Author Topic: Parannetaan blogia  (Read 64232 times)

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Offline Klaus Berg

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 1527
  • Gender: Male
  • Elämä on juoksukilpailu ajan kanssa
    • View Profile
    • Blogi
    • Email
Re: Parannetaan blogia
« Reply #160 on: 28. 07. 2009 14:02 »
Oletko nimimerkki "kylanpaa" koskaan yrittänyt mitään mitä ei olisi ennen tehty ?
Peruspassiiviepäilijänarisija asuu sinulaisissa ihan tarpeeksi. Anna rohkeiden kokeilla asioita ja pysy hiljaa jos et itse usko mihinkään.


kylanpaa

  • Guest
Re: Parannetaan blogia
« Reply #161 on: 29. 07. 2009 09:09 »
Paljonkin, todella. Olen kuitenkin realisti. Useista asioista tietää jo etukäteen ettei tule mitään.

Moderaattori

  • Guest
Re: Parannetaan blogia
« Reply #162 on: 29. 07. 2009 10:10 »
Paljonkin, todella. Olen kuitenkin realisti. Useista asioista tietää jo etukäteen ettei tule mitään.

Se kuuluu asiaan eikä sillä ole väliä.  Monen asian onnistuminen VAATII sitä ennen jonkin asian epäonnistumisen.  Jokainen ohjelma vaatii päivityksen.  Blogilla jokainen askel ennen uutta päivitystä on askel eteenpäin ja ainoastaan näyttää epäonnistuneen mutta tosiasiassa seuraava askel vaati juuri sen askeleen joka näennäisesti näytti epäonnistuneen.  Emme edes oleta kiinankielisen keskustelun jatkuvan mutta oletamme sen ansiosta saavamme uutta ulottuvuutta.  Sama osio kirjoitettiin samaan aikaan kolmella eri kielellä.

kylanpaa

  • Guest
Re: Parannetaan blogia / Palomuurihälytys!
« Reply #163 on: 10. 08. 2009 15:03 »
F-Secure:  Punainen palomuurihälytys!!

Minulla ei ollut mikään muu internet-yhteys auki, (ei myöskään sähköposti) kuin vain internet-yhteys vaasalaisia.infoon ja siellä Mustasaari-Vaasa kuntaliitokseen. Luin juuri Manteiron kirjoitusta, kun tuli palomuurihälytys!

Eikai tämä hälytys herra Manteirosta johtunut?  :) Heh heh.

Palomuurihälytyksen tiedot:
Kuvaus:       Inbound malware probe
Toiminto:     Palomuuri on estänyt tämän tietoliikenteen
Aika:    10.8.2009 16:42:20
Suunta:    Saapuva
Protokolla:    tcp
Palvelut:    Malware – MyDoom in

Miksi hälytys tuli vaasalaisia.infosta? (Tuliko muille?)

Kuka osaa auttaa? Onks mun nyt syytä ajaa virusohjelma? Onko tämä vaaraton, varsinkin kun virusohjelma kertoi hyljänneensä tämän? (Oli kyllä merkittynä vaarallisimmalla punaisella värillä.) Kiitos tiedoista jo etukäteen.

kylanpaa

  • Guest
Re: Parannetaan blogia
« Reply #164 on: 10. 08. 2009 17:05 »
Nyt sain IP-osoitteen perusteella selville myös itse osoitteen. Eli mennään arviolta 450 km Shanghaista länteen ja tarkemmin Hefein kaupunkiin. Siihen ne jäljet sitten päättyivät. (Siis näin kaukaa katsottuna.) En taida lähtee paikan päälle katsomaan.

En viitsi tuota IP-numeroa tähän laittaa, kun en tiedä, onko se laillista ja kun en tiedä, onko se virus tuosta osoitteesta edes varmasti lähtöisin. En myöskään tiedä onko vaasalaisia.infolla mitään tekemistä tämän asian kanssa, vaikkakaan muuta internetyhteyttä ei tuolloin ollut auki. Ja kun muilla ei näemmä ole samaa ongelmaa ollut.

Mistä näistä tietää. Joku mato tuo Malware on, mutta millainen, sitä en saanut selville.

Hostname: 00.000.00.00 (numero vaihdettu)
ISP: Data Communication Division
Organization: CHINANET Anhui province network
Proxy: None detected
Type: Cable/DSL
Blacklist:
Geo-Location Information

Country: China   
State/Region: 01
City: Hefei
Latitude: 31.8639
Longitude: 117.2808

Notta, unohtakaahan koko juttu!

Eric Sardinas

  • Guest
Re: Parannetaan blogia
« Reply #165 on: 10. 08. 2009 19:07 »
Jokohan nimimerkki vieras alkaa olla valmiiksi testattu? Nythän ei enää tiedä, onko kirjoittaja se vieras, joka kirjoitti viimeksi sitä ja sitä, vai se vieras, joka kirjoitti sen toisen vieraan sanoneen jotain aivan muuta sille toiselle vieraalle?

Siis jos tänne haluaa kirjoittaa, niin minun mielestäni pitäisi joko pystyä esiintymään jollain nimellä, tai nimimerkillä, jonka myös tunnistaa myöhemmin, tai sitten rekisteröityä.

