Author Topic: Auto, vain ympäristöongelma?  (Read 29572 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Eikka

  • Guest
Vs: Auto, vain ympäristöongelma?
« Reply #160 on: 12. 03. 2013 07:07 »
Auto ikonina on saavuttanut aivan liian ihaillun aseman. Varsinkin vanhoista autoista annetaan harhauttava vaikutelma pelkän ulkonäkönostalgian kautta. Mahdottomia bensasyöppöjä saastuttajia joiden matkustamoturvallisuus on naurettavan huono. Minusta on rikollista pitää liikenteessä yli kymmenen vuotta vanhoja kotteroita, olivatpa ne sitten miten coolin näköisiä tahansa. Rangaistus ympäristörikoksesta sellaisilla ajaville. Romuraudasta maksetaan nykyään hyvin.

Offline make

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 1882
  • “Intolerance is a species of violence" M Gandhi
    • View Profile
Vs: Auto, vain ympäristöongelma?
« Reply #161 on: 12. 03. 2013 07:07 »
Auto on saanut ikonin aseman Suomessa melkeinpä vain johtuen... jälleen kerran älyttömästä verotuksesta....

Turvallisen, hyvälaatuisen 2-3 vuotiaan auton saa Saksassa n. 10 000€ ja Suomessa pitää maksaa tuplasti enemmän. Ja sama vertailu pätee myös Ruotsiin ja Venäjään.
Kaikki verotuksen syytä.
Läntisestä Euroopasta missään maassa ei ajeta niin turvattomilla ja vanhoilla autoilla kuin Suomessa. Epäilen, että Itäisessäkään Euroopassa ole enää kovin montaa maata, jossa on vanhempi autokanta.
“People who prefer to believe the worst of others will breed war and religious persecutions while the world lasts.”
― Dorothy L. Sayers, The Letters of Dorothy L. Sayers: 1899-1936: The Making of a Detective Novelist

Offline vito

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 930
    • View Profile
    • Näytä email osoite
Vs: Auto, vain ympäristöongelma?
« Reply #162 on: 12. 03. 2013 15:03 »
niin.. eihän se ole kuin rahasta kiinni. mielellään minäkin tuon romun tuliterään pienikulutkselliseen ja turvalliseen vaihtaisin.
sitäpaitsi suomi on niin kateellisia kyräilijöitä täynnä että jos olisi hiukankin keskiarvoa paree auto niin johan olisi puheenaiheena. automaattisesti monet ajattelee että on joku imagon jatke tai haluaa pröystäillä. mutta ei tule mieleen että joku voi haluta ihan ajamisen ilosta jotain laadukkaampaa.
"Joko sinä olet väärässä, tai meillä on näkemysero!".

Offline Henry Eklund

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 1871
  • Gender: Male
    • View Profile
    • Email
Vs: Auto, vain ympäristöongelma?
« Reply #163 on: 12. 03. 2013 15:03 »
Katoppa Vito jotain muuta merkkiä, vaimolle ostettiin Kia Seed ja ulkoa pieni mutta sisältä iso. Pentsiiniä tuo ei tarvi kuin starttiin jotta rattaat pyörii, just Kari ajeli rauhallisesti niin näytöllä 4L sadalla. 7V täysitakuu ja vähän käytetyn saat halvalla kuhan et jätä vaivoiksi vanhaa autoasi, paa rahaa pöydänkulmalle ja kato myyjän kiemurtelua, saksan hintoihin pääsee täälläkin. Kehtasi kysyä multa miten maksan ja sanoin et rahaa aattelin mut oliko jotain muuta mielessä.
Kipu kasvattaa muttei opeta elämään kunnolla.

