Author Topic: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri  (Read 514322 times)

0 Members and 5 Guests are viewing this topic.

Offline Merimies

  • Kokelas
  • *
  • Posts: 19
    • View Profile
Vs: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #3040 on: 08. 08. 2012 13:01 »
Luvassa on rahaa myös ensi vuonna - 250 000 euroa.

http://svenska.yle.fi/artikel/2012/08/08/kvarkentrafiken-far-statligt-stod

Lisäksi konkurssipesä on pystynyt maksamaan konkurssipesän luoman velan. Tämä ei tarkoita sitä että konkurssipesälle siirtyneet 13 MEUR velat olisi maksettu, vaan siitä että nyt ollaan nollilla talven jälkeen ja syntyvää voittoa käytetään velkojen maksuun.

http://svenska.yle.fi/artikel/2012/08/08/rg-lines-konkursbo-ar-nu-skuldfritt

Kaikkein hauskin juttu on kuulemma ollut Vasabladetinpaperiversiossa jossa kuulemma haaveillaan uudisrakennuksesta. 110 MEUR alusta toivotaan tilattavaksi vuodenvaihteessa. Sen rahoitus tosin pitäisi tulla 80 % tukien kautta. Se taas vaatisi aikamoisen ihmeen. Osa sitä olisi innovaatiotukea EUsta, osa muuta. Eiköhän ainoa mahdollinen rahoitus nykytilanteessa ole se että Vaasan ja Uumajan kaupunki antaa panteiksi 110 MEUR edestä omaisuutta. Siihen taas en usko kuntalaisten suostuvan. Oli miten oli - jos projekti onnistuu ja tekee voittoa, niin jotkut ihmiset ansaitsevat palkkansa.

AD

  • Guest
Vs: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #3041 on: 14. 08. 2012 11:11 »
Taas oli iloinen juttu Pohjalaisesssa,,,
Entinen laivanvarustaja Rabbe Grönblom joutuu maksamaan Vaasan kaupungille henkilökohtaisen omavelkaisen takauksen, jonka kokonaissumma on 200 000 euroa.

Maksaminen alkaa syyskuun alussa, ja Grönblom suorittaa koko summan korkoineen tasaerissä kahden vuoden kuluessa. Vaasan kaupunginhallitus hyväksyi maanantaina Grönblomin maksuohjelman.

Vaasan kaupunginvaltuusto päätti joulukuussa 2007 taata RG-Linen 2,7 miljoonan euron lainan Nordea-pankista. Kaupungin takauksen ehtona oli, että Rabbe Grönblom antoi kaupungille henkilökohtaisen takauksen 200 000 euroa.

Kun RG-Line asetettiin viime joulukuussa konkurssiin, kaupunki joutui maksamaan pankille takaamansa summan, 2,7 miljoonaa euroa ja lisäksi vielä korkoja ja kuluja runsaat 79 000 euroa. Nyt kaupunki perii Grönblomilta henkilökohtaisen takauksen korkoineen.

Offline herkkoo

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 7433
  • Gender: Male
    • View Profile
    • Email
Vs: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #3042 on: 25. 08. 2012 16:04 »
.

Ruotsi on alkanut rakentaa salaa siltaa Ouluun?????


Outo näky Google Mapsissa: Ruotsi laajenee kohti Oulua



" Pyrkiikö Ruotsi laajenemaan Suomeen päin? Google Mapsin mukaan näyttää siltä, että Ruotsi kasvattaa pinta-alaansa Piitimen suunnalta Ouluun päin.
Kartasta nähdään, että Ruotsin Piitimessä maa-ala on laajentunut kohtalaisen laajasti Suomen suuntaan.

Perämereltä Ouluun suuntaava ala muodostaa siltamaisen kaistaleen.

Laajentuessaan kaistale osuisi Suomeen, jolloin erityisesti Oulun ja Piiitimen seuduilla asuvien maasta toiseen matkustaminen helpottuisi huomattavasti."

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288494440739.html?pos=ok-nln

.

Offline Kar de Mumma

  • Kokelas
  • *
  • Posts: 6
    • View Profile
    • Email
Vs: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #3043 on: 03. 10. 2012 08:08 »
Rabbe G:n RG-Linen raunioiden raivaaminen ei ole mikään helppo homma.  Olen Sunin ka ssa samaa mieltä siitä, että varustamotoiminta ei kuulu kunnille.  Olen myös pahoillani siitä, että tulevat kunnan luottamusmiehet sidotaan päätöksiin, jotka merkitsevat vaasalaisille veronmaksajille kovia kuluja.

Merenkurkun liikenne kuuluu yksityiselle.  Toki sitä on tuettava valtion ja EU:n rahoilla, jonka päätöksellä kannattava liikenne aikanaan loppui.

Offline Merimies

  • Kokelas
  • *
  • Posts: 19
    • View Profile
Wasa Express palaa takaisin
« Reply #3044 on: 17. 10. 2012 13:01 »
Vaasan ja Uumajan varustamo NLC-Ferry on ostanut ruotsalaiselta Gotlandsbolagetilta sen omistaman autolautta Betancurian joka on viimeksi kulkenut Kanariansaarteen liikenteessä Fred. Olsen Expressille vuokrattuna. Sitä ennen Thjelvar, joka on ollut aluksen nimi Gotlandsbolagetin käytössä, on ollut käytössä vaikka missä. 1981 Travemünde-nimisenä Wärtsilältä valmistunut alus ajoi ensin Gedser-Travemünde linjalla, siirtyi myöhemmin sitten Sally Star nimisenä Englannin kanaalin liikenteeseen ja on ollut 1997 Sally Star nimellä, mutta Wasa Express-markkinointinimellä Vaasan ja Uumajan kesäliikenteessä. Paljon muutakin se on ehtinyt vuosien varrella tehdä.