Valtaosa vähänkin asiallisemmista keskustelupalstoista asettaa rekisteröitymisehdon kirjoittamisella. Minusta myös tämän palstan tulisi noudattaa samaa käytäntöä.

Ja näkemättä on vielä se keskustelu, jossa kymmenen vierasta riiitelee siitä, kuka sanoi ja mitä sanoi. Mutta merkkejä tähän kehitykseen on jo havaittavissa.

Offline Jorma Kivimäki

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 2826
    • View Profile
    • Email
Re: Parannetaan blogia
« Reply #166 on: 10. 08. 2009 19:07 »
Jokohan nimimerkki vieras alkaa olla valmiiksi testattu? Nythän ei enää tiedä, onko kirjoittaja se vieras, joka kirjoitti viimeksi sitä ja sitä, vai se vieras, joka kirjoitti sen toisen vieraan sanoneen jotain aivan muuta sille toiselle vieraalle?

Siis jos tänne haluaa kirjoittaa, niin minun mielestäni pitäisi joko pystyä esiintymään jollain nimellä, tai nimimerkillä, jonka myös tunnistaa myöhemmin, tai sitten rekisteröityä.

Valtaosa vähänkin asiallisemmista keskustelupalstoista asettaa rekisteröitymisehdon kirjoittamisella. Minusta myös tämän palstan tulisi noudattaa samaa käytäntöä.

Ja näkemättä on vielä se keskustelu, jossa kymmenen vierasta riiitelee siitä, kuka sanoi ja mitä sanoi. Mutta merkkejä tähän kehitykseen on jo havaittavissa.

Täsmälleen samaa mieltä. Johan tässä joutuu joka kerta olemaan tarkkana, kuka vieras kommentoi minkäkin vieraan juttuja. Osa on jo alkanut käyttämään omia tunnuksia, kuten tämä "kissatappaja" millä erottuu muista vieraista.

Vierailija

  • Guest
Re: Parannetaan blogia
« Reply #167 on: 10. 08. 2009 20:08 »
Todellisuudessahan minun ei pitäisi kirjoittaa ollenkaan, koska minua ei hyväksytä käyttäjäksi. Ei saisi tunkea Vierailijana sellaiselle alueelle johon minua ei oikeasti haluta. Siinä mielessä kannatan testin lopettamista, koska kaikki muutkin eitoivotut saattavat kirjoitella sen kautta.

Kissantappaja

Offline Jorma Kivimäki

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 2826
    • View Profile
    • Email
Re: Parannetaan blogia
« Reply #168 on: 10. 08. 2009 20:08 »
Lisätietoa tästä !

Ei hyväksytä käyttäjäksi ?

Vierailija

  • Guest
Re: Parannetaan blogia
« Reply #169 on: 10. 08. 2009 23:11 »
Lopettakaa nyt ihmeessä pikimmiten tämä "Vierailija" - status. Johan tässä voi vaikka proxyn takaa Kanadasta täysin anonyyminä kirjoittaa mitä sylki suuhun tuo :o Ja tunnistautua vaikkapa kissanraiskaajana tai minälie oksennuspallona.

Offline Jorma Kivimäki

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 2826
    • View Profile
    • Email
Re: Parannetaan blogia
« Reply #170 on: 11. 08. 2009 06:06 »
Lopettakaa nyt ihmeessä pikimmiten tämä "Vierailija" - status.

Samaa mieltä, menee täysin pelleilyksi koko homma.

Moderaattori

  • Guest
Re: Parannetaan blogia
« Reply #171 on: 11. 08. 2009 06:06 »
Lopettakaa nyt ihmeessä pikimmiten tämä "Vierailija" - status.

Samaa mieltä, menee täysin pelleilyksi koko homma.

Kiitos palautteesta.  Asia menee käsittelyyn

kylanpaa

  • Guest
Re: Parannetaan blogia
« Reply #172 on: 11. 08. 2009 11:11 »
Oikeestaan mä voinkin nyt lähteä. Mitään muutoksia ei näköjään tullut.

Mutta mikäli tuplanimimerkit poistetaan, jäähyjä aletaan (maltillisesti) käyttämään ja tämä yksi moderaattori vaihtuu. Tulen kunniasanalla heti takaisin. En edes vaihda foorumia, vaan teen jotain muuta.

Täältä ovat lähteneet lähes kaikki poliitikot ja virkamiehet. Hyviä kirjoittajia on lähtenyt ja jokainen ovet paukkuen. Myös nyt minä, lopullisesti. (Osa on tullut välillä takaisin, suurin osa ei.)

Tälle blogille pitää tehdä jotain ratkaisevaa. Moderointi pitää saada sellaisiin käsiin, että kunnallispoliitikot ja virkamiehet keskustelevat täällä pian uudelleen. Ja heitä ei ole helppoa saada takaisin. Erittäin vaativa tehtävä ylläpitäjältä, jopa mahdoton.

