Author Topic: Merenkurkun siltayhteys  (Read 124265 times)

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

rasvattu ajatus

  • Guest
Vs: Merenkurkun siltayhteys
« Reply #560 on: 13. 04. 2010 06:06 »
No niin ekat mylly nousee kohta.


Raippaluodon sillanpään tuulivoimalahanke etenee

Julkaistu: 12.04.2010 22:40


Fjärdskär on ollut esillä mahdollisena tuulivoimatuotannon sijoituspaikkana kymmenisen vuotta. Tuulimittauksiakin on tehty. Kuva: Hannele Norja

Kansallistuuli Oy:n aikomus rakentaa tuulivoimaloita Fjärdskäriin, Raippaluodon sillan mantereenpuoleiseen päähän, etenee vähitellen. Hankevastaava Niina Koittola kertoo, että yhtiö on saanut Iskmon jakokunnalta myönteisen lausunnon maa- ja vesialueiden esivuokrasopimuksesta.

- Seuraavaksi on käytävä neuvottelut varsinaisesta vuokrasopimuksesta. Hanketta varten täytyy tehdä vielä myös tuulimittauksia, jotka voidaan aloittaa, kun alueen kaavamuutos saadaan vireille.

Koittolan mukaan Mustasaaren kunta suhtautuu Fjärdskärin tuulivoimahankkeeseen myönteisesti. Tämä kävi ilmi tilaisuudessa, jossa Kansallistuuli esitteli hankettaan kunnan edustajille ja ympäristöviranomaisille.

- Meillä on kaksi toteuttamisvaihtoehtoa. Joko rakennamme neljä yhden megawatin tuulivoimalaa tai kaksi kolmen megawatin. Valinta riippuu osin vuokraneuvotteluista ja osin tuulimittausten tuloksesta.

Koittola arvioi, että neljän yhden megawatin tuulivoimalan rakentaminen maksaa noin kuusi miljoonaa euroa. Toisen vaihtoehdon kustannukset ovat hieman vähemmän.

Venepalveluyritys Hydrolink Oy aikoo rakentaa Fjärdskäriin Raippaluodon sillan tuntumaan pienvenesataman, veneiden huoltorakennuksen ja pari majoitusrakennusta yritysvieraita varten.

- Alun perin oli tarkoitus, että sama kaavamuutos koskee sekä tuulivoimarakentamista että Hydrolinkin hanketta. Hydrolinkiä varten kaavamuutos valmistellaan kuitenkin ensin, kertoo Mustasaaren kaavoitusinsinööri Barbara Påfs.

Hän on kuullut, että Kansallistuulen lisäksi Fjärdskär kiinnostaa tuulivoima-alueena myös Saba Windiä ja Smålands Miljöenergitä.

Lue lisää tiistain Pohjalaisesta


http://www.pohjalainen.fi/Article.jsp?article=492682&Title=Raippaluodon+sillanp%E4%E4n++tuulivoimalahanke+etenee

Offline Matseman

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 2050
    • View Profile
Vs: Merenkurkun siltayhteys
« Reply #561 on: 13. 04. 2010 08:08 »
No jos ei siltaa saada, niin on ainakin hyvä että saadaan pienvenesatama.
Aina jotain :-)
Puunsärkijä ja Paskakasa. Tyypillinen kaksikielisen perheen tytär. Katkeroitunut "lund",  suomalaisen naisen kanssa sängyssä epäonnistunut hyväksyjä ja kaiken pahan pienentäjä. Katkera  , koneella päivät istuva pahansuopainen nilviäinen. Kukkulan kuningas

Offline Klaus Berg

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 1527
  • Gender: Male
  • Elämä on juoksukilpailu ajan kanssa
    • View Profile
    • Blogi
    • Email
Vs: Merenkurkun siltayhteys
« Reply #562 on: 13. 04. 2010 12:12 »
Mustasaaren kunnalle on jätetty kaavoitushakemus Raippaluodon länsipuolelle kaavoittaa sillan aloituskohta. Eri asia miten se siellä etenee koska ovat varpaillaan näiden tuulimyllyjen vastustajien kanssa nyt jo.

Mutta hakemus on virallinen ja sisällä, niin virkamiehen tulee siihen jotenkin reagoida kohtuullisen ajan sisällä.

