Author Topic: Vaasan kaupunkirakenne  (Read 138397 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline pärehöylä

  • Kokelas
  • *
  • Posts: 27
    • View Profile
Re: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #320 on: 19. 04. 2007 10:10 »
Väkisin muistuu mieleen 80-luvun perskänni, ja sitä seurannut hillitön 90-luvun krapula, joka ravisuttaa vieläkin. Missä ovat Riikoset, Wegeliukset ja hopotit?

Offline Pandora

  • Kansalaisaktiivi
  • ***
  • Posts: 130
    • View Profile
Re: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #321 on: 19. 04. 2007 11:11 »
Tässä linja-autoaseman ympäristön suunnitelmassa on se mielenkiintoinen seikka, että kuinka järjestetään alueella töissä olevien autopaikoitus? Suurin osa heistä käsittääkseni parkkeeraa autonsa niille kahdelle parkkialueella, jotka reunustavat linja-autoaseman aluetta. Nytkin yleiset parkit ovat täynnä autoja jo hieman klo 8 jälkeen aamulla.

Offline Professional

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 4930
  • Yhtä köyttä Yhdistykset Siperiaan.
    • View Profile
Re: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #322 on: 19. 04. 2007 11:11 »
Tässä linja-autoaseman ympäristön suunnitelmassa on se mielenkiintoinen seikka, että kuinka järjestetään alueella töissä olevien autopaikoitus?


Järjestetään se samoin, kuin Palosaaren virastotalon paikoitus sydeemi.

Eli henkilökunta pysäköi edelleen asiakas paikat vallaten ja asioijat voivat pysäköidä
"Latviksen" Essolle..

Simple

Offline Professional

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 4930
  • Yhtä köyttä Yhdistykset Siperiaan.
    • View Profile
Re: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #323 on: 19. 04. 2007 12:12 »
Yksi mikä ottaa silmään erityisesti, on tämä valtava Market investointibuumi Vaasan paikallisiin,
kuin myös uusiin tulijoihin viitaten.

Tarjonnan määrä näyttäisi jo kirkkaasti ylittävän kysynnän määrän.

Onko idea vain jatkuvan halvisroskan syytäminen, kertakäyttökulttuuriin aivopestäville,
uusille sukupolville ?

Millä, ja miten tästä henkisesti ja fyysisesti sairastuneet tulevaisuudessa hoidetaan.

Viitaten kasvavaan halpa / pikaruoka buumiin, kuin myöskin tarpeettomaan halviskamaan
hukkuvalle kansanosalle muine velkoineen ?

Omasta mielestäni touhu on sairasta, jo väestön terveydentilaankin viitaten, eikä tällaisesta
hitaasta itsemurhasta kehitysjohtajille juuri pisteitä heru.

Lyhytnäköiset ahneet hyötyjät ovat asia erikseen, harvoinhan nuo huumediileritkään
omia artikkeleitaan käyttävät.

foliohattu

  • Guest
Re: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #324 on: 19. 04. 2007 13:01 »
“Matti Meikäläinen” listasi kutakuinkin kattavasti julkisuudessa esillä olleita suunnitelmia. Yksikään esitetyistä suunnitelmista ei ole mielestäni huono, toivon kovasti, että ne toteutuvat myös käytännössä.

Byrokratian kukkasia sekä myös historiaa hieman tuntien olen ikävä kyllä erittäin pessimistinen sen suhteen, että mitään tapahtuisi minkään hankkeen osalta. Asuntomessut ovat tulossa, mutta pelkään niiden vieneen byrokratiakoneiston puhdin pitkäksi ajaksi.

Pitkämäen tai kenenkään muunkaan sanomiset eivät hetkauta millään tavalla. Suhtaudun kaikkiin hankkeisiin lähinnä siten, että nykyisen herran seuraajan seuraaja tulee ehkä nostamaan hankkeen naftaliinistä vasta kymmenien vuosien päästä. Lumiokin on saanut jo niin monta kertaa sormilleen, että eiköhän nosta kytkintä kun jotain parempaa tulee tarjolle. Isot pojat tulee ja menee, vanhat organisaatiot ja ”toimiviksi” todetut tavat jatkavat omaa elämäänsä.

Vaasan historia on täynnä puhetta, mutta erittäin vähän tekemistä. Vastaavanlaisella toiminnalla ei yksikään yritys selviäisi kahta vuotta ilman konkurssia. Tällainen on mahdollista vain julkisten organisaatioiden kanssa. Heidän ei tarvitse välittää maksavista asiakkaista, koska heidän asiakkaiden on pakko maksaa. Tulosta ei tarvitse tehdä, mutta veroja voidaan kerätä. Veroja maksat tai sitten itket ja maksat.

Mikäli jotain oikeasti saadaan aikaiseksi, olen aidosti ja vilpittömästi yllättynyt sekä erittäin tyytyväinen. Kiitän ja nostan hattua jokaiselle suunnitelmalle, joka saadaan käytännössä toteutumaan ilman 30 vuoden odotusaikaa.

Quote
Yksi mikä ottaa silmään erityisesti, on tämä valtava Market investointibuumi Vaasan paikallisiin,
kuin myös uusiin tulijoihin viitaten.

Tarjonnan määrä näyttäisi jo kirkkaasti ylittävän kysynnän määrän.

Mitä uusien automarkettien tarpeellisuuteen tulee, sen miettiminen ei mielestä kuulu millään tavalla kaupungin virkamiehille. Ei heillä ole mitään käsitystä siitä mitkä ovat tarpeet tai kenelle riittää asiakkaita. Kyllä kauppiaat osaavat nämä laskea. Jos kauppoja rakennetaan ”liikaa”, se on pelkästään hyvä tavalliselle vaasalaiselle. Mitä enemmän on kauppiaita ja kilpailua, sitä inhimillisemmäksi muuttuvat myös hinnat. Nykytasolla suomalainen kauppalasku on eurooppalaisittain törkeän hintainen. Sen vastapainona on myös alhaiset palkat ja korkeat verot, joten lopputulos on nopeasti pääteltävissä. Kaupan alan kilpailu ei olisi ollenkaan pahitteeksi. Voi kun tänne saataisiin houkuteltua mukaan vaikkapa joku saksalainen kauppaketjut Lidlin lisäksi. Saksa on mielestäni mallimaa päivittäistavarakaupan hinta/laatu –suhdetta tarkasteltaessa.   