Ei reakoinut viime aikaisiin kirjoituksiin mitenkään Tapio Parkkari. Mitäs ootte mieltä, kukahan tätä blogia nykyään ohjaa? Ja mihin suuntaan tämä blogi on Lajusen myötä menossa? Minä lähden, sillä tuo äskeinen ei ollut arvaus. (Osaan siis ainakin tuon verran nähdä tulevaisuuteen.)

Nyt tämä blogi on hiekkalaatikko. Osaksi myös minun syytäni. Sorry.
(Lähinnä kuitenkin aikaisempien nimimerkkieni johdosta.)

Kiitos kaikille kavereille, joita omilla silmilläni katsoan, on ollut paljon. Välillä oli tosi hauskaakin.

Erityiskiitos Tapio Parkkarille ja Jussi Mäntylälle!!  Sekä useimmille omalla nimellään kirjoittaville, luonnollisesti Veli-Jussi Pirinen mukaan lukien!  :)  (Heh. Ei ollut minun nimimerkkini.)

Törmäillään. Hyvää Jatkoa!!

Vierailija

  • Guest
Re: Parannetaan blogia
« Reply #173 on: 11. 08. 2009 11:11 »
IP-numero tulisi näkyä jokaisen viestin yhteydessä.

Offline Niiskutti

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 1632
    • View Profile
Re: Parannetaan blogia
« Reply #174 on: 11. 08. 2009 12:12 »
Quote
IP-numero tulisi näkyä jokaisen viestin yhteydessä.
Miksi?

Vierailija

  • Guest
Re: Parannetaan blogia
« Reply #175 on: 11. 08. 2009 12:12 »
näköö kuka kirjoottaa

Eric Sardinas

  • Guest
Re: Parannetaan blogia
« Reply #176 on: 11. 08. 2009 12:12 »
IP-numero tulisi näkyä jokaisen viestin yhteydessä.

IP-numero näkyy jokaisen viestin perässä, mutta vain ylläpidon ja moderaattorin tunnuksin sisäänkirjautuneille (ja se oma itselle, omien viestien perässä).

Kaikille muille se antaisi mahdollisuuden viestin kirjoittajan henkilöllisyyden selvittämiseen. Siihen palstalla ei ole lupa alkaa, eikä palstan ylläpito edes pysty siihen.

Vierailija

  • Guest
Re: Parannetaan blogia
« Reply #177 on: 11. 08. 2009 15:03 »
Kaikille muille se antaisi mahdollisuuden viestin kirjoittajan henkilöllisyyden selvittämiseen. Siihen palstalla ei ole lupa alkaa, eikä palstan ylläpito edes pysty siihen.

Ihanko totta? No edellinen Vierailija-tunnuksella kirjoitettu viesti on peräisin osoitteesta 80.186.x.y, joka on Elisa Oyj:n hallinnassa. Veikkaanpa etteivät Elisan asiakaspalvelusta kuitenkaan kerro minulle, kenen käytössä on ollut viestin kirjoitushetkellä.

Ja minun IP-osoitteeni on tällä hetkellä 85.157.169.24, ja saat Eric Sardinas ihan minun luvallani selvittää henkilöllisyyteni. Tarjoan vaikka kahvit, sitten kun tulet ovikelloani soittelemaan.

Offline Roikale

  • Kansalaisaktiivi
  • ***
  • Posts: 191
  • Gender: Male
    • View Profile
Re: Parannetaan blogia
« Reply #178 on: 11. 08. 2009 19:07 »
Kuuden keski-ikäisen herran seurue istuu Hämäläisen leipomossa kaffilla.

Herra A avaa keskustelun: Mitäs tykkäätte noista Rewellin uusista liukuovista?
Herra B: Vaasan kaupungilla on ihan liikaa työntekijöitä! Rovaniemellä on puolet vähemmän ja silti niillä on hienommat ovet!
Herra C: Minä olen reissannut maailmalla ja kulkenut valtionpäämiesten kera hienoimmista ovista ja Minä tunnen jurvalaiset oventekijät ja Minä...
Herra D: Nuo ovet palvelevat vain uusliberalistista eliittiä: kansa marssitetaan entistä nopeammin tuhlaamaan rahansa monikansallisten yritysten laareihin. 
Herra E ei puhu mitään, vaan nostelee keskustelun lomassa salkustaan pöydälle maahanmuuttajia käsitteleviä lehtileikkeitä ja osoittelee niitä etusormellaan kiihtyneenä.
Herra F: Ovissa luki aukioloajat ruotsiksi! Näin RKP:n salaliitto ruotsinkielisen reservaatin rakentamiseksi etenee! D´Hondt! D´Hondt!

Tosielämässä ihmiset osaavat vielä keskustella, foorumeilla puhutaan surutta viestiketjun otsikon vierestä, omaa elämänkatsomustaan läpitunkien ja toisten nimimerkkien ohi. Toisinaan egot kolisevat toisiinsa ja huudetaan ylläpitoa tekemään asialle jotain. Siinä tämän foorumin ongelma, ei moderaattoreissa.

