Poll

Osaako vaasalaiset käyttäytyä liikenteessä?

Kyllä
Ei
Noku oli huono päivä...

Author Topic: Vaasalaiset liikenteessä.  (Read 54901 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Apu72

  • Guest
Re: Vaasalaiset liikenteessä.
« Reply #40 on: 07. 02. 2007 11:11 »
Ryhmittymien tuntuu olevan monille ihmisille tuntematon käsite josta ovat varmaan autokoulussa kuulleet mainittavan. Monta kertaa esim Pitkäkadulta Järvikadulle (Wärtsilän kulmalla) oikealle kääntyessä on käynyt niin että vasemman puoleisellakin kaistalla olevakin on kääntymässä oikealle :-)









Heikki Lamminmäki

  • Guest
Re: Vaasalaiset liikenteessä.
« Reply #41 on: 07. 02. 2007 13:01 »
Kyllä oikeanlainen ryhmittyminen on varsin vaikeaa Vaasanliikenteessä. Tähän liittyy myös vilkunkäyttö, jolla osoitetaan ennakoivasti mitä tullaan tekemään, eikä luulla ettei etupyörät käänny ilman vilkun päällelaittoa risteysalueella. Sitten on nämä pikkuautolla kulkevat "rekkakuskit" jotka olettavat oikealle kääntymisen edellyttävän koukkaamista vasemmankaistan kautta.  Ajotapojen muutosta osaltaan auttaisi jos kaupungin liikennesuunnittelijat ponnistelisivat sujuvan liikenteen edellytysten luomiseksi. Edes jossain saataisiin ns vihreä aalto liikennevaloihin. On mailman 7 ihme, että näillä automäärillä saadaan ruuhka aikaiseksi.

Minua harmittaa nykyautojen "yksilmäisyys" ja niiden väärin suunnatut puolivalot. On ilmeisesti niin että nämä uudet autot on aina vietävä huoltokorjaamoon lampunvaihtoon, kun puoli autoa täytyy purkaa että saa lampun vaidettua. Valojen väärin suuntaaminen johtunee H 7 polttimon vaikeasta asennettavuudesta? Lisäksi yksi lisäpiirre on vaasalaisissa autoilioissa jotka pimeällä pysäkäköivät autonsa kadunsivuun ajovalot päälle jättäen, he ovat unohtaneet määräyksen pysäköintivalojen käytöstä tässä tilanteessa.

Körötellen! Heikki Lamminmäki

Offline Johansson

  • Aktiivi vaikuttaja
  • ****
  • Posts: 391
    • View Profile
Re: Vaasalaiset liikenteessä.
« Reply #42 on: 08. 02. 2007 14:02 »
Tuttu kaveri kertoi havainnosta, jota en ole itse huomannut.  Kertojan mukaan Vaasan keskustan liikennevalot siirtyvät "punaiselle aallolle"  iltaisin kello 20.00.

Tämä on kuulemma jonkinlainen unohdus ajalta, jolloin punaisella aallolla haluattiin estää pillurallia, mutta ohjelma on yhä jäänyt järjestelmään vaikka p:tä ei enää ole.

Onko kysymyksessä vain legenda vai pitääkö paikkansa?

Heikki Lamminmäki

  • Guest
Re: Vaasalaiset liikenteessä.
« Reply #43 on: 08. 02. 2007 16:04 »
Kyllä voidaan puhua punaisenvalon terrorista ainakin Vaasan vilkkaimman kadun liikennevalo järjestelmän toimivuudesta keskusteltaessa. Vähintän joka toiseen liikennevaloristeykseen pitää pysähtyä Vaasanpuistikkoa ajaessa. Meni sitten itään, tai länteen. Kolmella pysäyksellä pääsee jos kelit sallii ylinopeusriskin ottamisen.

 Näyttää siltä että kun ei muteen saada kulkioita pysähtymään Vaasaan, niin liikennevaloilla saadaan ainakin seitsemän syytä pysähtyä kaupunkiin. Sama pätee Kirkkopuistikon valoissa. Odotetaan nyt vain liukkaita kelejä, niin nähdään autojonot Vaasan sähkön mäessä.

Varsinainen jonojen muodostaja on Pukinkulman liittymä luusuoralle. Jos ympäristöaktivistit olisivat tarkkaavaisia, niin jokaista luusuoralle valoissa odottavaa voitasiin sakottaa liian pitkästä auton tyhjäkäytöstä. Tämän kyseisen risteyksen valojärjestelmän ohjelmointi on yksi suurin syy siihen, että Kustaalantien liikennevilkkaus on kasvanut häiriöön asti.

Offline Rocco

  • Kokelas
  • *
  • Posts: 44
    • View Profile
Re: Vaasalaiset liikenteessä.
« Reply #44 on: 13. 02. 2007 14:02 »
Vaasassa kun on paljon puistikoita, ihmetyttää ettei ihmiset hallitse puistikkoristeyksissä ajamista!

Pahinta on se, kun ihmiset tukkivat risteykset odotellessaan puistikkoa ajavia autoja, vaikka sille puistikon toisella kaistalle voi, ja nimenomaan sille pitää, kääntyä. Otetaan vaikka esimerkkinä Korsholmanpuistikon ja Klemetinkadun risteys. Jos ajan raviradalta päin ja haluan kääntyä vasemmalle eli Salen ja Shellin suuntaan, ja poliisilaitoselta tulee oikeanpuolimmaista kaistaa pitkin auto, voin huoletta kääntyä tällä vasemmanpuoleiselle kaistalle, koska puistikolla on kaksi kaistaa. Minun ei tarvitse odottaa risteyksessä että se auto on mennyt ohi, ja sitten vasta kääntyä.

Toinen esimerkki on vaikkapa Kirkkoapteekin risteys. Rannan suunnasta tulevat ja Palosaarelle kääntyvät ihmiset jäävät risteykseen tukkeeksi, kun Rewellin suunnasta on tulossa auto, joka kääntyy niinikään Palosaarelle. Ihmiset jäävät odottamaan että se Rewellin suunnasta kääntyvä auto on mennyt ensin ja sitten vasta ajavat itse risteykseen, vaikka Kirkkopuistikolla on molemmille kaista minne voivat kääntyä.

Ihmisillä tuntuu olevan sellainen mielikuva että kun käännytään puistikolle, saa kääntyä vapaasti kummalle kaistalle tahansa. Eihän se näin ole, vaan oikealle käännyttäessä pitää ajaa oikealle kaistalle,  ja vasemmalle käännyttäessä vasemmalle kaistalle. Itse kun näin teen niin heti takaani tuleva heittää suoraan väärälle kaustalle ja melkein ajaa perääni kun vaihdan kaistaa liikennesääntöjen mukaisesti.

Rasittaa! Opetelkaa ryhmittyminen myös risteyksestä poisajaessa ja se että kaksi kaistaa rinnakkain ei tarkoita että silti pitää väistää sitä laitimmaista kaistaa ajavaa, vaikka itse kolmion takaa tulisikin.

