Author Topic: Perinneruoka vaasalaisittain  (Read 9608 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

belurisk

  • Guest
Perinneruoka vaasalaisittain
« on: 07. 05. 2011 14:02 »
Eihän Vaasassa mitään perinneruokaa ole, siis varsinaisesti.
Potut ja suolattu tai savustettu kala on vanha ja yleinen juttu.
Vaasalaiset ovat kumma kyllä heikkoja kalansyöjiä.
Kauppahallin ahvenfileet ovat hyviä, mutta olkaa varovaisia böcklinkien ja savusiiaan suhteen. Itselläni kaksi ikävää kokemusta viikon sisällä.
Aikoinaan meillä oli laadukas firma Nyman, joka valmisti ja tuotti erilaisia lihatuotteita.
Oli myös hyviä leipomoita.  Mistä nykyään saa kunnollista ja hyvää leipää?
Vanikkaa ei ole valmistettu vuosiin eikä myös "Työkansaa", ne olivat maukkaita ja niissä oli myös jonkin verran töitä hampaille. Tenalan/Tenholan Gennarbyssä oli aikanaan leipomo ja oma meijeri. Leipomo teki parasta leipää, mitä olen koskaan maistanut. Mutta sitten 70-80-luvuilla kehitys tuli mukaan ja puuttui peliin ja molemmat lakkautettiin.

Offline Henry Eklund

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 1871
  • Gender: Male
    • View Profile
    • Email
Vs: Perinneruoka vaasalaisittain
« Reply #1 on: 07. 05. 2011 17:05 »
Tämä on todellinen häpeä, Raippaluodon leipää saa Gerbyn marketista mutta sittenkin kannattaa joskus ajaa ihan tehtaalle ku samalla saa sillankupeesta todellista kalaa ja silakat ei ole rikottu troolissa ja pidetty viikkoa jäissä. Kun olen sanonut etten oikein hallitse fileointia niin affenet/siiat on fileoitu hinta niin halpa että hävettää ja usein sanonut kun muutamaa euroa pitäis antaa takaisin että se on tasaraha. Pussiin sujautettu muutama savukala tai jotain, ne vanhat kalastajat eivät ole roistojen sukua. Kyllä niin kovasta työstä pitää palkka saada ja koskaan ei ole tarvinnut pettyä, koirakin syö tuoretta silakkaa mutta osta marketista niin ei tule kupin lähellekkään vain voissa paistamalla niitä syö.

Tuola pähkähullu ideassa kehitellään kevätkääryleitä ja muuta missä ei Vaasaa ole, maalahden limpusta oli tekeillä jotain mutta vastustusta tuli ja heti. Urakka on meille raasuille liian iso ja haastava, ei me kykene päättämään mitään niin arvatkaa miten meidän johtajat tekee kun pelko asioiden penkomisesta laantuu, ei tehdä mitään niin ei syytetäkkään mistään.
Kipu kasvattaa muttei opeta elämään kunnolla.

Offline Pentti Suksi

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 2215
    • View Profile
    • Email
Vs: Perinneruoka vaasalaisittain
« Reply #2 on: 07. 05. 2011 17:05 »
Voi voi Belurisk, vaasalaista perinneruokaa on historian  kuluessa vaikka kuinka paljon. Maineikkain on verimakkara, joka on kova artikkeli Tapolan mustanmakkaran kanssa. Entäs silakkakukko jota hylkeenpyytäjät panivat reppuunsa. Entä hylkeenliha, se on erittäin hyvää ja maukasta. Vaasasta on kotoisin salla, aladopi, keitetty kieli, puolukkasoppa, Voileipäkeitto, uunissa kypsytetyt silakat, suolasilakka, halstratut silakat, silakkapihvi, kapasilakat, leipäkeitto, leivän kastet, rössypotut, krapupernut, kryynimakkara, klapsakka, pylsyvelli, klimppisoppa, huituvelli, piimävelli, makiaisjuusto, riivinpuuro jäliruokana kaljakiisseli ja voholut, siirappikalja. Nämä on kaikki minulle tuttuja eikä tässä suinkaan tyhjentävästi sanottu.

