Author Topic: Liisa Kulhia mitali  (Read 7739 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline vaasalainen

  • Tästä foorumista
  • Administrator
  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 5079
  • Gender: Male
  • Muista käydä Chatissa
    • View Profile
    • Email
Liisa Kulhia mitali
« on: 18. 03. 2013 08:08 »
Liisa Kulhia-mitali Vaasaan?
Vaasalaisia.infon ”Lyhytvesteissä ehdotetaan ”Liisa Kulhia-mitalin” perustamista. Mitalin perustajana voisi toimia joko Vaasan kaupunki tai vaasalaisia kansalaissivusto.

Kulhia mitalin ansaitsisi vaasalainen henkilö, joka omalla toiminnallaan ja/tai kirjoituksillaan on edustänyt merkittävästi kunnallista demokratiaa ja läpinäkyvyyttä.

Wikipedian mukaan Liisa Kulhia tuli kuuluisaksi 1970-luvulla armottomana ”rötösherrojen” vihollisena. Hän taisteli muun muassa Helsingin metron rakentamista vastaan ja toi julkisuuteen metroon liittyneet taloussotkut.
Hän pyrki lisäämään yksityisen henkilön vaikutusmahdollisuuksia kunnallisessa byrokratiassa ja päätöksenteossa.

Kuka vaasalainen on ansainnut Liisa-Kulhia mitalin jos sellainen joskus perustetaan?
« Last Edit: 18. 03. 2013 08:08 by vaasalainen »
Tämä sivusto täytti 9 vuotta helmikuun 2 päivänä 2014.  Ylläpidän tätä vapaasta tahdostani.  Tämä on minun tapani osoittaa rakkauteni tätä hienoa kaupunkia kohtaan.

Offline vaasalainen

  • Tästä foorumista
  • Administrator
  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 5079
  • Gender: Male
  • Muista käydä Chatissa
    • View Profile
    • Email
Vs: Liisa Kulhia mitali
« Reply #1 on: 18. 03. 2013 08:08 »
Tässä lyhyesti Lyhytviestien Kulhia-mitalia koskeva kirjoittelu klo. 10.40 asti:

Liisa Kulhia mitali
Yleensä siviilirohkeus pettää, kun oma toimeentulo on vaarassa. Anna-Maija Salo ei tätä mallia noudata. Ehdotan että joku valtuutettu esittää ”Liisa Kuhia”-mitalin perustamista. Mitali annetaan sellaiselle vaasalaiselle joka uskaltaa vastustaa byrokratiaa ja virkamiesten mielivaltaa omankin asemansa kustannuksella. Ehdotan, että ensimmäinen mitalin saaja on Anna-Maija Salo.

Liisa Kulhia
Anna-Liisa Kulhia tuli kuuluisaksi 1970-luvulla armottomana ”rötösherrojen” vihollisena. Hän pyrki lisäämään yksityisen henkilön vaikutusmahdollisuuksia kunnallisessa byrokratiassa ja päätöksenteossa. Eikö vaasalaisia.info voisi perustaa tämän mitalin? Joku vaasalaistaiteilija sen suunnittaelee ja sivuston käyttäjät valitsevat kohteen?

Ari
Jospa tuossa onkin käynyt niin, että ensin oma toimeentulo (kaupungilta) tyrehtyi ja sitten vasta alettiin jahdata "rötösherroja". Siispä A-M Salo taida ansaita Liisa Kulhia mitalia.

Aka T. Mikko
Akateeminen kysymys siis kuuluu: "Kirjoittiko ja ottiko A-M Salo kiukkuisesti kantaa asioihin jo ennen kuin hänellä meni tikut ristiin (?) kaupungin kanssa?

Hyry
A-M. Salo on palstan väriläiskä. Ikävä kyllä, hänen vuodstuksensa eivät johda mihinkään, koska ne ampuvat yli ja ovat ristiriitaisia.

Anna-Maija Salo
Arv. nimim. "Aka T. Mikko". Olen kirjoitellut Pohjalaisessa ja Vasabladetissa 80-luvun alusta alkaen enemmän tai vähemmän kiukkuisesti. Pohjalaisessa minulla oli oma nimimerkki ja Ilkassa oma kolumni. Muutama kirjakin on tullut tehtyä. Jutut olen saksinut talteen, joten jos kiinnostaa...

Uskotaan
Pakko uskoa kun AMSalo niin sanoo. Hän on siis edellenmkin kelpoinen "Liisa Kulhia-mitalin" saajaksi.