Kalle Lanamäki

  • Guest
Re: Vaasalaiset liikenteessä.
« Reply #45 on: 14. 02. 2007 00:12 »
Edellinen on valitettavasti totta. Ei suju. Lisäksi puistikoilla on vasen kaista rakas niillekin, jotka jatkavat suoraan risteystolkulla. Vaistomaisesti pelätään, että joku ohittaa. Joskus joku meneekin sitten hivuttaen oikealta ja siitäkö älämölö.
Vaarallisin amatöörimäisyys on suojatien lähestyminen. Jopa bussit, joissa luulisi olevan ammattikuskit, huitaisevat pysähtyneen ohi, vaikka kulkijoita on suojatiellä ja vaikka heidät bussista takuulla näkee.
Täällä vilkku tarkoittaa: käännyin tai ryhmityin äskettäin. Kiva tietää!

Offline lansion

  • Kokelas
  • *
  • Posts: 49
  • Gender: Male
    • View Profile
Re: Vaasalaiset liikenteessä.
« Reply #46 on: 14. 02. 2007 18:06 »
Ihmisillä tuntuu olevan sellainen mielikuva että kun käännytään puistikolle, saa kääntyä vapaasti kummalle kaistalle tahansa.

Tälle käytökselle eräs Tampereella asuva tuttavani keksi oman terminsäkin: "Tehdä vaasalaiset".

Jokseenkin omituista, että puistikkoja täynnä olevassa kaupungissa juuri tuo yleisimpiä virheitä. Yleensä paikalliset "erikoisuudet" on paikallisilla hallussa ja pelisäännöt selviä tuottaen epäselvyyksiä lähinnä ulkopaikkakuntalaisille.
lansion

Offline Professional

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 4930
  • Yhtä köyttä Yhdistykset Siperiaan.
    • View Profile
Re: Vaasalaiset liikenteessä.
« Reply #47 on: 16. 02. 2007 13:01 »

Quote

Tälle käytökselle eräs Tampereella asuva tuttavani keksi oman terminsäkin: "Tehdä vaasalaiset".

Jokseenkin omituista, että puistikkoja täynnä olevassa kaupungissa juuri tuo yleisimpiä virheitä. Yleensä paikalliset "erikoisuudet" on paikallisilla hallussa ja pelisäännöt selviä tuottaen epäselvyyksiä lähinnä ulkopaikkakuntalaisille.
Quote

Autoillessani, mm. Akselilla, Kalajoki / Tampere, voin vakuuttaa, että paikalliset kuviot ovat
todellakin paikkakuntalaisten "hallussa".

Nimittäin, ajotaidottomia, säännöistä piittaamattomia, sekä yleis avuttomia liikennetuntemuksen
suhteen, löytyy varmasti joka kylästä.

Asiaa ei yhtään lievennä seikat, liikennetiheyden kasvaminen suhteessa miljööhön,
muuttuvat väistämis säännöt, sekä ajo opetuksen taantuminen, suhteessa
kasvaneeseen kuskimäärään.

Myös ajo asenteet, sekä vastuullisuus, ovat radikaalisti muuttuneet, uuden "palvelu sukupolven"
itsekkyyteen, sekä lokeroitumiseen heittäytymisen johdosta.

Hanskat on ikäänkuin heitetty tiskiin, liikenneturvallisuuden suhteen, jossa vallitsee lähinnä,
en mä jaksa ajatella, mulla on kiire, mentaliteetti.

Tästä syystä ajo opetuksen, sekä valvonnan suhteen, olisi kehiteltävä radikaalimpia keinoja,
kuin nykyinen rasti ruutuun, rahat pois mentaliteetti, johon voisi kuulua esim. automaativalvonta,
ajotaidon seuranta, sekä tenttien ja niiden merkityksen järkeistäminen.

Rahamärinät, voisi yhden kerran kompensoida kohdennuksilla, joita liikenneturvallisuuden kannalta,
ei kuitenkaan saisi perinteisesti aina verrata rahallisiin arvoihin, vakuutusyhtiöiden tapaan.

Kehittäjät puuttuvat, pallo on potkaisuvalmiina, Enskat ja Hanskit esiin, saatana,
vielä, kun henki pihisee..

Heikki Lamminmäki

  • Guest
Re: Vaasalaiset liikenteessä.
« Reply #48 on: 16. 02. 2007 14:02 »
Vaasan liikenteessä on niin, että oikealta tulijaa väistetään vaikka oikealta tulija olisi 100 metrin päässä risteysalueesta. Tämä taasen pohjaa Vaasalaisesta autokouluopetuksesta ja käräjäoikeuden antamista tuomioista.
 
Opettajat iskostavat oppilailleen tämän väistämisvelvollisuuden kertomalla, että oikealta tulija vie rahat ja vasemmalta tulija tuo rahaa. Unohdetaan että tasavertaisissa risteyksissä kokonaan risteysalueella olevaa on väistettävä tuli sitten vasemmalta, tai oikealta.

Vaasan suhteelliseti leveät kadut kyllä mahdollistavat sujuvan liikenteen, mutta siinä vaaditaan yhteispeliä ja liikennesilmää, sekä huomioida toisetkin liikenteessä. Siellä ei olla yksin, eikä omilla säännöillä. Tämän lisäksi, tilannenopeuden hallinta takapuolituntuma on autonhallinnan peruspilari.

Janne

  • Guest
Re: Vaasalaiset liikenteessä.
« Reply #49 on: 16. 02. 2007 14:02 »
Vaasan liikenteessä on niin, että oikealta tulijaa väistetään vaikka oikealta tulija olisi 100 metrin päässä risteysalueesta.

Mutta 10 metrin kohdalla todetaan "Ei perkele! Kyllä kerkee!" ja kaasu pohjaan.

Offline Professional

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 4930
  • Yhtä köyttä Yhdistykset Siperiaan.
    • View Profile
Re: Vaasalaiset liikenteessä.
« Reply #50 on: 16. 02. 2007 15:03 »


Quote

Mutta 10 metrin kohdalla todetaan "Ei perkele! Kyllä kerkee!" ja kaasu pohjaan.
Quote

Tämä on arkea.

Eli juuri näin.

Yksi piste.

Offline Professional

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 4930
  • Yhtä köyttä Yhdistykset Siperiaan.
    • View Profile
Re: Vaasalaiset liikenteessä.
« Reply #51 on: 16. 02. 2007 15:03 »
Vaasan liikenteessä on niin, että oikealta tulijaa väistetään vaikka oikealta tulija olisi 100 metrin päässä risteysalueesta.


Vähän on tullut ajeltua Vaasassa, jos tällaista väittää.

Näitä kaiken varojien genreen kuuluvia, on määrällisesti hirveän paljon vähemmän, kuin esim.
kyseenalaisesta "joustamisesta", lähinnä (kiiruun) suhteen vouhottavien, asennevammaisten
kuskien kohdalla.

Tämä näkyy etenkin juuri perus sääntöjen kohdalla, Kolmiolle kaahaavien ryhmissä, kuin myös
pakollisen pysähtymisen noudattamatta jättämisen suhteen, esim. merkin takana
kuin myös edessä "ryömintä", sekä odottamaton ajo tielle, muut vaarantaen.

Vaasan kolaritilastojen kärkeä edustaa menestyksekkäästi juuri näiden perus väistämis sääntöjen
noudattamatta jättämiset, sekä mainitsemastasi mallista johtuva väärinkäsitysten mahdollisuus,
tyyliin : No mäluulin että se pysähtyy, mäluulin että se tulee, jorinoin.
Käytännössä siis ei puhuta liikenteen kieltä, eikä näytetä ajotavalla, mitä aikoo tehdä.

