Author Topic: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri  (Read 619085 times)

0 Members and 14 Guests are viewing this topic.

Offline Ozzy

  • Kansalaisaktiivi
  • ***
  • Posts: 187
  • Gender: Male
  • Muista aina lähdekritiikki!
    • View Profile
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2200 on: 23. 01. 2008 08:08 »
Vaasa oli pelastamassa työpaikkoja ja jo nyt alkoivat yt-neuvottelut RGL:ssä. Tämän päivän Vasabladet kirjoittaa etusivullaan, että neuvottelut koskevat kahdeksan työpaikan vähentämistä laivalla.

Toivottavasti muut "lupaukset" pitävät kutinsa...

Linkki juttuun: http://www.vasabladet.fi/story.aspx?storyID=14409
« Last Edit: 23. 01. 2008 08:08 by Ozzy »
Demokratia on muutakin kuin enemmistöpäätös!

Analyyssi

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2201 on: 23. 01. 2008 08:08 »
Mutta tuohan on erittäin hyvä merkki!! Eli merkki siitä, että laiva aiotaan ehkä sittenkin pitää pinnalla. (Minähän olen veikannut tietoihini nojaten, että uppoaa tammikuussa 2009.) Olen kuitenkin mielelläni väärässä. Paljonko omistajat tai emoyhtiö on investoinut sinne viime aikana? Onko siitä kenelläkään tarkempaa tietoa...

Koska alkavat ne suuret venäjän kuljetukset, ym. vastaavat, joista on puhuttu?

Offline manteiro

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 1031
    • View Profile
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2202 on: 24. 01. 2008 13:01 »
Tammikuun pohjalukema RG - matkustajien osalta on hulppeat seitsemän (7) matkustajaa! Montako rekkaa, sitä ei tarina kerro.

Vaikuttaa siltä, että laivalla kulkevien rekkojen kuskitkin siirtyvät lentoteitse maasta toiseen.

fableable

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2203 on: 24. 01. 2008 19:07 »
Mutta tuohan on erittäin hyvä merkki!! Eli merkki siitä, että laiva aiotaan ehkä sittenkin pitää pinnalla. (Minähän olen veikannut tietoihini nojaten, että uppoaa tammikuussa 2009.) Olen kuitenkin mielelläni väärässä. Paljonko omistajat tai emoyhtiö on investoinut sinne viime aikana? Onko siitä kenelläkään tarkempaa tietoa...

Koska alkavat ne suuret venäjän kuljetukset, ym. vastaavat, joista on puhuttu?
Turha sitä on  vielä vuoden alussa  suuria  tuloksia odottaa.  Mutta homma pyörii edelleen.
 Tämä on käsittääkseni  pitkäjännitteistä työtä. Ei mitään; ”kaikki mulle heti” hommaa.
Vaasaan sataman kautta Kaiken kaikkiaan kulki melkein 1,5 miljoonaa tonnia tavaraa: kahdeksan prosenttia enemmän kuin vuonna 2006.  Käyrä on siis ylöspäin.
Kaskisisssa taas  sekä vienti että tuonti notkahti alaspäin.
 Kuparin vienti Harjavallasta Skellefteåån ei vielä päässyt kunnolla käyntiin. Tänä vuonna sen odotetaan tapahtuvan.
Laivamatkustajien määräksi on veikkailtu 75 000, kun  toissa vuonna oli 81 000. Voi tehdä kyllä tiukkaa. Tässä on myös laskettu Vaasan tulevien risteilijöiden turistit.
 
Kuparijunan on määrä tulla jatkossa kaksi tai kolme kertaa viikossa.  Rahtiliikenne Merenkurkussa on lisääntynyt 30 prosenttia vuodesta 2005. Uumajan satama laski kaksi vuotta sitten, että Vaasan ja Uumajan kautta kulkevan tavaran arvo on noin 700 miljoonaa euroa. Nykyään taitaa olla jo noin miljardi euroa. 

RG Line  on saamassa  rahtikuljettusopimuksen Uumajassa valmistettavien Volvo kuorma-autoihin hyttien kuljetuksista: Jos ajattelee  hyttien valmistuspaikkaa, pitäisi asian olla selvä.
Vaasan satamassa hytit lastattaisiin Moskovan junaan. Ensimmäisen puolen vuoden sopimus tarkoittaisi sitä, että hyttejä laivattaisiin Vaasaan satamaan 5-6 vaunulastillista joka arkipäivä
 VR on jo pitkään tehnyt yhteistyötä venäläisten rautatieviranomaisten kanssa, jotta autojen kuljetuksia voitaisiin siirtää kiskoille. VR:n tavoitteena on luonnollisesti saada mahdollisimman suuri osa autonkuljetusjunista käyttämään Suomen satamia lähtösatamina. Toivottavasti  yksi satamista on Vaasa. Rautatiekuljetushan on ympäristöystävällinen ja liikenneturvallisuutta edistävä ratkaisu, varsinkin jos Vaasassa on tulevaisuudessa jopa sähkörata.

Sittenhän on vielä se Ikea kortti, jonka  kääntymistä  tässä on vielä  tovin odoteltava.  joten no hätä ;-)

Tammikuun pohjalukema RG - matkustajien osalta on hulppeat seitsemän (7) matkustajaa! Montako rekkaa, sitä ei tarina kerro.

Vaikuttaa siltä, että laivalla kulkevien rekkojen kuskitkin siirtyvät lentoteitse maasta toiseen.


Älkäähän nyt synkkyyteen vaipuko. Tilastoissasi on kyllä virhe.
 Mutta onhan todettava, että,  joku RG-lahtaajista vielä kuvitteli, että joitain varustamoita olisi tuomassa tänne kymmeniä miljoonia maksavaa kalustoa tällaisella  matkustajavolyymilla.
Näillä matkustajamäärillä kokit saavat valitettavasti ilmeisimmin lähteä RG laivalta.


« Last Edit: 25. 01. 2008 12:12 by fableable »

Offline Timo Rintamäki

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 1386
    • View Profile
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2204 on: 30. 01. 2008 17:05 »


Kuvasta päätellen RG Line on selkeästi autolautta.