Offline Matseman

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 2050
    • View Profile
Vs: Merenkurkun siltayhteys
« Reply #563 on: 13. 04. 2010 13:01 »
En ymmärrä miksi tuhlata niin paljon aikaa ja rahaa hankkeeseen, joka ei tule koskaan toteutumaan.
Puunsärkijä ja Paskakasa. Tyypillinen kaksikielisen perheen tytär. Katkeroitunut "lund",  suomalaisen naisen kanssa sängyssä epäonnistunut hyväksyjä ja kaiken pahan pienentäjä. Katkera  , koneella päivät istuva pahansuopainen nilviäinen. Kukkulan kuningas

Offline herkkoo

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 7310
  • Gender: Male
    • View Profile
    • Email
Vs: Merenkurkun siltayhteys
« Reply #564 on: 01. 05. 2010 05:05 »

Minusta ainoa realistinen vaihtoehto saada tunneli tai silta Merenkurkkuun olisi perustaa Helsingin kanssa yhteinen tunneliyhtiö joka rakentaisi sekä Helsinki-Tallinna että Mustasaari-Uumaja väliset tunnelit siten että ne saisivat osan tunnelikäyttömaksuista

Muuten tämä kaikki on pelkkää tuuleen huutamista

.

Offline Timo Rintamäki

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 1386
    • View Profile
Vs: Merenkurkun siltayhteys
« Reply #565 on: 01. 05. 2010 12:12 »
Realismia olisi ymmärtää, että Suomen valtaväylä on E18 Turusta Vaalimaalle. E18-tien vaikutuspiirin ulkopuolella on taantuva Suomi. Mutta taistelutta ei luovuteta.

"Tavoitteena on rakentaa koko E18-tieosuus Suomessa moottoritietasoiseksi vuoteen 2015 mennessä."

http://www.tiehallinto.fi/e18/

Offline Klaus Berg

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 1527
  • Gender: Male
  • Elämä on juoksukilpailu ajan kanssa
    • View Profile
    • Blogi
    • Email
Vs: Merenkurkun siltayhteys
« Reply #566 on: 01. 05. 2010 15:03 »
Ei tässä ole kysymys autotiestä.
Tässä on kysymys energiasta.
Autotie tulee sivutuotteena.

Ja ilman verorahoja.

Asiantuntija

  • Guest
Vs: Merenkurkun siltayhteys
« Reply #567 on: 01. 05. 2010 16:04 »

Ei tässä ole kysymys autotiestä.


Todellisuudessahan kyse on vain ja ainoastaan siitä.


Tässä on kysymys energiasta.


Osaatko muuten kertoa, että kauanko tuon älyttömän haaveen pitäisi tuottaa energiaa, että pelkästään sen valmistamiseen käytetty energia olisi saatu takaisin.


Autotie tulee sivutuotteena.


Ei tule, ei koskaan.


Ja ilman verorahoja.


Valitettavasti julkista rahaa käytetään sen tutkimiseen juuri tuollaisten epärealististen haaveilijoiden takia. Mitään muuta rahaa tuohon ei koskaan tulla käyttämäänkään.
« Last Edit: 01. 05. 2010 16:04 by Asiantuntija »

Offline Matseman

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 2050
    • View Profile
Vs: Merenkurkun siltayhteys
« Reply #568 on: 02. 05. 2010 09:09 »

Minusta ainoa realistinen vaihtoehto saada tunneli tai silta Merenkurkkuun olisi perustaa Helsingin kanssa yhteinen tunneliyhtiö joka rakentaisi sekä Helsinki-Tallinna että Mustasaari-Uumaja väliset tunnelit siten että ne saisivat osan tunnelikäyttömaksuista

Muuten tämä kaikki on pelkkää tuuleen huutamista

.


Tuuleen voi tosiaankin aina huutaa.

Voln tosin kertoa sinulle 100 % varmuudella, että välille Helsinki-Tallinna ja Mustasaari-Uumaja ei tule koskaan tunnelia, ei siltaa, eikä edes autotietä.

Se haaveilu jää pelkästään Aku Ankka tasolle.
Puunsärkijä ja Paskakasa. Tyypillinen kaksikielisen perheen tytär. Katkeroitunut "lund",  suomalaisen naisen kanssa sängyssä epäonnistunut hyväksyjä ja kaiken pahan pienentäjä. Katkera  , koneella päivät istuva pahansuopainen nilviäinen. Kukkulan kuningas

Offline kamaroudari1

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 977
  • Gender: Male
    • View Profile
    • Email
Vs: Merenkurkun siltayhteys
« Reply #569 on: 02. 05. 2010 10:10 »
Millekähän tasolle, ja tulevaisuuteen, se Maitseman asettaa omat näkemyksensä tästä maailman menosta?

