Author Topic: Vaasan paikallisliikenne  (Read 34222 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline jiipee

  • Kokelas
  • *
  • Posts: 2
    • View Profile
Vaasan paikallisliikenne
« on: 09. 12. 2007 16:04 »
Vaasan paikallisliikennettä on arvosteltu paljon sen toimimattomuuden vuoksi, eikä suotta. Linjoja on lakkautettu ja osin muutettukin jotenkin hankaloittamaan elämää.

Neljännevuosisata sitten, kun tulimme Vaasaan joukkoliikenne toimi hyvin. Lähes tulkoon minne tahansa asuinalueelle pääsi bussilla, toisin on tänään!

Nykyisillä polttoaineen hinnoilla ainakin minä haluaisin kulkea julkisilla kulkuvälineillä, mutta vuorojen harvuudesta johtuen se ei oikein onnistu, päivän mittaan täytyy vaihtaa välillä paikkaa, eli oman auton käyttö on melko lailla välttämätöntä.

Muistaako kukaan muutaman vuoden takaista uutisointia suunnitelmaa pikartaitiotiestä Vaasaaan? Jos oikein muistan, niin linja olisi kulkenut Gerbystä lentokentälle, myös nykyistä rataverkostoa hyödyntäen. Tuolla akselilla sijaitsee runsas määrä vaasalaisia työpaikkoja ja oppilaitoksia (VAMK, yliopisto, Åbo Akademi, Wärtsilä, ABB, Vacon jne.). Eli huomattava osa kaupunkilaisista voisi käyttää linjaa. Eikä pelkästään työssäkäyntiin, vaan muukin asiointi keskustassa helpottuisi --> pitäisimme keskustan elävänä.

Ajatus kuullostaa varmaan utopisitiselta, mutta voisi ehkä toimiakin...

Esc

  • Guest
Re: Vaasan paikallisliikenne
« Reply #1 on: 09. 12. 2007 19:07 »

Neljännevuosisata sitten, kun tulimme Vaasaan joukkoliikenne toimi hyvin. Lähes tulkoon minne tahansa asuinalueelle pääsi bussilla, toisin on tänään!


Linjat kulkivatkin lähes kaikkialle. Ja säännöllisesti.


Offline puffi

  • Kokelas
  • *
  • Posts: 9
    • View Profile
Re: Vaasan paikallisliikenne
« Reply #2 on: 18. 12. 2007 08:08 »
ei polttoaineen hinta vielä mitään.. asun sellaisessa paikassa, ettei minun kannata hankkia kuukausikorttia. jos vaikka haluan täältä gerbyseen tulevat bensat halvemmaksi kuin maksaa se 2,70. paikallisliikenne on oravanpyörässä, josta ei päästä pois. hinnat ovat kalliit koska asiakkaita ei ole. asiakkaita ei ole, koska reittiverkosto on karsittu ja kalusto on huonoa. reittiverkostoa on karsittu koska ei ole rahaa ja samasta syystä hintoja taas nostetaan. viimeksi kun kuljin säännöllisesti bussilla (olisikohan ollut talvi 05-06) olivat tuon lisäksi vielä kuskitkin harvinaisen epäystävällisiä. Samaan syssyyn tuli vielä tuo mysteerinen korttien hajoaminen. tuossa vaiheessa totesin paikallisliikenteelle kiitos ei.

Offline Herkkumutteri

  • Kokelas
  • *
  • Posts: 34
    • View Profile
Re: Vaasan paikallisliikenne
« Reply #3 on: 19. 12. 2007 12:12 »

Linjat kulkivatkin lähes kaikkialle. Ja säännöllisesti.



Miten on nyt? Pärjääkö esim Sundomissa asuva julkisilla? Ei varmaan....?

Offline Niiskutti

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 1632
    • View Profile
Re: Vaasan paikallisliikenne
« Reply #4 on: 19. 12. 2007 18:06 »

Offline Äippä

  • Kansalaisaktiivi
  • ***
  • Posts: 148
    • View Profile
Re: Vaasan paikallisliikenne
« Reply #5 on: 20. 12. 2007 11:11 »
Töissä juteltiin just vähän aikaa sitten samasta pikaraitiotiestä. Vois olla kiva, nimittäin meikäläisellä kuluu reilun 5 km:n matkaan bussilla 35 minuuttia ja välissä pitää vielä vaihtaa toiseen autoon. Aika tylsää. Paikallisliikenteen hyviä puolia on kyllä kieltämättä todella halpa kuukausikortti ja nykyään on kuskit ihan kohteliaita, suorastaan mukavia. Kun vaan sitkeästi toivotti pari vuotta sitten hyvät huomenet jokaiselle niin kyllä ne nyt jo kovasti oma-aloitteisesti tervehtivät. Tänäkin aamuna oli niin ystävälliset kuskit jotta! Niin metsä vastaa...

