Author Topic: Auto, vain ympäristöongelma?  (Read 29458 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Peris

  • Kansalaisaktiivi
  • ***
  • Posts: 170
    • View Profile
Re: Auto, vain ympäristöongelma?
« Reply #80 on: 27. 05. 2007 08:08 »
Joskus annoin kertoa itselleni, että Vaasassa liikennöivät bussit olisi tuotu Uumajasta, kun ne eivät enää täytä ruotsalaisia ympäristönormeja. Pitääköhän tämä "tieto" paikkaansa?
Ei pidä. Suomessa ja Ruotsissa mennään samoin, EU:n säätämin ympäristönormein.

Tämä tarina kuului, että Ruotsissa olisi asetettu EU säädöksiä tiukemmat rajat linja-autojen maksimi iälle ja näin ollen tuon rajan saavuttaneet kaupattaisiin Vaasaan. Voi hyvin olla, että kyseessä on kaupunkilegenda. Toisaalta tuon legendan ymmärtää, kun vertaa vaikkapa vain linja-autojen ulkokuorta ja perässään vetämää savuverhoa Vaasassa ja jossain toisessa Suomen kaupungissa.

Vaasassa julkinen liikenne taitaa olla varsin vaikea saada kannattavaksi, joten sikäli kyllä ymmärtää tuon säästämisen kalustossa. Silti vanhojen autojen käyttö kyllä syö tehokkuutta ympäristöystävällisyydestä, vaikka täytenä vanhakin bussi saastuttanee vähemmän kuin jos kaikki matkustajat huristelisivat omilla autoillaan.

--peris
"Pessimismi on aivan turhaa, kun ei se auta mitään kuitenkaan"

Eric Sardinas

  • Guest
Re: Auto, vain ympäristöongelma?
« Reply #81 on: 27. 05. 2007 09:09 »
Se on maan ja kaupungin ekonomian ja kuljettettavien määrä, joka sanelee sen milloin linja-auto on tiensä päässä. Päästörajat eivät vaikuta siihen yhtään. Ihannehan on se, että kalusto vaihdetaan, kun sen yllläpito alkaa olemaan kohtuuttoman kallista, tai jos käyttömukavuus on aikansa elänyttä. Monen liikennöitsijän ekonomia on tosin usein siinä kunnossa, että kalustolla tehdään ylitöitä, eikä ole varaa ostaa uusia.

Eric Sardinas

  • Guest
Re: Auto, vain ympäristöongelma?
« Reply #82 on: 27. 05. 2007 09:09 »
Ruotsi oli muuten edellä Suomea näissä saastenormeissa jo 80 luvulla, eli monet teollisuuden aineet
olivat sielläpäin kiellettyjen listalla, Suomen taas lotratessa samoilla aineilla hymyhuulin,
kuolemaa halveksien ja hurreille nauraen.

Tämä on totta. Esim. asbestia saneerattiin Ruotsissa kovasti jo 70-luvulla.

Quote
Myös bensavehkeissä tuli pakolliseksi nk. "käärmeenpesä" sydeemi alkuaikojen päästö arvot tiedostaen, tätä ns. palamattomien kaasujen tehostusta  jälkipolton nimeen vannoen.

Suomen puolellahan korjaus sitten yleensä suoritettiin repimällä sydeemit vittuun

Juu, pakokaasunpuhdistusjärjestelmä kytkettiin aina pois käytöstä. Ja kuviteltiin, että saatiin enemmän tehoja. Tämä tehonlisä oli tosin useimmiten psykologista, elikkä turhaa työtä.





Offline Professional

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 4930
  • Yhtä köyttä Yhdistykset Siperiaan.
    • View Profile
Re: Auto, vain ympäristöongelma?
« Reply #83 on: 27. 05. 2007 11:11 »
Koska täällä on jonkun verran Ruotsin malleista tietäviä, kiinnostaisi omalta kohdalta myös seikka,
eli onko Ruotsin puolella tarkemmat rajat, tai asetukset, saatikka valvonta, näiden ns. pakokaasupäästö
rajojen valvontaan, esim. bensavehkeissä.

Suomen katsastushan periaatteessa noudattaa tuota mittarinsa nimellisarvoa toleransseineen,
jotka on sallittu väännellä ajan puitteissa kohdalleen jopa paikan päällä, "suuttimia" kiristellen.

Itse olen väännellyt kymmenet autot paikan päällä normin sisään ja mikään ei ole estänyt jopa pihassa
vääntämästä brenkkuja takaisin "omiin" arvoihin. Tämä on aivan yleistä, sekä varsinaisten "ammattilaisten" eli rivikansalaisten joukossa, vain yksi "jekku" monien muiden päästörajoitus säätöjen joukossa, matkanteon turvaamiseksi edelleen. Varsinaiset viathan sitten ovat asia erikseen.

Uskon, että myös kuljetuspuolen vehkeissä löytyy jippoa, jos jonkinlaista, kaluston loppuun saakka
käytössä, mikäli se muutoin on talouden turvaten käytettävissä.
« Last Edit: 27. 05. 2007 11:11 by Professional »

Offline Peris

  • Kansalaisaktiivi
  • ***
  • Posts: 170
    • View Profile
Re: Auto, vain ympäristöongelma?
« Reply #84 on: 27. 05. 2007 12:12 »
Professionaalilla on aika hyvä pointti. Tätä tapahtuu varmasti paljon tässä vanhojen (ei kuitenkaan klassikko) autojen luvatussa maassa.

Muistan joskus kaverin viritelleen tyhjäkäyntiään, lantranneen bensaa yms. Läpi meni katsastuksesta vaikka kone vähän yski tyhjäkäynnillä, mutta meno palautui entiselleen kun pääsi kotiin poistamaan viritykset.

--peris
"Pessimismi on aivan turhaa, kun ei se auta mitään kuitenkaan"

Eric Sardinas

  • Guest
Re: Auto, vain ympäristöongelma?
« Reply #85 on: 27. 05. 2007 18:06 »
Ruotsin rajat:

CO: 0,5
CO2:  0,3
HC: 100
Lambda: 0,97-1,03

Suomen rajat iskevät suunnilleen samoihin, sen jälkeen kun alettiin menemään EU:n säädöksien mukaan. Elikkä esim:
Varustettu kolmitoimisella katalysaattorilaitteistolla: 
CO: 0,5
HC: 100
CO (vähintään 2000 rpm): 0,3. HC: 100
Lambda: 1±0,03

Diiselien arvot menevät samalla kaavalla.

Myös Ruotsin katsastus sallii yhä pienen ruuvauksen, esim. katsastusmies säätää aina valoja, jos  se on helppoa ja säätöruuveihin pääsee helposti käsiksi. Mutta nyt kun kaasareita ei enää ole ja homma on mennyt tietokoneeseen, säätelyä ei voikaan enää tehdä kun on kysymys päästöistä.

Periaatteessa on kuitenkin kysymys lähes identtisestä prosessista, kun vertaillaan Ruotsin ja Suomen katsastusta. 

Vanhoja kaasarikoneita pystyi vähän säätelemään ennen vanhaan. Esim. pikkuinen tyhjäkäynnin nosto ennen katsastusta teki terää. Valpas katsastusmies tosin tietää tämän jekun...

Monesti ollaan aivan väärillä jäljillä ja fiilaillaan ihan turhaan kun auton päästöt näyttävät laittomia lukemia. Esim. kun on kysymys vähän vanhemmasta autosta, joka on jo hieman väljä, niin kysymys on yleensä bensiinistä, joka on lasketunut sylinterien ohi öljytilaan. Sieltä se sitten nousee letkua pitkin huuruna ilmanputsariin ja osallistuu palotapahtumaan sylintereissä, niin kuin pitääkin. Ongelmana on tosin se, että siinä vaiheessa kun öljyn seassa on liikaa bensiiniä, pakokaasuarvot nousevat, eikä auto läpäisekään katsastusta. Tässä vaiheessa moni alkaa keksimään mitä fantastisimpia poppakonsteja. Se paras vinkki vanhassa autossa on kuitenkin aina - vaihda öljyt, ennen kuin alat ruuvailemaan, sillä eivät ne auton perussäädöt muutu niin paljon vuoden aikana, kuin moni luulee. 

 

Offline Professional

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 4930
  • Yhtä köyttä Yhdistykset Siperiaan.
    • View Profile
Re: Auto, vain ympäristöongelma?
« Reply #86 on: 27. 05. 2007 18:06 »
Niin pahaa "huohotusputkea" ei olekaan, etteikö sitä kotikonstein kärytestissä läpäisisi.