Offline Pentti Suksi

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 2215
    • View Profile
    • Email
Vs: Merenkurkun siltayhteys
« Reply #570 on: 02. 05. 2010 11:11 »
Mennään ajasta taaksepäin 1800-luvun loppupuolelle. Ei sitä kukaan silloin uskonut että ihmiset lentää  kuin muuttolinnut maanosasta toiseen. Jos olisin lapsena sanonut, että minä pidän puhelinta taskussa ja vastaan puhelimeenmetsästä.  Hullujen huoneelle olisi toimitettu. Ei me eletä vielä tekniikan huipulla, mutta jonain päivänä joskus tulevaisuudessa ajetaan autolla Uumajaaan. Tosin minun maiset silmät ei sitä näe. Se on vielä vuosikymmenten takana, että turhaa tätä asiaa  spekuloidaan. Se on meidän lastemme hommia.

eklu

  • Guest
Vs: Merenkurkun siltayhteys
« Reply #571 on: 02. 05. 2010 11:11 »
Kertokaa edes yksi hyvä syy miksi autolla pitäisi päästä Uumajaan, eihän siellä ole yhtään mitään. No eipä meilläkään mitään ole.

Offline herkkoo

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 7310
  • Gender: Male
    • View Profile
    • Email
Vs: Merenkurkun siltayhteys
« Reply #572 on: 02. 05. 2010 16:04 »

Kertokaa edes yksi hyvä syy miksi autolla pitäisi päästä Uumajaan, eihän siellä ole yhtään mitään. No eipä meilläkään mitään ole.


"Kannattavuus" perustuisi siihen olettamukseen että parantuneet liikenneyhteydet lisäisi myös taloudellista toimeliaisuutta alueella, tavallaan "Eurooppa" tulisi lähemmäs

Nythän kun lentokoneet lakkasi lentämästä Suomi muuttui takaisin etäiseksi kaukomaaksi jonne matkanteko kestää viikkoja

Myöskin kriisitilanteet ja puolustuspoliittiset seikat on huomioitava vaikka suoraan taloudellista kannattavuutta ei olisikaan


Offline Matseman

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 2050
    • View Profile
Vs: Merenkurkun siltayhteys
« Reply #573 on: 02. 05. 2010 17:05 »
Millekähän tasolle, ja tulevaisuuteen, se Maitseman asettaa omat näkemyksensä tästä maailman menosta?

Maan tasalle. Siis jalat maassa.
Puunsärkijä ja Paskakasa. Tyypillinen kaksikielisen perheen tytär. Katkeroitunut "lund",  suomalaisen naisen kanssa sängyssä epäonnistunut hyväksyjä ja kaiken pahan pienentäjä. Katkera  , koneella päivät istuva pahansuopainen nilviäinen. Kukkulan kuningas

Offline Matseman

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 2050
    • View Profile
Vs: Merenkurkun siltayhteys
« Reply #574 on: 02. 05. 2010 18:06 »
Olisihan se tietenkin mahtavaa, jos voitaisiin kokeilla kannattaako silta, kun lentolinjat ja laivat eivät kannata :-)

Pentti, meidän lapsemmekaan eivät tee sitä siltaa.

Teknologiaan ei kannata myöskään viitata, ollaanhan niitä siltoja ostattu tehdä satoja vuosia. Juttu on vain nyt niin, ettei niitä kannata joka paikkaan vetää, koska sillan tarkoitus on se, että sitä käytettäisiin.
Puunsärkijä ja Paskakasa. Tyypillinen kaksikielisen perheen tytär. Katkeroitunut "lund",  suomalaisen naisen kanssa sängyssä epäonnistunut hyväksyjä ja kaiken pahan pienentäjä. Katkera  , koneella päivät istuva pahansuopainen nilviäinen. Kukkulan kuningas

Offline Pentti Suksi

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 2215
    • View Profile
    • Email
Vs: Merenkurkun siltayhteys
« Reply #575 on: 02. 05. 2010 19:07 »
En ala väitellä sellaisista asioista, jotka eivät tule minua koskaan koskettamaan. Tulevat sukupolvet päättää omista ja omista näkökulmista asioitaan. Jos kehitys on yhtä huima, kuin se minun elämässäni ollut, niin ala miettimään tulevaa maailmaa. Se on selviö, että jonkin yksityisautoilun takia sitä ei kannata rakentaa. Se on rahtiliikenne
ja niistä asioista ei päätetä Vaasassa, vaan ne päätetään EU:ssa ja EU rahoilla se rekennetaan jos rakennetaan. En ymmärrä miksi tuollaisesta asiasta pitää tehdä dogmaattinen uskon asia. Tulevat sukupolvet tekevät mitä ne tekevät, ei se minun tuhkani siitä muutu. En koskaan tule niitä siltoja ja tunneleita näkemään se on aivan varma asia.
Mitä siitä yli mennään, ei se minua enää kiinnosta.

