Author Topic: Vaasan kaupunkirakenne  (Read 154475 times)

0 Members and 10 Guests are viewing this topic.

Offline S-syväkurkku

  • Aktiivi vaikuttaja
  • ****
  • Posts: 260
    • View Profile
Re: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #360 on: 31. 07. 2007 18:06 »
On hyvä kun Rarakennusvalvonta selvittää Sokeritehtaankiinteistössä tehtyjä muutoksia. Rakennus edustaa Vaasan teollisuuden kulta-aika ja on siten merkitykseltään arvokas, jo rakennusarkkitehtuuriltaan.

Tietooni saatettiin että,  myös museotoimi tutkii rakennukseen tehtyjen muutosten laillisuutta. Toivoa vain sopii ettei tuloksia vesitetä. Sen verran  merkittävä ja kovakuntoinen vaasalaisvaikuttaja näyttää olevan liikkeellä, mutta on juuri niin kuin nimimerkki Peeveli toteaa. Asemallaan jokainen asettuu arvostelun kohteeksi, vaikkei avustuksiaan joka päivä torilta haekkaan.

Konsultit toimikaa!

Offline vaasalainen

  • Tästä foorumista
  • Administrator
  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 5079
  • Gender: Male
  • Muista käydä Chatissa
    • View Profile
    • Email
Re: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #361 on: 02. 08. 2007 15:03 »
Nimimerkki Samban  tärkeät kirjoitukset on yhdistetty "Rabbe Grönblom - pizzalaivuri-ketjuun, koska ne sopivat paremmin sinne.
Tämä sivusto täytti 9 vuotta helmikuun 2 päivänä 2014.  Ylläpidän tätä vapaasta tahdostani.  Tämä on minun tapani osoittaa rakkauteni tätä hienoa kaupunkia kohtaan.

Offline Johansson

  • Aktiivi vaikuttaja
  • ****
  • Posts: 391
    • View Profile
Re: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #362 on: 18. 09. 2007 05:05 »
Pohjalaisen (19.09.2007) mukaan Hartman Invest Oy:n toimitusjohtaja Björn Hartman suunnittelee ns. Hartmanintalon sisäpihan kattamista.  Kate tulisi viidennen kerroksen korkeudelle.  Suunnittelusta vastaa arkkitehtitoimisto Aitoaho & Viljanen.  Suunnitelmat toeutetaan jos ne katsotaan taloudellisesti kannattavaiksi.

Myös sisäpihalla olaeva kolmikerroksinen varastorakennus otetaan käyttöön suunnitelmissa. HartmanInvest Oy tekee päätöksen vielä tämä vuoden aikana.  Jos myönteinen päätös syntyy, niin uusi kauppagalleria olisi käytösä jo vuonna 2008.

Tätä ajatusta on pyöritetty täällä ennenkin.  Mikäli aivan oikein muistan niin keskustelussa on puhuttu myös sisäpihalla olevan rakennuksen purkamisesta tai ainakin yhteyden avaamisesta rakennuksen takana olevalle ns. Konkurssi- tai Konaerankujalle, joka on ehdoton edellytys järkevälle suuunnittelulle.

Järkevää olisi kattaa koko Hartmanninkuja, koska  vanhalla ns. kulttuurikuja-ajatuksella ei ole ennää mitään merkitystä.

Kulttuurikujalla tarkoitettiin nyt Hovioikeudenpuistikolta alkavaa kujannetta joka päättyy kaupunginkirjasto ulko-ovelle.  Ajatus on menettänyt merkityksensä nyt kun entisen Rosvo-Vitosen tontille rakennetaan asuinkerrostaloja.

Katettu Hartmangalleria ja Konkurssikuja sekä ainakin Superstereon, Papinnenän  - vai mikä sen nimi nykyään on - kohdalle ulottuva katettu palokuja  toisivat Vaasan keskustaan ennen näkemätöntä ryhtiä ja cityilmettä.
« Last Edit: 18. 09. 2007 05:05 by Johansson »

Offline Sandviken

  • Kansalaisaktiivi
  • ***
  • Posts: 200
  • Gender: Female
  • Hietalahti - Vaasan helmi
    • View Profile
Re: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #363 on: 18. 09. 2007 08:08 »
On hyvä kun Rarakennusvalvonta selvittää Sokeritehtaankiinteistössä tehtyjä muutoksia. Rakennus edustaa Vaasan teollisuuden kulta-aika ja on siten merkitykseltään arvokas,

Käväisin Vaskiluodossa ja piti oikein käydä katsomassa tätä ilmeisesti nuoren yksinhuoltajanaisen ahdistelua parvekeasiassa. Sehän oli sellaisessa syvennyksessä, että kauan piti tehdasta kiertää, että ylipäätään näki mistä oli kyse!

Jos sisar on löytänyt kulta-aasin niin siitä nyt ollaan kateellisia?

Samassa Sokerin päärakennuksessa oli valtavia rumia kylttejä julkisivussa joille ei varmaan ole lupaa. Ja ne näkyvät heti kaikille jotka alueelle tulevat. Onko kateus sokaissut rouva rakennustarkastajan niiltä?


Besse R. Wisser

  • Guest
Re: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #364 on: 18. 09. 2007 09:09 »
Aha.  Tämä meni nyt feministiseksi koko homma.  Hei jatketaan tästä aiheesta - Rabbe Grönblom - Pizzalaivuri-ketjussa - ja rauhoitetaan tämä kaupunkirakennekeskustelua varten.

Offline Johansson

  • Aktiivi vaikuttaja
  • ****
  • Posts: 391
    • View Profile
Re: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #365 on: 18. 09. 2007 09:09 »
Folkhälsan siis rakentaa ruotsinkielisen palvelutalon Vaasan keskustaan.  Ei siinä mitään. Varmaan tulee hyvään tarpeeseen.  Se, mikä tässä hiukan ihmetyttää on se joutuisuus, missä asiat etenevät Vaasan kaupungin byrokratiassa.

Ei voi välttyä ajatukselta, että jotkut ovat suositummuisuusasemassa, jotkut eivät.  Palvelutalo eli kerrostalaltaan n. 6000 neliömetriä tulee osoitteeseen Raastuvankatru 23-25-.  Päivän Pohjalainen kertoo asiasta tänään etusivullaan.

