Author Topic: Koiranjätöspussit yksityisiin roskiksiin  (Read 4023 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Niiskutti

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 1632
    • View Profile
Koiranjätöspussit yksityisiin roskiksiin
« on: 09. 05. 2012 14:02 »
Piti ihan tehdä aihe, jottei huku kaupungin tiedotteiden joukkoon tämä:

"Liimaa kiinteistösi jäteastiaan ilmainen koiranjätöstarra ja annat alueellasi kulkeville koiranulkoiluttajille luvan laittaa jätöspussin talousjäteastiaasi."



"Järjestyslain 27.6.2003/612 14§ mukaan koiran omistajan on huolehdittava, että koiran uloste ei jää ympäristöön hoidetulla alueella taajamassa.

Koiranjätöspussit eivät tarvitse erillistä roska-astiaa, vaan ne voidaan laittaa tavalliseen puistoroskikseen tai talousjätteen sekaan.

Niillä alueilla missä ei ole kaupungin roska-astioita voi jätöspussin laittaa yksityisen kiinteistön jäteastiaan, mikäli siinä on lupaa osoittava tarra.

Omakoti- ja rivitaloja toivotaan apuun

Koiranjätös on ongelma varsinkin alueilla, missä ei ole kaupungin roska-astioita.

Mikäli annat alueellasi kulkeville koiranulkoiluttajille luvan laittaa koiranjätöspussin talousjäteastiaasi, niin tilaa luvasta kertovan maksuttoman tarran Kansalaisinfosta (pääkirjasto) puh. 325 1051 tai Teknisen viraston asiakaspalvelupisteestä puh. 06 325 4034, Kirkkopuistikko 26.

Liimaa tarra näkyvästi roska-astiaan tai roskakatokseen."

Lähde: http://www.vaasa.fi/WebRoot/380444/Vaasa2010SubpageWithBanner.aspx?id=1230798

Offline Henry Eklund

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 1871
  • Gender: Male
    • View Profile
    • Email
Vs: Koiranjätöspussit yksityisiin roskiksiin
« Reply #1 on: 09. 05. 2012 17:05 »
Italiassa oli automaatteja joista 20 cent sai pari pussia koirankakalle. Enpä ole ennen nähnyt, niinkuin kondomiautomaatti. Meidän rontti menee 5m metsään joten en kerää kun ketään ei siihen voi astua.
Kipu kasvattaa muttei opeta elämään kunnolla.

Offline Kari Lajunen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 7818
  • Gender: Male
  • Kerro tästä foorumista mahdollisimman monelle.
    • View Profile
    • Oivakaihdin Oy
    • Email
Vs: Koiranjätöspussit yksityisiin roskiksiin
« Reply #2 on: 09. 05. 2012 18:06 »
Tuota pitää harkita.  Minulla on roskalaatikot ihan aidan vieressä.
Lähetä tieto tästä ketjusta henkilölle jota arvelet sisällön kiinnostavan ja kavereillesi alareunan "Lähetä Aihe" nappulasta.  Tämä on ainoa keino kertoa tästä foorumista.

Offline Niiskutti

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 1632
    • View Profile
Vs: Koiranjätöspussit yksityisiin roskiksiin
« Reply #3 on: 09. 05. 2012 20:08 »
Mielestäni sellaisten, jotka vihaavat koiranjätöksiä ainakin tulisi tarjota roskalaatikkonsa jätöspusseille. Samaten kuin tietysti Pikipruukin ja VOASin. Ihan vaan esimerkin vuoksi.

Muutama koirankakkapussi ei varmasti kenenkään roskista täytä, mutta auttaa poistamaan koiranulkoiluttajien vasta-argumentin jätösten keräämisestä, että kun ei ole roskista.

En itsekään haluaisi sen enempää niihin astua, kuin kantaa mitään pusseja kädessäni kilometritolkulla kotiin.

Myös jokainen taloyhtiö, joka tuollaisen roskikseensa liimaa ainakin pyrkii pitämään ympäristönsä siistinä.

Sitten on tietysti niitä koiranomistajia, jotka eivät viitsi kerätä jätöksiä... ehkä hekin ryhtyvät seuraamaan muiden esimerkkiä?

