Author Topic: Auto, vain ympäristöongelma?  (Read 30121 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Kari Lajunen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 7817
  • Gender: Male
  • Kerro tästä foorumista mahdollisimman monelle.
    • View Profile
    • Oivakaihdin Oy
    • Email
Re: Auto, vain ympäristöongelma?
« Reply #40 on: 02. 04. 2007 14:02 »
Minua askarrutti tuo auton ja ympäristöongelman yhteys siinä määrin, että päätin tehdä asialle jotain.  Hankin sähköauton.  Sähköauton hankkiminen on ympäristöteko.  Järkevintä on polttaa poltettavissa oleva ja tehdä sillä sähköä.  Sivutuotteena tulee kaukolämpöä.  Tällälailla loppukäytön päästöt poistuvat.  Bio- ja muut ympäristöystävälliset polttoaineet pitää kuitenkin valmistaa ja tämä valmistusprosessi on toisinaan ihan muuta kuin ympäristöystävällistä.  Sitten on otettava myös huomioon, että kaikki polttomoottorit edistävät ilmaston lämpenemistä.  Sähköauto ei tee sitäkään. 

Jos seuraa ajotottumuksiaan niin suurin osa ajoista on ihan lyhyttä 10-25 km ajoja.  Tällainen ajotapa soveltuu sähköautolle.  Minulla on nyt puolen vuoden kokemus sähköautosta ja kokemukset ovat hyvät.  Sähköauto on heikkotehoinen eikä sillä pääse kuin 80kmh mutta kaupungissa harvoin tarvitsee tai edes voi.  Samalla olen huomannut, että valitsen ajoreitit nyt eri tavalla.  Valitsen mielelläni nopeusrajoitettuja reittejä.  Ne ovat yllättävän mielenkiintoisia.  Nimittäin nyt jää aikaa enemmän jopa seurata ympäristöä kun nopeus ei ole suuri.

Kyllä tämä on mainospuhe.  Minä myyn sähköautoja.  Mutta ehkä siinä on muutakin.
Lähetä tieto tästä ketjusta henkilölle jota arvelet sisällön kiinnostavan ja kavereillesi alareunan "Lähetä Aihe" nappulasta.  Tämä on ainoa keino kertoa tästä foorumista.

Offline Tapio Osala

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 3634
    • View Profile
    • http://TapioOsala.com
Re: Auto, vain ympäristöongelma?
« Reply #41 on: 02. 04. 2007 21:09 »
Testasin Lajusen myymän sähköauton. Hyvin liikkui ja kiva ajella. Jos pitäisi autolla enemmän ajella niin heti hankkisin sellaisen.

On käsittämätöntä, että valtiovalta ei sähköauton käytössä lainkaan tule vastaan. Toivotaan, että maan uusi hallitus tuon asian korjaisi. (oliko se niin, että ns. "diesel-verokin" pitää maksaa?)

Vaasassa pahin ilman saatuttaja on liikenne. Sähköauto ei päästä mitään kaupunki-ilmaan. Joku kertoi, että litiuma-kut ovat tulossa myös sähköautoihin ja olisi sitten varsinainen läpimurto (paino+toimintasäde+akun ikä). Ehkä Kari osaa kertoa lisää?

Offline Kari Lajunen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 7817
  • Gender: Male
  • Kerro tästä foorumista mahdollisimman monelle.
    • View Profile
    • Oivakaihdin Oy
    • Email
Re: Auto, vain ympäristöongelma?
« Reply #42 on: 02. 04. 2007 21:09 »
(oliko se niin, että ns. "diesel-verokin" pitää maksaa?)

  Joku kertoi, että litiuma-kut ovat tulossa myös sähköautoihin ja olisi sitten varsinainen läpimurto (paino+toimintasäde+akun ikä). Ehkä Kari osaa kertoa lisää?

Joo totta se on.  Dieselvero vaan muutti nimeään käyttövoimaveroksi mutta sama asia.

Litiumakut ovat myrkyttömiä ja aikamoinen läpimurto akkuteknologiassa.  Litiumakut ovat kolme
kertaa tehokkaampia painoonsa nähden.  Eli samalla painolla saadaan kolminkertaiset ajokilometrit mutta ei siinä kaikki.  Litiumakut voidaan ajaa täydestä tyhjään ilman, että ne kärsivät.  Lyijyakuilla (jotka autossani on) ei voi ajaa kuin puolityhjäksi.  Muuten saa sanoa akuille hyvästit kahden vuoden kuluttua.  Puolityhjäksi ajaen lyijyakut kestävät hyvin hoidettuna 6 vuotta.  Vastaavasti litiumakut kestävät nykytietojen mukaan 10 vuotta.  Litiumakuissa ei ole mitään mikä raaka-aineiltaan maksaisi lyijyakkua enemmän joten sen hinnanalennusta voimme odottaa lähiaikoina.  Eli nyt on oikea aika hankkia lyijyakulla toimiva auto ja sitten 5-6 vuoden päästä vaihtaa samaan autoon litiumakut.  Litiumakkujen hinta on nyt noin kymmenkertainen lyijyakkuun nähden jos sen tehoja mitataan.  Eli koska litiumia mahtuu samaan tilaan kolminkertainen määrä, tekee se hintaa 30 kertaa enemmän kuin lyijyakulle jos sama tila täytetään.  Vastaavasti sitten ajomatka pitenee oikeasti 9 kertaa ja kun huomioidaan ajo tyhjästä tayteen niin teho on 18 kertaa enemmän.  Tähän perustuu litiumin ylivoima mutta ei siinä kaikki.  Litiumakut voidaan ladata paljon nopeammin kuin lyijyakut joten siinäkin saadaan lisää etua.  Nykyiset lyijyakut voidaan ladata 16 ampeerilla.  Voimavirtaa on kokeiltu jolloin ampeerit on ainakin tuplaantuneet ja silloin akusto kuumeni.

Tapio on käynyt useammankin kerran tutustumassa sähköautooni joten kiitos siitä.

Tarkoitukseni on kesällä lähteä sähkömopedilla jonkun moporyhmän mukaan ja katsoa kuinka se pärjää muiden joukossa.
Lähetä tieto tästä ketjusta henkilölle jota arvelet sisällön kiinnostavan ja kavereillesi alareunan "Lähetä Aihe" nappulasta.  Tämä on ainoa keino kertoa tästä foorumista.

Eric Sardinas

  • Guest
Re: Auto, vain ympäristöongelma?
« Reply #43 on: 03. 04. 2007 06:06 »
Sähköauto on tietenkin periaatteessa hyvä asia ja hyvä niin kauan kun niillä joku ajelee. Mutta valitettavasti, niin harva voi sellaista käyttää, koska sähköauton toimintasäde on niin pieni ja latausaika aktiiviselle ikuisuus. Tämä estää auton tehokkaan käytön sellaiselle, joka todellakin käyttää autoa paljon. Siksi en oikein jaksa syttyä Tapion tekosyyhyn "jos tarvitsisin enemmän autoa". Eikös se ole toisinpäin, elikkä jos ajat vähän ja kaupungissa, niin silloin kannattaa ostaa sähköauto?

Tavallisella kaupungissa asuvalla pitäisi olla kaksi autoa, sähköauto, jolla tsombailee kaupungissa ja toinen, jollain muulla polttoaineella käyvä auto, jolla sitten ajaa mökille.

Yksityisautoilijalle sähköautosta ei ole paljonkaan iloa nykyisellä konseptilla, tosin joillekin kaupungissa operoiville yrityksille se voisi olla mainio peli.

Toiseksi, sähköhän tulee töpselistä... Elikkä mitä tapahtuisi, jos sähköauto saisi yhtäkkiä suuren suosion? Kansantalous romahtaisi, tai sitten valtion tulisi panna nämä autot verolle, peittääkseen verotulot, jotka katosivat bensiini/diiseli autojen mukana. Veikkaan, että käyttökustannukset nousevat suosion mukaan ja niin kauan kun käyttäjiä on vähän, sähköauton käyttö on myös edullista. Mutta annas olla jos niiden määrä nousee sen verran, että se alkaa näkyä huoltoasemien tuloissa...

