Author Topic: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri  (Read 604226 times)

0 Members and 8 Guests are viewing this topic.

Asiantuntija

  • Guest
Vs: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2920 on: 02. 12. 2011 22:10 »


Kysehän ei ole siitä, että millainen uskottavuus nimerkillä olisi vaan siitä, että millainen heillä on ja miten se rakentuu. Kasvoiko näiden kavereiden uskottavuus maailmalla sen takia, että ovat esiintyneet nimellään vaasalaisia.infon blogissa? Voitiinko sitä käyttää CV:ssä. Heidän nimellä esiintyminen ei tuonut asialle mitään lisäarvoa. En edelleenkään usko heidän tehneen sellaista tarjousta, josta täällä kuiskitaan. 

Otetaann sitten tuo uskottavuus toisella tavalla.  Menet pankkiin pyytämään lainaa ja sanot
nimeksesi Asiantuntija.   Heh.

Tai sitten haet sitä oikealla nimellä.

Kumman sanalla olisi enemmän painoarvoa?



Kukas nyt vie asiaa harharaitelle. Ei ainakaan Kivimäki tällä(kään) kertaa. Eli älä jaksa verrata sellaisia asioita keskenään, joilla ei ole mitään tekemistä keskenään.

Kun joku tietää asiasta ja osaa sen uskottavasti esittää, niin ei ole mitään merkitystä pidemmän päälle, että onko kyseisellä kaverilla nimimerkki ja nimi käytössä.

Jos mainitsemasi Fableable (jännä muuten, että miten satuit ottamaan juuri hänet esimerkiksi) sulle vielä nykyään jotakin perustelisi niin oikeasti sulla ei ole muuta mahdollisuutta kuin uskoa se, koska et pysty mitenkään kumoamaan hänen väitteitään. Väitteen kumoamiseen ei riitä se, että yrittää mustamaalata toisen kirjoituksen paikkansapitämättömäksi väittämällä, että toinen ei voi olla oikeassa sinuun verrattuna, koska se toinen on nimimerkki.

Jos taas perustelijana on joku muu, vaikka sitten mainitsemasi Pentti Suksi. Silloin vastapuolelle jää vaikka kuinka paljon mahdollisuuksia tyrmätä ne väitteet, koska niissä ei ole perusteluja ja ne muutenkin ontuvat. Juttuun ei tuo vakuuttavuutta, että ne kirjoittaa Suksi - vaan pikemminkin päinvastoin. Ihan saman olet mielestäni onnistunut tekemään sinun nimellesi.

Totuushan on kuitenkin se, että nimimerkillä  kirjoittavalla ei ole ensimmäisessä viestissään mitään varsinaista uskottavuuta. Nimellä kirjoittajalla sitä on ensimmäisessä viestissään hyvin vähän.

Kun molempien kirjoittaminen jatkuu, niin muutaman sadan samalle palstalle kirjoitetun viestin jälkeen molemmilla on jonkinlainen uskottavuus. Se on hyvä tai huono riippumatta siitä, että kirjoittavatko he nimellään tai nimimerkillään. Siinä vaiheessa uskottavuus muodostuu heidän kirjoituksistaan. Sillä, että ovatko he kirjoittamassa nimellään tai nimimerkillä ei ole tuossa vaiheessa enää mitään merkitystä, vaan viestien todenmukaisuus ratkaisee uskottavuuden.

Mitä noihin minuun liittyviin esimerkkeihin tulee niin:
Asiantuntija ei ole minun nimeni, eli en sitä pankissa väittäisi nimekseni. Saattaisi olla petos tai jotakin vastaavaa. (Heh heh vaan)

Veikkaanpa, että jos yrittäisin tuossa kuvitteellisessa keskutelussa todistaa jotakin, vaikkapa vain henkilöllisyyttäni lainan saamiseksi vaasalaisia.info blogissa olevalla tiedolla, niin rahahana saattaisi olla totaalisen jumissa. Esiintyisin sitten nimelläni tai nimimerkilläni.

Hannu Kailajärvi muuten todisteli vakuutavasti kehittämillään nettisivuilla kuinka hyvin valuuttakauppa tuottaa. Jotkut uskoivat. Hannu nauroi matkalla pankkiin.

Palattaisiinko Kari takaisin aiheeseen? Se on: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Last Edit: 02. 12. 2011 22:10 by Asiantuntija »

Asiantuntija

  • Guest
Vs: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2921 on: 02. 12. 2011 22:10 »
Kiinnitysvakuudet ovat aina spekulatiivisia. Aluskiinnittityksissä voi todeta, että kohteen arvo ei koskaan nouse. Kiinteistöissä nousua voi tapahtua.
Aluskiinnityksistä en tiedä (tietääkö kukaan?) montako niitä on ja missä järjestyksessä suhteessa Vaasan kaupungin takauksiin.
Toistaiseksi näillä näkymin kaupungin takausriski on hieman lieventynyt, mutta ainoastaan lyhyellä tähtäimellä.

Tuolla Jorman linkityksessä mainitaan, että "Kaupungin vastavakuutena on laivakiinnitys RG 1 alukseen. Kaupungin laivakiinnitys on viimeisellä sijalla yhdessä Finnveran kanssa." 

Kaupunginhallituksen pöytäkirja 28.11.2011 pykälä 608

http://www1.vaasa.fi/ktwebbin/dbisa.dll/ktwebscr/pk_asil.htm?+elin=KH&pvm=28%2e11%2e2011%2017%3a15%3a00



Offline Kari Lajunen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 7818
  • Gender: Male
  • Kerro tästä foorumista mahdollisimman monelle.
    • View Profile
    • Oivakaihdin Oy
    • Email
Vs: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2922 on: 03. 12. 2011 08:08 »


Jos mainitsemasi Fableable (jännä muuten, että miten satuit ottamaan juuri hänet esimerkiksi) sulle vielä nykyään jotakin perustelisi niin oikeasti sulla ei ole muuta mahdollisuutta kuin uskoa se, koska et pysty mitenkään kumoamaan hänen väitteitään. Väitteen kumoamiseen ei riitä se, että yrittää mustamaalata toisen kirjoituksen paikkansapitämättömäksi väittämällä, että toinen ei voi olla oikeassa sinuun verrattuna, koska se toinen on nimimerkki.
 
Palattaisiinko Kari takaisin aiheeseen? Se on: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri

En pystykään enkä aiokaan.  Hän oli hieno mies ja hänenlaisiaan täällä kaivattaisiin tuomaan
todellista tietoa.  Keskustelin hänen kanssaan useasti juuri tästä samasta aiheesta ja siksi
otin sen puheeksi.  Mutta sinä et ollut silloin paikalla.  Hän tiesi nimenomaan tämän aiheen
paremmin kuin kukaan.  Rauha hänen nettisielulleen.  Skrollaa tämä aihe alkuun ja lue
niin tiedät mistä puhun.

Harvemmin väitän mitään vaan esitän kysymysluonteisen väitteen.  Se ei tarkoita, että olisin
sitä mieltä.  Harvemmin itse olen sitä mieltä mitä kysyn.  Keskustelupalstalla tarvitaan aina
kysymys ja sen ympärille pyritään rakentamaan keskustelua.  Sellaista on miellyttävä lukea.

Periaatteessa käymme samaa keskustelua uudelleen minkä kävin Fableablen kanssa aiemmin
mutta täällä on paljon uusia kirjoittajia kuten sinäkin joille asia tulee täysin uutena.

Todennäköisesti Onyxin kotalo tulee vielä uudelleen käsittelyyn.

Nämä miekkoset jotka tarjosivat Casino-expressistä yli kaksi miljoonaa, todellakin esiintyivät
omilla nimillä ja kuvin.  Vaikeata olisi uskoa, että he huvikseen tarjosivat ostaakseen
laivaa.  Jos (tähänkään päivään mennessä ei ole selvinnyt) olisi selvinnyt, että he olivat varattomia
niin lehdistö olisi herkutellut aiheella.  Esim:  "Varattomat huijarit yrittivät miljoonakauppaa" sillä
mitään dokumenttia miekkosten maksukyvyttömyydestä ei ole esitetty missään.

Muutenkin usean miljoonan arvoinen laiva on hyvä pantti 2,7 miljoonan lainalle vaikka
olisivat olleetkin varattomia.  Laivahan saattoi olla oikealta arvoltaan tuplahintainen.

Teen videohaastatteluja ja nettikirjoituksia.  Kun kysyn jotain, ei se tarkoita etten jo etukäteen
tietäisi vastausta.  Idea on siinä, että haastateltava saa oman näkemyksensä esille.  Sillä ei
ole välia mitä mieltä haastattelija on.  Haastattelutilanteessa yleensä tiedän kysymysteni
vastaukset jo etukäteen.

Samaten kun nyt esitän kysymysluontoisen väitteen laivan myynnistä, ei se tarkoita, että
olisin sitä mieltä, vaan esitän väitteen jonka ympärille toivon keskustelua.


« Last Edit: 03. 12. 2011 09:09 by Kari Lajunen »
Lähetä tieto tästä ketjusta henkilölle jota arvelet sisällön kiinnostavan ja kavereillesi alareunan "Lähetä Aihe" nappulasta.  Tämä on ainoa keino kertoa tästä foorumista.

Offline Merimies

  • Kokelas
  • *
  • Posts: 19
    • View Profile
Vs: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2923 on: 03. 12. 2011 09:09 »
Olkoonkin että tämän viestiketjun selvänä tarkoituksena onkin nykyään haukkua Rabbe Grönblomia ja hänen eri yhtiöitänsä, sekä morkata kaikkia niitä joilla on kaikkien oikeamielisten mielestä harhanäkemys siitä että sitä toimintaa saisi jotenkin puolustaa, niin taidan laittaa oman korteni tähän keskusteluun.

Korjataan nyt ensin tuo terminaalijuttu koska se mitä oikeasti tapahtui on julkaistu muun muassa Vasabladetin toimesta. Mutta koska siinä on lieventäviä asianhaaroja niin ketään ei varmaan ole kiinnostanut julkaista sitä täällä. RG-Line ei konkurssihakemusta jätettäessä enää vuokrannut terminaalia, vaan RG International. Näin ollen ei ollut voimassaolevaa vuokrasopimusta. Olkoonkin että tällä kertaa voimme olla sitä mieltä että kuinka oikein tuo on, niin se ei muuta sitä etteikö silloin voida keskustella siitä olisiko konkurssipesällä ollut oikeutta käyttää terminaalia vai ei.

http://www.vasabladet.fi/story/?linkid=180651

Sitten itse asiaan.