Jutussa oli mielenkiintoinen kappale, jonka mukaan Folkhälsan rakentaa eripuolille maata taloja, joista on tarkoitus kehittää ruotsinkielisten kohtauspaikkoja - siis samaan tapaan kuin Jehovantodistajilla on Valtaunnansaleja, mormooneilla kappeleita ja hellinlaisilla seuerakuntataloja.

Varmasto onnistunut konsepti.

Offline Johansson

  • Aktiivi vaikuttaja
  • ****
  • Posts: 391
    • View Profile
Re: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #366 on: 23. 09. 2007 05:05 »
Aika usein olen Museoviraston kanssa samaa mieltä mutta nyt tökkii. Museovirasto ei puolla Hartman Investin suunnitelmia kattaa Hartmannin talon sisäpiha. Museoviraston lausunnossa sanotaan,  että laajennus tukkii pihan,  estää suojellun rakennuksen pihajulkisivujen hahmottamisen ja muuttaa talon pihanpuolen huoneiden luonnetta.

Museoviraston täytyy lausuntoa antaessaan olla tietoinen siitä että suurin osa vaasalaisista käy säännöllisesti hahmoattamassa Hartmannin sisäpihan luonnetta ja pohtimassa sisäpihan ympärillä olevien huoneiden olemusta.

Jokin raja se pitää olla suojeluterrorismillakin.

Offline Roikale

  • Kansalaisaktiivi
  • ***
  • Posts: 191
  • Gender: Male
    • View Profile
Vaasa saa kauppajätin
« Reply #367 on: 23. 10. 2007 15:03 »
Vaasa saa kauppajätin
Markkinointi&Mainonta 23.10.2007

Quote
Vaasan vanhalle linja-autoasemalle on suunnitteilla lähes Ison Omenan kokoinen kauppakeskus.

...

Tontille tavoitellaan noin 40 000 neliömetrin rakennusoikeutta sekä lisäksi noin 1 000 autopaikkaa. Jos rakennusoikeustavoite toteutuu, kauppakeskus sijoittuu kooltaan Helsingin Forumin ja Espoon Ison Omenan haarukkaan.

Koko juttu:
http://www.marmai.fi/doc.te?f_id=1249056&s=r

Mahtavaahan tämä on että kotikaupunki kehittyy, ja yksittäisinä projektit (bussiasema, Kivihaka, moottoritien Prisma, Suomen Rehun alue ym) kuulostavat vielä mahdollisilta, mutta ei kaikkien näiden liikepaikkojen yhteisvaikutus voi perustua realistisiin kasvulukuihin. Jos taantumakausi iskee, on torin ja Botniahallin välillä kohta melkoinen liiketilan hautuumaa.

EX-Vaasalainen

  • Guest
Re: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #368 on: 23. 10. 2007 19:07 »




Alkaa tuntumahan jotta Vaasalaiset on äveriästä väkiä, kun näin monilla kaupoolla meitä siunatahan.

Canis Satrapis

  • Guest
Re: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #369 on: 23. 10. 2007 19:07 »
Markkinointi ja Mainonta nertisivun mukaan tontille tavoitellaan noin 40 000 neliömetrin rakennusoikeutta sekä lisäksi noin 1 000 autopaikkaa. Jos rakennusoikeustavoite toteutuu, kauppakeskus sijoittuu kooltaan Helsingin Forumin ja Espoon Ison Omenan haarukkaan.

Varmaa on että kehitysjohtajamme Zei Zei Pitkämäki paistattelee päivää huomisessa Pohjalaisessa ilman minkäänlaista kritiikkiä.

Yksikään tämänkokoinen kaupunki Suomessa tai  missään ei voi täyttää Pitkämäen visiota.  Siihen ei alueen ostovoima riitä.  Ei ole mitään järkeä liikutella kuluttajamassoja paikasta toiseen ilman että syntyy todellista tulosta.

No, matkahuollontorin suunnitelma on ainakin vielä toistaiseksi vain suunnitelma suunnitelmien joukossa.

Offline Johansson

  • Aktiivi vaikuttaja
  • ****
  • Posts: 391
    • View Profile
Re: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #370 on: 24. 10. 2007 05:05 »
Vaasan kaupungin kehitysjohtaja J.J. Pitkämäen ja Spondan hyvä yhteistyö linjaautoaseman torin rakentamisessa kiinnittää huomiota.  Pohjalaisen  (24.1.07) mukaan arkkitehti Pekka Laatio on sanonut, että ”Kesälomat pois lukien edettiin alustavista uteluista valmiiseen pakettiin muutamassa kuukaudessa”.

Merkillistä kiirusta kun esim. Kondis-hankkeen etenemiseen kului kolme vuotta ja se etenee edelleen hitaasti ja moni muukin hanke on jäänyt byrokratian rattaisiin. 

Kaikki tuntuu keskittyvän J.J. Pitkämäkeen joka on kuuulemma edistänyt linja-autoaseman hanketta mm. vihjailemalla siitä Halpa-Hallille.

Pitkämäki on myös Pohjalaisen palstoilla liputtanut mm. KPO:n, Citymarketin, Kivihaan, Mini-Manin ja moneen muuhun suuntaan ja nyt äkkiä Spondan suuntaan.  Jotain on tapahtunut.

Ettei nyt vain käy niin että jos kumartaa jonekin suuntaan niin pyllistää johonkin toiseen suuntaan.  Kaikille kun ei tilaa Vaasasa ole.  Tämä jälkimmäinen onkin asia joka vaatii pitkän pohdinnan, sillä vireillä on lukuisia hankkaeita, jotka nyt joudutaan arvioimaan uudelleen.

« Last Edit: 24. 10. 2007 05:05 by Johansson »

foliohattu

  • Guest
Re: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #371 on: 24. 10. 2007 07:07 »
Liittyen tähän linja-autoaseman alueen liikerakentamiseen – en oikein ymmärrä mistä kumpuaa nämä negatiiviset kommentit siihen liittyen.

Quote
Varmaa on että kehitysjohtajamme Zei Zei Pitkämäki paistattelee päivää huomisessa Pohjalaisessa ilman minkäänlaista kritiikkiä.