foliohattu

  • Guest
Re: Vaasan paikallisliikenne
« Reply #6 on: 20. 12. 2007 12:12 »
Muistaako kukaan muutaman vuoden takaista uutisointia suunnitelmaa pikartaitiotiestä Vaasaaan? Jos oikein muistan, niin linja olisi kulkenut Gerbystä lentokentälle, myös nykyistä rataverkostoa hyödyntäen. Tuolla akselilla sijaitsee runsas määrä vaasalaisia työpaikkoja ja oppilaitoksia (VAMK, yliopisto, Åbo Akademi, Wärtsilä, ABB, Vacon jne.). Eli huomattava osa kaupunkilaisista voisi käyttää linjaa. Eikä pelkästään työssäkäyntiin, vaan muukin asiointi keskustassa helpottuisi --> pitäisimme keskustan elävänä.

Ajatus kuullostaa varmaan utopisitiselta, mutta voisi ehkä toimiakin...



Vuosia Helsingin keskustassa asuneena en voi tarpeeksi kehua raiteilla kulkevaa joukkoliikennettä. Siellä ei tulisi mieleenkään liikkua omalla autolla. Raiteilla kulkee edullisemmin, nopeammin ja ekologisemmin. Työmatkalla on myös mukava lueskella ja rentoutua sen sijaan, että joutuisi keskittymään ruuhkan keskellä navigointiin.

Olen täysin vakuuttunut siitä, että raideliikenne on paras ratkaisu kun puhutaan suurten ihmismäärien liikuttelusta pienellä alueella.

Ratikkaliikenteen investoinnit ja ylläpitokustannukset Vaasan kokoisessa kaupungissa olisivat järjettömän kalliita. Näin ainakin luulen. Olisi mielenkiintoista tonkia näitä kustannusarvioita sekä mahdollisia suunnitelmia tarkemmin joskus…

Raideliikenteen edellyttämä investointi olisi huomattava satsaus tulevaisuuteen. Tämä voisi olla mielekästä mikäli Vaasan oletetaan joskus kasvavan ihan oikeaksi kaupungiksi (ei onnistu nykyisellä kaavoitustavalla).




Offline Äippä

  • Kansalaisaktiivi
  • ***
  • Posts: 148
    • View Profile
Re: Vaasan paikallisliikenne
« Reply #7 on: 20. 12. 2007 12:12 »
Juu - ratikalla varsinkin on Hesassa hyvä matkustaa. Parasta on se, että samat linjanumerot on ollu varmaan aina käytössä. Vaasassa on linja-autoreittien numeroitakin vaihdeltu sellaista vauhtia, että ei meinaa perässä pysyä. Reitikin voivat vaihtua tosta vaan, ilman että siitä sen kummempaa informaatiota näkyy. Aina pitää tarkkaan tavata reittikuvaus aikatauluvihosta ja sitten kun on reitti ja aika selvillä niin kas vaan, pysäkeille onkin laitettu eri ajat. Näin oli ainakin tänä syksynä.

foliohattu

  • Guest
Re: Vaasan paikallisliikenne
« Reply #8 on: 20. 12. 2007 12:12 »
Noista raitiovaunuliikenteen kustannuksista vielä sen verran, että kaikki on suhteellista.

Suomessahan on sellainen systeemi, että työmatkoista koituvat kulut voi vähentää verotuksessa. Näin ollen siis tuetaan niitä ihmisiä, jotka asuvat kaukana työpaikoista tai kaupungeista. Taustalla on kai kepulainen ajatus pitää koko maa asuttuna tms. Onkohan kukaan laskenut sitä kuinka monta euroa näitä verovähennyksiä tehdään vuosittain? Tällä rahalla osteltaisiin raitiovaunuja vaikka mihin… muut maksavat siis enemmän veroa siitä, että jotkut voivat ajella katumaastureilla aamulla kaupunkiin ja illaksi kotiin.

Oopperaa tuetaan 160 euroa per tuoli, per näytös.

Rahaa löytyy kyllä. Tai ainakin pitäisi löytyä. Suomalaiset tekevät töitä joulusta juhannukseen asti ilman korvausta (tämän verran duunari maksaa suoria ja välillisiä veroja).

Kaikilla kerätyillä veroilla voitaisiin teettää yhtä sun toista. Sitä voidaan mm. jakaa miljoonien tukuissa Sitran johtajien taskuihin. Voidaan myös teettää lyhyellä tähtäimellä kannattamatonta raiteilla kulkevaa joukkoliikennettä.

Offline Äippä

  • Kansalaisaktiivi
  • ***
  • Posts: 148
    • View Profile
Re: Vaasan paikallisliikenne
« Reply #9 on: 20. 12. 2007 13:01 »
En kyllä usko että Vaasassa olisi raitioliikenne kannattavaa. Pysäkithän pitäisi olla joka talon porteilla jotta niihin voisi jaksaa kävellä. Vähän voisi lisätä linja-autovuoroja pikku hiljaa jos nyt kerran matkustajamäärätkin ovat lisääntyneet. Jotain uutta reittiäkin voisi harkita.