Nopeat Ro-Pax-lautat on suunniteltu siten, että niissä yhdistyvät
perinteisten risteilylauttojen ja nopeiden lauttojen parhaat puolet. Toisin sanoen ne voivat liikennöidä ympäri vuoden ja niiden
matkanopeus on lähes yhtä korkea kuin nykyisten nopeiden lauttojen, mutta niillä on suurempi matkustajakapasiteetti sekä
laajemmat ostos-, ruokailu- ja muut palvelut.



Takausperiaatteet, kaupungin takausriskit sekä toiminnalliset uhat ja mahdollisuudet

Takauksen todellisen riskin arviointi on vaikeaa, koska aluskiinnityksen reaaliarvoa ei tarkoin tiedetä. Arviointitodistuksen mukaan RG I laivan arvo on n. 9 250 000 €. Jotta kaupungin takaamalle lainalle (2,7 milj. €) olisi turvaava vakuus, pitäisi aluksen käyvän hinnan olla realisoitaessa 9 milj. €. Liitteenä on RG I laivan arviointitodistus ja toimitusjohtaja Börje Lassfolkin selvitys RG I:een tehdyistä muutostöistä, jotka omalta osaltaan turvaavat laivan arvoa.

Varustamoyhtiön konkurssitapauksessa
   
Menetettäisiin kaupungin vakuudettomat saatavat,  tällä hetkellä n. 782 000 €.
Pankit irtisanovat lainat, jolloin kaupungin takaamat lainat 4,6 milj. € ja niihin liittyvät takaukset erääntyvät heti maksettavaksi. Vakuuksien realisoinnin kautta saadaan suorituksia myöhemmin, joiden määrää on vaikea etukäteen arvioida.
Menetetään säännönmukainen matkustaja ja rahtiliikenne ja sen myötä n. 60 välitöntä ja 60 välillistä työpaikkaa seurannaisvaikutuksineen.
Sataman tulot putoavat vuositasolla n. 700 000 €.

Rahoitusjärjestelyllä:

Pienennetään kaupungin takausvastuita 1 915 564 €
Pienennetään kaupungin kokonaisriskiä, koska yhtiön kassavarat saadaan toiminnan vaatimalle tasolle ja pitkäaikainen rahoitus vakautetaan (yhtiön rahoitusasema paranee n. 5 milj. eurolla)
Mahdollistetaan Merenkurkun ympärivuotinen säännöllinen matkustaja- ja rahtiliikenne ja Suomen ja Ruotsin valtion vuotuinen tuki 500 000 € voidaan hyödyntää.
Mahdollistetaan sataman vuotuiset tulot n. 700 000 €.
Mahdollistetaan välittömien n. 60 työpaikan ja välillisten n. 60 työpaikan säilyminen.
Estetään kaupungin takausvastuiden realisoituminen sekä saatavan n. 800 000 € mahdollinen menettäminen.

5.   Kaupungin tähän asti saamat tulot RG Linen harjoittamasta säännöllisestä matkustaja- ja rahtiliikenteestä  Merenkurkussa

RG Line aloitti matkustajaliikenteen Merenkurkussa v. 2001.

Vuoden 2006 loppuun mennessä kaupunki on laskuttanut RG Linelta tavara- ja palvelumaksuja sekä vuokria yhteensä 2 532 331 €. Summasta oli vuoden 2006 lopussa maksamatta 310 902 €, joten nettotulot olivat 2 221 429 €. Takausprovisioita oli lisäksi maksettu 78 621 € eli kassaan oli saatu yhteensä 2 300 050 €.

Merkittiin, että Robert Grönblom RKP (Rabbe Grönblomin veli) oli esteellinen ja hän poistui kokouksesta asian käsittelyn ajaksi. Hänen tilalleen saapui varajäsen Lars-Erik Wägar.

Valtuusto 10.12.2007

   Käsittelyn pohjana on kaupunginhallituksen esitys 26.11.2007.

RG Line on vuonna 2001 perustettu suomalainen laivayhtiö. Se harjoittaa reittiliikennettä kahden Pohjanlahden rannikkokaupungin, Suomen Vaasan ja Ruotsin Uumajan välillä M/S RG 1 -aluksen (ent. M/S Kahleberg) voimin.

Laivayhtiön perusti liikemies Rabbe Grönblom muutama kuukausi sen jälkeen, kun Silja Line oli lopettanut Merenkurkun liikenteensä, vedoten Euroopan unionin päätökseen lakkauttaa verovapaa kaupankäynti jäsenvaltioiden välillä.

Kauppaneuvos Rabbe Grönblom (s. 1950, Helsinki) on suomalainen yrittäjä ja Kotipizza-ketjun perustaja.

Grönblom varttui lääkäriperheessä Vaasassa, jonne perhe muutti 1954 isän viran perässä. Liikemiesuransa Grönblom aloitti jo neljävuotiaana myymällä kukkia torilla. Ravintola-uransa hän aloitti 17-vuotiaana keittiöpoikana laivalla. Kiinnostus ravintola-alaan jäi ja ylioppilaaksi valmistumisen jälkeen ja Grönblom hakeutui Haaga-instituuttiin työnjohto- ja liikkeenjohtolinjalle.

Vuonna 1976 Grönblom perusti ensimmäisen pizzerian O sole mio, josta hän kehitteli Pizzeria N:o 1- ketjun. Tämä ketju laajeni yli 200 henkeä työllistäväksi ja yhdeksäntoista ravintolaa käsittäväksi kokonaisuudeksi. Vuonna 1986 hän myi koko ketjun Elannolle. Vuonna 1986 hän perusti suomen suurimmaksi kasvaneen pizza-liikkeiden ketjun Kotipizzan.

2000-luvun alussa matkustajaliikenne uhkasi loppua Merenkurkussa Vaasa-Uumaja väliltä. Tämän huomattuaan Grönblom aloitti uuden uran laivanvarustajan RG Line Oy Ab -yhtiö kautta. Matkustajaliikenne alkoi toukokuussa 2001 Silja Lineltä ostetulla Fennia-aluksella. Seuraavana vuonna Grönblom ulosliputti aluksensa Casino Expressin Ruotsiin.

