Author Topic: Vaasan paikallisliikenne  (Read 34100 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Kari Lajunen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 7817
  • Gender: Male
  • Kerro tästä foorumista mahdollisimman monelle.
    • View Profile
    • Oivakaihdin Oy
    • Email
Vs: Vaasan paikallisliikenne
« Reply #120 on: 19. 03. 2012 10:10 »
Lainaus Heikki Lamminmäki
Quote
Näissä Vaasan lähiöissä parkkipaikkaongelmat johtunevat suureltaosin julkisenliikenteen toimimattomuudesta. Tarpeeksi tiheä vuorojärjestelmä poistaisi 2:den jopa 3 auton tarpeen lähiöiden asukkailta. 

Olen nyt vuoden ajan yrittänyt tutustua bussireitteihin siten kuin se on ollut mahdollista.  Kokemus
on osoittanut, että jos jokin toimii niin se tehdään toimimattomaksi.

Totuin siihen että Bussilla numero 2 pääsee 7:26 tai 8:26 kaupungintalon ja Rewellin välissä
vaihtaen vain minuutin odotuksella kolmosbussiin.  Syystä tai toisesta, (aikatauluissa en ole huomannut
muutoksia mutten väitä ettei niitä olisi) kolmosbussi starttaa juuri kun sen perä alkaa näkyä.  Se
ikäänkuin menisi kakkosbussia pakoon.
Lähetä tieto tästä ketjusta henkilölle jota arvelet sisällön kiinnostavan ja kavereillesi alareunan "Lähetä Aihe" nappulasta.  Tämä on ainoa keino kertoa tästä foorumista.

Offline Henry Eklund

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 1871
  • Gender: Male
    • View Profile
    • Email
Vs: Vaasan paikallisliikenne
« Reply #121 on: 03. 05. 2012 17:05 »
Ihan säikähdin ku näin päivällä bussin Gerbyssä, olikohan uusi kuski eksyny. Tyhjänähän se tietty ajoi.
Kipu kasvattaa muttei opeta elämään kunnolla.

Offline Timo Rintamäki

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 1386
    • View Profile
Vs: Vaasan paikallisliikenne
« Reply #122 on: 24. 05. 2012 00:12 »


Kuvassa Vaasa vuonna 2100. Ratakiskot on eristetty laiturista läpinäkyvällä suojalasilla. Entisistä kiinalaisista opiskelijoista koottu kunnanvaltuusto on päättänyt rakentaa metron. Huomatkaa kiinankielinen teksti ja kaupungin nimen muuttaminen Pekingiksi. Kiinteä yhteys Uumajaan on rakennettu ja Pikku-Pekingistä on kasvanut miljoonakaupunki.
« Last Edit: 24. 05. 2012 00:12 by Timo Rintamäki »

Offline Kari Lajunen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 7817
  • Gender: Male
  • Kerro tästä foorumista mahdollisimman monelle.
    • View Profile
    • Oivakaihdin Oy
    • Email
Vs: Vaasan paikallisliikenne
« Reply #123 on: 24. 05. 2012 11:11 »

Tässä oli niin hauska visio, että lähetin kääntäjän kautta jutun nykyisille kiinalaisille opiskelijoille.
Lähetä tieto tästä ketjusta henkilölle jota arvelet sisällön kiinnostavan ja kavereillesi alareunan "Lähetä Aihe" nappulasta.  Tämä on ainoa keino kertoa tästä foorumista.

Offline Timo Rintamäki

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 1386
    • View Profile
Vs: Vaasan paikallisliikenne
« Reply #124 on: 24. 05. 2012 22:10 »


图瓦萨在2100年。铁轨已被隔离在一个透明的玻璃盖的船坞。前中国学生聚集市议会已决定兴建地铁。请注意中文文本中,改变北京的城市名称。固定链接建于默奥和小北京已经越来越多的大都市。

Offline Kari Lajunen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 7817
  • Gender: Male
  • Kerro tästä foorumista mahdollisimman monelle.
    • View Profile
    • Oivakaihdin Oy
    • Email
Vs: Vaasan paikallisliikenne
« Reply #125 on: 25. 05. 2012 06:06 »
Olen huomannut, että yli kolmen sanan kiinankielisiä käännöksiä ei kannata tehdä.  Käännös kyllä
onnistuu mutta se alkaa saada jostain syystä eri ajatuksen.  Kolme sanaa pysyy ajatuksessa.
Neljä pysyy tai ei pysy.  Viisi irtoaa että vaatii jo mielikuvitusta aavistaa mitä kirjoittaja haluaa
sanoa.  Kymmenen sanaa menee ihan kuutamolle ja vastaanottaja voi saada pahankin
väärinkäsityksen.
Lähetä tieto tästä ketjusta henkilölle jota arvelet sisällön kiinnostavan ja kavereillesi alareunan "Lähetä Aihe" nappulasta.  Tämä on ainoa keino kertoa tästä foorumista.

