Author Topic: Kuseeko kaupunkisuunnittelu kintuilleen?  (Read 23297 times)

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Offline vaasalainen

  • Tästä foorumista
  • Administrator
  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 5079
  • Gender: Male
  • Muista käydä Chatissa
    • View Profile
    • Email
Kuseeko kaupunkisuunnittelu kintuilleen?
« on: 22. 12. 2010 05:05 »
Kondishankkeen vitkuttelu, Tornikeskuksen liikennesaarron jatkaminen ja Halpa-Hallin poistuminen Keskolta vapautuneisiin tiloihin Sepäkyläntien alkupäähän on tekemässä ns. Radissonkortelista aavekorttelin.  Kusevatko virkamiehet omille kintuilleen?

Lue bloginjuttu:
http://www.vaasalaisia.info/index.php?/archives/2305-Tuleeko-Vaasaan-aavekortteli.html
Tämä sivusto täytti 9 vuotta helmikuun 2 päivänä 2014.  Ylläpidän tätä vapaasta tahdostani.  Tämä on minun tapani osoittaa rakkauteni tätä hienoa kaupunkia kohtaan.

Offline Jorma Kivimäki

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 2826
    • View Profile
    • Email
Vs: Kuseeko kaupunkisuunnittelu kintuilleen?
« Reply #1 on: 22. 12. 2010 08:08 »
Vaasalaisella tuntuu olevan jonkinlainen side herra Tarpioon, koska täällä olevat kysymykset asetetaan asiassa kuin asiassa hänen näkökulmastaan.

No heitetään tähän keskustelun virittämiseksi muutama kysymys hieman toisesta näkökulmasta.

Ensinnäkään en ole kuullut, enkä ole tietoinen noista Hevosmiesten Tietotoimiston uutisista mitään. Olisiko jonkun kaupan tuleminen tyhjeneviin Halpa-hallin tiloihin ylipäänsä huono asia. Ei tietenkään ja perustelut ovatkin jo tuossa blogin jutussa valmiina. Jos taas on kysymys jonkinlaisesta korruptiosta (palkintomatkat Tallinnaan jne.) on se tietysti tuomittavaa.

Halpa-Halli on kaiketi ilmoittanut tarvitsevansa ennen kaikkea lisää tilaa. Sen järjestyminen nopeasti lienee mahdotonta nykyisellä paikallaan kovin lyhyellä tähtäimellä, jos edes ollenkaan. K-Raudan tilojen vapautuminen lyhyen matkan päässä, ei liene heille lainkaan huono vaihtoehto.

En tiedä onko kyseisen korttelin kaavoituksessa vitkuteltu, mutta en usko että esimerkiksi Wasa Gallerian tyhjenemisellä tuskin on paljonkaan tekemistä asian kanssa. Mitä olen kuullut, enemmänkin sillä, että Tarpio on nostanut riskiä pelkäämättä (pois muuttoa) kiinteistössä sijanneiden liikehuoneistojen vuokria kerralla paljon.

Selvää on myös se, että Radisson hotellin kiinteistön pääomistaja (sijoitusyhtiö) on ilmoittanut, ettei heidän intresseissään ole ko. korttelin kehittäminen. Käytännössä he eivät siis halua osallistua mahdollisiin tuleviin kustannuksiin. Tämä varmasti vaikuttaa tuleviin suunnitelmiin. Nyt kun Halpa-Halli on jäänyt pois korttelin mahdollisista kehittämisestä maksumiehenä, lienee Tarpiollakin Kondis-hankkeineen uudelleen harkinnan paikka.

Voisiko ajatella, että keskustaajama itse asiassa laajenee nyt hieman nykyisestä pohjoiseen tämän H-H: n siirron seurauksena. Eikö puheena olevan korttelin arvo siinä tapauksessa vain kohoa ?

edit. Radisson kiinteistön pääomistajasta oli kysymys.
« Last Edit: 22. 12. 2010 09:09 by Jorma Kivimäki »

Offline vaasalainen

  • Tästä foorumista
  • Administrator
  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 5079
  • Gender: Male
  • Muista käydä Chatissa
    • View Profile
    • Email
Vs: Kuseeko kaupunkisuunnittelu kintuilleen?
« Reply #2 on: 22. 12. 2010 09:09 »
Kyllä minulla on jonkinlainen suhde  Pentti Tarpioon.  Tosin minulla ei ole Kondiksen osakkeita ja emme lähetä ja vastaanoto joulukortteja toisiltamme.

Kiinnostuin ns.Kondis-hankkeesta joskus marras-joulukuussa 2005 henkiläkohtaisista syistä ja otin yhteyttä Hra. Tarpioon. Tapaaminen johti ensimmäiseen juttuun vaasalaisia.info blogissa.  Lue tästä

Tuolloin kondishankkeen suunnittelijat oliva kovin optimistisia.  Hyvin pian alkoivat vastoinkäymiset ja Tarpio taisi ottaa yhteyttä.  Huomasin hyvin nopeasti että hanketta seuraamalla voi kurkistaa syvälle Vaasan virkamiaesten puuhasteluun ja päätin ottaa Kondiksen yhdeksi blogin seuratuimmista aiheista.

Olen edelleen samaa mieltä.  Hankkaeen kautta voi nähdä syvälle Vaasan kaupungin virkamiaesten puuhasteluun.

Olemme kuluneiden 5:n vuoden aikna tavanneet kahvittelun merkeissä n. 4-5 kertaa vuodessa ja joka kerta Tarpio on tarjonnuat ja maksanaut pullakahvit.  Jokaista tapaamista on myös aina seurannut jonkinlainen  juttu blogissa.

Ne ovat kaikkien luettavissa kun kirjoitat blogin etusivulla olevaan hakukenttään tarpio, kondis tai wasa galleria.

Tänä vuonna olemmae tosin tavanneet harvakseltaan ja viimeisestä kondista koskeneesta tapaamisesta on kuukausia.

Kondiksen lisäksi olen tehnyt muutaman jutun Wasa Galleriasta ja Tarpion suunnitelmista rakentaa parkkuluolasto Vaasanpuistikon alle tunnelilouhintana.

Tämä sivusto täytti 9 vuotta helmikuun 2 päivänä 2014.  Ylläpidän tätä vapaasta tahdostani.  Tämä on minun tapani osoittaa rakkauteni tätä hienoa kaupunkia kohtaan.

Offline PiisKa

  • Kansalaisaktiivi
  • ***
  • Posts: 121
    • View Profile
Vs: Kuseeko kaupunkisuunnittelu kintuilleen?
« Reply #3 on: 22. 12. 2010 09:09 »
Juontaisko nää Kondis-hankkeen "jarruttelut" tämän kyseisen herran aikaisempiin
"juttuihin" ;)

Offline vaasalainen

  • Tästä foorumista
  • Administrator
  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 5079
  • Gender: Male
  • Muista käydä Chatissa
    • View Profile
    • Email
Vs: Kuseeko kaupunkisuunnittelu kintuilleen?
« Reply #4 on: 22. 12. 2010 10:10 »
En näen tällä hetkellä tällaista yhteyttä. 

Ajatus "City Prismasta" on kuitenkin täysin mahdollinen kun muistaa K-Ryhmän ja S-Ryhmän kilpailuatilanteen ja sen että S-ryhmä on pultannut itsensä lähes jokaisen suomalaisen kaupungin keskustaan ja sen että missään se ei ole tapahtunut ilman kritiikkiä.

Lisäksi Vaasassa vielä se, että jos ns. Vapaavuoren junailema laki menee lävitse, niin KPO:n suunnitelmat Risön Prismasta tulevat aivan uuteen valoon.