Ja sitten jälleenmyynti. Sähköautohan pannaan tietenkin liikenteeseen sopivasti ennen kun on aika vaihtaa akut. Ja kuka sen silloin ostaa? Tai sitten pitää hankkia uudet akut, että pääsee eroon siitä... 
Sähköautossa on myös muut perinteiset huoltokohteet, kuten esim. jarrut, voimansiirto, sähköjärjestelmä yms. Jos kaiken tämän lisäksi pitää sijoittaa vielä paljon akkuihin, niin mikä on lopputulos? Sekö, että sähköauto löytää tiensä hajottamolla huomattavasti bensiiniautoa aikaisemmin?

Ei. En usko sähköautoon missään suuremmassa mitassa. Eikä näytä uskovan suuri massakaan, sillä sähköautohan on ollut jokaisen saatavissa jo vuosia, mutta ei vaikuta saavan tuulta siipiensä alle. Miinukset eivät kertakaikkiaan nouse plussien yläpuolelle. 

Offline Kari Lajunen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 7817
  • Gender: Male
  • Kerro tästä foorumista mahdollisimman monelle.
    • View Profile
    • Oivakaihdin Oy
    • Email
Re: Auto, vain ympäristöongelma?
« Reply #44 on: 03. 04. 2007 06:06 »
Tavallisella kaupungissa asuvalla pitäisi olla kaksi autoa, sähköauto, jolla tsombailee kaupungissa ja toinen, jollain muulla polttoaineella käyvä auto, jolla sitten ajaa mökille. 

Totta näin se on

Yksityisautoilijalle sähköautosta ei ole paljonkaan iloa nykyisellä konseptilla, tosin joillekin kaupungissa operoiville yrityksille se voisi olla mainio peli

Tuokin on totta mutta konseptit ovat erilaiset eri ihmisillä.  Jos on säännöllinen työmatka enintään 25 km ja lataus työpaikalla ainakin 5 tuntia niin silloin sähkäri on mitä paras työmatka-ajoneuvo nimenomaan yksityiselle.
Quote


Mutta annas olla jos niiden määrä nousee sen verran, että se alkaa näkyä huoltoasemien tuloissa...

Pelkään pahoin, että olet tuossakin oikeassa

Ei. En usko sähköautoon missään suuremmassa mitassa. Eikä näytä uskovan suuri massakaan, sillä sähköautohan on ollut jokaisen saatavissa jo vuosia, mutta ei vaikuta saavan tuulta siipiensä alle. Miinukset eivät kertakaikkiaan nouse plussien yläpuolelle.

Niin luulisi muttakun sähköautoja ei ole ollut saatavissa kuin yhdestä paikasta nimeltä Järvenpää.   Autoliikkeet eivät voi tai halua myydä niitä tietojeni mukaan.  Uskon, että jos tarjontaa olisi ollut enemmän, olisi suosiokin suurempi.  Syynä lienee pienempi myyntikate.  Ainakin sähkömopojen kanssa näin on ollut sekä vaikka mainontani on ollut pientä, olen kuitenkin myynyt yhden sähköauton Pietarsaareen.  Se on juuri nyt valmis ja se toimitetaan tällä viikolla.  Ellen minä sitä olisi myynyt, se olisi siis edelleen myymättä.  Toinen kauppa on menossa siten, että kun asiakas saa myytyä oman autonsa niin sen pääomalla hän ostaisi sähköauton.  Tämäkään paikka ei ole Vaasassa.  En edes muista missä, mutta kaukana kumminkin.
Lähetä tieto tästä ketjusta henkilölle jota arvelet sisällön kiinnostavan ja kavereillesi alareunan "Lähetä Aihe" nappulasta.  Tämä on ainoa keino kertoa tästä foorumista.

Eric Sardinas

  • Guest
Re: Auto, vain ympäristöongelma?
« Reply #45 on: 03. 04. 2007 08:08 »
Tuokin on totta mutta konseptit ovat erilaiset eri ihmisillä.  Jos on säännöllinen työmatka enintään 25 km ja lataus työpaikalla ainakin 5 tuntia niin silloin sähkäri on mitä paras työmatka-ajoneuvo nimenomaan yksityiselle.

Niin, jos omaa tosi säännölliset ja puukontarkat elämäntavat. Jos asuu hieman kaupungin ulkopuolella, eikä työpaikalla ole mahdollisuutta lataukseen, niin perjantaina tekee tenät, kun pitää käydä työmatkan lisäksi sitten vielä ostoksilla ja viinakaupassa. Silloin on epävarmaa riittääkö virtaa takaisin kotiin. Ja sitten kun on päässyt kotiin, niin auto on piuhassa. Tämä on harmi, jos jäi sinappi ostamatta:-)

Quote
Niin luulisi muttakun sähköautoja ei ole ollut saatavissa kuin yhdestä paikasta nimeltä Järvenpää.   Autoliikkeet eivät voi tai halua myydä niitä tietojeni mukaan.


- Autokauppiaita ja autonvalmistajia ohjaa vain ja ainoastaan yksi asia; he pyrkivät myymään sellaisia tuotteita, joiden perään asiakkaat kyselevät. Jos normaalikäyttäjä alkaisi vaatimaan sähköautoja suuremmassa mitassa, niin pian niitä saisi joka lähtöön - ja tämän mukana homma tietysti myös kehittyisi, sillä sähköautohan ei ole missään nimessä tiensä päässä, pikemminkin päinvastoin.

Painotan kuitenkin kaikesta huolimatta, että juuri tänä päivänä maailman tarvitsee Kari Lajusia enemmän kuin koskaan ja henkilökohtaisesti pidän peukkuja sinulle ja toivon, että myynti jatkaa nousuaan jyrkästi.

Keep on rocking!

Offline Tapio Osala

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 3634
    • View Profile
    • http://TapioOsala.com
Re: Auto, vain ympäristöongelma?
« Reply #46 on: 03. 04. 2007 08:08 »
Siksi en oikein jaksa syttyä Tapion tekosyyhyn "jos tarvitsisin enemmän autoa". Eikös se ole toisinpäin, elikkä jos ajat vähän ja kaupungissa, niin silloin kannattaa ostaa sähköauto?

Tavallisella kaupungissa asuvalla pitäisi olla kaksi autoa, sähköauto, jolla tsombailee kaupungissa ja toinen, jollain muulla polttoaineella käyvä auto, jolla sitten ajaa mökille.

Yksityisautoilijalle sähköautosta ei ole paljonkaan iloa nykyisellä konseptilla, tosin joillekin kaupungissa operoiville yrityksille se voisi olla mainio peli.
Se on pikemminkin näin: jos ajat paljon (joka päivä) ja kaupungissa niin silloin sähköauto olisi nannaa. Vaasasta Laihialla työssäkäyvälle olisi se mainio menopeli. Ja tosiaan esim. Lajusen kaltaiselle firmalle (Kaihdinliiike) joka tekee lyhyitä ajoja kaupungilla ja aina konttorille tultuaan voi laittaa auton lataukseen, on sähköauto mitä parhain - ja edullisin.

"Diesel-veron" ja akkujen pääomakustannukset saa helposti katettua.

Mietin kyllä ihan vakavasti auton hankintaa ihan periaatteellisista syistä. Kun vielä lataisi akut tuulisähköllä niin olisi aika hyvä omatunto ilmaston lämpenemisen suhteen. (Nykyisillä ajoillani kyllä km-kustannukseni valitettavasti tuplaantuisivat ja akut vaativat huoltoa vaikkei autolla ajakaan. Nojakki on vehje, joka kulkee pienimmällä energialla...)

Myyntiä auttaisi jos olisi tarjolla useampia korimalleja. Itseä kiinnostaisi pieni h-automalli. Ehkäpä syy vaisuun tarjontaan löytyy autoteollisuuden ja öljyteollisuuden epäpyhästä liitosta?

