Author Topic: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri  (Read 503665 times)

0 Members and 12 Guests are viewing this topic.

Offline Pentti Suksi

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 2215
    • View Profile
    • Email
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #1280 on: 10. 11. 2007 20:08 »
Siis sama asia neljännen kerran valtuustoon, osoittaa jo arvostelukyvyn puutetta. Tietää taas
ainakin kaksi valtuuston istuntoa valitusteineen hallinto-oikeus ja korkeinhallinto-oikeus. Tytäryhtiö on C-luokassa ei luotonantoa, emeyhtiö nousuut tänä vuonna C luokasta B luokkaan.
Sitten kysymys, kuinka monen vaasalaisen työpaikka on kysymyksessä? Vastapuoli on höpöttänyt kuin Tiibettiläiset mantraa, merenkurkun liikenne on säilytettävä. Mitkä on perustelut?
Ennenkuin on uusi päätös lainvoimainen, jos se olisi myönteinen jota vahvasti epäilen, siihen menee aikaa reippaasti toista vuotta kun se on käynyt valitustien läpi. Silloin on vuosiluku 2009. Kestääkö Grönblomin housut siihen asti? Nordmannin sanojen mukaan ei, ei edes jouluun saakka.

Sitten minä kysyn, mitä hyötyä on Grönblomin veljen poistumisesta valtuustosalista?
Istuu lehterillä räpläämässä kännykkää. Mitä poistumista se on? Ennen varmistettiin ettei ollut edes käytävälläkään.

Se on erittäin hyvä ja myönteinen asia että tämä on edelleen aktuelliasia kunnallisvaaleissa.
Epäilen että "hyviä veljiä" on tipahtanut monta valtuustosta. Se tulee kansalaisdemokratian voiton juhlaa.

Pentti Suksi

Offline vehkis

  • Kokelas
  • *
  • Posts: 16
    • View Profile
    • Email
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #1281 on: 10. 11. 2007 21:09 »
Hei.

Luottamushenkilon on voitava luottaa lahtokohtaisesti siihen, etta asioiden valmistelu on tehty ammattitaidolla ja lain mukaan. Nyt on paassyt kaymaan niin, ettei kaupunginhallituksessa hoksattu sita seikkaa, etta RG-Line ei ollut edes tehnyt mitaan anomusta. Asia on huomattu jalkikateen, ja osoittaa miten heikolla tolalla virkamieskoneistomme johto on.

Valitettavasti kaupunginhallitukselle tapahtuva asioiden valmistelu on kaynyt koko ajan yha puutteellisemmaksi. Kummasta on kysymys: 1) siitako, etta kunnallislainsaadannon perusteita ei tunneta, tai 2) etta niihin suhtaudutaan ylimielisesti?

Kun tiedetaan, etta kaupungin johdossa olevat esittelijat eivat ole "eilisen teeren poikia", olen taipuvainen tulkitsemaan tilanteen ylimielisyydeksi. Tama on paha  juttu, silla vain harva laake tepsii tahan vaivaan.

Tulkitsen taman niin, etta vastakkain ovat nyt kabinettipolitiikka ja kaupunkilaisten laajasti tukema laillisuuden ja kohtuuden linja. Kaupungin kassaylijaamat yhkaavat sulaa perusteettomasti yrityksille jaettaviiin lahjoihin. RG-Linen osalta kysymys on nyt siita, ymmartavatko kabinetin jasenet sen, etta kaupunki ei ole oikea instanssi pelastamaan yhtakaan yritysta konkurssista.

Marjatta Vehkaoja




Offline Oksanen

  • Kansalaisaktiivi
  • ***
  • Posts: 226
  • "Lisää painetta", sanoi putkimies.
    • View Profile
    • Email
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #1282 on: 11. 11. 2007 05:05 »
Marjatta Vehkaoja kirjoittaa:
>Tulkitsen taman ( RG-Linen tuen ottaminen uudelleen esiin) niin, etta vastakkain ovat nyt kabinettipolitiikka ja kaupunkilaisten laajasti tukema laillisuuden ja kohtuuden linja. Kaupungin kassaylijaamat yhkaavat sulaa perusteettomasti yrityksille jaettaviiin lahjoihin. RG-Linen osalta kysymys on nyt siita, ymmartavatko kabinetin jasenet sen, etta kaupunki ei ole oikea instanssi pelastamaan yhtakaan yritysta konkurssista.<

Näinhan se on.  Ensin kuitenkin siitä että hakupapereiden puuttumista ei huomattu.  Eikö se ole farssi?  Miksi asian ytimeen ei puututa?  Miksei siitä nosteta  valtakunnallinen häly?  Eikö tämä ole sen luokan kysymys että puuhamiesten mahdollisuus jatkaa virassaan ja luottamustoimessaan pitäisi asetaa kyseen alaiseksi?  Entä päätösten lainvoimaisuus?

Sitten itse uuteen käsittelyyn.  Kysymys on selvästi revanssista niin kuin täällä on todettu. Lumio, Kouhi etc. eivät pysty nielemään tappiotaan.  Minä näen että kysymys on todella kabinettipolitiikan ja korruptoituneen hallintotavan ja uudenlaisen avoimemman kunnallispolitiikan välisestä ”viimeisestä taistosta”.  Ymmärrän toki että se uusikin kunnallispolitiika tarvitsee valvojansa.

Jos uusin vännös jostain syystä menisi valtuustoon saakka, niin päätöksen yhteydessä valtuutetut joutuisivat ottamaan samalla myös kantaa siihen, haluavatko he jatkaa nykyisen sanelupolitiikan linjoilla vai ottavatko he päätöksenteon omiin käsiinsä.

Jos valtuustokäsittely jostain syystä toteutuisi ja ns. ”kouhilaiset” voittaisivat, merkitsisi se täydellistä ylivaltaa ainakin tämän  valtuustokauden loppuajaksi, mutta tuskin pidemmäksi aikaa.
« Last Edit: 11. 11. 2007 05:05 by Oksanen »

Offline suoraan asiaan

  • Aktiivi vaikuttaja
  • ****
  • Posts: 252
    • View Profile
    • Email
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #1283 on: 11. 11. 2007 08:08 »
Ei kunnanjohtajan erottaminen epäluottamuksen vuoksi niin kummallinen asia ole. Vuodesta 2003 n. parinkymmen kunnanjohtajan luottamus on punnittu valtuustossa. Kuntalain 25 §:n nojalla sekä toistaiseksi että määräajaksi valittu kunnanjohtaja voidaan irtisanoa tai siirtää muihin tehtäviin, jos hän on menettänyt valtuuston luottamuksen.

Kunnanhallitus on keskeinen ja näkyvä kunnan toimielin ja sillä on laaja tehtäväkenttä. Kuntalain mukaan kunnanhallitus johtaa kunnan hallintoa ja vastaa kunnan taloudesta.
Myös kunnanjohtajan ja kunnanhallituksen välillä pitää vallita luottamuksellinen ja avoin tilanne ja ilmapiiri. Kunnanjohtajan johtajasopimuksessa on korostettu luottamuksen merkitystä. Sopimuksen mukaan kunnanhallituksen tulee tukea kunnanjohtajaa siinä johtamistyössä, jota hän tekee yhdessä kunnanhallituksen kanssa.

Kunnanhallitus valmistelee kaikki valtuuston päätökset, sekä panee valtuuston päätökset täytäntöön. Kunnanhallitus valvoo kunnan etua, käyttää kunnan puhevaltaa ja edustaa kuntaa. Lisäksi kunnanhallitus antaa ohjeita edustajilleen ylikunnallisissa toimielimissä.
Parhaiten kollegiaalisen työpaikan toiminta sujuu silloin kun vallitsee luottamus. Luottamukseen perustuvan vuorovaikutteisen päätöksentekokulttuurin luominen edellyttää monia seikkoja. Näitä ovat mm:

- rehellisyys, avoimuus, tiedon jakaminen
- sitoutuminen yhteisiin päätöksiin, tahto ja vastuun kantaminen
- vastavuoroisuus, asiallinen palautteen antaminen
- ennustettavuus, turvallisuus, johdonmukaisuus
- arvostus, kunnioitus, toisten ihmisten osaamisen arvon tunnustaminen.