En ole keksinyt ajatusta omasta päästäni, vaan se perustuu itsensä HUT:n vinkkimieheksi sanoman vaasalaisen epäilyyn.
Tämä sivusto täytti 9 vuotta helmikuun 2 päivänä 2014.  Ylläpidän tätä vapaasta tahdostani.  Tämä on minun tapani osoittaa rakkauteni tätä hienoa kaupunkia kohtaan.

Offline Jorma Kivimäki

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 2826
    • View Profile
    • Email
Vs: Kuseeko kaupunkisuunnittelu kintuilleen?
« Reply #5 on: 22. 12. 2010 10:10 »
 
Ajatus "City Prismasta" on kuitenkin täysin mahdollinen kun muistaa K-Ryhmän ja S-Ryhmän kilpailuatilanteen ja sen että S-ryhmä on pultannut itsensä lähes jokaisen suomalaisen kaupungin keskustaan ja sen että missään se ei ole tapahtunut ilman kritiikkiä.

Jos Halpa-Halli lähtee uuteen paikkaan omasta vapaasta tahdostaan, onko kaupungilla syytä vastustaa S-ryhmän tuloa vapautuviin tiloihin ? Eikö juuri tuo mainitsemasi kilpailutilanteen takia K-ryhmän kaupan tulo vapautuvaan kiinteistöön toisi sille monopolin kaupungin keskustaan ? Kritiikkiä mahtaa tulla joka tapauksessa…

Offline takaisin-vaasaan

  • Kansalaisaktiivi
  • ***
  • Posts: 210
  • Koulukadulla asunut
    • View Profile
Vs: Kuseeko kaupunkisuunnittelu kintuilleen?
« Reply #6 on: 22. 12. 2010 11:11 »
Luin Pohjalaisen nettisivuilta, että maakuntakaavaa ei hyväksytty lentokentän tienoon suurmyymälä-hankkeen osalta. Onko tuo suomeksi sitä että Ikea saadaan unohtaa? Eikö liito-oravia oltu tutkittu?

EStrahl

  • Guest
Vs: Kuseeko kaupunkisuunnittelu kintuilleen?
« Reply #7 on: 23. 12. 2010 10:10 »
Tästä on kysymys.  Kaikki muu on ainakin toistaiseksi pelkkää politikointia  vanhusväestön kustannuksella.
http://picasaweb.google.com/eeku2610/Oma?authkey=Gv1sRgCK-VrNja9472Ug#5553808871034044786

Offline rokkifaari

  • Kokelas
  • *
  • Posts: 38
    • View Profile
    • Email
Vs: Kuseeko kaupunkisuunnittelu kintuilleen?
« Reply #8 on: 23. 12. 2010 10:10 »
Eikö "CityPrisma" ja Kondis-palvelukonsepti mahdu samalle tontille.  Wasa Galleriassa olevan piirroksen mukaan kondis on 3-5 kerroksessa.  Eikö CityPrisma mahdu 1-2 kerrokseen?

Offline Tapio Parkkari

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 875
    • View Profile
Vs: Kuseeko kaupunkisuunnittelu kintuilleen?
« Reply #9 on: 23. 12. 2010 11:11 »
Mitä enenmän tätä HUT:n vinkkiä pyörittelee mielessä, sitä kiinnostavammalta se tuntuu.  Jos oikein päästää mielikuvituksensa liikkeelle, niin Halli Oy, S-ryhmä ja Kondis lyövät kättä ja päättävät rakentaa tunnelilouhoksena Vaasanpuistikon alta yhteyden Radisson kortteliin tai ehkä peräti Matkakeskukseen saakka.

Oleellinen asia nimittäin tuolle CityPrismalle on että STS:n ja Kansa-yhtiöiden ajalta periytyvä liikennesaarto Wasa Galleriaan puretaan.

Vaasanpuistikon louhiminen avolouhoksena merkitsisi kaikkien Vaasanpuistikon  varrella olevien pikkuliikeiden toiminnan lakkaamista louhinnan aikana ( n. 1,5-2 v.)  Tietemnkään Halli Oy:llä ei olisi mitään tätä  vastaan, sillä lähes kaikilla Vaasanpuistikon  varrella olevilla pikkuliikeillä on kilpailija Rewell-Centerissä.

Auta foorumin tunnetuksi tekemisessä.  Lähetä tästä ketjusta tieto kavereillesi "Lähetä Aihe" nappulasta.  Nappula on heti pohjaviivan alapuolella.

Offline Raimo Kuivila

  • Kokelas
  • *
  • Posts: 4
    • View Profile
    • Email
Vs: Kuseeko kaupunkisuunnittelu kintuilleen?
« Reply #10 on: 27. 12. 2010 05:05 »
Jorma Kivimäki on jostain kuullut Galleria Wasan vuokrahinnoista ja siitä, miten Pentti Tarpio (Kauppagalleria Wasa Oy:n hallituksen puheenjohtaja) on riskiä pelkäämättä nostanut vuokrahintoja kerralla paljon. Itse olen toiminut Galleria Wasan toiminnanjohtajana kesäkuusta 2009 alkaen ja tiedän, että tänä aikana ei yhdenkään tiloissa toimivan yrityksen vuokraa ole nostettu.

Galleria Wasan vuokrataso on päin vastoin erittäin kohtuullinen, ottaen huomioon sijainnin vain sadan metrin päässä torilta. Se, että Gallerian yrittäjissä on ollut vaihdoksia, ei todellakaan johdu vuokrien korotuksista (joita siis ei ole tapahtunut). Lähdön syyt ovat jokaisella yksilölliset, enkä lähde niitä tässä ruotimaan, saatikka arvailemaan tai kuulopuheisiin nojaten kertoilemaan.

Ei ole kovin vaikeaa päätellä, mistä johtuu useiden perinteisten vaasalaisten kaupan alan liikeyritysten lopettaminen tällä hetkellä. Kuluttajat ovat oppineet lamapuheiden siivittäminä säästämään kauppiaat kuoliaiksi.

Galleria Wasan kokonaiskehittyminen on vahvasti kiinni myös Kondis-hankkeen edistymisestä, joka  laajentaisi kauppakeskuksen selvästi nykyistä suuremmaksi ja vetovoimaisemmaksi. Suunnitelmaan sisältyvä satojen pysäköintipaikkojen lisäys kaupungin ydinkeskustaan auttaisi sekä kaupoissa asioivia että työssä keskustassa käyviä, kuten myös keskustan asukkaita. Siis Vaasalle ja vaasalaisille positiivisia asioita kaikki.

Raimo Kuivila, toiminnanjohtaja, Galleria Wasa

Offline Risto Jalonen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 2012
    • View Profile
    • Email
Vs: Kuseeko kaupunkisuunnittelu kintuilleen?
« Reply #11 on: 27. 12. 2010 10:10 »
Öljymäen Mauri enne Raimo Kuivilaa leipääntyi täysin Galleria Wasassa ilmenevään minkään toimimattomuuteen. Kyseinen toiminnanjohtajan pesti taitaa olla pitkälti semmoinen, että kun  homma todellakin kusee, niin asiantilan parantamiseksi keinoja ei ole käytettävissä, eikä toiminnanjohtajalla näin ollen taida järin suuria valtuuksia olla saada mitään mihinkään suuntaan heilautettua.

Vielä vähän subjektiivista pohdintaa.
Tapaus ''Black Jackissa'' ei ole koskaan oikein mikään toiminut ja aina on ollut vaikeuksia saada siellä ylipäätään vuokralaisia edes pitempään pidetyksi, niin olisi siis todellakin outoa, etttä siellä vuokria nosteltaisiin tai olisi nosteltu.
Nykyisistä vähän useampi saattaisi ehkä pysyä vuokralla pidempään sikäli mikäli vuokria alennettaisiin.
Taitaa olla yksi kaupungin epäkiitollisimpia toiminnanjohtajan pestejä toi niin sanottu Galleria Wasan (nimellinen) pyörittäminen.

