Author Topic: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri  (Read 514207 times)

0 Members and 5 Guests are viewing this topic.

Offline Professional

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 4930
  • Yhtä köyttä Yhdistykset Siperiaan.
    • View Profile
Vs: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2760 on: 10. 11. 2011 06:06 »

Eikö vaasa voisi ostaa omaa laivaa, rakentaahan se juuri nyttenkin ylijäämillään wärtsilälle siltaa
yhteisöverojen perseitä nuollessaan

Oma laiva olisi myös imagoetu vailla vertaa

Paskat niin
voitoista

       Kyllä kunta maksaa

Offline Tapio Osala

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 3634
    • View Profile
    • http://TapioOsala.com
Vs: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2761 on: 10. 11. 2011 08:08 »
Olen tätä jo aikaisemmin väläytellyt: Valloitetaan Norrkär ja se julistautuu itsenäiseksi valtioksi. Kun se ei kuulu EU:n niin siellä pistäytyvät laivat voivat myydä TAX-FREE-tuotteita.
http://www.kvarkenguide.org/norrskarfi.html

Kutsun ylipäällikkönä majuri evp Kalle Lanamäen maihinnousujoukkojen komentajaksi ja Klaus Bergin gruppensturmführeriksi.

Offline Matseman

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 2050
    • View Profile
Vs: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2762 on: 10. 11. 2011 09:09 »
Ei laivalinja ole Vaasalle mikään välttämättömyys. On täysin virheellistä lähteä punnitsemaan asiaa siitä näkökulmasta. Kannattaako juna Vaasan ja Seinäjoen välillä? Kannattaako jokainen laiva ja lossi Suomessa? Kannattaako jokainen lentolinja? Ei tietenkään, vaan joidenkin olemassaoloa joudutaan tukemaan. Mutta ei se kuitenkaan tee vielä toiminnasta tarpeetonta.

Sen sijaan voidaan kysyä, kenen pitäisi tukea? Tähän on helppo vastata.

Joku kirjoitti ylempänä, etteivät rekkakuskit maksa matkojaan. Voi tyhmyyden ylistys! Heiltä peritään takuulla maksu monessa eri muodossa.
Puunsärkijä ja Paskakasa. Tyypillinen kaksikielisen perheen tytär. Katkeroitunut "lund",  suomalaisen naisen kanssa sängyssä epäonnistunut hyväksyjä ja kaiken pahan pienentäjä. Katkera  , koneella päivät istuva pahansuopainen nilviäinen. Kukkulan kuningas

Offline Kari Lajunen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 7818
  • Gender: Male
  • Kerro tästä foorumista mahdollisimman monelle.
    • View Profile
    • Oivakaihdin Oy
    • Email
Vs: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2763 on: 10. 11. 2011 09:09 »
Olen tätä jo aikaisemmin väläytellyt: Valloitetaan Norrkär ja se julistautuu itsenäiseksi valtioksi. Kun se ei kuulu EU:n niin siellä pistäytyvät laivat voivat myydä TAX-FREE-tuotteita.
http://www.kvarkenguide.org/norrskarfi.html

Kutsun ylipäällikkönä majuri evp Kalle Lanamäen maihinnousujoukkojen komentajaksi ja Klaus Bergin gruppensturmführeriksi.

Tuli mieleen toinenkin hyvä ajatus.  

Myydään se Kiinaan.  Saadaan vielä myyntituloja edellisten etujen lisäksi ja saaren ilmainen ylläpito.
Lähetä tieto tästä ketjusta henkilölle jota arvelet sisällön kiinnostavan ja kavereillesi alareunan "Lähetä Aihe" nappulasta.  Tämä on ainoa keino kertoa tästä foorumista.

Offline Roy Rabb

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 1289
    • View Profile
    • Music Mega
Vs: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2764 on: 10. 11. 2011 09:09 »

Tässähän tulee hyviä ideoita liukuhihnalla. Ja Jorma Kivimäki tuossa taannoin puolittain väitti, että asiaa olisi aikoinaan perinjuurin tutkittu. Tosin kyllä vain hänen hataran muistinsa mukaan.

Offline Kari Lajunen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 7818
  • Gender: Male
  • Kerro tästä foorumista mahdollisimman monelle.
    • View Profile
    • Oivakaihdin Oy
    • Email
Vs: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2765 on: 10. 11. 2011 09:09 »

Tässähän tulee hyviä ideoita liukuhihnalla. Ja Jorma Kivimäki tuossa taannoin puolittain väitti, että asiaa olisi aikoinaan perinjuurin tutkittu. Tosin kyllä vain hänen hataran muistinsa mukaan.

Aivan totta ja unohdin manita, että myymällä se Kiinaan saataisiin luultavasti laiva liikennöimään välille ilman, että sitä tarvitsisi tukea mitenkään vaikka se tuottaisi tappiota.

Toisaalta toimenpiteen jälkeen linja muuttuisi kannattavaksi kaikessa suhteessa.
Lähetä tieto tästä ketjusta henkilölle jota arvelet sisällön kiinnostavan ja kavereillesi alareunan "Lähetä Aihe" nappulasta.  Tämä on ainoa keino kertoa tästä foorumista.

Offline Matseman

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 2050
    • View Profile
Vs: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2766 on: 10. 11. 2011 10:10 »
Olen tätä jo aikaisemmin väläytellyt: Valloitetaan Norrkär ja se julistautuu itsenäiseksi valtioksi. Kun se ei kuulu EU:n niin siellä pistäytyvät laivat voivat myydä TAX-FREE-tuotteita.
http://www.kvarkenguide.org/norrskarfi.html

Kutsun ylipäällikkönä majuri evp Kalle Lanamäen maihinnousujoukkojen komentajaksi ja Klaus Bergin gruppensturmführeriksi.

