Author Topic: Vaasan kaupunkirakenne  (Read 138315 times)

0 Members and 6 Guests are viewing this topic.

Offline Original Wiik,

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 2699
  • Gender: Male
    • View Profile
Re: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #440 on: 02. 02. 2008 19:07 »
Käsittääkseni tuollainen hanke pitää rakentaa laajemman markkinan mukaan. Sähkörata Seinäjoelle on yksi perus edellytys.  Kokoa ja näköä on oltava, koska sen lähialueet ovat mitä parhaimpia paikkoja korkeille kerrostaloille jotka pystyvät ottamaan vastaan väkeä maakunnasta. Tuolloin pieni ja matala ruppana kauppakeskus näyttäisi lähinnä naurettavalta.

AD

  • Guest
Re: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #441 on: 02. 02. 2008 19:07 »
Käsittääkseni tuollainen hanke pitää rakentaa laajemman markkinan mukaan. Sähkörata Seinäjoelle on yksi perus edellytys.  Kokoa ja näköä on oltava, koska sen lähialueet ovat mitä parhaimpia paikkoja korkeille kerrostaloille jotka pystyvät ottamaan vastaan väkeä maakunnasta. Tuolloin pieni ja matala ruppana kauppakeskus näyttäisi lähinnä naurettavalta.
On se mukavaa että koko ajan suunnitellaan kaikkea ja isompaa, kuitenkin se kaikkein tärkein tuntuu unohtuvan.
Mistä näille mahtipontisille suunnitelmille löydetään rahoittajat, ts. asiakasvirrat jotka ostavat liikkeistä siten että sijoitukset saadaan maksettua?
Jos sellainen skenaario sattuisi toteutumaan että kaikki asiakkaat noin kolmen tunnin ajomatkan päästä kuinka kävisi sen alueen muiden kauppojen?
Kuinka tuo vihreä puoli,mitenkän sen käy kun Vaasaan tulisi joka päivä mielettömästi autoja jokapuolelta, varsinkin kun bensa maksaisi vähintään 2€/l ?
Isäni eläessään opetti että jos ei ehdi sulkea kassaa kiinni liikkeen aukioloaikana on syytä pidentää kaupan aukioloaikoja, nyt niitä on jo pidennetty ilman todellista tarvetta.
Jos näin on on käsittääkseni tulevaisuusvisioiden tekijöillä noussut joku hattuun tai sitten yksinkertaisesti he eivät tiedä pätkääkään kaupan toiminnasta.
AD

Offline Ylläpito

  • Kokelas
  • *
  • Posts: 17
    • View Profile
Re: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #442 on: 03. 02. 2008 10:10 »
Yksilöllä on usein suuri vaikutus kehitykseen ja edistykseen, jos myös taantumaan. Laihialainen rakennusneuvos Antti Ruostetniemi uskoo omiin ideoihinsa kuin pässi suuriin sarviinsa.

Ruostetiniemi on sitä mieltä, että hänen ideoillaan olisi Vaasan keskustassa nyt tuhnasia asukkaita enenmän kuin, mitä nylkypolitiikalla on keskustaan saatu.

Lue itse ja muodosta oma mielipiteesi ja jatka keskstelua.

Pdf:t on kaapattu Rakennuslehdessä 31.11.2008 sivu 11 julkaistusta artikkelista.  Paikka on varsin arvovaltainen, sillä lehteä lukee kaikki maamme rakennusalan ammattilaiset.

Ylläpito


http://www.vaasalaisia.info/foorumiapu/Antti_R_1.pdf
ja
http://www.vaasalaisia.info/foorumiapu/Anttir_R_2.pdf
« Last Edit: 03. 02. 2008 16:04 by Ylläpito »

Peeveli

  • Guest
Re: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #443 on: 03. 02. 2008 17:05 »
Vaasan pysäköintiongelmia ei voi ratkaista pieniä kiinteistökohtaisia pysäköintiratkaisuja tekemällä. Pienten hallien liittymäratkaisut ovat niin kalliita, että niistä taloudellisuus on kaukana.

Vaasanpuistikon alle suunniteltu uusi 1000 autopaikan parkkiluola voisi olla oivallinen ratkaisu koko keskustaa ajatellen. Se olisi saman kokoinen kuin nykyinen toriparkki! Jos näiden kahden pysäköintilaitoksen välillä on suora yhteys, tarvitsisi näiden kahden pysäköintilaitoksen yhdistelmä vain yhden uuden liittymän matkakeskuksen puoleiseen päähän. Hienoa tuossa suunnitelmassa on, että rakentamistapa tunnelilouhinnalla ei häiritse keskustan liikennettä ja elämää.

Ei muuta kuin toimeksi...

Offline S-syväkurkku

  • Aktiivi vaikuttaja
  • ****
  • Posts: 260
    • View Profile
Re: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #444 on: 03. 02. 2008 17:05 »
Kannattaa suhtautua varovaisesti, tai ainakin varautua kohoaviin kustannuksiin mikäli Vaasan keskustan alueella suunnittelee tunnelikaivamista. Ovat sen verran söörisiä nämä tämän alueen kalliot ja maaperä. Toriparkin kohdalla tarkkasilmäiset tämän havaitsivat, kun parkkiluola tehtiin avolouhinnalla. Saatiin ainakin katto noin suurin piirtein pitäväksi. Vapaudenpatsaan ympäriltä kyllä vuotaa jonkin verran. Ei kyllä niin paljon kuin Uimahallissa.

Offline MikaR

  • Kokelas
  • *
  • Posts: 41
    • View Profile
    • Email
Re: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #445 on: 07. 02. 2008 21:09 »
Suoraan korttelin alla löytyy peruskallio. Eli paikka on erittäin sopiva parkkiluolalle.

Pohjanmaan radio on tehnyt jutun tulevasta parkkiluolasta:

http://194.252.88.3/rswebvsa.nsf/sivut/ajankohtaista?opendocument&pageid=Content16F04

Offline Johansson

  • Aktiivi vaikuttaja
  • ****
  • Posts: 391
    • View Profile
Re: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #446 on: 14. 03. 2008 17:05 »
Tapasin tänään miehen, joka tuntee varsin hyvin suomalaisen ja eurooppalaisen kiinteistöbisneksen.  Miehen mukaan vaasalainen HS-Center on myynnissä.  HS-kortteliin tehdyt investoinnit eli kauppagalleria ja Gloria elokuvakeskus ovat vain ”puleerausta” eli kiinteaistön myyntikuntoon saattamista.