Offline Klaus Berg

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 1527
  • Gender: Male
  • Elämä on juoksukilpailu ajan kanssa
    • View Profile
    • Blogi
    • Email
Re: Parannetaan blogia
« Reply #179 on: 11. 08. 2009 20:08 »
Kuuden keski-ikäisen herran seurue istuu Hämäläisen leipomossa kaffilla.

Herra A avaa keskustelun: Mitäs tykkäätte noista Rewellin uusista liukuovista?
Herra B: Vaasan kaupungilla on ihan liikaa työntekijöitä! Rovaniemellä on puolet vähemmän ja silti niillä on hienommat ovet!
Herra C: Minä olen reissannut maailmalla ja kulkenut valtionpäämiesten kera hienoimmista ovista ja Minä tunnen jurvalaiset oventekijät ja Minä...

Tämä oli kyllä hyvä yhteenveto. Eikä siihen tarvittu montaa virkamiestä. Tosin se on meillä Vaasassa vaikeaa, kun täällä niitä on niin julmetun paljon. :)

Offline Jorma Kivimäki

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 2826
    • View Profile
    • Email
Re: Parannetaan blogia
« Reply #180 on: 11. 08. 2009 20:08 »
Kuuden keski-ikäisen herran seurue istuu Hämäläisen leipomossa kaffilla.

Herra A avaa keskustelun: Mitäs tykkäätte noista Rewellin uusista liukuovista?
Herra B: Vaasan kaupungilla on ihan liikaa työntekijöitä! Rovaniemellä on puolet vähemmän ja silti niillä on hienommat ovet!
Herra C: Minä olen reissannut maailmalla ja kulkenut valtionpäämiesten kera hienoimmista ovista ja Minä tunnen jurvalaiset oventekijät ja Minä...
Herra D: Nuo ovet palvelevat vain uusliberalistista eliittiä: kansa marssitetaan entistä nopeammin tuhlaamaan rahansa monikansallisten yritysten laareihin. 
Herra E ei puhu mitään, vaan nostelee keskustelun lomassa salkustaan pöydälle maahanmuuttajia käsitteleviä lehtileikkeitä ja osoittelee niitä etusormellaan kiihtyneenä.
Herra F: Ovissa luki aukioloajat ruotsiksi! Näin RKP:n salaliitto ruotsinkielisen reservaatin rakentamiseksi etenee! D´Hondt! D´Hondt!

Tosielämässä ihmiset osaavat vielä keskustella, foorumeilla puhutaan surutta viestiketjun otsikon vierestä, omaa elämänkatsomustaan läpitunkien ja toisten nimimerkkien ohi. Toisinaan egot kolisevat toisiinsa ja huudetaan ylläpitoa tekemään asialle jotain. Siinä tämän foorumin ongelma, ei moderaattoreissa.

Loistava yhteenveto :-)  Klasukin löysi omansa...

Vierailija

  • Guest
Re: Parannetaan blogia
« Reply #181 on: 11. 08. 2009 21:09 »

Ehkä meille riittäisi vain kaksi aiheosiota:

       "Plus ja miinus tilastossa Vaasa oikealla kohdalla ?" ja "Asiat jotka risuttaa".

Eiköhän sinne mahdu koko elämä.

Eric Sardinas

  • Guest
Re: Parannetaan blogia
« Reply #182 on: 12. 08. 2009 06:06 »
Kaikille muille se antaisi mahdollisuuden viestin kirjoittajan henkilöllisyyden selvittämiseen. Siihen palstalla ei ole lupa alkaa, eikä palstan ylläpito edes pysty siihen.

Ihanko totta? No edellinen Vierailija-tunnuksella kirjoitettu viesti on peräisin osoitteesta 80.186.x.y, joka on Elisa Oyj:n hallinnassa. Veikkaanpa etteivät Elisan asiakaspalvelusta kuitenkaan kerro minulle, kenen käytössä on ollut viestin kirjoitushetkellä.

Ja minun IP-osoitteeni on tällä hetkellä 85.157.169.24, ja saat Eric Sardinas ihan minun luvallani selvittää henkilöllisyyteni. Tarjoan vaikka kahvit, sitten kun tulet ovikelloani soittelemaan.

Rehellisenä ihmisenä joudun keittämään itse kahvit. Laillisin hakukeinoin saan IP-osoitteestasi nämä tiedot:

inetnum:         85.157.160.0 - 85.157.175.255
netname:         VLP-VLT
descr:           Vaasan Laanin Puhelin Oy
descr:           Vaasa, Finland
country:         FI
admin-c:         VLP-RIPE
tech-c:          VLP-RIPE
status:          ASSIGNED PA
mnt-by:          VLP-VLT-MNT
source:          RIPE # Filtered
role:            vlp ripedbm
address:         Vaasan Laanin Puhelin Oy
address:         Silmukkatie 6
address:         65100 VAASA, Finland
phone:           +358 6 4114111
e-mail:          ripe-manager@vlp.fi
remarks:         * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *
remarks:         * spam and abuse handling at abuse@vlp.fi *
remarks:         * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *
admin-c:         BK651-RIPE
tech-c:          JK24-RIPE
nic-hdl:         VLP-RIPE
mnt-by:          vlp-vlt-mnt
source:          ripe # Filtered
% Information related to '85.157.0.0/16AS15527'
route:           85.157.0.0/16
descr:           VLP-VLT
origin:          AS15527
mnt-by:          VLP-VLT-MNT
source:          RIPE # Filtered

Jos olet tehnyt jotain laitonta, niin voin marssia nämä tiedot kädessäni tekemään sinusta rikosilmoituksen. VLP on silloin velvollinen luovuttamaan IP-osoitteen haltijan henkilötiedot. Mikäli olet syyllistynyt johonkin rikokseen, henkilöllisyytesi selviää myös minulle jossain vaiheessa (varsinkin jos kirjoittelet kotoasi, etkä esim. jostain Internetkahvilasta).