Quote
- Autokauppiaita ja autonvalmistajia ohjaa vain ja ainoastaan yksi asia; he pyrkivät myymään sellaisia tuotteita, joiden perään asiakkaat kyselevät.
Autokauppakin myy sellaisia tuotteita, joista saa parhaan voiton. Kysyntää on helppo mainonnalla luoda. Kyllä kännykkäkin kehitettiin ennenkuin mummot sitä osasivat kysellä.

Kyllä tässä olisi mielenkiintoinen markkinarako. Pitäsi saada ostaa joltain modernilta atuotehtaalta muutamaa korimallia ilman moottoreita. Sitten ABB Vaasa ja Vacon säätäisivät sähkömoottorit ja a'vot - Vaasassa olisi energiaklusterin edellyttämää uutta osaamista - sähköautotehdas!

Offline Kari Lajunen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 7817
  • Gender: Male
  • Kerro tästä foorumista mahdollisimman monelle.
    • View Profile
    • Oivakaihdin Oy
    • Email
Re: Auto, vain ympäristöongelma?
« Reply #47 on: 03. 04. 2007 09:09 »


Niin, jos omaa tosi säännölliset ja puukontarkat elämäntavat. Jos asuu hieman kaupungin ulkopuolella, eikä työpaikalla ole mahdollisuutta lataukseen, niin perjantaina tekee tenät, kun pitää käydä työmatkan lisäksi sitten vielä ostoksilla ja viinakaupassa. Silloin on epävarmaa riittääkö virtaa takaisin kotiin. Ja sitten kun on päässyt kotiin, niin auto on piuhassa. Tämä on harmi, jos jäi sinappi ostamatta:-)

 

Kiitoksia Erik.  Viittauksesi "puukontarkkaan elämäntapaan" pitää kyllä paikkaansa.  Minulla on Keskiviikkoisin aivan "puukontarkka" ajoreitti.  Jos se eroaa piirunkin niin joudun lainaamaan vaimon autoa.  Meillä on sellainen systeemi, että jos autoni toimintasäde ei riitä, niin ajan autoni vaimoni työpaikalle ja otan hänen autonsa.  Jos en ehdi palauttamaan niin hän tulee sähköautolla kotiin.  Jos ehdin palauttamaan niin hän ei edes huomaa tapahtunutta.  Kyllä minulle muutenkin tulee pari kertaa kuukaudessa tilanne jolloin joudun tuon tekemään sekä olen varautunut siihen, että joudun vuokraamaan pakettiauton esim. markiisiasennuksille jossei se tällä kulkeudu.  Kaikki tämä perustui laskelmiin.  Alkuperäinen ajatukseni oli pitää rinnalla toistakin pakettiautoa mutta myin sen kuitenkin pois.  Nyt vapautui autotallikin eikä säilytyksestä tule kuluja.
Lähetä tieto tästä ketjusta henkilölle jota arvelet sisällön kiinnostavan ja kavereillesi alareunan "Lähetä Aihe" nappulasta.  Tämä on ainoa keino kertoa tästä foorumista.

Eric Sardinas

  • Guest
Re: Auto, vain ympäristöongelma?
« Reply #48 on: 03. 04. 2007 10:10 »
Kari, olet siitä harvinainen kauppias, ettet pelkää puhua asioista niiden oikeilla nimillä. Nostan hattua!

Eric Sardinas

  • Guest
Re: Auto, vain ympäristöongelma?
« Reply #49 on: 03. 04. 2007 10:10 »
Se on pikemminkin näin: jos ajat paljon (joka päivä) ja kaupungissa niin silloin sähköauto olisi nannaa.

Ei, vaan juuri niinkuin Kari kertoo. Usein ja lyhyitä lenkkejä. Jos ajat paljon, niin milloin ennätät lataamaan akkuja?

Elikkä juuri näin:

Quote
Vaasasta Laihialla työssäkäyvälle olisi se mainio menopeli. Ja tosiaan esim. Lajusen kaltaiselle firmalle (Kaihdinliiike) joka tekee lyhyitä ajoja kaupungilla ja aina konttorille tultuaan voi laittaa auton lataukseen, on sähköauto mitä parhain - ja edullisin.

Quote
Ehkäpä syy vaisuun tarjontaan löytyy autoteollisuuden ja öljyteollisuuden epäpyhästä liitosta?

Ei, vaan kalliit investoinnit ja kehittelykustannukset. Autonvalmistajat eivät tee mitään vapaa-ehtoisesti. Aina pitää olla joko houkutin, tai pakote.

Quote
Autokauppakin myy sellaisia tuotteita, joista saa parhaan voiton.

- Kuka? Tarkoitatko autokauppiasta, vai valmistajaa? Autokauppias saa omansa, oli sitten kysymys sähköautosta, tai perinteisestä bensiinikäyttöisestä. Valmistaja myy taas usein autojaan jopa tappiolla, mutta korvaa nämä tappiot sitten vara-osa myynnillä, verovähennyksin ja yleensähän autonvalmistajalla on sitten siinä sivussa myös muuta toimintaa tukemassa, esim. rahoitusta, vakuutuksia jne. 

Quote
Kysyntää on helppo mainonnalla luoda.


- Kyllä. Tämän päivän asiakas on tosin aika tietoinen siitä mitä ostaa, kun on kysymys pyhästä lehmästä, autosta. Mainonta toimii, jos on mitä mainostaa, elikkä asiakas pitää vakuuttaa siitä, että hankinta on oikea.

Quote
Kyllä kännykkäkin kehitettiin ennenkuin mummot sitä osasivat kysellä.

- Aivan. Kännykkä on taas vähän eri juttu. Ennen sitä ei tarvittu ja niitä ensimmäisiä omistajiakin katsottiin vinoon. Ihminen kehitti tämän tarpeen vain muutamassa vuodessa ja tänä päivänä pummitkaan eivät ole tulevinaan toimeen ilman kännykkää.

Quote
Kyllä tässä olisi mielenkiintoinen markkinarako. Pitäsi saada ostaa joltain modernilta atuotehtaalta muutamaa korimallia ilman moottoreita. Sitten ABB Vaasa ja Vacon säätäisivät sähkömoottorit ja a'vot - Vaasassa olisi energiaklusterin edellyttämää uutta osaamista - sähköautotehdas!

- Ja kyllä, ideana loistava, mutta kallis toteuttaa. Vaikka on kysymys sähköautosta, niin sen markkinoille tuonti maksaa rahaa. Jokainen viranomainen on käsi pitkällä, kun aletaan esittelemään uusia tuotteita. Tällainen projekti vaatii rutosti mammonaa. En tosin tyrmää sitä ja näkisin mielelläni sen, että joku uskaltaa ryhtyä moiseen.

Offline Professional

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 4930
  • Yhtä köyttä Yhdistykset Siperiaan.
    • View Profile
Re: Auto, vain ympäristöongelma?
« Reply #50 on: 03. 04. 2007 12:12 »
Kari, olet siitä harvinainen kauppias, ettet pelkää puhua asioista niiden oikeilla nimillä. Nostan hattua!

Vähän offtopiccina,

Karin kanssa näyttäisi myös reilulta ja toimivalta tuo varsinainen kaihdinkauppakin,
johon kuuluu myös muutkin verholauta sydeemit, nippeleineen.

Erityisesti pidin, näin saneeraajan näkökulmasta, tuosta kotiin asti tuotavasta mittatilaustyöstä,
joka silti, niin hinta / laatusuhteeltaan, kuin toimitusvarmuudeltaankin,
näytti olevan edullista, kuin myös kympin arvoista, asiantuntevuutensakin ohella.

Vaikka itse toimin vain työnsuorittajana, on tämänkaltainen yrittäjämalli, kullan kallista.