Offline Mayvor

  • Kokelas
  • *
  • Posts: 48
    • View Profile
Vs: Kuseeko kaupunkisuunnittelu kintuilleen?
« Reply #12 on: 27. 12. 2010 12:12 »
Tässähän voidaan rivien välistä hyvinkin lukea myös kenen aiheuttama se on.

Offline Jorma Kivimäki

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 2826
    • View Profile
    • Email
Vs: Kuseeko kaupunkisuunnittelu kintuilleen?
« Reply #13 on: 30. 12. 2010 08:08 »
Jorma Kivimäki on jostain kuullut Galleria Wasan vuokrahinnoista ja siitä, miten Pentti Tarpio (Kauppagalleria Wasa Oy:n hallituksen puheenjohtaja) on riskiä pelkäämättä nostanut vuokrahintoja kerralla paljon. Itse olen toiminut Galleria Wasan toiminnanjohtajana kesäkuusta 2009 alkaen ja tiedän, että tänä aikana ei yhdenkään tiloissa toimivan yrityksen vuokraa ole nostettu.

Ei minulla mitään faktatietoa asiasta tietenkään ole. Tämä oli toisen käden ”tietoa”. Syystä tai toisesta vuokratiloja on kuitenkin tyhjentänyt ja galleria näyttää tällä hetkellä aika kuolleelta. Ovatko nämä nyt tyhjien tilojen kaupat siis kaikki lopettaneita ?

Toki edellinen parturini kertoi lähtevänsä talosta ison vuokrankorotuksen takia. Samoin naapurissa ollut yhdistys. Se toki tapahtui jo ennen kesäkuuta 2009

Joskus myös uusille vuokralaisille määriteltyä entistä korkeampaa vuokraa ei lasketa vuokranantajan taholta varsinaiseksi korotukseksi.

Faktatietoa on kuitenkin se, ettei Radisson hotellin kiinteistön omistaja halua olla mukana korttelin suunnitelmissa. Tieto on tullut suoraan isännöitsijä-toimitusjohtajalta ko. kiinteistön hallituksen jäsenelle, eli minulle.

Offline Raimo Kuivila

  • Kokelas
  • *
  • Posts: 4
    • View Profile
    • Email
Vs: Kuseeko kaupunkisuunnittelu kintuilleen?
« Reply #14 on: 30. 12. 2010 10:10 »
Jorma Kivimäki on jostain kuullut Galleria Wasan vuokrahinnoista ja siitä, miten Pentti Tarpio (Kauppagalleria Wasa Oy:n hallituksen puheenjohtaja) on riskiä pelkäämättä nostanut vuokrahintoja kerralla paljon. Itse olen toiminut Galleria Wasan toiminnanjohtajana kesäkuusta 2009 alkaen ja tiedän, että tänä aikana ei yhdenkään tiloissa toimivan yrityksen vuokraa ole nostettu.

Ei minulla mitään faktatietoa asiasta tietenkään ole. Tämä oli toisen käden ”tietoa”. Syystä tai toisesta vuokratiloja on kuitenkin tyhjentänyt ja galleria näyttää tällä hetkellä aika kuolleelta. Ovatko nämä nyt tyhjien tilojen kaupat siis kaikki lopettaneita ?

Toki edellinen parturini kertoi lähtevänsä talosta ison vuokrankorotuksen takia. Samoin naapurissa ollut yhdistys. Se toki tapahtui jo ennen kesäkuuta 2009

Joskus myös uusille vuokralaisille määriteltyä entistä korkeampaa vuokraa ei lasketa vuokranantajan taholta varsinaiseksi korotukseksi.



Sen verran voin vielä Jorma Kivimäelle kommentoida, että on aika omituista kertoa ”totuuksia”, jotka sitten myöntää tuulesta temmatuiksi, perättömiksi lausumiksi. Galleria Wasassa on vaihtuvuutta kuten kaikissa yrityksille vuokratuissa tiloissa, teepä pieni lenkki kaupungilla niin huomaat. Maailma elää.

Edellinen parturisi (en tiedä miksi hän on edellinen), jos on sama joka meiltä lähti, on kertonut satuja. Hänen vuokraansa ei korotettu. Olen kysellyt täällä ihmisiltä, mikä yhdistys on ollut Galleriassa vuokralla, mutta kukaan ei muista sellaista olleen.

Vuokrasopimukset ovat aina kahdenvälisiä asioita, sopimus syntyy, kun molemmat osapuolet hyväksyvät ehdot.

Offline Jorma Kivimäki

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 2826
    • View Profile
    • Email
Vs: Kuseeko kaupunkisuunnittelu kintuilleen?
« Reply #15 on: 30. 12. 2010 12:12 »
Sen verran voin vielä Jorma Kivimäelle kommentoida, että on aika omituista kertoa ”totuuksia”, jotka sitten myöntää tuulesta temmatuiksi, perättömiksi lausumiksi. Galleria Wasassa on vaihtuvuutta kuten kaikissa yrityksille vuokratuissa tiloissa, teepä pieni lenkki kaupungilla niin huomaat. Maailma elää.

Edellinen parturisi (en tiedä miksi hän on edellinen), jos on sama joka meiltä lähti, on kertonut satuja. Hänen vuokraansa ei korotettu. Olen kysellyt täällä ihmisiltä, mikä yhdistys on ollut Galleriassa vuokralla, mutta kukaan ei muista sellaista olleen.


Vuokrasopimukset ovat aina kahdenvälisiä asioita, sopimus syntyy, kun molemmat osapuolet hyväksyvät ehdot.

No tuo on sinun totuutesi. Kirjoitin kyllä heti alunperin, että ”mitä olen kuullut…jne.”  Se, että minulle näin kerrottiin ja vieläpä aika luotettavan tuntuinen taho, on myös totuus. En siis ole asiaa täällä ehdottomana faktana missään vaiheessa esittänyt.

Kerroit toiminnanjohtajana, että tuo väite ei pidä paikkaansa ainakaan kesäkuun 2009 jälkeen. Onko sinusta tämän jälkeen todella omituista, että myönnän sen jälkeen että minulla ei ole, eikä mitenkään voisikaan olla faktatietoa asiasta ? Kuvittelisi sinun olevan tyytyväinen, etten pidä kiinni siitä, mitä minulle kerrottiin. Pelkästään tuulesta temmattuja väitteitä en esitä ikinä.

Kuten tuossa itsekin toteat, ovat sopimukset kahdenvälisiä. Sama koskee tietysti tätä talosta lähtenyttä parturia, jonka puheiden totuudesta tai perättömyydestä en voi sanoa mitään faktaa. Katkerana parturi joka tapauksessa lähti, eikä hänen vuokraansa tietenkään koskaan korotettu senkään takia kun ei hän taloon jäänyt. Tokihan sinäkin Raimo Kuivila voit väittää täällä ihan mitä tahansa tietäen, ettei asiaa pysty tuon kahdenvälisyyden takia tarkistamaan.