Todellinen joustaminen on sääntöjen mukaan ajamista, joka turvaa teoriassa pahvikallojenkin
liikkumisen karusellin mukana, ilman vammautumista, tai jopa kuolemaa.

Nämä tilanteet ovat Vaasassa arkipäivää, lisääntyvän liikenteen, sen ohjauksen, kuin myös
uusien tieyhteyksien opettelun ohella, perus sääntöineen, lähes poikkeuksetta kantapään kautta,
niinkuin päivälehdet dokumentoivat.

Joillekin perus sääntöjen opetukseen näyttäisi kuitenkin sopivan enemmänkin hevoset,
kuin virkeät kaupunki kinnerit, joiden kuskien hermoja rassaavat lähinnä,
kaahaamiseen  manipuloivat alhaiset kaupunkinopeudet, perus sääntöjä noudattavien "idioottien" ohella.
 
« Last Edit: 16. 02. 2007 15:03 by Professional »

S.M. Art

  • Guest
Re: Vaasalaiset liikenteessä.
« Reply #52 on: 16. 02. 2007 15:03 »
 Huono päivä ?  Ota pari bisseä, niin maailma ei tunnu niin pahalta!

Offline Rinnewood

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 586
  • Gender: Male
    • View Profile
Re: Vaasalaiset liikenteessä.
« Reply #53 on: 16. 02. 2007 15:03 »
Minusta tuntuu että teille, vaasalaisille, pitäisi rakentaa ihan oma ajoharjoittelupaikka.. ;)
Kyllä sille olisi monen muunkin paikkakunnan tumpelokuskille käyttöä!
Ja pahimmat kuumakallet saisivat purkaa patoutumiaan!
Ja alan harrastajat saisivat hioa taitojaan!
:D

S.M. Art

  • Guest
Re: Vaasalaiset liikenteessä.
« Reply #54 on: 16. 02. 2007 17:05 »
 Niin kaikkihan me ollan omasta mielestämme niitä parhaita kuskeja liikenteessä, mutta virheaeviointeja varmaan sattuu itse kullekin..paitsi tietysti rofessionaalille, koska se on rofessionaali!

Offline Professional

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 4930
  • Yhtä köyttä Yhdistykset Siperiaan.
    • View Profile
Re: Vaasalaiset liikenteessä.
« Reply #55 on: 17. 02. 2007 08:08 »
Niin kaikkihan me ollan omasta mielestämme niitä parhaita kuskeja liikenteessä, mutta virheaeviointeja varmaan sattuu itse kullekin..paitsi tietysti rofessionaalille, koska se on rofessionaali!

Virhe arviointeja, kuin myös vahinkoja sattuu loogisesti kaikille, myös itselle aika ajoin.

Tätä varten kehitettiin aikoinaan pakollinen liikennevakuutus, silittämään pahimpia ryppyjä,
mitä tulee lähinnä materiaalivahinkoihin, kyseisestä kulttuurista puhuttaessa.

Nämä ei kuitenkaan kuulu mustavalkoisen logiikkasi tapaan, itse TAHALLISUUTEEN, sekä
VÄLINPITÄMÄTTÖMYYTEEN liikenteessä, joka monien muiden kuntien ohella,
omassa kunnassamme on nähtävän yleistä, sekä nousu suunnassa.

Yksi esimerkki yleisestä tahallisuudesta,monien joukosta:

Reippaalla nopeudella kolmiolle / pysähdys, tai ryömintä merkillä / ampaisu tiellä ajavan eteen /
ja sitä kautta liikenteen vaarantaminen.

Tämä moodi pyörii mys normaalissa risteys ajossa, jatkuvaa vaaraa aiheuttaen.

Kolareita, ilmoitettuja ja ilmoittamattomia, oli viime vuonna runsaasti, sekä rutiiniksi muodostuen.
Nämä kirjaamattomat näkyvät sitten useimmiten tölvityin risteys objektein, lasin ja muovin sirpalein,
kuin myös kesäisin jarrutusjäljin, suuntaan, jos toiseen.

Rinnewoodille sanoisin sen verran, että omiin kokemuksiin perustuen, tämän nuoremman polven
moottoriurheilua diggaava mentaliteetti, tuskin liikenteessä rauhoittuu moottoriurheilukeskusten
nousun myötä, vaan perinteisesti manipuloi kuulthaardeja lähiöissä, mitä enemmän nopeuksia,
sekä sääntöjä, on kiristetty.

Tämän varmaan tiedät itsekin, itseni ohella, näitä työkavereita, "hurstiukkoja" kuunnellen ja katsellen.


« Last Edit: 17. 02. 2007 08:08 by Professional »

Apu72

  • Guest
Re: Vaasalaiset liikenteessä.
« Reply #56 on: 17. 02. 2007 13:01 »
Hauskinta on ollut lukea Pohjalaisen tekstaten palstaa siitä saako/pitääkö moottoritien rapista tulevalle antaa tietä. Moottoritielle pääsy on täällä muka jotenkin ongelmallista.

Itse ajoin 2 vuotta Atlantassa työmatkallani rapista moottoritielle joka aamulla klo 7:30 oli yleensä kaikilta 5:ltä kaistalta täynnä. Rampilta ajettiin vetoketjuperiaatteella n. 20 - 30 km/h siihen oikean reunimmaisen jonon sekaan. Jokainen oikean puoleisella kastalla olija antoi vuorollaan rampilta tulijoille tietä säätämällä omaa nopeuttaan, ei siellä tarvinnut kenenkään koukata viereiselle kaistalle. Eihän se olisi edes ollut mahdollista.

En oikeen ymmärrä miten asia voi Vaasassa olla ongelma. Koskaan en ole nähnyt edes oikean puoleista kaistaa moottoritiellä niin täynnä etteikö väliin (min 15 m) mahdu kiihdytyskaistalta, jos vain rohkeasti kiihdyttää autoaan. Suurin ongelma täällä on tämä Oulu-tauti että rampissa ei uskalleta kiihdyttää. Pahimmillaan ihmiset jopa hiljentävät vauhtiaan kiihdytyksen jälkeen, että pääsisivät liikenne virtaan.










Offline Professional

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 4930
  • Yhtä köyttä Yhdistykset Siperiaan.
    • View Profile
Re: Vaasalaiset liikenteessä.
« Reply #57 on: 17. 02. 2007 15:03 »
Hauskinta on ollut lukea Pohjalaisen tekstaten palstaa siitä saako/pitääkö moottoritien rapista tulevalle antaa tietä. Moottoritielle pääsy on täällä muka jotenkin ongelmallista.


Tämä poikkeuksellinen viime vuonna alkanut yleismärinä perus sääntöjen järkeistämisestä
ja ennenkaikkea omaan malliin, on myös laillasi ottanut silmään, sekä ennenkaikkea ärsyttävinä,
eikä niinkään hauskana tekoviisasteluina parempien mallien suhteen.

Täytyy ihmetellä perusteita, jopa ammatti rekkakuskien muodossa, jotka mielellään
vaarantaisivat muun liikenteen, opetettuja, käytettyjä ja ennenkaikkea yleisiä perus sääntöjä
loukaten.

