Author Topic: Historiaa  (Read 52427 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline leena_hallasmaa

  • Omalla nimellä
  • Kansalaisaktiivi
  • *
  • Posts: 236
    • View Profile
    • Email
Re: Historiaa
« Reply #80 on: 27. 01. 2006 08:08 »
Olipa kiva linkki. Kysymyksiin rehellisesti vastaamalla voi löytää itsensä poliittisella kartalla joko täysin yllättävästä paikasta tai sitten sieltä, mistä suurin piirtein kuvittelikin. Minulle ei yllätyksiä tullut, vaan oma pisteeni löytyi lähestulkoon keskiöstä.
Leena Hallasmaa
Kaupunginvaltuutettu

Offline Kike_B

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 544
  • Gender: Male
  • Du talar ju latrin som en inföding!
    • View Profile
Re: Historiaa
« Reply #81 on: 27. 01. 2006 09:09 »
Eikö ;-)

Itse olin -4.63 (vasen/oikea) ja -4.92 (soc.lib./auktoritatiivinen).
"There's no monopoly on common sense on either side of the political fence"
- Sting

foliohattu

  • Guest
Re: Historiaa
« Reply #82 on: 27. 01. 2006 12:12 »
minulle kompassi näytti lukemat:

Economic Left/Right: 2.63
Social Libertarian/Authoritarian: -3.69


juhani

  • Guest
Re: Historiaa
« Reply #83 on: 27. 01. 2006 14:02 »
Tänään tulee kuluneeksi 87 vuotta Suomen Työväen Vallankumouksesta

Tänään muistetaan luokkasodassa vakaumuksensa puolesta kaatuneiden tovereiden muistoa. Samalla kunnioittamme niitä tuhansia miehiä ja naisia, jotka 26.1.1918 alkaneessa Suomen Työväen vallankumouksessa olivat rohkeasti työväen asialla. Monet taistelijat uhrasivat silloin kaikkein kalleimpansa — henkensäkin aatteensa puolesta.

Itseään ja oikeuksiaan puolustamaan nousseet Suomen työläiset leimattiin maanpettureiksi. Tällainen syytös sisälsi hirvittävän valheen. Tästä valheesta ...

Voi sinua Reino, kun taas sekotat vellit ja puurot, ehkä pahempaakin. Olihan veljessota suunnaton murhenäytelnä,  ja uhreja on aihetta muistaa, samoin silloin vakaumuksensa puolesta kaatuneita  kunnioittaa.  Paras tapa tehdä niin - ja epäilemättä kaikkien sotaan osallistuneiden ja siitä kärsineiden toive ja testamentti - on ottaa tapahtuneesta opiksi, jotta sama ei enää koskaan toistu.

Sitä varten tapahtumia on kuitenkin muistettava ja analysoitava totuudenmukaisesti ja rehellisesti, mitä et valitettavasti onnistunut kirjoituksessasi tekemään.

Kirjoitat itseään ja oikeuksiaan puolustamaan nousseista työläisistä, vaikka silloiset punaiset kenenkään uhkaamatta itse käynnistivät aseellisen vallankumouksen maan laillista hallitusta vastaan.  Tämän he tekivät vieläpä vieraan vallanpitäjän tuella ja samalla, kun muut suomalaiset taistelivat hankkiakseen itsenäisyyden tuon vallan ikeestä.   Erityisen murheellista ja traagista kaikki mikä seurasi, mutta maanpettureiksi monet punaiset ryhtyivät tai suostuivat itse.

Vakaumuskin on tässä yhteydessä suhteellinen käsite, vaikka sellaisen aidosti elähdyttämiä varmasti oli. Itse vallakumous oli kuitenkin tuontia Venäjältä ja haave työläisten paratiisista ja kommunismin autuudesta sen palkkiona ei vielä ollut paljastunut totuuden irvikuvaksi.  Sellaista vakaumusta kuitenkin kirjaimellisesti saarnattiin ja tyrkytettiin miten vain tehokkaimmaksi uskottiin, vähä ymmärtäen ja vähät välittäen sanoman todenperäisyydestä. Kuulijoiden ja myös enimpien saarnamiesten edellytykset kriittiseen arviointiin olivat minimaaliset. 
On silti syytä huomata, että monilla seuduilla pohjoisessa aatetoverit jättivät mahdottomaan ryhtymättä. Eikä sovi unohtaa, että monet etelässä pakotettiin punakaartiin kuolemanrangaistuksen uhalla. 

Vallankumous ei sanana viittaa järjettömään teurastukseen, mutta sitä se käytännössä on monesti  tarkoittanut, riippumatta siitä onnistuiko eli ei.  Vallankumousta saarnaavien - tai ainakin heidän kuulijoittensa -  tulisi siksi innon ja paatoksen keskelläkin aina muistaa tuo asiansa kääntöpuoli.  Näin siitäkin huolimatta, että sellainen tehokkaasti hillitsee vallankumouksen paloa.

Luokkasodan puuhamiehet eivät muistaneet, olivat kyvyttömiä arvioimaan voittonsa mahdollisuudet  ja johdattivat siten sekä kannattajansa, vastustajansa että kaikki sivullisetkin lupaamansa ihanuuden sijaan hirvittävään karastroofiin.         

Toki oli työläisen asema oli ollut turvaton, mutta niin oli ajan tapaan jokaisen työllään itsensä elättävän tilanne rengistä pikkuvirkamieheen.  Aseellinen vallankumous ei silloinkaan kuitenkaan ollut ainut eikä taatusti paras puhumattakaan edullisin tai järkevin keino parantaa tilannetta, etenkään kun maata jo pitkään oli hallittu parlamenttaarisen monarkian periaattein. 
Tänään kun parlamentarismin keinot ja teho jo jotensakin tunnetaan, ymmärrettäneen  myös paremmin neuvottelun ja sovittelun merkitys.  Juuri luokkasodan ansiosta tiedetään, ettei niin huonoa kompromissiä olekaan, että aseisiin tarttumista sen sijaan kannattaisi edes leikkimielellä  kuvitella.