Offline Professional

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 4930
  • Yhtä köyttä Yhdistykset Siperiaan.
    • View Profile
Re: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #325 on: 19. 04. 2007 15:03 »


Quote
Yksi mikä ottaa silmään erityisesti, on tämä valtava Market investointibuumi Vaasan paikallisiin,
kuin myös uusiin tulijoihin viitaten.

Tarjonnan määrä näyttäisi jo kirkkaasti ylittävän kysynnän määrän.



Lähinnä kuitenkin tarkoitin, että miten täällä voi kannattaa Marketmaailman jatkuvat superluokan investoinnit, mikäli Vaasa kuuluu puheittenne mukaan sarjaan tuppukylä, joka ei kehity mitenkään ?

Eli kuinka kaikille riittää nettoa, etenkin kasvavasta kilpailusta johtuen ja etenkin sen johdosta,
että myytävät artikkelit ovat lähes samoja toistensa kopioita ?

Tähän kilpailuun todellakin liittyy elintärkeänä pointtina myös paskat palkat, nimittäin henkilökunnan
osalta, joka vastaa jo lähes Bosnialaisen sutenöörin osuutta, alaisensa tuloista,
kaikki, tai ei mitään malliin.

Tämän genren kehitys kuuluu kylläkin myös Kehitysjohtajien piikkiin, nimittäin näiden veljesten kautta
hoidettavat sopimukset ovat murto osa yksityiseen puoleen verrattuna ja suuren ketjun kannalta
tuloihin nähden lähes ilmaista.

Lyhytnäköistä on siis väittää että tätä skaalaa puolustetaan edullisemmalla sikanauta paketilla,
tai digitikulla, kilpailusta johtuen..

Saksalaiseen hinta / laatusuhteeseen verrattuna allekirjoitan saman toteamuksen kuin Foliohattu,
että toivoisin tämän Härmäläisen Hinta / Laatusuhteen vaihtoa Sakujen malliin, jossa toisin kuin
Suomessa tämä suhde pysyy balanssissa paremmin myös halvemman tuotteen osalta,
joka taas kotimaisen mallin mukaan saattaa usein vastata "biojätettä".

Sääli vain, että muun Euroopan etusijasta johtuvista toimitusvaikeuksien ansiosta,
nämä ulkomaiset ketjut yhä enenevässä määrin, ovat siirtyneet Suomalaisten ketjujen
markkinoimiin tuotteisiin, omien kulukarsintojensa, kuin myös alemman alvinsa johdosta.

Tästä syystä usein löytyykin sen aidon ilmakuivatun salamin vierestä se Portin
koneellisesti erotetun "broilerinlihan" ryydittämä "lihapullapaketti" a: 70 C , jonka hinta / laatusuhde
ei tietenkään ole tästä maailmasta.

Sama pätee muihin kamoihin..
« Last Edit: 19. 04. 2007 15:03 by Professional »

Offline Tapio Osala

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 3634
    • View Profile
    • http://TapioOsala.com
Re: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #326 on: 19. 04. 2007 16:04 »

Quote
Yksi mikä ottaa silmään erityisesti, on tämä valtava Market investointibuumi Vaasan paikallisiin,
kuin myös uusiin tulijoihin viitaten.

Tarjonnan määrä näyttäisi jo kirkkaasti ylittävän kysynnän määrän.

Mitä uusien automarkettien tarpeellisuuteen tulee, sen miettiminen ei mielestä kuulu millään tavalla kaupungin virkamiehille. Ei heillä ole mitään käsitystä siitä mitkä ovat tarpeet tai kenelle riittää asiakkaita. Kyllä kauppiaat osaavat nämä laskea. Jos kauppoja rakennetaan ”liikaa”, se on pelkästään hyvä tavalliselle vaasalaiselle.

Eduskunta teki taannoin erillisen lain estämään aivan hulvatonta PÄIVITTÄISTAVARA-automarkettirakentamista. Ranskassa säädettiin totaalikielto jo joskus 1990-luvun alussa.
Yhdysvalloissa on kaupunkeja, joissa markkinavoima ovat saaneet vapaasti viedä "kehityksen" loppuun ja tulos on surkea. Ydinkeskustat ovat päivisin konttoreina ja öisin varallisina huume-kapakka-alueina.
Ranskassa hälytyskellot herättivät kun pienet erikoiskaupat (leipomot josta sai tuoretta ranskanleipää, lihakaupat yms.) alkoivat kadota.
Kivihaka kaavoitettiin aikoinaan "ruskeiden ja valkoisten" tavaroiden kaupalle. Ei siis päivittäistavaroille (lähinnä elintarvikkeet). Jos isoja (ruoka-)päivittäistavaramarketteja tulee "liikaa", ne tappavat taajamien "ostarit". Suuri kauppakuolema on jo tapahtunut (Vörkkärillä oli 60-luvulla yli 20 maitokauppaa), seuraavana ovat tappolistalla siis lähiökaupat. Isolahdesta jo lopetti...

En tiedä onko yleinen etu ,että ruokaa saa vain isoista automarketeista ja pienistä kioskeista. No, ainakin se vanhusten lähtöä palvelutaloihin jouduttaa kun ei kotiavustajakaan kauppaan ehdi...

Samoja virheitä ei kannata tehdä täällä kuin muualla…kehityksenkään nimissä.

Offline Niin Makaa

  • Aktiivi vaikuttaja
  • ****
  • Posts: 284
  • kuin petaakin
    • View Profile
Re: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #327 on: 19. 04. 2007 16:04 »
Minua ärsyttää moni asia tässä Vaasa-boomissa.  Erityisen ärsyyntynyt olen kaupungin kehitysjohtajan  verbaaliakrobatiasta.  Hän puhuu hetkessä kokeneenkin toimittajan pyörryksiin, saatikka sitten toimtusharjoittelijan. 