Käytännössä, kun kaikille pidetään ovea yhtä aikaa auki, niin kohteliaasti aikansa vuoroaan
muille tyrkyttävän aiheuttamana, ryysätään hetken kuluttua päät yhteen, muita kiroten.

Tähän valopäiden "joustomalliin" kehitettiin aikoinaan selvät perus säännöt, joiden
tulkintamallit ovat mitä ihmeellisempiä, uudestisyntyneen sukupolven aikana.

Käsittääkseni näitä tärkeämpiä, seikkoja liikenneturvallisuuden osalta kylläkin edelleen
painotetaan, mutta painopiste lilluu enemmänkin koulujen maksu suunnitelmien vaiheilla,
bisnesten juohean sujuvuuden vuoksi.

Muuta perustetta ei kuolevainen tälle uudelle kulttuurille keksi, sinänsä hyvin yksinkertaisten,
nopeasti tajuttavien, sekä ennenkaikkea selkeiden perus sääntöjen ymmärtämättömyyden syyksi.

Tätä kirjoittaessa, on hiljan rampilla kuulemma taasen mällätty jonkun kylkeen,
juuri tuon väärinpäin joustamisen, sekä ennenkaikkea ajattelemattomuuden vuoksi.

Tässä sydeemissä, tajuamaton "kohteliaisuus voi joskus viedä hengen, paradoksaalista,
mutta totta.


Offline Rinnewood

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 586
  • Gender: Male
    • View Profile
Re: Vaasalaiset liikenteessä.
« Reply #58 on: 17. 02. 2007 15:03 »
Ihan selvästi ihmisillä on harjoituksen tai kokemuksen puutetta!
Liikenteessä pitää olla ns. pelisilmää että se sujuu kitkattomasti ja turvallisesti. Peilit ei ole pelkästään kampauksen ihailua varten, vaan kuljettajan täytyy olla tietoinen mitä takana tapahtuu yhtä paljon kuin edessäkin!!
Ja turvallisen etenemisen a ja o on tilanteen ennakointi. Kun tilanne on kohdalla niin ei silloin enää voi tehdä hätiköityjä päätöksiä seuraavasta siirrosta vaan sen täytyy tapahtua automaattisesti!

Ajoharjoittelupaikka olisi sen vuoksi välttämätön että saisi harjoitella mahdollisia äkkitilanteita sekä oman autonsa käyttäytymistä ääritilanteissa.

Ja muutenkin tuo liikenteessä kaahailu viestii asenteesta korvien välissä. Ei siihen vaikuta mahdollisen moottoriradan olemassaolo. Se on niin yksilöllinen asia miten kukin käyttäytyy tuolla yhteisellä pelikentällä eli yleisessä liikenteessä.
Liian usein näkee niitä jotka ovat ajokortin saaneet bingosta tai jostain arpajaisista. Usein ne ovat vanhoja tai keski-ikäisiä jääriä jotka ajavat "minä itte" asenteella..

Mielestäni ajo-opetuksessa pitäisi painottaa kahta asiaa: Ajotaito ja Asenne! Liikennesäännöt ja niiden tunteminen on pakollinen perustieto joka täytyy omata mutta nämä kaksi A:ta pitää olla oikealla tavalla kunnossa!
« Last Edit: 17. 02. 2007 16:04 by Rinnewood »

Offline Professional

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 4930
  • Yhtä köyttä Yhdistykset Siperiaan.
    • View Profile
Re: Vaasalaiset liikenteessä.
« Reply #59 on: 18. 02. 2007 07:07 »

Mielestäni ajo-opetuksessa pitäisi painottaa kahta asiaa: Ajotaito ja Asenne! Liikennesäännöt ja niiden tunteminen on pakollinen perustieto joka täytyy omata mutta nämä kaksi A:ta pitää olla oikealla tavalla kunnossa!

Tämä on jutun tiedostettu ydin, valtakunnallisesti, sekä jo vuosia.

Perimmäisiin kysymyksiin kuuluukin, MIKSI välinpitämättömyys sitten kasvaa, nk. kädettömyyden ohella?

Ainakaan itse, en haluaisi elää yhteiseloa tällaiseen välinpitämättömyyteen heittäytyvän,
sekää samaa logiikkaa muuhunkin arkielämään soveltavan miehen, tai naisen rinnalla.
Tällaista mentaliteettia en myöskään odottaisi omilta lapsiltani.

Esim. harrastuksissaan, sekä elämässään ja ihmis suhteissaan, lähes poikkeuksetta jokainen
haluaisi olla ykkönen, tai ainakin kärkikaartia, kun taas liikenteessä heittäydytään luusereiksi,
lähes omasta hengestäkään välittämättä.

Mikä siis manipuloi ihmistä tähän malliin ?

En usko näiden ns. asennevammaisten kohdalla luusereita olevan, kuin poikkeuksellisesti,
joten manipuloiko siihen kenties Suomalaisille "pyhä" kulkuväline AUTO, vai kuviteltu
"vapaudentunne", vai kenties globaalin hyvinvoinnin luoma pahoinvointi lokeroitumisineen,
joka yhteispeliin määrättäessä, aiheuttaa yleistä vihaa ja kaunaa muita kanssakävijöitä kohtaan ?

Eli autosta ja liikenteestä poistuttaessa, olemme taas lähimmäisestä ja muista välittäviä
rentoja, sekä pidettyjä mukavia ihmisiä.

Omasta mielestäni arkielämän, sekä ihmis suhdekiemuroiden monisärmäiset lokerot,
ovat huomattavasti vaikeampia oppia ja hallita, kuin hyvin yksinkertaisin perus säännöin
toimiva turvallinen liikenne, miksi siis nuo tuhannet vammautuneet ja kuolleet,
lähinnä turhan takia ?

Ei tätä saatana kuolevainen käsitä ?
« Last Edit: 18. 02. 2007 07:07 by Professional »

Heikki Lamminmäki

  • Guest
Re: Vaasalaiset liikenteessä.
« Reply #60 on: 18. 02. 2007 11:11 »
Yhdyn niihin mielipiteisiin jotka katsovat kokemuksen ja harjoittelun puutteen lisäksi kuuluttavat asenteen tärkeyttä tämänpäivän liikenteessä. Harjoittelumahdollisuudet esimerkiksi liukkaankelin osalta kuihtuvat olemattomiin, kun Vaasan tekninentoimi teki päätöksen ettei kaupunki auraa jääteitä eikä harjoitteluratoja Vaasan merialueella. Syyksi ilmoitettiin vastuu kysymykset. Toinen takaisku koettiin kun ympäristöseura sai ajettua moottorikilpailut kieltoon Sundominlahdella.

Missä olisi sen turvallisempaa ajoharjoittelu kuin meremjäälle aurattu harjoittelualue. Sundominlahti mataluutensa johdosta olisi mitä mainion paikka tähän tarkoitukseen. Kyllä hyvissä valvotuissa olosuhteissa hankittu ajotaito vähentäisi kolarialttiutta ja tarvetta kaahata liikenteessä.
Eikä nykyisten autojen saaste ja melunormitukset voi olla mikään este tämän tapaiseen toimintaan.