Jos kuitenkin niin paha löytyy, se yleensä kulkee jo ontuen, käy epätasaisesti ja ennenkaikkea
näkyy jo visuaalisesti ennen ensimmäistäkään testeriä.

Ikävä kyllä nämä ns, "kaasariautot" ovat vieläkin suuri ryhmä kärymittareilla, johtuen siitä seikasta,
että niitä on yhä saatavilla lähes "kilohintaan" varsinaiseen edulliseen "hyötyliikuntaan" viitaten.

Tällaisen vehkeen ojaanjättö vaikka vuosittaisen leiman umpeutumisen johdosta, ei ota juurikaan
henkeen, varsinaisen statusvehkeen ylläpitoon verrattaessa. Itsekin aikoinaan omistin näitä useita.

Mutta vielä tähän kotitohtorointiin Tolosen malliin.

Näissä "huohotus" projekti versioissa yleisimmät jipot liittyivät aivan laillisiin tapoihin,
normaalin, tai siitä poikkeavan polttoprosessin tehostamiseksi.

Eli ensinnäkin tiivis pakoputki / Uudet Tulpat / Ilman putsari ( Miel. Pois. / Kuin myös uusien öljyjen
sekä niiden tiivistämistä tukevien lisäaineiden käyttö.

Jopa vieläkin näiden ns. kilodiilerien iloksi on alan liikkeissä tarjolla, jopa autosta eroonpääsemistä
mainostaen ns. nestemäisiä muoveja, sekä metalleja lisäaine versioin, jotka takaavat tilapäisen
tiivistämisen kärymittausten läpiviemisen turvaamiseksi. Näistä on käytännössä hyviä tuloksia
tilapäisten pikakunnostusten muodossa.

Mikä estää myöskään lurauttamasta brenkun sekaan pari euroa litra maksavaa polttoaineen palamisen
tehostajaa, katsastusmiehen iloksi vanhaa Sierraa kehuen.

Yleensä tämä CO 0,5 ( muuten nostettiin alemmasta arvosta nykyiseen,hylkyprosentin rajusta määrästä johtuen ) heiluu ruuvarista käsin, kuin lehmän häntä, lähes mihin arvoon tahansa,
pelkästään nämä peruspeksit syynäten, normaalin jokavuotis huollon tapaan.

Mikäli ei liiku, on vika lähes poikkeuksetta itse kaasarissa, joka sitten vaatii fyysisempää huoltoa
mahd. varaosineen.

Leimat sitten perseessä, voidaankin taasen nostella säätöjä ja keskittyä olennaiseen, eli sen brenkun
kuluttamiseen, täysin vapain mieltymyksin aina ajokilsoista senttihintaan saakka.

Seuraavana vuonna suoritetaan kombinaatio uudestaan, tai haetaan parilla sataa uusi, vanhus.

Offline Kari Lajunen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 7817
  • Gender: Male
  • Kerro tästä foorumista mahdollisimman monelle.
    • View Profile
    • Oivakaihdin Oy
    • Email
Re: Auto, vain ympäristöongelma?
« Reply #87 on: 07. 07. 2008 12:12 »

Toyotan raidetangon nivelistä ei voi mennä takuuseen koska eivät liene Keskon normaalia sortimenttia vaan kuuluvatten lähinnä ns. jälkituotanto varaosien myymiseen erikoistuneiden liikkeiden valikoimiin joita Laihialta löytyy jo ennestään...

Lainasin tämän lainauksen toisesta osiosta kun se sopii paremmin tänne.
Minulla on Subaru E-12 korimalli johon siis kuuluu raidetangon nivelet.
Ne maksavat nykyistä kanavaa pitkin 80 euroa.  Olen kuullut, että
Toyotan jossakin mallissa olisi sama nivel.  Tietääkö kukaan miten voin
tuon tarkistaa? 
Lähetä tieto tästä ketjusta henkilölle jota arvelet sisällön kiinnostavan ja kavereillesi alareunan "Lähetä Aihe" nappulasta.  Tämä on ainoa keino kertoa tästä foorumista.

Offline Kari Lajunen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 7817
  • Gender: Male
  • Kerro tästä foorumista mahdollisimman monelle.
    • View Profile
    • Oivakaihdin Oy
    • Email
Re: Auto, vain ympäristöongelma?
« Reply #88 on: 04. 12. 2008 11:11 »
Olen mukana eCorolla sähköautohankkeen lukijana ja saan sieltä kuukausittain
tiedotteen.  Nyt viimein joku on tehnyt lakialoitteen sähköautojen
käyttövoimaveron poistamiseksi.  Veron poistaminen on pieni teko
eikä se juurikaan vaikuta mihinkään.  Vero on 80 euroa/vuosi mutta
se on yksi kompastuskivi sähköauton hankinnaksi.  Minulla on ollut nyt
yli kaksi vuotta sähköauto ja hyvä on ollut.

http://www.oivakaihdin.com/elcat/oikkylki.jpg

http://www.oivakaihdin.com/elcat/Vasabladetetusivu.JPG

Tässä osa tiedotteesta.

Lainaus
"LAKIALOITE KÄYTTÖVOIMAVERON POISTAMISEKSI SÄHKÖAUTOILTA - TEHTY


Kansanedustaja Eero Lehti (Kok) on tehnyt lakialoitteen käyttövoimaveron poistamisesta sähköautoilta vuosilta 2009-2012. Lakiesityksen perusteluissa todetaan miten muut Pohjoismaat ovat Suomen edellä sähköautoilun tukemisessa ja miten verotuksen avulla voisi osaltaan tukea uuden osaamisen ja teollisuuden syntyä Suomeen. Muotoilustaan huolimatta laki voidaan hyväksyä aikaisintaan alkuvuodesta.
Edustaja Lehteen on otettu yhteyttä jotta adressi voitaisiin jättää eduskuntaan vielä tämän vuoden puolella. Nyt alkaa loppurutistus nimien keräämiseksi adressiin! Viemällä viestiä eteenpäin ystävien, sukulaisten ja työkaverien keskuudessa voit auttaa vauhdittamaan lain läpimenoa!

Lakialoite:   http://www.eduskunta.fi/faktatmp/utatmp/akxtmp/la_116_2008_p.shtml
Adressi:    http://www.adressit.com/sahkoautot-vapautettava-dieselverosta "


« Last Edit: 04. 12. 2008 12:12 by Kari Lajunen »
Lähetä tieto tästä ketjusta henkilölle jota arvelet sisällön kiinnostavan ja kavereillesi alareunan "Lähetä Aihe" nappulasta.  Tämä on ainoa keino kertoa tästä foorumista.

Offline Kari Lajunen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 7817
  • Gender: Male
  • Kerro tästä foorumista mahdollisimman monelle.
    • View Profile
    • Oivakaihdin Oy
    • Email
Re: Auto, vain ympäristöongelma?
« Reply #89 on: 04. 01. 2009 22:10 »
Tästä se pitäisi syntyä.  Siis sähköauto. 

http://www.sahkoautot.fi/local--files/forum:thread/PuolanCorolla1.jpg

Tämä auto ostettiin Puolasta.  Jokainen on toki Corollan nähnyt mutta
tämän pitäisi olla ensimmäinen suomalainen sähköCorolla.

Kuva Jiri Räsänen http://www.sahkoautot.fi/forum/t-114385/corolla-ostettu-ecorollaa-varten#post-339141
Lähetä tieto tästä ketjusta henkilölle jota arvelet sisällön kiinnostavan ja kavereillesi alareunan "Lähetä Aihe" nappulasta.  Tämä on ainoa keino kertoa tästä foorumista.

Offline massi

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 501
  • Gender: Male
  • ja eikun lapioimaan...
    • View Profile
Re: Auto, vain ympäristöongelma?
« Reply #90 on: 07. 01. 2009 17:05 »
Mites on jos haluaisit lähteä pidemmälle reissulle sähköautolla?

Miten kauas pääsisit ilman latausta?
Muutos on tahtotila

Offline Kari Lajunen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 7817
  • Gender: Male
  • Kerro tästä foorumista mahdollisimman monelle.
    • View Profile
    • Oivakaihdin Oy
    • Email
Re: Auto, vain ympäristöongelma?
« Reply #91 on: 07. 01. 2009 19:07 »
Mites on jos haluaisit lähteä pidemmälle reissulle sähköautolla?

Miten kauas pääsisit ilman latausta?