Mies sanoi tietäväns, jopa ostajakanditaatin.  Kanditaatti on tanskalaisomisteinen TK-Devenploment. http://www.tk-development.dk/default.aspx?AreaID=99

Yhtiön nettisivujen mukaan: ”TK Developmentin keskeisiä toimialoja ovat kauppakeskusten, isojen vähittäiskaupan yksiköiden ja isojen pääkonttoritasoisten toimistotilojen sekä edellä mainittuihin toimialoihin kiinteästi liittyvien, monista erilaisista ja monitoimisista tiloista koostuvien kiinteistöyksiköiden kehittäminen. Keski-Euroopassa Yhtiö kehittää myös asuinkiinteistöjä. ”

Samaisen lähteen mukaan HS-Center kortteli ei ole TK Devenplomentin mielestä mikään erityisen houkutteleva sijoitus, koska korttelissa ei ole enää visiota mutta tuottaa kuitenkin tyydyttävän voiton kymmen vuoden aikana.  HS-korttelista tekee kiinnostavan siis se että korttelissa toimii vakavaraisia yrityksiä, jotka kestävät isonkin vuokrankorotuksen.

Lähde kertoi edelleen että varsinainen kiinnostuksen kohde on ns. Radisson kortteli, joka mahdollistaa huomattavan lisärakentamisen ja siis huomattavat vuokratulot.

Kuulemma muitakin kiinnostuneita ostajaehdokkaita on.

Totta tai ei, niin joka tapauksessa mielenkiintoinen visio.

10. polven vasabo

  • Guest
Re: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #447 on: 14. 03. 2008 17:05 »
Kieltämättä HS-center jäi kauppakeskuksena aika torsoksi. En tiedä, olisiko enempää pitänyt odottaakaan, mutta suuresti ihmetytti tuossa viime viikolla, kun huomasin Salkarin liikkeen sijainnin. Eihän vanhakaan liike Pitkälläkadulla missään valtavien asiakasvirtojen äärellä ollut, mutta nyt lafka on kyllä todella syrjässä - ja kyseinen firmahan lähti tuonne käsittääkseni juuri Hartmanintalon poskettomien vuokrankorotusten takia.

Mielenkiintoista on myös nähdä, mitä noihin kahteen torin kioskirakennukseen tulee. Molemmat taitavat olla tällä hetkellä "vapaana"? Yritin tällä viikolla ohikävellessäni pohtia, että mitä liiketoimintaa siihen oikeen voisi tulla, mutta ei vaan tullut mitään mieleen...

Edit: ja vastaus kysymykseen onko puleerattu myyntikuntoon: ei ainakaan minun mielestäni.
« Last Edit: 14. 03. 2008 17:05 by 10. polven vasabo »

Offline Niilo Aro

  • Omalla nimellä
  • Aktiivi vaikuttaja
  • *
  • Posts: 270
    • View Profile
    • Email
Re: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #448 on: 14. 03. 2008 19:07 »
Jo pitkään on tiedetty että Vaasa kiinnostaa kovasti kiinteistön jalostajia.   Kivihaan tonttien kansainväliset  jalostajat, matkahuollon torin spekulantit ja mahdollinen IKEAn tulo Vaasaan on selvä signaali.

Tältä pohjalta TK-Devenlopement tuntuu hyvin uskottavalta.  Toisaalta suuret toimijat varmasti heittelevät verkkoja sinne tänne ja ryhtyvät toimaeen vasta kun  verkossa on jotain saalista.

Sen sijaan blogin ajatus että mahdollisella kaupalla pönkitettäisiin  ruotsinkielisen kulttuurin asemaa Vaasasa, tuntuu jopa mahdolliselta.

Daniel

  • Guest
Re: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #449 on: 15. 03. 2008 10:10 »
HS-Center on myynnissä.  HS-kortteliin tehdyt investoinnit eli kauppagalleria ja Gloria elokuvakeskus ovat vain ”puleerausta” eli kiinteaistön myyntikuntoon saattamist


Tuo kyllä pitää paikkansa, tämä taho itsehän siitä kertoo.

Seinäjoki Retail Park (suom. laatikkomyymäläpuisto)
http://www.tk.dk/Default.aspx?ID=692&M=Shop&PID=1037&ProductID=275

Kyösti Köyhä

  • Guest
Re: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #450 on: 19. 03. 2008 12:12 »
Alla olevan lainauksen poimin toisesta topic'ista, mutta se sopinee tänne paremmin.

Katsomalla Google Earth satelliittikuvia näkee kuinka paljon tiheämpään Helsinki on rakennettu. Sen lisäksi siellä on kantakaupungin talot suuria 6 kerroksisia tai enemmänkin. Kysymys on haluammeko me samaa ?
Ei kiitos.
Kyllä kiitos.

Kantakaupungin pitää olla tiiviisti rakennettu. Suuri talo ja monta kerrosta ei tarkoita huonoa suunnittelua. Hyvällä arkkitehtuurilla ja rakennustavalla voidaan luoda haluttuja asuntoja vuosikymmeniksi eteenpäin.
Ajatellaanpa vaikkapa Vaasassa 20- ja 30-luvun vaihteessa rakennettuja taloja, joiden asuinneliöistä saa nykyisin maksaa hunajaa (Rantakatu 10, 15b...).  Nekin näyttivät varmaankin 70 vuotta sitten melkoisilta hirviöiltä ”kaupunkikuvasssa”, mutta nykyisin niihin on edes varaa kovin harvalla...

Ydinkeskusta tiiviiksi ja reunamille omakotitaloja!

« Last Edit: 19. 03. 2008 13:01 by Kyösti Köyhä »

10. polven vasabo

  • Guest
Re: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #451 on: 24. 03. 2008 22:10 »
http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Oululla+v%C3%A4est%C3%B6nkasvun+pohjoismainen+enn%C3%A4tys/1135235020997

Siinäpä mallia tänne. Valitettavasti poliittista tahtoa ei näytä täällä olevan ihan samanlaiseen meininkiin. Peili käteen.

foliohattu

  • Guest
Re: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #452 on: 25. 03. 2008 03:03 »
http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Oululla+v%C3%A4est%C3%B6nkasvun+pohjoismainen+enn%C3%A4tys/1135235020997

Siinäpä mallia tänne. Valitettavasti poliittista tahtoa ei näytä täällä olevan ihan samanlaiseen meininkiin. Peili käteen.

