Author Topic: Ikea Vaasaan?  (Read 109933 times)

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Eric Sardinas

  • Guest
Re: Ikea Vaasaan?
« Reply #360 on: 23. 05. 2009 21:09 »
Bensan hinta pitäisi kolminkertaistaa että joutava terveisten kuljettaminen hieman rajoittuisi ja ilmanlaatu paranesi.


Näin puhuu yleensä elämänsä ehtoolla oleva ihminen, jolle koirankusettaminen on päivän kohokohta. Arkinen elämä on tosin vihitty aktiivisille ihmisille, jotka tekevät ja näkevät ja menevät. Silloin on hankala esittää elämään eläkeläisrytmiä, johon riittää 50 vuotta ennen kristusta hankittu kirjahylly ja paapalta perinnöksi saatu teeveetuoli.

Tsori nyt vaan Pentti, mutta alat olla vähän ulkona tästä aktiivisesta elämästä.

Sitäpaitsi, Vaasassa on loistava ilmanlaatu ja se vaan paranee koko ajan.

AD

  • Guest
Re: Ikea Vaasaan?
« Reply #361 on: 23. 05. 2009 21:09 »

On hienoa että vertaillaan hintoja, olisi kuitenkin paljon tärkeämpää osata vertailla tuotteita keskenään, ei hintoja.
Mosse sekä Mersu alkavat samalla kirjaimella, kummassakin on 4 pyörää, ratti jne.


Aivan. Mutta Mersua ja Ladaa ei voikaan verrata toisiinsa, millään mittarilla. Mutta moni vertailee esim. Mersua ja BMW:ä, vaikka suurin osa komponenteista on saman valmistajan tekemiä. Siitä huolimatta moni vannoo Mersun nimeen, vaikka se onkin sijoittonut jo monta vuotta kuluttajatutkimuksissa BMW:n jälkeen.
Näin on sitten helppo mennä vanhojen meriittien mukaan ja hylätä kaikki uusi.

Kun on kysymys huonekaluista, niin henkilökohtaisesti minulla on vaikea ymmärtää, miten laatu vaikuttaa joskus itse käyttötarkoitukseen. Voidaanhan esim. kaapinovet tehdä vaikka umpiteräksestä, mutta miten se vaikuttaa päivittäiseen käyttöön? Ja vaikka se kiikkutuoli olisi laadultaan ikuinen, niin tarkoittaako se sitä, että sinun on sitten kiikuttava siinä koko elämäsi?

Toinen asia on vanhasta tavarasta eroon pääsy. Yleensä se on kaatopaikka, vaikka kysymyksessä olisi umpipuusta tehty kirjahylly. Ei voi auttaa asiaa, vaikka kohdalle sattuisi kuinka laadukas (aikoinaan) oleva hylly. Se on vanha, painava, epämoderni ja yleensä vielä rumakin uuteen kotiin. Kuinka moni nuori perii nykään vanhempiensa huonekalut? Ei kukaan. Kyllä ne kuskataan kaatopaikalle, ellei kirpputori nappaa.

Miksi siis sijoittaa kalliiseen Ylilaatuun?

Mutta takaisin tuohon jaloilla äänestämiseen. Vaikka Ikea pystytäisi tavaratalonsa mihin, niin kauppa käy. Heidän tuotteilleen on kysyntää. Tämä kieltämisessä tulee lähinnä mieleen se vanha länneleffa, jossa ratsastivat rautatietä pakoon, kunnes edessä oli meri.

Meillä kahdella on yksi suuri ero, en osaa ostaa uutta paskaa.
Jos ostan ostan yleensä tavaroita jotka ovat vanhoja, mieluiten noin +100v tiedän niitä ostaessani niiden kestäneen jo kauan.
Tiedän myös että esineen ostaessani se tulee kestämään vielä vähintäni elinikäni
Niissä on kulumaa sekä käytönjälkeä.
Siihen saa ja tulee lisää kulumaa, se ei kuitenkaan laske ostokseni arvoa.
Kun jotain roudaat kotiisi Ikeasta on sen myyntiarvo välittömästi noin 0€, käyttöarvo, no se on käyttäjäkohtainen.
Tuo ajokkivertaus et ehkä sisäistänyt sen logiikkaa, uusin autoni on vm-90, enkä oikein edes osaa laskea autojeni määrää.
Tiedän kuitenkin että joka päivälle on itselläni auto jolla voin liikkua.
Uuden auton hankinta ei ole mitenkään perusteltavissa, Tapiokin varmaan yhtynee asiaan jos järjellä ajattelee.



Eric Sardinas

  • Guest
Re: Ikea Vaasaan?
« Reply #362 on: 23. 05. 2009 22:10 »

Meillä kahdella on yksi suuri ero, en osaa ostaa uutta paskaa.

Itse asiassa ostan paljonkin hyvää tavaraa. Esim. työkaluissa en mielelläni säästä. Hyvälaatuinen hylsysatsi kestää koko elämän, kun taas huonossa on hetken kuluttua monta pyöreää hylsyä laatikossa...
Mutta työkaluissakin pitää optimoida. Kannattaako esim. ostaa akkukäyttöisten porakoneiden Rolls Royce, jos tarvitset sitä vain kasataksesi Ikean keittiön? Itse ostin sen kaikkein halvimman juuri siihen tarkoitukseen ja laskin, että jos se kestää, niin voin heittää sillä huoletta vaikka vesilintua remontin jälkeen. Mutta tuolla se on latauksessa vieläkin ja käytän sitä usein. Siis se kaikkein halvin kone on kestänyt yllättävän kauan, vaikka olisi ehkä kannattanut sijoittaa kunnon koneeseen, joka olisi maksanut kaksi-kolme kertaa enemmän. Kumpiko olisi ollut järkevämpää?

Quote
Jos ostan ostan yleensä tavaroita jotka ovat vanhoja, mieluiten noin +100v tiedän niitä ostaessani niiden kestäneen jo kauan.

Mutta miten usein ostat niin vanhaa kamaa? Yleensäkin, miten usein ostat vanhoja huonekaluja? Ja miten usein ajattelet, miten kauan niiden tulee kestää? Henkilökohtaisesti lasken, että ne kestävät niin kauan, kun asun siinä asunnossa. Jos muutan, niin osa seuraa mukana, kun taas osa saa kyytiä. Silloin on ikävää, jos ne kyytiä saaneet huonekalut ovat maksaneet paljon, koska ei niistä kuitenkaan mitään saa myymällä. Hyvä jos kirpputori ottaa vastaan.

Mutta tämähän on tietenkin myös henkilökohtaista. Moni kuskaa uskollisesti samoja kamoja muuttaessa, kun taas jollekin toiselle muutto merkitsee myös uusintaa kalustuksessa. Minä olen yleensä aina pannut koko kämpän uusiksi. Tapetoinut, maalannut ja kalustanut ja mukaan on kelvannut harvoin ne vanhat vehkeet. Enkä tarkoita nyt Ikean huonekaluja, sillä en ole ollut koskaan mikään vannoutunut Ikean kanta-asiakas.

Quote
Kun jotain roudaat kotiisi Ikeasta on sen myyntiarvo välittömästi noin 0€, käyttöarvo, no se on käyttäjäkohtainen.

Tämähän ei ole tietenkään totta, vaan se riippuu mitä olet myymässä ja miten taitava olet myymään. itselläni oli esim. 10 vuotta Ikean sänky. Maksoin siitä muistaakseni n. 500 euroa kun ostin sen. Myin sen sitten ilmoituksella 50 eurolla ja olin erittäin tyytyväinen. Ei tarvinnut kuskata itse kaatopaikalle ja sain vielä siitä rahaakin. Mutta ymmärrän mitä tarkoitat, jotain vanhaa huojuvaa hyllyä ei edes kannata yrittää myydä. Mutta sama se on myös muiden huonekalujen kanssa. Jos ovat kunnossa, niin niistä saattaa saada säkällä jotain. Mutta todennäköisesti seuraava osoite on kaatopaikka, ellei kukaan hae pois ilmaiseksi.

Quote
Uuden auton hankinta ei ole mitenkään perusteltavissa,


itse en taas niin perusta enää vanhoista autoista. Ei ole yksinkertaisesti aikaa, eikä haluja ruuvailla, ruuvailla ja ruuvailla niiden kanssa.

AD

  • Guest
Re: Ikea Vaasaan?
« Reply #363 on: 23. 05. 2009 22:10 »
Erkki ja allekirjoittanut eivät ehkä puhu täysin samaa kieltä, oletan että löydämme Erkin kera yhteisen kielen, täällä on käsittääkseni turha vääntää asioista joista ei löydy järkeä ilman naamakontaktia, aloite on heitetty.

