Pesukoneita on kodinkoneliikkeissä niin paljon, että ihan pois myyvät! Problem solved!
Jos minä oon aikanaan saanu työttömänä ollessa tollasen "änkytettyä" (=maksettua osamaksulla) itselleni, sen ei luulisi olevan mahdoton asia työssäkäyvällekkään.
Näin se vaan elämässä menee, että nopeat syövät hitaiden eväät, tai joku muu varaa mieluisimmat pyykki-/saunavuorot ja muut takkuavat niistä mitkä jää jäljelle. Tottahan sitä risuttaa joka viimeisenä ehtii paikalle..
Käsittääkseni suositus pesutuvan varausmäärään / viikko lienee jossain 4-6h/vko/asunto. Saunassa 1-2h/asunto/vko. Näin olen ainakin joskus jossain kuullut ja itse toiminut sen mukaan. En tokikaan asu tässä usean kerrostalon kompleksissa yksin, joten pyrin ottamaan ne naapurit huomioon.
Joillakin tulee pyykkiä enemmän kuin toisilla ja toisissa asunnoissa koko perhe ei sauno yhtäaikaa, joten mitään absoluuttisia rajoja on varmaan mahdoton määrittää/valvoa... ja mikä sitten olisi "rangaistus" jos peseekin esim. 2h viikossa liikaa pyykkiä tai saunoo tunnin liikaa? Kirje kotiin? Vuokrasopimuksen purkamiseen ei varmaan perustetta löydy.
Jokin sääntö että samaa vuoroa ei saisi varata perättäisillä viikoilla voisi olla yksi ratkaisu mutta, että, sellainen saataisiin läpi, saattaa siihen kulua 10 vuotta. Luulen, että ongelma on ratkennut siinä ajassa jo itsekseen ja ajan miekka on sivaltanut.
Muutamille pitkäaikaisille naapureilleni on jo muodostuneet omat "rutiinisaunavuoronsa" jotka he varaavat viikosta toiseen. Se mielestäni heille suotakoon. Minä otan vuoron silloin kun on vapaata, enkä ala rutisemaan siitä, että haluaisin saunoa just ja tasan perjantai-iltana klo 20-21. Tai että kaikki vuorot on jo varattu kun ehdin listoja tarkistelemaan.
Sen mitä minä tiedän, niin ainahan tälläsistä vuoroista tulee kinaa... onko se sitten kateutta? Miksi työtön perhe ei saisi pestä pyykkiä silloin kun haluaa? Mikä helvetin etuoikeus työssäkäyvillä olisi viikonloppuvuoroihin? Työttömyys ei ole tosiaan sama asia kuin toimettomuus.
Tietääkseni vuorolistaan on ainakin viimeksi kun olen katsonut merkattu asunnon numero, joten varmaan voisi käydä kolkuttamassa oveen, ja koittaa sovitella vuoroja, ennenkuin itkee risutuspalstoilla...
Tuskin te työssäkäyvätkään olette duunissa 7-22 joka ainut arkipäivä? Joten kyllä varmaan jotain iltavuoroja löytyy jos heti kuun alussa käy listaan raaputtamassa vuoronsa. Jos on tapana edellisenä päivänä keksiä että nyt tarvii pyykkivuoron niin turha vinkua jollei sitä löydy.
Naapurikyttäämistä parhaimmillaan tollanen vahtaaminen kuka käy töissä ja kuka ei... samat "oikeudet" käyttää yhteisiä tiloja/palveluita on kaikilla asukkailla.
Muutetaan pesutuvat ja saunavuorot
maksullisiksi, niin eipä kukaan tyhjänpäiten varaa koko viikonloppua omaan käyttöönsä. Tai uskon ainakin että vähän vähemmässä ajassa saisi pyykkinsä pestyä.
HUOM! Toivon kuitenkin, että Pikipruukki ei tätä tee, koska vaikka vuoroista onkin kinaa, tuosta tulisi vielä suurempi polemiikki.
Muistaakseni olen joskus ehkä täällä vitsikkäästi ehdottanut, että olisi hyvä olla eri kaupassakäyntiajat erilaisille ihmisille, ettei esim. kiireisen lounasta noutavan uraohjuksen tarvisi rutista kun edessä on hidas vanha ihminen, jolle ostoksilla käynti on ehkä päivän ainut sosiaalinen kontakti ja haluaisi kaksi sanaa vaihtaa kassalla samalla, kun yrittää ystävällisesti kaivaa tasasummaa ostoksistaan. Se lounastanoutavahan hermostuu kun koko tauko menee kassajonossa. Lapsiperhettä saattaa haitata ja ahdistaa joku mäyräkoiran noutaja, varsinkin jos on vähän pohjia alla. Omasta mielestäni nälkää ja väsymystä huutava lapsi kassajonossa on erittäin rasittavaa kuunneltavaa...
Mutta niin... täällä pallolla kun taapertaa pääsee kaikista helpoimmalla kun yrittää edes tulla niiden naapureiden ja muiden ihmisten kanssa toimeen.
Aurinkoista kevättä vaan kaikille joita risuttaa... omaan risukasaani paistelee aurinko kun luen vuodesta toiseen samoja risutuksen aiheita joka viikko Vaasan Ikkunasta. Pian se alkaa se koiranpaska- ja katupölyrutina

Kissatkin mouruaa ja kusee autoihin... Siitä tietää, että kesä ja kärpäset ovat jälleen pian risutuksenamme...