Ei Uskpota
A-M Salo aloitti kiukkuiset kirjoitukset riitaannuttuaan kaupungin kanssa. Sitä aikaisemmin oli kovin hiljaista, no joo 80-luvulta ja aikaisempien vaalien alta saattaa toki jotain löytyä. Nykyisten virkamiesten vastaisten purkausten motiivi on kuitenkin selvä. Ei mitalia.

Miten on?
Miten on? Eikö siis Vaasasta löydy ketään, joka olisi tuollaisen mitalin ansainnut? Pohjalaisen päätoimittaja tai artikkelitoimittaja Peltokangas? Yksi olisi jopa post mitalin arvoinen. Vasabladetin muinainen päätoimittaja Birget Thölix.

Hyry
Kulhia ajautui umpikujaan. Omassa puoluessaan keskustassa ja muiden poliittisten toimijoiden kanssa. Turhautui ja vetäytyi. Ei yksi ihminen voi mitään. Pitää saada liittouma, jolla on voimaa ajaa muutoksia. Yksittäiset tähdenlennot eivät vain kykene liittoumiin, koska ovat liian itsekeskeisiä pyhässä asiassaan. Sitä paitsi, mitä mitalilla on virkaa.

Tämä sivusto täytti 9 vuotta helmikuun 2 päivänä 2014.  Ylläpidän tätä vapaasta tahdostani.  Tämä on minun tapani osoittaa rakkauteni tätä hienoa kaupunkia kohtaan.

Offline Risto Helin

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 2167
    • View Profile
    • Olen Suomalainen
    • Email
Vs: Liisa Kulhia mitali
« Reply #2 on: 18. 03. 2013 09:09 »
Mielenkiintoinen ehdotus, ja Anna-Maija Salo sopisi mainiosti ensimmäiseksi valinnaksi.
veritas odium parit.

Offline make

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 1882
  • “Intolerance is a species of violence" M Gandhi
    • View Profile
Vs: Liisa Kulhia mitali
« Reply #3 on: 18. 03. 2013 09:09 »
Kannatan. Ja olisi tästä se hyöty, että tälläinen toiminta lisääntyisi.
“People who prefer to believe the worst of others will breed war and religious persecutions while the world lasts.”
― Dorothy L. Sayers, The Letters of Dorothy L. Sayers: 1899-1936: The Making of a Detective Novelist

21solmua

  • Guest
Vs: Liisa Kulhia mitali
« Reply #4 on: 18. 03. 2013 09:09 »
Kulhia oli oma persoonansa ja sai aikaan paljon. Nosti väärinkäytöksiä esiin. Haukkui jopa eduskunnan taulut. "Kyllä täällä on rumia tauluja" hän totesi puhemiehelle. "Liisa kulta nehän ovat peilejä, vastasi puhemies"

Offline vito

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 930
    • View Profile
    • Näytä email osoite
Vs: Liisa Kulhia mitali
« Reply #5 on: 18. 03. 2013 10:10 »
harri leppälä passais myös. vai pitääkö olla elävien kirjoissa se jolle se myönnettäisiin?
perustelu: omalla toiminnallaan ja kirjoituksillaan on edustänyt merkittävästi kunnallista demokratiaa ja erityisesti läpinäkyvyyttä.
"Joko sinä olet väärässä, tai meillä on näkemysero!".

Offline vaasalainen

  • Tästä foorumista
  • Administrator
  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 5079
  • Gender: Male
  • Muista käydä Chatissa
    • View Profile
    • Email
Vs: Liisa Kulhia mitali
« Reply #6 on: 18. 03. 2013 10:10 »
Tässä lisää mielipiteitä ”Lyhytviesteistä”

Mitalit
Minusta mitalit ovat kunianosoituksia tehdystä työstä. Tässähän on kysymys ajatusleikistä. Siis siitä että onko Vaasassa ylimalkaan ihmisiä,jotka olisivat tällaisen mitalin ansainneet? Vai ovatko vaasalaiset kusisukkaisia hissukoita, joita virka- ja luottamusmiehet voi pyörittää miten haluaa? Tai ovatko luottamusmiehet juuri niitä hissukoita?