HS:n jutusta lainattu:

"Rajuin kasvu osui vuosituhannen vaihteeseen. Meille syntyi hirmuinen määrä työpaikkoja ja niiden perässä muutti porukkaa – nuoria, jotka perustivat perheen ja rakensivat omakotitalon", tutkimuspäällikkö Timo Mäkitalo Oulun kaupungista kuvailee."


Miten on tätä väkeä "kohdeltu" Vaasassa viime vuosien aikana? Melkoisen karhunpalveluksen on kaupunki tehnyt näille perheille sekä heidän työnantajilleen. Vaasalaiselle yritykselle ei riitä, että se saa muualta Suomesta kalastettua taitavan työntekijän. On sekä yrityksen, että tuon työntekijän etujen mukaista, että työntekijän asuminen saadaan järjestettyä järkevällä tavalla. Vaasassa ei kukaan viihdy pelkän työn voimalla. Kyllä asumisenkin pitää olla kohtuullisen tasoista ja hintaista. Täytyy muistaa, että Vaasaan työn perässä muuttajat eivät kaikki ole sinkkuja. Suuri osa on perheellisiä tai perhettä perustavia. Suurin osa heistä haluaa asua omakotitalossa.

Muualta Suomesta on turha haikailla ammattilaisten perään mikäli asumisen suhteen on tarjolla vain Pikipruukkia tai heikkolaatuista ja järjettömän hintaista "remontoijan unelmaa".

Offline Klaus Berg

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 1527
  • Gender: Male
  • Elämä on juoksukilpailu ajan kanssa
    • View Profile
    • Blogi
    • Email
Re: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #453 on: 25. 03. 2008 09:09 »
Oulu on huippukaupunki. On tullut seurattua sitä läheltä, isovanhemmat siellä asui aikanaan. Serkkuja nykyään muutama edelleen asuu kaupungissa.

Jos saan kertoa niin isoisäni Aarne Kutvonen (tunnettu vaasalainen vaikuttaja aikanaan) lähti tuonne Ouluun, kun siellä silloin pieni myymälä tuotti parhaiten Suomessa. (Hänellä oli 11 huonekaluliikettä ympäri Suomen) Ja siellä hän Oulussa nousi yhdeksi Suomen menestyneimmäksi huonekalukauppiaaksi.

Kaupunki kasvoi jo silloin lujaa vauhtia -70 luvulla ja kasvava kaupunki on elinkeinoelämälle aina hyvästä. Meillä täällä Vaasassa valitettavasti se ei ole toteutunut.

Oulussa on samanverran kaavoitusosastolla porukkaa töissä kuin meillä. Kummallista että Oulu kykenee noin pienellä kaavoitusosastolla kasvamaan eniten pohjoismaissa ?

10. polven vasabo

  • Guest
Re: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #454 on: 25. 03. 2008 09:09 »
Oulussa on samanverran kaavoitusosastolla porukkaa töissä kuin meillä. Kummallista että Oulu kykenee noin pienellä kaavoitusosastolla kasvamaan eniten pohjoismaissa ?
Eipä se nyt niin kummallista oo, kun miettii, kuinka täynnä vastarannankiiskejä (voitaneen sanoa suoraan, että kyse on keskimäärin RKP:n porukasta - vaikka omat juureni suomenruotsalaiset ovatkin) tämä kaupunki on.

... ja sitten on tietty nää kaikennäköset kassakaappisopimukset jotka sais syöttää vaikka puluille... ja pro-liito-orava kaverit.

Mut parempi se olis myöhään kuin ei milloinkaan. Tonttimaata kun täältäkin löytyy.

foliohattu

  • Guest
Re: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #455 on: 27. 03. 2008 09:09 »
Eipä se nyt niin kummallista oo, kun miettii, kuinka täynnä vastarannankiiskejä (voitaneen sanoa suoraan, että kyse on keskimäärin RKP:n porukasta - vaikka omat juureni suomenruotsalaiset ovatkin) tämä kaupunki on.

... ja sitten on tietty nää kaikennäköset kassakaappisopimukset jotka sais syöttää vaikka puluille... ja pro-liito-orava kaverit.

Mut parempi se olis myöhään kuin ei milloinkaan. Tonttimaata kun täältäkin löytyy.

Minä en usko, että Vaasa olisi täynnä vastarannankiiskiä, jotka nauttivat muiden ihmisten elämän hankaloittamisesta. Tämän verran minulla on uskoa ja luottamusta vaasalaisiin sekä heidän positiiviseen asenteeseensa.

Uskon kuitenkin siihen, että Vaasassa on pieni joukko vastarannankiiskiä, joilla on kohtuuttoman suuri vaikutusvalta tuoda esiin omaa agendaansa. Tämä tapahtuu hiljaisen enemmistön kustannuksella. Tähän joukkoon kuuluu sekalainen jengi RKP:n porukkaa sekä cityvihreitä. Tämä on ’hyvä’ pari, koska yhdessä he saavat estettyä paljon enemmän kuin yksin. Molempien agendan ja motiivit tiedätte ilman, että alan niitä erikseen selventämään. 

Offline herkkoo

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 7433
  • Gender: Male
    • View Profile
    • Email
Re: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #456 on: 27. 03. 2008 10:10 »
Etsimättä tulee mieleen juuri  city-vihreiden ja grynderien omituinen symbioosi, cityvihreät saavat tehtyä maksimaalisesti kiusaa ihmisille luontofasismillaan ja grynderit saavat vastaavasti ansiotonta arvonnousua kun rakentamista rajoitetaan keinotekoisesti.  Ja muista ryhmittymistä tulee mieleen että rajoitetaan "vääränlaisten" kansalaisten majoittumista kaupunkiin...

Offline vaasalainen

  • Tästä foorumista
  • Administrator
  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 5079
  • Gender: Male
  • Muista käydä Chatissa
    • View Profile
    • Email
Re: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #457 on: 27. 03. 2008 15:03 »
Arkkitehdit Asko Halme ja Jaakko Vainionpää haluavat ottaa kantaa Vaskiluodon asuntorakentamiseen. Asia tärkeä juuri nyt kun Vaskiluotoa ryhdytään suunnitelemaan asuinalueeksi.
Tämä sivusto täytti 9 vuotta helmikuun 2 päivänä 2014.  Ylläpidän tätä vapaasta tahdostani.  Tämä on minun tapani osoittaa rakkauteni tätä hienoa kaupunkia kohtaan.

