Author Topic: Valokuvaus harrastuksena?  (Read 74630 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline vaasalainen

  • Tästä foorumista
  • Administrator
  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 5079
  • Gender: Male
  • Muista käydä Chatissa
    • View Profile
    • Email
Valokuvaus harrastuksena?
« on: 20. 07. 2005 08:08 »
Kuvien käytöstä

Jos käytät kuvia tällä foorumilla, niin käytä mahdollisimman pientä kokoa.  Suositus on, että pitkäsivu on korkeintaan 300 pixeliä.

Älä käytä kuvaa vain käyttämisen ilosta.  Kuva palvelee parhaiten silloin kun se tuo jotain uutta ja oleellista käsiteltävään asiaan.
Vaasalainen
« Last Edit: 01. 08. 2006 05:05 by vaasalainen »
Tämä sivusto täytti 9 vuotta helmikuun 2 päivänä 2014.  Ylläpidän tätä vapaasta tahdostani.  Tämä on minun tapani osoittaa rakkauteni tätä hienoa kaupunkia kohtaan.

Eric Sardinas

  • Guest
Re: Valokuvaus harrastuksena?
« Reply #1 on: 19. 10. 2006 09:09 »
Täällä on varmasti paljon jäseniä, jotka ovat harrastaneet paljon valokuvausta. Ja jokainen kai harrastaa valokuvaamista jossain muodossa, jos ei muuten, niin testaa ainakin toimiiko kännykän kamera.

Itse omistan kaksi halvempaa, taskuun sopivaa Casio merkkistä digitaali-kameraa. Sen olen niistä oppinut, että kohteesta kannattaa ottaa aina useampia kuvia, saadakseen sen yhden hyvän, sillä kuvien epäonnistumisprosentti on paljon suurempi, kun perinteisellä filmikameralla - johtuen varmasti myös siitä, kun käyttäjä ei osaa panna asetuksia kohdalleen...

Kovalevyllä tietokoneessa onkin aina hirvittävä määrä kuvia, pienistäkin kissanristiäistä. Tämä vaatii tiukkaa itsekuria, kuvat tulee aina lajitella ja editoida heti, muuten jää tekemättä.

Testasin tässä myös Googlen ilmaista Picasa-ohjelmaa valokuvia varten ja hyväksi totesin: http://picasa.google.fi/ . Suosittelen lämpimästi.

Olisi hienoa, jos joku voisi iskeä myös hieman vinkkejä tänne!

Entäs tulostus? Itse olen tulostellut viime aikoina omalla Pixma-tulostimella ja olen ollut todella tyytyväinen kuvien latuun. Mustetta menee vaan aika lailla. Joku kertoi, että netistä löytyy paljon hyviä paikkoja, mistä tilata mustetta hyvään hintaan. Mistä tilaat/ostat omat musteesi?

Janne

  • Guest
Re: Valokuvaus harrastuksena?
« Reply #2 on: 19. 10. 2006 10:10 »
Testannut myös picasaa ja aivan loistavaksi todennut. Yhdessä gmailin kanssa ei voi helpompaa tapaa lähettää kuvia löytää.

Offline lansion

  • Kokelas
  • *
  • Posts: 49
  • Gender: Male
    • View Profile
Re: Valokuvaus harrastuksena?
« Reply #3 on: 19. 10. 2006 13:01 »
Itse olen todennut netissä tarjolla olevat valokuvapalvelut halvemmaksi ja kätevämmäksi keinoksi saada kuvat paperille talteen. Nämä myös uskoakseni kestävät pidempään, koska ovat "oikeita" kehitettyjä valokuvia toisin kuin muistesuihkulla paperin pintaan tulostetut kuvat.

Olen käyttänyt IFI:n sekä fotonetin palveluita eikä kummassakaan ole ollut valittamista. Etenkin fotonetistä tuntuvat kuvat tulevan yleensä parissa päivässä tilauksesta.

http://www.fotonetti.fi

Vaasassa tietääkseni ainakin Rewell Centerin Zoomi sekä Foto Airaksinen tarjoavat digikuvien kehityspalvelua.

--

Digikuvaamisessa ainakin minulla kertyy aivan tolkuttomia määriä kuvia, joten olen itse ottanut periaatteeksi tilata paperille kerralla isomman satsin vain parhaimmista otoksista sekä säännöllisesti polttaa kaiken räpsityn materiaalin alkuperäistiedostot talteen dvd-levyille. Varmuuskopiointi on asia, joka kannattaa aina pitää mielessä, sillä todennäköisesti joskus koittaa se päivä, kun tietokoneen kovalevy päättää sanoa itsensä irti vieden kaiken kuvamateriaalin mennessään.
lansion

Eric Sardinas

  • Guest
Re: Valokuvaus harrastuksena?
« Reply #4 on: 19. 10. 2006 14:02 »
Itse olen todennut netissä tarjolla olevat valokuvapalvelut halvemmaksi ja kätevämmäksi keinoksi saada kuvat paperille talteen. Nämä myös uskoakseni kestävät pidempään, koska ovat "oikeita" kehitettyjä valokuvia toisin kuin muistesuihkulla paperin pintaan tulostetut kuvat.

- Tätä en ole koskaan tullutkaan ajatelleeksi. Omat tulostamani kun ovat aivan kuin "oikeita" valokuvia, suoraan kehittäjältä. Onko tosiaankin mahdollista, että näiden itse tulostettujen kuvien kestoikä on lyhyempi?

Itse hoitelen kaiken varmuuskopioinnin erillisellä kovalevyllä. Omani om merkkiä Lace ja olen ollut siihen tyytyväinen. Minulla on siinä parisataa CD-levyä kopioituna + kaikki digikuvat.

