Author Topic: Silta Ruotsiin?  (Read 2134 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline herkkoo

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 7332
  • Gender: Male
    • View Profile
    • Email
Silta Ruotsiin?
« on: 02. 10. 2019 14:02 »
Silta Ruotsiin puhuttanut jo 1967

Tuolla Kansallisen audiovisuaalisen instituutin sivuilla on paljon matskua mitä ei ole esim. youtubessa

Silta Ruotsiin?

Mainostelevision Rannikolta rannikolle -sarjassa toimittaja Markus Similä perehtyy suunnitelmiin rakentaa pengertie ja silta Merenkurkun yli Ruotsiin. Haastateltavana on idean isä, postivirkailija Unto Suvanto.
Vuosi: 1967
Elokuvan nimet: Rannikolta rannikolle: Pietarsaari-Vaasa (Osa 3) (tallettajan luettelossa käytetty nimi)
Laji: lyhyt tv-tuotanto
Teemat: Arki ja vapaa-aika
Yhteiskunta ja politiikka



https://elavamuisti.fi/aikajana/silta-ruotsiin

« Last Edit: 02. 10. 2019 15:03 by herkkoo »

Offline herkkoo

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 7332
  • Gender: Male
    • View Profile
    • Email
Re: Silta Ruotsiin?
« Reply #1 on: 23. 07. 2020 22:10 »
Taas herätellään siltaa henkiin maksaa vaatimattomat 3 miljardia
Lisäksi sen pitäisi olla sen verran korkea että rahtilaivat pääsee edelleen kulkemaan muuten Oulu ja Kemi teollisuuspaikkakunnat voi tykätä kyttyrää

Autolla Merenkurkun yli Vaasasta Ruotsiin? Vanha unelma sillasta heräsi taas henkiin – nyt hinta-arvion ja toteuttamissuunnitelmien kanssa
(klikkaamalla avautuu omaan ikkunaan)



Eri reittivaihtoehdot eroavat hinnoiltaan valtavasti. Tällä hetkellä reittivaihtoehtoja on suunniteltu kahdeksan. Kuvassa näkyy kaksi niistä.

Merenkurkun ylittävästä sillasta on valmistunut uusia laskelmia, jotka osoittavat nykyteknologian edut.

"Nyt uutta potkua haaveiluun on tullut siitä, että lapualaislähtöinen diplomi-insinööri Antti Talvitie ja tekniikan tohtori Esa Eranti ovat tehneet sillasta uudet laskelmat. Laskelmat on tehty miesten omasta aloitteesta, ei tilaustyönä.

Toteutuessaan sillasta tulisi pitkä, sillä suomalaisen ja ruotsalaisen kaupungin välillä on 70-80 kilometriä ja suurin osa välimatkasta on vettä. Toisaalta Merenkurkku on matalaa ja saarista, joten osalle matkasta riittäisi, kun rakennettaisiin tiepenkereet.

Mutta hanke olisi joka tapauksessa kallis.

Talvitie ja Eranti ovat selvittäneet kahdeksaa eri reittivaihtoehtoa Vaasan ja Uumajan välillä. Lyhin reitti olisi 58,8 kilometriä, pisin lähes 80 kilometriä.



Uusien laskelmien mukaan hankkeen kustannusarvio olisi 3-5 miljardia euroa riippuen valittavasta reittivaihtoehdosta

Suunnitellut reittivaihtoehdot kulkevat pengerrettyjä teitä, siltoja sekä tunneleita. Halvin ajotie olisi selvitystyön tekijöiden mukaan ilman tunneleita rakennettava yhteys Uumajan Ostnäsistä Mustasaaren Björköön.

Kaikkiaan koko hanke vaatisi laskelmien mukaan kolmesta viiteen miljardia euroa.

