Vaasa ja ympäristö > Sekalaista keskustelua

Automobiileja

(1/9) > >>

herkkoo:
.

Kaikki taunuksen versiot ei olleet takavetoisia rinnalla valmistettiin pitkään myös etuvetoisia v4-taunuksia



"Ford Taunus 15M TS ´67 – Etuvetoinen edelläkävijä

"Vanhoja etuveto-Taunuksia ei näe kovin usein edes alan tapahtumissa.

http://www.klassikot.fi/727/ford-taunus-15m-ts-1967

http://www.youtube.com/v/SF_I46fdcL8?version=3&autohide=1

https://www.youtube.com/watch?v=SF_I46fdcL8

.

herkkoo:
.

NSU oli loppuvaiheissa yksi edistyksellimmistä autontuottajista mutta fuusioitiin Volkswagen konserniin Audin kanssa mm. wankel moottorin tuottamien ongelmien takia joita ei saatu ratkaistua

Volkswagen pystyi hyödyntämään NSU:n osaamista myöhemmin mm. VW Golfissa

http://www.youtube.com/v/Dt3CL8h-Zns?version=3&autohide=1

https://www.youtube.com/watch?v=Dt3CL8h-Zns

Audi-NSU fuusio

"Elokuun 21. päivänä vuonna 1969 fuusioituivat silloinen NSU Motorenwerke AG ja Volkswagen-konserniin kuulunut Auto Union GmbH, jonka pääkonttori sijaitsi Ingolstadtissa, Audi NSU Auto Union AG:ksi, jonka pääkonttori sijaitsee Neckarsulmissa.

Tuolloin kehitystyön alla ollut NSU K70 -malli nimetään  Volkswagen K70:ksi.  "



Volkswagen K70 (Type 48) on ensimmäinen Volkswagenin etuvetoinen ja vesijäähdytteinen malli.

http://www.autowiki.fi/index.php/NSU

NSU Wankel Spider

http://www.youtube.com/v/yt7jlvNguGw?version=3&autohide=1

https://www.youtube.com/watch?v=yt7jlvNguGw

.

herkkoo:
.

DDR:ssä tehtiin paitsi karheita demokraattisia kansanautoja myös ylellisempiäkin versioita ajoittain

Nämä lienee tehty käsityönä muiden tuotantomallien (Zwickau, Trabant) seassa

Vähän isompia luxusautoja oli tsekkiläinen Tatra ja venäläiset Tsaika ja ZIL


Sachsenring P240

"The Sachsenring P240 was a luxury car built by the VEB Kraftfahrzeugwerk Horch Zwickau in East Germany between 1955 and 1959. The early preproduction models can be identified by the grill, which is divided in two and has vertical bars.

Despite a provision issued by the Comecon limiting production of luxurious cars in Czechoslovakia to no more than 300 per year, Tatra was making more than that. This became an issue in 1957 and 1958, especially considering East Germany was producing the Sachsenring P240 as its own luxurious car.

The Comecon decided that the two countries must reach a deal to decide which country would continue production to supply the other with luxurious vehicles. In 1958 the Ministries of Interior of both countries took part in trials, which the East German Minister of Machinery personally attended. The Tatra 603 won, and subsequently East Germany's higher communist officials began to drive the T603, while lower officials had to drive imports from the USSR (especially Volga)."



https://en.wikipedia.org/wiki/Sachsenring_P240


http://www.youtube.com/v/98c13o5_OvI?version=3&autohide=1

https://www.youtube.com/watch?v=98c13o5_OvI

.

herkkoo:
.

Ehkä mielenkiintoisin yksityiskohta (NSU) VW K70:ssä oli tuo kojelaudan muotoilu - kuin 20 vuotta uudemmasta. Ainoastaan suorien mittarilasien peilailu kertoo oikean suunnitteluajankohdan 60-luvun puolivälistä

Tuohon aikaan kojelaudat oli paljon kolhompia ja peltisempiä 60-luvun lopulla ja 70-luvun alussakin

http://www.youtube.com/v/dZ7Ed2J7CEY?version=3&autohide=1&start=17

https://www.youtube.com/watch?v=dZ7Ed2J7CEY&feature=youtu.be&t=17s

.

herkkoo:
.

NSU Prinzissä oli omalaatuinen kiertokanki- nokka-akseliratkaisu jota ei liene ollut missään muualla

"Nokka-akseli on nykyään useimmiten sylinterinkannessa sijaitseva nelitahtisen polttomoottorin osa, joka käyttää venttiilikoneistoa.



Nokka-akselin käyttövoiman välittämiseksi on historian aikana ollut useita tapoja.

Hammaspyörästö; käytetään nykyään isoissa moottoreissa; esimerkiksi Wärtsilä 46

Ketju; aikaisemmin yleinen mutta monet autonvalmistajat luopuivat siitä sen meluisuuden tähden; kuitenkin yleistynyt jälleen 2000-luvulla hyvän toimintavarmuutensa ja huoltovapautensa ansiosta

Jakohihna; yleistyi 1980-luvulla halvan hintansa ja hiljaisuutensa takia, mutta sen suosio on vähentynyt, sillä se on ketjuun verrattuna epäluotettavampi ja on vaihdettava säännöllisesti

- Kiertokanki; harvinainen ratkaisu, joka oli käytössä NSU:n valmistamissa moottoripyörissä ja vanhemmissa Prinz-henkilöautoissa"

https://fi.wikipedia.org/wiki/Nokka-akseli

NSU Ultramax System

Design: Albert Roder (1896 - 1970)



The NSU Ultramax system

 

A distance rod B drive rods
C counterweight D distance ring
E bronze sleeve - connecting piece

Left the camshaft with the rockers

http://www.nsu4.nl/english/e1ultramaxcamshaftsystem.html

http://www.youtube.com/v/lMeqiJaC88g?version=3&autohide=1

https://www.youtube.com/watch?v=lMeqiJaC88g

.

Navigation

[0] Message Index

[#] Next page

Go to full version