Mainitaan tuossa nyt ensin se iso ongelma. Vaasan maantieteellinen sijainti johtaa siihen että ympärivuotiseen liikenteeseen tarvitaan vähintään 1 A jääluokkaan vahvistettu alus. Näitä on harvakseltaan, sillä ne ovat käytännössä Suomen ja Ruotsin väliseen liikenteeseen - tai Kanadaan rakennettuja. Muutamia poikkeuksiakin löytyy, ne ovat yleensä venäläisiä rahtilaivoja. Jäävahvistus on teoriassa mahdollista tehdä mihin alukseen vain. Se helppo osa on runko, siihen hitsataan sisäpuolelle lisäspantteja (spantti on tavallaan se luuranko joka pitää rungon kasassa) ja lisäksi vaihdetaan terästä vesilinjassa noin metrin levyiseltä vyöhykkeeltä. Se ei edes maksa hirvittäviä summia. Varsinainen ongelma onkin tuossa se koneisto. Nimittäin peräsimet, potkurit, potkuriakselit ja vaihdelaatikot on vaihdettava ja riippuen aluksen konetehosta ja koneiden teknisistä ominaisuuksista voi olla että nekin on vaihdettava. Loppuhinta riippuu konetehosta, akseleiden pituudesta jne. Tosiasiassa sen minkä voittaa sillä että ostaa jonkun vanhan kreikkalaisen tai japanilaisen romun menettää tuohon investointiin ja luultavasti moninkertaisina. Tuommoisen operaation loppuhinta - sellaista ei ole tuossa mittakaavassa koskaan tehty - voi olla jopa 10 miljoonaa euroa.

Entäs sitten aikarahtaus. Maailmalta löytyy halvalla laivoja. Ne eivät ole vain jäävahvistettuja. Sellaisen aluksen aikarahtaus onkin kallista, ja ilman miehistökuluja puhumme helposti tällä hetkellä noin 7000-10 000 euron päivävuokrasta. Ainoa tiedossani oleva jäävahvistettu vuokralle tarjolla oleva autolautta jossa on jotakin matkustajatilaa on Tallinkin Regina Baltica - ja sillä saataisin tehokkaasti moninkertaistettua RG I aluksen kulut. Esimerkiksi polttoainekulutus yli kaksinkertaistuisi samassa nopeudessa. Miehistötarvekin nousisi noin kolminkertaiseksi... Käytännössä vastaavanlaisen aluksen kuin RG I vuokrahinta vuodessa on sama kuin sen ostohinta jaettuna kolmella, neljällä tai viidellä. Ihan siksi että sen ei uskota kestävän (teknisesti) juuri kauempaa ja investointi on saatava maksettua jäljessä olevassa ajassa. Alusten vuokrasopimukset tehdään yleensä päivävuokrien mukaan. Se sisältää käytännössä sen käyttöoikeuden. Muu on neuvoteltava erikseen. Myös avaimet käteen vuokra on mahdollista, mutta siihen halukkaita ei yleensä löydy koska se on liian suuri riski omistajalle. Polttoaineenhinnan muutos voisi romuttaa voiton.

Voin antaa tuntemani esimerkit sopivasta lauttatonnistosta jotka löytyy tarjolla tällä hetkellä. Kriteerit ovat jäävahvistus 1 A-luokkaan joka on minimi tuohon liikenteeseen, vähintään 4,4 metriä autokansikorkeus ja matkustajatilat se vaadittu 300. Autokansikorkeus sen takia että reitillä kulkeva rahti ei aina noiden 1970-lukulaisten 4,2 metrisiin sopisi.

1. Tallinkin Regina Baltica, hintapyynti noin 10 miljoonaa euroa (laskenut kohta puoleen) mikä ei todellakaan ole parannus. Olisi aivan liian kallis käyttää.

2. Regina Della Pace, entinen Viking Linen Turella. Hintapyynti noin 7 miljoonaa euroa - eikä sitä myydä alle sen koska se on juuri vaihtanut omistajaa ja alus on liikenteessä.

3. Gotlandsbolagetin omistama Thjelvar, vuokrattu osto-optiolla Kanarian saarille. Alus tuttu Merenkurkustakin, sillä alus oli kesällä 1997 Sally Star nimisenä - mutta Wasa Express artistinimellä Vaasa-Uumaja linjalla. Irtoaisi nyt noin 8-10 miljoonan euron hintaan, sillä pitäisi keskeyttää vuokrasopimuskin. Matkustin sillä äskettäin Kanarian saarilla ja sain tietää että sen koneet ovat ihan loppu. Valehtelemattakaan voin kertoa että sen näkee tulevan merellä jo lähes tunnin aikaisemmin ennen kuin näkee sen saapuvan satamaan - tai siis sen pakokaasut... Jos siihen laittaisi uudet koneet se olisi aika ok, ja kohottaisi tasoa paljonkin. Mutta onko enää järkevää sijoittaa niin paljon niin vanhaan laivaan? 4 uutta konetta maksaa jonkun verran.

4. Lisäksi löytyy Alangin hiekkarannoilla Kanadalaiset sisarukset Caribou ja Joseph & Clara Smallwood (melkoinen nimihirviö) jotka ovat päätyneet 5 MUSD hinnalla romutettavaksi siksi että niissä on niin paljon asbestia että niitä ei kelpuutettu edes kehitysmaihin! Se ja se että alukset tarvitsevat 4 uutta pääkonetta lähetti niinkin nuoret alukset romikselle. Niiden romuttaminen on tosin jo alkanut, joten teillä on hiukan kiire.

5. Entinen Wasa Queen, nykyinen AMET Majesty saattaa tulla kohta taas tarjolle. Sen liikenne ei ilmeisesti ole alkanut ihan niin hyvin kuin toivottiin. Tosin sen miehistökulut ovat alhaiset Intiassa, varsinkin kun alus toimii samalla sekä risteilyaluksena että merimieskouluna - eli merenkävijöitä on tarkoitus kouluttaa sillä. Tosin, Silja ei saanut sitä enää kannattamaan, joten tuskin kukaan muukaan sitä saisi Merenkurkussa enää toimimaan.

Jos taas haluaa aluksia jotka ovat RG I tuoreempia, niin niissä ei ole jäävahvistusta. Halvin tietämäni on Scandola-niminen Korsikaan liikkennöivä uudisrakennuksen korvaama alus. Hinatpyynti 15 miljoonaa euroa ja sen ne siitä varmaan saavatkin. 1 A varustus päälle ja puhumme luultavasti noin 20-25 miljoonan investoinnista. Jäävahvistettu rahtialus joka muutetaan autolautaksi - kuten RG I? Vaaditaan sopiva alus -JOSSA ON JO VALMIINA VAADITTAVAT LISÄSUOJAUKSET MATKUSTAJALIIKENNETTÄ VARTEN. Niitä taas ei laiteta ellei alusta alun perin olla kaavailtu matkustajaliikenteeseen. Kyse on muun muassa palovarustuksesta konehuoneessa ja moneen alukseen se on suoraan sanottuna mahdotonta toteuttaa jälkikäteen. Palosuojaus vie paljon tilaa ja sitä ei konehuoneissa aina ole. Vaihtoehto on siis uudisrakennus.

RG-Linella on muuten ollut kosolti epäonnea. Ensinnäkin kun hakivat ensimmäistä alustaan, tarjolla oli Wasa Queenin lisäksi kaksi oikeassa koko- ja hintaluokassa (alle 10 miljoonaa euroa) ollutta jäävahvistettua laivaa. Toinen oli Fennia, toinen sitäkin sopimattomampi Georg Ots. Sitten kun etsivät sille seuraajaa, tarjolla oli nykyisen RG I lisäksi vain 1970-luvun alussa rakennettuja aluksia, joista tietääkseni vain yhdellä oli Casino Expressiä korkeampi autokansi, muuten tarjolla oli vain paljon yli 10 miljoonan euron aluksia. Kaiken lisäksi kun Casino Express vaurioitui niin kukaan ei uskonut että sitä korjattaisiin - missään muualla vakuutusyhtiö ei olisi sitä korjannutkaan. Näin ollen alus ei kadonnutkaan voittona kirjoista vaan siitä tulikin rasite.

Siihen Kokkolan laivalinjaan ei muuten usko kukaan. Se ei tule päättymään mitenkään muuten kuin konkurssiin jos edes saavat rahat kasaan. Joten mikä on tämän pitkän litanian pointti? Se että kysymys on nähdäkseni siitä että haluatteko liikennettä Uumajaan vai ette. Vaihtoehdot ovat yksinkertaiset jos yhä haluatte sinne päästä, ja niitä on vain yksi: Tukekaa RG-Linea. Tämän hetkisessä taloustilanteessa kukaan muu ei tule linjaa edes yrittämäänkään. Lisäksi vaikka halukas löytyisi, niin uskon rehellisesti että ellei valtio tai Vaasan kaupunki järjestä rahoitusta joka tarkoittaa sitä että varustamo saa joka tapauksessa kaiken rahansa korkoineen takaisin (ja puhumme tällä kertaa useista miljoonasta eurosta vuosittain) niin ette tule näkemään laivaa Vaasassa. Näitä ongelmia ei olisi jos Vaasa sijaitsisi paikassa jossa jäitä ei esiinny.

Asiantuntija

  • Guest
Vs: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2924 on: 03. 12. 2011 09:09 »

Samaten kun nyt esitän kysymysluontoisen väitteen laivan myynnistä, ei se tarkoita, että
olisin sitä mieltä, vaan esitän väitteen jonka ympärille toivon keskustelua.


Kun kysyt, että: "Miksi laiva myytiin halvemman tarjoiuksen tehneelle yli miljoona euroa halvemmalla, kuin korkeampi tarjous"

Edit:  Ylläpito posti kaksi riviä.

Kysymyksesi siis sisältää vahvan oletuksellisen päätelman ja sanoman siitä, että jotakin väärää on tapahtunut. Ja ei näin täytä keskutelun herättämisen tunnusmerkkejä vaan ainoastaan mustamaalaamisen tunnusmerkit. Tosin se tuo kyllä myös keskutelua, mutta ei välttämättä kovinkaan laadukasta sellaista.
« Last Edit: 04. 12. 2011 10:10 by vaasalainen »

Offline Merimies

  • Kokelas
  • *
  • Posts: 19
    • View Profile
Vs: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2925 on: 03. 12. 2011 10:10 »
Edellinen meni jo niin pitkäksi joten piti laittaa osa seuraavaan viestiin.

Ymmärrän enemmän kuin hyvin miksi asiasta täällä keskustellaan. Oikeastaan tuon liikenteen pinnalla pitäminen ei pitäisi olla yksittäisen kaupungin ongelma, vaan valtion, mutta valtiota asia ei kiinnosta ja siellä sammutetaan parhaillaan isompaa tulipaloa. Ehkä parissa vuodessa näkemys muuttuu, mutta RG-Line on pidettävä hengissä siihen asti.