Offline Äippä

  • Kansalaisaktiivi
  • ***
  • Posts: 148
    • View Profile
Re: Vaasan paikallisliikenne
« Reply #10 on: 28. 12. 2007 14:02 »
Jippii!

Juuri saamani tiedon mukaan Vaasan paikallisliikenne ei nosta kuukausikortin hintaa. Vähän hyvä juttu!

10. polven vasabo

  • Guest
Re: Vaasan paikallisliikenne
« Reply #11 on: 24. 04. 2008 20:08 »
Olen ollut hieman kiireinen ja poissa kaupungista. kuulin kuitenkin huhua, että kesäksi olisi tulossa uusia busseja tms. Onko jollakulla tästä jotain parempaa tietoa? Kuinka paljon? lisätäänkö vuorotiheyttä muuallekin, kuin asuntomessualueella?

Offline Niiskutti

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 1632
    • View Profile
Re: Vaasan paikallisliikenne
« Reply #12 on: 24. 04. 2008 20:08 »
mitäpaskaa.... nehä laittaa taas tauolle vuorot: 4B vuorot 07:35 ja 08:35. linja 10 kokonaan E1 08:20 E3 kokonaan

Offline Matti Meikäläinen

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 969
  • Gender: Male
    • View Profile
Re: Vaasan paikallisliikenne
« Reply #13 on: 24. 04. 2008 20:08 »
Joo. Pari bussia on päätetty hankkia...

http://www.pohjalainen.fi/Article.jsp?article=321324

Yksi bussi ajaisi keskustan ja asuntomessualueen väliä. Tällä viikolla oli lehdessä juttua siitä, että tämä linja olisi kokonaan maksuton. Tai tämä maksu sisältyisi Raviradan paikoituslipun hintaan. Tämä on kyllä täysin poikkeuksellista verrattuna muiden paikkakuntien asuntomessuihin joissa on veloitettu pari euroa tästä kyydistä. Sehän on selvä, että tämä yksi bussi ei millään ehdi kuskata kaikkia ihmisiä keskustan, raviradan ja messualueen välillä eli muitakin busseja linjalle taitaa olla tulossa tai sitten käytetään muillakin messuilla käytettyjä tarktoreilla hinattavia kärryjä. Se selviää sitten aikanaan...

Offline Synteessi

  • Kansalaisaktiivi
  • ***
  • Posts: 131
    • View Profile
Re: Vaasan paikallisliikenne
« Reply #14 on: 24. 04. 2008 21:09 »
Miljoonasti olen sanonut tämän ennenkin, mutta joukkoliikenne ei Vaasassa toimi, koska asukastiheys on mitä on. Pysäkin katsotaan palvelevan siitä parinsadan metrin säteellä asuvia tai työskenteleviä ihmisiä. Mitä harvemmassa ihmiset asuvat ja työskentelevät, sitä vähemmän saadaan yhteyksille potentiaalista käyttäjäkuntaa ja sitä vaikeampaa on suunnitella joukkoliikenneyhteyksiä ja saada ne toimimaan.

Koska linjan ylläpitäminen maksaa suunnilleen saman, on käyttäjiä eli ei, ja rahat linjan ylläpitoon on saatava jostain, niin kukin kyllä arvaa mihin se johtaa. Joko lippujen hinnat ovat kalliit tai kaupunki kompensoi linjoja kohtuuttomasti. Ensimmäinen karsii linjan harvaa käyttäjäkuntaa entisestään ja jälkimmäinen syö kaupungin motivaatiota kehittää joukkoliikennettä. Vaasassa taidetaan kärsiä vähän kummastakin.

Vertailun vuoksi: Helsingissä henk. koht. kausikortti kuukaudeksi maksaa reilut neljäkymppiä. Arvokortilla ratikkalippu maksaa muistaakseni 1,35 ja sisäinen lippu jotain 1,80 (voi käyttää maksuhetkestä tunnin ajan myös busseja, metroa ja rajoitetusti lähijunia).

Pysäkkitiheys on sitä luokkaa, että jos on kadulla, eikä näe pysäkkiä, niin silmien täytyy olla kiinni tai sitten on Espoossa. Autottomuus vituttaa vain silloin, kun pitäisi roudata jotain tavaraa. Kiitos autottomien suuren määrän ja palveluiden, pakun saa lainaan muutamalla kympillä. Siinä saa aika monesti lainailla pakua, eikä päästä lähellekään niitä summia, mitkä ovat auton omistamisesta aiheutuvat kulut.

