Author Topic: Polkupyöristä (wanhoista)  (Read 4405 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline herkkoo

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 7433
  • Gender: Male
    • View Profile
    • Email
Polkupyöristä (wanhoista)
« on: 07. 05. 2016 17:05 »
.

En ole itse omistanut Pyrkijää mutta käsittääkseni Pyrkijä oli eniten ns. "omatuotantoinen" eli suuri osa pyörästä tehtiin itse? Mikä kai koituikin merkin kohtaloksi

Minne katosi supersuosittu Pyrkijä



"Turkulainen Pyrkijä-tehdas oli iso tekijä pyörämarkkinoilla, ennen sotia Suomen suurin pyörävalmistaja.

Melkoista Pyrkijä-määrää tuotti tehdas juuri tuona Start-vuonna 1955, jopa 30 000 polkupyörää."



Moottoripolkupyörä Pyrkijä vuodelta 1938.

http://www.iltasanomat.fi/autot/art-2000001173713.html

.

Offline herkkoo

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 7433
  • Gender: Male
    • View Profile
    • Email
Re: Polkupyöristä (wanhoista)
« Reply #1 on: 03. 11. 2016 14:02 »

.

Kohtuullisen pirullinen juoni katalan ketkun nappaamiseksi

Toivottavasti ryöväri ei vaadi korvauksia aiheutuneesta henkisestä kärsimyksestä ja itse aiheutetusta negatiivisesta julkisuudesta jonka kuuluu muiden korvata kuin syyllisen

Epäilty Jopo-varas haksahti Jaakon Tori.fi-ilmoitukseen: ”Jätkän ilme oli priceless, kun huomasi jääneensä kiinni”



Jaakko sai hankittua tyttöystävänsä Jopon takaisin.

Julkaistu: 3.11. 16:03

"Tamperelainen Jaakko Salminen iloitsee onnistuneesta salapoliisin toiminnastaan.
Tamperelainen Jaakko Salminen, 22, teki muuttoa tyttöystävänsä kanssa pari viikkoa sitten perjantaina, kun pariskunta ikäväkseen huomasi, että naisen vihreä Jopo-polkupyörä oli kadonnut. Kun etsinnät eivät tuottaneet tulosta, oli selvää, että pyörä oli kähvelletty.

Harmistunut Salminen etsi mielitietylleen uutta fillaria internetistä ja jätti ilmoituksen Tori.fi-palveluun: ”Ostetaan vihreä Jopo”. Vastauksia tuli runsaasti, mutta yksi kiinnitti erityisesti miehen huomion.

– Siinä meni pari päivää, kun kaveri kysyi, että tarvitsenko vielä vihreää Jopoa. Vastasin kyllä ja pyysin kuvia. Huomasin niistä heti, että se oli tyttöystäväni Jopo, Salminen kertoo.

Salminen halusi varmistua asiasta ja pyysi pyörän satulasta lisäkuvia. Myyjä sanoi, että kaikki osat ovat aitoja ja alkuperäisiä Jopon osia, mutta Salminen tiesi, että pyörässä olisi eri valmistajan tarvikepenkki. Salminen teki rikosilmoituksen ja sopi tapaamisen myyjän kanssa lauantaille 29. päivä lokakuuta Tampereen Lielahteen.

Myyjät ovat poliisin ”vanhoja tuttuja”

Tapaamispaikalla Salmista odotti pariskunta, joka pyörää kaupitteli. Salmisen mukaan pyörään oli vaihdettu uusi lukko, sillä vanha oli murrettu.

Poliisi tuli samaan paikkaan niin, etteivät myyjät nähneet partion autoa. Salminen testasi pyörää ja poliisi kurvasi pihaan kyselemään, kenelle se oikein kuuluu. Myyjät jäivät rysän päältä kiinni.

– Sen jätkän ilme oli niin sanotusti aika priceless, kun hän huomasi jääneensä kiinni. Ei hän yrittänyt selitellä siinä tilanteessa poliisille mitään. Heidät laitettiin melkein suoraan poliisiauton takaluukusta sisään. Olivat kuulemma poliisin vanhoja tuttuja.

Salminen sanoo olevansa todella yllättynyt, että hänen tyttöystävänsä pyörää todella yritettiin kaupitella heille takaisin. Salminen kertoo, että paikan päällä hän huomasi pyörässä tuoreet naarmut, jotka hän oli itse aiheuttanut nostaessaan pyörän satulaa.

– Olin todella yllättynyt, että näin kävi. Todennäköisyys pyörän takaisin saamiseen oli hyvin pieni. Olen saanut salapoliisityöni tehtyä ja tyttöystävä on iloinen, Salminen sanoo.

Poliisi vahvistaa tapauksen

Rikoskomisario Juha Myllymäki Tampereen poliisiasemalta vahvistaa Ilta-Sanomille, että kiinniotetut henkilöt ovat poliisille entuudestaan tuttuja.

– Saimme tiedon, että henkilöt ovat liikkeellä. Poliisi meni paikalle ja tavoitti pariskunnan, joka myi pyörää. Heidät on otettu kiinni ja asiaa selvitetään.