Ai niin - yksi lisäys: Joku ehdotteli että jos rahtiliikenne hoitaisi itse itsensä, niin kesäliikennettä voisi hoitaa autoja kuljettavalla katamaraanilla. Niiitä onkin myynnissä pilvin pimein. Syyt siihen ovat oikeastaan kaksi: Ne ovat tulossa elinkaarensa päähän, eli suurin osa myytävistä on jo oikeastaan aika loppu slut. Toinen syy on polttoainekulutus. Sain laskettua parinkin sellaisen polttoainekulutuksen. Annetaan halvin löytämäni esimerkki, eli alus on halvimpia myynnissä olevia ja pienimpiä kulutukseltaan: Käyttäessään matkanopeutena 37 solmua, se tarvitsee matkaan 4400 litraa dieseliä. 33 solmua tekee hiukan yli 4100 litraa. Ja taloudellinen nopeus 28 solmua tekee noin 4000 litraa. Ensimmäinen tarkoittaisi noin 1h 40min laiturista laituriin, toinen noin 10 minuuttia enemmän ja kolmas muutaman minuutin yli 2 tuntia. Hyötykuormaa mahtuisi noin 400 matkustajaa ja 80 autoa. Jos vertailemme RG I kanssa (josta minulla on vain listakulutus eli 14,5 tonnia/24 h yhtämittaisessa ajossa) niin se vie noin 2,4 tonnia raskasta polttoöljyä matkaa kohden jos ei jäätä. Rotterdamin polttoainehintojen mukaan se tekisi nyt noin 1680 euroa matkaa kohden.

Koska tuollainen katamaraani käyttää dieseliä, ei raskasta polttoöljyä, niin puhumme noin euron litrahinnasta. Joten halvimmillaankin yksi ainoa matka maksaisi polttoaineen puolesta yli tuplasti enemmän. Vaikka katamaraanin miehistökulut ovat halvempia, niin tarvitaan joka tapauksessa enemmän väkeä kuin nykyisellään koska rahtialus vaatisi käytännössä saman miehityksen kuin RG I. Ja se rahtialus olisi luultavasti joka tapauksessa RG I. Koska väitettiin että siten saadaan halvat hinnat, niin, ihan huvin vuoksi pieni vertailu: Olettakaamme että saamme myytyä kesän aikana autopaikkoja 30 eurolla ja matkustajapaikkoja samalla hinnalla - eli olemme noin puolittaneet sekä ylityksen ajan että nykyhinnat. Pitäisi saada jokaiselle reissulle noin 300 matkustajaa että peittäisimme matkan kulut. Sen päälle tulee vielä aluksen kulut, mutta ne riippuu niin monesta asiasta että en edes arvaa. Lopputulos on se että lipunhintoja on nostettava nykyisestä.

Fakta on se että RG I on yksi kaikkein halvimmista operoitavista aluksista tuossa kokoluokassa. Jos oikein muistan niin pari vuotta takaperin RG-Linen liikevaihto oli hiukan alle 9 MEUR vuodessa. Tämä tarkoittaa keskimääriin 25 000 euron tuloja. Koska sopivan aluksen vuokrahinta voi helposti olla kokoluokkaa 10 000 euroa päivässä - pelkästä laivan käyttöoikeudesta niin on vaikea nähdä miten kukaan pystyisi saamaan RG-Linen kuluja alhaisemmaksi. Ok, onhan se totta että alus on karu, ei sitä mihin ehdimme tottua tax-free aikoina, ei ole tarjolla artisteja ja halpaa viinaa niin että ylitys menisi alkoholin huuruissa nauttien. Lisäksi vuorotiheys on kärsinyt koska liikennemäärät ovat laskeneet ja liikennemäärät ovat taas laskeneet osittain sen laskeneen vuorotiheyden ansiosta.

Sen sijaan väite että liput olisivat kalliita ei ole totta. Suomalaiset ovat vain tottuneet siihen että laivamatka on ilmainen - ja siihen ei taas pystytä ilman taxfreetä. Esimerkiksi Englannin kanaalin ylitykset ovat vasta viime vuosina laskeneet tasolle jota me pidämme siedettävänä - se on osittain ylikapasiteetin (tunnelin aiheuttama) osittain laman syytä. Sitä ennen yksi henkilö ja auto saattoi ylittää kanaalin satojen eurojen hintaan.

Tästä pääsemme takaisin loppupäätelmään. Kysymys on enää lähinnä siitä että pitääkö Merenkurkun yli olla laiva vai ei. Jos, niin tukekaa RG-Linea. Jos ei, niin kantanne on jo aika lailla hyvin ilmaistu tälläkin foorumilla ja sillä että ette ole käyneet satamassa edes katsomassa alusta. Kukaan muu ei ole siihen rakoon tulemassa. Esimerkiksi Botnia Linkin rahatilanne oli niin paha että ne eivät olisi pärjänneet edes silloin jos olisivat saaneet RG-Linen saaman tuen ja kaiken minkä RG-Line kuljetti. Syy siihen oli liian kallis alus, vaikka se muuten olisi ollut toteutettavissa isolla rahalla todella sopivaksi.  

Lopuksi: Siinä myynnissä ei ollut mitään outoa. Korkeamman tarjouksen heitti tekijä jolla ei ollut rahaa ja joka ei saanut rahoitusta kasaan. Siksi se jouduttiin myymään toiseksi korkeamman tarjouksen tekijälle. Ihan yhtä hyvin voitte mennä Rabben luo ja sanoa että ostatte hänen laivansa hintaan 12 miljoonaa euroa. Varmasti myisi teille, mutta ellei teillä ole saatavissa vakuuksia tuohon lainasummaan niin pankit eivät tule sitä myöntämään. Näin ollen saatte taas uuden jutun kerrottavaksi: Rabbe ei myynyt laivaansa edes kolme kertaa sen kirjanpitoarvon yli - ja kuusi kertaa sen todellisen markkina-arvon yli! Vaihtoehto tapauksessa Casino Express olisi ollut pitää siitä kiinni odottaessa parempaa tarjousta. Se taas tarkoittaa lisäkustannuksia. Esimerkiksi Ranskassa SeaFrance Cezanne nimistä alusta on pidetty makuutettuna yli vuoden kun sitä yritettiin ylihintaan myydä. Kustannukset makuutuksesta oli noin 3000 euroa päivässä. Fakta on kuitenkin se että vanhoja aluksia ei kukaan halua.

Offline Nasty

  • Kansalaisaktiivi
  • ***
  • Posts: 120
    • View Profile
Vs: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2926 on: 03. 12. 2011 10:10 »
Merimies on erimies.  Sehän tiedetään.  Kiitos.  Näyttäisi tuon  perusteella että Vaasa on RG-Linen ja Rabben panttivanki. 

Kirjoituksen jälkeen pari kysymystä:  Millaisessa kunnossa ovat RG-Lnen koneet ja mitä niiden uusiminen tulisi maksamaan ja (tätä ei pitäisi edes esittää) mistä voimme olla varmaoja että mahdollinen tuki menee kokonaisuudessaa Mrenkurkun liikenteen pyörittämiseen?

Asiantuntija

  • Guest
Vs: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2927 on: 03. 12. 2011 10:10 »


Jos mainitsemasi Fableable (jännä muuten, että miten satuit ottamaan juuri hänet esimerkiksi) sulle vielä nykyään jotakin perustelisi niin oikeasti sulla ei ole muuta mahdollisuutta kuin uskoa se, koska et pysty mitenkään kumoamaan hänen väitteitään. Väitteen kumoamiseen ei riitä se, että yrittää mustamaalata toisen kirjoituksen paikkansapitämättömäksi väittämällä, että toinen ei voi olla oikeassa sinuun verrattuna, koska se toinen on nimimerkki.
 
Palattaisiinko Kari takaisin aiheeseen? Se on: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri

En pystykään enkä aiokaan.  Hän oli hieno mies ja hänenlaisiaan täällä kaivattaisiin tuomaan
todellista tietoa.  Keskustelin hänen kanssaan useasti juuri tästä samasta aiheesta ja siksi
otin sen puheeksi.  Mutta sinä et ollut silloin paikalla.  Hän tiesi nimenomaan tämän aiheen
paremmin kuin kukaan.  Rauha hänen nettisielulleen.  Skrollaa tämä aihe alkuun ja lue
niin tiedät mistä puhun.

Harvemmin väitän mitään vaan esitän kysymysluonteisen väitteen.  Se ei tarkoita, että olisin
sitä mieltä.  Harvemmin itse olen sitä mieltä mitä kysyn.  Keskustelupalstalla tarvitaan aina
kysymys ja sen ympärille pyritään rakentamaan keskustelua.  Sellaista on miellyttävä lukea.

Periaatteessa käymme samaa keskustelua uudelleen minkä kävin Fableablen kanssa aiemmin
mutta täällä on paljon uusia kirjoittajia kuten sinäkin joille asia tulee täysin uutena.



Kirjoitin aika pitkästi tähän tekstiä, mutta onnistun ilmeisesti kokemattomuuttani sen kadottamaan. ;)

Sinulla ei pitäisi olla käytössäsi sellaista tietoa, jonka mukaan voisit tietää, etten ole palstaa tuolloin seurannut. Olen kuitenkin palstaa silloin seurannut ja viimeaikoinakin muistin virkistykseksi lukenut noita Fablen vanhoja viestejä. Asia ei siis tule minulle mitenkään uutena.


Nämä miekkoset jotka tarjosivat Casino-expressistä yli kaksi miljoonaa, todellakin esiintyivät
omilla nimillä ja kuvin.  Vaikeata olisi uskoa, että he huvikseen tarjosivat ostaakseen
laivaa.  Jos (tähänkään päivään mennessä ei ole selvinnyt) olisi selvinnyt, että he olivat varattomia
niin lehdistö olisi herkutellut aiheella.  Esim:  "Varattomat huijarit yrittivät miljoonakauppaa" sillä
mitään dokumenttia miekkosten maksukyvyttömyydestä ei ole esitetty missään.


Kukaan ei käsittääkseni ole väittänyt heidän olleen varattomia. Vai onko? Jos on niin missä?
Ainoastaan on epäilty sitä, että oliko heillä rahat tai rahoitus järjestettynä, kun väitetty tarjous ei mennyt läpi.


Muutenkin usean miljoonan arvoinen laiva on hyvä pantti 2,7 miljoonan lainalle vaikka
olisivat olleetkin varattomia.  Laivahan saattoi olla oikealta arvoltaan tuplahintainen.