En muista lukeneeni kaupungin suomenkielisestä mediasta ainoatakaan juttua, missä kyseisen herran maalaamat freskot olisi asetettu kyseenalaiseksi, niin kuin vastuullinen journalismi edellyttää,  ja minä olen niitä katsellut jopa ajalta ennen kuin Vaasa lähti valloittamaan Kiinaa

Miten hupaisaa.  Siitäkään valloituksesta ei sen valmiimpaa tullut.  Siis paljon porua mutta vähän villoja.
 
Tietenkin kysymyksessä saattaa olla myös ko. median levikkikampanja.  Mainonnan ja markkinoinnin asiantuntijat tietävät hyvin mikä merkitys ns. feelgood materiaalilla on.  Ja voihan kysymyksessä olla myös toimituksen  valitsema strategia, jolla halutaan kiillottaa kokoomuksen kilpeä.  Kysykää joskus Heikki Kouhilta.

Kaupunkilaiselle maalataan kuvia siitä kuinka ihanaa on jos lentokentän tien varteen saadaan todellinen hypermarket. 

Kukaan ei puhu sanaakaan turhasta sahaavasta autoliikenteestä, liikenteen aiheuttamista ympäristöhaitoista ja siitä että ikääntyvä väestö ei välttämättä enää kovin pitkään halua sukkuloida hypermarketin ja kodin väliä.  Ja niistä nuoremmista uusista asukkaista ei ole olemassa muuta kuin J.J. Pitkämäen lupaus.

Ei helkkari.  Jossakin mättää ja pahasti.  Olisiko ratkaisu niin yksinkertainen että kiinteistönsijoittajia on houkuteltu Vaasaan heppoisin perustein.  Se selvittäisi koko investointiboomin.
« Last Edit: 19. 04. 2007 16:04 by Niin Makaa »
Minkä taakseen jättää, sen edestään löytää.

Offline Professional

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 4930
  • Yhtä köyttä Yhdistykset Siperiaan.
    • View Profile
Re: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #328 on: 19. 04. 2007 17:05 »
Kivihaan Citari / Minimanin laajennus / Ekamarket  laajennus / Lidl Melaniemi / K Market Huutoniemi / S  Market Ristinummi / Abc S Market  /
Hyperprisma Vaasan sisääntuloon / Jätti Minimani Liisanlehtoon /
Elämyskeskus Linja autoasemalle..jne, jne, jne.

Koska saapuu Bill Gates ?..Tarkistamaan tilanteen.

Mikä kehittymätön tuppukylä Vaasa muka on, kun jossain kyrönperällä kuntalaiset keräävät
rahaa tienpitoon ?

Tästä Vaasan Fort Knoxista tulee mieleen taannoinen parturiliikeboomi, jolloin liikkeitä
nousi yhtäkkiä, kuin sieniä Austinin kumimattojen alle.

Parhaissa pikkukunnissakin oli 3 liikettä per katu ja kaikki kuulemma kannattivat, kunhan vähän
erikoistuttiin. Eli meidän parturissa väännetään samat kiharat vähän toisin päin ?

Mistä näille riittää hilloa, muutaman vuoden sisään, kysynpä vain..?
« Last Edit: 19. 04. 2007 17:05 by Professional »

Offline Peris

  • Kansalaisaktiivi
  • ***
  • Posts: 170
    • View Profile
Re: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #329 on: 19. 04. 2007 19:07 »
Toki se on ensisijaisesti yritysten tehtävä laskea, että investointinsa kannattavat. Näin varmasti myös tekevät. Uskonkin, että näiden suurien ostospaikkojen tulossa ei niinkään ole laskettu Vaasan mittavaa kasvua vaan sitä, että asiakkaita saadaan vedettyä entistä laajemmalta alueelta. Esimerkiksi Kivihaan Prisma pyrkinee kahmimaan asiakkaita pohjoisesta ja moottoritien Prisma etelästä nykyistä kauempaa. Ja siksipä juuri Vaasaan, että tavallaan liikkeet keskittyessään tukevat toistensa tavoitteita sijaitsemalla samassa keskittymässä. Ensimmäisenä tämä onnistuessaan koskettaa tuolla kauempana olevia kilpailijoita eikä Vaasalaisia liikkeitä. Toki kilpailu voi näkyä myös vaasalaisten pienten liikkeiden asemassa, mutta en usko uuden marketin vaikuttavan hirvittävästi vaasalaisten käyttäytymiseen - vaasalaisilla pienillä kaupoilla on jo isot kilpailijat Vaasassa, tuskin uusi Prisma tilannetta siltä osin muuttaa. Isojen markettien välinen raju hintakilpailu voisi olla se suurin uhka pienemmille liikkeille. Tämä kilpailu voi jatkossa, etenkin jos markkina-alue ei laajenekaan toivotunlaisesti, sitten vaikuttaa näiden isojen markettien väliseen kilpailuun. Ja pahimmillaan jättää Kivihakaan isoja halleja autioiksi.

Mutta kyllä silti tietty vastuu kehityksestä on annettava myös kaupungille, erityisesti kaupunkisuunnittelulle ja kaavoitukselle. Ei voi olla myöskään niin, että kaupunkisuunnittelu etenee pelkästään lyhyen aikavälin kysynnän mukaan. Kaupunkisuunnittelulla tulee olla oma roolinsa ja asemansa, niin kaupungin ja sen elinkeinoelämän suunnittelussa kuin kehityksen tukemisessa. Välillä vain vaikuttaa, että Vaasassa tehdään heti kaikki mitä iso sijoittaja haluaa, ja pahimmillaan pistetään kaikki entiset suunnitelmat uusiksi.