EX-Vaasalainen

  • Guest
Re: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #458 on: 27. 03. 2008 17:05 »
Olin neljä vuotta sitten eri mieltä, eli rakentaminen Vaskiluotoon oli väärin.

Nyt kun katson sitä valitusrumpaa taaksepäin ;mustikkamaa,messualue, ja nyt lepakko Purola niin VASKILUOTO pitää rakentaa täyteen laadukkaita merenläheisiä asuntoja niin kerros kuin rivitaloja.

Tietysti täytyy tarkistaa hylkeett norpat merilinnut ja tietty lepakot ymm sittisontiaset ettei ne taasen jarruttaisi ylöspäin kehittyvää VAASAA...

lanttu

  • Guest
Re: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #459 on: 27. 03. 2008 20:08 »
Unohtuiko Apolloperhoset ? ?

Offline Johansson

  • Aktiivi vaikuttaja
  • ****
  • Posts: 391
    • View Profile
Re: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #460 on: 28. 03. 2008 17:05 »
Kantakaupungin asukasyhdistyksen kuntalaisaloite kannattaa tutkia tarkkaan. Kuntalaisaloitteen takana tuntuu olevan melkoinen määrä asiantuntemusta jos myöskin asennetta Vaskiluodon luonnon puolesta.

Tämä on keskustelun aloite, jota ei saa hukata. Itse olen hyvin pitkälti Halmaeen ja Vainionpään kanssa samaa miaeltä.  Niemeläntiestä en ole vielä muodostanut mielipidettä.


Offline Niin Makaa

  • Aktiivi vaikuttaja
  • ****
  • Posts: 284
  • kuin petaakin
    • View Profile
Re: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #461 on: 28. 03. 2008 19:07 »
Kuntalaisaloite:
"Mielestämme Vaskiluodon kehittämisen ja rakentamisen pitäisi lähteä täydellisestä Vaskiluodon maankäytön uudelleenarvioinnista ja selkeistä tavoitteista.Vaskiluoto on kokonaisuus ja kokonaisuutena sitä pitää käsitelläkin. Pala palalta kaavoittaminen on turmiollista Vaskiluodolle ja koko kaupungille."

Tässä varmasi yksi keskeisiä pointteja niin Vaskiluodon kuin kaupunkialuaeen kaavoituksen suhteen.  Kokonaisuus katoaa kuntehdään postimerkkikaavoja.  Tai mistä sen tietää ettei katoaminenole tarkoituskin.

Uskon että Vaskiluotoon on mahdollista saada aikaan harmoninen ratkaisu luonnon ja kevyen rakentamisen välille. 

Toisaalta kannattaa muistaa vanha tarina kamelista ja teltantekijästä.  Kun kameli saa sorkkansa teltan ovesta, niin pien se on siellä itsekkin.


Minkä taakseen jättää, sen edestään löytää.

Ainu

  • Guest
Re: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #462 on: 29. 03. 2008 06:06 »
Esitetty aloite on hyvin perusteltu ja kannatan sitä lämpimästi.

Kaupunkisuunnittelun ongelma on huono johtaminen. Siellä on taitavaa väkeä töissä, mutta heitä johdetaan huonosti, johtajia on liikaa. Toivottavasti näiden isojen kaavojen kaatumisen jälkeen kaupunki huomaa tehdä jotain tälle asialle ja Vaskiluoto saadaan kaavoitettua lainmukaisesti ja hyvin.

Offline Klaus Berg

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 1527
  • Gender: Male
  • Elämä on juoksukilpailu ajan kanssa
    • View Profile
    • Blogi
    • Email
Re: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #463 on: 08. 04. 2008 18:06 »


Pohjalaisen uutisista löytyi juuri tietoa uuden keskuksen tonttikaupoista;

Vaasan kaupunki tienaa noin 12 miljoonaa euroa nykyisen linja-autoaseman myymisestä kiinteistösijoitusyhtiö Spondalle. Sponda rakentaa alueelle kauppakeskuksen, jonka on määrä valmistua syksyllä 2011.

http://www.pohjalainen.fi/Uutisetarticle.jsp?article=318899&Title=Linja-autoaseman+kauppakeskusta+ruvetaan+rakentamaan+jo+kes%E4ll%E4+2009

Offline Synteessi

  • Kansalaisaktiivi
  • ***
  • Posts: 131
    • View Profile
Re: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #464 on: 08. 04. 2008 20:08 »

Tuleeko kellekkään muulle kuvasta mieleen huoltoasema?

Offline Tapio Osala

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 3634
    • View Profile
    • http://TapioOsala.com
Re: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #465 on: 12. 04. 2008 10:10 »
Korkeampien talojen =tehokkaamman rakentamisen esteenä on ollut autopaikkavaatimukset. Maan alle rakennettuja autopaikkoja on pidetty liian kalliina.

Minä en ole siiloja suojellut, en edes sitä esittänyt. Olin sitä mieltä en ne tulisi kadulta purkaa. Siilojen suojelupäätöstä ei enää voi demokraattisella päätöksellä purkaa. Sen ratkaisee valtion viranomaiset, jos sellaista haettaisiin.

Uskoisin, että silloissa on enemmän rakennusoikeutta kuin mitä koskaan uudisrakennukseen voitaisiin saada. Korkeita taloja voitaisiin kyllä kaavoittaa muuallekin kuin Museokadun päälle ja Marianpuistoon. Esim. Vaskiluodon etelärannalle tai Klemettilän pohjoisosiin (kuten on tehtykin).

Hajautettu yhdyskuntarakenne maksaa paljon palvelujen järjestäjälle = kunnalle, veronmaksajille.

Eihän Ok-taloissa asuvia kukaan ole mihinkään häätämässä. Nykyinen kaavoituspolitiikka (joka on pahasti ristiriidassa kaupungin virallisen tavoitteen kanssa työssäkäyntialueen kokoisesta kunnasta) perustuu siihen, että ympäristökuntien väkeä imuroitaisiin nyky-Vaasan alueelle.

Kun kuntarakenne pian muuttuu, loppuu tähän tavoitteeseen pyrkiminen (näin on mutta sitä ei ole kai kovin riittävän selvästi sanottu?). Uusien OK-alueiden rakentaminen on kovin kallista ja jos ei edes uusia veronmaksajia sillä saavuteta niin sehän ei maksa itseään koskaan takaisin.

