Author Topic: Vaasan kaupunkirakenne  (Read 138264 times)

0 Members and 4 Guests are viewing this topic.

ahtopaine

  • Guest
Re: Vaasan tuleva undergroundrakentaminen
« Reply #200 on: 01. 04. 2006 16:04 »
Onhan se Rewellin seinä tosissaan ruma.
Se on selkeetä.

Edelleen voisi joku harkita undergrounrakentamista
jonkin paikan alittamisen kannalta, että autoliikennetunnelia kaivataan.
« Last Edit: 01. 04. 2006 16:04 by ahtopaine »

Eloveena

  • Guest
Re: Vaasan tuleva undergroundrakentaminen
« Reply #201 on: 01. 04. 2006 17:05 »
Vielä järkyttävämpi on Anttilan ja Radissonkortelin kummatkin sivut Pitkälläkadulla.  Minulle on kerrottu, että arkkitehdit vastustivat ns. Black Jackin luiskaa toiseen kerrokseen, mutta heidät kammettiin suohon.

En myöskään ymmärrä kuinka kaupunki antoi aiknaan luvan HS-Centerille rakentää tympeä seinämä lastauspaikkoinaeen keskelle kaupunkia Pitkälläkadulla.

Kolmas hirvittävyys on Black Jackin ja Halpa-Hallin välinen takapiha.  Nämä jo kertovat tämän Art Cityn hengestä.

Offline navajo

  • Vakituinen
  • **
  • Posts: 97
  • Vaasalainen Suomenkielinen Suomalainen
    • View Profile
Re: Vaasan tuleva undergroundrakentaminen
« Reply #202 on: 02. 04. 2006 07:07 »
Joo miksi pitää rakentaa liian tiiviisti? Anttilan logistiikka hoidetaan Pitkänkadun kapeassa mäessä jalkakäytävällä. Kyllähän jakeluautojen kuskit varmasti "kiittävät" tätä ratkaisua.

Offline Risto Jalonen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 2012
    • View Profile
    • Email
Re: Vaasan tuleva undergroundrakentaminen
« Reply #203 on: 06. 04. 2006 19:07 »
Olisikohan niin, että kaupungin pitäisi kunnioittaa
kaupunkilaisten yleistä mielipidettä siten että näitä
tärkeitä kaupunkikuvaa koskevia päätöksiä tehtäessä
tiedusteltaisiin hiukan paremmin myös asianomaisten eli
kaupunkilaisten näkemystä rakenneratkaisuissa jotka
vaikuttavat julkisivuina ja liikennejärjestelyinä pitkälle
tulevaisuuteen.

Petri

  • Guest
Re: Vaasan tuleva undergroundrakentaminen
« Reply #204 on: 06. 04. 2006 19:07 »
Olisikohan niin, että kaupungin pitäisi kunnioittaa
kaupunkilaisten yleistä mielipidettä siten että näitä
tärkeitä kaupunkikuvaa koskevia päätöksiä tehtäessä
tiedusteltaisiin hiukan paremmin myös asianomaisten eli
kaupunkilaisten näkemystä rakenneratkaisuissa jotka
vaikuttavat julkisivuina ja liikennejärjestelyinä pitkälle
tulevaisuuteen.

Sitähän varten meillä on kaavat ja suunnitelmat avoimesti nähtävinä, että jokainen voi halutessaan kommentoida asiaa. Tuskin niitä kuulutuksia lehdissä huvin vuoksi julkaistaan.

Offline Risto Jalonen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 2012
    • View Profile
    • Email
Re: Vaasan tuleva undergroundrakentaminen
« Reply #205 on: 06. 04. 2006 20:08 »
Riittääkö tuo avoin nähtävyys?
Kyllä asiat on aina hyvin pitkälle valmiiksi petattuja
ennen kuin niitä kommentoimaan päästään.

Miten olisi tuollainen avoin mielipidekysely ennen
minkään muotoisia ennakoivia toimia?

Tällainen tavallisten kaupunkilaisten määräävä päätäntävalta
ennen minkäänlaista kaavojen esivalmistelua?

Tämä olisi sellaista kaupunkidemokratiaa, jossa ei painaisi niin paljon se
mitä valtuutetut mapeissaan liiketalouden kanssa tiimityönä pyörittelevät.

Offline Risto Jalonen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 2012
    • View Profile
    • Email
Re: Vaasan tuleva undergroundrakentaminen
« Reply #206 on: 06. 04. 2006 20:08 »
Vaikka turhahan on näitä asioita sen kummemmin vatvoa.
Kaikkihan tietää, että nämä poliittiset päätäntämallit ei toimi
niin kuin pitäisi.
Kunnallispolitiikka nyt vain on just sitä mitä se sattuu olemaan,
eikä niin isoa virkamiestä ole keksittykään etteikö sitä rahalla
talutettaisi.

Liiketalous johtaa yhteiskuntaa. Se lie kaikille selvää.
Kaikki muu niin sanotussa demokratiassa on vain rahaliikenteen
seuraamuksia ja sen säätelemistä.