Offline Matti Meikäläinen

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 969
  • Gender: Male
    • View Profile
Re: Vaasalaiset liikenteessä.
« Reply #61 on: 18. 02. 2007 12:12 »
Totta. Liukkaankelin ajotaidossa on puutteita eikä sitä helpota yhtään se, että ainakin takavuosina suolaa leviteltiin teille tonneittain lähes kelillä kuin kelillä. Ihmisten ei tarvinnut osata talviajoa. Ja sitten rytisee kahta kauheammin kun talvikunnossapito pettää...

Toinen millä autoilijoita paapotaan on talvinopeusrajoitukset. Kaikki körröttelevät 80:iä kelistä riippumatta oli sitten kuiva tai jäinen tienpinta. Enää ei tarvitse autoilijan itse osata arvioida kulloinkin sopiva tilannenopeus. Ei edes liikennemerkkejä tarvitse enää seurata. Tosin joskus se talvinopeusrajoituskin on liikaa ja taas rytisee...

Ja kolmas virhe on 80-lätkän poistaminen. Kyllä uusille autoilijoille pitäisi varata edes vuosi opetteluun.

Ja edellisistä riippumatta... Yhteiskuntaan on pesiytynyt yhä enemmän kaikki minulle heti mentaliteetti joka on erityisen turmiollista liikenteessä. Liikenteessä on a ja o nimenomaan toisten huomioiminen ja joustaminen.

geezer

  • Guest
Re: Vaasalaiset liikenteessä.
« Reply #62 on: 18. 02. 2007 17:05 »
Samaa mieltä Lamminmäen kanssa tuosta jäälle auratusta radasta ajotaidon edistäjänä. Sellaisiahan nuorna miesnä kierrettiin pitkin talvea ja ajotaito karttui. Eikä paljon haitannut vaikka joskus penkat pölisivät. Eikä sitten tarvinnut ojien pohjia autolla koluta kun oli kortin saanut.

Itse asiassa en tiedä, saako nykyisin ajellla esim. Karperöjärven jäällä vai onko senkin joku taho kieltänyt.... Omaa tytärtäni  jo ennen autokoulua jäällä opetin ajamaan ja hauskaa oli, tuli oikein nuoruus mieleen.

Ajotaitoon voidaan vaikuttaa opetuksella mutta tuo asennevammaisuus on sellainen ongelma, johon ei lääkettä helpolla keksi. Taas tuli tällaista asenneongelmaista seurattua kun ajoin Karperöntietä kasitielle päin ennen Botniahallia. Edellä meni traktori ja kaksi muuta autoa hirmuisessa lumipölyssä. Takaa lähti koko rotlaa ohittamaan yksi suhari ja huomasi puolivälissä jonoa ollessaan, että vastaa tulee auto. No viksumpi väisti (eli vastaantulija). Mutta pönttö teko lähes nollanäkyvyydellä ja ihan lähellä risteystä. Kaverin autossa luki että 'krosskantri',  joten kai se ajatteli, ettei sellaisella voi jonkun perässä edes paria sataa metriä ajaa.

-geezer-

Kalle Lanamäki

  • Guest
Re: Vaasalaiset liikenteessä.
« Reply #63 on: 19. 02. 2007 00:12 »
Näin on. Jos on nähnyt muutakin, kuin Vasasan (yleensä tyhjän) moottoritien, voi vain ihmetellä mistä sikisi se rampilta tulon vaikeus. Jopa Tipparellulla sinne sekaan pääsee, vaikkei se kiihdy kuten nykyautot enimmiltään. Ja jos vilkkua sekä peilejä oikein käyttää, voi useimmiten joustavasti helpottaa tilannetta, mikäli sattuisi rekka juuri kohdalla mukaan yrittämään. Siis, ei ole ongelmaa mikäli tumput on oikeissa käsissä, kone käynnissä ja hiven hyvää tahtoa.
Jäärataharjoittelu.
Itse asiassa se oli ensimmäinen kerta, kun kuulin klikistä nimeltä ympäristöseura. Silloin oli ehdottomasti lopetettava autolla harjoittelu jääradalla, jopa itse auratulla. Tulivat jopa suksilla eteen esteeksi. Tekosyynä oli saastuttaminen. Otin yhteyttä seuran silloiseen (n-90) puheenjohtaja  hra Xään virastotalolla. Hän ei antanut periksi, vaikka totesin katalysaattoriautoja tarvittavan noin tuhat ennenkuin ne saastuttavat saman kuin hänen puttarinsa Sundominlahden yhdellä ylityksellä. Kun yritin vedota liukkaankelin harjoitteluun jäällä ihmishenkiä säästävänä sekä katukaahailua vähentävänä, hän sanoi: Ei ole tehtävissä mitään jos auto luisuu. Hänelle kuulemma kerran kävi niin, mutta kuulemma ihmeen kaupalla sattui oikenemaan ennen vastaantullutta rekkaa. Mietin pitikö sen ihmeen sittenkään tapahtua.
Kun nyt kaupungillekin lienee jo selvinnyt ympäristöseuran todellinen luonne, voitaisiinko purkaa vanha virhepäätös, ja sallia taas edes yksi harjoitusrata? Ei sitä edes kaupungin tarvi aurata, kyllä vapaaehtoisia liikenneturvallisuusihmisiä vielä on!

Offline Professional

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 4930
  • Yhtä köyttä Yhdistykset Siperiaan.
    • View Profile
Re: Vaasalaiset liikenteessä.
« Reply #64 on: 19. 02. 2007 13:01 »
Ajotaidottoman ( Syystä tai toisesta ) ja Asennevammaisen ( Yleensä omasta valinnasta )
erohan kulkee liikenteen suhteen siinä, että:

Ajotaidoton ei yleensä osaa, tai pysty seuraamaan muuta liikennettä, pelkästään yhteen, kahteen
pointtiin keskittymisen johdosta.

        Kun taas:

Asennevammainen saattaa olla hyvinkin selvillä auton hallinnasta, käyttäytymisestä,
kuin myös seuraa hyvinkin tarkkaan liikennettä, tehden virheitä riskeineen tahallaan.

Näihin perus seikkoihin ei saisi nyt sotkea jotain "vilkku" "ramppi" käyttäytymiskulttuuria
ajoharjoitteluineen,
koska kyse on tämän kasvaneen vaarallisuusboomin kohdalla, yleisestä välinpitämättömyystä.

Tällä viikolla taasen pari kolme kolmiokolaria kunnassamme.

Homma kasvu, on valtakunnallisesti tiedostettu asia jo pari vuotta
ja kyse ei voi enää olla pelkistä ajo opetuksen resursseista, sekä etenkin, että ne ovat hitaasti
kasvaneet eri kriteerein, liikennekulttuurin ohella.

Joko ajo opetus on höllentynyt radikaalisti, bisneksen vuoksi, tai sitten se on kriteereiltään
kiristynyt, jolloin jengin "vapaus" löytyy valvomattomasta liikenteestä, riskien ohella,
tai sitten sukupolvi on erittäin paljon tyhmempää ? mitä aikaisemmat.

Näitä lähtökohtia voi sitten tilkitä kaikenmaailman jäärataharjoituksin, diakokein, kuin myös teorioin
kelien ja ruuhkien vaikutuksesta, liikenteen käyttäjän KÄYTTÄYTYMISEEN,
yhteisessä karusellissa pyöriessä.