Te muistelette jotain pulaikaa jolloin syötiin vaatimattomasti, mutta terveellisesti. Minulla on ollut sellainen
etuoikeus, että synkimpänä pula-aikanakin minun kodissani syötiin hyvin. Lisukkeena oli lakkahilloa, puolukkahilloa, metsäjänistä, pyytä jne. Täällä Vaasassa on erittäin runsas ruokaperinne. Sata vuotta sitten konsulinna Hartman tarjosi vierailleen 16 eri jäätelömallia.

Tuossa savukalan kohdalla kyllä yritetään huijata. Kalat kiertää kaksikertaa suomen ympäri sen ravintoloissa
ja sitten joku savustaa vanhoja kaloja ja pannaan kyltti: Tänään savustettu. Kyllä minä katson kun savukalaa ostan, että se on savustettu tuoreesta kalasta. Silloin se maistuukin hyvälle.


Offline Henry Eklund

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 1871
  • Gender: Male
    • View Profile
    • Email
Vs: Perinneruoka vaasalaisittain
« Reply #3 on: 07. 05. 2011 20:08 »
Pentii luetteli niin monta tuntematonta ruokaa että havettaaä olla 53v ikäinen vaasalainen ollakseni, mun pitää panna täti kovilelle perinneruuista täti piti pitkään prätoolla Mimosa kukkakauppaa ja hänen äiti (mun mummö) oli velhoja ruuanlaitossa, pitää ottaa talteen muutamat reseptit ja salatkin kunnummu laittoi aina ristin tainan päälle ja liinan minkä elle kurkistettiin onko nousu. Miksi ne pullat oli vielä hyvis 3vrk ja mitään myrkkya ei laitettu, oliko oikea punainen voi ja sokeri se salaisuus,??????????
Kipu kasvattaa muttei opeta elämään kunnolla.

belurisk

  • Guest
Vs: Perinneruoka vaasalaisittain
« Reply #4 on: 08. 05. 2011 00:12 »
Pentti Sukselle.
Höpö, höpö!
Listasi eri ruuista on mittava ja kaikkea niistä on Vaasassa syöty - kuten muuallakin.
Nyt on kuitenkin kyse VARSINAISESTA vaasalaisesta perinneruoasta tai mikä voisi sellaista olla.
Ei nyt taas sekoiteta esim. saariston ja rannikon ruoka"reseptejä" Vaasan kaupungin perinteisiin.
Hylkeenliha ja verimakkara?  Mistä niitä saa päivittäin? Oletko koskaan itse Pentti savustanut tai edes pyytänyt kalaa Vaasan vesillä?
Olet Pentti itse muuttanut Vaasaan joskus Etelä-Pohjanmaalta.  Itse olen syntyperäinen vaasalainen ja perspektiiviä tähän aiheeseen on 60 vuotta.
Kehitellään ja ideoidaan edelleen Tapio P:n aloittamaa aihetta.

Offline Pentti Suksi

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 2215
    • View Profile
    • Email
Vs: Perinneruoka vaasalaisittain
« Reply #5 on: 09. 05. 2011 11:11 »
Kun marketit tulivat nmiin meiltä vietiin lihatiskit ja kalatiskit. Verimakkara kuuluu v aasalaisiin  herkkuruokiin
ja menetti verimakkaran tamperelaisille ja valmistetaan nimellä TYapolan mustamakkara puolukkahillolla. Hyvin varustetuista kaupoista saa  tapolan verimakkaraa ostaa.

Erotteleppa nyt minulle mitkä on saariston  ruokia ja rannikon ruokia? Tuon sinun pitäisi tietää ennenkuin alat m inulle höpötellä. Vaasalaistaperinne ruokaa on silakkakukko, vai väitätkö vastaan? Kuin sinun nyt minua periaatteessa olla, niin ala luetella vaasalaisia perinneruokia?

Olen muuttanut etelä-Pohjanmaalta tänne, mutta olen paikallishistorioitsija niin olenpahan myös hyvän ruuan ystävänä tutkinut myös vaasalaista paikallisruokaa. Kun perinne ruokaa tutkitaan, syntyperäisiä vaasalaisia on hyvin vähän. Vaasalainen ruokaperinne tulee vahvasti etelä-pohjanmaalta ja sinne on vahvat siteet. Voitko varmasti sanoa olevasi suvultasi vaasalainen, ettei sukusi tule pohjanmaalta, Jurvasta, kurikasta, Isosta kyröstä.