Petri

  • Guest
Re: Vaasan tuleva undergroundrakentaminen
« Reply #207 on: 06. 04. 2006 20:08 »
No kansanäänestyksiähän voidaan tarvittaessa järjestää myös kunnallisella tasolla, mutta tuskin tuo niin merkittävä asia on. Demokratiassa on sovittu tietyt toimintatavat ja sen mukaan mennään. Mikäli ne eivät kuulosta hyvälle, niin aina on mahdollisuus toki vaikuttaa lainsäätäjiin jne. Itse en kannata gallupien perusteella tehtävää päätöksetekoa.

Offline lätsä pekka

  • Kokelas
  • *
  • Posts: 9
    • View Profile
Re: Vaasan tuleva undergroundrakentaminen
« Reply #208 on: 11. 04. 2006 14:02 »
Kuka muka tavallisia kaupunkilaisia kuuntelis.
Ei kun Rewellin Raastuvankadun sivu kävelyalueeksi
ilman galluppeja.

Offline jmm

  • Vakituinen
  • **
  • Posts: 81
    • View Profile
Re: Vaasan tuleva undergroundrakentaminen
« Reply #209 on: 13. 04. 2006 06:06 »
Taidetaan musiikkilava torille saada. Hienoa.

Joskus kyllä voitaisiin maanalle rakentaa muutakin kuin parkkipaikaa.


Raviradan alle sitten se seuraava parkkis
ja siihen päälle asuntoalue.


Offline nyt riittää

  • Kokelas
  • *
  • Posts: 10
    • View Profile
Re: Vaasan tuleva undergroundrakentaminen
« Reply #210 on: 14. 04. 2006 08:08 »
Olletteko ystävät kalliit tosissanne ajatellut, että kenenkään ei tarvitse olla
tällaisista näkymättömistä nimimerkki kaupunkilaisista kiinnostunut tai
heidän mielipiteistään tai heidän mielipiteidensä puuttumisesta.

Nimimerkit nyt vain ovat mitä sattuvat olemaan ja niin ovat niiden takaa
esitetyt ajatusrakentelutkin, josta ei välttämättä kenenkään tarvitse piitata
paskan vertaa.
 Ja kuten olemme huomanneet niin eipä niistä paljon sen enempää piitatakaan.
Juuri kukaan ammattilainen ei vaivaudu puuttumaan kasvottomaan keskusteluun.
Tämän takia täällä käytyyn mihinkään vähääkään vakavampaan keskusteluun
ei suurin osa valtuutetuistakaan alennu osallistumaan.

Poliittisesti sitoutuneiden henkilöiden osallistuminen ja näkyvyys näilläkin
saiteilla tietenkin kohenee aina joidenkin vaalien aikana ja varsinkin juuri ennen
äänestystä. Nämä kun täältäkin yrittävät kaikki mahdolliset äänet kalastella.

Demokraattisuuden nimessä maan alle on rakennettava bunkkeri.
Sinne jono koppeja, jossa me näkymättömät voimme sitten käydä
huppu päässä näkymättömästi äänestämässä.
Eikä ketään muu kuin Vaalimoderaattori saa koskaan tietää henkilöllisyyttämme.

A-men.

CGURU

  • Guest
Re: Vaasan tuleva undergroundrakentaminen
« Reply #211 on: 15. 04. 2006 17:05 »
Olletteko ystävät kalliit tosissanne ajatellut, että kenenkään ei tarvitse olla
tällaisista näkymättömistä nimimerkki kaupunkilaisista kiinnostunut tai
heidän mielipiteistään tai heidän mielipiteidensä puuttumisesta.





- Tuskin poliitikot meistä sen kummemmin kiinnostuvat olemmeko nimimerkkejä, vai nimellämme.
  Päättäjille olemme vain veromerkkejä miinus, tai plus etumerkillä.
  Kelalle ja sosiaalitoimelle sotunumeroita, koska politiikalla, sekä juridiikalla ei ole mitään tekemistä
  inhimillisyyden kanssa.

- Nimellään toimiva saa valita erittäin tarkoin sanansa, sekä sanomisensa on taattava muutenkin,
  kuin vain mielipiteenään.

- Nimellään esiintyvä saa aina varautua julkiseen retosteluun, sekä leimautumiseen, koska
  asioilla on aina vastakkaisia kannattajakuntia, sekä vastustajia, niin kuntalaisten, kuin viranomaistekin
  puolesta.




ahtopaine

  • Guest
Re: Vaasan tuleva undergroundrakentaminen
« Reply #212 on: 16. 04. 2006 16:04 »
Me nimimerkki  ihmiset olemme näkymättömiä.
Niinhän se on, mutta olisihan se joka tapauksessa
hienoa jos voisi edes olettaa jonkun meitäkin noteeraavan.

Edelleen mielestäni autoliikennetunneli on hyvä idea ja olisi
aivan sopivaa ’’pyhittää’’ se Rewellin kaupungintalon sivusta
johonkin tähdellisempään kuin liikenteelle.