Offline Klaus Berg

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 1527
  • Gender: Male
  • Elämä on juoksukilpailu ajan kanssa
    • View Profile
    • Blogi
    • Email
Vs: Vaasan paikallisliikenne
« Reply #126 on: 25. 05. 2012 09:09 »
Karilla on usko että vuoteen 2100 mennessä meillä on kaavoitusosasto saanut jotain aikaan.

Se olisi hienoa se !

Offline Timo Rintamäki

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 1386
    • View Profile
Vs: Vaasan paikallisliikenne
« Reply #127 on: 25. 05. 2012 20:08 »
Google kääntäjän käännöksissä englannista suomeksi muuttuvat englanninkieliset lauseet joissa se suostuu johonkin niin suomennoksessa se kieltäytyy. Käännöskone voikin tuottaa ison sotkun.

SpaceX did run into some problems with two navigation sensors, one that took thermal images and one that bounced laser pulses, and that delayed the capture by a couple of hours.

Käännös:

SpaceX ei törmätä joitakin ongelmia näiden navigointijärjestelmien anturia, joka otti lämpökuvia ja joka pomppi laserpulssien, ja että viivästytti pyydystäminen pari tuntia.
« Last Edit: 25. 05. 2012 20:08 by Timo Rintamäki »

Offline Timo Rintamäki

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 1386
    • View Profile
Vs: Vaasan paikallisliikenne
« Reply #128 on: 25. 05. 2012 20:08 »
Karilla on usko että vuoteen 2100 mennessä meillä on kaavoitusosasto saanut jotain aikaan.

Se olisi hienoa se !

Viesti, jossa suunnittelin, että vuonna 2100 Vaasa on miljoonakaupunki oli siis minun.

Offline Kari Lajunen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 7817
  • Gender: Male
  • Kerro tästä foorumista mahdollisimman monelle.
    • View Profile
    • Oivakaihdin Oy
    • Email
Vs: Vaasan paikallisliikenne
« Reply #129 on: 26. 05. 2012 05:05 »
Karilla on usko että vuoteen 2100 mennessä meillä on kaavoitusosasto saanut jotain aikaan.

Se olisi hienoa se !

Viesti, jossa suunnittelin, että vuonna 2100 Vaasa on miljoonakaupunki oli siis minun.


Joo mutta minulla on uskoa, että visiosi toteutuu.
Lähetä tieto tästä ketjusta henkilölle jota arvelet sisällön kiinnostavan ja kavereillesi alareunan "Lähetä Aihe" nappulasta.  Tämä on ainoa keino kertoa tästä foorumista.

Offline Timo Rintamäki

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 1386
    • View Profile
Vs: Vaasan paikallisliikenne
« Reply #130 on: 26. 05. 2012 19:07 »
Ei se ollut visio vaan vitsi. Tosin mikäpä erottaa visiota ja vitsiä.

Offline Niiskutti

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 1632
    • View Profile
Vs: Vaasan paikallisliikenne
« Reply #131 on: 15. 08. 2012 15:03 »
Olipa edukasta matkustaa... vaihtolipulla präntööltä vanhikseen 2,50€. 

Samaan rahaan sain kuskin karjumaan, että LAITA RADIO KIINNI, TÄÄLLÄ ON JO YKSI RADIO JA SE RIITTÄÄ! Ihmettelin, että mistähän radiosta se horisee, yritin katsella hölmistyneenä ympärilleni ja huomasin, että kuski vahtaa mua peilistä? Luuli kait kameraani radioksi, harmi kun ei tallentunut moinen huutelu. Kävin kysäsemässä ennen poistumistani, että oliko toi tarkotettu mulle, koska en ollut varma? Nii vastas, että "eiku yleisesti..." Mitenköhän tuo nyt pitis ottaa sitten? Onks tapana kerran tuntiin huutaa, että radiot kiinni? Ei vanhiksen linjan kuski huudellu mitään...

Toisekseen, se radio, jonka kuski kuulee ei tosiaan kuulu matkustajille kun noi bussit rämisee ja kolisee niin lujaa. 45 minsaa semmosen kuuntelemista riitti taas.

Alkoi risuttaa koko reissu siihen malliin, että täytyy taas kerran sanoa, että vain viimeisen pakon edessä tulee ensi kerralla bussilla mentyä. Nytkin vain siksi, että duunasin sen vidin. Aikomus oli ottaa taksi. Olis pitäny.

AD

  • Guest
Vs: Vaasan paikallisliikenne
« Reply #132 on: 15. 08. 2012 19:07 »
Olipa edukasta matkustaa... vaihtolipulla präntööltä vanhikseen 2,50€. 

Samaan rahaan sain kuskin karjumaan, että LAITA RADIO KIINNI, TÄÄLLÄ ON JO YKSI RADIO JA SE RIITTÄÄ! Ihmettelin, että mistähän radiosta se horisee, yritin katsella hölmistyneenä ympärilleni ja huomasin, että kuski vahtaa mua peilistä? Luuli kait kameraani radioksi, harmi kun ei tallentunut moinen huutelu. Kävin kysäsemässä ennen poistumistani, että oliko toi tarkotettu mulle, koska en ollut varma? Nii vastas, että "eiku yleisesti..." Mitenköhän tuo nyt pitis ottaa sitten? Onks tapana kerran tuntiin huutaa, että radiot kiinni? Ei vanhiksen linjan kuski huudellu mitään...