Mahtaa Halpa-Hallin lähtö kuitenkin olla faktaa. Voisi ainakin kuvitella, että kun kaksi noin merkittävässä asemassa olevan kiinteistön intressit ovat vähintäänkin kyseenalaiset, on sillä jonkinlaista merkitystä kokokorttelihankkeen tulevaisuuteen ?
Lisätään tähän selvyyden vuoksi, ettei minulla ole mitään itse hanketta vastaan. Enemmänkin kaihdan vain yhden totuuden puhumista.
« Last Edit: 30. 12. 2010 12:12 by Jorma Kivimäki »

Offline vaasalainen

  • Tästä foorumista
  • Administrator
  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 5079
  • Gender: Male
  • Muista käydä Chatissa
    • View Profile
    • Email
Vs: Kuseeko kaupunkisuunnittelu kintuilleen?
« Reply #16 on: 30. 12. 2010 12:12 »
Eikö Sinusta, Jorma Kivimäki, olisi aika luontevaa, että KPO (S-Ryhmä) rakentaisi CityPrisman Vaasan keskustaan?  Ainoa luonteva paikka, joka äkkiseltään tulee mieleen on juuri Radisson-Astor-Halpa-Halli-Tornikaeskuksen rajaama alue.

Tällaisen rakentamisen tuntuisi luontevalta ABC, KPO kuvioiden jälkeen.  Eli että tällainen hanke on muhinut taustalla jo vuosia.  En millään tavoin halveeraa lähdettäsi mutta istuuko hän sinun mielestäsi pöydissä, missä tällaisista asioista päätetään?

Aivan oma lukunsa on, että haluaako Halpa-Halli myydä markinahinnalla kilpailijalleen paikan uuden tulevan myymälänsä ja keskustan City Marketin välille?

Aloituskirjoitukseni varsinainen aihe oli, että tuleeko mainitusta alueesta aavekortteli, kaiken näkyvän ja näkymättömän vitkuttelun ansiosta. (tällaista täytyy olla, koska mitään ei tapahdu)  Tästä syystä myös  provosoiva otsikko.
Tämä sivusto täytti 9 vuotta helmikuun 2 päivänä 2014.  Ylläpidän tätä vapaasta tahdostani.  Tämä on minun tapani osoittaa rakkauteni tätä hienoa kaupunkia kohtaan.

Offline Jorma Kivimäki

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 2826
    • View Profile
    • Email
Vs: Kuseeko kaupunkisuunnittelu kintuilleen?
« Reply #17 on: 30. 12. 2010 13:01 »
Eikö Sinusta, Jorma Kivimäki, olisi aika luontevaa, että KPO (S-Ryhmä) rakentaisi CityPrisman Vaasan keskustaan?

Kai tuo olisi luontevaa, koska K-ryhmän Citymarket on jo keskustassa.

Quote
Ainoa luonteva paikka, joka äkkiseltään tulee mieleen on juuri Radisson-Astor-Halpa-Halli-Tornikaeskuksen rajaama alue.  


En oikein ymmärrä mikset suoraan puhu Halpa-Hallin kiinteistöstä. Vai tarkoitatko ehkä myös tätä Black Jack rakennusta ? Mikä ettei ?

Quote
Tällaisen rakentamisen tuntuisi luontevalta ABC, KPO kuvioiden jälkeen.  Eli että tällainen hanke on muhinut taustalla jo vuosia.  En millään tavoin halveeraa lähdettäsi mutta istuuko hän sinun mielestäsi pöydissä, missä tällaisista asioista päätetään?

Aivan oma lukunsa on, että haluaako Halpa-Halli myydä markinahinnalla kilpailijalleen paikan uuden tulevan myymälänsä ja keskustan City Marketin välille?  

Saattaisihan tuo S-ryhmän suosiminen sinänsä olla luontevaa, mutta en oikein jaksa innostua näihin salaliittoteorioihin. Tuossa ajatuksenkulussa olisi tavalla tai toisella virkamiesten ja johtavien poliitikkojen lisäksi mukana kaiketi myös Halpa-Halli. Tuo mainittu ”lähde” ei ole poliittinen päättäjä.

Quote
Aloituskirjoitukseni varsinainen aihe oli, että tuleeko mainitusta alueesta aavekortteli, kaiken näkyvän ja näkymättömän vitkuttelun ansiosta. (tällaista täytyy olla, koska mitään ei tapahdu)  Tästä syystä myös  provosoiva otsikko.  

Aavekortteli ei liene kenenkään intresseissä ? Minä taas lähdin alun perin kyseenalaistamaan sitä, onko tässä kehityksessä pelkästään kaupunkisuunnittelun jarrutuksesta. Mainitsin jo Radisson kiinteistön haluttomuuden osallistua hankkeeseen. Sillä luulisi olevan myös aikamoinen vaikutus, koska suunniteltu hanke koskisi sitä mitä suuremmassa määrin.

Jos oikein olen ymmärtänyt, oli Halpa-Halli myös alun perin vahvasti mukana. No tuon salaliittoteorian mukaan se joutuisi kai lähtemään kaupunkisuunnittelun jarrutuksen vuoksi. Toki K-ryhmän luulisi siinä tapauksessa olevan haluton myymään entisiä K-Raudan tiloja, koska S-ryhmän tulo HH: n kiinteistöön ei olisi sen intresseissä.
« Last Edit: 30. 12. 2010 13:01 by Jorma Kivimäki »

Offline Raimo Kuivila

  • Kokelas
  • *
  • Posts: 4
    • View Profile
    • Email
Vs: Kuseeko kaupunkisuunnittelu kintuilleen?
« Reply #18 on: 30. 12. 2010 13:01 »
Herra Jorma Kivimäki! En todellakaan ymmärrä mikä sinua riivaa. Jaksat vääntää asiasta, jossa tiedät olevasi väärässä. Poimin viimeisestä kirjoituksestasi kaksi minuun henkilönä kohdistuvaa toteamustasi, sekä yhden, jossa puhut itsestäsi, mutta koskettaa se minuakin. Siksi pienet kommentit vielä näihin:

1)No tuo on sinun totuutesi.
Vastaukseni: Niin on, ja on myös ainoa totuus tässä asiassa.


2)Tokihan sinäkin Raimo Kuivila voit väittää täällä ihan mitä tahansa tietäen, ettei asiaa pysty tuon kahdenvälisyyden takia tarkistamaan.
Vastaukseni: Kuulostaa siltä, että syytät minua valehtelijaksi. Koitapa kysyä edelliseltä parturiltasi uudestaan, korotettiinko hänen vuokraansa, yritettiinkö sitä korottaa vai miten siinä oikein kävi. Pidän häntä sen verran rehellisenä ihmisenä, että  uskon hänen kertovan sinulle totuuden asiassa. Sen ainoan totuuden.

3)Enemmänkin kaihdan vain yhden totuuden puhumista.
Vastaukseni: Minä en kaihda totuuden puhumista.

Offline Kari Lajunen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 7818
  • Gender: Male
  • Kerro tästä foorumista mahdollisimman monelle.
    • View Profile
    • Oivakaihdin Oy
    • Email
Vs: Kuseeko kaupunkisuunnittelu kintuilleen?
« Reply #19 on: 30. 12. 2010 14:02 »
Olisi kiva tietää Risto Helinin kanta? 

Hänhän lähti sieltä ja kertoi siitä blogissa tai foorumissa.  Nyt vain en löydä hänen juttuaan.  Jotenkin muistelisin hänen moittineen vuokrahintaa mutta aktiivikirjoittajana varmaan näkee tämän kirjoituksen ja toivottavasti vastaa.
Lähetä tieto tästä ketjusta henkilölle jota arvelet sisällön kiinnostavan ja kavereillesi alareunan "Lähetä Aihe" nappulasta.  Tämä on ainoa keino kertoa tästä foorumista.

Offline Jorma Kivimäki

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 2826
    • View Profile
    • Email
Vs: Kuseeko kaupunkisuunnittelu kintuilleen?
« Reply #20 on: 30. 12. 2010 14:02 »
Herra Jorma Kivimäki! En todellakaan ymmärrä mikä sinua riivaa. Jaksat vääntää asiasta, jossa tiedät olevasi väärässä. Poimin viimeisestä kirjoituksestasi kaksi minuun henkilönä kohdistuvaa toteamustasi, sekä yhden, jossa puhut itsestäsi, mutta koskettaa se minuakin. Siksi pienet kommentit vielä näihin:

Ei minua mikään riivaa. Kunhan osallistun keskusteluun ja kyseenalaistan asioita.