Offline lansion

  • Kokelas
  • *
  • Posts: 49
  • Gender: Male
    • View Profile
Re: Valokuvaus harrastuksena?
« Reply #5 on: 19. 10. 2006 17:05 »
Itse olen todennut netissä tarjolla olevat valokuvapalvelut halvemmaksi ja kätevämmäksi keinoksi saada kuvat paperille talteen. Nämä myös uskoakseni kestävät pidempään, koska ovat "oikeita" kehitettyjä valokuvia toisin kuin muistesuihkulla paperin pintaan tulostetut kuvat.

- Tätä en ole koskaan tullutkaan ajatelleeksi. Omat tulostamani kun ovat aivan kuin "oikeita" valokuvia, suoraan kehittäjältä. Onko tosiaankin mahdollista, että näiden itse tulostettujen kuvien kestoikä on lyhyempi?

Tätähän ei ole mahdollista testata täysin autenttisissa olosuhteissa muuten kuin odottamalla esimerkiksi 50 vuotta, jonka jälkeen nähdään mitä vuodet ovat kuville tehneet. Tulostimien osalta on vaikutusta sillä onko kyseessä pigmenttipohjaisia musteita käyttävä tulostin, joiden pitäisi ainakin valmistajien mukaan kestää pidempään.

Sekä valokuvatulostinten valmistajat että nämä online-kehityspalveluja tarjoavat yritykset lupaavat molemmat noin 100 vuoden kestoa hyvin säilytettynä. Tärkeintä taitaa olla nimenomaan hyvä säilytys sillä kyllähän perinteinen filmistäkin kehitetty valokuva haalistuu aikanaan mikäli sitä säilyttää auringonvalossa. ;-)

Loppupeleissä tämä säilyvyyshän ei ole kovin merkittävä ongelma, sillä digikuvistahan on aina se digitaalinen originaalikin olemassa, joten jos vain tulevaisuudessa siirtää varmuuskopiot aina uusille medioille, luulisi että kuvat säilyvät aika kauan.
lansion

Offline Professional

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 4930
  • Yhtä köyttä Yhdistykset Siperiaan.
    • View Profile
Re: Valokuvaus harrastuksena?
« Reply #6 on: 20. 10. 2006 00:12 »
Kyllä itse ainakin olen siirtynyt tulostimista valokuvafirmojen palveluun.
Hinnat ovat murto osa omista tulostustarpeista, "susista" puhumattakaan.

Tämä uusi fotoautomaatti sydeemikin on kätevä, esim. ruokatunnilla automaatista heti kuvat
hanskaan, vaikka yksi kipale kerrallaan.
Ainakin yksi löytyy Rewellistä, yksi Kivihaan, oliko Haka Radio, Helios ja ehkä muitakin.
Kuvatiedostot voi kuskata, puhelimessa, muistitikussa, ceedeessä, oikeastaan missä tahansa
muistivälineessä.

Kaikille kolmelle peruskuvakoko standardille löytyy myös suositus resot, jotka saa vaikka multa
tarvittaessa.

Erityisen kätevää prosessin käyttö on esim. CD, tai DVD musa / Leffa kansien teossa,
joihin myös Photoshop kuvasofta antaa hyvät eväät modailun suhteen.

Kaikki omat kokoelmani on kuvitettu tällä kombinaatiolla modaten yksilöllisesti omaan käyttöön.
Joskin välillä Firman värilaser laulaa kiirun yhteydessä, lisäoptiona.

Kaikin puolin mellevää hommaa, johon ei koskaan kyllästy.
« Last Edit: 20. 10. 2006 00:12 by Professional »

Eric Sardinas

  • Guest
Re: Valokuvaus harrastuksena?
« Reply #7 on: 20. 10. 2006 07:07 »
100 vuotta on oikeastaan aika lyhyt aika. Minulla on paljon vanhoja mustavalkoisia kuvia, joista vanhimmat varmaan 100 vuotta ja toiset niistä ovat kuin uusia. Aika heikko juttu, jos tämän päivän tekniikalla saadaan aikaa kuvia, jotka haalistuvat pois 100 vuodessa. Mutta mutta, moni muukin asia on tänään kertakäyttöinen (halpa), joten miksei siis tämä koskisi myös valokuvia. Uskon kuitenkin, että jos kuvat ovat nätisti albumissa, niin kyllä säilyvät, varsinkin on ne ovat muovitaskuissa.

Kuvien itse tulostus on tosiaankin hieman kalliimpaa, mutta tässä lienee enemmän kysymys kärsimättömyydestä ja fiplauksen riemusta.

Offline Professional

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 4930
  • Yhtä köyttä Yhdistykset Siperiaan.
    • View Profile
Re: Valokuvaus harrastuksena?
« Reply #8 on: 20. 10. 2006 10:10 »
Jos sulkee pois kärsimätömyyden, niin voin taata, että fiblausta on tarpeeksi,
kun poltat EeÄssän biisit omalle levylle, suunnittelet yksilölliset kannet mittoineen
ja teksteineen, ehkä omalla logollasi varustettuna.

Kansi on täten uniikki, eli ainut maailmassa ja aiheuttaa ihastelua vielä mahd. lastenlapsilla.

valokuvatason kuvat  koosta ja firmasta riippuen kustantavat 20 C - 1 € styge,
joten maailmanmatkaajalle hinta vastaa hyttysenpaskaa kengänpohjassa.

Tämän alueen kuvahommiin tulee onnistuttuaan usein myös koukku selkään,
joka hinailee modailun useimmiten myös muillekin rinteille, esim.yksilölliset  laserkuvat paitaan
tai vast. henk. koht. objekteihin.

Mutta kukin mielensä mukaan, eli loppukäyttäjä määrää.

Varsinaisesta Digikuvauksesta sen verran, että mikäli kuvausta harrastellaan perus digipokkari
tasolla, puhelinkuvauksesta puhumattakaan, niin karvalakkitason kameroissa tärkein kriteerihän
on yleensä säädöt Auto asennossa ( tässä luokassa varmin tapa) sekä prosahitaudesta johtuen
pidetään sitä kliknappia hetki pohjassa, että laskenta ehtii tarkentaa kuvan.

Tietysti summassa räpsintä yleensä "päästää" sen onnistuneemmankin kehiin jossain välissä.