Toisekseen, se radio, jonka kuski kuulee ei tosiaan kuulu matkustajille kun noi bussit rämisee ja kolisee niin lujaa. 45 minsaa semmosen kuuntelemista riitti taas.

Alkoi risuttaa koko reissu siihen malliin, että täytyy taas kerran sanoa, että vain viimeisen pakon edessä tulee ensi kerralla bussilla mentyä. Nytkin vain siksi, että duunasin sen vidin. Aikomus oli ottaa taksi. Olis pitäny.
No luinka tuon ottaa, 2,5€ bräntööltä vanhikseen, ei se kallista ole, vaikka nyt ikävän kuskin, etc. lasket kokonaisuuteen.
Kyllä se kävelemisen voittaa, olkootkin että käveleminen olisi se oikea ratkaisu.
Meidän Juniori oli kyllä taksivuorossa tänään, päivä hiljainen, olisi ollut kovaa ajoja vailla.

Offline Niiskutti

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 1632
    • View Profile
Vs: Vaasan paikallisliikenne
« Reply #133 on: 15. 08. 2012 20:08 »
Hinta ja se, et bussit sattui lyhyellä odotusajalla kohdalle oli kyllä positiivista. Muutoin tollanen reilu puoli tuntia kahdessakin eri rämisevässä bussissa (ilman tosiaan sitä radiota) oli silkkaa itsensä rääkkäämistä...

Offline kamaroudari1

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 977
  • Gender: Male
    • View Profile
    • Email
Vs: Vaasan paikallisliikenne
« Reply #134 on: 15. 08. 2012 21:09 »
Viime aikojen kesäreissut tullut tehtyä kotimaassa sukuloimassa. Jyväskylä, Helsinki, Oulu ja viimeiksi Turku. Merkillepantavaa oli, jotta ihmiset käyttivät busseja. Kalusto oli siistiä, eikä tosiaankaan mitään rämisevää Ruotsista tuotettua romua. Bussit kiersivät linjansa keskeytyksettä, jottei se ollut mitään kerran aamu- ja kerran iltapäivällä. Kun vähän pitemmänmkin kierroksen tekevä tuli ainakin kerran tunnissa, ei tarvitse ihmetellä että busseja käytetään

Offline Henry Eklund

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 1871
  • Gender: Male
    • View Profile
    • Email
Vs: Vaasan paikallisliikenne
« Reply #135 on: 15. 08. 2012 22:10 »
Kerroppas kuinka kauan ja paljonko joutuu kävelemääm selkämurtuma potilas Gerbystä Mäntymaan tien alusta käydäkseen vetokannaksen apteekissa johon reseptit on faksattu, sitten voidaan puhua paikallisliikenteestä. Vaiko eikö nämä ole paikkoja, pelkkää paskaa sanon minä. Entä jos haluan käydä katsomassa veneeni vointia Kulmakadun laiturissa, osu taas mahdottomaan paikkaan.
Kipu kasvattaa muttei opeta elämään kunnolla.

Offline köyhä jarrumies

  • Aktiivi vaikuttaja
  • ****
  • Posts: 457
    • View Profile
Vs: Vaasan paikallisliikenne
« Reply #136 on: 16. 08. 2012 10:10 »
Niiskutin matkakertomukseen kommenttina, että kun olen itse matkustanut paikallisbussilla muutamia kertoja,  tyydytyksellä pannut merkille, että eräs vanhempi kuski on tarttunut tomerasi nuorison häiriökäyttäytymiseen. Pysäyttänyt bussin ja kävellyt nuorten luokse. Ihan OK toimintaa. Näitä vaan lisää ja lisäksi toivon, että myös meluavien maahanmuuttajien käyttäytymiseen uskalletaan puuttua. Ei pelkästään suomalaisten. Kiitos!

Offline Kari Lajunen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 7817
  • Gender: Male
  • Kerro tästä foorumista mahdollisimman monelle.
    • View Profile
    • Oivakaihdin Oy
    • Email
Vs: Vaasan paikallisliikenne
« Reply #137 on: 16. 08. 2012 11:11 »
Matkustin kotiin Västervikin bussilla numero 1 tai 2.  Bussi oli puolitäynnä ja takana oleva
nuorisojoukko sihautteli kaljatölkkejä auki.  Bussikuski pysäytti bussin ja vaati kaatamaan
avatut alkoholit ulos.  Mitään ei tapahtunut.  Sitten eräs herrasmies nousi hitaasti ylös
ja katsoi nuorisojoukkoa ja sanoi.  "Eikö sana kuulu?"

Sitten eräs tyttö meni tyhjän tölkin kanssa ovelle ja näennäisesti kaatoi jotain.  Bussikuski
sanoi, että en pyytänyt heilluttamaan tyhjää tölkkiä vaan kaatamaan avatut alkoholit ulos.

Viimein he kaatoivat ne ulos mutta se viivytti bussia viisi minuuttia.