Quote
1)No tuo on sinun totuutesi.
Vastaukseni: Niin on, ja on myös ainoa totuus tässä asiassa. 

Vaikeuksia luetun ymmärtämisessä ? Kysymys olikin siitä, että väitit minun puhuneen ”totuutena”. Vastasin, että jo alun perin totesin ”mitä olen kuullut”. Se on faktaa että minulle kerrottiin, ei sitten nähtävästi se sisällöltään mitä minulle kerrottiin.

Quote
  2)Tokihan sinäkin Raimo Kuivila voit väittää täällä ihan mitä tahansa tietäen, ettei asiaa pysty tuon kahdenvälisyyden takia tarkistamaan.
Vastaukseni: Kuulostaa siltä, että syytät minua valehtelijaksi. Koitapa kysyä edelliseltä parturiltasi uudestaan, korotettiinko hänen vuokraansa, yritettiinkö sitä korottaa vai miten siinä oikein kävi. Pidän häntä sen verran rehellisenä ihmisenä, että  uskon hänen kertovan sinulle totuuden asiassa. Sen ainoan totuuden.

Mikä sinua R K riivaa ? En ole syyttänyt sinua valehtelijaksi. Kunhan totesin, että meidän mielipiteiden vaihto ei ole tasavertaista, kun vetoat kahdenkeskisiin sopimuksiin.
En minä kuule ala tämän keskustelun takia entiseen parturiin yhteyttä ottamaan. Taitaa olla jo eläkkeellä. Tämä vastauksena myös uteluusi miksi entinen. Totean vain sen tosiasian, että hän lähti talosta vihaisena muualle kertoen minulle tulevasta vuokrankorotuksista. Se yhdistys taisi lähteä samassa rytäkässä. Kun sinä tunnut tietävän totuuden, niin kerro ihmeessä. Irtisanottiinko hänen vuokrasopimuksensa muista syistä ?

Quote

3)Enemmänkin kaihdan vain yhden totuuden puhumista.
Vastaukseni: Minä en kaihda totuuden puhumista.   

Tuo ei ollut lainkaan sinulle. Enemmänkin kannanotto tämän blogin suhteellisen yksipuolisiin kirjoituksiin tämän korttelin asioissa (myös tämä otsikko).

Joskus voi sitä paitsi jättää kertomatta osan asioista ja silti puhuu "tavallaan" totta. Asianosainen kertoo aina totuuden omalta kannaltaan. Tuskin kukaan muu olisi tuonut koskaan esiin esimerkiksi Radisson kiinteistön vastustavaa kantaa. Sillä lienee kuitenkin merkitystä - vai onko ? 

Sinähän Raimo Kuivila et halua keskustella itse asiasta näköjään ollenkaan.
Kuseeko esimerkiksi kaupunkisuunnittelu kintuilleen ?  Onko mahdollista, että S-ryhmän kanssa on salainen vuosien takainen sopimus ?  Miksi liikkeitä on lähtenyt Galleriasta ?

Minusta tällainen keskustelufoorumi ai saa olla vain yhden intressipiirin näkökantoja suosiva.

Offline Risto Helin

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 2167
    • View Profile
    • Olen Suomalainen
    • Email
Vs: Kuseeko kaupunkisuunnittelu kintuilleen?
« Reply #21 on: 30. 12. 2010 15:03 »
Vastataan kun kysytään, paikka oli erinomainen ja ainakin minua kohdeltiin vuokranantajan puolelta mainiosti. Se syy miksi lähdin ei johtunut vuokrien korotuksista koska minun aikanani sellaisia ei ilmennyt, minulle ja liikevaidolleni paikka oli liian kallis, siis  odotukseni paikkaa kohtaan olivat väärät. Jos joku tietäisi vastauksen siihen miksi suuret asiakasvirrat ei kohtaa paikkaa niin silloin ko. henkilö voisi vaihtaa ammattia.
veritas odium parit.

Offline Niiskutti

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 1632
    • View Profile
Vs: Kuseeko kaupunkisuunnittelu kintuilleen?
« Reply #22 on: 30. 12. 2010 15:03 »
JOS keskustaan tulisi Prisma tms. se saattaisi lisätä ainakin meidän asiointia keskustassa, jos lisäksi paikoitustilat ovat asialliset, koska pyrin keskittämään ostokset kyseisen ketjun liikkeisiin.
Halpa-Hallissa en ole asioinut 3:sta syystä: 1. Paska parkkiluola, 2. Ei myydä tupakkaa 3. Ei myydä alkoholia (En toki joka kauppareissulta bissee hinaa, mutta enivei, kyllä kaikki ostokset pitää saada samasta kaupasta!)
Keskustan CM:ssa en asioi koska: 1. Parkkipaikat ovat yleensä varattuja -> Joutuu käyttään toriparkkia-> maksullinen 2. En keskitä ostoksiani ko. ryhmittymään. 3. Oma ruokakorini on tämän ketjun putiikeissa kalliimpi.
Kivihaan CM:ssa asioin satunnaisesti ihan mielelläni, harvemmin tosin ruokaostosten merkeissä.

Offline vaasalainen

  • Tästä foorumista
  • Administrator
  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 5079
  • Gender: Male
  • Muista käydä Chatissa
    • View Profile
    • Email
Vs: Kuseeko kaupunkisuunnittelu kintuilleen?
« Reply #23 on: 30. 12. 2010 16:04 »
Nimimerkki ”Vanha Pieru” on tänään kello 16.39 lähettänyt sähköpostilla seuraavansisätöisen viestin ja linkin:

”Ei ole epäilystäkään siitä, että jotkut vetävät taustalla naruista. Niin loistava tämä kaupungin väsytysstrategia on.  (mustamaalaamiset, juorut, perättömät kertomukset jonkun henkilön toiminnasta, perusteeton/asiaton toiminnan arvostelu, fyysinen yhteisöstä eristäminen, sanallinen nöyryyttäminen, toiminnan rajoittaminen tai pitkittäminen jne. kuuluu tähän kuvioon)

Sanotaan, että karavaani kulkee, mutta koirat haukkuvat "ja hanslankarit piiskavat".

S-ryhmän ylivalta pelottaa
Tämä sivusto täytti 9 vuotta helmikuun 2 päivänä 2014.  Ylläpidän tätä vapaasta tahdostani.  Tämä on minun tapani osoittaa rakkauteni tätä hienoa kaupunkia kohtaan.

Offline Jorma Kivimäki

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 2826
    • View Profile
    • Email
Vs: Kuseeko kaupunkisuunnittelu kintuilleen?
« Reply #24 on: 30. 12. 2010 17:05 »
S-ryhmän ylivalta pelottaa


Valitettavasti myös kauppa on Suomessa keskittynyt. S-ryhmän ja K-ryhmän yhteinen markkinaosuus oli jo viime vuonna 77,4 prosenttiyksikköä. Tämä tarkoittaa todellakin sitä, että elintarvikealan yritykset ovat hiljaa, ei ole varaa menettää suuria asiakkaita.

Samalla tämä on merkinnyt sitä, että paikallinen kauppias valitsee yhä pienemmän hyllymäärän itse. Käytännössä tämä on johtanut siihen, että vain isot koko valtakuntaan tuotteitaan toimittavat elintarvikealan yritykset menestyvät. Myös ihan pieni yritys saattaa paikallisten kauppiaiden ansiosta menestyä. Kaikkein vaikeinta tuntuu olevan keskisuurilla yrityksillä. Esimerkiksi leipomoalalla ei enää juurikaan ole keskisuuria yrityksiä.  

