönblomin kanssa. Rabbe huolsi laivaa talviseisokkien aikana, kun sen omisti. Nyt Rabbe on myynyt aluksen, ja rahat on saatu ja sijoitettu uudelleen.  Laivan koneongelma on nykyisen omistajan tai mahdollisesti muiden harmi. Jos se siis sattuisi olemaan Vaasan kaupunginvaltuuston harmi, saanee sille sitten avata uuden ketjunsa vaikka nimellä; Vaasan valtuuston murheita; ”diisseli piiputtaa”.

 Sitäpaitsi;
Kyllä laivan muutenkin saa siirrettyä kuin omilla koneilla. Olikohan tämä taas niitä Pro Vaasan; "myrskyjä vesilasissa?

Offline Kari Lajunen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 7818
  • Gender: Male
  • Kerro tästä foorumista mahdollisimman monelle.
    • View Profile
    • Oivakaihdin Oy
    • Email
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2345 on: 30. 05. 2008 07:07 »


Lajuselta  huono ele vetää Pro Vaasan pj  Pentti Suksen  vanha kommentti tähän, kun se on  niin alta ”kölin” kun olla voi.
 Ei Rabbe ole vaasalaisia höynäyttänyt millään muotoa.

Vedän vain viisaasti kirjoittaneen Pentti Suksen tähän.  Se mihin puolueeseen hän
kuuluu tai mistä on eronnut ei kuulu tähän asiaan.

Yllättävä reaktio Fableablelta jonka ajatus on yleensä looginen.  Mutta suurena
laivafanina tällainen asia saatetaan nähdä toisin.  Mielestäni viisaasti
kirjoittanut Pentti Suksi on lausahdukessaan kuitenkin oikeassa.

En moiti liikennöitsijää sillä ei se ole tyhmä joka pyytää vaan se joka antaa.
Hän toimii aivan oikein ja taitavasti paitsi satamamaksujen
laiminlyönnissä.  Jos itse olisin luotonantaja ja tilanne kulkisi seuraavalla
tavalla, tuntisin itseni höynäytetyksi.  Seuraava kertomus on kuvitteelinen
mutta siinä on yhtäläisyyksiä joita vertaamalla voi muodostaa mielipiteen.

Minulla on omistuksessa rahtiterminaali ja vapaa rahtilinja.  Minulla on myös
rahaa antaa luottoa.  Sovimme yhden ja sillähetkellä ainoan rahdinkuljettajan
kanssa seuraavaa.

Myönnän luottoa jonka hän lupaa maksaa takaisin sopimuksen mukaan
sovittuna aikana.  Vakuudeksi hän antaa käypiä osakepantteja jotka olivat
ehto lainalle.  Niin ja hoitaa sovitun rahtilinjan kuljetuksen.

Laina aika alkaa.   "Kiitokseksi" siitä, että myönsin lainaa sekä terminaalin
vuokraoikeuden, hän ei maksakaan terminaalimaksuja.  Lyhennyksistaäkin
tehdään koko ajan uusia maksusuunnitelmia.  En kuitenkaan ryhdy vaatimaan
terminaalimaksuja vaikka vaadin aiemmin kilpailijalta joka ajautui sen seurauksesta
konkurssiin.  Tunsin siitä niin mielipahaa, että nyt en siis vaatinut.   Ja nythän
kyseessä on osittain kotiseuturakkaus ja vanha  nostalgia ja rahdinkuljettaja
on saman kylän miehiä.  Muutenkin reilu kaveri.  Mainostanut paljon firmaani
ja kohottanut firmani mainetta.  Teko joka venyttää luotonantoymmärrystäni.
Toisaalta se, että ajoin ainoan kilpailijan konkurssiin osoittautui virheeksi koska
nyt rahtilinjalle ei olisi muita kilpailijoita ja nykyinen voi silloin tällöin sanoa että,
"joudut ehkä etsimään toisen rahdinkuljettajan ja en ehkä enää voikaan
kohottaa imagoasi samalla tavalla kuin tähän asti,  mutta joustolla homma
jatkuu."   Tosin minullahan oli osakepantit joten nyt olisin vahvoilla mutta
kaduttaa silti, että olenkin nyt ikäänkuin ainoan rahtarin armoilla.   Tosin
tilanne on itseaiheutettu joten voin syyttää vain itseäni.

Aika kuluu ja rahtiliikenne hoituu mutta velkasumma ei pienenekään koska
se mikä lyhennetään lisääntyy terminaalimaksujen laiminlyönnistä ja saldo
pysyy samana.