Ohhoh. Melkoista spekulointia. Nyt epäilet laiva olleen jo tuplahintainen tuohon lähes tuplahintaiseen väitettyyn tarjoukseen nähden. Tuostahan voisi tehdä sellaisen tulkinnan, että haluat nyt väittää Rabbe myyneen jopa yli 5 miljoonan arvoisen laivan 1,5 miljoonalla, eli 3,5 miljoonaa alle todellisen arvon. Mitkä ovat sinun motiivisi tälläiselle toiminnalle? Onko ne pahansuopaisuus vai kateus vai molemmat yhdessä?

Asiantuntija

  • Guest
Vs: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2928 on: 03. 12. 2011 10:10 »
mistä voimme olla varmaoja että mahdollinen tuki menee kokonaisuudessaa Mrenkurkun liikenteen pyörittämiseen?

Miksi meidän on syytä epäillä, että ei menisi? Osakeyhtiölaki määrää, että osakeyhtiön pitää tuottaa voittoa, eli joku pieni siivu pitää myös saada toiminnan pyörittäjälle. Tähän astihan niin ei ole ollut.

Asiantuntija

  • Guest
Vs: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2929 on: 03. 12. 2011 10:10 »
viesti jossa paljon asiaa

toinen viesti, jossa paljon asiaa.

Kiitos nimimerkki Merimies asiallisesta ja uskottavasta esityksestä. Tässä näemme malliesimerkin siitä kuinka joku voi tuoda asioita uskottavasti esiin nimimerkin takaa. Noille kahdelle viestille ei olisi tullut mitään lisäarvoa sillä, että ne olisi kirjoitettu nimellä. Varsinkaan jos nimi olisi ollut täällä tunnettu huru-ukko.
« Last Edit: 03. 12. 2011 11:11 by Asiantuntija »

Offline Nasty

  • Kansalaisaktiivi
  • ***
  • Posts: 120
    • View Profile
Vs: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2930 on: 03. 12. 2011 10:10 »
Asiantuntija on oikeassa.  Kirjoittajan nimi ei tuo kirjoitukseen mitään substanssia, poikkeuksena kirjoitus jossa arvostellaan nimeltä tunnettua henkilöä tavallista ankarammin.

Keskieurooppalaisilla foorumeilla, joita aina silloin tällöin luen, itse asia on aina tärkein, riippumatta siitä kuka sen sanoo. Nimm. Merimiehn tekstin kannattaa lukea kahteen kertaan.  Minua ei kiinnosta tietää kuka M. on, sillä hänen tekstistään henkii suuri asiantuntemus ja se riittää.

Offline Matseman

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 2050
    • View Profile
Vs: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2931 on: 03. 12. 2011 11:11 »
Myös minä luin Merimiehen asiasisältöisen tekstin suurella mielenkiinnolla. Hienoa! Merimies on erimies!
Puunsärkijä ja Paskakasa. Tyypillinen kaksikielisen perheen tytär. Katkeroitunut "lund",  suomalaisen naisen kanssa sängyssä epäonnistunut hyväksyjä ja kaiken pahan pienentäjä. Katkera  , koneella päivät istuva pahansuopainen nilviäinen. Kukkulan kuningas

Offline Kari Lajunen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 7818
  • Gender: Male
  • Kerro tästä foorumista mahdollisimman monelle.
    • View Profile
    • Oivakaihdin Oy
    • Email
Vs: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2932 on: 03. 12. 2011 11:11 »
Kiitos Merimies.  Tuollaista kaivataan.
« Last Edit: 03. 12. 2011 11:11 by Kari Lajunen »
Lähetä tieto tästä ketjusta henkilölle jota arvelet sisällön kiinnostavan ja kavereillesi alareunan "Lähetä Aihe" nappulasta.  Tämä on ainoa keino kertoa tästä foorumista.

Offline Matseman

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 2050
    • View Profile
Vs: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2933 on: 03. 12. 2011 11:11 »
Hyväkään myyntimies ei myy hiekkaa Saharaan. Olkoonkin että puhutaan vain vertailuja käyttäen. Hyvä myyntimies voi myydä lehden josta puuttuu sivuja, mutta laivaa hän ei voi myydä väärään hintaan. Hyvä myyntimies ja huijari eivät ole myöskään sama asia.
Kategoria ostaa ja kunnostaa ovat myös eri asia. Periaatteessa siis Rabbekin voisi kunnostaa laivaa suurilla summilla ja myydä sen sitten hyvään hintaan. Mutta nythän on niin et Rabbe osti laivan välille Vaasa - Uumaja, ei siksi että voisi myydä sen puunauksen jälkeen.
Puunsärkijä ja Paskakasa. Tyypillinen kaksikielisen perheen tytär. Katkeroitunut "lund",  suomalaisen naisen kanssa sängyssä epäonnistunut hyväksyjä ja kaiken pahan pienentäjä. Katkera  , koneella päivät istuva pahansuopainen nilviäinen. Kukkulan kuningas

Offline Merimies

  • Kokelas
  • *
  • Posts: 19
    • View Profile
Vs: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2934 on: 03. 12. 2011 12:12 »
Kiitos.

Yksi asia jäi kertomatta. Väitän nimittäin että sopivan kokoluokan jäävahvistettuja mutta uudempia aluksia ei juuri ole. Kun esittää tämmöisen väitteen, kuten tein, niin olisi hyvä muistaa selittää myös miksi näin on.

Koska tällaista tonnistoa on lähinnä rakennettu vesillemme, niin tonnisto joka on rakennettu lähinnä Siljalle, Vikingille, Gotlandsbolagetille ja osittain myös firmoille kuten TT-Line, Stena Line ja Polferries ovat sellaisia jotka voivat toimia.
1970-luvun tonnisto on liian vanhaa, mutta olisi sopivaa kokoa. Niitä voisi olla saatavana halvallakin - mutta jo noin 40 vuotta käytössä olevat koneet... Varsinkin kun ympäristösäädökset ovat tiukkenemassa. Silti - jos on paljon rahaa niin esimerkiksi Moby Vincent jota vihattiin kovasti kun se oli yhden kesän Wasa Sun "nimisenä" (aluksen nimeä ei oikeasti vaihdettu - Wasa Sun oli markkinointinimi) olisi RG I kapasiteetin omaava rahdin suhteen, ja siinä olisi ravintolapaikkoja noin 900 ihmiselle, sekä hiukan yli 100 hyttipaikkaa. Eli tarpeeksi monta miljoonaa siihen sijoittaa niin kyllä sen muutaman vuoden kestäisi.

1980-luvulla öljykriisin vaikutus näkyi siten että siirryttiin noista noin 100-120 metrin lautoista suurempiin. Esimerkiksi Vikingin Naantalin-linjan laivat kuten Turella olivat noin 2,5 kertaa edellisiä suurempia, ja niiden kapasiteetti oli valtavasti isompi. Samaten käyttökulut olivat osittain korkeahkot 1980-luvun puolivälin ja lopun alukset taas ovat jo Amorellan kokoluokkaa - eli käytännössä Vaasan vesillä Silja Festival on sen kokoluokan edustaja. Sen jälkeen ei ole tähän liikenteeseen rakennettu pienempiä aluksia, koska niiden taloudellisuus (käytännössä siis sen puute) ja yhtiöiden silloinen tarve eivät kohdanneet.

En ole kirjoittanut näitä siksi että rakastaisin RG-Linea yli kaiken tai ihailisin Rabbea. En vaan pidä siitä että on osittain keskusteltu ihan ilman mitään kytkentää todellisuuteen. Sinänsä se ei ole ihme, suurin osa suomalaisista uskoo että jos joku on yrittäjä se tarkoittaa sitä että hän istuu kotona TVn ääressä, polttaa paksua sikaria ja juo konjakkia samalla kuin jossain hallissa tai tässä tapauksessa jonkin vanhan Itä-Saksalaisen entisen rahtilaivan autokannella on jonkin sortin setelintekoautomaatti joka tekee rahaa samalla kun tuo kapitalisti hihittelee. Tässä on osa-syy - mutta ei koko syy - ammattiliitoilla, sillä he ovat onnistuneet säilyttämään kuvan itsestään "pienen ihmisen hyväntekijänä". Onhan totta että esimerkiksi Merimies-Unioni on toiminnallaan varmistanut sen että suomalaiset merimiehet saavat todella hyviä palkkoja - mutta samalla he ovat varmistaneet myös sen että Suomen kauppalaivasto on lähes tuhottu. Loppu vastuusta kuuluukin hallitukselle, sillä sielläkään ei ymmärretä että muun muassa kansainvälinen kilpailu johtaa siihen että ei voi jatkaa nykymenolla. Toinen esimerkki olkoon paperitehtaiden tila. Tämä on pitkälti myyty kansalle ajatuksella "pahat paperiyhtiöt potkivat työntekijöitä". Onhan se niinkin - mutta kansainvälinen kilpailu tarkoittaa sitä että Suomi valmistaa paperia käsittääkseni noin 2000 % oman tarpeensa yli. Tämä on myytävä ulkomaille. Ostajat ostavat halvinta - ja sitä ei saada enää täältä. Ellette usko minua - niin esitetään se näin: Haluan uuden TV:n. Minkä ostan: Se joka on halvin ja mielestäni paras. Eli se joka on marketissa hintaan 399. Sama TV on rakennettu Aasiassa halvoista osista. Jos haluatte oikeasti Eurooppalaisen valmisteen - niin sitten siinä hintalapussa on jo neljä numeroa SAMANLAISESSA tuotteessa. Työväenliike alkoi aikoinaan solidaarisuusajatuksista. Nyt heillä on solidaarisuus kaukana. Ja ei, en ole kapitalisti itsekään. Tiedän kuitenkin työurani ja taustani sekä kaveredeni avulla jotakin yrityselämästä - ja tunnen tarpeeksi monta yrittäjää ja yritystä jotka taistelevat olemassaolostaan vaikka tuote on hyvä, edullinen ja toimiva niin se ei ole tae siihen että siitä tulee menestys.

Ihan huvin vuoksi laskenta: Matkustajaliikenne joka viime vuosina on ollut tasolla 70 000 matkustajaa vuodessa, itse asiassa alikin, on tuottanut firmalle noin 60 euroa matkustajaa kohti. Tämä tekee 4,2 miljoonaa tai keskimäärin alle 12000 euroa päivässä. Lisäksi osa on ottanut aterian tai jotakin juotavaa, ja se on tuonut noin 10 euroa lisää, ehkä hiukan enemmän. Eli noin 700 000 euroa lisää, tai noin 2000 päivässä. Nyt pudotetaan lippuhintaa. Jotta pääsisimme yhäkin samaan tilanteeseen eli nykyiseen tappioon on nyt joka päivä kuljetettava sen alle 200 matkustajan sijaan joka päivä keskimäärin 467 matkustajaa. Tosin tämä nostaisi laivalla käytettyä rahasummaa noin 5000een euroon päivässä. Näin ollen 300 matkustajan aluksella tulisi olla noin 230-240 matkustajaa vuoroa kohden jotta pääsisimme samaan. Ok, automäärä kasvaisi ja toisi lisätuloja. Tuo noin 170 000 vuosimatkustajan luku vaatisi lisävuoroja.