Asukastiheys on siunauksellinen asia. Jos sitä on, niin joukkoliikenne skulaa, palvelut pelaavat yltäkylläsissä määrin, eikä kaupungin virkamiestenkään tarvitse lahjoa yrityksiä, että nämä tulisivat kaupunkiin. Yritystoiminta ja varsinkin kauppa rakastavat suurta asukastiheyttä, tulevat siis ilman lahjuksia, ilmaisia tontteja ja räätälöityjen liikenneyhteyksien rakentamisia toisin kuin Vaasaan.

Eikö olisi hienoa, jos Vaasakin olisi kaupunki? Aletaanko rakentamaan merinäköalallisia torneja? Vaikka Klemettilään, kyllä sieltäkin meren näkisi, kunhan vaan tarpeeksi korkealle pykäisi.
« Last Edit: 24. 04. 2008 21:09 by Synteessi »

10. polven vasabo

  • Guest
Re: Vaasan paikallisliikenne
« Reply #15 on: 24. 04. 2008 21:09 »
Kaupunki kaiketi tukee tätäkin investointia jollain isolla rahasummalla? Mieluummin näkisin jonkin sortin kaupungin liikennelaitoksen hoitavan liikenteen linjojen kilpailuttamisen kautta ja osittain sitten vaikka omilla linja-autoilla liikennöiden.

Jos se toimi vielä 15 vuotta sitten paljon halvemmilla bensanhinnoilla, niin miksi se ei voisi toimia tänä päivänä?

Offline Äippä

  • Kansalaisaktiivi
  • ***
  • Posts: 148
    • View Profile
Re: Vaasan paikallisliikenne
« Reply #16 on: 02. 05. 2008 11:11 »
Jaa - on asukastiheydestä kiinni. Oliskohan silti noiden reittien kanssa vähän vielä miettimistä?

Meikällä on työmatka 5 km. Linja-autolla se kestää 45 minuuttia, koska välissä on vielä vaihtokin. Odotusaikaa seuravaan autoon n. 10 minuuttia. Saman matkan olen joksus aikoinaan mennyt bussilla kun se kesti 10 minuuttia, mutta eihän sitä linjaa ole olemassakaan enää.

Ei kai kukaan täysjärkinen halua istua bussissa tuntitolkulla näin pienen kaupungin läpiajamiseen?

Offline Pandora

  • Kansalaisaktiivi
  • ***
  • Posts: 130
    • View Profile
Re: Vaasan paikallisliikenne
« Reply #17 on: 02. 05. 2008 17:05 »
Heh, yritin tuolla Vilman haulla päästä kotoani keskustaan. Kello on nyt 19 ja haku ilmoitti, että seuraavaan 5 tuntiin ei pääsisi, paikallisliikenteen aikataulu näyttää bussin kyllä kulkevan klo 22 saakka??!!

Samaa mieltä Vaasan joukkoliikenteestä kuin moni kirjoittaja. Kotoani menee bussi keskustaan tunnin välein, eli kun klo 8 töissä pitää olla, on myöhästyminen tunti pois työajasta, siksi kuljenkin autolla. Käytän bussia n. 5 kertaa vuodessa, ja niinä aamuina olen saanut tarpeekseni 45 minuutin sight seeingistä (autolla ohitustietä n. 8 minuuttia) ja bussi alkaa matkan puolessa välissä olla niin täynnä, että on suut ja silmät täynnä käytävillä seisojien kyynärpäitä. Vanhan laulun sanoja mukaellen, "linja-autossa on tunkentaa".

Vielä 80-luvulla kun näiltä samoilta paikoilta kävin töissä bussilla, meni busseja 15 minuutin välein, kun yhdestä myöhästyi, niin juoksit vain tien toiselle puolelle ja pääsit kaupunkiin.

Offline Roikale

  • Kansalaisaktiivi
  • ***
  • Posts: 191
  • Gender: Male
    • View Profile
Re: Vaasan paikallisliikenne
« Reply #18 on: 02. 05. 2008 20:08 »
En ole tarvinnut VPL:n palveluksia moneen vuoteen, joten näin tuoreilla silmillä reittikartta on todella epäselvä. Ennen pääsi ykkösellä aina Präntöölle, nyt sillä voi joutua niin Västervikiin, Hutskille kuin Suvilahteenkin. Ja jos vuoroja kulkee hädin tuskin kerran tunnissa, niin eihän bussikyytiin uskalla luottaa muut kuin aikataulun ulkoa opetelleet.

Esim. Runsoriin kannattaisi kokeilla yksisuuntaisia täsmäbusseja: aamulla ukkelit Gerbystä kyytiin ja iltapäivällä sama porukka takaisin nopeasti Yhdystietä pitkin. Turhaa kaikki vuorot pakotetaan käymään ahtaassa keskustassa pyörimässä.

