Author Topic: Kaikkiin saariin myös Suomenkieliset nimet  (Read 2772 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline R B Rintamäki

  • Vakituinen
  • **
  • Posts: 71
    • View Profile
Kaikkiin saariin myös Suomenkieliset nimet
« on: 18. 03. 2013 14:02 »
Vaasan seudun rannikolla oleviin saariin tulisi turvallisuus syistä antaa myös Suomenkieliset nimet. Nykyisin nimet ovat  ruotsinkielellä ja venäjänkielellä.Merimuseossa on venäjänkielinen kartta. Jos tapahtuu merionnettomuus saaristossa,niin suomenkielinen voi lausua väärin ruotsinkielisen nimen , jolloin apu saattaa viivästyä sen vuoksi, että pelastuslaitos on ymmärtänyt väärin saaren nimen.

Offline herkkoo

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 7440
  • Gender: Male
    • View Profile
    • Email
Vs: Kaikkiin saariin myös Suomenkieliset nimet
« Reply #1 on: 18. 03. 2013 14:02 »

.

Itse asiassa kaikki paikannimet pitäisi olla turvallisuussyistä pelkästään maan pääkielellä (ja jossakin lisätiedoissa muilla kielillä, jos keritään laittamaan)

Aivan samoin kuin armeijassakin komentokieli on maan pääkieli

.

Offline vito

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 930
    • View Profile
    • Näytä email osoite
Vs: Kaikkiin saariin myös Suomenkieliset nimet
« Reply #2 on: 18. 03. 2013 15:03 »
Minä olen samaa mieltä. mulla on oma saari tässä edustalla ja se onneksi on yllättävänkin helppo lausua umpisuomalaisenkin. vaikka olen koko ikäni ollut 'merillä' eli käytännössä vaasaan saaristossa ja tutuilla on mökkejä sielä täällä niin taidan ainoastaan kaksi ruotsinkielistä saarta tietää nimeltä. nimittäin jos on umpisuomalainen niin se saaren nimi ei oikein "aukea" vaan se on vain peräkkäisiä kirjaimia ja sitä siten ei meinaa millään muistaa saatikka sitten kuinka kirjoitetaan. lammassaaren, kuparisaaren ja kuusisaaren muistaa todella helposti kun ovat suomeksi. eli ehdottomasti suomeksi nimet! tietysti ruottalaaset saa aikamoisen hepulin vaikka ruottinkielinen nimi säilytettäisiinkin.
"Joko sinä olet väärässä, tai meillä on näkemysero!".

Offline manteiro

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 1031
    • View Profile
Vs: Kaikkiin saariin myös Suomenkieliset nimet
« Reply #3 on: 26. 03. 2013 13:01 »
Aiheesta kaikki tähän mennessä viestittäneet ovat yksimielisiä asiasta. Näinhän sen tulisi olla.

Ollaan kuitenkin mahdottoman, eli ärkkopeen kilpipuolustuksen takana. Eihän edes uusille kaava-alueille saada myös suomenkielistä nimistöä! Jo pelkkä kaavan teko perinteisille ruotsalaisalueille on silkaa tervan juontia, kuten olemme saattaneet huomata. Jopa uusien alueiden hankinta tehdään lähes mahdottomaksi. Viimeksi eilen ärkkopee (+Kalervo Laaksoharju, kd) onnistui valtuustossa ryssimään kohtuuhintaisen tonttimaan hankinnan Pöölessä. Pantiin pöydälle.

Nykyinen maakuntajohtaja esitti Sundomin liitoksen saatesanoissaan (muistaakseni 1974), että Kyseinen ruotsalaiskylä on säilytettävä ruotsalainena! Hallinto-oikeuskin näyttää olevan samaa mieltä.
Toivoa sopii, että Vaasan (suomalainen) kaupunki ei tyydy päätökseen! Säätiö/kielipuolue on rahoineen toki kova vastus.