Pentti Suksi

Offline herkkoo

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 7310
  • Gender: Male
    • View Profile
    • Email
Vs: Merenkurkun siltayhteys
« Reply #576 on: 02. 05. 2010 20:08 »

Koko tämä siltahankkeesta kiisteleminen voi olla muutenkin turhaa jos se maailmanloppu tulee jo 2012

Eli käytetään energia niihin asioihin joihin voi todella vaikuttaa positiivisesti

.

Offline Pertti Salo

  • Kansalaisaktiivi
  • ***
  • Posts: 140
    • View Profile
Vs: Merenkurkun siltayhteys
« Reply #577 on: 02. 05. 2010 22:10 »
Siltaa EI tarvita, maannousu tekee "sillan" ihan ilmaiseksi muutaman tuhannen vuoden päästä.

Sillalle EI ole tarvetta, eihän liikenne kannata edes yhtä laivaa!

EI ole kannattavaa investoida täysin turhaan siltaa 13 Miljardia euroa.

EI löydy rahoittajia.

Offline Matseman

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 2050
    • View Profile
Vs: Merenkurkun siltayhteys
« Reply #578 on: 03. 05. 2010 08:08 »
Rahoittajista asia ei ole kiinni, vaan siitä, poikiiko se sijoitettu kapitaali. Vaasan korkeudella se ei sitä tee.

On aina helppo sanoa, että kyllä se EU rahoittaa. Mutta ei EU(kaan) lähde rahoittamaan kaikkia hulluja aloitteita.

Perämeri ei kestä sillan edellyttämiä pilareita, koska sen oma, luonnollinen vedenvirtaus häiriintyisi pahasti. Perämereen kulkeutuu vesiä 260 000 km2 suuruiselta valuma-alueelta. Valuma-alue kattaa Suomen ja Ruotsin pohjoisimmat osat. Perämeri on matala ja siihen laskee useita jokia, mikä merkitsee vesimassan nopeaa vaihtuvuutta. Sillan teko edellyttäisi valtavat, kompensoivat ruoppaukset molemmilla puolilla lahtea. Niin valtavat, että kysymys olisi jo yksin siinä ikuisuusjuttu.
 
Rahti ei ole myöskään mitään, johon voi vedota. Liikenne on aivan liian hiljaista siihen.

JOS Suomen ja Ruotsin välille tehdään joskus silta tai tunneli, se tehdään Ahvenanmaan korkeudelle.

Berg paasaa myös tuosta energialinjasta. Minkä helvetin takia sitä varten pitäisi tehdä silta??

Ja sitten se tärkein: maailmassa on vaikka kuinka paljon jokia, järviä ja meriä, joissa silta tulisi kipeään tarpeeseen ja olisi paljon halvempi rakentaakin, mutta ei rakenneta. Miksi siis niin tarpeeton juttu, kuin silta Vaasan korkeudella voisi yhtäkkiä saada tuulta siipiensä alle?

Periaatteessa en ole tietenkään siltaa vastaan ja olisihan se kiva ajaa sitä pitkin Merenkurkun yli, kerran 10 vuodessa...
Puunsärkijä ja Paskakasa. Tyypillinen kaksikielisen perheen tytär. Katkeroitunut "lund",  suomalaisen naisen kanssa sängyssä epäonnistunut hyväksyjä ja kaiken pahan pienentäjä. Katkera  , koneella päivät istuva pahansuopainen nilviäinen. Kukkulan kuningas

Offline vaasalainen

  • Tästä foorumista
  • Administrator
  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 5079
  • Gender: Male
  • Muista käydä Chatissa
    • View Profile
    • Email
Vs: Merenkurkun siltayhteys
« Reply #579 on: 26. 08. 2010 12:12 »
Tämäkin saattaa kiinnostaa vielä josku.  Auittakaa muutkin ketjun elinkaarta.  Ketju poistuu lopullisesti jos siihen ei olekirjoitettu 300 vrk.  Elvyttäkää muutkin ketjuja, joiden sisältö on sellainen että niiden elinkaarta kannattaa jatkaa.