Nummi-Pusula ote pöytäkirjasta:
http://www.nummi-pusula.fi/kirjat/dyn5web/kokous/2007827-1.HTM

Offline sähläri

  • Kokelas
  • *
  • Posts: 26
    • View Profile
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #1284 on: 11. 11. 2007 09:09 »
Mitä sille KPOn maksamalleTallinnan- ja Lapinmatkailujupakalle kuuluu? Koska tuomiot on odotettavissa?

Moderaattori

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #1285 on: 11. 11. 2007 09:09 »
Jääköön ylläoleva tähän.  Jos ei nyt sentään aloitettaisi lynkkausketjua.  Netti ei voi olla kenttäoikeus, pikaoikeus, käräjäoikeus, toverituomioistuin eikä giljotiini. 

Jatkossa moderaattorit valvovat.

Siirrä postauksesi virkamiesmoraaliketjuun jos haluat jatkaa aiheesta.  Tässä ketjussa keskustellaan RG-Linen tuesta.  Jos tämä keskustelu tuo esille luottamuspulan niin sitten keskustellaan siitä.

Ns. tallinnanmatkasta on ymmärtäkseni tuomio luetttu.
« Last Edit: 11. 11. 2007 09:09 by Moderaattori »

Offline Pentti Suksi

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 2215
    • View Profile
    • Email
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #1286 on: 11. 11. 2007 10:10 »
Kiitos Marjatta Vehkaojalle. Teksti oli selkeää, vaan yhdestä minun todella miettiä mikä vaihtoehto. Kyllä hallinto mättää aikapahasti.  Kovan pohtimisen jälkeen tulen tulen siihen kantaan että molemmissa on vikaa. Piittaamattomuus laista ja ylimielisyys.

Siihen on liikaa totuttu että komen kopla päättää koko valtuuston puolesta miktä tehdään ja
siihen ei ole oikein uskallettu puuttua koska hyväveli porukka kostaa. Nyt on noussut ryhtiliike ja
hyvä näin. 82 % kaupunkilaisista vastustaa RG Linenelle rahan pumppausta. On poliittista itsemurhaa lähteä vaalien alla vastustamaan äänestäjiä.  Minä olen aktiivisesti seurannut keskustelua niin puolustelijoiden ääni vaiennut. Miksi? Kanavat ovat teilläkin auki, tulkaa selittämään kansalle tekojanne, ulos kabineteista. Hallinto läpinäkyväksi.

Olen kyllä sitä mieltä että luottamukset pannaan niin virkamiesten kuin luottamusmiesten kkohdalla kyseenalaiseksi ja ymmärrän heitä kovasti. Siksi kataantuneita kaupunkilaiset ovat.

Ja sitten myös tärkeä asia, laskekaapa nyt minun lippuni vuodelta 2006 ja 2007 paljonko minä maksoin laivayhtiölle lipustani ja paljonko siihen tukea yhteiskunnalta. Olisi mielenkiintoista
tietää?

Nyt sitten  kaupungin päätös olla perimättä satamamaksuja ja takausmaksuja. Oliko päätöksellä takarajaa? Vai oliko tämä lahjoitus RG Linelle ja paljonko peritään viivästyskorkoa. Mistä alkaen satamamasksuja on rästissä?

Pentti Suksi

Offline sähläri

  • Kokelas
  • *
  • Posts: 26
    • View Profile
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #1287 on: 11. 11. 2007 12:12 »

Nyt sitten  kaupungin päätös olla perimättä satamamaksuja ja takausmaksuja. Oliko päätöksellä takarajaa? Vai oliko tämä lahjoitus RG Linelle ja paljonko peritään viivästyskorkoa. Mistä alkaen satamamasksuja on rästissä?

Pentti Suksi
Eikös ne ollut pääasiassa niitä "läpilaskutusrahoja", eli kaupungin omia rahoja joka on tilittämättä. Summa on niin suuri, että kai niitä ainakin vuodelta on.
Missä vaiheessa virkavirheen kynnys ylittyy? Kuka voi asian saattaa vireille? Entä sitten yrityksen luotottamisesitys ilman lainahakemusta?

Analyyssi

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #1288 on: 11. 11. 2007 13:01 »
1. Juridisesti virkavirheen kynnys on ylittynyt, mutta satamajohtajan taholta. Hän on se henkilö, joka tässä on pulassa. Hänen ei tulisikaan kuunnella kaupunginhallitusta, vaan toimia oman virkasääntönsä perusteella. Näin se vain on. Sillä satamajohtaja/satamalaitoksen hallitus ei tule saamaan tili ja vastuuvapautta. Läpilaskutusrahoja on niin pitkältä ajalta, että toiminta on selvästi virheellistä.

2. Juridisesti KH on myös päättänyt asiasta, joka ei kuulu sen päätäntävaltaan. Taas virkamiesten muotoseikka pahasti väärin. (Ymmärtääkseni kaupunginhallitus ei päätä Vaasan Kaupungin Satamalaitoksen asioista, vaan satamalaitoksen oma hallitus. Satamajohtaja Lars Holmqvistin esityksestä.)

Kertokaa, olenko väärässä?

Ne RG-Linen läpilaskutusrahat välittömästi perintään. Tai vaikka koko perintäsumma.

Offline sähläri

  • Kokelas
  • *
  • Posts: 26
    • View Profile
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #1289 on: 11. 11. 2007 14:02 »
2. Juridisesti KH on myös päättänyt asiasta, joka ei kuulu sen päätäntävaltaan. Taas virkamiesten muotoseikka pahasti väärin. (Ymmärtääkseni kaupunginhallitus ei päätä Vaasan Kaupungin Satamalaitoksen asioista, vaan satamalaitoksen oma hallitus. Satamajohtaja Lars Holmqvistin esityksestä.)

Kertokaa, olenko väärässä?

Ne RG-Linen läpilaskutusrahat välittömästi perintään. Tai vaikka koko perintäsumma.

Noinhan sen täytyy olla. Mutta satamaa hallitsee liikelaitoksen johtokunta ja siellä on varatuomari Juha Häkkinen (kok) puheenjohtajana. Joutuuko hän vastuuseen? Onko asiaa käsitelty siinä lautakunnassa? Mitä se on päättänyt?
Onko se niin, että jos lautakunta joitan päättää niin vasta sitten voi kaupunginhallitus puuttua peliin? Onko siis kaupunginhallitus vain muuttanut lautakunnna päätöstä vai onko se käsitellyt tosiaan asiaa jossa sillä ei ole edes päätäntävaltaa.
Ja taas Lumion esityksestä?

Offline T.Tyly

  • Aktiivi vaikuttaja
  • ****
  • Posts: 488
    • View Profile
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #1290 on: 11. 11. 2007 14:02 »
Onko tässä sataman eli liikelaitosten johtokunta?
http://www.vaasa.fi/Default.aspx?id=392812
Minäkin olen sitä mieltä, että ravirata on kaavoitettava asunnoille!

Offline pee1assa

  • Aktiivi vaikuttaja
  • ****
  • Posts: 298
    • View Profile
    • Email
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #1291 on: 11. 11. 2007 22:10 »
Onko RG-keissi tulossa jälleen valtuuston käsittelyyn? Monesko kerta? Käsittämätöntä hölmöilyä kaupungin virkojen hoitajilta! Eikö tämä nyt ole selvää: on äänestetty, on kysytty eri gallupeissa.

Olen ollut plakaatteineni pariin otteeseen Hallintotalon edustalla, pitääkö säästää vielä plakaatti, jos vaikka tarvittaisiin? Siitä kyllä MEDIA riemuitsisi, voisimme päästä vaikka pääuutisiin? Päästäisiinkö Pohjalaiseen on jo toinen juttu.

Pertti Salo


Kalle Lanamäki

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #1292 on: 12. 11. 2007 01:01 »
Onko RG-keissi tulossa jälleen valtuuston käsittelyyn? Monesko kerta? Käsittämätöntä hölmöilyä kaupungin virkojen hoitajilta!