Tuli mieleen toinenkin hyvä ajatus.  

Myydään se Kiinaan.  Saadaan vielä myyntituloja edellisten etujen lisäksi ja saaren ilmainen ylläpito.

Ketkä me?
Puunsärkijä ja Paskakasa. Tyypillinen kaksikielisen perheen tytär. Katkeroitunut "lund",  suomalaisen naisen kanssa sängyssä epäonnistunut hyväksyjä ja kaiken pahan pienentäjä. Katkera  , koneella päivät istuva pahansuopainen nilviäinen. Kukkulan kuningas

Asiantuntija

  • Guest
Vs: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2767 on: 10. 11. 2011 10:10 »
Olen tätä jo aikaisemmin väläytellyt: Valloitetaan Norrkär ja se julistautuu itsenäiseksi valtioksi. Kun se ei kuulu EU:n niin siellä pistäytyvät laivat voivat myydä TAX-FREE-tuotteita.
http://www.kvarkenguide.org/norrskarfi.html

Kutsun ylipäällikkönä majuri evp Kalle Lanamäen maihinnousujoukkojen komentajaksi ja Klaus Bergin gruppensturmführeriksi.

Olisko tilaa yhdelle virkaheitolle asiantuntijalle? Tiedän yhden, jolla hiukan maa polttaa jalkojen alla.

Asiantuntija

  • Guest
Vs: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2768 on: 10. 11. 2011 10:10 »

Tässähän tulee hyviä ideoita liukuhihnalla. Ja Jorma Kivimäki tuossa taannoin puolittain väitti, että asiaa olisi aikoinaan perinjuurin tutkittu. Tosin kyllä vain hänen hataran muistinsa mukaan.

Aivan totta ja unohdin manita, että myymällä se Kiinaan saataisiin luultavasti laiva liikennöimään välille ilman, että sitä tarvitsisi tukea mitenkään vaikka se tuottaisi tappiota.

Toisaalta toimenpiteen jälkeen linja muuttuisi kannattavaksi kaikessa suhteessa.

Rahtikustannukset ovat aika kovat tuossa saaren toimittamisessa Kiinalaisille. Pitää olla iso maansiirtoliike, joka sen siirtää kiinaan. ;)

Offline herkkoo

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 7433
  • Gender: Male
    • View Profile
    • Email
Vs: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2769 on: 10. 11. 2011 10:10 »

Tässähän tulee hyviä ideoita liukuhihnalla. Ja Jorma Kivimäki tuossa taannoin puolittain väitti, että asiaa olisi aikoinaan perinjuurin tutkittu. Tosin kyllä vain hänen hataran muistinsa mukaan.

Aivan totta ja unohdin manita, että myymällä se Kiinaan saataisiin luultavasti laiva liikennöimään välille ilman, että sitä tarvitsisi tukea mitenkään vaikka se tuottaisi tappiota.

Toisaalta toimenpiteen jälkeen linja muuttuisi kannattavaksi kaikessa suhteessa.

Rahtikustannukset ovat aika kovat tuossa saaren toimittamisessa Kiinalaisille. Pitää olla iso maansiirtoliike, joka sen siirtää kiinaan. ;)

Älkää nyt sitä myikö se on keräilyharvinaisuus, sellaisia ei enää tehdä :)

Sitä valtiotakaan missä on alunperin valmistettu ei ole enää olemassa

.

Offline Jorma Kivimäki

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 2826
    • View Profile
    • Email
Vs: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2770 on: 10. 11. 2011 10:10 »
Nämä niin sanotut ideat alkavat olla varsin huumoripitoisia. Lajunen varmaankin saa suhteidensa avulla Norrkärin myytyä Kiinalle, ei siinä mitään. Suurempi ongelma taitaa muodostus siitä, että alue on osa Mustasaarta. Tässähän oli juuri joku saanut tuomion toisen omaisuuden myymisestä.


Sitten oikeaa asiaa.

Ei muistini Rabbin vähättelystä huolimatta ihan huonokaan ole. Selvittämällä saa aina lisätietoa. Muistin kyllä ihan oikein, että asiaa on selvitetty moneenkin eri otteeseen.

EU: n päätös taxfree vapaan myynnin kieltämisestä yhteisön sisällä on peräisin vuodelta 1991 ja sen mukaan tax-freevapaa laivamyynti loppuu 30.6.1999 mennessä. Käsitykseni mukaan ainoat poikkeukset tästä ovat selkeät itsehallintoalueet, kuten Suomen Ahvenanmaa tai Espanjan Kanariansaaret. Mahtaako olla muita ?

Muun muassa tästä opinnäytteestä saa lisätietoa: https://publications.theseus.fi/bitstream/handle/10024/23793/Kettinen_Heli.pdf?sequence=1

Suomi neuvotteli ehdot Euroopan Unioniin liittymiseen ennen syksyn 1994 kansanäänestystä. Tämä tapahtui Esko Ahon porvarihallituksen toimesta. Täkäläiset poliitikot kyllä esittivät huolensa asiasta hallitukselle, mutta Suomen lopullisiin erityisvaatimuksiin Merenkulkuliikenteen erityisasemaa ei kirjattu. Johtuiko se sitten siitä, että pääpaino oli muualla kuten maatalousneuvotteluissa vai siitä ettei asialla katsottu olevan minkäänlaisia läpimenomahdollisuuksia, mene ja tiedä.