Tämä sivusto täytti 9 vuotta helmikuun 2 päivänä 2014.  Ylläpidän tätä vapaasta tahdostani.  Tämä on minun tapani osoittaa rakkauteni tätä hienoa kaupunkia kohtaan.

Offline herkkoo

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 7310
  • Gender: Male
    • View Profile
    • Email
Vs: Merenkurkun siltayhteys
« Reply #580 on: 02. 02. 2011 19:07 »
.

Tanskan ja Saksan välille rakennetaan tunneliyhteys :

Silta Tanskasta Saksaan muuttaakin meren alle
julkaistu tänään klo 20:16

"Tanska rakentaa merenalaisen tunnelin Saksaan, kertoo Deutsche Welle. Yhteydellä tavoitellaan kolmen tunnin matka-aikaa Hampurin ja Kööpenhaminan välille. Alun perin Fehrmanin salmen yli piti tulla 19-kilometrinen silta, mutta tanskalaisviranomaiset katsoivat tunnelin turvallisemmaksi ja vihreämmäksi vaihtoehdoksi.

Hankkeen kustannusarvio on 5,1 miljardia euroa. Rakennustöiden pitäisi päästä vauhtiin 2014, ja käyttöön se voitaisiin tällä aikataululla vihkiä 2020"

http://yle.fi/uutiset/ulkomaat/2011/02/silta_tanskasta_saksaan_muuttaakin_meren_alle_2336301.html?origin=rss

Jos tuosta haarukoidaan karheasti että kilometri tunnelia maksaa 0,268 miljardia niin esim. 80 km tunnelia tulisi maksamaan vaatimattomat 21,5 miljardia juroa

(Suomen valtion budjetti vuodelle 2011 on suuruudeltaan noin 50,4 miljardia euroa)

Ei tässä mitään mutta katsoin tuolta Merenkurkun neuvoston sivuilta asukasmääriä alueella niin kyllä hyvät puhelahjat pitää olla että saisi tunnelihankkeen läpi  kun ruotsalaiset ei tapansa mukaan olisi taaskaan mitään kustantamassa

"Pohjanmaan kolmessa maakunnassa, jotka käsittävät 54 kuntaa Länsi-Suomen läänissä, on 450.000 asukasta.

Yhteistyöalueen Ruotsin puoleinen osa käsittää 15 Västerbottenin kuntaa, asukasmäärä yhteensä 250.000 ja Örnsköldsvikin kunnan Västernorrlannissa, jossa on 60.000 asukasta."

http://www.kvarken.org/Suomeksi/Alue

.

Offline Klaus Berg

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 1527
  • Gender: Male
  • Elämä on juoksukilpailu ajan kanssa
    • View Profile
    • Blogi
    • Email
Vs: Merenkurkun siltayhteys
« Reply #581 on: 08. 02. 2011 18:06 »
Näin se menee niinkuin Herkkoo kirjoittaa.
Ei mitään järkeä tunnelia tehdä.

Energiaväylänä sen sijaan sillä on kaikki mahdollisuudet.

Henry E klund

  • Guest
Vs: Merenkurkun siltayhteys
« Reply #582 on: 13. 02. 2011 00:12 »
No propelleille so olisi se paras paikka.

Offline Kari Lajunen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 7817
  • Gender: Male
  • Kerro tästä foorumista mahdollisimman monelle.
    • View Profile
    • Oivakaihdin Oy
    • Email
Vs: Merenkurkun siltayhteys
« Reply #583 on: 13. 02. 2011 06:06 »
No propelleille so olisi se paras paikka.

Oho.  Oli aamukahvi kaatua näppikselle.  Ensimmäisen kerran koskaan mitä Henry on kirjoittanut foorumiin, Henry näkee jotain hyvää "propelleissa".

Tosin tämäkin hyvä tarkoittaa sitä, että propellit olisivat kaukana asutuksesta mutta edes jotain hyvää niin tällaista en odottanut.
Lähetä tieto tästä ketjusta henkilölle jota arvelet sisällön kiinnostavan ja kavereillesi alareunan "Lähetä Aihe" nappulasta.  Tämä on ainoa keino kertoa tästä foorumista.