Viimein tulee maksun aika ja rahtari tarjoaa.  "Haluan uutta lainaa jolla
maksan vanhan pois ja näinhän sopimus on täytetty ja otan osakepantit".
Samalla lupaan täyttää kassan."

Suostun. Vaikkakin ensin en suostu mutta hän esittää saman asian
uutena asiana ja lisää siihen jotain pientä.

Yhteenveto.  Joku höynäytti minua.  Velkahan on edelleen sama mutta
vakuudet menivät.  Nythän hän voi koska tahansa ajaa firman konkurssiin.
Nythän minä vasta olenkin hänen armoillaan.  Entä jos hän ei enää tarjoudukaan
uudelle kaudelle ja entä jos toista halukasta ei enää löydy kun minä onneton
ajoin ainon toisen konkurssiin?

Jos tällaisesta ei tunne olevansa höynäytetty niin se osoittaa erittäin positiivista
ja optimistista ajattelutapaa ja kirkasta mieltä. 
« Last Edit: 30. 05. 2008 09:09 by Kari Lajunen »
Lähetä tieto tästä ketjusta henkilölle jota arvelet sisällön kiinnostavan ja kavereillesi alareunan "Lähetä Aihe" nappulasta.  Tämä on ainoa keino kertoa tästä foorumista.

fableable

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2346 on: 30. 05. 2008 09:09 »
Jep!  Mielestäni reaktioni on looginen sille loanheitolle, mikä näyttää jatkuvan Vaasan yhden yritteliäimmän ja menestyneimmän liikemiehen ympärillä.  Reaktio jatkuu siitäkin syystä, että kyseiset politiikan tahot haluavat tällä myös olla harjoittamassa Vaasan kehitystä. Vähätellään RG-Linea, ja kuvitellaan että tänne saataisiin joitain muita varustamoita linjaa hoitamaan. Se on jo nähty. Muutama A4 paperi pitkässä prosessissa on vilahtanut, ja nekin ovat olleet sitten pelkää kuvitelmaa. Onhan jo pitkään nähty, että Rabbe on ainoa, joka on ollut halukas hoitamaan merenkurkun matkustajalauttaliikenteen. Hän on myös sijoittanut siihen lisää euroja.

Kyllä minä Kari ajatuksesi ymmärrän. Nämä asiathan on puitu tässä ketjussa moneen otteeseen.  Itse olen edustanut täällä toista linjaa, ja edustan sitä edelleen.
 Tuot tuossa esimerkin, jonka kautta ilmeisemmin jotkut bisnekset ja bisnesmiehetkin toimivat.
Tämä ei kuitenkaan koske Grönblomia. Rabbe omistaa korkean liikemäismoraalin ja on
onneksi Vaasan poikia. Ei ole mies laittanut yhtään firmoistaan konkurssiin edes pahimpana lama aika. Kuinka siis nyt, kun kaikki barometrit näyttävät ylöspäin?  RG-line maailman pohjoisimpana matkustajalauttaliikennöitsijänä on kokenut kovia, mutta se on selviytynyt toistaiseksi. Siihen on tarvittu myös Vaasan ja Uumajan kaupunkien apua. Se on ollut välttämätöntä EU:n paineessa.

 Vaasan kaupungin hallitus ja valtuusto olisi tehnyt vuosikymmenen mokauksen, jos se ei olisi toiminut, niin kuin lopulta toimi.  Sen päätöksellä merenkurkun matkustajalauttaliikenteen tulevaisuus turvattiin. Se vaatii riskinottoa, mutta se kuitenkin on Vaasan kohdalta suhteellisen pieni siihen hyötyyn verrattuna minkä liikenteen jatkaminen takaa. Täällä mm. ketjun Pro Vaasan toimesta tuotiin ja näköjään edelleen tuodaan kaikki negatiivinen minkä kyseisestä laivalinjasta irti saa. Myös sellainen joka RG-lineen ei enää edes liity.  Myös positiivisille skenaarioilleni huudeltiin ja naurettiin poliitikkojen toimestakin. Vaan miten on nyt? Ovatko vielä samaa mieltä, vai ovatko jo jäiden lähdettyä ja tuulen kännyttyä hypänneet (tuplasiniseen) paattiin?   Ehkä kuitenkin tulevat vasta peruskilven muuraustilaisuuteen, harjanostavaisjuhliin, tai jopa kastetilaisuuteen  pyytämään; ” kun vastustimme-kannatimme, mehän  tämän menestyksen takana olemme - äänestäkää meitä”.


 

Offline Kari Lajunen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 7818
  • Gender: Male
  • Kerro tästä foorumista mahdollisimman monelle.
    • View Profile
    • Oivakaihdin Oy
    • Email
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2347 on: 30. 05. 2008 10:10 »
Ihan hienosti perusteltu Fable.