SIITÄ VAAN!
kyllä hyvin sopii, että kouhilaiset vielä yrittävät. mutta se on taatusti poliittinen joukkoitsemurha etenkin kun kansa alkaa olla jyvällä perusteista. anojalla ei anomusta, vakuus riittämätön, liiketulosennuste surkea, kilpailun estäminen, tukirahoilla tekohengittäminen, maksujen kavaltaminen kaupungilta eli veronmakjsajilta jne. jos nyt menisi läpi valtuustossa, on tulossa kaikkien aikojen myllerrys seuraavissa kunnallisvaaleissa. puolet putoaa pois kokoomukselta, demareilta ja rkplta. provaasa, vihreät jne saanevat vyöryn. kiva, että saa verorahalla tällaista dallasviihdettä. en tiedä onko kauniita, mutta hullunrohkeita.
« Last Edit: 12. 11. 2007 01:01 by Kalle Lanamäki »

Eric Sardinas

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #1293 on: 12. 11. 2007 06:06 »
Onko RG-keissi tulossa jälleen valtuuston käsittelyyn? Monesko kerta? Käsittämätöntä hölmöilyä kaupungin virkojen hoitajilta! Eikö tämä nyt ole selvää: on äänestetty, on kysytty eri gallupeissa.

Olen ollut plakaatteineni pariin otteeseen Hallintotalon edustalla, pitääkö säästää vielä plakaatti, jos vaikka tarvittaisiin? Siitä kyllä MEDIA riemuitsisi, voisimme päästä vaikka pääuutisiin? Päästäisiinkö Pohjalaiseen on jo toinen juttu.

Pertti Salo



Onko sinusta jotenkin kummallista, jos jotain asiaa käsitellään moneen kertaan?
Jos esimerkiksi tilanne on se, että Merenkurkku saattaa olla pian ilman laivalinjaa, niin eikö se ole silloin valtuuston velvollisuus käsitellä asiaa?

Yrittäkkäämme siis nähdä ero RG-linen ja Merenkurkun liikenteen välillä. Minun plaakatissani lukisi, että valtuuston pitää varmistaa, että Merenkurkun liikenne toimii myös vastaisuudessa.

Offline suoraan asiaan

  • Aktiivi vaikuttaja
  • ****
  • Posts: 252
    • View Profile
    • Email
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #1294 on: 12. 11. 2007 07:07 »
Kalle Lanamki kirjoittaa:
SIITÄ VAAN!
kyllä hyvin sopii, että kouhilaiset vielä yrittävät. mutta se on taatusti poliittinen joukkoitsemurha etenkin kun kansa alkaa olla jyvällä perusteista. anojalla ei anomusta, vakuus riittämätön, liiketulosennuste surkea, kilpailun estäminen, tukirahoilla tekohengittäminen, maksujen kavaltaminen kaupungilta eli veronmakjsajilta jne. jos nyt menisi läpi valtuustossa, on tulossa kaikkien aikojen myllerrys seuraavissa kunnallisvaaleissa. puolet putoaa pois kokoomukselta, demareilta ja rkplta. provaasa, vihreät jne saanevat vyöryn. kiva, että saa verorahalla tällaista dallasviihdettä. en tiedä onko kauniita, mutta hullunrohkeita.

Vähän kallellaan samaan suuntaan

Kylllä jonkun on nyt otettava ohjat käsiinsä.  Minä näen että kaupungin puitteissa tämä henkilö on tarkastuslautakunnan puheenjohtaja Heimo Hokkanen.  Kaikki tapahtunut sisältää niin paljon laittomuuksia ja huonoa hallintoa että asioita ei voi jättä käsittelemättä.

Valtakunnanmediaa piskuisen Vaasan ”loiskiehunta” ei tunnu kiinnostavan.  Pahimmassa tapauksessa kaikki jää vain tätä ketjua lukevien viihteeeksi, niinkuin Kalle vihjaa.

Maaseudun maffia

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #1295 on: 12. 11. 2007 07:07 »
No niin, sardiini alkaa olla asian eli ongelman coressa eli ytimessä...joten tähän piti vielä vastata...

Onko sinusta jotenkin kummallista, jos jotain asiaa käsitellään moneen kertaan?

On, koska kaupunkilaisten edustajien (kaupunginjohtajat, politiikot ) työ linjan turvaamiseksi tulisi suuntautua esim. lääninhallitukseen, TE-keskus, Finnvera, eduskunta (Kumpula, Nordman!), Pohjanmaan liitto, Västerbottens länstyrelse, Merenkurkun neuvosto jne eli valtiolllisiin organisaatioihin. Linjan turvaaminen Vaasan valtuustossa on väärä paikka ns makrotaloudellisesta perpektiivistä samalla kun siinä on moraalisesti arvelluttavia piirteitä mikrotaloudessa ( esim äveriään kaverin firman tuki, kilpailun vääristäminen, varustamon taso ja kaikki tämä demokratiavaje johon pieni valtaklikkiytymä on pyrkinyt ja muissa keissessä onnistunutkin esim. Prisman Tallinnan - tunneli, hyvävelikerhon paljastukset ja kouhimainen toiminta joka vaasalasia etoo)

 
Jos esimerkiksi tilanne on se, että Merenkurkku saattaa olla pian ilman laivalinjaa, niin eikö se ole silloin valtuuston velvollisuus käsitellä asiaa?

Tottakai, asiasta pitää jutella ja edustajamme suunnatkooon tarmonsa tahoihin jotka voi ja pitäisi tehdä asialle jotakin.

Yrittäkkäämme siis nähdä ero RG-linen ja Merenkurkun liikenteen välillä. Minun plaakatissani lukisi, että valtuuston pitää varmistaa, että Merenkurkun liikenne toimii myös vastaisuudessa.
Quote

Ihan hyvä, mutta muuta sana varmistaa => tehdä tyltä sen eteen että...

Varmitustehtävä kuuluu muille ja tässä on näkemyksiemme ydinasiassa ERO.

Olisi myöskin kiinnostavaa saada nähdä RG:n busineslukuja eli millä rahtimäärillä saadaan tehtyä nolla tulos.

Kyllä se niin on että Skåtar olisi tällaiset kaverit kadulle ohjanneet jotka tällaisella pohjalla tyulisivat tukia anomaan. Nyt kun on kuntalaisten rahat kyseesä eli ei omia pelissa...asia on helppoa.

Eric Sardinas

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #1296 on: 12. 11. 2007 07:07 »


Varmitustehtävä kuuluu muille ja tässä on näkemyksiemme ydinasiassa ERO.


Oikaiskaa jos olen väärässä, mutta yksi valtuuston tehtävistä on myös varmistaa, että vaasalaisten liikenne pelaa - myös välillä Vaasa - Uumaja.

Henkilökohtaisesti tulkitsen tämän siten, että tarjolla on useita varustamoita, niin sitten vain valikoimaan. Mutta jos ei ole, niin silloin pitää itse työskennellä sen eteen, että saadaan edes yksi.

Kenelle se siis silloin kuuluu, ellei valtuustolle?

Offline Niin Makaa

  • Aktiivi vaikuttaja
  • ****
  • Posts: 284
  • kuin petaakin
    • View Profile
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #1297 on: 12. 11. 2007 08:08 »
Kyllä tätä keissiä pitää käsitellä mahdollisimman avoimesti ja monipuolisesti myös Pohjalaisessa.  Lehti ei voi millään näin suuressa asiassa vetytyä Kouhin taakse.

On myös vakavasti harkittava kaikkia muita kunnallislain takaamia mahdollisuuksia:  kunnallista mielipidekyselyä, kuntaäänestystä, julkisia keskustelutilaisuuksia ja niin edelleen.

Kun tästä asiasta keskustelee tavallisen vaasalaisen kanssa reaalimaailmassa niin kaksi asiaa nousee esille eli seuraavat kunnallisvaalit ja laittomuudet.  Vennamolainen kyllä kansa tietää seteliselkärankaiset ajattelu on vallitseva.