Niin
ja tietysti Ravirata asuntoalueeksi ja miksei sinne sitten aivan
tosissaan se megaiso parkkipaikkakin maanalle. Olishan siellä
sitten parkkitilaa urheilualuidenkin tarpeisiin.

Offline Risto Jalonen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 2012
    • View Profile
    • Email
Re: Vaasan tuleva undergroundrakentaminen
« Reply #213 on: 19. 04. 2006 14:02 »
Juolahti mieleen, että kumma kun eivät ole keksineet parkkipaikan
louhimista erityisesti Vaasan Liikekeskusta ry:n, kaupungin hallituksen
ja johtavien virkamiesten erityiskäyttöön ja sitten tietysti myös kävelytunnelit
kaupungintaloon, hallintotaloon ja Rewelliin. Siinä samalla voitaisiin sitten
myös louhia erityiskäyttöinen pommisuoja mahdollisten tulevien
katastrofien varalle.

Offline louhi

  • Kokelas
  • *
  • Posts: 5
    • View Profile
    • Email
Re: Vaasan tuleva undergroundrakentaminen
« Reply #214 on: 19. 04. 2006 15:03 »
Vaasasta maanalainen kaupunki!? Ei vaivaisi tuulet eikä sateet, ei paistaisi aurinko.

Mitenkähän matkailija huomaisi olevansa Vaasassa eikä missään toisessa underground kaupungissa? Ennen kuin on myöhäistä laitetaan mieluummin autot luolaan ja ihmiset valoon.

risto helin

  • Guest
Re: Vaasan tuleva undergroundrakentaminen
« Reply #215 on: 25. 04. 2006 18:06 »
Ei tässä kukaan ole maan alle muuttamassa. Hauskaa kyllä tuo Jalosen kävelytunneli vitsailu pommisuojineen. Edistystä olisi jonkinmoinen liiketunneli jonkin keskeisen alueen alittamiseen, että pinta saataisiin kävelykäyttöön.

Offline Kimpulainen

  • Kokelas
  • *
  • Posts: 6
    • View Profile
Re: Vaasan tuleva undergroundrakentaminen
« Reply #216 on: 25. 04. 2006 22:10 »

Helsingissä sitä vastoin tätä keskustahajontaa on enemmän; Kauppatori kun on kovin kaukana Senaatin torista. Ihan orpona siellä rantsussa Bulevardin päässä ja rautatiasema jää sinne
Mannerheimintien toiselle puolen Senaatin torista katsottuna.


Mikähän on kaukana? Senaatintorilta on noin 150 metriä matkaa Kauppatorille ja päinvastoin.
Taisi mennä nyt Hietalahden tori ja Kauppatori sekaisin?

Ja steissi ei ole Mannerheimintien toisella puolella Senaatintorilta katsottuna, vaan samalla puolella.
Väliin jää Kaivokatu ja sen jatkeena Kaisaniemenkatu länsi-itä suuntaisina.

Entisenä vaasalaisena tiedän, että Vaasan mittapuussa 150 metriäkin voi olla liian pitkä matka.
Kun liike-elämän keskipisteenä Vaasassa pidetään toria, niin eipähän siellä 150 metrin säteen ulkopuolella enää kovin kummoisia liikkeitä ole. Parturi-kampaamoja, pizzerioita, pari kukkakauppaa, optikoita ja joku antiikkiliike. Valitettavasti.

Hyvä ajatus kylläkin olisi laittaa autoliikenne tunneliin linja-autoaseman kohdalta ennen maasiltaa ja vastaavasti toinen pää voisi olla sataman puoleisessa päässä, Rantakadun ja Koulukadun väliin jäävässä rinteessä.
Sataman rekkaliikenne voidaan liikennemerkein ohjata ajamaan esim. ohitustietä siihen Prisman nurkalle ja siitä sitten Sepänkyläntietä keskustaan ja linja-autoaseman kohdalle.

Eivät ne täällä Helsingissäkään ajele missä sattuu, vaan rekkaliikenne on (pääasiassa) ohjattu sivummalle.
Onneksi Länsisatamakin on pian historiaa ja rekat siirtyvät enemmän Kehä III:lle, jolloin
Porkkalankadun ja etenkin Mechelininkadun ruuhkat helpottuvat, vielä kun espoolaiset saataisiin
jättämään autonsa muualle...

Vaasassahan voisi tehdä tienpätkän Sundominlahden perukalle, siellä ei muistaakseni ole oikein mitään risukon lisäksi.
Tie jatkuisi siitä kohdasta, missä ohitustie nyt stoppaa suunnilleen kaatopaikkaan ja jatkuisi lahden perukkaa myötäillen Sundomin puolelle ja siitä edelleen sataman suuntaan Muurahaisniementielle.

Petri

  • Guest
Re: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #217 on: 26. 04. 2006 16:04 »
Prismalle kaavoitettavassa alueessa olisi 30.000 neliötä liiketilaa, josta 22.000 tulisi Prisman omaan käyttöön. Melkoisen isoa marketia pojat puuhaavat - onkohan Keskolle tulossa vastaavaa myös?