Niin etten sano höpö höpö niin ala luetella vaasalaiset perinne ruuat koska sinulla on paremmat tiedot kuin minulla 40 vuoden ajalta. Hylkeenlihaa ei saa mistään, ostaisin jos saisin. Mutta se on historiallinen ruoka Vaasassa. Vaasa eli hylkeenpyynnillä, paitsi ei nyt. Sitä mitä olette esittäneet "kiinalaisia kevät rullia poronlihalla" on roskaruokaa. Ja siinä ei ole mitään perinneruokaa, eikä mitään tekemistä Vaasan kanssa.
En ole koskaan savustanut, mutta viereltä olen katsellut. Koskaan minua ei ole kakaravuosien jälkeen kiinnostanut kalastaa. Mutta tiedän kalasta yhtä sun toista. Minulla on kirja jossa on tämän länsirannikon alueen ruuat.

Minun vaimo on syntyperäinen vaasalainen ja eläkkeellä oleva kokki. Luultavasti hänellä on nyt jotain tietoa vaasalaisesta ruokaperinteestä, kuin sellaisella ihmisellä joka sormin grillikioskien roskaruokaa.

Pentti Suksi


Umpi Luuta

  • Guest
Vs: Perinneruoka vaasalaisittain
« Reply #6 on: 09. 05. 2011 12:12 »
Tappaiskeittoa ei ole vielä mainittu ?

Offline Henry Eklund

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 1871
  • Gender: Male
    • View Profile
    • Email
Vs: Perinneruoka vaasalaisittain
« Reply #7 on: 09. 05. 2011 12:12 »
Pentti, Vaasan kalapäivillä oli hylkeenlihaa muutavänä. On han se leivän päällä vähän erikoista niinkuin olisi lamppuöljyä kaatunut päälle, koiralta ihan kuola valui kun tajusi että sitä leikataan sille. Pieniä paloja laitoin koska olis isomman nielassu kerralla niin sai edes makua vähän. Jos sitä olisi kaupassa ostaisin useammin koska tykkään erikoisesta ja riistan mausta, vierestä muutti metsästäjä jolta sai peuran ja hirven ilmakuivattua sydäntä ja monet yökötteli ja minä koiran kanssa herkuttelin, eden lamnasta ei ole aikoihin prismassa myyty tiskiltä ja ne muovissa olleet ei oikein houkuttele vaikka nytkin on kaapissa. On muuten se myyjä emännälle sukua.

Mistä muuten tietää että silakka on tönkkösuolaltu, sen voi luodä vasaralla launkkuu pyrstö edellä eikä ole näitä sokeriliemessä lilluvia silakoita joissa ei sipuli ole marinoitunut. Niitä saa muutamalta vanhalta kalastajalta raippaluodossa kuten pientä siian palaa jossa on suolaa. Kyllä meillä herkkuja on mut 50km saat ajaa autolla että saat kotin varastoon jotain tosi Vaasalaista, ja muistakaa myt kesällä Arkkenista ahventa Ankkenin tapaan ja annos on iso niin syön sen Arkke toast koka on yhtä hyvä mutta leivällä ilman perunoita, on hyvä mainita että kaetiketta reilusti koska kaipaat sitä varmasti. Menkää kokeilemaan ja älkää sanoko ettei mitään vaasalaista ole, mielenne muuttuu ja käsityksenne ahvenesta.
« Last Edit: 09. 05. 2011 12:12 by Henry Eklund »
Kipu kasvattaa muttei opeta elämään kunnolla.

Offline Pentti Suksi

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 2215
    • View Profile
    • Email
Vs: Perinneruoka vaasalaisittain
« Reply #8 on: 09. 05. 2011 13:01 »
Olen Henryn kanssa samaa mieltä, että kalan kannattaa ostaa suoraan kalastajalta tuoreena. Samoin savukalat  tuoreesta kalasta juuri savustettuna. Kalamarkkinatkin on mennyt huonommaksi vuosivuodelta, enää ei saariston kalaperinteillä herkutella. Oli todella hyvää silakkaleipää, vaan ei enää saa markkinoilta.