Surullista huomata, mutta Irakissa samaa asiaa parhaillaan opetellaan.  Opetuskin tullee olemaan sama ja voimme vain toivoa, ettei hinta sielläkin nouse mahdottomiin .

     

CGURU

  • Guest
Re: Historiaa
« Reply #84 on: 27. 01. 2006 19:07 »
- Myös tänä päivänä nurkkaan ajettu ihminen saattaa tehdä, tai ottaa sen, mitä mielestään ei neuvottelemalla saa. Tässä tilanteessa provosointi sopivin agitaattorein voi olla kohtalokasta puolin ja toisin, sekä varsinkin mikäli homma koskee isompia ryhmiä.

Tänä päivänä onneksi mahdollisuuksia, sekä neuvottelukanavia on tarpeeksi, joten esim. kyseiset komu löpinät eivät johda mihinkään, varsinkin kun tuloksista on jo tarpeeksi näyttöä.

Jokaisesta ihmisestä löytyy varmasti osa kommunistia, tai kapitalistia, riippuu vain siitä, miten kysymykset asetellaan. Myöskään tavallinen ihminen ei yleensä ole pyyteetön, eli antaessaan jotain jakoon, haluaa jotain takaisin, sekä mielellään samassa suhteessa, eli antakaa kuninkaille, mikä kuninkaille kuuluu.

Offline Reino Kolmonen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 1396
  • Gender: Male
  • Kansalle voimaa työväenliikkeestä
    • View Profile
    • reino kolmonen
    • Email
Re: Historiaa
« Reply #85 on: 03. 02. 2006 21:09 »
SUNNUNTAIDEBATTI Hesarissa
"Venäjän-vastaisuus vaivaa Nato-keskustelua"

Monet journalistit toimivat Nato-kysymyksessä ristiriitaisesti: samalla kun he vaativat Suomea irrottautumaan kylmän sodan kahleista, he itse ylläpitävät käsitystä idän ja lännen vastakkaisuudesta sekä Venäjän uhasta, kirjoittaa tutkija Juho Rahkonen.
Venäjä on ollut tärkeä taustatekijä suomalaisessa Nato-keskustelussa jo 1990-luvun alusta asti. Taustatekijä nimenomaan siksi, että Natosta puhuttaessa viitataan vain harvoin Suomen ja Venäjän suhteisiin.
     Nato-keskustelua käsittelevän väitöskirjatutkimukseni mukaan maiden välejä käsitellään vain noin viidessä prosentissa viestinten kaikista Nato-jutuista. Kuitenkin Venäjä kummittelee ääneenlausumattomana uhkakuvana varsinkin suurten sanoma- ja aikakauslehtien pääkirjoituksissa ja kolumneissa.
     Suomen viestinten johtopaikkoja hallitsevat enimmäkseen 40–60-vuotiaat miehet, ja heidän ajattelussaan vaikuttavat vielä sodat käyneen sukupolven käsitykset.
     Vuosikymmeniä kestäneen kylmän sodan jäljiltä nämä käsitykset ovat iskostuneet suurten ikäluokkien selkäytimeen niin syvälle, etteivät he itsekään huomaa ajattelutapansa kaavamaisuutta.

Loput löytyy Hesarista
http://www.hs.fi/uutiset/verkko-hesari/artikkeli/1135218543095


Offline Veli Kulta

  • Kokelas
  • *
  • Posts: 35
  • Gender: Male
    • View Profile
    • Email
Re: Historiaa
« Reply #86 on: 03. 02. 2006 21:09 »
Ei kyllä enää jaksa veivata tätä tahkoo, jäi alkusenteille lukeminen, goofbye.... kommunuístisen maailmankatsomuksen saavutukset, jos niitä joskus olikaan.

Offline syntyperainen

  • Kokelas
  • *
  • Posts: 34
    • View Profile
Re: Historiaa
« Reply #87 on: 10. 02. 2006 08:08 »
Lukekaapa Asko Kilpisen kirjoitus PORKKALA-palautettu itsetunto
Sanomalehti  Pohjalainen 10.02.2006.





Offline Reino Kolmonen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 1396
  • Gender: Male
  • Kansalle voimaa työväenliikkeestä
    • View Profile
    • reino kolmonen
    • Email
Re: Historiaa
« Reply #88 on: 10. 02. 2006 19:07 »
Lukekaapa Asko Kilpisen kirjoitus PORKKALA-palautettu itsetunto
Sanomalehti  Pohjalainen 10.02.2006.


Näköjään sotapäällikölläkin on tunteita, mutta aika itsekkäitä sellaisia.

Kyllä Asko Kilpisenkin pitäisi muistaa kenen kanssa Suomi hyökkäsi Neuvostoliittoon.
Varmaan itsetunto meni sen johdosta, että maamme eliitti oli yhteistyössä Saksalaisten Fasistien kanssa. Olivathan maamme sotaanjohtaneet poliitikot ja sotaherrat kansan silmissä sotarikollisia. Mannerheim ei myöskään kestänyt asua enää Suomessa, vaan hän muutti Sveitsiin.
Se on selvää, että Porkkalan palautus paransi sotaherrojen ja oikeistopiirien itsetuntoa.

Mitkä olivat tunteet Lapin kansalla kun Saksalaiset fasistit polttivat Kemin, Rovaniemen ja Kemijärven melkein maan tasalle?

