Informalismin ja fotorealismin edelläkävijänä tunnetulla Esko Tirrosella oli keskeinen rooli Suomen nykytaiteen kansainvälistymisessä ja uudistumisessa 1960-luvulta lähtien.
Vaasassa 10.5.–28.9.2014 nähtävä näyttely Ikuisesti muistoissa esittelee laajasti Tirrosen koko tuotantoa 1950-luvun lopulta 2000-luvulle. Mukana on myös ensimmäistä kertaa yleisön nähtävillä olevia teoksia.
Uransa alussa 1960-luvulla Esko Tirronen oli heti otsikoissa ja mukana kansainvälisissä näyttelyissä. Tirrosen maalaukset herättivät ihastusta ja vihastusta, sillä niissä oli aina jotain uutta ja Suomessa ennennäkemätöntä. Näyttely nostaa esille taiteilijan merkittävimmät kaudet, joista ensimmäinen on varhainen 1960-luvun informalismi ja toinen 1970-luvun foto- tai hyperrealismi. Molemmissa Esko Tirrosen osuus oli hyvin keskeinen.
Tirrosen maalaustyyli oli ajan lämpömittari, joka kertoi mikä milloinkin oli maailmalla nousussa. Informalistiset teokset vaihtuivat fotorealistisiin maalauksiin, joista tunnettuna esimerkkinä ovat aistikkaat ruiskumaalatut naiskuvat. Abstraktista ilmaisustaan hän ei kuitenkaan luopunut. Fotorealistisen tyylin teoksista kansan mieleen ovat jääneet ”Eskon naiset” – silkkeihin kietoutuneet, shortseissa kahlaavat naiset, jotka herättivät niin ikään julkista keskustelua. Useat näistä teoksista olivat esillä Ars-74-näyttelyssä.
Esko Tirronen oli Kymenlaakson alueen nykytaiteilijoista tunnetuimpia. Muistonäyttelyn on tuottanut Kouvolan taidemuseo, josta näyttelykiertue käynnistyi viime syksynä. Kevättalvella 2014näyttely esiteltiin Lönnströmin taidemuseossa Raumalla. Kuntsin modernin taiteen museon jälkeen kokonaisuus jatkaa syksyllä Helsinkiin Amos Andersonin taidemuseoon.
Kuntsin modernin taiteen museossa näyttelyssä nähdään koko Esko Tirrosen taiteellisen tuotannon kaari. Suurin osa teoksista kuuluu Poikilon kokoelmiin, mutta teoksia on saatu lainaan myös suomalaisista taidemuseoista ja yksityiskokoelmista. Näyttelyssä nähdään myös ne viisi teosta kuudesta, jotka olivat esillä vuoden 1962 Venetsian biennaalissa.
Näistä teoksista alkoi informalismi Suomessa. Samantyyliset teokset olivat aiheuttaneet lähes skandaalin ensimmäisessä Ars-61 -näyttelyssä Helsingissä. Näyttelykiertueen aikana nämä maalaukset ovat nyt ensimmäistä kertaa yhtä aikaa esillä Suomessa.
Näyttelyn yhteydessä Poikilo on julkaissut Esko Tirrosen elämää ja taidetta valottavan julkaisun. Esipuheen on kirjoittanut Ateneumin entinen museonjohtaja Soili Sinisalo. Julkaisuun artikkelit ovat kirjoittaneet taitelijan tytär Lumimarja Tirronen, Poikilon amanuenssi ja näyttelyn kuraattori Anna Kaarina Kippola ja Taiteen edistämiskeskuksen erityisasiantuntija Johanna Vuolasto.
Näyttelyssä on kuultavissa harvinainen, Yleisradion vuonna 1966 tekemä haastattelu, jossa toimittaja Jouko Rissa haastatteli taitelijapariskunta Esko Tirrosta ja Ulla Rantasta heidän silloisessa Voikkaan kodissaan. Esko Tirronen kertoo itsestään ja taideopinnoistaan sekä työskentelyprosessistaan. Ulla Rantanen kertoo taiteilijuuden vaatimuksista ja työtavoista sekä teoksen ja katsojan suhteesta.
Myöhäisempänä dokumenttina taiteilijasta näyttelyssä nähdään Etelä-Karjalan taidemuseon tuottama taiteilijahaastattelu vuodelta 1989. Dokumentissa taiteilija kertoo omista työtavoistaan sekä teostensa aiheista ja niiden taustoista.
KUNTSI
Modernin taiteen museo
Sisäsatama, 65100 Vaasa
www.kuntsi.fi
Avoinna: tiistai–sunnuntai 11–17, maanantaisin suljettu.
Pauliina Pääkkönen
Tiedottaja | Informatör