Jos sitten haluan kaivella hieman omiin nimiini, niin kysyn asiaa jossain foorumilla. Vähän ajan kuluttua saan 10 vastausta, joista 9:n kertoo minulle, etten voi saada IP-osoitteen haltijan henkilöllisyyttä selville. Mutta se 10:s kirjoittaa sitten: "Lähetä se IP-osoite minulle yksityisviestinä. Saat hänen henkilöllisyytensä paluupostissa.l

Mutta kiitos kuitenkin tarjouksesta. En tosin jaksa alkaa kaivelemaan niin tosissani, todistaakseni, että voin löytää sinut myös yksityishenkilönä, IP-osoitteesi perusteella. Mutta ymmärrät varmasti pointtini - jos IP-osoitteet näkyisivät kaikille ja aina, se saisi aikaan myös paljon väärinkäyttöä.

P.S. Luetko kirjoja? Suosittelen kovasti kahta Liza Marklundin kirjaa. Ensimmäinen on Uhatut ja Asyyli jatkoa sille. Kirjat perustuvat todellisuuteen ja kertovat Miasta, jota hänen ex:nsä jahtasi. Hän taisi vaihtaa puhelinnumeronsa 10 kertaa salaiseen, mutta mies sai tämän aina selville. Kerran hän sitten testasi ja soitti itse puhelinlaitokseen ja veisteli hyvän tarinan - ja sai oman numeronsa virkailijalta. Hänen entinen miehensä saattoi soittaa jopa seuraavana päivänä, numeron vaihdon jälkeen.

Ei IP-osoitekaan ole mikään vuorenvarma ja sataprosenttisesti suojattu.
« Last Edit: 12. 08. 2009 07:07 by Eric Sardinas »

Vierailija

  • Guest
Re: Parannetaan blogia
« Reply #183 on: 12. 08. 2009 08:08 »
miksi jotkut ip-numerot näkyvät ja muut on "kirjattu."
Onko ip-numeron näyttäminen on laillista?

osa näytetään, niin eikö kaikki pidä näyttää?

Eric Sardinas

  • Guest
Re: Parannetaan blogia
« Reply #184 on: 12. 08. 2009 09:09 »
miksi jotkut ip-numerot näkyvät ja muut on "kirjattu."
Onko ip-numeron näyttäminen on laillista?

osa näytetään, niin eikö kaikki pidä näyttää?

Lienee riippuvan siitä, miten joku sivusto, tai paikka on säädelty. Itse IP-osoitteen näyttö on täysin laillista ja myös haku, mutta se ei saa viedä palvelun tarjoajaa syvemmälle. Poliisi voi tosin vaatia IP-osoitteen palvelun tarjoajalta.

Vierailija

  • Guest
Re: Parannetaan blogia
« Reply #185 on: 12. 08. 2009 12:12 »
täällä pieni osa näytetään
vaan ei kaikkia

miksi näin ?

minä tiedän. Tuplanimimerkit paljastuisi......

Eric Sardinas

  • Guest
Re: Parannetaan blogia
« Reply #186 on: 13. 08. 2009 06:06 »
täällä pieni osa näytetään
vaan ei kaikkia

miksi näin ?

minä tiedän. Tuplanimimerkit paljastuisi......

Ylläpito näkee kyllä ne kokonaisuudessaan. Ymmärtääkseni se ei myöskään täällä hyväksy tuplanimimerkkejä. Muistelen, että joku, tai joitakin on poistettukin.
Eri asia sitten, onko kellään aikaa kaivella niiden kanssa.

Moderaattori

  • Guest
Re: Parannetaan blogia
« Reply #187 on: 13. 08. 2009 06:06 »
Kysyjä voi ihmetellä miksei ylläpito tai moderaattorit vastaa mitään.  Se johtuu siitä, että nimimerkki Eric Sardinas tuntuu vastaavan oikein joka kysymykseen.  Turha siis toistaa samaa.  Kiitos Eric.

Vierailija

  • Guest
Re: Parannetaan blogia
« Reply #188 on: 13. 08. 2009 08:08 »
Hepp hepp!! Tuplanimimerkit ylläpito hyväksyy. Se jopa suosii niitä!!!