Offline Kari Lajunen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 7817
  • Gender: Male
  • Kerro tästä foorumista mahdollisimman monelle.
    • View Profile
    • Oivakaihdin Oy
    • Email
Vs: Auto, vain ympäristöongelma?
« Reply #164 on: 12. 03. 2013 17:05 »
Katoppa Vito jotain muuta merkkiä, vaimolle ostettiin Kia Seed ja ulkoa pieni mutta sisältä iso. Pentsiiniä tuo ei tarvi kuin starttiin jotta rattaat pyörii, just Kari ajeli rauhallisesti niin näytöllä 4L sadalla. 7V täysitakuu ja vähän käytetyn saat halvalla kuhan et jätä vaivoiksi vanhaa autoasi, paa rahaa pöydänkulmalle ja kato myyjän kiemurtelua, saksan hintoihin pääsee täälläkin. Kehtasi kysyä multa miten maksan ja sanoin et rahaa aattelin mut oliko jotain muuta mielessä.

Joo oli kyllä hyvä ajettava.  Tuo kysymys "Miten maksat" on ihan normaali sillä kysyn sen joka kerta asiakkaalta ja kysehän on maksutavasta.  Eli jos maksaa maksukortilla niin otan mukaan maksukorttiautomaatin.  Jos rahalla niin en ota kuin kuittivihkon.
Lähetä tieto tästä ketjusta henkilölle jota arvelet sisällön kiinnostavan ja kavereillesi alareunan "Lähetä Aihe" nappulasta.  Tämä on ainoa keino kertoa tästä foorumista.

Offline herkkoo

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 7168
  • Gender: Male
    • View Profile
    • Email
Vs: Auto, vain ympäristöongelma?
« Reply #165 on: 12. 03. 2013 19:07 »

.

Kyllähän niitä alkaa olla "halpis" autoja Suomessakin esim. Dacia, tosin siinäkin tulee "Suomi-lisää" monta tonnia ylimääräistä hintaan

Vielä kun tekisivät Dusterin ilman nelivetoa mutta napalukot edessä niin a vot

.

Offline Kari Lajunen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 7817
  • Gender: Male
  • Kerro tästä foorumista mahdollisimman monelle.
    • View Profile
    • Oivakaihdin Oy
    • Email
Vs: Auto, vain ympäristöongelma?
« Reply #166 on: 12. 03. 2013 20:08 »
Onko vielä ihan oikeata kiinalaista pakettiautoa Suomessa?

Sellanen maksaa Kiinassa 3000 ja Suomessa se olisi 6000 mutta se olisi siltikin kohtuullinen.  Olisin siihen hintaan valmis harkitsemaan jopa vaihtoa sähköautosta polttomoottoriin. 
Lähetä tieto tästä ketjusta henkilölle jota arvelet sisällön kiinnostavan ja kavereillesi alareunan "Lähetä Aihe" nappulasta.  Tämä on ainoa keino kertoa tästä foorumista.

AD

  • Guest
Vs: Auto, vain ympäristöongelma?
« Reply #167 on: 13. 03. 2013 04:04 »
Onko vielä ihan oikeata kiinalaista pakettiautoa Suomessa?

Sellanen maksaa Kiinassa 3000 ja Suomessa se olisi 6000 mutta se olisi siltikin kohtuullinen.  Olisin siihen hintaan valmis harkitsemaan jopa vaihtoa sähköautosta polttomoottoriin.
'

Ja Kari kehtaa puhua vihreistä arvoista,,,
Noi kiinalaiset ovat edelleen parikymmentä vuotta eurooppaa jäljessä kun on kyse autonvalmistuksesta, joka johtunee heidän piittaamattomuudestaan ympäristömme hyvinvoinnista.
Yleensäkin omasta mielestäni autojen kehittely on kokonaisuudessaan mennyt aivan vikaan.
Ei nykyautojen vähäpäästöisyys ja turvallisuus ole kohdillaan, nykyaikaiset moottorit toimisivat paljon tehokkaammin keveissä, alkeellisissa kuljettimissa, joiden valmistaminen kuluttaisi huomattavasti vähemmän luonnonvaroja sekä aiheuttaisi tuotannosta aiheutuvaa saastutusta.
Jos haluamme suojella maapalloa tulisi valmistaa sellaisia autoja jotka tarjoavat vain sen mitä autoiluun todellisuudessa tarvitaan.
Koko-/teholuokka kuin vanhassa Fiat 600-ssa, ei muita turvavarusteita kuin turvavyöt, ei mitään ajoa helpottavia varusteita, ei ilmastointia, ainoastaan kunnollinen lämmityslaite.
Kaikki turha prameilu pois nopeus-,matka- sekä polttoainemittari kojetauluun, radion kuunteluun Peltorit korville jne.
Kyseisen kaltaisilla ajokeilla pystyisi tekemään tarvittavat ajosuoritteet, turhaan ei moisella viitsisi ajaa, ja kuljettakanta kehittyisi sekä parantuisi luonnollisen poistuman kautta.