Myös liittymisen jälkeen ja ennen määräyksen voimaantuloa on oltu asiassa aktiivisia, sekä paikalliset poliitikot, että Suomi valtiona EU: ssa. Nopeasti löytyi muun muassa edustajien Vehkaoja ja Kiviniemi kyselyt merenkurkun liikenteen turvaamisesta.

Liikenneministeri Matti Auran vastauksesta Vehkaojalle muun muassa todetaan, että ”Suomi on mm. ehdottanut EU:n liikenneministerineuvoston kokouksessa kesäkuussa 1997, että komissio käynnistäisi puolueettoman selvityksen verottoman myynnin lopettamisen vaikutuksista yhteisömaiden talouteen ja liikennepolitiikkaan. Useat jäsenmaat tukivat Suomea. Komissio ei kuitenkaan tukenut Suomen ehdotusta.”

http://217.71.145.20/TRIPviewer/show.asp?tunniste=KK+741/1997&base=erkys&palvelin=www.eduskunta.fi&f=WP

Offline manteiro

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 1031
    • View Profile
Vs: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2771 on: 10. 11. 2011 11:11 »
Nykköse RG-jankutus alkaa taas? Tukiaisrumba on Kreikka pienoiskoossa, konkurssikypsiä molemmat!

Offline Professional

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 4930
  • Yhtä köyttä Yhdistykset Siperiaan.
    • View Profile
Vs: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2772 on: 10. 11. 2011 13:01 »

Ei kait julkisten palveluiden periaatteessa tarvitsekaan tuottaa ?

Sillä sitähän Vaasan kaupungin takaama ja yksityisen yrityksen
kansallissossialisointi nimenomaan on

Seuraavan vuoden veroylijäämällä ostetaankin sitten oma kone
Fincomilta, koska pitäähän nyt Vaasan kokoisella menestyvällä kaupungilla
nyt omia ryökäilyjä myötäillen, oma kone ja lentokenttäkin olla

Tosin oikeasti kenttä on ilmailuhallituksen ja finnairikin vain heillä vuokralla
vaikka muuten kaikki pomot ovatkin kunnanhallituksen saunakavereita

         Viimeisten raben sukulaisten tilastojen mukaan
         kunta saa vuosittain ruosteläjän liikuttelusta 100,000 €
         puhdasta voittoa

         Tähänhän ei kykene edes konsernijohtaja pikipruukkikaan
         vaan voitto jää sosiaalietuina omalle hallinnolle
         teatterimatkoineen

Kumma, että vaasassa siis kaikki tuottava pitäisi lopettaa
ja netot siirtää mieluimmin esim. kylänkokoisen henkilökunnan anemiaan ?

Kun koko kunta huutaa imagoaan

         

Offline Kari Lajunen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 7818
  • Gender: Male
  • Kerro tästä foorumista mahdollisimman monelle.
    • View Profile
    • Oivakaihdin Oy
    • Email
Vs: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2773 on: 10. 11. 2011 13:01 »
Onko RG-1:llä mitään ohjelmaa jota seuraten aika kuluisi?  Esim. joku bändi jonka saisi nälkäpalkalla
soittamaan.  Siinä sitten juomatarjoilu?

Jos tuollaisen hinta olisi kohtuullinen niin se voisi olla vaihtoehtoinen viikonloppuelämys mutta
onko siellä enää ollenkaan normimatkustajia?  Siis sellaisia jotka menevät viikonloppuna hillumaan
johonkin ja juovat nupin turvoksiin ja levittelevät rahansa? 
Lähetä tieto tästä ketjusta henkilölle jota arvelet sisällön kiinnostavan ja kavereillesi alareunan "Lähetä Aihe" nappulasta.  Tämä on ainoa keino kertoa tästä foorumista.

Offline jali

  • Aktiivi vaikuttaja
  • ****
  • Posts: 424
    • View Profile
Vs: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2774 on: 10. 11. 2011 14:02 »
Olen matkustanut raben laivalla.Ei mitään huvittelumatkalaisia.Vaan ihmisiä joilla on tarve päästä yli merenkurkun.
Vähän junasta mukavampi matkustaa koska enemmän tilaa liikkua.Ruoka huoltoasematasoa ja elokuvaa katsoessa aika kului lepotuolissa istuessa.

Heikki Lamminmäki

  • Guest
Vs: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2775 on: 10. 11. 2011 14:02 »
Mitenkä mahtaa olla ja suhtautua EU:n lainsäädäntö Vaasan ja Umeån laivayhteyteen.  Muistini mukaan sieltä löytyy artikla jossa EU:n tulee edistää kulkuyhteyksiä kahden EU-maan välillä. 

Kerrottu on, että asia on tutkittu, mutta mikä mahtaa olla lopullinen totuus, kun laitetaan oikeat henkilöt asialle.

Tapio Osalan ideaa on jo monet kerrat ehdoteltu, mutta kukaan ei ole todella ryhtynyt toimeen.  No saahan sitä esittää unelmia, kuten siltayhteys Merenkurkun poikki.  Joillekkin on jo lapiot lahjoitettu.

Ettei muuta kun lapio heilumaan!

Offline Jorma Kivimäki

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 2826
    • View Profile
    • Email
Vs: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2776 on: 10. 11. 2011 14:02 »
Mitenkä mahtaa olla ja suhtautua EU:n lainsäädäntö Vaasan ja Umeån laivayhteyteen.  Muistini mukaan sieltä löytyy artikla jossa EU:n tulee edistää kulkuyhteyksiä kahden EU-maan välillä.  