Olen aina painottanut, että olen laivalinjan kannattaja.  Siksi halusin, että
osakepantit olisivat kaupungin kassakaapissa jolloin niiden menettäminen
kävisi yrittäjälle niin kalliiksi, että olisi järkevämpää rahoittaa laivalinjaa toisen
tuottavamman liiketoiminnan voitosta.  Nyt tätä järkevyysperustetta
ei enää ole.

En itsekään usko että Rabbe tekisi konkurssin mutta uskon että se on hyvin
mahdollista.  Sitä edeltää ensin omistussuhteiden muutos tai täydellinen
myynti.  Tuo hauska kuvasi voi ennakoita hyvinkin tulevaa.

Mitä tulee tuohon riskinottoon niin se oli mielestäni turha.  Väylähän on
jo EU-suunnitelmissä oleva direktiöity kulkuväylä jota siis on pakko pitää
auki.  Käytännössä sille pitäisi tällä logiikalla saada riskitöntä EU-tukea
niin paljon, että väylä pysyy liikenteessä.  Jos Vaasa ei olisi ottanut
riskiä niin sen olisi silloin pitänyt ottaa valtion.  Eli jos me ei makseta
niin toinen maksaa.  Mielestäni se olisi ollut hyvä kauppa.  Jotenkin
tuntuu, että tälla tavalla menetetään joitain EU-tukia.  Voin silti olla
täysin väärässä ja voivathan tuet silti mennäkin jo liikennöitsijälle.

Kuitenkin silloin kun riskiä otetaan niin silloin pitää myös olla päätäntävaltaa,
eli laivaliikennöinti pitäisi yhtiöittää Vaasan kaupungille kuten paikallisliikenteen
linja-autoreititkin.  Nyt on riskiä muttei päätäntävaltaa.  Sellaista ei yleensä
pidetä hyvänä ajatuksena.  Toisaalta epäpätevät poliitikot maailman
pohjoisimman ja vaativimman laivayhtiön hallituksessa voisivat olla hyvä
tae laivan uppoamiseen joten tätä taustaa vasten tilanne on parempi nyt.
Liikennöinti on kuitenkin osaavissa käsissä.  Yhtiö pitäisi kuitenkin pistää
myyntikieltoon.  Tällä estettäisiin taktinen konkurssi vai onko jo käynyt
niin ettei Rabbella ole enää riskiosuutta yhtiöön?

Olen kuitenkin kannattanut kaikessa aina tasapuolista kohtelua ja kilpailijan
konkurssiin ajaminen ja saman asian hyväksyminen toiselle kilpailijalle ei tue
omaksumaani tasapuolisuuden ja oikeudenmukaisuuden määritelmää.

Toivon kuitenkin menestystä RG-linelle ja Fablea kiitän asiallisesta keskustelusta.
« Last Edit: 30. 05. 2008 10:10 by Kari Lajunen »
Lähetä tieto tästä ketjusta henkilölle jota arvelet sisällön kiinnostavan ja kavereillesi alareunan "Lähetä Aihe" nappulasta.  Tämä on ainoa keino kertoa tästä foorumista.

hilavitkutin

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2348 on: 30. 05. 2008 10:10 »
 - fäbleable  "...sille loanheitolle, mikä näyttää jatkuvan Vaasan yhden yritteliäimmän ja menestyneimmän liikemiehen ympärillä."

- lieneekö paikkaa rapelle ees top 30' listalla ?  tuskinpa.  kova liikemies mutt ei  jumala kuiteskaan. ei milää pahall  jalustalle kuuluu kyll mut ei karkipaahan

"Täällä mm. ketjun Pro Vaasan toimesta tuotiin ja näköjään edelleen tuodaan kaikki negatiivinen minkä kyseisestä laivalinjasta irti saa. Myös sellainen joka RG-lineen ei enää edes liity."

  anna esimerkeja tuosta "Myös sellainen joka RG-lineen ei enää edes liity."

Offline qwer

  • Kansalaisaktiivi
  • ***
  • Posts: 209
    • View Profile
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2349 on: 30. 05. 2008 13:01 »
En moiti liikennöitsijää sillä ei se ole tyhmä joka pyytää vaan se joka antaa.
Hän toimii aivan oikein ja taitavasti paitsi satamamaksujen
laiminlyönnissä.  Jos itse olisin luotonantaja ja tilanne kulkisi seuraavalla
tavalla, tuntisin itseni höynäytetyksi.  Seuraava kertomus on kuvitteelinen
mutta siinä on yhtäläisyyksiä joita vertaamalla voi muodostaa mielipiteen.