– Jos toteutetaan halvin versio, hinta on jopa alle kolme miljardia. Jos taas lähdetään esimerkiksi luonnonsuojelualueita kiertämään, niin olosuhteet muuttuvat syvässä vedessä ja pehmeillä pohjilla hankalammiksi ja silloin hinta on äkkiä se viisi miljardia."



Yksi reittivaihtoehto kulkee Klobbskattin sataman lähettyviltä.

https://yle.fi/uutiset/3-11445837
« Last Edit: 23. 07. 2020 22:10 by herkkoo »

Offline herkkoo

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 7332
  • Gender: Male
    • View Profile
    • Email
Re: Silta Ruotsiin?
« Reply #2 on: 19. 08. 2020 22:10 »
Tässä vielä mediaklippi mm. silta-aiheesta suomenkieliset uutiset

Uumajan Vaasan silta

<a href="http://www.youtube.com/v/GUwzKRvK0fk?version=3&amp;autohide=1" target="_blank" rel="noopener noreferrer" class="bbc_link bbc_flash_disabled new_win">http://www.youtube.com/v/GUwzKRvK0fk?version=3&amp;autohide=1</a>

https://www.youtube.com/watch?v=GUwzKRvK0fk

Offline herkkoo

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 7332
  • Gender: Male
    • View Profile
    • Email
Re: Silta Ruotsiin?
« Reply #3 on: 18. 08. 2022 19:07 »
Kaksileveysraiteet siltaan voisi olla myös harkinnanarvoinen asia selvitettäväksi

Yhteys parantaa huoltovarmuutta

"Nyt Rautatie Keminmaan Laurilasta Tornion kautta Haaparantaan aiotaan sähköistää ja ottaa jälleen käyttöön. Perämerenkaaren kiertävä ratayhteys kuuluu Euroopan TEN-T ydinverkkoon, jonka on oltava sähköistetty ja täytettävä kaikki kattavaa verkkoa koskevat vaatimukset.

Hanke on kirjattu myös hallitusohjelmaan, jossa mainitaan, että sähköistys avaa rahti- ja matkustajaliikenteelle yhteyden Pohjois-Ruotsin kautta Eurooppaan ja Jäämerelle.

Sähköistettävän radan pituus on vain reilu 20 kilometriä, mutta sijaintinsa takia sillä on kokoaan suurempi merkitys: sähköinen rautatieyhteys mahdollistaa sekä ihmisten että tavaroiden siirtämisen Pohjanlahden ympäri ympäristöystävällisemmin kuin dieseljunalla tai maantietä pitkin.

Tornionjoen ylittävän ratayhteyden sähköistäminen tarkoittaa sitä, että junamatkustaja voisi matkustaa vaikkapa Oulusta Luulajaan muutamassa tunnissa tai halutessaan junalla Tukholmaan tai pidemmällekin."

"Väyläviraston projektipäällikkö Terhi Honkarinta kertoo, että tällä hetkellä ratatöiden toteutusta valmistellaan. Työt tehdään vuosina 2023 ja 2024.

Varautumispäällikkö Outi Nietola kertoo, että Huoltovarmuuskeskuksen osallistumisen taustalla on valtioneuvoston päätös huoltovarmuustavoitteista vuodelta 2018. Siinä mainittiin erikseen logistiset palvelut ja verkostot.

“Suomi on riippuvainen merikuljetuksista, sen takia olemme rahoittajana mukana. Ruotsin kautta tilannetta on mahdollista korjata ja lisätä vaihtoehtoisia reittejä.”



Tornion ja Haaparannan välisellä rautatiesillalla kulkevat molempien maiden rautatiekiskot. Ruotsissa käytetään yleistä 1435 millimetrin leveyttä, kun taas Suomi käyttää ainoana maailmassa 1 524 mm leveyttä.

https://www.oulu.fi/fi/uutiset/rautatieyhteys-tornioon-ja-haaparantaan-sahkoistetaan-vaikka-vaylavirasto-totesi-hankkeen
« Last Edit: 18. 08. 2022 20:08 by herkkoo »