Offline Niiskutti

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 1632
    • View Profile
Re: Vaasan paikallisliikenne
« Reply #19 on: 02. 05. 2008 21:09 »
No mutta onhan busseista se hyöty, että JOS tulee vieraita kaukaa, niin voi hypätä ensin numeroon 1, ja esitellä präntööt ja jeerpyyt, sama linja vie sitten suvilahteen, raunioille, huutoniemelle yms.
Aikaa menee pari tuntia, missään muussa kaupungissa ei varmaan reilulla 5e:llä saa yhtä kattavaa kierrosta.
:D

Offline Roikale

  • Kansalaisaktiivi
  • ***
  • Posts: 191
  • Gender: Male
    • View Profile
Re: Vaasan paikallisliikenne
« Reply #20 on: 02. 05. 2008 21:09 »
No mutta onhan busseista se hyöty, että JOS tulee vieraita kaukaa, niin voi hypätä ensin numeroon 1, ja esitellä präntööt ja jeerpyyt, sama linja vie sitten suvilahteen, raunioille, huutoniemelle yms.
Aikaa menee pari tuntia, missään muussa kaupungissa ei varmaan reilulla 5e:llä saa yhtä kattavaa kierrosta.
:D

Kyllä! Itse asiassahan kaikki bussit voisi olla ykkösiä :)

Offline Niiskutti

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 1632
    • View Profile
Re: Vaasan paikallisliikenne
« Reply #21 on: 02. 05. 2008 22:10 »
En ymmärrä mikä järki oli yhdistää noi numerot.... Oletetaan ny tilanne että joku tulee junalla vaasaan, ja kuulee että pääsee bussilla nro 1 västervikiin.... no, koska bussit vielä samaan aikaan tulevat samaan paikkaan, eli torinlaidalle, niin väärään bussiin nouseminen on hyvin todennäköistä.   

Offline Äippä

  • Kansalaisaktiivi
  • ***
  • Posts: 148
    • View Profile
Re: Vaasan paikallisliikenne
« Reply #22 on: 26. 05. 2008 08:08 »
Eikö vois olla 1A ja 1B ja 2A ja 2B. Kait se kuski voisi vaikka vaihtaa kyltin siinä torilla? Niin on mun muistaakseni ollut joskus ennenkin.

EX-Vaasalainen

  • Guest
Re: Vaasan paikallisliikenne
« Reply #23 on: 29. 05. 2008 07:07 »



Paikallisliikeenne kaupungin haltuun ja kunnon kalusto,meinaan ilmastonmuutoskin puoltaa asiaa että saadaan vähäpäästöiset ajoneuvot noitten tötterö häkäpönttöjen tilalle.

Ratikkaliikenne tiheällä aikataululla  olisi paras ratkaisu,kyllä yksityisautoilu ja saastututtaminen hiljenisi kummasti.

Offline Jore

  • Vakituinen
  • **
  • Posts: 75
    • View Profile
Re: Vaasan paikallisliikenne
« Reply #24 on: 29. 05. 2008 08:08 »
Paikallisliikeenne kaupungin haltuun ja kunnon kalusto,meinaan ilmastonmuutoskin puoltaa asiaa että saadaan vähäpäästöiset ajoneuvot noitten tötterö häkäpönttöjen tilalle.
Ratikkaliikenne tiheällä aikataululla  olisi paras ratkaisu,kyllä yksityisautoilu ja saastututtaminen hiljenisi kummasti.

Olen sen verran arka etten ole sanonut tuota ääneen mutta olen kylläkin ihmetellyt,
että miksei kukaan tuo tuota asiaa edes esille. 

Fagleable "hehkuttelee" sillä kuinka tappiollinen Wasalandia onkin voitollinen kun se
on tuonut tuloja jotka eivät näy kaupungin kassassa.  Tämä bussiliikenne olisi juuri
sellaista sivutuottoista.  Moni Vaasaan muuttaja on tänä päivänä tarkka.  Siinä
lasketaan tarkkaan oman auton käyttö ja välimatkat ja kulut työpaikan ja kodin
välillä ja verovähennykset.  Kun toimiva bussiliikenne olisi olemassa niin se poistaisi
ainakin sen seikan, että liikennöinti kodin ja työpaikan välissä olisi liian kallis muuttoa
ajatellen. 

Olisi varmaankin niin, että suoraan kassaan tuleva raha olisi pienempi kuin kulut
mutta silloin kun kaupungissa oikein tuhlataan niin juuri näihin sivutuloihin
otetaan heti kantaa ja niitä mainostetaan. 

Yksityistä ei tietenkään kiinnosta se mitä hyvä bussiliikenne tuo kaupungille.
Hän kun ei elä sillä.  Mutta kaupunki on toinen.  Se todellakin elää sillä.  Näin
bussiliikenne kaupungin omistuksessa olisi ihan järkevä ja hyvä vaihtoehto.