Lähtökohtaisesti kuitenkin siis hyvä, että kaupunki kiinnostaa liike-elämää ja että kaupunki pystyy tukemaan elinkeinoelämän kehitystä alueellaan. Nuo yrityksethän tarvitsevat työntekijöitä, sähköä, vettä, kuljetusta, jätehuoltoa... monia asioita, jotka jättävät rahaa Vaasaan. Vaarana kuitenkin on suuret koot ja määrät, kun kyseessä on kauppaliikkeet, joiden tuotteita ei voi kovin kauas viedä. Kunhan siis kaupunkisuunnittelusta ei vastaa joku muu kuin kaupunki.


ps. Vaasan kaupungin www-sivuilta:
Quote
Vastaa kyselyyn! 19.04.2007
Mielipiteesi on meille tärkeä. Haluamme kuulla kansalaisten mielipiteitä ja kommentteja elinkeinopoliittisesta ohjelmasta. Ohjelman ja kyselyn löydät elinkeinopalvelujen sivuilta Lue lisää -linkin kautta. Kyselyyn voit vastata 1.5.2007 saakka.
Lue lisää

Tuohon kyselyyn pääsee siis täältä: http://www.vaasa.fi/default.aspx?ID=520669


--peris
« Last Edit: 19. 04. 2007 20:08 by Peris »
"Pessimismi on aivan turhaa, kun ei se auta mitään kuitenkaan"

Offline Tapio Osala

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 3634
    • View Profile
    • http://TapioOsala.com
Re: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #330 on: 19. 04. 2007 23:11 »
Mutta kyllä silti tietty vastuu kehityksestä on annettava myös kaupungille, erityisesti kaupunkisuunnittelulle ja kaavoitukselle. Ei voi olla myöskään niin, että kaupunkisuunnittelu etenee pelkästään lyhyen aikavälin kysynnän mukaan. Kaupunkisuunnittelulla tulee olla oma roolinsa ja asemansa, niin kaupungin ja sen elinkeinoelämän suunnittelussa kuin kehityksen tukemisessa. Välillä vain vaikuttaa, että Vaasassa tehdään heti kaikki mitä iso sijoittaja haluaa, ja pahimmillaan pistetään kaikki entiset suunnitelmat uusiksi.


Niin, sitö kutsutaan markknataloudeksi, jossa yhteiskunta yrittää hillitä vapiden markkinavoiminen haitallisia vaiikutuksia.
Valitettavasti on lukuisia esimerkkejä, että kaupunkisuunnittelumme etene juri Periksen kuvamaalla lyhytnäköisellä tavalla. Kun joku firma ottaa yhteyttä oikeisiin henkilöihin niin kaikki suunnitelmat =asmekaavat menevät uusiksi. Aina ei uutta kaavaa edes tarvita vaan mennään vieläkin ripeämmin, annetaan kaupuginhallituksessa poikkeus asemakaavaan. Näin meneteltiin esim. Kivihaan Citymarketin lanseeramisessa. Oli itse asiasta mitä mieltä tahansa niin olisi se nyt vastuullisen profession omaavien kaava-arkkitehtienkin (kaikki eivät toki ole tällaisia) mielestä väärin kun suuria periaatteellisia kaavallisia kysymyksiäkin tehdään väärässä järjestyksessä.

Lait käsitetään täällä "kehityksen" esteiksi ja hidasteiksi. Esim. lain vaatimat kuulemiset koetaan välttämättömäksi pahaksi ja vuorovaikutteinen suunnittelu on Vaasassa minusta tuntematon käsite. Kuntalaiset eivät ole objekteja vaaan kiusallisia subjekteja. Tämän olen yleiskaavatilaisuuksissa saanut nähdä. Osallistujien yksimielinenkään kanta ei välity välttämättä mitenkään lopputulokseen.

Aatos M.

  • Guest
Re: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #331 on: 20. 04. 2007 08:08 »
Peliähän tämä vain on.
Kuten hyvin tiedämme, ennenvanhaan kaupungin omat toimijat toivat kaiken aikaa omat intressinsä esille kaupungin johdolle.  Tässä oli hyvät ja huonot puolensa.
Nykyisin on oiva mahdollisuus olemassa, että kaupungin omat toimijat saadaan lopullisesti polvilleen. Viitataan vain siihen, että mm tämä suursijoittaja on maksanut nurisematta kaupungille valtavia summia,  mitä ikinä nyt kaupunki keksiikään. Kukaan ei voi mistään saada selville minkälaisia summia joku
sijoittaja on todellisuudessa maksanut.
Varmasti pian paikalliset toimijat reagoivat, tai ehkä ovat jo reagoineet. Kansa ja valtuutetut huudamme vain  hallelujaa: kaupungin kassaan tulee rahaa.  Peliähän tämä vain on.

foliohattu

  • Guest
Re: Vaasan uudet pysäköintipaikat
« Reply #332 on: 20. 04. 2007 16:04 »
Kaupungin kasvaessa parkkipaikkoja tarvitaan luonnollisesti lisää. Toivottavasti kasvavaan tarpeeseen vastataan ajoissa, eikä sitten kun...

Mitä tietulleihin tai rajoituksiin tulee, en toivo, että tällaisille olisi koskaan tarvetta.

Sen sijaan, että aletaan haittaamaan ihmisten elämää, tulisi kaupungin paremminkin miettiä, että miten sitä saataisiin helpotettua. Mikäli ongelmana on liiallinen autoralli, ruuhkat ja parkkipaikkojen puute, tulisi ratkaisuksi miettiä tehokkaampaa julkista liikennettä yksityisautoilun rajoittamisen suhteen.

Ei kai siinä ole mitään järkeä, että lähdetään tehtailemaan haittoja ja rajoituksia tarjoamatta mitään tilalle.

Offline Peris

  • Kansalaisaktiivi
  • ***
  • Posts: 170
    • View Profile
Re: Vaasan uudet pysäköintipaikat
« Reply #333 on: 20. 04. 2007 16:04 »
Tietullit ovat ensisijaisesti keino kanavoida liikennettä ruuhka-aikoina eri reiteille. Tietullit eivät ole mitenkään tehokas tapa vaikuttaa pysäköintitilanteeseen. Ihmiset voivat tietullien takia muuttaa työmatkansa reittiä paljonkin, mutta kovin kauas pysäköinti ei usein ole vaihtoehtona. Julkinen liikenne on tietullien osalta hyvin tärkeä, sillä ilman sitä tietullit eivät saavuta koskaan tarkoitustaan. Ilman toimivaa ja kattavaa julkista liikennettä, tietulleista muodostuu vain pakollinen rahastuskeino, kun vaihtoehtoa ei ole tarjolla. Ja tietullit kun eivät sitten takaa yhtään parempaa pysäköintitilannetta määränpäässä keskustassa.