Henry E klund

  • Guest
Vs: Merenkurkun siltayhteys
« Reply #584 on: 13. 02. 2011 13:01 »
Niin Kari, jos propellit alkaisi monen kilometrin päästä rannasta on lähes mahdotonta nähdä niistä haittaa kenellekkään. Nyt suunnitellut paikat häiritsivät monia linnuista puhumattakaan kun lentävät matalalla etsiessään laskeutumispaikkaa ruokailuun ja yöpymiseen. Tuolla ne lentäisi propellejen yli ilman haittaa, jos voidaan laskea että tuulivoima todella tuottaa niin eikö se tuota siellä missä tuulee ehkä eniten koko alueella. Ja jos tuottavat voitaisiin jo ruveta ajamaan soveltuvaa maamassaa merkitylle linjalle ja propellimiehet mukaan kun viisikin kilometriä oltaisiin päästy etenemään, kalojen kulkureitit tutkittaisiin jolloin tulisi niitä turistipyydyspaikkoja komeine siltoineen ja Valassaaret kierrettäisiin kaukaa eli reittiä ei tehtäisi niin että jokainen saari hyödynnettäisiin. Kun oltaisiin puolessa välissä laitetteisiin kilpi ruotsalaisille että samoilla säännöilä yhdistetään tähänkohtaan ja niillä ny ees saaria kierrettävänä.

Pahoittelen kirjoitusvirheitä joita tulee lääkityksestä joka vapisuttaa käsiä niin ettei kirjoittaminen oikein onnistu, ja näossä samaa tärinää, ajatus kulkee ihan jees.

Offline manteiro

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 1031
    • View Profile
Vs: Merenkurkun siltayhteys
« Reply #585 on: 22. 02. 2011 10:10 »
Jatka vaan, Henry, osallistumistasi. Esität ajatuksesi ehdottoman selkeästi ja harkitusti. Arvostan toki myös Klaus Bergin intohimoa silta-ajatukseen, ainakin argumentoi esityksensä hyvin. Talousmiehenä Klasun pitäisi kuitenkin tajuta, ettei kannattamattoman hankkeen taakse lähde kuin idealistit.

Pohjalainen julkaisi x-päätoimittajan aikoina tekstiviestejä eri näkökulmista, eräs niistä koski juuri Merenkurkun siltahanketta: Silta Merenkurkun yli on tarpeen, että suomenruotsalaiset pääsevät nopeasti pakoon, jos ryssä sattuisi uhkaamaan!
Vaikea siltayhteydelle onkin keksiä mitään järkeä, eihän kauppa ja liikenne elätä kunnolla edes pientä Rabben rahtipurkkia. Autoturismin varaan ei siltaa kannata rakentaa, vaikka liikenne olisikin vilkasta ensimmäisinä vuosina.

- No, näitä samojahan yllekirjoittanut on esittänyt jo ties kuinka kauan sitten, tulipahan toistettua. Sitäpaitsi, eihän sitä koskaan tiedä, mitä mustasaarelaisen Christina Knookalan arvonnousu tuo tullessaan! Saihan Norrback jo siltansa - tietty Vaasan suomalaisvaruskunnan teilaus auttoi. Eihän Vaasan Yliopisto ole vaarassa, eihän?

Offline Nahikas

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 521
  • Gender: Male
  • Joskus tökkii toisinaan sitten taas lipsuu
    • View Profile
Vs: Merenkurkun siltayhteys
« Reply #586 on: 22. 02. 2011 10:10 »
Voimia ja intomieltä vaan Henry, kursailemattomia arkijäripuheita täällä kaivataan.  Sinulta tulee asiaa, leikkisästi ilmaistuna sanoja kuin luita suden persiistä.
Taivaanrannan maalareita ja yhdenasian perään kirjoittajia kyllä riittää.
Se on pääasia että humeeti pelaa. On paljon, ihan kyllin meitä joilla käsi ei vapise mutta pääkoppa tärisee ja on jotenkin höttöisen oloinen.
Saattaa olla että vain luulottelen mutta parempi se kuin tuppisuuna

Offline vaasalainen

  • Tästä foorumista
  • Administrator
  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 5079
  • Gender: Male
  • Muista käydä Chatissa
    • View Profile
    • Email
Vs: Merenkurkun siltayhteys
« Reply #587 on: 01. 03. 2011 08:08 »
Merenkurkun siltayhteyttä odotellessa voit seurata ajantasaisesti Merenkurkun talviliikennettä blogissa:

http://www.vaasalaisia.info/index.php?/archives/2369-Merenkurkun-talviliikenne.html
Tämä sivusto täytti 9 vuotta helmikuun 2 päivänä 2014.  Ylläpidän tätä vapaasta tahdostani.  Tämä on minun tapani osoittaa rakkauteni tätä hienoa kaupunkia kohtaan.