Oikein hyvä mielipide EX-vaasalaiselta.
Jore on Jore vaikka keitettäis,
taikka yli laidan hetettäis.

majakka

  • Guest
Re: Vaasan paikallisliikenne
« Reply #25 on: 29. 05. 2008 14:02 »



Paikallisliikeenne kaupungin haltuun ja kunnon kalusto,meinaan ilmastonmuutoskin puoltaa asiaa että saadaan vähäpäästöiset ajoneuvot noitten tötterö häkäpönttöjen tilalle.

Ratikkaliikenne tiheällä aikataululla  olisi paras ratkaisu,kyllä yksityisautoilu ja saastututtaminen hiljenisi kummasti.

Hyvä ehdotus, tai TOSI HYVÄ. Uusia vähänpäästöisiä linja-autoja, raitiovaunuja ja jopa metroa kaivattaisiin lujaa vauhtia, sensijaan kaupunki voisi luopua takseistaan ja antaa sen siivun taksiyrittäjille niinkuin ennen oli, ei ole kenenkään etu että lapset joutuvat kiertämään kaupunkia tuntikaupalla niin ennen kuin koulupäivä päätteeksikin, mutta kait juttu on niin että on helppo hoitaa koulukuljetukset ihan miten sattuu koska harvemmin aikuiset kuuntelevat mitä lapsilla on sanottava ja taksiyrittäjiltä kun oma kunta syö leipää suusta niin ei tällainen järjestely okein tunnu hyvältä

Offline Äippä

  • Kansalaisaktiivi
  • ***
  • Posts: 148
    • View Profile
Re: Vaasan paikallisliikenne
« Reply #26 on: 29. 05. 2008 14:02 »
No niin!

Nyt sain kesäaikataulun käsiini ja yllätys yllätys! Jos kuljen bussilla töissä, menee matkoihin yhteensä 3,5 tuntia ja joka päivä jää miinusta työpäivälle puoli tuntia. Voihan rähmä ku ottaa aivoon! Paranis tuo polvi pian niin pääsis pyörällä!

EX-Vaasalainen

  • Guest
Re: Vaasan paikallisliikenne
« Reply #27 on: 29. 05. 2008 15:03 »
Lainaus Äippä

Quote
Jos kuljen bussilla töissä, menee matkoihin yhteensä 3,5 tuntia ja joka päivä jää miinusta työpäivälle puoli tuntia. Voihan rähmä ku ottaa aivoon!


No ihan taatusti ottaa ja ilmeisesti et ole ainoa...hei haloo päättäjät tässä olisi kunnallisvaaleihin kanssa kunnon aihe tai toisaalta.... tämä pitäisi hoitaa nyt ja heti!!!

Offline Niiskutti

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 1632
    • View Profile
Re: Vaasan paikallisliikenne
« Reply #28 on: 14. 06. 2008 20:08 »
Hoho, pohjalaises oli lukenu et vaasan paikallisliikenne hoidetaan kesällä neljän auton voimin, ja eilen niistäki yks levis gerbyn valoihin!

Ja muuten! Miksi helvetissä opiskelija-alennus ei ole voimassa kesällä? Eipä muutkaa firmat kesäksi noita etuja lakkauta!!!!!
Paitsi kela...


« Last Edit: 14. 06. 2008 21:09 by Niiskutti »

Offline herkkoo

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 7337
  • Gender: Male
    • View Profile
    • Email
Re: Vaasan paikallisliikenne
« Reply #29 on: 14. 06. 2008 20:08 »



Paikallisliikeenne kaupungin haltuun ja kunnon kalusto,meinaan ilmastonmuutoskin puoltaa asiaa että saadaan vähäpäästöiset ajoneuvot noitten tötterö häkäpönttöjen tilalle.


Ilkeäkieliset ovatkin sanoneet että Vaasa on häkäpönttöautojen loppusijoituspiste :)

EDIT :

Vaasaan kaksi uutta paikallisbussia

"Vaasan Paikallisliikenne uusii kalustoaan. Yhtiö on hankkinut kalustoonsa kaksi uutta täysilmastoitua ja vähäpäästöistä diesel-bussia.


Edellisen kerran uutta kalustoa saatiin 11 vuotta sitten. Vaasassa liikennöivä kalusto alkaa olla jo iäkästä."


http://lotta.yle.fi/rswebvsa.nsf/sivut/uutisaihe?opendocument&pageid=Content07374096AE5

« Last Edit: 02. 07. 2008 11:11 by herkkoo »

Offline massi

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 501
  • Gender: Male
  • ja eikun lapioimaan...
    • View Profile
Re: Vaasan paikallisliikenne
« Reply #30 on: 13. 07. 2008 21:09 »
Hienoa että tuli vihdoin uuttakin kalustoa
Muutos on tahtotila

Offline Juha Tuomikoski

  • Omalla nimellä
  • Kokelas
  • *
  • Posts: 37
    • View Profile
    • Email
Re: Vaasan paikallisliikenne
« Reply #31 on: 30. 07. 2008 13:01 »
Kävin tässä heinäkuussa perheen kanssa bussilla Baltiassa. Uskomatonta miten hyvin julkinen liikenne toimi! Kaupungista toiseen meni busseja arkipäivisin tunnin tai korkeintaan kahden välein. Numeroidut paikat täyttyivät melkein kokonaan mutta olivat sen verran väljästi sijoitettuja ettei tullut ahtaan paikan kammoa. Hinnat olivat kohtuullisia, ilmastointi pelasi eivätkä kusi, viina tai valkosipuli haisseet. Tosin kaukolinjabussit kulkivat toisinaan hitaanlaisesti (esim. 200 km:n matkaa yli kolme tuntia).