Onnistuneet otokset vaativat jonkinlaisen näkemyksen kuvauksellisuudesta,
mikäli kuvia on tarkoitusesittää muillekin, kuin kotoväelle, muun kehun yhteydessä.

Kuvauksellisuushan on aiheuttanut makuasia linjalla taistelua maailman sivu, muiden aiheiden ohella
joskin perus säännöt kannattaa opetella liikennesääntöjen tapaan.

Kaikki muu onkin sitten Taidetta, joskin useimpien Harlinien tapaan,.vain itselle nam.
« Last Edit: 20. 10. 2006 10:10 by Professional »

Eric Sardinas

  • Guest
Re: Valokuvaus harrastuksena?
« Reply #9 on: 20. 10. 2006 12:12 »
Juu, näitä omia seeden kansia on kiva rukkailla. Poltetut, laittomasti avaruudesta ladatutkin kipaleet saa näin siistimpään asuun, eikä ole edes niin rosmo fiilis, kun on nähnyt edes vähän vaivaa homman eteen.

Auto-asento kaikella kunnialla, mutta aina löytyy joku, joka väittää että se maitoilijoiden hommaa. Kuin asentaisi videot ohjekirjan kanssa ja mieshän ei lue ohjekirjaa!
Väittävät, että rohkeasti White Balanssia säätelemällä saa aina parempia kuvia. Henkilökohtaisesti en aina viitsi alkaa rukkaamaan, varsinkaan kun itse tilanne pitää saada nopeasti talletetuksi, mutta joskus on kiva säädellä.

Vastapainona täytyy sanoa, että joskus sitten raappaa, kun 10-vuotias tyttäreni napsii aina perheen parhaat kuvat. En tajua miten, mutta taitaa lapsen säkä myös näytellä tässä suurta roolia.

Offline Professional

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 4930
  • Yhtä köyttä Yhdistykset Siperiaan.
    • View Profile
Re: Valokuvaus harrastuksena?
« Reply #10 on: 20. 10. 2006 16:04 »
Quote

useimmiten
Vastapainona täytyy sanoa, että joskus sitten raappaa, kun 10-vuotias tyttäreni napsii aina perheen parhaat kuvat. En tajua miten, mutta taitaa lapsen säkä myös näytellä tässä suurta roolia.

Totta, mikä totta. Lapset osaa paljon muutakin yllättävää ja syynähän on se vilpitön rentous.

Itseään esittävävästä kuvasta on harvoin tunnistettavissa himself muotokuva, johtuen
toden näköisesti, tuosta jonkun aikuisen keksimästä jännitys sanasta.

Myös liikaa yritetty karvalakkipakin menestyskuva, ilmenee konkreettisesti
useinmiten vain kusitippana, saman laatuluokan kalsareissa, sukupuolielimen kohdalla.

Parin sadan pakin valkotasapaino säädön tarkoitus on alan ammattilaisia mukaellen vain
tensionin kärjistäminen, joka yleensä taas johtaa ajatukset laadukkaisiin mieltä vailla
olemattomiin toimiviin kombinaatioihin.

Mikä yllättävintä, tätä totuutta, myös muunkin kehityksen ohella, on aina aluksi vastustettu
sen standardiksi asettatumista enteillen.

Alea jacta est..
« Last Edit: 20. 10. 2006 16:04 by Professional »

Offline Toope

  • Aktiivi vaikuttaja
  • ****
  • Posts: 467
    • View Profile
Re: Valokuvaus harrastuksena?
« Reply #11 on: 20. 10. 2006 16:04 »
Jos lapsi ottaa perheen parhaat kuvat niin se johtuu juuri tuosta rentoudesta.  Meillä on sama juttu. Neuvoin vain kaksi asiaa: Katso että kohteen ympärillä on tilaa ja astu askel tai kaksi lähemmäksi kun otat henkilökuvan.  Nämä neuvot ovat riittäneet toistaiseksi.

Minulla on käytössäni Canonin Power Shot G6 ja se riittää hyvin minun tarpeisiini.  Lisäksi koneellani on Picassa, Corellin Photo Shop ja Photo Impact 9 tai 10.  Ne riittävät hyvin. 

Jaa taitaa siellä olla muutama reziser ohjelma ja naamanvääntely eli morphing ohjelma, kadonneiden CF korttikuvien palautusohjelma ja muutama muukin.

Minusta ainoa varteenotettava sääntö kun hankkii uuden kameran on RTFM eli Read The Fucking Manual.


Offline Kari Lajunen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 7818
  • Gender: Male
  • Kerro tästä foorumista mahdollisimman monelle.
    • View Profile
    • Oivakaihdin Oy
    • Email
Re: Valokuvaus harrastuksena?
« Reply #12 on: 20. 10. 2006 21:09 »
Olen harrastanut mustavalkokuvausta 30 vuotta.  Se on hyvä harrastus.  Nykyään vain suurennuskone on jäänyt pois ja ainoastaan kehitän filmin tankissa ja sen jälkeen skannaan ne digitaaliseen muotoon negaskannerilla.  Laboratoriotyöskentely on jäänyt kokonaan pois.  Kuvatkin katselen sitten vain tietokoneen ruudulta.  Mutta siltikin näen mustavalkokuvassa sellaista taikaa mitä ei digikuvassa näe.  Aitoa mustaa ja valkoista.  Kun vain olisi mitä kuvaisi tai muita alan harrastajia niin saisi ideoita.  Näin tämän keskustelun niin ajattelin itsekin ottaa osaa.
Lähetä tieto tästä ketjusta henkilölle jota arvelet sisällön kiinnostavan ja kavereillesi alareunan "Lähetä Aihe" nappulasta.  Tämä on ainoa keino kertoa tästä foorumista.