Tuoreen kalan tunnistaa  siitä, että se ei ole punasilmäistä limottunutta. Kalakauppiaat myyvät tuoretta lohta ja leikkaavat kidukset pois ettei asiakas tiedä onko se tuoretta vai vanhaa. Vanhan kalan maku on mautonta.
Ostin muutaman  silakkafileen jokuviikko sitten. Maistoin ja panin heti roskikseen. Kuinka vanhaa lienee silakka ennenkuin on paistettu. Vanhan savusilakan tunnistaa siitä, että hajoaa sormiin kun yrittää vetää nahkaa pois päältä.

Minä en ole 30 vuoteen saanut sellaista herkkukalaa kuin kampela. Marketit tuhosi senkin. Perinneruoka on suolattu silakka ja särki. Nyt särki on mukamas roskakala. Oli suurta herkkua syödä kesäytynyttä särkeä eli hapantunutta särkeä. Ruotsalaisten herkku on hapansilakka ja tällä puolen hapansärki.

Säätyläisten suuri herkkuruoka Vaasassa oli lehmän utareet. Tappaaskeitto oli hyvää ja sitä sai syödäksensä
lahtipäivänä, eli hienommin sanottuna sisälmyskeittoa. Vaasalaisilla oli sikoja, kanoja, lehmiä, vasikoita.
Kaupunkilaisasunnot olivat kuin maataloja. Hylkeenliha oli ravitsevaa, jolla pikkumökkiläisetkin pääsi talvenylitse. Kalamarkkinoilla Pohjanmaan keittiömestarit koetti elvyttää hylkeenlihan perinnetta, mutta siinä ei onnistuttu.

Kun nyt kirjoitatte, niin koettakaapa tutkia vaasalaista ruokaperinnettä. Se on yllättävän rikas ja monipuolinen.


Pentti Suksi

Offline Niiskutti

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 1632
    • View Profile
Vs: Perinneruoka vaasalaisittain
« Reply #9 on: 09. 05. 2011 14:02 »
Kun marketit tulivat nmiin meiltä vietiin lihatiskit ja kalatiskit. Verimakkara kuuluu v aasalaisiin  herkkuruokiin
ja menetti verimakkaran tamperelaisille ja valmistetaan nimellä TYapolan mustamakkara puolukkahillolla. Hyvin varustetuista kaupoista saa  tapolan verimakkaraa ostaa.

Kyllä Atria ainakin valmistaa ihan Verimakkaran nimellä jotain ilmeisesti mustanmakkaran tyylistä makkaraa. Heitänpä grilliin ja katsotaan mitä se on ja miltä maistuu. Ainakin kuvassa on puolukoita siinä kyljessä.

Nymanin maksamakkaraa ja meetwurstia muistan syöneeni joskus. Sitä haettiin Pitkänlahdenkadulla sijainneesta kaupasta siitä Siwan vierestä. Olikohan se peräti ihan pelkkä lihakauppa? Ei voi muistaa...

Mitä nyt olette muista perinneruuista kertoneet (mm. lehmän utareet), niin en kyllä välitä suuhuni laittaa, mutta kyse onkin makuasioista joista nyt ei sen enempää kannata ruveta vääntämään kun se ei johda yhtään mihinkään.

Offline Henry Eklund

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 1871
  • Gender: Male
    • View Profile
    • Email
Vs: Perinneruoka vaasalaisittain
« Reply #10 on: 09. 05. 2011 16:04 »
Pentin kannattaa olla tarkkana Sepnkylän tien alussa olevassa prismassa jossa usein myyvät katka kampelaa eli sisällä on katkarapuja ja valmiiksi leivitetty, siihen hyvä kastike tillin ja sipulin kanssa niin kyllä se kampelakin sieltä maistuu. Niitä ei ole aina mutta kun on niinniin kärryt pyörahrtaa hakemeen tilliä ja älä unohda yhta sitruunaa jonka mehu pannaan kastikkeeseen ja jos oikein mehukas sitruuna niin niin leivitettuun kalaan ensin. Pelkkää kampelaa vaikea saada mutta nuo on hyviä kampelan nälkään. Niin kastikkeen teen smetanapurkkiin. Pitää vaan olla tarkkana. Helppoa ja hyvää eikä pari katkarapua ole kuin mausteeksi.
Kipu kasvattaa muttei opeta elämään kunnolla.