Author Topic: Vaasan kaupunkirakenne  (Read 138292 times)

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

Offline Risto Jalonen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 2012
    • View Profile
    • Email
Re: Vaasan tuleva undergroundrakentaminen
« Reply #280 on: 26. 09. 2006 14:02 »
Kävästiin tänään vaimoni kanssa käveleskelemässä Vaskiluodossa ja
kuinka ollakaan siellä juolahti mieleen, että kas kummaa, kun Vaasan
ympäristöseura ei ole käynyt täällä mekkaloimassa ja vähintään olisi
luullut, että urputettavaa olisi riittänyt jo pelkän puiden kaadon johdosta.
Tämä raivattu alue on siinä rannan puolella Fennoon tai leirintäalueelle päin
kaupungista tultaessa, siinä juuri ennen Minigolfia ja kyseessä on ollut
huomattavasti julmempi puiden kaataminen kuin mitä tähän mennessä on
Suvilahteen rakentuvalla Messualueella tapahtunut.
Siinä on menny muutama tosi vanha mänty poikineen ja ties mitä
liito-oravia sielläkin on metsureita pakoon lepattanut.
Olisiko muuten hyvä varmuuden vuoksi rakentaa pieni maanalainen
parkkis ton juuri hiljan kaadetun Vaskiluodon rantapalstankin alle?






 
« Last Edit: 27. 09. 2006 06:06 by vaasalainen »

Offline kyllästynyt

  • Kokelas
  • *
  • Posts: 49
    • View Profile
Re: Vaasan tuleva undergroundrakentaminen
« Reply #281 on: 26. 09. 2006 17:05 »
Älkäähän nyt ainakaan täällä Vaasan ympäristöseurasta alkako keskustelemaan.


Ajatuksena edelleen hyvä olisi tuo kaupungintalon Raastuvankadunsivun autottomaksi
saaminen ja kaikessa suunnittelussa erikoisesti olisi muutenkin huomioitava lapsiperheet.

Offline vaasalainen

  • Tästä foorumista
  • Administrator
  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 5079
  • Gender: Male
  • Muista käydä Chatissa
    • View Profile
    • Email
Re: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #282 on: 29. 09. 2006 07:07 »
Eilen iltalenkillä tapasin kaksi vaikutusvaltaista herraa, joiden kanssa käyty kevyt kenttäkeskustelu toi esille ainakin seuraavaa:

 Pekka Airaksinen invest on neuvotellut loppusuoralle Vaasan asemarakennuksen ostamisen.  Lopullinen päätös kaupasta pitäisi syntyä viikon - puolentoista aikana.

Asemarakennuksessa on herrojen mukaan tilaa n. 800 neliömetriä, joista VR vuokraa puolet ja puolet kunnostetaan muille vuokrattavaksi.  Kysymyksessä on merkittävä remppa, jonka kustannusarvio on noin miljoona euroa.

Asemarakennus liittyy saumattomasti matkakeskusprojektiin mutta niin saattaa liittyä myös Pohjalaisessa tänään ollut kummallinen vihjaileva kirjoitus Matkahuollon torista ja sen ympärillä olevista suunnitelmista.

Kaupungin lautakunnan jäsenillä lienee tietoa asiasta. Tai ainakin näitä on käsitelty Saunatalon peruskorjauksen yhteydessä.

En pitäisi kovin kummallisena vaikka Pekka Airaksinen olisi niissäkin mukana.
« Last Edit: 29. 09. 2006 10:10 by vaasalainen »
Tämä sivusto täytti 9 vuotta helmikuun 2 päivänä 2014.  Ylläpidän tätä vapaasta tahdostani.  Tämä on minun tapani osoittaa rakkauteni tätä hienoa kaupunkia kohtaan.

Offline Niilo Aro

  • Omalla nimellä
  • Aktiivi vaikuttaja
  • *
  • Posts: 270
    • View Profile
    • Email
Re: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #283 on: 29. 09. 2006 08:08 »
J.J. Pitkämäen visiossa oli jossakin haastattelussa suora yhteys Hovioikeunpuistikkoa pitkin ja asemarakennuksen läpi ja maan alta suoraan Matkahuollon torille.  Hieno visio, mutta puutteellinen.

Nyt kun uutta matkakeskusta suunnitelaan ja vaikka se on Airaksinen hanke, tulisi koko aluetta tarkastella laajemmin.  MInä näen pullonkaulana tulevan matkakeskuksen puutteelliset pysäköintitilat. 

Nyt tulisikin nähdä toinen akseli, joka kulkee Vaasanpuistikkoa pitkin.  Vaasanpuistikko tuli kaivaa auki ja puistikon alle tulisi rakentaa pysäköintitilat niin, että ne täyttäisivät myös Wasa Gallerian tai laajemmin Radissonkorttelin tarpeet.

Näen että Postitalo (ja sen tontille mahdollisesti tuleva tornitalo) Asemarakennus ja Matkahuollontori, Radisson kortteli ja tuleva matkakeskus on kaikki nähtävä yhtenä kokonaisuutena.  Ellei näin tapahdu huomataan pian, että tehtyjä virheitä on vaikea korjata.

Offline jussi mäkynen

  • Omalla nimellä
  • Kokelas
  • *
  • Posts: 20
    • View Profile
Re: Vaasan tuleva undergroundrakentaminen
« Reply #284 on: 01. 10. 2006 11:11 »
Onko perheiden hyvinvointi oikein tosissaan koskaan
    Vaasan keskustan kehittäjiä edes kiinnostanut ?