Offline manteiro

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 1031
    • View Profile
Re: Vaasalaiset liikenteessä.
« Reply #65 on: 22. 02. 2007 14:02 »
Auton hallinta ja ajotaito ovat tietenkin perusedellytyksiä selvitä liikenteessä. Mutta ajotaito ei riitä, jos liikennesääntöihin suhtautuu ikäänkuin ne eivät itseä koskisikaan.
Muun muassa tekstiviesteistä ja radiosta on saanut käsityksen liikennekurin kasvavasta höltymisestä myös Vaasassa. Kevyen liikenteen väylät ja niihin verrattavat ha-liikenteeltä kielletyt tiet ovat joillakin autoilijoilla yleisessä käytössä.
Itse liikun silloin tällöin Jerpyy-Isolahti suunnalla pyöräillen ja kävellenkin. Vaikuttaa siltä, että seudulla on tullut tavaksi ajaa autoilla surutta pitkin pyöräteitä kuten esimerkiksi Huvilatien jatke vaarallisimmillaan osoittaa. Todella vaaralliseksi sen tekee lasten liukumäki, josta laskettaessa pulkka liukuu yli (moottoriajoneuvolla ajo kielletty) tien. (Pitäisiköhän laskettelu siinä kohdassa kieltää)?

Surkuhupaisa yritys kaupungilta oli Perhostien jatkeen bussireitille rakennettu kallis pikkuautoille tarkoitettu ajonesto. Ruotsalaisin piirustuksin toteutettu rakennelma jopa pysäytti bussit, mutta salli henkilöautoliikenteen iloisen jatkumisen. Osittaisen purkamistyön jälkeen vilkas liikennöinti suujuu tuolla väylällä kaikilta liikennevälineiltä, myös moottorikelkoilta.

Vaasalaisille bussifirmoille antaisin ilmaisen vihjeen, hankkikaa käytetyt bussinne Venäjältä, ne ovat kuulema siellä vielä halvempia kuin Ruotsissa!

Offline Professional

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 4930
  • Yhtä köyttä Yhdistykset Siperiaan.
    • View Profile
Re: Vaasalaiset liikenteessä.
« Reply #66 on: 22. 02. 2007 15:03 »
Vaasan laitakaupunkien kohdalla saa asennevammaisuus valvomattomuuden kohdalla, tänä päivänä,
hyvinkin radikaaleja muotoja.

Yksi on yleinen pysäköinti välinpitämättömyys, kuin myös ajokulttuuri vähäisten palvelu laitosten
alueille, esim. kaupat, grillit.

Hyvinä esikuvana ja esimerkkinä muille autoilijoille, esim. Vanhis K-Kauppa ja Grilli.

Tavallaan pointin ymmärtäisi, mikäli kyseessä olisi kyseenalaista vapautta, siis lakien ja asetusten
suhteen, etsivä rajojaan hakeva uusi nuoriso, mutta kun suurin ryhmä näyttäisi kuitenkin olevan
muuten aivan fiksun oloista kansalaista kulkuvälineineen.

Merkityllä pyörätiellä ajetaa molempiin suuntiin huoletta, jalankulkijoiden ohitse, sekä pysäköidään
tielle, joka toinen vastaantulevan kaistan suuntaisesti ?

Molemmista kulinarismin keskuksista, on isolle, hyvin hoidetulle parkkipaikalle,matkaa n. 10 - 20 m,
mutta tämä on liikaa, siis autolla pyörätietä pitkin pankkimaatille ja suojatien kautta sekaan
karuselliin.

Mitä tällaisen leidin, tai aleenin päässä liikkuu ? jää nähtäväksi, koska useimmiten tätä epäkohtaa
huomioivat harvat ohiajavat poliisipartiotkin hymyillen pysähtymättä luimistelevat.

Ristinummen, Gerbyn ja vast. lähiöiden "liikennekulttuurista" puhumattakaan.

Tällaiseen mentaliteettiin itrsensä opettava kuski, maksaa vielä joskus kalliisti asenteestaan,
muodossa, tai toisessa.
Joskin tästä syystä jonkun kuolema, tai vammautuminen asettaa maksajan älykapasiteetin
todella kyseenalaiseksi, eikä sitä enää soviteta anteeksipyynnöillä.

Offline Professional

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 4930
  • Yhtä köyttä Yhdistykset Siperiaan.
    • View Profile
Re: Vaasalaiset liikenteessä.
« Reply #67 on: 23. 02. 2007 08:08 »
Synkkää luettavaa, Vaasan Pravda 23.02.06

Suomen tieliikenne Tammikuu 07:

Kuolleita,               26

Loukkaantuneita,  636


      Autot kehittyneet, opetus kehittynyt, ihmiset koulutetumpia, informaatio edistynyt.

  Ajotaidottomuus, sekä välinpitämättömyys kasvanut ?


  MIKSI ??

Heikki Lamminmäki

  • Guest
Re: Vaasalaiset liikenteessä.
« Reply #68 on: 23. 02. 2007 14:02 »
Hyväkin ajotaito katoaa silloin kun kuljettajalla on asennevamma. Tämä näkyy Manteiron esiinottamassa Huvilatien pohjoispään liikenteessä. Sen jälkeen kun Huvilatien pohjoispään asuntorakentaminen lisääntyi, niin samaanaikaan myös ajoneuvoliikenne pyörätien osuudella lähti kasvuun.

On todellakin vaarallista lasten lasketella tuolta rapamäeltä pyörätien suuntaan. Onneksi äidit useinmiten ovat valvomassa lastensa laskettelua, mutta he ovat täysin voimattomia näihin asennevammaisiin autoilijoihin nähden. Saattaisi auttaa jos kirjaisi rekisterinumerot ylös ja ne julkaistaisiin. Saattaisi häpeäntunne herätä ja vamma parantua.

Offline Trampas

  • Vakituinen
  • **
  • Posts: 64
    • View Profile
Re: Vaasalaiset liikenteessä.
« Reply #69 on: 23. 02. 2007 16:04 »
Milloin laiton moottorikelkkaliikenne saadaan kuriin?

Offline vaasalainen

  • Tästä foorumista
  • Administrator
  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 5079
  • Gender: Male
  • Muista käydä Chatissa
    • View Profile
    • Email
Re: Vaasalaiset liikenteessä.
« Reply #70 on: 24. 02. 2007 07:07 »
Foorumiapu

Voit jättää tilpäisen  kommenttisi ilman rekisteröitymistä ”Foorumiapu” palveluun.  Valitse vain kohta Ota yhteys
  Sen jälkeen täytä vaaditut kentät ja merkitse myäs Aihe.
« Last Edit: 24. 02. 2007 09:09 by vaasalainen »
Tämä sivusto täytti 9 vuotta helmikuun 2 päivänä 2014.  Ylläpidän tätä vapaasta tahdostani.  Tämä on minun tapani osoittaa rakkauteni tätä hienoa kaupunkia kohtaan.

Gerbyn Kuningas

  • Guest
Re: Vaasalaiset liikenteessä.
« Reply #71 on: 24. 02. 2007 09:09 »
Otanpa tähän ketjuun puheeksi myös Minimanin pihan ajokäytöksen. Jos haluaa jostain syystä romuttaa oman autonsa, kannattaa ajaa Minimaniin sieltä Laivakadun puolelta. Minimanin pihasta ei saa ajaa sille kadulle (kielletty ajosuunta muistaakseni) ja silti sieltä lähes aina joku tulee. Eli 40 kympin vauhti päälle ja ajaa hiukan sitä sisääntulon vasenta puolta ja kas kummaa, auton saa taatusti lunastukseen ja vastaantullut kaveri maksaa..