Minun visioni on, että Uudessa Vaasassa on elinvoimaisia kunnanosakeskuksia (Laihia, Tervajoki, Ytter-Malax, Kvevlax, Vallgrund, Sulva, Helsingy jne.), joissa palvelut pelaavat ja joissa on myös työpaikkoja. Sinne kaavoitetaan OK-alueita ja teollisuustontteja. Niissä etäisyydet ovat vielä pieniä ja siellä on varaa maankäytöllisesti kaavoittaa isoja OK-tontteja.

Keskellä nyky-Vaasaa, meren rannalla, laajalla Ok-tontilla, on laajoille joukoille mahdottomuus ja se olisi tehotonta maankäyttöäkin, epäekologista.

Nyky-Vaasan alueilla on oltava tehokkaampi maankäytössä = Tiivistä rakentamista + riittävät viheralueet.

Nyky-Vaasan kaavoitettavat alueet on syytä hakea pääasiassa muualta kuin nykyisiltä viheralueilta. Niitäkin riittää (peltoja, ent. teollisuus- ja varastoalueita).

Tuollaista suunnittelua kutsutaan yleiskaavoitukseksi. Valitettavasti Hannu Vuolteenahon jäätyä yleiskaava-arkkitehdin virasta eläkkeelle ei sitä enää ole täytetty. Ja se näkyy suunnittelun tason laskuna, esim. postimerkkikaavoituksena.
....
Kun kuntakoko pian sekä alueellisesti, että väestöllisesti muuttuu, päästään siihen samaan verotulopohjaan kuin päästäisiin imuroimalla kaikki pendelöijät nyky-Vaasan alueelle. Tosin sillä erotuksella, että uudisalueiden kallista kunnallistekniikkaa ei tarvitse veronmaksajien kustantaa ja samalla jää viheralueita tiivistyvän nyky-Vaasankin asukeille.

....
Maaseutumaiseen Ok-taloasumiseen pyrkivät usein lapsiperheet. Kun lapset ovat lehahtaneet pesästä, muuttavat vanhemmat usein takaisin keskustaan. Tämä sykli on jo selvästi havaittavissa (ja ne paluumuuttajat vasta hyviä nettoveronmaksajia ovatkin).
....
Kun uusia OK-alueita Uudessa Vaasassa kaavoitetaan on hyvä pysytellä radan varrella. Joku päivä vielä voi oman auton käytön suosio laskea ja tiivis pendelöintiliikenne sähköradalla voi toteutua.

Heikki Lamminmäki

  • Guest
Re: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #466 on: 13. 04. 2008 14:02 »
Asemakaavoituksen ongelmat Vaasassa ovat varsin moninaiset.  Kaikkein suurin ongelma on Vaasan kaupungin omakotitonttien puute ja niiden koko, sekä sijainti.  On suorastaan hävytöntä, että kaavoittajat esittävät 200 neliömetrin tontteja.

Näin on tapahtumassa Gerby/Västervikin ranta-alueen kaavaehdotuksessa. Viimeisin saman suuntainen esitys, joka kaatui, oli Mustikkamaa. Siellä tosin 100% isompia tontteja tarjottiin. Ne olivat 400 neliötä.  Niihin olisi saatu mahtumaan ”junanvaunu” niiden kapeuden takia.

Yhtenä syynä Vaasan kaupungin pyrkimykseen kaavoittaa alamittaisia tontteja on varmaan se, että kunnallistekniikan rakentaminen omakotitaloille on huomattavan kallista verrattuna asuntoneliö,  kuin kerrostaloalueelle ja lisäksi omakotialueen kunnallistekniikan huoltotoiminnot muodostavat suuren kustannuserän, joka on kaupungin piikissä.

Kun tätä ylläkirjoitettua vertaan nykyisten nuorien rakentamisintoon ja näkemykseen omakotiasumisen ja rakentamisen haluun, niin ollaan suuressa ristiriidassa.  Valtaosa  nuorista rakentajista näkevät, että omakotitalon tulee olla vähintään 150 neliötä ja tonttikoon 1500 neliötä.
Ainakin unelmat ovat tätä kokoluokkaa.  Jostain kumman syystä nuoret eivät ihannoi kerrotalo asumisesta. Liekö Vaasassa olevien lähiöiden maine joka vaikuttaa.

Vanhojen alueiden kaavoitus on ollut ja tulee olemaan erittäin haastava ja vaikea. Johtuen siellä asumisensa vakiinnuttaneiden kanta-asukkaiden tottumuksista ja näkemyksistä omanasumisen tarpeista, niin liikenteellisesti, kuin lisänaapuriston tarpeesta.  Vielä kun siihen lisätään Vaasan kaupungin virkamiesten ja kaavoituskonsulttien näkemykset, onkin soppa valmis. 

Tästä oivana esimerkkinä 30 vuotta väännetty Purolan asemakaava.  Sen hyväksyttävään läpimenoon olisi tarvittu norsun muistilla ja ketun viekkaudella toimiva kaavoitusyksikkö. Eikä alueen asukkaiden ymmärtäminenkään olisi ollut pahitteeksi. 

Hyvän lopputuloksen pilasi kummankin joukkueen halu olla oikeassa ja viimeisen pisaran toi vihjepuhelin lepakoista.


Offline Tapio Osala

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 3634
    • View Profile
    • http://TapioOsala.com
Re: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #467 on: 13. 04. 2008 16:04 »
Yhtenä syynä Vaasan kaupungin pyrkimykseen kaavoittaa alamittaisia tontteja on varmaan se, että kunnallistekniikan rakentaminen omakotitaloille on huomattavan kallista verrattuna asuntoneliö,  kuin kerrostaloalueelle ja lisäksi omakotialueen kunnallistekniikan huoltotoiminnot muodostavat suuren kustannuserän, joka on kaupungin piikissä.

Uuden asuinalueen asukkaista 90% on oman kunnan väkeä. Tuon lopun 10 %:n pitäisi sitten "kustantaa" alueen kunnallistekniikka ja maanhankinta ollakseen "kannattavaa" kunna kassan kannalta.