Offline Risto Jalonen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 2012
    • View Profile
    • Email
Re: Vaasan tuleva undergroundrakentaminen
« Reply #285 on: 04. 10. 2006 15:03 »
Quote
Pohjalainen tänään 4.10.2006 – Sirpa Sainion artikkelista
Viljasesta Kävelykeskustan tasoisen kaupunkirakentamisen
pitäisi ulottua koko Vaasan ydinkeskustaan.

Tällaista mieltä siis Heikki Aitoaho ja Kalle Viljanen arkkitehtikaksikon
jälkimmäisempi puolisko ja eiköhän samaa mieltä ole Aitoahokin, niin kuin
varmasti valtaosa vaasalaisista. Jotain siis olisi suotavaa vielä tehdä vaikka
mainitut arkkitehdit jo olemassa olevasta Vaasan keskustaympäristöstä
hyvällä suunnittelulla ja sen toteutuksella Vaasalle Puutarhaliiton ja Rakennu-
teollisuusliiton tuoteteollisuusjaoston kunniamaininnan eilen 3.10. tulivat
ansainneeksikin.
Vaasan kävelykeskusta ei ole vielä valmis tiedotetaan Sainion jutussakin
josta ilmenee esimerkiksi tällaisia epäkohtia:

Quote
Autoja kävelykeskustassa on liikaa: pysäköinti kävelyalueella pitäisi lopettaa.

Kaksikko on pannut myös merkille, että poliisit ajavat autolla kävelyalueen läpi.
Miksi he eivät voi kävellä. Se tekisi hyvän vaikutuksen.

On toki monta muutakin asiaa joidenka muuksi muuttuminen tekisi hyvää
Vaasan ydinkeskustan ilmeelle ja jos nyt aivan tosissaan sitä maanalaista
lisäparkkihallia pitää keskustaan rakentaa, niin organisoikaa ensitöiksi liikenne-
järjestelyt niin, että Rewellin huoltokuljetukset sun muut saadaan suoritettua
pääosin kellarikerroksesta ja että se kävelykadulta (Hoviespalta) Rewellin
parkkikseen sukeltava autotunneli saadaan suljetuksi. Sisäänkulku voisi
sittemmin laajennettuun Rewell Parkiin tapahtua muutoin liikenteeltä suljetulta
Raastuvankadun pätkältä, siitä vähän ennen Vaasapuistikkoa vaikka luiskaa
alakertaan tai vaihtoehtoisesti Hovioikeudenpuistikolta Raastuvankadun
alitse.

Onhan näitä kaikenlaisia vähän pienemmänkin budjetoinnin
järjestelymahdollisuuksia tai ainakin luulisi olevan.


Offline Johansson

  • Aktiivi vaikuttaja
  • ****
  • Posts: 391
    • View Profile
Re: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #286 on: 05. 10. 2006 06:06 »
Katso pari postausta ylöspäin.  Nyt se on jällleen kerran todistettu liikuttavalla tavalla sanomalehti Pohjalaisen täysin kritiikittömässä jutussa, missä Pekka Airaksiselle annetaan mahdollisuus puhua hunajaista bullshittiä ilman minkäänlaista kritiikkiä.  Jutun informaatioarvo on lähes nollan luokkaa.

Toinen milenkiintoinen juttu kertoo siitä, että vuoden 2007 loppuun mennessä Hovioikeudenpuistikolta pääsee Vaasanpuistikolle ja Alatorilta Pitkällekadulle rakennusten sisäteitse.  Tästäkin on täällä keskusteltu lähes puoli vuotta sitten.

Juttu kertoo yhdessä Airaksisesta kertovan jutun kanssa sen, ketkä Vaasassa rakentamista hallitsevat.  Kaupungin asettuminen HS Centerin, Halli Oy:n ja Airaksisen taakse yhdessä Konten ja Skanskan kanssa panee miettimään, onko muilla mitään mahdollisuuksia?
« Last Edit: 05. 10. 2006 09:09 by Johansson »

Offline Matti Meikäläinen

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 969
  • Gender: Male
    • View Profile
Re: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #287 on: 17. 10. 2006 15:03 »
J.J. Pitkämäen visiossa oli jossakin haastattelussa suora yhteys Hovioikeunpuistikkoa pitkin ja asemarakennuksen läpi ja maan alta suoraan Matkahuollon torille.  Hieno visio, mutta puutteellinen.

Nyt kun uutta matkakeskusta suunnitelaan ja vaikka se on Airaksinen hanke, tulisi koko aluetta tarkastella laajemmin.  MInä näen pullonkaulana tulevan matkakeskuksen puutteelliset pysäköintitilat. 

Nyt tulisikin nähdä toinen akseli, joka kulkee Vaasanpuistikkoa pitkin.  Vaasanpuistikko tuli kaivaa auki ja puistikon alle tulisi rakentaa pysäköintitilat niin, että ne täyttäisivät myös Wasa Gallerian tai laajemmin Radissonkorttelin tarpeet.

Näen että Postitalo (ja sen tontille mahdollisesti tuleva tornitalo) Asemarakennus ja Matkahuollontori, Radisson kortteli ja tuleva matkakeskus on kaikki nähtävä yhtenä kokonaisuutena.  Ellei näin tapahdu huomataan pian, että tehtyjä virheitä on vaikea korjata.