Offline Kari Lajunen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 7817
  • Gender: Male
  • Kerro tästä foorumista mahdollisimman monelle.
    • View Profile
    • Oivakaihdin Oy
    • Email
Vs: Auto, vain ympäristöongelma?
« Reply #168 on: 13. 03. 2013 05:05 »


Ja Kari kehtaa puhua vihreistä arvoista,,,

Nokun asiat ovat heittäneet "häränpyllyä" jo pitkän aikaa.

Vihreät notkuvat mamubisneksessä virhreiden arvojen sijaan.

Työvaenpuolueet haalivat lisää halpatyövoimaa tukien mamubisnestä ja menettäen siten muita kuin
mamubisnestyöpaikkoja sekä heikentäen neuvotteluasemaa.

Kokoomus mainosti olevansa työväenpuolue.

Perussuomalaiset eivät ole työväenpuolue, mutta näkyy kannattavan halpatyövoimalla
kilpailun haittaamista josta hyötyy pääsääntöisesti ainakin suomalainen työmies.

Suomi on kapitalistinen valtio ja Kiina sosialistinen mutta ihan oikeasti Suomi on
sosialistisempi valtio kuin Kiina.

Äänekkäimmät rasismikortin heiluttajat eivät korvaansa lotkauta todelliselle rasismille
eli Juri Kadarin potkuille mutta suuta soitetaan minkä keretään.  Siitä on osoituksena saamani huomio lyhytviesteissä jonne
yleensä ilmestyy parjaus kun olen kertonut pakolaisten Vaasaan tulon välivuosien tarpeellisuudesta.  Minähän en vastusta
pakolaisten maahanmuuttoa vaan sitä, ettei "kipuraja" ylittyisi Vaasassa.

Että trendiä seuraten taidan luopua sähköautosta sitten kun siitä aika jättää ja alan vouhottamaan enemmän
vihreistä arvoista ja samalla alan toimia päinvastoin.  Vielä ajovuosia on kai viisi-kymmemen.  Sähköautoni on vuoden
2000 mallia ja ollut minulla 6 v.  Sähköauto kestää kauemmin kuin polttomoottoriauto koska sellaisen hankkii henkillö
joka ymmärtää, että autolla on sielu ja näin kohtelee sitä sisäisesti kunnioittavammin kuin tavallinen tallaaja.

Tavallinen tallaaja voi pitää autonsa puhtaana ja kiiltävänä mutta samalla unohtaa alustan suojaamisenn ja monia
paljon tärkeämpiä asioita.
« Last Edit: 13. 03. 2013 05:05 by Kari Lajunen »
Lähetä tieto tästä ketjusta henkilölle jota arvelet sisällön kiinnostavan ja kavereillesi alareunan "Lähetä Aihe" nappulasta.  Tämä on ainoa keino kertoa tästä foorumista.

Offline vito

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 930
    • View Profile
    • Näytä email osoite
Vs: Auto, vain ympäristöongelma?
« Reply #169 on: 13. 03. 2013 06:06 »
Onko vielä ihan oikeata kiinalaista pakettiautoa Suomessa?