Offline Kari Lajunen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 7817
  • Gender: Male
  • Kerro tästä foorumista mahdollisimman monelle.
    • View Profile
    • Oivakaihdin Oy
    • Email
Re: Auto, vain ympäristöongelma?
« Reply #51 on: 04. 04. 2007 10:10 »
Kiitos.  Olen nyt saanut niin paljon kiitosta, että olen melkein sanaton.  Ainakin
ajatukseni meivät sen verran sekaisin, että sivuaisin auton ja ympäristöongeman
toisellakin tavalla.  Hyvä ympäristöteko on myöskin jättää auto kotiin ja ajaa
matka sähköpolkupyörällä tai jopa sähkömopolla.  Sähköpolkupyörällä ajelu on niin
kevyttä, että se ei ole enää kunnosta kiinni.  Sähköpolkupyörällä ei pääse kovin
lujaa koska sen moottori lopettaa avustuksensa kun on saavutettu 25km/h.  Joka
tapauksessa sanoin viime lauantaina pojalleni, että "pidä sinä nyt vapaata mainos-
jakelusta ja anna minun tehdä se".  Otin sähköpolkupyörän ja lähdin sillä matkaan.
Mainoksien jakoalue oli Pukinkulmalta Karitielle, ja sieltä Bonäsintietä ( Luonnollisesti
omat mainokseni sähköpyörästä menivät siinä samassa)
Panimotielle ja sieltä Kroonantietä takaisin pukinkulmalle.  Kokemus oli suorastaan
mahtava.  Tuli mieleen, että "onko oikein, että tämän voi tehdä näin helpolla".
Sähköpolkupyöräily ei sinänsä ole ympäristöteko mutta jos voi sen sijaan jättää
auton kotiin ja tehdä sen sähköpyörällä niin silloin se on.  Tietenkin vielä parempi
ympäristöteko on ajaa tavallisella pyörällä mutta jääkö se sitten kotia?

Tämä on taas mainospuhe, mutta myymällä näitä sähköpyöriä saadaan siinä, ehkä joku
bensa- tai dieselmoottori jäämään pihalle.
Lähetä tieto tästä ketjusta henkilölle jota arvelet sisällön kiinnostavan ja kavereillesi alareunan "Lähetä Aihe" nappulasta.  Tämä on ainoa keino kertoa tästä foorumista.

Offline Professional

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 4930
  • Yhtä köyttä Yhdistykset Siperiaan.
    • View Profile
Re: Auto, vain ympäristöongelma?
« Reply #52 on: 04. 04. 2007 11:11 »
Itse perus introon viitaten, varsinainen ympäristötekohan olisi jättää koko moottoriliikenne,
eli tavallisen kulkijan näkökulmasta autoilu, sen perusteltujen syiden vaatimalle kansan osalle.

Sitähän ei ole esimerkiksi, mukavuus, vaan yhteysongelmat, niiden laajuuden mukaan.

Tämä perustavaa laatua oleva ympäristöongelmahan on juuri kasvanut mukavuudentavoittelu,
perustarpeeksi naamioituna, jolla Ericin viittaus kännyköistä sopii enemmän, kuin nenä päähän.

Eli jopa pummeilla, perseaukisesta puhumattakaan, näyttäisi olevan perustarpeena auto,
joka tässä elintasoluokassa, löytyy lähinnä "diilereiltä", tai jopa Suvilahden autohajottamolta.

Ympäristöongelmat näiden tuhansien vispilöiden suhteenhan sitten jo tiedetään.

Tämän sydeemin päälaelleen kääntäminen, eli kansalliseen liikuntaan satsaaminen,
tuottaisi sitten jo taasen turhautuneesta kansasta poiketen, henkisesti ja ruumiillisesti
terveen kansakunnan, luontonsa ohella, jolle kelpaisi jo vireyteensä liittyen halvemmatkin duunit,
stressinsietokyky, kuin myös laadukkaampi terve elämä, muihin tärkeämpiin elämän arvoihin liittyen.

Tämä perustehan todellisuudessa on äärettömän naivi, tärkeimpään pointtiinsa, eli kulutuksen kasvuun tähtäävässä yhteiskunnassa, mutta henkilökohtainen kokeilu on kuitenkin vapaaehtoista yksilötasolla, kuin myös 99 % elämänlaatua taatusti parantavana.

Kärjistykset tarpeeseen vedoten, ovat kansalais autoilun suhteen hyvin yleisiä, kuin mitä moninaisimpia
ja monille riittää jo pelkkä "indeksin" tasoitus, siihen varaa omaavaan nähden.

Huvittavinta näiden "perustarpeiden" osalta on myös se seikka, että mitä nopeammin kehitys kulkee,
sen nopeammin tämä kehitys mielletään perustarpeeksi. (vrt. kännykkä ja sen kehitys)
« Last Edit: 04. 04. 2007 11:11 by Professional »

Eric Sardinas

  • Guest
Re: Auto, vain ympäristöongelma?
« Reply #53 on: 04. 04. 2007 13:01 »
Ajatella, jos sellaiseen sähköpyörään saisi vielä pienen älykkään laturin. Sellaisen joka lataa akkua alamäessä. Sellaisen, jossa olisi ulosotto myös kännykälle ja Mp3 soittimelle ja piikkikikin hieromasauvalle. Siinä voisi sitten ladata kaiken tarpeellisen esim. työmatkalla.

Olen monesti ajattellut autonmoottorin vanhaa konseptia. Periaatteessa sama patarauta kuin 100 vuotta sitten. Ja sama periaate; ilmaa, polttoainetta ja kipinä. Milloin tulee todellakin jotain uutta ja sen verran mullistavaa, että voidaan puhua kulkuneuvojen uudesta tulemisesta?

Joskus tuntuu siltä, että tällaiseen uuteen tulemiseen tarvitaan hengitysvaikeuksia. Siihen asti puhutaan vaan rahasta.

Offline Kari Lajunen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 7817
  • Gender: Male
  • Kerro tästä foorumista mahdollisimman monelle.
    • View Profile
    • Oivakaihdin Oy
    • Email
Re: Auto, vain ympäristöongelma?
« Reply #54 on: 06. 04. 2007 20:08 »
Maailma silloin jos sähköauto olisikin kehittynyt siten kuin polttomoottoriautot
kehittyivät.  Oletusarvona on että ympäristöystävällinen litiumakusto olisi keksitty
ajat sitten.

Henkilö A: Tiedätkö, sähköauton rinnalle kaavaillaan polttomoottoriautoa.  Siis
kuulin siitä aivan hassuja asioita mutta silti sellaisia aiotaan sarjavalmistaa.
Niissä on sisällä räjähtävää vaarallista polttoainetta.  Se räjähtää niin voimak-
kaasti, että ihmiset voivat palaa autoonsa jos eivät pääse sieltä pois.

Henkilö B:  Ei voi olla totta.  Kuka uskaltaa ajella sellaisella.  Eli jos ajaa
kolarin niin se voi räjähtää.  Älä nyt hulluja puhu.

Henkilö A: Sitten ne käyvät äänekkäästi.  Enää ei voi esim. yöllä myöhään tulla
kotiin ilman, että naapurit kuulevat.

Henkilö B:  Kyllä nyt hassuttelet.  Ei kai autosta nyt ääntä sentään tule.  Eihän
silloin kuule edes linnun laulua.

Henkilö A:  Sitten niiden käydessä niistä tulee myrkyllistä pakokaasua.  Niin myr-
kyllistä, että turvallisin tapa säilyttää autoa on erillisessä tallissa irti
talosta tai omalla sisäänkäynnillä ulkoa.

Henkilö B:  Uskomatonta.  Me menemme aina suoraan eteisestä autohuoneeseen.
Kuka nyt ulkokautta autoon menee.  Siis ensin eteisestä ulos ja sitten taas
sisälle auto....pitäisikö sanoa autotalliin.  Siellähän voi kastua tai ainakin tulee kylmä.  Kyllä autoon pitää päästä suoraan 

Henkilö A:  Koska ne ovat polttomoottoreita niin ne kehittävät lämpöä.  Yksi autohan
ei paljon mitään tee mutta ajattele jos kaikki nykyiset autot olisivat polttomoottoriautoja.  Niitähän on miljoonia.  Miljoona autoa vastaa ehkä yhtä
tulivuorta. 