Naulan kantaan. Vaasanpuistikko pitäisi ehdottomasti kaivaa auki samaan aikaan kun Maasilta suljetaan liikenteeltä matkakeskuksen rakentamisen ajaksi. Mikä olisikaan parempi idea kuin rakentaa Vaasanpuistikon alle pysäköintitilaa ja yhdistää se Toriparkkiin sekä kiinteistöjen parkkikellareihin puistikon molemmin puolin ? Samalla tulisi myös ratkaistua matkakeskuksen parkkiongelma joka on jostain syystä jätetty ilman huomiota. Tässä olisi tuhannen taalan paikka jonka ei saisi antaa kaatua vetoamalla aika- tai rahapulaan. Suunnittelijat töihin !

Peeveli

  • Guest
Re: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #288 on: 17. 10. 2006 19:07 »
Todellakin! Matkakeskukseen tulee vain nelisenkymmentä lisäpaikkaa ja niihin pitäisi mahtua postitalon ja linja-autoaseman lisätarpeet. Skanska miettii omassa korttelissaan pysäköintijärjestelyjä sekä kaupunginteatterin että omien uusien rakennustensa tarpeisiin. Samoin asian parissa joudutaan askartelemaan jos kondis-korttelissa lopultakin päästään asiassa eteenpäin. Yhteensä tarpeet ovat satoja paikkoja.

Miksi kaupunki ei ole kiinnostunut asiasta? Tuskin kysymys on edes rahasta. Lähiseudun kiinteistöjen luulisi olevan innolla mukana hankkeessa.

Besse R. Wisser

  • Guest
Re: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #289 on: 18. 10. 2006 05:05 »
Jos ei maan päälle mahdu, täytyy rakentaa maan alle tai sitten maanpinan yläpuolelle. Miksi kukaan ei ole vielä pohtinut hissillä varustetun torniparkkitalon rakentamista.  7-11 kerroksinen torniparkkitalo toimisi loistavana maamerkkinä tässä yhdessä Suomen autoistuneimmassa kaupungissa.


Offline Tapio Osala

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 3634
    • View Profile
    • http://TapioOsala.com
Re: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #290 on: 18. 10. 2006 12:12 »
Tuossa on ideaa: 1 kellari- + ekakerros liikkeille, palveluille, elokuvateattereille, ravintoloille. Sitten 2-5 autoille ja kun näkyy muutakin kuin naapuritalon seiniä, niin sitten asuntoja. Sijainnsita riippuen olisi sitä "merenläheistä" asumista jo 6. kerroksesta asti, kun olisi merinäköala...

Rajoittaako rakennusken korkeutta pelastuslaitoksen tikasauton nostokorkeus? Pitemmät tikkaat?

Besse R. Wisser

  • Guest
Re: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #291 on: 18. 10. 2006 15:03 »
Ajatus Vaasanpuistikon suuntaisesta maanlaisesta avenuesta on ainakin paperilla mainio, miten sitten käytännössä.  Riittäisikö asiakkaat.  Mutta ajatus siitä, että Anttilan parkkipaikan kohdalle rakennettavaan elokuvakomplexiin pääsisi toriparkista ja maan alla matkakeskuksesta on kiehtova.

Se vain taitaa olla nykysille päättäjille liian utopistinen.

Offline Niin Makaa

  • Aktiivi vaikuttaja
  • ****
  • Posts: 284
  • kuin petaakin
    • View Profile
Re: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #292 on: 30. 01. 2007 11:11 »
Tänään kaupungissa vellovien huhujen mukaaan Seppälän valokuvaamon omistaja Heikki Seppälä olisi ostanut entisen elokuvateatteri Ritzin,  sittemmin Kino Palazen ja että purkutyöt tiloissa olisi jo alotettu.

Seppälä on tiettävästi aikaisemminkin ollut kiinnostunut kiinteistön omistamisesta Vaasan keskustassa. '

Samojen huhujen mukaan tuolloin oli kysymys ns. Black Jackin nykyisten galleriatilojen ostamisesta. Mukana kauppoja hieromassa oli tuolloin pari vuotta nsitten  myös Kari Kanerva ja kiinteistön kiinalaisen ravintolan ravintoloitsija.

Asiasta varmaan kuullaan pian lisää.
« Last Edit: 30. 01. 2007 11:11 by Niin Makaa »
Minkä taakseen jättää, sen edestään löytää.

S.M. Art

  • Guest
Re: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #293 on: 30. 01. 2007 13:01 »
 Tämän päivän V:llä alkavassa paikallisessa ruotsinkielisessä oli Ritzin kaupasta juttu ! Gå och köp och läs mera om saken.
 P:llä alkavassa paikallisessa suom. kiel. lehdessä on sitten varmaan huomenna sama juttu asiasta.

Offline Niin Makaa

  • Aktiivi vaikuttaja
  • ****
  • Posts: 284
  • kuin petaakin
    • View Profile
Re: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #294 on: 31. 01. 2007 06:06 »
Todella hienoja uutisia tänään.  Vanha Ritz tulee kulttuurikäyttöön, HS:n parkkipaikan kohdalle rakennetaan useiden elokuvateattereiden keskus ja Adamsin tilat saattavat vapautua muuhun käyttöön, samoin vanha Suomen Pankin sali. Niin ja tietysti pitää muistaa myös Helsingin-Osake-Pankin pankkisali.

Tämä on ainutlaatuinen tilaisuus Vaasalle tehdä kaupungin keskustaan urbaani konserttisalien, konferenssisalien ja tapahtumapaikkojen kokonaisuus.  Kaikki ovat kävelymatkan päässä toisistaan ja kaikki on mahdollista liittää yhteen myös verkolla.