« Last Edit: 10. 02. 2006 21:09 by Reino Kolmonen »

Kissanainen

  • Guest
Re: Historiaa
« Reply #89 on: 10. 02. 2006 21:09 »
Reino hyvä, tämä on avoin kirje Sinulle!
 Minä olen vilpittömästi onnellinen Sinun puolestasi. Olen onnellinen puolestasi sen vuoksi, että saat elää maassa, jossa voit vapaasti ilmaista mielipiteitäsi, jotka kovasti poikkeavat valtiomme virallisesta ulko- ja sisäpoliittisesta linjauksesta. Olen onnellinen puolestasi sen vuoksi, että voit vapaasti harjoittaa yksityisyrittelijäisyyttä verhoutumalla näennäisesti kommunismin verhoon. Ja lopuksi kaikista eniten olen onnellinen puolestasi sen vuoksi, että et ole yksi heistä, jotka lähtivät tästä pahuuden tyyssijasta rakentamaan uutta uljasta sosialistista yhteiskuntaa suuresti ihailemaasi Neuvostoliittoon päätyen lopulta Stalinin vainojen uhrina Siperian joukkohautoihin.

Offline Reino Kolmonen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 1396
  • Gender: Male
  • Kansalle voimaa työväenliikkeestä
    • View Profile
    • reino kolmonen
    • Email
Re: Historiaa
« Reply #90 on: 10. 02. 2006 22:10 »
Reino hyvä, tämä on avoin kirje Sinulle!
 Minä olen vilpittömästi onnellinen Sinun puolestasi. Olen onnellinen puolestasi sen vuoksi, että saat elää maassa, jossa voit vapaasti ilmaista mielipiteitäsi, jotka kovasti poikkeavat valtiomme virallisesta ulko- ja sisäpoliittisesta linjauksesta. Olen onnellinen puolestasi sen vuoksi, että voit vapaasti harjoittaa yksityisyrittelijäisyyttä verhoutumalla näennäisesti kommunismin verhoon. Ja lopuksi kaikista eniten olen onnellinen puolestasi sen vuoksi, että et ole yksi heistä, jotka lähtivät tästä pahuuden tyyssijasta rakentamaan uutta uljasta sosialistista yhteiskuntaa suuresti ihailemaasi Neuvostoliittoon päätyen lopulta Stalinin vainojen uhrina Siperian joukkohautoihin.


Kiitos ja niin olen minäkin ja olisi todella kauheaa, jos maassamme olisi sama meno kuin ennen sotia!
Kommunistinen puolue oli kielletty ja vasta vuoden 1944 jälkeen rauhan sopimuksella se sai toimintavapauden.

Tutustu nyt kissanainen tähän linkkiin, niin näet, että on niitä muitakin, jotka ajattelevat maamme raskaasta historiasta niin kuin se on ollut. Oikeistohan nyt yrittää kovasti vääristää maamme historiaa.

http://www.tuomioja.org/index.php?mainAction=showPage&id=1285

Kissanainen

  • Guest
Re: Historiaa
« Reply #91 on: 10. 02. 2006 22:10 »
Reino, Sinulle Kissanainen Isolla Koolla.

Offline Rinnewood

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 586
  • Gender: Male
    • View Profile
Re: Historiaa
« Reply #92 on: 11. 02. 2006 08:08 »
Jotenkin haluaisin uskotella itselleni että herra Kolmonen kirjoittaa juttunsa tarkoituksella provosoivaan tyyliin ja pilke silmäkulmassa.. Eihän kukaan nyt voi väittää ihan tosissaan että edesmennyt neuvostoliitto olisi joku onnen kultamaa jossa onni ja hyvinvointi kukoistaa..!
;)
Jos Reino laittais vaikka niin puolueettoman kommentin kuin vaikka leipäreseptin niin olisi loppukommenttina varmaan että "neuvostoliitossa se leipäkin sentään maistuu leivälle..!"

Pientä huumoria ja vähemmän tosikkomaisuutta toivoisin tällekin foorumille!
Hyvää päivänjatkoa vaan kaikille tasapuolisesti!!
:)

Offline Reino Kolmonen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 1396
  • Gender: Male
  • Kansalle voimaa työväenliikkeestä
    • View Profile
    • reino kolmonen
    • Email
Re: Historiaa
« Reply #93 on: 11. 02. 2006 08:08 »
Jotenkin haluaisin uskotella itselleni että herra Kolmonen kirjoittaa juttunsa tarkoituksella provosoivaan tyyliin ja pilke silmäkulmassa.. Eihän kukaan nyt voi väittää ihan tosissaan että edesmennyt neuvostoliitto olisi joku onnen kultamaa jossa onni ja hyvinvointi kukoistaa..!
;)
Jos Reino laittais vaikka niin puolueettoman kommentin kuin vaikka leipäreseptin niin olisi loppukommenttina varmaan että "neuvostoliitossa se leipäkin sentään maistuu leivälle..!"

Pientä huumoria ja vähemmän tosikkomaisuutta toivoisin tällekin foorumille!
Hyvää päivänjatkoa vaan kaikille tasapuolisesti!!
:)


Ei varmaankaan Neuvostoliitto ollut mikään paratiisi tai onnen maa, kenellekään. Neuvostoliitto ja sosialismi pitivät yllä hyvää järjestystä tällä ihanalla maapalolla, ei ollut sotia, ei yhteiskunnallisia ongelmia, siinä mitassa kuin nyt on. USA:lainen imperialismi riehuu, niin että ihan hirvittää koska koko maapallo on liekeissä.
Sosialismi oli hyvä vaihtoehto ja on kapitalismille! Se vain nyt epäonnistui. Vika ei ollut järjestelmässä vaan ihmisissä, jotka tekivät raskaita virheitä.

Etelä-Amerikassa on alkanut kukoistamaan sosialismin alku uudelleen. Vasemmistolaisia presidenttejä on jo valittu useassa maassa ja Kuuba on hyvässä yhteistyössä näiden maiden kanssa.
Uuden sosialismin rakentaminen ja alkuun pääseminen vaatii kovaa työtä.