Monet ovat valmiita näkemään että Rabbe on käärinyt liiveihinsä paitsi C-Expressin ilmoitetun myyntihinnan ja todellisen hinnan erotuksen, että Grönblom-Kouhi akselilla on paljon sellaista mitä tavallinen kansa ei tiedä ja että tässä maksetaan nyt Rabbelle vanhoja velkoja.

Myös kaupunginjohtaja Lumio saa lunta tupaa näissä reaalimaailman keskusteluissa.  Monet arvelevat että politiikan vaasalaisin sisäpiiri suunnittelee luottamusäänestyksen järjestmistä. Ärhäkkäimmät ovat nostaneet esille jopa sanan korruptio, vaikka mitään siihen suuntaan ei ole ole tullut esille. 

Joka tapauksessa on selvää että RG-Lnestä alkanut tapahtuma etenee nyt lumivyöryn lailla.
« Last Edit: 12. 11. 2007 08:08 by Niin Makaa »
Minkä taakseen jättää, sen edestään löytää.

Maaseudun maffia

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #1298 on: 12. 11. 2007 08:08 »
Juu eli tämän linjan jatkumolle tarvitaan kaikkia ja se myynnillinen ja markkinoinnillinen tehtävä on vastuu myös valtuustoon valituilla edustajilla - ei kuitenkaan niin että kunnan veromarkkoja ohjataan yritykseen joka vuosien aikana saanut näyttää onko liiketoiminnassa edes mahdollista TUEN KANSSA päästä kannatavaan liiketoimintaan.


Eli tässä on näkemyseromme.

Lumio, Kouhi, Nordman akseli myös asiassa yliaktiivisia ja niin kuin täällä on todettu on asiassa menetelty monelta osin epämääräisesti. Monia muita hyviä projekteja on kaadettu tai oltu tukematta...näistä kenties myöhemmin lisää...

Jos kysynnässä ja tarjonnassa on markkinoilla epätasapainoa hoitaa businness tämän asian ajallaan kyllä itse kuntoon. Ns "näkymätön markkina-käsi"

Eric Sardinas

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #1299 on: 12. 11. 2007 08:08 »
Juu eli tämän linjan jatkumolle tarvitaan kaikkia ja se myynnillinen ja markkinoinnillinen tehtävä on vastuu myös valtuustoon valituilla edustajilla -

No sitähän minäkin..

Quote
ei kuitenkaan niin että kunnan veromarkkoja ohjataan yritykseen joka vuosien aikana saanut näyttää onko liiketoiminnassa edes mahdollista TUEN KANSSA päästä kannatavaan liiketoimintaan.

Voisitko vähän tarkentaa. Ymmärrän viestisi siten, että päättäjien olisi pitänyt tietää jo alussa, ettei yritys tule onnistumaan tehtävässä. Joten vaaditko siis, että valtuuston tulee osata myös ennustaa?

Vai tarkoitatko, että koska yritys ei ole onnistunut vakuuttamaan toiminnallaan, niin sen tukeminen jatkossa ei ole järkevää? Tässä kohdassa olen samaa mieltä. Mutta jos vaihtoehtona on se, että liikennöinti loppuu kokonaan, niin eikö valtuuston tehtävä ole silloin pyrkiä luomaan sen jatkumiselle edellytykset? Ja kelle sitten niitä tukia, ellei sille ainoalle tehtävään ilmoittautuneelle?

Quote
Lumio, Kouhi, Nordman akseli myös asiassa yliaktiivisia ja niin kuin täällä on todettu on asiassa menetelty monelta osin epämääräisesti.


Eikö tällaisissa asioissa vaadita yleensä että toimitaan aktiivisesti? Milloin se aktiivisuus sitten ei ole ylisellaista? Silloinko kun vallitsee hiljaisuus ja kysellään mitä tapahtui? Miksei kukaan toiminut silloin kun siihen oli mahdollisuus?

Mitä jos RG Line todellakin vetäytyy hommasta pois, eikä tilalle olekaan ketään?

Quote
Monia muita hyviä projekteja on kaadettu tai oltu tukematta...näistä kenties myöhemmin lisää...

No mainitse nyt edes pari, jotka olisivat vertailukelpoisia tämän kanssa.

Quote
Jos kysynnässä ja tarjonnassa on markkinoilla epätasapainoa hoitaa businness tämän asian ajallaan kyllä itse kuntoon. Ns "näkymätön markkina-käsi"

Ei tämä aina ole niin yksinkertaista. Suomi on täynnä asioita, jotka tarvitsevat tukea toimiakseen. Asioita, joita ei ehkä välttämättä aina tarvita, mutta ovat samalla elintärkeitä joillakin tahoilla. Varsinkin kun on kysymys yhteiskunnan tarjoamista palveluista. Ei silloin voida aina kaataa jotain vain koska juuri MINÄ en kuulu käyttäjiin ja juuri MINÄ en halua osallistua toimintaan verovaroin.

Eikä voida myöskään luottaa aina siihen, että kyllä markkinavoimat ohjaavat.
Vaasan ja Uumajan väli on niin hiljainen, että sen välinen liikenne on juuri nyt katoamassa kokonaan. Jos näin käy, niin sitä ei voida myöskään koskaan kehittää. Linja ei yksinkertaisesti ole kannattava tällä hetkellä. Jos se olisi, niin kaikki varustamot olisivat kyllä jonossa laivojensa kanssa.

Yksi suuri ongelma tässä on jäätilanne. Välille ei siis kelpaa mikä tahansa purkki, vaan sen pitää selvitä myös vaikeissa olosuhteissa. Sellainen laiva on taas sitten jo sen verran kallis, että toimintaan tarvitaan enemmän matkustajia ja rahtia. Näitä ei sitten taas ole tarpeeksi, mutta tässäkin keskustelussa on jo selvinnyt, että RG Line neuvottelee Ikean ja Volvon kanssa ja on jo solminut Bolidenin kanssa sopimuksen kuparin kuljetuksista Ruotsiin.

Joten kysynkin nyt sinulta, olisiko sinusta VIISASTA ottaa se riski juuri nyt, että liikenne katoaa kokonaan Vaasa-Uumaja väliltä?

Analyyssi

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #1300 on: 12. 11. 2007 08:08 »
Viisaita sanoja Eric!!

Minäkin olen ehdottomasti RG-Linen tuen kannalla, seuraavilla ehdoilla:
- Vakuudet tulee olla. (Ehkä riittää noin 50%. Lopusta riskin ottaa Finvera tms.)
- Sama tuki myös muille laivayrittäjille. (Kunhan ovat ensin pyörittäneet laivaliikennettä vähintään vuoden. Tästä voin joustaakin. Tärkeintä on saada se yksikin laiva pysymään pinnalla.)
- Ruotsin valtio tukee.
- Uumajan kaupunki/Uumajan seutu tukee. (Eikä millään näennäisellä summalla.)
- Tarpeellisest paperit esitetään valtuustolle.
- Fiktiivisiä asioita ei oteta päätöksenteossa huomioon, ollenkaan. (Esim Ruotsin ja Uumajan tuesta täytyy olla täysi selvyys, eikä pelkästään jonkun poliitikon sana.)

(Tähän voisi vielä lisätä: Mustasaari ja muu Vaasanseutu tukee.)

Offline manteiro

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 1031
    • View Profile
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #1301 on: 12. 11. 2007 09:09 »
Mites sellä Kokkolassa ja Kaskisissa pyyhkii? Viisaat aikuiset miehet ja naiset Vaasan kaupunginvaltuustossa ilmaisivat huolensa mainittujen kaupunkien odottavan kieli pitkällä vaasalaisten kielteistä tukipäätöstä.
Kieli pitkällä syystä, että voisivat perustaa itse laivalinjat Ruotsiin. Mitä vikaa Vaasassa on, kun täällä ei onnistuta siinä, missä mainitut kaupungit tulisivat onnistumaan? Mites pitkällä suunnitelmat ovatkaan jo siellä?
Totanoin, eihän olut niin, että RG:n kannattajat tuossakin asiassa valehtelivat, yrittivät tahallaan johtaa harhaan, puijasivat, petkuttivat johdonmukaisesti salaamalla tosiasiat, liioittelemalla ... eihän ollut niin, eihän?
Yllekirjoittanut ei kyllä suostu uskomaan Lumiosta ja Kouhista moista, puhumattakaa Kumpulasta ja Nordmanista!
Ikävintä olisi, jos Lumio (svenska nu) ottaisi valheellisista syytöksistä nokkiinsa ja hakeutuisi pois Vaasasta. Onko tuota uhkakuvaa kukaan ottanut huomioon, voivoi?  