Myllymäki toteaa, että asiaa epäillään varkaus- tai kätkemisrikoksena. Poliisi selvittää, ovatko epäillyt mahdollisesti alkurikoksen tekijöitä, vai ovatko he myyneet jo anastettua tavaraa.

– Jos polkupyörä on ollut lukittuna niin varkausrikoshan siinä on."

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-2000001945482.html

.

Offline herkkoo

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 7433
  • Gender: Male
    • View Profile
    • Email
Re: Polkupyöristä (wanhoista)
« Reply #2 on: 18. 01. 2017 16:04 »

Polkupyöräteollisuus Vaasassa

"Vaasassa pyörävalmistus alkoi Rautakauppa Oy Teräksen toimesta vuonna 1912.

Omaa merkkiään Vaasassa myivät:

Urheiluliike Argo 1950: Balder, Voima

Oy Herman L. Berggren AB 1910-20: Finlandia, Werraton, Sveriges Drottning

Otto Brandt 1920 : Victoria

Brännbeck & Staffans 1920: Original

Kauppa O/Y Hansa 1920: Hansa

Oy G.L.Hasselblatt 1900-1960: Cresent Extra, Erlan, Marvel, Pohjola, Sampo, Sukkela

Eino Louhivuori 1900-10: Sukkela

Vaasan polkupyörätehdas ja sähköliike L.Palin 1910-20: Daisy, Darling

Göran Petander Velocipedaffär 1920: Göta, National

T:mi J. Staffans 1950: Hellas, Norma, Osmo

Urheiluliike G. E. Stenlund 1920: TIP-TOP Cresent, Rager

Gustaf Swanljung 1920: Domo

Teräs Oy 1912-1960: Comet, Cresto, Ennätys, Favorit, Gloria, Hirvi, King, Lakeus, Myrsky, Pohjan Kruunu, Pomo, Presto, Regulus, Skandia, Special, T, Uljas, Valencia, Velo, Winner

Oy Utterström & Co 1910-20: Eino Vakaa, Kiivas,

Vaasan Rautakauppa Oy 1920: Vasama, Victoria

Osakeyhtiö A.Wisen 1910-20: Traveler, Salama"

http://vaasalaisia.info/vaasapedia/index.php?title=Polkupy%C3%B6r%C3%A4teollisuus_Vaasassa

.

Offline herkkoo

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 7433
  • Gender: Male
    • View Profile
    • Email
Re: Polkupyöristä (wanhoista)
« Reply #3 on: 18. 01. 2017 20:08 »
.

Lopetetuista yrityksistä ei aina löydy yksiselitteistä historiaa esim. täällä sanotaan että Teräksen pyöräkokoomo olisi ollut Sulvalla koko ajan (ehkä tuo Teräksen loppuminen ja siirtyminen Rautakonttorille sotkee asiaa?) - oma käsitykseni olisi että se kokoomo oli siellä Teräksen rakennuksessa kaupungilla ennen kuin Teräs ja Rautakonttori ajettiin alas ja sitten entiset(?) työntekijät perusti sen Sulvan pyöräkokoomon vasta myöhemmin?

Terässiipi



Terässiipi Sport Master. Viisivaihteinen miesten retkipyörä

"Terässiipi on suomalainen polkupyörämerkki, jota valmisti Teräs Oy 1930-luvulta vuoteen 1980 saakka Sulvalla Vaasan lähistöllä. Teräs Oy:n luopuessa valmistuksesta sitä jatkoi Pohjanpyörä Oy vuoteen 1986, jolloin yhtiön valmistus ajettiin alas. Seuraavana vuonna toimintaa jatkoi Hangossa Helkaman tytäryhtiö Tähtipyörä Oy, samalla pyörän merkki muuttui Tähtipyöräksi. Terässiipi oli Suomen kolmanneksi suurin polkupyörämerkki Tunturin ja Helkaman jälkeen.

Merkin brändi oli 1982 "Turvallinen Terässiipi", joka on merkitty sen logoon."

https://fi.wikipedia.org/wiki/Ter%C3%A4ssiipi

Tämä cächestä napattu kertonee vähän tarkemmin: (Itsellä on mm. tuo Helkaman Terässiiven versio, luultavasti viimeinen Teräksen disainia mutta valmistettu siis Helkaman tehtailla)

Teräksen lyhyt historia

"Rautakauppa osakeyhtiö Teräs on perustettu vuonna 1910 Vaasaan, pyörien valmistus alkoi 1912. Teräs Oy valmisti pyöriä vuoteen 1980 saakka, jonka jälkeen Rautakonttori Oy osti pyörätehtaan toiminnan. Nimi muuttui Pohjanpyörä Oy:ksi. Merkit tuolloin Pohjantyttö, Pohjanpoika ja Terässiipi.

Pohjanpyörä Oy:n toiminta ajettiin alas 1986, Terässiiven valmistus jatkui  Helkamalla Hangossa. Tähtipyörä Oy perustettiin vuonna 1987. Merkkinä siitä asti ollut Tähtipyörä.

Mikko · 2005-11-08 12:39" (Mikko Råberg)

http://web.archive.org/web/20140812212001/http://www.mrvelo.com/teraksen-lyhyt-historia

.
« Last Edit: 18. 01. 2017 20:08 by herkkoo »