Sähköauto on kaupunkiajoneuvo mutta jos nyt oikein muistan niin tuolla
Tojotalla olisi joku 200-300 km ajoväli.  Omassani se on maksimillaan 80 km
kesärenkailla ja näyttäisi, että 60 km talvirenkailla.
Lähetä tieto tästä ketjusta henkilölle jota arvelet sisällön kiinnostavan ja kavereillesi alareunan "Lähetä Aihe" nappulasta.  Tämä on ainoa keino kertoa tästä foorumista.

Offline Juha Tuomikoski

  • Omalla nimellä
  • Kokelas
  • *
  • Posts: 37
    • View Profile
    • Email
Re: Auto, vain ympäristöongelma?
« Reply #92 on: 07. 01. 2009 20:08 »
Kävin marraskuussa vastoin tapojani kuuntelemassa yliopistoluentoa. Puhumassa oli Levón-instituutin kehittämispäällikkö Pekka Peura. Peura ideoi maakaasu/biokaasukäyttöisiä autoja. Polttoaineen vaikuttava ainesosahan on biokaasukäyttöisessä autossa metaani, josta Venäjältä tuotava maakaasu pääosin koostuu. Peuran visiossa se voitaisiin tuottaa täällä Pohjanmaalla pienikokoisissa biokaasulaitoksissa, jotka tuottaisivat metaania mm. lannasta, oljesta, teurasjätteistä, keittiöjäteastian eloperäisestä sisällöstä ja ruokohelvestä. Jos Vaasa-Seinäjoki-akselille luotaisiin biokaasuntankkausverkosto, se olisi vain "yhden tankillisen päässä" Venäjältä tulevasta maakaasuputkesta, edellyttäen tietysti että siellä luodaan samanlainen tankkausverkosto. Peuran arvion mukaan systeemin alkuunsaattaminen edellyttäisi valtiovallalta joko rahallista panostusta tai jonkinasteista määräystä, koska homman liikkeellelähtö edellyttää laajahkon tankkausverkoston luomista. Kun tämä verkosto on syntynyt, järjestelmä kustantaisi Peuran laskelmien mukaan itse itsensä, korvaisi tuhansien autojen hiilipäästöt ja työllistäisi huomattavasti maaseutua.
Jos aihe kiinnostaa, siitä voi lukea lisää esim. Peuran toimittamasta teoksesta Maaseudun voima, joka tosin keskittyy pääosin siihen kysymykseen, miten pienissä biovoimaloissa voisi tuottaa kustannustehokkaasti metaania.
Itse en ota kantaa tämän mallin järkevyyteen. Omistan dieseliauton, joka seisoo aika suuren osan viikosta joutilaana. Olen tullut siihen tulokseen, että auton ikää ja mallia oleellisempi kysymys on, paljonko sitä käytetään (jos sellainen on pakko omistaa). Itse en pysty nykyisessä työ- ja elämäntilanteessani vapautumaan täydellisesti autoriippuvuudesta, mutta pyrin hoitamaan esim. työ-, kauppa- ja harrastusmatkat fillarilla ja lomamatkatkin usein junalla.

Offline massi

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 501
  • Gender: Male
  • ja eikun lapioimaan...
    • View Profile
Re: Auto, vain ympäristöongelma?
« Reply #93 on: 07. 01. 2009 21:09 »
Harmillisen lyhyt ajoväli.

Eli hybridiauto on kuitenkin sitten parempi ratkaisu jos täytyy pitkiäkin reissuja tehdä.

Hybridit on vaan harmillisen kalliita kun valtio ei niitä tue (koska polttoainevero on tärkeämpi)
Muutos on tahtotila

Offline Kari Lajunen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 7817
  • Gender: Male
  • Kerro tästä foorumista mahdollisimman monelle.
    • View Profile
    • Oivakaihdin Oy
    • Email
Re: Auto, vain ympäristöongelma?
« Reply #94 on: 08. 01. 2009 10:10 »
Harmillisen lyhyt ajoväli.

Eli hybridiauto on kuitenkin sitten parempi ratkaisu jos täytyy pitkiäkin reissuja tehdä.

Hybridit on vaan harmillisen kalliita kun valtio ei niitä tue (koska polttoainevero on tärkeämpi)
Kyllä.  Hybridi on näillä näkymin paras vaihtoehto vaihteleviin ajomääriin.

Pääsääntöisesti Sähköauto on hyvä lyhyisiin jokapäiväisiin kuten työmatkoihin
ja kylmissä olosuhteissa jos keksitään paremmat renkaat.  Nykyiset talvirenkaat
vievät sähköä melkoisesti enemmän kuin kesärenkaat.

Pääsääntöisesti polttomoottoriauto on hyvä maantielle pitkille ajoväleille.

Pääsääntöisesti hybridi on näiden risteytys ja sopii molempiin hyvin mutta
koska siinä on molemmat ajojärjestelmät, on se kallis.

Annan yhden esimerkin joka on omasta elämästäni ja se on hyvä tapa
käyttää sähköautoa.

Olen yrittäjä ja teen lyhyitä jokapäiväisiä ajoja.
Aamulla menen joko asiakkaalle mittauskäynnille tai työpaikalle jossa
olen 10-17.  Sinä aikana sähköautoni latautuu.  Klo 17 jälkeen menen
asennuskäynnille joka on 99% sähköauton ajomäärän sisällä.  Laihia
on yleensä takaraja.  Asennustyö kestää tunnista kahteen joten yleensä
ostan sähkön asiakkaalta hintaan 35 senttiä tunti.  Sitten ajan kotiin
jossa auto latautuu yöllä.  Sama toistuu seuraavana päivänä.  Vain
Sunnuntain auto lepää.

Kun tulee se yksi prosentti niin teen sen siten, että ajan sähköaautoni
vaimoni työpaikalle jonne hän on mennyt klo 7:00.  Otan hänen auton
ja käyn sillä tekemässä mittaus tai asennuskäynnin.  Jos Asennus tai
mittauskäynti menee ohi vainoni työajan jolloin siellä onkin sähköauto,
ei se tuota ongelmaa.  Hän ajaa silloin sähköautolla kotiin.  Yleensä hän
ei kuitenkaan edes huomaa, että olen lainannut autoa.

Tällaisia suunnitelmia voivat muutkin tehdä ja todeta miten hyvin sähköauto
toimii. 

Minulla ei kuitenkaan enää ole sähköautoja myynnissä sillä ne on kaikki jo
myyty.  Mutta kuten tässä linkissä voi todeta, niitä tehdään vaikka asiakkaan
omalle korille.

Polttonesteiden hinnat eivät kauaa ole näin alhaalla.  Ei se tarvitse kuin pienen
kriisin   niin sillon se nousee.  Muutenkin öljyntuottajamaat pitävät siitä huolen,
ettei hinta pääse liian alas.  Sitä on helppo nostaa ruuvaamalla hanaa
pienemmälle.  Näin on ennenkin tehty ja näin tehdään vielä seuraavat
10 vuotta ennenkuin vaihtoehtoisia energiamuotoja on saatu aikaiseksi.

Lähetä tieto tästä ketjusta henkilölle jota arvelet sisällön kiinnostavan ja kavereillesi alareunan "Lähetä Aihe" nappulasta.  Tämä on ainoa keino kertoa tästä foorumista.

Offline massi

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 501
  • Gender: Male
  • ja eikun lapioimaan...
    • View Profile
Re: Auto, vain ympäristöongelma?
« Reply #95 on: 08. 01. 2009 19:07 »
Mites nuo huoltokustannukset ja korjaukset- eroavatko paljon normaaliautoista?

Entä verotus?
Muutos on tahtotila

Offline Tapio Osala

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 3634
    • View Profile
    • http://TapioOsala.com
Re: Auto, vain ympäristöongelma?
« Reply #96 on: 08. 01. 2009 19:07 »
Eikös Uudessakaupungissa aleta tehdä jotain urheilullista sähköautoa?
--
Valtiovallan todellista suhtatumista ympärisöasioihin kuvaa se seikka että hybridiauton lataaminen sähköverkosta on Suomessa kielletty. Hybriditauton akkuja saa ladata vain auton omalla polttomoottorilla. Sick!
Myös erään maanviljelijän kehittämää omalla metaanilla toimivaa kaasuautoa verotetaan ankarasti....

