Author Topic: Karppaus  (Read 4804 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Leena

  • Aktiivi vaikuttaja
  • ****
  • Posts: 296
  • Gender: Female
    • View Profile
Karppaus
« on: 20. 01. 2011 16:04 »
Olen ajatellut siirtyä vähähiilihydraattipitoiseen ruokavalioon.  Tätä kutsutaan netissä karppaukseksi ja dieettiä harrastavat ovat siis karppaajia.  Hiukan minua etoo lähes uskonnollinen kiihko, millä karpaajat suhtautuvat itseensä ja muihin karppaajiin.  Aihe kuitenkin kiinnostaa.

Olisi mukava lukea jos täällä on vähähiilihydraatti-karppaajia.  Olen lievästi ylipainoinen ja suvussa on II-diabeetikkoja.

http://karppaus.info/

Offline Kari Lajunen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 7818
  • Gender: Male
  • Kerro tästä foorumista mahdollisimman monelle.
    • View Profile
    • Oivakaihdin Oy
    • Email
Vs: Karppaus
« Reply #1 on: 20. 01. 2011 18:06 »
Olen ajatellut siirtyä vähähiilihydraattipitoiseen ruokavalioon.  Tätä kutsutaan netissä karppaukseksi ja dieettiä harrastavat ovat siis karppaajia.  Hiukan minua etoo lähes uskonnollinen kiihko, millä karpaajat suhtautuvat itseensä ja muihin karppaajiin.  Aihe kuitenkin kiinnostaa.

Olisi mukava lukea jos täällä on vähähiilihydraatti-karppaajia.  Olen lievästi ylipainoinen ja suvussa on II-diabeetikkoja.

http://karppaus.info/

Tulen mukaasi "karppaamaan"

En ole ylipainoinen mutta se, että en ole on ollut kovan työn takana.  Olen myös diabeetikko ja kolestroolikko.  Jopa verenpaineetikko.

Kaikki nämä sain kuukaudessa kohdalleen mutta se vaatii itsehillintää.

Lähetä tieto tästä ketjusta henkilölle jota arvelet sisällön kiinnostavan ja kavereillesi alareunan "Lähetä Aihe" nappulasta.  Tämä on ainoa keino kertoa tästä foorumista.

Henry E klund

  • Guest
Vs: Karppaus
« Reply #2 on: 20. 01. 2011 19:07 »
Diabeetikko lisäsairauksineen tunnustautuu ja mun motto on et kaikkea mutta just sopiva määrä, kerran kuussa saa käydä pitsallakin ja sama koskee makaronilaatikkoa. Tulee päähän vikaa jos joskus ei saa.

Offline Leena

  • Aktiivi vaikuttaja
  • ****
  • Posts: 296
  • Gender: Female
    • View Profile
Vs: Karppaus
« Reply #3 on: 21. 01. 2011 09:09 »
Nyt odotan hyviä reseptejä.  Tänään päätin jättää leivän pois ja samoin perunan.  Aamulla sentään söin puoli lautasellista ruishiutalepuuroa,

Offline Kari Lajunen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 7818
  • Gender: Male
  • Kerro tästä foorumista mahdollisimman monelle.
    • View Profile
    • Oivakaihdin Oy
    • Email
Vs: Karppaus
« Reply #4 on: 21. 01. 2011 10:10 »
Yksinkertainen resepti.

Kaikki mitä syöt, siinä pitää olla puolet vihannesta.  Leipää ei tarvita mutta aamupalaksi se käy.

Vähemmän kahvia ja jos kahvia niin ilman pullaa, keksiä ym.  Sokerin sijaan makeutusaine.

Enemmän vihreätä teetä.

Lähetä tieto tästä ketjusta henkilölle jota arvelet sisällön kiinnostavan ja kavereillesi alareunan "Lähetä Aihe" nappulasta.  Tämä on ainoa keino kertoa tästä foorumista.

Offline Leena

  • Aktiivi vaikuttaja
  • ****
  • Posts: 296
  • Gender: Female
    • View Profile
Vs: Karppaus
« Reply #5 on: 21. 01. 2011 12:12 »
Olen oppinut hyvin varovaiseksi lupausten suhteen.  Tänään soin ensimmäisen "karppaus-lounaan":

Kevyesti paistettu broilerin fileepihvi, lohkottu isokokoinen tomaatti, iso raastettu porkkana, 250 gr vihannessekoitusta (keitetty 20 min.), kaksi persikan puolikasta (ananasliemi) ja omena. 1 1/2 lasillista rasvatoanta maitoa.

Siis laitoin nuo persikan puoliskot korvaamaan perunan.  Hiukan tuntui oudolta mutta ei mahdoattomalta.
Siinä kaikki.