Millä tavoin kyseinen liikerakentaminen on keneltäkään vaasalaiselta pois? Eikö tilanne ole päinvastoin? Joillekin kauppiaille tämä voi lisätä kilpailua, mutta kaikille muille tämän luulisi olevan pelkästään hyvä asia. Ei minunkaan tarvisi enää lähteä Seinäjoelle asti kauppoja tekemään.

Quote
Yksikään tämänkokoinen kaupunki Suomessa tai  missään ei voi täyttää Pitkämäen visiota.  Siihen ei alueen ostovoima riitä.  Ei ole mitään järkeä liikutella kuluttajamassoja paikasta toiseen ilman että syntyy todellista tulosta.

Miten niin ei ostovoima riitä tai todellista tulosta ei synny? Eihän se ole Pitkämäen homma räknäillä, että miten paljon kukin kauppias saa tuotteelleen katetta?

Ei ole kauaakaan siitä kun big city Lempäälä sai tolkuttoman kokoisen ostoskeskuksen, Ideaparkin. Tuurin kauppakeskuksessa lienee suurin osa vaasalaisista käynyt. Ei nämäkään häävejä metropoleja ole, mutta hyvin ovat pärjänneet.

Miksi ei yli sadantuhannen ihmisen keskuksessa olisi tarpeeksi potentiaalia isolle kauppapaikalle (Rewell Center ei ole sellainen)?

Mikä olisi syy sille, että vaasalaisten tulisi suhtautua negatiivisesti tähän hankkeeseen?


Quote
Jos taantumakausi iskee, on torin ja Botniahallin välillä kohta melkoinen liiketilan hautuumaa.

Ei se ole kaupungin virkamiesten tai edustajien asia tehdä suhdannepolitiikkaa, riippumatta siitä missä kohdin suhdannetta kuljetaan. On yrittäjien sekä sijoittajien tehtävä punnita riskit ja ajankohdat sekä toimia sen mukaisesti.

Kaupungin tehtävänä on olla mahdollisimman vähän haitaksi ja hoitaa pakollinen byrokratia mahdollisimman tehokkaasti. Kaupungilla ei tosin ole mitään asiaa sekaantua näihin projekteihin taloudellisesti, veronmaksajien varoilla.

Quote
Ettei nyt vain käy niin että jos kumartaa jonekin suuntaan niin pyllistää johonkin toiseen suuntaan.  Kaikille kun ei tilaa Vaasasa ole.  Tämä jälkimmäinen onkin asia joka vaatii pitkän pohdinnan, sillä vireillä on lukuisia hankkaeita, jotka nyt joudutaan arvioimaan uudelleen.

Keneltä tämä on pois? Olisiko linja-autoaseman tilalle parempia ehdokkaita kuin kauppakeskus? Kyllä Vaasassa tilaa riittää. Ei ehkä silloin jos gryndereiden annetaan rakentaa keskusta täyteen rumia kolmen kerroksen halpaelementtitaloja, mutta muuten kyllä. Tehdään kaupungista vihdoin kaupungin näköinen, eikä aleta museoimaan 60-80 lukujen pystyyn lahonneita rotteloita.

Oiva Rikas

  • Guest
Re: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #372 on: 24. 10. 2007 07:07 »

Tässä kysymyksessä olen samaa mieltä Foliohatun kanssa.
Kun matkakeskus nyt joka tapauksessa on jo rakenteilla, tulee linja-autoasema jäämään virattomaksi. Keskustan mittasuhteisiin nähden vapautuu valtava tontti lähes keskeltä kaupunkia. Tuskin rakennus itsessään omaa sellaisia arvoja, että se olisi ehdottomasti säilytettävä. Ainut kysymys oikeastaan kuuluu: Mitä tilalle?

Mielipiteitä on monia, mutta minustakin tämä kyseinen tontti (samoin, kuin kaikki naapuritontit) soveltuu paremmin kaupalliseen rakentamiseen, kuin asuinkäyttöön.


P.S. Tehtiinpä sille tontille mitä tahansa, on tilanne parempi kuin nykyinen. En keksi montaakaan kaupunkia, jossa sisääntuloväylän varsi olisi yhtä ruma kuin Vaasan pohjoinen etuovi.

Sama koskee muuten Mansikkasaarta. Mikä tahansa toimenpide olisi parempi kuin nykytila.


« Last Edit: 24. 10. 2007 08:08 by Oiva Rikas »

EX-Vaasalainen

  • Guest
Re: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #373 on: 24. 10. 2007 09:09 »
Mikähän siinä on kun Vaasa on alkanut yhtäkkiä kiinnostaa kamalasti,isoja yrityskonserneja tulee liukuhihnalta...hyvä näin.

Olisikohan "joillakin" tai "jollakin" tietoa tulevasta Vaasa ja Vaasanseutua kehittävästä isommasta asiasta, viittaan muissa ketjuissa olevaan esim. siltahankeeseen joka todella toteutuessaan toisi sillaiset "vilinät" että oksat pois.

Offline Tapio Osala

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 3634
    • View Profile
    • http://TapioOsala.com
Re: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #374 on: 24. 10. 2007 09:09 »
Kampissa jätetiin sentään Lasipalatsi ja vanha Linja-autoasema rauhaan...Bussiasemalla saa nyt maan parhaita wingsejä alkuperäisten tiiliseinien hämyisässä atmosfäärissä...

Oiva Rikas

  • Guest
Re: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #375 on: 24. 10. 2007 10:10 »

No juu.
Kamppi vastaa kuitenkin – jos ei nyt Vaasan toria – niin ainakin kirkonpuistoa.
Vaasassa voi linja-autoaseman vieressä katsella rengasliikkeen hämyisässä atmosfäärissä funkisrakennuksia, varastohalleja ja tyhjää bensa-asemaa. Mitään maan parasta ei kuitenkaan ole tarjolla.


Moderaattori

  • Guest
Re: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #376 on: 24. 10. 2007 12:12 »

Palaute:  Sarvikuono

Tässä kauppakeskus-asiassa on yksi kummallisuus ja se on se, että kaikessa hiljaisuudessa juoniteltu ratkaisu menee  Vaasassa läpi ilman mitään huomauttamista. Kaikki ovat tyytyväisiä.