Kerrottu on, että asia on tutkittu, mutta mikä mahtaa olla lopullinen totuus, kun laitetaan oikeat henkilöt asialle.


Ainakin tuosta liikenneministeri Auran vastauksesta Vehkaojalle (1997) saa sen käsityksen, että liikkeellä olisi oleva virallinen Suomi.

Lainaus vastauksesta:

Merenkurkun lauttaliikenteen erityisongelmia pohtinut liikenneministeriön asettama työryhmä totesi toukokuussa 1997 jättämässään raportissa, että edellä mainitussa tilanteessa soveltuvin ratkaisu pitemmällä aikavälillä olisi valtion tuen myöntäminen. Alustavien arvioiden mukaan vuotuinen tuen tarve olisi noin 30 milj. markkaa. Tavoitteena tulisi tällöin olla, että maksettava tuki jaettaisiin tasan Suomen ja Ruotsin kesken.

Työryhmä kiinnitti huomiota myös EU:n alue- ja rakennerahastotukiohjelmaan, joka päättyy vuonna 1999. Suomen tulisi pyrkiä kiinnittämään huomiota seuraavan ohjelmakauden (vuodet 2000-2005) tavoitteita ja painopistealueita määriteltäessä erityisesti raja-alueyhteistyöhön, missä yhteydessä myös Merenkurkun liikenteen turvaaminen tulisi ottaa esille.

Edit. Löytyi myös tällainen runsaan parin vuoden takainen, europarlamentaarikko Henrik Laxin tekemä kysely Eu-komissiolle.

http://www.europarl.europa.eu/sides/getDoc.do?pubRef=-//EP//TEXT+WQ+P-2009-1565+0+DOC+XML+V0//FI

« Last Edit: 10. 11. 2011 14:02 by Jorma Kivimäki »

21solmua

  • Guest
Vs: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2777 on: 10. 11. 2011 16:04 »
Eu:n apu tälle lauttaliikenteelle välille Vaasa - Umeå on enemmän huuhailua, kun sillan tai tunnelin rakentaminen. Siihen Eu:lta voisi jopa löytyä apua. Ei tarvitsisi kilpailuttaa yhtiöitä liikenteen hoitamiseen, kun silta olisi aina paikallaan ja siihen siltamaksu. Sekin on vain illuusio, että sieltä mitään jäisi liikenteen suhteen Vaasalle voittoa. Sataman kulut ja rakentelut RG-linelle on tullut jo melkoisen kaalliiksi vuosien varrella.
Sen takaisin saantiin menee 20 vuotta.

Kaikki tehdään kummallisessa järjestyksessä. Laivaväylä madaltuu ja satama pitäisi siirtää Vallgrundiin. Vaasalaiset kuitenkin rakentavat siltaa sataman rekkaliikennettävarten seuraavat 2 vuotta. Samalla on suunnitteilla satmatie sundomin kautta? Hoh hoijaa tätä touhua! Mutta onhan vaasalaisillla hyffää vai onko?

Offline Professional

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 4930
  • Yhtä köyttä Yhdistykset Siperiaan.
    • View Profile
Vs: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2778 on: 11. 11. 2011 10:10 »

Tässä vaiheessa laivaliikenteen ongelmaa ja objektiivisesti katsottuna
typerin vaihtoehtohan olisi ruveta nk. omia huonekalujaan realisoimaan

Oikea avain kun olisi: Kehittää

Siis se kaljamahainen "partiopoika" sivuun ja kokonaan
omaa ja julkista rakentamaan

Jäähallit ja olympiakentätkin kun tuntuvat näinä päivinä
olevan kunnalle kustannuksiltaan n. kevyttä kauraa
muista sirkushuveista ja eliittikulttuureista puhumattakaan

Mitä nämä pamput siis oikein pohjimmiltaan pelkäävät ?

      Saunakaverien kostoako ?

      Vai jotain vieläkin pahempaa ?
.





21solmua

  • Guest
Vs: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2779 on: 11. 11. 2011 12:12 »
Kunnan päätehtävä ei ole kehittää laivaliikennettä, se kait on tullut selväksi. Ja miksi maakunta huutaa Merenkurkun liikenteen säilymistä eikä ole valmis sijoittamaan senttiäkään siihen. Minun mielestä tuo olisi valtioiden asia. Melkein kuin lossit. Valtion touhua! Ja tosta professionalin tekstistä en ymmärtänyt mitään?!

Offline Henry Eklund

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 1871
  • Gender: Male
    • View Profile
    • Email
Vs: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2780 on: 13. 11. 2011 15:03 »
Vaskiluodon silta korjataan kestämään painavien koneiden vienti laivaan, jaa partiopoika ei enää seilaakkaan. No jätetään laiturille sitte.
Kipu kasvattaa muttei opeta elämään kunnolla.

Offline Matti Meikäläinen

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 969
  • Gender: Male
    • View Profile
Vs: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2781 on: 23. 11. 2011 22:10 »
Quote
Saako kaupunki tukea yrityksiä

Pohjalainen keskiviikko 23.11.2011 Kommentit

Viime viikkoina lehdissä on näkynyt uutisia alueellisen tai paikallisen yritystoiminnan vaikeuksista, joihin kaivataan kaupungin apua.