Sellanen maksaa Kiinassa 3000 ja Suomessa se olisi 6000 mutta se olisi siltikin kohtuullinen.  Olisin siihen hintaan valmis harkitsemaan jopa vaihtoa sähköautosta polttomoottoriin.
'

Ja Kari kehtaa puhua vihreistä arvoista,,,
Noi kiinalaiset ovat edelleen parikymmentä vuotta eurooppaa jäljessä kun on kyse autonvalmistuksesta, joka johtunee heidän piittaamattomuudestaan ympäristömme hyvinvoinnista.
Yleensäkin omasta mielestäni autojen kehittely on kokonaisuudessaan mennyt aivan vikaan.
Ei nykyautojen vähäpäästöisyys ja turvallisuus ole kohdillaan, nykyaikaiset moottorit toimisivat paljon tehokkaammin keveissä, alkeellisissa kuljettimissa, joiden valmistaminen kuluttaisi huomattavasti vähemmän luonnonvaroja sekä aiheuttaisi tuotannosta aiheutuvaa saastutusta.
Jos haluamme suojella maapalloa tulisi valmistaa sellaisia autoja jotka tarjoavat vain sen mitä autoiluun todellisuudessa tarvitaan.
Koko-/teholuokka kuin vanhassa Fiat 600-ssa, ei muita turvavarusteita kuin turvavyöt, ei mitään ajoa helpottavia varusteita, ei ilmastointia, ainoastaan kunnollinen lämmityslaite.
Kaikki turha prameilu pois nopeus-,matka- sekä polttoainemittari kojetauluun, radion kuunteluun Peltorit korville jne.
Kyseisen kaltaisilla ajokeilla pystyisi tekemään tarvittavat ajosuoritteet, turhaan ei moisella viitsisi ajaa, ja kuljettakanta kehittyisi sekä parantuisi luonnollisen poistuman kautta.

jaa.. minä olen kyllä aivan toisella kannalla. sinun ihanne maailmassa varmasti maatilojen peltotyötkin pitäisi tehdä hevosella ja jyvät jauhaa myllynkivillä.niin ja entäs asuntojen varustelut... savimajoissa ilmeisesti pitäisi asua.

nykyiset autonmoottorit toimivat todella puhtaasti eikä päästöjä kuten hiukkasia juurikaan tule. se on totta että mahdollisesti kiinassa ja vastaavissa maissa olevat tehtaat usein saastuttavat ympäristöä mm. päästämällä likavedet maahan/jokiin. auton hiilidioksidipäästöillä ei ole merkitystä käytännössä yhtään ainakaan maailman pelastamisen suhteen.
on myös totta että kun ihmiset tottuvat esim ajonvakautusjärjestelmään niin heiltä katoo tai heikkenee tuntuma tiehen ja auton 'rajat'. mutta mikäli suurin piirtein ihmisiksi ajaa niin kyllähän nuo varusteet.. EPS,ABS jne .. lisäävät turvallisuutta liikenteessä rutkasti. mutta se ei tätä meidän super vaatimatonta AD:tä hetkauta.

Quote
Että trendiä seuraten taidan luopua sähköautosta sitten kun siitä aika jättää ja alan vouhottamaan enemmän
vihreistä arvoista ja samalla alan toimia päinvastoin.  Vielä ajovuosia on kai viisi-kymmemen.  Sähköautoni on vuoden
2000 mallia ja ollut minulla 6 v. Sähköauto kestää kauemmin kuin polttomoottoriauto...

mikä on jälleenmyyntiarvo lähes 15v vanhalla sähköautolla? muutama tonni max. paljonko maksaa uudet akut kyseiseen autoon? monenko vuoden välein akut pitää vaihtaa ja montako prosenttia akkujen hinta on auton sen hetkisestä markkinahinnasta? eli en nyt ihan lähtis lonkalta väittämään että sähköauto olisi kovin halpa.  polttomoottoriautojen varaosien hinta tyypillisesti tippuu kuin lehmän häntä vuosien saatossa ja mukaan tulee tarvikeosat sun muut.

Quote
...koska sellaisen hankkii henkillö
joka ymmärtää, että autolla on sielu ja näin kohtelee sitä sisäisesti kunnioittavammin kuin tavallinen tallaaja.
Älä nyt Kari rupea höperööttemään. vai onko kyseessä taas joku uusi uskonto?