Anna-Maija Salo
Vasabladetin toimittaja Mayvor Stagnäs ainakin ansaitsisi Kulhia-mitallin, samoin Pohjalaisen mielipidetoimittaja Pirjo Savinainen. Pirjolla on valta ja voima julkaista tai jättää julkaisematta lukijoiden mielipiteitä. Molemmat mainitsemani toimittajat ovat tehneet hyvää työtä hämärähommien julkistamisessa. Muitakin varmaan löytyy
Kulhia kiinnitti huomionsa yhteiskunnallisiin väärinkäytöksiin, ei käynyt henkilökohtaisten ristiriitojen takia taistelua, kuten jotkut?

Vissi ero
Kulhia kiinnitti huomionsa yhteiskunnallisiin väärinkäytöksiin, ei käynyt henkilökohtaisten ristiriitojen takia taistelua, kuten jotkut?

Anna-Liisa Salo
Lisään omaan ehdokaslistaani Liisa Kulhia-mitalin saajista Tapio Parkkarin. Hän sen mitalin ansaitsee jos joku

Ana Lyysi
No ainakin molemmilla (A-M Salo ja Parkkari) on sama visio ja haave, saada joku johtava virkamies kiinni jostain isosta rötöksestä. Motiivi toki erottaa, mutta silti herttaista, että esiintyvät samassa kirjoituksessa. :-)

Pesuvesi
Ei nyt kaadeta lasta pesuveden mukana. Tarkoitus näyttää olevan pohtia, sitä että onko vaasalaisissa poweria ajaa omia asioitaan julkisesti.
Tämä sivusto täytti 9 vuotta helmikuun 2 päivänä 2014.  Ylläpidän tätä vapaasta tahdostani.  Tämä on minun tapani osoittaa rakkauteni tätä hienoa kaupunkia kohtaan.

Anna-Maija Salo

  • Guest
Vs: Liisa Kulhia mitali
« Reply #7 on: 18. 03. 2013 12:12 »
Ennen Vaasaan paluutani oli viranhaltijana Espoon teknisen viraston talonrakennusosastolla. Espoon hallintokulttuurin perussäännön mukaan luottamushenkilöt sanoivat, mitä ja kuinka tehdään, ja viranhaltijat tottelivat mukisematta. Sain viran Vaasanläänin seutukaavaliitosta (nyk. Pohjanmaan Liitto) , jossa oli sama meininki kuin Espoossa. Isännän ääni kuului. 80-luvun alussa minulle annettiin paikka Vaasan teknillisessä lautakunnassa (Tela) kokoomuksen mandaatilla. Siellä havaitsin, että Vaasassa viranhaltijat päättävät ja luottamushenkilöt tottelevat. Tulin ihmetelleeksi asiantilaa ääneen mm. Telan kokouksissa.
Sitä ei olisi pitänyt tehdä.

Kostoksi Tekninen virasto  piti minua paitsiossa  22 vuoden ajan. Perustin oman arkkitehtitoimiston v 1984. Ensimmäinen suunnittelutarjouspyyntö Vaasan Talotoimi Liikelaitokselta tuli vasta v. 2006 (Sosiaalivirasto). Sen jälkeen tulivat Metsäkallion päiväkoti, Kasarmialueen päiväkoti, VAO/VAKK ent. Kauppiksessa ja Sepänkyläntiellä.

Ennen kaupungin projekteja suurin osa toimeksiantoja tuli Helsinginseudulta, ulkomailta, laivanvarustamoilta ja telakoilta.
Olin 22 vuoden ajan melko tietämätön Vaasan asioista. Kaupungin antamien toimeksiantojen yhteydessä sain vasta  nähdä ja kuulla uskomattoman ällistyttäviä asioita: Virka-aseman väärinkäyttöä, virkavelvollisuuden rikkomista, valehtelua, simputusta,  kiusaamista, puutteellisia kokouspöytäkirjoja ja kähmimistä. Viranhaltijat ja luottamushenkilöt näyttivät pyörittävän tätä suurta sirkusta yksituumaisesti.

Talotoimen  väärinkäytökset ja laiminlyönnit paljastuivat suunnittelu- ja työmaakokouksissa, mutta minun olisi pitänyt painaa ne villaisella. Kun en tehnyt niin, minulle ehdotettiin toimeksannoista luopumista. En voi mennä yksityiskohtiin, koska asia on tällä haavaa rikostutkinnassa.  Erosopimus allekirjoitettiin 20.01.2011. 