S-ryhmän markkinaosuus viime vuonna oli 43,2 prosenttia, missä on kasvua 0,8 prosenttiyksikköä vuoteen 2008 verrattuna.
K-ryhmän edellisvuonna laskussa ollut markkinaosuus kääntyi kasvuun vuonna 2009. K-ryhmä saavutti 34,2 prosentin markkinaosuuden, missä on kasvua 0,5 prosenttiyksikköä vuoteen 2008 verrattuna.

http://www.hs.fi/talous/artikkeli/S-ryhm%C3%A4n+ja+K-kauppojen+markkinaosuudet+kasvoivat/1135255786902

Vuotta aikaisemmin Talouselämä lehti väitti, että S-ryhmän kasvu johtuisi taantumasta. Eli ikään kuin S-ryhmän tuotteet olisivat halvempia. Samaa syytä tarjotaan Lidlin kasvulle. Tämän mukaan K-ryhmällä oli aikanaan yli 40 prosenttiyksikön markkinaosuus, mutta he ovat menettäneet asemiaan. Kuten tietysti Lähikauppa, eli entinen Restel tai E-liike.

http://www.talouselama.fi/uutiset/article256290.ece

Itseltäni löytyy vain Ykkösbonuskortti ja vaimolla taitaa olla lisäksi pluskortti. Vihreää korttia ei meiltä ei meiltä ainakaan vielä näköjään löydy.

belurisk

  • Guest
Vs: Kuseeko kaupunkisuunnittelu kintuilleen?
« Reply #25 on: 30. 12. 2010 18:06 »
Olen jo vuosia sitten fundeerannut ja todennut, että tuhoisinta maaseudulle ja kirkonkylille ovat olleet erilaiset keskusliikkeet, osuuskaupat ja -liikkeet, keskusmeijerit ja - leipomot/myllyt sekä teurastamot ja lihantuottajat.
Meillä valitettavasti monella alalla ja alueella on oligopoli.  Kilpailu ei toimi.
Kannattaa kuluttajan seurata hintoja ja tarjouksia ja olla hereillä sekä tarkkana.

Offline Tapio Parkkari

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 875
    • View Profile
Vs: Kuseeko kaupunkisuunnittelu kintuilleen?
« Reply #26 on: 30. 12. 2010 18:06 »
Kansalaisfoorumissa räväkän otsikon tarkoituksena on herättää huomiota.  Aivan samasta syystä kansalaisfoorumilla voi olla ”yksipuolinen” keskusteluun provosoiva viesti. Asiat, joiden kohdalla puuttuu dokumentti ovat juoruja, huhuja tai teorioita.

Teorista tulee ”salaliittoteoria” sen jälkeen kun se sellaiseksi nimetään.

Uskon että Jorma Kivimäkin hetken pohdinnan jälkeen myöntää että monet asiat olisivat jääneet ikuiseen hämärään ellei niistä olisi keskusteltu vaasalaisia.info foorumissa.  Tällaisen kansalaiskeskustelun luonteeseen kuuluu myös ylilyönnit ja riman alitukset.

Lähes aina voidaan kuitenkin todeta ”että ei savua ilman tulta”.

Juuri tällä hetkellä foorumi kiinnostaa taas vaasalaisia.  Vaikka aktiivikirjoittajien määrä ei ole sanottavasti noussut, niin selalijoiden määrä sitäkin enemmän. Foorumissa on lähes jatkuvasti jopa 50 selailijaa aamu 07:n ja ilta 22.30 välillä.

Mitä tulee KPO:n (S-ryhmä) mahdollisiin manöövereihin Radisson korttelissa, sen näyttää aika. KPO::lla on jo vuosia ollut jalka oven välissä tai työhuoneen/den oven/vien välissä Hallintotalossa, kuten moni vielä muistaa. Oma lukunsa ovat luottamusmieskytkyt.

Toivottavasti KPO ei suutele Vaasan hallintoa kuoliaaksi.

KPO:n luottamusmieskytkyt
http://www.vaasalaisia.info/keskustelu/index.php?topic=2726.msg88626#msg88626

Tradekan luottamusmieskytkyt
http://www.vaasalaisia.info/keskustelu/index.php?topic=2726.msg89859#msg89859
Auta foorumin tunnetuksi tekemisessä.  Lähetä tästä ketjusta tieto kavereillesi "Lähetä Aihe" nappulasta.  Nappula on heti pohjaviivan alapuolella.

Offline Jorma Kivimäki

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 2826
    • View Profile
    • Email
Vs: Kuseeko kaupunkisuunnittelu kintuilleen?
« Reply #27 on: 30. 12. 2010 18:06 »
Kansalaisfoorumissa räväkän otsikon tarkoituksena on herättää huomiota.  Aivan samasta syystä kansalaisfoorumilla voi olla ”yksipuolinen” keskusteluun provosoiva viesti. Asiat, joiden kohdalla puuttuu dokumentti ovat juoruja, huhuja tai teorioita.

Teorista tulee ”salaliittoteoria” sen jälkeen kun se sellaiseksi nimetään.

Uskon että Jorma Kivimäkin hetken pohdinnan jälkeen myöntää että monet asiat olisivat jääneet ikuiseen hämärään ellei niistä olisi keskusteltu vaasalaisia.info foorumissa.  Tällaisen kansalaiskeskustelun luonteeseen kuuluu myös ylilyönnit ja riman alitukset.

Lähes aina voidaan kuitenkin todeta ”että ei savua ilman tulta”.


En ole ollenkaan eri mieltä. En ole mielestäni koskaan ollutkaan. Kirjoitin jo tuolla, että kaihdan yhtä totuutta ja juuri sen takia provosoiva otsikko ja kirjoitus sai minutkin mukaan tähän keskusteluun. Mielelläni minäkin osallistun debattiin kyseenalaistajana. Salaliittoteoriasta puhuminen on myös tietenkin provosointia – myönnän.

Minusta kaikkia ”totuuksia” voi ainakin hieman kyseenalaistaa. Olen ennekin todennut, että ilman jotain Matsemania tai Asiantuntijaa täällä saattaisi olla aika tylsää.

Eikös se niin mene, että todellinen uutinenkin tulee ensin hevosmiesten tietotoimiston uutisena ja tai jonkinmoisena juoruna ja vasta sitten virallisena tietona.

Edit: kirjoitusvirheen korjaus
« Last Edit: 30. 12. 2010 19:07 by Jorma Kivimäki »

Offline PiisKa

  • Kansalaisaktiivi
  • ***
  • Posts: 121
    • View Profile
Vs: Kuseeko kaupunkisuunnittelu kintuilleen?
« Reply #28 on: 30. 12. 2010 18:06 »
Eikö Sinusta, Jorma Kivimäki, olisi aika luontevaa, että KPO (S-Ryhmä) rakentaisi CityPrisman Vaasan keskustaan?  Ainoa luonteva paikka, joka äkkiseltään tulee mieleen on juuri Radisson-Astor-Halpa-Halli-Tornikaeskuksen rajaama alue.

Tällaisen rakentamisen tuntuisi luontevalta ABC, KPO kuvioiden jälkeen.  Eli että tällainen hanke on muhinut taustalla jo vuosia.  

Ovat varuillaan , kun M. Jaatinen selvitteli lahjusjupakkaa ;).Oli siinäkin jotain hämärää ja on edelleen.