AD

  • Guest
Re: Auto, vain ympäristöongelma?
« Reply #97 on: 08. 01. 2009 19:07 »
Olen tätä kirjoitelmaa katsellut pidemmän aikaa huvittunein ja ihmettelevin ajatuksin.
Lajunen kirjoittelee ja kehuu sähköauton hyvyyttä, unohtaen kuljettavansa aina ajaessaan isoa, painavaa kasaa akkuja, sellaisia joista tulee ongelmajätettä, lataillen ja tuskaillen ajomatkojen pituutta lämmittäen jollain nestekäyttöisellä lämmittimellä tiloja lämpimiksi.
Sori nyt vain Kari.
Puhutaan hybrideistä ja niiden ihanuuksista.
Asiaan.
Ihmiset tyhmyyksissään unohtavat mistä se auton kulutus pitkälti johtuu, painosta, kehitellään kaikkia varusteita, koskien ajettavuutta sekä turvallisuutta.
Jos halutaan pienikulutuksellisia autoja on siirryttävä kevyempiin yksinkertaisempiin autoihin, sellaisiin joilla ajaessa 80km/h tuntuu jo pelottavalta, sellaisiin jotka painavat tyhjänä noin 600kg.
Moottorit tämän päivän säästeliäisyyden huipputuotteita, kaikki turha poiskarsittuna.
Näillä yksinkertaisilla perusasioilla saadaan kulutuksesta nipistettyä reilu siivu pois, ja auton romuttamisen vähimmäisiän määrittämisellä vielä uustuotantoon liittyvän saastuttamisen osuutta pienenemään.
Jos kyseisentyyppisen auton käyttöikä suurenisi vähentyisi auton elinkaaren saastutus olennaisesti.
Ihan OT asiaan, kuinka halpaa ja helppoa olisi jos esim.jokaiseen autoon sopisi samanlaiset valaisimet, mitä se vaikuttaisi osien tuotantoon mailmanlaajuisesti,,,

Offline Kari Lajunen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 7817
  • Gender: Male
  • Kerro tästä foorumista mahdollisimman monelle.
    • View Profile
    • Oivakaihdin Oy
    • Email
Re: Auto, vain ympäristöongelma?
« Reply #98 on: 08. 01. 2009 22:10 »
Lajunen kirjoittelee ja kehuu sähköauton hyvyyttä, unohtaen kuljettavansa aina ajaessaan isoa, painavaa kasaa akkuja, sellaisia joista tulee ongelmajätettä,

Täh?  Ai unohdin vai?

lataillen ja tuskaillen ajomatkojen pituutta

Ai tuskaillen?  Häh?

lämmittäen jollain nestekäyttöisellä lämmittimellä tiloja lämpimiksi.

Joo palaa polttoöljyä 60 litraa vuosi.  Se tekee 0,5L/100Km.  Hui kun paljon ;)

Mutta asiaan.  400kg akkuja jotka aikaisintaan joudutaan vaihtamaan
puolentoista vuoden välein.  Eli 18000 km kuluttua.  Se tekee 2,2 kg/100km
akkumateriaalia josta lyijy ja kotelo kierrätetään.  Akut kehittyvät ja ilmiö on
kohta historiaa.  Myrkytön Lithium akku poistaa tämän ongelman.Ihan vain
vastaavasti Dieselauto joka kuluttaisi vain 5 litraa sadalla on sitä varten jouduttu
valmistamaan 5 kg dieselpolttoainetta jonka valmistukseen on kulutettu
ainakin 10 kg raakaöljyä.  (Mahdollisesti 100kg)  Tämä ei sovellu kierrätykseen. 
Otetaan vielä huomioon että tuo 10 kg on jo kulutettu ennenkuin polttoaine
on ehtinyt edes auton tankkiin.  Lisäksi kuluu tuo 5 kg joka palaessaan polttaa
ihmiselle tärkeätä happea sekä puhaltaa putken täydeltä erilaisia myrkyllisiä
kaasuja.  Auton diesel-lämmittimessä palava polttoöljy palaa paljon puhtaammin
kuin liike-energiaa tuottavassa moottorissa.  Onneksi biodiesel korjaisi osan
vahingosta mutta siinä on nyt ilmennyt muita sivuvaikutuksia.  Sen viljely
vaatii valtavat peltoalat.  Tämä tapahtuu happea tuottavan metsän
kustannuksella.

Akut kehittyvät ja ilmiö on kohta historiaa.  Myrkytön Lithium akku poistaa
tämän ongelman.

Mutta vanha paljon kuluttava veteraaniauto ei ole ongelma.  Sitä käytetään
niin vähän, että sellaisen hankkiminen voidaan rinnastaa ympäristötekoon.
Niin kauan kun se on kasassa, se ei ole ongelmajätettä ja se saattaa
ylläpitää korjaamotoimintaa.

Sanoman opetus.
0,5 kg on paljon vähemmän kuin 5 kg.
Lähetä tieto tästä ketjusta henkilölle jota arvelet sisällön kiinnostavan ja kavereillesi alareunan "Lähetä Aihe" nappulasta.  Tämä on ainoa keino kertoa tästä foorumista.

AD

  • Guest
Re: Auto, vain ympäristöongelma?
« Reply #99 on: 08. 01. 2009 22:10 »
Kari ei nyt lukenut oikein kirjoitustani vaan provosoitui.
Jos haluamme energiakulutuksellisesti hyviä autoja tulisi niiden olla kehiteltynä uusimpaan moottoriteknologiaan/voimansiirtoon.
Unohtaen mukavuudet/ajonhelpottimet/turvallisuusvarusteet.
Periaatteella pisaralla pisimmälle
http://www.tekniikkatalous.fi/viihde/vapaa-aika/article29219.ece
Vaikkapa tätä alustavasti lukien, ei noissakaan ajokeissa ole mitään turhaa.

Offline Nahikas

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 521
  • Gender: Male
  • Joskus tökkii toisinaan sitten taas lipsuu
    • View Profile
Re: Auto, vain ympäristöongelma?
« Reply #100 on: 22. 01. 2009 06:06 »
Pohjalaisen etusivu täyttyy jutusta jonka otsikko on: Autojen päästöt ilmakehään nousseet Vaasassa rajusti.
Artikkelissa ympäristönsuojelutarkastaja päivittelee ihmisten vastuuttomuutta kun ajelevat yksityisautoillaan. Karvani nousevat pystyyn,  on se herranjestas helppoa olla kaupungin virassa, kaikkensaon  tehnyt kun hurskaasti toteaa että syy saastutukseen on tavallisissa kansalaisissa, eivät kuulemma ihmiset usko että heidän teoillaan on merkitystä. Anna mun kaikki kestää!  Autoilun kustannukset Suomessa ovat sitä luokkaa että hupiajelut tavalliselta kansalta jäävät varmasti vähiin.

Hevosella, tai kävellenkö pitäisi kaupoissa ja virastoissa ym asioilla käydä? Suksilla ei pääse kun ei ole lunta, julkisella liikenne on olematonta, taksi saastuttaa samanlailla kun oma auto.

Ainakin osittain kääntäisin syyttävän sormeni viranomaisiin. Voisi ympäristötarkastajat ym virkailijat pohtia vaika näitä;
Kenen vastuulla on palvelevan julkisen liikenteen aikaansaaminen?
Kuka kaavoittaa niin että yhä enemmän syntyy tarvetta yksityisauton käyttöön?
Kuka on laatinut verolait joiden ansiosta Suomessa ajetaan Euroopan vanhimmilla ja siis saastuttavimmilla autoilla?
Saattaa olla että vain luulottelen mutta parempi se kuin tuppisuuna

Offline Kari Lajunen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 7817
  • Gender: Male
  • Kerro tästä foorumista mahdollisimman monelle.
    • View Profile
    • Oivakaihdin Oy
    • Email
Re: Auto, vain ympäristöongelma?
« Reply #101 on: 09. 05. 2009 17:05 »
Alla on kuva alkuperäisessä yhteydessään sivulla: harmaaparta.blogit.fi/ 2009/02/

On se kumma etten löydä nyt sitä peräkärryssä sähköautolla vedettävää
tuuligeneraattoria mutta löysin tämän "Mummo Ankan" auton joka
edusti autoalan tulevaisuutta ja toimi jo silloin sähköllä.

1900-luvun alussa sähköautoja oli enemmän kuin polttomoottoriautoja.  1.
maailmansota kuitenkin muutti tämän kehityksen jostain syystä polttomoottorien
eduksi.