Merenkulkua harjoittava RG Line on rahoitusvaikeuksissa (Pohjalainen 8. ja 18.11.). Kiinteistöosakeyhtiö Pikipruukki kaipaa kaupungilta omavelkaista takausta kiinteistökauppojen rahoitusta varten (Pohjalainen 15.11.).

Tällaiset ongelmat nostavat esiin aina kaksi kysymystä eli pitäisikö yrityksiä tukea kaupungin varoilla ja toisaalta saako niin tehdä?

Tässä käsitellään jälkimmäistä kysymystä, johon vastaa kansallinen ja erityisesti eurooppalainen lainsäädäntö.

Euroopan unionin lainsäädännön mukaan jäsenvaltio tai muu julkisen vallan organisaatio ei saa antaa yritykselle taloudellista tukea, jos tuki asettaa sen muita olemassa olevia tai mahdollisia kilpailijoita parempaan asemaan ja aiheuttaa näin kilpailun ja kaupan vääristymistä sisämarkkinoilla.

Jos näin kuitenkin tehdään, Euroopan komissiolla on toimivalta tutkia asia ja määrätä annettu tuki maksettavaksi korkoineen takaisin. Näin yritys menettää saamansa taloudellisen edun ja kilpailun olosuhteet palautuvat lähelle entistä.

Näin määräävät sopimus Euroopan unionin toiminnasta ja sen nojalla annetut asetukset.

Tämä seikka on nykyään yleensä kunnan päättäjien tiedossa.

Korkeimman hallinto-oikeuden viime vuosina antamat ratkaisut edellyttävät, että kunta selvittää tällaisissa tapauksissa luotettavasti onko suunniteltu toimenpide edellä kuvattua kiellettyä valtiontukea. Jos selvitystä ei ole tehty, päätöksen katsotaan syntyneen lainvastaisella tavalla.

Näin tukipyynnön hätäinen ratkaisu aiheuttaa päätöksen kumoamisen mahdollisuuden ja uhan maksetun tuen takaisinperinnästä komission määräyksestä.

Lainvastaisen valtiontuen takaisinperintää ei voi vastustaa luottamuksensuojan ja viranomaisen virheen perusteella kuin aivan poikkeuksellisissa tapauksissa.

Virkamiehille ja luottamusmiehille tämä on yleensä tuttua tietoa. Myös yritysten kannattaa selvittää omalta kohdaltaan hyvissä ajoin onko valtiontukea koskevassa kansallisessa tai eurooppalaisessa laissa heille merkityksellisiä oikeudellisia sääntöjä.

Molempien osapuolten ajantasaiset tiedot noudatettavista säännöksistä helpottavat toimenpiteiden suunnittelua silloin, kun mietitään kysymystä pitäisikö yksityistä yritystoimintaa tukea veronmaksajien varoin.

Valtiontukisääntöjen tarkoituksena on varmistaa markkinoiden toimivuus ja lisätä hyvinvointia.

Jos näyttää, että suunniteltu toimenpide on kiellettyä valtiontukea, on syytä soittaa hälytyskelloja ja miettiä tuen perusteita vielä uudelleen. Samalla voi valmistautua perustelemaan komissiolle tuen hyväksyttävyyttä, jos tukea annetaan.

Edellä mainitut kriteerit täyttävät toimenpiteet on näet ilmoitettava etukäteen komissiolle, joka voi sallia sen moninaisten yleisten ja alakohtaisten poikkeussääntöjen perusteella.

Kristian Siikavirta OTT

yliopistonlehtori Vaasan yliopisto

Toivottavasti kaupungin päättäjät lukevat ajatuksella asiantuntijan kirjoituksen ennen kuin lähtevät antamaan laitonta tukea RG-linelle. Edellisellä kierroksella ensin yritettiin myös tätä tuki kuviota, mutta sitten päätöstä viilattiin takauksen suuntaan kun ymmärrettiin ettei suora tukeminen menisi läpi EU:ssa.

Olav Jern on ihan oikeassa eilisessä lehdessä:

Quote
-Sotku alkloi, kun tax free myynti loppui. Ahvenanmaa vääristää kilpailua, kun etelän reitillä on tax free -etu. Kyllä se minusta on valtion vastuulla.

Onhan se hyvä, että valtio selvittää vaihtoehtoja Merenkurkun liikenteen turvaamiseksi. Vuoden aikana vain saattaa laivayhtiö kaatua. Varsinkin kun valtio ei lupaa enempää tukea. Valtio on tukenut Merenkurkun liikennettä vuodesta 2010 250.000 euroa vuodessa. Tuki päättyy vuoden 2012 lopussa.

Offline herkkoo

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 7433
  • Gender: Male
    • View Profile
    • Email
Vs: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2782 on: 24. 11. 2011 09:09 »

.

No entä jos se kippo liputetaan Oolannin lipun alle?

.

Offline valtteri

  • Kokelas
  • *
  • Posts: 8
    • View Profile
Vs: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2783 on: 24. 11. 2011 11:11 »

belurisk

  • Guest
Vs: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2784 on: 24. 11. 2011 11:11 »
Jos itsellä ei ole mitään sanottavaa, niin lopettaisitte linkittämisen. Jokainen hakee uutisensa ihan itse.

Offline Nasty

  • Kansalaisaktiivi
  • ***
  • Posts: 120
    • View Profile
Vs: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2785 on: 24. 11. 2011 12:12 »
Olen jyrkästi eri mieltä.  Ei kaikilla ole aikaa istua koneen ääressä tuntitolkulla ja etsiä uutisia, ja sitä paitsi - kaikki eivät edes osaa etsiä.