Offline herkkoo

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 7310
  • Gender: Male
    • View Profile
    • Email
Vs: Merenkurkun siltayhteys
« Reply #588 on: 01. 03. 2011 10:10 »

.

Ei se mitään vaikka käsis vähän fletajuttaa kunhan aivotoiminta on kristallinkirkas kaikissa olosuhteissa

.

Henry E klund

  • Guest
Vs: Merenkurkun siltayhteys
« Reply #589 on: 01. 03. 2011 19:07 »
Loppu on tulossa ja onneksi niin hitaast/kovaa ettei vanhainkotia keritä rakentaa kohtaann jossa kuuluu myllyn syrina ja se saakelin varjon rapsähdys johon kuurokaan ei totu. Hätäkös tässä kuivassa kaivossa vaikka kengät kastuuki.

Offline Klaus Berg

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 1527
  • Gender: Male
  • Elämä on juoksukilpailu ajan kanssa
    • View Profile
    • Blogi
    • Email
Vs: Merenkurkun siltayhteys
« Reply #590 on: 18. 03. 2011 05:05 »
Maailmalla on oikein siltabuumi. Varsinkin kiinalaiset on kehittäneet sen rakentamisen teknologiaa ja siellä tulee nyt siltoja liukuhihnalla. Uusin on 42,5 kilometriä. Se ei jää paljoa tulevasta Merenkurkun sillasta.

Kuvan löytää esim. täältä: http://klauskristianberg.blogspot.com/2011/03/maailman-pisin-silta-talla-hetkella.html

Kiinalaisten sillasta tuli kertaheitolla maailman kaikista silloista pisin. Se yhdistää kaksi isoa talousaluetta ja ison lentokentän toisiinsa. Yhtäkään tuulimyllyä eikä muutakaan energiaratkaisua tuolla sillalla ole. Se on harmi. Siltaa rakensivat vain neljä vuotta. Merenkurkun siltaa on arvioitu rakennettavan kymmenen vuotta. Mutta hyvä että kiinalaiset osaa. Täytyy tilata heiltä siltatyö. Halvemmaksikin tulisi. Mahtuuko Raippaluotoon 10 000 kiinalaista työntekijää ?

Offline Kari Lajunen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 7817
  • Gender: Male
  • Kerro tästä foorumista mahdollisimman monelle.
    • View Profile
    • Oivakaihdin Oy
    • Email
Vs: Merenkurkun siltayhteys
« Reply #591 on: 18. 03. 2011 06:06 »

Kuva kyseisestä sillasta.
Lähetä tieto tästä ketjusta henkilölle jota arvelet sisällön kiinnostavan ja kavereillesi alareunan "Lähetä Aihe" nappulasta.  Tämä on ainoa keino kertoa tästä foorumista.

Offline Klaus Berg

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 1527
  • Gender: Male
  • Elämä on juoksukilpailu ajan kanssa
    • View Profile
    • Blogi
    • Email
Vs: Merenkurkun siltayhteys
« Reply #592 on: 17. 04. 2011 10:10 »
Merenkurkun alueelle tehtävän energiapuiston ja siltahankkeen nettisivustossa uusinta tietoa hankkeesta.
Tarkoitus on avata kehitystoimisto joka lähtee hanketta viemään eteenpäin. Kaavoitushakemus on jo jätetty.
Seuraavaksi tulee aloittaa mittavat YVA (ympäristövaikutusten arviointi) tutkimukset.

Nyt on jokaisella mahdollisuus sijoittaa mummonsa perintörahoja hyvään asiaan ja ehkä tehdä samalla tiliä sijoituksella, kun ryhtyy optioilla pelaamaan. Riskipeliä siis !

Katso lisätiedot: www.energyline.fi


Offline manteiro

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 1031
    • View Profile
Vs: Merenkurkun siltayhteys
« Reply #593 on: 20. 04. 2011 17:05 »
Olet ihan fixu kaveri, Klaus, mutta kaikella kunnioituksella, lopettaisit jo nuo haaveilut. Eikö noihin utopistisiin suunnitelmiin ja kokoustamisiin käytetyt (työ)aika ja rahat hyödyttäisi paremmin jossain muualla?

