Author Topic: Historiaa 30 vuoden takaa  (Read 23675 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline herkkoo

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 7433
  • Gender: Male
    • View Profile
    • Email
Re: Historiaa 30 vuoden takaa
« Reply #40 on: 26. 07. 2022 03:03 »
TÄmä oli aika tavallinen näky jos ei nyt ihan kunnan keskustoissa niin missä oli maanottopaikka tai puunlastaus alue lähimaastossa sai ihailla näitä näkymiä varsinkin 70-luvun alkupuolella

Arkiston Helmiä Rattijuoppo Kankaanpäässä 1988

"Täysperävaunullisella tukkirekalla ajanut rattijuoppo aiheutti tuhoa Kankaanpään Keskustassa keväällä 1988."

https://www.youtube.com/watch?v=8sV35tf0OM8

http://192.81.221.236/keskustelut/index.php?topic=4147.msg134016#msg134016
« Last Edit: 26. 07. 2022 04:04 by herkkoo »

Offline herkkoo

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 7433
  • Gender: Male
    • View Profile
    • Email
Re: Historiaa 30 vuoden takaa
« Reply #41 on: 29. 07. 2022 08:08 »
Tästä oli nyt juttua avautuneessa tekniikka-talous jutussa

Seinäjoen lentokentän valot sammuivat 1988 ja pimeästä kuului tömähdys – Yksi Suomen historian pahimmista lentoturmista johtui lukuisista laiminlyönneistä



Tutkinta. Lentäjien tarkka toiminta jää arvoitukseksi, koska onnettomuuskonetta ei ollut varustettu ohjaamoääninauhurilla.

"Kello 7.01 koneesta otettiin radioyhteys Seinäjoen lentokentän lennontiedottajaan. Lentäjät ilmoittivat, että kone oli noin 70 kilometrin etäisyydellä lentokentästä 6 800 jalan (n. 2 100 m) korkeudessa.

Lennontiedottaja ilmoitti kentän säätiedot: lämpötila hieman nollan yläpuolella, sää sumuinen, kiitotienäkyvyys 1 200 metriä tai enemmän sekä pystynäkyvyys 300 jalkaa (n. 90 m).

Noin kymmentä yli seitsemän kone kysyi lennontiedottajalta Vaasan lentoaseman säätilaa. Lennontiedottaja soitti Vaasaan ja ilmoitti sen jälkeen koneelle, että Vaasaan ei sillä hetkellä voinut laskeutua.

Kello 7.12 WW 701 ilmoitti ylittäneensä Seinäjoen lentokentän ulomman NDB-majakan (non-directional beacon), joka sijaitsi noin 6,9 kilometrin päässä kiitotien 32 kynnykseltä.

Pian tämän jälkeen lennontiedottaja ilmoitti koneelle, että lentokentän vaakanäkyvyys oli entisestään heikentynyt. Kone ei vastannut. Lennontiedottaja kysyi koneelta sen paikkaa, mutta ei saanut tähänkään vastausta.

Seuraavaksi Seinäjoen lentokentän valot sammuivat, kuului tömähdys ja lentokentän viereisestä metsästä valonvälähdys. Lentoaseman henkilökunta oletti koneen törmänneen lentokentän lähellä olleeseen voimajohtolinjaan, lennontiedottaja teki hälytyksen ja pelastusmiehistö löysi koneen noin 25 minuutin kuluttua onnettomuudesta.

Onnettomuudessa menehtyi kuusi henkilöä, mukana molemmat lentäjät. Matkustajista kaksi sai vakavia vammoja, neljä selvisi lievillä vammoilla tai vammoitta.

