Author Topic: Money, money! Tervetuloa takaisin riihikuiva raha  (Read 2730 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Tsailor

  • Kansalaisaktiivi
  • ***
  • Posts: 105
    • View Profile
Me kaikki käytämme kortteja, luottokortteja ja erilaisia maksukortteja, Visa Electroneja ja muuta. Joustavaa ja turvallista niin kauan kun homma pelittää. Mutta, kun linjat ja maksupäätteet reistailevat, kortin käytöstä aiheutuu tarpeetonta ja turhaa stressiä arjen yksinkertaisten toimien toteuttamisessa.

Tuore esimerkki suuresta marketista, jossa asioin paljon, koska pidän kaupan strategisesta linjauksesta: Edulliset hinnat laadusta tinkimättä ilman turhia välikäsiä. Eilinen ostosreissu ko. olevassa kaupassa oli kuitenkin katastrofi. Kierreltyäni vajaan tunnin kaupassa ja kerättyäni ostoskärryni täyteen tavaraa alkoi epätavallisen pitkä jonotusaika kassajonoissa. Jonot olivat pitkät, koska arviolta joka kolmannen asiakkaan maksukortti ei kelvannut. Huomasin, että asiakkaat maksattivat ostoksensa mukana olleilla kavereillaan, kaivoivat toisen kortin esiin tai jättivät ostoksensa kassalle.

Vuoroni koitti ja kortti ei tietenkään toiminut. Minulla oli mukanani ainostaan tämä yksi kortti eikä käteistäkään sattunut olemaan mukana riittävästi. Sanoin, että kortti on kunnossa, että ei pitäisi olla estettä maksamiselle. Siihen kassatyöntekijä vastasi, että ei siitä ole kysymys, vaan siitä, että linjat eivät toimi. Vika voi olla Anviassa tai Soneralla. Kysyin, miksi tämä on jo kolmas kerta, kun minulle sattuu näin tässä samassa kaupassa. Hän vastasi, että tämä ongelma esiintyy joskus ruuhkaisina päivinä. Jätin ostokseni kassalle ja siirryin toiseen kauppaan tekemään samat ostokset uudelleen. Siellä kortti toimi välittömästi.

Tulen entistä vakuuttuneemmaksi siitä, että vanhanaikainen riihikuiva raha tekee comebackin maksuvälineenä. Se on helppoa, yksinkertaista ja toimii linjahäiriöistä huolimatta. Korteista on liian paljon negatiivisia kokemuksia. Nuoret jätetään junista öisille kylmäasemille, kun kortit eivät toimi, korttien käytössä esiintyy ongelmia ulkomailla ja kaupoissa on jätettävä ruokaostokset kassoille, kun linjat reistailevat. Welcome back, money!

Offline Jorma Kivimäki

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 2826
    • View Profile
    • Email
Vs: Money, money! Tervetuloa takaisin riihikuiva raha
« Reply #1 on: 06. 11. 2010 11:11 »
En kyllä setelirahan uudelleen yleistymisen usko, vaikka juuri nyt olen ollut ongelmissa erään verkkomaksun kanssa. Minun tapauksessani ongelma on ensimmäinen kohdallani.
Visalla olen yrittänyt maksaa ja sen tiedot syötettyäni, siirtyy tunnistus pankkiini. Palveluntarjoaja ilmoittaa tämän jälkeen, että pankki ei hyväksynyt korttiani. Soitin pankkiin eilen ja mentiin koko homma hitaasti läpi. Asetukset olivat kohdallaan ja virkailija arveli ongelman johtuvan jonkun varmistuksen puuttumisesta luottokunnalle. Asia korjattiin, mutta homma ei pelitä vieläkään.
Maanantaina täytynee käydä taas pankissa ratkomassa ongelmaa. Kieltämättä harmittaa, kun koskaan aikaisemmin ei ole ilmennyt mitään ongelmia.

eklu

  • Guest
Vs: Money, money! Tervetuloa takaisin riihikuiva raha
« Reply #2 on: 06. 11. 2010 15:03 »
On hyvä pitää aina lompakossa 200-400€ riihikuivaa, mulla mahtuu hyvin ajokortin taakse ja joskun on ollut käyttöä niin automaatista lisää tilalle.

AD

  • Guest
Vs: Money, money! Tervetuloa takaisin riihikuiva raha
« Reply #3 on: 06. 11. 2010 16:04 »
Isä aina opetti että raha ei kysele.
Tällä hän tarkoitti että rahalla ei ole sormenjälkiä, rahalla on myös usein huomattavasti suurempi arvo kuin kortilla kun tehdään kauppoja.

eklu

  • Guest
Vs: Money, money! Tervetuloa takaisin riihikuiva raha
« Reply #4 on: 06. 11. 2010 16:04 »
Viimeksi tässä syksyllä kun vaihdoin venettä niin välirahan piti olla riihikuivana, 10 000€ joten pankkiin nostamaan ku automaatista ei saa ulos kuin 2000€ per päivä. Ei kelvannu varmennettu pankkishekki, eikä tilisiirto. Kauppakumppanini oli sitten ihan rehti ja kummatkin vaihtoi omia vehkeitään, ihan povea lämmitti kirjekuori. Tosta kokemuksesta sanoin heti emännälle kun tuli tämä pankkiryöstö ettei voi olla totta, mulla meni reilu vartti kun rahat haettiin holvista ja yli puolet oli 200€ seteleitä kun ilmeisesti viissatkut loppui pankista, no Osuuspankki vain kyseessä. Ryöstäjä sai kuoreen 60 000€ eikä ikinä virkailijan kassassa ole moisia summia ja kuoreen menee vain tonnin seteleinä.

Offline herkkoo

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 7433
  • Gender: Male
    • View Profile
    • Email
Vs: Money, money! Tervetuloa takaisin riihikuiva raha
« Reply #5 on: 06. 11. 2010 17:05 »

Vuoroni koitti ja kortti ei tietenkään toiminut. Minulla oli mukanani ainostaan tämä yksi kortti eikä käteistäkään sattunut olemaan mukana riittävästi. Sanoin, että kortti on kunnossa, että ei pitäisi olla estettä maksamiselle. Siihen kassatyöntekijä vastasi, että ei siitä ole kysymys, vaan siitä, että linjat eivät toimi. Vika voi olla Anviassa tai Soneralla. Kysyin, miksi tämä on jo kolmas kerta, kun minulle sattuu näin tässä samassa kaupassa. Hän vastasi, että tämä ongelma esiintyy joskus ruuhkaisina päivinä. Jätin ostokseni kassalle ja siirryin toiseen kauppaan tekemään samat ostokset uudelleen. Siellä kortti toimi välittömästi.


Tuohon on tullut itsekin törmättyä eri keisseissä että ollaan huolissaan joka leikkiohjelman pikku päivityksistä vaikka oikeasti pitäisi olla huolissaan verkkoinfrastruktuurista kokonaisuudessaan,  jos verkkoliikenne systeemejä ei ole päivitetty 15 vuoteen niin lakkaa ne leikkiohjelmatkin pelaamasta, valitettavasti

.