Tätä mahdaollisuutta ei saa nyt missata.  Vaasan keskustasta on nyt mahdollista tehdä rokkikansan, kokousväen, näyttelyvieraiden, isojen tapantumien, jne,jne. keskus.  Ei muuta kuin ideoita pöytään.

Ritzin hankkinuat Heikki Seppälä on pyytänyt arkkitehti Heikki Aitoahon ideakoordinaattoriksi.  Ei mikään huono  valinta.  Aitoaho muistetaan mm. siitä, että hän ideoitsi aikoinaan Varastokadulle rokkikeskuksen, joka ei tosin koskaan toteutunut.

Minkä taakseen jättää, sen edestään löytää.

Petri

  • Guest
Re: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #295 on: 31. 01. 2007 06:06 »
Ainakin Adamsin tiloista saisi konserttitilaa käyttöön. Pystyisikö Welmu muokkaamaan niistä jotain?

Offline Toope

  • Aktiivi vaikuttaja
  • ****
  • Posts: 467
    • View Profile
Re: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #296 on: 31. 01. 2007 06:06 »
Jotain tällaistä täällä tarvitaan.  Joskus vuosi sitten täällä ideoitiin että Suomen Pankin pankkisalista saisi upean näyttelytilan.  Kysymys onkin enää vain toimijoista ja - rahasta.

Jazzbo

  • Guest
Re: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #297 on: 31. 01. 2007 07:07 »
Olisiko Adamsin isossa salissa tilaa näyttämölle?  Entä kahvilatuilat?  Minne ne laittaisi tai yleensä tarjoilutilat?  Eikä Ritzi olisi sittenkinparempi ratkaisu?

Moderaattori

  • Guest
Re: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #298 on: 31. 01. 2007 07:07 »

Offline vaasalainen

  • Tästä foorumista
  • Administrator
  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 5079
  • Gender: Male
  • Muista käydä Chatissa
    • View Profile
    • Email
Re: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #299 on: 01. 02. 2007 14:02 »
Keskustelu vapautuvista tiloista jatkuu http://www.vaasa.net  ssä ja mielnkiintoinen juttu onmyös Radio Vaasan ääniarkistossa.  Tarvitsee Quick Timen. Tässä linkki:  Jutunnimeassä mainitaan Waasa Palatsi.

http://www.radiovaasa.fi/jutut.php?arkisto=1
Tämä sivusto täytti 9 vuotta helmikuun 2 päivänä 2014.  Ylläpidän tätä vapaasta tahdostani.  Tämä on minun tapani osoittaa rakkauteni tätä hienoa kaupunkia kohtaan.

Offline vaasalainen

  • Tästä foorumista
  • Administrator
  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 5079
  • Gender: Male
  • Muista käydä Chatissa
    • View Profile
    • Email
Re: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #300 on: 01. 02. 2007 15:03 »
Heikki Seppälän kauppa Ritzistä saattaa kehittyä aivan oikeaan suuntaan.  Puhelinkeaskustelu Heikin kanssa   tänään illalla toi utta valoa aisiaan.  Seppälän talouspäällikkö matkustaa huomenna perjantaina Helsinkiin tutustumaan Savoy teatterin konseptiin ajatuksella että jos sitä voitaisiin hyödyntää myös Vaasassa.  Ja miksi ei voitaisi.  Katso mitä Savoy kertoo itsestään:

Savoy-teatteri – vierailuteatteri keskellä Helsinkiä

Savoy-teatteri on yksi Helsingin kaupungin kulttuuriasiainkeskuksen vierailunäyttämöistä. Vuosia elokuva- ja revyyteatterina toiminut sali muuttui kaupungin myötävaikutuksella vierailuteatteriksi vuonna 1987. Savoy-teatterista hoidetaan myös Espan lavan varaus- ja esitystoimintaa.

Salissa vierailee vuosittain noin 200 erilaista ryhmää Suomesta ja eri puolilta maailmaa.
Savoy-teatterin asema on vakiintunut vuosien varrella merkittäväksi ja värikkääksi lisäksi Helsingin monipuoliselle kulttuurielämälle. Monet ohjelmatoimistot, festivaalit ja yksityiset järjestäjät tuottavat Savoy-teatteriin vuosittain lukuisia mielenkiintoisia tapahtumia. Salin vuokraustoiminnan lisäksi Savoyn yksikkö tuottaa myös omia ja yhteistyöprojekteja.

Lainaus Savoyn sivulta
http://kulttuuri.hel.fi/savoy/index_fi.html
Tämä sivusto täytti 9 vuotta helmikuun 2 päivänä 2014.  Ylläpidän tätä vapaasta tahdostani.  Tämä on minun tapani osoittaa rakkauteni tätä hienoa kaupunkia kohtaan.

Offline Niin Makaa

  • Aktiivi vaikuttaja
  • ****
  • Posts: 284
  • kuin petaakin
    • View Profile
Re: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #301 on: 01. 02. 2007 15:03 »
Nyt siis vain odotetaan että arkkitehti Heikki Aitoaho kokoaa Vaasan kaupungin edustajista ja tunnetuista vaasalaisista älypäiistä tiimin, joka ryhtyy pohtimaan, mitä Ritzille voisi tehdä.  Yksi hyvä ehdokas on tietysti Juhani Kari, joka on ideoinut kauppahalliin yhtä jos toistakin.

Minkä taakseen jättää, sen edestään löytää.