Täällä Suomessakin olisi vasemmiston asetettava seuraaviin eduskuntavaaleihin tavoitteeksi vasemmistolainen hallitus ja poliittinen ohjelma.

Kyllähän Neuvostoliitossa oli kaikilla ihmisillä leipää mutta tämän päivän Venäjällä ei ole, vaan osa ihmiset kerjää leipää karulla, jopa roskalaatikoista.

Huumoria pitää aina olla se on elämän suolaa! Mutta ei nyt tietenkään vain sitä! Siinäkin asiassa pitää olla tasapaino. On opittava ymmärtämään yhteiskunnallisia asioita ja elämää maailmassa.


« Last Edit: 11. 02. 2006 08:08 by Reino Kolmonen »

Offline syntyperainen

  • Kokelas
  • *
  • Posts: 34
    • View Profile
Re: Historiaa
« Reply #94 on: 11. 02. 2006 13:01 »
Lukekaapa Asko Kilpisen kirjoitus PORKKALA-palautettu itsetunto
Sanomalehti  Pohjalainen 10.02.2006.



Kyllä Asko Kilpisenkin pitäisi muistaa kenen kanssa Suomi hyökkäsi Neuvostoliittoon.



Kyllä sinunkin Reino pitäisi muistaa kuka hyökkäsi Suomeen 30.11.1939.
Mutta kun et sitä tunnu muistavan kerronpa sen sinulle taas. Neuvostoliittto hyökkäsi Suomeen 30.11.1939.


Offline Veli Kulta

  • Kokelas
  • *
  • Posts: 35
  • Gender: Male
    • View Profile
    • Email
Re: Historiaa
« Reply #95 on: 12. 02. 2006 10:10 »
Tota, tota, oon nyt lukenut tän aiheen läpi ihan kokonansa. Näyttää siltä ett Kolmosta provosoidaan, koska se säntää refleksinomaisesti jokaista vastausta kohti- kuin raivo härkä konsanaan. Eikö Kolmonen huomaa että tilanne on jo "6-0" ja porukat hassuttaa minkä kerkiää. Säästä itseäs, ihan vaan inhimillisistä syistä tän sanon. En tiedä onko sit muissa topiceissa sama juttu. Näin monesti eri blogeissa näyttää käyvän, eikä tää sitten oo ensimmäinen kerta.

foliohattu

  • Guest
Re: Historiaa
« Reply #96 on: 12. 02. 2006 11:11 »
Quote
Etelä-Amerikassa on alkanut kukoistamaan sosialismin alku uudelleen. Vasemmistolaisia presidenttejä on jo valittu useassa maassa ja Kuuba on hyvässä yhteistyössä näiden maiden kanssa.
Uuden sosialismin rakentaminen ja alkuun pääseminen vaatii kovaa työtä.

Neuvostoliiton hajottua ja kylmän sodan päätyttyä meni moni asia uusiksi Etelä-Amerikassa ja Kaakkois-Aasiassa.

Etelä-Amerikka siirtyi enemmän sosialismin suuntaan kun taas Kaakkois-Aasiassa siirryttiin lähemmäksi vapaata markkinataloutta. Alueiden väliset erot ovat jo tänä päivänä melkoiset. Monissa Etelä-Amerikan maissa on paljon kasvavaa köyhyyttä, rikollisuutta ja korruptiota. Köyhyttä yritetään poistaa nostamalla veroja ja lisäämällä vastikkeettomia tukiaisia. Korruptiota yritetään kitkeä lisäämällä valtion kontrollia ja sääntelyä kaikessa, jolloin lopputuloksena voi olla vain korruption kasvaminen. Etelä-Amerikan maissa elämä on harvoin helppoa ns. tavalliselle ihmiselle. Mikään ei ole varmaa. Moni pelkää poliisia enemmän kuin rikollista.

Kaakkois-Aasiassa talous kasvaa aika ajoin jopa kaksinumeroisilla prosenteilla. Yritykset investoivat, työpaikkoja syntyy, vauraus kasvaa kautta linjan. Vietnam on oiva esimerkki siitä mitä rajojen avaamisella voidaan saada aikaan. 

En minä sitä väitä, että kommunismi olisi kaiken pahan alku ja juuri. On sillä tosin ollut aika heikot näytöt viimeisen sadan vuoden aikana. Samoja virheitä toistetaan uudestaan ja uudestaan joka puolella maapalloa. Kaikki päätyvät samaan lopputulokseen. Ei kai tämä miksikään muutu jos massoihin saadaan iskostettua "lopullinen totuus" propagandan avulla. Kovin harvaa kiinnostaa tutkia eri talous- ja yhteiskuntamalliteorioiden välisiä eroja. Ilmaista lounasta on aina helpompi myydä kuin työntekoa.

Offline Reino Kolmonen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 1396
  • Gender: Male
  • Kansalle voimaa työväenliikkeestä
    • View Profile
    • reino kolmonen
    • Email
Re: Historiaa
« Reply #97 on: 12. 02. 2006 17:05 »
Tota, tota, oon nyt lukenut tän aiheen läpi ihan kokonansa. Näyttää siltä ett Kolmosta provosoidaan, koska se säntää refleksinomaisesti jokaista vastausta kohti- kuin raivo härkä konsanaan. Eikö Kolmonen huomaa että tilanne on jo "6-0" ja porukat hassuttaa minkä kerkiää. Säästä itseäs, ihan vaan inhimillisistä syistä tän sanon. En tiedä onko sit muissa topiceissa sama juttu. Näin monesti eri blogeissa näyttää käyvän, eikä tää sitten oo ensimmäinen kerta.


Oikeistolaisuus näyttää olevan pää ajatusmaailma tässä blokissa

Näillä sivuilla keskustelu on aika yksipuolista kun pääosa keskustelijoista käyttää nimimerkkiä.
Mutta, jos jokainen käyttäisi omaa nimeää, keskusteluun tulisi aivan eri sävy, eikä hassutellustakaan tulisi mitään!
Tämän johdosta asioiden käsittely ei ole kovin uskottavaa ja koko keskustelu meneekin viihteen puolelle.