- Masa

Offline Kari Lajunen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 7818
  • Gender: Male
  • Kerro tästä foorumista mahdollisimman monelle.
    • View Profile
    • Oivakaihdin Oy
    • Email
Re: Parannetaan blogia (Foorumia)
« Reply #189 on: 10. 03. 2010 05:05 »
Foorumin tarkoitus on keskustella asioista.  Niista voi keskustella kiihkeästikin.  Joskus keskustelu luisuu ohi asian ja keskittyy sisällön ohi kirjoittajiin.  Meillä ei ole kuin yksi palsta nimellä "Nimimerkeistä" joissa voi keskustella kirjoittajista ja siinäkin vain nimimerkeistä.

Nytkin risutuspalstalla viimeisen kirjoituksen suurin anti kohdistuu kirjoittajiin.  Sellainen lietsoo eripuraa.
Jäähyt yleensä rauhoittavat tilanteen ja näin kävi viime viikolla.

Ehdotan, että muihin kirjoittajiin kohdistunut  solvaus tai siihen rinnastettava hyökkäys olisi jäähyn paikka.
(poislukien kaupunginvaltuutetut ja mahdollisesti keskustelun aiheena käsitelleet virkaa tekevät vastuuhenkilöt  koska he ovat  virkavastuussa jo muutenkin tekemisistään,)

Mielestäni tämä kirjoitus http://www.vaasalaisia.info/keskustelu/index.php?topic=666.msg83724#msg83724 täyttää sellaisen tunnusmerkit.  Siinä ei ole varsinaista sisältöä mutta se pyrkii lietsomaan eripuraa ja siinä nimetään henkilöitä ja siinä mainitaan asia joka on tapahtunut kilpailevalla foorumilla.  Mielestäni kilpailevan foorumin asiat eivät kuulu tänne ainakaan jos sisältö on pelkästään toisella blogilla kirjoittavien mollaus.

Muutenkin se on hyvien tapojen vastainen koska se tuli jo aiemminkin tässä http://www.vaasalaisia.info/keskustelu/index.php?topic=2550.msg83633#msg83633.  Tämä viesti on floodausta.
« Last Edit: 10. 03. 2010 14:02 by Kari Lajunen »
Lähetä tieto tästä ketjusta henkilölle jota arvelet sisällön kiinnostavan ja kavereillesi alareunan "Lähetä Aihe" nappulasta.  Tämä on ainoa keino kertoa tästä foorumista.

TeeKoo

  • Guest
Re: Parannetaan blogia (Foorumia)
« Reply #190 on: 11. 03. 2010 21:09 »
Foorumin tarkoitus on keskustella asioista.  Niista voi keskustella kiihkeästikin.  Joskus keskustelu luisuu ohi asian ja keskittyy sisällön ohi kirjoittajiin.  Meillä ei ole kuin yksi palsta nimellä "Nimimerkeistä" joissa voi keskustella kirjoittajista ja siinäkin vain nimimerkeistä.

Niin, sitten on myös tuo vitu..öh, risutuspalsta.

Quote from: Kari Lajunen
Nytkin risutuspalstalla viimeisen kirjoituksen suurin anti kohdistuu kirjoittajiin.  Sellainen lietsoo eripuraa.
Jäähyt yleensä rauhoittavat tilanteen ja näin kävi viime viikolla.

Ehdotan, että muihin kirjoittajiin kohdistunut  solvaus tai siihen rinnastettava hyökkäys olisi jäähyn paikka.
(poislukien kaupunginvaltuutetut ja mahdollisesti keskustelun aiheena käsitelleet virkaa tekevät vastuuhenkilöt  koska he ovat  virkavastuussa jo muutenkin tekemisistään,)

Mielestäni tämä kirjoitus http://www.vaasalaisia.info/keskustelu/index.php?topic=666.msg83724#msg83724 täyttää sellaisen tunnusmerkit.  Siinä ei ole varsinaista sisältöä mutta se pyrkii lietsomaan eripuraa ja siinä nimetään henkilöitä ja siinä mainitaan asia joka on tapahtunut kilpailevalla foorumilla.  Mielestäni kilpailevan foorumin asiat eivät kuulu tänne ainakaan jos sisältö on pelkästään toisella blogilla kirjoittavien mollaus.

Muutenkin se on hyvien tapojen vastainen koska se tuli jo aiemminkin tässä http://www.vaasalaisia.info/keskustelu/index.php?topic=2550.msg83633#msg83633.  Tämä viesti on floodausta.

Olen pari päivää katsonut, että saatko jotain aikaan, vai märisetkö vaan foorumilla.

Sullahan on moderaattorin työkalut hallussa, eikö? Ja olet aikuinen mies, munat ja kaikki?
Eli jos vitu...öh, risutuspalstalla pitää olla "poliittisesti korrekti", eikä siellä sovi tuulettaa foorumia koskevia vitu...öh, risutuksia vapaasti, niin minkä ihmeen takia voin vielä kirjoittaa tänne?

Eipä siinä, että mulla mitään rakentavaa sisältöä on tarjottavana tälle palstalle, pyyhi TeeKoo tietokannasta suosiolla.
Hyvä että alueita pystyy nykyisin lukemaan ilman tunnuksia, se riittää mulle jatkossa ;-)

Edit: Tuoltahan profiilista löytyikin "itsetuhonappi", kokeillaanpa sitä.