Toinen ihmetys Minimanin parkkipaikalla on, kun siellä on aina paras paikka vapaana. Eli ihmiset luulevat siellä olevan noin kymmenen invapaikkaa, jotka vielä oikein lipun kanssa on erotettu muista. Liikennemerkki siinä kuitenkin osoittaa vain toisen puolen niistä "invalipulla" erotetuista paikoitusalueista olevan invalideille eli siihen toiselle puolelle saa jättää ihan jokainen...

tsailor

  • Guest
Re: Vaasalaiset liikenteessä.
« Reply #72 on: 24. 02. 2007 09:09 »
Se Minimanin parkkipaikka on todella hauska. Huomasin minäkin kielletty ajosuunta kyltin ja päätin ajaa oikeaoppisesti pois parkkipaikalta. Siellä oli opaste jossa arvelluttavasti luki ulosajo, mutta opasteen eteen oli aurattu niinkorkeat lumivallit, että siitä ei nähnyt, mihinkä suuntaan se osoitti. Siitä jos lähtee arvuuttamalla ajamaan kohti oletettua ulosajosuuntaa, niin päätyy todella erikoisiin paikkoihin :)

Nyt kysynkin, mistä Minimanista ajetaan ulos? Ainakin näin talvella joku ystävällinen voisi informoida asiasta vaikka täällä, kun opaste on lumen kätköissä.

Offline Professional

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 4930
  • Yhtä köyttä Yhdistykset Siperiaan.
    • View Profile
Re: Vaasalaiset liikenteessä.
« Reply #73 on: 24. 02. 2007 10:10 »


Nyt kysynkin, mistä Minimanista ajetaan ulos? Ainakin näin talvella joku ystävällinen voisi informoida asiasta vaikka täällä, kun opaste on lumen kätköissä.

Vaikka kyseessä onkin todenn. "heitto", niin ensimmäinen autoilija, joka julkisesti myöntää
olemattoman logiikkansa, yleisen liikenteen suhteen.

Siis, vaikka alueella ei olisi merkin merkkiä, niin yleiset perus säännöt kompensoivat aina poikkeustilanteita,
esim. olosuhteet, merkittömyys, kuin myös perus väistämis säännöt.

Eli tässä tapauksessa käytät mielelläsi nettiä, muun liikenteen seuraamisen sijaan ?
Kaikkihan eivät todellakaan käytä tuota huoltotieksi tarkoitettua kiellettyä sisäänmenevää
aukkoa, joten kaukolasit päähän ja tarkkailemaan muuta liikennettä.

Muussa tapauksessa ehkä taksi on turvallisempi vaihtoehto ?

Offline Professional

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 4930
  • Yhtä köyttä Yhdistykset Siperiaan.
    • View Profile
Re: Vaasalaiset liikenteessä.
« Reply #74 on: 24. 02. 2007 10:10 »


Toinen ihmetys Minimanin parkkipaikalla on, kun siellä on aina paras paikka vapaana. Eli ihmiset luulevat siellä olevan noin kymmenen invapaikkaa, jotka vielä oikein lipun kanssa on erotettu muista. Liikennemerkki siinä kuitenkin osoittaa vain toisen puolen niistä "invalipulla" erotetuista paikoitusalueista olevan invalideille eli siihen toiselle puolelle saa jättää ihan jokainen...

Tämä invakansalle mieluinen ja harvinainen tilanne, johtuu yksinkertaisesti siitä seikasta, että jengi
ajaa mielellään lipuilla erotetun alueen ohi, koska merkintä vaatii lähempää tarkastelua, johon
kunnon hikiperse ei itseänsä alenna.
Toisin sanoen, "helpommalla" päästään ajamalla tavalliselle P Aukolle.

Tämähän olisi helposti selvitettävissä, vaikka käymässä sillä tupakalla kävellen tarkistamaan tämä
aika poikkeuksellinen merkintätapa, todennäköisesti plaanin ohella kesken eräinen.

Toinen asiaa tukeva pointti, on sitten näiden varatuille paikoille, laiskuuttaan pysäköivien yksilöiden
pelko, avoimesti sisälle hyvin näkyvän alueen, sekä Minimanin nykyaikaiseen ja tehokkaaseen vartiointi
systeemiin ja kamera tekniikkaan satsaaminen, joka mahdollistaa väärinpysäköivien nopean
tunnistamisen, tarpeen niin vaatiessa.

Tätähän ei vanhalla puolen niinkään näytetty pelkäävän, edes lähes oven eteen,
inva pailkoille pysäköivien "kiireisten" asiakkaiden kohdalla.

Ongelmapaikkoja ovat vielä ns. laitakaupunkien marketit, esim. S-Market, Lidl ja vastaavat,
joiden suurista P- Alueista huolimatta, pysäköinti näille lähimmille harvoille Inva, sekä kieltoalueille,
on edelleen kovassa suosiossa, nk. "aivoinvalidien" genressä, valvontaresurssien pienen
määrän johdosta.

Asiakkaiden huomautukset yleensä heittävät vai räkää päälle, joten pointti on erittäin kiusallinen
vapaan mentaliteettinsa johdosta.

tsailor

  • Guest
Re: Vaasalaiset liikenteessä.
« Reply #75 on: 24. 02. 2007 15:03 »
Nimenomaan looginen ajattelu liikenteessä saattaa olla pettävää. Loogisesti Minimanin ajojärjestelyt tulee helposti miellettyä samanlaisiksi kuin muidenkin vaasalaisten markettien eli sellaiseksi, että ulos ajetaan samasta portista kuin sisäänkin, kunhan pysytään omalla kaistalla. Minimanissa ei näin kuitenkaan ilmeisesti voi tehdä, koska Laivakadulle on kielletty ajosuunta. olisiko tarkoitus kiertää koko hehtaarirakennus ja samalla polttaa turhaa bensaa ja saatuttaa luontoa.

Ulosajokyltit lumivallien takana silmien ulottumattomattomissa lisäävät asiakkaiden ihmetystä. jos Minimanissa ei olisi kieltomerkkiä Laivakadulle eikä lumivallien taakse kätkettyjä ulosajokylttejä, sujuisi liikenne varmasti sutjakammin. Autoilijoilla on luontainen looginen ajattelukyky, aivan kuten Professional asiaan viittaa.

Samaa mieltä olen inva-ja perhepaikkojen väärinkäyttäjistä. Kerran eräälle leveälle perhepaikalle parkkeerasi kahden hengen urheiluauto, jossa oli matkustajana yksi ainoa henkilö eli kuski. Perhepaikkojen ideahan on lähinnä se, että lapsiperheillä on tilaa siirtyä autoon ja takaisin. Lapsethan saattavat huitaista auton oven salamannopeasti 90 asteen kulmaan ja silloin viereinen auto ei saa hellää kohtelua. Perhepaikojen idea onkin toimia kaikkien kaupassa kävijöiden eduksi.

Offline Rinnewood

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 586
  • Gender: Male
    • View Profile
Re: Vaasalaiset liikenteessä.
« Reply #76 on: 24. 02. 2007 16:04 »
Tuo markettien parkkipaikkapysäköinti on kyllä joskus ihmeellistä.