Henkilö B:  Tulivuori purkautuu silloin tällöin mutta jos joka päivä niin sehän
jo lämmittäisi ilmastoa ja vuosien kuluttua huomattaisiin, että ilmasto alkaa
lämpenemään.  Se tuo kaikenlaisia tuntemattomia vaikutuksia.  Napajäät alkaisivat
sulaa ja voisi tulla hirmumyrskyjä ja monet kuolisivat.  Ei tuollainen voi olla
mitenkään suosittu auto.  Kuka tuollaista nyt haluaisi?  Kuinka noin hassuja
voidaan edes kehitellä?  Vaarallistahan tuo on.

Henkilö A:  Niistä autoista ei saisi edes sähköä.

Henkilö B:  Että mitä?  Minulla ei kesämökillä ole sähköä koska otan sen aina
sähköautostani.  Siis jos haluaisi sähköt mökille niin sitten ne pitäisi olla samanlainen sähköliittymä kuin kotonakin.  Älytöntä maksaa sellaisesta joka päivältä mitä käyttää vain viikonloppuisin.  Jokuhan voisi käyttää luvatta minun sähköä kesämölilläni.  Kyllä jokaisella pitää olla omat sähköt mukana.  Aina on ollut.

Lähetä tieto tästä ketjusta henkilölle jota arvelet sisällön kiinnostavan ja kavereillesi alareunan "Lähetä Aihe" nappulasta.  Tämä on ainoa keino kertoa tästä foorumista.

Offline Tapio Osala

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 3634
    • View Profile
    • http://TapioOsala.com
Re: Auto, vain ympäristöongelma?
« Reply #55 on: 06. 04. 2007 23:11 »
Ihan hyvä juttu on sähkö(pysty)pyöräkin, vähentäessään tarpeetonta autoilua. Saa siinäkin vähän liikuntaa ja juuri jakelutehtävissä hyvä väline.
Pystypyörissä on se ongelma, että niillä kaatuu helposti ja kolaroidessa tulee vakaviakin vammoja.

Vähän samanlaisen keskustelun kuin Kari yllä voisi kuvitella, mitä olisi tapahtunut jos pystypyörätehtailijat eivät olisi saaneet 1930-luvulla kansainvälistä pyöräilyliittoa UCI (Union Cycliste Internationale) kieltämään nojakkeja kilpailuistaan. Nojakithan olivat nöyryyttäneet pystypyörät kilpailuissa...

Pystypyöräonnettomuudet aiheuttavat suuren määrän kuolemia ja pysyviä vammautumisia + sairauspoissaoloja. Valtaosa vahingoista johtuu siitä, että ihminen on korkealla ja asfaltti on kovaa...

Jos siis nojakit olisivat saaneet kilpailla vapaasti pystypyörien kanssa niin me maikki ajelisimme nyt nojakeilla ja vaarallista pystypyörää tuskin hyväksyttäisiin liikenteeseen vaan olisi vain sirkuskäytössä oleva akrobaattivehje.

Myös nojakkeja varustetaan sähkömoottorein, sveitsissä tehdään jo sähköautoa lähentelevää velomobiilia (="kinneri"), jossa on jarruina laturit. Sveitsin mäkisessä maastossa ymmärään kyllä sähkömoottoritarpeen mutta en oikein täällä meidän lakeuksilla terveillä ihmisillä.
Tässä lyhyt nojakkiesite http://www.hpv-finland.org/nojaesite2007.pdf
tässä linkki omalle nojakkisivulleni http://netti.nic.fi/~tapioo/trike.html

Nojakilla on tunnin ajon ennätykset Sam Whittingham 84,215 km
Rosemarie Buhler 73,411 km (naiset).

Quote
Current WHPSC Records:
In 2002, Sam Whittingham broke the world speed record for the third year in a row by going 81.00 MPH!
In 2005, Damjan Zabovnik broke the European speed record by going 72.9 MPH facing backwards!
In 2005, Lisa Vetterlein set a new Women's world speed record, with a speed of 66.58 MPH.

Nojakit kulkevat siis vähemmällä energialla (=samalla energialla nopeammin) ja ovat turvallisempia.

On nojapyörästä muutakin hyötyä pystypyöräsatulaan verrattuna, varsinkin meille miehille... :)
Quote
Articles in Journal of Sexual Medicine report a direct link between cycling and erection problems. Studies of cyclists, including bicycling policemen in the US, have found that their erections are not only less frequent, but tend to last for shorter periods.

The elongated shape of bicycle seats could be responsible. Several new studies published in the journal have found evidence that, as a cyclist pedals, blood flow and oxygen to the genital area is cut off.
Dr Steven Schrader, a research biologist, warns that "the relationships between bicycle riding using a saddle and erectile dysfunction are now based on a high level of evidence" Lähde: Sexual problems linked to cycling /The Independen) By Marie Woolf
Published: 30 August 2005 http://news.independent.co.uk/uk/health_medical/article308960.ece





Offline Professional

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 4930
  • Yhtä köyttä Yhdistykset Siperiaan.
    • View Profile
Re: Auto, vain ympäristöongelma?
« Reply #56 on: 07. 04. 2007 13:01 »
Noniin myömämiehet.

Milläs sitten ajeltaisiin, jos pyörää ei olisi keksitty ? Eli käsissä olisi vain neliskulmainen palikka.

Millä vehkeet nostettaisiin ilmaan, räjähdysvoimalla, vai sähköllä ? Vai kenties telepatialla.

Tahtoo sanoa, että ihmiskunnan historiaan, saatikka maapallon historiaan nähden,
nämä uudet keksintönne ovat edelleen tosi nuoria, kuin myös lapsenkengissä,
lisääntyneeseen tekniikkaan, kuin myöskin suunnittelukapasiteettiin nähden.

Terveellisintä olisi palata Vihreiden malliin takaisin Hevoseen.

Myös tähän saastutuksen kehityskaareen viitaten, täytyy sanoa, että sen kehitys kuitenkin
noudattaa kiihtryvämpää kaarta itse kulkuvälineisiin, kuin teollisuuteenkin nähden,
eli tässä markkinataloudessa kaikenlainen saastesäästö puppu, on lähinnä naivia myömämiesten
markkinoimaa "vaihtoehto" politiikkaa, oman elintason turvaamiseksi.

Hauskaa sinänsä, mutta sokeata hapuilua paska housuissa..

Offline luopio

  • Kansalaisaktiivi
  • ***
  • Posts: 225
    • View Profile
Re: Auto, vain ympäristöongelma?
« Reply #57 on: 08. 04. 2007 18:06 »
Minä vähän ihmettelen sitä miksi ylipäätään niin paljon yleensä liikutaan. Kuinka suuri osa liikkumisista on tarpeellisia? (no tietysti kouluun ja töihin pitää jollakin mennä. Minä muutin työpaikan lähelle. Kun lapset oli pieniä nuiin muutettiin koulun lähelle.) Pääasiassa käpyttelen kotona ja apostolinkyydillä käväisen lähikaupassa (joka on uhanalainen). Tietty pyörällä käväisen kirkolla, jos on hyvä keli.

Offline Tapio Osala

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 3634
    • View Profile
    • http://TapioOsala.com
Re: Auto, vain ympäristöongelma?
« Reply #58 on: 07. 05. 2007 20:08 »
Tulipa täräytettyä ajatuksissa Laihialla valvontakameraan (78/60) ja pikavoitto tuli. Edellisestä olikin jo yli 30 vuotta joten merkittävä kustannuerä tuo ei silti keskimäärin ole vuodessa.

Tulipa mietittyä valvontakameroiden sijoituksia. Vaasassa paras paikka olisi Vaasanpuistikon alkupäässä, siinä missä rantaraitti ylittää vilkaan rekkaväylämme. Arvioisin, että n 90% autoista ajaa suojatien kohdalla ylinopeutta - molmeopiin suuntiin. Kun kamerat olisivat siis molempiin suuntiin siinä, niin valtio saisi aluksi melkosiesti lisätuloja - ja vähän ajan päästä liikenneturvallisuus lisääntyisi.

Nythän siinä suojatietä ylittävä tapattaisi itsensä monta kertaa minuutissa jos väylää lähtisi ylittämään. Joku turisti saattaa luulla, että se suojatie on siinä ihan sitä varten, että siitä voi jalankulkija turvallisesti mennä...