Hotelliliiketoiminnan Grönblom aloitti avaamalle Tampereelle 8. lokakuuta 2003 Suomen ensimmäisen itsepalveluhotellin. Nyt näitä ilman vastaanottohenkilökuntaa toimivia Omena-hotelleja on myös Helsingissä, Jyväskylässä, Turussa ja Vaasassa. Lisäksi Rabbe Grönblom toimii Nokian renkaat Oyj:n hallituksessa ja on Rax Ravintolat Oy:n hallituksen puheenjohtaja.

Vuonna 2004 Suomen Liikemiesyhdistys ja Talouselämä-lehti valitsivat Rabbe Grönblomin vuoden liikemieheksi. 20.5.2005 presidentti Tarja Halonen myönsi Grönblomille kauppaneuvoksen arvonimen.

http://www.uranus.fi/hyotya_ja_huvia/uratarinat/open.php?id=33710

Mielestäni ruotsalaiset ja suomalaiset yrittäjät ja työllisyys tarvitsevat Ro/Pax aluksen välille Vaasa Uumaja.
 
« Last Edit: 31. 01. 2008 18:06 by Timo Rintamäki »

fableable

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2205 on: 30. 01. 2008 20:08 »


Kuvasta päätellen RG Line on selkeästi autolautta.

Nopeat Ro-Pax-lautat on suunniteltu siten, että niissä yhdistyvät
perinteisten risteilylauttojen ja nopeiden lauttojen parhaat puolet. Toisin sanoen ne voivat liikennöidä ympäri vuoden ja niiden
matkanopeus on lähes yhtä korkea kuin nykyisten nopeiden lauttojen, mutta niillä on suurempi matkustajakapasiteetti sekä
laajemmat ostos-, ruokailu- ja muut palvelut.

 Mielestäni ruotsalaiset ja suomalaiset yrittäjät ja työllisyys tarvitsevat Ro/Pax aluksen välille Vaasa Uumaja.
 

Kyllä  RG 1  on Ro-Pax. Se kuitenkin on  ensimmäisen polven RO-Ro -Ro-Pax  alus, eli siihen on rakennettu myös muut palvelut.
Olisipa tajuttu vain heti   EU-säädösten tulessa voimaan aloittaa Ro-Paxilla.

Samaa mieltä Ro-Paxista ja sen tarpeellisuudesta merenkurkussa. RG I riittää ainakin vielä.
Tässä alla puhdasverinen  toisen polven  Ro-Pax  joiden hinnat ovat kuitenkin huikeat 25- 40 miljoonaa  euroa iästä riippuen. Käytettyjä ei paljon ole myynnissä.   Alla oleva laivan hinta nykyisin yli 40 miljoonaa. Se on matkustajakapasiteetiltaan kuitenkin liian suuri merenkurkkuun.

« Last Edit: 03. 02. 2008 23:11 by fableable »

Heikki Lamminmäki

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2206 on: 31. 01. 2008 14:02 »
Partiopoika myi nuotiopuiden puutteessa Pizza osakkeiden enemmistön itseltään pois. Seuraavaksi listalla ollee RG-Line Oy. Taitaa vain raueta varojen puutteessa. Mutta takaajat tiedetään.

Offline herkkoo

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 7443
  • Gender: Male
    • View Profile
    • Email
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2207 on: 31. 01. 2008 14:02 »

Varustamoyhtiön konkurssitapauksessa
   
Menetettäisiin kaupungin vakuudettomat saatavat,  tällä hetkellä n. 782 000 €.
Pankit irtisanovat lainat, jolloin kaupungin takaamat lainat 4,6 milj. € ja niihin liittyvät takaukset erääntyvät heti maksettavaksi. Vakuuksien realisoinnin kautta saadaan suorituksia myöhemmin, joiden määrää on vaikea etukäteen arvioida.
Menetetään säännönmukainen matkustaja ja rahtiliikenne ja sen myötä n. 60 välitöntä ja 60 välillistä työpaikkaa seurannaisvaikutuksineen.
Sataman tulot putoavat vuositasolla n. 700 000 €.
 

Tuosta jäi uupumaan se mitä laivasta saadaan konkurssitapauksessa, ehkä n. kolmasosa maksimissaaan esitetystä arvosta?  Todellisessa konkurssitilanteessahan ei mitkään reaaliarvot enää päde.   

Ja eikö tuohon arviointitodistukseen kuuluisi laittaa tarkennus että laiva on valmistettu DDR:ssä eli entisessä itä-Saksassa?

Analyyssi

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2208 on: 31. 01. 2008 15:03 »
Uutiset kertovat yrityskaupasta:

Pohjalaisen kotisivuilta: "Kotipizza Oyj:n toimitusjohtaja Kari Leppilahti, varatoimitusjohtaja Heikki Sikström, aluejohtaja Tapio Pouta, Kotipizza Markkinointiosuuskunnan toimitusjohtaja Timo Jalo sekä Kotipizza Oyj:n hallituksen puheenjohtaja Kim Hanslin ovat ostaneet 53,7 prosenttia Kotipizzan osakekannasta. Kotipizzan perustajalle Rabbe Grönblomille jää 46,7 prosenttia."

Normaalisti tälläinen yrityskauppa tietää myös sitä, että ostajilla on optio lopuistakin.

Täällä kerrottuja huhuja, voidaan siis jatkossakin pitää tosina.

Uudet omistajat varmasti jatkavat RG-Linen kohdalta hienossa partiopoika hengessä. Kaikilla on varmasti isosti säästöjä, eli suuret panostukset laivalinjaan alkavat... ja toiminta laajenee aivan silmissä. Tilanteeseen sopiva laivakin on löytynyt. Sehän olikin jo satamassa...



(Älkää ottako kaikkea niin tosissanne.)

Ei siis maalata piruja seinälle. Mehän odotamme hetken. Lehdistötiedotteita on varmaan tulossa, enemmänkin. Laivalinja voi kuulemma Finveran mukaan hyvin. Olenkin jo odottanut positiivisia uutisia.

Sydämmelliset onnittelut Rabbelle kuitenkin yrityskaupasta!!
« Last Edit: 21. 02. 2008 07:07 by Analyyssi »

Offline maybach

  • Kokelas
  • *
  • Posts: 27
    • View Profile
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2209 on: 31. 01. 2008 15:03 »
Meinasin kirjoittaa GRATTIS RABBE! mutta näenkin että yli puolet puljusta on myyty toimivalle johdolle.