Offline Tapio Osala

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 3634
    • View Profile
    • http://TapioOsala.com
Kiitos Heikki Seppälä!
« Reply #302 on: 01. 02. 2007 20:08 »
Heino juttu, nostan pipoa Heikki Seppälälle. Kiitos!

Tällaisia mesenaatteja Vaasa tarvitsee (onhan niitä ollut toki ennenkin, Kuntsi, Tikanoja, Hedman).

Tiedän, ettei Heikki ole tässä liikkeellä euronkuvat silmissä. Tätä investointiahan on vaikea saada kannattavaksi, tai edes maksamaan käyttökulut.

Nyt voi luottaa siihen , että hieno tila entisöidään pieteetillä ja saa arvoistaan käyttöä. Savoy-konsepti tuntuu loistavalta.

Offline Näin On

  • Aktiivi vaikuttaja
  • ****
  • Posts: 451
    • View Profile
Re: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #303 on: 02. 02. 2007 04:04 »
Savoy konsepti tuntuu heti ensi kuulemalta hyvältä.  Nyt Seppälän joukkoineen kannattaisi miettiä Ritziä myös tulevana tv-lähetysten ja live-konserttien tallennuspaikkana.  Eli heti alusta alkaen miettiä asiantuntijoiden kanssa, minne tulisi sijoittaa korokkeet tv-kameroita varten ja miten hoitaa liikuteltavan äänityskaluston sijoittelu.

Minusta on päivänselvää että Helsingin ja Tampereen ykleisötilaisuusresursseja tulisi jakaa.  Ritzista voisi hyvinkin kehittyä merkittävä arena erilaisia tv-taltiointeja varten.  Toiminnan rungon muodostaisivat tietysti erilaiset vierailu näytännöt ja tilojen vuokratus tarvitsijoiden käyttöön.
Ilman muuta Ravirata ihmisasunnoiksi

doctor

  • Guest
Re: Kiitos Heikki Seppälä!
« Reply #304 on: 03. 02. 2007 22:10 »
Heino juttu, nostan pipoa Heikki Seppälälle. Kiitos!

Tällaisia mesenaatteja Vaasa tarvitsee (onhan niitä ollut toki ennenkin, Kuntsi, Tikanoja, Hedman).

Tiedän, ettei Heikki ole tässä liikkeellä euronkuvat silmissä. Tätä investointiahan on vaikea saada kannattavaksi, tai edes maksamaan käyttökulut.

Nyt voi luottaa siihen , että hieno tila entisöidään pieteetillä ja saa arvoistaan käyttöä. Savoy-konsepti tuntuu loistavalta.

Hieno juttu Seppälältä. Kiva kun hieno elokuvateatterimiljöö on turvattu. Mukavia nuoruuden muistoja sisältyy Ritziin.

Offline Sandviken

  • Kansalaisaktiivi
  • ***
  • Posts: 200
  • Gender: Female
  • Hietalahti - Vaasan helmi
    • View Profile
Re: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #305 on: 21. 02. 2007 18:06 »
Kiitos Heikki! Jännityksellä jään odottamaan mitä siellä tapahtuu!

Offline Johansson

  • Aktiivi vaikuttaja
  • ****
  • Posts: 391
    • View Profile
Re: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #306 on: 22. 02. 2007 14:02 »
Vaasan kehitysjohtaja J.J. Pitkämäki lasketteli tänään Pohjalaisessa liirumlaaarumia oikein kunnolla  Zei Zein visiot sen kun vain kasvavat.  Jo tässä vaiheessa voitaneen esittää yksinkertainen kysymys:  MIstä asiakkaat kaikille toiminnoille?

Tätäkin vakavampi on Pitkämäen halu myydä liiketoimintatiloja kaupungin ulkopuolelta, jatka johtavat vain turhaan autoliikenteeseen ja turhaan tieston rakentamiseen ja parantamiseenn.  Tämän toiminnan seurauksena keskustan liketoiminta näivettyy entisestään.

Entä sitten kun tulee lama.  Pahaa pelkään että tulevat sukupol vet tulevat kiroamaan kehitysjohtajan alimpaan helvettiin.


foliohattu

  • Guest
Re: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #307 on: 22. 02. 2007 17:05 »
Mielestäni on pelkästään hyvä asia, että yrityksillä on kiinnostusta investoida Vaasaan. Tuntuu jotenkin turhalta edes selittää, että miksi.

Vaasan päättäjillä tulee kuitenkin olla riittävästi pelisilmää siinä minne nämä yritykset sijoittuvat, liikenne ym. asiat huomioiden. Täytyy myös pitää mielessä, että ei ole vaasalaisen veronmaksajan osa joutua maksumieheksi yritysten investointeihin. Vaasaan investoiminen on riski, jonka yritys ottaa, ei vaasalainen veronmaksaja.

Historia on näyttänyt meille jo ihan tarpeeksi monta RG-line -tyyppistä tapausta, jossa yrityksen riski on ulkoistettu veronmaksajille.

Offline Into Poika

  • Aktiivi vaikuttaja
  • ****
  • Posts: 324
    • View Profile
Re: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #308 on: 23. 02. 2007 08:08 »
Hiukan hämmästyttää tämä ylenmääräinen vaasa-aiheinen taivaanrannan maalailu.  Eilen J.J. Pitkämäki vuodatti pitkän litanian pääasiassa mielikuvitushankkeita, joiden yhteinen neliömäärä ylittää moninkertaisesti paikkakunnan asukkaiden tarpeet ja mahdollisuudet.