Alakuva sivulta http://sik.tky.fi/sik75/kuvat/90luku03.jpg

Tässä joku neropatti on päällystänyt autonsa aurinkokennoin.  Laskin
joskus, että aurinkopaneeleja pitäisi olla 25 neliömetrin alalla jotta niiden
latausteho olisi siedettävä.  Tässäkin tapauksessa on ehkä 6 neliömetriä
joten lataus kestäisi tyhjästä täyteen 4 vuorokautta normaalin 8 tunnin sijaan
jos aurinkoa paistaisi yhtäjaksoisesti.  Yöt mukaanlukien aikaa menee 8 vrk
riippuen öiden valoisuudesta.
Lähetä tieto tästä ketjusta henkilölle jota arvelet sisällön kiinnostavan ja kavereillesi alareunan "Lähetä Aihe" nappulasta.  Tämä on ainoa keino kertoa tästä foorumista.

Offline Rinnewood

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 586
  • Gender: Male
    • View Profile
Re: Auto, vain ympäristöongelma?
« Reply #102 on: 09. 05. 2009 22:10 »
Surkuhupaisaa että näin harvaan asutussa maassa mietitään keinoja millä maapallo pelastetaan ja miten tehostetaan sitä ennestäänkin valtaisaa joukkoliikennettä, yksityisautoilun kustannuksella.
Jep, ymmärrän että mikäli lähikauppa on kadun kulman päässä ja posti viiden kilometrin sisällä niin kuvitellaan helposti että kaikki suomen kansalaiset asuvat samankaltaisen metropolin sisällä.

Juuei. Eipä ole ymmärrystä siihen että kun harvaan asutussa maassa eletään niin jopa sukulaisiin saattaa olla satojen kilometrien etäisyyksiä, ja niitä suhteita hoitaakseen täytyy olla hiukan jotakin sähköpatteriautoa järeämpää kuljetuskapasiteettia..?

No, onneksi vielä pääsee liikkumaan fossiilisia polttoaineita käyttävillä kulkuneuvoilla joiden omapaino riittää aikuisen hirven kaatamiseen, ettei käy päin vastoin!

Eric Sardinas

  • Guest
Re: Auto, vain ympäristöongelma?
« Reply #103 on: 11. 05. 2009 05:05 »
Surkuhupaisaa että näin harvaan asutussa maassa mietitään keinoja millä maapallo pelastetaan ja miten tehostetaan sitä ennestäänkin valtaisaa joukkoliikennettä, yksityisautoilun kustannuksella.

Ei minusta. Meillähän on paljon mahdollisuuksia kehittää uutta teknologiaa ja viedä sitä ulkomaille.
Joukkoliikenteen kehitys on tosin onnentonta, sanoisinko surkeaa. Siksi yksityisautoilua tulisi rokottaa niin rajusti, että siitä riittäisi joukkoliikenteen todelliseen kehitykseen ja näin jokaiselle löytyisi myös kunnon vaihtoehto.

Quote
Juuei. Eipä ole ymmärrystä siihen että kun harvaan asutussa maassa eletään niin jopa sukulaisiin saattaa olla satojen kilometrien etäisyyksiä, ja niitä suhteita hoitaakseen täytyy olla hiukan jotakin sähköpatteriautoa järeämpää kuljetuskapasiteettia..?

Kysymys on myös perinteistä. Vaikka niiden sukulaisten luo pääsisi kätevästi ovelta ovelle, joukkoliikenteen avulla, niin valitsemme kuitenkin auton. Totta kai, kun sellainen kerran pihalla seisoo.

Ja töihin lähdetään sitten omalla autolla, 4 paikkaa tyhjänä.


Offline Kari Lajunen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 7817
  • Gender: Male
  • Kerro tästä foorumista mahdollisimman monelle.
    • View Profile
    • Oivakaihdin Oy
    • Email
Re: Auto, vain ympäristöongelma?
« Reply #104 on: 11. 05. 2009 06:06 »
Surkuhupaisaa että näin harvaan asutussa maassa mietitään keinoja millä maapallo pelastetaan ja miten tehostetaan sitä ennestäänkin valtaisaa joukkoliikennettä, yksityisautoilun kustannuksella.

Juuei. Eipä ole ymmärrystä siihen että kun harvaan asutussa maassa eletään niin jopa sukulaisiin saattaa olla satojen kilometrien etäisyyksiä, ja niitä suhteita hoitaakseen täytyy olla hiukan jotakin sähköpatteriautoa järeämpää kuljetuskapasiteettia..?

Joo.  Kyse ei ole siitä, että maailma pelastetaan heti tässä ja nyt vaan kyse
on siitä, että tehdään se mikä helposti tehtävissä on.  Sillä saadaan mahdollisesti
lisäaikaa ja se lisäaika saattaa olla tarpeen.

Samalla tulee kehitetyksi ja kokeilluksi teknologiaa jota ehkä tulevaisuudessa
tarvitaan välttämättä. 

Usein pienet korjausliikkeet hyvissä ajoin ovat paljon enemmän kuin silloin
kun ne tehdään liian myöhään.

Elämässä kuten ekologiassa pitää osata sopeutua ja järkeistää.  Jos on sähköauto
ja halutaan sukuloida sähköauton toimintasäteen ulkopuolelle niin ei se ole
ongelma.  Silloin otetaan se kakkosauto jolla sinne mennään.  Jos sitä ei ole
niin tällaisiin tilapäisiin ajoihin se kannattaa ennemmin vuokrata.  Auton
vuokraus tilapäisiin ajoihin on yllättävän edullista kun lasketaan auton pidon
muut kulut.  Vuokra-autolla on ilmainen säilytys huolto katsastus ym. mitkä
omistusautolla pitää kaikki huomioida.

Minulla on ollut nyt noin 3 vuotta sähköauto ja toimii juuri siten kuin sen
oli ajateltu toimivan.  Hoidan yritykseni työajot sillä.  Jos työajo on
kapasiteetin ulkopuolella niin silloin lainaan vaimon autoa.  Tällainen
tilapäinen lainaus ei vaikuta mihinkään.  Toisinaan saan ladattua sitä
asiakkaalla kun työskentelen siellä jolloin sekin lisää toimintasädettä.
Lähetä tieto tästä ketjusta henkilölle jota arvelet sisällön kiinnostavan ja kavereillesi alareunan "Lähetä Aihe" nappulasta.  Tämä on ainoa keino kertoa tästä foorumista.

Eric Sardinas

  • Guest
Re: Auto, vain ympäristöongelma?
« Reply #105 on: 11. 05. 2009 07:07 »
Auton vuokraus tilapäisiin ajoihin on yllättävän edullista kun lasketaan auton pidon
muut kulut. 

Aivan! Eikä taksinkaan käyttö ole niin valtavan kallista - ja rikollista. Mehän käytämme sitä sumeilematta, kun pitää päästä kotiin pienen kostean illan jälkeen. Mutta ei tulisi mieleenkään käyttää sitä kun lähdetään porukalla katsomaan esim. jääkiekkoa.

Vaimoni muuten kävi joskus aikoinaan ostoksilla kerran kuukaudessa, ystävättärensä kanssa. Latasivat molemmat omat kärrynsä täyteen ja soittivat sitten taksin. Kertoi, että mikä sen kätevämpää, taksikuski oli vielä yleensä niin ystävällinen, että auttoi lastaamaan ostokset autoon. Taksin hinnan he sitten tietenkin jakoivat kristillisesti.
Myös tässä me ajattelemme usein perinteisesti. Esim. minulla pitää olla oma auto tällaiseen...

Setäni asuu muuten Helsingissä ja talon alakerrassa on autovuokraamo. Eläkeläisenä hän teki tietenkin heti diilin autovuokraamon omistajan kanssa. Hän voi mennä milloin vain konttoriin ja saa heti sieltä avaimen kouraan. Pistää vaan nimen yhteen paperiin. Ja auto on aina siivottu ja tankki täynnä. Muuten hän kulkee sitten ratikoilla, eikä kaipaa yhtään omaa autoa harmikseen, vaikka on sellaisen omistanut koko elämänsä.

Offline Matti Meikäläinen

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 969
  • Gender: Male
    • View Profile
Re: Auto, vain ympäristöongelma?
« Reply #106 on: 11. 05. 2009 22:10 »
Tämä vuokra-auto vaihtoehto on varmasti varteenotettava, jos vuokrausfirma sattuu sijaitsemaan sopivan kävelymatkan päässä. Mutta mitä me muut tehdään, joilla ei ole näin hyvä tilanne ? Ajetaan taksilla ?