Asiantuntija

  • Guest
Vs: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2786 on: 24. 11. 2011 16:04 »
Rabbe asetti tiukan ukaasin Vaasalle ja Uumajalle.......



"RG Linen laivaliikenteen jatkuminen Merenkurkussa vaatii nopeita ratkaisuja. RG Linen omistaja Rabbe Grönblomin mukaan yhtiön rahoitusratkaisun on löydyttävä joulukuun puoliväliin mennessä.

Grönblomin mukaan laivaliikenne loppuu Merenkurkussa, mikäli Vaasan ja Uumajan kaupungit eivät saa takarajaan mennessä jonkinlaista ratkaisua RG Linen tukemiseksi."


Tuosta ylen uutisesta napattua.
http://yle.fi/alueet/pohjanmaa/2011/11/rabbe_gronblom_asetti_ukaasin_vaasalle_ja_uumajalle_3052899.html

Ukaasihan ei ole mitenkään erityisen tiukan oloinen. Siinä kerrotaan ainoastaan vaihtoehto, että mitä tapahtuu jos liikennettä ei tueta tarpeeksi. Anteeksi vaan nimimerkki valtteri, mutta minulle jää sellainen kuva, että haluat nyt vähän leimata Rabbea uhkailijaksi. Toivottavasti tuosta otsikkoon itse lisäämästäsi sanasta muodostuva kuva on virheellinen.

Epäilen Rabben tietävän, että joku hakee RG-Linen konkurssiin viimeistään tammikuussa, jos raha ei ala liikkumaan oikeaan suuntaan. Saattaapa hän käydä laput viemässä itsekin sisään.

Se on lopettaminen tietysti ihan oikeutettua, jos alkaa tuntumaan siltä, ettei viitsi tuohon välille enempää rahojansa ajaa. Joillakin se tukemisen raja tulee näköjään jo muutaman hassun miljoonan jälkeen, kuten Rabbella tässä tapauksessa. Ei kai meidän kenenkään ole pakko jatkaa omilla rahoilla liikenteen tukemista loputtomiin. Varsinkin kun palkaksi siitä tukemisesta saa pelkästään persaukisten vittuilua ja kuulla olevansa jatkuvasti ruikuttamassa kaupungilta rahaa liiketoimiinsa. Kyllä Rabbe on jo monta vuotta antanut Vaasalle mahdollisuuden olla imagollisesti sellainen satamakaupunki, josta on säännöllistä reittiliikennettä toiseen valtiooon.

Asiassa pitää tehdä päätös nopeasti - oli se sitten mikä hyvänsä. Jännä miten yksityinen ihminen on joutunut näin kauan ja paljon rahoittamaan päättäjien mukaan Vaasalle niin tarpeellista liikennettä.

Oikeastaan taas hävettää olla Vaasalainen. Joku laittaa omaa rahaansa paljon siihen, että Vaasalla olisi imago ja liikenne jutut kunnossa satamakaupunkina. Mitä tekee Vaasalaiset? Tietenkin haukkuvat ja valittavat, kun kaveri ei voi antaa vielä nyt vielä muutamaa miljoonaa laivaliikenteen tukemiseen. 

Liikennettä pitää tukea tai se pitää lopettaa, mutta ei saa valittaa siitä, että kaveri ei anna meille kaikkia ansaitemiansa rahojaan, niitä rahojaan joista on verot jo maksettu.

Offline Matseman

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 2050
    • View Profile
Vs: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2787 on: 24. 11. 2011 16:04 »
Ongelmana on monen näkökanta siihen, pumpataanko rahaa Rabbelle vai laivalinjaan Vaasan ja Uumajan välillä. Viestestä näkyy usein selvästi, kuka puhuu laivalinjasta ja kuka taas uskoo, että Rabbe on veronmaksajien varojen jahdissa henkilökohtaisesti.

Kahtia jakautuvat myös he, jotka haluavat laivaliikenteen kehittyvän tai Vaasan eristäytymisen entisestään.
Olen pannut myös merkille, että jotkut, jotka ovat kiinteän yhteyden puolesta, ovat samalla laivalinjan vastustajia. Tätä hieman ihmettelen.
Puunsärkijä ja Paskakasa. Tyypillinen kaksikielisen perheen tytär. Katkeroitunut "lund",  suomalaisen naisen kanssa sängyssä epäonnistunut hyväksyjä ja kaiken pahan pienentäjä. Katkera  , koneella päivät istuva pahansuopainen nilviäinen. Kukkulan kuningas

Offline valtteri

  • Kokelas
  • *
  • Posts: 8
    • View Profile
Vs: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2788 on: 24. 11. 2011 18:06 »
Rabbe asetti tiukan ukaasin Vaasalle ja Uumajalle.......



"RG Linen laivaliikenteen jatkuminen Merenkurkussa vaatii nopeita ratkaisuja. RG Linen omistaja Rabbe Grönblomin mukaan yhtiön rahoitusratkaisun on löydyttävä joulukuun puoliväliin mennessä.

Grönblomin mukaan laivaliikenne loppuu Merenkurkussa, mikäli Vaasan ja Uumajan kaupungit eivät saa takarajaan mennessä jonkinlaista ratkaisua RG Linen tukemiseksi."