Paikallisliikennettä tuli tutkittua Liepajan kaupungissa, joka on kooltaan vähän Vaasaa isompi, reilut 80 000 henkeä. Reitillä eteläiset kaupunginosat -keskusta - rautatieasema - pohjoinen teollisuusalue oli kaksikaistainen raitiovaunurata jolla ratikoita kulki molempiin suuntiin 5-10 minuutin välein aamusta iltaan. Niissä oli väljää, mistä päätellen kaupunki sponsasi niitä raskaasti. Lisäksi busseja kulki etäisimpiin lähiöihin. Fillarimatkallani bongasin etäisimmän kerrostalolähiön päätepysäkiltä yhdellä kertaa kolme bussia. Tämä siis arkisena iltapäivänä.

Tämä sai minut uskomaan, että toimiva paikallisliikenne on mahdollista saada toimimaan myös Vaasan kokoisessa kaupungissa. Keskeistä olisi varmaan saada kunnon runkolinja aiemmin ehdotettua Gerby - Vanha vaasa-reittiä pitkin. Bussi tulisi tod.näk. halvemmaksi kuin ratikka, siitä voi paremmin haaroa sivureittejä.

Vaasan keskeisin ongelma ei mielestäni ole väentiheys, vaan yksityisautoilua suosivat asenteet. Suuri osa aikuisväestöstä pitää bussiin astumista täydellisen vieraana ajatuksena ja ehkä jonkinlaisena luuseriuden merkkinä. Syynä ei ole pelkästään Vaasan heikko bussitiheys - samat ihmiset eivät kokemukseni mukaan osaa käyttää busseja suurkaupungeissakaan. Kyse on siitä, etteivät he OSAA.
Bussiliikenteen jaloilleen nostamiseen ei riitä hyvä reittien suunnittelu eikä kaupungin sponsorointi - tarvitaan asennemuokkauskampanjaa, jotta työikäiset suostuisivat käyttämään bussia. Tosin bussiverkoston tässä tilassa asennemuokkauskampanja olisi täydellisen toivoton yritys, joten hyvistä reiteistä se olisi aloitettava.

Offline Klaus Berg

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 1527
  • Gender: Male
  • Elämä on juoksukilpailu ajan kanssa
    • View Profile
    • Blogi
    • Email
Re: Vaasan paikallisliikenne
« Reply #32 on: 30. 07. 2008 15:03 »
Bussiliikenne kisaa metreissä ja minuuteissa.  Omalla autolla kun pääsee etuoven eteen ja just silloin, kun haluaa. Siinä on sitä haastetta.

Uudet bussit, laulavat kuskit, omat linja-autojen pikakaistat, pysäkkiä tiheään, halpaa menoa.
Siinä sitä lääkettä. Mutta mahdoton yhtälö meidän väkimäärällä. Ei lyö leiville.

Tulevaisuus tuo ehkä tullessaan edullisia ilmakiskoraiteita ja niihin sähkökäyttöisiä automaattisia kuljettimia. Yksi vaihtoehto tässä: http://www.unimodal.net/


Offline MariS

  • Kokelas
  • *
  • Posts: 4
    • View Profile
Re: Vaasan paikallisliikenne
« Reply #33 on: 01. 08. 2008 11:11 »
Juha Tuomikoskella oli hyvä pointti:  Keskeistä olisi varmaan saada kunnon runkolinja aiemmin ehdotettua Gerby - Vanha vaasa-reittiä pitkin.

Runsorissa on iso teollisuusalue ja jatkuvasti sinne tulee lisää työpaikkoja. Omakin työpaikkani sinne muutti ja ongelmaksi tuli heti millä mennä täältä Gerbystä sinne asti. Bussilla pääsee vain aamulla ja iltapäivällä tiettyihin aikoihin Runsoriin asti. On minusta outoa että melkeinpä suurimmassa työskentelyalueessa ei ole kunnollisia liikenneyhteyksiä - siis julkisia.

Minun oli lopulta pakko oli ostaa auto. Nyt entinen julkisten käytön aikana tuntiin venynyt työmatka sujuu 20 minuutissa vaikka olisi ruuhka-aika.