Offline Professional

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 4930
  • Yhtä köyttä Yhdistykset Siperiaan.
    • View Profile
Re: Valokuvaus harrastuksena?
« Reply #13 on: 20. 10. 2006 22:10 »
Olen harrastanut mustavalkokuvausta 30 vuotta.  Se on hyvä harrastus.  Nykyään vain suurennuskone on jäänyt pois ja ainoastaan kehitän filmin tankissa ja sen jälkeen skannaan ne digitaaliseen muotoon negaskannerilla.  Laboratoriotyöskentely on jäänyt kokonaan pois.  Kuvatkin katselen sitten vain tietokoneen ruudulta.  Mutta siltikin näen mustavalkokuvassa sellaista taikaa mitä ei digikuvassa näe.  Aitoa mustaa ja valkoista.  Kun vain olisi mitä kuvaisi tai muita alan harrastajia niin saisi ideoita.  Näin tämän keskustelun niin ajattelin itsekin ottaa osaa.

Mielenkiintoista. Itselläni on samoja intressejä.

Harrastaessani jonkun vuosikymmenen klassista hiilipiirtotekniikkaa, eli juuri tuon mustavalkoisen,
tai sanotaanko tarkemmin , harmaasävytekniikan maailmaa, on tullut vuosien varrella myöskin
tutuksi tietokone painotteisen grafiikan fuusiot kyseisen taidemuodon suhteen.

Eli kysyisinkin nyt, koska mustavalkotekniikka tuo edelleen parhaiten realistisen maiseman,
sekä figuurien muodon dramaattisimmin esiin,
niin oletko kokeillut koskaan nykyaikaisempaa grafiikkasoftan käyttöä apuna.
tuossa harmaasävyjen toiston yhteydessä, varsinaisten perinteisten kehitys sydeemien sijaan ?

Eli jokin Paint Shop Pro, taikka Photoshop sarjan softaversio antaa ammattimaiset välineet
kuvamodaukseen, kansaivälisiin tasoihin yltäen.

Siis erilaisten kuvasuodattimien käyttäminen normaaleihin napsittuihin pittoreskeihin kuviin.

Yksinkertaisin versiohan on väritietojen poisto, eli siirtyminen harmaasävyskaalaan,
tällä moodilla pelkän valoisuuden, sekä kontrastin, jossain yhteydessä myös gammankin
kanssa pelaaminen (esim. sumuinen kuva ) saa jo aikaan melko dramaattisia muutoksia
hyvin onnistuneeseen kuvaan, eri tarkoituksia palvellen.

Myös nuo negatiivi hommat, eli käänteisen harmaasävyskaalan käyttö eri sävykäyrineen luontuvat tarpeiden mukaan, sekä avaavat tien uusiin ulottuvuuksiin,
mitä tulee ominaisuuteen nimeltä valo,sen laajemmassa merkityksessä.

Noin 6 vuotta tietokonegrafiikkaa harrastaneena sanoisin myös, että nuo Ericin mainitsemat
valkotasapaino, sekä muut tarkkuuksiin, säätöihin rajauksiin, eri sävyistä puhumattakaan,
on vaivattomin tie kuvan jälkimodauksen keinoin jo pelkillä automaattisilla tasomuokkauksilla
sävymuokkauksista puhumattakaan, jolloin tekijälle jää parhaassa tapauksessa vain
mieleisimmän vaihtoehdon valinta ja jotka näkyvät vierekkäin lärvin edessä työpöydällä.

Perusjutuista lähdettäessä tietenkin näytto on säädettävä hommaa vastaaviin arvoihin,
sekä modattavan kuvan oltava mahdollisimman tarkka, sekä kuvattava kohde rajauskelpoinen.

Muilla ominaisuuksilla ei niin ole jälkityön kannalta merkitystä, koska softat yleensä ylittävät
kameran keinot.

Ohessa tuolla tekniikalla muunnettu Avattaren virkaa toimittava Froikkareiden solistin
muunnettu kuva, joka muuntui 10 sekunnissa erehdyttävästi präntööläisen Öljymaalari /Opettaja V. Haaviston näköis fotoksi todellisuutta paradoksaalisesti uhmaten.

( luonnollisesti nämä hyttyspaskat saittitila kriteereineen, ovat vain kaukaisia varjoja
varsinaisten laajenpien Mastereiden, eli originaalien käsittelyyn verrattaessa, mutta tuossa
periaatteet.)

Usotsie, vai vaihdetaanko taas polkupyörään ?
« Last Edit: 20. 10. 2006 22:10 by Professional »

Eric Sardinas

  • Guest
Re: Valokuvaus harrastuksena?
« Reply #14 on: 21. 10. 2006 02:02 »
Mutta siltikin näen mustavalkokuvassa sellaista taikaa mitä ei digikuvassa näe. 

- Juu, tosi harrastajan hommaa.
Kamu oli yhdessä välissä täysin koukussa hommaan. Ihastuin erääseen hänen vanhalla höyrykameralla ottamaansa kuvaan, sellaisella, jossa joutui ruuvaamaan käsin filminkin eteenpäin.
Hän latasi vehkeet kylpyhuoneeseensa, ammeeseen ja istui itse, käsilaukaisin kädessä pienellä jakkaralla oven edessä, sivuttain ja otti ensimmäisen kuvan. Kylpyhuoneessa ei ollut valoja lainkaan. Sitten hän kääntyi selkä toiseen suuntaan ja otti toisenkin kuvan, ruuvaamatta filmiä eteenpäin. Näin kuvaan tuli kaksi kamua, jotka tuijottivat pokkana toisiaan. Kuva taisi saada jonkun valokuvauskerhon palkinnonkin.

Hänellä oli myös julumettu putki kameraansa. Eräs rannalla otettu kuva pisti myös silmään. Leppäkerttu isovarpaan kynnellä. Kuva oli niin suuri, että se isovarpaan kynsi täytti lähes koko kuvan.

hakkeri

  • Guest
Re: Valokuvaus harrastuksena?
« Reply #15 on: 21. 10. 2006 10:10 »
Olen jo pidemmän aikaa harrastanut erilaisia suotimia ja plug inejä photoshopissa, mutta ne toimivat myös mm. Photo Impackissa ja Paint Shopissa. Hyvän kokoelman saa koneeleen kun hakee niitä hakusanoilla:  Free plug ins photoshop,   Photoshop Plugins, Adobe Photoshop Plugins, Paint Shop Pro Filters, Graphic Plugins  ect.