Mainos ja Markinointi nettisivun jutussa sanotaan ihan suoraan, että Vaasan kaupunki suunnittelee ja kaavoittaa tontin Spondaa varten omalla kustannuksella eli siis yhteiskunnan varoilla.

Sitaatti:
Tavoite on, että Sponda ja Vaasan kaupunki suunnittelevat ja kaavoittavat yhteistyössä tontin kauppakeskusta varten. Kaavoitusprosessin jälkeen Sponda ja kaupunki sopivat kaavoitettavan tontin kaupasta.

http://www.marmai.fi/doc.te?f_id=1249056&s=r

Anfield Stadium

  • Guest
Sponda, kaupunki ja oikeudenmukaisuus.
« Reply #377 on: 24. 10. 2007 12:12 »
Osalat, Ilmattaret ja Professionalit väittelevät toisaalla blogissa kaupungin päätöksenteosta. Mutta miten on läpinäkyvyyden ja - kaikista tärkeimmän - oikeudenmukaisuuden laita??

--

Tänään Pohjalaisessa kerrotaan Spondan jättihankkeesta linja-autoaseman tontilla:

"Kauppakeskuksen rakentaminen on määrä aloittaa syksyllä 2009, ja valmista pitäisi olla joko vuoden 2010 lopussa tai 2011 alkupuolella. Kooltaan kauppakeskus on ainutlaatuinen näillä lakeuksilla ja koko maassa kymmenen suurimman joukossa."

Heimo Hatakka kirjoittaa toisessa jutussa että "...tavoite on, että Sponda ja Vaasan kaupunki suunnittelevat ja kaavoittavat yhteistyössä tontin kauppakeskusta varten. Kaavoitusprosessin jälkeen Sponda ja kaupunki sopivat kaavoitettavan tontin kaupasta."

Mitä ihmettä?? Tämä tarkoittaa käytännössä että kaupunki hoitaa kaavoituksen ja suunnittelun kulut, ja sitten tehdään kaupat. Muiden hankkeiden kohdalla, esim Kondis, kaupunki (Pitkämäki) on vaatinut että rakentaja/toimija itse maksaa kaupungin virkamiesten määrämien lukuisten selvitysten kulut kokonaisuudessaan.

--

Onko tämä oikeudenmukaista? Ja toisaalta, näinkö hankkeita pitää viedä läpi menestyksekkäästi Vaasassa? Mahdollisimman paljon kabinettipeliä, mahdollisimman vähän avointa keskustelua. Vaikuttaa siltä että jos hommat hoidetaan piilossa, Pitkämäki voi ilmestyä kuin tyhjästä, kerätä sulat hattuunsa ja loistaa kuin Naantalin aurinko, ja hankkeella on menestymisen eväät.

Mitä opimmekaan? Suunnittele salassa, vedä virkamiesnaruista, rahasta reilusti. Sponda & kaupunki on esimerkki tästä.
« Last Edit: 24. 10. 2007 13:01 by Anfield Stadium »

10. polven vasabo

  • Guest
Re: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #378 on: 24. 10. 2007 13:01 »
Noniin, tulipa tännekin kirjauduttua.

72000 asukasta 2030-luvulla?! Kaupunkisuunnittelulla mahdollisuudet kasvulle... mutta mistä kasvu? Kasvuun tarvitaan yrityksiä - osaamista - osaavaa työvoimaa. Kuinka moni "osaava" ja menestyshaluinen ihminen haluaa jäädä/muuttaa Vaasaan töihin? Aika harva. Miksi? Yleisin vastaus on "koska täällä ei ole mitään". Yleensä tällä "jollain" haetaan jotain, jota urbaani ja vilkas kaupunki voi tarjota. Mitä Vaasa tarjoaa osaaville ihmisille? Kivihaan automarketteja? Violetin värisiä rihkamakauppakeskuksia? Huonoa paikallisliikennettä? Olohuoneen tasoisia elokuvaelämyksiä (näytöksiä kerran viikossa, jos laitteet toimii)? Teatterinäytöksiä maakunnan mummoille?

Ei, ei näin. Liikekeskustan elävöittäminen torin ympärystän kunnostustöillä ja Ala- ja Ylätorin kortteleiden saneerauksilla (sekä toivottavasti Hartmanin talon sisäpihan kattamisella jne.) on positiivista kehitystä, joka nostaa selkeästi kaupunkikuvaa. Mutta kuinka saada keskustasta aidosti elävä? Vaasassa se onnistuu kerran vuodessa - taiteiden yönä. Edes kesällä kaupungin päivä- ja iltaelämä ei saavuta juuri minkäänlaista tasoa. Keskustaan täytyy saada lisää vapaa-ajanviettomahdollisuuksia ja tarjontaa täytyy kasvattaa. Lisää kulttuuria! Kaikenikäisille - Vaasassa on myös yli 10000 korkeakouluopiskelijaa, jotka varmasti mielellään maksaisivat asianmukaisesta ja heille suunnatusta kulttuuritarjonnasta! Lisää kauppoja - KESKUSTAAN - ei Kivihakaan!

Entäs asuinalueet. Kuka haluaa muuttaa uudelle kalliille asuinalueelle Suvilahteen - ja huomata parin vuoden päästä asuvansa Pisan kaltevassa tornissa? Tai sitten keskellä Sundominlahtea, jorpakossa vailla vertaa? Tai jossain Västervikin takana, jonne pääsee bussilla kerran tunnissa ja työpaikalle Runsoriin on yli 15 kilometriä (täyttä ruuhkaa)? Miksi Mansikkasaarta ei voi kaavoittaa asunnoiksi? Kuka ei haluaisi asua hiljaisella paikalla, kivenheiton päässä yliopiston kampukselta ja kaupungista? Vieressä uimaranta ja venesatama. Vaskiluodosta löytyy paljon tonttimaata Niemeläntien vierestä - SINNE?