Sen jälkeen olen ollut vapaa puuttumaan kaupungin asioihin, mm. niihin,  joihin tiedän liittyvän kateutta, juonittelua ja salailua. Esimerkkeinä vain Markku Lumion ja Anne-Maj Salinin ajojahdit ja Kondiksen kampittaminen. Lisää varmaan tulee päivänvaloon sitä mukaa kuin ihmiset uskaltautuvat puhumaan. Ei näytä hyvältä opetus- ja sivistystoimen sektorillakaan, ellei siellä ymmärretä asettaa lasten etua ensimmäiselle sijalle.   Kaupunkisuunnittelun ajatteleminenkin turhauttaa. Setterberg oli Vaasan ensimmäinen ja toistaiseksi viimeinen todellinen kaupunkisuunnittelija ja visionääri.           

       

Offline vito

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 930
    • View Profile
    • Näytä email osoite
Vs: Liisa Kulhia mitali
« Reply #8 on: 18. 03. 2013 13:01 »
Sen jälkeen olen ollut vapaa puuttumaan kaupungin asioihin, mm. niihin,  joihin tiedän liittyvän kateutta, juonittelua ja salailua. Esimerkkeinä vain Markku Lumion ja Anne-Maj Salinin ajojahdit ja Kondiksen kampittaminen. Lisää varmaan tulee päivänvaloon sitä mukaa kuin ihmiset uskaltautuvat puhumaan. Ei näytä hyvältä opetus- ja sivistystoimen sektorillakaan, ellei siellä ymmärretä asettaa lasten etua ensimmäiselle sijalle.   Kaupunkisuunnittelun ajatteleminenkin turhauttaa. Setterberg oli Vaasan ensimmäinen ja toistaiseksi viimeinen todellinen kaupunkisuunnittelija ja visionääri.           

       

Minulla myös kokemusta. sain kiinni yhden veijarin (erään vaasan kaupungin osaston/toimen pomo). tarjosin erästä tuotetta (hintaluokka 25-150k€) hänelle ja ihmettelin miksei halua tavata, lopulta puhelimessa keskusteltuamme ihmettelin taas kun puolet ajasta hän kehui kilpailijan tuotetta ja kehotti jopa minua kokeilemaan... no kaupunki tämän henkilön päätöksellä valitsi siis kilpailijan tuotteen vaikka se oli huonompi ja kalliimpi.
kaikelle tuli selitys siinä vaiheessa kun käytin googlen välimuistia... eli ne näyttävät jo poistettujakin nettisivuja. eli hain tämän veijarin nimellä (ruotsinkielinen)tietoja niin hänen nimensä komeili kilpailijan nettisivulla osiossa "jälleenmyyjät , vaasan alue" 8) .
eli kyseinen pomo oli kyseisen yrityksen myyjä, tai ainakin ollut ja sen vuoksi ohjasi kaupungin ostot sinne vaikka puolueettomasti ei olisi kannattanut.  varmasti sai provikat tai jotain muuta extraa.

En kuitenkaan ilmiantanut häntä. eikä hän tiedä ,että minä tiedän. hän on vaikuttanut vuosia kyseisessä osastossa päätöksiin.
"Joko sinä olet väärässä, tai meillä on näkemysero!".

Anna-Maija Salo

  • Guest
Vs: Liisa Kulhia mitali
« Reply #9 on: 18. 03. 2013 14:02 »
Kappas vaan!
 
Minulla on Talotoimi liikelaitoksesta ja Metsäkallion päiväkodin suunnittelusta sellainen kokemus, että Talotoimen rakennusmestari no 1 halusi käytettävän Forbon linoleumia, mutta Talotoimen rakennusmestari no 2 muutatti sen Tarkettin muovimatoksi. 
Minulle kerrottiin, että tämä on linja muutenkin: Rkm. no 1 suosii Forboa, rkm. no 2 suosii Tarkettia.
Tästä on  muutama vuosi aikaa, joten ehkä suosikit ovat muuttuneet.
Mieleeni tuli silloin, että mahtavatkohan herrat saada provisiota matoista.
Kolmas suuri vaikuttaja materiaalivalinnoissa on kaupungin siivoustoimi, jolla on omat ehdottomat mielipiteensä.

Tarkastuslautakunta saisi kiinnostua tällaisesta harmaasta rahasta kaupungin rakennusprojektien yhteydessä. Mutta ei sitä näytä sekään asia kiinnostavan.