Voihan nenä. Mitä nyt on tulossa? Eikö Kotipizzan pitänyt mennä pörssiin, tai vaikka CapManille. No, Rabbe on vielä suurin henkilöomistaja.

http://www.hs.fi/talous/artikkeli/Pizzakeisari+Rabbe+Gr%C3%B6nblom+myi+Kotipizzan+enemmist%C3%B6n/1135233700484

Offline Ozzy

  • Kansalaisaktiivi
  • ***
  • Posts: 187
  • Gender: Male
  • Muista aina lähdekritiikki!
    • View Profile
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2210 on: 31. 01. 2008 17:05 »
Siis näin. Tuli selväksi miksi takuksena olevat osakkeet oli pakko saada ulos kaupungin holvista. Olihan se työn takana ja kaikki keinot (?) siinä käytettiin. Mutta tätähän sitä jo tällä foorumilla epäiltiinkin offensiivin kiivaimpina aikoina, että ostaja ovella kolkuttelee. Kolkutti vain sisäpuolelta :)
Demokratia on muutakin kuin enemmistöpäätös!

Offline suoraan asiaan

  • Aktiivi vaikuttaja
  • ****
  • Posts: 252
    • View Profile
    • Email
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2211 on: 31. 01. 2008 17:05 »
En varmaan ole ainoa joka pohtii nyt että onko myös laiva myynnissa ja että onko Rabben pizzaosakkeiden irrottamista ajaneet jo kuitanneet palkkionsa?

Selvääon että pizzan hinta nousee.  Jostainhan ne rahat on otettava.
« Last Edit: 31. 01. 2008 18:06 by suoraan asiaan »

fableable

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2212 on: 31. 01. 2008 18:06 »
Uutiset kertovat yrityskaupasta:

 .Täällä kerrottuja huhuja, voidaan siis jatkossakin pitää tosina.
 

Heh! ;-)

Joo, huhut  joita pitää totena ei lisää tuskaa, niin paljon kuin tieto.

Parhaimmat onnitteluni  Rabbelle minunkin puolestani.


Pro-Vaasan Lamminmäelle negatiivisuudessaan "partiopoikaa" kohtaan ei tule  mieleen, että kaupalla vahvistetaan sekä Kotipizzaa,  että  Grönblomin konsernia mm. RG-linea.

Mielenkiinnolla minäkin odotan, toteutuuko Lamminmäen "profetia"  RG-Linesta, ja Vaasan sataman jäitten lähdöstä.  Minusta alkaa tuntumaan siltä, että  jotkut  puolueveteraanit ja puolueveteraanien puolueet kuvittelevat  saavansa toivomastaan RG-linen kaatumisesta jotain poliittista hyötyä. Onkohan jo kädet ristitty?

Tämän päivän Pohjalaisessa Finnveran Vaasan aluejohtaja John Erickson kertoo, että;”
Finnvera tuntee RG Linen niin perinpohjaisesti, että rahoituksessa ei ole ollut suurta riskiä. Varustamon irtisanomisuutiset kertovat Finnveralle, että varustamo toimii laaditun ohjelman mukaisesti.
  RG Linen rahoitus tulee takaisin kymmenen vuoden kuluessa. sekä  varustamon toiminta ei joudu uhanalaiseksi, jos valtion vuosittain jakama avustus joskus loppuu,”

« Last Edit: 31. 01. 2008 18:06 by fableable »

Offline S-syväkurkku

  • Aktiivi vaikuttaja
  • ****
  • Posts: 260
    • View Profile
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2213 on: 31. 01. 2008 18:06 »
Kyllä tuossa muutama iso peluri käveli vastaan naama virneessä, niin kuin Hangon keksillä!

Konsultit toimikaa!

Offline Kari Lajunen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 7818
  • Gender: Male
  • Kerro tästä foorumista mahdollisimman monelle.
    • View Profile
    • Oivakaihdin Oy
    • Email
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2214 on: 31. 01. 2008 19:07 »

Mielenkiinnolla minäkin odotan, toteutuuko Lamminmäen "profetia"  RG-Linesta, ja Vaasan sataman jäitten lähdöstä.  Minusta alkaa tuntumaan siltä, että  jotkut  puolueveteraanit ja puolueveteraanien puolueet kuvittelevat  saavansa toivomastaan RG-linen kaatumisesta jotain poliittista hyötyä. Onkohan jo kädet ristitty?

Mistään aiemmasta ei käy ilmi, että kukaan olisi toivonut RG-linen kaatumista.
Olen yksi heistä.  Kyse oli vakuuksista jotka olisivat pitäneet RG-linen pystyssä.
Nyt nuo vakuudet juuri myytiin.  Nyt kaikki mahdollisuudet ovat avoinna.
Nyt voidaan vain odottaa mitä tapahtuu.  Toivottavasti nimimerkki "Analyyssi"
on oikeassa ja laivalinjaan investoidaan.  Nythän on olemassa toinenkin mahdolli-
suus mitä ei ollut ennenkuin pantit annettiin pois.  Toivotaan ettei tämä toinen
annettu mahdollisuus toteudu.  Eli yrittäjän konkurssi.  Tätä mahdollisuutta ei
mielestäni olisi pitänyt antaa kun sen estäminen oli niin helppoa.  Eli olisi
pidetty nuo juuri myydyt osakepantit kaupungin kassakaapissa.
« Last Edit: 31. 01. 2008 19:07 by Kari Lajunen »
Lähetä tieto tästä ketjusta henkilölle jota arvelet sisällön kiinnostavan ja kavereillesi alareunan "Lähetä Aihe" nappulasta.  Tämä on ainoa keino kertoa tästä foorumista.

Analyyssi

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2215 on: 31. 01. 2008 20:08 »
Niinpä niin. Varsinkin kun ostajana oli yrityksen toimiva johto. Samat henkilöt, joiden pitäisi tätä laivalinjaakin pyörittää. Yrityskauppa olisi voitu tehdä, vaikka osakkeet olisivat olleet kaupungin kassakaapissa! Miksi oli niin kauhean tärkeää saada ne osakkeet haltuunsa?? Kerro febleable.