Offline Tapio Osala

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 3634
    • View Profile
    • http://TapioOsala.com
Re: Ikea Vaasaan?
« Reply #364 on: 23. 05. 2009 23:11 »
]

itse en taas niin perusta enää vanhoista autoista. Ei ole yksinkertaisesti aikaa, eikä haluja ruuvailla, ruuvailla ja ruuvailla niiden kanssa.
Jos tekisit vähemmän työtä, et vaihtaisi huonekaluja niin usein, ajelisit vanhalla autolla NIIN silloin sinulla olisi aikaa vaikka viedä suomalaista työtä tekevälle EI-merkkikorjaamolle.

En syö banaaneja tai ulkomaalaisia hedelmiä. Miksi sitä kysyt? Yhdessä mainoksessakin sanottiin "Monkeys eat bananas". Siihen mainokseen uskoin.
 
Autoni on ulkomaista tekoa (VW-79) ja Macin veroista tietokonetta ei Suomessa värkätä. Se maksoi vähintään tuplaten PC:hen verrattuna mutta on PALJON parempi ja kestänee paljon kauemmin.
Joten en minäkään pelkillä kotimaan tavaroilla tule toimeen.

Uusia huonekaluja ostelen  harvoin, vanhoja useammin C Lindholm on hyvä kauppa!)

Organisoin erästä OK-remppaa Maalahdessa. Kaikki kamat ja tarvikeet tilaisin tietysti mainiosta paikallisesta kaupasta. Muutenhan se kauppa panisi kiinni, jos niiltä ei mitään ostaisi. Maalaiskaupasta sai myös jääkaappi-pakastimen toimitettuna illalla ovelle asti. Voi olla että olisi voinut saada halvemmalla kun olisi itse hakenut jostain ja kuskannut itse?

Kriittinen kuluttaja katsoo paljon muutakin kuin hintaa. Se katsoo tuotteen eilnkaarta, eettisyyttä, paikallisuutta, ekologista jalanjälkeä yms.

Kriittinen kuluttaja ei välttämättä edes uusi keittiötään vaan käyttää vanhaa ja korjaa/maalaa/vaihtaa helat/ovet. Mainoksen uhri vaihtaa vanha kokopuiset keittönkaapit uusiin lastulevykaappeihin. Kuinka kaun olit onnellisempi saatuasi halvalla Ikean keittiönkaapit? Viikon- kuukauden? Minkä tuntihinnan laskit omalle vaivannäöllesi?

Kyllä kuluttajaa on yksinkertaista ja kannattavaa vetää höplästä. Uusia tarpeita on helppo mainonnalla luotavilla mielikuvilla luoda. Näin tämä meidän markkinataloutemme pyörii. Valtion tärkein vero on ALV.

Ihannekansalainen on se joka tekee hurjasti työtä, tienaa paljon ja kuluttaa paljon.

 
 

Eric Sardinas

  • Guest
Re: Ikea Vaasaan?
« Reply #365 on: 24. 05. 2009 00:12 »

Jos tekisit vähemmän työtä, et vaihtaisi huonekaluja niin usein, ajelisit vanhalla autolla NIIN silloin sinulla olisi aikaa vaikka viedä suomalaista työtä tekevälle EI-merkkikorjaamolle.


Mitä vähemmän teet töitä, sitä enemmän kulutat huonekaluja kotona...

Vanhaa autoa joutuu aina ruuvailemaan, varsinkin jos sitä käyttää. Ymmärtääkseni sinulla on vanha jenkki. Minullakin on ollut monta sellaista, mutta aikansa kutakin. Nyt käytän autoa välttämättömiin menoihin. Ajan työmatkat, käymme ostoksilla ja kuskaan tyttöä jalkapalloharjoituksiin ja matseihin. Ei siis ole juuri enää aikaa ruuvailuun, eikä rehellisesti sanottuna halujakaan.
Auto ei minulla pääse myöskään vanhenemaan niin paljon, että joutuisin itse miettimään, mihin vien sen huoltoon. Työntantajani ohjaa tässä, koska minulla on virka-auto.

Quote
En syö banaaneja tai ulkomaalaisia hedelmiä. Miksi sitä kysyt? Yhdessä mainoksessakin sanottiin "Monkeys eat bananas". Siihen mainokseen uskoin.

Tuli vain tässä mieleeni, kun eräs ääni moitti tänään radiossa banaania maailman turhimmaksi hedelmäksi! En ole koskaan tullut ajatelleeksi, mutta mikä ralli tämä banaanibisnes on ja jopa tunnetuimmat ympäristön puolestapuhujat tekevät sitä banaani kädessä!
 
Quote
Autoni on ulkomaista tekoa (VW-79)


Mistähän olen saanut sen käsityksen, että suosit amerikkalaista autoa??

Quote
ja Macin veroista tietokonetta ei Suomessa värkätä. Se maksoi vähintään tuplaten PC:hen verrattuna mutta on PALJON parempi ja kestänee paljon kauemmin.
Joten en minäkään pelkillä kotimaan tavaroilla tule toimeen.

Tämä kotikoneeni on nyt 10 vuotta vanha PC. Ja hyvin on pelannut. Olen vaihtanut siihen virtalähteen, laatikon, kovalevyn ja emolevyn. Vaihdoin myös yhdessä vaiheessa näytön ja näppäimistön.... Sellaistahan se on näiden kanssa :-)  Alkuperäistä on vain kovalevy, joka on vielä paikollaan, tosin kytkemättä.

Quote
Uusia huonekaluja ostelen  harvoin, vanhoja useammin C Lindholm on hyvä kauppa!)

Samoin. Viimeisen 15 vuoden aikana olemme uusineet keittiön. Muuten ollaan menty enemmänkin siivoten vanhaa ulos, kuin ostaen uutta sisään.

Quote
Kriittinen kuluttaja katsoo paljon muutakin kuin hintaa. Se katsoo tuotteen eilnkaarta, eettisyyttä, paikallisuutta, ekologista jalanjälkeä yms.

Totta kai. Esim. meidän Ikealta ostettu keittiö tulee kestämään varmasti niin kauan kuin me haluamme. Jos taas olisimme valinneet jonkun erikoisliikkeen keittiön, niin tulos olisi ollut sama.
Paikallisuudesta sen verran, että totta kai. Mutta myös tämän paikallisuuden tulee pystyä pysymään ajan hermolla, eikä luottaa vain siihen, että samat asiakkaat palaavat kerta toisensa jälkeen. Se nyt vain ei enää toimi niin, vaan tämän päivän kuluttaja toimii eri tavalla. Ne paikalliset, jotka ovat tämän oivaltaneet, ovat yhä hengissä ja jopa vielä menestyvät.

Näin myös musiikissa.
Joskus aikoinaan joku äkkäsi itsestään soivan pianon.
Mitä tapahtui?
Pianistit nostivat metelin ja he maalasivat kuvia, joiden mukaan kaikki pianistit olisivat poissa kuvioista muutaman vuoden sisällä.
Mitä tapahtui?
Pianisteja tuli lisää ja kaikki hyvät pianistit selvisivät hengissä.
Sen jälkeen tuli radio.
Mitä tapahtui?
Kaikki paasasivat, että orkestereiden elinkaari loppui kuin seinään.
Kävikö näin? Ei. Orkestereiden määrä kasvoi räjähdysmäisesti.
Sitten joku keksi magnetofonin.
Ja taas tehtiin kuolemaa ja tällä kertaa artistit.
Ja taas sama juttu, ne parhaimmat selvisivät hengissä.

Näin se on jatkunut joka alalla. Jos on mitä myydä ja jos pystyy kilpailemaan, niin myös pärjää.

Quote
Kriittinen kuluttaja ei välttämättä edes uusi keittiötään vaan käyttää vanhaa ja korjaa/maalaa/vaihtaa helat/ovet.


Ja lopputulos on usein yhtä kallis/halpa, kuin olisi vaihtanut uudet. Ja kuitenkin sinulla on sitten ne vanhat, epämodernit kaapit keittiössä.
Mutta kyllä, keittiön voi uusia osittain myös maalaamalla, mutta yleensä se tehdään kerran, pari. Sitten onkin tapahtunut jo niin paljon toimivuudessa, ettei ole mieltä enää viilata sitä vanhaa. Esim. me poistimme täysin alakaapit ja korvasimme ne laatikoilla.

Quote
Mainoksen uhri vaihtaa vanha kokopuiset keittönkaapit uusiin lastulevykaappeihin


Mainoksen uhri ajattelee harvoin, mitä kuoren alla on. Jos materiaali tuntuu jysyltä ja toimivalta, niin mitä väliä sillä on, onko se lastulevyä, umpikoivua, vai umpiterästä? Hinta, toimivuus ja materiaalin soveltuvuus itse asiaan ratkaisee.
Sitäpaitsi, kumpiko rasittaa ympäristöä enemmän, lastulevystä tehty keittiö, vai umpikoivusta tehty?
Sääliksi käy myös umpikoivusta tehtyjä, laadukkaita ja aikoinaan kalliita huonekaluja, jotka päätyvät kaatopaikalle, kun asunnossa asuva vanha ihminen kuolee.