Tähän liittyen: Arkkitehdilta provisioiden ottaminen on ehdottomasti kielletty. Provisiot vaarantavat puolueettomuuden.
Kyllä niitä tarjotaan, mutta minä olen pitänyt tapanani sanoa, että minä saan työstäni suunnittelupalkkion, enkä voi ottaa provisioita. Jos haluatte antaa materiaalikaupasta provision, ohjatkaa se rakennuttajalle esim. alennuksen muodossa.

Minulla on sellainen käsitys, että materiaalintoimittajat tietävät tämän  periaatteeni. Se tieto edesauttaa materiaalihankinnoissa, koska kaikki tietävät olevansa samalla viivalla ja saavansa puolueettoman kohtelun.

Anna-Maija

21solmua

  • Guest
Vs: Liisa Kulhia mitali
« Reply #10 on: 18. 03. 2013 15:03 »
Salo arvioi, että mahtoivatko herra rakennusmestarit saada "provisiota", kun tekivät tällaisia valintoja. Tietääkö Salo asiasta jotakin vai heittääkö hän ilmaan vain urbaania legendaa. Saattaa tietää. Kyllä kaupungin kaikilla toimialueilla saatetaan saada jos jotakin hyötyä ratkaisun tekemisestä suuntaan tai toiseen. Ristinummelle rakennettiin 1977 asuntoaluetta ja kattokaltevuus oli 5 astetta, jostakin syystä. Silloin voitiin käyttää vain kattohuopaa. Jos kaltevuus olisi ollut 15 astetta, siihen olisi käynyt myös pelti. Joku sen tekikin, mutta eipä käsketty purkaa pois. Siihen aikaan huhuiltiin, että Kattohuopasäätiö tai mikä lie olisi lahjonut arkkitehdit valitsemaan 5 asteen kaltevuuden ja katevaihtoehtoa ei ollut muutakuin kattohuopa. Mene ja tiedä. Näitä tarinoita lentelee ilmassa, mutta monikaan organisaation sisällä ei ryhdy toistaan kampittamaan, kun on oma lehmä ojassa! Sellainen henkilö joka todellisesti osoittaa, että kaupungin organisaatiossa on saatu "estraa" ja lyö selkeästi nim et pöytään, se myös ansaitsee Liisa Kulhian -mitalin
Tässä esimerkki Kulhian toiminnasta:
Oman tilitoimiston 1975 perustanut Kulhia huomasi lähes sattumalta uutisen lehdessä. Siinä kerrottiin Oy Lohja Ab:n merihiekan nostosta Helsingin Kallvikin osittain rauhoitetulla rannalla. Kulhia selvitti asiaa kaupungin eri virastoissa. Selvisi, että Oy Lohja Ab myi kaupungille hiekkaa, joka oli jo kaupungin omistamaa.

Offline vito

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 930
    • View Profile
    • Näytä email osoite
Vs: Liisa Kulhia mitali
« Reply #11 on: 18. 03. 2013 15:03 »
Kappas vaan!
 
Minulla on Talotoimi liikelaitoksesta ja Metsäkallion päiväkodin suunnittelusta sellainen kokemus, että Talotoimen rakennusmestari no 1 halusi käytettävän Forbon linoleumia, mutta Talotoimen rakennusmestari no 2 muutatti sen Tarkettin muovimatoksi. 
Minulle kerrottiin, että tämä on linja muutenkin: Rkm. no 1 suosii Forboa, rkm. no 2 suosii Tarkettia.
Tästä on  muutama vuosi aikaa, joten ehkä suosikit ovat muuttuneet.
Mieleeni tuli silloin, että mahtavatkohan herrat saada provisiota matoista.
Kolmas suuri vaikuttaja materiaalivalinnoissa on kaupungin siivoustoimi, jolla on omat ehdottomat mielipiteensä.

Tarkastuslautakunta saisi kiinnostua tällaisesta harmaasta rahasta kaupungin rakennusprojektien yhteydessä. Mutta ei sitä näytä sekään asia kiinnostavan.

Tähän liittyen: Arkkitehdilta provisioiden ottaminen on ehdottomasti kielletty. Provisiot vaarantavat puolueettomuuden.
Kyllä niitä tarjotaan, mutta minä olen pitänyt tapanani sanoa, että minä saan työstäni suunnittelupalkkion, enkä voi ottaa provisioita. Jos haluatte antaa materiaalikaupasta provision, ohjatkaa se rakennuttajalle esim. alennuksen muodossa.

Minulla on sellainen käsitys, että materiaalintoimittajat tietävät tämän  periaatteeni. Se tieto edesauttaa materiaalihankinnoissa, koska kaikki tietävät olevansa samalla viivalla ja saavansa puolueettoman kohtelun.