Rahoituspaketti olisi saatu läpi pitämällä osakkeetkin tai vaatimalla vastaava muu vakuus. Kyllä se on Rabbe nyt siirtymässä eläkkeelle. Muu vakuus olisi ollut järjestelyasia, kun näytti Kotipizzalla olevan jo ostaja valmiina. Poliitikkoja ja kaupugin johtoa on vedätetty. (Kaikkia poliitikkoja ja meitä täällä ei sentään onnistuttu.)

Minäkin veikkasin (kuten moni muukin) että juuri sen takia osakkeet haluttiin pois, kun laivalinjaa ei ole tarkoitustakaan pitää pinnalla. Kyllä tämä alkaa valitettavasti näyttämään todelta. Ei ollut vielä edes pöly laskeutunut ja jo tehtiin yrityskauppaa. Kuten aikaisemmin sanoin, myyntiehdoissa on aivan varmasti optio lopuistakin osakkeista. (Voi toki olla, ettei ehtoja julkisesti kerrota.)

Ja nämäkö herrat laivalinjaa pyörittävät ja siihen investoivat? En myöskään usko Rabbeakaan kiinnostavan.

Offline herkkoo

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 7443
  • Gender: Male
    • View Profile
    • Email
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2216 on: 31. 01. 2008 22:10 »

Pro-Vaasan Lamminmäelle negatiivisuudessaan "partiopoikaa" kohtaan ei tule  mieleen, että kaupalla vahvistetaan sekä Kotipizzaa,  että  Grönblomin konsernia mm. RG-linea.


Voitko selittää millä tavalla tämä kauppa "vahvistaa" Kotipizzaa että RG-Linea? Tuossa HS:n uutisessa sanottiin että kauppahintaa ei haluta kertoa?  Onhan sekin mahdollisuus että toiminnan alasajamiseksi on myyty alehintaan, mahdollisen konkurssin sattuessa osakkaat menettävät vain sijoittamansa pääoman mutta eivät ole itse missään vastuussa henkilökohtaisesti.

Offline Tapio Osala

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 3634
    • View Profile
    • http://TapioOsala.com
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2217 on: 01. 02. 2008 09:09 »
Syksyllä valtuustolle pidetyssä RG-line koskevassa informaatiotilaisuudessa esiintyi Kari Leppilahti RG-Line Oyn tilintarkastajana.

Juuri hän todisti meille että kyse "läpilaskutuksesta" kun toimitusjohtaja Lassfolk oli ensin tunnustanut että Rabben yksityinen huvipursi oli remontteerattu RG-linen laskuun.

Leppilahdelle ja RG-Linelle tuntui olevan ensiarvoisen tärkeää saada kapungin holvissa panttina olleet Kotipizza Oyj:n  2 milj. osakketta pois.

Eikös kuitenkin ole niin, että RG-Line Oyn omistaa RG International Ltd tms. eikä Kotipizza Oyj?

Offline Vapaudenpatsas

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 575
    • View Profile
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2218 on: 01. 02. 2008 09:09 »
Partiopoika myi nuotiopuiden puutteessa Pizza osakkeiden enemmistön itseltään pois. Seuraavaksi listalla ollee RG-Line Oy. Taitaa vain raueta varojen puutteessa. Mutta takaajat tiedetään.
Syksyllä valtuustolle pidetyssä RG-line koskevassa informaatiotilaisuudessa esiintyi Kari Leppilahti RG-Line Oyn tilintarkastajana.

Juuri hän todisti meille että kyse "läpilaskutuksesta" kun toimitusjohtaja Lassfolk oli ensin tunnustanut että Rabben yksityinen huvipursi oli remontteerattu RG-linen laskuun.

Leppilahdelle ja RG-Linelle tuntui olevan ensiarvoisen tärkeää saada kapungin holvissa panttina olleet Kotipizza Oyj:n  2 milj. osakketta pois.

Eikös kuitenkin ole niin, että RG-Line Oyn omistaa RG International Ltd tms. eikä Kotipizza Oyj?

Hiukan ihmetyttää herrojen Lamminmäki ja Osala kommentit tästä aiheesta!
Mikä tässä on ihmeellistä?
Jotenkin tulee mieleen että arvon valtuutetuilla on kyseessä sitten  kuitenkin henkilöön liittyvä asia. Aiemmista selittelyistä huolimatta. Tiedä häntä?

fableable

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2219 on: 01. 02. 2008 09:09 »

Pro-Vaasan Lamminmäelle negatiivisuudessaan "partiopoikaa" kohtaan ei tule  mieleen, että kaupalla vahvistetaan sekä Kotipizzaa,  että  Grönblomin konsernia mm. RG-linea.


Voitko selittää millä tavalla tämä kauppa "vahvistaa" Kotipizzaa että RG-Linea? Tuossa HS:n uutisessa sanottiin että kauppahintaa ei haluta kertoa?  Onhan sekin mahdollisuus että toiminnan alasajamiseksi on myyty alehintaan, mahdollisen konkurssin sattuessa osakkaat menettävät vain sijoittamansa pääoman mutta eivät ole itse missään vastuussa henkilökohtaisesti.


Jos  huimasti voitollisen yrityksen toimiva johto sitoutuu yhtiön kehittämiseen henkilökohtaisella voimakkaalla taloudellisella panoksella ostamalla siitä osaenemmistön,  sehän merkitsee vain  menestyvän  firman   jatkomenestykseen panostamista.  Ei Rabbe mihinkään Kotopizzasta ole lähtenyt. Vahvistaahan se Grönblom International Ltd:tä, jonka osa RGline on, jos  Kotipizza osakekaupan varat siirtyy konsernin omistajalle.  Voin "varmana" tietona kertoa, että kauppasumma on korkeampi, kuin Rabben 90-luvulla myymien hotellien kauppasumma. Tapio Osalan kommentti  omistussuhteesta on oikea.     