Minulla on omistuksessa rahtiterminaali ja vapaa rahtilinja.  Minulla on myös
rahaa antaa luottoa.  Sovimme yhden ja sillähetkellä ainoan rahdinkuljettajan
kanssa seuraavaa.

Myönnän luottoa jonka hän lupaa maksaa takaisin sopimuksen mukaan
sovittuna aikana.  Vakuudeksi hän antaa käypiä osakepantteja jotka olivat
ehto lainalle.  Niin ja hoitaa sovitun rahtilinjan kuljetuksen.

Laina aika alkaa.   "Kiitokseksi" siitä, että myönsin lainaa sekä terminaalin
vuokraoikeuden, hän ei maksakaan terminaalimaksuja.  Lyhennyksistaäkin
tehdään koko ajan uusia maksusuunnitelmia.  En kuitenkaan ryhdy vaatimaan
terminaalimaksuja vaikka vaadin aiemmin kilpailijalta joka ajautui sen seurauksesta
konkurssiin.  Tunsin siitä niin mielipahaa, että nyt en siis vaatinut.   Ja nythän
kyseessä on osittain kotiseuturakkaus ja vanha  nostalgia ja rahdinkuljettaja
on saman kylän miehiä.  Muutenkin reilu kaveri.  Mainostanut paljon firmaani
ja kohottanut firmani mainetta.  Teko joka venyttää luotonantoymmärrystäni.
Toisaalta se, että ajoin ainoan kilpailijan konkurssiin osoittautui virheeksi koska
nyt rahtilinjalle ei olisi muita kilpailijoita ja nykyinen voi silloin tällöin sanoa että,
"joudut ehkä etsimään toisen rahdinkuljettajan ja en ehkä enää voikaan
kohottaa imagoasi samalla tavalla kuin tähän asti,  mutta joustolla homma
jatkuu."   Tosin minullahan oli osakepantit joten nyt olisin vahvoilla mutta
kaduttaa silti, että olenkin nyt ikäänkuin ainoan rahtarin armoilla.   Tosin
tilanne on itseaiheutettu joten voin syyttää vain itseäni.

Aika kuluu ja rahtiliikenne hoituu mutta velkasumma ei pienenekään koska
se mikä lyhennetään lisääntyy terminaalimaksujen laiminlyönnistä ja saldo
pysyy samana.

Viimein tulee maksun aika ja rahtari tarjoaa.  "Haluan uutta lainaa jolla
maksan vanhan pois ja näinhän sopimus on täytetty ja otan osakepantit".
Samalla lupaan täyttää kassan."

Suostun. Vaikkakin ensin en suostu mutta hän esittää saman asian
uutena asiana ja lisää siihen jotain pientä.

Yhteenveto.  Joku höynäytti minua.  Velkahan on edelleen sama mutta
vakuudet menivät.  Nythän hän voi koska tahansa ajaa firman konkurssiin.
Nythän minä vasta olenkin hänen armoillaan.  Entä jos hän ei enää tarjoudukaan
uudelle kaudelle ja entä jos toista halukasta ei enää löydy kun minä onneton
ajoin ainon toisen konkurssiin?

Jos tällaisesta ei tunne olevansa höynäytetty niin se osoittaa erittäin positiivista
ja optimistista ajattelutapaa ja kirkasta mieltä. 

Oikein havainnollinen yhteenveto. Pitkälti tällaisena asia ainakin satunnaisesti lehdistä seuraavalle on näyttäytynyt.

Offline peekoo

  • Kokelas
  • *
  • Posts: 4
    • View Profile
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2350 on: 30. 05. 2008 15:03 »
Rg neuvottelee Uumajassa Volvon kanssa ohjaamotoimituksista Venäjälle.
Volvo toimittaa tulevaisuudessa kuorma-autot Venäjälle osina.
Ohjaamot tulevat Uumajasta.

Vaihtoehdot:

1. Junalla  tai rekalla Tukholmaan ja sieltä laivalla yli Suomeen josta matka jatkuu Pietarin kautta Venäjälle.
2. RG linella yli Vaasaan josta matka jatkuu "uudella  sähköistetyllä radalla" kohti  Venäjää.

Liikenteeseen tarvitaan noin 700 rekkaa materiaalinkuljetuksiin jos tavoite toteutuu ja mennään Etelä Ruotsin/Suomen kautta. 
Tällaista kirjoitti Västerbottens Kuriren joku viikko sitten.