Ja tänään VASEKin Pekka Haapanen maalailee konseptin ainutlaatuisesta hevosurheilukeskuksesta, jolle tosin ei vielä ole paikkaa eikä rahoitusta ja tällä samalla foorumilla jatkuu kiivas keskustelu mielikuvitus-moottorikeskus-hankkeesta.

Tänään lehdessä on myös iso juttu KPO:n mielikuvitushankkeesta lentokentänsuoran viereen ja vihjailuja Rewell-Centerin  kellaritilojen muuttämisestä myymälätiloiksi.  Siitäkään ei ole pitkä aika kun Halli Oy:n Heikki Punkari maalaili näkyjä Rewell-Centerin Raastuvankadun puoleisen sisäpihan kattamisesta ja ottamisesta myymäläkäyttöön.

Kun kaikki tekeillä ja suunnittelilla olevat hankkeet toteutetaan,  niin ne ovat tarkoitetu n. 700
-900.000 ihmisen alueelle, mistä lähimpään markettiin on matkaa n. 10 kilometriä.

Minä odottaisin hieman suurempaa vastuuta ainakin medialta, joka kirjoittaa kaiken, mitä sille syötetään ilman minkäänlaista kritiikkiä.  Toimituksista on tullut postitoimistoja ja toimittajista postinkantajia.

Sen asemasta että maalataan taivaanrantaa ja täytetään toiveiden tynnyriä,  pitäisi paikallisen median kysyä: miksi? kuinka? millä rahalla? millä aikajänteellä? miten haittoihin on  varauduttu? onko kysymyksessä kertojen oma asia? miksi kaikkien suunnitelmien takana on aitoaho ja viljanen?, miksi vain tietyt hankkeet saavat julkisuutta? ja kohdellaanko kaikkia hankkeita samalla tavalla? jos ei niin miksi?. onko kaavoituksessa porsaanreikiä? jne.  Tämä kaikki on aivan normaalia journalismia.
Minäkin kuulun niihin, joiden mielestä  Vaasan Ravirata kuuluu ihmisille.

Offline vaasalainen

  • Tästä foorumista
  • Administrator
  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 5079
  • Gender: Male
  • Muista käydä Chatissa
    • View Profile
    • Email
Re: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #309 on: 07. 03. 2007 05:05 »
Tämän päivän Pohjalaisen mukaan KPO suunnittelee aloittavansa laajennustyöt Rewell-Centerissä pikapuolin.  Luvassa olisi yli 1000 neliötä lisää liiketilaa Raastuvankadun puoleiselle autokannelle. Avajaisia voitaisiin viettää jo ennen joulua.

Myös alatorin HS-Center-Halli Oy:n  uudet kauppatilat valmistuvat jouluksi ja uusi elokuvakeskus ensivuoden alussa.  Samaan aikaan on edelleen vireillä Galleria Wasan laajennusssuunnitelma ja kondishanke.

Näillä näkymin puheet Vaasan keskustan näivettymisestä tuntuvat liioitelluilta.  Ratkaisevaa on kuitenkin miten suunnitelmat Mustasaaren rajalle Kivihakaan suunnitellut liiketilojen laajennukset ja uusrakentaminen toteutuu ja rakentaako KPO lupaamansa hypermarketin lentokentien varteen.

Ainakin suunnitelmia kaupungin keskustan elinvoiman lisäämisstä voi tervehtiä ilolla.
Tämä sivusto täytti 9 vuotta helmikuun 2 päivänä 2014.  Ylläpidän tätä vapaasta tahdostani.  Tämä on minun tapani osoittaa rakkauteni tätä hienoa kaupunkia kohtaan.

Offline Roikale

  • Kansalaisaktiivi
  • ***
  • Posts: 191
  • Gender: Male
    • View Profile
Re: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #310 on: 09. 03. 2007 20:08 »
Hyvä että uusia liiketiloja tulee keskustaan, itseä ainakin harmittaa lähteä Kivihakaan ostamaan yhtään mitään. Varsinkin HS Centerin laajennus leffateattereineen kuulostaa fiksulta ratkaisulta. Mielestäni keskustan liiketilojen suhteen on tehty lievästi sanottuna huonoja ratkaisuja viime vuosina:

- paraatipaikalla sijaitseva uusi ravintolarakennus Hesburgerille (kas kun ei Tapsan grillille)
- Birra jollekin maakuntapankille
- Alatorin apteekki Nordealle (mihin ihmeeseen pankki tarvitsee näyteikkunoita)
- Center Herkku ja Luna Aukialle (Rewellin tarjonta yksipuolistuu, hyvä ulkoterassi menee hukkaan)
- Wiikare ja kohta Aleksi 13 jollekin saippuakauppiaalle

Galleria Wasa tarvitsisi kipeästi jonkin "henkkamaukan", ison ketjun liikkeen, joka vetäisi ihmiset sisään. Nyt yksittäiset yrittäjät käyvät kokeilemassa onneaan ja saavat yksi kerrallaan näpeilleen.

Offline Oksanen

  • Kansalaisaktiivi
  • ***
  • Posts: 226
  • "Lisää painetta", sanoi putkimies.
    • View Profile
    • Email
Re: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #311 on: 10. 03. 2007 10:10 »
Tuota Wasa Galleriaa minäkin olen ihmetelly.  Paikka on siisti ja siellä on ostettavaakin, mutta vaasalaiset eivät ole sitä vielä löytäneet.  Nyt näyttää siltä että jotain on tapahtumassa Vaasapuistikon pääsisäänkäynnin kohdalla.  Ehkä sitä nyt jollakin konstilla avataan kadulle päin.