Quote
Tavallinen tallaaja voi pitää autonsa puhtaana ja kiiltävänä mutta samalla unohtaa alustan suojaamisenn ja monia
paljon tärkeämpiä asioita.

no tuo nyt on ihan automerkistä kiinni.  audit (jotka on muuten vastenmielisiä) ja volvot ei ainakaan vaadi yhtään mitään pohjaan. itselläni jälkimmäisenä mainittuun ei ole koskaan laitettu massaa tai öljyä tms. pohjaan eikä ruostetta ole yhtään missään. katsastuskonttorillakin sanoi että ei mitään syytä laittaa kun sitä kysyin. pakoputkikin on näissä kummassakin ja tietääkseni toyotoissa myös rosteria eikä nekään syövy piuhki.
« Last Edit: 13. 03. 2013 06:06 by vito »
"Joko sinä olet väärässä, tai meillä on näkemysero!".

Offline Kari Lajunen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 7817
  • Gender: Male
  • Kerro tästä foorumista mahdollisimman monelle.
    • View Profile
    • Oivakaihdin Oy
    • Email
Vs: Auto, vain ympäristöongelma?
« Reply #170 on: 13. 03. 2013 07:07 »


Yliopiston sähköauto näkyy olevan pihalla nyt.  Kuvan lähetti juuri äsken, yliopiston pihalta, tuleva maisteri joka haastatteli
mm. Häkkistä



mikä on jälleenmyyntiarvo lähes 15v vanhalla sähköautolla? muutama tonni max.

Käyttökelvottomilla akuilla 500 eur mutta auton harvinaisuudesta johtuen hinta kohoaa rajusti joka vuosi.

Quote
paljonko maksaa uudet akut kyseiseen autoon?

2700,- halvimmillaan

Quote
monenko vuoden välein akut pitää vaihtaa

1v 8kk on ollut pisin vaihtoväli mutta keskimäärin 1,5v. 

Quote
ja montako prosenttia akkujen hinta on auton sen hetkisestä markkinahinnasta?

Luultavasti 95%

Quote
eli en nyt ihan lähtis lonkalta väittämään että sähköauto olisi kovin halpa.

En minäkään

Quote
  polttomoottoriautojen varaosien hinta tyypillisesti tippuu kuin lehmän häntä vuosien saatossa ja mukaan tulee tarvikeosat sun muut.

Tähän ei paljoa varaosia mene.  Muistinvaraiset kulut tältä kuudelta vuodelta

-kolme akkusarjaa 8600,-
-2 raidetangon päätä
-Takapyörien laakerit
-Sähkömoottorin laakerit
-Raitisilmatuulettimen moottori
-ohjaussimpukka
-Rengassrarjat kesä ja talvi
-kolmet tuulilasin pyyhkijät
-valopolttimoita ehkä 10 kpl
-Eberspärsher lämmitin 1200 eur
-Polttoöljyä noin 600 litraa eli 600 eur (nykyinen litrahinta jo 1,3 mutta 6v sitten 0,80)
-arviolta 1000 euroa johonkin jota en muista
-sähköä 1800,- (muutettuna bensaksi se olisi ollut 7200,-)

Quote
...koska sellaisen hankkii henkillö
joka ymmärtää, että autolla on sielu ja näin kohtelee sitä sisäisesti kunnioittavammin kuin tavallinen tallaaja.
Älä nyt Kari rupea höperööttemään. vai onko kyseessä taas joku uusi uskonto?

Ei vaan ilmaisu oli vertauskuvallinen.  Toisilla vaan auto kestää pitempään kuin toisilla.  Tämä AD on siitä hyvä esimerkki.
Hän ei saa autoa ajamalla hajalle mutta joku saa viikossa.


 
Quote
Audit (jotka on muuten vastenmielisiä) ja volvot ei ainakaan vaadi yhtään mitään pohjaan. itselläni jälkimmäisenä mainittuun ei ole koskaan laitettu massaa tai öljyä tms. pohjaan eikä ruostetta ole yhtään missään. katsastuskonttorillakin sanoi että ei mitään syytä laittaa kun sitä kysyin. pakoputkikin on näissä kummassakin ja tietääkseni toyotoissa myös rosteria eikä nekään syövy piuhki.
 