Tuosta ylen uutisesta napattua.
http://yle.fi/alueet/pohjanmaa/2011/11/rabbe_gronblom_asetti_ukaasin_vaasalle_ja_uumajalle_3052899.html

Ukaasihan ei ole mitenkään erityisen tiukan oloinen. Siinä kerrotaan ainoastaan vaihtoehto, että mitä tapahtuu jos liikennettä ei tueta tarpeeksi. Anteeksi vaan nimimerkki valtteri, mutta minulle jää sellainen kuva, että haluat nyt vähän leimata Rabbea uhkailijaksi. Toivottavasti tuosta otsikkoon itse lisäämästäsi sanasta muodostuva kuva on virheellinen.


HÄH...

Otsikkohan on suoraan ylen uutisesta : Rabbe Grönblom asetti ukaasin Vaasalle ja Uumajalle
ja kyllä ukaasi on aika tiukka jos Rabbe on sanonut  = ""Grönblomin mukaan laivaliikenne loppuu Merenkurkussa, mikäli Vaasan ja Uumajan kaupungit eivät saa takarajaan mennessä jonkinlaista ratkaisua RG Linen tukemiseksi.""

Asiantuntija

  • Guest
Vs: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2789 on: 24. 11. 2011 18:06 »
Rabbe asetti tiukan ukaasin Vaasalle ja Uumajalle.......



"RG Linen laivaliikenteen jatkuminen Merenkurkussa vaatii nopeita ratkaisuja. RG Linen omistaja Rabbe Grönblomin mukaan yhtiön rahoitusratkaisun on löydyttävä joulukuun puoliväliin mennessä.

Grönblomin mukaan laivaliikenne loppuu Merenkurkussa, mikäli Vaasan ja Uumajan kaupungit eivät saa takarajaan mennessä jonkinlaista ratkaisua RG Linen tukemiseksi."


Tuosta ylen uutisesta napattua.
http://yle.fi/alueet/pohjanmaa/2011/11/rabbe_gronblom_asetti_ukaasin_vaasalle_ja_uumajalle_3052899.html

Ukaasihan ei ole mitenkään erityisen tiukan oloinen. Siinä kerrotaan ainoastaan vaihtoehto, että mitä tapahtuu jos liikennettä ei tueta tarpeeksi. Anteeksi vaan nimimerkki valtteri, mutta minulle jää sellainen kuva, että haluat nyt vähän leimata Rabbea uhkailijaksi. Toivottavasti tuosta otsikkoon itse lisäämästäsi sanasta muodostuva kuva on virheellinen.


HÄH...

Otsikkohan on suoraan ylen uutisesta : Rabbe Grönblom asetti ukaasin Vaasalle ja Uumajalle
ja kyllä ukaasi on aika tiukka jos Rabbe on sanonut  = ""Grönblomin mukaan laivaliikenne loppuu Merenkurkussa, mikäli Vaasan ja Uumajan kaupungit eivät saa takarajaan mennessä jonkinlaista ratkaisua RG Linen tukemiseksi.""

Otsikko on (nykyään) tuollainen.
"Rabbe Grönblom asetti ukaasin Vaasalle ja Uumajalle"

Versiosi on tuollainen.
"Rabbe asetti tiukan ukaasin Vaasalle ja Uumajalle......."

Voihan olla, että otsikkoa on jälkeenpäin muokattu, koska tuo alunperin kirjoittamasi tai lainaamasi näyttää paljon sensaatiohakuisemmalta. Uutistahan on muokattu lainaamisesi jälkeen.

Peetu

  • Guest
Vs: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2790 on: 24. 11. 2011 20:08 »
Eikös nyt kuitenkin ole kysymys siitä, että otetaanko 100 000 vuodessa, vai maksetaanko 2,5 miljoonaa kerta heitolla?
Ehkä joku taloustietäjä osaa tämän minulle kertoa.
Siis ilman mitään katkeruutta tai kateutta.

Offline herkkoo

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 7433
  • Gender: Male
    • View Profile
    • Email
Vs: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2791 on: 24. 11. 2011 22:10 »

.

Puhutaan mielikuvista ja faktoista :::

"Vaasan kaupunginjohtaja: Merenkurkun laivareitti on välttämätön"

http://www.yle.fi/alueet/pohjanmaa/2011/11/vaasan_kaupunginjohtaja_merenkurkun_laivareitti_on_valttamaton_3033963.html

Jos se todella olisi välttämätön niin alueen yritykset kyllä järjestäisi asian ilman veronmaksajien kukkarolla käymistä

.

Offline Matseman

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 2050
    • View Profile
Vs: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2792 on: 24. 11. 2011 23:11 »

.

Puhutaan mielikuvista ja faktoista :::

"Vaasan kaupunginjohtaja: Merenkurkun laivareitti on välttämätön"

http://www.yle.fi/alueet/pohjanmaa/2011/11/vaasan_kaupunginjohtaja_merenkurkun_laivareitti_on_valttamaton_3033963.html

Jos se todella olisi välttämätön niin alueen yritykset kyllä järjestäisi asian ilman veronmaksajien kukkarolla käymistä

.


Tätä voi tarkastella monesta ei näkökulmasta. Vaasan kaupunki luo edellytykset järjestämällä joukkoliikenteen. Näin ihmiset voivat käydä töissä ja koulussa. Suomi pitää huolta siitä, että maasta löytyy maantiet tavaran ja ihmisten kuljetusta varten. Miten tämä voisi olla eri asia jos kysymyksessä on meri?