Toivoisi tietysti että sinne satsanneet yrittäjät pärjäisivät, mutta sehän on meistä kiinni.  Ovatkohan kaikki vaasalaiset edes käyneet katsomasa.

Offline Johansson

  • Aktiivi vaikuttaja
  • ****
  • Posts: 391
    • View Profile
Re: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #312 on: 24. 03. 2007 14:02 »
Vaasan tulevan kaupunkirakenteen tärkein kysymys ei ehkä sittenkään ole se, mitä rakennetaan  ja minne  - vaan se - kuka tulee tulevaisuudessa omistamaan tärkeimmät yksityiset kiinteistömassat Vaasassa.

 Hyvin hiljaisia signaaleja kuunnellen voi päätellä että enemmin tai myöhemmin jokin, todennäköisesti ulkomainen kiinteistösijoittaja- ja jalostaja, kiinnostuu todella Vaasalaisista kohteista.

Vaasan kaupunkirakenne ja kehitys on tavattoman kiinnostava sijoitukohde.  Lähinnä tulee kysymykseen Halli Oy:n ja Airaksisen omistus, mutta toki myös pienemmät tekijät ovat kiinnostavia kohteita.  HS Center ei kuulu näihin.

« Last Edit: 25. 03. 2007 14:02 by Johansson »

hakkeri

  • Guest
Re: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #313 on: 24. 03. 2007 18:06 »
Pidän itsestään selvänä että tänne Lintukotoon tulee  vielä säpinää.  Valitettavasti kaupunkirakenne on Vaasassa sellainen että ulkomainen omistus saattaisi sekoittaa pakan todella pahasti, mutta rahahan ei tunnetusti haise vai haisisko sittenkin?

"Ulkomaisten kiinteistösijoittajien tekemien kiinteistöjärjestelyjen määrä ylittänee kotimaisten tekemien kauppojen määrän tänä vuonna. Ulkomainen kiinteistöomistus on kasvamassa merkittäväksi osaksi, laskelmiemme mukaan yli 10 prosenttia, suomalaista kiinteistömarkkinaa. Tämä asettaa uusia vaatimuksia mm. kiinteistöinformaation ja kiinteistösijoitusinstrumenttien suhteen kotimaisillekin toimijoille.

Tapiola

Arvopaperi

Offline Oksanen

  • Kansalaisaktiivi
  • ***
  • Posts: 226
  • "Lisää painetta", sanoi putkimies.
    • View Profile
    • Email
Re: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #314 on: 27. 03. 2007 13:01 »
Minuakin kyllästyttää jatkuvat  fantasiasuunitelmat, joilla vaasalaisia on kylvetetty jo muutaman vuoden ajan, pääarkitehteitä J.J. Pitkämäki ja Heiki Lonka.  Sunnuntaina 19. kesäkuuta 1905  ns. Vanha Blogi kertoi Pohjalaista lainaten suunnitelmista rakentaa kaksi liikerakennusta torille.  Rakentamisen piti muka alkaa vuoden kuluessa.

Juttu kannattaa lukea huolella ja varsin huolella jutun pohjalta käyty keskustelu.  Se kertoo todella paljon Vaasasta. varsinkin jos on odotettavaissa että toriparkki siirtyy ulkomaiseen omistukseen.

katso
http://vaasalaisia.blogspot.com/2005/06/vaasan-tori.html

Offline Johansson

  • Aktiivi vaikuttaja
  • ****
  • Posts: 391
    • View Profile
Vaasan uudet pysäköintipaikat
« Reply #315 on: 16. 04. 2007 17:05 »
Vaasan keskustasa tarvitaan parinkymmen vuodenkuluessa runsaat tuhat uutta pysäköitipaikkaa.   Yhden pysäköintipaikan hinnaksi Vaasan kauåunginhalliitus on vahvistanut 16.000 euroa. Hinta nousee rakennuskustannusindeksin muklaisesti.  Maksu peritään silloin kun kaupunki osoittaa kiinteistölle autopaikkoja liikenealuaeelta.

Tuo 16.000 euroa on vertailevan arvion mukaan noin puolta pienenpi kuin mitä on tämänpäivän kustannusarvio.  Pohjana väitteellle on se, että ns. Stenbergin pysäköintipaikka Villatavaratehtaan tontilla maksaa  asiakkaalle n. 25.000 kun todellinen todelliset rakennuskustannukset ovat n. 35. 000 euroa.

Vaasassa pysäköinnistä saatuja tuloja ei ole voitu käyttää niiden rakentamiseen.  Jokin siis tuntuu mättävän pahasti.  Onko kysymyksessä gryndereille vartavasten sorvattu palkinto?  Gryderit voivat ostaa itsensä vapaaksi  16.000 eurolla ilman rakentamisvelvoitetta ja Vaasan kaupunki voi käyttää sievoisen summan kaikkeen muuhun kuin pysäköintipaikkojen rakentamiseen.

Jonkun täytyy kuitenkin tarvittavat auatopaikat maksaa.  Maksaja on tietysti uusi yrittäjä, joka haluaa varmistaa asiakkaittensa mahdollisuus pysäköintiin.  Jos johtopäätös on oikea, niin ongelmat  vain kasvavat Vaasasa.