Toivokaamme siis että nyt saadaan jotakin tukea siihen että firma pääsisi jaloilleen. Ainakin markkinointiin pitäisi panostaa ja siihen heillä ei ole resursseja. Ei markkinointia, ei asiakkaita pätee kaikessa yrityselämässä. Tänäänkään ei riitä se että tekee kotisivun. Se ei tarkoita sitä että hakukone löytää juuri sinun mainoksesi.

Uudet pääkoneet tuossa kokoluokassa maksaisi käsittääkseni noin miljoona euroa kappale tai sitä luokkaa. Lisäksi, niiden asentaminen vaatii sen että alukseen leikataan reikiä, niille valetaan uudet alustat, rakennetaan uusi vaihdelaatikko (se voi olla todella kallis) ja jotakin lisää jota en nyt tähän hätään muista. Halvemmalla pääsisi jos asentaisi käytetyt samanlaiset koneet - mutta en tiedä onko sellaisia uudempia. Uusien koneiden hyvä puoli olisi se että voisi tarvittaessa siirtyä käyttämään jopa LNGtä joka laskisi polttoainekuluja - tosin vaadittavat muutostyöt ovat todella kalliita laivankin osalta, sillä säiliöitä ei saa sijoittaa ihan minne vaan ja miten vaan ja lisäksi ne ovat kalliita ja isoja. Itse uskoisin että paras ratkaisu vaatii tukea jotta saataisiin sekä hivenen uudempi alus ja siihen uudemmat pääkoneet. Tämä taas on kokoluokkaa 15-20 MEUR oleva ratkaisu jonka hyvä puoli olisi se että se laiva voisi kestää jonkin aikaa. Huono puoli on ne kustannukset. Mistä saada 20 MEUR? Tämän hetkisen markkinatilanteen takia laivoja kyllä saa halvalla (tuo 15 MEUR on halpa laiva - mutta ei toimi reitillä jonka liikevaihto on alle 9 MEUR vuodessa) mutta ihan kuten autojen joutuessa myyntiin niin syytä on yleensä enemmänkin kuin käytön puute - esimerkiksi se että edessä on kallista korjattavaa.

RG I ostettiin ja remontoitiin muistaakseni noin 8 MEUR hintaan. 75 MSEK se oli ainakin silloin. Tänään se oli ilmeisesti kirjanpidossa noin 4 MEUR arvoinen mutta myynnissä siitäkään ei saa tänään varmaan 2 MEUR enempää. Miksi näin? Koska olemme tilanteessa jossa yritykset eivät saa lainaa helpolla, vaikka yksityisille sitä tarjotaankin helpolla. Lisäksi liikennetarve on yhäkin monella reitillä laskussa. Hidas, vanha ja pieni alus joka on raskas (jäävahvistus painaa paljon) ja siksi polttoainesyöppö ja huonoilla koneilla... Paljon isompaa, parempaa ja hyväkuntoisempaakin on mennyt viime kuukausina romutettavaksi noin 2 MEUR hintaan.
 

Offline herkkoo

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 7443
  • Gender: Male
    • View Profile
    • Email
Vs: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2935 on: 03. 12. 2011 17:05 »
Merimies on erimies.  Sehän tiedetään.  Kiitos.  Näyttäisi tuon  perusteella että Vaasa on RG-Linen ja Rabben panttivanki. 

Kirjoituksen jälkeen pari kysymystä:  Millaisessa kunnossa ovat RG-Lnen koneet ja mitä niiden uusiminen tulisi maksamaan ja (tätä ei pitäisi edes esittää) mistä voimme olla varmaoja että mahdollinen tuki menee kokonaisuudessaa Mrenkurkun liikenteen pyörittämiseen?

Jos on ollut etukäteen tiedossa että RG pysyy nousukaudellakin nippa nappa pinnalla (siis kuvaannollisesti) mutta ei pysty silloinkaan mihinkään kaluston uudistuksiin, saati sitten laskusuhdanteessa, niin eikö silloin ole johdettu harhaan esim. Vaasan kaupunkia takaajana?

.
 

Offline Henry Eklund

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 1871
  • Gender: Male
    • View Profile
    • Email
Vs: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2936 on: 03. 12. 2011 18:06 »
Perhanavie ku meillä on oma tehdas mikä tekee ehkä mailman parhaita laivan moottoreita ja nyt kippoon pitäisi kaksi vaihtaa. Kylätalkoita tässä tarvitaan kun kylätkin tarvii kuljetusta, Vaasa on iso ympäristö niin ei meidän tarvi kaikkea maksaa. Jonku pitää kertoa ympäristölle kuinka kustannukset nousee ku rekat ajaa ympäriinsä, ei tämä ole yksinkertaista mutta Wärtsilän porukkaakin oli lomautettuna niin kaksi moottoria ja heti.
Kipu kasvattaa muttei opeta elämään kunnolla.

Offline Merimies

  • Kokelas
  • *
  • Posts: 19
    • View Profile
Vs: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2937 on: 03. 12. 2011 23:11 »
Jos on ollut etukäteen tiedossa että RG pysyy nousukaudellakin nippa nappa pinnalla (siis kuvaannollisesti) mutta ei pysty silloinkaan mihinkään kaluston uudistuksiin, saati sitten laskusuhdanteessa, niin eikö silloin ole johdettu harhaan esim. Vaasan kaupunkia takaajana?

Jos olisi noin - niin tämähän olisi aiheellinen kysymys. RG Line uskoi pystyvänsä saavuttamaan muistaakseni noin 120000 matkustajaa vanhalla Fennialla, mutta se numero laski pikku hiljaa. RG I hankkimisen, muutostöiden ja rahdille paremman aikataulutuksen suhteen uskottiin että matkustajamäärät eivät laskisi, mutta rahtiluvut nousisivat. Rahdinkuljetuksen lisääminen ei tosin estänyt matkustajamäärien putoamista. Se lienee jo sanomattakin selvää että koska tämä investointi ei ole kannattanut hänelle että jos hän olisi sen tiennyt etukäteen ettei siitä voittoa tule - niin ei hän siihen olisi lähtenyt. 5 miljoonaan euron investointi pitäisi tuottaa yli 5 % vuodessa. Se tekee siis 250 000 euroa vuodessa siitä olisi vähintään tultava että sitä voisi laskea edes huonoksi investoinniksi. Eipä ole jaettu sellaisia summia osinkoina, joten ilman palkkaansa on Rabbe jäänyt.

On totta että yritys on tehnyt montakin isoa mokaa. Suurin niistä oli se että he ylipäätänsä aloittivat liikenteen. Tämä ei tarkoita sitä että Botnia Link olisi pärjännyt, heidän laivansa oli liian kallis, siinä ei tuo köyhätuki olisi auttanut - ellei matkustajamäärät olisi nousseet. Sillä aluksella - tuskin. Lähinnä se tarkoittaa sitä että liikenne olisi loppunut jo kauan sitten. Se taas olisi voinut johtaa siihen että valtio olisi ehdottanut suurempaa tukea. Sillä tuota olisi voinut jo pyörittääkin. Mutta vaikea uskoa että ketään on johdettu tahallaan harhaan.

Ajatelkaa asiaa näin: Kaupunki päättää poistaa osan vanhainkodeistaan tai tarhoistaan käytöstä. Sen sijaan tarjotaan asukkaille mahdollisuus hoitaa vanhuksia tai lapsia siten että kaupunki maksaa summan X ja asiakkaat korvaavat summan Y. Koska huomaatte että toiminta ei ihan tuossa nykykämpässä sitten luonnistukaan, niin hankittekin toimintaan paremmin sopivan asunnon. Summa X ei kasva, ja summa Y onkin niin suuri että ne vanhukset tai lapsiperheet toteavat että tulee halvemmaksi muuttaa muualle. Siten summa Y putoaa vuosi vuodelta, samalla kun inflaation takia teidän kustannuksenne nousevat vuosi vuodelta. Mutta, koska sanouduitte irti silloisista töistä lähtiessänne tähän projektiin yritätte nyt löytää muuta työtä - mutta on tullut lama joka johtaa yhä tiukemmin siihen että muuta työtä ei tule ja asiakkaat vähenee. Nyt olette jo kaksi vuotta tehneet tappiota ja yrittäneet elää säästöillä ja keksiä keinoja siihen miten saisi tulot jotenkin nousemaan. Tämä on suunnilleen se tilanne joka tuossa on.   

Vielä siitä Casino Expressin myynnistä. Alustahan tarjottiin ensin noin 4-5 MEUR pyyntihintaan. Käsittääkseni ensimmäiset kyselyt tulivat vasta 3-3,5 MEUR kohdalla. Kun ymmärrettiin missä kunnossa alus oli, utelut lakkasivat. Hintaa pudotettiin ja pudotettiin. Fakta on se että RG-Line osti sen ylihintaan, joten Silja teki hyvät kaupat. Noissakin on kysynnän ja tarjonnan laki. Mitä lähempänä romutusta, sen alhaisempi arvo -varsinkin jos siinä on ollut esimerkiksi asbestia. Tai kuten tapaus Finnjet, ja Wasa Queen joka muuten piti nimensä myös Aasiassa: Hometta. Alus joka on lämpimissä vesissä tuhoutuu äkkiä. Siihen ei tarvi muuta kuin makuuttaa se ja sulkea sen ilmastointi. Siinä ei kauaa mene ennen kuin siellä kasvaa.

Offline Nasty

  • Kansalaisaktiivi
  • ***
  • Posts: 120
    • View Profile
Vs: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2938 on: 04. 12. 2011 05:05 »
Meillähän on nyt "viisi" omaa kansanedustajaa.  Eiköhän se siitä.

Offline herkkoo

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 7443
  • Gender: Male
    • View Profile
    • Email
Vs: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2939 on: 04. 12. 2011 06:06 »

.

Ja miten tällainenkin konstailu on päässyt menemään läpi??? Onko RG line yhtiönä koskaan varsinaisesti hallinnut terminaalia vai onko se vuokrattu vasta kun konkurssi on astunut voimaan? Ja tämänkö pitäisi lisätä luottamusta toimintaan?

"Häyryn mukaan kaupunki yrittää selvittää konkurssipesän kanssa, voisiko satamassa seisova RG1-alus jatkaa liikennöintiä, jottei liikenteeseen tulisi liian pitkää katkosta.

-Eihän heillä ole edes terminaalia. Se on vuokrattu pitkällä sopimuksella toiselle yhtiölle, huomauttaa Grönblom."

http://www.pohjalainen.fi/uutiset/maakunta/vaasan-laivaliikenne-pysahtyi-1.1105829

.