Offline Tapio Osala

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 3634
    • View Profile
    • http://TapioOsala.com
Re: Auto, vain ympäristöongelma?
« Reply #107 on: 11. 05. 2009 23:11 »
Näin joskus laskelman, että on "varaa" ajaa taksilla KAKSI MATKAA viikossa, jos ei pidä omaa autoa.

Eric Sardinas

  • Guest
Re: Auto, vain ympäristöongelma?
« Reply #108 on: 12. 05. 2009 07:07 »
Tämä vuokra-auto vaihtoehto on varmasti varteenotettava, jos vuokrausfirma sattuu sijaitsemaan sopivan kävelymatkan päässä. Mutta mitä me muut tehdään, joilla ei ole näin hyvä tilanne ? Ajetaan taksilla ?

Jokaisen ihmisen talon alakerrassa on autovuokraamo. Ellei ole, niin pitää pysyä kotona.

Offline Kari Lajunen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 7817
  • Gender: Male
  • Kerro tästä foorumista mahdollisimman monelle.
    • View Profile
    • Oivakaihdin Oy
    • Email
Re: Auto, vain ympäristöongelma?
« Reply #109 on: 12. 05. 2009 09:09 »
Heitän nyt lonkalta lukemia mutta oman auton kiinteät kulut kun auto on
laillinen ja toimintakuntoinen siten, että sillä voidaan koska tahansa lähteä
ajamaan.

Liikennevakuutus ja kasko 500,-
Ajoneuvovero                  80,-
Katsastus                        60,-
Yhteensä                      640,-

Jos taksimatka on 20/suunta tekee se jo 32 matkaa ilman, että oma auto liikkuisi
vielä metriäkään.  Kun sillä ajetaan alkaa se tehdä kuluja ja tuo Osalan laskelma
kahdesta matkasta viikossa voi hyvinkin olla lähellä totuutta jolloin kulut ovat
samat.

Jos auto sitten liikkuisi ja se veisi 13 litraa bensaa satasella nykivää kaupunki-
ajoa ja kilometrejä tulisi vaatimaton 1000/kk niin pelkkä bensa maksaisi se
1872,- bensana vuodessa.  Siihen sitten huollot ja korjaukset 300,-.
Sitten auton ostohinta vähennettynä vaihtohyvityksellä kohdistettuna 10
vuoden aikajanalle ja siitä irroitetaan vuosihinta ja oletetaan, että auto on
maksanut 30000 euroa ja siitä saa vaihdossa 10000 niin se on 20000,-/10v
Eli 2000,-/vuosi.  Näin mellä on kokonaiskulut autosta 4812,- kun hinta
pysyisi 10 vuotta samalla tasolla.  Summa tekee 240kpl 20,-euron matkoja.

Eli jos yhden matkan hinta on 20,- niin se tkee 4,6 matkaa viikossa.
Eli Osalan laskelma on täysin realistinen.  Jopa alakanttiin mutta pitäisi
tietää mikä on yhden taksikyydin keskiarvohinta.  Tässä laskelmassahan
se on 20,-

Tässä ei myöskään ole laskettu auton säilytyskuluja sekä lohko- tai
sisätilan sähkölämmittimen sähkökuluja.  Laskelmasta puuttuu varmasti
vielä joitain kulujua mutta antaa suuntaa.   Kolarit, pesut, parkit, sakot
ja ilkivalta ym. 

Tuosta ilkivallasta tuli mieleeni.  Kävin eilen korjaamolla vaimoni Nissanilla
ja ihmettelin korjaamon pihassa lojuvaa autoa joka makasi pelkkien jarru-
levyjen varassa.  Korjaamonomistaja kertoi, että siitä varastettiin renkaat.
Varasporukka oli tullut Seinäjoelta vieraaseen kaupunkiin, etteivät jäisi
Seinäjoella kiinni ja ettei heitä tunnistettaisi koska he työstivät
melko avoimesti ihmisten nähden autokorjaamolla mutta epäonnekseen
eivät tajunneet, että yöaikainen korjaamotoiminta herättää huomiota
sekä, että täälläpäin
autot ovat usein näkymättömässä kamera tai muussa valvonnassa.
Poikien oli annettu ahertaa kaikessa rauhassa jotta rikoksen tunnusmerkit
täyttyivät ja sitten heidät napattiin poliisin toimesta ihan "rysän päältä".
Pojat olivat niin tyhmiä, että työstivät autoa kameran edessä joka näkyi
ihan hyvin mutta se oli suunnattu toisaalle.  Se oli suunnattu siten, että
kaikki alueelle tulevat saivat esiintyä kameralle.

Renkaiden lisäksi korvattavaksi tuli nyt myös vääntyneet jarrulevyt.  Ikkunat
säilyivät ehjänä.
« Last Edit: 12. 05. 2009 09:09 by Kari Lajunen »
Lähetä tieto tästä ketjusta henkilölle jota arvelet sisällön kiinnostavan ja kavereillesi alareunan "Lähetä Aihe" nappulasta.  Tämä on ainoa keino kertoa tästä foorumista.

Offline Klaus Berg

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 1527
  • Gender: Male
  • Elämä on juoksukilpailu ajan kanssa
    • View Profile
    • Blogi
    • Email
Re: Auto, vain ympäristöongelma?
« Reply #110 on: 15. 05. 2009 15:03 »
Herrekuud, kävin huollossa ja siinä samalla keskusteltiin myyjien kanssa autoasioista.
Pojat yritti myydä uutta menopeliä, mutta vanhasta ne ei maksa enään mitään.
Minulla on vain 5 vuotta vanha kärry, mutta ei se ole enään kuin postimerkin arvoinen.

Siis ei kun ajellaan ihan tappiin asti.

Tässä vaan miettii että kuinka Suomessa käy, kun kalusto ikääntyy ja ajellaan ihan ikälopuilla.

Eric Sardinas

  • Guest
Re: Auto, vain ympäristöongelma?
« Reply #111 on: 17. 05. 2009 09:09 »
Herrekuud, kävin huollossa ja siinä samalla keskusteltiin myyjien kanssa autoasioista.
Pojat yritti myydä uutta menopeliä, mutta vanhasta ne ei maksa enään mitään.
Minulla on vain 5 vuotta vanha kärry, mutta ei se ole enään kuin postimerkin arvoinen.

Siis ei kun ajellaan ihan tappiin asti.

Tässä vaan miettii että kuinka Suomessa käy, kun kalusto ikääntyy ja ajellaan ihan ikälopuilla.


Tilanne taitaa olla juuri nyt se, että ihmiset pidättelevät hengistystäänkin. Sitten kun kurvit kääntyvät taas nousuun, vaihdellaan kilpaa autoja. Mutta näyttää myös siltä, että moni odottaa uuttaa tekniikkaa, näillä poltto-aineen hinnoilla. Ja silloinhan vanhalla tekniikalla varustetun auton hinta laskee aina. Maassa on nyt valtavasti autoja, joita kukaan ei ottaisi edes ilmaiseksi.

Eric Sardinas

  • Guest
Re: Auto, vain ympäristöongelma?
« Reply #112 on: 20. 05. 2009 06:06 »
Niin tätä minä Kari vähän ihmettelin jo tuolla Ikea-keskustelussa.

  Muutenkin
autoille annetut päästö- ja kulutusarvot toimivat yleensä vain kolme
ensimmäistä vuotta.

Tälle löytyy oma keskustelunsa ja olisi mukava, jo tarkentaisit hieman mitä tarkoitat.

Offline Kari Lajunen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 7817
  • Gender: Male
  • Kerro tästä foorumista mahdollisimman monelle.
    • View Profile
    • Oivakaihdin Oy
    • Email
Re: Auto, vain ympäristöongelma?
« Reply #113 on: 20. 05. 2009 06:06 »
Niin tätä minä Kari vähän ihmettelin jo tuolla Ikea-keskustelussa.

  Muutenkin
autoille annetut päästö- ja kulutusarvot toimivat yleensä vain kolme
ensimmäistä vuotta.

Tälle löytyy oma keskustelunsa ja olisi mukava, jo tarkentaisit hieman mitä tarkoitat.

Tarkoitan sitä mitä sanon.  "Autoille annetut päästö- ja kulutusarvot toimivat
yleensä vain kolme ensimmäistä vuotta".

Voiko tuota selvemmin sanoa?  Miten tuota voi vielä tarkentaa.  Vai kyseletkö
tietolähdettä?  Vai haluatko yksilöidä sen tietyntyyppiseen ottomoottoriin
eriteltynä diesel- tai bensakäyttöiseksi?  Nämä ovat eri asioita joista en
kertonut mitään kun ei tietolähdekään.  Vedän hatusta, että kyselit
tietolähdettä niin en minäkään voi kaikkea tähän hätään muistaa.  Tiedon
tulva on niin rajaton, ettei aina voi tietää mistä tietonsa hankkii mutta
luultavasti internetistä ja jos asia painaa niin Mr Google auttaa.