Offline kyllästynyt

  • Kokelas
  • *
  • Posts: 49
    • View Profile
Re: Vaasan tuleva undergroundrakentaminen
« Reply #218 on: 26. 04. 2006 17:05 »
Taisi tällä yhdellä miehellä ne torit sekaisin mennä.

Mutta asiaan. Olisi hyvä varmasti noin mahtava liikennetunneli,
mutta kävelyalueen lisäämiseksi näppärä olisi kyllä se raastuvan-
kadun tunnelin pätka ja ehkä tällä pätkällä kaupungin kulttuuri-
arvo tai -arvostus kohoaisi.

Ana Grammi

  • Guest
Re: Vaasan tuleva undergroundrakentaminen
« Reply #219 on: 26. 04. 2006 17:05 »
Hei Haloo.
lukekaa nuo vanhat jutut Topin ringistä ja yhdistäkää ne tähän.  Vaasa on täynnä mahadollisuuksia jos niitä vain halutaan käyttää.  Tehdään nyt ensin tunneli Vaasanpuistikon alitse KappAhlin kulmasta kauppahalliin ja sitten Kauppauistikon alitse ns. Bundegårdeniin tai Pikku-Sokokseen, joka mahadollisesti katetaan.

Sieltä tulee ilman muuta yhteys toriparkkin.  Kun ns. Alatorin tuleva liikekeskus yhdistetään Radisson kortteliin maan alitse niin siinähän sitä sitten jo onkin.


starman

  • Guest
Re: Vaasan tuleva undergroundrakentaminen
« Reply #220 on: 27. 04. 2006 23:11 »
Vaasan keskustassa on pulaa liikehuoneistoista, koska niitä ei rakenneta uusien kerrostalojen alimpiin kerroksiin. Miksikö? Koska Halli Oy ja Airaksinen eivät halua Vaasaan uusia liiketiloja, paitsi niitä, joissa ovat itse omistajina. Pistävät taustalla matalalla profiililla hanttiin ja estävät järkevät suunnitelmat, koska voivat siten pitää itsellään monopolin ja vuokrat korkealla. Eräät päättäjät ovat heidän talutusnuorissaan. Mielestäni ei saisi antaa rakentaa tai peruskorjata ydinkeskusta-alueella yhtään uutta rakennusta, jos ei tehdä edes yhtä myymälätilaa alimpaan kerrokseen.

CopyPaste

  • Guest
Re: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #221 on: 28. 04. 2006 19:07 »
Yle tutki
Huonoimmin menestyi Vaasan Mäkikaivon pientaloalue, joka edustaa modernia huolellisesti suunniteltua nykyarkkitehtuuria.

Tulokset herättävät kysymyksen, miksi yhä rakennetaan yltiömoderneja asuintaloja, kun suomalaiset selkeästi tuntevat kaipuuta vanhahtavampaan tyyliin?

http://www.yle.fi/ajanhenki/ohjelma25042005_2.html

Offline kyllästynyt

  • Kokelas
  • *
  • Posts: 49
    • View Profile
Re: Vaasan tuleva undergroundrakentaminen
« Reply #222 on: 05. 05. 2006 04:04 »
Onko noin ? Ja kysytäänpä heiltä.
Minä kun luulin ettei niitä kaikkia kiinteistöjä saada edes myydyksi ?

Ihanko tosi , onko heillä siis vielä myymätöntä kellaritilaa  ?
Ai jaha, nekö kiintöistöt ovat haluttuja.
Onko paljonkin niitä muita vielä myymättä ?

Tehtäisiinkö yksi uusi leikkipuisto ?

Yhteisvastuussa olemme tai meidän sanotaan olevan.
Mieheni sanoi  - Joo se on politiikka siksi me ei asuta sademetsässä.

On hassua että kaikenlaista vain rakennellaan, enkä muista koskaan
kenenkään minun mielipidettäni  kysyneen YMPÄRISTÖÄNI rakennettaessa.

Haluaisin lasteni kanssa kävellä esimerkiksi Rewellistä kirkolle ilman auton-
allejäämispelkoa.
Rahamiehen kukkarolle tällainen muu (normaali) ajattelu on varmasti vierasta.
Heidät täytyisi herättää muutakin kuin itseään ajattelemaan.. Tämä on vaikeaa,
mutta välttämätöntä. Haluan olla ja olen yhteisellä asialla lasten puolesta.
Lapsista meidän pitää huolehtia. Ovat tärkeämpiä kuin me itse. Heissä on huominen.

Tällaisesta turvallisuudesta ja vanhemnmillekin vapauksia antavasta, ei aina
tarvitsisi katsoa että jääkö se auton alle, liikkumisvapaudesta olisi varmasti
hyötyä koko Vaasan keskusimagolle.
Turvallinen kaupunki on tärkeä asia ja ajattelutapaa  muutettaessa voitaisiin
liikennettä ohjata alittamaan esim. perheiden käyttöön soveltuvia kulttuurialueita,
jotka muutoinkin soveltuisivat paremmin yleishyödylliseen kmonimuotoiseen käyttöön.
Ihmisläheisessä keskuastassa autot ja yleisesti ottaen liikenne on se suurin riesa..