Asiantuntija

  • Guest
Vs: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2940 on: 04. 12. 2011 07:07 »

.

Ja miten tällainenkin konstailu on päässyt menemään läpi??? Onko RG line yhtiönä koskaan varsinaisesti hallinnut terminaalia vai onko se vuokrattu vasta kun konkurssi on astunut voimaan? Ja tämänkö pitäisi lisätä luottamusta toimintaan?


.


Mikä ihmeen konstailu? Vainoharhaisilla ihmisillä kaikki muuttuu jälkeenpäin Rabben tekemäksi konstailuksi, eli kusetukseksi. Sopimuksia ei voi tehdä vain toisen osapuolen näkökannalta ja kaikkia tulevia tapahtumia ei pysty sopimukseen laittamaan - varsinkaan silloin kun ne eivät ole suunniteltuja. 
Luottamusta kenen toimintaan? Vuokraamisesta on tehty vuokrasopimus, joka on nimensä mukaisesti sopimus, jossa sopimuksen molemmat osapuolet ovat sopineet vuokraamisen ehdoista.

EDIT:
Ps. Mua rupeaa muuten pikkuhiljaa oikeasti risomaan tämä tarkoitushakuinen kateellisten ihmisten suorittama Rabben mustamaalaaminen. Vai kuuluuko tuo toiminta vaan Vaasalaiseen kulttuuriin? Vaasahan on oikea kateuden pesä. Kadehditaan esim. Seinäjokea milloin mistäkin, mutta kun pitäisi tehdä Vaasassa jotakin, niin siitä saattaa syntyä jotakin haittaa jollelkin tai siihen menee varoja. Välillä tuntuu vähän siltäkin, että halutaan vaan etsiä epäonnistumisia ja katsella niistä sitten, että kuinka joku on yrittänyt kusettaa. Ei ole varmaan helppoa epäilijälläkään, kun kaikki energia menee muiden epäilyyn  ja ei oikein itse pääse tekemään mitään, mitä muut voisivat kadehtia.
« Last Edit: 04. 12. 2011 07:07 by Asiantuntija »

Offline Marko Heinonen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 755
  • Gender: Male
  • Marko Heinonen
    • View Profile
    • Email
Vs: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2941 on: 04. 12. 2011 09:09 »
Perhanavie ku meillä on oma tehdas mikä tekee ehkä mailman parhaita laivan moottoreita ja nyt kippoon pitäisi kaksi vaihtaa.

Ihan näppärä huomautus.

Mutta itse pääasiaan: on varmaan tullut jo ihan käytännössä todetuksi, että mitään kovin suurta tarvetta henkilöliikenteelle (hlö./päivä) ei vaasa-Umeå väliilä ole.
Kaikki taxfree haaveilut ja "viihdematkailu" voidaan unohtaa, ne eivät enään palaa.

Nykyinen alustyyppi on juuri oikea tuohon väliin. Mahtuu riittävästi rahtia, ja samalla laivalla voidaan viedä se pieni määrä ihmisiä yli, mitä pitää, ja mille on tarve.
Olen seurannut tilannetta vain sivusta, mutta mielestäni vaasan yritykset (poislukien logistiikkafirmat) ovat olleen melko hiljaa tässä asiassa.

Olisi varmaan syytä tarkemmin selvittää, mitkä yritykset, ja miltä seudulta, tuota linjaa eniten käyttävät.
Eli kelle se kuljetusreittinä on tärkein. Wärtsiä ei käytä, ja ABB kai aika minimaalisesti?
Peräänkuulutankin nimenomaan maakunnan (jopa EePee) osallistumista voimakkaammin tähän keskusteluun, seudullisesta asiastahan tässä on kysymys.
Laivalinjan pelastaminen on sysätty viimekädessä vaasan kaupungin ongelmaksi, vaikka kyse lienee suuremman alueen edusta.

No, tähän ollaan totuttu. Vaasa joutuu toteuttamaan yksin paljon koko seutukuntaa palvelevia hankkeita.
« Last Edit: 04. 12. 2011 09:09 by Marko Heinonen »
MARKO HEINONEN
kaupunginvaltuutettu (kok)
-Vaasa-
"kova kokoomuslainen, jonka sisällä asuu pieni vihreä perussuomalainen demari"

Offline Kari Lajunen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 7818
  • Gender: Male
  • Kerro tästä foorumista mahdollisimman monelle.
    • View Profile
    • Oivakaihdin Oy
    • Email
Vs: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2942 on: 04. 12. 2011 10:10 »
Perhanavie ku meillä on oma tehdas mikä tekee ehkä mailman parhaita laivan moottoreita ja nyt kippoon pitäisi kaksi vaihtaa.

Ihan näppärä huomautus. 

Jos Rabbe suostuu jatkamaan ja tukia on pakko myöntää ja moottorit on pakko vaihtaa, niin tuollainen
tuki moottorien hankinnasta oman kaupungin tuotantolaitoksesta palvelisi monta päämäärää ja olisi
edullisin vaihtoehto monesta syystä.  Siinä ei olisi paljoakaan kuljetuskustannuksia jos asennus voidaan
suorittaa täällä.  Värtsilä Dieselin työllistävä vaikutus lisääntyisi näiden moottorien osalta.  Moottorien
varaosien saanti voisi olla joustavaa.  Siitä olisi monta etua mutta nämä nyt ensimmäisenä tulee mieleen.


Kuva: Kari Lajunen
Täältä katsoen laiva kelluu tasaisesti ja sopii hyvin ja kauniisti maisemaan.
« Last Edit: 02. 11. 2012 14:02 by vahtimestari »
Lähetä tieto tästä ketjusta henkilölle jota arvelet sisällön kiinnostavan ja kavereillesi alareunan "Lähetä Aihe" nappulasta.  Tämä on ainoa keino kertoa tästä foorumista.

Offline Matseman

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 2050
    • View Profile
Vs: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2943 on: 04. 12. 2011 11:11 »
Pari juttua rahdista.

Yrityksillähän ei ole tänäpäivänä omia autoja, vaan ne käyttävät kuljetusliikkeiden palveluja. ABB:n tavaraa kulkee takuulla myös Rabben laivalla.
Siksi tällä hetkellä on hiljaista. Kuljetuksia tilaavat eivät usein edes tiedä mistä kautta heidän tavaransa kulkee.
Kuljetusliikkeelle taas sopii mainiosti alkaa kuljettamaan tavara Haaparannan tai etelän linjojen kautta. Todennäköisesti pitävät peukkuja että laiva uppoaa...
Reaktio tulee vasta sitten siinä vaiheessa, kun aletaan ihmettelemään että mikäs nuo kuljetuskustannukset yhtäkkiä nosti?

Muuten olen kyllä periaatteessa sitä mieltä, että rekka on erittäin onneton ratkaisu kuljettaa tavaraa vuonna 2011.
Puunsärkijä ja Paskakasa. Tyypillinen kaksikielisen perheen tytär. Katkeroitunut "lund",  suomalaisen naisen kanssa sängyssä epäonnistunut hyväksyjä ja kaiken pahan pienentäjä. Katkera  , koneella päivät istuva pahansuopainen nilviäinen. Kukkulan kuningas

Asiantuntija

  • Guest
Vs: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2944 on: 04. 12. 2011 12:12 »

Muuten olen kyllä periaatteessa sitä mieltä, että rekka on erittäin onneton ratkaisu kuljettaa tavaraa vuonna 2011.

Olen lähes varma, ettet tarkoita sitä mitä tuossa kirjoitat tai ainakaan sitä miten se voi tulkita.

Rekkahan on loistava ja oikeastaan lähes ainoa oikea ratkaisu kaikkeen kuljetamiseen, joka vaan kyytiin sopii. Varsinkin kun sen rekan voi laittaa junaan tai laivaan niin, ettei kuorma-autoa tarvita sitä rekkaa vetämässä kuin lastaus ja purkupaikkaan. Samalla säästyy vetoauton verran tilaa laivassa kun käytetään ns. irtoperäliikenettä.

Hyvin suunnitellut kuormat nimenomaan rekkoina ovat erittäin taloudellinen ja ympäristöystävällinen kuljetusmuoto euroopan sisäisessä liikenteessä. Varsinkin silloin jos se rekka kulkee suurimman osan matkasta muuten, kuin kuorma-auton vetämänä, eli laivan tai junan kyydissä. Kuorma-auto käy sitten hakemassa satamasta tai rautatieterminaalista rekan peräänsä ja jakelee tavaran lähiseudule ja kerää uuden kuorman kyytiin. Tämän jälkeen palauttaa rekan paikkaan, josta se lastataan junaan tai laivaan ja matka satojen tai tuhansien kilometrien päähän voi alkaa.

Helsinki-Oulu-Helsinki välillä suuri osa päivittäisestä rekkaliikenteestä kulkee nimenomaan junalla. Illalla junaan lastataan rekkoja ja täysperävaunuyhdistelmiä peräkkäin satojen metrien matkalle. Edes Täysperävaunuyhdistelmissä ei ole kuljettajia noilla matkoilla mukana. Eri kuljettajat noutavat auton junalta. He purkavat ja lastaavat auton ja laittavat se taas illalla junaan. Yksi kuljettaja saattaa päivän aikana purkaa ja lastata useammankin rekan tai täysperävaunuyhdistelmän. Ympäristörasitus on tälläisessä systeemissä murto-osa kumipyöräliikenteen normaalista tasosta.

Offline Matseman

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 2050
    • View Profile
Vs: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2945 on: 04. 12. 2011 13:01 »
Kuskasin yhdessä vaiheessa paljon länsi-Euroopassa. Sain silloin tarpeekseni rekoista ja ajattelin usein, että näin ei voi eikä saa jatkua. Kilometrin pituisia rekkajonoja ja joskus oli ihan toivotonta pitää silmällä, mistä kohtaa piti ajaa ulos moottoritieltä.
Keski-Euroopassa ja pohjois-Italiassa homma on myös hurjaa. Alpeille ei lasketa rekkoja päiväsaikaan ja niitä kerääntyy sitten illan suussa kilometrikaupalla odottamaan, että jono lasketaan liikkelle vuoristoon. Siellä on aika ikävää henkilöautolla seassa.

Rotterdamin tavarasatama taitaa olla yksi Euroopan suurimmista. Sinne menee myös kiskot, mutta niiden päällä kasvaa ruoho. Kaikki rekoilla.

Katsoin kerran mielenkiintoisen ohjelman Euroopan rekkarallista. Yksi hyvä esimerkki oli Absolut Vodka. Tarkkailun aiheena ne himmeät pullot. Nehän valmistetaan Skotlannissa. Sen jälkeen rekoilla Belgiaan. Siellä ne hiekkapuhalletaan himmeiksi ja taas rekkaan, Ruotsiin puollotettaviksi. Ja rekoilla jakeluun ympäri Eurooppaa.