Olimme kauan ilman kaupungingeodeettia ja raakamaan hankinta oli kokonaan jäissä. Lisäksi ei Vaasassa eikä Pohjanmaalla mennä helposti väkisin pakkolunastamaan yksityisiä maita (maa on siis kallista kun vain vapaaehtoislla kaupoilla sitä ostetaan). Siksi nyt ollaan oltu aikoinaan kunnalle hankittujen vihealueiden kimpussa (Purola, Teeriniemi, Vaskiluodon metsä).

Kollega Lamminmäki ehkä tietää mitä esim. Metsäkallion infra / tontti tuli veronmaksajille maksamaan ja millä hinnalla se edelleen myydään/vuokrataan. Ne olivat ennen asuntomessuja ylivoimaisesti kalleimpia mutta mikä oli hinta?

Epätervettä kilpailua on ollut kun työssäkäyntialueelta ovat jotkut kunnat tarjonneet tontteja €:n hinnalla. Uusi kunta poistaa tämän epäkohdan.

Offline Synteessi

  • Kansalaisaktiivi
  • ***
  • Posts: 131
    • View Profile
Re: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #468 on: 14. 05. 2008 20:08 »
Hesarin keskusteluissa on osuva kommentti koskien pääkaupunkiseudun kaavoitusta ja sen voi helposti yleistää koskemaan mitä hyvänsä kasvukeskusta. Taustaksi kerrottakoon, että Vuokraturvan tj. Metsola puhuu pääkaupunkiseudun vuokra-asuntokriisistä ja vaatii sen ratkaisemiseksi ripeämpää kaavoitusta sekä kaavoituksen tueksi säteittäisiä raideyhteyksiä Helsinkiin. Raideyhteydet lisäisivät kaavoituskelpoisen maan määrää tuomalla uusia alueita hyvien yhteyksien päähän ja toisaalta vähentäisivät painetta kaavoittaa nykyisten, jo melko täyteen rakennettujen raideyhteyksien varrella.

Quote
talot korkeammiksi
PinkPanther  |  14.5.2008 18:59
   
Ja taas kerran haluaisin kainosti muistuttaa, että Helsingin seudulla pitäisi rakentaa myös ylöspäin eikä aina vaan levittäytyä ja levittäytyä. Siis toisin sanoen kerrostalojen kerrosmääriä pitäisi rutkasti lisätä, voisihan tänne sopia jopa jokunen pilvenpiirtäjäkin.

Haja-asutus ja matalat kerrostalot aiheuttavat sen että yksittäisillä asuinalueilla on niin vähän väkeä, että niissä minkäänlainen liiketoiminta ei ole niissä kannattavaa. Seurauksena sitten vedetään jotain järkyttäviä ideaparkkeja keskelle peltoa ja kaikkien pitää ostaa auto jos haluaa käydä kaupassa.


Sama henkihän se tuntuu olevan täällä Vaasassa. Sen sijaan, että pyrittäisiin tehokkaaseen maankäyttöön, haikaillaan lisää maata naapurikunnista.

foliohattu

  • Guest
Re: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #469 on: 14. 05. 2008 21:09 »
Uuden asuinalueen asukkaista 90% on oman kunnan väkeä. Tuon lopun 10 %:n pitäisi sitten "kustantaa" alueen kunnallistekniikka ja maanhankinta ollakseen "kannattavaa" kunna kassan kannalta.

Anteeksi kielenkäyttöni, mutta tällaisen tuuban suoltaminen pitäisi lopettaa. Tänä päivänä tyypillinen talonrakennusprojekti tarkoittaa palkansaajaperheessä sitä, että ei pystytä tekemään kaikkea yksin ja loput sukulaismiesten kesken kökällä. Sen sijaan joudutaan palkkaamaan ammattimiehiä avuksi. Kaikkien rakennusmateriaalien, palkkakustannusten yms seassa on veroja yhdessä jos toisessakin paikassa. On alvit, työmiesten palkkojen sisältämät verot ja sosiaalimaksut sun muut. Usein materiaalia sekä työvoimaa ostetaan samalta paikkakunnalta, jotka edelleen maksavat veroja tänne jne. Puhutaan kymmenistä tuhansista euroista pelkkinä veroina ennen kuin talo on valmis. Verojen määrä tietysti nousee sitä mukaan mitä kalliimmalla tekee tai teettää enemmän töitä.

Aika läjä euroja jos puhutaan esim. tänä päivänä tyypillisestä 250-350 tuhannen euron budjetista. Kun saadaan joku hölmö maksamaan tällainen tälli veroja, jää hän vielä paikkakunnalle maksamaan veroja kymmeniksi vuosiksi tai mahdollisesti jopa loppuelämäkseen. Siinä on varsin valitettava tilanne kunnan/kaupungin kannalta?

Kuka tässä skenariossa kustantaa ja mitä? On varsin erikoista jos valtuutettumme ovat julkisesti sitä mieltä, että rakentajat olisivat kaupungille jollain muotoa taloudellinen rasite. Tällä logiikallahan kannattaisi ajaa kaikki rakentajat pois ja pyytää tilalle lisää tulonsiirtojen varassa eläviä pikipruukin asukkaita, jotka eivät vaivaa kaavoittajia tontteja kyselemällä.

On meillä kovin erilainen näkemys talouden dynamiikasta Tapion kanssa.

Offline herkkoo

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 7433
  • Gender: Male
    • View Profile
    • Email
Re: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #470 on: 15. 05. 2008 21:09 »

Epätervettä kilpailua on ollut kun työssäkäyntialueelta ovat jotkut kunnat tarjonneet tontteja €:n hinnalla. Uusi kunta poistaa tämän epäkohdan.