« Last Edit: 16. 08. 2012 11:11 by Kari Lajunen »
Lähetä tieto tästä ketjusta henkilölle jota arvelet sisällön kiinnostavan ja kavereillesi alareunan "Lähetä Aihe" nappulasta.  Tämä on ainoa keino kertoa tästä foorumista.

Offline Niiskutti

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 1632
    • View Profile
Vs: Vaasan paikallisliikenne
« Reply #138 on: 16. 08. 2012 12:12 »
Niiskutin matkakertomukseen kommenttina, että kun olen itse matkustanut paikallisbussilla muutamia kertoja,  tyydytyksellä pannut merkille, että eräs vanhempi kuski on tarttunut tomerasi nuorison häiriökäyttäytymiseen. Pysäyttänyt bussin ja kävellyt nuorten luokse. Ihan OK toimintaa. Näitä vaan lisää ja lisäksi toivon, että myös meluavien maahanmuuttajien käyttäytymiseen uskalletaan puuttua. Ei pelkästään suomalaisten. Kiitos!

Millaista käytöstä tarkoitat häiriökäyttäytymisellä? Kerro vähän, kun se riippuu melkeinpä siitä häiriintyjästä, että minkä kokee häiritseväksi. Minusta ehkä ylitetään se raja bussissa sillä, että istutaan syliin. Tai jos puhutaan "matkaeväistä" niin alkaa rasittaa siinä vaiheessa kun ne on niskassa.

Tuleeko bussissa istua hiljaa katse lattiaan suunnattuna? Tästä tuli eräs päivä radiosta keskustelu, että kun nykyään häiriinnytään kanssaihmisistä/heidän tekemisestään todella helposti. Puhelimeen puhuminen ei ole soveliasta, ilmeisesti ei sitten vieraskielinen keskustelukaan. Juttelimme töissä asiasta, ja tulimme siihen tulokseen, että tälläisiä keskusteluita on vaikea seurata kun ei kuule mitä toinen puhuu/ei ymmärrä.

Ennen lieni ihan normaalia, kun bussiin mentiin, niin samalla siinä juoruttiin kuskin ja muiden matkustajien kanssa. Vaikkei ny olis niin tuttukaan.

Offline köyhä jarrumies

  • Aktiivi vaikuttaja
  • ****
  • Posts: 457
    • View Profile
Vs: Vaasan paikallisliikenne
« Reply #139 on: 16. 08. 2012 15:03 »
Millaista käytöstä tarkoitat häiriökäyttäytymisellä? Kerro vähän, kun se riippuu melkeinpä siitä häiriintyjästä, että minkä kokee häiritseväksi.

Tapaus, josta kerroin, ei häirinnyt minua, koska istuin etäällä enkä ollut joko astumassa bussiin tai poistumassa siitä. Mutta nuorisoporukan tapa istua bussissa niin että se esti muiden liikkumisen, häiritsi varmasti niitä, joiden täytyi pyytää lupa heiltä,  että pääsevät ulos.

Maahanmuuttajien kohdalla olen törmännyt esim. sellaiseen, että alakouluikäiset pojat juoksentelevat liikkuvassa bussissa edestakaisin. Heidän islamilaisen uskonnon mukaisesti puetut äitinsä eivät puutu tähän ja olen ymmärtänyt, että heidän uskonnossa tai kulttuurissa naisen ei tule kritisoida miespuolista eikä edes omaa poikaansa.

toisen luokan kansalainen

  • Guest
Vs: Vaasan paikallisliikenne
« Reply #140 on: 03. 12. 2012 10:10 »
Vasabladet kertoo, että Vaasan paikallisliikenteen bussi syttyi palamaan Suvilahdessa perjantaiaamuna. Kukaan ei loukkaantunut tulipalossa. Kyseessä lienee 4+n kerta kun näin tapahtuu Vaasan paikallisliikenteen bussille.

"VASA. En buss började brinna i Sunnanvik på fredagsmorgonen. När brandkåren fick larmet klockan 8.45 fanns inga passagerare, bara chauffören i bussen."


http://www.vasabladet.fi/Story/?linkID=217918

Offline kamaroudari1

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 977
  • Gender: Male
    • View Profile
    • Email
Vs: Vaasan paikallisliikenne
« Reply #141 on: 03. 12. 2012 19:07 »
Oliskohan ne niitä muualla kelvottomona karsseerattua kalustoa?

Offline Henry Eklund

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 1871
  • Gender: Male
    • View Profile
    • Email
Vs: Vaasan paikallisliikenne
« Reply #142 on: 04. 12. 2012 09:09 »
Eilen olin ristinummen terveyskeskuksessa ja seisoin pikkukengissä pysäkillä tasan tunnin kun nelos bussi meni nenän edestä, kaupunkiin piti päästä ja kalikoiksi jäätyneillä varpailla tunnin odotuksen jälkeen pääsin. Kymmenen minuutin odotuksen jälkeen olisin päässyt Gerbyyseen mutta piti mennä melkein tunniksi reveliin lämmittelemään. Lähtö kotoa 11.30 ja takaisin 15.50, aikasta kätevää kun matkahan on pitkä. Hieman itseäni tummemmat tuli ja meni taksilla, siinä kylmissäni vaan huomioin tämän. Sanooko joku että meillä on paikallisliikennettä, talvikenkiä en saanut selän murtuman takia yksin jalkaan joten siksi pikkukengissä.
Kipu kasvattaa muttei opeta elämään kunnolla.