Quote
Kuinka kaun olit onnellisempi saatuasi halvalla Ikean keittiönkaapit?


En oikein ymmärrä tätä kysymystä. Keittiö ei ole minulle mikään onnen mitta. Päivittäinen elämä tosin helpottui paljon, kun keittiön toimivuus saatiin paikoilleen. Ikean keittiönkaappien hyvä hinta teki myös sen, että pystyimme siijoittamaan parempiin koneisiin ja myös tämä lisäsi keittiön toimivuutta. Myöskin vaimoni on erittäin tyytyväinen.
Meidän elämässämme on toki paljon muitakin onnen aiheita, kuin joku keittiö :-)

Quote
Viikon- kuukauden? Minkä tuntihinnan laskit omalle vaivannäöllesi?

Kuukausi. Minkä tuntihinnan lasket vaivannäöellesi, kun siivoat kotonasi? Entä jos vaihdat hehkulampun? En ymmärrä tätä kysymystä. Jokainen ihminen nakertaa jossain määrin oman asuntonsa kanssa. Joillekin tämä on jopa elämän tärkein asia. Ihan samalla tavalla kuin vanha volkkari jollekin toiselle.
Silloin kun tekee itselleen, niin kannattaa harvoin muuntaa omaa aikaansa rahaksi.

Quote
Kyllä kuluttajaa on yksinkertaista ja kannattavaa vetää höplästä. Uusia tarpeita on helppo mainonnalla luotavilla mielikuvilla luoda.


Tällä ei liene kuitenkaan mitään tekemistä Ikean kanssa. Sillä vaikka kaikki mainonta lopetettaisiin ja terroristit räjäyttäisivät kaikki Ikean tavaratalot, niin ihmisten into ja uusimisen halu oman kotinsa kalustukseen ei loppuisi kuitenkaan. Onhan ihminen kehittänyt omaa asumistaan jo ammoisista ajoista lähtien. Silloinkin, kun mainoksia ei vielä ollut.
Henkilökohtaisesti en mennyt missään vaiheessa mainoksien mukana, vaan kävin katsomassa, mitä oli tarjolla.

Quote
Ihannekansalainen on se joka tekee hurjasti työtä, tienaa paljon ja kuluttaa paljon

Näinhän se taitaa olla. Mutta missä mentäisiin, jos kaikki tekisivät vain vähän töitä, tienaisivat vain vähän, eivätkä kuluttaisi? Eikös tällainen järjestelmä tässä kaatunut jokin aika sitten?


Offline Tapio Osala

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 3634
    • View Profile
    • http://TapioOsala.com
Re: Ikea Vaasaan?
« Reply #366 on: 24. 05. 2009 07:07 »

Quote
Ihannekansalainen on se joka tekee hurjasti työtä, tienaa paljon ja kuluttaa paljon

Näinhän se taitaa olla. Mutta missä mentäisiin, jos kaikki tekisivät vain vähän töitä, tienaisivat vain vähän, eivätkä kuluttaisi? Eikös tällainen järjestelmä tässä kaatunut jokin aika sitten?


Meillä saattaisi olla enemmän AIKAA toisillemme, lapsillemme. Tehdä jotain itse. Oma tekeminen juuri tuo onnellisuutta (FLOW). Monet tekevät liikaa palkkatyötä (voidakseen kuluttaa enemmän) terveytensä ja ihmissuhteidensa kustannuksella.

Työtä ja kulutusta ihannoimattomia yhteiskuntia on ollut ja on vieläkin. Amerikan alkuperäiskansoilla taisi olla aika onnelliset olot ennen eurooppalaisten maihinnousua. Pohjois-Amerikan intiaanit eivät tainneet jättää lainkaan ekologisia jalanjälkiä vaan elivät kestävässä taloudessa. Heidät opetettiin sitten kuluttamaan alkoholia eikä kukaan kai väitä, että he siitä tulivat onnellisemmaksi.

Meidän länsimainen kristillis-juutalaiseen kulttuuriperintöön nojaava järjestelmämme perustuu (järjettömään) kulutukseen mutta kyllä sitä osataan kommunistisessa Kiinassakin.

"Vähemmän roinaa - enemmän aikaa" taisi olla erään puolueen slogan vaaleissa. Hyvin sanottu.
« Last Edit: 24. 05. 2009 11:11 by Tapio Osala »

Jack

  • Guest
Re: Ikea Vaasaan?
« Reply #367 on: 24. 05. 2009 07:07 »
 
Mistähän olen saanut sen käsityksen, että suosit amerikkalaista autoa??

                   Luulen, ettet ole päivittänyt tietojasi.

Offline Pentti Suksi

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 2215
    • View Profile
    • Email
Re: Ikea Vaasaan?
« Reply #368 on: 24. 05. 2009 09:09 »
Onkohan tämä ruotsalainen Eric Sardinas Ikean palkkaama mainosmies, ei tämä enää selvity?

Kelle nämä mainokset menee perille, kenelle ei. Osoita jotasormella niin katso: kolme sormea osoittaa itseen päin.

Sitten selvennyksen vuoksi, olet itse hyvässä matkassa ehtoo puolelle. Minä en ole milläänlailla ulkona
elämästä, vaan hyvin osallistuva ihminen.

Koiraa en kusettele kun sellaista en omista, kirjahylly on viisi vuotta vanha. Paapalta perittyä ei ole mitään. Että voit nuo ilkeilysi johon sinulla tavattoman  kova viehätys. Minä olen tarpeekseni saanut sinun solvailemisesta, että se kyllä yhden ihmisen osalle riitää. Eipä näytä ruotsi opettavan sivistyneitä tapoja.

Pentti Suksi
« Last Edit: 24. 05. 2009 20:08 by Pentti Suksi »

Eric Sardinas

  • Guest
Re: Ikea Vaasaan?
« Reply #369 on: 24. 05. 2009 19:07 »
Onkohan tämä ruotsalainen Eric Sardinas Ikean palkkaama mainosmies, ei tämä enää selvity?

Joko olet Pentti valinnut kankaan uuteen hameeseesi?

Olet luvannut jo monta kertaa pysyä poissa tästä keskustelusta, mutta aina vain ottaa kipeää.
Otsikon nimi on Ikea Vaasaan ja silloin ainakin minun logiikkani mukaan tässä keskustelussa myös puhutaan Ikeasta, Ikean tuotteista Ikeasta Vaasassa.

Vai olenko ymmärtänyt jotain väärin?

Eikö jo ole taas pian jonkun boikotin aika? Pitkästä aikaa?

Offline kamaroudari1

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 977
  • Gender: Male
    • View Profile
    • Email
Re: Ikea Vaasaan?
« Reply #370 on: 24. 05. 2009 20:08 »
Toivottavasti  Iivari noteeraa Ericin epätoivoisen sinnikkään tuotekehujen kampanjan.

Eric Sardinas

  • Guest
Re: Ikea Vaasaan?
« Reply #371 on: 24. 05. 2009 20:08 »
Toivottavasti  Iivari noteeraa Ericin epätoivoisen sinnikkään tuotekehujen kampanjan.

Olenkin miettinyt tässä kuumeisesti, että miten riistäisin itseltäni hengen siinä tapauksessa, jos Vaasaan ei tulekaan Ikeaa?

Offline Pentti Suksi

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 2215
    • View Profile
    • Email
Re: Ikea Vaasaan?
« Reply #372 on: 24. 05. 2009 20:08 »
En ole skottlantilainen.

Opettele nyt nettikeskustelussa jonkinlaisia käytöstapoja. Kuvittelet olevasi sankari
haukkumalla silmittömällä raivolla toisia. On olemassa nettietiketti ja sitä pitää noudattaa.
Ei tämä ole mitään keskustelua, että menet jatkuvasti  henkilökohtaisuuksiin. Muista, se joka keskustelussa menee henkilökohtaisuuksiin, on aina hävinnyt osapuoli.Eli tunnustaa depatissa tappionsa. Ei ole enää argumentteja. Ihmettelen sitä,
että ruotsalaisena määräilet, mitä täällä suomessa saa tehdä ja mitä ei. Me keskustellaan suomalaisina IKEASTA EIKÄ MINUN VANHUUDESTANI.
Minulle on aivan saman tekevää tuleeko tänne ikeaa vai ei. Se ei ole minulle elämän eikä kuoleman kysymys.

Pentti Suksi

Offline kamaroudari1

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 977
  • Gender: Male
    • View Profile
    • Email
Re: Ikea Vaasaan?
« Reply #373 on: 24. 05. 2009 20:08 »
Toivottavasti  Iivari noteeraa Ericin epätoivoisen sinnikkään tuotekehujen kampanjan.

Olenkin miettinyt tässä kuumeisesti, että miten riistäisin itseltäni hengen siinä tapauksessa, jos Vaasaan ei tulekaan Ikeaa?

Jos nyt et kumminkaan noin epätoivoiseksi lankeaisi. Jos ei Ikea tulisikaan, niin tuskin ne jo täällä olevat kauppiaat repisivät hiuksiaan ja tunikkaansa.