Se on RG Istä isompi rahdin suhteen, matkustajamäärän suhteen, mutta valitettavasti myös kulujen suhteen, sillä huonoihin puoliin kuuluu korkea polttoaineenkulutus, vanhat koneet ja todella huonokuntoiset vessat. Alus on myös RG Istä nopeampi. Ottaen huomioon mitä markkinoilla on, tuo ei ollut huonoin vaihtoehto. Alusta on nykyliikenteessä käytetty niin että suurin osa matkustajatiloista on suljettu, niin että vain kahvila ja kauppa oli auki.

Offline vaasalainen

  • Tästä foorumista
  • Administrator
  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 5079
  • Gender: Male
  • Muista käydä Chatissa
    • View Profile
    • Email
Vs: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #3045 on: 17. 10. 2012 14:02 »
Oikeastaan uskomaton juttu.  Saa nyt nähdä miten "vanharouva" pärjää koneidensa ja taloutensa puolesta. 

Ainakin teoriassa on mahdollisuus, että Merenkurkun liikenne vielä elpyy, varsinkin jos Uumaja tulee täysillä mukaan.

Pelkkä matkustaminen ei tieetenkään riitä, vaan tarjolla on oltava muutakin.  Mutta mitä?
Tämä sivusto täytti 9 vuotta helmikuun 2 päivänä 2014.  Ylläpidän tätä vapaasta tahdostani.  Tämä on minun tapani osoittaa rakkauteni tätä hienoa kaupunkia kohtaan.

Offline vaasalainen

  • Tästä foorumista
  • Administrator
  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 5079
  • Gender: Male
  • Muista käydä Chatissa
    • View Profile
    • Email
Vs: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #3046 on: 17. 10. 2012 14:02 »
Vaasa-Uumaja-liikenne varmistetaan uudella aluksella

(kaupungin uutinen asiasta)

Uumajan kunnan ja Vaasan kaupungin perustama varustamoyhtiö NLC Ferry AB/OY on varmistaakseen Uumajan ja Vaasan välisen liikenteen jatkuvuuden hankkinut m/s Betancurian, joka tähän asti on kulkenut charterliikenteessä Kanariansaarilla.

Aikaisemmin nimellä Wasa Express reitillä Uumaja-Vaasa liikennöineellä aluksella on verrattuna nykyiseen RG 1 -alukseen huomattavasti suuremmat ja paremmat matkustajatilat, jotka täysimääräisesti pystyvät tarjoamaan tilat n. 1 500 matkustajalle tämän päivän n. 300 sijaan.

Alus saapuu Vaasaan lokakuun lopussa ja se rekisteröidään Suomen lipun alle ja asetetaan liikenteeseen 1. tammikuuta 2013.

NLC Ferry AB/OY on solminut alustavan sopimuksen RG Linen konkurssitoimitsijan kanssa konkurssipesän omaisuuden hankkimisesta sisältäen tarjouksen henkilöstölle työsuhteen jatkumisesta uudessa yhtiössä.

Asiasta järjestettiin tiedotustilaisuus tänään klo. 15.00
 
Tämä sivusto täytti 9 vuotta helmikuun 2 päivänä 2014.  Ylläpidän tätä vapaasta tahdostani.  Tämä on minun tapani osoittaa rakkauteni tätä hienoa kaupunkia kohtaan.

Offline vaasalainen

  • Tästä foorumista
  • Administrator
  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 5079
  • Gender: Male
  • Muista käydä Chatissa
    • View Profile
    • Email
Vs: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #3047 on: 17. 10. 2012 14:02 »
Tunteeko kukaan jotakuta, joka olisi seilannut Wasaexpressillä ja osaisi sanoa jotain oleellista aluksesta?
Tämä sivusto täytti 9 vuotta helmikuun 2 päivänä 2014.  Ylläpidän tätä vapaasta tahdostani.  Tämä on minun tapani osoittaa rakkauteni tätä hienoa kaupunkia kohtaan.

Offline Original Wiik,

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 2699
  • Gender: Male
    • View Profile
Vs: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #3048 on: 17. 10. 2012 15:03 »
Tuollaisille hölmöille sais antaa kenkää jokaiselle.Kuinka yleensä edes kehdataan enää veronmaksajan kustannuksella tehdä tuollaista.
Onko veronmaksaja sokea,  on toinen kysymys,  joka on nyt aiheellinen.

AD

  • Guest
Vs: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #3049 on: 17. 10. 2012 17:05 »
Tuollaisille hölmöille sais antaa kenkää jokaiselle.Kuinka yleensä edes kehdataan enää veronmaksajan kustannuksella tehdä tuollaista.
Onko veronmaksaja sokea,  on toinen kysymys,  joka on nyt aiheellinen.
Tässä kyllä komppaan originaalia, mitähän tuolla vanhentuneella kipolla jossa on paskat vessat, helvetisti makuupaikkoja joita ei voi käyttää jne. on tekemistä tässä Vaasa-Uumaja reittiliikenteessä?
Olisikohan syytä ottaa Rabbekin kompukseen, se tietää varmaan vehkeelle loppusijoituspaikan.