Oma suosikkini on The PluginSite:
http://thepluginsite.com/resources/freeps.htm

Kataso  kuitenkin ensin täältä:

Astronetti
http://www.astronetti.com/linkit/valokuvaus.htm

PhotoShop linkkejä
http://www.internetix.fi/atk-tuki/opinnot/skannaus/linkkeja.htm

Digikamera.Net
http://www.digicamera.net/

Artikkeleita
http://digifaq.info/digi_omat/index.html

Pikseli
http://www.pikseli.fi/digifaq/3_paras.html

Leuku.Fi
http://www.leuku.fi/index.php?start&width=1024&height=768
« Last Edit: 21. 10. 2006 10:10 by hakkeri »

Offline Professional

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 4930
  • Yhtä köyttä Yhdistykset Siperiaan.
    • View Profile
Re: Valokuvaus harrastuksena?
« Reply #16 on: 21. 10. 2006 12:12 »
Koska täällä näyttää olevan ainakin yksi ammattilais softista kiinnostunut, niin kysyisinkin nyt
HAKKERI:lta, oletko käyttänyt koskaan Photoshop:in ( Mikä versio ) nk. Makroja ja millaisiin
toimintoihin, sekä millä menestyksellä ?

Tätä kysyn siksi, että sinänsä toiminnallisesti mahtavan softan manuaaleissa muistaakseni, ainakin
joissain versioissa niiden käyttöä ei suositeltaisi ( Yhteensopivuusongelmat ? )

Itse ainakin vuosia graffailleena, tarvitsisin eri kuvasarjojen suodinajoa, eri tarpeisiin, esim. retusointi,
entisöinti ja vastaavat korjaus ajot, makroajoa, ajan säästämiseksi yksittäistyöskentelyn nopeuttamiseksi.

Tämä makronauhoitus mahdollisuushan tarkoittaa käytännössä, yhdellä näppäinyhdistelmällä ajoa
useampia kuvasarjoja käsittäen.

Esim. nyt vaikka eriresoisten kuvien skaalausta kerralla samaan kokoon ja vaikka samalla
samoihin käyriin.

Omassa Dual Core myllyssäni, muistia 2 G 667 mhz dual layer, ainakin mehu riittää vaikka
julistehommiin, joissa masterit tapaavat pyöriä n. 100 megasta ylöspäin, tätähän yleensä
lisälaskenta suotimilla rankasti kasvattaa.
Eri asia sitten taas on valmiin kuvan muunto johonkin vähemmän pisteitä tuumalla sisältävään
väritietoa hävittävään pakkausformaattiin, esim. jpeg:in tapaan.
« Last Edit: 21. 10. 2006 12:12 by Professional »

hakkeri

  • Guest
Re: Valokuvaus harrastuksena?
« Reply #17 on: 21. 10. 2006 13:01 »
Makrojen käyttö todella mahdollistaa  ”tehdä yhdellä klikkauksella kaikenlaista” Tutustu ensin Photoshopin ilmaisiin makroihin.  Niitä on satoja tai enenmän.  Osa on luvattoman heikkotasoisia mutta sitten on helmiä.  Paras kuitenkin, että tutkit itse. 

Hyviä hakusanoja ovat  Free photoshop actions, download photoshop actions, photoshop action tutorial

Minulla on käytössäni  ”kymppi”, ja en ole huomannut mitään ongelmia.  Tosin käytän makroja kovin vähän.

Tässä hyvä linkki englanninkielisin makro-oppaisiin
http://www.atncentral.com/tutorials.htm

Action Central
http://www.atncentral.com/tutorials.htm

Create photoshop actions.
http://www.dpandi.com/actions/index.html

Photoshop support
http://www.photoshopsupport.com/tools/actions.html

« Last Edit: 21. 10. 2006 13:01 by hakkeri »

Offline Professional

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 4930
  • Yhtä köyttä Yhdistykset Siperiaan.
    • View Profile
Re: Valokuvaus harrastuksena?
« Reply #18 on: 21. 10. 2006 13:01 »
Selvennykseksi tähän polliin ja erityisesti Ericin valokuvauskiinnostuksen johdosta mainitsisin vielä
itsestäni sen verran, että vaikka harrastan kuvaamista silloin tällöin, luurini 3 megapikselin
pakista, aina ammattilaisvehkeisiin asti, niin varsinainen digitekniikan ansiosta radikaalisti
kehittynyt kuvan jälkikäsittely on vienyt harrastuksesta 90 % siivun, joten varsinainen
räpsiminen on jäänyt vain lypsysangon osaan.

Kameran yksilöllisiä säätöjä, paitsi tarkkuuden ja prosanopeuden suhteen, en enää ole kaivannut vuosiin
koska kuvankäsittely säätää lähes säädöiltään paskimmatkin kuvat, joita sarjakuvaamismoodilla olisi
filmirulla sydeemillä varmasti matkalaukuittain.

Nyt on pakassa vain hyviä.

Eri asia on sitten suoraan kamerasta tulostavat, tai työkseen kuvia toosasta suoltavat ammatikseen
kuvaavat, joiden aika ei välttämättä riitä peeceen ääressä iltaisin istumiseen,
omia otoksiaan päivitellen.

Ps. Kallein itse tekemäni paperitulostekuva maksoi kokeilujen jälkeen ja värien loppumisen myötä
markka aikana onnistuneena finaalina, n 60 Mk.

Tänä päivänä sillä saa sievoisen nipun valokuvatason A nelosia, standardikoosta puhumattakaan,
eli kustannusvalinta on aika selvä, näin vuoden aikana hitsaillessa.

Ja matka jatkuu....