Niinpä pysäköintitilanteen helpottamiseen autojen vähentymisen kautta voidaan vaikuttaa oikeastaan pelkästään julkisen liikenteen tehostamisen ja kattavuuden kautta. Asennemuutos pyöräilyn ja kimppakyydin suuntaan voisi olla toinen tapa vähentää autoja keskustassa.

Vaasan kokoisessa kaupungissa ei väylät ole vielä lainkaan sillä tasolla, että tietulleja voitaisiin perustella. Niinpä ratkaisuksi tuntuu jäävän pysäköintirakennukset tai maanalaiset pysäköintipaikat. Kalliita ratkaisujahan nämä ovat, mutta Vaasan keskustassa on tietoisesti minimoitu pysäköintipaikat. Paikkoja osoitetaan Toriparkkiin yms. missä ne eivät kuitenkaan todellisuudessa ole kaavan edellyttämässä käytössä.

Joissain isoissa kaupungeissa on käytössä ns. liityntäpysäköintipaikkoja. Nämä pysäköintipaikat sijaitsevat keskeisten julkisen liikenteen pysäkkien tienoilla. Näin voi matkata autolla liityntäpysäkille ja loppumatkan keskustaan julkisilla. Tämä vaikuttaa minusta hyvin järkevälle ja ympäristöystävällisellekin tavalle toimia, kun bussireittejä ei ihan joka paikkaan voi suunnitella. Onko Vaasassa sellaisia bussireittejä tai alueita, joilla tällainen liityntäpysäkki voisi toimia?

Toinen selkeä pysäköintipaikkapulasta kärsivä alue on Palosaaren kampusalue ja yrityskeskus. Vielä, kun FM Boatsin tontille tulee jotain, niin alueella ollaan todellakin pulassa pysäköintipaikkojen ja liikennejärjestelyjen kanssa. Tuollakin alueella tarvittaisiin pysäköintihallia. Yhtenä vaihtoehtona voitaisiin selvittää Wolffintien varteen virastotalon eteen sijoittamista. Maanalaisen hallin voisi ehkä saada piilotettua maastoon siihen rinteeseen.

--peris
« Last Edit: 20. 04. 2007 16:04 by Peris »
"Pessimismi on aivan turhaa, kun ei se auta mitään kuitenkaan"

foliohattu

  • Guest
Re: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #334 on: 20. 04. 2007 18:06 »
Edellä mainituissa puheenvuoroissa tuli monta argumenttia uusien markettien puolesta ja vastaan.

Ajattelin vastata näihin kommentteihin, mutta juttu venähti sen verran pitkäksi, että avasin siitä oman ketjun pelkästään kauppapaikkoihin liittyen.

Käykääpä vilkaisemassa ja kommentoimassa.

Uusien automarkettien rakentamisesta, puolesta ja vastaan

Offline Johansson

  • Aktiivi vaikuttaja
  • ****
  • Posts: 391
    • View Profile
Re: Vaasan uudet pysäköintipaikat
« Reply #335 on: 20. 04. 2007 20:08 »
>Joissain isoissa kaupungeissa on käytössä ns. liityntäpysäköintipaikkoja. Nämä pysäköintipaikat sijaitsevat keskeisten julkisen liikenteen pysäkkien tienoilla.<

Ajatus on aivan erinomainen, mutta saattaa kaatua vähäiseen liikenteeseen. Tuollaisen  liikuntapysäköintipaikan ja keskustan välillä pitäisi olla verrattain tiheä pienoisbussiliikenne arkipäivisin klo.  07-30 ja 17-15 välillä.  Bussien odotusajat eivät saisi olla 15 minuuttia pidempiä.

Liittymä pysäköinti paikan tulisi sijaita jotakuinkin Liisanlehdon korkeudella. Jos pysäköintipaikan  välittömässä läheisyydessä olisi market, niin samalla tulisi hoidettua kaksi asiaa samalla kertaa.

DANNY

  • Guest
Re: Vaasan uudet pysäköintipaikat
« Reply #336 on: 23. 04. 2007 07:07 »
Foliohatulle kysymyksiä:

Boomi:
-   Oletetaan, että todella Vaasassa on nyt jonkinasteinen boomi menneillään syvän
        taantumavaiheen jälkeen. Kysymys: Mitä on tapahtunut jotta tilanne olisi nyt erilainen?

-     Onko pelkkä historiallinen sattuma vai  globalisaation seuraus, onnellinen yhteensattuma vai oikea 
      aika -oikea paikka. Vaiko kenties oikeat henkilöt?
     -Ovatko yhteiskunnan arvot sattumalta muuttuneet niin, että Vaasa on nyt
      yllättäen hedelmällistä maaperää?
-     Onko kyseinen boomi vain passiivinen ilmiö vai onko se aktiivinen, ihmisen aikaansaama ja alulle
      panema sysäys?
     
       Jos ilmiö on ns. ”muualla päin” syntynyt, kuinka samat taantumuksen
        aikaansaaneet henkilöt olla vastuussa tästä uudesta noususta? 
       Jos ilmiö on Vaasan sisältä syntynyt ja ulospäin markkinoitu, mikä on tämän
        viestin sisältö, mihin investoijat vastaavat? Mikä on tämän viestin prioriteetti ja
        painopiste:
        Tässä nyt vain on oivallinen halpa paikka, vai onko tässä vielä jotakin muutakin?

Tulevaisuuden visio:

     
-   Voidaanko olettaa, että markettiketjut olisivat kaupungin kehityksessä erityisin innovatiivisia? Tai
     ovatko kauppatavaraketjut oikeastaan vain massoja eli ostovolyymia hakevia instansseja, joiden
     sisällä kehitys  on pysähtynyt jo vuosikausia sitten? Mitä kehitystä on muuten sotien jälkeen
     todella tapahtunut koko kaupan alalla. It-alan kehitys on ainakin täysin mennyt kauppa-alan
     ohitse. 

- Mikäli oletetaan että em. kauppaketjut ovat todella edistyksellisiä ja niillä on selkeä
  visio mihinkä suuntaan väestökehitys suuntautuu, kuinka kaupungissa on 
  arvioitu markettipaikkojen seuraukset: liikenneruuhkat, meluhaitat, tiejärjestelyt,
  ympäristöhaitat, logistiikka ja jätehuollot jne. Mitkä ovat kaupungin omat
  panostukset laajamittaisten seurauksien hoitamisessa? 60% väestöstä (suurin
  ostovolyymi) ovat senioreja, vanhuksia,lapsia jne.