Offline Kari Lajunen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 7818
  • Gender: Male
  • Kerro tästä foorumista mahdollisimman monelle.
    • View Profile
    • Oivakaihdin Oy
    • Email
Vs: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #3050 on: 17. 10. 2012 18:06 »
Tunteeko kukaan jotakuta, joka olisi seilannut Wasaexpressillä ja osaisi sanoa jotain oleellista aluksesta?
 

Isäni oli merimies ja oli töissä mm. Wasaexpressillä.

Tosin hän ei tainnut pitää tätä linjaa edes merilinjana.  Merimes ei tietääkseni ollu merimies jos seilasi vain tätä väliä.  Pääasiassa hän seilasi atlantilla.

Mutta kysyn mitä hän muistaa Wasaexpressistä kun kerkeän.
Lähetä tieto tästä ketjusta henkilölle jota arvelet sisällön kiinnostavan ja kavereillesi alareunan "Lähetä Aihe" nappulasta.  Tämä on ainoa keino kertoa tästä foorumista.

Offline Tikka Masala

  • Vakituinen
  • **
  • Posts: 58
    • View Profile
Vs: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #3051 on: 18. 10. 2012 05:05 »
Laivaliikenteen jatkuminen  uudella aluksella Merenkurkussa on hieno asia.  Nyt vain pitäisi pitää lippujen hinnat kurissa. Tuollaiset 60 € meno-paluu olisi kohtuullinen ja sitten Holmsundista Uumajan keskustaan ja takaisin tuollaiset 7-10 €.

Oikein hoidettuna matkustajat pitää jotenkin huomioida Uumajassa. Parhaiten tämä tapahtuu erikosietuja myöntämällä vaikka matkalippuja vastaan.  Sama pätee tietysti Vaasan päässä.

Wasaexpressen voisi myös profiloitus kokousten ja konferenssien pitopaikkana. Miksi ei muidenkin tilaisuuksien, jos kerrn tilat ovat helposti muunaeltavaisssa.

Eu-säännöistä saattaa löytyä myös porsaanreika myymälöille alennushinnoin, vaikka taxfreelle ei paluuta olekkaan.  Alennusten jäännöserät?

Ruokakonsepti voisi alussa olla yhdistelma pizzaslaisseja  ja ikeamenyytä./b]

Kyllä se siittä!

Offline Henry Eklund

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 1871
  • Gender: Male
    • View Profile
    • Email
Vs: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #3052 on: 18. 10. 2012 09:09 »
Ja taas vanha ajetaan vauhdilla intian rannikolle romutettavaksi, mitä ne nyt keksii ku Onyxin piti ajaa lampaita niin nyt lienee possut vuorossa ja nimi vaihtuu kolmisen kertaa ja omistajat viisikertaa matkalla naulatehtaalle. Pitäiskö pitää satamassa pari vuotta jos se nyt uppoaisi niin saatais nähtävyys vaskiluotoon ja paljon jää veden yläpuolelle että kesäkahvilan voisperustaa niin Faros sais kilpailijan. Melkoiset metkut jo joidenki mielessä. Vaasan pitäisi saada edes alennusta nauloista.
Kipu kasvattaa muttei opeta elämään kunnolla.

Offline manteiro

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 1031
    • View Profile
Vs: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #3053 on: 18. 10. 2012 13:01 »
Etteikö muka Vaasassa pystytä tekemään nopeita ratkaisuja?!
Aprillipilalta tuntuva uutinen kertoi jo uuden laivan purjehtivan kohti merenkurkun vesiä. Nopeat päätökset ovat mahdollisia, kun Rkp:n ja puolueen kannattajien intresseistä on kyse.

Ihmetellä täytyy, koska tarve rahtilaivasta on muuttunut puhtaasti matkustajalaivan hankkimiseen!
Silti kapasiteetin nosto tarkoittaa matkustajamäärien kymmenkertaistamista! Ja rankat tuet verovaroista! Miksi, oi kertokaa? Ilmaisen lipun lisäksi matkustajan kouraan pitäisi portilla flintata pottu viinaa.

Joka tapauksessa käsitämätön veto tuon kokoisen aluksen hankinta. Tämän päivän kulkuneuvo on lentokone, tylsä laivamatka ei enää houkuta siirtymiseen paikasta A paikkaan B!
Vain joidenkin illuusioiden tähdenkö?   

Offline Kari Lajunen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 7818
  • Gender: Male
  • Kerro tästä foorumista mahdollisimman monelle.
    • View Profile
    • Oivakaihdin Oy
    • Email
Vs: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #3054 on: 18. 10. 2012 13:01 »
Kyllä minä ainakin odotan entisajan ruotsinristeilyjä jolloin saattoi nousta laivaan ja jos ei halunnut niin saattoi jäädä laivaan Uumajassa ja sitten illalla nousta laivasta Vaasassa.  Toki pitää olla mahdollisuus käydä ostoksilla Uumajassa.