Toki siinä kunnon koroke tai liikennevalotkin auttaisivat (jalankulkija voisi painaa napista punaiset päälle autoille).
« Last Edit: 07. 05. 2007 20:08 by Tapio Osala »

Offline Kari Lajunen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 7817
  • Gender: Male
  • Kerro tästä foorumista mahdollisimman monelle.
    • View Profile
    • Oivakaihdin Oy
    • Email
Re: Auto, vain ympäristöongelma?
« Reply #59 on: 07. 05. 2007 21:09 »
Nuo korokkeet ovat tehokkaita.  Pari kertaa on tullut täräytettyä korokkeeseen, että on meinannut sähköt sammua.  Kovilla renkailla ajavalle sähköautoilijalle tuollainen koroke on painajainen.  Ennen saatoin isorenkaisella autolla ajaa koroikkeiden yli vauhtia hiljentämättä.
Lähetä tieto tästä ketjusta henkilölle jota arvelet sisällön kiinnostavan ja kavereillesi alareunan "Lähetä Aihe" nappulasta.  Tämä on ainoa keino kertoa tästä foorumista.

Eric Sardinas

  • Guest
Re: Auto, vain ympäristöongelma?
« Reply #60 on: 08. 05. 2007 08:08 »
Tulipa täräytettyä ajatuksissa Laihialla valvontakameraan (78/60) ja pikavoitto tuli. Edellisestä olikin jo yli 30 vuotta joten merkittävä kustannuerä tuo ei silti keskimäärin ole vuodessa.

Olen kunnostaunut tässä asiassa. Minulla on aina taskussa tuore ajokortti ja välillä ei sitten ollenkaan.

Eric Sardinas

  • Guest
Re: Auto, vain ympäristöongelma?
« Reply #61 on: 23. 05. 2007 08:08 »
Norjalaiset suunnittelevat kieltoa autoille, jotka kulkevat ainoastaan bensiinillä. Näin myös Kaliforniassa, jossa suunnitellaan samoja linjoja. Norjalaiset mainitsevat, että ajankohta tällaiselle kiellolle olisi jo 7 vuoden kuluttua.

EX-Vaasalainen

  • Guest
Re: Auto, vain ympäristöongelma?
« Reply #62 on: 23. 05. 2007 10:10 »


Hyvä..nyt vain täällä Vaasassakin se joukkoliikenteen kuljetus kuntoon Sporat kolisteleen ympäriinsä ja autot laitetaan museoon niin paitsi Lajusen sähköbiillit ja mopedit :)

Offline Professional

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 4930
  • Yhtä köyttä Yhdistykset Siperiaan.
    • View Profile
Re: Auto, vain ympäristöongelma?
« Reply #63 on: 23. 05. 2007 12:12 »
Norjallahan on tähän varaa, ei sen puoleen.

Maa, jonka valtionvelka Suomeen verraten yksilöä kohden, on päinvastoin n. 65,000 € tuloa per. lärvi, ("eläkevarastot"), voi todellakin kieltää bensiininkäytön ja kuitenkin myydä sen raaka aineen muualle.

Suomihan ei tähän pysty, Lajusista huolimatta.

Veroa silti voidaan korottaa silti lähes jatkuvasti, kunha pidetään huoli ajoneuvokannan kulutuksen
vähentämisen jatkuvasta kehityksestä.

Käytännössähän tämä on + / -  0, jopa kulutusta lisäävä mekanismi, ns. uuden sukupolven
saasteettomampien ajoneuvojen suhteen. Koska aletaan ottamaan huomioon varsinainen
jatkuvasti kasvava ammattiliikenne, näiden samojen speksien nimeen ?

Käytännössä verotus on kaikkein paras pyöveli, vähän joka asiaan, aina perustoimeentulosta lähtien.

Jenkeissä siviiliautoilun suhteen kuulemma kipuraja löytyi jo n. 95 sentistä per. eurooppalainen litra.

Vuositasolla siis kulutuksen n. 2 % alenema, eli eri liikkumistapoihin , tai kimppaan satsaava malli.

Mitä tekisi Härmässä esim. 50 %, taitaisi korvaavia kulkumalleja löytyä aina väitöskirjoihin saakka.

Eric Sardinas

  • Guest
Re: Auto, vain ympäristöongelma?
« Reply #64 on: 24. 05. 2007 09:09 »
Miten niin Norjalla on tähän varaa, mutta Suomella ei? Takaan sinulle, että Suomi tulee perässä näissä päätöksissä. Kysymyshän on verotuloista. Mitä enemmän kansa polttaa bensiiniä, sitä enemmän kilisee valtion kassassa. Mutta varmasti myös sinä tiedät, että jos Suomi säätäisi jotain tällaisia lakeja, niin ensin mentäisiin kummastellessa ja opetellessa, mutta siinä vaiheessa kun bensiinistä saadut verovarat alkavat vähentyä, autoon keksitään uusia maksuja. Esimerkkinä joku akkujen huostaanottomaksu, tai töpselin käyttömaksu, hybriidivero... vain mielikuvitus asettaa tässä rajat. Lopputulos on oltava kuitenkin sama - valtion on saatava omansa, riippumatta siitä tulevatko rahat bensiinistä, vai muista energialähteistä. Mielummin niistä muista.

Offline Tapio Osala

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 3634
    • View Profile
    • http://TapioOsala.com
Re: Auto, vain ympäristöongelma?
« Reply #65 on: 24. 05. 2007 09:09 »
Valtiontalous on niin hyvässä kunnossa, että juuri nyt olisi sopiva aika tehdä sellaisia ekologisia energiaveroratkaisuja, jotka voisivat jopa vähentää hieman valtion verotuloja.

Suomihan on maailman kärmaita energiankulutuksessa/capita  ja CO2 päästörajat vativat todellisia muutoksia.

Ymmärtääkseni hallitusohjelmassa on asiasta sovittu ja muutoksia on luvassa.

Eric Sardinas

  • Guest
Re: Auto, vain ympäristöongelma?
« Reply #66 on: 24. 05. 2007 09:09 »
Mielestäni tässä ei ole muita jarruja, kuin itse prosessi ja sen jäykkyys. Hitaasti hyvä tulee. Autoja löytyy ja valmistetaan kyllä, kunhan niille vain löytyy ostajia.

Offline Kari Lajunen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 7817
  • Gender: Male
  • Kerro tästä foorumista mahdollisimman monelle.
    • View Profile
    • Oivakaihdin Oy
    • Email
Re: Auto, vain ympäristöongelma?
« Reply #67 on: 24. 05. 2007 09:09 »
Nimikekkiä Eric Sardinas käyttävä.
Olet tuossa aivan oikeassa.  Jo nyt kun ympäristöystävälliselle sähköautolle on kyselty verohelpotuksia niin yleensä valtiovalta viittaa siihen, että "eihän sähköstä nytkään tarvitse maksaa sellaisia veroja mitä esim. bensiinissä".  Tuo on aivan totta mutta vertaamalla haittaveroon autossa jossa sellaisia haittoja ei tule, ei vertailu ole ihan ainakaan "täsmävertailu".
Pelkään kuitenkin pahoin, että jos sähköautoilu yleistyy niin johan on joku mainitsemasi "töpselivero" jo kolkuttelemassa.  Niin kauan kun sähköautot ovat harvinaisia, voi oikeastaan vapaasti ajella "verovapaasti".  Itse käytän sumeilematta tätä vapautta hyväkseni.
Mainittakoon kuitenkin että "dieselvero" jonka nimi nykyään on hienommin "käyttövoimavero" pitää sähköautossa maksaa.  Se on muistaakseni 79€/vuosi.  

Akuston kierrätysmaksuhan on jo olemassa joten siihen ei niin helposti tule muutakuin korotuksia.  Tosin kun myrkytön litiumakusto valtaa alaa niin mitenkähän käynee tuolle maksulle.