Anna-Maija

en tosiaan ole viitsinyt ilmiantaa henkilöä toistaiseksi vaikka se mulkero sen olisi ansainnutkin. en viitsi nytkään nimeä täällä eetteriin laittaa kun tiedä minkälainen haloo siitä tulisi.  sinulle anna-maija voin yv:llä sen kertoa kun ilmeisesti vastaavien veijareiden puuhia tykkäät selvitellä. ihan siksi että jos jotain muutakin ilmenee niin tiedät ettei ole 'ensikertalainen'. kyseinen hankilö ei ole joutunut tietääkseni koskaan tilille touhuistaan eikä täälläkään ole mitään kirjoitettu... ihme kyllä..
"Joko sinä olet väärässä, tai meillä on näkemysero!".

Offline make

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 1882
  • “Intolerance is a species of violence" M Gandhi
    • View Profile
Vs: Liisa Kulhia mitali
« Reply #12 on: 18. 03. 2013 17:05 »
toiseen. Ristinummelle rakennettiin 1977 asuntoaluetta ja kattokaltevuus oli 5 astetta, jostakin syystä. Silloin voitiin käyttää vain kattohuopaa. Jos kaltevuus olisi ollut 15 astetta, siihen olisi käynyt myös pelti. Joku sen tekikin, mutta eipä käsketty purkaa pois. Siihen aikaan huhuiltiin, että Kattohuopasäätiö tai mikä lie olisi lahjonut arkkitehdit valitsemaan 5 asteen kaltevuuden ja katevaihtoehtoa ei ollut muutakuin kattohuopa. Mene ja tiedä.

Ei tarvitse edes mennä noin kauas taaksepäin, niin voidaan vertailla "aitoa" konesaumakattoa ja kopiota. Sama tilanne kattokaltevuuden kanssa. Tässä valinnassa vain ei ollut " voittajia" , vaan uskon kysymyksessä olevan virkamiesarkkitehtien oman uskon, että vain aito konesaumakatto on "aito" ja jotta "kopioita" ei alueelle tulisi, niin helpointa suunnitella kattokaltevuus tarpeeksi matalaksi. Virkamiehen (mieli)valtaa?
“People who prefer to believe the worst of others will breed war and religious persecutions while the world lasts.”
― Dorothy L. Sayers, The Letters of Dorothy L. Sayers: 1899-1936: The Making of a Detective Novelist

Anna-Maija Salo

  • Guest
Vs: Liisa Kulhia mitali
« Reply #13 on: 18. 03. 2013 17:05 »
Vito, lähettäisitkö minulle sähköpostissa sen kaupungin palveluksessa olevan "liikemiehen" nimen, jonka liiketoiminnasta kerroit  Foorumissa? Nimi ei minulta lähde eteenpäin ilman lupaasi. Lisään hänet  nimi- ja tapahtumalistaan, jota olen pikkuhiljaa kerännyt muista vastaavanlaisista tyypeistä ja heidän edesottamuksistaan keissi kerrallaan.  Sähköpostiosoitteeni on anna-maija@botniark.fi.

Anna-Maija

Offline Henry Eklund

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 1871
  • Gender: Male
    • View Profile
    • Email
Vs: Liisa Kulhia mitali
« Reply #14 on: 18. 03. 2013 18:06 »
Vito, tommoset jutut omalla nimellä eikä nimimerkin takaa. Noita todella kaivattaisiin kun kaikki tietää et niin toimitaan mutta jonku rohkean pitää pyyhkiä pöytä kissalla, itse jos pystyisin todistamaan kertoisin kyllä. Tiedän tapauksia mutten ole asian osalliinen niin sivusta ei edes omalla nimellä voi huutaa.
Kipu kasvattaa muttei opeta elämään kunnolla.

Offline vito

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 930
    • View Profile
    • Näytä email osoite
Vs: Liisa Kulhia mitali
« Reply #15 on: 18. 03. 2013 19:07 »
Anna-maija: sait sähköpostia. siellä linkkiäkin yritykseen jonka laskuun henkilö toimi.
Henry: Voit olla varma että mielelläni kertoisin. tässä vain on sellainen dilemma että kirjoitan täällä yksityishenkilönä asioista jotka kuumentavat helposti joidenkin tahojen tunteita. esimerkkinä vaikkapa täytyykö vaasan ottaa maahanmuuttajia vai ei.   