Se olisi elämys jonka voi tarjota ulkomaalaisille vieraille.  Se on elämys jollaista ei ole sisäsuomessa.  Tätä erikoista elämystä kannattaa mielestäni käyttää.

Kerran kuukaudessa laiva voisi käydä Sundsvallissa ja kerran vuodessa jossain muualla.

Laivan kannelle jokin historiallinen junanvaunu jossa saa istua kuin junassa.  Vaunun kovaäänisistä vanhanajan höyryveturin tuksua ja jokin vanha radiolähetys.  Ikkunasta saattaisi nähdä ulos suoraan merinäkymään.  Junavaunusta saisi ostaa venäläistä tsaikkaa sellaisessa metallikripaissessa lasissa.
Lähetä tieto tästä ketjusta henkilölle jota arvelet sisällön kiinnostavan ja kavereillesi alareunan "Lähetä Aihe" nappulasta.  Tämä on ainoa keino kertoa tästä foorumista.

Offline Henry Eklund

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 1871
  • Gender: Male
    • View Profile
    • Email
Vs: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #3055 on: 18. 10. 2012 14:02 »
Kari, siihen rantaan uponneeseen vai siihen joka seilaa tappiolla. Rikkipäästöt tulee pian voimaan ja EX Vaasa Expres ei niitä täytä joten pitsakeisarin kanssako tehdään niistä kaasumoottoreista kauppaa, 6miljoonaa ja asennus niin kaupunkiko maksaa Uumajan kanssa 4 miljoonaa per nenä, en usko. Tämähän ei ole uskon asia vaan factaa.
Kipu kasvattaa muttei opeta elämään kunnolla.

Offline Kari Lajunen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 7818
  • Gender: Male
  • Kerro tästä foorumista mahdollisimman monelle.
    • View Profile
    • Oivakaihdin Oy
    • Email
Vs: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #3056 on: 18. 10. 2012 14:02 »
Kari, siihen rantaan uponneeseen vai siihen joka seilaa tappiolla. Rikkipäästöt tulee pian voimaan ja EX Vaasa Expres ei niitä täytä joten pitsakeisarin kanssako tehdään niistä kaasumoottoreista kauppaa, 6miljoonaa ja asennus niin kaupunkiko maksaa Uumajan kanssa 4 miljoonaa per nenä, en usko. Tämähän ei ole uskon asia vaan factaa.

Eikö rikkipäästöasia ole jo kunnossa rikittömän polttoaineen ansiosta?
Lähetä tieto tästä ketjusta henkilölle jota arvelet sisällön kiinnostavan ja kavereillesi alareunan "Lähetä Aihe" nappulasta.  Tämä on ainoa keino kertoa tästä foorumista.

Offline Henry Eklund

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 1871
  • Gender: Male
    • View Profile
    • Email
Vs: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #3057 on: 18. 10. 2012 14:02 »
Laivat ei käy käsitellyllä polttoöljyllä vaan raakalla maasta pumpatulla ja sitä ei oikein rikittömänä löydy ja vähä rikkisellä lippu maksaa 150€ yhteensuuntaan. Nyt ei kannata unta nähdä vaan realismiä.
Kipu kasvattaa muttei opeta elämään kunnolla.

Offline Merimies

  • Kokelas
  • *
  • Posts: 19
    • View Profile
Vs: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #3058 on: 18. 10. 2012 16:04 »
Laivat ei käy käsitellyllä polttoöljyllä vaan raakalla maasta pumpatulla ja sitä ei oikein rikittömänä löydy ja vähä rikkisellä lippu maksaa 150€ yhteensuuntaan. Nyt ei kannata unta nähdä vaan realismiä.

Kyllä laivadieselmoottori saadaan käymään vähärikkisellä. Sen ainoa ongelma on hinta, se on todella kallista. Rikkipesurit eivät vielä ole vaihtoehto.

Aluksen sisätilat ovat kunnossa ja siistit. Ikä kyllä näkyy muuten, mutta sehän ei ole ongelma.

Muistakaa muuten että tämä Wasa Express on kierrätysnimi, niitä sen nimisiä on ollut montakin.

Offline Kari Lajunen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 7818
  • Gender: Male
  • Kerro tästä foorumista mahdollisimman monelle.
    • View Profile
    • Oivakaihdin Oy
    • Email
Vs: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #3059 on: 18. 10. 2012 16:04 »

Muistakaa muuten että tämä Wasa Express on kierrätysnimi, niitä sen nimisiä on ollut montakin.

Eli kun isäni oli merillä  suunnilleen v-v. 1961-1968 niin sinä aikana hän oli myös Wasa Express:illä.  Onko tämä sama laiva mikä oli
tuona aikana Vaasa-reitillä?  Arvioisin, että hän oli 1965-68 jonain ajankohtana tuolla laivalla.
Lähetä tieto tästä ketjusta henkilölle jota arvelet sisällön kiinnostavan ja kavereillesi alareunan "Lähetä Aihe" nappulasta.  Tämä on ainoa keino kertoa tästä foorumista.

Offline Merimies

  • Kokelas
  • *
  • Posts: 19
    • View Profile
Vs: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #3060 on: 28. 10. 2012 23:11 »

Muistakaa muuten että tämä Wasa Express on kierrätysnimi, niitä sen nimisiä on ollut montakin.