Kaupunkisuunnitteluasiat ovat Vaasassa minun käsitykseni mukaan niin solmussa, että en tiedä mistä aloittaa - joku järki pitäisi kuitenkin löytyä, jotta kehitys ei polje paikallaan seuraavaakin 40 vuotta. Ensinnäkin SFP vs muut asetelmalla on hakattu päätä seinään jo koko viime vuosisata, olisiko aika siirtyä eteenpäin? Uusia ideoita kaivataan! Kun kaavoitetaan uusi asuinalue, niin miksi ei tehdä siitä jotenkin omalaatuista, HALUTTAVAA? Lukiko joku Helsingin Sanomien asuntoliitteen jutun pari viikkoa sitten Skåneen (?) rakennetusta "keskiaikaisesta lähiöstä"? Oli aika houkuttelevan näköinen paikka. Ihan nyt vaikka esimerkkinä - Art Deco -tyylinen tiheään asuttu idyllinen kaupunginosa Mansikkasaareen, veden äärelle, - yliopistoille ja teollisuusyrityksille osaavaa henkilökuntaa - saava asuakin kuin Miami Beachilla konsanaan. Over and out!
« Last Edit: 24. 10. 2007 14:02 by 10. polven vasabo »

Offline lammaspaimen

  • Kansalaisaktiivi
  • ***
  • Posts: 230
    • View Profile
Re: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #379 on: 24. 10. 2007 14:02 »
->Kunhan ostoskeskuksesta ei tule samanlaista matalaa paskalaatikkoa kuin Keskisen kyläkauppa tai lukuisat muut superhypermarketit maassamme, niin hyvä! Ylöspäin, Isosta omenasta mallia. Saattaisi jäädä tontille tilaa vielä jollekin puistolle.

http://www.pjoy.fi/galleria/espoo/0509256038_std.jpg

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/51/Kauppakeskus_Iso_Omena_Espoo.JPG
"Tällaisen päätöksen jälkeen minun on aika vaikea puhua eduskunnassa Vaasan liikenneyhteyksien puolesta" Håkan Nordman 6.11. Pohjalaisessa

Offline urban cowboy

  • Vakituinen
  • **
  • Posts: 95
    • View Profile
Re: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #380 on: 24. 10. 2007 16:04 »
Tuo viittaus opiskelijoihin alkoi kiinnostaa.  Jos Vaasaan rakennetaan uusi "Iso Omena" niin millainen se voisi olla?  Hyviä esimerkkejä löytyy kun googlettaa sanoilla mall tai mall store tai shopping mall.  Kaikilla löyty hieman erilainen tulos.  Laita nuo sanat Googlen kuvahakuun.

Siittä vaan oppia hakemaan.
« Last Edit: 24. 10. 2007 17:05 by urban cowboy »

foliohattu

  • Guest
Re: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #381 on: 24. 10. 2007 18:06 »
No niin... tuli sitten luettua Pohjalaisesta tuon suunnitellun kauppakeskuksen spekseistä hieman.

Onko Spondan kädet kaupungin taskuissa vai kaupungin kädet Spondan taskuissa - tähän en kommentoi kun en siitä sen kummemmin vielä tiedä tai ymmärrä. Oletan, että tässä ei ole mitään hämärää.

Mitä itse rakennuksen kokoon, muotoon ja arkkitehtuuriin tulee - olen hieman pettynyt. Kyseinen paikka on maastonsa puolesta hieman matalalla, kuopassa jopa. Mielestäni paikalle olisi sopinut erittäin hyvin suuri ja korkea rakennus, eikä mikään parin-kolmen kerroksen ostaria 80-luvulta. Olisin kaivannut enemmän näyttävyyttä - näköä, kokoa ja mahdollisuuksia.

Mielelläni näkisin tuossa paikassa vaasalaisittain erittäinkin korkean rakennuksen. Maanalaiset kerrokset suurta parkkihallia, josta voisi lähteä myös linja-autoja samaan tyyliin kuin Kampissa. Katutasosta muutamia kerroksia ylöspäin ostoskeskusta, urheilutiloja, teattereita, harrastustiloja yms. Julkisesta tilasta ylöspäin nostaisiin kaupungin uutta maamerkkiä ylöspäin - kohti asuinkerroksia, jotka ovat riittävän korkealla ja kaukana katumelusta ja uteliaiden katseilta. Ylhäältä tornista avautuisi kaikille asukkaille upeat näkymät joka puolelle kaupunkia. Ylimmistä kerroksista näkisi merelle asti.

Tässä paikassa olisi potentiaalia Vaasan "uuden cityn" keskukseksi. Ei tuhlata tilaisuutta antamalla rakentaa siihen kolmikerroksista tusinaostaria.


Offline Leena

  • Aktiivi vaikuttaja
  • ****
  • Posts: 296
  • Gender: Female
    • View Profile
Re: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #382 on: 24. 10. 2007 19:07 »
Voiko asiaan vielä vaikuttaa.  foliohatun näkemys miellyttää minua kovasti.  Luin jutun aamulla huolimattomasti ja minulle jäi käsitys että kaikki on jo sovittu.

10. polven vasabo

  • Guest
Re: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #383 on: 26. 10. 2007 15:03 »
Pitkälti samoilla linjoilla foliohatun kanssa. Rakennuksen korkeuteen en ota kantaa, mutta ainakin omaan silmään pisti teksti "haluamme säilyttää tontilla totutun avoimen tilan tunnun" .. tai johnkin vastaavaanhan siinä artikkelissa viitattiin. Mihin tätä "avointa tilaa" käytetään? Meillä on jo yksi huomattavan kokoinen tori keskustassa, jossa sielläkään ei ole juuri mitään tavallisena päivänä. Jopa Kampin keskuksen tori vaikuttaa yleensä autiolta, koska se on niin iso, mikä ei minusta ole positiivinen asia.

Kauppakeskittymän rakentaminen puolen kilometrin päähän torista ei sinällään tällä asukaskuvulla kuullosta kovin houkuttelevalta, koska täytyyhän sen jossain määrin jakaa ihmisvirtoja, jolloin nykyiset liiketilat torin laidalla kärsisivät siitä. Mieluummin näkisin Sampotalon muutettavan liiketiloiksi ja näiden konttoreiden siirtämisen linja-autoaseman tulevien rakennusten yläkerroksiin.

Mutta kulttuurikeskittymän rakentaminen ylipäänsä mihin tahansa Vaasan keskustan alueelle olisi positiivinen juttu. Finnkinon kiinnostusta leffateatterikeskittymän rakentamisesta keskustan tuntumaan ja opiskelijakortteleiden viereen pitäisi ainakin kartoittaa. Se voisi vetää mukanaan muutakin kulttuurielämää, joka puolestaan tukisi kortteliin rakennettavia liiketiloja (jotainhan sinne tulee joka tapauksessa). Liikunta- ja muiden harrastusmahdollisuuksienkaan rakentaminen paikalle ei olisi pahitteeksi - samalla pitäen kuitenkin mielessä sen tuottavuuden.