Ei se, että olen ”häviöllä 6-0” kosketa sitten yhtään minun mielenrauhaa! Sehän on hyvä, että keskusteluun osallistuvat joutuvat nyt ainakin vähäsen miettimään, sitä miten vasemmalla ajatellaan maamme historiasta.

« Last Edit: 12. 02. 2006 17:05 by Reino Kolmonen »

Offline Rinnewood

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 586
  • Gender: Male
    • View Profile
Re: Historiaa
« Reply #98 on: 12. 02. 2006 19:07 »
Tähän asiaan vaikuttaa varmasti sellainenkin sanonta että niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan. Jos kovin räikeitä ja kipakoita juttuja kirjoittaa niin on varmasti odotettavissa vastaavanlaista palautetta, mutta se siitä.

Itse olen kyllä yrittänyt pitää puheenvuoroni sellaisena että voin myös omalla nimelläni seistä sanojeni takana, mutta helposti saattaa tulla tahattomia ylilyöntejä. Minut tuntevat tietävät toki erikoislaatuisen(?) huumorintajuni ja että en minä ilkeyttäni poskea soita! ;) Eikä tarvi edes olla mikään ihmeellinenkään Sherlokki joka henkilöllisyyteni selvittää!!

Puhuttuna aiheena tämä koko juttu olisi helposti mennyt normaalin hyväntahtoisen suunsoiton piikkiin mutta kirjoitettuna asia saakin ihan erilaiset mittasuhteet kun analysoi tekstiä sanasta sanaan..! Reinolle täytyy kyllä antaa täydet pisteet suoraselkäisyydesta oman nimen käytöstä, vaikka en allekirjoitakaan hänen mielipiteitä. Mutta onneksi suomessa on mielipiteen vapaus jota meidän kunkin on hyvä käyttää harkiten ja toisen tuntoja kunnioittaen!

Puskasta kun on tosiaan niin monen helppo huudella ihan mitä vaan!

Kissanainen

  • Guest
Re: Historiaa
« Reply #99 on: 12. 02. 2006 21:09 »
Quote
Tähän asiaan vaikuttaa varmasti sellainenkin sanonta että niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan. Jos kovin räikeitä ja kipakoita juttuja kirjoittaa niin on varmasti odotettavissa vastaavanlaista palautetta, mutta se siitä.

Nojaa, sitten asia on näin: Kylmä siideri tulee kesällä korkatuks!

Offline Reino Kolmonen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 1396
  • Gender: Male
  • Kansalle voimaa työväenliikkeestä
    • View Profile
    • reino kolmonen
    • Email
Re: Historiaa
« Reply #100 on: 20. 02. 2006 20:08 »
Lainaus Yle

Suomen SISÄLLISSODAN rintamataistelujen tappiot ovat paljastuneet selvästi suuremmiksi kuin aiemmin on tiedetty. Tutkija Aapo Roseliuksen selvitys http://www.vnk.fi/vn/liston/vnk.lsp?r=100357&k=fi&old=916
kertoo, että kevään 1918 taisteluissa surmattiin noin 10 500 ihmistä. Määrä on noin 40 % suurempi kuin aiemmissa, pian sodan jälkeen tehdyissä arvioissa.

Saksalaisten apu porvaristolle oli ratkaisevaa ja tuhoisaa punaisille. Saksalaiset tappoivat raasti punaisia ja erityisesti Tampereen taistelut olivat olleet tuhoisia.

Punaisia kaatui 6000 ja valkoisia sotilaita noin 3000.

Aapo Roseliuksen tutkimus
http://www.vnk.fi/tiedostot/pdf/fi/100313.pdf
« Last Edit: 22. 02. 2006 17:05 by Reino Kolmonen »

juhani

  • Guest
Re: Historiaa
« Reply #101 on: 22. 02. 2006 14:02 »
Voi sinua Reino, kun silmälappusi estävät aina vain huomaamasta, että 18 revohka oli suuri kansallinen tragedia, joka eteni kerran alkuun päästyään enemmän sodan kirjoittamattomien lakien kuin yhdenkään sotapäällikön komentojen mukaan.  Tämän kalliiksi tulleen opetuksen luulisi erityiseti jokaisen silloisen ja etenkin nykyisen vasemmistolaisen jo oivaltaneen.

Sisällissodan jälkinäytös olisi ollut paljolti saman kaavan mukainen voittajasta riippumatta.  Vain nimet risteissä olisivat osaltaan vaihtuneet.  Kansakuntana olisimme kuitenkin kaikesta koetusta ja nähdystä päätellen onnistuneet punaisen lipun alla hyvin pajon huonommin.  Eroakin sodan loppunäytöksessä olisi voittajan vaihtuessa varmsti ollut.   Tunnetusti "Veli venäläisen" kiitos kaiken paitsi henkensä kommunismille uhranneille suomalaisille tovereille, oli pelkkä karu niskalaukaus yhteishaudan reunalla.  Voi - ja suureksi onneksemme tarvitsee - vain kuvitella, mikä tuo kiitos olisi tullut venäläisiä vastaan taistelleille.

Paremmin kannataisi haikailla - jos historian muuttamista nyt ylipäätään jälkikäteen kannattaa uneksia -  että kumpa punaisten johtajien joukossa olisi ollut enemmän realisteja ja vähemmän idealisteja. Kumpa hallitusvalta olisi onnistunut vakuuttamaan myös heidät demokratian menetelmien ylivoimaisuudesta ja sisällissodan järjettömyydestä.  Historiasta olisi tullut värittömämpää, mutta ristejä olisi tarvittu paljon vähemmän.