Eli kun isäni oli merillä  suunnilleen v-v. 1961-1968 niin sinä aikana hän oli myös Wasa Express:illä.  Onko tämä sama laiva mikä oli
tuona aikana Vaasa-reitillä?  Arvioisin, että hän oli 1965-68 jonain ajankohtana tuolla laivalla.

Ei. Tämä on rakennettu 1981.

Vessoista: Tarkoittaa sitä että ne ovat alkuperäiset. Eli pintaremontti on jäänyt tekemättä.

Hinnasta: He ovat saaneet aluksen käytännössä romuhintaan. Se ei paljoa vähemmän olisi maksanut romutettavaksi menosta, romuhinta olisi ollut ilmeisesti jotakin 3 MEUR luokkaa. Joten siihen nähden he ovat saaneet ostettua todella paljon laivaa rahalla. Se on kuitenkin neljällä koneella varustettu eli se tulee käytännössä pärjäämään tavalliset talvet omin voimin. Sen jääluokka on tosin nostettu sen Gotlannin aikana, mutta en tiedä sitä että miten tämä on tehty - sillä on hyvin mahdollista että sen runko jo rakennettaessa oli vahvistettu luokkaan 1A, mutta potkurit, akselistot ja peräsimet eivät. Sanoisin että se on löytö. Fakta nimittäin on että kokoluokka ja jääluokka rajoittaa käyttökelpoista tonnistoa paljonkin. Sisustus aluksessa on yllättävän hyvässä kunnossa.

Hytit on hyödyksi - varsinkin kesän iltalähdöillä. Jää nukkumaan laivaan ja jatkaa matkaa aamulla. Ne 80 hyttiä voi olla se joka sen tekee kannattavaksikin.

Offline Original Wiik,

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 2699
  • Gender: Male
    • View Profile
Vs: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #3061 on: 29. 10. 2012 03:03 »
Hevosmiehet haluavat hevosia ja merimiehet laivoja.

On vain niin vietävän sietämätöntä että veronmaksajan pitää maksaa toisten haluista.
Kyllä julkisen rahan tarkoitus on olla myöskin tuottavaa,  vaikkakin mutkan kautta.  Suoraan toimivan markkinan sisään syötetty julkinen raha,  ei hyödytä ketään, päinvastoin tuottaa enemmän vahinkoa,  kun hyötyä.

Sensijaan markkinoiden varassa toimimattomat asiat,  kuuluvat julkisen rahankäytön piiriin.
Asuminen on yksi markkinoilla ihan hyvin toimiva asia. Ei tarvitse julkista rahaa.   Sosiaalitoimi pysyköön lestissään 

Offline Kari Lajunen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 7818
  • Gender: Male
  • Kerro tästä foorumista mahdollisimman monelle.
    • View Profile
    • Oivakaihdin Oy
    • Email
Vs: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #3062 on: 29. 10. 2012 05:05 »


Hytit on hyödyksi - varsinkin kesän iltalähdöillä. Jää nukkumaan laivaan ja jatkaa matkaa aamulla. Ne 80 hyttiä voi olla se joka sen tekee kannattavaksikin.

Kuulostaa hyvältä.  Nyt rahat menevät meidän omaan yhtiöön.  Voittotilanteessa voitto jää myös meidän omaan yhtiöön.  Asiaa tekee hyväksi se, että voitto ja tappio jaetaan.  Edellisessä tilanteessa jolloin liikennöitsijä oli yksityinen, tappio jaettiin mutta ei voittoa.  Kyllä tämä on parempi tilanne kun molemmat jaetaan.

Tuo hyttijuttu on varmaankin juuri se joka tuo risteilymatkustajia jotka haluavat kokea vain laivaelämyksen.
Lähetä tieto tästä ketjusta henkilölle jota arvelet sisällön kiinnostavan ja kavereillesi alareunan "Lähetä Aihe" nappulasta.  Tämä on ainoa keino kertoa tästä foorumista.

Offline Kari Lajunen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 7818
  • Gender: Male
  • Kerro tästä foorumista mahdollisimman monelle.
    • View Profile
    • Oivakaihdin Oy
    • Email
Vs: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #3063 on: 29. 10. 2012 13:01 »
Quote

Lukijan kuva: Las Palmasista sunnuntai-iltana Vaasaan saapunut Betancurian on satamassa valmiina muuttumisleikkiin - takaisin Wasa Express-nimiseksi. Kuva: Matti Hietala/Vaasan ikkuna

Se on nyt sitten viimein tullut Vaasaan.

Näyttää olevan muhkeat sisätilat ja pienet kansitilat joten se soveltuu hyvin pohjolan kylmälle reitille.
« Last Edit: 02. 11. 2012 13:01 by vahtimestari »
Lähetä tieto tästä ketjusta henkilölle jota arvelet sisällön kiinnostavan ja kavereillesi alareunan "Lähetä Aihe" nappulasta.  Tämä on ainoa keino kertoa tästä foorumista.

Offline kamaroudari1

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 977
  • Gender: Male
    • View Profile
    • Email
Vs: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #3064 on: 29. 10. 2012 15:03 »
Laivassa myytävä se veti ihmiset merelle. Lippujen hinnatkin olivat joskus aivan muodollisia. Olisi saatava tämä reitti verovapaaksi eteläisempien kaupunkien reittien tapaan. Tuntuisi tasa-arvoisemmalta. On tullut matkustettua kaikilla linjan laivoilla tätä viimeiksi käytössä ollutta lukuunottamatta.
Muistan ajan, kun puoli vaasanväkeä oli saattaamassa lähtöön, tai vastaanottamassa laivaa sisäsatamassa.