Ps: Valitulle terveisiä, taisit kiitellä väärää miestä foorumikritiikistä privassa. Minä kun satun olemaan siinä toisessa leirissä mielipiteineni.
« Last Edit: 11. 03. 2010 21:09 by TeeKoo »

Harri Niskanen

  • Guest
Re: Parannetaan blogia
« Reply #191 on: 11. 03. 2010 21:09 »
Miran vainoaminen palstoilla hiljeni, mutta joku havahtui ja nyt saamme lukea varsin raakaa tekstiä nimenomaisesti tästä blogista suomi24-sivulla:

http://keskustelu.suomi24.fi/node/8911798

Voiko tämä keskustelupalsta tämän jälkeen enää jatkaa ilman perusteellista uudelleenarviointia?

rasvattu ajatus

  • Guest
Re: Parannetaan blogia
« Reply #192 on: 12. 03. 2010 06:06 »
Voiko tämä keskustelupalsta tämän jälkeen enää jatkaa ilman perusteellista uudelleenarviointia?


Ei se plokin vika ole. jos kirjoittajat ovatkin ns huonossa rasvassa. Minun nimimerkkini sen sijaan on ihan oma. Sitä ei omista parkkari eikä ylläpito yleensä. Semmoisia tuolla 24 sessa arveltiin.Mutta onko MIRA talo asia josta ei saa keskustella?Jonkinlainen tabu?

Offline Jore

  • Vakituinen
  • **
  • Posts: 75
    • View Profile
Re: Parannetaan blogia
« Reply #193 on: 12. 03. 2010 08:08 »
Olet aivan oikeassa tuon rasvan suhteen.

Vaasalaisia info näyttää olevan ainoa todellinen vaasalainen vaihtoehto saada esille valtamedisasta poikkeavia mielipiteitä.

Että eikö tämä ole foorumin arvokkain asia?  Olen ymmärtänyht, että koko foorumi on
olemassa vain tämän vuoksi ja silloin hyökkäykset foorumia vastaan eivät ole hyökkäyksiä Parkkaria
vastaan vaan tavallista vaasalaista vastaan jolla pitää olla mahdollisuus saada äänensä kuuluville.

Onko siis järkevää purra omaa häntää?
Jore on Jore vaikka keitettäis,
taikka yli laidan hetettäis.

Offline Niiskutti

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 1632
    • View Profile
Re: Parannetaan blogia
« Reply #194 on: 12. 03. 2010 22:10 »
Niistä sääntöehdotuksista:
1. Solvaaminen ja henkilöön/yrittäjiin tms. kohdistuva pottuilu kielletty!
2. Suora viestien kopiointi jostain muualta ilman omaa mielipidettä kielletty.
3. Rasistiksi tai muuksi mielipiteiden vuoksi leimaaminen on kielletty.
4. Nimimerkkien määrästä keskustelu/tai niiden arvailu kielletty.
5. Ylläpidon/Moderaattorien toimia ei kyseenalaisteta
6. Kunnioitetaan muita keskustelijoita.
7. Yleensäottaen asiallinen keskustelu.
8. Viestiä voi muokata, mutta ei poistaa
9. Haluaisin rekisteröidyille ainoastaan luvan tarkastella profiileja (ehdotin jo aiemmin)
10. Noudata käytöstapoja ja näitä sääntöjä!

Tässä nyt muutama mitä tulee mieleen... täydentäkää ja kommentoikaa ihmeessä...

Lisäksi mielessä on, josko TORI-osion liittäisi keskusteluun, jotta saataisiin NETTITV-lle linkin paikka, ja samalla viestejä voisi poistaa nopeammin, kun on myyjällä oikeus muokata että myyty, tai ilmoita valvojalle...

Lisäksi foorumille ei varmaan pahitteeksi olisi yksi moderaattori lisää... sellainen jolla on aiempaa kokemusta vastaavanlaisista hommista.

EDIT: Muutin mieltäni ja poistin ehdotetut rangaistukset sääntöjen rikkomisesta :)
« Last Edit: 15. 03. 2010 20:08 by Niiskutti »

Offline Kari Lajunen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 7818
  • Gender: Male
  • Kerro tästä foorumista mahdollisimman monelle.
    • View Profile
    • Oivakaihdin Oy
    • Email
Re: Parannetaan blogia
« Reply #195 on: 13. 03. 2010 05:05 »
Ihan hyvältä vaikuttaa mutta yksi asia tulee heti mieleen.

Meillä on aika suuri aktiivinen joukko ns. kriisitilannekirjoittajia jotka kirjoittavat vain kun on jokin ns.kriisi.  Heidät tunnistaa siitä, että he eivät kirjoita "rauhanaikana."   Kuulun itsekin siihen ryhmään.

Nyt kun heillä on Suomi24:ään avattu "terapiapalsta" he "purkautuvat" siellä.
Siinä ei ole mitään pahaa.

Joukossa on hyviä kirjoittajia ja he ovat foorumin värikkäimpiä persoonia.

Vaikka kriisitilanteet ovat ikäviä niin silloin he pääsevät oikeuksiinsa.  Tuo sääntöuudistus voi hiljentää heidät pitkäksi aikaa. 