Maaseudun maffia

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #1302 on: 12. 11. 2007 09:09 »
Lainaus
ei kuitenkaan niin että kunnan veromarkkoja ohjataan yritykseen joka vuosien aikana saanut näyttää onko liiketoiminnassa edes mahdollista TUEN KANSSA päästä kannatavaan liiketoimintaan.

Voisitko vähän tarkentaa. Ymmärrän viestisi siten, että päättäjien olisi pitänyt tietää jo alussa, ettei yritys tule onnistumaan tehtävässä. Joten vaaditko siis, että valtuuston tulee osata myös ennustaa?

Eli tulos- ja taselaskelmat useammalta vuodelta tässä pohjana argumentilleni. Yrittäjäriski ja tällainen ennustaminen kuuluu yrittäjälle ei valtuustolle. Muistaakseni Rabbe laski että taxfree loppuu myös etelänlinjoilta ja sitten toisi lisää rahtia ja matkustajia ja valtiollinen tuki hänen firmalleen olisi myös tulossa...eli hänen ennustus ei ihan toteutunut.

Lainaus
Lumio, Kouhi, Nordman akseli myös asiassa yliaktiivisia ja niin kuin täällä on todettu on asiassa menetelty monelta osin epämääräisesti.


Eikö tällaisissa asioissa vaadita yleensä että toimitaan aktiivisesti? Milloin se aktiivisuus sitten ei ole ylisellaista? Silloinko kun vallitsee hiljaisuus ja kysellään mitä tapahtui? Miksei kukaan toiminut silloin kun siihen oli mahdollisuus?

Mitä jos RG Line todellakin vetäytyy hommasta pois, eikä tilalle olekaan ketään?

Kun mammona pyytää jotakin niin Lumio, Kouhi, Nordman toimii. Niin myös tässä....vrt. KPO (tallinann tunneli ja ) Plantagen ( vrt Landgärds)...tulisi toimia enemmän pienten yritysten tukijana eikä kumartaa vain mammonaa. Homma vain nyt etoo vaasalaisia....herrakerhon pääsylippuja lunastavat. Muita projekteja joita kaupunginjohto ei ole lähtenyt ajamaan ( ei sis välttämättä rahallisesti tukemaan) en tässä vaiheessa voi valitettavasti paljastaa...

Ei tämä aina ole niin yksinkertaista. Suomi on täynnä asioita, jotka tarvitsevat tukea toimiakseen. Asioita, joita ei ehkä välttämättä aina tarvita, mutta ovat samalla elintärkeitä joillakin tahoilla. Varsinkin kun on kysymys yhteiskunnan tarjoamista palveluista. Ei silloin voida aina kaataa jotain vain koska juuri MINÄ en kuulu käyttäjiin ja juuri MINÄ en halua osallistua toimintaan verovaroin.

1900-alussa valtion tukea tarvittiin kun alkiuinvestoinnit isoja ( tehtaat yms) ja valtiollinen omistus raskasteollisuudessa tuloksena, ei ollut liioin toimivia rahoitusmarkkinoita kuten tänään. Meriliikenne ei kuulu yhteiskunnan vastuulla oleviin tarjottuihin palveluihin. Vrt. esim huomatus lapsieni signaalit alaasteelta jossa lihapullien ja kalapuikkojen lukumääriä on rajattu (lihapullat 3 kpl , kapapuikot 4 kpl) , koulun elektroniset laitteet rikki ja piirrustuspaperista puute ja oppilaat eivät pääse piirtämään...

Eli RG tuella mennään toimintamalleissa kohti kommunismista ajattelua joka jo myös on osoittautunut toimimattomuutensa.


Joten kysynkin nyt sinulta, olisiko sinusta VIISASTA ottaa se riski juuri nyt, että liikenne katoaa kokonaan Vaasa-Uumaja väliltä?

Viisasta on olla ottamatta tällaista riskiä , ylipäätään sitä ei kuulu ottaa laisinkaan.

Ihmiset tärkeimpiä - niistä pitää kunnan johto pitää huolta.











Offline Oksanen

  • Kansalaisaktiivi
  • ***
  • Posts: 226
  • "Lisää painetta", sanoi putkimies.
    • View Profile
    • Email
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #1303 on: 12. 11. 2007 09:09 »
Minusta juuri tällä hetkellä suurin paine kohdistuu Heimo Hokkaseen.  Hokkasesta kun on tullut jonkinlainen oikeustaistelijan omakuva.  Kaikki sympatia Heimolle.  Älä jätä meitä.  Me kaikki odotamme jonkinlaista viestiä Sinulta.

Minusta kaikki tiivistyy nyt seuraavaan: Merenkurkun liikenne on turvattava muiden kuin vaasalaisten veromamaksajien avulla.  Vaasan kaupungin tehtävänä on pitää huoli infrasta eli sataman kunnosta, nostureista, langongeista ja radasta ja ect.

Pääpaino kansalaisten kannalta tulee olla matkustajaliikenteessä.  Laivanvatrustaja, oli se sitten kuka tahansa, huolehtii rahtiliikenteestä.

Eric Sardinas

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #1304 on: 12. 11. 2007 09:09 »

- Sama tuki myös muille laivayrittäjille. (Kunhan ovat ensin pyörittäneet laivaliikennettä vähintään vuoden. Tästä voin joustaakin. Tärkeintä on saada se yksikin laiva pysymään pinnalla.)

- Tästä ei ole puhuttu juuri ollenkaan, koska välille ei ole ilmoittautunut yhtään vakavasti otettavaa varustamoa. Siis mahdolliset tuetkaan eivät näy houkuttelevan...
Mutta totta kai, tuki tulee ohjata Merenkurkun liikenteelle, riippumatta siitä kuka välillä liikennöi.

Quote
- Ruotsin valtio tukee.

Tästä vähän.

Jotkut täällä näyttävät olevan hieman näreissään siitä, kun Ruotsi ei tue. Kysynkin siis; miksi? Onko joku vaatinut, että Ruotsin tulisi tukea? Ei kai se ole Ruotsin asia, jos joku haluaa liikennöidä Merenkurkussa? Liikennöiköön jos haluaa. En ole myöskään lukenut mistään, että RG Line olisi anonut tukea Ruotsilta.

Tästä keskustelusta selviää, ettei Ruotsi ole sanonut ei tuelle. Mutta selviää myös, että Ruotsin hallitus on myöntänyt lääninhallitukselle luvan tukea matkustajaliikennettä. Ja tässä tapauksessa Uumaja tukee, mikäli olen asian oikein ymmärtänyt. Siksi olenkin kysynyt, että pitäisikö Ruotsissa Uumajan tukea, mutta Suomessa tukijan pitäisi olla valtio?

Quote
- Tarpeellisest paperit esitetään valtuustolle.

- Tässä en näe mitään, joka estäisi sen, etteikö sellaisia pystyttäisi esittämään. Jos valtuusto vaatii jotain erikoisia papereita pöydälle tuen saamiseksi, niin takaan että ne paperit myös esitetään. Mutta en jaksa uskoa, että valtuusto alkaa vaatimaan papereita, joilla ei ole mitään tekmistä itse asian kanssa.

Quote
- Fiktiivisiä asioita ei oteta päätöksenteossa huomioon, ollenkaan. (Esim Ruotsin ja Uumajan tuesta täytyy olla täysi selvyys, eikä pelkästään jonkun poliitikon sana.)

- Henkilökohtaisesti ole sitä mieltä, että liikenne täytyy toimia niin vankalla pohjalla, ettei tarvitse välittää siiitä tukeeko joku Uumaja vai ei. Muutenkin, kannatan aina sitä, että joku toiminta pitää olla omassa hallinnassa niin pitkälle kuin mahdollista. Sitä se ei ole, jos se täytyy rakentaa monen tukijan ollako vai eikö olla varaan pidemmällä tähtäimellä.