Offline Professional

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 4930
  • Yhtä köyttä Yhdistykset Siperiaan.
    • View Profile
Re: Valokuvaus harrastuksena?
« Reply #19 on: 21. 10. 2006 13:01 »
Kiitokset linkeistä, tarpeeseen tulee.

Offline Kari Lajunen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 7818
  • Gender: Male
  • Kerro tästä foorumista mahdollisimman monelle.
    • View Profile
    • Oivakaihdin Oy
    • Email
Re: Valokuvaus harrastuksena?
« Reply #20 on: 21. 10. 2006 13:01 »


Eli kysyisinkin nyt, koska mustavalkotekniikka tuo edelleen parhaiten realistisen maiseman,
sekä figuurien muodon dramaattisimmin esiin,
niin oletko kokeillut koskaan nykyaikaisempaa grafiikkasoftan käyttöä apuna.
tuossa harmaasävyjen toiston yhteydessä, varsinaisten perinteisten kehitys sydeemien sijaan ?


Olen kokeillut.  Skannerin mukana tuli ohjelma joka antaa siihen mahdollisuuden.  Mahdollisuuksia muokata kuvaa on aika paljonkin mutta sellaista taikaa mikä mustavalkofilmin käsittelyssä syntyy, en saa syntymään tietokoneen näppäimistöllä.  Tunne on niin toisenlainen.  Kun rullaat pimiössä filmin tankkiin, et voi koskaan olla varma lopputuloksesta.  Kaadat kehitteen ja sitten joudut odottamaan, eikä mikään saa häiritä.  Välillä ravistelet.  Yksi puhelimen pärinä voi pilata vaivalla kuvaamasi filmin.  Sitten vaihdat kiinnitteeseen ja lopuksi huuhteluun.  Koko hommaan joudut varaamaan ainakin tunnin.  Sitten ripustat filmin kuivumaan.  Lastaat enimmät vedet pois.  Kylmä vesi virtaa siinä vaiheessa kättä pitkin.  Nyt näet onnistuiko vai ei.  Kaikki tällainen jää kokematta digitaalisessa kuvauksessa. 
Lähetä tieto tästä ketjusta henkilölle jota arvelet sisällön kiinnostavan ja kavereillesi alareunan "Lähetä Aihe" nappulasta.  Tämä on ainoa keino kertoa tästä foorumista.

Offline Pappa Razzi

  • Kansalaisaktiivi
  • ***
  • Posts: 180
  • Terävänä kuin porkkana.
    • View Profile
Re: Valokuvaus harrastuksena?
« Reply #21 on: 22. 10. 2006 15:03 »
Ymmärrän täydellisesti Karin tunteet.  Itse kannan hautaan saakka kehitteen, välihuuhtelun ja kiinniteeen sekä keskeytteen tuoksun. 

Se joka ei ole koskaan paistanut paperikuvasta arkistokelpoista kopiota, ei tiedä "oikeasta" valokuvauksesta mitään.  Se joka ei ole koskaan prikannut tai kopioinut useita negoja päällekkäin on jäänyt paljosta vaille.

Mutta aika menee eteenpäin.

Saako muuten vielä jostain musta- valkoista kinomateriaalia?

Eläkkeelle jäänyttä paparazzia kutsutaan Pappa Razziksi.

Offline Professional

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 4930
  • Yhtä köyttä Yhdistykset Siperiaan.
    • View Profile
Re: Valokuvaus harrastuksena?
« Reply #22 on: 22. 10. 2006 15:03 »
Niin, aika moni pappaikäinen harrastaa vain historiaa nykyään.

Mutta jokainen, joka kokee itsessään vielä kasvun varaa, ei ole missään iässä vanha.

Ts. Hevosellakin voi opetella liikennesäännöt, mutta kovin vähän on niitä liikenteessä nykyään.

Offline Kari Lajunen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 7818
  • Gender: Male
  • Kerro tästä foorumista mahdollisimman monelle.
    • View Profile
    • Oivakaihdin Oy
    • Email
Re: Valokuvaus harrastuksena?
« Reply #23 on: 22. 10. 2006 16:04 »

Saako muuten vielä jostain musta- valkoista kinomateriaalia?


Tarkoitatko kinomateriaalilla tavallista mustavalkofilmiä.  Jos tarkoitat niin itse tilasin .....eeeh...tuota noin...onpa hyvä kysymys.  Tilasin Tampereelta vaan ei firma tule nyt mieleen.  Toisaalta Clas Ohlssonilla on paljon alan tarvikkeita joita tilasin turhaan kun tuostakina olisi saanut.

 
Lähetä tieto tästä ketjusta henkilölle jota arvelet sisällön kiinnostavan ja kavereillesi alareunan "Lähetä Aihe" nappulasta.  Tämä on ainoa keino kertoa tästä foorumista.

Janne

  • Guest
Re: Valokuvaus harrastuksena?
« Reply #24 on: 12. 12. 2006 23:11 »
Onko kellään kokemuksia gigantin tai extrafilm.com:in kautta tilata kuvia? Picasan avulla näille kahdelle pystyy lähettämään mutta ei viitsisi sikaa säkissä tilata.

Offline space_razr

  • Kokelas
  • *
  • Posts: 3
    • View Profile
Re: Valokuvaus harrastuksena?
« Reply #25 on: 01. 04. 2007 16:04 »
Voisiko kuvien vapaasta käytöstä tehdä englanninkielisen selostuksen, johon voisi linkittää, jos kuvia haluaa lisätä Wikipediaan?

esim galleria/licensing

"Photos posted on http://www.vaasalaisia.info/galleria/ -site are in public domain, and thus free to use for any purpose. " tjsp.

Kiitos etukäteen.

Offline vaasalainen

  • Tästä foorumista
  • Administrator
  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 5079
  • Gender: Male
  • Muista käydä Chatissa
    • View Profile
    • Email
Re: Valokuvaus harrastuksena?
« Reply #26 on: 01. 04. 2007 16:04 »
Tottakai voi.  Kuvaajat ovat luovuttaneet kuvansa yleiseen käyttöön.  Wikipedian periaatteiden mukaisesti Sinun tehtäväsi on viedä tieto suomen- ja englannin kielisiin (ainakin)  wikipedioihin.