Onnettomuus oli yksi Suomen ilmailuhistorian pahimpia."

https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/seinajoen-lentokentan-valot-sammuivat-1988-ja-pimeasta-kuului-tomahdys-yksi-suomen-historian-pahimmista-lentoturmista-johtui-lukuisista-laiminlyonneista/3b9e9eab-33ee-4235-9406-f3cecf326ec8

Ilmajoen lento-onnettomuus Kolmoskanava 1990 (tv -dx), Aviation accident in Ilmajoki 1988

https://www.youtube.com/watch?v=mnm1ipA1HVs

http://192.81.221.236/keskustelut/index.php?topic=4147.msg134019#msg134019

Ilmajoen lento-onnettomuudessa 1988 kuoli 6 ihmistä loukkaantui vakavasti 6 ja vähemmillä vaurioilla selvityi 6
Koneesta tuhoutui kokonaan ensimmäiset neljä metriä ja ohjaamo taittui koneen alle ja sivulle
Tapahtumahetkellä kentälle ei ollut asennettu tarkkuuslähestymislaitteistoa (ILS). (Asennettiin v.1990)
Koneessa ei ollut lentotallentimia koska niitä ei vaadittu



Wasawingsin lentoturmasta 30 vuotta – tutkijoiden suosittama ilmailuoikeus edelleen perustamatta



"Oy Wasawings Ab:n reittilennolla ollut Embraer 110 EMB-P1 Bandeirante (OH-EBA) tuhoutui lähestymisvaiheessa Seinäjoelle 14.11.1988. Turmasta on kulunut jo 30 vuotta mutta osa tutkijalautakunnan suosituksista on edelleen toteutumatta. Kuusi kuolonuhria vaatineen onnettomuuden taustalla olivat ongelmat lentoyhtiön toiminta- ja turvallisuuskulttuureissa. Tutkijalautakunta havaitsi puutteita myös lentokentän pitäjän sekä viranomaisen toiminnassa.

Wasawingsin lentäjät suunnittelivat lentoa Seinäjoelle Ilmajoen lentokentälle. Määränpäässä oli heikot sääolosuhteet, joka vaikutti lennonsuunnitteluun ja loi yhtiön toimintakulttuurin takia ylimääräisiä paineita. Sumu oli peittänyt osaa Pohjanmaasta ja Ilmajoen lentopaikalla sää oli sumuinen ja kiitotienäkyvyys 1200 m tai enemmän sekä pystynäkyvyys 300 jalkaa.

Kello 7.40 tehdyssä havainnossa meteorologinen näkyvyys oli huonontunut 400 metriin. Kiitotienäkyvyys oli 1200 metriä ja pystynäkyvyydeksi oli arvioitu 200 jalkaa.

Lähestymisen aikana lentäjät eivät noudattaneet mittarilähestymismenetelmää ja jättivät ns. racetrack-kuvion lentämättä ja tekivät suoran lähestymisen. Kuvitellulla loppulähestymislinjalla ohjaajat jättivät alkulähestymiskorkeuden ja laskeutuivat myös minimilaskeutumiskorkeuden alapuolelle vaikka kiitotie- tai lähestymislinjavaloja ei nähty.

 Helsinki-Vantaan lentoasemalta aamulla 14. marraskuuta noussut Wasawingsin lento WW701 tuhoutui maahansyöksyssä hieman aamuseitsemän jälkeen loppulähestymislinjalta sivussa. Ohjaajat olivat juuri ehtineet aloittaa ylösvedon mutta kone vajosi puustoon Ilmajoen lentopaikan läheisyydessä.



Lentokone osui törmäysurallaan noin 40 keskikokoiseen tai isoon puuhun. Niistä noin kymmenen katkesi tai silpoutui ja muista katkesivat latvukset. Ensimmäiset männyt pellon laidassa olivat katkenneet 13–15 m korkeudelta.

 Metsänreunan tiheään puustoon oli leikkautunut siluetti, josta näkyi lentokoneen siipien asento ja potkureiden leikkaamat aukot. Lentokoneen runko pysähtyi vaaka-asentoon 180 m päähän ensimmäisistä puuhuntörmäysjäljistä.