Teen yksityisellä sektorilla työtä jossa minun täytyy olla neutraali, eikä ottaa kantaa politiikkaan eikä oikeastaan mihinkään muuhun kuin työhön liittyviin asioihin. tuo 'korruptio' tapaus liittyy yrityksen yritykseen tarjota kaupungille tuotetta, jonka siis kyseinen henkilö vesitti.  Toisin sanoen työpaikkaa en sekaa näihin foorumi juttuihin. Jos kyseinen asia etenee joskus johonkin vaikkapa anna-maijan toimesta niin sitten varmasti saadaan siitä kuulla tai lukea lehdestä (?). mutta silloin minua ei enää kukaan siihen juttuun muista yhdistää :)
"Joko sinä olet väärässä, tai meillä on näkemysero!".

Offline make

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 1882
  • “Intolerance is a species of violence" M Gandhi
    • View Profile
Vs: Liisa Kulhia mitali
« Reply #16 on: 18. 03. 2013 19:07 »
Hyvä, että AM Salo vie näitä asioita eteenpäin. Tavalla tai toisella kannattaa myös tarkistaa "toisen" osapuolen taustat ja perustelut. Ettei mene " Karpolla on asiaa" tyyliseksi, jolloin asiat esitetään vain yhdeltä kantilta ilman vastapuolen mahdollisuutta vastineeseen. Esimerkkinä nyt vaikkapa tuo Huutoniemen koulutie, jossa resurssit jaetaan kaupunginhallituksesta ja - valtuustosta, ja niissä raameissa toimiminen ei aina mahdollista kohderyhmän (tässä tapauksessa lapset) parasta ratkaisua, vaikka kuinka niin haluttaisiin.

Virkamiesaseman väärinkäytön lisäksi toinen ratkaiseva tekijä voi olla virkamiehen laiskuus. Laiska virkamies ei osaa ja jaksa kilpailuttaa eri vaihtoehtoja. Sehän vaatisi virkamieheltä jopa työntekoa. Huh. Leipääntynyt virkamies tekee työtään niinkuin aina on tehnyt. Ei hän saa lisää palkkaa siitä, että vertailisi tuotteita, ja mikä pahempaa, jos onnistuu tehostamaan toimintaa, niin sehän tarkoittaa, että joku paperinsiirtelijä joutuu kortistoon. Kanssaveli tarkemmin ajateltuna. Eli toiminnan tehostamisen kannustimia ei ole.
“People who prefer to believe the worst of others will breed war and religious persecutions while the world lasts.”
― Dorothy L. Sayers, The Letters of Dorothy L. Sayers: 1899-1936: The Making of a Detective Novelist

Offline vaasalainen

  • Tästä foorumista
  • Administrator
  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 5079
  • Gender: Male
  • Muista käydä Chatissa
    • View Profile
    • Email
Vs: Liisa Kulhia mitali
« Reply #17 on: 19. 03. 2013 09:09 »
Nimimerkki Antti Lyhytviesteissä eilen:

"... LOL. Mutta mikäs aivopieru tämä Liisa Kulhia -mitali nyt oli? Myönnettäisiinkö se jatkossa, esikuvansa mukaan, ansioituneimmalle somaleiden vastustajalle? Vaiko kentien METRON vastustajalle? Onko älyttömämpää kuultu vähään aikaan...tai no tietysti täällä persusivustolla tätä erikois-settiähän tulee, mutta siis näin normaalien ihmisten ilmoilla?"
« Last Edit: 19. 03. 2013 09:09 by vaasalainen »
Tämä sivusto täytti 9 vuotta helmikuun 2 päivänä 2014.  Ylläpidän tätä vapaasta tahdostani.  Tämä on minun tapani osoittaa rakkauteni tätä hienoa kaupunkia kohtaan.

Offline vaasalainen

  • Tästä foorumista
  • Administrator
  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 5079
  • Gender: Male
  • Muista käydä Chatissa
    • View Profile
    • Email
Vs: Liisa Kulhia mitali
« Reply #18 on: 19. 03. 2013 09:09 »
Koska minä nostin Liisa Kulhian Lyhytviesteistä foorumiin, vastaan Antin kirjoitukseen:

Aune-Liisa Kulhia (o.s. Hällfors, 1. lokakuuta 1925 Helsinki – 13. syyskuuta 1993 Helsinki) oli kansanedustaja, kunnallispoliitikko ja kansalaisaktivisti.