Offline Timo Rintamäki

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 1386
    • View Profile
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2351 on: 30. 05. 2008 17:05 »
Luulisin, että Volvo kiertää Suomen kokonaan ja toimittaa rekan osat suoraan Venäjälle. Jos ne kerran joka tapauksessa kuljetetaan laivalla Ruotsista niin miksei niitä viedä suoraan määrävaltion satamaan.

Vaasankin sataman tuottavuuden ja toiminnan edellytys on myöskin paikallinen teollisuus, joka kuljettaa tuotteensa laivoilla suoraan asiakkaille.

Kauhea vouhotus RG-linestä. Mielestäni satama on tärkeämpi, oli se sitten Vaasassa tai Mustasaaren puolella, ja se, että laivat pääsevät satamaan. RG-linejä tulee ja menee, mutta satama on ja pysyy. Tosin sataman paikka kai vaihtuu lähivuosina ulkomerelle syystä, että sen nykyinen sijainti Vaskiluodossa on kaikinpuolin hankala. Isojen rahtilaivojen saariston karikkoisilla matalilla vesillä kieli keskellä suuta ajamista voisi verrata siihen, että pitäisi ajaa täysperävaunullisella rekalla kaupungin ruuhkaisen keskustan läpi tai yrittää ajaa raskaassa lastissa jäisiä ylä- ja alamäkiä mutkaisella kapealla tiellä, koska yhdet nyt päättivät, että satama rakennetaan Vaskiluotoon ilman kunnollisia maantieyhteyksiä.

Näin jälkeen päin viisastellen voisi ihmetellä, miksi satama Vaskiluotoon rakennettiin. Miksei satamaa samantien rakennettu ulkomerelle, siitä voi sitten jatkaa pengertienä Uumajaan. Raippaluodon sillan yli ei muutes aja junalla. Sen viereen pitää rakentaa junaratasilta. Satamaanhan pitää olla rautatie. Kuka olisi uskonut, että Björköön pääsee junalla joskus.
« Last Edit: 30. 05. 2008 17:05 by Timo Rintamäki »

fableable

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2352 on: 30. 05. 2008 20:08 »
Ihan hienosti perusteltu Fable.

Olen aina painottanut, että olen laivalinjan kannattaja.  Siksi halusin, että
osakepantit olisivat kaupungin kassakaapissa jolloin niiden menettäminen
kävisi yrittäjälle niin kalliiksi, että olisi järkevämpää rahoittaa laivalinjaa toisen
tuottavamman liiketoiminnan voitosta.  Nyt tätä järkevyysperustetta
ei enää ole.

 
  EU-suunnitelmissä oleva direktiöity kulkuväylä jota siis on pakko pitää
auki.  Käytännössä sille pitäisi tällä logiikalla saada riskitöntä EU-tukea
niin paljon, että väylä pysyy liikenteessä.  Jos Vaasa ei olisi ottanut
riskiä niin sen olisi silloin pitänyt ottaa valtion.  Eli jos me ei makseta
niin toinen maksaa.  Mielestäni se olisi ollut hyvä kauppa.  Jotenkin
tuntuu, että tälla tavalla menetetään joitain EU-tukia.  Voin silti olla
täysin väärässä ja voivathan tuet silti mennäkin jo liikennöitsijälle.


Se on hienoa että kannatusta laivalinjalle löytyy. Siksi ihmettelenkin sitä, ettei haluta nähdä merenkurkun ja nykyisen varustajan erikoistilannetta.  Sen alkua  ja yhteyttä Vaasan kaupunkiin, reitin pohjoisinta sijaintia, sekä liikennöintiä ilman Tax-freetä. 
Itse pidän kyllä sitä vaihtoehtoa, jonka Vaasan valtuusto valisti, parempana, kuin sitä, että Kotipizzan panttiosakkeet olisivat kaupungin kassakaapissa.  Nimittäin Vaasahan on vapaaehtoisesti Rabben  yhteistyökumppani.  Kaupungin ei siis tule kohdella häntä  kriisissä viranhaltian kylmäkiskoisin ottein vaan kumppanina, jonka hyvinvointi ja selviytyminen ovat ensiarvoisen tärkeätä molempien osapuolten parhaaksi.
 Itsekin kannatan vapaata kilpailua ja tasavertaisuutta. Mutta huomatkaa ensin tämä. Oliko Rabbe koskaan samalla viivalla muiden varustamoiden kanssa? Mielestäni ei. Hän aloitti laivalinjan tyhjästä nimenomaan Vaasaa ajatellen, kun se joutui vaikeaan tilanteeseen Siljan vetäydyttyä Vaasasta.  Ulkopuolinen varustamo tulee kalustollaan pelkästään ”pilkille” . Jos homma ei toimi, laiva siirtyy muille vesille. Tosin ”pilkkijöitäkään” ei ole näkynyt. Mielestäni Vaasalle ei ole varaa menettää paikallista varustamoa. Sehän jo nähtiin miten paikallisen varustamon kävi, kun se myytiin isoille valtakunnallisille varustamoille; Loppu siitä tuli.
Mitä tulee riskinottoon, ainakin vielä se on Vaasan heiniä. Mutta jos EU:n myötä mahdollista on, niin miksei tuki sieltä olisi oikeus ja kohtuus, koska sehän merenkurkun liikenteen lähes kaatoi.