Offline Tapio Osala

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 3634
    • View Profile
    • http://TapioOsala.com
Re: Vaasan paikallisliikenne
« Reply #34 on: 01. 08. 2008 21:09 »
Tärkeä keskustelunaihe. Uskon, että polttonesteiden hinnanousu tulee jatkumaan ja työpaikkaliikenteelle on löydyttävä muitakin helppoja vaihtoehtoja kuin kallis, vaarallinen ja saastuttava yksityisauto (jossa usein vain yksi henkilö).

Mitä Runsorin yhteyteen tulee, niin kaupunki kuuluu luvanneen sinne investoineille teollisuuslatoksille, sinne JUNARAITEEN.  Samallahan sen vetäisi lentokentälle.

Kun olisi siis toimiva paikallisjuna Lentokentöltä/Runsorista Rautatieaseman MATKAKESKUKSEEN niin sieltöä sitten voisi olla hyvä bussiyhteys Gerby/Västervikiin.

Mutta, mutta... näiden asioiden valmistelusta päättävät ovat usein mersu-miehiä, jotka pitävät bussilla ajoa juuri luusereiden touhuna. Päättäjillä kyllä on teoriassa ja lain suomat mahdollisuudet saada asiaan liikettä.

Teepä Juha Tuomikoski asiasta kuntalaisaloite!


Offline Äippä

  • Kansalaisaktiivi
  • ***
  • Posts: 148
    • View Profile
Re: Vaasan paikallisliikenne
« Reply #35 on: 04. 08. 2008 12:12 »
Vai Runsoriin raide! Keskustaan kun Runsorista pääsee neljältä muutenki vikkelästi Tuovilan bussilla. Meneekö edes varttitunti matkaan? Huutoniemelle matka sitten kestääkin jo vähintään puoli tuntia.

10. polven vasabo

  • Guest
Re: Vaasan paikallisliikenne
« Reply #36 on: 17. 09. 2008 10:10 »
Osaakos joku teistä sanoa, millaista valvontaa kaupunki harrastaa Vaasan Paikallisliikenne Oy:n suuntaan? Käsittääkseni sinne vuosittain lapioidut rahasummat ovat lähes tähtitieteellisiä.

Ottaa pannuun ja rankasti, kun edes ajatteleekin koko firman toimintaa. Mielenkiintoista olisi myös tietää, kuka tekee nuo aikataulut ja millaisella logiikalla siinä toimitaan. Ainakin Palosaaren/Isolahden/Gerby/Västervikin suunnan aikataulut ovat aivan älyttömiä. Keskellä päivääkin ajaa 2 bussia tunnissa 2 min välein toisistaan! Ei tarvitse mikään ruudinkeksijä olla, että tajuaa logiikan puutteen tossa.

Valtakunnallisissa keskusteluissa joukkoliikenne on (VIHDOIN) nostettu yhdeksi kunnallisvaalien pääteemoista. Miksi Vaasassa ei ole vieläkään herätty tähän, vaikka nimenomaan täällä pitäisi ryhtyä toimiin mahdollisimman pikaisesti? Ehdokkaat, kertokaa näkemyksiänne asiasta, se kiinnostaa varmasti monia.

Offline Äippä

  • Kansalaisaktiivi
  • ***
  • Posts: 148
    • View Profile
Re: Vaasan paikallisliikenne
« Reply #37 on: 17. 09. 2008 15:03 »
Musta tuntuu, että missäpäin ikinä Vaasaa olen asunutkin, olen aina onnistunut hankkia just siitä kohtaa asunnon, mihin erisuuntiin samaa reittiä ajavat linja-autot osuvat samanaikaisesti. Kiva kun menee kaksi bussia tunnissa - samaan aikaan.

Kohta alkaa olla taas niin kylmä, että on pakko siirtyä bussimatkustajaksi. Ainut asia mikä siinä on mukavaa on kuljettajilta saamani kohtelias ja ystävällinen palvelu. On aika saavutus säilyttää hyväntuulinen huumori kun veivaa tolla kalustolla ympäri Vaasaa.

Offline herkkoo

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 7337
  • Gender: Male
    • View Profile
    • Email
Re: Vaasan paikallisliikenne
« Reply #38 on: 21. 09. 2008 12:12 »

Kohta alkaa olla taas niin kylmä, että on pakko siirtyä bussimatkustajaksi. Ainut asia mikä siinä on mukavaa on kuljettajilta saamani kohtelias ja ystävällinen palvelu. On aika saavutus säilyttää hyväntuulinen huumori kun veivaa tolla kalustolla ympäri Vaasaa.



Joku pahvinen Työn Sankari -mitali olis paikallaan :)

Tai happinaamari edes



« Last Edit: 21. 09. 2008 12:12 by herkkoo »

eklu

  • Guest
Re: Vaasan paikallisliikenne
« Reply #39 on: 21. 09. 2008 12:12 »
Muuta Äippä Gerbyseen ni ei tarvi pelätä näkevänsä tai kuulevansa linja autoja.