AD

  • Guest
Vs: Vaasan paikallisliikenne
« Reply #143 on: 04. 12. 2012 09:09 »
Tulipas tänään koettua  kuinka paljon sai kokemuksia antaessaan Vaasan paikallisliikenteelle 5,90€:n maksusuoritteen matkasta Vaasasta Merikaartoon.
Kuljettajana oli ei suomalaistaustainen, mukava mieshenkilö.
Kuljetusneuvo oli jo ammoisina aikoina parhaat päivänsä nähnyt.
Matka alkoi aikataulunmukaisesti ja vauhtia oli vähintäin riittävästi, matkanteko oli kau-
punkialueella tyypillistä vuoristorataa, vaihtoehtoina joka kaasu tai täysjarrutus höystettynä automaattivaihteiston ikävinä vaihtoina kera mahtavien g-voimien sivuheit-
telyin kammottavissa penkeissä.
Uusi ilmiö oli että paikallisliikenne oli nähtävästi löytänyt jostain bussin jossa oli Hitlerin-
aikainen kaasutuslaitteistokin asennettuna ts. kaupunkialueella oli sisällä sellainen dieselin käry että silmiä kirveli ja kurkkua karisti.
Pitkän kiertoajelun taukopaikka oli tyhjä lentoasema jota sitten hetkonen tiirailtiin, sai
kyydissä olleet kaksi Vähäkyrön kunnan asukkia ensimakua suuren kaupungin ihmeistä.
No sitten nokka kohti kotipuolta, kaasutus loppui, alkoi perkeleellinen yritys syväjäädyttää matkustajat, onneksi sain raahauduttua Merikaarrossa pakastekaapista ulos ennen totaalista jäätymistä, surku vain kävi mielessäin ajatellessani bussiin jäänyttä tyttöstä sekä kuljettajaa.
Vaikka matka paljon mielenkiintoista tarjosikin en taida ihan hetkeen ottaa uusintaa.
Mielestäni kuljetus jonka hinta oli aivan sama kuin kunnollisten linja-autojen, sellaisten joissa on mukava ja lämmin olla, ilman sitä kiertoajelua ja repivää kyytiä on aivan järjetön, tuosta minun olisi kuulunut saada 5,90€

Offline Kari Lajunen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 7817
  • Gender: Male
  • Kerro tästä foorumista mahdollisimman monelle.
    • View Profile
    • Oivakaihdin Oy
    • Email
Vs: Vaasan paikallisliikenne
« Reply #144 on: 04. 12. 2012 10:10 »
Huomaan, että AD on automies henkeen ja vereen.  Sillä vain kokenut automies osaa tuollalailla  kertoa
autokokemuksistaan.

Mahtavaa.

Eräs bussikuski kävi tauolla jutustelemassa kanssani ja keroi, että yhdestä bussista katosivat jarrut.
Sitä ennen hän oli tehnyt vikailmoituksen autosta joka sitten paloi Suvilahdessa.  Taisi ajaa seiskavuoroa, mutta asiaan.

Bussi ei pysähtynyt Rewellin vieressä vaan jatkoi matkaa.  Kuski luuli sen liukuvan  liukkaan tienpinnan vuoksi mutta sai käsijarrulla sen pysäytettyä.  Bussin käsijarru lienee sellainen, että sen saa pois päältä vain ilmanpaineella joten ne toimivat aina vaikka auton pneumatiikka pettäisi.

Sitten tuli vuoro lähteä ajamaan kolmosreittiä niin vasta tässä hän huomasi, että kyse ei ollut liukkaudesta
vaan jarrujen puutteesta.  Hänen tuli kääntyä vasemmalle hovioikeuteen päin jotta voisi kääntää auton tulemaan oikeasta suunnasta kolmosen pysäkille, mutta auton vauhti oli
liian kova.  Vaihtoehtoisesti olisi voinut käyttää käsijarrua mutta auton perä olisi lähtenyt sivuluisuun
ja siinä olisi kolhiintunut muita autoja.  Hän joutui ajamaan aina Kotilan ovelle asti.

Eli jos joku oli kolmosella menossa niin tämä bussi ei sitten tullut.  Siinä meni oma aikansa saada
korvaava auto.