Wasawingsin käytössä oli turmassa tuhoutuneen koneen lisäksi tuolloin yksi Cessna 404 ja kaksi Beech 99 -konetta. Yhtiön lentotoiminnassa oli tämän onnettomuuden lisäksi vuosina 1980–1989 sattunut kaksi lentovauriota ja yksi vakava lento-onnettomuus."

https://www.lentoposti.fi/uutiset/wasawingsin_lentoturmasta_30_vuotta_tutkijoiden_suosittama_ilmailuoikeus_edelleen_perustamatta
https://www.baaa-acro.com/crash/crash-embraer-emb-110p1-bandeirante-ilmajoki-6-killed

"Säätilanne ei mahdollistanut Vaasan ja Kauhavan valintaa varakentiksi. Lähimmät mahdolliset varakentät, joiden säätilanne oli varmasti miehistön tiedossa, olivat Turku ja Pori. Kapteenin viimehetken lisätankkauspäätös viittaa laskennallisesti siihen, että juuri nämä kentät oli päätetty valita varakentiksi. Lisäksi käytettävissä olisivat olleet Ruotsin puolelta Sundsvall ja Uumaja, mutta todennäköisesti miehistöllä ei ollut tietoa näiden kenttien säästä. Kapteeni ei myöskään ottanut yhteyttä päivystävään meteorologiin säätilan tarkemmaksi selvittämiseksi.

Käytettävissä olleet varakentät eivät tarjonneet todellista vaihtoehtoa matkustajien kannalta. Käytännössä hän oli todennäköisesti lähtöpäätöstä tehdessään ajatellut vaihtoehdoksi Vaasaa, jossa oli silloin laskeutumiskelpoinen sää. Varakentälle asetettavia lisäsäävaatimuksiaVaasa ei kuitenkaan täyttänyt, mutta määräkentäksi se olisi kelvannut.

Lähestymisen aloittaminen vallinneessa säässä (noin klo 6.40 tehty havainto ja kunnossapitomestarin ilmoitus sään huononemisesta) oli yhtiön normaali käytännön mukainen päätös.   Loppulähestymisen aloittamiseksi olisi lennontiedottajan ilmoittaman pystynäkyvyyden pitänyt olla vähintään 400 jalkaa. Nyt se oli lennontiedottajan ilmoituksen mukaan 300 jalkaa. Kuitenkin lähestyminen aloitettiin.

Onnettomuudesta hengissä selvinneiden matkustajien toiminta paikannuksen helpottamiseksi(systemaattiset avunhuudot) , toistensa auttaminen koneesta ulos ja ensiavun antamiseksi sekä viranomaisten pelastustoiminnan tukemiseksi oli esimerkillistä. Vaikka ennon alkaessa ei ollut annettu määräysten edellyttämiä pakkotilanneohjeita, matkustajat olivat kiinnittäneet turvavyönsä asianmukaisesti ja he löysivät tiensä koneesta ulos.

Oy Wasawings Ab:n turvallisuuskulttuuria tarkasteltaessa on huomio ilmenneiden turvallisuuspuutteiden ja määrä ystenvastaisen menettelyn ohella kiinnittynyt jatkuviin erimielisyyksiin toimintaympäristön kanssa. Nämä erimielisyydet ovat koskeneet yhteistoimintaa sekä viranomaisten että oman henkilöstön kanssa. Samoin Ilmajoen lentopaikan pitäjään nähden on ollut jatkuvia erimielisyyksiä. Erimielisyyksiä on selvitelty sekä keskinäisinä kiistelyinä että panemalla vireille poliisitutkintoja, oikeudenkäyntejä ja tekemällä ilmiantoja ja kanteluita. Osittain niitä on selvitelty myös julkisuudessa. Sekä riita-, että rikosasioita on edelleen vireillä eri tuomioistuimissa ja välimiesmenettelyssä.
Epätavallisen suuri lento-onnettomuus- ja lentovauriotiheys kuvastavat toiminnan lopputuloksena osaltaan turvallisuuskulttuurin puutteita.

Yhtiön turvallisuuskulttuurin puutteista valvontaviranomaisille tehdyt ilmoitukset ovat yleensä olleet yhtiön työntekijöiden tai entisten työntekijäin tekemiä. Yhtiö on kuitenkin halunnut antaa ulkopuolisille kuvan henkilöstön vahvasta solidaarisuudesta yritystä ja sen johtoa kohtaan. Tätä ovat osoittaneet aiemmin henkilöstön lähettämät adressit valvontaviranomaisille yhtiölle kielteisten seikkojen tultua ilmi.
Huomio kiinnittyy myös siihen, että yhtiö on antanut rikkomuksista viranomaisille ilmoittaneiden työntekijöidensä työsuhteen päättymisen syistä tietoja, jotka poikkeavat olennaisesti työntekijäin omista käsityksistä.