Siis terve kilpailu on epätervettä? Mielestäni on erittäin tervettä että ihmiset voivat kilpailuttaa kuntia, se on nimenomaan kilpailu joka pakottaa huolehtimaan tietyistä palveluista ja niiden tasosta (palvelut lakisääteisessä ajassa ja kaavoituksella on tarjota tontteja). Muuten ajaudutaan Neuvostoliiton kaltaiseen  tilanteeseen jossa tervettä kilpailua ei ole eikä vastuuta ole kenelläkään, vaikka yhtäkään tonttia ei olisi tarjota mitään sisäisiä  tehostustoimia ei oteta käyttöön vaan kaikki jatkuu muuttumattomana ja kehitys saa vapaasti vaikka pysähtyä, se ei varmasti voi olla  kenenkään etu.  Ei uskoisi että tällaista kuulee vielä Berliinin muurin kaatumisen jälkeen.
« Last Edit: 15. 05. 2008 21:09 by herkkoo »

foliohattu

  • Guest
Re: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #471 on: 15. 05. 2008 22:10 »
Siis terve kilpailu on epätervettä? Mielestäni on erittäin tervettä että ihmiset voivat kilpailuttaa kuntia, se on nimenomaan kilpailu joka pakottaa huolehtimaan tietyistä palveluista ja niiden tasosta (palvelut lakisääteisessä ajassa ja kaavoituksella on tarjota tontteja). Muuten ajaudutaan Neuvostoliiton kaltaiseen  tilanteeseen jossa tervettä kilpailua ei ole eikä vastuuta ole kenelläkään, vaikka yhtäkään tonttia ei olisi tarjota mitään sisäisiä  tehostustoimia ei oteta käyttöön vaan kaikki jatkuu muuttumattomana ja kehitys saa vapaasti vaikka pysähtyä, se ei varmasti voi olla  kenenkään etu.  Ei uskoisi että tällaista kuulee vielä Berliinin muurin kaatumisen jälkeen.

Tämä oli hyvin sanottu. Ilman minkäänlaista kilpailua tai painetta veronmaksajien suunnalta, byrokratialla ja julkisella vallalla on rajoittamaton tila kasvaa ja paisua toteuttamatta sille asetettuja tehtäviä kustannustehokkaalla tavalla.

Mielestäni on täysin ok mikäli maaseudulla tarjotaan isoja tontteja eurolla. Tontti kaupungin läheltä on luonnollisesti kalliimpi. Kysynnän ja tarjonnan pitäisi loppuviimein ohjata hinnan määräytymistä.

Mielestäni kaupungin tai kunnan tulisi tarjota tontteja aina omakustannehintaan. Tuossa hinnassa tulisi huomioida raakamaan hankkimiskustannukset, kunnallistekniikka sekä muut kaavoituksesta aiheutuvat kustannukset. Maaseudulla raakamaa on tietysti halvempaa, mutta vastaavasti kunnallistekniikan hinta nousee pidempien etäisyyksien myötä huomattavasti korkeammalle.

juntti

  • Guest
Re: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #472 on: 16. 05. 2008 07:07 »

Mielestäni kaupungin tai kunnan tulisi tarjota tontteja aina omakustannehintaan. Tuossa hinnassa tulisi huomioida raakamaan hankkimiskustannukset, kunnallistekniikka sekä muut kaavoituksesta aiheutuvat kustannukset. Maaseudulla raakamaa on tietysti halvempaa, mutta vastaavasti kunnallistekniikan hinta nousee pidempien etäisyyksien myötä huomattavasti korkeammalle.


  juuri näin, mie kannatan!!!   eurolla tontti, taaitaapi olla kehteeko sanoa yli tuhat prosenttia alle omakustannushinnan.  epätervetä tuo lienee

foliohattu

  • Guest
Re: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #473 on: 16. 05. 2008 12:12 »
juuri näin, mie kannatan!!!   eurolla tontti, taaitaapi olla kehteeko sanoa yli tuhat prosenttia alle omakustannushinnan.  epätervetä tuo lienee

Onhan se niin, että euron tontti on aika kaukana omakustannehinnasta. Jollain "auringonlaskun paikkakunnalla" tämä on tosin ymmärrettävää (mikäli kuntalaiset haluavat sen kustantaa investointina tulevaisuuteen). Mikäli väki vanhenee ja veronmaksajia ei löydy mistään, tämä on harvoja jäljellä jääviä keinoja houkutella veronmaksajia kuntaan.

Kaupungeissa tonttien hinnoittelussa pitäisi mielestäni pyrkiä omakustannehintaan. Voi kuulostaa kalliilta, mutta mikäli kaupunki lohkaiseen jonnekin muutaman sata tonttia, ei kustannus yksittäisestä tontista ole enää kohtuuton.

Offline herkkoo

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 7433
  • Gender: Male
    • View Profile
    • Email
Re: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #474 on: 16. 05. 2008 14:02 »

Onhan sitä muutakin subventiota, esim. Vaasan Sähkö subventoi Vaasan kaupunkia parin veroäyrin edestä, ja se tuki on rahallisesti paljon suurempaa kuin muutama alihinnoiteltu tontti
« Last Edit: 16. 05. 2008 14:02 by herkkoo »

Offline Tapio Osala

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 3634
    • View Profile
    • http://TapioOsala.com
Re: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #475 on: 19. 05. 2008 22:10 »
Uuden asuinalueen asukkaista 90% on oman kunnan väkeä. Tuon lopun 10 %:n pitäisi sitten "kustantaa" alueen kunnallistekniikka ja maanhankinta ollakseen "kannattavaa" kunna kassan kannalta.

Anteeksi kielenkäyttöni, mutta tällaisen tuuban suoltaminen pitäisi lopettaa.
....
Kaikkien rakennusmateriaalien, palkkakustannusten yms seassa on veroja yhdessä jos toisessakin paikassa. On alvit, työmiesten palkkojen sisältämät verot ja sosiaalimaksut sun muut. Usein materiaalia sekä työvoimaa ostetaan samalta paikkakunnalta, jotka edelleen maksavat veroja tänne jne. Puhutaan kymmenistä tuhansista euroista pelkkinä veroina ennen kuin talo on valmis.
.....
Kuka tässä skenariossa kustantaa ja mitä? On varsin erikoista jos valtuutettumme ovat julkisesti sitä mieltä, että rakentajat olisivat kaupungille jollain muotoa taloudellinen rasite. Tällä logiikallahan kannattaisi ajaa kaikki rakentajat pois...

On meillä kovin erilainen näkemys talouden dynamiikasta Tapion kanssa.

Vaasaan on parin viime vuoden aikan rakennettu yli 200 OK-taloa/vuosi. Valtaosa on rakentanut sen itse ostamalleen tontille. Nämä rakentajat eivät saa veroeuroja avukseen.

Kunnan subventoimia tontteja ei ole koskaan ollut riittävästi. Koska niitä on vähän niin jakaessakin väitetään esiintyvän suhmurointia. (Kuinka jaettiin esim. Asuntomessutontit? Keitä sinne rakentaa?)

