On mielestäni kohtuutonta, että asukkaille esitetään telineiden rakentamisen lisäksi vastuu postilaatikko ryhmien kunnossapito. Talviaikaan postin joutuisi noutamaan hiekoitusämpärin ja lumilapion keralla.
En puolustele Itellaa mitenkään ja olen Heikin kanssa samaa mieltä mutta kerron kokemuksista sillä
tällainen on ihan normaalia käytäntöä täällä Västervikissä. Ei se ole ongelma. On paljon suurempiakin ongelmia ja se on se, ettei pysty postia hakemaan puhtain jaloin vaan joutuu tarkkailemaan koiran jätöksiä ettei niihin astu omalla pihalla vaikkei minulla ole koiraa. Samaten jos posti tulisi kotiovelle (tästähän ei ollut puhetta mutta otan asian puheeksi) joutuisi kantamaan huolta, ettei postinkantaja liukastu ja loukkaa. Talviaikaan jätökset huomaa mutta näin kesällä vaaditaan tarkkanäköisyyttä. Muutenkin on syytä hiekoittaa pihansa liukkaalla kelillä ja se tapahtuu samalla kun hakee postin. Olen sanonut isälleni joka jääräpäisesti vaatii postinsa kerrostalon postiluukusta sisään, että "niin laiska ei saa olla, ettei edes postia viitsi hakea." mutta ei se mitään auta. Kaikki muut talossa hakevat postinsa talon päädyssä olevasta laatikkorivistä.
Olen pitänyt itsestäänselvänä, että se jolla on postilaatikko niin huolehtii siitä, että sinne on hyvä jakaa postia. Aina kun kolaan lunta niin kolaan postilaatikoltakin. Näin tekevät muutkin.
En puolustele Itellaa mitenkään koska kysehän on kustannussäästöistä mutta aina kun postimies joutuu tulemaan pois autosta on vaara, että hän liukastuu ja loukkaa (olen kai osittain invalidisoitutunut loppuelämäkseni siitä syystä, että liukastuin autosta tullessa ja loukkasin selkäni josta vakuutusyhtiö Tapiola liukasteli pois käyttämällä väsytystaktiikkaa ja siirteli vakuutusta toiselta toiselle koska olin vakuuttanut itseni niin hyvin että sellainen oli mahdollista. Lopuksi väsyin. No nyt Tapiola on menettänyt korvaussumman jo kolminkertaisesti koska totesin maksavani turhasta ja irtisanoin turhat vakuutukset joten sain korvauksen sitä kautta, mutta mielestäni se oli väärin) vaikka tällaiselta riskiltä voi välttää järkeistämällä postinkantoa niin, että se on helppo tehdä suoraan autosta. Samaten kun kuski kävelee niin auto käy tyhjäkäyntiä. Jako tapahtuu myös paljon nopeammin suoraan autosta.
Postinkantaja jakaa 10-20 postilaatikkoa siinä ajassa kun hän kävelee 10 metriä talon ovella olevalle laatikolle tai luukulle ja sitten kävelee takaisin.
Mielestäni postin jakelu on jo nyt tehty ajattelemattomuutta hankalaksi vaikka viestintäviraston määräyksessä on selvästi, että postilaatikoiden pitää olla siten, että postin voi esteettä jakaa ajoneuvosta. Siltikin näkee sellaisia virityksiä, että ihmetyttää. Juuri toissaviikolla on Rajalemmentien toiseen päähän rakennettu tällainen neljän laatikon rivi. Ne ovat metrin tienreunan ulkopuolella ja sinne on tasan mentrin suorakaiteenmuotoinen tasanne. Sinne on paha ajaa autolla ja käytännössä postiauton pitää pysähtyä ajoradalle tukkiakseen liikenteen jotta voi tulla autosta ulos jakaakseen laatikot. Pieni viistotus molemmin puolin olisi riittänyt mutta kun ei ajatella nenää pidemälle niin tulos on tällainen.

Asiasta toiseen, jakelen mainospostia sillon tällöin ja sain valituksen siitä, että on jaettu mainosta vaikka laatikossa lukee, "Ei mainoksia" Tässä kuvassa on juuri tuo postilaatikko. Laatikon omistaja on tehnyt luultavasti vahingossa virheen jota en voi paljastaa sillä jokainen tietää, että yksityisen postilaatikon kannen allaolevaa ei saa saattaa julkiseen tietoon vaikka se olisikin tarkoitettu jollekin tietylle henkilölle, esim. vaikka mainosten jakajalle.
Mutta vinkkinä teille hyvät vaasalaiset, jos ette halua mainoksia niin laittakaa laatikon ulkopuolelle näkyville teksti (kuten nimennekin on) jossa ilmoitetaan lyhyesti "EI MAINOKSIA" ja voitte olla varma, että mainosten tulo loppuu siihen kaikkien paitsi Itellan taholta. Itella jakaa virkapostia eikä postimies varmasti ala keräämään mainoksia jo tehdyn postin välistä. Kohtahan tietyt ilmoitukset pitäisi repiä Pohjalaisesta jos tähän ryhdytään. Mutta mainosjakeluyhtiöt kunnioittavat tätä hyviin tapoihin perustuvaa kieltoa vaikka mikään laki siihen tuskin velvoittaa. Mutta jos kirjoitatte saman laatikon kanen alle, syyllistyisi mainosten jakaja luultavasti lainrikkomukseen jos hän käyttäisi yksityisen postilaatikon sisällä olevaa tietoa hyväkseen vaikkakin se olisi hänelle jopa tarkoitettu.
Muutenkin postin kanto tapahtuu eri tavalla kuin postin nouto. Kannossa ei kurkita laatikon sisältöä mutta noudossa se on juuri pääasia. Siksi mainostenjakaja saattaa jakaa mainoksia vaikka laatikossa sisällä erikseen lukisi ihan selvällä suomenkielellä "Ei mainoksia."