Oli miten oli, kulttuurin ja keskustan elävöittämiseen liittyy mielestä erittäin läheisesti kaupungin joukkoliikenteen kehittäminen/uudistaminen. Nyt mietitään jo kovaa vauhtia lisäsatsauksia Alskatintien ja Palosaarentien risteyksen infrastruktuuriin, mutta tarvitsemmeko me todella tämän kokoisessa kaupungissa keskustaan pikatietä joka suunnasta? Eikö asian voisi hoitaa tehokkaalla, kattavalla ja kaupunkivetoisella joukkoliikenteellä? Tehokkaalla ja kattavalla liikenteellä tarkoitan liikennevuorojen vähintään kolminkertaistamista nykyisestä tilanteesta, jossa bussin käyttäminen on lähinnä vanhusten ja työttömien, sekä koululaisten (ja muiden vähempivaraisten) pakollinen paha. Teatteriinkin tulee lähdettyä paljon mieluummin, kun sen jälkeen voi piipahtaa läheisessä kahvilaravintolassa parilla viini- tai olutlasillisella ilman, että tarvitsee maksaa taksia kotiin.

Olen kuullut usein vitsailtavan, että ainoat julkiset liikenteet, jotka Vaasassa toimivat, ovat hissit ja taksit - eikä tämä valitettavasti ole kaukana totuudesta. Iso osa vaasalaisista ei ole koskaan käyttänyt bussia, joka on mielestäni aika pöyristyttävää.
« Last Edit: 26. 10. 2007 16:04 by 10. polven vasabo »

Offline lammaspaimen

  • Kansalaisaktiivi
  • ***
  • Posts: 230
    • View Profile
Re: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #384 on: 30. 10. 2007 15:03 »
Mitä itse rakennuksen kokoon, muotoon ja arkkitehtuuriin tulee - olen hieman pettynyt...

Sama, mutta kyllähän sen syyn ymmärtää - raha. Halvemmaksi tulee rakentaa yhteen tai korkeintaan muutamaan kerrokseen, ja kun kerran tilaa on, niin miksikäs sitä muulla tavoin tehtäisiin?

Jos asuntomessuista jotain positiivista etsii, niin se on ehdottomasti juuri alueen näyttävyys. Ei säästelty, rakennetaan meren päälle. Kun nyt sitten ei säästeltäisi tässä kauppakeskuksessakaan ja rakennetteisiin ylöspäin kohti taivasta. Matalat tasakatto-ostarit kuuluvat sinne missä on tilaa, kehäteiden varsille, ei kaupunkien keskustoihin.

Keskustassa pistää muuten eniten vihaksi Citymarketin -talon lähes korttelin kokoinen matala osa. Käsittämätöntä, että täällä tuhlataan ydinkeskustan torin viereinen kortteli tuolla tavoin.
"Tällaisen päätöksen jälkeen minun on aika vaikea puhua eduskunnassa Vaasan liikenneyhteyksien puolesta" Håkan Nordman 6.11. Pohjalaisessa

foliohattu

  • Guest
Re: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #385 on: 30. 10. 2007 17:05 »
Sama, mutta kyllähän sen syyn ymmärtää - raha. Halvemmaksi tulee rakentaa yhteen tai korkeintaan muutamaan kerrokseen, ja kun kerran tilaa on, niin miksikäs sitä muulla tavoin tehtäisiin?

Niin se kai on. Pelataan varman päälle ja tehdään tasaisen harmaata halvalla. Toisaalta, lukemani perusteella rakennusteollisuudella ei ole mennyt kovin kehnosti viime vuosien aikana.

26.10.2007 uutisoitiin Talouselämässä: Rakentamalla tienaa rutosti

Tämä samainen asia on harmittanut minua jo monta vuotta keskustan rakentamisen osalta. Viittaan rakennettuihin asuinkerrostaloihin. Lähes poikkeuksetta on tehty mahdollisimman halpaa ja matalaa betonielementtitaloa. Nämä talot ovat jo uutena rumia. Kuvitella saattaa miten ne sopivat maisemaan muutaman kymmenen vuoden päästä.

En moiti tästä pelkästään kartellinomaisesti toimivaa vaihtoehdotonta rakennusteollisuutta. Moitin tästä myös rakennuslupaviranomaisia. Olisiko heidän tullut vaatia rakennuttajilla paremmin keskustaan sopivia rakennuksia? Rumat elementtibunkkerit olisi voinut rakentaa jonnekin lähiön perälle, mutta kyllä keskustassa pitäisi rimaa nostaa korkeammalle.

Jos asuntomessuista jotain positiivista etsii, niin se on ehdottomasti juuri alueen näyttävyys. Ei säästelty, rakennetaan meren päälle. Kun nyt sitten ei säästeltäisi tässä kauppakeskuksessakaan ja rakennetteisiin ylöspäin kohti taivasta. Matalat tasakatto-ostarit kuuluvat sinne missä on tilaa, kehäteiden varsille, ei kaupunkien keskustoihin.

Olen samaa mieltä asuntomessualueesta. Siitä tulee varmasti tosi komea kokonaisuus. Itse hankkeen vetämisestä sekä sen kustannuksista veronmaksajille voi olla monta mieltä, mutta mitä itse arkkitehtuuriin tulee - vaikuttaa tosi komeelta.

Keskustassa pistää muuten eniten vihaksi Citymarketin -talon lähes korttelin kokoinen matala osa. Käsittämätöntä, että täällä tuhlataan ydinkeskustan torin viereinen kortteli tuolla tavoin.

Luulen, että kyseisen korttelin sisustan uudelleenrakentaminen tulevaisuudessa ei ole mikään mahdoton urakka. Voipi olla, että se tulee eteen joskus seuraavan 10 vuoden sisällä, mene ja tiedä.