Niin on moni yllätyksen kokenut sanonut.
« Last Edit: 13. 03. 2013 08:08 by Kari Lajunen »
Lähetä tieto tästä ketjusta henkilölle jota arvelet sisällön kiinnostavan ja kavereillesi alareunan "Lähetä Aihe" nappulasta.  Tämä on ainoa keino kertoa tästä foorumista.

Offline vito

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 930
    • View Profile
    • Näytä email osoite
Vs: Auto, vain ympäristöongelma?
« Reply #171 on: 13. 03. 2013 08:08 »
Sullahan Kari on vissiin juuri samanlainen auto kuin tuo kuvassa oleva?  saakos sen ladattua ihan normi 240VAC pistorasiasta vai vaatiiko jotain speciaali liittimiä? mm. tehtaissa työssäkävijäthän vois näppärästi ladata päivänaikana auton akkua lämpötolpasta. itsekkin joskus harkitsin niitä sähköskoottereita joita kiinassa paljon käytössä on. kulkee ihan samalla lailla kuin bensavehkeet mutta äänettömästi.  sen olis voinut sitten ladata työpaikan tolpasta..

mulla on jotenkin sellainen kuva että tuolla kuvan tyyppisellä sähköautolla meno on lähinnä kuin mopoautolla. niin koon puolesta kuin vauhdin. eikä ilmeisesti moottoritielle ole asiaa vai millainen tuo on ajaa 100-120kmh? ulkonön perusteella ei vissiin hääppöset ajo-ominaisuudet. 
tuo on varmasti sopiva peli juuri tuohon käyttöön mitä sinullakin kari se on. eli köröttelet ajan kanssa keskustassa ja esikaupunkialueella. uudet sähköautot, priussit ja amperat vai mitä niitä olikaan sopii sitten paremmin yhteysautoksi ja ihan normi käyttöön. ne sitten maksaa ihan poskettomia. mitähän sinne polttokennorintamalle kuuluu kun ei ole kuulunut mitään.

mua olis kiinnostanut laittaa lpg auto eli bensa/kaasu mutta kun valtio on juoninut niin että tulee kovat veroseuraamukset jos niillä ajaa. näitä lpg muutossarjoja myydään eikä maksa paljon. saksassa ja ruottissa on pilvinpimein edullisia käytettyjä autoja. suomessa oli joku muu kaasu sitten hyväksytty mutta sitä ei saa kuin siltä venäläiseltä myyjältä. eli tässäkin on nyt sitten kädet sidottu.
"Joko sinä olet väärässä, tai meillä on näkemysero!".

Offline Kari Lajunen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 7817
  • Gender: Male
  • Kerro tästä foorumista mahdollisimman monelle.
    • View Profile
    • Oivakaihdin Oy
    • Email
Vs: Auto, vain ympäristöongelma?
« Reply #172 on: 13. 03. 2013 10:10 »
Sullahan Kari on vissiin juuri samanlainen auto kuin tuo kuvassa oleva?  saakos sen ladattua ihan normi 240VAC pistorasiasta vai vaatiiko jotain speciaali liittimiä?



Ihan normipistorasiasta jossa on 10A sulake.   

 
Quote
mm. tehtaissa työssäkävijäthän vois näppärästi ladata päivänaikana auton akkua lämpötolpasta.

Kyllä.  Kunhan ei kovin mainosta asiaa  sillä aina löytyy joku jolle sellainen ei sovi.

Quote
itsekkin joskus harkitsin niitä sähköskoottereita joita kiinassa paljon käytössä on. kulkee ihan samalla lailla kuin bensavehkeet mutta äänettömästi.  sen olis voinut sitten ladata työpaikan tolpasta..

Kyllä.  Kunhan ei kovin mainosta asiaa.

Quote
mulla on jotenkin sellainen kuva että tuolla kuvan tyyppisellä sähköautolla meno on lähinnä kuin mopoautolla. niin koon puolesta kuin vauhdin. eikä ilmeisesti moottoritielle ole asiaa vai millainen tuo on ajaa 100-120kmh? ulkonön perusteella ei vissiin hääppöset ajo-ominaisuudet. 