Ja siihenhän sitä pitääkin pyrkiä, että RG Line (tai kuka välillä nyt sitten liikennöikään loppujen lopuksi) tulee toimeen omillaan pidemmällä tähtäimellä.

Eric Sardinas

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #1305 on: 12. 11. 2007 09:09 »

Viisasta on olla ottamatta tällaista riskiä , ylipäätään sitä ei kuulu ottaa laisinkaan.

Ihmiset tärkeimpiä - niistä pitää kunnan johto pitää huolta.


Noh, ei sen puoleen, myös minä kannatan sitä, että lasten pitää saada lisää lihapullia. Sillä päästään jo pitkälle.

Heimo Hokkanen

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #1306 on: 12. 11. 2007 11:11 »
Palaan myös tuohon perusajatukseen, joka lausuttiin Vaasan valtuustossa 2001, että kaupunki antaa vakuuksia maximissaan 840 000 € verran. Silloin puhuttiin varustamoista monikossa.
RG-line jätti tuestaan anomuksen 2001. Nyt ei ainakaan valtuutettuille ole tiedossa kirjallista materiaali siitä, että yhtiön asioita olisi haluttu järjestellä uutta kilpailukautta varten?
Mitä tulee täällä jonkun huhuilemaan, että valtuuston tehtäviin kuuluisi turvata Merenkurkun liikenne, niin se ei pidä paikkaansa. Kuntalaissa on mainittu ne tehtävät jotka ovat perusasioita. Eipä ole Porin, Kaskisten tai Pietarsaaren osalta valtuustot ottaneet vastuuta liikenteen turvaamisesta.
Kuinka prosessi tästä etenee onkin hyvä kysymys? Kuinka käy perittävien kanssa? Kenelle myönnetään aikanaan tili- ja vastuuvapaus. Monet asiat ovat varmaankin pohdittavana. Ne eivät ole sormien napsatuksella selviä asioita.
Erityisen ihmeteltävää on joiden virkamiesten mahdoton vauhti saada jotenkin asiat tietynlaiseen vaiheeseen esim. RG-linen tukien ym suhteen. Onpa tuossa joukossa Vaasan johtavia luottamushenkilöitäkin. Aika ehkä näyttää, mitkä olivat ne motiivit asioiden kiireellisyydestä johtuvia? Kukaan ei kait ole väittänyt sitä, että eikö Merenkurkussa pitäisi olla yhteyksiä Ruotsiin, eri asia on millä ehdoilla, ja millä hinnoilla tukien suhteen. Olen edelleenkin sitä mieltä, ettei Vaasan kaupungin täytyisi näytellä tässä pääroolia.
Kaupunki on hoitanut perusasiat kuntoon ja ne olisivat riittäneet yleisesti asioiden hoitoon. Satama rakennettiin siten, että RG-1 saatiin laituriin kiinni (200 000 €). On satamalaitos, joka toimii. Hoitaa laivan kiinnitykset ym.
Ja jos tiedot tuon rahtikuljetuksien kasvusta pitävät paikkansa, niin RG1 on vaihdettava pika pikaa isompaan ja toimivampaan laivaan, muutoin ei rahtia tuolla kapasiteettilla kuljeteta.
Mitä tavaramaksuihin jatkossa tulee, niin kaikkien rahtia toimittavien pitäisi maksaa rahtimaksunsa suoraan Vaasan satmalaitokselle, ettei tällaista tilannetta jatkossa tule. Kaupungin varojen panttaus RG-linen tileillä, ei ole ainakaan bisneksen kannalta oikein. Mehän olemme tällätavoin antaneet lisää korotonta lainaa yhtiön toiminnalle. Keskustelu varmaan asiasta jatkuu.

Eric Sardinas

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #1307 on: 12. 11. 2007 11:11 »

Mitä tulee täällä jonkun huhuilemaan, että valtuuston tehtäviin kuuluisi turvata Merenkurkun liikenne, niin se ei pidä paikkaansa. Kuntalaissa on mainittu ne tehtävät jotka ovat perusasioita. Eipä ole Porin, Kaskisten tai Pietarsaaren osalta valtuustot ottaneet vastuuta liikenteen turvaamisesta.
 

Eikös joku tästä jo kirjoittanut tuolla ylempänä?

Toiseksi, Vaasasta on aina päässyt yli ja moni yritys on laskenut sen varaan myös toimintansa. Jos yhteys menee nyt yhtäkkiä poikki, valtuuston päätöksien siunaamana - niin kenen on vastuu? Henkilökohtaisesti olisin ainakin sitä mieltä, että valtuusto ryssi silloin homman ja saa takuulla kuulla tästä jälkeenpäin.

Quote
Olen edelleenkin sitä mieltä, ettei Vaasan kaupungin täytyisi näytellä tässä pääroolia.

Kukas sitten sitä näyttelisi? Jos joku ilmoittaisi halukkuutensa alkaa liikennöimään Kaskisista, niin en jaksa uskoa että valtuusto siellä haukottelisi, vaan tukisi varmasti hanketta. Et kai vain halua tällä esittää, että vaasalaiset todellakin seuraisivat vain katseella?

Eric Sardinas

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #1308 on: 12. 11. 2007 11:11 »

Mitä tulee täällä jonkun huhuilemaan, että valtuuston tehtäviin kuuluisi turvata Merenkurkun liikenne, niin se ei pidä paikkaansa.


Tästä vielä vähän:

Quote
Merenkurkun liikenne
1. Työryhmä esittää, että liikenne- ja viestintäministeriö selvittää viipymättä
Merenkurkun liikenteen jatkumisen edellytyksiä siten, että
päätös mahdollisesta liikenteen ostamisesta voidaan tehdä vuoden
2005 kuluessa. Selvityksessä otetaan huomioon sekä yksityiselle
liiketoiminnalle perustuva liikenne että nykyiset kansalliset merenkulun
tukijärjestelmät. Selvityksessä tarkastellaan Suomen ja
Ruotsin alueiden kuntien ja maakuntien sekä EU:n nykyisiä ja
mahdollisia tukitoimia liikenteen jatkuvuuden turvaamiseksi.

http://www.mintc.fi/oliver/upl626-Ty%C3%B6ryhm%C3%A4n%20mietint%C3%B6.pdf

Samasta paikasta:

Quote
5. Merenkurkun liikenne
Hallitusohjelman kauppamerenkulkua koskevan kirjauksen yhteydessä hallitus
on sitoutunut turvaamaan Merenkurkun ympärivuotisen liikenteen. Sen toteuttamiseksi
aloitettiin liikenteen tuki välillä Vaasa – Uumaja.

Quote
Tuen aloittamisen jälkeen tilanne on kuitenkin muuttunut
monella tavalla: valtion liikennetuen lisäksi Merenkurkun liikennettä harjoittanut
varustamo on saanut sekä Ruotsin valtion maksamaa miehistökustannustukea
että paikallishallinnon lisätukea. Toisaalta myös Suomen tukijärjestelmä
on muuttunut: Suomeen rekisteröidyillä matkustaja-aluksilla on mahdollisuus
saada miehistökustannusten tukea. Matkustaja-alusten tuki on Suomessa ja
Ruotsissa nykyisin likimain samaa suuruusluokkaa, joten liikennöitsijällä on
mahdollisuus valita kummanko tukijärjestelmän piirissä se toimii.

Tämä on tässä yhteydessä erittäin mielenkiintoista, kun puhutaan tulevaisuudesta, sillä kuten on jo tullut esille, rahti näyttää lupaavalta:

Quote
Tuen aloittamisen jälkeen tilanne on kuitenkin muuttunut
mMatkustajamäärä on vuodesta 2002 kasvanut 10 % noin 108 000 matkustajaan
vuodessa. Ilman vuoden 2004 lopussa tapahtuneita karilleajoja matkustajamäärä
olisi vuonna 2004 kasvanut selvästi. Rahtiliikenteen määrä on puolestaan yli
nelinkertaistunut vuodesta 2002.
Kasvu olisi ollut vuonna 2004 ollut suurempikin,
jos alus olisi pystynyt kuljettamaan.