Kummallinen kaupunki tämä meidän Vaasamme. Lähimmäisarvoja ei ajatella.
Riideltiin vuosi tolkulla kävelykadustakin... tästä pätkästä.  Kauppiaiden ehdoilla.
Haloo!


Offline leena_hallasmaa

  • Omalla nimellä
  • Kansalaisaktiivi
  • *
  • Posts: 236
    • View Profile
    • Email
Re: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #223 on: 16. 05. 2006 08:08 »
Mielestäni kaupunkirakennekeskusteluun liittyy oleellisesti kaupungin laajeneminen ja toimintojen muuttuminen ajan kuluessa ydinalueella.

 Ydinalue on ajan myötä laajentunut ja aiemmin keskustan ulkopuolelle on jäänyt esim. pelastuslaitoksen läheisyydessä Sepänkyläntien varressa oleva rakennusliikkeen varastoalue, joka rumentaa sisääntuloväylää todella pahasti. Saman koskee oikeastaan lähes koko Klemettilän aluetta. Strömbergin päässä kaupungin omistama ja sen hoidossa oleva keskusvaraston alue on tehottomassa käytössä ja ulkona varastoidut rakennustarvikkeet - putkenpätkät ja kivenlohkareet - siroteltu pitkin laajaa kenttää. Olen kerran käynyt yhdessä niistä suurista vihreistä halleista, joka oli täynnä kaatopaikkatavaraa. Voisin kuvitella, että kaupungin intresseissä olisi siirtää keskusvarasto johonkin soveliampaan paikkaan ja käyttää kyseinen maaalue mielekkäämmin.

Kyllä, myös muissa keskustelualueissa on sivuttu Vaskiluodon aluetta ja sen kehittämistä. Koska siellä jo nyt sijaitsee viihdekylpylää ja muuta matkailua tukevaa toimintaa, olisi hyvä, jos leirintäalue siirrettäisiin samalle rannalle. Terminaalit siirrettäisiin moottoritien varrelle, ja noille alueille rakennettaisiin asuntoja, sekä omakoteja, pientaloja että jonkin verran kerrostaloja. Näitä kaikkia Vaskiluotoon mahtuisi nykyisiä, sinne sopimattomia toimintoja pois siirtämällä ilman, että metsäalueisiin koskettaisiin.
Leena Hallasmaa
Kaupunginvaltuutettu

Offline jmm

  • Vakituinen
  • **
  • Posts: 81
    • View Profile
Re: Vaasan tuleva undergroundrakentaminen
« Reply #224 on: 19. 05. 2006 20:08 »
Haloo – haloo
Kyllä Vaasassa riesoja riittää. Se on tiedossa.
Taitaa jäädä perhearvot (jatkossakin) sivuraiteelle keskustaa kehitettäessä.

Offline toveri totinen

  • Kokelas
  • *
  • Posts: 9
    • View Profile
    • Email
Re: Vaasan tuleva undergroundrakentaminen
« Reply #225 on: 31. 05. 2006 08:08 »
Kaivakaa vaikka poteroota, kuha teette niistä perheystävällisiä
ja voisha nuata olla pari autotontaki.

Miks muute perhearvot jää yleisesti vailla huomioo
kaikis Vaasakeskustan kehittelys suunnitelmis ?
Vastatkaas joku  tähä. Vai luulenko mä turhaa et asianlaita näi o ?

Offline Risto Jalonen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 2012
    • View Profile
    • Email
Re: Vaasan tuleva undergroundrakentaminen
« Reply #226 on: 02. 06. 2006 21:09 »
Taitaa olla niin, että hyvin moni vaasalainen toivoisi keskustasta
perheystävällisempää ja uskon edelleen, että toimiva ratkaisu olisi
raastuvankadunpätkän alla kulkeva autotunneli, jolla keinoin saataisiin
se aiemmin paljon puhuttu Rewellin ja Kaupungintalon välikkö vain ja
ainoastaan kävelykäyttöön.
Uskon myös vahvasti siihen, että tämä antaisi valtakunnallisestikin
myönteisen kuvan Vaasan kokonaisilmeestä ja olisi näin ollen hyvää
imagemarkkinointia.
Tämä moneen muuhun verrattaessa kohtuullisen halpa liikennejärjestely
antaisi arvokkaan ilmeen keskustakokonaisuudelle ja avaisi monia oheis-
mahdollisuuksia autottoman maan käytölle.Kumma kun Tapio Osala
ei ole sanan säiläänsä tässä keskustelussa väläytellyt. Onhan hän sentään
ystävä kallis sanan varsinaisessa merkityksessä, ajateltaessa kaikkia hänen
hankevastustamisistaan kaupungille vuosien varrella aiheutuneita valtavia
ylimääräisiä kustannuksia. Onko joku viime aikoina (tiedän jonkun tämän aiemmin
tehneen) laskenut kuinka suuresta yhteissummasta nykyisellään on jo kysymys ?