Saksalaisten ja kaiketi myös venäläisten halventaminen on turhaa, sillä molemmat ajoivat asiassa ensisijaiseti omaa kansallista etuaan.  Molemmat olivat ulkopuolisina enemmän ammattisotilaita kuin kiistan osapuolia ja siten vihollisvangeille suomalaisia armollisempia.   

Kaikkein tärkeintä 18 tapahtumista puhuttaessa, on ottaa oppia sekä tapahtuneesta että siihen johtaneista syistä, jotta vältettäisiin enää koskaan aloittamasta kehitystä, joka saattaisi päästää saman paholaisen uudelleen häkistään. 
 
« Last Edit: 01. 03. 2006 13:01 by juhani »

ummikko

  • Guest
Re: Historiaa
« Reply #102 on: 22. 02. 2006 15:03 »

 Voi sua Reino ihmettelen tuota sinun haluasi kaivaa noinkin vanhoja asioita, ymmärtäisin jos sinulla olisi jokin henkilökohtainen tarkoitus EI SIIS POLIITTINEN,mutta kun tuota samaa jankutat.
 Olen toki itse ollut kiinnostunut sen ajan tapahtumista mutta ihan vain sen takia koska minulla ei ole tai en ole edes nähnyt Iso-isääni koskaan saati sitten valokuvaa ja olen kysellyt jos jonkinlaiset arkistot
ym.. mutta ei löydy.
 Olkaamme onnellisia että tilanne on tämä mikä nyt on eikä maalata niitä piruja seinille ja kyllä kait sitä
 muutakin historiaa on olemassa kuin toisen tappaminen ja tykinruokana oleminen.

Offline Reino Kolmonen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 1396
  • Gender: Male
  • Kansalle voimaa työväenliikkeestä
    • View Profile
    • reino kolmonen
    • Email
Vasemmistolaisuus
« Reply #103 on: 05. 03. 2006 08:08 »
Vasemmistoliitolla on nyt mahdollisuus ottaa suuntaa vasempaan

Presidentinvaalien aikaan Niinistö kokoomus ylisti suorassa TV lähetyksessä 12.11.05 vuolaasti Ahtisaarta, Lipposta ja Siimestä. Eli nämä henkilöt ovat edustaneet jokainen oman puolueensa oikeistolaisia, jopa tehneet kokoomuslaista politiikkaa ja heidän vasemmistolaisuus on pelkkää retoriikkaa. Lipposen hallituskausi on todella hyvä esimerkki tästä.
Niinistö totesi olemassa olevan tilanteen SDP:ssä ja vasemmistoliitossa.

Kirjoittelihan Siimes kolumneja myös kokoomuksen Pohjalainen lehteen ja ne kirjoitukset olivat sisällöltään lehden linjaan sopivia. Siimeksellä oli henkilökohtainen tavoite (yritti kylläkin sitä vasemmistoliiton tavoitteeksi mutta epäonnistui) päästä uudelleen ministeriksi ja nykyisenkaltaista politiikkaa toteuttavaan hallitukseen.

Vuosikymmeniä on mennyt vasemmistoliitolta hukkaan olemalla mukana harjoitetussa oikeistolaisessa politiikassa ja aina hallitustasolla asti.
Hallituksen kuntauudistus ajaisi aina vain ahtaamalle kunnat, peruspalveluiden heikentäminen ja saatavuus pahenisi. Nyt jo on maassa 600 000 köyhää ihmistä ja palvelut ovat melkein, joka kunnassa kortilla.

Ihmistä ja puoluetta pitää tarkastella tekojen mukaan, eikä sen mukaan mitä hän puhuu tai julistaa.
Tämän päivän Pohjalaisessa päätoimittaja Markku Mantilakin piti vahvan puolustuspuheen Siimeksen puolesta.

Suvi-Anne Siimes ajoi itsensä ulos puolueestaan oikeistolaisella politiikallaan ja hän jäi totaalisesti yksin eduskuntaryhmässään. Vasemmistolaista puoluetta ei voi johtaa yksin kuin Stalinisti kuvainnollisesti ymmärrettynä. Siimeksellä vain ei ollut asearsenaalia ja valtaa siinä mitassa kuin oli aikoinaan Stalinilla. Vasemmistoliiton osalta on nyt liekanaru katkaistu oikeistokomentoon, vielä kun se saataisiin poikki SDP:n osalta, alkaisi maassa tapahtua.

On todella isoasia, että tähän maahan saadaan vahva vasemmistolainen vastavoima, nykyistä oikeistomenoa on jatkunut jo aivan liian pitkään.
Toisaalta on maailmallakin hyviä esimerkkejä vasemmiston uudesta tulemisesta ja hyvä näin.

juhani

  • Guest
Re: Historiaa
« Reply #104 on: 05. 03. 2006 13:01 »
Voi sinua Reino, kun teorian oppineisuus näyttää yhä estävän sinua oivaltamasta mitä näet.  Se, että vasuriliitto menetti Suvi-Annessa symboolinsa uudelle vuosituhannelle kasvamisesta,  parhaan äänimagneettinsa sekä valttinsa puolueiden väliseen yhteistyöhön, merkitsee selväti aivan muuta kuin maalailemaasi vasemmiston uutta tulemista.  Paljon todennäköisemmältä näyttää vasemmiston uusi meneminen, eikä kukaan asioita ymmärtävä rajojemme sisäpuolella - mahdollisesti museolaitosta lukuunottamatta - taitaisi edes jäädä kaipaamaan.

Kun kuitenin itse näytät näkevän vasemmistolaisuudessa paljon ja ylivoimasta hyvää, niin voisitko nimetä meille muillekin ihailtavaksi ja tavoitteeksi vasemmistolaisen maan jonka kaltaiseksi toivoisit tultavan.