Eric Sardinas

  • Guest
Re: Ikea Vaasaan?
« Reply #374 on: 24. 05. 2009 20:08 »
En ole skottlantilainen.

Opettele nyt nettikeskustelussa jonkinlaisia käytöstapoja. Kuvittelet olevasi sankari
haukkumalla silmittömällä raivolla toisia. On olemassa nettietiketti ja sitä pitää noudattaa.
Ei tämä ole mitään keskustelua, että menet jatkuvasti  henkilökohtaisuuksiin. Muista, se joka keskustelussa menee henkilökohtaisuuksiin, on aina hävinnyt osapuoli.Eli tunnustaa depatissa tappionsa. Ei ole enää argumentteja. Ihmettelen sitä,
että ruotsalaisena määräilet, mitä täällä suomessa saa tehdä ja mitä ei. Me keskustellaan suomalaisina IKEASTA EIKÄ MINUN VANHUUDESTANI.
Minulle on aivan saman tekevää tuleeko tänne ikeaa vai ei. Se ei ole minulle elämän eikä kuoleman kysymys.

Pentti Suksi


Enemmän minä vaasalainen olen kuin sinä Pentti. Etkös sinä ole syntynytkin jossain junttilassa, Vaasan ulkopuolella?

Alat taas Pentti epätoivoiselle linjalle. Milloin sanomasi voi ottaa todesta, kun silloin, kun et ole putsaillut niitä tekijänkoikeuksien :-) varjolla pois, ne näyttävät tällaisilta:


Tämä on hyvästijättö nimimerkeille, kiitos kuitenkin seurasta.

Pentti Suksi




Tämän keskustelu minun osaltani saa riittää, en ole kantaani muuttanut. Niin hyviä argumentteja ei ole täällä esitetty.

Pentti Suksi



Ystäväällisesti

Pentti Suksi

jk. olkoon tämä asia tästä, minä en vastaile huuteluihin enempää, niihin minä olen jo allerginen.

Olet nyt taas Pentti julistanut tämän linjan, jossa mennään henkilökohtaisuuksiin maustaen ja tiedät varmasti, ettei minulla oli mitään syytä väistellä sinua. Olet myös osoittanut sen, ettei sinulle voi antaa tietoja luottamuksella, vaan supiset ne ompelukerhossa eteenpäin. Noh, tiesin tämän jo ennen kuin minulle se kerrottiin. Mutta olet taas valinnut linjan, joten nauti kesästä!

Sinulle ei ole oikeastaan mitään asiaa tähän keskusteluun, koska et edes Ikeaa tarvitse. Mitä se sinulle kuuluu, jos Vaasaan tulee Ikea? Osta jurvalaista umpipuuta vaikka kattoon.

Eric Sardinas

  • Guest
Re: Ikea Vaasaan?
« Reply #375 on: 24. 05. 2009 21:09 »

Meillä saattaisi olla enemmän AIKAA toisillemme, lapsillemme. Tehdä jotain itse. Oma tekeminen juuri tuo onnellisuutta (FLOW). Monet tekevät liikaa palkkatyötä (voidakseen kuluttaa enemmän) terveytensä ja ihmissuhteidensa kustannuksella.

Periaatteessa ihan ok. Mutta myös oman kodin rakentaminen ja sisustaminen on jotain, johon koko perhe voi osallistua. Ei yhdessä olo ole vain sitä, että istutaan naamat vastakkain ja juodaan teetä.

Palkkatyö on lähes jokaiselle meistä pakkotilanne. Eikä siinä ole mitään pahaa. Olen ainakin ollut panevinani merkille, etteivät he, jolla on varaa olla tekemättä, löydä onneaan välttämättä siitä joutenolosta. Pikemminkin päinvastoin - kun on liikaa aikaa, niin ennättää usein voimaan pahoin muiden tekemisistä!

Tänä päivänä puhutaan tosin yhä suuremmassa mitassa tasapainosta työn ja vapaa-ajan välillä. Ja tämä onkin mielestäni se oikea linja. Mutta kumpikaan asia näistä ei sulje sitä toista pois.

Quote
"Vähemmän roinaa - enemmän aikaa" taisi olla erään puolueen slogan vaaleissa. Hyvin sanottu.

No en tiedä. Ei tuo roina nyt niin ihmisten elämää dominoi. Joillakin on vain sellainen kuva, että "kaikki muut" juoksevat kaman ja mammonan perässä, eikä läheskään aina panna edes merkille, miten vähän nämä asiat niin monelle merkitsevät. Jos katsoo esim. normaaleja lapsiperheitä, niin ei se roina mitenkään erikoisesti heidän elämäänsä dominoi.

Mutta jos palataan taas näihin huonekaluihin. Panin nimittäin merkille, että vanhat keittiönkaapit oli päällystettyä pahvia. Siis huonompilaatuisempaa materiaalia, kuin Ikean valmistamat. Siitä huolimatta ne olivat vielä ehjät (tai ehkä monessa vaiheessa korjatut). Ja elinkaarelle tuli meidän tapauksessamme päätös 40 vuoden käytön jälkeen (talo on sen ikäinen). Tietenkin olisimme voineet hioa ja maalata ne taas, mutta siitä huolimatta emme olisi saaneet keittiöstä maalilla paremmin toimivaa - tarkoituksemme kun ei ollut tehdä hienoa kettiötä, vaan toimiva. Mutta kyllä siitä tulee yleensä myös nätti, kun asennetaan uutta.
Emme esim. suosi alakaappeja. Ne ovat todellä epäkäytännöllisiä. Se mitä tarvitset, on aina siellä syvällä ja joudut purkamaan puolet kaapin sisällöstä aina ensin ulos. Tänä päivänä nämä alakaapit ovat lähes kokonaan pois ja korvattu laatikoilla.
 
Lisäksi vanhan tyylin mukaan tehtiin sellaisia tulitikkulaatikon kokoisia lokeroita, joihin sai laittaa veitset ja haarukat. Ja niitä sitten kolmessa, neljässä kerroksessa. Järjetöntä. Nyt riittää, kun kiskaisee yhden laatikon auki, ja edessä on kaikki heti kerralla.

Minusta siinä ei ole mitään vikaa, jos tekee keittiön käytöstä mukavampaa sijoittamalla hieman modernimpaan. Voihan sitä autoonkin tehdä halutessaan kaikki remontit lattialla maaten, mutta kyllä jokainen järkevä hankkii jonkunlaisen nosturin, jos aikoo tehdä sitä vähänkin enemmän. Näin myös keittiössä - siellähän normaali perhe heiluu enemmän tai vähemmän joka päivä!

Offline Timo Rintamäki

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 1386
    • View Profile
Re: Ikea Vaasaan?
« Reply #376 on: 25. 05. 2009 18:06 »
Kunnalle julkisia työpaikkoja tehtailevat puoluejäsenet heikentävät kunnan  taloutta ja kykyä tuottaa olennaisia julkisia palveluja.

Rosvokoplan jäseniä lisäämällä ei lisätä tuloja vaan suuremman ryöstösaaliin tarvetta.

On rosvokopla ja sitten kaikki rosvot etsivät kiivaasti rosvokoplan jäseniltä sitä otettavaa rahaa. Ajatus johtaa siihen, että pitää ryöstää joku ja sitten ryöstetään valtio, mutta mistä valtio ryöstää rahat. Toiselta valtiolta. Sitten oltaisiinkin jo sodassa. Eiköhän paras malli ole, että kunnan talouden perusta on yksityinen sektori, jolta voi kantaa veroa.

No, johahan oli sosiaalidemokraattinen julistus. Tuohon ei Lipponen eikä Pukkilakaan pystyisi.

Sosialidemokraateista löytyy Halonenkin ja Tuomiojakin, jotka tiettävästi ovat kovia leninistejä. Kummallinen puolue.

Quote
Julkiselta sektorilta saadut veroeurot ovat kaupungin kassan kannalta aivan yhtä arvokkaita kuin yksityiseltäkin. Raha ei haise.

Kaupunki maksaa palkan viranhaltijalle. Puolet palkasta kaupunki verottaa takaisin ja puolet viranhaltija käyttää ulkomaisiin tuotteisiin. Tarkoittaa, että kaupungin palkkamäärärahat pienevät joka kuukausi puolella. Mitä kaupunki tekee. Myy ulkomaille kaupungin palveluja, tuotteita ja luonnonvaroja paikatakseen erotuksen.

Quote
Julkisen sektorin raha muuttuu yksityiseksi kun palveluita ostetaan eikä tuoteta itse (dementia/päivähoito/asvaltointi yms).

Sinä lainaat minulta rahaa ja minä haluan lainan takaisin ja joudun antamaan sinulle jonkin itse ostamani tavaran, jotta saan sinulta rahani takaisin.

Quote
Jos julkisen sektorin veroeurot olisivat jotenkin arvottomampia niin miksi sitten kaupungin työtekijöiden toivotaan asuvan Vaasassa.