Kesällä kun itse sattui olemaan matkassa esim harrasteautolla niin tarkoituksella oli tapana jättää sinne marketin parkkiksen peränurkkaan että saa olla rauhassa eikä tarvi änkeä ahtaisiin väleihin.. No annas olla kun tulee handelista nii viereen oli lähes poikkeuksetta parkkeerannu joku toinenkin, vaikka lääniä millä mitalla vapaana ympärillä..
Ehkä se vaan joillekin on helpompi laittaa jonkun viereen jos ei osata lukea omatoimisesti niitä valkoisia maalattuja viivoja siinä asvaltilla..?!

Kalle Lanamäki

  • Guest
Re: Vaasalaiset liikenteessä.
« Reply #77 on: 25. 02. 2007 10:10 »
Otanpa tähän ketjuun puheeksi myös Minimanin pihan ajokäytöksen. Jos haluaa jostain syystä romuttaa oman autonsa, kannattaa ajaa Minimaniin sieltä Laivakadun puolelta. Minimanin pihasta ei saa ajaa sille kadulle (kielletty ajosuunta muistaakseni) ja silti sieltä lähes aina joku tulee. Eli 40 kympin vauhti päälle ja ajaa hiukan sitä sisääntulon vasenta puolta ja kas kummaa, auton saa taatusti lunastukseen ja vastaantullut kaveri maksaa..

Toinen ihmetys Minimanin parkkipaikalla on, kun siellä on aina paras paikka vapaana. Eli ihmiset luulevat siellä olevan noin kymmenen invapaikkaa, jotka vielä oikein lipun kanssa on erotettu muista. Liikennemerkki siinä kuitenkin osoittaa vain toisen puolen niistä "invalipulla" erotetuista paikoitusalueista olevan invalideille eli siihen toiselle puolelle saa jättää ihan jokainen...
Totta joka sana!
Jo vanhakin Minimanin parkkialue oli asiakaskunnan törttöilyn takia aika paha kaupassa käynnin este. Nyt uuden valtavan parkkialueen tultua on tilanne entisestään huonontunut. Invapaikkojen varastaminen on halveksittavaa itsekkyyttä ja vammaisten sortoa. Ajo-opasteet eivät näkyessäänkään tälle oudosti valikoituneelle kävijäkunnalle avaudu. Ajetaan kuin siat vatukossa eikä opasteiden piilottaminen lumivallien taa todella auta asioiden sujumista.
Toivoisi Minimanin henkilöstön tarttuvan tähän ongelmaan jotta useampi uskaltaisi käyttää uudistunutta isoa myymälää. Nyt vältän käyntiä viimeiseen asti vain liikenne- ja pysäköintikaaoksen takia. Eikö periaatteessa pitäisi olla kyse samoista kansalaisista, jotka Kivihaassa kä'yttäytyvä't paljon fiksummin??

Gerbyn Kuningas

  • Guest
Re: Vaasalaiset liikenteessä.
« Reply #78 on: 25. 02. 2007 10:10 »
Invapaikkojen varastaminen on halveksittavaa itsekkyyttä ja vammaisten sortoa.

Siis tarkoitan tuossa, että ei niitä invapaikkoja mielestäni kukaan siinä Minimanin pihassa varasta vaan päinvastoin sitä invapaikoitusta "vastapäätä" olevat normaalipaikat ovat lähes aina tyhjiä ihmisten luullessa niitäkin invapaikoiksi... Siimalippu erottaa ne invat ja normaalit paikat toisistaan.


Ajo-opasteet eivät näkyessäänkään tälle oudosti valikoituneelle kävijäkunnalle avaudu. Eikö periaatteessa pitäisi olla kyse samoista kansalaisista, jotka Kivihaassa kä'yttäytyvä't paljon fiksummin??

Kivihaan "Cittarissa" on samasta aukosta niin sisään- kuin ulosmenokin, joka helpottaa asiaa huomattavasti, lisäksi siellä on erotettu parkkialueita toisistaan hiukan fiksummin kuin Minimanin pihassa. Siltikään ajojärjestelyt eivät ole minun este käydä yhdessäkään kaupassa. Lisäksi saan tekstistäsi kuvan, jonka mukaan Minimani olisi ns. "kansan kauppa" ja itse käyt vain tuolla hiukan kalliimmassa Kivihaan kaupassa tästä syystä..? Voin hyvinkin olla väärässä... ;)

Kalle Lanamäki

  • Guest
Re: Vaasalaiset liikenteessä.
« Reply #79 on: 25. 02. 2007 23:11 »

Gerbyn kuninkaalle



Kyllä, olet! (jos luet tekstini, et voi epäillä minua sosiaalisesta luokittelusta)
Syy tosin voi olla epätarkassa tekstissäni. En halua olla siinä älyllisesti ongelmallisessa porukassa, joka luokittelee ihmisiä oletetun varallisuusaseman perusteella. Kävisin mielelläni Minimanissa (ja Citaria inhoan), mutta yksi auton alle jäänti tällä parkkipaikalla panee varomaan. Eräs henkilösukupuolta edustava kännyyn puhuessaan ajoi päälle takaapäin; hups!
Olen selvinnyt vuosia esim Kairon, Damaskuksen ja Beirutin liikenteessä, joten uskon että lapaset ovat oikeissa käsissä. MM parkkipaikalla sapettaa eniten toisista piittaamaton sikailu. En tohdi ilman tilastoa arvella sitä maalaismaisuudeksi.
Invapaikkoja käytän toimiessani toiselle kuskina. Siksi ottaa päähän se, mitä kutsun varastamiseksi. Kun liikennemerkkiä tai lippusiimaa ei välitetä ymmärtää, voidaan tukkia molemmat puolet, koska kukaan ei ilmeisesti jaa rikesakkoja kuten muuten Citarin vahdit joskus- aivan oikein- tekevät. Minä muuten kannatan heitä, jotka tyhjäävät renkaan heiltä jotka ilman osoitettua oikeutta vievät invapaikan. Varapyörää vaihtaessa voi mietiskellä liikuntavammaisen ongelmia. Toisella kerralla saakin jo tyhjätä 2 kummia.

En todellakaan keksi, miksi Minimanin ja Euron parkkipaikoilla näytetään sikailevan toisista välittämättä enemmän kuin Prisman ja Citarin. Samoista ihmisistä kuitenkin luulen olevan kyse. Ei siis apartheidia vaan vika liittyy jotenkin ympäristöön. Mitä sanoit Citarin parkista pitää mielestäni paikkansa. Myös monikulttuurinen Lidl saa paremmat pinnat itse parkkipaikan asemoinnista, vaikka afrikassa ei tunnetakaan invapaikan merkitystä.(ja muutama härmäläinen sikana peesaa)

Lopuksi totean, että olen ratin takana joutunut selviämään aika vaikeista tilanteista esim kouluttaessani kansainvälisille sotilastarkkailijoille ajoa sota-alueella. Kyllä uskallan halutessani mennä Minimanin rulettiin mukaan, mutten vapaaehtoisesti halua pahaa mieltä katsomalla tarpeetonta tyrimistä. En taida olla kyllin boheemi. Ei siinä muita taka-ajatuksia ole. Usko pois!