Offline Svedu

  • Kokelas
  • *
  • Posts: 47
    • View Profile
Re: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #386 on: 18. 11. 2007 11:11 »
Tässä uusi kuntalehti: 16/2007
Viihtyvyys ja asuminen ratkaisevat kaupungin menestymiisen.
Olen täysin sama mieltä.
http://juhakostiainen.nettisivut.fi/mp/db/file_library/x/IMG/32083/file/Kuntalehdenjuttu.rtf

Offline PeterK

  • Vakituinen
  • **
  • Posts: 58
    • View Profile
Re: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #387 on: 18. 11. 2007 12:12 »
Erinomainen artikkeli.

Tuli vain mieleen:
Ote:
Esimerkiksi Helsingin Forum Virium -klusteriin on luotu Terveellinen kaupunginosa -hanke, joka tarjoaa kunnille tavanomaisten pienten yksittäisprojektien sijaan mahdollisuuden ratkoa terveydenhuollon kasvavia haasteita yhteisvoimin useiden toimijoiden kanssa.

Esimerkki Vaasasta:  On Kondishanke, mutta…mutta…mutta...kuuliko JJP

Offline lammaspaimen

  • Kansalaisaktiivi
  • ***
  • Posts: 230
    • View Profile
Re: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #388 on: 19. 11. 2007 13:01 »
http://www.vaasalaisia.info/index.php?/archives/566-Tyytyvaeisiae-yrittaejiae.html

Hienoa, että pienyrittäjille ja heidän hökkelikylälleen löytyy kaupungista tilaa, mutta puolestani se tila voisi löytyä jostain muualta kuin noin keskeiseltä paikalta.

Jos se kauppakeskuskin joskus linja-autoaseman alueelle rakennetaan, niin keskustan painopiste tulee väkisinkin siirtymään torilta kohden rataa. Enkä sanoisi, että tuo opiston takainen alue on kovin edustavaa edes ehostuksen jälkeen. Vääränlainen alue väärässä kohtaa kaupunkia.

Kyllähän raha sitten aikoinaan huolehtii siitä, että alue tulee asianmukaiseen käyttöön, mutta nyt annettiin yrittäjille lahja kun annettiin näiden lunastaa tonttinsa.
"Tällaisen päätöksen jälkeen minun on aika vaikea puhua eduskunnassa Vaasan liikenneyhteyksien puolesta" Håkan Nordman 6.11. Pohjalaisessa

Oiva Rikas

  • Guest
Re: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #389 on: 19. 11. 2007 15:03 »

Hienoa, että pienyrittäjille ja heidän hökkelikylälleen löytyy kaupungista tilaa, mutta puolestani se tila voisi löytyä jostain muualta kuin noin keskeiseltä paikalta.
Kyllähän raha sitten aikoinaan huolehtii siitä, että alue tulee asianmukaiseen käyttöön, mutta nyt annettiin yrittäjille lahja kun annettiin näiden lunastaa tonttinsa.
Samaa mieltä. Mielenkiinnolla odotan kuitenkin yrittäjien lupailemaa kasvojenkohotusta.

Moderaattori

  • Guest
Re: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #390 on: 19. 11. 2007 19:07 »
Palaute:  taisteluhanska heilahti

Seinäjoki on ottanut haasteen vastaan.  Tänään kerrottiin Seinäjoella, että Halonen Oy. avaa myymälän kaupungissa.  Seinäjoella toimitaan nyt kiihkeästi sen eteen että muutama muukin valtakunnallinen tai pohjpoismainen ketju siirtyisi sinne.

Hanska on heilahtanut.  Miten Vaasa vastaa?

CopyPaste

  • Guest
Re: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #391 on: 21. 11. 2007 07:07 »
Marjatta Vehkaojalla oli aivan erinomainen yleisönosastokirjoitus eilen  Pohjalaisessa.  Sen Vaasan kannalta oleelliset asiat ovat tässä:

Onnea Spondalle

”Miksi hypermarkettimme - nykyajan "kansantavaratalot" - ovat jääneet kopioimaan toistensa konsepteja eivätkä halua hakea omaa profiiliaan ja kehittyä todellisiksi tavarataloiksi laadukkailla ja monipuolisilla valikoimillaan? On väärin uskotella asiakkaille, että valinnanvara automaattisesti lisääntyy myymälätilaa kasvattamalla.

Jos Suomeen mahtuu vain yksi todellinen tavarataloketju, Stockmann, olisi tietenkin tärkeää saada se myös Vaasaan. Vaasan Sokos-tavaratalo lopetti kauan sitten. Tuo 1960-luvulla suunniteltu konsepti ei kestänyt; tilat kävivät ahtaiksi ja osuuskaupan kriisi iski päälle. Pariinkymmeneen vuoteen ei liene vakavasti pohdittu tavaratalon saamista Vaasaan. Nyt olisi aika.

Kotimainen matkailu paljastaa, että "kauppakeskusmuseot" hallitsevat jo monia maisemia. Jotkut ovat jo antautuneet täydellisesti, jolloin turisti lisää kaasua ja ajaa ohi. Mutta piipahdetaanpa Zeppelinissä, kun kerran Oulun seudulla ollaan. Zeppelin oli kova sana 15 vuotta sitten, kun se avattiin. Vaikka laajennettunakin, aika on mielestäni ajanut täysin ohi tästä kauppakeskuksesta. Siellä on yksinkertaisesti liikaa tavaraa liian pienissä tiloissa, tilat ovat matalia ja käytäviä riittää, aulatiloissa on ruuan käryä.

Matka jatkuu. Piipahdetaan myös Tampereen lähellä Ideaparkissa, joka avattiin joulukuussa 2006. Ikävä todeta, mutta ei se paratiisi aukea täälläkään. Ankeus lyö vastaan jo monotonisessa ulkokuoressa. Tämähän näyttää ihan samalta kuin suuret teollisuushallit tai maaseutujen suursikalat. Kauppakeskuksen kaksikerroksisuus, pitkät käytävät ja rakennuksen leveä runko kääntävät suuruudenhulluuden sisätiloissakin ahdistavaksi.

En voisi millään kuvitella viettäväni aikaa Ideaparkissa yhtään enempää kuin on pakollista ostosten suorittamiseen. Minua ei kiinnosta vaeltaa vailla päivänvaloa satoja metrejä pitkiä käytäviä etsimässä tarvitsemiani liikkeitä. Sitten huomaan, ettei minua ylipäätään kiinnosta tämä kauppakeskuksen idea, jossa myymälät on järjestetty pilttuiksi loputtomien käytävien varaan. En todellakaan usko olevani yksin tämän mielipiteen kanssa.