Jutun yhteydessä haastateltiin erästä rekkakuskia, joka vei maataloustuotteita Saksaan. Paluukuormassa oli yksi sohva. Kertoi, että näin käy aika usein, uusi kuorma odottaa kotona, mutta paluukuormaa ei voi odottaa kuinka kauan tahansa.

No tähän on kaksi syytä. Rekka on halpa tapa kuljettaa, hintoja poljetaan tosin julmasti ja pohjoisen kuskit ovat pian kaikki puolalaisia. Toinen on juna, jonka verkosto on hankala ja tavaran käsittely kivikauden tasolla. Juna vaihtoehtona on huono, niin ikävää kuin se onkin.

Suomessa rekka tiellä rassaa yleensä sillä, kun ei pääse ohi. Suomessa on vähän rekkoja. Mutta näyttää siltä, että sitä kehitetään ja rekkoja on teillä yhä enemmän. Rautatie ja laivat ovat huono vaihtoehto ja on todella ikävää, kun niitä vaihtoehtoja ei kehitetä.

Minusta on tosi ikävää, kun vuonna 2011 ei edes yritetä saada rekkajonoja pois tieltä ja kehittää junaa ja laivaa enemmän.

Nytkin, rahti, josta RG pitää huolta siirtyy maantielle. Olkoonkin että puhutaan aika pienistä määristä.
Puunsärkijä ja Paskakasa. Tyypillinen kaksikielisen perheen tytär. Katkeroitunut "lund",  suomalaisen naisen kanssa sängyssä epäonnistunut hyväksyjä ja kaiken pahan pienentäjä. Katkera  , koneella päivät istuva pahansuopainen nilviäinen. Kukkulan kuningas

Offline manteiro

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 1031
    • View Profile
Vs: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2946 on: 04. 12. 2011 13:01 »
"Vaasa on rampa ilman laivaa", sanoo Pohjalaisen päätoimittaja tänään! Ihanasta Ruotsinmatkasta muistonsa eivät ole hälvenneet. Omituista asiassa on se, ettei ikuisuuden jo Pohjalaista mielensä mukaan luotsannut ole huomannut laivayhteyden nykyistä olemassaoloa.
Tottapuhuen, eihän sitä ole huomanneet monet suomenruotsalaisetkaan kuin vasta nyt. Kun yhteys on uhattuna, alkaa kova poru veronmaksajien lompakon perään. Eikö tässä tilanteessa voisi jo kysyä sv. folktingetin perään, taustan miljardisäätiöillä on intressit ja varat ylläpitää turhiksi osoittautuneita ja kalliita Ruotsi-yhteyksiä Vaasasta Uumajaan. 

"Vaasa on rampa ilman laivaa", haloohaloo, käyväthän laivat, isotkin, Vaasan satamassa, jos sattuu kuljetetettavaa olemaan. Ja sattuuhan sitä ihan mukavasti olemaankin. Paitsi pienelle Vaasa ja Uumajan välillä liikennöivälle RG-paatille.
Pohjalaisen suhtautuminen on yksipuolistunut nykyisen päätoimittaja aikana, tuntuu, että toimittajienkin näppäimet on kallellaan ...!
(Pohjalainen ei nettikyselyssä RG-laivasta ottanut vastaan (klo 13) EI-vastauksia - huomasitteko?) Ei kait tarkoituksellista, eihän!?

 

Offline Merimies

  • Kokelas
  • *
  • Posts: 19
    • View Profile
Vs: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2947 on: 04. 12. 2011 13:01 »
Samalla esimerkiksi Sea Wind joka on vuodesta 1989 kuskannut junia Turun ja Tukholman välillä joutuu nyt lopettamaan junien kuljetuksen. Ei varustamosta johtuen vaan VR joka ei tykkää kilpailusta asetti kapuloita rattaisiin, ja näin junarahti tuleekin kilpailijoille liian kalliiksi ellei lähetä tarpeeksi suuria määriä.

Yksi syy tilanteeseen on myös se että kun kuljetustarve laman myötä väheni, niin rahtihinnatkin putosivat. Näin sitten esimerkiksi Finnlink on hivenen harrastanut halpamyyntiä - mikä näkyy myös Vaasan tilastoissa.

Ideaalisessa tilanteessa tuossa olisikin alus joka pystyisi muutaman päivän viikossa ajamaan sekä Uumajaan että esimerkiksi Härnösandiin - taloudellisesti ja mukavasti. Osan viikosta taas olisi pystyttävä tarjoamaan Uumajaan aikataulua joka mahdollistaisi Suomalaisten ostosretket Ruotsiin ja päinvastoin. Se taas ei ole toteutettavissa helposti, eikä halvalla. Itse uskon kuitenkin että RG-Line pystyy nykyisellään saamaan korkeintaan puolet kyytiin houkuteltavissa olevasta rahdista. Syinä mm Ruotsin pään satama, sekä Finnlinkin paremmat jatkoyhteydet. Näin ollen paljon rahtia joka voisi tulla kyytiin meneekin Naantaliin. Ja miksi ei menisi - yksi lähtö päivässä ja suuntaa kilpailee 3 lähtöä päivässä ja suuntaa vastaan, samalla kun kuljettajat saavat sen tarvitun lepoajan.

Ai - niin - se terminaalisotku. Ei ole todellakaan epätavallista että yritysryppäässä, joka kuitenkin esimerkiksi Rabben konserni on, eri yhtiöt tekevät hiukan eri asioita. Ei siksikään ole epätavallista että yksi yritys vuokraa kiinteistöä jota toinen yritys samassa konsernissa sitten käytetään. Ei mitenkään epätavallista ja täysin lailllistakin. Sitten, jos tulee eteen konkurssi tai yrityskauppa, niin tätä tilannetta voi joutua muuttamaan.

Esimerkiksi vielä 1980-luvulla yritys jonka tunnette nimellä Viking Line ei omistanut yhtä ainoatakaan laivaa vaikka niillä olikin monta liikenteessä. Siellä silloin kolme eri varustamoa omistivat alukset jotka kulkivat Vikingin liikenteessä - se oli vain markkinointiyhtiö. Varustamot peittivät Vikingin, joka oli siis noiden kolmen varustamon omistama yhteisyritys, kulut suoraan ja sille annettiin PIENI voitto. Muut rahat menivät suoraan sen laivan varustamolle joka sen omisti. Tänään tilanne ei ole enää sama. Ensin yksi näistä kolmesta meni investoimaan muihin, vähemmän kannattaviin toimintoihin, kuten Merenkurkun liikenteeseen, Englannin kanaalin liikenteeseen ja risteilyaluksiin, ja se pakkomyytiin kilpailijalle. Siten Vaasanlaivat päätyivät Siljalle. Sen jälkeen muutama vuotta myöhemmin kolmikon ruotsalainen osapuoli joutui konkurssiin. Se onkin harvinainen konkurssi, koska kassaan jäi rahaa. Rahoittajapankki vain sattui olemaan Siljan suuromistaja ja vaihtoehdot olivat heille 3:
1. Kärsitään tappioita kun Silja on raskaasti tappiollinen.
2. Kärsitään tappioita kun Silja menee konkurssiin.
3. Annetaan jonkun muun kärsiä tappiot kun kaadetaan kilpaileva varustamo.

Vaihtoehto 3 voitti.
« Last Edit: 04. 12. 2011 13:01 by Merimies »

Offline herkkoo

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 7443
  • Gender: Male
    • View Profile
    • Email
Vs: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2948 on: 04. 12. 2011 14:02 »

"Vaasa on rampa ilman laivaa", haloohaloo, käyväthän laivat, isotkin, Vaasan satamassa, jos sattuu kuljetetettavaa olemaan. Ja sattuuhan sitä ihan mukavasti olemaankin. Paitsi pienelle Vaasa ja Uumajan välillä liikennöivälle RG-paatille.
 

Ehkä nolointa tässä tilanteessa on se että tavallisellekin kaduntallaajalle on valjennut se tosiasia ettei nämä pohjallisenkin usein mainostamat paikalliset "talouden moottorit" edes tarvitse RG:tä yhtään mihinkään

-


Offline Matseman

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 2050
    • View Profile
Vs: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2949 on: 04. 12. 2011 16:04 »

"Vaasa on rampa ilman laivaa", haloohaloo, käyväthän laivat, isotkin, Vaasan satamassa, jos sattuu kuljetetettavaa olemaan. Ja sattuuhan sitä ihan mukavasti olemaankin. Paitsi pienelle Vaasa ja Uumajan välillä liikennöivälle RG-paatille.
 

Ehkä nolointa tässä tilanteessa on se että tavallisellekin kaduntallaajalle on valjennut se tosiasia ettei nämä pohjallisenkin usein mainostamat paikalliset "talouden moottorit" edes tarvitse RG:tä yhtään mihinkään

-



Minusta tässä on kyllä nolointa se, että jotkut tavalliset tallaajat eivät ole vieläkään ymmärtäneet, että RG linen palveluja käyttää moni. Ja vielä nolompaa on se, kun tavallinen tallaaja laskee vain takavuosien tax-free rallin tarpeelliseksi ja sen jälkeen ei ole sitten enää mitään.
« Last Edit: 04. 12. 2011 16:04 by Matseman »
Puunsärkijä ja Paskakasa. Tyypillinen kaksikielisen perheen tytär. Katkeroitunut "lund",  suomalaisen naisen kanssa sängyssä epäonnistunut hyväksyjä ja kaiken pahan pienentäjä. Katkera  , koneella päivät istuva pahansuopainen nilviäinen. Kukkulan kuningas

Offline herkkoo

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 7443
  • Gender: Male
    • View Profile
    • Email
Vs: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2950 on: 04. 12. 2011 17:05 »

.

Asian "sivussa" tuli ikävästi ilmi että näillä paikallisilla "talousmoottoreilla" ei ole mitään varsinaista syytä olla juuri Vaasassa (koska eivät tarvitse meriyhteyttä juuri Vaasasta) vaan voivat koska tahansa siirtää tuotantonsa mihin nyt sattuu huvittamaan

.

Offline Matseman

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 2050
    • View Profile
Vs: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2951 on: 04. 12. 2011 17:05 »

.

Asian "sivussa" tuli ikävästi ilmi että näillä paikallisilla "talousmoottoreilla" ei ole mitään varsinaista syytä olla juuri Vaasassa (koska eivät tarvitse meriyhteyttä juuri Vaasasta) vaan voivat koska tahansa siirtää tuotantonsa mihin nyt sattuu huvittamaan

.