Okei, infolla on joku vuosi ikää, mutta suuntaus on selvä ja näiden lukemien varjossa on helppo todeta mitä Merenkurkun liikenne merkitsee Vaasalle. 

Mutta tätä olen oikeastaan ajanut koko ajan takaa:

Quote
Komission meriliikenteen valtion tukea koskevan tiedonannon C(2004) 43 perusteella
meriliikennepalvelujen tuottamisesta aiheutuvien liiketappioiden kattaminen
voidaan hyväksyä, jos kyse on julkisen palvelun velvoitteeseen myönnettävästä
tuesta. Julkisen palvelun velvoite voidaan asettaa yhteisön syrjäisten
alueiden satamien vuoroliikenteelle tai harvakseltaan liikennöidyille reiteille, joita
pidetään elintärkeinä kyseisen alueen talouskehitykselle, jos markkinavoimat
eivät takaa riittävää palvelutasoa.

Quote
Julkisen palvelun sopimuksen kesto on rajoitettava kohtuulliseen aikaan (tavallisesti noin
6 vuotta),

Quote
Mikäli laadittujen selvitysten perusteella Merenkurkun liikenteen ostamista pidetään
tarpeellisena, lähtökohtana tulee olla kustannusten jakautuminen tasapuolisesti
Suomen ja Ruotsin julkisen sektorin kesken. Ostamisen lähtökohtana on
myös se, että kunnat ja maakunnat rahoittavat puolet kustannuksista
.

Offline Johansson

  • Aktiivi vaikuttaja
  • ****
  • Posts: 391
    • View Profile
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #1309 on: 12. 11. 2007 11:11 »
Palaan vielä tuohon teemaan kyllä kansa tietää seteliselkärankaiset edustajansa.  Tarkkaan ottaen kansa luulee tietävänsä.

Sen sijaan selvää on että joku aina tietää.  Esimerkiksi joku vaasalainen tietää  vastauksen kysymykseen, onko joitakin vaasalaisia valtuutettuja kestitetty ja viihdytetty R. Grönblomin aluksella Välimerellä.  Kansa tietää jopa nimetkin.  Vain todisteet puuttuu. Ja siihen juttu lahookin.

Minuakin ihmetyttää kaupunginjohdon kiire saada asia uuteen kiireelliseen käsittelyyn.  Siihen täytyy olla jokin syy.  Uskon kuitenkin että syy selviää.  Siitä on jo selviä merkkejä ilmassa.


Heikki Lamminmäki

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #1310 on: 12. 11. 2007 12:12 »
Vaasan kaupungin valtuuston toiminta unilukkarina on tänään saadun tiedon mukaan tuttanut tulosta. Ruotsin valtio on päättänyt osallistua 230 000 eurolla Merenkurkun matkustajaliikenteen tukemiseen. Lisäksi kun maakuntaliitot kummallakin rannalla osallistuvat omilla osuuksilla tukitoimiin, niin poistuu Vaasan kaupungin velvoite tukeen. Vaasan osuudeksi riittää nykyiset takuut ja Vaskiluodon sataman antamat etuudet.

Näin ollen Lumion ja kumppaneiden itsetuhoinen valmistelutyö uudesta tukipaketista raukeaa, jos ovat vähänkin hoksusta kotoisin.

Heikki Lamminmäki

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #1311 on: 12. 11. 2007 12:12 »
Piti vielä lisäämäni, että kaikki tuet yhteen laskettuna tuottavat summan jolla RG Line Oy voi maksaa Vaskiluodon Sataman rahtimaksut.
Kaupungin Hallitus vapautuu ulosmittauksen toimeen panosta. Se on paljo se!

Saas nähdä?

Eric Sardinas

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #1312 on: 12. 11. 2007 13:01 »
Asiaan alkaa tulemaan pikkuhiljaa positiivista palautetta. Uskallammeko siis jo todeta, että liikenne jatkuu ja kaikki hyvin?

Offline Pentti Suksi

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 2215
    • View Profile
    • Email
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #1313 on: 12. 11. 2007 13:01 »
Minulla on tässä auki kuntalaki selitettynä ja alan ennakkopäätökset. Mikä lain pykälä velvoittaa Vaasan kaupungin  huolehtimaan merekurkun liikenteestä? Mikä on  Korkeimman hallinto-oikeuden  päätös? Miksi kuntalaki ei velvoita Kaskisten kaupunkia yllä pitämään merenkurkun oliikennettä, miksi ei Pietarsaarta ja Kokkolaa? Ei siellä moksiskaan, vaikka laivaliikennettä ei ole vuosiin ollut.

Pelkällä tukirahalla kuljetetaan n.5000 matkustajaa. Tähän  lisätään vapaalippulaiset eli rekkamiehet 15.000 eli 20000 matkustajaa. n. 50000 matkustajaa menee omakustannushinnalla.
Laiva hinkkaa Vaasan ja Uumajan väliä ja se on täällä jo aikaisemmin todettu että se on valioiden välinen asia ei kuntien. Miksi Uumajan kaupunki eik ole rahalla tukemassa ruotsin lipun  alla
purjehtivaa RG Lin ea yhtä paljon se koskettelee Uumajaa ja Uumajan alueen teollisuutta ja kauppaa.

Miksi se ei ole Uumajalle tärkeää? Uumajaa on kovin vähän kiinnostanut ruotsinmielinen R.Grönholm.

Eikö Ruotsin vastaava kuntalaki  määrää Uumajan kaupunkia vastaamaan. Kyllä laivaliikennettä ennen tarvittiin, piti suomalaisten nuorten päästä Volvon tehtaille töihin ja piti kuukaudeksi kesälomalle äitin mökille. Ne on Ruotsiin kotiutuneet ja äiti-mummot ovat kuolleet, koulukavereista puolet ovat menneet hautaan. Sitäkään liikennettä ei enää tarvita. On se onni ettei Seinäjokisilla ole merta, niin laki ei velvoita heitä merenkurkun liikenteeseen. Mutta Mustasaarta ja Maalahtea pitäisi jo laki velvoittaa.

Omituisia nämä puolustelut, eikä tuoda lainkohtaa, mikä velvoittaa tukemaan Vaasan kaupunkia
merenkurkun liikenteen tukeen.

Se on nyt hyvä, että tätä asiaa jatketaan ja tullaan lähemmäs kuntavaaleja, niin pääsee vaasalaiset valitsemaan, mikä on merenkurkun liikenne. Vaasalaisten rahat saadaan jos saadaan korkeintaan
ennen kesää 2009 maksuun.  Ja seuraava valtuusto ei enää tue RG Linen pohjatonta säkkiä.

Tällä hetkellä rahoitusta vastustaa 82 % vaasalaisista galluppien mukaan. Ei Kouhi hyvältä näytä!

Pentti Suksi

Eric Sardinas

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #1314 on: 12. 11. 2007 14:02 »
Minulla on tässä auki kuntalaki selitettynä ja alan ennakkopäätökset. Mikä lain pykälä velvoittaa Vaasan kaupungin  huolehtimaan merekurkun liikenteestä?

Kuten jo ylempää voit lukea:
Quote
Hallitusohjelman kauppamerenkulkua koskevan kirjauksen yhteydessä hallitus
on sitoutunut turvaamaan Merenkurkun ympärivuotisen liikenteen.

Käytännössä se on kuitenkin sitten Vaasan kaupunki, joka huolehtii siitä että toiminnalle on edellytykset. Vai uskotko, että hallitus päättää siitä tarvitaanko Vaskiluodon sillalle uusi asvaltti?

Quote
Miksi kuntalaki ei velvoita Kaskisten kaupunkia yllä pitämään merenkurkun oliikennettä, miksi ei Pietarsaarta ja Kokkolaa? Ei siellä moksiskaan, vaikka laivaliikennettä ei ole vuosiin ollut.

Linja on järkevin juuri Vaasan korkeudella. Jos Vaasasta löytyisi joku peruste, jonka mukaan Pietarsaari tai Kokkola oli järkevämpi paikka, niin takaan että liikenne myös silloin keskitettäisiin jompaan kumpaan. Ja uskon, että olisivat siellä hyvillään. Täällä taas vaikuttaa, että jotkut näkisivät mielellään sen, että liikenne loppuisi Vaasasta/Vaasaan.