- Mikäli taas oletetaan että kauppaketjut ja niiden monopooliasemaan tähtäävät
  pyrkimykset ovat lähinnä konservatiivisia, asiakkaillehan ei tästä olisi mitään konkreettista hyötyä. 
  Ilmeisesti on vain tyydyttävää hallitseviin syntyneisiin olosuhteisiin. Mikä sitten   kaupungin
  kehityksestä vastaavien suunnittelijoiden visio sitten onkaan, kuinka saadaan kaikkia tyydyttävä
  lopuntulos aikaan?

Visionääri:
          Vaikka Sitran Esko Aho peräänkuuluttaa, että tarvitsemme visioita ja rohkeita
           visionäärejä, tiedämme myös, että visionääri ei elä nykyhetkessä, kun vääriä päätöksiä
           tehdään. Visionääri ei katso koskaan nykyhetkeä, eikä menneisyyttä sillä vain tulevaisuus
           merkitsee. Näiden päätelmiensä pohjalta hän tekee sitten onnistuneet tai epäonnistuneet
           päätelmänsä.
           Yritysmaailmasta löytyy monia esimerkkejä. Monet vanhat paikalliset patruunat olivat
           erinomaisia visionääriä näin jälkeenpäin katsottuna.
           Tiedämme myös, että kunnon hallintomies ei ole, eikä voikkaan  olla koskaan
            visionääri , koska tällainen toiminta olisi hänelle aika itsemurhahakuista.
            Meidän aikakautemme suurin vitsaus onkin, että kaikki tulevaisuuteen tähtäävät
            päätökset tehdään tilastokatsauksien ja konsulttien ja insinöörien tekemien
            selvitystöiden pohjalta, niin kuin kaikki olisi vain yksi suuri jatkumo. Tilastokäyrä vain jatkuu,
           notkahduksien syitä ei analysoida. Sehän vaikuttaisi ihmisten yhteis-
            kunnalliseen asemaan. Hallinnossa ei haluta tulla leimatuksi visionääriksi, siksi näitä anonyymit
            konsulttiselvitykset tilataan.
   
 -    Onko sellainen mahdollisuus olemassa, että koko esille oleva boomi onkin vain keinotekoinen
      floppi. Selkeä visiokuvaa ei ole kennellekään olemassa. Onko olemassa vaara että kaikki
       onkin vain kaunista maalailua?
 -    Onko olemassa vaara että vaikka ympärillä rakennetaan hurjasti, kehityksen kannalta  se onkin
      taantumuksen hyväksymistä?

Offline vaasalainen

  • Tästä foorumista
  • Administrator
  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 5079
  • Gender: Male
  • Muista käydä Chatissa
    • View Profile
    • Email
Re: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #337 on: 23. 04. 2007 20:08 »
FST on tehnyt mielenkiintoisen ohjelman Kivihaan tonttikilpailusta.  Kannattaa  katsoa ja pohtia tarkkaan ohjelmana esille nostamia kysymyksi kaupungin, konsulttien ja isojen rakentajien kolmiyhteydestä.

Ohelma tuo esille monia keskeisiä kysymyksiä, mutta jättää myös moniin esille nouseviin kysymyksiin vastaamatta.  Aivan selvästi Vaasan kaupunki pääsee aivan liian vähällä.

Ohjelma tuo aesille myös mielenkiintoiseen RKP:läisen nälkökulman virkamiestenj a valtuutettujen suhteesta, Helena Boucht-Lindemanin suulla.  Olisiko oma lehmä ojassa?  Katso itse:

Katso ohjelma täältä:

Se programmet "Stort är vackert?"

http://svenska.yle.fi/spotlight/
Tämä sivusto täytti 9 vuotta helmikuun 2 päivänä 2014.  Ylläpidän tätä vapaasta tahdostani.  Tämä on minun tapani osoittaa rakkauteni tätä hienoa kaupunkia kohtaan.

Offline Into Poika

  • Aktiivi vaikuttaja
  • ****
  • Posts: 324
    • View Profile
Re: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #338 on: 24. 04. 2007 06:06 »
Kyllä FST:n ohjelman pitäisi nyt kirvoittaa kunnon keskustelu niin täällä kuin lehdistössäkin.  Pohjalaianen on toistaiseksi tyytynyt vain kertomaan "hyviä uutisia" Kivihaasta kun todellisuus on jos ei nyt aivan muuta, niin ainakin paljon mutkikkaampi.

Päällimmäiseksi jää ajatus, joka oli ohjelmankin takana, että isot toimijat ja Vaasan kaupungin kaavoitusjohto pelaavat yhteen ja paikalliset saavat nuolla näppejään.  Tulevaisuuden tehtäväksi jäänee ottaa selville millaisesta strategista on kysymys.

Tämän päivän Pohjalaisessa on Kivihaan Cittarin kauppiaan jäähyväisjuttu, jonka tärkein sisältö on, että Kivihakaan johtaa vain yksi pääväylä, mikä on tietysti älytöntä.  Onko vaihtoehtoja edes olemassa vai onko kysymyksessä kaikkien aikojen moka?
Minäkin kuulun niihin, joiden mielestä  Vaasan Ravirata kuuluu ihmisille.

Offline Professional

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 4930
  • Yhtä köyttä Yhdistykset Siperiaan.
    • View Profile
Re: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #339 on: 24. 04. 2007 11:11 »
Nimimerkki Danny, ei olisi asiaa paremmin voinut kiteyttää.

10 pistettä.

foliohattu

  • Guest
Re: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #340 on: 24. 04. 2007 12:12 »
Hyviä kysymyksiä Dannyltä. Vastauksia niihin en osaa antaa. Jos joku väittää tietävänsä vastauksen noihin kysymyksiin, hän valehtelee.

Sellaista se on se johtaminen ja uusien asioiden suunnittelu. Ikävä kyllä kukaan ei etukäteen tiedä mitä kannattaa tehdä. Päätökset tehdään toivottavasti parhaaseen harkintaan ja käytettävissä olevaan tietoon tukeutuen.