Tietysti kannattaisi odottaa jonkin aikaa että hitaimmatkin ehtivät tagittaa kuvansa myös englanniksi.
Tämä sivusto täytti 9 vuotta helmikuun 2 päivänä 2014.  Ylläpidän tätä vapaasta tahdostani.  Tämä on minun tapani osoittaa rakkauteni tätä hienoa kaupunkia kohtaan.

Offline space_razr

  • Kokelas
  • *
  • Posts: 3
    • View Profile
Re: Valokuvaus harrastuksena?
« Reply #27 on: 01. 04. 2007 19:07 »
Ajattelin vaan että Wikipedia olisi helpompi saada vakuuttuneeksi, jos kuvien käyttöehdot olisivat luettavissa jossain tarkemmin(, myös englanniksi). En ole ihan varma onko nykyinen käytöntö laillisesti täysin pitävä. Parannusehdotuksena olisi seuraavanlainen käytäntö: kun uutta kuvaa lisätään galleriaan, niin olisi hyvä, että käyttäjä joutuisi ruksimaan ruutuun, jossa sitoutuu lupumaan tekijänoikeuksistaan. Samassa ruksi-kohdassa voisi olla linkki käyttöehtoihin, jotka voisi myös tarpeentullen linkata Wikipedian ylläpidolle.

Sori jos varastin threadin. Otsikko sopi vaan tähän minunkin aiheeseen.

Offline vaasalainen

  • Tästä foorumista
  • Administrator
  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 5079
  • Gender: Male
  • Muista käydä Chatissa
    • View Profile
    • Email
Re: Valokuvaus harrastuksena?
« Reply #28 on: 02. 04. 2007 05:05 »
Ihan O.K. En vain tässä vaiheessa tietä onko Gallerian ohjelmaan mahdollista lisätä ehdottomasi asia.  Ehkä joku on sellaisen moodin vääntänyt.  Pitää ottaa selville.
Tämä sivusto täytti 9 vuotta helmikuun 2 päivänä 2014.  Ylläpidän tätä vapaasta tahdostani.  Tämä on minun tapani osoittaa rakkauteni tätä hienoa kaupunkia kohtaan.

Offline umbrella

  • Kokelas
  • *
  • Posts: 6
    • View Profile
Re: Valokuvaus harrastuksena?
« Reply #29 on: 19. 01. 2008 13:01 »
Hoi sinä aktiivi kuvaaja! Uusi harrastukseni on alkamassa -tietäisimpä vain tarkemmin kuvauksesta /tekniikasta itsestään.

* Kehen uuden kuvaaja-harrastelijan tulisi ottaa yhteyttä?
* Miten on esim. kuvauksen opetus järjestetty Vaasassa?
* Kaikki info otetaan vastaan, kiitos !

tv: järjestelmäkameralle kunnon käyttöä etsien.

Offline Toope

  • Aktiivi vaikuttaja
  • ****
  • Posts: 467
    • View Profile
Re: Valokuvaus harrastuksena?
« Reply #30 on: 19. 01. 2008 14:02 »
Mikään ei ole niin helppoa kuin saada hyviä vihjeita ja opastusta digikuvaamiseen.  Aloita vaikka täältä:

http://www.digicamera.net/

Sivun linkkikokoelma on yksi parhaita.  Kursseista kysy Opistotalolta.

Ohjeita kuvankäsittelyyn ja kuvaruudun kalibriointiin saat täältä:

http://www.leuku.fi/index.php?kuvank

Käytä googlea.
« Last Edit: 19. 01. 2008 14:02 by Toope »


Offline umbrella

  • Kokelas
  • *
  • Posts: 6
    • View Profile
Re: Valokuvaus harrastuksena?
« Reply #32 on: 19. 01. 2008 16:04 »
Kiitos hyvistä vinkeistä!

Offline Toope

  • Aktiivi vaikuttaja
  • ****
  • Posts: 467
    • View Profile
Re: Valokuvaus harrastuksena?
« Reply #33 on: 20. 01. 2008 13:01 »
Lue myös alkupään vinkit sivulta 1.

Offline Kari Lajunen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 7818
  • Gender: Male
  • Kerro tästä foorumista mahdollisimman monelle.
    • View Profile
    • Oivakaihdin Oy
    • Email
Re: Valokuvaus harrastuksena?
« Reply #34 on: 20. 01. 2008 14:02 »
Niin ja kerro kokemuksistasi täällä.  Pyrimme auttamaan parhaamme
mukaan.  Galleria osiosta löydät kuvaajia.  Joilla on paljon kuvia galleriassa
kuvaavat paljon ja heillä voi olla vinkkejä.  He ovat myöskin kytköksissä
tähän blogikeskusteluun koska muuten he eivät voisi olla siellä.

Itse kuvaan mustavalkofilmille ja kaikki uudet mustavalkokuvat galleriassani
ovat itse otettuja ja itse filmi kehetetty ja itse filmiltä skannattu jpg-muotoon.
Ainoastaan varsinainen laboratoriotyöskentely eli suurennos on jäänyt pois.
Mutta tilalle on tullut tietokonetrikkaus.  Aivan yksinkertaisella paint-ohjelmalla
olen tässä kuvassa
kiinan muurilla vaikka konkreettisesti seisoskelen Vaasan torilla.
 Kunhan valo tulee samalta puolelta niin se näyttää
lähes uskottavalta.  Aikaa ja vaivaa se vaatii.
Lähetä tieto tästä ketjusta henkilölle jota arvelet sisällön kiinnostavan ja kavereillesi alareunan "Lähetä Aihe" nappulasta.  Tämä on ainoa keino kertoa tästä foorumista.