Offline Pentti Suksi

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 2215
    • View Profile
    • Email
Vs: Karppaus
« Reply #6 on: 21. 01. 2011 13:01 »
Minulla on kakkostyypin diabetes. Ensin se oli minulla piilevänä melkein 10 vuotta. Valitin lääkärille monta kertaa, mutta sitä kiinnosti enemmän se tietokone pääte kuin minä. Härmän kuntokeskuksen ylilääkäri
otatti diabetes kokeen kun valitin hänelle vaivojani. Luvut oli kyllä kauhistuttavat. Söin muutaman vuoden terveyskeskuslääkärin tapletteja kunnes niistä meni teho. Kyllästyin terveyskeskuksen palveluihin ja tilasin
Mehiläisestä diabeteksen erikoislääkärille. Sain häneltä hyvät lääkkeet jotka on todella tehokkaat. Ainainen väsymys on poissa.

Mitä ruokavalioihin tulee, 2-tyypin diabeetikolle niin pelkkää positiivista. On pakko syödä terveellisesti
jos aikoo viettää normaalia elämää. Pääsääntö on, että syöt mitä syöt niin kohtuullisesti. Se mikä on epäterveellista ja diabeetikolle myrkkyä on kuorittu vehnä. Jätä pullat, pikkuleivat, täytekakut, nisut
hamburilaiset, pizzat pois.  Pizzatataina on vettä ja valkoista vehnäjauhoa. Hiilihydraatteja ronskisti enemmän kuin laki sallii. Kahvin juon n joko sellaisenaan tai yhden pikkuleivan tai ohuen pullasiivun kanssa. Nyt sanotaan
että ei hiilihydraatteja. Tervejärkiset ravintoasiantuntijat neuvoo, että syödä kohtuullisesti kaikkea.
Syö ruuan kanssa 100%:sta ruisleipää (muuten tosi vaikea saada kaupoista) sen päälle voita. Ei mitään kuumalla naskailla levitettyä kevytlevitettä. Vihanneksia (kohtuullisesti) ja kerran viikossa sianläskiä.

Muista: syö kaikkea, mutta kohtuullisesti ja ruuan kanssa punaista maitoa. Siitä saa päivän d-vitamiini annoksen ei apteekista. Pitää muistaa, että ihminen on sekasyöjä, syö lihaa, että vihanneksia. Olen itse tyytyväinen, että on 2-tyypin diabetes, niin on pakkosyödä terveellisesti ja kohtuudella. Ja voida hyvin. Keitetty ja kuorimaton peruna on terveellinen ja ruisleipä. Suhtaudun hyvin vinosti kun kaupassa myydään kaura- ja vehnälesettä ja herajuomaa. On niin terveellistä. Kyllä.  Nehän on niin sanottua jätettä, siinähän se terveellisyys onkin, ettei kuorita niitä pois. Ihminen  tarvitsee toki hiilihydraatteja muutta ei tolkuttomasti.

Siirrytään kohtuuden tielle ja syödään monipuolista ruokaa ja voidaan hyvin.

Pentti Suksi

Henry E klund

  • Guest
Vs: Karppaus
« Reply #7 on: 21. 01. 2011 18:06 »
Mun kakkostyyppi vaikka laidutin 26 kg muuttui nopeasti ykköstyypiksi, nyt kun osaan arvioida kuinka paljon lisää insuliiniä voin sen pitsan syödä. Kumminkaan en suosittele sitä jatkuvaksi mutta normi elämään kuuluu joskus pyttipannu, makaronilaatikko mutta perunoita ei kannata syödä kuin pyttipannussa. Menkää mailmalle katsomaan niin missä syödään tummaa leipää ja miksi, ei jaksa jankata vääräuskoisten kanssa tästä.

Offline Leena

  • Aktiivi vaikuttaja
  • ****
  • Posts: 296
  • Gender: Female
    • View Profile
Vs: Karppaus
« Reply #8 on: 22. 01. 2011 12:12 »
Aamulla soin kaksi paistettua munaa.  Yksi viipale reissumiestä ja päälle voita ja eilisestä yli jäänyttä kanaa ja kupillinen kahvia ja keinotekoista makeutusainetta ja loraus kermaa.

Siis leivän suhteen en karpannut tai skarpannut.

Henry E klund

  • Guest
Vs: Karppaus
« Reply #9 on: 22. 01. 2011 14:02 »
Minä luovuin noista keinotekoisista makeutusaineista, juon yhden mukin kahvia aamulla ja kullä siihen saa laittaa vajaan lusikallisen sokeria. Ne rupesi maistumaan niin hirveiltä etten pysyy enään juomaam kevyt limujakaan, miksi ne pitää keinotekoisesti makeuttaa yhtä makeiksi kuin normi limut, niitähän juo ihmiset jotka välttää sokeria ja heidän makunsa sokerin perään laimenee. Samoin käy niille jotka välttävät suolaa niin keinotekoista suolaa eivät kaipaa. Kansaa ja kansan tuntoja pitäisi kuunnella, joskus joku vielä tekee hittituotteen ja muut tulevat perässä.