Toki voi aina tehdä niin, että kaikkeen annetaan vastaukseksi ei. Monen mielestä ei on paras vaihtoehto, melko moneen asiaan.

Seuraava esimerkki on kovin korni, mutta antaa palaa... Suomesta löytyi varmasti melko paljon ihmisiä joiden mielestä kuvaputkitelkkareiden valmistus oli hieno homma, eikä sitä pitäisi mennä lopettamaan sen vuoksi, että alettaisiin valmistamaan mukana kannettavia puhelimia.

Joskus arvaus osuu oikeaan, joskus ei. 100% varmasti tulee takkiin vain silloin jos ei uskalla kertaakaan arvata. Minä haluaisin asua sellaisessa Vaasassa, jossa uskallettaisiin tarttua tilaisuuteen silloin kun sellainen sattuu eteen tulemaan. Riittävän monta ei-vastausta saa ahkerimmatkin kosijat hakemaan parempaa seuraa.

Offline Johansson

  • Aktiivi vaikuttaja
  • ****
  • Posts: 391
    • View Profile
Re: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #341 on: 24. 04. 2007 13:01 »
Tanskalaisomisteinen IBI siis voitti tonttikilpailun ja rakentaa neljä marketyksikköä Kivihakaan keskusaukion ympärille.  IBi sai valmistella hankettaan 1,5 vuotta ja sai kaiken tahtomansa lävitse tarjouskilpailussa, joka vaikutti peräti oudolta.

Yksi vaasalainen yrittäjä, joka on hakenut tonttia Kivihaasta<, arveli tämän kirjoittajalle, että ilman "kassakaappisopimusta" IBI tuskin olisi satsannut niin paljon valmisteluihin kuin se on tehnyt.

-IBIllä täytyi olla varmuus siitä, että juuri heidän hankkeensa peittoaa muut, sanoi yrittäjä. 

Tämä jää pelkäksi arvailuksi, mutta jo pelkka epäily kertoo yrittäjän arvostuksesta vaasalaista kaavoitusta kohtaan.

Offline vaasalainen

  • Tästä foorumista
  • Administrator
  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 5079
  • Gender: Male
  • Muista käydä Chatissa
    • View Profile
    • Email
Re: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #342 on: 24. 04. 2007 14:02 »
Olen lähettänyt tästä ketjusta tiedon seuraaville virka.- ja luottamusmiehille:

Markku Lumio
Veli-Matti Laitinen
Jorma J. Pitkämäki
Heikki Vehkaoja
Tapio Ivakko
Jussi Hallasmaa
Harri Nieminen
Aila Roivainen
Heikki Kouhi
Håkan Nordman
Helena Boucht-Lindeman

« Last Edit: 24. 04. 2007 16:04 by vaasalainen »
Tämä sivusto täytti 9 vuotta helmikuun 2 päivänä 2014.  Ylläpidän tätä vapaasta tahdostani.  Tämä on minun tapani osoittaa rakkauteni tätä hienoa kaupunkia kohtaan.

Aatos M.

  • Guest
Re: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #343 on: 27. 04. 2007 10:10 »
”Kovia talousmiehiä ja paljon tunnetta”

Keskeisen ja ainutlaatuisen sijaintinsa johdosta Kondis- suunnitelmat on Vaasan kaupungille tärkeä hanke.
Rakentamalla eläkeläisille (yli v.55 = suurin ostovoima) korkeatasoisia palveluja saadaan todella Vaasaan vetovoimainen ydinkeskus. Tämä on kaupungin kehityksen kannalta aivan välttämätön, se olisi suuri piristysruisku elinkeinotoiminnan vilkastumiseen ja näin on jo nyt tapahtunut.
Koska kaupan toimintamahdollisuuksiin vaikuttaa suuresti ympärillä asuvan väestön ostovoima (Ostovoima kertoo alueen markkinapotentiaalin), siihen tähtäävät nyt myös linja-autoaseman suunnittelut ja matkakeskushankkeet.
On todella ällistyttävä lukea Vehkaojan ignorointi-poliittiset kommentit tässä yhteydessä.

foliohattu

  • Guest
Re: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #344 on: 27. 04. 2007 10:10 »
Kondis olisi Vaasalle ja vaasalaisille huippujuttu!

Kunhan sitä EI tehdä veronmaksajien piikkiin. Yrittäjä investoi, kattaa riskit omalla kustannuksellaan ja päivän päätteeksi tekee sitten enemmän tai vähemmän voittoa.

Vaasa ei tarvitse lisää Rabbe-laivoja, jossa riskin kantaa veronmaksajat, mutta voitot kerää yrittäjä.

Offline Svedu

  • Kokelas
  • *
  • Posts: 47
    • View Profile
Re: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #345 on: 27. 04. 2007 18:06 »
Ote:
On todella ällistyttävä lukea Vehkaojan ignorointi-poliittiset kommentit tässä yhteydessä.

Olen huomannut saman asian. Vehkis ei tunnu ymmärtävän koko käsitettä "palveluasunto". Hänellä on 70-lukulainen käsitys koko asiasta, asunto kuin asunto. Grynderit kuuluvat täysin samaan kastiin, heille sana on jo kauhistus.

Omasta mielestäni kyseessä on kaksi täysin erillistä asiaa joita ei voi verrata keskenään. Vähän kuin vertaisi toimivaa autoa ja pelkkää auton runkoa keskenään. Ei nekään ihan vertailukelpoisia ole, vaikka ehkä hieman samannäköisiä ovatkin.
« Last Edit: 27. 04. 2007 18:06 by Svedu »

Moderaattori

  • Guest
Re: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #346 on: 29. 04. 2007 11:11 »
Oletko löytänyt muiden kaupungin keskustelufoorumeja ja  vertaillut niitä keskenään.  Olisi mukava tietää löydöistäsi.  Kansalaiskeskustelua ylläpitävät foorumit tulevat  varmasti, vaikka se saattaa kestää.  Virkamiestenja luottamusmiesten on aivan pakko ottaa huomioon kansalaisten mielipiteet.  Odotuksen toivossa.