Offline Reino Kolmonen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 1396
  • Gender: Male
  • Kansalle voimaa työväenliikkeestä
    • View Profile
    • reino kolmonen
    • Email
Re: Historiaa
« Reply #105 on: 05. 03. 2006 14:02 »
Kun kuitenin itse näytät näkevän vasemmistolaisuudessa paljon ja ylivoimasta hyvää, niin voisitko nimetä meille muillekin ihailtavaksi ja tavoitteeksi vasemmistolaisen maan jonka kaltaiseksi toivoisit tultavan.


Ennen oli vain yksi malli Neuvostoliitto. Mutta nyt on niin, että jokaisen maan työväenluokan on ihan itse rakennettava ja taisteltava valtansa eteen. Ja hyvä näin, taivaasta ei tule mitään! Ja se minkä eteen olet ihan itse taistellut, et siitä myöskään kovin helposti luovu.
Jokaisen maan työväenluokan on rakennettava omanlaisensa yhteiskunnan. Oleellista siinä on vain se, että valtaa käyttää vasemmisto-työväenluokka.

Ei siis ole mitään yleistä mallia. Kannettu vesi ei pysy kaivossa!


Offline Veli Kulta

  • Kokelas
  • *
  • Posts: 35
  • Gender: Male
    • View Profile
    • Email
Re: Historiaa
« Reply #106 on: 05. 03. 2006 14:02 »
Quote
Oleellista siinä on vain se, että valtaa käyttää vasemmisto-työväenluokka.

Entäs sitte ne muut, jotka eivät kuulu mainitsemaas  luokkaan. Viedäänkö ne liiterin taa ja nappi otsaan vai pakkotyöhön  a la Siperia.

Offline Reino Kolmonen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 1396
  • Gender: Male
  • Kansalle voimaa työväenliikkeestä
    • View Profile
    • reino kolmonen
    • Email
Re: Historiaa
« Reply #107 on: 05. 03. 2006 14:02 »
Quote
Oleellista siinä on vain se, että valtaa käyttää vasemmisto-työväenluokka.

Entäs sitte ne muut, jotka eivät kuulu mainitsemaas  luokkaan. Viedäänkö ne liiterin taa ja nappi otsaan vai pakkotyöhön  a la Siperia.



Niitä ihmisiä on todella vähän, jotka eivät kuulu työväenluokkaan. Toisaalta sitä ei varmaankaan suuriosa itse tiedosta. Sivistyneistö melkein kokonaisuudessa ja jopa pienyrittäjätkin kuuluvat työväenluokkaan.

Todellisia kapitalisteja ja suuryritystenjohtajia on vähän. Eikä heitäkään mihinkään tarvitse viedä ja he kyllä sopeutuvat uuteen valtaan.




Offline Veli Kulta

  • Kokelas
  • *
  • Posts: 35
  • Gender: Male
    • View Profile
    • Email
Re: Historiaa
« Reply #108 on: 05. 03. 2006 18:06 »
Quote
Niitä ihmisiä on todella vähän, jotka eivät kuulu työväenluokkaan. Toisaalta sitä ei varmaankaan suuriosa itse tiedosta. Sivistyneistö melkein kokonaisuudessa ja jopa pienyrittäjätkin kuuluvat työväenluokkaan.

Tarkoittaako tavarits, ett ideologia ei ole eikä saa olla henkilökohtanen valinta et se on ikäänku karma jota on sitte pakko noudattaa.
Mikä on toi sun ajatus kuinka noi muut sopeutetaan. Neukkulan malliin mielisairaalan kautta? Mahtaako niitä toisinajattelijoita olla siellä vielä sopeutettavina vai onko jo päästetty ihmisten ilmoille.

Offline Reino Kolmonen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 1396
  • Gender: Male
  • Kansalle voimaa työväenliikkeestä
    • View Profile
    • reino kolmonen
    • Email
Historiaa Hitleristä
« Reply #109 on: 07. 03. 2006 13:01 »
Saksassa kuvataan komediaa Hitleristä

Saksassa kuvataan kautta aikojen ensimmäistä komediaa Adolf Hitleristä. Mein Führer - Die wircklich wahrste Wahrheit über Adolf Hitler -elokuva on parodia menestyneestä saksalaisfilmistä Perikato, joka kertoo Hitlerin viimeisistä päivistä piiritetyssä Berliinissä tammikuussa 1945.

Toivotaan, että esitys tullaan näyttämään myös Suomessa, olihan maamme niitä harvoja valtioita, jotka olivat yhteistyössä Natsien kanssa.

http://www.yle.fi/uutiset/ulkomaat/oikea/id29456.html

foliohattu

  • Guest
Re: Historiaa
« Reply #110 on: 07. 03. 2006 17:05 »
Quote
Saksassa kuvataan komediaa Hitleristä

Eipä taida tulla nähtäväksemme pariodiaa massamurhaaja Stalinista. Siitä ei taitaisi Suomen taistolaiset ja stalinistit hyväksyä.

juhani

  • Guest
Re: Historiaa
« Reply #111 on: 08. 03. 2006 13:01 »
Hitlerin jo jotenkin tunnemme ja osaamme arvostaa ansioittensa mukaan muunmuassa erinomaisten filmien ansiosta - niin kutkuttavien komedioiden kuin kuristavien murhenäytelmienkin. 

Työtätekevien paratiisin rakentaja, lasten paras ystävä ja vanhusten turva. isä aurinkoinen Stalin ansaitsee vähintäinkin vastaavan vertaiset esitykset ja tulkinnat tekosistaan ja ominaisuuksistaan valkokankaalle.  Ei pelkästään huvin tai tiedon vuoksi, vaan etenkin siksi, että tunnistaisimme nykyiset ja tulevat hengenheimolaisensa.  Jotta ymmärtäisimme vastustaa maailmoja syleilevien ideologioiden houkutukset ja estää niiden ylipappien valtapyrkimykset, ennenkuin se taas kerran olisi liian myöhäistä. 