Ratkaisu on tietysti rakentaa pysäköintitilat kerralla ja kunnolla.  Yksi ratkaisu olisi rakentaa pysäköintiluolasto Vaasanpuistikon alle niin että se yhdistäisi nykyisen Toriparkin, Vaasanpuistikon ja tulevan Matkakeskuksen ja vielä mahdollissti tulevan Kondis palvelukeskuksen ja sen yhteyteen tulevan kauppagallerian.

Offline Professional

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 4930
  • Yhtä köyttä Yhdistykset Siperiaan.
    • View Profile
Re: Vaasan uudet pysäköintipaikat
« Reply #316 on: 16. 04. 2007 18:06 »
Viisain malli tähän älystävapaaseen automäärään keskustassa, olisi kylläkin nämä Osalankin ehdottamat
tietullit ja autoilurajoitukset.

Jokaisen on näköjään änkättävä kotteronsa juuri keskelle kaupunkia loppukin liikenne tukkien.

Mitä mielikuvituksellisin tekosyin..

Offline vaasalainen

  • Tästä foorumista
  • Administrator
  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 5079
  • Gender: Male
  • Muista käydä Chatissa
    • View Profile
    • Email
Re: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #317 on: 19. 04. 2007 05:05 »
Tulisiko median julkaista hieman varovaisemmin fantasiajuttuja Vaasan tulevasta kehityksestä vai onko hyvä, että mielikuvitukselle annetaan polttoainetta?
Tämä sivusto täytti 9 vuotta helmikuun 2 päivänä 2014.  Ylläpidän tätä vapaasta tahdostani.  Tämä on minun tapani osoittaa rakkauteni tätä hienoa kaupunkia kohtaan.

Offline Matti Meikäläinen

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 969
  • Gender: Male
    • View Profile
Re: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #318 on: 19. 04. 2007 09:09 »
Kyllähän tässä viimeisinä kuukausina on ollut esillä tavallista enemmän kehittämishankkeita ilman, että mitään konkreettista on ollut esittää. Pitää vain toivoa, että niiden takana on oikeasti muutakin kuin unelmia. Esillä on ollut mm:

Kivihaan laajennus
Torin eteläpäädyn liikepömpelit
Uusi Prisma
Uusi Minimani
Linja-autoaseman tontti
Airaksisen tornitalo
Kondis
Moottoriurheilukeskus
Ravikeskus

Sinänsä suhtaudun positiivisesti rakentamiseen. Erityisesti Linja-autoaseman seutu on aakea laakea joka on ehdottomasti saatava hyötykäyttöön. Lisäksi suhtaudun positiivisesti siihen, että moottoritien kupeeseen tulisi jokin marketti. Sille (niille) varmasti riittäisi asiakkaita etelän työmaaliikenteestä. Kondis-hanke olisi mielenkiintoinen avaus senioriasumisen järjestämiseksi tulevaisuudessa.

Mielenkiintoisia hankkeita on toki muitakin kuten:

Sepänkylän ohitustie
Alskatintien kehittäminen
Matkakeskus
Sähkörata
(Paikallisjuna keskusta - lentoasema)
Maaliikennekeskus (Vaskiluodon tavaraliikenne pois)
Lento-aseman tavaraterminaali
Lentoaseman takainen teollisuusalue pistoraiteineen
Keskustan pysäköintijärjestelyt
Rannan siistiminen välillä Kalaranta - Yliopisto
Kasarmialue
Uudet asuinalueet:
-Suvilahti
-Purola
-Mustikkamaa
-Gerbyn niemi
-Mansikkasaari (Joko lopultakin saatais jokin ratkaisu ?)
-Vaskiluoto
-Sundom

Vaikka vain osa edellämainituista hankkeista toteutuisi, olisi se hyvä asia. Se loisi tekemisen meininkiä, houkuttelisi liike-elämää, uusia veronmaksajia ja varmistaisi sitämyöden kaupungin verotulojen positiivisen kehityksen jolloin myös peruspalvelut tulisivat jatkossa kehittymään. Jos kaikki tai suurin osa hankkeista hautautuu tai haudataan, sinetöisi se Vaasan pysähtymisen.

Offline Näin On

  • Aktiivi vaikuttaja
  • ****
  • Posts: 451
    • View Profile
Re: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #319 on: 19. 04. 2007 10:10 »
Monet kaupungin toimijoista ovat ryhtyneet kyselemään, että kohdellaanko kaikkia hankkeita Vaasassa samalla tavalla?

Tiedossa on, että meneillään on useita hankeita, jotka ovat juuttuneet byrokratian rattaisiin kaupungin sisällä.  Kuka niitä jarruttaa ja miksi?  Halutaanko jarruttamisella ohjata kehitystä, jakaa toimijoita eri kasteihin vai  onko olemassa jokin salatumpi syy?

Sitten tulee joku ulkopuolinen iso toimija ja J.J. Pitkämäki astuu julkisuuteen ja lupaa maat ja taivaat.  Missään ei sanoata selvästi, että nämä toimijat ovat kiinteistösijoittajia, joka on aivan eri asia kuin paikallinen toimija, joka on sitoutunut omaan paikkakuntaansa ja sen tarpeisiin.

Pitkämäki myös perustelee maan arvonnousun isoilla toimijoilla, joilla on toki varaa maksaa.  On mielenkiintoista nähdä uskaltaako joku nostaa kissan pöydälle vai jatkuuko nykyinen meno ja kuinka pitkään?


« Last Edit: 19. 04. 2007 10:10 by Näin On »
Ilman muuta Ravirata ihmisasunnoiksi