Offline Henry Eklund

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 1871
  • Gender: Male
    • View Profile
    • Email
Vs: Koiranjätöspussit yksityisiin roskiksiin
« Reply #4 on: 28. 05. 2012 00:12 »
Ainakin viimeinen satsi kakkipusseja oli biohajoavia ja vaimolla semmonen solnittuna siihen fleksiin mutta kos mitään häiriöta ei tule on kakka reilun 5m päässä metsässä ja sitä on turha sieltä ottaa talteen. Mutta ikinä ei jalkakäytävälle, joskus kiipee ojan yli ajoradan viereen ja katson ettei tuossa kukaan kävele ja kehun. Meillä on systeemi et kakitaan todella sivuun ja ei murista vastaantuleville ja ollaan varovaisia polkupyöröilijöille jotka vois plingauttaa kelloa takaa tullessaan että saan koiran vierelle. Tämä kaikki kun onnistuu kotosaa namit. Tänään oli 2 n.12v ikäistä tyttöä valkonen ja musta ja niillä joku 3-4v musta tyttö ja pysähdyin näuttämään kuinka koiraa silitetään ja vanhemmat teki miin, takaisin tullessa törmättiin niin nuorinki uskalsi silittää. Taisin sanoa ettei tytöistä kasva kauniita jos ne ei ole Dopermannia silittänyt, onhan sen karva erityinen ilman alukarvaa, siis yheltä lähti koirakammo ja sanoin et aina pitää olla omistajan lupa. Otin oikein pannasta kiinni ja kyykyin ja käskin koiran istumaan, ainakin kolmekertaa tuli silittämään kun pelko oli voitettu ja vanhemmat sai tassua ku pyysivat. Vika on aina narun toisessa päässä, niin kakkaamisessa kuin muussakin.
Kipu kasvattaa muttei opeta elämään kunnolla.

Offline Veikko Laakso

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 540
    • View Profile
Vs: Koiranjätöspussit yksityisiin roskiksiin
« Reply #5 on: 28. 05. 2012 13:01 »
 

Tässä meidän portilta malliksi. VL

Offline Kari Lajunen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 7818
  • Gender: Male
  • Kerro tästä foorumista mahdollisimman monelle.
    • View Profile
    • Oivakaihdin Oy
    • Email
Vs: Koiranjätöspussit yksityisiin roskiksiin
« Reply #6 on: 28. 05. 2012 14:02 »

Huomaavaisuus on aina paikallaan.  Lasinsiruista kannattaa varoittaa koiranulkoiluttajia.
Ainakin jos kyseessä on oma nurmikko.

Minulla on kulmatontti ja sitä vierustaa nurmikko jossa on kivi.  Tähän kiveen rikotaan
toisinaan lasipulloja.  Minulla on kaksi merkkiä joista pitäisi käydä selville, ettei koiraa
kannata kävelyttää nurmikollani.  Jostain syystä niitä ei huomata ja lemmikki voi omistajan
välinpitämättömyydestä vahingoittua.  Vaikkei varoittaminen ole minun vastuullani
katson silti eläinten ystävänä voida tehdä sen mitä omistaja ei tee.

Kokeilen josko nämä kyltit huomattaisiin paremmin.  Jos koira silpoo jalkansa olen tehnyt
kaikkeni sen estämiseksi.  Toki kerään sirut mutta täysin kirkkaan pullon siruja on
mahdoton löytää kaikkia.

Toisaalta jos minulla olisi koira, en missään tapauksessa veisi sitä toisen kansalaisen
yksityiselle tontille.  Vielä vähemmän kehtaisin tehdä siellä ilkivaltaa esim. jättämällä
sinne paskaa.  Jos näin tekisin ja tämä kansalainen alkaisi kantamaan kaunaa minua kohtaan
niin ymmärtäisin sen.  Itsehän sen aloitin.  Minulla ei olisi mitään järkevää perustetta
asialle.

Ei voi sanoa, että se olisi vahinko.  Minähän olin juuri sitä varten koiran kanssa ulkona.
Koira ei myöskään karannut sillä minä toin sen sinne.
« Last Edit: 28. 05. 2012 14:02 by Kari Lajunen »
Lähetä tieto tästä ketjusta henkilölle jota arvelet sisällön kiinnostavan ja kavereillesi alareunan "Lähetä Aihe" nappulasta.  Tämä on ainoa keino kertoa tästä foorumista.