Ei Rabbe onneksi ja toivottavasti ole eläkkeelle lähdössä. Rabben bisnes on ollut koko ajan ja tulee olemaankin voittopuoleisesti muuta kuin RG-line mutta  kyllä sekin tuossa vanavedessä seilaa, vaikka täällä taas jo ”lahtarit turhaan ” innostuivat. Hyvät kaupat Rabbe teki. Bisnes is bisnes. Se vaatii joskus nopeitakin ratkaisuja. Ei siinä voi aina jäädä odottelemaan, että vaikka joku "Vaasalaisia info" ensin lopettaa tms. 

Analyyssi

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2220 on: 01. 02. 2008 10:10 »
Vielä pari kuukautta sitten majoriteetti ole niin tuhottoman tärkeää. Ei noin viisas mies ja kova liikemies kuten Rabbe on, myy majoriteettiään kuin todellisesta syystä. Joku joka näkee tämän asian toisella tavalla, ei oikein ymmärrä bisneksestä.

Nyt on myöhäistä. Febleablea ja kaupungin johtoa on vedätetty. Kaupungin virkamiesjohto on vedättänyt valtuustoa ja veronmaksajia. Rabbe taas on toiminut kuten useimmat liikemiehet olisivat toimineet. Hän pelasi korttinasa oikein.

Mikäli laivalinja nyt loppuu, tulee se Rabbelle paljon edullisemmaksi ja takaajille kalliimmaksi.

Mikäli laivalinjaa oltaisiin pitämässä pinnalla, olisi investoinneista ja lukuisista parannusehdotuksista puhuttu Vaasan takauspäätöksen jälkeen ääneen. RG-linen kohtalosta ei tarkoituksella puhuttu tämän yrityskaupan yhteydessä. Hiljaista on. Erittäin huono merkki. Tyyntä myrskyn edellä?!!
« Last Edit: 21. 02. 2008 07:07 by Analyyssi »

fableable

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2221 on: 01. 02. 2008 13:01 »


Nyt on myöhäistä. Febleablea ja kaupungin johtoa on vedätetty. Kaupungin virkamiesjohto on vedättänyt valtuustoa ja veronmaksajia. Rabbe taas on toiminut kuten useimmat liikemiehet olisivat toimineet. Hän pelasi korttinasa oikein.
 

Miten niin?  Minun firmoilla pyyhkii hyvin.

Kyllä täytyy sanoa Pentti, että olette pihalla Grönblom International Ltd,tä.
Vai että; ”roskafirmat” jäi?

Offline Vapaudenpatsas

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 575
    • View Profile
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2222 on: 01. 02. 2008 15:03 »
Miten niin? Osaanhan minä lukea tilinpäätökset. Koulutuksen olen siihen saanut.
Lukeminen ja sitten luetun ymmärtäminen on eri asioita.
Tuo kerskuminen 900 uudella omenahotellilta sopii kyllä pirtaan, vaan ei ole enää kovin uskottavaa. Vaan kun alkaa nuo vuodet olla vähissä, vähä on enää edessä, enemmän on takana ja eläkeukon touhut alkaa. Ei enää kelpaa kun rantteelle tekemään hellaklapuja ja lapsen- lapsille paapattaa. Tämä meidän ukkojen osa.
Vauhti on kyllä kauhia 60 hotellia vuodessa!!! Kun tavoite pikkusenkaan täyttyy niin itse on jo 80 v kohta
mittarissa. Pitää muistaa että hotellilla ja hotellilla on huomattavia eroja.
Tästä herra Suksenkin teksistä voi tällaisella sohvapsykologialla poimia sen varsinaisen asian.

Analyyssi

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2223 on: 01. 02. 2008 15:03 »
Kyllä tuo Omena-hotelli pelittää varmasti. On eri asia montako niitä viikottain tulee, mutta toimii. Varsinkin ennen pitkää tulevan taantuman tai notkahduksen aikana.

Tässä ketjussa keskittyisin lähinnä RG-Lineen.

Offline Vapaudenpatsas

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 575
    • View Profile
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2224 on: 01. 02. 2008 16:04 »
Tilinpäätökset ovat julkisia asiakirjoja, samoin luottotiedot. Silloin kun RgLinen asia oli esillä
oli nämäkin asiat julkisessa käsittelyssä ja ovat minulla tarkoin arkistoituna. Ja niin houraava ukko en ole, etten osaa lukea ja lukemani ymmärtää. Entä itse?
Niin on muuten, vaikkapa Raamattukin...ja tulkintoja löytyy. Raamatustakin voi aina lukea osan ja jättää osan lukematta ja vedellä siitä sopivia johtopäätöksiä tilanteen mukaan.
Materiaalin kerääminen ja säilöminen ei takaa vielä yhtään mitään sen ymmärtämisessä, ja näissä keskusteluissa esittämäsi tilinpäätösanalyysit eivät vakuuttaneet minua. Ne olivat sekavia.

P.S. Ehkäpä joku toinen kertoo sinulle sohvapsykologiasta tarkemmin. Ja vaikkapa johonkin toiseen persoonaan liittyvistä pakkomielteistä.
Onnea vaaleihin.

Offline Roland Garros

  • Kokelas
  • *
  • Posts: 10
  • Gender: Male
    • View Profile
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2225 on: 01. 02. 2008 16:04 »
Rabben julkinen kommunikointi on AINA sisältänyt ylilyöntejä. Vuonna 2005 hän kertoi Viisi tähteä-lehdelle Omena-suunnitelmistaan:

Omena-ketjun laajenemissuunnitelma on vauhdikas. Tavoitteena on kasvaa vuoteen 2007 mennessä 40 hotellia käsittäväksi ketjuksi 30–35 kunnassa. Suunnitellulla kapasiteetilla markkinaosuudeksi hotellialalla tulisi n. 4 prosenttia, mikä tekisi Omenasta Suomen suurimman hotelliketjun yöpymisillä mitattuna.

Grönblom ei aio pysäyttää kasvua kuitenkaan tähän. Kotipizza starttaa parin kuukauden päästä Pietarissa eikä Baltian maiden valloituskaan ole kaukana. Myös Omenahotellit aikovat laajentua lähialueille, kunhan Suomi on saatu ensin kuntoon.