Yhtiön asenteille lentoturvallisuuskysymyksissä on ollut tunnusomaista asioiden oikeudellistaminen. Yhteydenpito valvontaviranomaisiin ongelmien selvittelyssä on tapahtunut monilta osin asianajajien välityksellä."

http://www.onnettomuustutkinta.fi/material/attachments/otkes/tutkintaselostukset/fi/ilmailuonnettomuuksientutkinta/vanhemmattutkintaselostukset/xJmvkRCp5/2_1988L_Tutkintaselostus.pdf
« Last Edit: 29. 07. 2022 09:09 by herkkoo »

Offline herkkoo

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 7433
  • Gender: Male
    • View Profile
    • Email
Re: Historiaa 30 vuoden takaa
« Reply #42 on: 15. 10. 2022 09:09 »
Eddie "Eagle" Edwards "mäkikotka" oli aikansa julkkis Suomessakin

Hei Hulinaa Mäkikotka Eddie Edwards haastattelussa



https://www.youtube.com/watch?v=lCdwBanttOU

http://192.81.221.236/keskustelut/index.php?topic=4147.msg134066#msg134066

Offline herkkoo

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 7433
  • Gender: Male
    • View Profile
    • Email
Re: Historiaa 30 vuoden takaa
« Reply #43 on: 25. 12. 2022 03:03 »
Joulukuun 21 1989 Romanian vihattu kommunistijohtaja syöstiin vallasta
Tyranni Nicolae Ceausescu teloitettiin kolme päivää myöhemmin.
Salainen poliisi Securitate aloitti silmittömän tulituksen.
Ihmiset katolla ja diktaattori kopterissa.

Vaikuttava hetki, kun kesken puheen diktaattori tajuaa, että se oli siinä.

   Visegrád 24
@visegrad24
·
Follow



December 21st, 1989, Romania’s communist dictator Nicolae Ceausescu holds a speech in Bucharest in front of tens of thousands of people who suddenly all turns against him.

He flees by helicopter but is captured on December 22nd

He’s executed 3 days later

https://threadreaderapp.com/thread/1606409028539752465.html

https://twitter.com/pbyrokraatti/status/1606409028539752465?cn=ZmxleGlibGVfcmVjcw%3D%3D&refsrc=email
« Last Edit: 25. 12. 2022 03:03 by herkkoo »

Offline herkkoo

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 7433
  • Gender: Male
    • View Profile
    • Email
Re: Historiaa 30 vuoden takaa
« Reply #44 on: 30. 01. 2023 22:10 »
Fittipaldi oli kuuluisa F1-kuljettaja 30 v. sitten

Fittipaldi



https://www.youtube.com/watch?v=dakEXTWC4XI

Offline herkkoo

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 7433
  • Gender: Male
    • View Profile
    • Email
Re: Historiaa 30 vuoden takaa
« Reply #45 on: 18. 05. 2023 15:03 »
Historiaa 30 vuoden takaa jota siis Suomessa ei koskaan käsitelty niin kuin esim. Yhdistyneessä Saksassa jossa entisillä SED- ja Stasi/KGB-virkamiehillä ei ollut enää mitään asiaa hallintoon toisin kuin esim. siis Suomessa

Kirjailijavieraana Alpo Rusi: Kremlin kortti



https://www.youtube.com/watch?v=dEDJJV6uX8E


Pesänselvityksen aika


Turun Sanomien kolumni 29.11.2002

"Nuoremmilta joutuu joskus kysymään, muistavatko nämä aikaa, jolloin oli olemassa Neuvostoliitto. On kuitenkin kulunut vain runsaat yksitoista vuotta siitä kun Janajevin juntta kaappasi siellä vallan ja kun Helsingin Sanomat kiirehti julistamaan, että Suomi on aina sopeutunut kulloiseenkin muutokseen naapurimaassa, niin nytkin. Sekin kannanotto on osa historiallista painolastia, joka vaikuttaa kansallisessa alitajunnassamme ja jonka selvittelyyn ei ole tähän mennessä ollut halua. [:]