Olen nyt ajellut 8 kuukautta sähköautolla.  En ole ostanut tippaakaan bensaa.  Järkevä ajomatka on 25km/latausväli.  Se on aika hyvin toteutunut.  Ajovaraa on 50 km tai enemmän joten tiellejäämisen vaaraa ei ole.  Tuo järkevä ajomatka perustuu siihen, että lyijyakusto on järkevintä
ajaa vain puolityhjäksi koska muuten sen käyttöikä lyhenee.  Kun myrkyttömien litiumakkujen
hinta halpenee niin vaihdan ne niihin.  Nykyisin litiumakkujen hinta on noin kymmenkertainen.
Otetaan huomioon, että halvimmat vesitettävät lyijyakut maksavat noin 2000 euroa.
Lähetä tieto tästä ketjusta henkilölle jota arvelet sisällön kiinnostavan ja kavereillesi alareunan "Lähetä Aihe" nappulasta.  Tämä on ainoa keino kertoa tästä foorumista.

Eric Sardinas

  • Guest
Re: Auto, vain ympäristöongelma?
« Reply #68 on: 24. 05. 2007 10:10 »
Niin, vaikka ajaisi merivedellä, niin se olisi niin kauan ilmaista, kun käyttäjiä on vähän. Sitten kun se yleistyy ja alkaa näkymään kansantaloudessa, niin siitä täytyy alkaa perimään veroa. Auto ja autoilu on yksi asia, joka pitää maata koossa. Jotenkin surkuhupaisa tilanne, jossa ympäristöystävällisemmälle autoilulle pitää alkaa keksimään maksuja.

Offline Peris

  • Kansalaisaktiivi
  • ***
  • Posts: 170
    • View Profile
Re: Auto, vain ympäristöongelma?
« Reply #69 on: 24. 05. 2007 14:02 »
Jostain luin juuri (olisiko ollut Kauppalehti), että markkinat ovat muuttumassa jopa Ameriikassa. Jenkeissä niin yleisten city- ym. maastureiden, SUV sikäläisittän, myynti on laskenut jopa romahdusmaisesti.

Jos isojen autojen tyyssijassakin markkinat suuntaavat jo itsekseen tähän suuntaan, niin kuinka iso muutos kulutuksen kohdistumisessa olisi, jos tätä kehitystä hiukan avitettaisiin valtion toimilla?

--peris
"Pessimismi on aivan turhaa, kun ei se auta mitään kuitenkaan"

Offline Professional

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 4930
  • Yhtä köyttä Yhdistykset Siperiaan.
    • View Profile
Re: Auto, vain ympäristöongelma?
« Reply #70 on: 24. 05. 2007 15:03 »
Jos kulutus on halpaa, se tulee poikkeuksetta lisääntymään.

Kallista: Seuratkaa Jenkkilän vastaavaa.

Suomessa kipurajaan ei vielä ole päästy ja siinä on toiminut laastarina vielä: Nousukausi.

Eric Sardinas

  • Guest
Re: Auto, vain ympäristöongelma?
« Reply #71 on: 24. 05. 2007 16:04 »
Jostain luin juuri (olisiko ollut Kauppalehti), että markkinat ovat muuttumassa jopa Ameriikassa. Jenkeissä niin yleisten city- ym. maastureiden, SUV sikäläisittän, myynti on laskenut jopa romahdusmaisesti.

Jos isojen autojen tyyssijassakin markkinat suuntaavat jo itsekseen tähän suuntaan, niin kuinka iso muutos kulutuksen kohdistumisessa olisi, jos tätä kehitystä hiukan avitettaisiin valtion toimilla?

--peris
Jos puhutaan SUV-autojen myynnistä numeroin, niin se on totta. Jos taas katsotaan markkinoita kokonaisuudessa ja verrataan siihen miten paljon sellä myydään kyseisiä autoja, niin tilanne on toinen. SUV:t myyvät yhä hyvin Amerikassa.

Offline Peris

  • Kansalaisaktiivi
  • ***
  • Posts: 170
    • View Profile
Re: Auto, vain ympäristöongelma?
« Reply #72 on: 24. 05. 2007 22:10 »
En tiedä, mutta Helsingin sanomat väittää seuraavaa:
"Amerikkalaiset autojätit ovat vaikeuksissa ulkomaalaisen kilpailun vuoksi. Joidenkin tulkinnan mukaan siksi, että ne rakensivat bensaa ryövääviä maasturimalleja, kun kilpailijat toivat markkinoille pieniä ja vähän kuluttavia – ympäristöystävällisiä – autoja.

Tilastot näyttävät, että maasturimallien kysyntä on viime aikoina vähentynyt ja aasialaiset perheautojen valmistajat, kuten Toyota, ovat kasvattaneet markkinaosuuksia."



Etsiskellessä tuota mainitsemaani uutista löytyi myös seuraava:

"New Yorkin pormestarin Michael Bloombergin kehittämän suunnitelman mukaan kaupungin 13 000 taksia vaihtuvat asteittain ympäristöystävällisempiin malleihin (hybrideiksi) vuoteen 2012 mennessä."
Lokakuuhun 2008 hybridi-takseja pitäisi olla 1000 ja vuosittain määrää kasvatetaan viidenneksellä, jotta tavoite saavutetaan 2012 mennessä. Pitkä siirtymäaika, mutta ihan hyvä suuntaus.

"Vuonna 2020 Toyota valmistaa pelkästään hybridi-autoja."


Ihan hyvä, mutta toisaalta. Elintaso nousee esim. Kiinassa. Kun Kiinassa ostetaan jokaiseen talouteen edes yksi auto, niin... Jossain oli arvailuja, että Kiina ohittaisi automyynnissä Yhdysvallat vuonna 2010. Ja vielä kun huomioi tämän eteen tulleen uutisotsikon: "Vanhat autot saavat toisen elämän Afrikassa. Viime vuonna Suomesta vietiin Etiopiaan 160 loppuun ajettua autoa." Siinä taas esimerkki ei-esimerkillisestä kierrätyksestä.

--peris
"Pessimismi on aivan turhaa, kun ei se auta mitään kuitenkaan"

Eric Sardinas

  • Guest
Re: Auto, vain ympäristöongelma?
« Reply #73 on: 25. 05. 2007 06:06 »
En tiedä, mutta Helsingin sanomat väittää seuraavaa:
"Amerikkalaiset autojätit ovat vaikeuksissa ulkomaalaisen kilpailun vuoksi. Joidenkin tulkinnan mukaan siksi, että ne rakensivat bensaa ryövääviä maasturimalleja, kun kilpailijat toivat markkinoille pieniä ja vähän kuluttavia – ympäristöystävällisiä – autoja.

Tilastot näyttävät, että maasturimallien kysyntä on viime aikoina vähentynyt ja aasialaiset perheautojen valmistajat, kuten Toyota, ovat kasvattaneet markkinaosuuksia."

Amerikkalaisten tapa valmistaa autoja tehtaalla on - ja on yhä auttamattomasti vanhentunut. Euroopassa ja Aasiassa automaatio ja halpa työvoima tekee sen, että amerikkalaisilla on mahdotonta kilpailla. Totta on myöskin tämä, että Amerikkalaiset panivat pitkään hanttiin, ennen kuin alkoivat valmistamaan pienempiä autoja. Varmasti myös siksi, kun poltto-aine on ollut aina Amerikassa suhteellisen halpaa.
Emme saa unohtaa myöskään tekniikkaa. Aasialaiset ja eurooppalaiset ovat sijoittaneet paljon tämän päivän tekniikkaan, kun taas amerikkalaiset käyttävät usein yllättävän vanhaa tavaraa autoissaan.
Amerikkalaiset antavat myös muotoilijoille vapaammat kädet, kun on kysymys uusista malleista. Ihan kiva juttu, mutta tällaisia autoja ei voi myydä ihmisille, jotka ovat vailla joka päivän käyttöautoja.

Quote
"Vuonna 2020 Toyota valmistaa pelkästään hybridi-autoja."