En ole ajanut mopoautoa mutta tämä on tavallinen auto tavallisen auton ajo-ominaisuuksin.  Mopoautot ovat rakenteeltaan
toisenlaisia mm. kestävyyden ja turvallisuuden ja nopeuden suhteen.  Tämä on alunperin polttomoottoriauto.  En ole varma
mutta tässä taisi olla 1,2L kone.  Eli tuhatkaksataakuutioinen.

<a href="http://www.youtube.com/v/-UEkx4Z0Azc" target="_blank" rel="noopener noreferrer" class="bbc_link bbc_flash_disabled new_win">http://www.youtube.com/v/-UEkx4Z0Azc</a>

Tässä samainen bensaversio.

Quote
tuo on varmasti sopiva peli juuri tuohon käyttöön mitä sinullakin kari se on. eli köröttelet ajan kanssa keskustassa ja esikaupunkialueella.



Kyllä mutta mitähän tarkoittanet "ajan kanssa" sillä se pätee oikeastaan vain maantiellä koska yli 60 km/h vie tuplasähköt
jolloin kovempi ajonopeus ei ole järkevää.
 
« Last Edit: 13. 03. 2013 10:10 by Kari Lajunen »
Lähetä tieto tästä ketjusta henkilölle jota arvelet sisällön kiinnostavan ja kavereillesi alareunan "Lähetä Aihe" nappulasta.  Tämä on ainoa keino kertoa tästä foorumista.

AD

  • Guest
Vs: Auto, vain ympäristöongelma?
« Reply #173 on: 13. 03. 2013 16:04 »


Ja Kari kehtaa puhua vihreistä arvoista,,,
Noi kiinalaiset ovat edelleen parikymmentä vuotta eurooppaa jäljessä kun on kyse autonvalmistuksesta, joka johtunee heidän piittaamattomuudestaan ympäristömme hyvinvoinnista.
Yleensäkin omasta mielestäni autojen kehittely on kokonaisuudessaan mennyt aivan vikaan.
Ei nykyautojen vähäpäästöisyys ja turvallisuus ole kohdillaan, nykyaikaiset moottorit toimisivat paljon tehokkaammin keveissä, alkeellisissa kuljettimissa, joiden valmistaminen kuluttaisi huomattavasti vähemmän luonnonvaroja sekä aiheuttaisi tuotannosta aiheutuvaa saastutusta.
Jos haluamme suojella maapalloa tulisi valmistaa sellaisia autoja jotka tarjoavat vain sen mitä autoiluun todellisuudessa tarvitaan.
Koko-/teholuokka kuin vanhassa Fiat 600-ssa, ei muita turvavarusteita kuin turvavyöt, ei mitään ajoa helpottavia varusteita, ei ilmastointia, ainoastaan kunnollinen lämmityslaite.
Kaikki turha prameilu pois nopeus-,matka- sekä polttoainemittari kojetauluun, radion kuunteluun Peltorit korville jne.
Kyseisen kaltaisilla ajokeilla pystyisi tekemään tarvittavat ajosuoritteet, turhaan ei moisella viitsisi ajaa, ja kuljettakanta kehittyisi sekä parantuisi luonnollisen poistuman kautta.
[/quote]

jaa.. minä olen kyllä aivan toisella kannalla. sinun ihanne maailmassa varmasti maatilojen peltotyötkin pitäisi tehdä hevosella ja jyvät jauhaa myllynkivillä.niin ja entäs asuntojen varustelut... savimajoissa ilmeisesti pitäisi asua.

nykyiset autonmoottorit toimivat todella puhtaasti eikä päästöjä kuten hiukkasia juurikaan tule. se on totta että mahdollisesti kiinassa ja vastaavissa maissa olevat tehtaat usein saastuttavat ympäristöä mm. päästämällä likavedet maahan/jokiin. auton hiilidioksidipäästöillä ei ole merkitystä käytännössä yhtään ainakaan maailman pelastamisen suhteen.
on myös totta että kun ihmiset tottuvat esim ajonvakautusjärjestelmään niin heiltä katoo tai heikkenee tuntuma tiehen ja auton 'rajat'. mutta mikäli suurin piirtein ihmisiksi ajaa niin kyllähän nuo varusteet.. EPS,ABS jne .. lisäävät turvallisuutta liikenteessä rutkasti. mutta se ei tätä meidän super vaatimatonta AD:tä hetkauta.