Varmaankin siksi, että kaupunki saisi pidättää omaa rahaansa takaisin niin ettei se mene naapurikuntaan.

Quote
Julkisella sektorilla työskentelee ja sen työntekijät makselevat iloisesti kunnallisveroja kassaamme, esim. Lääninhallitus, Hallinto-oikeus, Hovioikeus, poliisi, Käräjäoikeudet, Tulli, Ilmailuhallitus, Merivartiosto, Sotilasläänin esikunta, Keskussairaala. Itse asiassa 2. aste ja AMK ovat myös muun kuin kunnan kustantamia.

Sitten rosvot keksivät huippuidean, perustetaan palvelu ja pakotetaan ne maksamaan.

Quote
Kunta voisi kyllä teoriassa pärjätä ihan mukavasti vaikka siellä ei asuisi yhtään "yksityisellä" sektorilla olevaa veronmaksajaa.

Eli kunnanrosvot rosvoavat valtionrosvoja, jotka ovat rosvonneet sen rahan jostain.
 
Ilmeisesti tässä tarkoitetaan, että kunta pärjäisi pelkillä valtionosuuksilla, valtion virastoilla ja niiden arvon perusteella perittävällä kiinteistöverolla ja valtion virkailijoilla, joiden palkat maksaa valtio ja kunnallisverot saa asuinkunta. Kunta varmaankin saisi tuloa myymällä palvelua valtiolle. Mistähän se valtio saisi budjettirahansa, varmaankin verottamalla valtion ja kuntien virkailijoilta jo budjetissaan ollutta rahaa takaisin. Valtiolla pitäisi olla rutkasti luonnonvaroja tasapainottaakseen ulkomaantuontia, koska aina ulkomailta ostettaessa katoaa ulkomaille valtion rahaa, jota pitää vastaavasti hankkia takaisin myymällä luonnonvaroja.

Entäs, jos luonnonvaroja ei ole, ainoaksi vaihtoehdoksi jää kansalaisten luovuus, jota ei varmaankaan inspiroi virkapalkkaluokitus.

Käsittääkseni luovuutta ja palveluja inspiroi laskelmat paljonko rahaa voi tienata myymällä luovuutensa tuloksia ja palveluja, joka sitten tuottaa verotettavaa tuloa, jonka kunta ja valtio voi käyttää maksaakseen julkisen hallinnon asiantuntijoiden palkat eli kunnan palkanmaksukyvyn perusta on yksityisen sektorin työntekijältä verotetut tulot.

Quote
Kunnan verotuloista tulee lisäksi aikamoinen siivu muualta kuin asukkaidensa ansiotuloista perityistä kunnallisveroista.

Tarkoitetaankohan tässä yhteisöveroa ja kiinteistöveroa ja kunnan palvelujen myymistä.
« Last Edit: 25. 05. 2009 20:08 by Timo Rintamäki »

Vierailija

  • Guest
Re: Ikea Vaasaan?
« Reply #377 on: 25. 05. 2009 19:07 »
Kunnan verotuloista tulee lisäksi aikamoinen siivu muualta kuin asukkaidensa ansiotuloista perityistä kunnallisveroista.

Kerro tasta siivusta tarkat numerot. Pienia on silakat joulukaloiksi!!!!!!!!!!!!!

Offline Jorma Kivimäki

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 2826
    • View Profile
    • Email
Re: Ikea Vaasaan?
« Reply #378 on: 25. 05. 2009 20:08 »

No, johahan oli sosiaalidemokraattinen julistus. Tuohon ei Lipponen eikä Pukkilakaan pystyisi.

Sosialidemokraateista löytyy Halonenkin ja Tuomiojakin, jotka tiettävästi ovat kovia leninistejä. Kummallinen puolue.
Koettakaa nyt pysyä tässä kohtaa edes vähän asiassa. Rintamäen julistuksista ei nyt saa tekemälläkään muut kuin Osala tarkoitushakuisesti sosialidemokraattista. Rintamäen asiana on sitten yrittää pistää paremmaksi, huonolla ala-arvoisella kommentilla. Olisiko liikaa pyytää noinkin kokeneilta keskustelijoilta jonkinlaista asiallisuutta ?

Offline Tapio Osala

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 3634
    • View Profile
    • http://TapioOsala.com
Re: Ikea Vaasaan?
« Reply #379 on: 26. 05. 2009 00:12 »
Kunnan verotuloista tulee lisäksi aikamoinen siivu muualta kuin asukkaidensa ansiotuloista perityistä kunnallisveroista.

Kerro tasta siivusta tarkat numerot. Pienia on silakat joulukaloiksi!!!!!!!!!!!!!

Kuntamme tuloista n 70 % on verotuloja, loput maksutuloja (=palvelujen myyntiä).

Tuosta verotulokakusta n 10 % (12?) on yhteisöveroa ja pari prosenttia kiinteistöveroa.

Valtionosuuksien määrää en nyt osaa tähän hätään arvoida (ne taitaa olla Vaasan budjetissa tulopuolella ja niillä kustannetut palvelut taas menopuolella, joten ne kaikki tietysti käytetään, eli ovat talouden tasapainon kanssa neutraaleja.). Kokonaismenoista laskettuna siis kunnallisveron osuuden täytyy olla alle puolet?

Eli tarkemmin ilmaistuna olisi pitänyt sanoa
"Kunnan menoista rahoitetaan suuri osa muualta kuin asukkaidensa ansiotuloista perityistä kunnallisverotuloista."


Offline Tapio Osala

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 3634
    • View Profile
    • http://TapioOsala.com
Re: Ikea Vaasaan?
« Reply #380 on: 26. 05. 2009 07:07 »

No, johahan oli sosiaalidemokraattinen julistus. Tuohon ei Lipponen eikä Pukkilakaan pystyisi.

Sosialidemokraateista löytyy Halonenkin ja Tuomiojakin, jotka tiettävästi ovat kovia leninistejä. Kummallinen puolue.
Koettakaa nyt pysyä tässä kohtaa edes vähän asiassa. Rintamäen julistuksista ei nyt saa tekemälläkään muut kuin Osala tarkoitushakuisesti sosialidemokraattista. Rintamäen asiana on sitten yrittää pistää paremmaksi, huonolla ala-arvoisella kommentilla. Olisiko liikaa pyytää noinkin kokeneilta keskustelijoilta jonkinlaista asiallisuutta ?

Minulta meni tuossa sekaisin Kivi ja Rinta. Pyydän anteeksi. Joskus on vaikea erottaa uusliberaalia (Rintamäki?/oikeistolaista (Lipponen, Rauhala, Pukkila?)ja demaria.

En nyt pidä tätäkään Kivimäen minuun kohdistamaa kirjoitusta kovin asiallisena:
Quote
Mutta, mutta - edellisen vastaukseni pääasiallinen pointti oli se, etten olisi uskonut sinulta noin pehmoista ja populistista lähestymistapaa (vastaus 99) vähän kaikkiin esille ottamiisi asioihin. Pidin sitä melkoisena hurskasteluna.
Nyt panit vielä paremmaksi täysin ala-arvoisilla kysymyksilläsi. Tiedät itsekin vastaukset myös nyt edellä esittämiisi kysymyksiin. Miksi siis kysyt ?  Antaaksesi kuvan, että vasemmistolaiset ovat jotenkin vähemmän demokraattisia kuin muut ? Täysin tarkoitushakuista ja halpahintaista sinulta. Mutta ei se mitään, kuva sinusta poliitikkona näköjään täydentyy koko ajan. Joku on joskus sanonut, että vihreät ovat vasemmistopopulisteja ja perussuomalaiset oikeistopopulisteja. Lieneekö tuo sanoja sittenkin ollut oikeassa ?

Minulla ei henkilökohtaisesti ärsytä mikään muu kuin tämä populistinen ja joidenkin piirien sympatioita keräävä tyylisi käsitellä näitä asioita.

Offline Jorma Kivimäki

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 2826
    • View Profile
    • Email
Re: Ikea Vaasaan?
« Reply #381 on: 26. 05. 2009 08:08 »
Osalalle:
Tokihan minäkin osaan asiattomasti ja populistisesti kirjoittaa. En kuitenkaan tietääkseni ole vielä kertaakaan ollut aloitteen tekijä, kuten sinä aika monastikin.  Muun muassa tässä, kun sanoit Rintamäen kirjoitusta sosialidemokraattiseksi. Joskus näihin on vain tuntuu ainoalta vaihtoehdolta vastata ikään kuin samalla tasolla ja tyylillä kirjoittaen.
Myös Pukkilasta ja Rauhalasta täällä jatkuvasti kirjoittaminen tiettyyn sävyyn kuuluu sinulta hieman samaan kategoriian, kun varsin hyvin tiedät etteivät he täällä kirjoittele. Takana lienee jonkinlaista kaunaa.
 