Offline Raimo Kuivila

  • Kokelas
  • *
  • Posts: 4
    • View Profile
    • Email
Vs: Kuseeko kaupunkisuunnittelu kintuilleen?
« Reply #29 on: 03. 01. 2011 06:06 »


Sinähän Raimo Kuivila et halua keskustella itse asiasta näköjään ollenkaan.
Kuseeko esimerkiksi kaupunkisuunnittelu kintuilleen ?


Minä olen alusta lähtien ottanut kantaa vain totuudenvastaisiin väitteisiisi vuokrien korottamisesta Galleriassa, en muuhun. Enkä tämän jälkeen enää siihenkään asiaan, kaikki sanottava on jo noissa aiemmissa.

Offline Jorma Kivimäki

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 2826
    • View Profile
    • Email
Vs: Kuseeko kaupunkisuunnittelu kintuilleen?
« Reply #30 on: 03. 01. 2011 06:06 »

Minä olen alusta lähtien ottanut kantaa vain totuudenvastaisiin väitteisiisi vuokrien korottamisesta Galleriassa, en muuhun. Enkä tämän jälkeen enää siihenkään asiaan, kaikki sanottava on jo noissa aiemmissa.

Sinähän varsinainen olkinuken tekijä olet. En ole väittänyt mitään, kun sanoin että näin minulle kerrottiin.

Tavallaan itse keskustelun osallistumattomuus on ymmärrettävää ja turhaakin, kun tämä vaasalainen.info näyttää toimivan tiedotuskanavananne muutenkin. Tämä otsikko mukaan lukien.
« Last Edit: 03. 01. 2011 07:07 by Jorma Kivimäki »

Ernesti Hoo

  • Guest
Vs: Kuseeko kaupunkisuunnittelu kintuilleen?
« Reply #31 on: 06. 01. 2011 08:08 »
Minulla ei ole mitään tekemistä Hevosmiesten Uutistoimistom kanssa.  Tämä perustuu meditaatioon.  

Näyttää ilmeiseltä että S-ryhmä on kiinnostunut Radissonkorttelin keskiosan rakentamisesta (City Prisma).
On selvää että S-ryhmä on skannannut kaikki Vaasan keskustan korttelit ja päätynyt Radissoniin.

Ongelmia on ainakin kaksi: Halpa-Halli ja kondishanke.  (Toki muillakin korttelin omistajilla on sanottavansa)

Halpa-Halli on nyt saatu? siirtymään Keskolta vapautuneisiin tiloihin.  Miksi Halpa-Halli siirtyisi sijainniltaan huonompiin tiloihin?  Vastaus kuuluu, että vain siksi, että  kyseisiin tiloihin on suunnitteilla paljon muutakin. Eli suunnitteilla on aivan ilmeisesti laajempi ja vetovoimaisempi kokonaisuus kuin mitä Halpa-Halli yksin edustaa.

Tämä on ainoa syy miksi Halpa-Halli luopuisi nykyisitä tiloista-

S-rymän ongelmana on myös kondishanke, jonka hakemuksia ei voida sivuuttaa.  Tämä ongelma ratkaistaan niin, että joku S-ryhmän kanssa yhteistyötä tekevä suuri maanlaajuinen kiinteistömassoja omistavaa toimija, tarjoaa Tarpiolle Tornikeskuksesta hinnan, jota ei voi vastustaa.

Tämä toimija sitten vuokraa rakennettavat tilat S-ryhmälle tai myy hankkimansa Tornikeskuksen edelleen.

Tällä tavoin saavutettaisiin sekin etu, että nyt korttelin kehitystä vastustaneet virkamiehet tai päävastustaja,  säilyttäisivät kasvonsa ja kaikki mahdollinen taustojen penkominen loppuu.
« Last Edit: 06. 01. 2011 08:08 by Ernesti Hoo »

Offline Paulus

  • Kokelas
  • *
  • Posts: 5
    • View Profile
Vs: Kuseeko kaupunkisuunnittelu kintuilleen?
« Reply #32 on: 09. 01. 2011 13:01 »
En usko siihen,
minä uskon että Vaasalaiset haluavat lisää automarketteja pitkin peltoja ja metsiä. Keskus saa kuihtua ihan rauhassa, jos Vaasan viranomaisiin ja poliitikkoihin on uskomista.
Toki Oulussa ollaan menossa eri suuntaan. ”Kallioparkki on Oulun sydän”
http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Oulun+keskustaan+sittenkin+kallioparkki/1135261503487

Ernesti Hoo

  • Guest
Vs: Kuseeko kaupunkisuunnittelu kintuilleen?
« Reply #33 on: 09. 01. 2011 15:03 »
Minä olen humanisti.  Minulla ei ole teknistä koulutusta, joten kaikki mitä jäljempänä kirjoitan perustuu mutuun.  

Minusta Vaasaankin olisi louhittava kallioluolasto maanalaisena louhintana.  Jos esimerkiksi Vaasanpuistikon alle louhittaisiin kallioluolasto Maasiltaan saakka, niin Vaasanpuistikon varrella olevien yritysten tarvitsi louhia itselleen vain kuilu suureen pääluolastoon puistikon alle.

Järki sanoo että tämä tulisi ajan mittaan edullisemmaksi kuin avolouhos.  Kun vielä miettii mitä kaikkea siihen voisi liittää:  vanhan Centrumin nykyisen tyhjän parkin maan alainen osa vaikka Kaupunginteatteriin saakka ja toisella puolen yhteys aina Postitaloon saakka.

Jos yksi haara ulottuisi Halpa-Hallin ja Astorin välimaille niin sitä kautta saataisiin logistiikka pelaamaan.

Jos oikein päästää itsensä irti, niin HS-Center yhdistetään tuubilla Wasa Galleriaan tai Tornkeskukseen, mitä nimeä suositeltiin joskus  yli 10-vuotta sitten.

Käy joskus katsomassa ns. SAK:n sisäänkäyntiä ja sen takana olevaa avointa tilaa ja samalla vilkaise Wasa-Gallaerian suuntaan, niin alkaa pyörryttää.

Mikä loistava mahdollsuus luoda todella modernia kaupunkia-arkkitehtuuria.  Tämä menee jo överiksi:  Kun tähän yhdistetään ns. Topin Rinki, ollaankin jo utopioiden ytimeasä.

Offline vaasalainen

  • Tästä foorumista
  • Administrator
  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 5079
  • Gender: Male
  • Muista käydä Chatissa
    • View Profile
    • Email
Vs: Kuseeko kaupunkisuunnittelu kintuilleen?
« Reply #34 on: 14. 02. 2011 08:08 »
Ns. Radissonkorttelin keskiosaan on suunnitteilla kerrostalo, jonka alaosaan tulee suuri kauppakeskus.  Tällainen asia tuli tänään eslle eräässä keskustelussa.  Suunnittelijan ja rakaentajan nimestä ei ole tietoa, eikä siitä miten pitkällä suunnitelmat ovat. Kaikki suunnittelu on tapahtunut suuren hiljaisuuden vallitessa.

Missään tapauksessa hanke ei ole lähtöisin Kondikselta.  (Kondiksella on kaavoitusanomus meneillään, mutta se on  jostain syystä juurttunut Tomas Häyryn pöytälaatikkoon.  Ehkä juuri tämän hankkeen vuoksi.

Hankkeen yhteydessä ei tiettävästi ole oltu yhteydessä Kondikseen kaavoitusanomuksesta huolimatta.

Uusi kauppakeskus yhdistettynä Kondis-konseptiin olisi vuosien epäonnistuneaiden suurhankkeiden jälkeen iso meriitti Vaasalle.
(Miksi kaikki isot hankkeet ovgt epäonnistuneet?)