Tavoite vuoteen 2012 on peräti 200 hotellia.


http://www.viisitahtea.fi/content/view/2240/51/


Mutta sitten Kotipizzan myyntiin. Management buy-outit eivät sinänsä ole mitään harvinaisuuksia, mutta monen muun kommentoijan tapaan minua yllätti ostajarakenne. Mistä Leppilahti & Co ovat saaneet sellaiset fyffet joka antaisi Rabbelle kovinkaan paljon preemiota? Vaikea uskoa.

Toivotaan silti parasta. Kotipizza on suomalaisen franchisingin uranuurtaja.
« Last Edit: 24. 02. 2008 11:11 by Roland Garros »

Anfield Stadium

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2226 on: 01. 02. 2008 16:04 »
Mistä Leppilahti & Co ovat saaneet sellaiset fyffet joka antaisi Rabbelle kovinkaan paljon preemiota?

Toivotaan silti parasta. Kotipizza on suomalaisen franchising uranuurtaja.


Voisivatko pelimarkat olla Kim Hanslinilta (et konsortium)?


Entä Omenan tj Bill Anckar? Mitä hänelle tapahtui? Uutisen mukaan tj:nä pyörii nyt Mats Rosengård. Kuka se on?

Offline Pentti Suksi

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 2215
    • View Profile
    • Email
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2227 on: 01. 02. 2008 16:04 »
Vapaudenpatsas ei ole ilmeisesti koskaan tilinpäätöstietoja lukenut eikä myöskään virallisia tilin-
päätös analyysejä. Tai sitten hän ei alkuunsakaan itse ymmärrä tilinpäätöstiedoista höykäsenpöläystä. Numerot ovat numeroita, niitä ei selitellä, se on faktaa. Ja mitä jää lopputukseksi, onko sen edessä miinus vai plussa? Tilinpäätösten lukeminen on hyvin yksinkertaista ja kirjanpitolain mukaan selkeää. Tilinpäätöksessä on kaikki eriteltynä mitä
yhtiössä on kertomusvuonna tapahtunut. Ne tiedot pitää kaupparekisterille toimittaa vuosittain.
Ja tilinpäätöstiedot ovat julkisia samoin analyysin perusteelta tehty luottotieto. B ja C luokitus
ei todellakaan hyvää kerro. Siitä on pitkämatka päästä  luokkaan AAA. Tilinpäätös ei ole mikään
raamattu jota selitellään, se luetaan ymmärretään kuten numerot sen näyttää ja siltäpohjalta ymmärretään.

Mitä sitten tulee arkistooni, sitä pidän ja se on hyvä muistinvirkistyspaikka. Sitten on vielä päiväkirjani josta voin tarkistella sanomisia. Ja se on muistini ymmärtämisen kokoelma. Jotkut ovat kokeneet arkistoni ahdistavana, että päivämerkintöni vaaralliseksi, toiset hyväksi. Aina voi niitä neuvoa joiden humeeti alkaa sassaroida.Jollakin kun on joskus mielenkiintoa, voi tutkia minun mappikokoelmaa, noin niinkuin historian vuoksi. Itse harrastan paikallishistoriaa.

 RGLine oli kuralla vielä viime syyskuun lopulla ja pahasti, kertoo arkistoni.

 Pentti Suksi
« Last Edit: 01. 02. 2008 16:04 by pentti suksi »

Analyyssi

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2228 on: 01. 02. 2008 18:06 »
Pakko hiihtää vähän Suksen perässä ja peesata häntä...

Yksi yrityskouluttaja (jonka kurssille vahingossa jouduin) kysyi pitkän alustuksen jälkeen ja mitä moninaisempien sanankäänteiden, faktojen ja markkina-analyysien jälkeen.. hän siis kysyi "mistä tunnistaa menestyneen yrityksen?"

Hän oli saanut meidät kaikki niin sekaisin, että sillä hetkellä kukaan meistä noin 20 hengestä ei yhtäkkiä osannut sanoa oikeata vastausta.

Osaako teistä näin äkkiseltään kukaan vastata??

Offline Kari Lajunen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 7818
  • Gender: Male
  • Kerro tästä foorumista mahdollisimman monelle.
    • View Profile
    • Oivakaihdin Oy
    • Email
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2229 on: 01. 02. 2008 18:06 »
Pakko hiihtää vähän Suksen perässä ja peesata häntä... Osaako teistä näin äkkiseltään kukaan vastata??

On niin älyttömän helppo kysymys, että pakko vastata.  Penttihän siihen jo
oikeastaan vastasi mutta tietysti tilinpäätöksestä sen näkee.  Ei siihen muuta
tarvita. 
Lähetä tieto tästä ketjusta henkilölle jota arvelet sisällön kiinnostavan ja kavereillesi alareunan "Lähetä Aihe" nappulasta.  Tämä on ainoa keino kertoa tästä foorumista.

EX-Vaasalainen

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2230 on: 01. 02. 2008 18:06 »
Lainaus Analyysi

Quote
faktojen ja markkina-analyysien jälkeen.. hän siis kysyi "mistä tunnistaa menestyneen yrityksen?"




He ottavat menestyneen ihmisen elkeet käyttöön ennen kuin ovat oikeasti menestyneet, ... koska lahjattomat pyrkyrit ja tyrkyt voi tunnistaa juuri siitä, ...

Analyyssi

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2231 on: 01. 02. 2008 18:06 »
Niinpä Kari. Näin yksinkertaista se vain on. Numerot ovat tunteettomia, ne eivät valehtele. Pentti Suksi on tässä asiassa aivan oikeassa. Yritykselle ei kuitenkaan ole mikään itseisarvo olla AAA-luokassa, esimerkiksi kasvun kustannuksella. RG-Linen kohdalla ei kuitenkaan puhuta kasvusta, eli numeroiden toivottaisiin näyttävän "hieman" paremmilta.

Ex-Vaasalaisen vastaus on myös osuva. Aivan totta, tuollaista on vallalla ja se jopa näyttää toimivan.

Oikeastaan aika ihmeellistä, ettei bisnekseen ole tullut sellainen käytäntö, että: "Onko sinulla Teidän tilinpäätöstiedot mukana, niin näen samantien millaisen partnerin kanssa olemme tekemisissä?"