Kayleigh

  • Guest
Re: Valokuvaus harrastuksena?
« Reply #35 on: 18. 02. 2008 21:09 »
Hei,

Harrastan valokuvaamista omaksi ilokseni. Jonkun aikaa olen jo haaveillut ottavani kameran mukaan ja tekeväni täällä Vaasassa kunnon kaupunkikierroksen. Varsinkin kauniit portaikot, kirkot, vanhat rakennukset (myös sisätilat, esim. suuret ikkunat ja pienet yksityiskohdat arkkitehtuurissa) ja jopa vähän ränsistyneetkin talot olisivat hienoja kuvauskohteita.

Minneköhän kaikkialle harrastelijakuvaaja voi luvan kanssa mennä kuvia ottamaan? Sain joskus muutama vuosi sitten räpsittyä kaupungintalosta kuvia, kuorofestivaalien aikaan. Eikös siellä ole tavallisina arkipäivinä ovet auki, että voi rauhassa kuvailla?

Hartmanin talosta saisi upeita kuvia, mutta sinne ei taida päästä niin vain sisälle, ainakaan ylimpiin kerroksiin? Jos joku täällä on kierrellyt kaupungin rakennuksia, olisi hienoa saada vinkkejä. :)

Offline vaasalainen

  • Tästä foorumista
  • Administrator
  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 5079
  • Gender: Male
  • Muista käydä Chatissa
    • View Profile
    • Email
Re: Valokuvaus harrastuksena?
« Reply #36 on: 19. 02. 2008 05:05 »
Hienoa

Pidä kamera aina mukanasi. Koskaan ei voi tietää milloin eteen tulee se ”tuhannen taalan” paikka.
Vaasa on aivan upea paikka kuvata rakennuksia ja elävää elämää. Käy kartsomassa Vaasapediassa.  Siellä on paljon mainitsemaasi aihepiiriin liittyviä kuvia.

Katsele niitä täältä

Jos uskot sosiaaliseen webbiin, niin rekisteröiidy Vaasapediaan ja anna kuvasi kaikkien ihailtaviksi.

Valokuvaaminen julkisella paikalla on sallittu. Kuvaamisen ei tarvitse pyytää keneltäkään lupaa. Kuvauskohteelta ei tarvitse pyytää lupaa. Julkiseksi paikoiksi katsotaan kaikki sellaiset alueet joihin jokaisella on mahdollisuus vapaasti päästä. Julkisia paikkoja ovat rautatieasemat, kauppakeskukset, lentoasemat, metroasemat, torit, kaupat, rannat ja puistot jne.

Lue täältä

Ylläpito
Tämä sivusto täytti 9 vuotta helmikuun 2 päivänä 2014.  Ylläpidän tätä vapaasta tahdostani.  Tämä on minun tapani osoittaa rakkauteni tätä hienoa kaupunkia kohtaan.

Kayleigh

  • Guest
Re: Valokuvaus harrastuksena?
« Reply #37 on: 20. 02. 2008 09:09 »
Kiitoksia hyödyllisistä linkeistä!

Offline Rinnewood

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 586
  • Gender: Male
    • View Profile
Re: Valokuvaus harrastuksena?
« Reply #38 on: 22. 02. 2008 19:07 »
Nimenomaan valokuvauksessa pätee hyvin vanha sanonta: "Tämä päivä on huomisen historiaa"

Eli jos on tiedossa jotain kohteita joiden maisemallinen ulkoasu tulee muuttumaan lähiaikoina niin eikun kuvaamaan. Muutenkin pelkkää katukuvaa on hauska kuvata. Ei kannata odottaa että ihmiset ja autot väistyvät mahdollisen kohteen edestä kun nekin edustavat tulevaisuudessa sitä ajan kuvaa.

Ja varsinkin nykyautoista puhuttaessa, uskokaa tai älkää, mutta nykyajan elektroniikalla kyllästetyt autot saattavat olla sellaista kertakäyttötavaraa joita moni ei edes muista parinkymmenen vuoden päästä. Mallit vaihtuvat jatkuvalla syötöllä ja vanhemmasta päästä työnnetään paaliin sinänsä hyviäkin autoja joiden korjaaminen vain olisi ylivoimaisen kallista ja mielenkiinnotonta, toisin kuin vanhojen seitsämänkymmentäluvun ja sitä vanhempien kohdalla joissa tekniikka on vaikeusasteeltaan tuota lego-osastoa ja muotoilu silmää hivelevää mitä vanhempaan mennään..

Mutta takaisin aiheeseen, niin tuota kaupunkikuvaa ja muutakin lähiömaisemaa ei ole milloinkaan liian myöhäistä tallentaa kameraan!

Offline Kari Lajunen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 7818
  • Gender: Male
  • Kerro tästä foorumista mahdollisimman monelle.
    • View Profile
    • Oivakaihdin Oy
    • Email
Re: Valokuvaus harrastuksena?
« Reply #39 on: 12. 04. 2008 23:11 »

Mutta takaisin aiheeseen, niin tuota kaupunkikuvaa ja muutakin lähiömaisemaa ei ole milloinkaan liian myöhäistä tallentaa kameraan!

Rinnewood puhuu asiaa.  Joskus hyvän kohteen huomattua on jo myöhäistä.
Tässä tapauksessa (mielestäni hyvä kuva mutta kuka tahansa saa olla eri
mieltä, en pahastu) olin jo menettänyt oikean kuvakulman mutta pelastin
mitä pelastettavissa on ja kuvasin menetetyn tilaisuuden ikäänkuin takakäteen
peruutuspeilistä.  Ajelin Pilvilammella kaikessa rauhassa kun aivan yhtäkkiä
näin ratsastavan tytön.  Näky oli uljas.  Päätin etten menetä tuota hyvää
kohdetta ja tein sen tällä tavalla.

Kuva suurena tässä.
Lähetä tieto tästä ketjusta henkilölle jota arvelet sisällön kiinnostavan ja kavereillesi alareunan "Lähetä Aihe" nappulasta.  Tämä on ainoa keino kertoa tästä foorumista.