Sitä ennen ajelin kaikessa rauhassa autolla moottoritietä ja käännyin oikealle ramppiin kääntyäkseni
vasemmalle ja Ristinummelle.  Autoja tuli sopivasti siten, että juuri kohdalleni osui rako mistä saatoin
ajaa.  Vasemmalta tuleva vilkutti oikealle ja oikealta tuleva oli kyllin kaukana.  Yllätykseni oli suuri
kun oikealle vilkuttava ei kääntynytkään oikealle vaan minä tulin hänen eteensä täytenä yllätyksenä.
Olin kolmion takaatuleva ja onneksi hän jarrutti.   Minun tuli lisätä kaasua mutta ei liikaa sillä törmäisin
kaiteeseen ja huonolla tuurilla putoaisin sillalta moottoritielle.  Läheltä piti mutta hyvin kävi.  En törmännyt
kaiteeseen enkä toiseen autoon.

Saatuani ajon loppuun päätin, etten koko päivänä enää aja autolla ja illalla otin pyörän jolla
poljin ja sitten sain päähänpiston mennä haastattelemaan kaupunginvaltuutettuja.

Vieraan auton kuljettaja  ei kai tänä päivänäkään tiedä unohtaneensa
vilkun päälle sillä hän tyyttäsi sen merkiksi, että se olisin minä kun hölmöilen.

« Last Edit: 04. 12. 2012 11:11 by Kari Lajunen »
Lähetä tieto tästä ketjusta henkilölle jota arvelet sisällön kiinnostavan ja kavereillesi alareunan "Lähetä Aihe" nappulasta.  Tämä on ainoa keino kertoa tästä foorumista.

toisen luokan kansalainen

  • Guest
Vs: Vaasan paikallisliikenne
« Reply #145 on: 04. 12. 2012 11:11 »
Eräs bussikuski kävi tauolla jutustelemassa kanssani ja keroi, että yhdestä bussista katosivat jarrut.
Sitä ennen hän oli tehnyt vikailmoituksen autosta joka sitten paloi Suvilahdessa.  Taisi ajaa seiskavuoroa, mutta asiaan.


Ellen muista väärin, niin nämä Vaasassa palamaan syttyneet bussit ajavat aina juuri samaisella 7&9-linjalla, joka oli ennen linjat 1&2. Paremmat bussit laitettu muille reiteille?

Offline vaasalainen

  • Tästä foorumista
  • Administrator
  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 5079
  • Gender: Male
  • Muista käydä Chatissa
    • View Profile
    • Email
Vs: Vaasan paikallisliikenne
« Reply #146 on: 04. 12. 2012 11:11 »
Olisiko tässä kysymys ns. sahailmiöstä?
Tämä sivusto täytti 9 vuotta helmikuun 2 päivänä 2014.  Ylläpidän tätä vapaasta tahdostani.  Tämä on minun tapani osoittaa rakkauteni tätä hienoa kaupunkia kohtaan.

Offline Kari Lajunen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 7817
  • Gender: Male
  • Kerro tästä foorumista mahdollisimman monelle.
    • View Profile
    • Oivakaihdin Oy
    • Email
Vs: Vaasan paikallisliikenne
« Reply #147 on: 04. 12. 2012 12:12 »

Ellen muista väärin, niin nämä Vaasassa palamaan syttyneet bussit ajavat aina juuri samaisella 7&9-linjalla, joka oli ennen linjat 1&2. Paremmat bussit laitettu muille reiteille?

Tämä ystäväni ajaa seiskaa ykköstä ja kakkosta ja ties mitä mutta ei hän autoa vaihda.  Ainoastaan numeroa joka auton
edessä näkyy.

Kerran hän kertoi ajaneensa (olisikohan ysiä) kun seiskan kuski soitti ja kertoi auton "hyytyneen".    Ystäväni  kertoi, että kun tulee seiskan kohdalle niin vaihtaa numeroksi seiska ja kerää hyytyneen bussin asiakkaat sillä loppumatka olisi samaa reittiä.  Niin hän keräsi seiskan asiakkaat  matkan varrelta sekä tyhjäsi seiskabussin, eivätkä  ysiin tulleet  tiedä tulleensa toisella.  Uudet asiakkaat vain totesivat bussin myöhästyneen ehkä 10 minuuttia.

Tämä ei ole sama kuin AD:kuski vaikka näyttääkin mustalaiselta ja omaa ison mahan kuin olisi niellyt potkupallon.
Lähetä tieto tästä ketjusta henkilölle jota arvelet sisällön kiinnostavan ja kavereillesi alareunan "Lähetä Aihe" nappulasta.  Tämä on ainoa keino kertoa tästä foorumista.

Offline vito

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 930
    • View Profile
    • Näytä email osoite
Vs: Vaasan paikallisliikenne
« Reply #148 on: 04. 12. 2012 12:12 »
ja jotkut viherpiipertäjät ihmettee miksei joukkoliikennettä käytetä..  vaikka olisihan se nostalgista joskus huvittelumielessä mennä dösällä.  muistan kun nuorena kosseina väijyttiin talvisin  bussia ja juostiin puskuriin kiinni peesaamaan -80 luvun alussa.  hauskaa oli...jos ei sulia kaivonkansia sattunut omalle "ajolinjalle".

ja mitä jarruihin tulee.. mun käsityksen mukaan kyllä kuorma-autojen (myös bussit) käsijarru ottaa myös etupyöriin. painetta pitää olla että jarrut 'aukeavat' ja jos vuotaa järjestelmä niin täytyy aina kaasutella hetki ennenkuin lähtee liikeelle. jarruton bussi on ollut siten muuten viallinen kuten jarrukenkien osalta tms.
"Joko sinä olet väärässä, tai meillä on näkemysero!".