Toyota on tässä edellä kävijä ja sijoittaa julmalla kädellä hybriidi-autoihin. Mutta lähes jokaisella autonvalmistajalla on tänä päivänä suunnitelmissa hybridi-autoja ym vaihtoehtoisilla poltto-aineilla toimivia.
Toyotahan on yksin aiheuttanut harmaita hiuksia amerikan autoteollisuudelle. Yhdessä vaiheessa Toyota oli niin suuri uhka, että amerikkalaiset miettivät minkälaisiin toimenpiteisiin he ryhtyisivät. Ongelmana oli tosin se, kun Toyota valmistaa niin paljon autoja Amerikassa ja työllistää niin paljon amerikkalaisia, joten kovin tuntuviin toimenpiteisiin heillä ei ollut varaa alkaa. Noh, Toyotan toimitusjohtaja kertoi  ymmärtävänsä ja lupasi nostaa heidän tuotteidensa hintoja. Näin Toyota sitten myisi vähemmän autoja, voiton pysyessä kuitenkin ennallaan. Miten kävi? Toyotan myynti nousi hintojen nousun jälkeen....

Quote
Ihan hyvä, mutta toisaalta. Elintaso nousee esim. Kiinassa. Kun Kiinassa ostetaan jokaiseen talouteen edes yksi auto, niin... Jossain oli arvailuja, että Kiina ohittaisi automyynnissä Yhdysvallat vuonna 2010.


Lasketaan, että uusien autojen valmistus Kiinassa ylittää tänä vuonna 5 miljoonan auton rajan. Tämän päälle sitten kaikki tuontiautot.

Quote
Ja vielä kun huomioi tämän eteen tulleen uutisotsikon: "Vanhat autot saavat toisen elämän Afrikassa. Viime vuonna Suomesta vietiin Etiopiaan 160 loppuun ajettua autoa." Siinä taas esimerkki ei-esimerkillisestä kierrätyksestä.

Suomessahan on yhä se käytäntö, että kuorma-auton oveen tekstataan omistajan nimi ja paikkakunta. Muistan kun lehdessä oli kuva jostain mielenosoituksesta Chilessä. Kuorma-autojen lavoilla oli kymmeniä ihmisiä - ja ovessa oli jonkun suomalaisen liikennöitsijän nimi. Oletko pannut merkille, että autohajottamoilla on vähän kuorma-autoja? Suuri osa niistä viedään ulkomaille. Juuri Afrikkaan, mutta myös paljon Iraniin, Irakiin ja Etelä-Amerikkaan.


Offline Peris

  • Kansalaisaktiivi
  • ***
  • Posts: 170
    • View Profile
Re: Auto, vain ympäristöongelma?
« Reply #74 on: 25. 05. 2007 18:06 »
Näin nämä ympäristöseikat ovat monella tavalla monimutkaisia. Joku siirtyy ympäristöystävällisempään tekniikkaan, niin vanhan tekniikan hävittäminen saastuttaa, mutta niin saastuttaa myös vanhan tekniikan käytön jatkaminen jonkun toisen omistuksessa. Toivottavasti mahdollinen autoverotuksen uudistus Suomessa kuitenkin edesauttaisi autokannan uudistumista Suomessa laajamittaisesti. Suomalaisethan ajelevat yleisesti hyvin vanhalla autokannalla, mikä ei voi olla vaikuttamatta päästöihin saati liikenneturvallisuuteen -etenkin kun turvattomimmilla autoilla ajelevat yleensä kokemattomimmat kuskit.


Joskus annoin kertoa itselleni, että Vaasassa liikennöivät bussit olisi tuotu Uumajasta, kun ne eivät enää täytä ruotsalaisia ympäristönormeja. Pitääköhän tämä "tieto" paikkaansa?

--peris
"Pessimismi on aivan turhaa, kun ei se auta mitään kuitenkaan"

Offline Professional

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 4930
  • Yhtä köyttä Yhdistykset Siperiaan.
    • View Profile
Re: Auto, vain ympäristöongelma?
« Reply #75 on: 26. 05. 2007 12:12 »



Joskus annoin kertoa itselleni, että Vaasassa liikennöivät bussit olisi tuotu Uumajasta, kun ne eivät enää täytä ruotsalaisia ympäristönormeja. Pitääköhän tämä "tieto" paikkaansa?

--peris



Tuskin nuo rämisevät öljykamiinat täyttävät Ruotsin liikenteen muitakaan normeja.

Meillehän nämä normit tulevat yleensä aina jälkijunassa.

Eli joko aiheutettujen ja todettujen vahinkojen muodossa.
Taikka sitten EU:n, sekä muiden maiden painostamana.

« Last Edit: 26. 05. 2007 13:01 by Professional »

Eric Sardinas

  • Guest
Re: Auto, vain ympäristöongelma?
« Reply #76 on: 26. 05. 2007 21:09 »
Joskus annoin kertoa itselleni, että Vaasassa liikennöivät bussit olisi tuotu Uumajasta, kun ne eivät enää täytä ruotsalaisia ympäristönormeja. Pitääköhän tämä "tieto" paikkaansa?
Ei pidä. Suomessa ja Ruotsissa mennään samoin, EU:n säätämin ympäristönormein.

Offline Professional

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 4930
  • Yhtä köyttä Yhdistykset Siperiaan.
    • View Profile
Re: Auto, vain ympäristöongelma?
« Reply #77 on: 26. 05. 2007 21:09 »
Kyllä muistaakseni nämä dösät ostettiin aikoinaan juuri ennen näitä "normeja" ja nimenomaan
Ruotsin liikennekalustoon muutoinkin vanhoina.

Diilihän aiheutti myös aika melkoista haloota, näiden edullisempien vehkeiden "natinoiden" muodossa
juuri kustannuksiltaan käsistä karkaavien, sekä julkisen liikenteen matkustajapulan säästölinjan johdosta.

Älä nyt Erkki mee niin "lujaa" eteenpäin.

Eric Sardinas

  • Guest
Re: Auto, vain ympäristöongelma?
« Reply #78 on: 26. 05. 2007 22:10 »
Eivät ajoneuvot ole muuttuneet laittomiksi Ruotsissa.
Vaikka bussi olisi 100 vuotta vanha, niin sillä saa kyllä ajaa, jos se on kerran joskus rekisteröity Ruotsiin.

Se on tosin totta, että Ruotsalaiset myyvät kalustonsa muihin maihin, sen sijaan että romuttavat. Olin tässä pari vuotta sitten Virossa, Tartossa. Siellä oli liikenteessä Göteborgin vanhoja busseja. Myivät osan vanhoista sinne, kun tilasivat 200 uutta bussia.

Offline Professional

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 4930
  • Yhtä köyttä Yhdistykset Siperiaan.
    • View Profile
Re: Auto, vain ympäristöongelma?
« Reply #79 on: 26. 05. 2007 23:11 »
Ruotsi oli muuten edellä Suomea näissä saastenormeissa jo 80 luvulla, eli monet teollisuuden aineet
olivat sielläpäin kiellettyjen listalla, Suomen taas lotratessa samoilla aineilla hymyhuulin,
kuolemaa halveksien ja hurreille nauraen.

Myös bensavehkeissä tuli pakolliseksi nk. "käärmeenpesä" sydeemi alkuaikojen päästö arvot tiedostaen, tätä ns. palamattomien kaasujen tehostusta  jälkipolton nimeen vannoen.

Tällaisella Taunuksellakin tuli pari vuotta ajeltuakin, ihmetellen miten kaikki putket ja venttiilit
käytäbnnössä toimivat, kuin myös huolletaan.

Suomen puolellahan korjaus sitten yleensä suoritettiin repimällä sydeemit vittuun, sekä ajellen
taas suorin putkin taivaalle, koska Suomessa paskaa on aina mahtunut sinne muita enemmän.

Näiden "edullisten" lähes loppuun ajettujen Ruotsibussien kohdalla, tarkoitus kait oli "kustomointi"
samaan tyyliin, joka tosin tarkoittaa täälä vain muodollisen katsastuksen läpäisyä, minimit saavuttaen.
Loppuhan hoitui sitten rahalla ja yhteiskunnan tuella.

Oli sitten kyytiläisiä, eli ei..
« Last Edit: 26. 05. 2007 23:11 by Professional »