Offline V.A.A.Salainen

  • Kokelas
  • *
  • Posts: 48
    • View Profile
Vs: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #3065 on: 29. 10. 2012 15:03 »
Jos todella haluttaisiin ja mielikuvitusta pinnistettäisiin niin varmasti löydetään porsaanreika taxfreen palauttamiseen.  Jos Suomi sijaitsisi Välimeren rannalla niin asia olisi jo hoidettu. Täällä pykälämikot estävät kaiken luovan ajattelun.

Esimerkiksi Etelä-Karjalassa yleiset venäläiset ostosmatkailaiset nauttivat edullisista kaupoista, koska EU-lainsäädännön mukaan alueen ulkopuolelle vietävistä tuotteista ei tarvitse maksaa arvonlisäveroa. Matkailijoiden ostamat tuotteet verrataan vientituotteisiin.

Hyvä.  Leimataan ne Holmsundissa ja laitetaan jemmaan muutamaksi tunniksi ja tuodaan takaisin.  Tai julistetaan Valassaaret tai joku luoto itsenäiseksi valtioksi tai itsehallintoalueeksi Ahvenanmaan tapaan.  Ainä löytyy luova ratkaisu jos vain halua löytyy.

Entä jos aluevesirajan ulkopuolelle ankkuroitaisiin alus.  Voisiko se olla "valtio".  Voitaisiinko sitä kautta kiertää typerä EU-sääntö.

Mitä EU-lainsäädäntö sanoo maantien jatkuvmisesta valtakunan rajan ylitse?  Tässä vain muutamia Kamaroudarin herättämiä ajatuksia.

Offline Merimies

  • Kokelas
  • *
  • Posts: 19
    • View Profile
Vs: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #3066 on: 29. 10. 2012 18:06 »
Edellisessä tilanteessa jolloin liikennöitsijä oli yksityinen, tappio jaettiin mutta ei voittoa.  Kyllä tämä on parempi tilanne kun molemmat jaetaan.
Edellisessä tilanteessa jolloin liikennöitsijä oli yksityinen, tappio jaettiin, mutta ei voittoa siksi koska voittoa ei ehtinyt kertyä.

Jos todella haluttaisiin ja mielikuvitusta pinnistettäisiin niin varmasti löydetään porsaanreika taxfreen palauttamiseen.  Jos Suomi sijaitsisi Välimeren rannalla niin asia olisi jo hoidettu. Täällä pykälämikot estävät kaiken luovan ajattelun.

Ei edes Välimerellä ole taxfreetä EUn sisäisessä liikenteessä. Siinä on yksi osasyy siihen miksi Välimeren lauttaliikenne on juuri nyt raskaasti tappiollista.

Oikea ratkaisu olisi taxfreen palauttaminen, tai mieluummin niin että tuotteet verotettaisiin "matalaverona", sanotaanko vaikka 5 % joka sitten menisi suoraan EUlle. Sekin olisi parempi, ja saisi luultavasti aikaan sen että Englannin vesien, meidän nurkkamme ja Välimeren linjat saisivat huomattavan helpotuksen.

Tästä saisimme sopivan summan tuloakin EUlle.

Offline Kari Lajunen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 7818
  • Gender: Male
  • Kerro tästä foorumista mahdollisimman monelle.
    • View Profile
    • Oivakaihdin Oy
    • Email
Vs: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #3067 on: 29. 10. 2012 18:06 »

Edellisessä tilanteessa jolloin liikennöitsijä oli yksityinen, tappio jaettiin, mutta ei voittoa siksi koska voittoa ei ehtinyt kertyä.

Silloin kun voittoa ei jaeta, on se ja sama ehtiikö sitä kertyä vai ei.  Eivät yksityiset yritykset jakele voittojaan ulkopuolisille.  Vain verottaja saa osansa voitosta.
Lähetä tieto tästä ketjusta henkilölle jota arvelet sisällön kiinnostavan ja kavereillesi alareunan "Lähetä Aihe" nappulasta.  Tämä on ainoa keino kertoa tästä foorumista.

Offline Merimies

  • Kokelas
  • *
  • Posts: 19
    • View Profile
Vs: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #3068 on: 31. 10. 2012 13:01 »

Silloin kun voittoa ei jaeta, on se ja sama ehtiikö sitä kertyä vai ei.  Eivät yksityiset yritykset jakele voittojaan ulkopuolisille.  Vain verottaja saa osansa voitosta.

Mutta olet silti varmaan samaa mieltä kanssani että tuo on puhtaasti akateeminen kysymys koska toiminta ei koskaan päässyt voitolliseksi.

Offline Henry Eklund

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 1871
  • Gender: Male
    • View Profile
    • Email
Vs: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #3069 on: 31. 10. 2012 13:01 »
Eikä tule voitolliseksi, rikkipesureiden asennus vie vähintään viidenvuoden voiton ja sitten jo yksi kone kosahtaa ja taas 5v. Ikinä ei kaupungin kassaan tule suoraa voittoa mutta matkustajat tuo rahaa epäsuorasti ja voittoahan sekin on.
Kipu kasvattaa muttei opeta elämään kunnolla.