fableable

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2353 on: 30. 05. 2008 21:09 »
- fäbleable  "...sille loanheitolle, mikä näyttää jatkuvan Vaasan yhden yritteliäimmän ja menestyneimmän liikemiehen ympärillä."

- lieneekö paikkaa rapelle ees top 30' listalla ?  tuskinpa.  kova liikemies mutt ei  jumala kuiteskaan. ei milää pahall  jalustalle kuuluu kyll mut ei karkipaahan

"Täällä mm. ketjun Pro Vaasan toimesta tuotiin ja näköjään edelleen tuodaan kaikki negatiivinen minkä kyseisestä laivalinjasta irti saa. Myös sellainen joka RG-lineen ei enää edes liity."

  anna esimerkeja tuosta "Myös sellainen joka RG-lineen ei enää edes liity."

Tuskin Rabbea kukaan jumalaksi sentään nostaa.  Minun täytyy kuitenkin myöntää; Olen nykyisin
”Rabbe-fani”.  Hän on tehnyt paljon sen suuntaista, mitä minäkin olisin halunnut tehdä, mutta en koskaan uskaltanut.
 Mutta kerros nyt sitten edes muutama bisnesguru Vaasasta, joka  pääsee  sitten Rabben edelle. Kirjoitat Rabben olevan Vaasan ”bisnessrankkauksessasi” jollain 30. sijan hujakoilla.
Keitä muita vaasalaisia on jotka ovat lähteneet 0:llasta liikeelle ja luoneet  mm.  jotain vastaavaa kuin  nykyisin pohjoismaissa  hurjimmin laajenevan hotelliketjun  monista pizzaketjuista ja  laivanvarustuksesta puhumattakaan?
  Itse  löydän  Vaasasta vain  yhden  tapauksen joita voi  Rabbeen verrata. Kerrohan sitten vaikka ne 28 muuta? Mielenkiintoista. 

- fäbleable  ".
 
"Täällä mm. ketjun Pro Vaasan toimesta tuotiin ja näköjään edelleen tuodaan kaikki negatiivinen minkä kyseisestä laivalinjasta irti saa. Myös sellainen joka RG-lineen ei enää edes liity."

  anna esimerkeja tuosta "Myös sellainen joka RG-lineen ei enää edes liity."


Ei viitsisi  palata taaksepäin mutta 
Pro Vaasaan negatiivisesta populismia tästä viestiketjusta löytyy, kunhan vain kelailee
viestejä taaksepäin. Tosin Pro Vaasan puheenjohtaja on pahimmat ”kupsrunsa” täältä hävittänyt, joka johti hänen ulos heittämiseensä koko keskustelupalstalta.
 Esimerkkeinä mm. laivalinjan tarpeelisuuden aliarviointi, RG -1 perusteeton haukkuminen, koska laiva sopii linjalle mainiosti ja on hintansa väärtti. Itse asiassa pidän RG 1 laivaa onnistuneena hankintana puuteineenkin.
Myös valheelliset väitteet, että Vaasan kaupunki rakennutti varastoterminaalin Vaskiluotoon  RG-Linelle, eivät pitäneet paikkaansa, eivätkä näin koskeneet olenkaan RG-Linea. vaan kyseessä on yleinen rahtiterminaali jota  kaupunki vuokraa pitkällä sopimuksella  Backman-Trummer Oy:lle.
  Heikki Lamminmäki  väitti Rabben uunottavan kassakaappisopimuksessa koko valtuustoa, ja häipyvän  vähin äänin  varustamoineen  "ennen  jäiden lähtemistä  muille maille vierahille".  Mitä tämä  muuta oli kuin Vaasalle tarpeellisen varustamon mustamaalaamista?  Nyt  Lämminmäki sitten   tuo ”Rabbe Grönblom Pizzalaivuri” - keskusteluun  C-Express laivan  mahdolliset  siirtovaikeudet, jotka koskevat  Attar Co;ta  ja ehkä Vaasan kaupunkia, ei Rabbea  tai RG-Linea millään tavoin.
 