Moitteeni koskien ajonvakauttimia perustuu siihen että ihmiset keskimääräisesti käyttävät kyseisten laitteiden ominaisuudet oman huonon ajotaitonsa kompensoimiseksi.
Valitettavasti ihmiset ovat kehittyneet hitaammin kuin turvalaitteet ja tuntuu että tyhmyys on joukossa tiivistynyt.
Passiiviset turvalaitteet taasen auttavat unohtamaan kuinka kipeää voi sattua kun kolahtaa.
AD ei ole superihminen vaikka vito  moista esittääkin, olen vain ajanut todella paljon huonoilla autoilla seuraten liikennekäyttäytmistä vuosien varrella, itsekin koheltaen kuin hullu, ja edelleenkin tauti iskee varoittamatta.

Quote
Että trendiä seuraten taidan luopua sähköautosta sitten kun siitä aika jättää ja alan vouhottamaan enemmän
vihreistä arvoista ja samalla alan toimia päinvastoin.  Vielä ajovuosia on kai viisi-kymmemen.  Sähköautoni on vuoden
2000 mallia ja ollut minulla 6 v. Sähköauto kestää kauemmin kuin polttomoottoriauto...

No,no.
Tässä asiassa kannattanee tutkia historiaa, vaikkapa hankkien ensin esiin SAHK:n kalustoluettelon jossa on melkoinen repertuaari koskien suomalaisia ma-autoja.




Offline Henry Eklund

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 1871
  • Gender: Male
    • View Profile
    • Email
Vs: Auto, vain ympäristöongelma?
« Reply #174 on: 13. 03. 2013 17:05 »
Näin se AD on, mun Hondassa ei ole keulimisen estoa eikä lukkiutumattomia jarruja, veneen Hondassa ei ole kivelle ajon estoa mutta vanha rantojen viisaus sanoo ettei ole häpiä ajaa märkään kiveen mut kuivaan on. Mazdasta otin yhen johdon irti niin lukkiutumattomat jarrut on historiaa ja nyt se saakelin kosla pysähtyy eikä pomputa jarrupoljinta, ostan farmari Kian enkä muuta tarvi kun kaikki saakelin härpäkkeet saa kytkettyä pois eli hallittu sivuluisu onnistuu ja siittä varoitusvalosta johto poikki. Kun hankin mpyörää oli tähtäimesse rojuenkeli joka ei keuli eikä jarrut lukkiudu jos ny ees toimivat.
Kipu kasvattaa muttei opeta elämään kunnolla.

Offline Kari Lajunen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 7817
  • Gender: Male
  • Kerro tästä foorumista mahdollisimman monelle.
    • View Profile
    • Oivakaihdin Oy
    • Email
Vs: Auto, vain ympäristöongelma?
« Reply #175 on: 13. 03. 2013 17:05 »
Niin joo nopeusjuttuun en vastannut.  Sain kerran tämän nopeusmittarin sataseen.  Auto kulkee ihan tasaisesti mutta katolle asentamani telineet alkavat humista.
Lähetä tieto tästä ketjusta henkilölle jota arvelet sisällön kiinnostavan ja kavereillesi alareunan "Lähetä Aihe" nappulasta.  Tämä on ainoa keino kertoa tästä foorumista.

Offline Henry Eklund

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 1871
  • Gender: Male
    • View Profile
    • Email
Vs: Auto, vain ympäristöongelma?
« Reply #176 on: 13. 03. 2013 17:05 »
Kari, ei ole valmis sun peli vielä. Kun robotti imuristani loppuu virta sitä kiinnostaa kaikki töpselit ja sitten sammuttaa harjat ja kutsuu lataus asemaa, on ihan liikuttavaa katsoa miten viimeisillä voimilla menee lataus asemaan. Sun auton pitäisi ettiä tökkeli kun olet töissä ja tulla takaisin lähtöpaikkaansa, sit se olis hyvä.
Kipu kasvattaa muttei opeta elämään kunnolla.