Syytit vasemmistoa Kekkosen valinnasta presidentiksi poikkeuslailla vuonna 1973. Poikkeuslaki hyväksyttiin kuitenkin eduskunnassa äänin 170–28.
Quote
Olisivatko demarimme ja vasurimme (edes ne samat tyypit jotja edellleen ovat mukana vaikuttamassa ja tällaisia hankkeita ajoivat) tänäänkin valmiita säätämään sensuurilakeja jos joku ulkovalta niin vaatisi?
Olisivatko he yhä valmiita ohittamaan perustuslain ja valitsemaan ulkovallan niin sitä toivoessa vaikkapa porvarin pressaksi?

Tuo lainaamasi kohta oli vastaus yllä olevaan asiattomaan heittoosi.
« Last Edit: 26. 05. 2009 08:08 by Jorma Kivimäki »

Offline Tapio Osala

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 3634
    • View Profile
    • http://TapioOsala.com
Re: Ikea Vaasaan?
« Reply #382 on: 26. 05. 2009 09:09 »
Osalalle:
Tokihan minäkin osaan asiattomasti ja populistisesti kirjoittaa. En kuitenkaan tietääkseni ole vielä kertaakaan ollut aloitteen tekijä, kuten sinä aika monastikin.  Muun muassa tässä, kun sanoit Rintamäen kirjoitusta sosialidemokraattiseksi. Joskus näihin on vain tuntuu ainoalta vaihtoehdolta vastata ikään kuin samalla tasolla ja tyylillä kirjoittaen.
Myös Pukkilasta ja Rauhalasta täällä jatkuvasti kirjoittaminen tiettyyn sävyyn kuuluu sinulta hieman samaan kategoriian, kun varsin hyvin tiedät etteivät he täällä kirjoittele. Takana lienee jonkinlaista kaunaa.
 
Syytit vasemmistoa Kekkosen valinnasta presidentiksi poikkeuslailla vuonna 1973. Poikkeuslaki hyväksyttiin kuitenkin eduskunnassa äänin 170–28.
Quote
Olisivatko demarimme ja vasurimme (edes ne samat tyypit jotja edellleen ovat mukana vaikuttamassa ja tällaisia hankkeita ajoivat) tänäänkin valmiita säätämään sensuurilakeja jos joku ulkovalta niin vaatisi?
Olisivatko he yhä valmiita ohittamaan perustuslain ja valitsemaan ulkovallan niin sitä toivoessa vaikkapa porvarin pressaksi?

Tuo lainaamasi kohta oli vastaus yllä olevaan asiattomaan heittoosi.

Eivät Rauhala ja Pukkila mitenkään häpeä tai peittele oikeistolaisuuttaan. Ei minulla mitään kaunaa heitä kojhtaan ole, päinvastoin.

Oli se nyt vähän eri asia kun vasemmisto valitsi porvari-pressan ilman vaaleja kuin, että vaikkapa kepliaset saivait oman pressan jatkamaan noin vaivattomaksi. Ei demarit varmaan kovasti vastaan panisi jos Haloselle esitettäisiin jatkoaikaa noin vaan.
Tuo Rintamäen luuleminen demariksi oli vahinko, jonka jo tuolla aikaisemmin oikaisin. Mutta sinänsä on demareissa sellainen kirjo vasemmisto-oikeisto-akselilla että väärinkäsitykset sinänsä olisivat hyvinkin mahdollisia.
Jos vaikka siteeraisi joidenkin valtuutettujen puheenvuoroja ja sitten arvuuttellisi kertomatta mihinkä puolueeseen näiden esittäjä kuuluisi, voisi saada hämmästyttäviä vastauksia.

Offline Jorma Kivimäki

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 2826
    • View Profile
    • Email
Re: Ikea Vaasaan?
« Reply #383 on: 26. 05. 2009 10:10 »
Teillä vihreillä tuntuu olevan demareiden sisäinen sijoittuminen vasemmisto-oikeisto akselilla ryhmässä paremmin kuin demareilla itsellään ?  Anna Swanljungkin tuolla jossain vaiheessa osasi jakaa ryhmän kahteen kastiin, vaikka suuri osa valtuutetuista oli vielä tuossa vaiheessa uusia.  Teillä on ilmeisesti omat kriteerit tässä jaottelussa. Itse en vastaavaa jakoa allekirjoita ja taatusti tunnen nämä henkilöt teitä paremmin.
En menisi Annan tapaan meidän kh: n henkilöitäkään poliittisesti jakamaan. Molemmat esim. olivat vahvasti ryhmässä tämän uuden yhteistyön kannalla. Muutenkin riippuu kovasti asiasta mistä puhutaan, mihin kukakin poliittisessa kentässä sijoittuu. Kunnallispolitiikassa on tosiaan paljon asioita, joista puheenvuoroja kuuntelemalla ei voi päätellä puoluekantaa. Tässä olen samaa mieltä. Mutta kyllä siellä on myös asioita, joista sen voi tehdä.

En muuten usko, että vahingossa Rintamäkeä demariksi luulit. Sen verran tiiviisti täällä osallistut, että luulisi sinun muidenkin kirjoituksia lukevan. Jopa samassa vasemmistopuolueet ketjussa ennen sinua hän avoimesti halveksii vasemmistopuolueita. Missä on tässä asiassa rehellisyytesi ?

Offline Tapio Osala

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 3634
    • View Profile
    • http://TapioOsala.com
Re: Ikea Vaasaan?
« Reply #384 on: 26. 05. 2009 10:10 »

En muuten usko, että vahingossa Rintamäkeä demariksi luulit. Sen verran tiiviisti täällä osallistut, että luulisi sinun muidenkin kirjoituksia lukevan. Jopa samassa vasemmistopuolueet ketjussa ennen sinua hän avoimesti halveksii vasemmistopuolueita. Missä on tässä asiassa rehellisyytesi ?

Kuten jo aikaisemmin totesin niin minulta meni Kivimäki ja Rintamäki sekaisin. Kumpaakaan en ole tavannut niin noin saattaa käydä. Pyydän anteeksi sekaannusta.

Offline Jorma Kivimäki

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 2826
    • View Profile
    • Email
Re: Ikea Vaasaan?
« Reply #385 on: 26. 05. 2009 12:12 »
Minulta meni tuossa sekaisin Kivi ja Rinta. Pyydän anteeksi. Joskus on vaikea erottaa uusliberaalia (Rintamäki?/oikeistolaista (Lipponen, Rauhala, Pukkila?)ja demaria.
Tuo edellisessä vastauksessasi viittaat kuitenkin siihen, että erehdys tuli muista kuin samasta sukunimen loppuosasta. Ehkä se sitten oli vain taas sitä pientä nälvimisen halua, joka vei tuolloin anteeksipyynnöltä pohjan.
Luettuani alkuperäisen viestisi, uskon kuitenkin että näin saattoi käydä. Hyväksyn siis omalta osaltani anteeksipyyntösi. Eipä sitä tiedä vaikka jossain vaiheessa tavattaisiinkin, pari hyvää tilaisuuttakin on jo ollut.

Eric Sardinas

  • Guest
Re: Ikea Vaasaan?
« Reply #386 on: 26. 05. 2009 15:03 »
Mainosmiehistä puheenollen, saksassahan on myös Ikean tavarataloja. Ja siitä kiva, että sieltä pysyi ostamaan Kallen kaviaaria ja Absolut Vodkaa.
Noh, näin ne saksalaiset mainostavat Ikeaa: http://www.youtube.com/watch?v=8I5BGsK5ZAU

Ja onhan näitä: http://www.youtube.com/watch?v=dmOq9DN4Jmo

http://www.youtube.com/watch?v=DLekYTTWNlA

http://www.youtube.com/watch?v=pne3dMiHlb4

http://www.youtube.com/watch?v=dI0vhy3pkwo

Ja klassikko viimeiseksi: http://www.youtube.com/watch?v=YJUsSK2L96w
« Last Edit: 26. 05. 2009 15:03 by Eric Sardinas »

kylanpaa

  • Guest
Re: Ikea Vaasaan?
« Reply #387 on: 01. 06. 2009 11:11 »
Kunnan verotuloista tulee lisäksi aikamoinen siivu muualta kuin asukkaidensa ansiotuloista perityistä kunnallisveroista.

Kerro tasta siivusta tarkat numerot. Pienia on silakat joulukaloiksi!!!!!!!!!!!!!

Kuntamme tuloista n 70 % on verotuloja, loput maksutuloja (=palvelujen myyntiä).

Tuosta verotulokakusta n 10 % (12?) on yhteisöveroa ja pari prosenttia kiinteistöveroa.

Valtionosuuksien määrää en nyt osaa tähän hätään arvoida (ne taitaa olla Vaasan budjetissa tulopuolella ja niillä kustannetut palvelut taas menopuolella, joten ne kaikki tietysti käytetään, eli ovat talouden tasapainon kanssa neutraaleja.). Kokonaismenoista laskettuna siis kunnallisveron osuuden täytyy olla alle puolet?