Sotien jälkeisen ajan aina kylmän sodan päättymiseen asti Suomi oli ainutlaatuinen valtio, joka pelastautui suurin uhrauksin läntiseen maailmaan mutta jonka yhteiskunta oli läpikotaisin Neuvostoliiton vaikutuksen alainen, mitä alettiin kansainvälisesti aivan oikein kutsua suomettumiseksi. Suhteet Suomen ja Neuvostoliiton sosialistisista liittolaismaista erityisesti DDR:n kanssa olivat monipuoliset ja lämpimät, ja niihin löytyy pintapuolisellakin arkistojen selaamisella silmiinpistävä määrä viitteitä esimerkiksi akateemisen maailman kanssakäymisestä 1970-luvulla. Se on tietenkin ollut valtaosin hyväksyttävää ja viatonta toimintaa, mutta maanpetturuus on kokonaan toisen luokan kysymys.

Niissä maissa, joissa yhteistyö salaisen poliisin kanssa on otettu kansallisen itsetutkiskelun kohteeksi, näkökulma on paljolti uhrien. Miljoonien ihmisten elämä on tuhoutunut ilmiantoihin ja paljastuksiin. KGB:n uhrit vietiin vankileireille. Stasin uhrejakin suljettiin vankiloihin, mutta ennen kaikkea lukemattomat itäsaksalaiset menettivät mahdollisuutensa rakentaa uraa ja edetä omassa yhteiskunnassaan, koska he olivat valtion vihollisia vaikkapa vain vastustaessaan kansalaisvapauksien polkemista.

Meillä ongelma ehkä on se, että vakoilun ja ilmiantojen uhrit eivät välttämättä ole Suomessa peräämässä hyvitystä ja maineen palautusta. Viro kärsi valtiona suomettuneen Suomen toiminnasta huolimatta siitä, että jonkinlaista naapuriapuakin sinne annettiin. On mielenkiintoista nähdä, saadaanko sieltä vielä kuulla suoraa puhetta. Eri tiedoista piirtyy kuva, että Suomen ulkoasiainhallinnosta on luovutettu DDR:lle muiden muassa Puolaa vuosilta 1980-81 koskevia asiakirjoja. Olisi kiinnostavaa tietää, millä tavoin niissä kuvattiin Solidaarisuus-liikettä, joka haastoi virallisen valtiovallan. Edistettiinkö luovutetuilla tiedoilla kenties kansalaisyhteiskunnan pitämistä kurissa?

Professori Alpo Rusi, jota koskevista vakoojaepäilyistä tiedämme nähtävästi ilmiannon takia, on tehnyt vakavamman keskustelun lähimenneisyyden kansallisesta läpikäymisestä ensimmäistä kertaa mahdolliseksi. Eliitin keskuudessa kuitenkin varoitetaan eri tavoin mutta varsin yksituumaisesti menneisyyden penkomisesta. Sellainen palvelisi lähinnä joidenkuiden kostonhalua, yritystä kiillottaa omaa kilpeä tai jälkiviisautta. Ei voi välttää kysymästä, ovatko tällaisten kommenttien esittäjät huolissaan omasta puolestaan, tai ainakin aikakautensa, johon he itse ovat olleet syvästi osallisia."

HEIDI HAUTALA

Kirjoittaja on Euroopan parlamentin jäsen (vihr.).

https://heidihautala.fi/fi/pesanselvityksen-aika/

Offline herkkoo

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 7433
  • Gender: Male
    • View Profile
    • Email
Re: Historiaa 30 vuoden takaa
« Reply #46 on: 13. 08. 2023 14:02 »
Ei enää auts-tex-tex Antti Raivio  Aki & Turo parivaljakosta kuollut R.I.P.

Aki ja Turo Armeijassa



https://www.youtube.com/watch?v=AuMthQHVwRA

http://192.81.221.236/keskustelut/index.php?topic=4147.msg134139#msg134139
« Last Edit: 13. 08. 2023 15:03 by herkkoo »