Luulisi ystävä Osalan ottavan tässä asiassa puoltavan kannan. Silloin hänen ei
ainakaan tarvitsisi koskaan harkita mahdollisia tietullien perimisiä koskien
kysymyksessä olevaa Raastuvankadun osuutta.

ps.
Toivottavasti Suvilahteen saadaan hieno uusi, toimiva messuasuntoalue, joka
tulee osaltaan palvelemaan koko yhteneväistä, ihmisläheistä Ranta-Vaasa
ilmettä ja asumista; tulee tuolla alueella nyt sitten asumaan ketä hyvänsä.
« Last Edit: 02. 06. 2006 21:09 by Risto Jalonen »

Petri

  • Guest
Re: Vaasan tuleva undergroundrakentaminen
« Reply #227 on: 03. 06. 2006 09:09 »
Taitaa olla niin, että hyvin moni vaasalainen toivoisi keskustasta
perheystävällisempää ja uskon edelleen, että toimiva ratkaisu olisi
raastuvankadunpätkän alla kulkeva autotunneli, jolla keinoin saataisiin
se aiemmin paljon puhuttu Rewellin ja Kaupungintalon välikkö vain ja
ainoastaan kävelykäyttöön.

Voisitko vielä selventää mitä hyötyä kyseisen kadunpätkän varaamisesta kävelykäyttöön olisi - Rewellistä pääsisi sen kautta helpommin kaupungintaloon? Itse en nyt keksi mitään hyötyä siitä, koska kaikki kuitenkin keskittyy torin ympärille ja siinä on jo nyt kävelykeskusta olemassa.

Muutaman sadan metrin matkan varaaminen kävelykaduksi ei myöskään ole kannattavaa, koska tunnelin rakentaminen kyseiseen paikkaan maksaisi maltaita. Kaupungin keskustan ympäristöä on nyt pitkään revitty jatkuvasti auki ja vihdoinkin se on valmis - nyt pitäisi taas alkaa sama rumba uudelleen. Mikäli tunneli tehdään pitäisi varmaankin miettiä bussien reitit yms. pysäkkipaikat kaikki myös uuteen uskoon - en oikein jaksa nähdä sitä mitenkään kannattavaksi projektiksi.

Offline Risto Jalonen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 2012
    • View Profile
    • Email
Re: Vaasan tuleva undergroundrakentaminen
« Reply #228 on: 04. 06. 2006 09:09 »
I have a dream, sano kaveri kerran.
Ja niin sanon minäkin. Ja mun unelmassa tää Vaasan keskusta
on aivan jotain muuta kuin tori ja sen yhdeltä sivulta lähtevä
onnettoman lyhyt kävelytienpätkä. Kulttuurikaupungissa pitäisi
olla niinku vähän enemmän tätä kävelyaluetta, eikä nimenomaan
vain autoilijoiden tai kauppiaiden ehdoilla. Käyppä kuule Pete
Uumajassa ja tutustu sen keskustaan. Sekin jo avartaa vähän ja
katseleppas vitjaa taaksepäin, niin ehkä siellä vilahtaa näitä
kaupungintalonedusalueen käyttösoveltuvuuksia. Ja mitäs me noista
parista linja-autosta. Niillehän hoituisi varmasti jostain aivan
oma yhtenäinen ’’bussitori’’, jonne voitais siirrellä sitten vaikka
Vaasapuistikon puoleisella torinlaidalla seisoskelevat dösätkin.
Tänne uuteen mestaan sitten kaikille dösille oma vakiolaituripaikka. Tää
bussitori voisi sitten sijaita vaikka jossain siellä piakkoin valmistuvan
Matkakeskuksen suunnassa, mikä olisi mielestäni luontevaa.