Offline Toope

  • Aktiivi vaikuttaja
  • ****
  • Posts: 467
    • View Profile
Vs: Karppaus
« Reply #10 on: 22. 01. 2011 15:03 »
Luen näitä juttuja suurella mielenkiinnolla, koska ne koskettavat myös minua.  Vaikeinta laihduttamisesa tai jopa sen aloittamisessa on  nälän tunne.  Kun se yllättää niin millään dieetillä ei enää ole väliä.

Leipää suoleen niin että tuntuu!

Miten nälän tunnetta  voi hillitä tai siirtää?

Offline Pentti Suksi

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 2215
    • View Profile
    • Email
Vs: Karppaus
« Reply #11 on: 22. 01. 2011 15:03 »
Voin puhua  yli 30kg:n jälkeen. Kun laihduttamaan lähtee, niin pitää psyykata siihen tilaan, että minä laidutan nyt. Mihinkään jojo ilmiöön ei pidä sortua  Paino on tavoitteen jälkeen oltava pysyvä. Meillä on jo koulussa opiskeltu ravintokolmiota ja siitä pitää kiinni, että kaikkea mutta kohtuullisesti. Diabeetikon on syötävä ja juotava kohtuullisesti ja sitten lenkille. Minä tein sen ja oli hyvä resepti, kävelin 7 kerrosta ylös ja  seitsemän kerrosta alas, teki hyvää. Sitten pitää aina tarkastaa, kuinka paljon ahtaa itseensä hiilihydraatteja. Ihmisellä pitää olla kohtuullinen määrä hiilihydraatteja. Painonpudotus ei onnistu, jos sitä itselleen pane tavoitteeksi
eli psyykkaa itsensä.

Pentti Suksi

Henry E klund

  • Guest
Vs: Karppaus
« Reply #12 on: 22. 01. 2011 17:05 »
Nyt mennään helpolle alueelle mutta jätetään jutut jolla lähti 26kg kuudessa viikossa. Siis päätä kuinka paljon syöt ja laita se lautaselle, syö hitaasti ja kun olet syönyt et katso jäikö pannulle tai kattilaan ruokaa. Se joko säästetään seuraavalle päivälle tai heitetään kylmästi pois (koira on tässä hyvä vaikkei sitäkään saa pitää jätemyllynä). Odota hetki niin nälkäsi on hävinnyt. Kauoppaan menoa ennen syöt vaikka kaksi juustonäkkäriä ja odotat taas et nälkä lähtee, sitten suunnittelet mitä ostat etkä mene sinne mätkimään kärryä täyteen, jos on jotain halpaa mutta sitä ei ole ostoslistalla kävelet ohi kuten niiden konsulttien jotka jakaa makupaloja. No niin sun kärry on melkoisen tyhjä niin älä kierrä uudestaan vaan mene kassalle ja vaikka siihen pisimpään jonoon jonka vieressä ei ole kaikkia herkkuja/karkkia, sun tekee niin mieli ostaa jotain ylimääräistä niin osta iltalehti. Kotia ja ruuat kaappiin jää/tavis kaappiin mutta et syö mitään koska et ole sitä ansainnu vaat luet tunnin sitä ostamaasi lehteä. Vasta nyt sun elimistö on kunnossa etkä vieläkään ole ansainnu mitään suupalaa, odotat ruoka aikaa ja otat sen annoksen ja et ole ansainnu isoa annosta ja jos pannulle/kattilaan jää teit taas tyhmä liikaa ruokaa ja huomenna niin ei käy. Väitätkö ettet laihdu mä voin tulla ilman tekemään sulle suunnitelman.

Offline Toope

  • Aktiivi vaikuttaja
  • ****
  • Posts: 467
    • View Profile
Vs: Karppaus
« Reply #13 on: 22. 01. 2011 18:06 »
Kuinka pitkään se kestää ennen kuin elimistö uskoo että on saanut ruokaa.  Luulen että pointti on juuri tässä.   Minulla on usein iso nälän tunne heti syömisen jälkeen.

Henry E klund

  • Guest
Vs: Karppaus
« Reply #14 on: 22. 01. 2011 19:07 »
Ja just silloin ei saa mennä katsomaan jäiko kattilaan jotain, lautanen virutetaan ja muita ruokailijoita kiitetään. Kokki on usein siinä kotona mut kiitos on lähinnä ruokaseurasta. Laihtuminen on varma.