Onneksemme edellisen kirjoittajan mainitsemilla -laisilla tai -nisteillä hengenheimolaisineen ei ole täällä päätösvaltaa enempää elokuvien teossa kuin esittämisessäkään.  Sopii uskoa, toivoa sekä siihen pyrkiä, ettei koskaan tulekaan.

Offline Reino Kolmonen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 1396
  • Gender: Male
  • Kansalle voimaa työväenliikkeestä
    • View Profile
    • reino kolmonen
    • Email
Sotalapset olivat maamme fasistien uhreja
« Reply #112 on: 20. 03. 2006 21:09 »
Ylen A-piste ohjelmassa tuli maamme sotalapsioperaatiosta vaietut puolet.

Katso video: http://www.yle.fi/yle24/videosali/index.php?a=11&t=1&q=2

Petri

  • Guest
Re: Historiaa
« Reply #113 on: 20. 03. 2006 22:10 »
Tähän sopisi kysymys - tiedätkö mitä eroa on sosialistilla ja kommunistilla? Molempien maailma olisi samanlainen. Kommunisti ottaisi vallan vallankumouksen avulla, mutta sosialisti säätää siitä lain.

Offline opiskelija

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 521
  • Gender: Male
    • View Profile
Re: Historiaa
« Reply #114 on: 20. 03. 2006 22:10 »
Ymmärsinkö ja kuulinko oikein? Aloite tuli Ruotsista ja Ruotsin vasemmistolaiset olivat myös mukana?

Ja illan linkkivinkit :)
Löyty netistä kommunistinen roolipeli.
Super Mario on paljastunut kommunistiksi(wanha).
Uutisointia kiinalaisesta "Learn from Lei Feng"-pelistä (tosin jotkut epäilivät aprillipilaksi).

Besse R. Wisser

  • Guest
Re: Historiaa
« Reply #115 on: 21. 03. 2006 06:06 »
Hah hah, hoh hoh. Hih hih.  Kaikkea sitä keksittää.

Offline opiskelija

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 521
  • Gender: Male
    • View Profile
Re: Historiaa
« Reply #116 on: 21. 03. 2006 19:07 »
Listalta pääsi unohtumaan Smurffien kommunismi (sivustolla ehkä rajoitettu kaista).

Offline Reino Kolmonen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 1396
  • Gender: Male
  • Kansalle voimaa työväenliikkeestä
    • View Profile
    • reino kolmonen
    • Email
Re: Historiaa
« Reply #117 on: 30. 11. 2006 17:05 »
Ulkopuolelta sen näkee missä mennään

Ruotsalaistutkija Henrik Arnstadin mukaan Suomen ulkoministeriö yrittää peitellä totuutta keskitysleireistä ja liitosta natsi-Saksan kanssa. Arnstadin mielestä koko ulkoministeriön olisi parasta osallistua historian peruskurssille.

Ruotsalaisen tutkijan mukaan on historiallinen tosiasia, että Suomi liittoutui ainoana demokratiana vapaa-ehtoisesti natsien kanssa. Suomessa tätä ei haluta tunnustaa, eikä myöskään keskitysleirejä, joilla näännytettiin nälkään tuhansia venäläisiä, myös lapsia, arvioi Arnstad.

On totta, että maamme historiaa on vääristelty useita vuosia. Sotaherroista ja sotasyyllisistä on tehty sankareita. Kyllä voi olla vaikeata nähdä omaa historiaansa. Mutta ulkopuolelta sen näkeekin paremmin.
Ruotsalaistutkija on aivan oikeassa. Näin se vaan on, tosiasioita kun muuksi ei voi muuttaa.

http://www.yle.fi/uutiset/oikea/id48306.html

« Last Edit: 30. 11. 2006 17:05 by Reino Kolmonen »

Offline Into Poika

  • Aktiivi vaikuttaja
  • ****
  • Posts: 324
    • View Profile
Re: Historiaa
« Reply #118 on: 30. 11. 2006 19:07 »
Olen lukenut jostakin lauseen, että "Ainostaan japanilaiset kohtelivät sotavankejaan huonommin kuin suomalaiset. 

Näin vaasalaisena on syytä muistaa, että nykyisin Vanhasta Vaasasta Aikuiskoulutuksen ohi kulkevaa tietä on kutsuttu "Huokausten tieksi". Se nimittäin rakennettiin/korjattiin vankityövoiman avulla.

Paikallinen urbaanilegensa kertoo, etttä ainakin muutama menetti sen ainoansa.
Minäkin kuulun niihin, joiden mielestä  Vaasan Ravirata kuuluu ihmisille.

foliohattu

  • Guest
Re: Historiaa
« Reply #119 on: 01. 12. 2006 08:08 »
Quote
Niitä ihmisiä on todella vähän, jotka eivät kuulu työväenluokkaan. Toisaalta sitä ei varmaankaan suuriosa itse tiedosta. Sivistyneistö melkein kokonaisuudessa ja jopa pienyrittäjätkin kuuluvat työväenluokkaan.

Todellisia kapitalisteja ja suuryritystenjohtajia on vähän. Eikä heitäkään mihinkään tarvitse viedä ja he kyllä sopeutuvat uuteen valtaan.

Olet Reino todennäköisesti tietoinen Ukrainan historiasta ja siitä miten Stalin teurasti neljäsosan koko maan kansasta. Mukana taisi mennä jokunen muukin kuin suuryrityksen johtaja?

Pahimmillaan ukrainalaisia kuoli 25000 päivässä. Noin neljäsosa kaikista maanviljelijöistä menetti henkensä. Uhreja oli yhteensä yli 10000000.

En oikein tiedä miten minun tulisi suhtautua tuohon sinun Neuvostoliiton ja kommunismin ihannointiisi.

Ehkä siihen olisi luontevaa suhtautua samalla tavalla kuin juutalainen suhtautuu uusnatseihin.

http://www.ukrainiangenocide.com/