Offline make

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 1882
  • “Intolerance is a species of violence" M Gandhi
    • View Profile
Vs: Vaasan paikallisliikenne
« Reply #149 on: 04. 12. 2012 12:12 »
Sen lisäksi voisi tietysti hinta saada laadun ja helppouden kanssa kohdalleen.
Jos vuoroja olisi 20 min. välein tunnin sijasta, tekisi se jo paljon. Ja autoilu on edelleen suhteessa liian halpaa ja helppoa. Ja sitten kun lapsia viedään erilaisiin harrastuksiin iltaisin, niin julkisilla se ei onnistu. Kun kerran on lähiöissä oltava kaksi autoa, niin ei ole enää tarvetta käyttää julkisia. Oravanpyörä on valmis.
“People who prefer to believe the worst of others will breed war and religious persecutions while the world lasts.”
― Dorothy L. Sayers, The Letters of Dorothy L. Sayers: 1899-1936: The Making of a Detective Novelist

Offline Kari Lajunen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 7817
  • Gender: Male
  • Kerro tästä foorumista mahdollisimman monelle.
    • View Profile
    • Oivakaihdin Oy
    • Email
Vs: Vaasan paikallisliikenne
« Reply #150 on: 04. 12. 2012 12:12 »

ja mitä jarruihin tulee.. mun käsityksen mukaan kyllä kuorma-autojen (myös bussit) käsijarru ottaa myös etupyöriin.

Joo, silloin bussista olisi tullut ohjauskyvytön ja tätä riskiä ei ystäväni ottanut vaan  parkkeerasi komeasti Kotilan eteen.
Lähetä tieto tästä ketjusta henkilölle jota arvelet sisällön kiinnostavan ja kavereillesi alareunan "Lähetä Aihe" nappulasta.  Tämä on ainoa keino kertoa tästä foorumista.

AD

  • Guest
Vs: Vaasan paikallisliikenne
« Reply #151 on: 04. 12. 2012 12:12 »
En nyt tiedä koska on kuorma/linja-autojen jarrut noin muuttuneet.
Kun itse ajoin vuonna keppi kortin vaikutti käsijarru takapyöriin vaihtoehtoisesti kardaaniin ja toimi paineilmalla siten että sen sai pois vasta kun auton jarrujärjestemään saatiin paine ts. jos järjestelmässä ei ollut painetta oli käsijarru päällä.

Offline vito

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 930
    • View Profile
    • Näytä email osoite
Vs: Vaasan paikallisliikenne
« Reply #152 on: 04. 12. 2012 12:12 »
En nyt tiedä koska on kuorma/linja-autojen jarrut noin muuttuneet.
Kun itse ajoin vuonna keppi kortin vaikutti käsijarru takapyöriin vaihtoehtoisesti kardaaniin ja toimi paineilmalla siten että sen sai pois vasta kun auton jarrujärjestemään saatiin paine ts. jos järjestelmässä ei ollut painetta oli käsijarru päällä.

No scania 92:ssa ainakin otti myös etupyöriin. sellasella tuli nuorena paljo ajeltua.(92=malli, ei vuosimalli)
"Joko sinä olet väärässä, tai meillä on näkemysero!".

Offline Henry Eklund

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 1871
  • Gender: Male
    • View Profile
    • Email
Vs: Vaasan paikallisliikenne
« Reply #153 on: 04. 12. 2012 12:12 »
Mulla on paljon ystäviä turviikin rannan tuntumassa ja sydän on sielä rannalla vaikka vene on ylhäällä, kertokaapa miten mäntymaantieltä pääsee turviikin rantaan ja varsinki viikonloppuisin kun kouluvuorot ei aja. Joku sanoo että kävele präntööltä, sanojalla ei ole tauteja eikä varsinkaan selkärangan murtumaa. Meillä ei ole joukkoliikenneyhteyksiä mutta maksuhan nousee ny pian niin vertaus taksiin tulee edullisemmaksi. Tee sama urosdopperinkanssa, se on mun nelijalkainen lapsi.
Kipu kasvattaa muttei opeta elämään kunnolla.

AD

  • Guest
Vs: Vaasan paikallisliikenne
« Reply #154 on: 04. 12. 2012 16:04 »
Vaimo tuossa tuli juuri kotiin töistä isolta kirkolta.
Ihana paikallisliikenteen ajokki linjalta Vaasa-Vähäkyrö oli varoitusvilkut päällä simahtaneena Martoisissa, oli nähtävästi eri kuin millä tulin kotiin aiemmin tänään.
Kyllähän tuntuu olevan hyvällä tolalla meidän uusi paikallislinjamme, jos ei yritetä pistää asiakkaita matkalla hengiltä yritetään sitten ne jättää jäätymään matkanvarrelle,,,

Offline Henry Eklund

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 1871
  • Gender: Male
    • View Profile
    • Email
Vs: Vaasan paikallisliikenne
« Reply #155 on: 04. 12. 2012 17:05 »
Vuodenvaihteessa nousee hinnat ja loppuvuodesta voidaan lopettaa kannattomana, Afrikastakaan ei saa niin huonokuntoisia (lue halpoja) Busseja tänne. Mä tiedän miksi nykyään Busseja palaa niin usein mutta mukavuudenhaluisille ei viitti kerto ettei mene ilo hijaisemmasta kyytistä.
Kipu kasvattaa muttei opeta elämään kunnolla.