Quote
Miksi Uumajan kaupunki eik ole rahalla tukemassa ruotsin lipun  alla
purjehtivaa RG Lin ea yhtä paljon se koskettelee Uumajaa ja Uumajan alueen teollisuutta ja kauppaa.

Kyllä RG Line taitaa olla tärkeämpää Suomen viennille ja tuonnille, kuin Ruotsin... Ja miksi heidän olisi pitänyt tukea, jos ei kukaan ole edes tukea anonut? Nyt kun näyttää siltä, että tuen tarve on ennättänyt aina Ruotsin hallitukseen asti, niin sitä kyllä löytyy. So not?

Quote
Eikö Ruotsin vastaava kuntalaki  määrää Uumajan kaupunkia vastaamaan.

Ymmärtääkseni myös Ruotsia koskee sama asia kuin Suomea, elikkä tuo yllä oleva leike hallituksen sitoutumisesta Merenkurkun ympärivuotisen liikenteen turvaamiseen. Mutta miksi Ruotsin pitäisi olla turvaamassa Suomelle tärkeitä laivalinjoja omasta aloitteesta? Onhan heillä omatkin linjansa, joista kantaa huolta Ruotsin, Viron, Latvian, Puolan, Saksan, Tanskan ja Norjan välillä. Joten kyllä kai Suomelta nyt löytyy rahkeita hoitaa omat linjansa.
Joten periaatteena täytyy olla kuitenkin, että hoidetaan itse ne omat ja itselle tärkeät linjat. 

Quote
Omituisia nämä puolustelut,


Ekonominen hyöty ja talouskasvu ja sen edellytykset eivät ole minusta mitenkään omituisia. Tässä keskustelussa tulee esiin paljon asioita, jotka puoltavat sitä, että Vaasan kaupungin tulee tukea laivaliikennettä. Ja mikäli pystyn oikein näkemään, niin suuri osa valtuustostakin on tämän oivaltanut.

Quote
Se on nyt hyvä, että tätä asiaa jatketaan ja tullaan lähemmäs kuntavaaleja, niin pääsee vaasalaiset valitsemaan, mikä on merenkurkun liikenne. Vaasalaisten rahat saadaan jos saadaan korkeintaan
ennen kesää 2009 maksuun.  Ja seuraava valtuusto ei enää tue RG Linen pohjatonta säkkiä.

Oletko lukenut Paasilinnan onnellista miestä? Jotenkin tulee mielee yksi kohta kirjassa. Siltainsinööri Jaatinen saapuu pienelle maaseutupaikkakunnalle johtamaan siltatyömaata. Hänen epäsovinnainen elämäntapansa herättää paikkakunnalla huomiota. Myöhemmin Jaatinen osallistuu kunnan julistamaan tarjouskilpailuun kahdella eri tarjouksella, omallaan ja salanimellä jätettyyn. Jaatisen tarjousta ei hyväksytä hänen jouduttua kunnan johdon epäsuosioon mutta salanimellä jätetty tarjous voittaa. Seuraa monia kiistoja jossa Jaatinen ja kunnan pomot kampittavat toisiaan. Jaatinen kuitenkin teki sillan, mutta myös kylän pappisväki kieltäytyi käyttämästä siltaa ja ajelivat sitä vanhaa siltaa yli. Kunnes sitten kerran erehtyivät - Jaatinen oli purkanut sillan ja auto katolle jokeen...

Toivon mukaan tämän tapauksen Hessu Hopoille ei käy näin:-))

Quote
Tällä hetkellä rahoitusta vastustaa 82 % vaasalaisista galluppien mukaan. Ei Kouhi hyvältä näytä!

Näyttää vahvasti siltä, että asia järjestyy joka tapauksessa ja RG Line (tai mikä nyt sitten lieneekään) voi liikennöidä Vaasan ja Uumajan välillä myös tulevaisuudessa.

Offline Pentti Suksi

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 2215
    • View Profile
    • Email
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #1315 on: 12. 11. 2007 15:03 »
Minä kysyin pykäliä enkä lässytyksiä. Siis kuntalain pykälä tai Korkeimman hallinto-oikeuden päätös velvoittaa Vaasan kaupungin takaamaan ja rahoittamaan kuralla olevaa firmaa joka EI OLE EDES ANONUTKAAN TUKIA ITSELLEEN.

Kaivakaa pykälät esille, minä olen jo tarpeeksi paljon lukenut kuunnellut tuota samaa levyn pyöritystä
loputtomasta loputtomiin. Esimerkiksi minä vain ja ainoastaan yhden kerran Vaasa-Uumaja kun olin jutun teossa ja kuuluin vuoden baarimestari kilpailun tuomaristoon ja toisen kerran
Vaasa- Sundsvall välillä kun oli parturimestareista tekemässä juttua.  Eli kaksi kertaa elämäni aikana. Ja hyvin toimeentullut. Näyttää Kokkolassa, Pietarsaaressa ja Kaskisissa elettävän ilman autolauttaa en ole nähnyt sen takia mitään joukkokuolemia tapahtuneen.

Hallitusohjelmalle minä painoarvoa laita, se on vain lupausten paperi. Valtiovarainministeri Iiro Viinanen sanoi, että tuolla se on pöytälaatikossa ei hän ole siihen koskaan edes vilkaisuutkaan.
Se on vain lehdistöä varten.

Minä kysyn nyt, mikä lakiin perustuva velvollisuus meillä on yksin rahoittaa RG Linea? Mihin pykälään se perustuu?

Offline Jashin

  • Kansalaisaktiivi
  • ***
  • Posts: 111
    • View Profile
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #1316 on: 12. 11. 2007 15:03 »
Tanaan Pohjanmaan liiton kokouksessa budjetista päätettäessä näytti merenkurkun liikenteen tukemiskohdassa pelkkää nollaa. Siis rahaa ei varattu tukeen. Kyselyssä maakunnan miehet ja naiset yksimielisesti olivat kaupunginvaltuuston kanssa samaa mieltä, että Vaasan eikä muunkaan maakunnan ole syytä tukea laivaliikennettä.( otanta käsitti tosin vain viiden eri paikkakunnan edustajaa). Mikään ei toki estä myöntämästä myöhemmin tukea mikäli asiat muuttuvat.

Offline suoraan asiaan

  • Aktiivi vaikuttaja
  • ****
  • Posts: 252
    • View Profile
    • Email
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #1317 on: 12. 11. 2007 17:05 »
Heikki Lamminmäki kairjoitti:
Lisäksi kun maakuntaliitot kummallakin rannalla osallistuvat omilla osuuksilla tukitoimiin, niin poistuu Vaasan kaupungin velvoite tukeen. Vaasan osuudeksi riittää nykyiset takuut ja Vaskiluodon sataman antamat etuudet.

Näin ei siis nyt käynyt.  Miten nyt suu pannaan?

EX-Vaasalainen

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #1318 on: 12. 11. 2007 18:06 »
8.11.2007 19:18:00
Ruotsi tukee Merenkurkun liikennettä
Nyt myös Ruotsi on valmis tukemaan Merenkurkun liikennettä. Suomen hallitus on jo aiemmin ilmoittanut tukevansa lauttaliikennettä.
Hallituksen elinkeinoministeriö on antanut Västerbottenin lääninhallitukselle toimeksi valtiollisen rahoituksen järjestämisen.
Ruotsin valtion on tuettava Merenkurkun liikennettä vähintään kahdella miljoonalla kruunulla eli samalla sumalla, johon Suomen valtio on lupautunut.

SR Sisuradio/LK
uutiset@sr.se

 
http://www.sr.se/sisuradio/nyheter/artikel.asp?artikel=1706551

Offline T.Tyly

  • Aktiivi vaikuttaja
  • ****
  • Posts: 488
    • View Profile
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #1319 on: 12. 11. 2007 19:07 »
Tarkoitatko kiristyst?
Minäkin olen sitä mieltä, että ravirata on kaavoitettava asunnoille!