Eli tarkemmin ilmaistuna olisi pitänyt sanoa
"Kunnan menoista rahoitetaan suuri osa muualta kuin asukkaidensa ansiotuloista perityistä kunnallisverotuloista."


Painota Tapsa oikein: "Kunnan menoista rahoitetaan ylivoimaisen suuri osa asukkaidensa ansiotuloista perityistä kunnallisverotuloista." Sillä painottamalla väärin, koko totuus unohtuu. Tietääkseni tosi pieniä ovat nuo tulot. Kun tuohon puhumaasi prosenttiosuuteen kohdistuu myös suhteessa paljon enemmän kuluja.

Kunnat kun elävät ymmärtääkseni yli 80%:sti asukkaidensa maksamasta kunnallisverosta.

Offline Tapio Osala

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 3634
    • View Profile
    • http://TapioOsala.com
Re: Ikea Vaasaan?
« Reply #388 on: 01. 06. 2009 12:12 »

Eli tarkemmin ilmaistuna olisi pitänyt sanoa
"Kunnan menoista rahoitetaan suuri osa muualta kuin asukkaidensa ansiotuloista perityistä kunnallisverotuloista."


Painota Tapsa oikein: "Kunnan menoista rahoitetaan ylivoimaisen suuri osa asukkaidensa ansiotuloista perityistä kunnallisverotuloista." Sillä painottamalla väärin, koko totuus unohtuu. Tietääkseni tosi pieniä ovat nuo tulot. Kun tuohon puhumaasi prosenttiosuuteen kohdistuu myös suhteessa paljon enemmän kuluja.

Kunnat kun elävät ymmärtääkseni yli 80%:sti asukkaidensa maksamasta kunnallisverosta.

Totuus oli vielä ihmeellisempi:

Vuonna 2007 kuntien tulot koostuivat 59 %:sti muista kuin kunnalisverotulosta!

Verotuloilla katettiin 47 % kuntien menoista  (41% kunnallisvero, 4% yhteisövero, 2% kiinteistövero).
Valtionosuudet 17%
Toimintatulot 27% (myyntitulot 15% maksutulot 5 %, muut 7%)
Lainanotto 5 %
Muu tulot 4%. 


Eli tämä aikaisemmin mutu-tuntumalla vedetty väite pitää mitä parhaimmin paikkansa.
"Kunnan menoista rahoitetaan suuri osa muualta kuin asukkaidensa ansiotuloista perityistä kunnallisverotuloista."

Suurin yksittäinen lähde se toki on mutta n. 60% tulee muualta.
« Last Edit: 01. 06. 2009 12:12 by Tapio Osala »

kylanpaa

  • Guest
Re: Ikea Vaasaan?
« Reply #389 on: 01. 06. 2009 12:12 »
Siirrän tämän keskustelun (ainakin vastaukseni) Kuntien tulevaisuuden näkymät, osioon...

vanki

  • Guest
Re: Ikea Vaasaan?
« Reply #390 on: 01. 06. 2009 18:06 »
Toivottavasti Seinäjoen tarjoama tontti on ikean johdolle mieluisempi kuin vaasan ja mustasaaren rapakot, vain sillä lailla säilyy huonekalukaupat ja nykyiset työpaikat vaasassa, luultavasti S-joki myös kiinnostaa siksi että väestöpohja olisi silloin suurempi kuin täällä rannikolla, jos joku luulee että Ikea tuo paljon työpaikkoja niin väärät ovat luulot takuuvarmasti, miinukselle mennään.
Kuinka kävi Plantagenin ?  ei näytä kovin hyvin käyvän, kukkatori vetää edelleen vai sanoisiko taas.

AD

  • Guest
Re: Ikea Vaasaan?
« Reply #391 on: 01. 06. 2009 18:06 »
Toivottavasti Seinäjoen tarjoama tontti on ikean johdolle mieluisempi kuin vaasan ja mustasaaren rapakot, vain sillä lailla säilyy huonekalukaupat ja nykyiset työpaikat vaasassa, luultavasti S-joki myös kiinnostaa siksi että väestöpohja olisi silloin suurempi kuin täällä rannikolla, jos joku luulee että Ikea tuo paljon työpaikkoja niin väärät ovat luulot takuuvarmasti, miinukselle mennään.
Kuinka kävin Plantagenin ?  ei näytä kovin hyvin käyvän, kukkatori vetää edelleen vai sanoisiko taas.
Mikä ettei Plantagen vedä, liekö syynä hinnat/laatutaso?
Onneksi ainakin omat tuttuni ovat keskimääräistä laatu/hintatietoisempia.

Jack

  • Guest
Re: Ikea Vaasaan?
« Reply #392 on: 01. 06. 2009 19:07 »

Mikä ettei Plantagen vedä, liekö syynä hinnat/laatutaso?
Onneksi ainakin omat tuttuni ovat keskimääräistä laatu/hintatietoisempia.

Hourailetko?

Siellähän on väkeä kuin Vilkkilässä kissoja.

AD

  • Guest
Re: Ikea Vaasaan?
« Reply #393 on: 01. 06. 2009 19:07 »

Mikä ettei Plantagen vedä, liekö syynä hinnat/laatutaso?
Onneksi ainakin omat tuttuni ovat keskimääräistä laatu/hintatietoisempia.

Hourailetko?

Siellähän on väkeä kuin Vilkkilässä kissoja.
Ainakin meidän Viiru juuri ilmoitgti ettei ole moiseen paikkaan matkalla, ja moni muu jo aiemmin tiesi mihin ei ole matkaa tehtävänä, onneksi

kylanpaa

  • Guest
Re: Ikea Vaasaan?
« Reply #394 on: 01. 06. 2009 19:07 »
Kivihaka... Muistaako kukaan Kivihaan aluetta aivan alussa. Oli oikein kansanliike Kivihaan Citymarketin tuloa vastaan. Muistatteko? Miksi? Minäkin soitin radioon, että antakaa nyt ihmeessä niille se tontti, kun kaupunki saa siitä hyvät tulot. Olin varmaan ainut, joka oli asian puolesta. (En muuten ole enää yksin.) Minä olin sitä tukemassa siitä syystä, että kaupunki sai siitä tuloja ja miksi yhtä tulokasta kohdeltaisiin toisin kuin muita, esim. Prismaa ja Euromarkettia.

Vanki ei nyt tiedä mitä puhuu. Ikean tulo tänne (yllättäen) nostaa koko sisustuksen ja muiden sen alankin kauppojen kiinnostavuutta, eli liikevaihtoa. Kun oikein mietit, niin huomaat että saattaneepi pitää paikkansa. (Samaten Bauhaus, tervetuloa!!)

Pääkaupunkiseutu taisteli Ikeaa vastaan muistaakseni noin 15 vuotta. Tonttia ei sitten millään tahtonut Espoosta löytyä. Se oli suuremman luokan kähmintää ja haitantekoa. Kun se viimein löytyi, niin tilastot näyttivätkin aivan ihmeellisen positiivisia lukemia muiden alan kauppojen kohdalta.

Näin on käynyt kaikkien Ikea-kaupunkien kohdalla. Suurin positiivinen esimerkki on varmasti Haaparanta. Jolle Ikean merkitys on ollut kultakaivosta paree. Satun tuntemaan asiaa hieman ja liputankin täysillä Ikean tuloa tälle seudulle!! Tervetuloa!!

PS. Tilastollisesti on myös todistettu sellainen kummajainen, että yleensä muutosta vastustaa suurin osa ihmisistä. Syytä tähän en tiedä, mutta veikkaan tietämättömyyttä ja sitä kautta tulevaa muutoksen pelkoa.

Eric Sardinas

  • Guest
Re: Ikea Vaasaan?
« Reply #395 on: 02. 06. 2009 06:06 »


Näin on käynyt kaikkien Ikea-kaupunkien kohdalla. Suurin positiivinen esimerkki on varmasti Haaparanta. Jolle Ikean merkitys on ollut kultakaivosta paree. Satun tuntemaan asiaa hieman ja liputankin täysillä Ikean tuloa tälle seudulle!! Tervetuloa!!



Minä muistan myös hyvin kun Ikea avattiin Haaparantaan. Jengi jonotti jo aikaisin aamulla oven takana. Ihmiset sanoivat mm. että Ikea avaus Haaparantaa oli positiivisinta, mitä siellä oli tapahtunut vuosiin ja että Ikea antoi muuten niin ankealle paikkakunnalle uskoa tulevaisuuteen! Tavaratalohan työllisti heti 200 työntekijää ja se oli paljon pienessä kaupungissa.

Voisi kuvitella, että suuri tavaratalo Haaparannassa olisi kuin jäähälli Keniassa, mutta siellä on laskettu jopa 3.2 miljoonan Ruotsin kruunun päiväkassoja! Ei siis epäillystäkään, etteikö tavaratalo olisi tullut tarpeeseen.