Unelmana on monella iso OK-tontti lähellä palveluja, mieluiten veroeuroilla subventoituna. Tuo on nyt vaan sula mahdottomuus, sillä OK-asuminen vie väkisinkin palveluja etäämmälle. Tarkoitan siis sitä, että on täysin mahdotonta kaavoittaa laajoja OK-alueita ja samalla pitää palvelut lähellä. Hajautettu yhdyskuntarakenne on kallista yhdyskunnalle (koulukyydit, kotipalvelut, viemäröinti,  joukkoliikenne).

Tottahan myös subventoitua OK-taloa rakentava välillisiä veroja maksaa mutta niistä ei juuri kunnan kassaan mitään kilahda. Valtio ne kerää. Väitän edelleen, että tuon 10 %:n muualta muuttaneen uuden veronmaksajan potentiaaliset kunnallisverot eivät koskaan tule peittämään kunnallistekniikan kustannuksia koko 100 %:lle.

Subventoitujen OK-tonttien laajamittaiselle tuottamiselle täytyy siis löytyä muita perusteluja kuin, että se olisi taloudellisesti kannattavaa kunnalle.

Kertokaa minulle mitä ne ovat Vaasassa.

Onko tämä vain vanha tapa? Kyllä näin kalliille toiminnalle täytyy joku selkeä syy löytyä.

Jokainen subventoitu OK-tontti vie varoja kunnan muista toiminnoista.

Kunnan talouden kannalta olisi siis hyvä, että vähintään omakustannushinta perittäisiin tonteista. Silti hajautettu yhdyskuntarakennekin tulee tuleville sukupolvillekin kalliiksi.

Jos päätetään nämä kustannukset kantaa, niin tuodaan nyt kuitenkin kaikille (edes päättäjille) todelliset kustannukset tietoon. Nythän meille ei kerrota mitkä subventoidun OK-tontin kustannukset ovat.

(Subventoidun tontin subventoinnin ennätys, ainakin Suomessa, taidetaan muuten pian rikkoa Vaasassa).

Offline Professional

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 4930
  • Yhtä köyttä Yhdistykset Siperiaan.
    • View Profile
Re: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #476 on: 20. 05. 2008 14:02 »


Eikö siis  kyseistä edullista tonttia janoava asukas perheineen kiinnosta Vaasaa enää Veronmaksajana.?

Eli eikö tuolla Tapion logiikalla kannattaisi tehdä Vaasasta sitten vain Liike keskus ja ajaa
loputkin asukkaat helvettiin.

Eihän tätä voi enää nimittäin perustella edes Pikipruukin edulla, koska tällaiseen Elinkeinoelämän
keskukseenhan muuttaisi korkeintaan ökyrikkaita kovan rahan tontteineen
joten Pruukin halpakomponenttituvathan voisi tasoitella jatkossa vaikka liiketonteiksi  kauppakeskuksineen  ns. reissu duunareilla varustaen.

Heillehän riittäisi pienemmätkin "telttaresurssit".



 

Offline Tapio Osala

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 3634
    • View Profile
    • http://TapioOsala.com
Re: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #477 on: 20. 05. 2008 15:03 »

Eikö siis  kyseistä edullista tonttia janoava asukas perheineen kiinnosta Vaasaa enää Veronmaksajana.?

Eli eikö tuolla Tapion logiikalla kannattaisi tehdä Vaasasta sitten vain Liike keskus ja ajaa
loputkin asukkaat helvettiin.
 

Kyllä se varmaan kiinnostaa mutta kyllä tämänkin asian voi kyseenalaistaa ja analysoida. Ainakin pitää voida metsästää oikeaa tietoa homman todelliseista kustannuksista. "Veronmaksajana"  on tuo subventoidun OK-tontin saajien kategoria on saamieni tietojen mukaan huono. Ex-tkj Lonka kertoi tuon tutkimustuloksen, että vain 10 % uusien OK-tonttien rakentajista tulee naapurikunnista. Ja sehän tässä on ollut koko ajan kaavoituksen päätarkoitus=imuroida veronmaksajia naapurikunnista. Mitään muuta argumenttia ei ole käytetty.

Aikaisemmmin vedettiin hihasta luku 100 subventoitua OK-tonttia vuodessa, mihin pyrittiin. Tuohon katsottiin olevan varaa. Joku heitte joskus myös LONKALTA, että uuden OK-lähiön takaisinmaksajia lienee kunnalle 50-100 vuotta.

Subventoidaan vaan, mutta kerrotaan edes avoimesti paljonko tonttia kohden pannaan euroja pinoon ja jaetaan sitten tontit avoimesti ja oikeudenmukaisesti. Budjettikäsittelyssä on nämä subventointitonttien kustannukset tuotava samalle viivalle muiden investointien kanssa.

Kyseenalaistuksistani huolimatta OK-tonttien tuotanto jatkuu siihen saakka kunnes tuo työssäkäyntialueen kokoinen kunta on muodostettu. Sitten OK-tonttien tuotanto siirtyy uus-Vaasan muihin keskuksiin ja nyky-Vaasan aluella siirrytään tiiviimmän kaupunkirakenteen muodostamiseen.

Tekeillä oleva uusi yleiskaava heitetään samana päivänä roskakoriin kun kuntaliitokset alkavat totetua.(Liittyvät kunnat tietysti vaativat Vaasalta väen imuroinnin lopettamista omilta alueiltaan)

Kaavoitustoimintamme ahneus, ylimielisyys ja asiantuntemattomuus on tuonut nyt hetken välipään tonttituotannossa. Se säästää edes onneksi rahaa miljoonia odotettavissa olevaan asuntomessujen loppulaskuun.

Offline herkkoo

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 7433
  • Gender: Male
    • View Profile
    • Email
Re: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #478 on: 20. 05. 2008 15:03 »

Eikö sen Vaasan kaavoituksen voisi ulkoistaa kokonaan ja kaavoitus tehtäisiin jatkossa projektiluontoisesti tilaustyönä? Säästyisi kalliita veroeuroja tyhjän makuuttamiselta kaupungilla.

Offline Tapio Osala

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 3634
    • View Profile
    • http://TapioOsala.com
Re: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #479 on: 20. 05. 2008 15:03 »

Eikö sen Vaasan kaavoituksen voisi ulkoistaa kokonaan ja kaavoitus tehtäisiin jatkossa projektiluontoisesti tilaustyönä? Säästyisi kalliita veroeuroja tyhjän makuuttamiselta kaupungilla.


Sitä ulkoistamista kokeiltiin jo Mustikkamaan kaavassa...valtio ei tykännyt laadusta.