Ars longa vita previs

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2232 on: 01. 02. 2008 19:07 »
lainaus feablelta " Voin "varmana" tietona kertoa, että kauppasumma on korkeampi, kuin Rabben 90-luvulla myymien hotellien kauppasumma. "
Eikös hotellien kauppasumma ollut yksi suomen markka(1mk) muistaakseni näin siitä puhuttiin ja velat tietenkinkaupanpäälle, ellei tieto ollut jopa lehdessä......   

Ars longa vita previs

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2233 on: 01. 02. 2008 20:08 »
Mikä muuten on Viginlinen varatoimitusjohtajan (mikä sen nimi olikaan ) osuus tässä kaupassa
hänhän omisti jo ennestää merkittävästi kotipizzan osakkeita

Offline Professional

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 4930
  • Yhtä köyttä Yhdistykset Siperiaan.
    • View Profile
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2234 on: 01. 02. 2008 22:10 »

Pitää selvittää se, että selviytyykö yritys maksuvelvoitteistaan toiminnan loppuessa realisoimalla koko omaisuutensa.

Teoreettisesti saadaan monilla eri mittareilla tilinpäätöksestä tarkkoja lukuja, mutta edellä mainitut
riittää luomaan pikakatsauksen yhtiön tilaan.

Pentti Suksi

Näin kait myös lakeskelivat pankitkin suurina lama vuosina, kaataessaan satamäärin Yrityksiä
joiden kuivuneita taimia nyttemmin kastellaan.

  Yhtä tehokasta lienee kehityksen käsijarrun päälle vetäminen, jolloin visiotkin viilenee.

  Vaikkapa sitten vain Merenkurkussa..



Offline maybach

  • Kokelas
  • *
  • Posts: 27
    • View Profile
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2235 on: 01. 02. 2008 22:10 »
lainaus feablelta " Voin "varmana" tietona kertoa, että kauppasumma on korkeampi, kuin Rabben 90-luvulla myymien hotellien kauppasumma. "
Eikös hotellien kauppasumma ollut yksi suomen markka(1mk) muistaakseni näin siitä puhuttiin ja velat tietenkinkaupanpäälle, ellei tieto ollut jopa lehdessä......   

Hehe... tuo oli hyvä - ja pitää paikkansa. Eli ei kerro vielä paljoakaan.
 
Hyvät kaupat Rabbe teki.

Mihin tämä veikkaus perustuu?


Se vaatii joskus nopeitakin ratkaisuja. Ei siinä voi aina jäädä odottelemaan, että vaikka joku "Vaasalaisia info" ensin lopettaa tms. 

Rabben omien sanojen mukaan tätä kauppaa sorvattiin yli pari vuotta. Eli??

fableable

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2236 on: 01. 02. 2008 23:11 »
lainaus feablelta " Voin "varmana" tietona kertoa, että kauppasumma on korkeampi, kuin Rabben 90-luvulla myymien hotellien kauppasumma. "
Eikös hotellien kauppasumma ollut yksi suomen markka(1mk) muistaakseni näin siitä puhuttiin ja velat tietenkinkaupanpäälle, ellei tieto ollut jopa lehdessä......   


Hehe... tuo oli hyvä - ja pitää paikkansa. Eli ei kerro vielä paljoakaan.


Näin on. Siksi sen uskalsin näin virallisesti kaikille ilmoittaakin ;-)

Hyvät kaupat Rabbe teki.

Mihin tämä veikkaus perustuu?


Kyse ei ole veikkauksesta, vaan vankasta mielipiteestä.

Se vaatii joskus nopeitakin ratkaisuja. Ei siinä voi aina jäädä odottelemaan, että vaikka joku "Vaasalaisia info" ensin lopettaa tms. 

Rabben omien sanojen mukaan tätä kauppaa sorvattiin yli pari vuotta. Eli??

Kysseesä on kommentti  Analyysille joka totesi; "Ei ollut vielä edes pöly laskeutunut ja jo tehtiin yrityskauppaa." 


Heikki Lamminmäki

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2237 on: 02. 02. 2008 06:06 »
Yksi lupaus Vaasan kaupungin valtuustolle oli: Säilytetään työpaikat!

Totuus on katkera.

Ken pettää kerran pettää aina!


fableable

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2238 on: 02. 02. 2008 10:10 »
Yksi lupaus Vaasan kaupungin valtuustolle oli: Säilytetään työpaikat!

Totuus on katkera.

Ken pettää kerran pettää aina!


Katsotaan nyt se sinun kevään ”profetiasi” aiheesta ensin, ennen kuin kirjoitellaan, kuka ”pettää aina”. Sehän toteutuukin sitten ennen kunnallisvaaleja, tai sitten EI.

Politiikassa on tuttu sanonta ”Kepu pettää aina”. Miten on Vaasassa; ”Pro…?


Offline Vapaudenpatsas

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 575
    • View Profile
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2239 on: 02. 02. 2008 10:10 »
Vapaudenpatsas ei ole ilmeisesti koskaan tilinpäätöstietoja lukenut eikä myöskään virallisia tilin-
päätös analyysejä. 
Tämähän on ihan hyvä arvaus, mutta valitettavasti väärä.

Hieman kylläkin kummastuttaa, että herra Suksi on noin herkkähipiänen arvostelulle, vaikka itse kykenee siihen varsin mutkattomasti.
Edelleen on niin, että analyysisi tilinpäätöksistä kyseisessä asiassa oli varsin yksisilmäinen, ja huono.
Kyseessä oli tyypillinen poiminta, jossa tiettyjä asioita ylikorostettiin ja toiset jätettiin huomioimatta. Mutta eihän se mikään ihme ole, jos on muodostanut mielipiteensä etukäteen jostain asiasta.

Minä uskon, että paikallishistoriantuntijana sinulla voi olla monia merkittäviä huomioita ja yksityiskohtaista tietoa, mutta tilinpäätösten analysoijaksi sinusta ei ole. Oikeasti.
Mutta ei sekään mikään synti ole. Hyvin suuri osa kansalaisista ei sitä osaa, eikä tarvitsekaan.
Politiikka on tietenkin politiikkaa, ja kuten sanoin aiemmin, onnea vaaleihin.
Osa kuntalaisista varmasti uskoo sinun olevan hyvä asiantuntija taloudellisissa analyyseissä.
Minä en.