Nii-i...kuinka paljon tämä asia meinaa juurikin asumistuissa ja yms. Yhteiskunnan rahalla ylläpidetään yhtä tai kahta pienempää asuntoa (toista varastona) vaikka niistä on samaan aikaan huutava pula!
Jos sitä rupeis vanhoilla päivillään vaan seurustelemaan, niin saisin keskustayksiön ja muutaman satasen vielä törsöörahaa...
Mua on yhteiskunta (lue:soska) kussu silmään niin monasti, että olis jo aika vähä ottaa takasi, että keritään ees tasoihin tän elämän aikana..
Aikanaan sanoivat puolisolleni, että kun minä olen täysi-ikäinen alkavat ottaa myös minut huomioon laskelmissaan. Luulin jo, että rahaa tulis sit enemmän, kun kerran yhden sijasta meitä syö kaksi... no ei...
Yhteinen vuokraosuutemme kasvoi...samasta asunnosta maksoimme siis yhtäkkiä 500mk/kk enemmän. Olisi pitänyt hälytyskellojen soida, vaan ei, soi kirkonkellot ja astuimme avioliiton auvoiseen satamaan.
Seuraavassa kuussa kysyimme miksi vuokraosuutemme nousi, ja saimme tietää että meillä on 10m2 liian iso asunto, että jos muutamme pienempään, niin ei tuu niin kalliiksi, että saa enemmän asumistukeakin ja kaikkea. No haikeana hyvästelin oman huoneistokohtaisen saunan ja kamat kantoon ja muuttamaan.
Sitten oli asunto normien mukainen, vaan vuokraa maksoimme vieläkin yli 700mk/kk. Verratessani niitä laskelmia tajusin, että se asumistuen nousu menikin ihan kokonaan sitten soskan hyväksi. He maksoivat nimittäin vuokrastani muutaman satasen vähemmän kuin aiemmin.
Monta vuotta sitten vierähti, ja sain aina kuulla kuinka paljon paremmin asiat olisivat, jos opiskelisin jonkin ammatin. En ollut enää niin sinisilmäinen... Niin, olisi pitänyt käydä kouluja ja ottaa opintolainaa jolla olisi pitänyt sitten puolisoa elättää... ehei! Aikanaan puoliso sai duunia ja rupesin opiskelemaan, koska tällöin tulot eivät vaikuttaneet, ja pärjättiin jotenkin ilman lainaa. No, aina parempaan huomiseen uskoen hoidin hommat kotia ja tässä on nyt lopputulos:
En ole oikeutettu mihinkään rahaan, ja se että tuloerot ovat suuret samassa ruokataloudessa vuositolkulla ei ole kovin tasa-arvoista kumpaakaan kohtaan. Tätä ei pidä tulkita niin, että haluaisin saman rahan kotona lojumisesta kuin toinen saa duunista vaan sitä, että jotenkin tuntuu, että minunkin olisi opiskelujen jälkeen aika kantaa lanttini yhteisen elon eteen, vaan kun ei nyt satu töitä olemaan. (Paitsi niitä lehtimyyjän hommia.)
Jälkeenpäin ei kaduta mikään, olen oppinut ottamaan asioista selvää, enkä tosiaan usko mitään tutkimatta hommaa ensin.
Se mikä ei tapa vahvistaa ja nyt osaan varmasti kaikki kiemurat etu- ja takaperin niin, että tästälähin ajattelen aika pitkälle vain omaa lompakkoani. Siitä saavat muut ajatella mitä hyvänsä.
Tässäkin kerrontatyylisessä tekstissä olen tahallisesti kärjistellyt asioita, rahasummatkin muistinvaraisia yms. Ei pidä tarinaa liian vakavasti ottaa vaikka vakava asia tämä onkin. Ja mielelläni keskustelen ennemmin tuosta itse asiasta, kuin omista valinnoistani, koska mennyttä on vaikea jälkeenpäin muuttaa ja eteenpäin ollaan kuitenkin menossa.
Luin
Lapin Kansasta laskelman, että työmarkkinatuen tarveharkinnan poistaminen maksaisi 30 miljoonaa euroa. Mistään ei voi olla olemassa tietoa kuinka paljon tällä hetkellä maksaa, kun maksetaan elatusapuja varattomien vanhempien kohdalla toiselle joka tämän takia asuu toisessa osoitteessa, yksinhuoltajakorotuksia, asumistukia yms.
Jopa nykyinen "Sosiaali- ja terveysministeri Juha Rehula (kesk.) kertoo menneinä vuosina joutuneensa samaan tilanteeseen. Kunnassa työskentelevän vaimon tili ylitti rajan, joten hetken aikaa työtä vailla ollut mies jäi ilman omaa rahaa. "
Tätä en ehkä ihan heti niele, koska: "Työmarkkinatukea saa työmarkkinoille ensi kertaa tuleva, viime ajat työstä poissa ollut tai perus- ja ansiosidonnaisen tuen 500 päivän rajan ylittänyt työtön."
Ei kai Juha Rehula sentään pitkäaikaistyöttömänä ole ollut? Ainakaan hänen CV:nsä ei antanut viitteitä siitä. Jos nimittäin onnistuu saamaan muistaakseni 10kk duunin jostain, saa työttömäksi joutuessa Peruspäivärahaa, johon puolison tulot eivät vaikuta. Peruspäivärahan määrä on sama kuin työmarkkinatuen, mutta sitä voi saada vain tuon 500pvää. Monet työttömäksi jäävät pelkäävät tätä, että tippuvat johonkin kuin kuiluun... itse en ole pitkiä aikoja sieltä vielä pois ollutkaan.
Ei tää niin paha oo kun vois luulla.. vielä se aurinkokin tänne paistaa

MUOK: tulipa pitkä avautuminen.. nyt voin toivottaa kaikille hyvää yötä!