Tulin kehiin lähinnä siksi, kun uutiset kertoivat Saimaan kanavan avaamisesta vaikean talven jälkeen. Kanava ei ole missään tapauksessa halpa ylläpitää ja käyttää, siitä huolimatta valtateiden saavutettavissa oleviin Saimaan rannan kohteiisiin (ja sinne) kannatta käyttää rahtilaivoja.
Sama pätee vielä monin verroin paremmin Pohjanlahden rantoihin. Rahtilaivat vievät tavarat Ruotsiin ja maailman ääriin ylivoimaisen edullisesti verrattuna rekka- tai jopa junakuljetuksiin.
Sukulaisissa ja tuttavissa käynteihin Ruotsissa ei tarvita siltojen miljardi-investointeja, propellit on muutoinkin parempi rakentaa rannoilta saavutettaviksi.

Offline Henry Eklund

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 1871
  • Gender: Male
    • View Profile
    • Email
Vs: Merenkurkun siltayhteys
« Reply #594 on: 20. 04. 2011 19:07 »
Mutta jos tuulipuisto pois ihmiä häiritsemästä takoo mijoonia ja on paikassa jossa usein tuulee niin tuulivoimahörhöt maksaa penkereen ja me laitetaan asfaltti päälle niin se on tasapeli.
Kipu kasvattaa muttei opeta elämään kunnolla.

Offline vaasalainen

  • Tästä foorumista
  • Administrator
  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 5079
  • Gender: Male
  • Muista käydä Chatissa
    • View Profile
    • Email
Vs: Merenkurkun siltayhteys
« Reply #595 on: 18. 11. 2011 13:01 »
Merenkurkun siltahankkeesta aivan uutta tietoa lähiaikoina.
Tämä sivusto täytti 9 vuotta helmikuun 2 päivänä 2014.  Ylläpidän tätä vapaasta tahdostani.  Tämä on minun tapani osoittaa rakkauteni tätä hienoa kaupunkia kohtaan.

Asiantuntija

  • Guest
Vs: Merenkurkun siltayhteys
« Reply #596 on: 18. 11. 2011 13:01 »
Merenkurkun siltahankkeesta aivan uutta tietoa lähiaikoina.

Jep. Oliko vain tarkoitus nostaa keskustelu ylös. Mitään uutta tietoa ei ole tuohon asiaan todellakaan ole tulossa. Jos tuohon silta minun elinaikanani rakennetaan niin minä syön pituuteni verran paskaa.

Offline herkkoo

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 7310
  • Gender: Male
    • View Profile
    • Email
Vs: Merenkurkun siltayhteys
« Reply #597 on: 18. 11. 2011 13:01 »
Merenkurkun siltahankkeesta aivan uutta tietoa lähiaikoina.

Jep. Oliko vain tarkoitus nostaa keskustelu ylös. Mitään uutta tietoa ei ole tuohon asiaan todellakaan ole tulossa. Jos tuohon silta minun elinaikanani rakennetaan niin minä syön pituuteni verran paskaa.

Olen täysin vakuutettu siitä että seuraavan neljän tuhannen vuoden aikana eli lähiaikoina on tuosta yhteys yli - mutta onko sillä silloinkaan juuri väliä?

.

toisen luokan kansalainen

  • Guest
Vs: Merenkurkun siltayhteys
« Reply #598 on: 18. 11. 2011 13:01 »
Jos tuohon silta minun elinaikanani rakennetaan niin minä syön pituuteni verran paskaa.

En lähtisi tuomitsemaan hanketta noin jyrkästi. Yksi ainakin osittaisen yhteyden rakentamista puoltava seikka on se, että tuulivoiman rakentaminen merellä on kallista puuhaa. Siltahankkeen ja tuulivoiman yhdistäminen saattaisi toimia hankkeen käynnistäjänä. Silti toteuttamiseen voi mennä vuosikymmeniä.

Offline Matseman

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 2050
    • View Profile
Vs: Merenkurkun siltayhteys
« Reply #599 on: 18. 11. 2011 14:02 »
Näytin paikan jälkikasvulleni ja sanoin: "Poikani, sano minun sanoneen, lapsenlapsesi tulevat keskustelemaan mahdollisesta sillasta tähän".
Puunsärkijä ja Paskakasa. Tyypillinen kaksikielisen perheen tytär. Katkeroitunut "lund",  suomalaisen naisen kanssa sängyssä epäonnistunut hyväksyjä ja kaiken pahan pienentäjä. Katkera  , koneella päivät istuva pahansuopainen nilviäinen. Kukkulan kuningas