Oma arvioni on, että kolmen vuoden käyttö kuluttaa autoa siten, että
sille uutena annetut arvot eivät enää päde vaan muuttuvat.  Tämä on
kululmisilmiö jonka olen ihan konkreettisesti huomannut jalkapohjissani.
Nimittäin kengänkantani kuluvat kolmen vuoden kävelyn jälkeen, ettei
niistä millään voisi sanoa niiden olevan uuden veroiset.

En kuitenkaan muista oliko artikkelissa mistä tiedon hankin, sen kummempaa
perustelua vaan saattoi perustua tilastoituun tosiasiaan jossa on huomioitu
joko satunnaisella otolla muutama tuhat auton käyttäjää tai sitten kaikki.

Huomasin myös saman ilmiön katsoessani auton renkaita.  Kolmen vuoden
ajon jälkeen niissä oli selvää kulumisen jälkeä.

Autoissa on yleensä myös takuu ja viat korjautetaan sitämukaa kun niitä
takuu aikana ilmenee.  Se on aika lähellä tuota kolmea vuotta.  Takuuajan
jälkeen takuuhuollot ym. saatetaan jättää tekemättä. 

Juttelin jonkun kanssa ja hän kertoi, että Saksassa on ihan tyypillistä, että
ostetaan uusi auto ja sillä ajetaan 3 vuotta tekemättä minkäänlaisia
muita kuin takuuhuollot ja sitten se vaihdetaan.

Toivottavasti tämä valaisi hieman kysyjää mutta kun perustui arvailuun
niin saattoi mennä ihan "metsään".
« Last Edit: 20. 05. 2009 06:06 by Kari Lajunen »
Lähetä tieto tästä ketjusta henkilölle jota arvelet sisällön kiinnostavan ja kavereillesi alareunan "Lähetä Aihe" nappulasta.  Tämä on ainoa keino kertoa tästä foorumista.

Eric Sardinas

  • Guest
Re: Auto, vain ympäristöongelma?
« Reply #114 on: 20. 05. 2009 06:06 »
Niin tätä minä Kari vähän ihmettelin jo tuolla Ikea-keskustelussa.

  Muutenkin
autoille annetut päästö- ja kulutusarvot toimivat yleensä vain kolme
ensimmäistä vuotta.

Tälle löytyy oma keskustelunsa ja olisi mukava, jo tarkentaisit hieman mitä tarkoitat.

Tarkoitan sitä mitä sanon.  "Autoille annetut päästö- ja kulutusarvot toimivat
yleensä vain kolme ensimmäistä vuotta".

Voiko tuota selvemmin sanoa? 

Mitä sitten siinä kolmessa vuodessa tapahtuu sellaista, josta voi päätellä, etteivät päästö- ja kulutusarvot toimi enää?

Tässä yksi esimerkki. Autolla ajettiin kaiken kaikkiaan 80 000 km, siis reilusti enemmän, kuin normaalisti kolmessa vuodessa:

EURO 4 raja-arvot   
CO     HC      Nox
1,00   0,10      0,08
         
Auto: 2.5 litran turbo, automaatti    
           
Mittari(Km)CO   HC   Nox
7 708    0.246   0.036   0.017
10000   0.210   0.082   0.033
20000   0.272   0.099   0.036
30000   0.354   0.109   0.045
40000   0.393   0.094   0.055
50000   0.300   0.079   0.037
60000   0.318   0.100   0.029
70000   0.250   0.078   0.029
80000   0.336   0.074   0.059

Huomaa, kaksi kertaa mentiin raja-arvojen yli (alleviivattu), mutta kun katsotaan kokonaisuutta, niin syytä saa hakea muualta, kuin autosta.

Offline Kari Lajunen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 7817
  • Gender: Male
  • Kerro tästä foorumista mahdollisimman monelle.
    • View Profile
    • Oivakaihdin Oy
    • Email
Re: Auto, vain ympäristöongelma?
« Reply #115 on: 20. 05. 2009 09:09 »
Kerroin   että " Muutenkin
autoille annetut päästö- ja kulutusarvot toimivat yleensä vain kolme
ensimmäistä vuotta." (kolmas kerta)


Mitä sitten siinä kolmessa vuodessa tapahtuu sellaista, josta voi päätellä, etteivät päästö- ja kulutusarvot toimi enää? 

Eli vastaus on että "ei mitään".  En ole huomannut kenenkään   väittäneen
mitään sellaista.  Jäikö minulta jokin ohi?  Kysehän on sen jälkeisestä ajasta.
Haluat todistaa väitteeni oikeaksi ja kiitos siitä.  Niinhän se on.

Sillä taulukkosihan puoltaa sanomaani.  Taulukostasi käy ilmi, että kaikki
lukemat paitsi CO ovat kohonneet
kilometrien myötä.  CO:kin alittaa sen vain kerran kun perussäätö on
suoritettu.  Sen jälkeen sitä ei näytä saadun enää millään alle valmistajan
ensimmäisen tason.   Eli yksikään muu niistä ei alita yhtään kertaa ensimmäistä
arvoa vaikka ensimmäinen arvo valmistajan jäljiltä kaipaa usein säätöä. 
Kulutus joka olisi ollut se oleellinen asia, ja johon lähinnä viittasin, puuttuu
taulukosta kokonaan.  Sekin tahtoo kohota näiden arvojen mukana.

Tästä ei käy aikajana selville mutta jos kyseessä on kolmen vuoden periodi
niin se puoltaa juuri sanomaani että säädöt pysyvät yleensä kolme
ensimmäistä vuotta.

Huomaa että Eerikki tuntee autot.  On ilo keskustella asiantuntijan kanssa.
 
« Last Edit: 20. 05. 2009 09:09 by Kari Lajunen »
Lähetä tieto tästä ketjusta henkilölle jota arvelet sisällön kiinnostavan ja kavereillesi alareunan "Lähetä Aihe" nappulasta.  Tämä on ainoa keino kertoa tästä foorumista.

Eric Sardinas

  • Guest
Re: Auto, vain ympäristöongelma?
« Reply #116 on: 20. 05. 2009 09:09 »
Kari, huomaatko, miten pienistä eroista on kysymys?

Esim. tuo HC:n ylitys kaksi kertaa voidaan selittää esim. siten, että kuljettaja hukkasi kerran kurvin, jota seurasi ajaessaan. Ei siihen sen kummempaa tarvita. Todisteena tästä lukemat myöhemmin, jotka ovat taas sillä tasolla, jolla pitääkin.

Viranomaiset asettavat raja-arvot ja ne toimivat niin kauan kun valmistajien tuotteet täyttävät vaatimukset. Nuo esittämäni luvut eivät vielä osoita, että kulutusarvot eivät toimisi - päinvastoin, ne todistavat, että päästöarvot toimivat ja todennököisesti esittämi auto täyttää yllä esittämäni  vaatimukset vielä silloinkin, kun mittarissa 120 000.

On luonnollista, että auton ominaisuudet muuttuvat käytössä, mutta ei sen tarvitse tarkoittaa sitä, etteivät ne toimisi.

Offline Rinnewood

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 586
  • Gender: Male
    • View Profile
Re: Auto, vain ympäristöongelma?
« Reply #117 on: 22. 05. 2009 23:11 »
Niin, miten onkaan tuo otsikko; Auto, vain ympäristöongelma?
Siis joka vuosi valmistajat syytää markkinoille uusia malleja. Miten olis kun pantas rajoitukset ettei saa tuoda uusia malleja markkinoille kuin joka viides vuosi korkeintaan? Nyt pitäis vuoden välein vaihtaa vähempi kulutuksiseen tms vihreämpään?
Joka vuosi kuluttajia huijataan, ekologisempia autoja tuodaan markkinoille. Herätkää jo! Kauppa se on mikä kannattaa!!
On se kumma että tällainen vanha friikki ymmärtää ekojuttuja paremmin kuin nykypäivän uusavuttomat teknohipit!

Eric Sardinas

  • Guest
Re: Auto, vain ympäristöongelma?
« Reply #118 on: 23. 05. 2009 00:12 »
Siis joka vuosi valmistajat syytää markkinoille uusia malleja.