Lasketaan, että Ikean tulo on luonut Haaparantaan 500 uutta työpaikkaa ja Ikean tulo on houkutellut paikalle paljon muutakin.

http://www.sr.se/cgi-bin/ekot/artikel.asp?Artikel=1684139

Miksei näin voisi käydä siis Vaasassakin??

Muistat varmasti myös kylis tarinat Moskovasta, kuin sinne valmistui Venäjän ensimmäinen tavaratalo. Sehän piti tehdä ensin Moskovan kaupungin rajojen sisäpuolelle, mutta kun halusivat verottaa sitä niin paljon, se tehtiinkin juuri kaupungin rajan ulkopuolelle. Kostivat sitten tämän myöhemmin kun tavaratalo oli valmis - tie tavaratoon, josta Moskova vastasi, ei ollutkaan yllättäen valmis... :-)
Mutta sama juttu siellä, kaikki halukkaat eivät mahtuneet edes sisään.

Tuosta kovasta vastustamisesta tulee muuten mieleen Arto Paasilinnan Onnellinen Mies! Muistatko, siltainsinööri Jaatinen, joka rakensi uuden sillan kylään. Kirkonväki ei hyväksynyt tätä uutta siltaa, vaan käytti sitä vanhaa. Eräänä päivänä kun he sitten ajoivat taas sille vanhalle sillalle, se olikin poissa ja auto katolleen jokeen! Jaatinen oli purkanut sen...

Offline Tapio Osala

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 3634
    • View Profile
    • http://TapioOsala.com
Re: Ikea Vaasaan?
« Reply #396 on: 02. 06. 2009 07:07 »
Kivihaka... Muistaako kukaan Kivihaan aluetta aivan alussa. Oli oikein kansanliike Kivihaan Citymarketin tuloa vastaan. Muistatteko? Miksi?
Pääasiallinen syy vastustukseen oli, että taajamien ulkopuolisista päivättäistavaroita myyvistä automarketeista on erityismääräyksiä ja niiden rakentaminen vaatii kaavamerkinnän. Kivihaan kaava ei sallinut päivittäistavaraa myyvää automarkettia.
Olisi siis pitänyt tehdä kaavamuutos, jota ei tehty vaan myönnettiin "poikkeuslupa".

Laki vaati, että päivittäistavara-automarketin kaavoittamisessa on tehtävä erliaisia selvityksiä, mm. sen sosiaalista vaikutuksista.

CM:n sijoituspäätös tehtiin laittomasti (sen KHO:kin totesi) mutta silti ei päätöstä kumottu.

Eli vastustuksessa oli ennen kaikkea kyse siitä, että menettelytapa (poikkeuslupa) oli valittajien mielstä väärä.

Suomi on siitä erikoinen oikeusvaltio, että täällä oikeuslaitoskin arvottaa tapauksia (esi. CM-Kivihaha, Asuntomessut) ja jos se pitää itse hanketta hyväksyttävänä niin silloin katsellaan lakia ja määräyksiä sormien läpi.

Yleensä keskustojen ulkopuoliset ostosparatiisit (muualla maailmassa, USAssa, Ranskassa..) ovat olleet turmiollisia keskustan ja taajamien palveluille. Suomessa herättiin tähän ja säädetiin erillislaki automarkettien etabloitumisesta, Kivihaassa siitä kuitenkin lipsuttiin.

Joku kaupan työntekijäjärjestö oli muistaakseni tutkituttanut automarkettien työllisyysvaikutukset ja se oli jotenkin niin, että 1 uusi markettyöpaikka vie 2 tai 3 pienemmän myymälän työpaikkaa.
Ne on niitä sosiaalisia vaikutuksia ja vaikutuksia esim. kunnan verotuloihin.

Tavalliset kadun tallaajat eivät yhdyskuntasuunnittelun kauaskantoisia vaikutuksia paljon pohdi vaan: "Kivaa kun Ikea tulee, menen varmaan käymään!" Automarketoiminen on "kehitystä".

Kehitystä se todella on, joka muualla on todettu haitalliseksikin. Joidenkin trendien pitäaikaiset vaikutukset voivat yhdyskuntatieteilijät ennustaa.

Olen itsekin käynyt markkinavoimien saturaatiopisteeseen ohjaamissa kaupungeissa USAssa. Lopputulos oli murheellinen, DownTownissa ei iltaisin uskaltanut jalkaisin liikkua illalla (prostituutiota, huumekauppa, hämäriä kuppiloita), päivällä sielllä oli vain toimistoja.

----

Kun viimeinen yleiskaava-arkktehtimme sammutti valot järkevän yhdyskuntasuunnittelun osastoltamme muutama vuosi sitten, ohjaavat markkinavoimat (=Plantage, Ikea, Prisma, CM, ABC) vapaasti kaavoitustamme.

Vaasalaiset tulevat vuosikymmeniä, sata vuottakin, maksamaan nyt tehdyistä virheistä. Tai niiden korjaaminen tulee ainakin HYVIN kalliksi.

Eric Sardinas

  • Guest
Re: Ikea Vaasaan?
« Reply #397 on: 02. 06. 2009 08:08 »

Tavalliset kadun tallaajat eivät yhdyskuntasuunnittelun kauaskantoisia vaikutuksia paljon pohdi vaan: "Kivaa kun Ikea tulee, menen varmaan käymään!" Automarketoiminen on "kehitystä".



Mutta eivät taida kylän viisaatkaan tätä liiemmin tutkineet, kun on Ikeasta kysymys. En ainakaan ole koskaan pannut merkille. Mitkä siis ovat ne todelliset, Ikean mukanaan tuomat tappiot?

En yhä ymmärrä tuota korttiasi Tapio automarketoinnista. Sillä haettiin ne huonekalut sitten vaikka mistä, niin se tehdään lähes poikkeuksetta autolla. Nyrkksääntönä on, että kukaan ei kanna huonekalujaan käsin, tai hae hevosella. Miten siis Ikea voisi olla tässä joku erikoisen suuri ympäristövihollinen? Itse asiassa, jos aletaan nuukaksi, niin asia voisi olla vaikka toisinpäin. Ikea ottaa vastaan suuria määriä kerralla, yhdellä kuljetuksella, kun taas pikkuliikkeisiin kuskataan joskus jopa sohvaa kerrallaan ja sieltä sitten toimitus asiakkalle yhtä kerrallaan, samalla tavalla kuin Ikealta.

Offline Tapio Osala

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 3634
    • View Profile
    • http://TapioOsala.com
Re: Ikea Vaasaan?
« Reply #398 on: 02. 06. 2009 09:09 »
Ikean tapaisten liikeidoiden globaalit materiaalivirrat ovat varmaan turmiollisia esim. kasvihuoneilmiön vahvistumiselle, verrattuna siihen, että huonekalut tehtäisiin edelleen jurvalisesta puusta ja ajettiin jurvalaisella kuorma-autolla asiakkaan pihaan (auto oli lähtiessä täysi...).

Kehitysoptimismi on vaikea sairaus, biosfäärin kannalta.

Eric Sardinas

  • Guest
Re: Ikea Vaasaan?
« Reply #399 on: 02. 06. 2009 12:12 »
Ikean tapaisten liikeidoiden globaalit materiaalivirrat ovat varmaan turmiollisia esim. kasvihuoneilmiön vahvistumiselle, verrattuna siihen, että huonekalut tehtäisiin edelleen jurvalisesta puusta ja ajettiin jurvalaisella kuorma-autolla asiakkaan pihaan (auto oli lähtiessä täysi...).

Kehitysoptimismi on vaikea sairaus, biosfäärin kannalta.

En uskaltaisi löydä tuosta vetoa. Ikean ympäristöprofiili on koko ajan mennyt parempaan suuntaan. Lisäksi, he tilaavat aina kaikkea paljon kerralla. Itseasiassa uskallan väittää, että näiden yksi kerrallaan nikkaroijien toimintatavat ovat ympäristölle paljon haitallisempia, varsinkin tuossa ylempänä mainitsemassani logistiikassa.

Meidänhän pitää lähteä siitä, että ne huonekalut ostetaan joka tapauksessa.

Kävin muuten saksaamassa tämän Ikean sivulta:

Quote
Kiitos!
Kiitos, että olit vaikuttamassa tuhansien lasten elämään ympäri maailmaa!

Lahjoitimme euron jokaisesta tilaamastasi pehmolelusta, ja yhteensä saimme kokoon 5 386 473 euroa. Nämä varat olemme lahjoittaneet apua tarvitsevien koulunkäyntimahdollisuuksien parantamiseen. Vuodesta 2003 lähtien olemme lahjoittaneet pehmolelukampanjan ansiosta hyvään tarkoitukseen jo yli 16 700 000 euroa.

Ei tämäkään ole mitään hullumpaa.

Minusta sinun on Tapio nyt aika esittää jotain kestävää siitä, mikä Ikean toiminnassa on niin huonoa, verrattuna nykyiseen ei-Ikea tilaan. Siis jotain sellaista, joka kestää tarkastelun todellisessa elämässä.