 
« Last Edit: 30. 05. 2008 21:09 by fableable »

fableable

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2354 on: 30. 05. 2008 21:09 »
Luulisin, että Volvo kiertää Suomen kokonaan ja toimittaa rekan osat suoraan Venäjälle. Jos ne kerran joka tapauksessa kuljetetaan laivalla Ruotsista niin miksei niitä viedä suoraan määrävaltion satamaan.

Vaasankin sataman tuottavuuden ja toiminnan edellytys on myöskin paikallinen teollisuus, joka kuljettaa tuotteensa laivoilla suoraan asiakkaille.

Kauhea vouhotus RG-linestä. Mielestäni satama on tärkeämpi, oli se sitten Vaasassa tai Mustasaaren puolella, ja se, että laivat pääsevät satamaan. RG-linejä tulee ja menee, mutta satama on ja pysyy. Tosin sataman paikka kai vaihtuu lähivuosina ulkomerelle syystä, että sen nykyinen sijainti Vaskiluodossa on kaikinpuolin hankala. Isojen rahtilaivojen saariston karikkoisilla matalilla vesillä kieli keskellä suuta ajamista voisi verrata siihen, että pitäisi ajaa täysperävaunullisella rekalla kaupungin ruuhkaisen keskustan läpi tai yrittää ajaa raskaassa lastissa jäisiä ylä- ja alamäkiä mutkaisella kapealla tiellä, koska yhdet nyt päättivät, että satama rakennetaan Vaskiluotoon ilman kunnollisia maantieyhteyksiä.

Näin jälkeen päin viisastellen voisi ihmetellä, miksi satama Vaskiluotoon rakennettiin. Miksei satamaa samantien rakennettu ulkomerelle, siitä voi sitten jatkaa pengertienä Uumajaan. Raippaluodon sillan yli ei muutes aja junalla. Sen viereen pitää rakentaa junaratasilta. Satamaanhan pitää olla rautatie. Kuka olisi uskonut, että Björköön pääsee junalla joskus.


"Viisaimmat"  spekulaatiot ja kommentit syntyvät kun mennään ajassa tarpeeksi taaksepäin (jälkiviisaus) tai ajassa eteenpäin (futurismi)
Jos kuitenkin nyt pysyttäisiin vielä tällä vuosikymmenellä ja vaikka seuraavalla.
« Last Edit: 30. 05. 2008 21:09 by fableable »

fableable

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2355 on: 30. 05. 2008 21:09 »
`
« Last Edit: 30. 05. 2008 21:09 by fableable »

EX-Vaasalainen

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2356 on: 31. 05. 2008 07:07 »





Laivahan on ihan jättekiva juttu, mutta yhtiön iltalypsy ei.

Offline Kari Lajunen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 7818
  • Gender: Male
  • Kerro tästä foorumista mahdollisimman monelle.
    • View Profile
    • Oivakaihdin Oy
    • Email
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2357 on: 01. 06. 2008 14:02 »
  Nimittäin Vaasahan on vapaaehtoisesti Rabben  yhteistyökumppani. 

Yhteystyökumppanuus vapaaehtoispohjalta toimii vain silloin kun se toimii
molemmin päin.

Entä jos Rabbe myy linjansa tai siinä olevat osakkeensa siten, että hänellä ei
enää ole vastuuta?

Miten sen jälkeen perustelisit asiaa?  Kaikki yhteydet vaasalaisuuteen yhteistyö-
kumppana ovat silloin poissa.  Kyseessä olisi vieras liikennöitsijä jollainen aikanaan
ajettiin konkurssiin.

Yhdessä osiossa oli ennustaminen asiana.  Ei ole vaikea ennustaa, että Rabbe
myy osuutensa ennenkuin lainan takausaika umpenee.  Tämä osakepanttien
takaisinsaanti on siitä selvä vihje.   Tosin kaikki muutkin
mahdollisuudet ovat avoinna.  Mitään velvoitetta siitä, että juuri Rabbe
jatkaisi vastuullista toimintaa pitkään ei ole näinpäin.
Lähetä tieto tästä ketjusta henkilölle jota arvelet sisällön kiinnostavan ja kavereillesi alareunan "Lähetä Aihe" nappulasta.  Tämä on ainoa keino kertoa tästä foorumista.

hilavitkutin

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2358 on: 02. 06. 2008 06:06 »
Quote from: Lainaus käyttäjältä: fableable - 31.05.08 - klo:01:02:17