Ja sitten vielä tähän toiseen asiaan eli mielestäni kaikessa vastustamisessakin
pitäisi olla rehellinen, eikä vastustaa vain vastustamisen vuoksi minkä halusin
ilmaista ystävä Osalalle, koska asia nyt vain sattuu olemaan niin, että turhat
jarruttelut tulevat ja ovat tulleet tälle kaupungille kalliiksi. Vuosien varrelta
en muista ketään lähistölläni vaikuttanutta, joka olisi katsonut hyvällä näitä
Tapio Osalan iän ikuisia vastustamishankkeita, joiden puitteissa hän on kyllä
aina toisinaan joutunut takkinsakin kääntämään.
Sinänsä Osala on ok. Uskaltaa sanoa sanottavansa silloinkin kun muut ovat
hiljaa ja sekin on jo paljon se.
Tällä hetkellä minua henk. koht. risoo, että kun messuasuntoalueen rakentumisen
’’siivellä’’  saataisiin Suvilahden onnetonta mutakaislikkoa vähän siivoiltua ja
estettyä sen koko lahteen levittäytymistä ja ruopattua rantapengertämisen yhteydessä
vähän vettäkin esiin, niin jotkut ne sitten vain esittävät jotain onnettomia vastustamisia.
Kyllähän sitä mutakonsuojelua piisaa sitten siellä Peräsuvilahdessa ja Patteriniemessä,
että kyllä tämän Suvilahden keskustan moni muukin kuin minä olettaisi ja haluaisi olevan
lähinnä asumiseen soveltuvan näköisen ja ennen kaikkea paremmin asutetun.
Liito-oravista huokailevat varmasti ymmärtävät hekin, että ei niitä juuri tällä
ihmisille varatulla reviirillä kaivata. Bragessa, Kusiksessa ja siellä Suvilahden perä-
puolessa päin on niille kosolti asuinsijaa. Vaikka juttuhan on niin, että nämäkin luonto-
kappaleet ovat kanssaeläjiinsä ihmisiin jo niin tottuneita, että osa rakennustöiden
alta mahdollisesti muuttamaan joutuvista saattaa jopa paluumuuttaa uuteen kiintöistöillä
ehostettuun ympäristöönsä.
Onkohan muuten jonkun mielestä Suvilahden kaatopaikka mahdollisen suojelun
arvoinen kohde ? Kovin on nimittäin kauan sekin jo siellä sijainnut, että mahtaako
museoasetukset estää sen miksikään muuttamisen. Ja entäs siellä sirkustelevat lokit,
joilla ei ollutkaan lintuinfluenssaa, saako niiden vanhaan, totuttuun elinympäristöön kajota ?
Ja taitaa siellä olla joitain jyrsijöitäkin. Pitäisikö jonkun huomata niitäkin suojella ?
Vai pääseekö tässä nyt sitten esiintymään jotain rottarasismia ? Hä ?
« Last Edit: 04. 06. 2006 09:09 by Risto Jalonen »

fableable

  • Guest
Re: Vaasan tuleva undergroundrakentaminen
« Reply #229 on: 08. 06. 2006 09:09 »
Liikennetunneli  on aivan liian kallis ja tökkö idea näin pieneen kaupunkiin.
Laitetaampa vain raskas liikekenne lastinaan raskasta polttoöljyä, bensiiniä, rikkihappoa, happoterästä ym.  ja vaikka nuoret vasta kortin saaneet rallikuskit  samaan tuubiin vai sanoisinko lihamyllyyn.
 
Tulosta voisi tässä jo vähän ihastella;

 http://video.google.com/videoplay?docid=5923706925063136275


Offline jmm

  • Vakituinen
  • **
  • Posts: 81
    • View Profile
Re: Vaasan tuleva undergroundrakentaminen
« Reply #230 on: 12. 06. 2006 23:11 »
Hiukan erilainen tunneli kyseessä, jos laitetaan kevyttä liikennettä
varten korttelinpätkän mittainen pala Raastuvankatua kaupungintalon
ja Rewellin välistä maan alle.

Tiedä sitten mitä tuolla edeltäneen vastauksen videolla halutaan alleviivata.

ps.
Voidaan toki sulkea kyseinen pätkä ilman tunneliakin.
Niin ja Ravirata totta kai asuntoalueeksi het kun mahdollista 
ja messualue Suvilahteen ilman jarrutuksia.

Offline kyllästynyt

  • Kokelas
  • *
  • Posts: 49
    • View Profile
Re: Vaasan tuleva undergroundrakentaminen
« Reply #231 on: 14. 06. 2006 23:11 »
Maanalaisesti kaupunkia suunniteltaessa voitaisiin ajatella jotain muutakin
kuin parkkpaikkoja. Olisi kivaa kun ajateltaisiin tavallisia ihmisiä ja
heidän tarpeitaan edes joskus. Vissiin ei kuitenkaan ikinä.

Lasteni äitinä kerron kuiinka hienoa suurempi kävelyalue keskustassa olisi ja aika
luonnollinen sellainen ajateltu alue olisi kulttuurimiljöö joka on juuri kaupupugintalon
Rewelliin rajautuvalla alueella. Sehän olisi hienoa, kun siinä voisi vain
käyskennellä. Ihan oikeasti, sehän se on, se ydin ikeskusta.
Onhan joissain kaupungeissa sentään ajateltu lapsiperheiden tarpeita
aivan eri lailla kuin Vaasassa ja saatu hyvää tulosta. Onhan tämä näkynyt
ainakin sikäläisten  ihmisten oloissa ja viihtyvyydessä.  Taitaneet huolitelluissa
paikoissa vierailleet turistitkin tämän huomioida ja tulleet taas.

Mitäs meillä täällä Vaasan kultturisaralla todellisuudessa on. Ei juuri mitään
vaikka keskustankehittämispalkinnon saimmekin.

Onhan se hirvittävän omanlaatuista, kun kaikki melkein päälle ajaa,
siinä kapungintalon edustalla Vaasassa vieraillessa,.