Liisa Kulhia tuli kuuluisaksi 1970-luvulla armottomana ”rötösherrojen” vihollisena. Hän taisteli muun muassa Helsingin metron rakentamista vastaan ja toi julkisuuteen metroon liittyneet taloussotkut.

Hän pyrki lisäämään yksityisen henkilön vaikutusmahdollisuuksia kunnallisessa byrokratiassa ja päätöksenteossa.

Liisalla oli siis aivan samat periaatteet kuin minulla.  Tästä syystä ilahduin kovasti kun näin ko. lyhytviestin.  Se sopi mielestäni myös hyvin siihen, mikä tuntuu juuri nyt olevan meneillään vaasalaisia.info foorumissa.

A-M Salo ei ole enää ainoa rekisteröitynyt käyttäjä, joka haluaa kaivella mahdollisia väärinkäytöksiä.  Sehän on juuri kansalaissivuston tehtävä.  Se ei ole ainakaan pelkkien huulien viskominen.

Kaikki mukaan yhteisiin talkoisiin rehellisemmän, avoimemman ja paremman Vaasan puolesta.

Faktatiedot Kulhiasta on poimittu Wikipediasta
Tämä sivusto täytti 9 vuotta helmikuun 2 päivänä 2014.  Ylläpidän tätä vapaasta tahdostani.  Tämä on minun tapani osoittaa rakkauteni tätä hienoa kaupunkia kohtaan.

21solmua

  • Guest
Vs: Liisa Kulhia mitali
« Reply #19 on: 19. 03. 2013 11:11 »
Voidaanhan kaikista Vaasan kaupungin virkamiehistä ruveta äänestämään - rötösherra - ei rötösherra - jatkoon - ei jatkoon?!

Aakkosellisesti katsotaan ensin nuo 300 päällikkötason virkamiestä ja sitten jatketaan siitä alaspäin aina 6200 saakka, koskien myös kesä- ja pätkätyöläiset! Ensin urbaanit legendat - sitten faktata. Virka-aseman väärinkäyttö.? ym ym. Kuka toimii tuomarina Parkkari vai Salo?

Anna-Maija Salo

  • Guest
Vs: Liisa Kulhia mitali
« Reply #20 on: 19. 03. 2013 12:12 »

Hehheh!  Minä toimin mieluummin rikostutkijana kuin tuomarina.
Anna-Maija


Offline vaasalainen

  • Tästä foorumista
  • Administrator
  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 5079
  • Gender: Male
  • Muista käydä Chatissa
    • View Profile
    • Email
Vs: Liisa Kulhia mitali
« Reply #21 on: 19. 03. 2013 14:02 »
Kansalaissivuston luonteeseen kuuluu, että kansalaiset arvioivat virkamiestensä toimia ja moraalia.  Ei siinä tuomaroinnin kanssa ole mitään tekemistä. 

Kysymys on siis normaalista kansalaiskeskustelusta. Ylläpitäjänä saan tietysti osani kritiikistä. Mutta se kuuluu ylläpidon "nautintaoikeauksiin".

« Last Edit: 19. 03. 2013 14:02 by vaasalainen »
Tämä sivusto täytti 9 vuotta helmikuun 2 päivänä 2014.  Ylläpidän tätä vapaasta tahdostani.  Tämä on minun tapani osoittaa rakkauteni tätä hienoa kaupunkia kohtaan.

Offline Henry Eklund

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 1871
  • Gender: Male
    • View Profile
    • Email
Vs: Liisa Kulhia mitali
« Reply #22 on: 19. 03. 2013 14:02 »
Vaasalainen, nyt pitää antaa kesän tulla ja sitten voi löytyä mitalliehdokas.
Kipu kasvattaa muttei opeta elämään kunnolla.

Offline manteiro

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 1031
    • View Profile
Vs: Liisa Kulhia mitali
« Reply #23 on: 22. 04. 2013 13:01 »
Liisa Kulhiasta kerrotaan myös tarinaa, että ollessaan italialaisen kansanedustajan (Giggiolina - se paljaspovinen) emäntänä vei tämän Lapin luontoa ihailemaan. Kuinkas ollakaan, Giggiolina eksyi tunturissa Kulhiasta ja hädissään rouva huutamaan: Kulhiaa - Kulhiaa!
Vastaus tuli tunturista rämäkällä lappalaisäänellä: Tulhaan - tulhaan! Siitä, miten tarina jatkui, ei sitten olekaan tarkempaa tietoa.