Moderaatori II

HS:n kansalaisfoorumi kaupunkirakenteesta:
http://www.hs.fi/keskustelu/thread.jspa?threadID=56581&tstart=0

Etelä-Suomen Sanomat
http://netlari.econnection.fi/forum/forum.php?viesti=119732&sana


Offline urban cowboy

  • Vakituinen
  • **
  • Posts: 95
    • View Profile
Re: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #347 on: 29. 04. 2007 11:11 »
Toistaiseksi löytämäni kaupunkien keskustelufoorumit ovat lehtien ylläpitämiä.  Joten ne edellyttävät rekisteröitymistä ja sitä, että toimitus käy kirjoitukset lävitse ennen niiden julkaisemista ja myös muokkaavat niitä.

Taitaa olla että tämä foorumi on yksi harvoista, joka toimii kansalaiskeskustelun periaatteiden mukaan.

Offline Svedu

  • Kokelas
  • *
  • Posts: 47
    • View Profile
Re: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #348 on: 29. 04. 2007 12:12 »
Urban Cowboy on ihan oikeassa. Harvinainen herkku se on Vaasalaisille,
mutta teemat ovat muualla samanlaiset kun meillä.
Katsopas  tämä:
Siellä kaupungin suunnittelun akj. Pekka Korpinen pohti samat asiat kun Vaasassa.
Ovatko tuloksetkin samat meillä?
http://www.hs.fi/artikkeli/Korpinen+haluaa+asuttaa+Helsingin+saaret/1135226801729

tai tämän päivän 6.6.07 kauppalehdessä:
http://uutisblogi.blogit.kauppalehti.fi/author/miia/
« Last Edit: 06. 06. 2007 10:10 by Svedu »

Offline Svedu

  • Kokelas
  • *
  • Posts: 47
    • View Profile
Re: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #349 on: 06. 06. 2007 10:10 »
tai tämän päivän 6.6.07 kauppalehdessä:
http://uutisblogi.blogit.kauppalehti.fi/author/miia/

amajanev

  • Guest
Re: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #350 on: 09. 07. 2007 11:11 »
Mielenkiintoinen katsaus Vaasan kaupunkirakenteen muuttumiseen (lähinnä 60-luvulla) löytyy täältä:
http://www.vaasa.fi/Default.aspx?id=385062
valitse kohta "Miksi Vaasa on muuttunut".

Offline S-syväkurkku

  • Aktiivi vaikuttaja
  • ****
  • Posts: 260
    • View Profile
Re: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #351 on: 30. 07. 2007 13:01 »
Ei vain 60 luvulla tapahtunut Vaasan kaupunkirakenteessa muutoksia, vaan myös tämänpäivän rakennukse muuttuvat, luvalla ja luvatta. Havaitsin lenkilläni, että Vaskiluodon Sokeritehtaan arvokkaassa tehdaskiintietössä on tapahtunut muutoksia. Konttorirakennuksen 3:teen  kerrokseen on ilmestynyt parveke ja julkisivun kello on häipynyt. Kuka tietää kuka on muutosten takana? Onko luvat kunnossa?

Konsultit toimikaa!!

Besse R. Wisser

  • Guest
Re: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #352 on: 30. 07. 2007 13:01 »
Tiedä vaikka Rabbe olisi asialla.

Gala

  • Guest
Re: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #353 on: 30. 07. 2007 16:04 »
Kuinkahan on yleensä mahdollista että tollaseen hommaan on saatu lupa, Osala valppaana valtuutettuna ja rak. lautakunnan jäsenenä voisi valottaa asiaa vähän enemmän. En tiedä mitä tekemistä ko. paikassa olisi Rabbella minä kun olen ollut huomaavanani että kyseistä paikkaa asuttaa Venäläinen nainen.

amajanev

  • Guest
Re: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #354 on: 31. 07. 2007 07:07 »
Rakennuslautakunta on tietoinen kyseisestä luvattomasta rakenteesta ja pyytää omistajalta selvityksiä.

Besse R. Wisser

  • Guest
Re: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #355 on: 31. 07. 2007 07:07 »
Niinpä.

Offline luopio

  • Kansalaisaktiivi
  • ***
  • Posts: 225
    • View Profile
Re: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #356 on: 31. 07. 2007 08:08 »
Mitä Rabbe siellä häärää? Rabbe on kyltittänyt "talonmiehenasuntonsa" ja kerrostalon osoitteiston uusiksi Kasarminkadulla. Rabbe asuu nyt Rantakadulla ja kerrostalo on Kasarminkadulla, vaikka samalla tontilla ovatkin.

Moderaattori

  • Guest
Re: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #357 on: 31. 07. 2007 10:10 »
Moderaattori muisuttuttaa, että tämä keskustelu on tarkkailussa. Ihmisen yksityisyyden loukkaaminen on Suomen lain mukaan rikos.  Keskustelu suljetaan jos kehoitusta ei oteta vakavasti. Eli malttia keskusteluun.

Mode II

Peeveli

  • Guest
Re: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #358 on: 31. 07. 2007 11:11 »
Periaatteessa on suomalaisen käsityksen mukaan yksityisasia kuka kenenkin kanssa nai. Tilanne on toinen jos kyseessä on henkilö joka on tärkeässä yhteiskunnallisessa asemassa tai luottamustehtävässä ja on olemassa vaara että hänen holtiton elämänsä vaarantaa hänen kykynsä hoitaa yhteiskunnalliset vastuunsa ja taloudelliset asiansa. Tällaisessa tapauksessa asiasta on voitava keskustella avoimesti niinkuin muualla maailmassa on tapana.

Itse asiasta en mitään tiedä. Tämä on pelkästään periaattellinen kannan ottoni.

Offline luopio

  • Kansalaisaktiivi
  • ***
  • Posts: 225
    • View Profile
Re: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #359 on: 31. 07. 2007 13:01 »
Talojen seinissä olevat katukyltit ja numerot ovat aika julkisia. Kun vielä asukkaan nimi näkyy kadulle asti niin kovin yksityisistä asioista ei liene kyse.

Jos joku firma härää Sokeritehtaalla niin mitä yksityistä siinä on? Eihän se mikään asuinalue ole.