Offline Kari Lajunen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 7818
  • Gender: Male
  • Kerro tästä foorumista mahdollisimman monelle.
    • View Profile
    • Oivakaihdin Oy
    • Email
Vs: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #3070 on: 31. 10. 2012 14:02 »

Silloin kun voittoa ei jaeta, on se ja sama ehtiikö sitä kertyä vai ei.  Eivät yksityiset yritykset jakele voittojaan ulkopuolisille.  Vain verottaja saa osansa voitosta.

Mutta olet silti varmaan samaa mieltä kanssani että tuo on puhtaasti akateeminen kysymys koska toiminta ei koskaan päässyt voitolliseksi.

Kysymys  on aseteltu siten, että vastaamalla oikein tulee vastattua väärin mutta kun sen muotoilit toisin voi siihen vastata että kyllä ei.  Toiminnan voitollisuudella ei ole mitään merkitystä voitonjakoon jota ei jaettaisi kuitenkaan ellei verotuloja lasketa.  Mutta oliko RG Ruotsin verotettavana vai Suomen vai jonkun muun?
Lähetä tieto tästä ketjusta henkilölle jota arvelet sisällön kiinnostavan ja kavereillesi alareunan "Lähetä Aihe" nappulasta.  Tämä on ainoa keino kertoa tästä foorumista.

Offline Original Wiik,

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 2699
  • Gender: Male
    • View Profile
Vs: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #3071 on: 31. 10. 2012 16:04 »
Tukea tarvitseva yritys on kuollut.
Perinteisesti tukea ovat tarvinneet vain talouden osat,  joilla on huoltovarmuuden kannalta merkitystä.

Nyt kun tukea jaetaan tasan, niin kuin kommunismissa kuuluukin, on tilanne riistäytynyt kaikkien käsistä.
Epäilemättä paha elintarvikepula lähivuosina,  tulee olemaan suomalaisten kannalta erittäin traumatisoiva.

Offline herkkoo

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 7433
  • Gender: Male
    • View Profile
    • Email
Vs: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #3072 on: 31. 10. 2012 16:04 »

.

Onhan siihen selkeä ratkaisumalli

EU vei tax-free verovapauden

Eroaminen EU:sta palauttaa taas tax-freen takaisin

.

Offline Merimies

  • Kokelas
  • *
  • Posts: 19
    • View Profile
Vs: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #3073 on: 31. 10. 2012 17:05 »
Mutta oliko RG Ruotsin verotettavana vai Suomen vai jonkun muun?

Kysymys ei ollut tahallaan laitettu kompakysymykseksi. Olen ruotsinkielinen ja liikumme kielitaitoni rajamailla.

Mutta tuolla kysymyksellä heitit pahan - piti miettiä hetken että miten se oikein oli. Yritys oli suomalainen, ja verotus siis siten täällä. Alus oli myöskin muistaakseni liputettu Suomeen. Näin ollen tänne ne verot ovat tulleet.

Onhan siihen selkeä ratkaisumalli

EU vei tax-free verovapauden

Eroaminen EU:sta palauttaa taas tax-freen takaisin

Kaikilla EUn lauttavarustamoilla olisi hyötyä jos tuon sijaan otettaisiin käyttöön meriliikenteessä taxfreen sijaan lowtax-ratkaisu. Sanotaanko vaikka 5 % vero joka menisi maiden sijaan suoraan EUn kassaan. Näin hintataso olisi silti ihan eri kuin maissa, ja samalla saisi rahaa jolla sitten pyörittäisi EUn budjettia, olkoonkin että se tuskin ihan itsessään riittäisi.

Laivalinjan hyöty Vaasan ja Uumajan alueella on nähdäkseni tämä:
Molemmin puolin löytyy yrityksiä joista on hyötyä tästä laivalinjasta. Osa ihan lähialueella, osa sitten kauempana. Heidän liiketoimintansa vaikeutuu tai jopa loppuu ilman reittiä. Joten ne rahat mitkä tuon pyörittämiseen menevät, ja jotka ainakin ekoina vuosina tuskin tuottavat voittoa, menee tavallaan yritysten toimintaedelletytysten tukemiseen.

Offline Kari Lajunen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 7818
  • Gender: Male
  • Kerro tästä foorumista mahdollisimman monelle.
    • View Profile
    • Oivakaihdin Oy
    • Email
Vs: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri ja uusi yhtiö
« Reply #3074 on: 02. 11. 2012 13:01 »
Rabbe Grönblom pizzalaivuri ja uusi yhtiö.


Betancuria eli entinen Wasa Express aloittaa liikennöinnin Vaasan ja Uumajan välillä vuodenvaiheessa.  Kuva: Yle / Jarkko Heikkinen

Meidän on monipuolisesti pohdittava minkälainen sen tulee olla.  Painottuisiko se perhematkailuun
vai rahtiin vai viihtymismatkailuun?

Mielestäni sen tulisi olla viihdekeskus.  Hyvä esimerkki toimivasta viihdekeskuksesta on Kalliojärvi.
Laivaan mahtuu paljon yrittäjiä kunhan olosuhteet ja hinta ovat kohdallaan.  Erilaisia laivayrittäjiä
voisi olla Pizzanvääntäjä, parturi, kampaaja, Minigolfradanpitäjä, kioskinpitäjä sekä sitten
jotain uutta ja ennennäkemätöntä.  Kalliojärvestä voisi suoraan ottaa toimivan mallin.