Nykypolvet saarnaavat kestävästä kehityksestä, mutta pystymmekö luomaan kauppapaikkoja, joista ei tule kaupunkikuvaa rappeuttavia museoita? Haluammeko vaatia myös kauppapaikoilta arvokasta ulkonäköä ja kestävien materiaalien käyttöä? Meidän ei tarvitse hyväksyä kaupan yhä lyhyempään elinkaareen määrittelemää kertakäyttöisyyttä rakentaessamme kaupunkimme keskeisiä kortteleita.

On syytä toivottaa onnea Sponda Oy:lle, kun se nyt suunnittelee Vaasan kaupungin kanssa yhdessä uutta kauppapaikkaa. Toivottavasti partnerit yhdessä ymmärtävät hankkeen keskeisen sijainnin asettamat vaatimukset.”

10. polven vasabo

  • Guest
Re: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #392 on: 21. 11. 2007 11:11 »
Viisasta ajattelua - arvokkaalle ja keskeiselle tontille sen arvoinen rakennus - ei automarkettia (tai jotain sen muunnelmaa). Stockmann olisi merkittävä asia Vaasalle, mutta ovatko markkinat sittenkin liian pienet? Jos eivät, niin mistä kauppapaikka? Sampotalo vai linja-autoasema?

Oiva Rikas

  • Guest
Re: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #393 on: 22. 11. 2007 07:07 »

Stockmann olisi merkittävä asia Vaasalle, mutta ovatko markkinat sittenkin liian pienet? Jos eivät, niin mistä kauppapaikka? Sampotalo vai linja-autoasema?

Niin olisi. Stockmannille ei vain todennäköisisti löydy Vaasasta liiketilaa ilman mittavia keskustan kiinteistökauppoja tai vuokratilojen valtausta. Heille linja-autoasema on jo auttamattomasti periferiassa.

EX-Vaasalainen

  • Guest
Re: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #394 on: 22. 11. 2007 09:09 »


Eikös meillä alkaa olla jo näitä "tavallisia"marketteja ihan tarpeeksi.

Tämähän voisi olla sellainen ostosparatiisi missä on sopivan pieniä erikoisalan yrittäjiä ihan mistä päin mailmaa tahansa.

Oiva Rikas

  • Guest
Re: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #395 on: 22. 11. 2007 09:09 »

Stockmann toisi tullessaan Vaasaan oikean laatutavaraa myyvän tavaratalon. Siis oikean tavaratalon, jota täällä ei ole nähty sitten Sokoksen päivien. Vaasan nykyiset ”tavaratalot” ovat ruokaosaston ympärille kyhättyjä halpistavaran myymälöitä, joita kutsutaan marketeiksi. Nykytrendi taitaa kuitenkin suosia enemmän Galleria –tyyppisiä ratkaisuja.


Offline vaasalainen

  • Tästä foorumista
  • Administrator
  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 5079
  • Gender: Male
  • Muista käydä Chatissa
    • View Profile
    • Email
Re: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #396 on: 23. 11. 2007 06:06 »
 Suomen Rehun rakennukset Vaasan Klemettiklssä saa purkaa. Museovirastolla ei ole vaateita rakennusten suhteen. Museovirasto kehoittaa kuitenkin harkitsemaan vuonna 1955 valmistunaeen erikoisrehutehtaan säilyttämistä.

SRV-yhtiö Viitoset Oy osti viiden hehtaarin alueen Suomen Rehulta joulukuun 29. 2006. Tuotanto alueella loppui vuoden 2006 keväällä. Tontin kaavoitus on kesken mutta sitä tullaan kiirehtimään. Purkutyöt käynnistyvät todennäköisesti heti kaavan valmistumisen jälkeen.
Tämä sivusto täytti 9 vuotta helmikuun 2 päivänä 2014.  Ylläpidän tätä vapaasta tahdostani.  Tämä on minun tapani osoittaa rakkauteni tätä hienoa kaupunkia kohtaan.

Offline Johansson

  • Aktiivi vaikuttaja
  • ****
  • Posts: 391
    • View Profile
Re: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #397 on: 23. 11. 2007 06:06 »
Museoviraston päätös on todella myönteinen asia koko Vaasalle.  Nyt  vain kaava nopeasti valmiiksi ja purkutyöt ja rakentaminen käyntiin.

Kysymys on isosta asiasa, johon ei kuulu  vain Suomen Rehun alue, vaan koko Klemettilä.  Näyttä hyvin todennäköiseltä että Vaasa tulee 20 vuoden tähtäimellä saamaan uuden keskustan.


Offline Tapio Osala

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 3634
    • View Profile
    • http://TapioOsala.com
Re: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #398 on: 23. 11. 2007 08:08 »
Parempi edes nyt kuin ei milloinkaan. 50 vuotta sitten tämä olisi pitänyt tapahtua ja jättää keskusta rauhaan elementtitaloilta (mm. DDR-mäiseltä Rewell Centeriltä).
Useassa ruotsalaisessa kaupungissa vanha keskusta säilytettiin vanhoine rakennuksineen ja entisöitiin ja uusi kaupallinen keskus rakennettiin uuteen paikkaan.

Offline T.Tyly

  • Aktiivi vaikuttaja
  • ****
  • Posts: 488
    • View Profile
Re: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #399 on: 27. 11. 2007 16:04 »
Pohjanmaan Radio tänään:

Vaasa on huolissaan rakentamattomista tonteista. Kaupungin alueella on noin 125 rakentamatonta tonttia. Pääosin tontit sijaitsevat vanhoilla asuinalueilla.

Kaupunginhallitus päätti eilen selvittää tyhjien tonttien omistussuhteet. Omistajien kanssa tullaan myös keskustelemaan tonttien kohtalosta.

Kaupungin tahto on, että tonteille rakennettaisiin. Mikäli näin ei tapahdu voi kaupunki harkita rakentamiskehoituksen antamista."
Minäkin olen sitä mieltä, että ravirata on kaavoitettava asunnoille!