Kaupunkien keskustojen pitäminen elävänä on yksi tärkeimmistä yhteiskuntapoliittista asioista juuri nyt.  Asuntoministeri Jan Vapaavuori julkaisi sunnuntain Hesarissa aiheesta mielenkiintoisen kirjoituksen, jonka soisi Vaasassakin herättävän keskustelua.

Jan Vapaavuori HeSarissa
http://www.netikka.net/vaasalaisia/foorumiapu/Cowboy.pdf
« Last Edit: 14. 02. 2011 09:09 by vaasalainen »
Tämä sivusto täytti 9 vuotta helmikuun 2 päivänä 2014.  Ylläpidän tätä vapaasta tahdostani.  Tämä on minun tapani osoittaa rakkauteni tätä hienoa kaupunkia kohtaan.

Offline vaasalainen

  • Tästä foorumista
  • Administrator
  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 5079
  • Gender: Male
  • Muista käydä Chatissa
    • View Profile
    • Email
Vs: Kuseeko kaupunkisuunnittelu kintuilleen?
« Reply #35 on: 14. 02. 2011 11:11 »
Ylläpito on saanut seuraavansisältöisen viestin:

”Vaasan kaavoitusohjelma 2010-2012 ei ole toteutunut,  eikä ilmeisesti toteudu, eivät myöskään useimmat aikaisempien kaavoitusohjelmien sisällöt ole toteutuneet.

Miksi näin on Vaasassa? Onko kaavoituksen tielle kasattu liikaa esteitä, ja millaisia?   Onko kenties ahnehdittu liikaa?  Tämä kaikki Lumion, Ivakon ja Pitkämäen aikana ja nyt Häyry jatkaa Pitkämäen konseptia.

Tässä olisi totinen tutkimisen paikka.”

Miksi kaavoitusohjelmaan merkitytyt kohteet toteutuvat Seinäjoella vuoron perään.  Mikä mättää Vaasassa?

Ei allekirjoitusta

Toiveiden tynnyri kolisee tyhjhyyttään:

Ikanon hanke Risössä
Linjaautoasema
VAKK ympäristö
Laajametsä I
Laajametsä II
Pukinkulma
Kemira
Kuninkaankartanon alue
Sataman kaavoitus
Klementin pohjoinen II
Kronvikin sahan alue
Myllärinkadun alue Klemetissä
Gerbyn rinne
Palosaaren/Sundin ja raviradan suunnitelmien toteutus
Yttersundomi,
 Böle,
Höstvesi
Vanha Satama,
Västervikin kylä,
Marabacken,
Svarvarsbacken,
Nevatie,
Silmukkatien alue,
Gerby KPO,
KWH Pipe,
Vikenin ja Haukinevan suunitelmat,
Onkilahden puisto ja ranta (osittain)
Wasaborg Aktian kortteli
Toriparkin laajennus
Hallintotalon kortteli
Hartman galleria
Kaupunginranta Rantalinna
Merikampus
Tyttökoulu –Kirkkopuistikko
Vikingan alue
Kondis-hanke  
Tämä sivusto täytti 9 vuotta helmikuun 2 päivänä 2014.  Ylläpidän tätä vapaasta tahdostani.  Tämä on minun tapani osoittaa rakkauteni tätä hienoa kaupunkia kohtaan.

Offline Klaus Berg

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 1527
  • Gender: Male
  • Elämä on juoksukilpailu ajan kanssa
    • View Profile
    • Blogi
    • Email
Vs: Kuseeko kaupunkisuunnittelu kintuilleen?
« Reply #36 on: 14. 02. 2011 17:05 »
Komeat on brosyyrit ainakin painettu kuntalaisille näistä suunitelmista.
Mitä lie nekin maksaneet ?

+6200 ja yksi vähemmän ei saa/saaneet mitään aikaan...

Offline Timo Rintamäki

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 1386
    • View Profile
Vs: Kuseeko kaupunkisuunnittelu kintuilleen?
« Reply #37 on: 15. 02. 2011 13:01 »
Minkä tahansa kaupungin ilmakuvaa katsoo niin kaupungin keskeisilläkin alueilla on epäsiistin näköisiä tontteja, joilta on toiminta loppunut ja uutta toimintaa ei ole ihan heti löytynyt tilalle. Ehkä se on vain sattuma, että Kokkolantien varressa peräkkäin sijaitsevat entinen Matkahuollon tontti ja Pohjanmaan lihan tontti kasvaa pusikkoa. Kaupungissa vain välillä käy niin. Ehkä tonteille vielä ilmaantuu käyttöä. Siihen asti tonteille ei varmaankaan kannata tehdä mitään. Kieltämättä tontit ovat törkeän näköisiä ja kaipaisivat siistimistä. Toimintansa lopettaneiden tonttien muuttaminen puistoiksi olisi varmaankin rahan tuhlausta, jos voi olettaa, että tonteille tulee vielä toimintaa.

Offline Kari Lajunen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 7818
  • Gender: Male
  • Kerro tästä foorumista mahdollisimman monelle.
    • View Profile
    • Oivakaihdin Oy
    • Email
Vs: Kuseeko kaupunkisuunnittelu kintuilleen?
« Reply #38 on: 16. 02. 2011 06:06 »
Pikkurahalla ne voisi käyttää parkkipaikkoina odotusakana.  Parkkipaikkoja ei koskaan ole liikaa. 

Mutta tietysti se sitten munattaisiin ja sinne raahattaisiin veneitä ja sähköhelloja.  Vanhoja sohvia ja jääkaappeja.

Tosin se mahdollisuus niissä on nykyiselläänkin.
Lähetä tieto tästä ketjusta henkilölle jota arvelet sisällön kiinnostavan ja kavereillesi alareunan "Lähetä Aihe" nappulasta.  Tämä on ainoa keino kertoa tästä foorumista.

Offline Tapio Parkkari

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 875
    • View Profile
Vs: Kuseeko kaupunkisuunnittelu kintuilleen?
« Reply #39 on: 21. 02. 2011 11:11 »
Vaasan kaupunkisuunnittelussa on edetty nyt mainiosti tulevaisuuden kaupunkikuva ajatellen. Tyylikakat kattohuoneistot kuuluvat ehdottomasti moderniin kaupunginkuvaa.  Ullakkorakentaminen ydinkeskustassa on lähtenyt liikkeelle.

Pohjalainen kertoo, että ” Asumaan Wasaborgin ullakolle: Wasaborg

Tähän saakka kaupungin suunnittelijoiden asennoituminen on ollut erittäin nihkeätä ullakkoasumiseen, mutta nyt ovat ilmeisesti puhaltamassa uudet tuulet ja tasapuolisuuden merkeissä onkin tulossa muita hankkeita kuten esim. Rantalinna.  

Tiedossa on myös, että Astorian kiinteistön päällä olevat n. 600 neliön  tyhjät ullakkotilat halutaan hyödyntää. Mutta tämä kohde on jostain syystä vastatuulessa.  Miksi? Olisinhan hissittömässä kiinteistössä ullakkoasunnoista  suuri taloudellinen hyöty kiinteistön arvon noustessa.
 
Toinen hyvä uutinen  on että toriparkin laajennus on nyt edennyt. Toivossa on, että Vaasan ydinkeskustan parkkitilanne helpottuisi lähivuosia melkoisesti. Tiedossa on myös muita parkkitilapuutteen helpottavia hankkeita, joten kokonaisuudesta voisi tulla hyväkin ratkaisu.
 
Tämä edellyttää tietysti tiukkaa yhteispelia ja tasapuolisuuden noudattamista eri hankkeiden kesken, mikä olisi uusi avaus Vaasassa.
Auta foorumin tunnetuksi tekemisessä.  Lähetä tästä ketjusta tieto kavereillesi "Lähetä Aihe" nappulasta.  Nappula on heti pohjaviivan alapuolella.