« Last Edit: 14. 06. 2006 23:11 by kyllästynyt »

Offline Risto Jalonen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 2012
    • View Profile
    • Email
Re: Vaasan tuleva undergroundrakentaminen
« Reply #232 on: 25. 06. 2006 22:10 »
Pitkän tähtäimen suunnitelmia tehtäessä yletön parkkihallien rakentaminen
on turhaa. Tämän tulee aika noin parinkymmenen vuoden säteellä näyttämään.

Ja kyllä asia nyt vain todella on niin, että niin sanotussa kulttuurikaupungissa
olisi tätä ihmisläheistä kulttuurialuetta (Lue: kävelyaluetta) oltava hieman reippaammin
kuin mitä sitä nykyisestäkään ’’parannetusta’’ Vaasan keskustasta löytyy.
Ja nimenomaan sitä olisi oltava juuri sen historiallisen kulttuurillisesti merkittävän
keskusalueen tietämissä, joka on aivan muualla kuin torilla.
Yks sun toinen taitaa aavistaa missä minä ja moni muu tietää sen sijaitsevan

Offline mixsei

  • Kokelas
  • *
  • Posts: 6
    • View Profile
Re: Vaasan tuleva undergroundrakentaminen
« Reply #233 on: 27. 06. 2006 06:06 »
Vaasan keskustassa suurin mahdollisuus jäädä auton alle
on se ainut iso "kävelykatu".

Offline sinja

  • Kokelas
  • *
  • Posts: 21
    • View Profile
Re: Vaasan tuleva undergroundrakentaminen
« Reply #234 on: 29. 06. 2006 20:08 »
Rakennetaan maan ylle tai vaikka alle niin mielestäni lapset ja lapsiperheet täytyisi aina eritoten ottaa huomioon. Tämä tuntuu usein unohtuvan

Offline Äippä

  • Kansalaisaktiivi
  • ***
  • Posts: 148
    • View Profile
Re: Vaasan tuleva undergroundrakentaminen
« Reply #235 on: 30. 06. 2006 08:08 »
Risto!

Olet todella oikeassa! Kaikki keskustan liikenne maan alle! Kyllä olisi niin hieno juttu! Minä ainakin kannatan tätä!

Eikös Ranskassa ole jossain kaupungissa tällainen ratkaisu tehtykin....

Offline jmm

  • Vakituinen
  • **
  • Posts: 81
    • View Profile
Re: Vaasan tuleva undergroundrakentaminen
« Reply #236 on: 16. 07. 2006 10:10 »
Meidänkin perheen mielestä Vaasassa saisii olla
kunnon kokoinen kävelykeskusta. Se olisi asiallista.
Ja kävelyaluetta pitäisi kyllä olla sieläkin missä sitä
kulttuuria vaalitaan.
Äipän ja Riston kanssa samaa mieltä, että autot muualle
ja koko ydinkeskus kävelyalueeksi.

Offline Risto Jalonen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 2012
    • View Profile
    • Email
Re: Vaasan tuleva undergroundrakentaminen
« Reply #237 on: 22. 07. 2006 16:04 »
Tuohon mixsein huomioon haluaisin vastata, että
aivan tosissaan olisi huomioitava tuo huolto- ynnä muu ajelu
nykyisellä kävely- ja torialueella vähän paremmin.
Tämä huomiointi voitaisiin aloittaa jo Rewell Centerin
seuraavaa vaihetta rakennettaessa ja tässähän olisi taas sitten lisäkäyttöä
sille Vaasapuistikon ja Hoviespan välisen Raastuvankadun pätkän
alittavalle autotunnelille. Nimittäin siitähän voisi louhia haaratunnelin
sinne Rewellin alla sijaitsevaan vanhaan autohalliin, niin saataisiin tukittua
se kävelykadulla sijaitseva sisäänkäynti ja näin ollen yksityisautoilu
kokonaan poistetuksi näiltä osin ja samalla voisi hissiyhteyden päässä olevaa
Rewellin maanalaista huoltoaluettakin tosissaan harkita.

Offline kyllästynyt

  • Kokelas
  • *
  • Posts: 49
    • View Profile
Re: Vaasan tuleva undergroundrakentaminen
« Reply #238 on: 23. 07. 2006 07:07 »
Perhe- ja kulttuuriarvot kunniaan !
Autot pois ydinkeskustasta.

Offline jmm

  • Vakituinen
  • **
  • Posts: 81
    • View Profile
Re: Vaasan tuleva undergroundrakentaminen
« Reply #239 on: 24. 07. 2006 20:08 »
Poiminta Petrin vastauksesta 03. 06. 2006
Quote
Voisitko vielä selventää mitä hyötyä kyseisen kadunpätkän varaamisesta kävelykäyttöön olisi

Mahdollisuudet ovat monet ja pitäisi tätä vitjaa seuranneille mielestäni
olla selvää, että kyseisen pätkän uusiokäytöllä toiminta saataisiin torin
nurkilta muuallekin leviämään.
Jalosella ainakin näitä visiota tuntuu riittävän. Luulisi että muillakin.