Uutta ja ennennäkemätöntä voisi olla eräretkiyöpyminen.  Siis jos laivalla olisi koko yön niin
telttailijoille (luitte aivan oikein sillä tämä on uutta ja ennennäkemäntöntä) oma alue minne
he saavat pystyttää telttansa.

Kannelle voisi joku vuokrata junanvaunun ja tarjota siellä omia palvelujaan.

Nämä ovat esimerkkejä ja voivat olla jopa pähkähulluja mutta nyt on oikea aika antaa päättäjille
palautetta uuden laivayhtiön kannattavuuden parantamiseksi.  Emmehän anna sen näivettyä kuten
Rabben laivalle kävi.


Kuva Wikipedia

Maakunta on saatava laivalle mukaan.  Maakunnan väki menee Kalliojärvelle viihtymään.  Toivottavaa
olisi, että maakunnan väki lähtisi Vaasanlaivalle viihtymään. 

Hyvät kirjoittajat.  Miettikää kanssani miten uusi laivayhtiömme saadaan tuottamaan?
« Last Edit: 02. 11. 2012 13:01 by Kari Lajunen »
Lähetä tieto tästä ketjusta henkilölle jota arvelet sisällön kiinnostavan ja kavereillesi alareunan "Lähetä Aihe" nappulasta.  Tämä on ainoa keino kertoa tästä foorumista.

Offline Henry Eklund

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 1871
  • Gender: Male
    • View Profile
    • Email
Vs: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #3075 on: 02. 11. 2012 13:01 »
No mäpäs heitän soppaan lusikkani ja sanon että jousiammuntarata johonki kannelle, siinä olis extreemeä ja koko perheen harrastusta.
Kipu kasvattaa muttei opeta elämään kunnolla.

Offline sivupersoona

  • Vakituinen
  • **
  • Posts: 86
    • View Profile
Vs: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #3076 on: 02. 11. 2012 14:02 »
Heitämpä minäkin lusikkani soppaan. Liikenteen aloittava Vaasa Express voisi profiloitua erilaisten juhlien pitopaikkna.  "Talon" puolesta järjestetään pippalat niin synttäreitä viettävälle pikkulapselle kuin isoäidille ja körttiseuralle.  Eli tarjoilu ja ohjelma kohteen mukaan.

Ilmeisesti yksi ruokasali jää kokonaan käyttämättä.  Sinne jotain mitä ei ole muualla.  Jätän aiheen kuplimaan. 

Tässä vaiheessa on tärkeintä että kukaan ei ryhdy arvostelemaan kenenkään ideoita, vaan antaa ideoiden virrata.  Sitten kun uusia ideoita ei enää tule, voidaan niitä ruvetä ruotimaan.

Offline Henry Eklund

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 1871
  • Gender: Male
    • View Profile
    • Email
Vs: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #3077 on: 02. 11. 2012 15:03 »
Tulee mieleen yhden kaverin viikon risteily välimerellä ja pikki sreeni vai mikä se on ja ns. vanhat golfpallot lauottiin mereen nopeusmittarin läpi ja oli kuulemma kauhea jono kun muutkin kuin golffarit halusi kokeilla, voittaja sai drinkin listalta, oli ainakin harmitonta hyvää koska nuo pallot ei saastuta vaan tarjoaa pintoja meren eläville. Että taas yksi halpa järjestää. Jatketaan koska joku keksii vielä hitin ja lippuja jonotetaan.
Kipu kasvattaa muttei opeta elämään kunnolla.

Offline make

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 1882
  • “Intolerance is a species of violence" M Gandhi
    • View Profile
Vs: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #3078 on: 02. 11. 2012 16:04 »
Veroton alkoholi on tarkoitettu myytäväksi ja käytettäväksi laivassa. Kansainvälistä aluevettä Vaasan ja Uumajan välissä ei taida olla. Jonkun hyvän juristin pitäisi tutkia, josko lakia voitaisiin tulkita vapaamman alkoholin kaupan kannalta laivaliikenteen kannalta järkevämmin.
Eli missä menisi raja laivalla omaan käyttöön ostettavasta kertaostoksen alkoholista? Ja saisiko juomatta jääneet laivalla nautittavaksi ostetut alkoholit viedä takaisin maihin?
“People who prefer to believe the worst of others will breed war and religious persecutions while the world lasts.”
― Dorothy L. Sayers, The Letters of Dorothy L. Sayers: 1899-1936: The Making of a Detective Novelist

toisen luokan kansalainen

  • Guest
Vs: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #3079 on: 03. 12. 2012 10:10 »
Vasabladet kertoo, että entisen "pizzalaivuri" Rabbe Grönblomin rakennuttama kesäasunto Västervikissä on havaittu 141 m2 suuremmaksi mitä rakennuslupa sallii.

"VASA. Byggnadsinspektionen har underkänt Rabbe Grönbloms sommarhus i Västervik. Grönblom har byggt ett hus, som enligt byggnadsinspektionen, är 141 kvadratmeter större än han har tillstånd för. "

http://www.vasabladet.fi/story/?linkid=217898