Kaikille lienee selvää, että valtaosa vaasalaisista ei tarvitse laivaa. Sitä minä vain ihmettelen, että miksi katseet kohdistetaan heihin? Eihän tässä niistä "talousmoottoreista" ole kysymys.
Puunsärkijä ja Paskakasa. Tyypillinen kaksikielisen perheen tytär. Katkeroitunut "lund",  suomalaisen naisen kanssa sängyssä epäonnistunut hyväksyjä ja kaiken pahan pienentäjä. Katkera  , koneella päivät istuva pahansuopainen nilviäinen. Kukkulan kuningas

Asiantuntija

  • Guest
Vs: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2952 on: 04. 12. 2011 18:06 »

.

Asian "sivussa" tuli ikävästi ilmi että näillä paikallisilla "talousmoottoreilla" ei ole mitään varsinaista syytä olla juuri Vaasassa (koska eivät tarvitse meriyhteyttä juuri Vaasasta) vaan voivat koska tahansa siirtää tuotantonsa mihin nyt sattuu huvittamaan

.


Ei ole syytä olla Vaasassa, koska eivät tarvi meriyhteyttä Vaasasta?
On kai täällä niille nyt muutakain tarjottavaa kuin meriyhteys.

Montako työpaikkaa muuten nuo talousmoottorit tuovat? Ja montako tuovat muut.

Tuli muuten yhtäkkiä mieleen karu lisätotuus. Saattaa olla etteivät nuo "talousmoottorit" tarvitse raippaluodon siltaakaan mihinkään, eli heidän lähtö pois on ilmeiseti vaan ajankysymys. Todennäköisesti lähtevät heti kun huomaavat tilanteen, jos huomaavat. No... ei kerrota niille. Voi helvetti sentään.

EDIT: Olisiko niin, että tilanne olisi parempi ilman liikennettä, koska silloin "talousmoottorien" ei tarvitsisi lähteä mihinkään, kun sitä liikennettä mitä he eivät tarvitse ei olisi ja näin ei tarvitsisi sen takia lähteä pois, koska eivät tarvitse tuota liikennettä. (mulla rupee vissiin jo jumittamaan tämä Vaasalainen huonojen asioiden etsintä "kylttyyri")

Offline jali

  • Aktiivi vaikuttaja
  • ****
  • Posts: 424
    • View Profile
Vs: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2953 on: 04. 12. 2011 18:06 »
Kyllä Wärtsilä alkaa käyttämään enemmän satamaa kun saadaan silta vahvistettua sinne ja liuska ro-ro laivoille lastausta varten.
Nyt lastataan porissa moottorit laivoihin joita lähtee vaasasta suunnilleen kaksi erikoiskuljetusta päivässä poriin.

Offline Henry Eklund

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 1871
  • Gender: Male
    • View Profile
    • Email
Vs: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2954 on: 04. 12. 2011 18:06 »
Kuinka paljon tavalliselle kadun tallaajalle nousee hinnat kun kumipyörien päällä kulkee kaikki tavara pitemmän lenkin, kuinka moni firma siirtää vielä enemmän tuotantoa muualle. Aikamoinen fakiiri joka osaa laskea mutta hinnat nousee varmasti ja työpaikkoja näivettyy. Just juna kulkee sähköllä tyhjään laituriin ja vaskiluodon sillan laajennuksesta hyötyy turverekat vaikka aluksi ajateltiin että kestää kuljettaa Wärtsilän ja ABB:n, Lilbakan ja muiden raskaita koneita. Ollaanko me ihan hölmöjä, varmaan väyläkin satamaan ruopataan. Nythän on kyse miljoonasta vuodessa ja montako miljoonaa pantiin reitin käyttöön jonka omistaja teki töitä ilmaiseksi, olemme todellisia hölmöläisiä.
Kipu kasvattaa muttei opeta elämään kunnolla.

Offline herkkoo

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 7443
  • Gender: Male
    • View Profile
    • Email
Vs: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2955 on: 04. 12. 2011 18:06 »

Tuli muuten yhtäkkiä mieleen karu lisätotuus. Saattaa olla etteivät nuo "talousmoottorit" tarvitse raippaluodon siltaakaan mihinkään, eli heidän lähtö pois on ilmeiseti vaan ajankysymys. Todennäköisesti lähtevät heti kun huomaavat tilanteen, jos huomaavat. No... ei kerrota niille. Voi helvetti sentään.


Se on kyllä totta että eivät tarvitse Raippaluodon siltaa koska se on toisessa kunnassa

Toivottavasti kukaan ei huomaa mitään

.

Asiantuntija

  • Guest
Vs: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2956 on: 04. 12. 2011 19:07 »

Tuli muuten yhtäkkiä mieleen karu lisätotuus. Saattaa olla etteivät nuo "talousmoottorit" tarvitse raippaluodon siltaakaan mihinkään, eli heidän lähtö pois on ilmeiseti vaan ajankysymys. Todennäköisesti lähtevät heti kun huomaavat tilanteen, jos huomaavat. No... ei kerrota niille. Voi helvetti sentään.


Se on kyllä totta että eivät tarvitse Raippaluodon siltaa koska se on toisessa kunnassa

Toivottavasti kukaan ei huomaa mitään

.


Eivätkö osaa ylittää kunnanrajaa? Miten käy tavaroiden, joita valmistavat? Jäävätkö pysyvästi Vaasalaisten riesaksi, koska millään muulla kuin Vaasalla ei ole heidän toimintaan vaikutusta.

Täältä tähän.

Offline Matseman

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 2050
    • View Profile
Vs: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2957 on: 04. 12. 2011 19:07 »
Kuinka paljon tavalliselle kadun tallaajalle nousee hinnat kun kumipyörien päällä kulkee kaikki tavara pitemmän lenkin, kuinka moni firma siirtää vielä enemmän tuotantoa muualle. Aikamoinen fakiiri joka osaa laskea mutta hinnat nousee varmasti ja työpaikkoja näivettyy. Just juna kulkee sähköllä tyhjään laituriin ja vaskiluodon sillan laajennuksesta hyötyy turverekat vaikka aluksi ajateltiin että kestää kuljettaa Wärtsilän ja ABB:n, Lilbakan ja muiden raskaita koneita. Ollaanko me ihan hölmöjä, varmaan väyläkin satamaan ruopataan. Nythän on kyse miljoonasta vuodessa ja montako miljoonaa pantiin reitin käyttöön jonka omistaja teki töitä ilmaiseksi, olemme todellisia hölmöläisiä.

Kukaan tavallinen tallaaja ei tule koskaan huomaamaan eri hintoja kuljetusten takia. Ethän sinäkään kysele ostaessasi esim. uutta kaulapantaa koiralle, että onko hinta noussut ja miksi. Eri asia sitten sellaiselle, joka tekee niitä kaulapantoja ja kuskaa niitä esim. jollekin jälleenmyyjälle Ruotsiin, Vaasan korkeudelle.
Sama kuin yritykset, jotka keskittävät tuontantonsa myös vientiin. Niille on hyvä jos on olemassa hyvät edellytykset kasvuun. Laivalinja on yksi sellainen.
Moni yritys Suomessa on siirtänyt tuontantonsa jo työvoiman kalleuden vuoksi halpamaihin. Tekeekö laivalinjan lopettaminen Vaasasta paremman paikan yrittäjälle? Ei varmasti.


 (mulla rupee vissiin jo jumittamaan tämä Vaasalainen huonojen asioiden etsintä "kylttyyri")


Olen muuten tuumaillut samaa. Jos negatiivinen asenne olisi ollut aina voitollinen Vaasassa, niin mitä olisi jäljellä?
Mikähän vaasalaisia oikein vaivaa?

Tässä on muuten myös hyvä muistaa eräs asia: yksi hikinen laivalinja on helppo lopettaa. Uuden sellaisen käynnistäminen on taas erittäin vaikeaa. Tässä voi käydä helposti niin, ettei Vaasaan tule enää koskaan laivalinjaa jos Rabben linja nyt tosiaankin lopettaa liikennöinnin. Ja siitä sitten lähdetään aina - eihän Vaasassa ole edes kunnon rahtilinjaa Ruotsin puolelle. Minulle tämä utopiaa. Satamakaupunki, jossa ei ole laivalinjaa länteen...

Mitä matalaksi ensi kerralla? Juna Seinäjoelle? En minä ainakaan usko, että se linja kannattaa...
Puunsärkijä ja Paskakasa. Tyypillinen kaksikielisen perheen tytär. Katkeroitunut "lund",  suomalaisen naisen kanssa sängyssä epäonnistunut hyväksyjä ja kaiken pahan pienentäjä. Katkera  , koneella päivät istuva pahansuopainen nilviäinen. Kukkulan kuningas

Offline Henry Eklund

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 1871
  • Gender: Male
    • View Profile
    • Email
Vs: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2958 on: 04. 12. 2011 19:07 »
En koskaan kiinnitä huomiota hintaan muutoin kuin onko mulla varaa ostaa se ja tuntuuko se hintansa arvoiselle, mä en tiedä mitä maitolitra maksaa. Bensiinin hinnan tiedän suuripiirtein kun näkyy mittarissa mutta sitäkään en tiedä kuin alle 2€ litra on vielä. Laivalipun hintaa en ole koskaan kysynyt vaan olen mennyt yli siitä missä vähiten ajoa ja uumajan kautta mennessä piti ottaa hotelli koska en aja väsyneenä. Sekin loppui kun isä kuoli niin asiaa Ruotsiin ei ole ollut, ihan etelä Ruotsissa oli niin Tanskasta piti hakea kultaTuboria ja Bynamiittikaljaa. Mä elän tulojen mukaan enkä vertaile tommosia asioita, ei ole paljon jäänyt mutta ei ole raha loppunutkaan. Nyt haluaisin ihan Vaasan imagon takia että laivaliikenne pysyy kun sen eteen on tehty paljon työtä eikä sitä saisi ottaa aloittajalta konkunssipesän haltyyn jossa joku lakimies käärii hihoisinsa rahaa.
Kipu kasvattaa muttei opeta elämään kunnolla.

Offline herkkoo

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 7443
  • Gender: Male
    • View Profile
    • Email
Vs: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2959 on: 04. 12. 2011 19:07 »

Eivätkö osaa ylittää kunnanrajaa? Miten käy tavaroiden, joita valmistavat? Jäävätkö pysyvästi Vaasalaisten riesaksi, koska millään muulla kuin Vaasalla ei ole heidän toimintaan vaikutusta.

Täältä tähän.

Raippaluodon silta on muuten hyvä esimerkki että ihan mitä tahansa ei voi perustella sillä että kaikki talous nousee kohisten tulee satoja työpaikkoja yms. jos tehdään tarpeeseen nähden täysin poskettoman kallis silta tai laitetaan sitten joku mikä tahansa paatti väkisten kruisaamaan edestakaisin

.