Lehdet tekevät aina juttuja autoista. Joka vuosi vertaillaan. Kenen tuotteissa on parhaimmat jarrut? Kenen valot näyttävät pisimmälle? Minkä valmistajan tuotteillä pääsee tankillisella pisimmälle? Lista on pitkä.
Tämän lisäksi viranomaiset vetävät linjaansa. Auton jokainen nippeli on dokumentoitu ja yhä suurempi osa siitä pitää saada kiertoon.
Asiakkaat ovat myös oma kategoriansa. Myös he vaativat koko ajan parempia tuotteita.

Kehitystyön on siis oltava käynnissä koko ajan.

Ja tämä alla esittämäsi on jo aika lähellä totuutta:

Quote
Miten olis kun pantas rajoitukset ettei saa tuoda uusia malleja markkinoille kuin joka viides vuosi korkeintaan?


Uuden mallin kehittely kestää keskimäärin 5 vuotta, siis pöydältä tuotantoon. Sen jälkeen niitä viilaillaan, vaihdetaan vähän etusäleikköjä, mattoa, lamppuja jne, kunnes on sitten aika tehdä se klassikko viimeisenä mallina, ennen kuin se poistetaan tuotannosta.

Quote
Nyt pitäis vuoden välein vaihtaa vähempi kulutuksiseen tms vihreämpään?

Tämän voi tietenkin tehdä halutessaan, mutta kuka pakottaa vaihtaa vuoden välein? Ei tietenkään kukaan. Voit vaihtaa yhä autosi vaikka viiden vuoden välein, tai jopa kymmenen. Ja taitaa löytyä vieläkin sellaisia, jotka ostavat uuden auton vain kerran ja ajelevat sitten sillä koko elämänsä.

Quote
Joka vuosi kuluttajia huijataan, ekologisempia autoja tuodaan markkinoille.


Miten niin huijataan? Minkälaisilla koslilla me ajelisimme, ellei kehitystyö olisi käynnissä koko ajan?

Quote
Herätkää jo! Kauppa se on mikä kannattaa!!

Eikä tätäkään saa tietenkään unohtaa, sillä sehän tässä on homman periaate.

Quote
On se kumma että tällainen vanha friikki ymmärtää ekojuttuja paremmin kuin nykypäivän uusavuttomat teknohipit!

No mitäs sen vanhan friikin pakoputkesta tulee ulos?

Offline Tapio Osala

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 3634
    • View Profile
    • http://TapioOsala.com
Re: Auto, vain ympäristöongelma?
« Reply #119 on: 06. 06. 2009 08:08 »
http://www.hs.fi/autot/artikkeli/Katumaasturikin+voi+kulkea+häkäpöntöllä/1135246539456

Tässäkö järkevä käyttö katumaastureille?



HS 6.6.2009:
Quote
Fredrik Ek elää kuten monet muutkin. Hän asuu Helsingin keskustassa, ajaa vanhalla citymaasturilla ja pohtii toimintansa jättämää ekologista renkaanjälkeä.

Vuonna 1998 Ek päätti pyrkiä autoilussaan eroon fossiilista polttoaineista ja ottaa koko energiaketjun omaan hallintaansa. Maatalouden bioenergianeuvojana työskentelevää Ekiä kiinnosti jätepuun tuottama energia. Tutkittuaan muun muassa höyryautovaihtoehtoa, Ek päätyi puukaasuun. Neitsytmatka ajettiin vuonna 2005, aikana jolloin olisi jo ollut tarjolla muitakin vaihtoehtoja.

Häkäpönttöautoista piirtyy monille mieleen mustavalkoinen kuva talvisodasta, jossa pomppatakkiset tytöt työntävät ylämäkeen hyytynyttä savuavaa koulubussia. Näistä ajoista on Ekin mielestä otettu aimo harppaus eteenpäin.

Vaikka perustekniikka on edelleen sama kuin keksijä Georges Imbertin aikaan 1920-luvulla, saavutetaan uusilla materiaaleilla ja suodatintekniikalla parempi käytettävyys. Laitteisto toimii nyt koneellisesti valmistetulla hakkeella.

Entisajan tervaongelmat on ratkaistu, eivätkä naapurit pääse valittamaan savuhaitoista.

Puukaasuauto menestyy päästöjen vertailussa. Pakokaasupäästöt pienevät, kun vanhan auton muuttaa puukaasulle. Hiukkas- ja hiilivetypäästöt ovat käytännössä olemattomat. CO-arvot saadaan kuriin lambdasäätimen avulla. Ekin mukaan hiilidioksidipäästöjäkään ei ole, sillä hiilidioksidia vapautuu puun poltossa vain sen verran, mitä puu on kasvaessaan sitonut.

Ek suunnitteli ja rakensi häkäpönttölaitteiston perävaunuun ja valitsi autoksi isomoottorisen nelivedon, Jeep Cherokeen vuosimallia 1980. Autossa on 4,2-litran bensiinikone. Rakennus- ja muutoskustannukset olivat hieman yli 5 000 euroa.

Puukaasuautoa rakennettaessa moottorin teho yleensä puolittuu bensiiniautoon verrattuna, mutta alhaisilla kierroksilla vääntö pysyy hyvänä. Turbon avulla hevosvoimat saa palautettua. Muuten muutostyöt ovat verrattain vähäiset.

Autossa voi käyttää bensiiniä puukaasun rinnalla. Reilun 30 000 ajetun kilometrin aikana Ekin ei ole tarvinnut turvautua bensiiniin kuin muutaman kerran.

"Ihan periaatteesta en tässä autossa bensaa käytä."

Puukaasuauton käyttö on helppoa, mutta luotettavasti toimivan järjestelmän luomisessa on omat haasteensa.

"Palavan puukaasun aikaansaaminen onnistuu jokaiselta, mutta sellaisen kaasun tuottaminen, joka ei vahingoita moottoria, edellyttää laitteiston suunnittelijalta ja käyttäjältä jonkin verran osaamista."

Modernin häkäautoilijan murheet eivät löydy ekologisen omatunnon puolelta vaan lähinnä polttoainehallinnasta ja suuren massan liikuttamisesta. Liki kolmen tonnin painoisella ja seitsemän metrin pituisella yhdistelmällä ei tule joka päivä lähdettyä keskustan parkkihalleihin.

Autoilusta tulee harkittua. Maantiellä kulutuslukemat kääntävät suupielet ylöspäin. 1,5 litraa haketta kilometrillä on lukema, josta hummerilaiset voivat vain uneksia.

Energiahakkeen veroton hinta on noin 15–20 euroa kuutiolta. 1,5 kuutiolla pääsee matka-ajossa 1 000 kilometriä. Sadan kilometrin polttoainekulut ovat 2,6 euroa. Oman vesakon omistaja ajaa miltei ilmaiseksi.

Haittapuolena on hakkeen logistiikan hallinta. Cherokeen valtaisat sisätilat täyttyvät nopeasti juuttikangassäkeistä, joiden sisältämällä hakkeella Ek ajaa kerralla maksimissaan tuhat kilometriä.

Noin sadan kilometrin välein täytyy pysähtyä ja lisätä pönttöön haketta.

Ohikulkijat pysähtyvät ihastelemaan Ekin käynnistysrituaalia Kaivopuiston rannassa.

Häkäpönttöön laitetaan saavillinen lämpövoimalahaketta ja sivussa olevaan reikään päivälehden sivut sytykkeeksi. Siinä kaikki. Missäpä muualla voisi autosivut kierrättää autoilun hyväksi?

Parin minuutin jälkeen puhallin työntää puukaasua koneelle, ja vanha Cherokee käynnistyy normaalisti. Alkusytytyksen jälkeen savua ei näy missään ja pakoputkesta tupruaa lämmintä kosteaa ilmaa.

Pakoputken sisäpuolikin on puhdas ja moottoriöljy pysyy huomattavasti kirkkaampana kuin bensiiniautossa.

Ek painaa kaasua ja massiivinen yhdistelmä lähtee yllättävän ketterästi liikkeelle, savuttomasti ja hajuttomasti.

Lainsäätäjä rajoittaa huippunopeuden maantiellä 80 kilometriin tunnissa, vaikka kovempaakin kulkisi.

"Vain pysäköiminen on painajaismaista", Ek sanoo ja kurvaa Kaivopuiston kymmenmetriseen pysäköintiruutuun.

Mistähän löytyisi häköpönttö? Olisin kiinnostunut.

Ehkä täältä löytyy http://www.woodgas.fi/
Pitääpä tutkia.