Mutta kannatan noita pienin "hiomisin."
« Last Edit: 13. 03. 2010 09:09 by Kari Lajunen »
Lähetä tieto tästä ketjusta henkilölle jota arvelet sisällön kiinnostavan ja kavereillesi alareunan "Lähetä Aihe" nappulasta.  Tämä on ainoa keino kertoa tästä foorumista.

Offline Roy Rabb

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 1289
    • View Profile
    • Music Mega
Re: Parannetaan blogia
« Reply #196 on: 13. 03. 2010 09:09 »

Niiskutin sääntölista on mielestäni ihan OK, paitsi että ehkä antaisin käyttää esim. rasistileimaa jos kirjoittaja todella on tosissaan, omalla vastuullaan. Korostaisin Niiskutin listasta edelleen asiallisuutta sekä käytöstavat, johon mielellä lisäisin sivistynyt kielenkäyttö.

Asiallisuus kuuluu hyvälaatuiseen foorumiin. Tätä ehtoa ei täytä sellaisten ilmaisujen jatkuva viljely kuten "voitko tarkentaa", "voitko todistaa", "oletko varma" jne. loputtomiin, ilman omaa argumentointia.

Koko tämän maineikkaan foorumin häväistyksenä pitäisin esim. sitä, kun Heikki Heikki Lamminmäkeä, asiallisuuden henkilöitymää, pyydetään ilman varsinaista syytä kertomaan tarkemmin. Häiriköinniksi sitä sanoisin.

rasvattu ajatus

  • Guest
Re: Parannetaan blogia
« Reply #197 on: 13. 03. 2010 09:09 »
Kun ajat sitten palstalla sai äänestää tykkääkö jostain kirjoittajasta, vai ei klikkaamalla kyllä tai ei. Miksipä ei saisi äänestää samalla tavalla onko toinen rasisti vai ei? Eli nyt joka kirjoittajalle viereen napit mistä saa painella.Tarkoitan tämän ihan tosissani koska tuntuu että nykyisin sana rasisti on myös kiellettyjen listalla. Tehdään siitä arkipäiväinen niin sanan huono kaiku menettää merkityksensä.vähän niinkuin vttu ei ole enää kirosana kun sitä kuulee vaikka missä. Samoin homoksi haukutaan nykyään ohimennen tarkoittamatta varsinaista asiaa. Rasisteja oomme kaikki, kuka enemmän ja kuka vähemmän. Rasistinapit kehiin nyt.

Offline Niiskutti

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 1632
    • View Profile
Re: Parannetaan blogia
« Reply #198 on: 13. 03. 2010 10:10 »
Quote
Tuo sääntöuudistus voi hiljentää heidät pitkäksi aikaa.
Periaatteessahan nuo samat riimit on netiketissäkin kirjattu, mutta mielestäni netiketti kaipaa hieman tarkennusta, koska siihen on kirjoitettu niin ympäripyöreästi muutama kohta, mutta korostettu kuitenkin kohteliaisuutta ja yhteisymmärrystä.

Sehän on syy kirjoittajien kaikkoamiseen, kun viestin kirjoittamisen jälkeen tulee joku ja arvostelee kirjoittajaa henkilökohtaisella tasolla hänen kirjoituksensa vuoksi.

Edellämainittua valtuutetut käyttivät tekosyynä sille, ettei viitsitä osallistua keskusteluun. (nimimerkillä puskasta ampuminen) Halusivat omalla nimellä rekisteröinnin, jotta voidaan HENKILÖIDÄ kuka sanoi rumasti.

Nyt on ollu Vaasalaisissa asioissa hiljaista ja se näkyy kyllä keskusteluissa. Ei oo oikein mistä puhua, niin jauhetaan vaikka mamuista sitten, ja ruvetaan riitelemään ja sättimään ja ryhmittelemään ja mitähän vielä... ja sitten kun ollaan risuunnuttu moiseen, niin sännätään naapurifoorumille itkemään kun täällä joku löi hiekkalapiolla päähän, ja syytetään siitä ylläpitoa. Tappeleehan kakaratki hiekkalaatikolla jos joku rikkoo toisen hienon hiekkalinnan. Ihan samaa käyttäytymistä on ollut havaittavissa.

Ja kun noista varoituksista puhuin, niin kyllähän siihen joku aikaraja täytyy laittaa esim. että jos viikossa napsuu kolme varoitusta, niin sitten ollaan jäähyllä 24h. Viikko on mielestäni aika kohtuuton, jos on kyse aktiivisesta kirjoittajasta, joka sitten saattaa kyllästyessään odotteluun vaihtaa hiekkalaatikkoa.

Viikon jäähyä voisi käyttää sitten rumemmissa tapauksissa.

Asiantuntija

  • Guest
Re: Parannetaan blogia
« Reply #199 on: 15. 03. 2010 16:04 »
Jos löytää jostakin netistä tai jostakin jotakin törkeää tekstia ja alkaa väittämään sitä jonkun täälä esiintyvän nimimerkin kirjoittamaksi =>suora banni