Tuskin Rabbea kukaan jumalaksi sentään nostaa.Minun täytyy kuitenkin myöntää; Olen nykyisin ”Rabbe-fani”. Hän on tehnyt paljon sen suuntaista, mitä minäkin olisin halunnut tehdä, mutta en koskaan uskaltanut. Mutta kerros nyt sitten edes muutama bisnesguru Vaasasta, joka pääsee sitten Rabben edelle. Kirjoitat Rabben olevan Vaasan ”bisnessrankkauksessasi” jollain 30. sijan hujakoilla. Keitä muita vaasalaisia on jotka ovat lähteneet 0:llasta liikeelle ja luoneet mm. jotain vastaavaa kuin nykyisin pohjoismaissa hurjimmin laajenevan hotelliketjun  monista pizzaketjuista ja  laivanvarustuksesta puhumattakaan? Itse löydän Vaasasta vain yhden tapauksen joita voi Rabbeen verrata. Kerrohan sitten vaikka ne 28 muuta? Mielenkiintoista. 


 vaasassa on hiljaisia menestyjiä satoja  muta eivät tule julkisuutteen
rapen edelle kuuluvat esim tuotantojohtajat tehtaissa, abb, wärtsilä, vacon, jne.
  menestystä mitatan  tuottonumeroilla fableäpple euroissa
tuotto ei ole rapella kunnoss  kasvu on    numerot laahaa
panttei ei olis saanu antta pois 

fableable

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2359 on: 09. 06. 2008 10:10 »
   Nimittäin Vaasahan on vapaaehtoisesti Rabben  yhteistyökumppani. 

Yhteystyökumppanuus vapaaehtoispohjalta toimii vain silloin kun se toimii
molemmin päin.

Entä jos Rabbe myy linjansa tai siinä olevat osakkeensa siten, että hänellä ei
enää ole vastuuta?

Miten sen jälkeen perustelisit asiaa?  Kaikki yhteydet vaasalaisuuteen yhteistyö-
kumppana ovat silloin poissa. 

 

 Mielestäni on turhaa antaa perusteluja sellaiseen spekulatiiviseen skenaarioon, jota en omasta mielestäni pidä kovinkaan mahdollisena. Mutta jos tämän suuntainen toteutuu, katsellaan niitä perusteita sitten.

Quote from: Lainaus käyttäjältä: fableable - 31.05.08 - klo:01:02:17

 Keitä muita vaasalaisia on jotka ovat lähteneet 0:llasta liikeelle ja luoneet mm. jotain vastaavaa kuin nykyisin pohjoismaissa hurjimmin laajenevan hotelliketjun  monista pizzaketjuista ja  laivanvarustuksesta puhumattakaan? Itse löydän Vaasasta vain yhden tapauksen joita voi Rabbeen verrata. Kerrohan sitten vaikka ne 28 muuta? Mielenkiintoista. 


 vaasassa on hiljaisia menestyjiä satoja  muta eivät tule julkisuutteen
rapen edelle kuuluvat esim tuotantojohtajat tehtaissa, abb, wärtsilä, vacon, jne.
  menestystä mitatan  tuottonumeroilla fableäpple euroissa
tuotto ei ole rapella kunnoss  kasvu on    numerot laahaa
panttei ei olis saanu antta pois

Jaa,,,,,, tällaista listaa jotenkin odottelinkin.  Vähän jäi kalpeaksi ja valjuksi.

Vaconin kaverit itsekin nostin ja nostaisin edelleen esiin. He ovat luoneet Vaasaan jotain tyhjästä, niin kuin Rabbekin.
Sen sijaan  ns. ABB;n ja Wärtsilän ”hiljaiset  tuotantojohtajat eivät kuulu tähän listaan ollenkaan.
 ABB ja Wärtsilä ovat luoneet menestyksensä pohjan jo kauan sitten. Ei siinä uudet kalpeat saneeraajat ja linjapomot paljon paina, vaikka tuotantoluvut ovatkin ehkä nyt korkealla.  Ei se heidän ansiotaan ole, että Disel-moottorit  ja sähköreleet maailmalla nyt vetää. Ne innovaatiot ovat syntynee ihan jossain muualla, kuin heidän päässään ja työpöydillään.

Mitä tulee Rabbeen, hän on nimenomaan hiljainen johtaja, joka mieluimmin tekee, kuin puhuu ja on esillä. Täälläkin on useasti vaadittu tulemaan julkisuuteen esittelemään väliraportteja. Vaan matalalla profiililla mennään.  Yleensä Rabbe ilmoittaa uusista visioistaan kerran, ja se on siinä. http://www.royalruka.fi/web/index.php
« Last Edit: 09. 06. 2008 10:10 by fableable »