Mikään ei ole välttämätöntä ja kaikki voidaan lopettaa, aina. Kysymys on vain siitä, kuka siitä hyötyy - ja kuka kärsii tappion.
Puunsärkijä ja Paskakasa. Tyypillinen kaksikielisen perheen tytär. Katkeroitunut "lund",  suomalaisen naisen kanssa sängyssä epäonnistunut hyväksyjä ja kaiken pahan pienentäjä. Katkera  , koneella päivät istuva pahansuopainen nilviäinen. Kukkulan kuningas

Offline vaasalainen

  • Tästä foorumista
  • Administrator
  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 5079
  • Gender: Male
  • Muista käydä Chatissa
    • View Profile
    • Email
Vs: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2793 on: 25. 11. 2011 05:05 »
Ulkomatala on laivojen ystävien verkkojulkaisu.  Aika näyttää pystyykö se kertomaan vaasalaisille jotain uutta:

http://www.ulkomatala.net/magazine/?p=2408
Tämä sivusto täytti 9 vuotta helmikuun 2 päivänä 2014.  Ylläpidän tätä vapaasta tahdostani.  Tämä on minun tapani osoittaa rakkauteni tätä hienoa kaupunkia kohtaan.

Offline Kari Lajunen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 7818
  • Gender: Male
  • Kerro tästä foorumista mahdollisimman monelle.
    • View Profile
    • Oivakaihdin Oy
    • Email
Vs: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2794 on: 25. 11. 2011 09:09 »
Lainaus ylläolevasta linkistä
Quote
Merenkurkun lauttaliikenne ei saa valtion tukea lainkaan.

Jostain luin toisenlaista mutten muista mistä?  Ehkä kanava ei ole suora?
Lähetä tieto tästä ketjusta henkilölle jota arvelet sisällön kiinnostavan ja kavereillesi alareunan "Lähetä Aihe" nappulasta.  Tämä on ainoa keino kertoa tästä foorumista.

toisen luokan kansalainen

  • Guest
Vs: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2795 on: 25. 11. 2011 09:09 »
Uutisissa kerrottiin, että Norwegian-yhtiö aloittaa halpalennot Tukholman ja Vaasan välillä. Niin että eikös tämä Vaasa-Uumaja ole menneen maailman yhteys? Lisääntyvän lentoliikenteen ansiosta rannikkoseudun ruotsinkielisillä on yhä paremmat mahdollisuudet päästä tulettumaan "sivistyksen ja oikeiden ihmisten" joukkoon ja vielä suoraan Ruotsin ytimeen. Mihin kukaan tavallinen ihminen enää tarvitsee tätä Rabben linjaa?

Offline Henry Eklund

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 1871
  • Gender: Male
    • View Profile
    • Email
Vs: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2796 on: 25. 11. 2011 11:11 »
Jotenki tämä rahan jako kyllä ihmetyttää, paljonko on annettu ja annetaan Seinäjoen lentokentälle ja ne ei rekkoja vie sinisen tien alkuun. Selvää on että kestävämpi ratkaisu kuin vanhaan romuun moottorien vaihto pitää tutkia ja eikait Raben sitä tarvi yksin pyörittää. Luulis mailmalla olevan kalustoa joka seisoo satamassa kun ei ole kuormaa. Hinnat kohtuullisiksi kun nut ei porukka aja matkailuautolla yli vaan kiertää niin se jo kertoo että pielessä on jotain. Matkustajille pitää olla jotain parempaa kuin kokis ja pizaslaissi, mielipide on ihan oma joka todistaa sen että voin olla täysin väärässä. No turverekat pääsee uutta siltaa pitkin kaupungin läpi hienosti, vähän pölyää kuormat mutta heikkokeuhkosilla on päivät jo luettu. Se että keuhkoja vaurioituu lisää on elämän hinta.
Kipu kasvattaa muttei opeta elämään kunnolla.

Offline Matseman

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 2050
    • View Profile
Vs: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2797 on: 25. 11. 2011 11:11 »
Tavallisesta ihmisestä sen verran, että henkilökohtaisesti käytän mielelläni enemmän aikaa liikkumiseen, jos vain voin välttää lentokoneen. Omalla kohdallani valinta on siis helppo, en tule koskaan lentämään sisämaan lentoja, enkä Vaasan ja Uumajan väliä, niin kauan kun välillä kulkee laiva.
Puunsärkijä ja Paskakasa. Tyypillinen kaksikielisen perheen tytär. Katkeroitunut "lund",  suomalaisen naisen kanssa sängyssä epäonnistunut hyväksyjä ja kaiken pahan pienentäjä. Katkera  , koneella päivät istuva pahansuopainen nilviäinen. Kukkulan kuningas

Offline Matseman

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 2050
    • View Profile
Vs: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2798 on: 25. 11. 2011 15:03 »
Muutenkin, onko se automaattisesti se ainoa valinta, jos välille perustetaan lentolinja? Mitä tapahtuu sen lentolinjan lipunhinnoille siinä vaiheessa jos/kun RG Line katoaa? Niinpä.... Ja vaihtoehtona on sitten bussi Haaparannan kautta tai laiva Turusta.

Puunsärkijä ja Paskakasa. Tyypillinen kaksikielisen perheen tytär. Katkeroitunut "lund",  suomalaisen naisen kanssa sängyssä epäonnistunut hyväksyjä ja kaiken pahan pienentäjä. Katkera  , koneella päivät istuva pahansuopainen nilviäinen. Kukkulan kuningas

Offline herkkoo

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 7433
  • Gender: Male
    • View Profile
    • Email
Vs: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2799 on: 25. 11. 2011 15:03 »

.

Eikö voisi käyttää Star Trekin sädettäjää  jolla veronmaksaja siirretään Vaasan satamasta Uumajaan ja takaisin?



.