Offline Hertta

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 662
  • Monikulttuurisuus on voimaa
    • View Profile
Vs: Vaasan paikallisliikenne
« Reply #156 on: 04. 12. 2012 18:06 »
”Yksityinen” autoilu on tuhonnut julkisen bussiliikenteen

Kun nyt muistelee 1960 lukua, jolloin Vaasassa oli useita linja-autoyhtiöitä ja torilta pääsi bussilla joka suutaan. Bussit olivat todella isossa käytössä.
Mutta ne olivat myös hyvässä kunnossa ja siistiä. En muista, että bussit olisivat palaneet kertaakaan.

Tässä suhteen on menty hirmuisesti taaksepäin.

Tuntuukin aika ihmeelliseltä kuinka nykyaikana voidaan ihmisiä kuljettaa niin huonokuntoisilla autoilla.
Ne alkavatkin olemaan hengenvaarallisia. Kun nyt eivät yksityiset kykene hoitamaan bussiliikennettä tulee ne ottaa julkiseen omistukseen ja hoitoon.

Tässäkin on esimerkkiä siitä miten voivat muut julkisensektorien palvelut kehittyä kun ne yksityistetään. Tietenkin se on niin, jos raha on pääasia palveluiden hoidossa.

Offline make

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 1882
  • “Intolerance is a species of violence" M Gandhi
    • View Profile
Vs: Vaasan paikallisliikenne
« Reply #157 on: 04. 12. 2012 18:06 »
Ihmeellinen juttu muuten, että suomalainen autoverotus on maailman huippua ja tästä huolimatta ( tai siitä juuri johtuen ;) ) Suomeen rekisteröidyt autot on läntisen maailman vanhimpia ja turvattomampia. Jopa Kreikassa autot on keskimäärin uudempia. Koska autoverotus perustuu kateuteen ( kalliimmista autoista maksetaan enemmän autoveroa), niin autot eivät uudistu. Jos verotettaisiin enemmänkin käyttöä, niin siirtymistä voisi tästä johtuen siirtyä julkisiin. Nyt Suomessa ajetaan ikälopuilla, vaarallisilla ja ympäristöä saastuttavilla autoilla.
“People who prefer to believe the worst of others will breed war and religious persecutions while the world lasts.”
― Dorothy L. Sayers, The Letters of Dorothy L. Sayers: 1899-1936: The Making of a Detective Novelist

AD

  • Guest
Vs: Vaasan paikallisliikenne
« Reply #158 on: 04. 12. 2012 20:08 »
Ihmeellinen juttu muuten, että suomalainen autoverotus on maailman huippua ja tästä huolimatta ( tai siitä juuri johtuen ;) ) Suomeen rekisteröidyt autot on läntisen maailman vanhimpia ja turvattomampia. Jopa Kreikassa autot on keskimäärin uudempia. Koska autoverotus perustuu kateuteen ( kalliimmista autoista maksetaan enemmän autoveroa), niin autot eivät uudistu. Jos verotettaisiin enemmänkin käyttöä, niin siirtymistä voisi tästä johtuen siirtyä julkisiin. Nyt Suomessa ajetaan ikälopuilla, vaarallisilla ja ympäristöä saastuttavilla autoilla.
Make ei taida olla nyt taaskaan ihan kohdillaan tietojensa kanssa, kuten ei ainakaan eräässä toisessa jutussa.
Suomen autoverotusta, jonka tuli olla tilapäinen ei tehty autojen uudistumisen/vähäpäästöisyyden/turvallisuuden jne.
Niiden valtion rosvoamien rahojen tarkoitushan on olla tiestön kehittäminen ja kunnossapito.
No nykyäänhän rahaa kerätään moninkertainen määrä verrattuna siihen mitä teiden hoitoon/ylläpitoon käytetään.
Ot sori Make tuosta letkautuksestani.

Offline make

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 1882
  • “Intolerance is a species of violence" M Gandhi
    • View Profile
Vs: Vaasan paikallisliikenne
« Reply #159 on: 04. 12. 2012 23:11 »
Ei mitään. Tuota yritin juuri sanoa. Autovero on kateusvero, jolla ei paranneta todellisuudessa autojen eikä myöskään tiestön kunnollisuutta. Autovero iskee todellisuudessa juuri eniten vähäosaisiin.
“People who prefer to believe the worst of others will breed war and religious persecutions while the world lasts.”
― Dorothy L. Sayers, The Letters of Dorothy L. Sayers: 1899-1936: The Making of a Detective Novelist